M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.quote:Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaarquote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.
Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.
Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen.quote:Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??quote:Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
Nee, het verkort de levensduur van de kat.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:
[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Hoe zit dat bij een diesel?quote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.quote:
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloperquote:Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.
Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Alles duitsquote:Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs
Ja is echt bizar.quote:
Maar lopen wel 4/5ton op lpgquote:Op donderdag 19 mei 2022 16:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
Ondanks dat ik een VW-liefhebber kan ik je daar geen ongelijk in geven.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |