Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. Ik kan ieder willekeurig automerk wel googlen en dan kom ik voor elk van die merken ook wel diverse probleem-topics tegen. Immers heeft elk merk wel wat misbaksels in de omloop. Dan zie je als leek ook de bomen door het bos niet meer. Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn. Ondertussen ga ik voor een paar duizend euro het schip in en de autohandelaar treft geen blaam, want het is natuurlijk geheel mijn schuld toch apart hoe men dat soort praktijken tegenwoordig goed weet te praten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 13:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.
Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
Dank voor deze tip, daar ga ik zeker gebruik van maken!quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
JA. Deze garantie heb je altijd en kan niet uitgesloten worden of afgekocht. Deze garantie heb je naast eventuele andere garanties die een verkoper geeft (b.v. Bovag-garantie of fabrieksgarantie).quote:Op zaterdag 7 mei 2022 16:50 schreef GlenSpey het volgende:
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden?
Deugt niet.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 15:00 schreef GlenSpey het volgende:
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
Nee hoor, maar als je weet dat je ergens geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Zeker als je duizenden euro's gaat spenderen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 15:04 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. I
Ook dit is al bekend zo lang als er auto's zijn. Ja, vervelend, dus een reden om extra op je hoede te zijn.quote:Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn.
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".quote:Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet iddquote:Op zondag 8 mei 2022 11:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
Zafira?quote:Op zondag 8 mei 2022 11:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
Astra G Coupe 2.2, reed voor de rest prima maar wel altijd een litertje olie mee in de kofferbak. Even voor de ts een ruilmotor monteren is vaak goedkoper dan de zuigerveren vervangen(als dat het is) Ik zou gewoon de auto terug brengen en geld terug vragenquote:
M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.quote:Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaarquote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen.quote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??quote:Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
Nee, het verkort de levensduur van de kat.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:
[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Hoe zit dat bij een diesel?quote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.quote:
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloperquote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.
Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |