abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204453386
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:47 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het heeft her en der ook stiekem wel wat aanjagers richting het goede beleid. Al had men in NL na MH17 al mogen kijken naar alternatieven, wat mij betreft. Ik snap de afstandelijke houding van Zelensky richting NL wel.
Ik ook. Nederland heeft nog steeds een foute houding tegenover Oekraïne. Ik ben persoonlijk geen grote fan van een snel en ongeclausuleerd EU lidmaatschap. Maar ik vind het volledig onacceptabel nu het discours over dat lidmaatschap te laten gaan over de problemen die er te overwinnen zijn en niet over het feit dat de Oekraïners eigenlijk nu dag na dag bewijzen dat ze - los van al hun gebreken - willen horen bij het deel van dit continent dat gelooft in democratie en de rechtsstaat.

Wat de Duitsers betreft; die vallen nu wel erg door de mand. Zonder de Amerikanen hadden die de Oekraïners waarschijnlijk weer naar de onderhandelingstafel laten dwingen om een kwart van hun land te laten wegtekenen.
pi_204453406
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:47 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Prefereren dat landen er onderling (ongeacht hoe betrouwbaar ze elkaar vinden) uit komen met onderhandelingen (met zo min mogelijk slachtoffers) maakt je geen troll. Er is steeds minder nodig om iemand als troll neer te zetten :P
Preferen dat ze onderling via onderhandelingen uitkomen is de legitieme tussenpositie vóór één van beide partijen zonder enige noodzaak of legitimering de ander heeft aangevallen en zich op grote schaal schuldig maakt aan oorlogsmisdaden.

Vanaf dat moment is 'neutraliteit' niet meer en niet minder dan een keuze tegen het slachtoffer.
  zaterdag 16 april 2022 @ 13:57:25 #178
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204453409
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:53 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ja grootste economische catastrofe sinds WO2 inderdaad.

https://www.thelocal.de/2(...)cepting-russian-gas/

Of kun jij een ander punt tussen WO2 en nu noemen dat Duitsland een grotere drop dan 6% in het GDP had?
We gaan nu wel een paar dingen door elkaar halen hè. Mondiaal zijn de effecten buiten het Russische gas ook drastisch zichtbaar. De inflatie in bijvoorbeeld Amerika is met 8% ook op z’n hoogst in 41 jaar. De gaskraan dicht vanuit Rusland zou voor Duitsland op korte termijn een forse klap zijn, maar die economische catastrofe direct linken aan een dichte gaskraan is inderdaad echt onzin.
Dit, dus.
pi_204453413
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:47 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Prefereren dat landen er onderling (ongeacht hoe betrouwbaar ze elkaar vinden) uit komen met onderhandelingen (met zo min mogelijk slachtoffers) maakt je geen troll. Er is steeds minder nodig om iemand als troll neer te zetten :P
Als je het zo zwart wit ziet niet nee. Maar bepaalde users houden er wel een postinggedrag op na dat zeer bedenkelijk. Ik heb ook liever dat we geen oorlog is maar besef wel dat bukken voor Putin zowel voor ons westen als Oekraïne niet echt een reële optie is.
pi_204453420
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:13 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Je kunt veel beter de Donbas meteen opgeven, iets wat een groot deel van de bevolking in dat gebied ook niet heel erg vindt.
Laat me raden. De lokale milities en Russische soldaten hebben dat gevraagd?
  zaterdag 16 april 2022 @ 14:00:25 #181
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204453427
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik denk dat je er niet van uit kan gaan dat China zich sowieso bij Rusland aansluit, China geeft heel weinig om machtsblokken in de traditionele zin, China kijkt naar het belang van China en als samenwerken met Rusland hun economische model bedreigt doordat China onder dezefde sancties komt te liggen dan schopt China Rusland subiet de deur uit.
Het probleem is ook niet zozeer dat China zich bij Rusland aansluit alswel dat Rusland zich bij China aansluit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_204453430
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:57 schreef Buitendam het volgende:

[..]
We gaan nu wel een paar dingen door elkaar halen hè. Mondiaal zijn de effecten buiten het Russische gas ook drastisch zichtbaar. De inflatie in bijvoorbeeld Amerika is met 8% ook op z’n hoogst in 41 jaar. De gaskraan dicht vanuit Rusland zou voor Duitsland op korte termijn een forse klap zijn, maar die economische catastrofe direct linken aan een dichte gaskraan is inderdaad echt onzin.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de inflatie in Rusland is momenteel, dat zal toch ook wel flink oplopen.
pi_204453436
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:50 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dan ontken je dus het feit dat we met een onbetrouwbare dictator die keer op keer zijn woord breekt moeilijk te onderhandelen valt. En ik heb niet het woord trol gebruikt hè, alleen fan.
Hij heeft zijn woord niet alleen gebroken, hij is ook in strijd met elke rechtsregel een aanvalsoorlog begonnen en hij en zijn troepen maken zich dagelijks schuldig aan oorlogsmisdaden.

Als je dan gaat vragen om 'rationaliteit' aan de kant van het slachtoffer sta je gewoon voor de volle 100% aan de foute kant van dit conflict. Hier op het forum zijn dat de Poetintrollen (met kwade opzet) en de useful idiots (niet al te slimme mensen, hoewel sommige mensen wel heel hardnekkig dom blijven).
pi_204453437
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:35 schreef Neef_Wuppie het volgende:

[..]
Dat denken wij, maar Rusland heeft toch in de vredesonderhandelingen aangegeven dat zij daar wel zouden stoppen? Ja of we dat geloven is een ander verhaal, maar dat kun je net zo goed niet in onderhandeling gaan. Oekraine staat met het mes tegen de keel, dan heb je niet zoveel te willen helaas.
Dus onvoorwaardelijke overgave zeg je. D'r valt weinig te onderhandelen volgens jouw scenario. Het is niet dat Zelenskyy veilig in London in ballingschap kan gaan. Daar molt de FSB hem ook gewoon met sarin of iets anders. Die zie je aankomen. Alsof Poetin zich aan afspraken gaat houden.
pi_204453447
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de inflatie in Rusland is momenteel, dat zal toch ook wel flink oplopen.
10% hoger dan die van Nederland.
18% YoY, gemeten afgelopen maand (Maart)
pi_204453448
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 10:14 schreef myShizzle het volgende:
Hahahaha

Roeskies willen Elon's Starlink satellieten neerhalen.
De eerste ruimteoorlog ophanden?
Jij was er bij!

[ twitter ]
Dat zou een aanval op de VS zijn.
pi_204453452
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:37 schreef speknek het volgende:
Nu dat ongeveer de helft van de Russische BTGs uitgeschakeld zijn, begint ook steeds meer bewijs te komen dat Rusland door haar geavanceerde wapentuig heen aan het raken is. Er worden nu massaal GRAD-1s uit de jaren zestig naar het westen getransporteerd.

[ twitter ]
[ twitter ]
In de Volkskrant een artikel over mankrachttekort. BBC-journalisten die op wervingsadvertenties van het Russische leger reageerden, mochten meteen langskomen voor een gesprek.
pi_204453453
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De afhankelijkheid van de Duitse industrie op gas uit nordstream 1 heeft geen fuck met welk conflict dan ook te maken. Dat is een voldongen feit
Dat is ook een leugen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De afhankelijkheid van de Duitse industrie op gas uit nordstream 1 heeft geen fuck met welk conflict dan ook te maken. Dat is een voldongen feit
Dat is ook een leugen. Overigens ook weer eentje die volledig in het Russische verhaal past.
pi_204453461
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:55 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik ook. Nederland heeft nog steeds een foute houding tegenover Oekraïne. Ik ben persoonlijk geen grote fan van een snel en ongeclausuleerd EU lidmaatschap. Maar ik vind het volledig onacceptabel nu het discours over dat lidmaatschap te laten gaan over de problemen die er te overwinnen zijn en niet over het feit dat de Oekraïners eigenlijk nu dag na dag bewijzen dat ze - los van al hun gebreken - willen horen bij het deel van dit continent dat gelooft in democratie en de rechtsstaat.

