abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 13:25:31 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_204576892




Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN


Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_204676897
Vraag: ik wil de minimale waarde retourneren op basis van twee argumenten:
- de minimale waarde wordt berekend over de afgelopen xx dagen (bijvoorbeeld 5 dagen, dus van de periode 5-9 mei)
- de minimale waarde mag geen nul zijn
Het gewenste resultaat zou in dit geval 2 moeten zijn.

In de kolom van de waarden staan geen negatieve getallen, wel lege cellen:



Hoe krijg ik dit het best voor elkaar? Ik krijg het zelf niet goed voor elkaar 8)7
pi_204677773
In C6 (?) : MIN.ALS.VOORWAARDEN(B1:B5;B1:B5;">0")

En dan naar beneden slepen?
pi_204677947
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:39 schreef Tegan het volgende:
In C1: MIN.ALS.VOORWAARDEN(B1:B5;B1:B5;">0")

En dan naar beneden slepen?
In C1 wil ik graag één keer het minimum berekenen, dit minimum verandert dus elke dag, omdat het bereik (5 dagen terug vanaf nu) elke dag verandert.
pi_204679352
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:42 schreef kaiserhenk het volgende:
Vraag: ik wil de minimale waarde retourneren op basis van twee argumenten:
- de minimale waarde wordt berekend over de afgelopen xx dagen (bijvoorbeeld 5 dagen, dus van de periode 5-9 mei)
- de minimale waarde mag geen nul zijn
Het gewenste resultaat zou in dit geval 2 moeten zijn.

In de kolom van de waarden staan geen negatieve getallen, wel lege cellen:

[ afbeelding ]

Hoe krijg ik dit het best voor elkaar? Ik krijg het zelf niet goed voor elkaar 8)7
Je kan dit doen met VERSCHUIVING en door een negatief aantal rijen mee te geven van -4.

=MIN.ALS.VOORWAARDEN(VERSCHUIVING(C1;-4;-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);VERSCHUIVING(C1;-4;-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);">0")

Probleem hiermee is dat je voor de bovenste vier rijen buiten het werkblad uitkomt en hierdoor een #VERW! fout krijgt. Dit kun je weer oplossen door met een ALS te controleren of het rijnummer een vier of kleiner is en dan het rijnummer in de formule te gebruiken.

=ALS(RIJ(A1)<5;MIN.ALS.VOORWAARDEN(VERSCHUIVING(C1;1-RIJ(A1);-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);VERSCHUIVING(C1;1-RIJ(A1);-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);">0");MIN.ALS.VOORWAARDEN(VERSCHUIVING(C1;-4;-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);VERSCHUIVING(C1;-4;-1):VERSCHUIVING(C1;0;-1);">0"))
pi_204680316
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:56 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]
In C1 wil ik graag één keer het minimum berekenen, dit minimum verandert dus elke dag, omdat het bereik (5 dagen terug vanaf nu) elke dag verandert.
Ik kan dit nu niet testen maar zoiets: MIN.ALS.VOORWAARDEN(B:B;B:B;">0";A:A;"<=(VANDAAG()-1)";A:A;">=(VANDAAG()-5)")
  maandag 9 mei 2022 @ 18:13:47 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204680406
Volgens mij werken de hiervoor genoemde oplossingen allebei, maar toch wil het in een situatie als deze nog wel eens handig zijn om een hulpkolom te gebruiken. Reden: het houdt de losse formules heel eenvoudig, en als je op een later moment nog iets moet veranderen snap je een stuk beter wat je gedaan hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204682038
Niet perse mee eens, mijn oplossing is slechts één formule.
pi_204682121
Dit zijn wel de duidelijke tekortkomingen van Excel. Alles kan maar handig of overzichtelijk is het niet echt.
Aldus.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:48:40 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204682204
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:34 schreef Tegan het volgende:
Niet perse mee eens, mijn oplossing is slechts één formule.
Dat hoeft ook niet :P Ik geef alleen aan wat ik zou doen. Kan de vraagsteller kiezen wat hem het handigste lijkt voor zijn eigen situatie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204685802
Met de hulpkolommen is het gelukt.
Bedankt allen!
pi_204687267
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:03 schreef Tegan het volgende:

[..]
Ik kan dit nu niet testen maar zoiets: MIN.ALS.VOORWAARDEN(B:B;B:B;">0";A:A;"<=(VANDAAG()-1)";A:A;">=(VANDAAG()-5)")
Ik heb dit net getest en zo moest het zijn:
MIN.ALS.VOORWAARDEN(B:B;B:B;">0";A:A;"<="&(VANDAAG()-1);A:A;">="&(VANDAAG()-5))
pi_204839501
hoi hoi,

Een vraag:
Uit een data warehouse staat in geel gearceerde cellen TO of een andere 2 letters lange afkorting. Deze wil ik eruit halen met een formule. Echter lukt niks omdat de letters er niet lijken te zijn als ik op de cel sta.

Wat kan ik doen om deze letters er uit te halen?

Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 mei 2022 @ 15:37:00 #14
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_204839529
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:33 schreef phpmystyle het volgende:
hoi hoi,

Een vraag:
Uit een data warehouse staat in geel gearceerde cellen TO of een andere 2 letters lange afkorting. Deze wil ik eruit halen met een formule. Echter lukt niks omdat de letters er niet lijken te zijn als ik op de cel sta.

Wat kan ik doen om deze letters er uit te halen?

[ afbeelding ]
En als je de opmaak van de cel veranderd?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_204839579
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:37 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
En als je de opmaak van de cel veranderd?
In wat dan?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 mei 2022 @ 15:43:44 #16
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_204839591
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In wat dan?
Maakt niet zoveel uit, vraag is vooral of je dan de letters wel te zien krijgt in de formulebalk.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_204839614
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:43 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Maakt niet zoveel uit, vraag is vooral of je dan de letters wel te zien krijgt in de formulebalk.
Nee, niet zichtbaar in de formule balk. Heb standaard geprobeerd, getal, etc etc.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 mei 2022 @ 15:47:36 #18
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_204839633
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nee, niet zichtbaar in de formule balk. Heb standaard geprobeerd, getal, etc etc.
En met 'tekst naar kolommen' ziet ie het dan wel?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_204839688
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:47 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
En met 'tekst naar kolommen' ziet ie het dan wel?
Herkent de letters ook niet in tekst naar kolommen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 mei 2022 @ 15:54:39 #20
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_204839698
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Herkent de letters ook niet in tekst naar kolommen.
Zijn het geen afbeeldingen die er staan?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_204839752
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:54 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Zijn het geen afbeeldingen die er staan?
Nope ook dat niet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 mei 2022 @ 17:49:19 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204840543
Waar staan de celeigenschappen op? Dit zal wel een of ander aangepast format zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204843198
In onderstaand filmpje staat vermoedelijk uitgelegd wat er aan de hand is. Skip naar 2:40 voor de volledige uitleg, of naar 6:35 in het filmpje voor een specifiek voorbeeld.

pi_204844788
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:42 schreef kaiserhenk het volgende:
Vraag: ik wil de minimale waarde retourneren op basis van twee argumenten:
- de minimale waarde wordt berekend over de afgelopen xx dagen (bijvoorbeeld 5 dagen, dus van de periode 5-9 mei)
- de minimale waarde mag geen nul zijn
Het gewenste resultaat zou in dit geval 2 moeten zijn.

In de kolom van de waarden staan geen negatieve getallen, wel lege cellen:

[ afbeelding ]

Hoe krijg ik dit het best voor elkaar? Ik krijg het zelf niet goed voor elkaar 8)7
Ik gebruik alleen de Engelse Excel dus je zult even zelf moeten kijken wat het in het NLs is maar....

=SMALL(B:B,COUNTIF(B:B,0)+1)

Dan kun je kolom B net zo lang maken als je wil, nullen en lege vakken worden genegeerd.
Met de countif kun je criteria toevoegen die je wil negeren, in dit geval dus de nul.
pi_205066705


Excel versie 2205 - NL

Ik heb een beste ALS-formule gemaakt.

Ik probeer de formule van L2 en daaronder aan te passen:
1=ALS(K2=GROOTSTE($K2:$K30;1);"1st";ALS(K2=GROOTSTE($K2:$K30;2);"2e";ALS(K2=GROOTSTE($K2:$K30;3);"3e")))

Het lukt me niet om de ONWAAR weg te laten. Het leek me logisch door achteraan
1;""
toe te voegen, maar ik krijg steeds de fout "U heeft te veel argumenten opgegeven voor deze functie."
Als ik die toevoeging één haakje naar voren haal, krijg ik nog steeds die melding.

Iemand een idee hoe ik het werkend kan krijgen?

-edit-
Oh, toch gelukt. Het moest zelfs voor het laatste haakje. Dom van me.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_205066823
Dit werkt bij mij:
1=ALS(K2=GROOTSTE($K$2:$K$30;1);"1st";ALS(K2=GROOTSTE($K$2:$K$30;2);"2e";ALS(K2=GROOTSTE($K$2:$K$30;3);"3e";"")))

Ik denk dat je de , "" niet op de juiste plek zette.
Aldus.
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 13:34:52 #27
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_205234487
-gevonden-

[ Bericht 96% gewijzigd door onlogisch op 04-07-2022 14:00:12 ]
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_205288997
Ik heb een Excel formulier waarbij mijn marges uitgedraaid worden in letters: A,B,C,D,E etc. Waarbij A staat voor tussen 0-5%, B voor 5-10% etc. Nu wil ik met deze uitdraai direct gaan rekenen.

Ik heb in Blad2 twee kolommen gemaakt met A t/m Q en daarnaast de mediaan van de margecode. Dus 2,5;7,5;12,5 etc.

Kan ik een formule instellen dat er in Blad1 in kolom H de margecode letter met corresponderende mediaan wordt vervangen? Ik zou zeggen verticaal zoeken. Maar kom er niet uit om deze werkend te krijgen in Blad1 waarbij ik iedere keer nieuwe gegevens wil plakken.
- Met zuidelijke groet -
  zaterdag 9 juli 2022 @ 19:08:15 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205289012
Verticaal zoeken vervangt niets hè, die zet er wat naast.

Als je in kolom A die letters hebt staan, kan Vert.zoeken er in kolom B de gewenste percentages bij zetten. Kun je in kolom C marges of weet ik wat uitrekenen.

En de letters in A kun je net zo vaak veranderen als je wil. De grap van die formules is dat ze daarna weer alles aanpassen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205289287
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
Verticaal zoeken vervangt niets hè, die zet er wat naast.

Als je in kolom A die letters hebt staan, kan Vert.zoeken er in kolom B de gewenste percentages bij zetten. Kun je in kolom C marges of weet ik wat uitrekenen.

En de letters in A kun je net zo vaak veranderen als je wil. De grap van die formules is dat ze daarna weer alles aanpassen.
Ja, dat was denk ik het probleem, een soort van loop aan veranderingen. Ik heb er een kolom naast gezet waar de verwijzing naartoe gaat en vanaf die kolom gaat de rekensom beginnen. Thanks,
- Met zuidelijke groet -
pi_205354308
INDEX en MATCH (VERGELIJKEN) (,0 / ;0) geeft de waarde uit de rij boven de juiste (verwachte) rij weer :(

Ik gebruik deze formule al zeker 20 jaar en heb dit (gelukkig) nog nooit eerder mee gemaakt.

Ik heb een Excel bestand met (o.m.) een tabblad ("Kosten") dat data uit de (FireBird) database ophaalt / weergeeft (d.m.v. een query) en een tabblad met uit het ERP-programma gekopieerde ("handmatig": kopiëren/plakken) data,

Uit het eerst genoemde tabblad wil ik de gegevens (waarden) uit kolom W weergeven in het tweede ("ERP-tab").

Beide tabbladen hebben een "gemene deler" -de eerste drie tekens-, zij het dat er in het ERP-programma een aantal spaties voor staan. Daarom heb ik in de "ERP-tab" een "hulpkolom" -S- gemaakt (TRIM / SPATIES.WISSEN)

Mijn (nl) formule :
=INDEX(Kosten!W:W;VERGELIJKEN(LINKS(S2;3);LINKS(Tabel_Query[OMSCHRIJVING];3);0))

Waar zit de fout ?

[ Bericht 1% gewijzigd door GwaddYr op 15-07-2022 21:52:12 ]
pi_205356216
In welke cel staat die onderste formule?
pi_205356312
ik sluit me aan bij bovenstaand, de grootste kans is de fout in S2 - zeker als het gaat om 1 regel verschil gaat.
pi_205356826
De formule staat in T2 van ERP-tab. In S2 op deze tab staat =SPATIES.WISSEN(A2)

In T2 wordt de waarde uit cel W97 van tabblad "Kosten" weergegeven, terwijl deze uit W98 moet komen.
Zo wordt in T3 de waarde uit W101 weergegeven, wat de waarde uit W102 zou moeten zijn.

8-)
Het blijkt fout te gaan bij Tabel_Query[OMSCHRIJVING].
Dit moet veroorzaakt worden door de combinatie met LINKS.

Wanneer ik dit vervang door Kosten!F:F - de kolom OMSCHRIJVING op tabblad Kosten - wordt wél de juiste waarde weergegeven :?
=INDEX(Kosten!W:W;VERGELIJKEN(LINKS(S2;3);LINKS(Kosten!F:F;3);0))

Het vervangen van Tabel_Query[OMSCHRIJVING] door Kosten!F:F zie ik echter wel als een lapmiddel. Het heeft normaal ook zeker niet mijn voorkeur.

Mijn probleem heb ik weliswaar voor nu opgelost, maar blijft knagen waarom de oorspronkelijke formule fout gaat.
Ik wil graag het hoe en waarom van deze verschuiving weten / begrijpen..
pi_205356898
Welk cellenbereik is Tabel_Query[OMSCHRIJVING]? Dat bereik begint vermoedelijk een rij te laat.
pi_205357439
De Kosten!W:W heeft in de eerste regel de header van je kolom staan.
=INDEX(Table[naam_header],1,1) geeft de eerste inhoudelijke resultaat zonder de header.

Waarom maak je van je Kosten!W:W niet ook een named reference? Dan zit je 2x op dezelfde naming convention en hoef je niet een workaround te verzinnen om in je index zelf +1 of -1 te doen om de verschillen tussen met of zonder header op te lossen.

Anders moet je gaan werken met Kosten!W2:W1048576 ook niet elegant
pi_205358024
W2:W99999 is al iets eleganter :P .
pi_205375430
De fout komt (inderdaad) door de appels en peren ("voorgekauwd" door Excel) van W:W versus Tabel_Query[...].

Opgelost :7
pi_205796922
Bestaat er een formule om cellen te tellen die cursief of onderstreept zijn?
Kzou verwachten van wel maar heb na tijdje googlen niks kunnen vinden.


Ik heb een competitieschema met 20 teams waarbij ik het team in kolom A een extra taak geef tov het team in kolom B. Ik zou dan graag willen tellen hoevaak elk team in kolom A en hoevaak elk team in kolom B voorkomt zodat ik het uiteindelijk eerlijk kan verdelen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:06:54 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205796981
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:03 schreef kalinhos het volgende:
Bestaat er een formule om cellen te tellen die cursief of onderstreept zijn?
Kzou verwachten van wel maar heb na tijdje googlen niks kunnen vinden.

Ik heb een competitieschema met 20 teams waarbij ik het team in kolom A een extra taak geef tov het team in kolom B. Ik zou dan graag willen tellen hoevaak elk team in kolom A en hoevaak elk team in kolom B voorkomt zodat ik het uiteindelijk eerlijk kan verdelen.
Nee, die formule bestaat niet. Je kunt er wel op filteren en dan tellen hoeveel er over zijn.

Maar persoonlijk zou ik extra informatie in een extra kolom zetten. Werken met opmaak voor dit soort dingen is meestal een recept voor ellende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205797095
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, die formule bestaat niet. Je kunt er wel op filteren en dan tellen hoeveel er over zijn.

Maar persoonlijk zou ik extra informatie in een extra kolom zetten. Werken met opmaak voor dit soort dingen is meestal een recept voor ellende.
Hoe zou je dat dan doen qua kolom? Tzijn 20 teams, 500+ regels


(Ik bedenk me dat ik natuurlijk wel aantallen.als kan doen op kolom A en daarna op kolom B, maar dat vind ik minder mooi)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:19:20 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205797183
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Hoe zou je dat dan doen qua kolom? Tzijn 20 teams, 500+ regels

(Ik bedenk me dat ik natuurlijk wel aantallen.als kan doen op kolom A en daarna op kolom B, maar dat vind ik minder mooi)
Dan heb ik iets scherper nodig wat de bedoeling is.

Ik neem aan dat het een competitieschema is met 20*19 regels of iets dergelijks. Waarbij teams moeten scheidsrechteren ofzo? Dan maak je een scheidsrechterkolom waarbij je de naam van het scheidsende team zet (of een nummer of een afkorting, wat je leuk vindt) en dan ga je die tellen met AANTAL.ALS. Dan weet je of het gelijk verdeeld is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 12:33:11 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_205800985
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:03 schreef kalinhos het volgende:
Bestaat er een formule om cellen te tellen die cursief of onderstreept zijn?
Kzou verwachten van wel maar heb na tijdje googlen niks kunnen vinden.

Ik heb een competitieschema met 20 teams waarbij ik het team in kolom A een extra taak geef tov het team in kolom B. Ik zou dan graag willen tellen hoevaak elk team in kolom A en hoevaak elk team in kolom B voorkomt zodat ik het uiteindelijk eerlijk kan verdelen.
Je kunt wel tellen op achtergrondkleur, met behulp van een hulpkolom. Maar dan kan je beter in die hulpkolom zetten wat de extra taak is, zoals Janneke zegt :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_205801352
Met een macro zou je op basis van opmaak kunnen tellen maar dat maakt het wat ingewikkeld wellicht.
Aldus.
pi_205802644
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dan heb ik iets scherper nodig wat de bedoeling is.

Ik neem aan dat het een competitieschema is met 20*19 regels of iets dergelijks. Waarbij teams moeten scheidsrechteren ofzo? Dan maak je een scheidsrechterkolom waarbij je de naam van het scheidsende team zet (of een nummer of een afkorting, wat je leuk vindt) en dan ga je die tellen met AANTAL.ALS. Dan weet je of het gelijk verdeeld is.
Het zijn 3 kolommen met totaal 500+ regels
Team a - team b
Team c- team d
Team e- team f
Team a- team d
Team f - team b
Etc

En dan zou ik idd een aantal als kunnen doen op eerst de thuiskolom en daarna de uitkolom

Edit: ik heb dit inmiddels gedaan en het kostte me ongeveer 4 seconden (omdat ik al een kolom had met alle teamnamen). Deze hele 4 posts van mij kostten meer tijd dan de meest logische oplossing _O-

[ Bericht 12% gewijzigd door kalinhos op 31-08-2022 19:15:16 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_205811003
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 08:50 schreef kaiserhenk het volgende:
Met de hulpkolommen is het gelukt.
Bedankt allen!
Niks mis met hulpkolommen. Beter dan zo'n ellenlange formule waar je niet meer wijs uit wordt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_205811035
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, die formule bestaat niet. Je kunt er wel op filteren en dan tellen hoeveel er over zijn.

