De hamburgerbrigade oftewel defensie heeft vooral altijd heel veel praatjes en heel veel smoesjes waarom dingen vooral niet kunnen. En dat kost dan 13 miljard euro per jaar. Denk dat we ondertussen wel hebben gezien dat ons wapentuig in Oekraine nuttiger is dan hier om beetje over 't Harde te raggen.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
De waarheid zal in het midden liggen.
Het zal zeker niet altijd 10 minuten zijn, maar zeker ook niet altijd de tijd die we normaliter nemen om in vredestijd te trainen.
Inzake wat hardware van Rheinmetall zeiden hun zelf dat 2-3 weken te doen was.
Het is gewoon een RUS marine schip?quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, vooral doen... Laten we de lijkenbergers in Oekraine ook gewoon bestoken met raketten...
Wat is je referentie kader als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb de Pzh2000 is het ongeveer twee maanden. Daarnaast moet je ook een fatsoenlijke vuursteunketen opzetten om eea effectief in te zetten...
Ik zie geen mogelijk scenario waarin de Oekraïne de Krim kan terugveroveren. Artillerie helpt daar niet bij, om de Krim terug te veroveren zal men luchtoverwicht moeten hebben en een maritieme invasie moeten kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:24 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Nu klopt dat, maar over een jaar niet met al het wapentuig dat Ukraine krijgt.
Zoals artillery dat veel verder schiet dan wat de Russen aan artillery in de Krim hebben en drones om hun ingegraven posities te spotten.
Maar stadsgevechten blijven idd moeilijk.
Als je je defensie wil versterken wat zo te lezen prioriteit heeft na 30 jaar lang bezuinigen past het uitdelen van je meest moderne en schaarse systemen aan andere landen niet heel erg goed in die strategie...quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:50 schreef RichardHammond het volgende:
De hamburgerbrigade oftewel defensie heeft vooral altijd heel veel praatjes en heel veel smoesjes waarom dingen vooral niet kunnen. En dat kost dan 13 miljard euro per jaar. Denk dat we ondertussen wel hebben gezien dat ons wapentuig in Oekraine nuttiger is dan hier om beetje over 't Harde te raggen.
Lijkenbergers? Het is een marineschip.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, vooral doen... Laten we de lijkenbergers in Oekraine ook gewoon bestoken met raketten...
Het blijft toch opmerkelijk dat Rusland/Putin die grote veroveringstocht van heel Europa, wat natuurlijk altijd het doel is geweest, is gestart na de toetreding van verschillende buurlanden tot de NAVO, na het verdwijnen van de pro-Russische regering van hun grootste Europese buurland met een van de grootste legers, nadat grote NAVO-spelers hun handen niet meer vol hadden aan oorlogen in Afghanistan en het Midden-Oosten en dus weer meer capaciteit hebben, nadat er net een pijpleiding is afgerond waar ze bijna 5 miljard in hebben geïnvesteerd.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:13 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ach als de Oekraïners nu voor ons Russen blijven afslachten dan hoef jij en je collega’s dat niet te doen. Win-win toch? Net als die Leo’s in Finland, zijn per ongeluk al op de goede plek terechtgekomen.
Hoe kreupeler het Russische leger, hoe meer tijd wij hebben om defensie weer een beetje op te bouwen. En de Oekraïners leren ons ook nog waar we het beste in kunnen investeren.
Ik denk niet dat ze veel interesse in de lijken hebben, wel in de nucleaire wapens die aan boord waren.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, dan komen we weer op de opmerking die ik in deel #1 ofzo al eens liep te maken dat wat jou aangedaan wordt je niet ontslaat van het HOR.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:51 schreef ExTec het volgende:
Het is gewoon een RUS marine schip?
En je opmerking had haast hout gesneden, ware het niet dat RUS idd z'n handen niet omdraait om hulpverleners te bestoken.
En sinds wanneer is RUS bezig met gevallen soldaten bergen?
UKR heeft koelhuizen vol.
Al me al weinig redenen om die boot niet te kelderen.
Jahoor. Rivier die de krim van water voorziet weer afdammen. Krim brug opblazen, en als icing on the cake die een of meerdere veerboten die het schier eiland bedienen ook kelderen. Hebben ze instant een probleem. Las gister ook een publicatie waar een UKR official ook vroeg om wapentuig om precies dat te doen.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zie geen mogelijk scenario waarin de Oekraïne de Krim kan terugveroveren.
Als oud artillerist die nog opgeleid is op de M109 denk ik wel waar ik weet waar ik over praat. De Pzh2000 is een nog net wat complexer systeem.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:53 schreef ExTec het volgende:
Wat is je referentie kader als ik vragen mag?