Wat de Duitsers betreft; die vallen nu wel erg door de mand. Zonder de Amerikanen hadden die de Oekraïners waarschijnlijk weer naar de onderhandelingstafel laten dwingen om een kwart van hun land te laten wegtekenen.
Als Nederland daar niet in geloofd had was er nooit een associatie verdrag gekomen. Wel realistisch blijven, EU lidmaatschap vergt grote aanpassingen aan Oekraine, dat weet Oekraine zelf ook donders goed en ze willen echt wel grosso modo maar ze hebben ook tijd nodig om die draai te maken.

Verder is lidmaatschap van Oekraine problematisch door hun meeste recente voorgangers waar achteraf blijkt dat het allemaal wat te snel gegaan is maar ik betwijfel geen moment dat Nederland, als we hiermee de regering bedoelen, ervan overtuigd is dat Oekraine bij West-Europa wil horen.
pi_204453484
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:53 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Waar heb je het over? Rusland levert nog altijd tussen de 30 en 40% van het gas aan Duitsland. Grootste afnemer in Europa. Natuurlijk dreigen zij dan met het stopzetten van het gas als direct dwangmiddel.
Rusland kan die kraan niet eens dichtzetten zonder dat hun economie de volgende dag door de hielen zakt. Per saldo heb je een afweging tussen het direct in de knieën dwingen van de Russen met het risico van problemen later voor ons óf zo weinig mogelijk pijn (geen pijn) voor ons, maar in ruil daarvan de Russen de mogelijkheid geven het conflict nog een jaar of twee voort te zetten.

Als de Duitsers al hun taboes overboord gooien (dus ja, ook alle kerncentrales terug aan het net) blokkades voor LNG wegnemen en bezuinigen op energie waar dat kan, dan kunnen wij de Russen van onze markt afgooien en is de oorlog veel sneller voorbij dan bij een scenario dat wordt geleid door onzin over 'grootste economische crisis sinds de WO II'. Maar kennelijk zijn er mensen die economische krimp veel rampzaliger vinden dan dat een Europees land door een agressor aan puin word gegooid.
pi_204453485
Kiev zou afgelopen twee nachten beschoten zijn. Zijn er ergens berichten wat er geraakt zou zijn?
pi_204453498
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zag vandaag een cijfer van 17%. Weet niet meer waar.
pi_204453518
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar we moeten niet net gaan doen alsof Rusland plotseling eoa nieuwe terror techniek heeft uitgevonden... Alsof je in bv. voormalig Joegoslavie ongestraft van de weg af kon en alles maar op kon pakken...
Doe ik ook niet. Ik had een tijdje terug ook dat boekje uit 2010 waarin een hele handleiding met plaatjes over het hoe en waar plaatsen van boobytraps en mijnen.
Ik heb alleen maar laten zien dat een mijn in een boodschappentas ontmanteld werd en gezegd dat men liever heeft dat burgers niet te snel naar door Russen verlaten plaatsen terug moeten keren.
Daarnaast is het een gegeven dat je in je eigen omgeving en bij je eigen spullen niet op mijnen bedacht bent.
Dat ik wel weet dat dit alles niet nieuw is, blijkt ook wel uit mijn post van héél ver terug over de Duitsers die een boobytrap in de piano van een Frans café hadden gestopt toen ze zich uit Frankrijk terugtrokken.

In België gebeuren overigens nog steeds ongelukken als ploegende boeren op mijnen van meer dan 80 of meer dan 100 jaar oud rijden.
Mijnen zijn rotdingen.
pi_204453525
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als Nederland daar niet in geloofd had was er nooit een associatie verdrag gekomen. Wel realistisch blijven, EU lidmaatschap vergt grote aanpassingen aan Oekraine, dat weet Oekraine zelf ook donders goed en ze willen echt wel grosso modo maar ze hebben ook tijd nodig om die draai te maken.