Maar persoonlijk zou ik extra informatie in een extra kolom zetten. Werken met opmaak voor dit soort dingen is meestal een recept voor ellende.
Sommige mensen houden van zo'n kerstboom van verschillende opmaak, kleuren, kris kras over het veld. Met ook nog eens cellen samengevoegd.
Een drama.
Ik ben altijd voor een databasevorm. Eén kopregel en alle cellen gevuld. Dat opent de poort tot filteren, som.als kwesties, en last but not least de draaitabellen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 25 september 2022 @ 14:27:15 #48
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206097152
Weer een paar vragen over playlists die ik in Spotify wil importeren:

1) Er zijn in de eerste playlist o.a. deze twee titels met é's, waarbij ik die é in een gewone e wil veranderen, omdat dat bij importeren vaak beter blijkt te werken.

Maar om de een of andere reden lukt vervangen bij de eerste titel wel, en bij de tweede niet. De é blijft bij de tweede titel een é, of verandert (als er andere manieren gebruikt worden) in e'. Vanwaar dat verschil?

Titel 1: New York Stroll -- Mino Cinélu & Nils Petter Molvær
Titel 2: L'espoir fée vivre -- Fée C

---------------------

2: In de tweede playlist staan titels met (feat. erachter, en titels die dat niet hebben. Bij de titels met (feat. erachter wil ik alle tekst vanaf dat woord weghalen, aangezien dat bij importeren foutmeldingen kan geven.

Daarvoor is deze formule gebruikt:

=LINKS(A2; VIND.ALLES("#"; SUBSTITUEREN(A2; "(feat."; "#"; 1)) -1)

Dat geeft dit beeld:



Het is dus de bedoeling dat kolom C gewoon vol titels komt te staan ipv deels met #WAARDE. De titels waar van origine (feat. achter stond zien er goed uit, de rest dus niet. Hoe komt er gewoon een complete lijst in kolom C?
pi_206097247
Bij vraag 2 ben je aan het zoeken naar velden waarin (feat. voorkomt. Maar als die er is dan komt er inderdaad een foutmelding. Je zal wellicht met IF ELSE formule moeten werken.

Als er feat in zit dan doe je substitutieregel en anders niet.
pi_206097324
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 14:27 schreef Eightyone het volgende:
Weer een paar vragen over playlists die ik in Spotify wil importeren:

1) Er zijn in de eerste playlist o.a. deze twee titels met é's, waarbij ik die é in een gewone e wil veranderen, omdat dat bij importeren vaak beter blijkt te werken.

Maar om de een of andere reden lukt vervangen bij de eerste titel wel, en bij de tweede niet. De é blijft bij de tweede titel een é, of verandert (als er andere manieren gebruikt worden) in e'. Vanwaar dat verschil?

Titel 1: New York Stroll -- Mino Cinélu & Nils Petter Molvær
Titel 2: L'espoir fée vivre -- Fée C

---------------------

2: In de tweede playlist staan titels met (feat. erachter, en titels die dat niet hebben. Bij de titels met (feat. erachter wil ik alle tekst vanaf dat woord weghalen, aangezien dat bij importeren foutmeldingen kan geven.

Daarvoor is deze formule gebruikt:

=LINKS(A2; VIND.ALLES("#"; SUBSTITUEREN(A2; "(feat."; "#"; 1)) -1)

Dat geeft dit beeld:

[ link | afbeelding ]

Het is dus de bedoeling dat kolom C gewoon vol titels komt te staan ipv deels met #WAARDE. De titels waar van origine (feat. achter stond zien er goed uit, de rest dus niet. Hoe komt er gewoon een complete lijst in kolom C?
Vraag 1 vind ik lastig te beantwoorden zonder formule. Probeer anders even de ascii code terug te vinden van de betreffende letters om te zien of er een verschil is. Zelf gebruik ik ook een dergelijke formule als hieronder:
=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(H4;".";"");"é";"e");"ë";"e");"è";"e");"í";"i");"ö";"o");"ä";"a");"ü";"u");"'";"");",";"");",";"")

Vraag 2:
Je zal echt bijvoorbeeld een ALS(ISFOUT( moeten gebruiken of een andere slimme combinatie voor de gevallen waar er geen feat in staat.
  zondag 25 september 2022 @ 15:12:36 #51
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206097503
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 14:49 schreef snabbi het volgende:

[..]
Vraag 1 vind ik lastig te beantwoorden zonder formule. Probeer anders even de ascii code terug te vinden van de betreffende letters om te zien of er een verschil is. Zelf gebruik ik ook een dergelijke formule als hieronder:
=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(H4;".";"");"é";"e");"ë";"e");"è";"e");"í";"i");"ö";"o");"ä";"a");"ü";"u");"'";"");",";"");",";"")

Ja, dezelfde formule heb ik ook ergens tevoorschijn gegoogled, maar de é bleef in de tweede titel alsnog gewoon staan.

Die é blijkt inderdaad een codeverschil. 101 en 233.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 25-09-2022 15:25:12 ]
pi_206098253
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 15:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ja, dezelfde formule heb ik ook ergens tevoorschijn gegoogled, maar de é bleef in de tweede titel alsnog gewoon staan.

Die é blijkt inderdaad een codeverschil. 101 en 233.
101 is de normale e, 233 is de é
pi_206165893
Ik hou zelf de zaken goed bij, en heb een raar "probleem" dat ik nog nooit gehad heb. Twee macro's zijn extreem langzaam, terwijl vergelijkbare dat niet zijn. Hoe kan dit? Er zit echt een flinke delay op, denk tegen een halve minuut aan wel.

Heb zelf ook gezocht via Google, maar het is totaal geen ingewikkelde macro. Lijkt me sterk dat dit aan mijn computer ligt, aangezien de andere macro's feilloos werken. Toch?
pi_206166106
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:04 schreef streamjohan het volgende:
Ik hou zelf de zaken goed bij, en heb een raar "probleem" dat ik nog nooit gehad heb. Twee macro's zijn extreem langzaam, terwijl vergelijkbare dat niet zijn. Hoe kan dit? Er zit echt een flinke delay op, denk tegen een halve minuut aan wel.

Heb zelf ook gezocht via Google, maar het is totaal geen ingewikkelde macro. Lijkt me sterk dat dit aan mijn computer ligt, aangezien de andere macro's feilloos werken. Toch?
Daar kunnen we weinig over zeggen zonder die macro te kennen.
Wat doet deze macro?
Wat voor functies en bronnen gebruikt hij?
Worden er dingen dubbel gedaan, bijvoorbeeld in geneste loops?

Ga eens met de debugger kijken waar die vertraging precies zit.

Als vergelijkbare macro's wel snel werken dan zoek de verschillen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_206353351
Ok gasten... volgens mij heb ik een simpele vraag en zie ik het gewoon niet....
De excelversie op het werk is eehhh... geen idee gewoon 2003 enterprise denk ik. Staat op engels. Meeste dingen kom ik wel uit maar hier heb ik even een hint van een van jullie nodig.

Mijn probleem:
Ik heb een werkorder en ik heb een monteur.
Ik kan een raw dump maken van een complete werkorder, maar die staat vol kolommen en extra dingen waar de monteur helemaal niks van hoeft te weten.
Raw dump ziet er ongeveer zo uit, voor de monteur is alleen belangrijk: Materials en Build step.



Dus mijn simpele plan: ik raw dump de data in sheet 1, van sheet 2 maak ik een 'voorgefilterde' sheet en dan print ik sheet 2 efkes.
Maar...
Niet elke werkorder is het zelfde. En als ik 'voorgefilterde' sheet 2 maak en ik zet op sheet 1 nieuwe info, filtert niet niet correct.
Wat ik daarmee bedoel is:

Kijk naar kolom Phantom. Daar staat nu 'yes' op D4, als ik regel 4 wegfilter (Want ik heb geen phantoms nodig) dan blijft bij een volgende dump regel 4 altijd 'weggefilterd' ook al is het die keer geen phantom.

Suggesties?
  maandag 17 oktober 2022 @ 16:57:54 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206353888
Aan je dumpsheet een kolom toevoegen die berekent of een regel opgenomen moet worden (iets als =ALS(D6="yes";0;1) of wat dan ook je voorwaarden zijn). Die berekende kolom neem je mee naar sheet 2 en daarna haal je met een simpel dropdownfiltertje de niet-gewenste regels eruit (door de 0en niet te selecteren en de 1en wel).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 17 oktober 2022 @ 17:10:06 #57
39237 crew  H_T
2733
pi_206353963
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 16:04 schreef Jouska het volgende:
Ok gasten... volgens mij heb ik een simpele vraag en zie ik het gewoon niet....
De excelversie op het werk is eehhh... geen idee gewoon 2003 enterprise denk ik. Staat op engels. Meeste dingen kom ik wel uit maar hier heb ik even een hint van een van jullie nodig.

Mijn probleem:
Ik heb een werkorder en ik heb een monteur.
Ik kan een raw dump maken van een complete werkorder, maar die staat vol kolommen en extra dingen waar de monteur helemaal niks van hoeft te weten.
Raw dump ziet er ongeveer zo uit, voor de monteur is alleen belangrijk: Materials en Build step.

[ afbeelding ]

Dus mijn simpele plan: ik raw dump de data in sheet 1, van sheet 2 maak ik een 'voorgefilterde' sheet en dan print ik sheet 2 efkes.
Maar...
Niet elke werkorder is het zelfde. En als ik 'voorgefilterde' sheet 2 maak en ik zet op sheet 1 nieuwe info, filtert niet niet correct.
Wat ik daarmee bedoel is:

Kijk naar kolom Phantom. Daar staat nu 'yes' op D4, als ik regel 4 wegfilter (Want ik heb geen phantoms nodig) dan blijft bij een volgende dump regel 4 altijd 'weggefilterd' ook al is het die keer geen phantom.

Suggesties?
Als een cel alleen meegenomen hoeft te worden als er iets in staat kom je een heel eind met Als(Isleeg()). Dan moet je wel kunnen controleren dat de cel ook echt leeg is en er niet een spatie in staat of de karakters een voor een met backspace zijn verwijderd.

Je kan ook Janneke's optie gebruiken, eventueel aangevuld met een beperking op de opties die in een bepaalde kolom ingevuld kunnen worden via Gegevensvalidatie (zodat mensen wel yes kunnen invullen maar geen ja bijvoorbeeld)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_206354044
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 16:57 schreef Janneke141 het volgende:
Aan je dumpsheet een kolom toevoegen die berekent of een regel opgenomen moet worden (iets als =ALS(D6="yes";0;1) of wat dan ook je voorwaarden zijn). Die berekende kolom neem je mee naar sheet 2 en daarna haal je met een simpel dropdownfiltertje de niet-gewenste regels eruit (door de 0en niet te selecteren en de 1en wel).
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 17:10 schreef H_T het volgende:

[..]
Als een cel alleen meegenomen hoeft te worden als er iets in staat kom je een heel eind met Als(Isleeg()). Dan moet je wel kunnen controleren dat de cel ook echt leeg is en er niet een spatie in staat of de karakters een voor een met backspace zijn verwijderd.

Je kan ook Janneke's optie gebruiken, eventueel aangevuld met een beperking op de opties die in een bepaalde kolom ingevuld kunnen worden via Gegevensvalidatie (zodat mensen wel yes kunnen invullen maar geen ja bijvoorbeeld)
Ahhhhhh ja tuurlijk.
Ik ga em met een fprmule voor-filteren komt goed :D

Thnx !
pi_206354223
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 16:57 schreef Janneke141 het volgende:
Aan je dumpsheet een kolom toevoegen die berekent of een regel opgenomen moet worden (iets als =ALS(D6="yes";0;1) of wat dan ook je voorwaarden zijn). Die berekende kolom neem je mee naar sheet 2 en daarna haal je met een simpel dropdownfiltertje de niet-gewenste regels eruit (door de 0en niet te selecteren en de 1en wel).
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 17:10 schreef H_T het volgende:

[..]
Als een cel alleen meegenomen hoeft te worden als er iets in staat kom je een heel eind met Als(Isleeg()). Dan moet je wel kunnen controleren dat de cel ook echt leeg is en er niet een spatie in staat of de karakters een voor een met backspace zijn verwijderd.

Je kan ook Janneke's optie gebruiken, eventueel aangevuld met een beperking op de opties die in een bepaalde kolom ingevuld kunnen worden via Gegevensvalidatie (zodat mensen wel yes kunnen invullen maar geen ja bijvoorbeeld)
Blijkt dat er gewoon een filter formule in Excel zit tegenweurdig (na excel 365 iig....
Dus ik tief alles mooi in 1 formule met meerdere conditions en dan haalt ie de blanco's er nog uit ook (dat zou mijn 2e vraag worden :P)

for future reference:
=filter(A2:E8,D2:D8="",C2:C8>0)




Bedankt Janneke en H_T !
pi_206413332
Ik heb een personeelsbestand die ik standaard kan opvragen.

Kolom A Voornaam
Kolom B Achternaam
Kolom C Contracturen
Kolom D Kostprijsuurloon
Kolom E Afdeling
Kolom F Rekensom C*D
Elke rij is dan een andere medewerker (+- 100 stuks)

Nu wil ik in tabblad 2 een overzicht hebben van elke medewerker van Afdeling 1 met alle medewerkers die daarbij horen onder elkaar. met de zes kolommen, zodat ik dan gemakkelijk een -subtotaal- kan maken per afdeling. Dit dan voor elke afdeling.

In de hele lijst zelf wordt het te rommelig.
Kan dit wel gemakkelijk en daardoor automatisch zodat ik enkel het eerste tabblad hoef te updaten?
- Met zuidelijke groet -
pi_206413424
Draaitabel?
pi_206543633
Wat ik handig vind is dat ik alle mails van mijn Inbox kan selecteren en in Excel kan plaatsen.
Zo kan ik iedere mail beoordelen en via en extra kolom rubriceren om daarna de onzinmails op te ruimen en de anderen in mappen te organiseren.
Ik moet eerst weten wat het is, en welke rubricering ik het best kan hanteren.

Is er ook zoiets voor de Gmail?
Ik zag wel wat, maar dat vond ik omslachtig omdat je eerst wat moest importeren.
Enfin wie weet dit?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 3 november 2022 @ 14:22:32 #63
39237 crew  H_T
2733
pi_206543912
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:28 schreef Schnitzels het volgende:
Ik heb een personeelsbestand die ik standaard kan opvragen.

Kolom A Voornaam
Kolom B Achternaam
Kolom C Contracturen
Kolom D Kostprijsuurloon
Kolom E Afdeling
Kolom F Rekensom C*D
Elke rij is dan een andere medewerker (+- 100 stuks)

Nu wil ik in tabblad 2 een overzicht hebben van elke medewerker van Afdeling 1 met alle medewerkers die daarbij horen onder elkaar. met de zes kolommen, zodat ik dan gemakkelijk een -subtotaal- kan maken per afdeling. Dit dan voor elke afdeling.

In de hele lijst zelf wordt het te rommelig.
Kan dit wel gemakkelijk en daardoor automatisch zodat ik enkel het eerste tabblad hoef te updaten?
Ik denk dat dat met X.Zoeken wel moet kunnen :) En dan met dollartekens vastzetten waar precies gezocht moet worden, met flink wat extra ruimte aan de onderkant zodat je nieuwe namen er gewoon onder kan knallen zonder dat je alle formules moet aanpassen.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_206545368
Nog makkelijker is een draaitabel. Dan is het puur twee keer klikken steeds; nieuwe data erin plakken, draaitabel vernieuwen. Klaar.
pi_206563659
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn Gmail-vraag..... Zie posten hiervoor.

In het verlengde daarvan...
Ik zelf heb al heel wat jaren met Excel gewerkt.

Een algemene vraag:
Wat is voor jou nu een eigenschap waar je niet veel van hoort maar die echt het verschil maakt in jou manier van werken.

Bij mij is dat dus:
Databasen maken die orde scheppen in de chaos.
Stel je wordt ergens gedumpt als administrateur en je voorganger is definitief weg en de rest van het personeel weet van toeten noch blazen.

Allereerst dus bv de mailbox copiëren en als database in Excel plaatsen en dan de mailjes stuk voor stuk doornemen en rubriceren. Met een extra kolom in een andere kleur genaamd actieplan.
Dan kun je de urgente dingen eruit halen etc.
Met een dergelijk Excel-bestand heb je ook na een weekend nog snel beeld van je bevindingen.

Verder:
De bestanden op de server in een database-bestand zetten, dankzij:
De command-prompt

dir /s >lijst

Hiermee wordt een txt-bestand gemaakt van alle bestanden inclusief submappen.
Met een aantal truuks in Excel met "mid" etc. heb je een database per bestand:
Het totale pad vanaf de root
Het aantal bytes
De datum met tijd (belangrijk).
En natuurlijk de naam.

Dan kun je sorteren op datum/tijd zodat je weet waar jouw voorganger het laatst mee bezig was.

Verder:
Ik heb ooit een administratie overgenomen waarbij iedere inkoopfactuur in 2 systemen (boekhoudprogramma en projectadministratie) werd ingevoerd.

In het boekhoudpakket kon je niet zien welk project bij een inkoopfactuur betrof.
Inkoopfacturen hadden totaal verschillende nummers.

Oplossing:
Een unieke entiteit maken adhv iedere inkoopfactuur.
Crediteurnummer/datum/bedrag

En dan 2 kolommen maken

Daarmee kun je ongeveer 80% matchen.
De rest heeft een kleine afwijking in het bedrag, of er zijn per ongeluk 2 verschillende crediteurnummers gemaakt, of een vergissing met de datum.
Dankzij vert.zoeken en draaitabellen e.d.

Zo heb ik wel eens 4000 facturen gematched voordat de accountant met de handen in het haar zat.
Dan zijn iig de totalen in de boekhouding en projectadministratie gematched.


Ik ben benieuwd naar andere ervaringen...

[ Bericht 1% gewijzigd door Twentsche_Ros op 05-11-2022 10:17:43 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 15 december 2022 @ 18:56:12 #66
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207093865
Ik heb een vraag over de F2-toets, die in Excel gebruikt moet kunnen worden om fouten te corrigeren.

Het enige wat er gebeurt is echter dat het geluidsvolume van de laptop gewijzigd wordt; iets wat ook op de toets te zien is.

Hoe is F2 dan wel te gebruiken in Excel? FN samen met F2 indrukken leverde iig niets op.

Het is een Windows 11-laptop van Lenovo, mocht dit ertoe doen.
pi_207094208
Wat je met F2 kan kun je gewoon Googlen.
pi_207094294
Dat probleem ligt niet aan Excel, maar aan je laptop (of aan jou). Zou met fn gewoon moeten werken. Ik zou er een apart topic over openen.