Waarvan de VS zei, dat die niet aan boord waren....quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze veel interesse in de lijken hebben, wel in de nucleaire wapens die aan boord waren.
Het bekt wel lekker, 30 jaar bezuinigen, maar het klopt natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je je defensie wil versterken wat zo te lezen prioriteit heeft na 30 jaar lang bezuinigen
Hoezo niet? Zolang ze in Oekraïne de Russen bezig houden, kunnen ze hier geen bezettertje komen spelen.quote:past het uitdelen van je meest moderne en schaarse systemen aan andere landen niet heel erg goed in die strategie...
Oekraïne ligt naast een dictatoriale staat, dat is in Nederland wel even iets anders.quote:Oekraine heeft in het verleden ook heel veel wapens in lopen leveren... Je ziet wat er van komt.
Al hangt dat ook van het type af. Een raffinaderij kan niet noodzakelijk alle types gebruiken, en wat de beste olie is hangt ook af van de toepassing: om asfalt te maken moet je heavy crude hebben, voor benzine en diesel liefst light sweet (zwavelarme) crude.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vooral olie. En dat is waar Rusland vooral op verdient, en dat is wel ergens anders te halen.
Dus je referentie kader is dat jij in vredestijd die opleiding hebt gehad?quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als oud artillerist die nog opgeleid is op de M109 denk ik wel waar ik weet waar ik over praat. De Pzh2000 is een nog net wat complexer systeem.
Normaal gesproken kost het ook 10 jaar om een vaccin te ontwikkelen, dat kon met de coronavaccins ook wel anders.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb de Pzh2000 is het ongeveer twee maanden. Daarnaast moet je ook een fatsoenlijke vuursteunketen opzetten om eea effectief in te zetten...
Dus de RT3600 radio opleiding op de EBK is jouw referentiekader vwb een opleiding op een wapensysteem als een houwitzer?quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:00 schreef ExTec het volgende:
Dus je referentie kader is dat jij in vredestijd die opleiding hebt gehad?
Was dat net zoiets als mijn radio opleiding in het leger, waar je welgeteld 4 uur per dag in de weer bent, alles natuurlijk ruim gelardeerd met koffie pauzes etc?
Allicht en een deel van de skillset zullen ze ook al wel bezitten maar dan heb je misschien meer aan een wat minder ingewikkeld systeem als de m109quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Normaal gesproken kost het ook 10 jaar om een vaccin te ontwikkelen, dat kon met de coronavaccins wel anders.
Als er echt nood aan de man is, kunnen zulke procedures vast ook heel veel korter.
Je hebt het over de inzet van wapensystemen he, waarbij je ook nog een groot risco loopt om eigen troepen volledig van de kaart te schieten... In wat voor wereld leven jullie eigenlijk?quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:01 schreef luxerobots het volgende:
Normaal gesproken kost het ook 10 jaar om een vaccin te ontwikkelen, dat kon met de coronavaccins ook wel anders.
Als er echt nood aan de man is, kunnen zulke procedures vast ook heel veel korter.
Bvr ookquote:Op vrijdag 22 april 2022 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt het over de inzet van wapensystemen he, waarbij je ook nog een groot risco loopt om eigen troepen volledig van de kaart te schieten... In wat voor wereld leven jullie eigenlijk?
Dat is interessant,quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, dan komen we weer op de opmerking die ik in deel #1 ofzo al eens liep te maken dat wat jou aangedaan wordt je niet ontslaat van het HOR.
Het ziet er uit als onze eerste kleuren TVquote:Op vrijdag 22 april 2022 18:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Militaire elektronica heeft wel vaker de neiging nogal wat generaties achter te lopen. Interessant wordt het wanneer ze elco’s hebben gebruikt en dat spul al een decennium of wat niet hebben aangezet. Knallende condensatoren en elektronica die uitfikt is dan een niet onverwachte uitkomst. Condensatoren drogen uit, juist wanneer ze niet gebruikt worden. Gezien de staat van onderhoud van de rest van het spul niet onwaarschijnlijk.
Dat maak jij er van.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de RT3600 radio opleiding op de EBK is jouw referentiekader vwb een opleiding op een wapensysteem als een houwitzer?![]()
Kerel...
Want de uitgaven vwb de rest van het rijk bleven natuurlijk ook op ongeveer gelijk niveau... Oh wacht...quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:00 schreef luxerobots het volgende:
Het bekt wel lekker, 30 jaar bezuinigen, maar het klopt natuurlijk niet.
De Russen zeiden toch dat iedereen van boord was gehaald? Die zitten daar dus echt niet naar lijken te vissen.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waarvan de VS zei, dat die niet aan boord waren....
Kan hé, begrijp me goed. Maar RUS gaat nu lijken bergen omdat ze zo veel geven om hun gevallen soldaten?
Mag ik lachen?
Vertel maar even hoe jouw radio te vergelijken is met een wapensysteem. Als jij een beetje loopt te kloten met de frequentieknoppen valt er geen dode aan de andere kant.quote:
Blabla, alsof ik mijn instructiepapieren niet heb en ook een ruime ervaring heb op het gebied van opleiden.quote:Het geeft mij het referentie kader dat het allemaal wel sneller kan. Het tempo lag gewoon behoorlijk laag. Daarbij ben ik van huis uit ook al 20+ jaar trainer. Dus van dat referentie kader meen ik wel het e.e.a. te mogen zeggen over kennisoverdracht, en ik heb ook te maken gehad met trainingen die door omstandigheden sneller dan wenselijk moesten.
Dan zit je over enkele jaren weer met opstanden en interne conflicten, het lijkt me de moeite niet waard.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jahoor. Rivier die de krim van water voorziet weer afdammen. Krim brug opblazen, en als icing on the cake die een of meerdere veerboten die het schier eiland bedienen ook kelderen. Hebben ze instant een probleem. Las gister ook een publicatie waar een UKR official ook vroeg om wapentuig om precies dat te doen.
Waarmee ik niet zeg dat het makkelijk gaat zijn ofzo.
Alle geld gaat naar de Chairforce en Den Helder.quote:Op vrijdag 22 april 2022 18:50 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
De hamburgerbrigade oftewel defensie heeft vooral altijd heel veel praatjes en heel veel smoesjes waarom dingen vooral niet kunnen. En dat kost dan 13 miljard euro per jaar. Denk dat we ondertussen wel hebben gezien dat ons wapentuig in Oekraine nuttiger is dan hier om beetje over 't Harde te raggen.
Ik heb nergens gesteld dat omdat ik opleiding A heb gedaan, ik materie B ook wel beheers.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vertel maar even hoe jouw radio te vergelijken is met een wapensysteem. Als jij een beetje loopt te kloten met de frequentieknoppen valt er geen dode aan de andere kant.
Blabla, alsof ik mijn instructiepapieren niet heb en ook een ruime ervaring heb op het gebied van opleiden.
Zoiets a'la: je moet de bezetter maar niet lastig vallen, anders gaat die vervelend doen ofzo?quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan zit je over enkele jaren weer met opstanden en interne conflicten, het lijkt me de moeite niet waard.
Bijzonder dat er nu plotseling wel een issue van gemaakt wordt door jou.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:06 schreef ExTec het volgende:
Dat is interessant,
Kun je aangeven waar in "het HOR" staat dat militairen die lijken aan het bergen zijn niet aangevallen mogen worden?
En dan ook aangeven waar en wanneer moskou aan heeft gegeven dat daar nu sprake van is?
quote:ARTICLE 17
Parties to the conflict shall ensure that burial or cremation of the dead, carried out individually as far as circumstances permit, is preceded by a careful examination, if possible by a medical examination, of the bodies, with a view to confirming death, establishing identity and enabling a report to be made. One half of the double identity disc, or the identity disc itself if it is a single disc, should remain on the body.
Bodies shall not be cremated except for imperative reasons of hygiene or for motives based on the religion of the deceased. In case of cremation, the circumstances and reasons for cremation shall be stated in detail in the death certificate or on the authenticated list of the dead.
They shall further ensure that the dead are honourably interred, if possible according to the rites of the religion to which they belonged, that their graves are respected, grouped if possible according to the nationality of the deceased, properly maintained and marked so that they may always be found. For this purpose, they shall organize at the commencement of hostilities an Official Graves Registration Service, to allow subsequent exhumations and to ensure the identification of bodies, whatever the site of the graves, and the possible transportation to the home country. These provisions shall likewise apply to the ashes, which shall be kept by the Graves Registration Service until proper disposal thereof in accordance with the wishes of the home country.
As soon as circumstances permit, and at latest at the end of hostilities, these Services shall exchange, through the Information Bureau mentioned in the second paragraph of Article 16 [ Link ] , lists showing the exact location and markings of the graves together with particulars of the dead interred therein.
En wat is de eenheid van die rode lijn precies?quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want de uitgaven vwb de rest van het rijk bleven natuurlijk ook op ongeveer gelijk niveau... Oh wacht...
[ afbeelding ]
Meeste gaat nog steeds naar de landmachtquote:Op vrijdag 22 april 2022 19:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Alle geld gaat naar de Chairforce en Den Helder.
