abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204544858
twitter
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 13:54:14 #202
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544861
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:49 schreef RichardHammond het volgende:
Dus defensie koopt 29 houwitsers voor ruim 200.000.000 euro, maar ze verdwijnen direct in de mottenballen omdat ze er geen personeel voor hebben. En nu opeens gaan we halsoverkop 12 zwaar verouderde houwitsers in gebruik nemen, je verzint het toch niet. Heb al eerder uiteengezet waarom ik mijn twijfels heb bij defensie als organisatie en dat extra geld niet de oplossing is voor hetgeen er speelt bij defensie. Eerst defensie aanpakken en vervolgens de broodnodige centjes die kant op.
Ik heb altijd meer het idee gehad dat de rot zit bij de politiek en niet bij defensie. De politiek lijkt al sinds het einde van de koude oorlog te denken dat eeuwige vrede is aangebroken, dat confflicten wel met sancties en overleg opgelost kunnen worden en dat echte defensie niet meer nodig is, op een handvol soldaten na.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:54:39 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204544862
quote:
Dus defensie koopt 29 houwitsers voor ruim 200.000.000 euro, maar ze verdwijnen direct in de mottenballen omdat ze er geen personeel voor hebben.
Nee, omdat de politiek in al zijn wijsheid had beslist om bijna de hele artillerie weg te bezuinigen net na de aankoop van de PzH2000's...

quote:
En nu opeens gaan we halsoverkop 12 zwaar verouderde houwitsers in gebruik nemen, je verzint het toch niet. Heb al eerder uiteengezet waarom ik mijn twijfels heb bij defensie als organisatie en dat extra geld niet de oplossing is voor hetgeen er speelt bij defensie. Eerst defensie aanpakken en vervolgens de broodnodige centjes die kant op.
Dat ligt niet aan de defensie maar aan Den Haag... Net als de Cheetahs, die dingen zijn eind jaren '90 begin '00 allemaal gemoderniseerd (GWI PRTL => Cheetah) om ze vervolgens vijf jaar later weg te bezuinigen... Dank u Den Haag!
pi_204544889
Kunnen we niet gewoon al het materieel verkopen en inruilen voor Drones? En dan gewoon 1 vestiging op de Zuidas waar je die dingen bestuurt :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204544896
Test van de Oekranse kruisraket Neptune. Dat schip wordt hard geraakt.

Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 13:59:21 #206
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544902
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, omdat de politiek in al zijn wijsheid had beslist om bijna de hele artillerie weg te bezuinigen net na de aankoop van de PzH2000's...
[..]
Dat ligt niet aan de defensie maar aan Den Haag... Net als de Cheetahs, die dingen zijn eind jaren '90 begin '00 allemaal gemoderniseerd (GWI PRTL => Cheetah) om ze vervolgens vijf jaar later weg te bezuinigen... Dank u Den Haag!
We zitten nu eenmaal met partijen die het belangrijker vinden dat grote bedrijven met veel aandeelhouders goed draaien, Nederland een belastingparadijs moet zijn. Stel je toch eens voor wat er gedaan had kunnen worden als er ook over andere zaken werd nagedacht. We hadden al lang en breed onafhankelijk kunnen zijn van Russisch gas en duurzame(re) energie kunnen hebben en wie weet ook een goed functionerde, degelijke krijgsmacht van fatsoenlijk formaat.

(Om nog maar te zwijgen over de woningmarkt trouwens)

Maar goed. CDA/VVD bedankt voor dit alles!
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 14:01:37 #207
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544919
twitter
pi_204544920
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik niet. Maar je hebt vast een link/bron?
Ja.

https://kennisopenbaarbes(...)umonderzoek-2016.pdf
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:03:05 #209
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204544930
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:01 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Burgers die vertrekken uit het gebied?
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:03:38 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204544937
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:54 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb altijd meer het idee gehad dat de rot zit bij de politiek en niet bij defensie. De politiek lijkt al sinds het einde van de koude oorlog te denken dat eeuwige vrede is aangebroken, dat confflicten wel met sancties en overleg opgelost kunnen worden en dat echte defensie niet meer nodig is, op een handvol soldaten na.
Nog even over de PzH2000:

quote:
Achtergrond van het project

Het project behelst de vervanging van alle vuurmonden van de types M114/39, FH70 en M109A2/90 van de Koninklijke landmacht (nu: CLAS). De vuurmonden voldeden niet meer aan eisen ten aanzien van bescherming of maximale dracht en hadden bovendien het einde van de technische levensduur bereikt. In 1997 was het plan om in twee fasen de vuurmonden te vervangen. Eerst zouden de operationele afdelingen artillerie worden voorzien van nieuwe vuurmonden, waarna in een tweede fase de mobilisabele afdelingen zouden volgen. Na de A-fase heeft Defensie echter besloten alleen de operationele eenheden van nieuwe vuurmonden te voorzien.