Werken de andere F toetsen wel, evt met de fn toets?
pi_207388701
Ik heb een bestand waarin in 1 kolom de naam van de klant staat en in de andere kolom zijn omzet. Sommige klanten staan er meerdere keren in en ik zou graag willen dat deze regels samengevoegd worden en de omzet opgeteld. Kan ik dat op een makkelijke manier doen?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207388736
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:05 schreef dimmak het volgende:
Ik heb een bestand waarin in 1 kolom de naam van de klant staat en in de andere kolom zijn omzet. Sommige klanten staan er meerdere keren in en ik zou graag willen dat deze regels samengevoegd worden en de omzet opgeteld. Kan ik dat op een makkelijke manier doen?
Kopier de lijst met klanten, plak die ergens, haal de dubbele waarden eruit.
Daarna tel je de omzet met som.als()

Of maak een draaitabel.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_207388760
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:09 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Kopier de lijst met klanten, plak die ergens, haal de dubbele waarden eruit.
Daarna tel je de omzet met som.als()

Of maak een draaitabel.
Kan ik niet gewoon 2 regels selecteren en ergens eenvoudig op een knop drukken? Zodat Excel die 2 regels dan samenvoegt?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207388766
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:12 schreef dimmak het volgende:

[..]
Kan ik niet gewoon 2 regels selecteren en ergens eenvoudig op een knop drukken? Zodat Excel die 2 regels dan samenvoegt?
Als jij dat wil kan dat natuurlijk. Gewoon doen :D
stupidity has become as common as common sense was before
pi_207388893
Het is al gelukt met consolideren: https://nl.extendoffice.c(...)te-rows-and-sum.html
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 2 januari 2023 @ 20:14:17 #74
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_207394588
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:12 schreef dimmak het volgende:

[..]
Kan ik niet gewoon 2 regels selecteren en ergens eenvoudig op een knop drukken? Zodat Excel die 2 regels dan samenvoegt?
Dat was dus een draaitabel :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 15:18:57 #75
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_207541071


ik heb in de tabel in de eerste kolom iets verkeerd gedaan en nu krijg ik enkel een cijfer ipv de datum.

Heb al bij celeigenschappen op datum gezet maar het blijft vaststaan
pi_207541379
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 15:18 schreef mrPanerai het volgende:
[ afbeelding ]

ik heb in de tabel in de eerste kolom iets verkeerd gedaan en nu krijg ik enkel een cijfer ipv de datum.

Heb al bij celeigenschappen op datum gezet maar het blijft vaststaan
Dat komt dat excel 'onthoudt'. Dus als je in de cel waarvan je net de voorwaardelijke opmaak naar een datumnotatie hebt gezet, staat, druk op F2 (daarmee kan je de inhoud aanpassen) en druk meteen op enter. Dan wordt het getal wel als datum getoond.

Wat je volgens mij voor de hele rij kan doen. Pas de voorwaardelijke opmaak bij alle cellen aan naar een datum. Kopieer daarna alle cellen en plak ze direct als waarden. Dat zou zeg ik uit mijn hoofd moeten werken. Of plak ze in een andere hulpkolom en werk daarna met een datum functie
  dinsdag 17 januari 2023 @ 14:30:49 #77
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_207598860
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 15:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat komt dat excel 'onthoudt'. Dus als je in de cel waarvan je net de voorwaardelijke opmaak naar een datumnotatie hebt gezet, staat, druk op F2 (daarmee kan je de inhoud aanpassen) en druk meteen op enter. Dan wordt het getal wel als datum getoond.

Wat je volgens mij voor de hele rij kan doen. Pas de voorwaardelijke opmaak bij alle cellen aan naar een datum. Kopieer daarna alle cellen en plak ze direct als waarden. Dat zou zeg ik uit mijn hoofd moeten werken. Of plak ze in een andere hulpkolom en werk daarna met een datum functie
Als ik F2 doe dan komt de datum wel tevoorschijn maar als ik dan enter of ervan afspring heb ik weer gewoon een getal van 5 cijfers, een nieuwe rij met data kan maar ik wil ook graag weten wat er nu gebeurde
pi_207600297
Die getallen zijn gewoon de data. Het getal 1 is 1 januari 1900. En dan maar tellen. Maar dat wist je waarschijnlijk wel. Je weet ook niet wat je fout gedaan hebt (waardoor dit gebeurde)? Het is wel wonderlijk dat het niet terug wil veranderen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je wellicht een .csv open hebt staan en geen .xlsx.
Aldus.
pi_207608783
opgelost, voor degene die het interesseert.

ik moet per ongeluk ctrl-t hebben gedaan, fx{formules weergeven



[ Bericht 81% gewijzigd door mrPanerai op 18-01-2023 10:10:50 ]
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 11:52:33 #80
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_207694282
Ik loop een beetje te stoeien met een formule waar ik niet helemaal uitkom. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een string van getallen in A2 staan. Ik wil dat excel eerst het 5e getal checkt, vervolgens zijn er een tientalkeuzes, en wil ik per keuze een waarde weergeven.

Voorbeeld:

20000812310, wanneer 8 de uitkomst is van het getal dan geef je waarde A aan.

Iets met =deel en =voorwaarden.als?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_207694666
Er zijn wellicht mooiere oplossingen maar met deze formule isoleer je het vijfde getal in een cel.

1=LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-5);1)

En die kan je nesten:

1=ALS(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-5);1)=8;"A";ALS(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-5);1)=9;"B";ALS(...
Aldus.
pi_207694685
Overigens is in het voorbeeld de 8 het zesde getal.
Aldus.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 22:03:34 #83
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_207702231
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:52 schreef onlogisch het volgende:
Ik loop een beetje te stoeien met een formule waar ik niet helemaal uitkom. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een string van getallen in A2 staan. Ik wil dat excel eerst het 5e getal checkt, vervolgens zijn er een tientalkeuzes, en wil ik per keuze een waarde weergeven.

Voorbeeld:

20000812310, wanneer 8 de uitkomst is van het getal dan geef je waarde A aan.

Iets met =deel en =voorwaarden.als?
Simpelste oplossing:

1= DEEL("ABCDEFGHIJ";DEEL(A1;5;1)+1;1)
ABC..HIJ wordt dan
A=0
B=1
C=2
etc.
dus naar wens aanpassen
  zondag 29 januari 2023 @ 14:58:26 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207765499
Er klopt iets niet aan mijn Excel (nieuwste versie, is al nagekeken).

Onder het tabblad 'invoegen' staan o.a. de knoppen 'slicer' en 'tijdlijn'. Alleen geeft het klikken op een van deze knoppen iets heel anders dan waar ze voor bedoeld zijn: 'bestaande verbindingen'. Dat is bij beide knoppen zo, dat je dat te zien krijgt.

Hebben andere mensen dat ook?
pi_207769783
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:58 schreef Eightyone het volgende:
Er klopt iets niet aan mijn Excel (nieuwste versie, is al nagekeken).

Onder het tabblad 'invoegen' staan o.a. de knoppen 'slicer' en 'tijdlijn'. Alleen geeft het klikken op een van deze knoppen iets heel anders dan waar ze voor bedoeld zijn: 'bestaande verbindingen'. Dat is bij beide knoppen zo, dat je dat te zien krijgt.

Hebben andere mensen dat ook?
Lijkt me wel logisch aangezien je naar ik aanneem op dat moment geen tabel hebt geselecteerd
  zondag 29 januari 2023 @ 20:18:26 #86
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207769871
Dat is ook zo als ik er wel een geselecteerd heb.
pi_208008126
Mijn excel gaat steeds naar verwijzingstype R1K1 Ik weet wel hoe ik dat terug kan zetten. Maar hoe zorg ik dat dit altijd uit is?
pi_208008875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:49 schreef Stansfield het volgende:
Mijn excel gaat steeds naar verwijzingstype R1K1 Ik weet wel hoe ik dat terug kan zetten. Maar hoe zorg ik dat dit altijd uit is?
Het is maar een hele beperkte omschrijving, dus ik weet niet precies wat je er zelf aan doet om het (tijdelijk) weg te halen.
Via File->Options->Formulas heb je een instelling met of zonder vinkje voor je R1K1 verwijzing.
Mocht dit juist de vorm zijn die je elke keer opnieuw moet instellen, dan gebruik je wellicht een template document om instellingen mee te nemen naar nieuwe Excel bestanden. Kan je daar iets over zeggen?
pi_208015799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 18:10 schreef snabbi het volgende:

[..]
Het is maar een hele beperkte omschrijving, dus ik weet niet precies wat je er zelf aan doet om het (tijdelijk) weg te halen.
Via File->Options->Formulas heb je een instelling met of zonder vinkje voor je R1K1 verwijzing.
Mocht dit juist de vorm zijn die je elke keer opnieuw moet instellen, dan gebruik je wellicht een template document om instellingen mee te nemen naar nieuwe Excel bestanden. Kan je daar iets over zeggen?
Dit is inderdaad waar ik het elke keer wijzig. Want de oude manier vind ik toch wat fijner werken. Kan ook een stukje gewenning zijn natuurlijk. Maar hou het liever zonder R1K1.

Het is de excel op mijn werk. Dus dan ka het zijn dat dit bij 1 excelbestand ingesteld staat en elke keer wanneer ik die open wordt R1K1 mijn standaard instelling?
pi_208025719
Kan je eens kijken of je deze stappen kan volgen door zelf een nieuwe Excel Template te maken vanuit een nieuw excel bestand dat je maakt met de settings die je wilt hebben:
https://www.excel-easy.com/examples/default-templates.html
  donderdag 2 maart 2023 @ 10:16:11 #91
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208202753
Ik heb een lijst teksten waarbij de eerste woorden steeds getikt zijn met hoofdletters, en de rest 'normaal', cq beginnend met een hoofdletter en voor de rest kleine letters. Er staan geen scheidingstekens tussen, alleen spaties.

Is er een formule waarmee hier kolommen van gemaakt kunnen worden, waarbij de woorden met hoofdletters apart gehouden worden van de woorden erna? De standaard kolommengereedschappen in Excel/Kutools boden de optie niet.

(Om het even te illustreren, zo ziet die lijst er ongeveer uit:

DIT ZIJN HOOFDLETTERS Dit is een normale zin
OOK DIT ZIJN HOOFDLETTERS Ook dit is een normale zin)
  donderdag 2 maart 2023 @ 10:33:12 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208202896
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:16 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb een lijst teksten waarbij de eerste woorden steeds getikt zijn met hoofdletters, en de rest 'normaal', cq beginnend met een hoofdletter en voor de rest kleine letters. Er staan geen scheidingstekens tussen, alleen spaties.

Is er een formule waarmee hier kolommen van gemaakt kunnen worden, waarbij de woorden met hoofdletters apart gehouden worden van de woorden erna? De standaard kolommengereedschappen in Excel/Kutools boden de optie niet.

(Om het even te illustreren, zo ziet die lijst er ongeveer uit:

DIT ZIJN HOOFDLETTERS Dit is een normale zin
OOK DIT ZIJN HOOFDLETTERS Ook dit is een normale zin)
Hoe lang zijn die teksten? Wat is bij benadering de hoogste positie waar je de scheiding tegen gaat komen?

Ik weet wel een oplossing, maar die vraagt wel 26 hulpkolommen :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:03:57 #93
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208203218
Het zijn (opnieuw) liedjeslijsten. De artiesten in hoofdletters, de titels 'normaal'. Helaas zijn de mensen die ze oorspronkelijk online zetten niet zo netjes als het gaat om het vormgeven ervan.

En als het alleen heel ingewikkeld kan, dan gaat het hem niet worden. :P
pi_208203346
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:03 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn (opnieuw) liedjeslijsten. De artiesten in hoofdletters, de titels 'normaal'. Helaas zijn de mensen die ze oorspronkelijk online zetten niet zo netjes als het gaat om het vormgeven ervan.

En als het alleen heel ingewikkeld kan, dan gaat het hem niet worden. :P
En als je het "voordoet" en dan flash fill gebruikt (CTRL+E)?

Dit kan nog wel eens werken als je zelf de formule niet weet.
pi_208203361
Ik zie dit niet lukken met formules. Met een macro kan het iig wel.
Aldus.
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:22:04 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208203428
quote:
2s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:16 schreef Z het volgende:
Ik zie dit niet lukken met formules. Met een macro kan het iig wel.
Het kan, maar het is omslachtig. Als je het één keer voor een hele peut nummers wil doen dan gaat het wel.

Zoek in de teksten met VIND.SPEC op a, b, c etc t/m z. Het minimum van de waardes die je terugkrijgt is de beginpositie van de titel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:23:09 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208203440
Moet je alleen geen titels hebben die beginnen met een getal of een leesteken, want dan gaat het alweer mis. En als de titel wel met één hoofdletter begint ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208203492
can you give me a table with two columns and split the three lines;
I Am the Best 2NE1
Dancing Queen ABBA
You Shook Me All Night Long AC/DC

Sure, here's how you can split the data into two columns:

Title Artist
I Am the Best | 2NE1
Dancing Queen | ABBA
You Shook Me All Night Long | AC/DC

For the "Title" column, use the following formulas:

To extract the title in cell A1: =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)
To extract the title in cell A2: =LEFT(A2,FIND(" ",A2)-1)
To extract the title in cell A3: =LEFT(A3,FIND(" ",A3)-1)
For the "Artist" column, use the following formulas:

To extract the artist in cell A1: =RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND(" ",A1))
To extract the artist in cell A2: =RIGHT(A2,LEN(A2)-FIND(" ",A2))
To extract the artist in cell A3: =RIGHT(A3,LEN(A3)-FIND(" ",A3))

Of gebruik ChatGPT, die had er weinig moeite mee en gaf me gelijk 2 kolommen
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:31:03 #100
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208203547
quote:
10s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:27 schreef _I het volgende:
Of gebruik ChatGPT, die had er weinig moeite mee en gaf me gelijk 2 kolommen
:D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208203560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
:D
Tsja, nood breekt wet, toch!? :+
Zolang het gaat om liedjes scheiden van de artiest. Het is niet alsof er een schoolwerkstuk in elkaar wordt gezet.
pi_208203583
Je kan ChatGPT waarschijnlijk ook vragen het gewoon te doen (zonder Excel). Ik heb wat lopen te stoeien met GPT en Googledocs. Met dingen als: haal de postcode uit de tekst. Werkte best goed. Vooral als je quick en dirty resultaten wil.
Aldus.
pi_208203599
quote:
2s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:35 schreef Z het volgende:
Je kan ChatGPT waarschijnlijk ook vragen het gewoon te doen (zonder Excel). Ik heb wat lopen te stoeien met GPT en Googledocs. Met dingen als: haal de postcode uit de tekst. Werkte best goed. Vooral als je quick en dirty resultaten wil.
Hij gaf eerst twee kolommen, die je zo zou kunnen kopieren en plakken. En kwam daarna met een fomule voorstel. Laatste zou je ook weg kunnen laten idd. (Zou niet meer zonder willen werken!)
  donderdag 2 maart 2023 @ 11:46:16 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208203680
quote:
10s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:31 schreef _I het volgende:

[..]
Tsja, nood breekt wet, toch!? :+
Zolang het gaat om liedjes scheiden van de artiest. Het is niet alsof er een schoolwerkstuk in elkaar wordt gezet.
Oh, ik heb er ook zeker geen probleem mee. Ik was er gewoon niet opgekomen.

Ik moet daar echt eens wat mee gaan experimenteren. Ik bedoel, als leerlingen er schoolopdrachten mee kunnen maken dan zou ik het dus ook moeten kunnen O-)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208203742
quote:
14s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Oh, ik heb er ook zeker geen probleem mee. Ik was er gewoon niet opgekomen.

Ik moet daar echt eens wat mee gaan experimenteren. Ik bedoel, als leerlingen er schoolopdrachten mee kunnen maken dan zou ik het dus ook moeten kunnen O-)
Ik vind het briljant. Schrijf geen email meer zonder, gebruik het voor presentaties, doorlezen van tekst en samenvatting eruit halen. Laat het alle teksten lezen van onze website en brochures en het maakt allerlei social media posts. Voer mijn notities in en laat het structureren en maakt actielijsten voor me. Ben 10 sneller en efficiënter, en schrijf tegenwoordig foutloos in 7 talen. 8-) Zou het je echt aanraden. Denk dat er nog veel meer mogelijk is dan wat ik er mee doe, maar schrik nu soms al wat het kan.
  donderdag 2 maart 2023 @ 17:55:36 #106
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208207662
Wat betreft m'n eerdere vraag: Vanaf de linkerkant van de cel weet ik het nu, als ik alleen de woorden met hoofdletters wil hebben - waar de regels dus mee beginnen.

=LINKS(A2;VERGELIJKEN(ONWAAR;GELIJK(LINKS(A2;VIND.ALLES(" ";A2 & " ";
RIJ(INDIRECT("1:60"))));HOOFDLETTERS(LINKS(A2;VIND.ALLES(" ";
A2 & " ";RIJ(INDIRECT("1:60"))))));0)-1)

Een versie vanaf de rechterkant van de cel, voor de woorden met kleine letters, werkt echter niet.
  donderdag 2 maart 2023 @ 18:02:46 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_208207747
quote:
10s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:27 schreef _I het volgende:
can you give me a table with two columns and split the three lines;
I Am the Best 2NE1
Dancing Queen ABBA
You Shook Me All Night Long AC/DC

Sure, here's how you can split the data into two columns:

Title Artist
I Am the Best | 2NE1
Dancing Queen | ABBA
You Shook Me All Night Long | AC/DC

For the "Title" column, use the following formulas:

To extract the title in cell A1: =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)
To extract the title in cell A2: =LEFT(A2,FIND(" ",A2)-1)
To extract the title in cell A3: =LEFT(A3,FIND(" ",A3)-1)
For the "Artist" column, use the following formulas:

To extract the artist in cell A1: =RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND(" ",A1))
To extract the artist in cell A2: =RIGHT(A2,LEN(A2)-FIND(" ",A2))
To extract the artist in cell A3: =RIGHT(A3,LEN(A3)-FIND(" ",A3))

Of gebruik ChatGPT, die had er weinig moeite mee en gaf me gelijk 2 kolommen
En dan nu nog eens voor bandnamen bestaande uit 2 of meer woorden :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_208208103
Ik had vandaag iets waar ik niet uitkwam, waarvan ik wel een werkend voorbeeld zag.

Draaitabel met x aantal kolommen met getallen. Hoe voeg ik daar een subtotaal aan toe van een aantal van die kolommen (dus geen eindtotaal)? Iemand de gouden tip hoe je zo'n berekend veld maakt? Lukte me maar niet.
pi_208208749
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:02 schreef qu63 het volgende:

[..]
En dan nu nog eens voor bandnamen bestaande uit 2 of meer woorden :P
Weet zeker dat ChatGPT dat aan kan. Van Excel ben ik nog niet zeker. Die kan alleen aangeven of een hele cel in hoofdletters is geschreven of niet.
pi_208208830
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:33 schreef Tegan het volgende:
Ik had vandaag iets waar ik niet uitkwam, waarvan ik wel een werkend voorbeeld zag.

Draaitabel met x aantal kolommen met getallen. Hoe voeg ik daar een subtotaal aan toe van een aantal van die kolommen (dus geen eindtotaal)? Iemand de gouden tip hoe je zo'n berekend veld maakt? Lukte me maar niet.
Zeker. Als je in je draaitabel gaat staan Start - invoegen - berekend veld invoegen

Dan komt er een pop-up en kan je een naam aan je nieuwe veld geven en daaronder komt een formule blokje. Daar type je = "veld a" + "veld b" + "veld k" (die je kan kiezen uit je keuze mogelijkheden eronder)=> OK en je hebt een nieuw veld ingevoegd met een "custom" subtotaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door _I op 02-03-2023 19:24:29 ]
pi_208210446
Ik kreeg dus steeds als ik dat deed de error dat die formule niet klopte. En als ik een veld koos dan nam hij de naam ook niet over. Zal morgen nog eens ermee spelen :P .
  donderdag 2 maart 2023 @ 20:27:51 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208210587
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 17:55 schreef Eightyone het volgende:
Wat betreft m'n eerdere vraag: Vanaf de linkerkant van de cel weet ik het nu, als ik alleen de woorden met hoofdletters wil hebben - waar de regels dus mee beginnen.

=LINKS(A2;VERGELIJKEN(ONWAAR;GELIJK(LINKS(A2;VIND.ALLES(" ";A2 & " ";
RIJ(INDIRECT("1:60"))));HOOFDLETTERS(LINKS(A2;VIND.ALLES(" ";
A2 & " ";RIJ(INDIRECT("1:60"))))));0)-1)

Een versie vanaf de rechterkant van de cel, voor de woorden met kleine letters, werkt echter niet.
Maar als je de linkerkant hebt, dan kun je met behulp van de lengte en RECHTS toch de rest eruit halen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208210987
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:33 schreef Tegan het volgende:
Ik had vandaag iets waar ik niet uitkwam, waarvan ik wel een werkend voorbeeld zag.

Draaitabel met x aantal kolommen met getallen. Hoe voeg ik daar een subtotaal aan toe van een aantal van die kolommen (dus geen eindtotaal)? Iemand de gouden tip hoe je zo'n berekend veld maakt? Lukte me maar niet.
Weet niet zeker of ik je goed begrijp. Je kan rijen en kolommen groeperen en dan ontstaat daar automatisch een subtotaal. Selecteer de regels, druk rechtermuisknop en kies voor groeperen

Of zoals al gezegd. Voeg een berekend veld toe. Zie tabblad 'draaitafel analyseren' en dan 'belden items en sets'
pi_208211335
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Weet niet zeker of ik je goed begrijp. Je kan rijen en kolommen groeperen en dan ontstaat daar automatisch een subtotaal. Selecteer de regels, druk rechtermuisknop en kies voor groeperen

Of zoals al gezegd. Voeg een berekend veld toe. Zie tabblad 'draaitafel analyseren' en dan 'belden items en sets'
Ik wil uiteindelijk een draaitabel met alleen een aantal subtotalen, dus groeperen is geen optie. En bij berekend veld kreeg ik de error die ik hierboven beschrijf.

Ik ga morgen een nieuwe poging doen.

Edit: Ik heb het nu werkend, heel simpel eigenlijk. Het probleem dat ik had lag aan mijn Excel-omgeving/BI-tool. Bedankt allen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tegan op 03-03-2023 13:08:09 ]
  vrijdag 3 maart 2023 @ 04:29:23 #115
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208214067
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar als je de linkerkant hebt, dan kun je met behulp van de lengte en RECHTS toch de rest eruit halen?
Dat blijkt in de praktijk niet zo te werken, als ik 'links' door 'rechts' vervang, en 'hoofdletters' door 'kleine.letters'. Er missen dan wat letters. Ik had dat wat jij zegt al geprobeerd.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 07:18:58 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208214398
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 04:29 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat blijkt in de praktijk niet zo te werken, als ik 'links' door 'rechts' vervang, en 'hoofdletters' door 'kleine.letters'. Er missen dan wat letters. Ik had dat wat jij zegt al geprobeerd.
Dat bedoel ik niet. Als de lengte van je originele tekst 50 karakters is, en met jouw formule weet je dat het linkerdeel 21 karakters heeft, dan vormen de rechtse 29 karakters toch het rechterdeel? (Of eigenlijk 28, want anders begint het met een spatie).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 maart 2023 @ 07:28:27 #117
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208214443
Hoe veel tekens mag een formule in Excel trouwens maximaal hebben? Vanaf hoe veel tekens werkt het niet meer?
pi_208214540
32767 tekens is de max :P . Kwam daar een keer achter bij een heel ambitieuze geneste formule toen ik nog niet zo kundig was.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 23:32:01 #119
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_208228402
quote:
10s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:13 schreef _I het volgende:

[..]
Weet zeker dat ChatGPT dat aan kan. Van Excel ben ik nog niet zeker. Die kan alleen aangeven of een hele cel in hoofdletters is geschreven of niet.
Oh vast wel, maar staar je niet blind op het antwoord van de AI ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:13:07 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208290209
Ik heb een werkblad met de volgende kolommen:
Kolom A: Standplaatsen
Kolom B..D: niet-relevante info
Kolom E: Begindatum
Kolom F: Einddatum.

Het is een vrij lange lijst, maar als standplaats 651 er bijvoorbeeld drie keer instaat met
651 15-7-1986 3-10-2005
651 1-1-2000 31-7-2015
651 12-5-2001 15-8-2023

Dan ben ik op zoek naar de totalen per jaar, peildatum 31 december. In 1989 dus bijvoorbeeld de waarde 1, in 2000 de waarde 2 en in 2003 de waarde 3.

Ideaal gezien wil ik een draaitabel met verticaal de verschillende standplaatsen en horizontaal de jaartallen - met dus de totalen per jaar op 31 december. De data liggen tussen pakweg 1980 en nu.
Is daar een eenvoudige manier voor?

Als er alleen een ingewikkelde manier is, bespaar je dan de moeite om het uit te typen. Daar ga ik waarschijnlijk toch niet aan beginnen. De vraag is of je in een draaitabel op deze manier gegevens kan groeperen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208290568
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:13 schreef Janneke141 het volgende:
Ideaal gezien wil ik een draaitabel met verticaal de verschillende standplaatsen en horizontaal de jaartallen - met dus de totalen per jaar op 31 december. De data liggen tussen pakweg 1980 en nu.
Geen idee of het met draaitabellen kan, maar quick&dirty:
- in G1: 31-12-1980, in H2: 31-12-1981 etc
- in G2: =ALS(EN($E2<=G$1;$F2>=G$1);1;0)
etc.

1
2
3
4
Begindatum    Einddatum    31-12-1989    31-12-2000    31-12-2001
15-7-1986    3-10-2005              1             1             1
1-1-2000     31-7-2015              0             1             1
12-5-2001    15-8-2023              0             0             1
Desnoods maak je een handmatige draaitabel, door kolommen G t/m XXX zelf op te tellen per jaar met wat SOM.ALS formules...
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:48:48 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208290679
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:39 schreef Piles het volgende:

[..]
Geen idee of het met draaitabellen kan, maar quick&dirty:
- in G1: 31-12-1980, in H2: 31-12-1981 etc
- in G2: =ALS(EN($E2<=G$1;$F2>=G$1);1;0)
etc.
[ code verwijderd ]

Desnoods maak je een handmatige draaitabel, door kolommen G t/m XXX zelf op te tellen per jaar met wat SOM.ALS formules...
Ja, die had ik ook wel bedacht, maar levert een gruwelijke hoeveelheid hulpkolommen en formules op. Vandaar mijn idee voor een draaitabel. Maar het zou inderdaad wel werken. Dank voor het meedenken in elk geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208293394
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:13 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een werkblad met de volgende kolommen:
Kolom A: Standplaatsen
Kolom B..D: niet-relevante info
Kolom E: Begindatum
Kolom F: Einddatum.

Het is een vrij lange lijst, maar als standplaats 651 er bijvoorbeeld drie keer instaat met
651 15-7-1986 3-10-2005
651 1-1-2000 31-7-2015
651 12-5-2001 15-8-2023

Dan ben ik op zoek naar de totalen per jaar, peildatum 31 december. In 1989 dus bijvoorbeeld de waarde 1, in 2000 de waarde 2 en in 2003 de waarde 3.

Ideaal gezien wil ik een draaitabel met verticaal de verschillende standplaatsen en horizontaal de jaartallen - met dus de totalen per jaar op 31 december. De data liggen tussen pakweg 1980 en nu.
Is daar een eenvoudige manier voor?

Als er alleen een ingewikkelde manier is, bespaar je dan de moeite om het uit te typen. Daar ga ik waarschijnlijk toch niet aan beginnen. De vraag is of je in een draaitabel op deze manier gegevens kan groeperen
Draaitabel is lastig doordat je de data van 2 velden moet combineren.
Formules kunnen natuurlijk wel. Dus zet bijvoorbeeld in K2 de datum 31/12/1989 en dan krijg je een formule zoals:

=COUNTIFS(A:A,651,E:E,"<"&K2,F:F,">"&K2)

Als je het echt mooi wilt doen btw dan maak je van je huidige tabel een echte Table
Stap 1: ga in je data staan van je tabel en druk CTRL T - geef je tabel een naam ik gebruik nu gewoon even TABEL
Zorg overigens dat je netjes aangeeft dat je tabel headers heeft.

Stap 2: Zet nu bijvoorbeeld in K2 de volgende formule:
=UNIQUE(TABEL[Standplaatsen])

Wat dit doet is alle unieke waarden in je tabel onder elkaar zetten zodat je alle standplaatsnummers netjes 1x hebt staan.
Stap 3: Zet bijvoorbeeld in L1 de datum 31/12/1989 en doe vervolgens de automatische doortrekken naar rechts zodat je in M1 31/12/1990 hebt staan e.d.

Stap 4: Je formule is:
=COUNTIFS(TABEL[Standplaatsen],$K2,TABEL[Begindatum],"<"&L$1,TABEL[Einddatum],">"&L$1)

Deze formule kan je zowel naar onderen doortrekken als naar rechts trekken zodat je voor elk jaar voor elke standplaats je resultaat hebt. En ook wanneer je nieuwe standplaatsnummers krijgt, dan werkt die UNIQUE formule je resultaten gewoon bij zonder dat je opnieuw moet klooien.

-edit-
had een foutje in UNIQUE staan

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 08-03-2023 20:29:41 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:27:10 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208293488
Ik ga hier even mee stoeien ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208294919
Ik wilde ook AANTALLEN.ALS voorstellen maar dacht halverwege het typen dat je aantal standplaatsen keer aantal jaartallen teveel formules vond.
  woensdag 8 maart 2023 @ 21:48:02 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208294953
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 21:46 schreef Tegan het volgende:
Ik wilde ook AANTALLEN.ALS voorstellen maar dacht halverwege het typen dat je aantal standplaatsen keer aantal jaartallen teveel formules vond.
Dat is ook zo, maar ik ga heel even een poging wagen. Het is nog vrij snel te genereren (in elk geval sneller dan alle hulpkolommen die ik zelf in gedachten had) en als het een klein beetje werkbaar blijft dan is het nog wel een uurtje prutsen waard.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208295018
Een draaitabel kan wel met voor ieder mogelijk jaartal een berekend veld lijkt me.
pi_208296537
Nee, in mijn ogen is het probleem met een draaitabel dat je daarvoor eigenlijk voor die eerste regel die van 1986 gaat tot 2005, dat je geen regels hebt waar ook 1987 in staat. Je moet dus eigenlijk een soort lijst bouwen in de regel die je hebt en hij moet naar die lijst kijken.

De echte oplossing ligt dan ook in PowerQuery waarin je stiekem die data-set op de achtergrond kan bouwen, maar dat leek mij te ingewikkeld om te plaatsen. Zie dit youtube filmpje hoe je dat kan oplossen.. maar ik weet zeker dat je deze oplossing niet echt gaat gebruiken :)


[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 09-03-2023 00:29:22 ]
pi_208297192
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 00:21 schreef snabbi het volgende:
Nee, in mijn ogen is het probleem met een draaitabel dat je daarvoor eigenlijk voor die eerste regel die van 1986 gaat tot 2005, dat je geen regels hebt waar ook 1987 in staat. Je moet dus eigenlijk een soort lijst bouwen in de regel die je hebt en hij moet naar die lijst kijken.

De echte oplossing ligt dan ook in PowerQuery waarin je stiekem die data-set op de achtergrond kan bouwen, maar dat leek mij te ingewikkeld om te plaatsen. Zie dit youtube filmpje hoe je dat kan oplossen.. maar ik weet zeker dat je deze oplossing niet echt gaat gebruiken :)
Je kan per jaartal een berekend veld (in de draaitabel dus) maken met in de formule daarvan dus direct 1987 i.p.v. een verwijzing, en die vergelijken met de twee datums wat wel verwijzingen zijn. Zo is een draaitabel mogelijk.
pi_208300010
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 07:31 schreef Tegan het volgende:

[..]
Je kan per jaartal een berekend veld (in de draaitabel dus) maken met in de formule daarvan dus direct 1987 i.p.v. een verwijzing, en die vergelijken met de twee datums wat wel verwijzingen zijn. Zo is een draaitabel mogelijk.
Het tonen van alle jaartallen op de horizontale of verticale as - dat is iets wat ik makkelijk kan aandragen, maar om daarbij voor die standplaatsen een true/false uitkomst te krijgen op basis van die start en einddatum.. dat zou ik niet kunnen. Dus mocht jij die formule hebben van dat berekende veld, dan zouden we de oplossing hebben.
pi_208304792
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:13 schreef snabbi het volgende:

[..]
Het tonen van alle jaartallen op de horizontale of verticale as - dat is iets wat ik makkelijk kan aandragen, maar om daarbij voor die standplaatsen een true/false uitkomst te krijgen op basis van die start en einddatum.. dat zou ik niet kunnen. Dus mocht jij die formule hebben van dat berekende veld, dan zouden we de oplossing hebben.
Ik kreeg dit werkend met ALS(EN(JAAR(VeldDatum1)<=1987;JAAR(VeldDatum2)>=1987);1;0) en dan herhalen voor ieder jaartal.
  donderdag 9 maart 2023 @ 20:15:56 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208305268
Ik heb de AANTALLEN.ALS-optie van @snabbi gebruikt en die kreeg ik vrij makkelijk aan het werk. In overleg met de eigenaar van het bestand heb ik alles t/m 2021 via kopiëren/waarden plakken veranderd in getallen om het ding wat minder traag te maken, aangezien er toch geen data in het verleden meer bij komen. Dank voor het meedenken.

En het geposte filmpje ga ik nog wel een keer kijken als ik tijd heb. Altijd interessant.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208305602
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:54 schreef Tegan het volgende:

[..]
Ik kreeg dit werkend met ALS(EN(JAAR(VeldDatum1)<=1987;JAAR(VeldDatum2)>=1987);1;0) en dan herhalen voor ieder jaartal.
Stappenplan:
1) Maak een Pivot Table via de Ribbon Insert -> PivotTable. In het popup scherm vink je de onderste optie aan "Add this data to the Data Model".
2) Ga via de Ribbon Data naar de optie: Manage Data Model (is een groen icoontje).
3) Klik op de Ribbon Design en vervolgens op Date Table -> New.
4) Je ziet een aantal definities met dagen in het jaar. Zorg dat je ergens in de half zichtbare kolom met een formule toevoegt: =Day(date)
Zodra je op enter drukt dan zie je ook dat ie netjes de dagen van de maand toont 1,2,3 etc.
5) Rechtermuistoets op de kolom header -> Rename Column, bijvoorbeeld naar Eigen_dag
6) Onder de Ribbon Design klik je op Create Relationships. Zorg ervoor dat je bij de bovenste Calendar de kolom selecteert met Date, daaronder kies je voor Range en dan Startdatum.
7) klik de power pivot weg... eventueel moet je nu in het PivotTable Fields menu klikken op More tables om hem te updaten.
8) Wat je nu ziet is dat je zowel een tabel Calendar hebt, en ook een tabel Range (waar je je normale velden in hebt staan).
9) Onder Calendar is er een optie "More Fields" waardoor je Year op de horizontale of verticale as kunt plaatsen. Eigenlijk moet je denk ik Date hebben om de exacte match te kunnen maken op 31-12, maar ik wilde in ieder geval die dag in de maand en de maand zelf als eventuele Filter opties in de Pivot table hebben zodat je lekker kunt klooien ermee.

Nu zou je dus die berekende velden moeten toevoegen zoals jij dat zegt (eigenlijk kan dit ook in de Power Pivot, maar daar krijg ik het niet werkend).
in plaats van 1987 zou je nu gewoon Calendar[Year] moeten kunnen gebruiken
pi_208306314
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 20:41 schreef snabbi het volgende:

[..]
Stappenplan:
1) Maak een Pivot Table via de Ribbon Insert -> PivotTable. In het popup scherm vink je de onderste optie aan "Add this data to the Data Model".
2) Ga via de Ribbon Data naar de optie: Manage Data Model (is een groen icoontje).
3) Klik op de Ribbon Design en vervolgens op Date Table -> New.
4) Je ziet een aantal definities met dagen in het jaar. Zorg dat je ergens in de half zichtbare kolom met een formule toevoegt: =Day(date)
Zodra je op enter drukt dan zie je ook dat ie netjes de dagen van de maand toont 1,2,3 etc.
5) Rechtermuistoets op de kolom header -> Rename Column, bijvoorbeeld naar Eigen_dag
6) Onder de Ribbon Design klik je op Create Relationships. Zorg ervoor dat je bij de bovenste Calendar de kolom selecteert met Date, daaronder kies je voor Range en dan Startdatum.
7) klik de power pivot weg... eventueel moet je nu in het PivotTable Fields menu klikken op More tables om hem te updaten.
8) Wat je nu ziet is dat je zowel een tabel Calendar hebt, en ook een tabel Range (waar je je normale velden in hebt staan).
9) Onder Calendar is er een optie "More Fields" waardoor je Year op de horizontale of verticale as kunt plaatsen. Eigenlijk moet je denk ik Date hebben om de exacte match te kunnen maken op 31-12, maar ik wilde in ieder geval die dag in de maand en de maand zelf als eventuele Filter opties in de Pivot table hebben zodat je lekker kunt klooien ermee.

Nu zou je dus die berekende velden moeten toevoegen zoals jij dat zegt (eigenlijk kan dit ook in de Power Pivot, maar daar krijg ik het niet werkend).
in plaats van 1987 zou je nu gewoon Calendar[Year] moeten kunnen gebruiken
Klinkt goed, wellicht binnenkort keertje mee spelen.

