abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204653914
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204654901
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.

Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
pi_204655445
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
pi_204655481
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 13:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.

Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. Ik kan ieder willekeurig automerk wel googlen en dan kom ik voor elk van die merken ook wel diverse probleem-topics tegen. Immers heeft elk merk wel wat misbaksels in de omloop. Dan zie je als leek ook de bomen door het bos niet meer. Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn. Ondertussen ga ik voor een paar duizend euro het schip in en de autohandelaar treft geen blaam, want het is natuurlijk geheel mijn schuld 8)7 toch apart hoe men dat soort praktijken tegenwoordig goed weet te praten.
pi_204655490
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
Dank voor deze tip, daar ga ik zeker gebruik van maken!
pi_204655816
Als je voor je rechten durft op te komen, krijg je een andere motor, een gereviseerde motor of je geld terug.
Juist voor dit soort handelaren is deze wet er gekomen. N.B.: Het kan jouw schuld niet zijn (althans volgens de wet) want de wet gaat er vanuit dat een gebrek dat zich openbaart binnen 6 maanden (2 flesjes olie na 1 maand, nog een fles na weer 1 maand) al aanwezig was bij de verkoop. De verkoper moet bewijzen dat dat niet zo was om enig kans te maken en dat kan hij niet.

Ben je lid van de ANWB? Neem contact op met de juridische dienst.
Heb je een rechtsbijstands verzekering? Neem contact met hun op.
Lid van een vakbond? De advocaat van de bond kan je ook al vaak helpen.
Heel vaak is een juridisch briefje voldoende om zo'n bedrijf overstag te laten gaan.

Heb je de verkoper al gemaild om te vragen wat hij aan het probleem gaat doen? Uiteraard met verwijzing naar de "wetttelijke" garantie. En wat was zijn antwoord?

N.B.: De "wettelijke" garantie kan heel ver gaan. Zie de volgende uitspraak (heeft ook hier op Fok gestaan):
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2021:5444
Zelfs de wegenbelasting en verzekeringspremie sinds de aankoop moet in deze zaak vergoed worden door de verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 07-05-2022 16:00:49 ]
pi_204656344
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden? Ik heb namelijk maar 3 maanden garantie van de handelaar gekregen, en de enige reparatie die daar nog onder viel is het bijvullen van de eerste keer olie (tja, je gaat ervanuit dat het gewoon een olie-tekort is en niet dat er een groot probleem speelt onder de motorkap) plus het resetten van de MM-lamp.
pi_204656651
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:50 schreef GlenSpey het volgende:
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden?
JA. Deze garantie heb je altijd en kan niet uitgesloten worden of afgekocht. Deze garantie heb je naast eventuele andere garanties die een verkoper geeft (b.v. Bovag-garantie of fabrieksgarantie).
Als je de moeite neemt om de websites uit mijn links te lezen had je dit allemaal al kunnen vinden.

Dat de handelaar louche is staat wel vast. Ook de lambdasonde had onder zijn eigen garantie kostenloos vervangen moeten worden omdat deze binnen de garantieperiode is gemeld.

N.B.: De termijn van de "wettelijke" garantie is niet beperkt tot 6 maanden. Ook daarna heb je nog steeds rechten, maar moet jij gaan bewijzen dat het probleem al bestond tijdens die 1e 6 maanden. In dit geval niet zo moeilijk, bij je eerste bezoek moest er al veel olie bij en bij je 2e bezoek ook. Dus de verkoper wist er van.
N.B.2: Wijgert de verkoper om iets te repareren of vervangen aan deze versleten motor dan kun je ontbinding van de verkoop eisen. Je moet er misschien naar de rechter voor, maar de wet staat aan jouw kant.
N.B.3: Er zijn al plannen om de termijn van 6 maanden uit te breiden naar 12 maanden, maar dat zal alleen gaan gelden voor aankopen op of na de ingangsdatum.
N.B.4: Voor de volgende keer - als een verkoper zo'n flut garantie van 3 maanden geeft en niet b.v. een Bovag-garantie dan hard weglopen en niet meer achter om kijken.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:14:59 #41
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204656672
Ik wil hierbij wel opmerken dat garantie hebben en garantie krijgen twee verschillende dingen zijn
pi_204659618
Tweedehands autoverkopers zijn de meest vreselijke mensen op aarde. Uitzonderingen daargelaten. bij het kopen van een auto zul je zelf moeten inspecteren wat de conditie van de auto is, een kennis meenemen met autokennis of een aankoopkeuring moeten laten uitvoeren.