Kwantitatieve behoeftestelling

Zoals vermeld is na de A-fase besloten alleen de operationele afdelingen te voorzien van nieuwe vuurmonden. Tijdens de B/C-fase is de kwantitatieve behoefte vastgesteld op 57 stuks voor drie afdelingen van elk achttien vuurmonden plus een algemene reserve van drie vuurmonden. In 2002 is de bestelorder geplaatst, waarmee de D-fase werd afgerond. In de periode t/m 2010 zijn de vuurmonden aan Defensie geleverd. Na de D-fase is de kwantitatieve behoefte aan vuurmonden bij enkele gelegenheden verder verlaagd (zie ook de onderstaande tabel). In de Prinsjesdagbrief van 16 september 2003 (Kamerstuk 29 200 X, nr. 4) werd aangekondigd dat n van de afdelingen veldartillerie werd opgeheven, waarmee achttien vuurmonden overtollig werden. Als gevolg van de beleidsbrief Wereldwijd dienstbaar van 18 september 2007 (Kamerstuk 31 243, nr. 1) werden de twee resterende afdelingen elk met zes stukken ingekrompen. Met de beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis van 8 april 2011 (Kamerstuk 32 733, nr. 1) zijn tenslotte nog eens zes vuurmonden overtollig geworden. Van deze in totaal 36 overtollige vuurmonden worden vier stuks gebruikt voor opleidingen. Daarmee zijn op dit moment 32 van de 57 vuurmonden overtollig.

07-11-97: DMP-A brief Vervanging alle vuurmonden (ongeveer 100)
23-03-02: DMP-D brief 57 vuurmonden besteld
16-09-03: Nieuw evenwicht 18 vuurmonden overtollig
18-09-07: Wereldwijd dienstbaar 12 vuurmonden overtollig
11-04-11: Defensie na de kredietcrisis 6 vuurmonden overtollig
Kamerbrief

:') _!

Ergo, de schuld ligt echt niet bij defensie.
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 14:03:38 #211
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544938
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Daar lijkt het op ja.
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:04:22 #212
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_204544940
quote:
Dus defensie koopt 29 houwitsers (totale order 57 stuks) voor ruim 200.000.000 euro, maar ze verdwijnen direct in de mottenballen omdat ze er geen personeel voor hebben. En nu opeens gaan we halsoverkop 12 zwaar verouderde houwitsers in gebruik nemen, je verzint het toch niet. Heb al eerder uiteengezet waarom ik mijn twijfels heb bij defensie als organisatie en dat extra geld niet de oplossing is voor hetgeen er speelt bij defensie. Eerst defensie aanpakken en vervolgens de broodnodige centjes die kant op.
Ik denk meer dat het een politiek probleem.
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 14:06:33 #213
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544953
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Kamerbrief

"overtollig" :')
pi_204544958
quote:
Ik ga het niet helemaal lezen maar de samenvatting geeft al andere inzichten:

quote:
2. Attitudes ten aanzien van het akkoord en de uitslag
De interesse in de associatieovereenkomst was beperkt (31,7% interesse
tegenover 30,6% geen interesse). Slechts een kwart van de kiezers (23,8%) vond
het onderwerp geschikt voor een referendum. Het voor-kamp is er nauwelijks in
geslaagd haar argumenten over te brengen. Ook de argumenten van het
tegen-kamp waren weinig bekend, maar de kleine groep kiezers (27,6%)
die geloofde dat de overeenkomst tot EU-lidmaatschap zou leiden, stemde en
masse tegen.
Een meerderheid van de kiezers wil dat de regering ‘luistert’ naar
de uitslag (62,6%). Dit geldt ook voor de voor-stemmers (51,9%).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204544962
quote:

[..]
Schoolvakanties daar.
pi_204544966
quote:

[..]
Die voelen de bui hangen. Krijgt Moldavi nog meer vluchtelingen.

twitter
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:11:51 #217
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204544983
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kamerbrief

Ergo, de schuld ligt echt niet bij defensie.
:(

dinsdag 26 april 2022 @ 14:15:38 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:15:38 #219
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_204545017
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Mwah, de politiek heeft zeker een rol, maar defensie gaat echt niet vrijuit. Zelf een tijdje meegekeken bij een bedrijf dat meewerkt aan het laatste project voor de marine en je wordt echt niet blij van die verhalen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Van drie naar twee brigades is niet ideaal, maar iets anders dan compleet wegbezuinigen. Verder vindt er natuurlijk onderling afstemming plaats tussen de politiek en defensie. Dit is gewoon verbranden van belastinggeld.

Maar wat mij betreft leggen ze die minimale 2%-norm vast. De politiek maakt de centjes over en defensie geeft de centjes uit. Als het dan misgaat zijn we in ieder geval van het vingertje wijzen af en vergemakkelijkt de investeringsagenda voor defensie.
pi_204545033
quote:
Dus defensie koopt 29 houwitsers (totale order 57 stuks) voor ruim 200.000.000 euro, maar ze verdwijnen direct in de mottenballen omdat ze er geen personeel voor hebben. En nu opeens gaan we halsoverkop 12 zwaar verouderde houwitsers in gebruik nemen, je verzint het toch niet. Heb al eerder uiteengezet waarom ik mijn twijfels heb bij defensie als organisatie en dat extra geld niet de oplossing is voor hetgeen er speelt bij defensie. Eerst defensie aanpakken en vervolgens de broodnodige centjes die kant op.
Meestal werkt het niet om te zeggen:"ruim eerst je puinhoop op en dan krijg je extra geld". De reden dt het een puinhoop is bij veel overheidsdiensten is juist omdat er decennia lang keihard afgeknepen is.

Werkt overigens bij commercile organisaties niet veel anders...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:19:09 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204545054
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:15 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Mwah, de politiek heeft zeker een rol, maar defensie gaat echt niet vrijuit. Zelf een tijdje meegekeken bij een bedrijf dat meewerkt aan het laatste project voor de marine en je wordt echt niet blij van die verhalen.
[..]
Van drie naar twee brigades is niet ideaal, maar iets anders dan compleet wegbezuinigen. Verder vindt er natuurlijk onderling afstemming plaats tussen de politiek en defensie. Dit is gewoon verbranden van belastinggeld.

Maar wat mij betreft leggen ze die minimale 2%-norm vast. De politiek maakt de centjes over en defensie geeft de centjes uit. Als het dan misgaat zijn we in ieder geval van het vingertje wijzen af en vergemakkelijkt de investeringsagenda voor defensie.
Anders lees je de kamerbrief even die ik postte... Van de 100 die in de planning stonden bleven er met dank aan Den Haag 24 over... :')

En wat bedoel je precies met "brigades"? Want een brigade is wel wat anders dan een afdeling artillerie.
pi_204545064
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Meestal werkt het niet om te zeggen:"ruim eerst je puinhoop op en dan krijg je extra geld". De reden dt het een puinhoop is bij veel overheidsdiensten is juist omdat er decennia lang keihard afgeknepen is.

Bij defensie speelt natuurlijk ook nog mee als je met een fatsoenlijke lange termijnsstrategie/budget kunt werken, als daar keer op keer onderweg geld uitgetrokken word werkt dat niet. En nu er in 1 keer geld inpompen zorgt er natuurlijk niet voor dat je in 1 keer weer bovenop bent, alleen @AchJa kan nu mooie MacBook Pro kopen ;)
pi_204545117
twitter

Ik denk het ook |:)
pi_204545156
Even gechecked wat ze maken in Transnistri, staal en drank, dus je weet wat je nu moet hamsteren :)
  dinsdag 26 april 2022 @ 14:29:20 #225
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_204545163
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je denkt zelf dat ze bij commerciele organisaties geld over de schutting gooien met de medeling de problemen op te lossen? Was het maar zo eenvoudig. Met geld strooien is over het algemeen niet de oplossing op het moment dat de organisatie zelf de richting kwijt is of geen idee heeft hoe de problemen moeten worden opgelost. De problemen ontstaan immers niet alleen maar vanuit een tekort aan geld. Daarom is het ook vrij normaal in het bedrijfsleven om te benchmarken om te zien waar je staat.

Kan zelf wel een leuke casus hier neerpennen over een advies waar ik zelf mee bezig ben, maar ben toch altijd deen tikkeltje bang voor herkenning. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Anders lees je de kamerbrief even die ik postte... Van de 100 die in de planning stonden bleven er met dank aan Den Haag 24 over... :')

En wat bedoel je precies met "brigades"? Want een brigade is wel wat anders dan een afdeling artillerie.
quote:
Vanaf 2005 zullen 57 Pantserhouwitsers 2000 beschikbaar komen. De aanpassing van de brigadestructuur (van drie naar twee), de verminderde dreiging en de orintatie op expeditionair optreden rechtvaardigen echter een vermindering met achttien stuks, zodat er ruimte ontstaat voor intensiveringen op andere terreinen.
Bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')