Datum 31-12-jaartal kun je zelf genereren met (uit mijn hoofd) DATUM(jaartal;12;31) waarbij 12 en 31 dus geen verwijzing zijn :).
  maandag 13 maart 2023 @ 14:36:38 #135
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208358128
In excel (365) zit tegenwoordig een 'feature' dat je een menu krijgt bij de ctrl toets oid.
Hoe krijg ik dat teringding uit? Ik wil dat niet :(
Het soort me mateloos in mijn werk.

Dus weet iemand toevallig hoe dat uit te zetten is?
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 13 maart 2023 @ 14:42:45 #136
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208358188
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 14:36 schreef marcb1974 het volgende:
In excel (365) zit tegenwoordig een 'feature' dat je een menu krijgt bij de ctrl toets oid.
Hoe krijg ik dat teringding uit? Ik wil dat niet :(
Het soort me mateloos in mijn werk.

Dus weet iemand toevallig hoe dat uit te zetten is?
Daar heb ik me ook mateloos aan gestoord, ja. Heeft mij ook even gekost voordat ik gevonden had waar ik die flauwekul uit kon zetten. Dansende paperclip, iemand?

In elk geval,


Het is één van deze twee dacht ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 maart 2023 @ 14:55:48 #137
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208358356
Dank, maar helaas lossen die het niet op.
Zit ook al hard te zoeken :X
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 13 maart 2023 @ 15:03:41 #138
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208358436
Niet? Excel even afsluiten en opnieuw opstarten misschien?

Ik weet vrijwel zeker dat het een van die twee moet zijn. Je moet het echt uit kunnen zetten, want dat is mij namelijk ook gelukt :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 maart 2023 @ 15:04:35 #139
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208358446
Zal eens helemaal herstarten.
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 13 maart 2023 @ 15:10:08 #140
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208358519
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:04 schreef marcb1974 het volgende:
Zal eens helemaal herstarten.
Opties, Geavanceerd, Knippen kopiëren en plakken en dan het bovenste vinkje.

Dat moet hem denk ik zijn dan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 maart 2023 @ 15:16:47 #141
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208358611
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 15:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Opties, Geavanceerd, Knippen kopiëren en plakken en dan het bovenste vinkje.

Dat moet hem denk ik zijn dan.
Yes, die is het,
dank je wel *O*
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 20 maart 2023 @ 14:13:27 #142
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_208465719
Ik kom er zelf even niet meer uit helaas. Ik had een bestand gemaakt die per dag een tab bevat waarin informatie wordt ingevuld. Het gaat om bedragen en een id-nummer. Ik had voor iedere dag een viertal bedragen welke allemaal een eigen id-nummer moesten krijgen. Vervolgens heb ik een tabel gemaakt die de waarde uit die velden kopieert.
Nu had ik ook een methode bedacht om een soort van administratie hierop te doen en te berekenen hoeveel unieke nummers er in gebruik waren en met welk bedrag. Nu werkt dat niet meer omdat er is besloten dat een id-nummer meerdere keren op een dag maar ook meerdere dagen gebruikt kan worden.

Nu ben ik dus op zoek naar een manier uit een tabel (zie screen print) het aantal unieke id-nummers te berekenen, maar alleen als ze een waarde hebben hoger dan 0. Idealiter ook met de waarde per uniek id-nummer.
In mijn huidige formule berekent hij alleen de unieke argumenten, ongeacht de waarde (=AANTALARG(UNIEK(B2:B19))-ALS(AANTAL.LEGE.CELLEN(B2:B19)>0;1;0)).



Iemand hier die de gouden tip heeft? De tabel die ik er eigenlijk een soort van tussen geplakt heb is geen must, dus een functie direct over de onderliggende tabjes is ook zeker een optie! Hiernaast heb ik nog een tabel waarbij men als ze het unieke id-nummer invoeren het bedrag moet krijgen wat er aan gekoppeld hoort te zijn.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 20 maart 2023 @ 15:25:01 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208466611
Ik zou dit denk ik even met een hulpkolommetje oplossen.

Waarom zoek je het antwoord '6'? Omdat er 6 sealbags zijn met een gestort bedrag? Want dan zal er toch ergens een verwijzing naar kolom E in je formule moeten zitten.

[ Bericht 61% gewijzigd door Janneke141 op 20-03-2023 15:30:44 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 20 maart 2023 @ 17:22:25 #144
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_208468358
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou dit denk ik even met een hulpkolommetje oplossen.

Waarom zoek je het antwoord '6'? Omdat er 6 sealbags zijn met een gestort bedrag?
Nee andersom juist, ik wil alleen de sealbags tonen die nog niet afgestort zijn.

quote:
Want dan zal er toch ergens een verwijzing naar kolom E in je formule moeten zitten.
Die is er nu ook, maar das een simpele vlookup die ook niet meer werkt (dat moet iets met sommen.als gaan worden).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_208468568
AANTAL.ALS(E:E;">0") ?
  maandag 20 maart 2023 @ 17:44:08 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208468617
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:40 schreef Tegan het volgende:
AANTAL.ALS(E:E;">0") ?
Daar zitten dubbelen in zo te zien.

Hulpkolommetje maken met =ALS(Bedrag=0;Sealbagnummer;"") en dan in die kolom de unieke waarden tellen. Dat zou het moeten doen volgens mij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208468807
Edit: Dat werkt niet. Ik denk even verder.
pi_208473261
Zoiets dan?

AANTALARG(UNIEK(X.ZOEKEN(1;(B2:B99999>0)*(F2:F99999>0);B2:B99999)))
  dinsdag 21 maart 2023 @ 06:45:19 #149
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_208474598
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:16 schreef Tegan het volgende:
Zoiets dan?

AANTALARG(UNIEK(X.ZOEKEN(1;(B2:B99999>0)*(F2:F99999>0);B2:B99999)))
Die kwam gek genoeg op 1 uit.

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar zitten dubbelen in zo te zien.

Hulpkolommetje maken met =ALS(Bedrag=0;Sealbagnummer;"") en dan in die kolom de unieke waarden tellen. Dat zou het moeten doen volgens mij.
Deze lijkt het hem te doen inderdaad. Ik dacht veel te moeilijk.. Thanks!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_208496334
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 06:45 schreef sanger het volgende:

[..]
Die kwam gek genoeg op 1 uit.
Dat was een beetje dom van mij. Maar ik vond het toch een leuk probleem dus heb ik in een verloren kwartiertje nog even zitten spelen en hierbij een oplossing die werkt.

AANTAL(UNIEK(ALS.VOORWAARDEN(F1:F99999>0;B1:B99999)))
pi_208587504
Bestaat er een mogelijkheid om gegevens uit een draaitabel te halen uit andere Excelbestanden?
Op het werk hebben we een lijst met verkoopcijfers en we maken een Excelbestand per maand. Nu zou ik daar graag een jaaroverzicht van maken omdat we bepaalde zaken moeten rapporteren.

Ik moet bv. het aantal keer weten dat een bepaald iets verkocht wordt maar ook wat de som is.
Dat lukt prima zolang het 1 tabel en 1 bestand is.
Maar ik moet dat nu maken voor alle maanden.

Hoe zouden jullie te werk gaan?
Alles in 1 bestand plakken (van verkoopcijfers) of kan het ook nog op een andere manier?
Cindy De Vuyst
  woensdag 29 maart 2023 @ 23:47:53 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208587525
Je kunt externe verwijzingen (naar andere bestanden) toevoegen. Als die bestanden een beetje voor de hand liggende namen hebben, dan is het niet heel ingewikkeld.

Je kunt met functies als SOM(...) celbereiken uit andere bestanden halen, maar je kunt ook via het lint Gegevens en dan Gegevens ophalen kiezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208587958
Helemaal eens met Janneke. Technisch kan Excel het op beide manieren. Al leert de ervaring dat beide manieren door de tijd heen ellende opleveren. Gebruik je de formules dan krijg je ellende met de bestandsnaam die Excel niet meer goed kan terugvinden, bijvoorbeeld doordat de naam van het pad van de bestandsnaam wijzigt of doordat Excel zelf iets in de formule verandert wanneer jij toevallig het Excel bestand van Augustus open hebt staan omdat je een verklaring zoekt waarom de getallen daar zo vreemd uit je analyse komen.
Alle data overkopieren vind ik zelf het prettigst werken, maar dat kan weer veel ellende geven qua performance of wanneer er door de tijd heen toch nog een kleine aanpassing in de data gemaakt wordt.
pi_208599927
Mijn nieuwe bericht is blijkbaar weg.

Kort gezet wil ik met een dropdown menu werken in Excel, maar naargelang de keuze daarin moeten gegevens in een bepaalde cel ingevuld worden.

Bv.
Audi --> Kolom B
Mercedes --> Kolom C
Audi --> Kolom D
BYD --> Kolom E
Tesla --> Kolom F

Hoe maak je zoiets?
Cindy De Vuyst
pi_208600145
Aan checkboxen kan je een cel verbinden. Het getal in die cel is afhankelijk van wat er gecheckt wordt. Wellicht kan dat ook met een dropdown? En anders is het met vert.zoeken wel op te lossen lijkt me.
Aldus.
pi_208600515
In Excel heb je meerdere typen dropdown mogelijkheden.
@Z hierboven heeft het vermoedelijk over een Formulier. Om deze te maken moet je zorgen dat je de Ribbon Developer kan zien. Ga hiervoor in File -> Options -> naar "Customize Ribbon". In het rechter menu moet je een vinkje zetten bij Developer.
Vervolgens kan je daar bijvoorbeeld via Developer -> Insert -> een Combo Box maken. Wanneer je dit aanklikt moet je zelf via je muis klik aangeven hoe groot die Combo box moet zijn. Die zweeft dan eigenlijk bovenop je Excel werkblad.
Via rechtermuistoets op de Combo Box en dan Format Control krijg je een "input range" voor de waarden die getoond moeten worden en een "cel link" waar een getal komt met de zoveelste optie die gekozen wordt door de gebruiker.

Een andere manier is om gebruik te maken in de cel zelf van Validatie.
Klik hiervoor in de Ribbon Data op Data Validation. Onder de popup kies je bij Allow voor "list" en daarna kan je bij Source de waarden weergeven die getoond moeten worden (via een cel referentie).
De gebruiker kan alleen de mogelijke waarden kiezen en krijgt anders een foutmelding te zien als deze zelf probeert te typen.
Het voordeel is dat het qua opmaak makkelijker in je Excel past, het nadeel is dat de dropdown teken pas zichtbaar wordt wanneer de cel geselecteerd wordt.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:49:39 #157
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208601397
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:30 schreef einzeinz het volgende:
Mijn nieuwe bericht is blijkbaar weg.

Kort gezet wil ik met een dropdown menu werken in Excel, maar naargelang de keuze daarin moeten gegevens in een bepaalde cel ingevuld worden.

Bv.
Audi --> Kolom B
Mercedes --> Kolom C
Audi --> Kolom D
BYD --> Kolom E
Tesla --> Kolom F

Hoe maak je zoiets?
Het zou natuurlijk met een als formule kunnen. =als(A2="merk";dan waarde;anders leeg)
En dat zet je in de goede kolommen neer.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 30 april 2023 @ 22:59:46 #158
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208961771
Met vorige versies van excel kon ik met =rand() een willekeurig waarde neerzetten bij een lijst argumenten.

Nu excel 365 NL kan ik het niet meer vinden. Weet iemand wat het nu geworden is?
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 30 april 2023 @ 23:22:49 #159
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208962066
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 22:59 schreef marcb1974 het volgende:
Met vorige versies van excel kon ik met =rand() een willekeurig waarde neerzetten bij een lijst argumenten.

Nu excel 365 NL kan ik het niet meer vinden. Weet iemand wat het nu geworden is?
=ASELECT()
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 30 april 2023 @ 23:30:16 #160
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208962158
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
=ASELECT()
Dank, die zocht ik ja.

Doet uiteindelijk weer niet helemaal wat ik wil.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_208962356
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 23:30 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Dank, die zocht ik ja.

Doet uiteindelijk weer niet helemaal wat ik wil.
wat wil je dan?
  maandag 1 mei 2023 @ 00:04:00 #162
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208962403
Ik heb een rij met gebeurtenissen. Daar wil ik dat excel er willekeurig een getal aan hangt. Min 1 max het aantal gebeurtenissen (zeg 40).

Met =aselect() krijg je dubbelingen zag ik net.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_208963487
Kan je niet iets anders erachter plakken, bijvoorbeeld SECONDE(NU()) met een correctie voor de minimale en maximale waarde?
pi_208963488
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Ik heb een rij met gebeurtenissen. Daar wil ik dat excel er willekeurig een getal aan hangt. Min 1 max het aantal gebeurtenissen (zeg 40).

Met =aselect() krijg je dubbelingen zag ik net.
Daar heb je gelijk in. aselect() levert een op zichzelf staand random getal en dat kan zomaar hetzelfde getal zijn als eerder.
De beste oplossing die ik ken gaat als volgt:
=sorteren.op(reeks(40);aselect.matrix(40)) [in het nederlands met puntkomma's]
=sortby(sequence(40),randarray(40)) [in het engels met komma's]

Nu heb ik zelf niet de beschikking over een Nederlandse Excel, dus ik heb de Nederlandse formulenamen er bij gezocht en vermoed dat deze goed zijn.

De reden waarom deze formule wel goed gaat is omdat je een reeks maakt van unieke getallen die je vervolgens random door elkaar heen husselt. Zo voorkom je dat het maken van getallen een dubbeling kan opleveren.
  maandag 1 mei 2023 @ 08:16:57 #165
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208963579
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Ik heb een rij met gebeurtenissen. Daar wil ik dat excel er willekeurig een getal aan hangt. Min 1 max het aantal gebeurtenissen (zeg 40).

Met =aselect() krijg je dubbelingen zag ik net.
Als ik zoiets nodig heb dan los ik het altijd op met ASELECT en RANG.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209072561
Ik heb hier een rij met omschrijvingen in tekst. En dan wil ik weten of die in een ander tabblad in een kolom ook voorkomen. Hoe maak ik daar een mooie als formule van met ja als die er wel in voorkomt en nee als die er niet in voorkomt.

Dus in tabblad 1 staat in kolom A: AGB-1234 en in tabblad 2 staat in kolom D ook AGB-1234. Dan wil ik een formule in tabblad 1 in kolom B invullen dat er een ja komt te staan. En als er in rij 2 van kolom A iets staat wat niet in tabblad B voorkomt moet er een nee komen te staan. Iemand tips?
pi_209073581
Wat stoeien met 'Match' of 'verticaal zoeken'.
Aldus.
pi_209107151
Ik ben op zoek naar een template die het volgende moet kunnen:

Wij zitten met een stock, die stock bevat 2 producten.
Bv.:
- FOK membercards voor 1 maand
- FOK membercards voor 3 maanden

Maar beide producten zijn ook nog eens opgesplitst in 3 à 4 pakketjes, want die zogenaamde FOK membercards hebben een volgnummer. Dat volgnummer is voorgedrukt door de leverancier en is altijd anders.

- FOK membercards voor 1 maand
• 2000-2999
• 6000-6999
• 8000 - 8999

- FOK membercards voor 3 maanden
• 3000-3999
• 5000-5999
• 9000-9999

De medewerkers bij ons verkopen die kaarten in numerieke volgorde. Nu wil ik dat zeer overzichtelijk in een Excelbestand gieten.
Waarbij de medewerker na elke werkdag zijn verkoop invult.

Bestaat voor zoiets een kant-en-klaar template?
Bestaat er een mogelijkheid dat Excel weet uit welke pakketje er verkocht werd?
Cindy De Vuyst
pi_209108534
Ik wil wel meedenken maar snap je verhaal niet helemaal. Kan je aangeven wat je uiteindelijk voor data wil hebben?
pi_209113874
Ik wil een overzicht van alle verkopen

Zoals:
11/05/2023 --> Einzeinz --> Beginnummer --> Eindnummer en Excel moet vervolgens het aantal berekenen.
Maar ik zit dus met 3 (tot 4) stapeltjes. Nu loopt het dus fout want ik moet die stapeltjes zeker gescheiden houden.

Ik vraag me af of Excel ook kun zien van welke stapel hij die kaarten moet nemen?
Cindy De Vuyst
pi_209114144
Natuurlijk kan dat in excel. De een maakt een query en de anders leest met vba de bestanden in en transformeert de data

huur een student in?

als je zelf wil leren ga dan voor een query - via youtube of udemy leer je het best snel

[ Bericht 24% gewijzigd door opgebaarde op 12-05-2023 00:48:53 ]
pi_209118647
Pfff, al de hele ochtend bezig maar het wil me maar niet lukken. Kan me ook niet van het idee ontdoen dat zo'n stockvoorraad template niet zou bestaan. :(
Cindy De Vuyst
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:33:12 #173
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209118720
Het kan ongetwijfeld, maar ik begrijp oprecht niet wat nu de bedoeling is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209118841
Laat eens een stuk voorbeelddata zien?
pi_209118909
Even heel quick & dirty:

kolom 1 --> kaartnummer
kolom 2 --> de range waar dat nummer in valt
kolom 3 --> verkoopdatum
kolom 4 --> verkoper
kolom 5 --> aantal (dat zal dan telkens 1 zijn)

Ergens de beginaantallen registreren en dan is er mbv draaitabellen toch een actueel overzicht te maken met beschikbare aantallen? Ofzo?
pi_209119910
Ik zit momenteel hier vast



Ik heb dus als het ware 2 producten in mijn assortiment. Kaarten van 1 maand en kaarten van 3 maanden (dat zijn fysieke kaarten).
Die kaarten zijn afkomstig van de leverancier en bevatten een volgnummer. Maar die verschillende paketten zijn met volgnummers die elkaar niet opvolgen. Dat zorgt er voor dat je meerdere pakketjes hebt.

Wat ik nu wil maken is het volgende:
Elke dag moet de medewerker een zeer klein Excelbestandje invullen maar dat moet zo kort mogelijk zijn.

- Datum van de verkoop
- Naam van de medewerker/verkoper
- Product (dus kaart 1 maand of 3 maanden)
- Beginnummer
- Eindnummer

Maar zoals je ziet in bovenstaand voorbeeld moet ik bepaalde kolommen gaan herhalen (omdat ik nl. met meerdere pakketjes zit)
Ik zou liever een overzichtelijke verkoop zien en dat in die kadertjes dan de huidige stand van de volgnummers opgehaald wordt en dat de medewerker ook ziet hoeveel kaarten nog aanwezig zijn.

Maar ik geraak er zelf totaal niet aan uit.
Cindy De Vuyst
pi_209120456
Kan je alle kaarten op voorraad een intern nummer geven, wat wel netjes opvolgt. Dat je verkopers die nummers invullen?

Ik snap overigens niet waarom je verkoopgegevens handmatig bijhoudt...
pi_209120608
Je hebt de som van de dag in kolom F (en I en L)
Ik zie de noodzakelijke waarde om kolommen G tm I en J tm L toe t voegen niet. Gewoon lekker onder elkaar.

Je kan in de eerste rijen zoals je nu hebt een staatjeper medewerker (of per product, per dag etc) maken met een een =sommen.als toevoegen die berekent hoeveel van de maand en van de 3maand kaarten verkocht zijn
Nog ergens een =min en een =max als controle op stocknummers
pi_209121357
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 16:06 schreef Tegan het volgende:
Ik snap overigens niet waarom je verkoopgegevens handmatig bijhoudt...
Dit soort schaduwadministraties zijn een bron voor ellende. Je hebt vast ergens de daadwerkelijke uitleveringen geregistreerd staan en dat kopieren naar een verantwoordingsdocument lijkt mij veel betrouwbaarder.
pi_209121360
Ik zou naast je verkopen ook je producten in gezamelijk onder elkaar zetten i.p.v. apart, dus een rijtje producten en een rijtje verkopen. Dan kun je vervolgens met SOMMEN.ALS() en MAX.ALS.VOORWAARDEN() huidige voorraad, verkoopaantallen en laatst verkochte nummer bepalen.

En dan heb je een mini foutgevoelig ERP-systeem gebouwd.
pi_209122200
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 16:18 schreef opgebaarde het volgende:
Je hebt de som van de dag in kolom F (en I en L)
Ik zie de noodzakelijke waarde om kolommen G tm I en J tm L toe t voegen niet. Gewoon lekker onder elkaar.

Je kan in de eerste rijen zoals je nu hebt een staatjeper medewerker (of per product, per dag etc) maken met een een =sommen.als toevoegen die berekent hoeveel van de maand en van de 3maand kaarten verkocht zijn
Nog ergens een =min en een =max als controle op stocknummers
Liefst van al heb ik dat inderdaad het liefst gewoon onder elkaar en dat de medewerker gewoon invult wat ze moeten invullen.
Het probleem is dat er meerdere stapels zijn, ik moet natuurlijk wel het verkocht aantal en resterend aantal per pakket weten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef snabbi het volgende:

[..]
Dit soort schaduwadministraties zijn een bron voor ellende. Je hebt vast ergens de daadwerkelijke uitleveringen geregistreerd staan en dat kopieren naar een verantwoordingsdocument lijkt mij veel betrouwbaarder.
Uit SAP kunnen wij een rapport trekken met hoeveel er besteld werken en er is ook een factuur, die factuur wordt vervolgens integraal betaald zonder dat daar controle op is.
Het probleem is dat er de laatste maanden heel veel kaarten verdwenen/gestolen zijn door medewerkers maar we hebben geen spoor van wie of wanneer dat gebeurd is.

Om concreet te zijn. In het laatste pakket (die wij in februari hebben ontvangen) zaten 500 kaarten en daarvan zijn er 479 verkocht. Er ontbreken dus 21 kaarten. Maar bij wie zitten die kaarten en wanneer zijn ze verdwenen?

We willen nu korter op de bal spelen en de medewerkers laten noteren wie, wanneer, hoeveel er verkoopt. Het rapport van hen zullen we naast onze SAP cijfers leggen.

Op zich is het wel te doen om dat te maken maar het probleem is dat de volgnummers niet doorlopen.
En ik zit flink in de knoop met die volgnummers. Vandaag 8 uur bezig geweest aan die Excel, zonder resultaat. Het lukt me gewoon NIET om een overzichtelijk bestand te maken.
Cindy De Vuyst
pi_209122905
Gezien de tijdelijke aard, waarom geen tekenlijst per reeks kaarten?
pi_209123008
Eenmaal die Excel er is is het de bedoeling dat het in stand blijft. Het is dus niet tijdelijk.

Ik dacht dat een voorraadlijst in Excel iets zeer eenvoudig was maar heb me er flink aan mispakt.
Heb er nu 14u op zitten zoeken en het lukt me niet :(
Cindy De Vuyst
pi_209350439
Is er een manier te vinden welk tabblad of welke cel of regel of kolom het meest ruimte inneemt in termen van kb/mb?
Ik heb een bestand met 3 tabbladen van max 2400 regels maar gek genoeg is t bestand nu al 40mb (!) terwijl hetzelfde bestand over voorgaande jaren meer regels had maar nooit over 2,5mb kwam. Ik vermoed daarom dat er ergens (veels te veel) data is mee gekopieerd…maar hoe vind ik dat?

Met (lengte) heb ik wel cellen gevonden met 30k tekens erin maar die bevonden zich ook in bestanden van voorgaande jaren.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:15:49 #185
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209350461
Als je het maar eenmalig uit hoeft te zoeken, de bladen apart opslaan?

En dan is 40MB nog steeds heel veel. Zitten er niet per ongeluk plaatjes in geplakt, of andere gekkigheid? Of eindeloze reeksen overbodige formules?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209354045
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Is er een manier te vinden welk tabblad of welke cel of regel of kolom het meest ruimte inneemt in termen van kb/mb?
Ik heb een bestand met 3 tabbladen van max 2400 regels maar gek genoeg is t bestand nu al 40mb (!) terwijl hetzelfde bestand over voorgaande jaren meer regels had maar nooit over 2,5mb kwam. Ik vermoed daarom dat er ergens (veels te veel) data is mee gekopieerd…maar hoe vind ik dat?

Met (lengte) heb ik wel cellen gevonden met 30k tekens erin maar die bevonden zich ook in bestanden van voorgaande jaren.
In verreweg de meeste gevallen wordt zoiets veroorzaakt door pivot tables, maar er is wel een trucje wat je kan toepassen. Let op dit werkt alleen met Office 365 in de browser-versie (ik hou zelf altijd van de lokale app, maar daar heb ik het knopje niet gevonden).

In de browser-versie heb je de Ribbon (tabblad) Review. Het 3e icoontje heet "Check Performance". Met deze feature kan je zien hoeveel van de cellen daadwerkelijk gebruikt worden versus welke cellen wel in het geheugen worden opgenomen. Je kan per sheet aangeven dat je de performance wil optimaliseren.

Aangezien je de online versie gebruikt, mochten de aanpassingen je niet aanstaan kan je via de versie-historie terug naar de vorige versie.
pi_209354207
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Is er een manier te vinden welk tabblad of welke cel of regel of kolom het meest ruimte inneemt in termen van kb/mb?
Ik heb een bestand met 3 tabbladen van max 2400 regels maar gek genoeg is t bestand nu al 40mb (!) terwijl hetzelfde bestand over voorgaande jaren meer regels had maar nooit over 2,5mb kwam. Ik vermoed daarom dat er ergens (veels te veel) data is mee gekopieerd…maar hoe vind ik dat?

Met (lengte) heb ik wel cellen gevonden met 30k tekens erin maar die bevonden zich ook in bestanden van voorgaande jaren.
Eigenlijk nog een betere optie gevonden. 2 manieren om hetzelfde te bereiken.

Maak een kopie van je excel bestand en pas via Windows Verkenner de extensie van je bestand aan. Dus in plaats van .xlsx maak je er nu een .zip van.
Vervolgens open je via je verkenner de .zip bestand en dan klik je vervolgens op de submap xl en vervolgens Worksheets. In deze map zie je aan het geval van de worksheet de hoeveelste worksheet de betreffende ruimte inneemt.
Mocht het niet gewoon de data van de worksheet zijn, maar bijvoorbeeld plaatjes, dan kan je deze plaatjes vinden via "xl" en vervolgens "media". Als je geen media folder hebt, dan houdt dat in dat er geen plaatjes zijn toegevoegd.

Mocht je niet bekend zijn met de wijze waarop je de naam van de extensie van een bestand aanpast, dan kan je hetzelfde bereiken door het bestand via het menu van "Opslaan als" en dan vervolgens het bestandtype daar aan te passen aan Webpagina htm.
In de folder waar je hem opslaat zie je dezelfde type structuur en dan dus ook echt per werkblad de grootte van dat werkblad.
  woensdag 26 juli 2023 @ 22:28:13 #188
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_210050994
Ik heb een relatief eenvoudige facturatietool in Excel (=Google Sheets) voor levering van goederen. Voor onderscheid tussen particuliere en zakelijke klanten wil ik nu een berekening maken van de verzendkosten inclusief en exclusief BTW. Dat lukt nog, maar afhankelijk van welke goederen verstuurd worden, zijn de verzendkosten hoog of laag BTW-tarief (21% of 9%).

Het ziet er nu als volgt uit voor een particulier (een van de opties):

1
2
3
4
A                B                    C            D
Item             Prijs (incl. BTW)    BTW (L/H)    BTW-bedrag
Bezorgkosten     4,95                 L            0,41
Bezorgkosten     4,95                 H            0,86

Voor zakelijke klanten ziet het er als volgt uit (een van de opties):
1
2
3
4
A                B                    C            D
Item             Prijs (excl. BTW)    BTW (L/H)    BTW-bedrag
Bezorgkosten     4,54                 L            0,41
Bezorgkosten     4,09                 H            0,86

In cel F1 (buiten beeld) staat aangegeven of een factuur Incl. BTW of Excl. BTW moet worden opgemaakt. Deze keuze wordt gebruikt om de juiste waarde in kolom B (Prijs) te bepalen. Vervolgens wordt in kolom D het BTW-bedrag berekend, wat mede afhankelijk van de handmatig ingevoerde waarde in kolom C (L of H).

Welke oplossing kan ik het beste gebruiken om in kolom D de uitkomst van het BTW-tarief te berekenen?

Ik wil één formule/oplossing gebruiken die rekening houdt met de volgende scenario's:

• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,09))
• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,21))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,09))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,21))

Volgens mij moet het kunnen met geneste IF's, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb ook geen idee of ik het logisch uitleg.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_210052487
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:28 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik heb een relatief eenvoudige facturatietool in Excel (=Google Sheets) voor levering van goederen. Voor onderscheid tussen particuliere en zakelijke klanten wil ik nu een berekening maken van de verzendkosten inclusief en exclusief BTW. Dat lukt nog, maar afhankelijk van welke goederen verstuurd worden, zijn de verzendkosten hoog of laag BTW-tarief (21% of 9%).

Het ziet er nu als volgt uit voor een particulier (een van de opties):
[ code verwijderd ]

Voor zakelijke klanten ziet het er als volgt uit (een van de opties):
[ code verwijderd ]

In cel F1 (buiten beeld) staat aangegeven of een factuur Incl. BTW of Excl. BTW moet worden opgemaakt. Deze keuze wordt gebruikt om de juiste waarde in kolom B (Prijs) te bepalen. Vervolgens wordt in kolom D het BTW-bedrag berekend, wat mede afhankelijk van de handmatig ingevoerde waarde in kolom C (L of H).

Welke oplossing kan ik het beste gebruiken om in kolom D de uitkomst van het BTW-tarief te berekenen?

Ik wil één formule/oplossing gebruiken die rekening houdt met de volgende scenario's:

• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,09))
• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,21))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,09))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,21))

Volgens mij moet het kunnen met geneste IF's, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb ook geen idee of ik het logisch uitleg.
ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="L");B3-(B3/1,09);ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="H");B3-(B3/1,21);ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="L");B3*0,09;ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="H");B3*0,21;""))))

Ik kon niet slapen :P .
  donderdag 27 juli 2023 @ 09:42:06 #190
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_210054047
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 04:06 schreef Tegan het volgende:

[..]
ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="L");B3-(B3/1,09);ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="H");B3-(B3/1,21);ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="L");B3*0,09;ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="H");B3*0,21;""))))

Ik kon niet slapen :P .
Moet het nog even uitgebreider testen, maar het lijkt de oplossing. Dankjewel *O*

Ik hoop dat je inmiddels de slaap hebt kunnen vatten :D
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Moderator woensdag 9 augustus 2023 @ 20:38:08 #191
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_210230129
-knip-

opgelost.

SPOILER: Dit was de vraag
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_210230201
quote:
For i = 9 To 6 Step -1
Gokje, daar van 6 1 maken?
  Moderator woensdag 9 augustus 2023 @ 20:43:58 #193
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_210230241
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 20:42 schreef Tegan het volgende:

[..]
Gokje, daar van 6 1 maken?
Nogmaals aan Chat gpt gevraagd (ik had al 4 verschillende codes van hem gehad) of het verspringen van het jaartal een oorzaak kon zijn. Dat werd bevestigd.

Toen kreeg ik dit terug.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat werkt :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_210233245
Alleen Chat GPT zou iets verzinnen met een for loop en stapjes van -1 :')
  Moderator donderdag 10 augustus 2023 @ 14:57:37 #195
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_210237635
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 05:06 schreef snabbi het volgende:
Alleen Chat GPT zou iets verzinnen met een for loop en stapjes van -1 :')
Ach. Chat gpt is ook pas een jaartje oud. Geef het wat tijd ;)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_210237768
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 14:57 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ach. Chat gpt is ook pas een jaartje oud. Geef het wat tijd ;)
Het is een magisch knap ding verder, alleen ik kan me niet voorstellen dat dit het resultaat is van trainen op miljoenen voorbeelden. Geen mens zou beginnen met stapjes van -1
  donderdag 10 augustus 2023 @ 21:42:28 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_210242002
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 05:06 schreef snabbi het volgende:
Alleen Chat GPT zou iets verzinnen met een for loop en stapjes van -1 :')
Ligt aan je vraagstelling natuurlijk, als je uitgaat van je doel dan moet je terugrekenen. Als je begint bij 'nu' dan moet je optellen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_210703003
Ik wil in Excel 2 functies gaan nesten maar na 2 uur zoeken lukt het me maar niet.

Eerst functie:
=ALS(D4="";"";LINKS(D4;VIND.SPEC(" ";D4;1)))
Hier zoekt Excel op voornaam (alles voor de spatie)

Tweede functie:
=VERT.ZOEKEN(E4;Medewerkers!A:D;3;ONWAAR)

Vervolgens moet die voornaam omgezet worden naar een personeelsnummer.
Alleen kan Excel dat niet omzetten omdat kolom E4 een formule is. Die functie moet dus genest worden.
Cindy De Vuyst
  donderdag 21 september 2023 @ 11:05:50 #199
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210703687
Ik gok dat ik weet waar het probleem zit, en dat is niet omdat je het zou moeten nesten.

Je VIND.SPEC-functie geeft de positie van de spatie. Daarna maakt de LINKS-Functie van "Jan Hendriks" dus "Jan " (met de spatie erachter). En die kan ie dan weer niet vinden in je namen/personeelsnummerlijst want daar staan ongetwijfeld namen zonder spaties erachter.

=ALS(D4="";"";LINKS(D4;VIND.SPEC(" ";D4;1)-1))

Moet het volgens mij oplossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210704084
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 11:05 schreef Janneke141 het volgende:
Ik gok dat ik weet waar het probleem zit, en dat is niet omdat je het zou moeten nesten.

Je VIND.SPEC-functie geeft de positie van de spatie. Daarna maakt de LINKS-Functie van "Jan Hendriks" dus "Jan " (met de spatie erachter). En die kan ie dan weer niet vinden in je namen/personeelsnummerlijst want daar staan ongetwijfeld namen zonder spaties erachter.

=ALS(D4="";"";LINKS(D4;VIND.SPEC(" ";D4;1)-1))

Moet het volgens mij oplossen.
Klopt wat je zegt, bedankt :)
Cindy De Vuyst
pi_210936802
Ik doe iets fout, maar zie niet wat helaas, jullie misschien? Thanks!



Plaatje uploaden lukt me ook niet meer, gaat lekker....
pi_210936918
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:07 schreef Adrie072 het volgende:
Ik doe iets fout, maar zie niet wat helaas, jullie misschien? Thanks!

[ afbeelding ]

Plaatje uploaden lukt me ook niet meer, gaat lekker....


Geen idee, bij mij komt er 3 uit.
pi_210936983
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 13:17 schreef Evangelion het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Geen idee, bij mij komt er 3 uit.
Bedankt, maar ik moet nog even verder klooien zo te zien, kom erop terug.
pi_210939657
Wat is het probleem wat je op wil lossen?
pi_211301502
Iemand een idee welke functie ik moet gebruiken voor volgende situatie.

Dit is mijn huidige formule:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In principe bestaat die formulie uit de onderstaande, maar dan een aantal keer gekopieerd en achter elkaar geplakt met andere parameters:

=IF(G12="en_US";VLOOKUP(N12;Phrase_export!A:AF;3;FALSE);"")

Wat ik hiermee wil bereiken is dat als de G12 cel en_US bevat, de VLOOKUP functie een bepaalde waarde uit de 3e kolom van Phrase_export moet halen.

Verderop in mijn grote formule heb ik dezelfde VLOOKUP maar dan voor als G12 (of andere cellen) niet en_US maar en_GB heeft.

en_US is onze fallback, dus als er in en_GB niks staat, moet de functie de waarde uit en_US nemen.

Weet iemand hoe ik dit doe?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211304692
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:19 schreef Hojdhopper het volgende:
Iemand een idee welke functie ik moet gebruiken voor volgende situatie.

Dit is mijn huidige formule:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In principe bestaat die formulie uit de onderstaande, maar dan een aantal keer gekopieerd en achter elkaar geplakt met andere parameters:

=IF(G12="en_US";VLOOKUP(N12;Phrase_export!A:AF;3;FALSE);"")

Wat ik hiermee wil bereiken is dat als de G12 cel en_US bevat, de VLOOKUP functie een bepaalde waarde uit de 3e kolom van Phrase_export moet halen.

Verderop in mijn grote formule heb ik dezelfde VLOOKUP maar dan voor als G12 (of andere cellen) niet en_US maar en_GB heeft.

en_US is onze fallback, dus als er in en_GB niks staat, moet de functie de waarde uit en_US nemen.

Weet iemand hoe ik dit doe?
Lastige vraagstelling, nu ik het teruglees.

In principe wil ik zoiets als:

Als cel A1 = en_GB dan VLOOKUP in XYZ en als in XYZ niks staat, dan diezelfde VLOOKUP in ABC.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211305488
Als er niks in XYZ staat, krijg je een fout. Toch?. Dan kan je "isfout" in je formule verwerken.
Aldus.
pi_211305624
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 17:24 schreef Z het volgende:
Als er niks in XYZ staat, krijg je een fout. Toch?. Dan kan je "isfout" in je formule verwerken.
Ja, dankjewel! Zoiets speelde ChatGPT ook terug. Heb de hele middag zitten kloten, YouTube tutorials en zo... Maar nee hoor, helemaal niks.

Nu heb ik even een dickmove gespeeld en het mijn collega gegeven. Ga morgen op vakantie en dit lukte gewoon niet meer. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211305961
ALS(INDEX(Phrase_export!A:AF;VERGELIJKEN(N12;A:A;0);VERGELIJKEN(G12;1:1;0))="";INDEX(Phrase_export!A:AF;VERGELIJKEN(N12;A:A;0);VERGELIJKEN("en_US";1:1;0));INDEX(Phrase_export!A:AF;VERGELIJKEN(N12;A:A;0);VERGELIJKEN(G12;1:1;0)))

Zoiets zou al voldoende moeten zijn in plaats van zoveel nesten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tegan op 15-11-2023 18:41:21 ]
pi_211314670
Vraag:

Ik heb een stamtabel met daarin contract nummer, datum waarin een prijs actief is, en de prijs.

