abonnement bol.com Coolblue
pi_204665448
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  zondag 8 mei 2022 @ 15:42:33 #52
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204666329
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.

Dus inderdaad, als een auto 1 liter in 500 of 1000km wegbrandt dan is er wel iets serieus mis.
pi_204669956
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
  zondag 8 mei 2022 @ 21:11:46 #54
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204671329
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaar :P
pi_204675421
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 14:51:10 #56
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_204743264
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen. :{

Ik bedoel, de hele basisoorzaak voor deze problematiek is dat moderne motoren onder druk van milieuwetgeving teveel worden ontworpen op maximale efficintie en een zo laag mogelijke uitstoot, en in dat kader niet alleen erg complex zijn maar ook zeer lage toleranties hebben om elk beetje interne wrijving te voorkomen. Wrijving gaat immers ten koste van zuinigheid. Deze filosofie uit zich vervolgens in (bijvoorbeeld) zo'n TSI met flinterdunne olieschraapveren en een vederlicht distributiekettinkje.

Hierdoor kunnen er, eenmaal in de dagelijkse praktijk, al gauw dingen extreem uit de hand lopen door een relatief kleine ontwerpfout (verergerd doordat bepaalde fabrikanten ook nog eens waar het kan besparen op de productie). Zoals dus bij de TSI 1.4 en 2.0, waarbij de eerdergenoemde onderdelen keer op keer onderbemeten bleken te zijn en voor een kettingreactie aan ellende hebben gezorgd.

Maar goed: een auto moet dus verplicht weinig brandstof verbruiken en weinig CO2 uitstoten, maar vervolgens is het blijkbaar wl prima acceptabel om te roepen dat het normaal is dat diezelfde wagen elke duizend kilometer een liter verbrande olie het milieu inpompt. Want dat is schoon of zo. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 15-05-2022 18:30:00 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 14 mei 2022 @ 15:57:40 #57
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204743651
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
pi_204744244
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
  zaterdag 14 mei 2022 @ 17:51:12 #59
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_204744576
-oeps-
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_204744656
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Nee, het verkort de levensduur van de kat.
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_204744666
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Hoe zit dat bij een diesel?
pi_204744775
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zit dat bij een diesel?
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_204745540
Motor is al aardig op weg naar zijn einde. Een goede motor verbruikt nauwelijks olie, hoe meer olie hij verbruikt hoe meer olie van onder uit het motorblok (Carter) in de verbrandingskamer kan komen omdat de afdichtingen niet goed meer zijn (dat zijn onder andere olieschraafveren).
Kortom je motor loopt op benzine met olie en zo is die niet bedoelt. Olie verbrandt relatief ‘vuil’ en zorgt voor allerlei problemen. De lambdasensor kan kapot gaan maar ook je katalysator.

En een garage die olie bijvullen als onderhoud probeert te verkopen moet je echt vermijden. Olie ververs je en dat is wat anders dan een fles olie erbij in gieten. Bijvullen omdat de motor teveel olie verbruikt en het daarmee afdoen dat het goed is, is echt schandalig van die garage. Zij wisten toen al dat die motor op zijn eind was.
Ik zou die garage eens bellen want je hebt een kat in de zak gekocht.
pi_204745591
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloper :+
Ik heb het wel eens gezien, roodgloeiende turbo op een dieselblok en dat was dan het einde.
pi_204745593
Tjah je bent niet de enige.. worden verkocht met extreem olieverbruik en weer ingeruild met extreem olieverbruik :')

Beter volgende x een toyota pakken
  dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01:09 #66
53151 T42
Pinball Wizard
pi_204781143
quote:
80s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs :')
Alles duits
TabooClub.nl
pi_204801605
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 18:01 schreef T42 het volgende:

[..]
Alles duits
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 13:51:31 #68
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204810003
Niet elke TSI-motor is een olieboot he. Heb er nog nooit eentje gehad in ieder geval. sowieso zijn die problemen na 2013 met de terugkeer naar de riem ipv ketting wel verdwenen.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 14:28:18 #69
53151 T42
Pinball Wizard
pi_204810367
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 16:31 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
Maar lopen wel 4/5ton op lpg
TabooClub.nl
pi_204810767
Volgende keer moet TS maar naar Liekendiek voor een goede occasion. Vraag naar Chuck en zeg dat ik je gestuurd heb.
pi_204817033
Gezien jullie duidelijk om een update verlegen zitten... We zijn inmiddels zo'n 250 km verder na het laatste flesje olie. Ben er vanmiddag een stuk mee op de snelweg geweest en het gevoel was al niet best. De auto werd letterlijk bloedheet er kwam zeer veel restwarmte uit de ventilatie (climate control stond uit). Op het eind van de rit sprong weer het olielampje aan en inmiddels brandt ook het motormanagement lampje weer opnieuw :')
pi_204817708
En wat zegt de verkoper nu?
pi_204941096
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.

Die periode is een hoop bagger geproduceerd, zowel TSI als TDI's, DSG versnellingsbak problemen enz.

Voor nu resteert helaas alleen een reparatie van pakweg 2000 euro, als je het goed wilt aanpakken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 2 juni 2022 @ 14:27:47 #74
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204942392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.
Ondanks dat ik een VW-liefhebber kan ik je daar geen ongelijk in geven.

Al zou een hoop ellende wel in de werkplaats opgelost moeten zijn betreffende de kettingen.

Maar goed, heb zelf maar 1 auto gehad uit die periode en dat is alweer bijna tien jaar geleden dat ik die heb ingeruuld.
pi_204951208
1.6 CAY TDI is in de basis best betrouwbaar, als je de verstuivers als verbruiksartikel ziet.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')