Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een nieuwe (tweedehands) auto, een Seat ibiza met bouwjaar 2013. Eigenlijk waren er al vrij snel na de aankoop wat kleine probleempjes die nu steeds erger lijken te worden. Een paar weken na de aankoop kreeg ik een motormanagement lampje en een olielampje. De auto liep ook merkbaar slechter (trillen) en stonk behoorlijk. De garage heeft ernaar gekeken en kwam tot de conclusie dat er te weinig olie in zat en de lambda sonde mogelijk defect was. Er zijn twee flessen olie ingekieperd en ze hebben het MM lampje gereset. Een kleine maand later en opnieuw een MM lampje en een olielampje. Afspraak bij de garage gemaakt om de lambdasonde te laten vervangen. Dit hebben ze netjes gedaan, auto opnieuw uitgelijnd en ze hebben er ook maar gelijk een flesje olie bij ingedaan want de olie was alweer bijna op, terwijl ik er slechts een paar honderd kilometer mee had gereden.
Inmiddels zijn we een maand later. Ik heb op dit moment nog geen lampjes, maar opnieuw loopt de auto zeer slecht, het toerental komt stationair geregeld beneden de 1000 toeren en daarnaast maakt de motor een enigszins jankend geluid, het lijkt soms haast alsof ik met een elektrische auto rij. Ook stinkt de auto weer enorm, alsof de olie gewoon met slokken tegelijk wordt verbrand. De garage kon geen lekkages vinden, het motorblok zag er goed uit en ook op mijn vaste parkeerplek tref ik nooit olie aan.
Voor ik opnieuw een rekening van een garage kan betalen vraag ik het hier of jullie weten wat er mis zou kunnen zijn...