Ik wil zoeken op datum én contractnummer. Dit doen we met twee zoeksleutels mijn inziens, voor de datum en contractnummer. Datum (en die formule enkelzijdig werkt gewoon) gebruik ik met -1 om de prijs te vinden, maar als ik met tweede zoeksleutel voor het vinden van het contractnummer dan krijg ik een NB :(

=INDEX(J23:L30;VERGELIJKEN(O24;J23:J30;0)&VERGELIJKEN(P24;K23:K30;-1);3)

Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211315505
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:49 schreef phpmystyle het volgende:
Vraag:

Ik heb een stamtabel met daarin contract nummer, datum waarin een prijs actief is, en de prijs.

Ik wil zoeken op datum én contractnummer. Dit doen we met twee zoeksleutels mijn inziens, voor de datum en contractnummer. Datum (en die formule enkelzijdig werkt gewoon) gebruik ik met -1 om de prijs te vinden, maar als ik met tweede zoeksleutel voor het vinden van het contractnummer dan krijg ik een NB :(

=INDEX(J23:L30;VERGELIJKEN(O24;J23:J30;0)&VERGELIJKEN(P24;K23:K30;-1);3)

[ afbeelding ]

Ik zit even niet achter een computer, maar je eerste vergelijken levert in je voorbeeld een 2 op en de tweede ook, dus krijg je door je & toch een index met 22? Dat bereik heeft je matrix niet.

Volgens mij moet je je in MATCH verdiepen, of als je een recente versie van excel gebruikt filter. Match met meerdere criteria moet met array formules en het gebruik van * ipv &

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 16-11-2023 18:43:44 ]
  donderdag 16 november 2023 @ 18:43:28 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211315581
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:49 schreef phpmystyle het volgende:
Vraag:

Ik heb een stamtabel met daarin contract nummer, datum waarin een prijs actief is, en de prijs.

Ik wil zoeken op datum én contractnummer. Dit doen we met twee zoeksleutels mijn inziens, voor de datum en contractnummer. Datum (en die formule enkelzijdig werkt gewoon) gebruik ik met -1 om de prijs te vinden, maar als ik met tweede zoeksleutel voor het vinden van het contractnummer dan krijg ik een NB :(

=INDEX(J23:L30;VERGELIJKEN(O24;J23:J30;0)&VERGELIJKEN(P24;K23:K30;-1);3)

[ afbeelding ]

Ik zou dit met een hulpkolom oplossen (met daarin je contractnummer * 100000 + de datum), maar je kunt ook met INDIRECT gaan klooien om de 2e vergelijker te laten beginnen op de eerste regel van het juiste contractnummer. Maar daarvoor moet de reeks wel juist gesorteerd zijn, anders lukt dat ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211315733
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 18:37 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik zit even niet achter een computer, maar je eerste vergelijken levert in je voorbeeld een 2 op en de tweede ook, dus krijg je door je & toch een index met 22? Dat bereik heeft je matrix niet.

Volgens mij moet je je in MATCH verdiepen, of als je een recente versie van excel gebruikt filter. Match met meerdere criteria moet met array formules en het gebruik van * ipv &
Oef, das best ingewikkeld, mijn inziens gaat de formule bij mij fout of er mist een operator..

quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik zou dit met een hulpkolom oplossen (met daarin je contractnummer * 100000 + de datum), maar je kunt ook met INDIRECT gaan klooien om de 2e vergelijker te laten beginnen op de eerste regel van het juiste contractnummer. Maar daarvoor moet de reeks wel juist gesorteerd zijn, anders lukt dat ook niet.
Thanks!

Werkt in database bestand contractnummer (is al eineloos lang nummer) + datum (moet van . naar - gaan maar swa), en dan heb je uniek nummer, en idem dito in stamtabel.

Zo simpel, zo goed! _O_

Maar sta altijd open als iemand de formule wel zou weten als je het helemaal nice wil doen :D
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 28 november 2023 @ 08:42:22 #214
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_211451656
hoi,

ik gebruik voor een 20 tal lijnen onderstaande sortering (wk 48)



dan wil ik een lijn vrijlaten en dezelfde sortering maken voor wk 49

is er een optie om die sortering te kopieren?

thx
pi_211457759
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 08:42 schreef mrPanerai het volgende:
hoi,

ik gebruik voor een 20 tal lijnen onderstaande sortering (wk 48)

[ afbeelding ]

dan wil ik een lijn vrijlaten en dezelfde sortering maken voor wk 49

is er een optie om die sortering te kopieren?

thx
Een echte oplossing heb ik niet (buiten het programmeren met macro's om).

Wel heb ik een workaround die je kan gebruiken. De workaround gaat als volgt:
stap 1: maak van je huidige wk 48 een echte tabel (ipv de losse data invoer die je wellicht normaal doet). Het maken van een tabel doe je via CTRL T. Vul gewoon netjes de kolommen/rijen in van je wk48 (en of je tabel ook headers heeft of niet).
Je ziet of het gelukt is wanneer je cellen er ineens gekleud uit zien.

Stap 2: voer in je tabel de sorteer opties in van je eigen voorkeur.

Stap 3: kopieer de tabel naar je cellen aan de rechterkant. [eventueel kan je je echte data van wk 49 daarna er gewoon overheen plakken]

Stap 4: uit je sort & filter dingetje kan je nu direct de reapply knop gebruiken.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 28 december 2023 @ 16:24:11 #216
39237 crew  H_T
2733
pi_211798339
Ik probeer Excel een csv-bestand te laten maken van een reeks cellen, waarvan 1 cel line breaks bevat (via teken(10)). Nu vindt Excel het nodig om aanhalingstekens te zetten aan het begin van de reeks cellen en aan het eind, waardoor het doelprogramma het niet meer vreet. Handmatig het aanhalingsteken aan het eind weghalen en aan het eind van de cel met line breaks zetten werkt wel, maar is een stap die ik eigenlijk wil vermijden. Aanhalingstekens toevoegen aan (alle) cellen in Excel helpt niet, want dan wordt er alsnog een aanhalingsteken geplaatst waar het niet hoort. Iemand een suggestie?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_211799104
Opslaan als .txt?
pi_211799187
Zijn de linebreaks wel nodig?
Aldus.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 28 december 2023 @ 17:12:39 #219
39237 crew  H_T
2733
pi_211799288
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:00 schreef Tegan het volgende:
Opslaan als .txt?
Helpt helaas niet
quote:
2s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:07 schreef Z het volgende:
Zijn de linebreaks wel nodig?
Er valt omheen te werken als ik een ander bestand verbouw, maar het leek me handiger deze Excelroute te volgen. Als ik de aanhalingstekens onder controle krijg ben ik er
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_211799293
Ik heb het geprobeerd en kreeg het niet voor elkaar. Alleen wanneer je een spatie-gescheiden format neemt, maar dan ben je natuurlijk de scheiding tussen je cellen ook kwijt.

Eigenlijk vraag ik me ook af in hoeverre het uberhaupt slim is. Door je line-break gaat je input applicatie toch ook de cellen verkeerd inlezen?
pi_211799338
Er is wellicht een route via VB waarin je cel voor cel een csv bestand opbouwt. Maar dat is nogal een omweg.
Aldus.
pi_211799378
Ik zit vooral te kijken om je excel tabel te kopieren naar Word. In Word daarna je document op te slaan als plain text. Daar krijg je tenminste de optie hoe je wilt omgaan met linebreaks.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 28 december 2023 @ 17:42:55 #223
39237 crew  H_T
2733
pi_211799724
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:13 schreef snabbi het volgende:
Ik heb het geprobeerd en kreeg het niet voor elkaar. Alleen wanneer je een spatie-gescheiden format neemt, maar dan ben je natuurlijk de scheiding tussen je cellen ook kwijt.

Eigenlijk vraag ik me ook af in hoeverre het uberhaupt slim is. Door je line-break gaat je input applicatie toch ook de cellen verkeerd inlezen?
Het is niet de meest elegante oplossing, dat geef ik gelijk toe :P Over verkeerd inlezen maak ik me niet zo druk. Ik wil hiermee informatie doorpompen naar Photoshop en dan is het met line breaks prima te doen, want die hoeft het alleen maar in beeld te zetten. Ik klooi nog even door :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 28 december 2023 @ 17:53:31 #224
39237 crew  H_T
2733
pi_211799880
Zo te zien is het gelukt :)

Ik heb nu alle nodige cellen naast elkaar gezet, in plaats van alles via een formule met tussenkomma's in een enkele cel te proppen. Sla je dat als csv op dan krijg je ; als scheidingsteken, wat Photoshop weer niet tof vindt. Maar... txt met tabs pakt ie wel *O* . Bedankt voor de hulp ^O^
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_211926951
Een vraag: ik heb een excelbestand met veel verschillende tabbladen. Ik wil per regel een som uitvoeren van steeds hetzelfde bereik (B:B) maar wel steeds op een verschillend blad. Ik wil de formule in kolom B2 kunnen doortrekken zodat deze steeds de som van B:B neemt op het tabblad met de naam die in A1, A2, A3, etc. staat.
Hoe doe ik dat het beste?

pi_211927410
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:19 schreef kaiserhenk het volgende:
Een vraag: ik heb een excelbestand met veel verschillende tabbladen. Ik wil per regel een som uitvoeren van steeds hetzelfde bereik (B:B) maar wel steeds op een verschillend blad. Ik wil de formule in kolom B2 kunnen doortrekken zodat deze steeds de som van B:B neemt op het tabblad met de naam die in A1, A2, A3, etc. staat.
Hoe doe ik dat het beste?

[ afbeelding ]
=SOM(INDIRECT("'"&A2&"'!B:B"))
De formule INDIRECT maakt van een geschreven tekst een verwijzing naar de reeks cellen.
In feite is je directe verwijzing naar het andere tabblad: '2'!B:B
Hierbij is die 2 je variabele die je in de A kolom opslaat. Omdat je zowel normale tekst voor als na die A2 krijgt, krijg je die niet zo goed leesbare combinatie van "'"


PS
Als je gewoon de som wil over al die tabbladen zonder dit in een tabel weer te geven, dan werkt dit ook gewoon:
=SOM('1:4'!B:B)
De enige voorwaarde is wel dat het meest linker tabblad de 1 is en de meest rechter de 4. Alles wat tussen die 2 tabbladen zit, neemt ie dan mee.
  Forum Admin maandag 15 januari 2024 @ 20:34:10 #227
35723 crew  GGMM
pi_212042231
Weet iemand hoe je de celopmaak aanpast zodat komma's punten worden en andersom?
Ik wil op blad 1 gewoon normaal getallen typen zoals we dat hier in Nederland doen, maar op blad 2 wil ik het een soort van presenteren voor een stel buitenlanders die het blijkbaar andersom doen.
Ik weet wel hoe je in Excel instellingen die zooi kan aanpassen, maar ik wil het het liefst via celopmaak voor specifieke cellen doen.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  maandag 15 januari 2024 @ 20:35:51 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212042274
Volgens mij kan dat alleen voor je hele document, niet per sectie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin maandag 15 januari 2024 @ 20:36:57 #229
35723 crew  GGMM
pi_212042300
Kut Bill Gates
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_212042330
Een van de twee als tekst opbouwen/weergeven is zeker geen optie?
  Forum Admin maandag 15 januari 2024 @ 20:39:50 #231
35723 crew  GGMM
pi_212042364
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:38 schreef Tegan het volgende:
Een van de twee als tekst opbouwen/weergeven is zeker geen optie?
Nee, want ik wil in één blad werken en in het 'presenteer-blad' verwijzen naar de zooi waar ik mee werk, alleen dan op de manier met komma's en punten andersom.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_212042429
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:39 schreef GGMM het volgende:

[..]
Nee, want ik wil in één blad werken en in het 'presenteer-blad' verwijzen naar de zooi waar ik mee werk, alleen dan op de manier met komma's en punten andersom.
SUBSTITUEREN(Blad1!A1;",";".")
  maandag 15 januari 2024 @ 20:43:16 #233
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212042469
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:39 schreef GGMM het volgende:

[..]
Nee, want ik wil in één blad werken en in het 'presenteer-blad' verwijzen naar de zooi waar ik mee werk, alleen dan op de manier met komma's en punten andersom.
Als het alleen maar een weergave-blad hoeft te zijn dan kun je dat met SUBSTITUEREN wel oplossen, maar dan kun je niet meer rekenen met wat je overhoudt. Als dat geen probleem is, zie de post van Tegan ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin maandag 15 januari 2024 @ 20:43:27 #234
35723 crew  GGMM
pi_212042475
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:42 schreef Tegan het volgende:

[..]
SUBSTITUEREN(Blad1!A1;",";".")
Ja, maar dan is het geen getal meer. Ik wil eigenlijk in dat presentatieblad ook nog kunnen optellen.

Alhoewel ik dat zou kunnen omzeilen door alles met die code over te brengen en alleen op te tellen op m'n werkblad

Ik ga er even over nadenken thnx :)
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_212042522
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:43 schreef GGMM het volgende:

[..]
Ja, maar dan is het geen getal meer. Ik wil eigenlijk in dat presentatieblad ook nog kunnen optellen.

Alhoewel ik dat zou kunnen omzeilen door alles met die code over te brengen en alleen op te tellen op m'n werkblad

Ik ga er even over nadenken thnx :)
Je kan ook weer terug SUBSTITUEREN met nog een WAARDE() er omheen bijvoorbeeld :P .
  maandag 15 januari 2024 @ 20:45:58 #236
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212042531
Overigens zou ik het laten voor wat het is, en tegen die Amerikanen (of wat het dan ook zijn) vertellen dat ze maar gewoon Europees leren lezen. Met de punten en komma's op de goede plek, en meters in plaats van mijlen. Of, als het echt zo belangrijk is voor de beeldvorming, zelf maar even op je vingers bijten en de hele mik op Amerikaans zetten. Scheelt een hoop werk en gedoe.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 15 januari 2024 @ 20:46:47 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212042551
quote:
14s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:45 schreef Tegan het volgende:

[..]
Je kan ook weer terug SUBSTITUEREN met nog een WAARDE() er omheen bijvoorbeeld :P .
Ja, maar je krijgt het getal 3,75 nooit als 3.75 in beeld zodat Excel nog steeds denkt dat het een getal is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212042610
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, maar je krijgt het getal 3,75 nooit als 3.75 in beeld zodat Excel nog steeds denkt dat het een getal is.
Nee precies. Maar hiermee kan je wel rekenen op het tweede tabblad en nog een keer SUBSTITUEREN voor het weergeven.
  maandag 15 januari 2024 @ 20:51:07 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212042649
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:49 schreef Tegan het volgende:

[..]
Nee precies. Maar hiermee kan je wel rekenen op het tweede tabblad en nog een keer SUBSTITUEREN voor het weergeven.
Ja, dat kan. Maar triviale formules als SOM en GEMIDDELDE worden al ronduit ellendig als je die moet nesten met SUBSTITUEREN om met die nepgetallen te kunnen werken. Moet je echt niet willen wmb.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212042716
Eens, maar het kan dus wel.
pi_212043611
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik het probleem niet erg. De instellingen voor het scheidingsteken van decimalen en duizendtallen is iets wat je op het niveau van de computer (windows) of op het niveau van excel vaststelt voor de gebruiker.
- Dus wanneer de personen met het andere getallenstelsel met je bestand moeten werken, dan gaat dit gewoon goed op hun eigen systemen.
- Wanneer je iets moet presenteren, dan heb je de calculatieoptie niet nodig en kan je gewoon het format kiezen wat je dan goed uitkomt.

En als je in een presentatie met beide partijen moet werken, dan werkt het wisselen van notatievorm alleen maar verwarrend voor iedereen. En wil je dat echt perse doen dan zou ik lekker je onedrive/sharepoint web-based versie op amerikaaans zetten terwijl je excel zelf op nederlands zet. Via alt tab met 2 verschillende views hetzelfde bestand tonen.
  Forum Admin maandag 15 januari 2024 @ 21:39:16 #242
35723 crew  GGMM
pi_212043729
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 21:34 schreef snabbi het volgende:
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik het probleem niet erg. De instellingen voor het scheidingsteken van decimalen en duizendtallen is iets wat je op het niveau van de computer (windows) of op het niveau van excel vaststelt voor de gebruiker.
- Dus wanneer de personen met het andere getallenstelsel met je bestand moeten werken, dan gaat dit gewoon goed op hun eigen systemen.
- Wanneer je iets moet presenteren, dan heb je de calculatieoptie niet nodig en kan je gewoon het format kiezen wat je dan goed uitkomt.

En als je in een presentatie met beide partijen moet werken, dan werkt het wisselen van notatievorm alleen maar verwarrend voor iedereen. En wil je dat echt perse doen dan zou ik lekker je onedrive/sharepoint web-based versie op amerikaaans zetten terwijl je excel zelf op nederlands zet. Via alt tab met 2 verschillende views hetzelfde bestand tonen.
Het probleem is dat ik het irritant vind om zelf te werken met ./, en ik werk in dit bestand, niemand anders. De rest ziet het presentatiegedeelte wat in dat format moet.

Tuurlijk is het elke keer als ik iets presenteer wel om te zetten en te checken, maar ik was opzoek naar een structurele oplossing.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 16:46:13 #243
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189185
Ik heb een (hele) lange lijst van lettercombinaties van exact vijf letters. Er staan hoofd- en kleine letters in en dat moeten allemaal kleine letters worden, maar dat is nog niet zo moeilijk. Helaas zitten er in een klein aantal van die combinaties ook een letter met een diakritisch teken (á, ë etc.) en die moeten eruit. Helaas, vanwege het doel van die strings, is het niet zo makkelijk om alle ë's te vervangen door e's, of zoiets, dat moet handmatig. Dat vervangen zelf is nog wel te doen want het gaat om nog geen 1% van de totale lijst, maar het vinden is een crime. We willen geen lijst van 10.000 regels handmatig doorzoeken.

Nu weet ik wel een manier met DEEL en CODE enzo, maar die is behoorlijk omslachtig. Is er een snellere manier om in deze lijst alle 'foute' entries bovenaan te krijgen, of via voorwaardelijke opmaak te signaleren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212189223
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 16:46 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een (hele) lange lijst van lettercombinaties van exact vijf letters. Er staan hoofd- en kleine letters in en dat moeten allemaal kleine letters worden, maar dat is nog niet zo moeilijk. Helaas zitten er in een klein aantal van die combinaties ook een letter met een diakritisch teken (á, ë etc.) en die moeten eruit. Helaas, vanwege het doel van die strings, is het niet zo makkelijk om alle ë's te vervangen door e's, of zoiets, dat moet handmatig. Dat vervangen zelf is nog wel te doen want het gaat om nog geen 1% van de totale lijst, maar het vinden is een crime. We willen geen lijst van 10.000 regels handmatig doorzoeken.