Als leek zou je wellicht het onderhoudsboekje als terugvalbasis kunnen nemen. Zijn de beurten netjes uitgevoerd, is de auto bij een dealer geweest, hoe lang geleden was de laatste beurt. etc.

maargoed, bij een geschil zit je met de gebakken peren. de autoverkoper zal jou ten aller tijden overtuigen dat er niets aan de hand is, en zal dat blijven doen op de meest hardnekkige manier mogelijk.

zo af en toe lees ik dergelijke geschillen bij uitspraken.rechtspraak.nl
een autoverkoper komt er dikwijls mee weg, als de verkoper kan aanvoeren dat je een lagere prijs hebt afgesproken en dat de auto 'rijklaar' is verkocht. veelgebruikte truc, dan krijg je een volle tank en een onderhoudsbeurt. dat is in de praktijk niet meer dan een oliebeurt. verkoper is van z'n barrel af en jij denkt een leuke deal te hebben met gratis volle tank.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204663883
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 15:00 schreef GlenSpey het volgende:
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
Deugt niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 8 mei 2022 @ 09:15:30 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204663902
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 15:04 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. I
Nee hoor, maar als je weet dat je ergens geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Zeker als je duizenden euro's gaat spenderen.

quote:
Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn.
Ook dit is al bekend zo lang als er auto's zijn. Ja, vervelend, dus een reden om extra op je hoede te zijn.
Sowieso is het altijd verstandig om even te bedenken wat jouw belang is, wat het belang van de verkoper is.
Mijn schoonouders zijn ook zo goedgelovig en laten zich ook nogal eens foppen op dat gebied, want "de verkoper zei"...

De verkoper wil van zijn troep af, en heeft geen echt probleem als jij in Frankrijk staat met stukken. Jíj wel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204663963
Kan echt van alles zijn, klepseals/schraapveertjes, voor een garage gaat dit veel werk zijn om het te fixen, je hebt wel een half jaar garantie dit is duidelijk een verborgen gebrek
pi_204664472
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
  zondag 8 mei 2022 @ 11:11:58 #47
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204664533
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204664610
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
  zondag 8 mei 2022 @ 11:25:01 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204664614
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:24 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
Zafira?
Die was berucht.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204664639
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Zafira?
Die was berucht.
Astra G Coupe 2.2, reed voor de rest prima maar wel altijd een litertje olie mee in de kofferbak. Even voor de ts een ruilmotor monteren is vaak goedkoper dan de zuigerveren vervangen(als dat het is) Ik zou gewoon de auto terug brengen en geld terug vragen
pi_204665448
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204666329
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.

Dus inderdaad, als een auto 1 liter in 500 of 1000km wegbrandt dan is er wel iets serieus mis.
pi_204669956
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204671329
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaar :P
pi_204675421
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 14:51:10 #56
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_204743264
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen. :{

Ik bedoel, de hele basisoorzaak voor deze problematiek is dat moderne motoren onder druk van milieuwetgeving teveel worden ontworpen op maximale efficiëntie en een zo laag mogelijke uitstoot, en in dat kader niet alleen erg complex zijn maar ook zeer lage toleranties hebben om elk beetje interne wrijving te voorkomen. Wrijving gaat immers ten koste van zuinigheid. Deze filosofie uit zich vervolgens in (bijvoorbeeld) zo'n TSI met flinterdunne olieschraapveren en een vederlicht distributiekettinkje.

Hierdoor kunnen er, eenmaal in de dagelijkse praktijk, al gauw dingen extreem uit de hand lopen door een relatief kleine ontwerpfout (verergerd doordat bepaalde fabrikanten ook nog eens waar het kan besparen op de productie). Zoals dus bij de TSI 1.4 en 2.0, waarbij de eerdergenoemde onderdelen keer op keer onderbemeten bleken te zijn en voor een kettingreactie aan ellende hebben gezorgd.

Maar goed: een auto moet dus verplicht weinig brandstof verbruiken en weinig CO2 uitstoten, maar vervolgens is het blijkbaar wél prima acceptabel om te roepen dat het normaal is dat diezelfde wagen elke duizend kilometer een liter verbrande olie het milieu inpompt. Want dat is schoon of zo. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 15-05-2022 18:30:00 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_204743651
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
pi_204744244
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 17:51:12 #59
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_204744576
-oeps-
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_204744656
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Nee, het verkort de levensduur van de kat.
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204744666
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Hoe zit dat bij een diesel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204744775
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zit dat bij een diesel?
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204745540
Motor is al aardig op weg naar zijn einde. Een goede motor verbruikt nauwelijks olie, hoe meer olie hij verbruikt hoe meer olie van onder uit het motorblok (Carter) in de verbrandingskamer kan komen omdat de afdichtingen niet goed meer zijn (dat zijn onder andere olieschraafveren).
Kortom je motor loopt op benzine met olie en zo is die niet bedoelt. Olie verbrandt relatief ‘vuil’ en zorgt voor allerlei problemen. De lambdasensor kan kapot gaan maar ook je katalysator.

En een garage die olie bijvullen als onderhoud probeert te verkopen moet je echt vermijden. Olie ververs je en dat is wat anders dan een fles olie erbij in gieten. Bijvullen omdat de motor teveel olie verbruikt en het daarmee afdoen dat het goed is, is echt schandalig van die garage. Zij wisten toen al dat die motor op zijn eind was.
Ik zou die garage eens bellen want je hebt een kat in de zak gekocht.
pi_204745591
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloper :+
Ik heb het wel eens gezien, roodgloeiende turbo op een dieselblok en dat was dan het einde.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')