Verder is lidmaatschap van Oekraine problematisch door hun meeste recente voorgangers waar achteraf blijkt dat het allemaal wat te snel gegaan is maar ik betwijfel geen moment dat Nederland, als we hiermee de regering bedoelen, ervan overtuigd is dat Oekraine bij West-Europa wil horen.
Ik ben me zeer bewust van de fouten die zijn gemaakt bij de eerste golf van de uitbreiding. Maar dat neemt niet weg dat ook de Nederlandse regering wel wat enthousiaster mag reageren op een kandidatuur. Dat er tussen kandidaat en lidmaatschap een lange weg te gaan is, daar zijn we het wel over eens.
  zaterdag 16 april 2022 @ 14:17:22 #195
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204453540
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:16 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik ben me zeer bewust van de fouten die zijn gemaakt bij de eerste golf van de uitbreiding. Maar dat neemt niet weg dat ook de Nederlandse regering wel wat enthousiaster mag reageren op een kandidatuur. Dat er tussen kandidaat en lidmaatschap een lange weg te gaan is, daar zijn we het wel over eens.
Zeer bewust ook van je korte geheugen?
In het laatste referendum gehouden in Nederland, was de bevolking geen voorstander om Oekraine een stap dichterbij de EU te brengen.
Daar had de Nederlandse regering dus compleet schijt aan.
  zaterdag 16 april 2022 @ 14:22:18 #197
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204453563
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:19 schreef hangtime het volgende:

[..]
In het laatste referendum gehouden in Nederland, was de bevolking geen voorstander om Oekraine een stap dichterbij de EU te brengen.
Dat referendum was bindend? Dat is nieuw.
Dit, dus.
pi_204453566
Ik wil trouwens nog even reageren op dat onderhandelen verhaal.

Er is vrijwel vanaf het begin al onderhandeld tussen Rusland en Oekraine dus het argument dat er onderhandeld moet worden in plaats van oorlog te voeren is sowieso niet valide omdat die keuze geen optie was.
Verder zijn de Russische eisen dusdanig dat geen enkel soeverein land wat niet verslagen is daar niet mee akkoord kan gaan.

Daarnaast is het zo dat tot nu toe ieder punt waar men overeenkomsten had zoals bijvoorbeeld veilige corridors voor burgers door Rusland vrijwel onmiddelijk geschonden is en soms met dodelijke gevolgen voor burgers. Dat maakt onderhandelen toch wel een beetje een wassen neus.

Dat wil niet zeggen dat men niet moet blijven praten en proberen om dit conflict te beeindigen maar wat realiteitszin kan geen kwaad, Oekraine heeft er momenteel geen enkel belang bij om toe te geven aan de Russische eisen die onveranderd zijn, Oekraine houd stand en heeft zelfs terrein terug gewonnen.
De enige optie die momenteel open is lijkt mij dat Rusland concessies doet en daar is men tot nut toe niet toe bereid.

Kortom, pas op het moment dat Rusland bereid is om hun eisen te laten vallen, Oekraine bereid is om niet langer een soeverein land te zijn of dat de oorlog beslist is zal er een doorbraak gaan komen in onderhandelingen. Tenzij er een wisseling van leiders plaatsvind maar dat kun je onder de eerder genoemde voorwaarden scharen.
pi_204453577
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 14:19 schreef hangtime het volgende:

[..]
Raadgevend referendum, slechts een klein percentage van de bevolking stemde tegen en de regering heeft daarop aanpassingen gevraagd en gekregen aan de overeenkomst.

Kortom, je bent abuis.
  zaterdag 16 april 2022 @ 14:24:36 #200
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204453579
Daarnaast vind ik het ook bijzonder kinderachtig om een beslissing wat zo complex is als een toetreding van een staat aan een internationaal orgaan voor te leggen aan burgers alsof het kiezen is tussen groente- of tomatensoep. Je hebt met landelijke verkiezingen de politiek een mandaat gegeven juist voor deze beslissingen.
Dit, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')