Nu weet ik wel een manier met DEEL en CODE enzo, maar die is behoorlijk omslachtig. Is er een snellere manier om in deze lijst alle 'foute' entries bovenaan te krijgen, of via voorwaardelijke opmaak te signaleren?
Een blonde en te simpele manier is het via zoeken en selecteren -> vervangen te doen.
Vervang ë door e.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 27 januari 2024 @ 16:55:34 #245
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189250
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 16:51 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Een blonde en te simpele manier is het via zoeken en selecteren -> vervangen te doen.
Vervang ë door e.
Dat gaat dus niet. Niet alle ë's moeten namelijk een e worden, maar sommige ook iets anders. Niet handig, weet ik, maar binnen de context is er niks aan te doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212189279
Alle combi's een keer uittypen en nesten in een paar SUBSTITUEREN()?

Kan zo geen functie vinden die dit met array's kan.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:05:10 #247
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189305
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:00 schreef Tegan het volgende:
Alle combi's een keer uittypen en nesten in een paar SUBSTITUEREN()?

Kan zo geen functie vinden die dit met array's kan.
Oh, dit zou nog wel eens wat op kunnen leveren. Hier ga ik even mee prutsen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212189311
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 16:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat gaat dus niet. Niet alle ë's moeten namelijk een e worden, maar sommige ook iets anders. Niet handig, weet ik, maar binnen de context is er niks aan te doen.
Kan je op een andere manier een onderscheid maken in welke ë's wat moeten worden?
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:08:41 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189339
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:05 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Kan je op een andere manier een onderscheid maken in welke ë's wat moeten worden?
Ja, het heeft te maken met wat ervoor en erachter staat. Dus vandaar dat de tip van Tegan nog wel eens wat op kan leveren.

Blijf ik met het probleem zitten dat ik straks nog steeds niet zeker weet of ik alles gehad heb, maar dat zien we dan wel weer..
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212189365
Met zoeken en vervangen kun je ook zeg aë vervangen met ae. Afhankelijk van hoeveel combi's er zijn is ofwel zoeken en vervangen ofwel een paar keer SUBSTITUEREN() nesten sneller.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:18:52 #251
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189396
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:13 schreef Tegan het volgende:
Met zoeken en vervangen kun je ook zeg aë vervangen met ae. Afhankelijk van hoeveel combi's er zijn is ofwel zoeken en vervangen ofwel een paar keer SUBSTITUEREN() nesten sneller.
Ja, dat is dus een beetje het probleem, dat weten we niet precies. We hebben de eerste 200 regels gescand en daar kwamen we 2 hits in tegen. Er zijn best wat verschillende tekens mogelijk, maar welke we wel en niet gaan tegenkomen weten we niet, alleen hoe we ze moeten vervangen als ze bestaan.

Dus ik wacht nog even of er nog iemand met een briljant idee op de proppen komt, en anders dan ga ik 'm toch maar even teken voor teken checken via CODE. Weet ik in elk geval zeker dat we niks gemist hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212191692
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, dat is dus een beetje het probleem, dat weten we niet precies. We hebben de eerste 200 regels gescand en daar kwamen we 2 hits in tegen. Er zijn best wat verschillende tekens mogelijk, maar welke we wel en niet gaan tegenkomen weten we niet, alleen hoe we ze moeten vervangen als ze bestaan.

Dus ik wacht nog even of er nog iemand met een briljant idee op de proppen komt, en anders dan ga ik 'm toch maar even teken voor teken checken via CODE. Weet ik in elk geval zeker dat we niks gemist hebben.
Maar begrijp ik nu goed dat het echte probleem is, dat je niet zeker weet welke bijzondere karakters je tegen komt? Want toen je zei dat niet alle ë's een e worden, dan wordt het toch wel wat moeilijker.

Dus gaat het nu om alle mogelijke bijzondere karakters op te sporen of gaat het om gewoon alles om te zetten?
pi_212192498
In jouw geval Janneke141, aangezien ik weet dat je geen starter bent met Excel, zou ik je een Reguliere Expressie via VBA adviseren.

In VBA heb je de volgende code nodig. Mocht je daar minder ervaring mee hebben, druk op ALT F11. Vervolgens in het menu aan de linkerkant met je rechtermuistoets klikken om een Module toe te voegen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor deze code alle eer naar de mensen van de volgende website waarvan ik de code heb gejat: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/excel-regex-formulas/

Zodra je deze code in je Macro's hebt toegevoegd heb je een nieuwe Excel functie tot je beschikking. Als je de tekst in de A kolom hebt staan, moet je vervolgens de volgende formule in de B kolom plaatsen om vast te stellen of de betreffende tekst in de A kolom alleen uit normale letters bestaat.
=RegExpMatch(A1;"^[a-z]*$";ONWAAR)

uitleg in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De uitkomst van de formule is WAAR wanneer deze alleen uit letters bestaat en ONWAAR wanneer er ook andere tekens in staan. Dus mocht er een ç in je tekst staan, dan komt er nu ONWAAR te staan. En door je B kolom op die ONWAAR te filteren krijg je dus alle regels met een raar teken.

Omdat ik niet zeker weet wat voor tekens je wel wilt accepteren, geef ik hieronder nog wat opties:
=RegExpMatch(A2;"^([a-z]|\s)*$";ONWAAR) -- wanneer je letters en spaties wilt goedkeuren
=RegExpMatch(A2;"^([a-z]|\d|\s)*$";ONWAAR) -- wanneer je letters, getallen en spaties wil goedkeuren.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 20:58:50 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212192656
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:53 schreef snabbi het volgende:
In jouw geval Janneke141, aangezien ik weet dat je geen starter bent met Excel, zou ik je een Reguliere Expressie via VBA adviseren.
Held _O_ Als ik het goed lees, dan is dit echt precies wat ik zoek.

Ik ben inderdaad zeker geen starter met Excel, maar wel een redelijke leek in VBA. Maar ik ga hier eens in duiken, want ik wil dit soort dingen zelf ook wel snappen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 27 januari 2024 @ 21:06:18 #255
39237 crew  H_T
2733
pi_212192897
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 16:46 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een (hele) lange lijst van lettercombinaties van exact vijf letters. Er staan hoofd- en kleine letters in en dat moeten allemaal kleine letters worden, maar dat is nog niet zo moeilijk. Helaas zitten er in een klein aantal van die combinaties ook een letter met een diakritisch teken (á, ë etc.) en die moeten eruit. Helaas, vanwege het doel van die strings, is het niet zo makkelijk om alle ë's te vervangen door e's, of zoiets, dat moet handmatig. Dat vervangen zelf is nog wel te doen want het gaat om nog geen 1% van de totale lijst, maar het vinden is een crime. We willen geen lijst van 10.000 regels handmatig doorzoeken.

Nu weet ik wel een manier met DEEL en CODE enzo, maar die is behoorlijk omslachtig. Is er een snellere manier om in deze lijst alle 'foute' entries bovenaan te krijgen, of via voorwaardelijke opmaak te signaleren?
Met voorwaardelijke opmaak kan je via Tekst met bijvoorbeeld alle cellen met een ë een kleurtje geven en met een andere regel alles met een ä, maar dat worden erg veel regels als je veel verschillende opties hebt.

Wat mogelijk ook kan: exporteren naar een antiek formaat dat niet lekker overweg kan met letters mer accenten en kijken waar er fouten optreden :P
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 januari 2024 @ 21:08:26 #256
862 Arcee
Look closer
pi_212192951
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad zeker geen starter met Excel, maar wel een redelijke leek in VBA. Maar ik ga hier eens in duiken, want ik wil dit soort dingen zelf ook wel snappen.
Met VBA lijkt dit ook een goeie optie: https://www.tutorialspoin(...)-characters-in-excel

  zaterdag 27 januari 2024 @ 21:10:12 #257
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212192987
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:06 schreef H_T het volgende:
Wat mogelijk ook kan: exporteren naar een antiek formaat dat niet lekker overweg kan met letters mer accenten en kijken waar er fouten optreden
Nou, de grap is dus: die hele lijst gaat over productspecificaties uit het jaar kruik, door een of andere hobbyist bedacht maar wel altijd operationeel gebleven uit gewenning. Maar het bakelieten apparaat dat ermee overweg kon gaat eindelijk met pensioen, en de variant die het overneemt kan het niet :') Moeilijk verhaal, maar i.v.m. herkenbaarheid ga ik het niet beter uitleggen dan dit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212193049
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:08 schreef Arcee het volgende:

[..]
Met VBA lijkt dit ook een goeie optie: https://www.tutorialspoin(...)-characters-in-excel

[ afbeelding ]
Dit lijkt mij ook wel een goede, al is het maar om de lijst aan bijzondere letters te hebben. Dan zou je het zelfs zonder macro's via SUBSTITUEREN kunnen oplossen, al wordt dan wel een enge formule dan.

Mooi lijstje:
Const AccChars= "¦´¨¸¾ÀÁÂÃÄÅÇÈÉÊËÌÍÎÏÐÑÒÓÔÕÖÙÚÛÜÝàáâãäåçèéêëìíîïðñòóôõöùúûüý "
Const RegChars= "SZszYAAAAAACEEEEIIIIDNOOOOOUUUUYaaaaaaceeeeiiiidnooooouuuuyy"

al is die natuurlijk korter als je eerst alles naar lowercase brengt
pi_212441730
Ik wil een grafiek maken van mijn fietsafstanden per jaar.
Ik heb een data dump gemaakt van strava en nu dus een lijst met alle fietsritten per datum met de afstand erachter.
Ik heb al een kolom toegevoegd met de cumulatieve afstand per jaar. En een kolom met het betreffende jaar.

Ook heb ik een kolom gemaakt met alle maanden van het jaar.
Die maanden wil ik dan op de horizontale as. En dan per jaar een lijn omhoog hoe mijn jaarafstand ontwikkeld over de loop van het jaar. En dan dan dus meerdere lijnen omdat ik meerdere jaren met elkaar wil vergelijken.

Maar op één of andere reden krijg ik het niet voor elkaar. Iemand tips hoe ik dit aanpak?

Ik krijg het wel voor elkaar als ik een simpel tabelletje maak met 12 maanden en per maand een oplopend getal. Maar het probleem is dus dat ik verschillende punten heb per maand die niet gelijk lopen. De ene maand is het 3x fietsen en de andere maand 12x.

[ Bericht 16% gewijzigd door Stansfield op 15-02-2024 20:20:44 ]
pi_212441962
Draaitabel maken dat je per jaar een kolom aan data hebt, en dan een lijngrafiek daarvan.
pi_212442277
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:20 schreef Tegan het volgende:
Draaitabel maken dat je per jaar een kolom aan data hebt, en dan een lijngrafiek daarvan.
Dit is hoe het er nu uit ziet. Rechts alle data die ik heb en in een grafiek wil zetten en het liefst ook per punt een steiging. en rechts hoe het wel lukt met een simpel voorbeeld.


Als ik het met een draaitabel doe dan krijg ik de stand per maand. Het is dan niet te doen om dit wat meer te laten fluctueren per punt die ik heb. Of krijg je dan een horizontale as die veel te breed is?
pi_212442391
Jaren naar kolommen slepen?
pi_212442549
Bij rijen de dag en bij kolommen de jaren.
pi_212442611
Bedankt. Het is gelukt. Was idd die indeling in de draaitabel.

Met het voorlopige eindresultaat:
Nu kan ik in de linker kolom mijn afstand aanvullen per maand en wijzigt de rest.



[ Bericht 66% gewijzigd door Stansfield op 15-02-2024 21:04:39 ]
pi_212914110
twitter

Excel wordt ook overal gebruikt :7
  vrijdag 22 maart 2024 @ 14:13:20 #266
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_212914290
Ach, ik maakte vorige week ook een foutje van 20mln door het niet doortrekken van een formule.
Gelukkig hebben wij wel een controle dus was het er 2 dagen later weer uit, lang voordat er iets met de cijfers gedaan zou worden.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 22 maart 2024 @ 18:02:49 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_212916714
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 13:44 schreef NedKelly het volgende:
[ x ]
Excel wordt ook overal gebruikt :7
Ook bij F1 Teams :D
(vanaf 3:00 wordt Excel genoemd)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_212916900
Dit?
  vrijdag 22 maart 2024 @ 20:54:07 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_212919590
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:22 schreef Tegan het volgende:
Dit?
[ afbeelding ]
Haha, dat ja! :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 23 maart 2024 @ 12:23:27 #270
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_212926107
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 13:44 schreef NedKelly het volgende:
[ x ]
Excel wordt ook overal gebruikt :7
Horror Stories - EuSPRIG Horror Stories https://eusprig.org/research-info/horror-stories/

staan nog meer van dat soort gevallen op.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_213005344
Ik maak wel eens 'prioriteitenmatrixen' in Excel. Dan plot ik in een assenstelsel punten op basis van twee waarden (X en Y). Handmatig takkewerk. Voor sommige projecten zijn het er wel 30. Is daar niet simpelere oplossing voor? Voorbeeldje:
Aldus.
pi_213005398
Hoe bedoel je handmatig? Dit kan gewoon in een grafiek?

Edit: type spreiding?
pi_213005442
De grafiek moet je handmatig opbouwen. Het is niet een kwestie van data selecteren en op een grafiek (spreiding) klikken. Ik moet handmatig 'gegevens bewerken' om deze grafiek te maken.
Aldus.
pi_213005501
Ik weet vrij zeker dat dat wel kan, maar kan nu even niet testen.
pi_213005610
Ik hou me aanbevolen. Zou mooi zijn als je een oplossing vindt.
Aldus.
pi_213005619
Even wat printscreens van internet geleend :) .



pi_213006143
Dat werk inderdaad. Dat wist ik. Maar dat bedoel ik niet. Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd. Als je ook tekstlabels bij de punten wil. Dan beginnen de problemen. Want die kolom kan je niet meenemen in de selectie. Dan moet je aanpassingen doen.

Dit moet dan handmatig aangepast.


Ik ga dit denk ik oplossen met R.
Aldus.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 29 maart 2024 @ 13:54:13 #278
39237 crew  H_T
2733
pi_213006570
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 13:17 schreef Z het volgende:
Dat werk inderdaad. Dat wist ik. Maar dat bedoel ik niet. Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd. Als je ook tekstlabels bij de punten wil. Dan beginnen de problemen. Want die kolom kan je niet meenemen in de selectie. Dan moet je aanpassingen doen.
[ afbeelding ]
Dit moet dan handmatig aangepast.
[ afbeelding ]

Ik ga dit denk ik oplossen met R.
Als ik het zo doe en de waarden aanpas (ze hebben Aselect() in de cel staan) veranderen daarna de punten op de grafiek gezellig mee



En met labelopmaak als volgt kan ik de namen aanpassen in kolom A en gaat de grafiek ook mee



Is dit wat je bedoelde?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_213007465
Jij moet dus ook voor elk punt de naam en x&y 'bij elkaar klikken' toch?
Aldus.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 29 maart 2024 @ 15:47:49 #280
39237 crew  H_T
2733
pi_213007769
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:08 schreef Z het volgende:
Jij moet dus ook voor elk punt de naam en x&y 'bij elkaar klikken' toch?
Nee. Plaatje 1 plaatst de punten zogezegd. Dan rechtsklik je op 1 punt en met de informatie uit plaatje 2 kan je het zo instellen dat hij de namen van alle punten opzoekt in een kolom. Pas je de naam in de cel aan, dan verandert de grafiek mee.

Edit: ik duik er toch even opnieuw in want de plaatsing van de punten lijkt niet te kloppen

Edit 2: gevonden. De XY-positionering doet het wel goed als ik alleen de cellen meeneem waar ook echt wat zinnigs in staat en niet de hele kolom pak. Dat maakt voor het labelen niet uit, maar toch fijn dat het nu klopt :)

[ Bericht 11% gewijzigd door H_T op 29-03-2024 15:54:56 ]
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_213008383
@Z: Was het gelukt?

Jij wil dus 'Waarde uit cellen', 'X-waarde' en 'Y-waarde' selecteren.

[ Bericht 25% gewijzigd door Tegan op 29-03-2024 16:53:58 ]
pi_213009690
Nee niet gelukt. Maar ik moet het nog even een keer goed lezen. Mogelijk praten we langs elkaar heen. Kom er op terug.
Aldus.
pi_213057494
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 13:54 schreef H_T het volgende:

[..]
Als ik het zo doe en de waarden aanpas (ze hebben Aselect() in de cel staan) veranderen daarna de punten op de grafiek gezellig mee

[ afbeelding ]

En met labelopmaak als volgt kan ik de namen aanpassen in kolom A en gaat de grafiek ook mee

[ afbeelding ]

Is dit wat je bedoelde?
Dus wat ik eigenlijk wil is een:
- bereik selecteren
- een spreidingsgrafiek selecteren
- en dan in zo min mogelijk stappen labels bij de coördinaten weergeven

Nu moet ik voor elke coördinaat een aantal stappen doen om dit voor elkaar te krijgen.
@H_T met welke versie van Excel werk jij? Wellicht maakt dat een verschil.
Aldus.
pi_213059490
Stap 1:



Stap 2:


Stap 3:


Stap 4:
Ook 'X-waarde' en 'Y-waarde' selecteren.
pi_213062227
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2024 12:33 schreef Tegan het volgende:
Stap 1:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Stap 2:
[ afbeelding ]

Stap 3:
[ afbeelding ]

Stap 4:
Ook 'X-waarde' en 'Y-waarde' selecteren.
Dit is super! Wist ik niet. Veel sneller. Dank.
Aldus.
  maandag 15 april 2024 @ 14:07:48 #286
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_213217068
Snelle vraag:

Ik wil in cel A3 het verschil van A1-A2; maar als in cel A2 leegis wil ik dat in cel A3 ook leeg is
  Forum Admin maandag 15 april 2024 @ 14:09:03 #287
35723 crew  GGMM
pi_213217076
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 14:07 schreef mrPanerai het volgende:
Snelle vraag:

Ik wil in cel A3 het verschil van A1-A2; maar als in cel A2 leegis wil ik dat in cel A3 ook leeg is
=ALS(A2="";"";A1-A2)

@onlogisch :)
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  maandag 15 april 2024 @ 14:36:38 #288
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_213217312
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 14:09 schreef GGMM het volgende:

[..]
=ALS(A2="";"";A1-A2)

@:onlogisch :)
thx maar dat is 'm niet



Ik wil dus in kolom d de formule naar beneden doortrekken maar niet dat er nullen komen
de kolom moet alleen ingevuld worden als ik in kolom B een aantal ingeef


dus enkel de rij waar ingave is mag het resultaat tonen
  Forum Admin maandag 15 april 2024 @ 14:45:46 #289
35723 crew  GGMM
pi_213217381
Dat doet hij dan toch ook?

Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  maandag 15 april 2024 @ 15:09:18 #290
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_213217583
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 14:45 schreef GGMM het volgende:
Dat doet hij dan toch ook?

[ afbeelding ]
Jawel, zat weer in de verkeerde rij.

bedankt voor de hulp, opgelost *O* *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')