In het specifieke geval van de Krim heb je het over een provincie waar al sinds de onafhankelijkheid van Oekraïne gerommel en ontevredenheid is. Als je dan het water gaat afsluiten krijg je de bevolking al helemaal niet meer mee.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zoiets a'la: je moet de bezetter maar niet lastig vallen, anders gaat die vervelend doen ofzo?
Hoe complexer de materie hoe langer de opleiding...quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:18 schreef ExTec het volgende:
Ik heb nergens gesteld dat omdat ik opleiding A heb gedaan, ik materie B ook wel beheers.
Ik merkte op dat het tempo gewoon behoorlijk laag was.
Neehoor, want ik was nooit degene die stelde dat bv clustermunitie gebruik an sich een oorlogsmisdaad was. Dat maak jij er van. Je moet het NIVEA principe eens ter harte nemenquote:Op vrijdag 22 april 2022 19:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bijzonder dat er nu plotseling wel een issue van gemaakt wordt door jou.
[..]
Oekraïne zal natuurlijk wel ervaren artilleristen op die bakken zetten, dat scheelt natuurlijk wel een behoorlijke slok op een borrel. Ervaring qua welke kant je het beste op kunt schieten en hoe je afstanden berekend is natuurlijk gewoon bekend. Ik gok dat een bootcamp van een week al behoorlijk wonderen kan doen bij een al ervaren bemanningquote:Op vrijdag 22 april 2022 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt het over de inzet van wapensystemen he, waarbij je ook nog een groot risco loopt om eigen troepen volledig van de kaart te schieten... In wat voor wereld leven jullie eigenlijk?
Kortom, eenzijdig eea ter discussie stellen he beste kerel.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:25 schreef ExTec het volgende:
Neehoor, want ik was nooit degene die stelde dat bv clustermunitie gebruik an sich een oorlogsmisdaad was. Dat maak jij er van. Je moet het NIVEA principe eens ter harte nemen
En deel 2?
Hoe word wie precies geacht te begrijpen dat deze maritieme operatie dat behelst?
Moeten we dat maar aannemen?
Maar dan kan er wel eens iets mislopen.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Normaal gesproken kost het ook 10 jaar om een vaccin te ontwikkelen, dat kon met de coronavaccins ook wel anders.
https://news.usni.org/201(...)krainian-separatistsquote:The top U.S. commander in Europe said Monday that Moscow was supplying heavy, anti-aircraft weapons to Russian-backed separatists groups battling for control of the country’s eastern border.
[..]
Along with the weapon deliveries, Breedlove also said that training missions being carried out by Russian forces along the eastern Ukrainian border included the use of vehicle-borne anti-air missiles.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom, eenzijdig eea ter discussie stellen he beste kerel.
Maar wat als je als doel stelt dat de nieuwe wapens zo snel als mogelijk ingezet worden?quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:12 schreef AchJa het volgende:
Blabla, alsof ik mijn instructiepapieren niet heb en ook een ruime ervaring heb op het gebied van opleiden.
Dat is correct. Het is ook geen hospitaalschip of een schip dat voor humanitaire doeleinden ingezet word dus het is gewoon een valide doelwit.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Het is een schip van de RUS marine, dat is gewoon een valide doel.
Nee, want het werkt volledig anders. Het begint al met de bais waar de Russische systemen met 6200 mills werken en de wersterse systemen met 6400 mills... Ga jij dat in de hele keten van waarneming t/m vuren maar eens op elkaar afstemmen. Komt bij dat een Pzh2000 met Excalibur munitie natuurlijk een volledig andere tak van sport is dan een M109 met een 155MM HE...quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:25 schreef mcmlxiv het volgende:
Oekraïne zal natuurlijk wel ervaren artilleristen op die bakken zetten, dat scheelt natuurlijk wel een behoorlijke slok op een borrel. Ervaring qua welke kant je het beste op kunt schieten en hoe je afstanden berekend is natuurlijk gewoon bekend. Ik gok dat een bootcamp van een week al behoorlijk wonderen kan doen bij een al ervaren bemanning
Dit dus...quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:29 schreef sp3c het volgende:
Waarom zou je het ding in vredesnaam aanvallen
Omdat je Rusland wil hinderen om zaken als apparatuur en kernkoppen te bergen? Dat lijkt mij nou eigenlijk best evident.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:29 schreef sp3c het volgende:
De vraag of het tactisch een zinvol doel is, is een andere vraag dan of het een valide doel is.quote:Op vrijdag 22 april 2022 19:29 schreef sp3c het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |