abonnement Unibet Coolblue
pi_204364486
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
pi_204364739
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:27 schreef descon het volgende:

[..]
Waarom eerst een jaar huren ? Dan kan je toch net zo goed die hut gelijk kopen?.

Mij ontgaat het voordeel voor de koper compleet. Helemaal als je ook nog ff ergens 40k moet regelen.

Apart verhaal, hopelijk binnenkort gaan dit soort vastgoedcowboys kapot door de markt.
Hier in de VK hebben ze een regeling waarbij mensen hun huis voor 5 jaar (voordelig) huren, en dan kunnen kopen. De vijf jaar huur is dan vooral bedoelt als stimulaie om de downpayment te sparen (5-10% prijs huis). Veel mensen kunnen de vaste lasten wel betalen, maar zo'n downpayment is een bottleneck. Kun je na 5 jaar de downpayment niet op tafel leggen, dan moet je ook je huis uit. Dat is wel een flinke stok achter de deur om te sparen. Maar in het VK moet je altijd een downpayment doen, normaliter 10%, op dit moment is het verlaagd naar 5%.

Maar als die mensen er na 3 jaar uitmoeten, dan neemt haar bedrijf (of de investeerders in dat pand) dus het verlies.
pi_204366275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:03 schreef descon het volgende:
Das ook de reden waarom rijke mensen altijd rijker worden na een crisis. Die hebben vaak nog vermogen achter de hand om tijdens een crisis goedkoop in te kopen van de mensen die er in de hoogtij dagen te dik in zaten en nu moeten verkopen omdat ze geen geld meer achter de hand hebben.
Zorg dus dat je bij de rijken behoort. Ik had mijn vader echt niet hoog staan, maar het enige zinvolle advies dat ie mij ooit gegeven heeft: "het geld zit bij de winnaars, dus zorg dat je bij de winnaars behoort".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:08:46 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hier in de VK hebben ze een regeling waarbij mensen hun huis voor 5 jaar (voordelig) huren, en dan kunnen kopen. De vijf jaar huur is dan vooral bedoelt als stimulaie om de downpayment te sparen (5-10% prijs huis). Veel mensen kunnen de vaste lasten wel betalen, maar zo'n downpayment is een bottleneck. Kun je na 5 jaar de downpayment niet op tafel leggen, dan moet je ook je huis uit. Dat is wel een flinke stok achter de deur om te sparen. Maar in het VK moet je altijd een downpayment doen, normaliter 10%, op dit moment is het verlaagd naar 5%.

Maar als die mensen er na 3 jaar uitmoeten, dan neemt haar bedrijf (of de investeerders in dat pand) dus het verlies.
Welk verlies precies? Het huis is meer waard geworden en er zijn huurinkomsten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:10:05 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366380
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Zorg dus dat je bij de rijken behoort. Ik had mijn vader echt niet hoog staan, maar het enige zinvolle advies dat ie mij ooit gegeven heeft: "het geld zit bij de winnaars, dus zorg dat je bij de winnaars behoort".
Nogal een zinloos advies als je 't mij vraagt...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204366405
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Nogal een zinloos advies als je 't mij vraagt...
Het klopt wel m.i. Maar makkelijk gezegd misschien.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:13:07 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366445
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het klopt wel m.i. Maar makkelijk gezegd misschien.
Ik zou dan eerder adviseren om een winnaar te worden. En uiteindelijk boeit het niet om heel veel geld te hebben, zolang je maar genoeg hebt om aangenaam te leven. Daarna worden andere dingen belangrijker.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204366495
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:10 schreef kanovinnie het volgende:

Nogal een zinloos advies als je 't mij vraagt...
Enige advies dat ik heb opgevolgd van m'n vader.............
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204366513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik zou dan eerder adviseren om een winnaar te worden. En uiteindelijk boeit het niet om heel veel geld te hebben, zolang je maar genoeg hebt om aangenaam te leven. Daarna worden andere dingen belangrijker.
"Rijk" is natuurlijk ook subjectief. Wat is rijk? En dan kun je rijk zijn, maar het gaat er ook om wat je ermee doet. Iemand die alles verbrast, is zo weer arm natuurlijk.

Op een gegeven moment worden andere dingen belangrijker, maar daarin speelt geld ook wel een rol. Vrije tijd vind ik bijvoorbeeld erg belangrijk. Ook dat is natuurlijk een luxe die je je makkelijker kunt veroorloven als je je schaapjes op het droge hebt.

In zekere zin kun je vrije tijd wel kopen. Als je genoeg hebt, kun je het af met minder werken. Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
pi_204366536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:16 schreef Halcon het volgende:
Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
Goed idee!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204366576
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Enige advies dat ik heb opgevolgd van m'n vader.............
Ik heb eigenlijk geen enkel advies opgevolgd van mijn vader. Hartstikke aardige man, maar qua carriere e.d. wel veel te voorzichtig.

Toen ik m'n loonslaafdienstverband op ging zeggen, zeiden ze eigenlijk dat ik dat vooral niet moest doen. Want waarom zou je een vast contract weggooien? Want als het misgaat, heb je dan niks om op terug te vallen.

Toen ik ging emigreren om de fiscale druk met een factor van meer dan 10 te verlagen, zeiden ze ook dat ik dat niet moest doen, want als het mis gaat moet je elders je eigen boontjes doppen.

Een huis kopen om te verhuren zien ze vooral als risico, want de huizenprijzen kunnen halen, huurders kunnen niet betalen, etc.
pi_204366590
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Goed idee!!
Ja, vind ik wel. Als je je het kunt veroorloven is het erg fijn om iemand te hebben om de boel te poetsen i.p.v. daar zelf 'n hele zaterdag aan te besteden.
pi_204366614
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:20 schreef Halcon het volgende:

Ik heb eigenlijk geen enkel advies opgevolgd van mijn vader. Hartstikke aardige man, maar qua carriere e.d. wel veel te voorzichtig.
Hmmm .......... zo'n vader had ik ook. 40 jaar gemeente ambtenaar. Was overigens ook geen aardige man; stuk chagrijn. Ik denk nog steeds dat ik een bastaard ben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:22:24 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
"Rijk" is natuurlijk ook subjectief. Wat is rijk? En dan kun je rijk zijn, maar het gaat er ook om wat je ermee doet. Iemand die alles verbrast, is zo weer arm natuurlijk.

Op een gegeven moment worden andere dingen belangrijker, maar daarin speelt geld ook wel een rol. Vrije tijd vind ik bijvoorbeeld erg belangrijk. Ook dat is natuurlijk een luxe die je je makkelijker kunt veroorloven als je je schaapjes op het droge hebt.

In zekere zin kun je vrije tijd wel kopen. Als je genoeg hebt, kun je het af met minder werken. Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
Dat is toch aangenaam leven? Maar stel dat jij nog eens 10 keer zoveel hebt dan je nu hebt, wordt je daar zo veel gelukkiger van?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204366691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is toch aangenaam leven? Maar stel dat jij nog eens 10 keer zoveel hebt dan je nu hebt, wordt je daar zo veel gelukkiger van?
Daar word ik misschien iets gelukkiger van, maar geen factor 10 inderdaad. Nu ga ik geen miljoen euro uitgeven aan 'n huis of appartement op een toplocatie in Spanje (ik kijk voor iets van ongeveer de helft van dat bedrag), maar met 10 keer zoveel zou dat een no-brainer zijn.

Op een gegeven moment bereik je wel een moment dat je beetje kunt doen en laten wat je wilt, binnen het redelijke en dat je vrije tijd kunt "kopen" in feite.
pi_204366713
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hmmm .......... zo'n vader had ik ook. 40 jaar gemeente ambtenaar. Was overigens ook geen aardige man; stuk chagrijn. Ik denk nog steeds dat ik een bastaard ben.
Mijn pa geen ambtenaar en een goeie vent, maar wel veel te loyaal aan z'n werkgever. Die daarvan heeft geprofiteerd. Altijd een flutsalarisje gehad, geregeld in het weekend nog op moeten draven, altijd maar weer schooien voor vakantie in de periode dat hij wilde, flutpensioentje nu.
pi_204367210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Welk verlies precies? Het huis is meer waard geworden en er zijn huurinkomsten.
In het geval het huis minder waard wordt, en de huurders het niet kunnen kopen tegen de vooraf afgesproken prijs (als ze inderdaad onder dat koopcontract uit kunnen komen). Het ging om het scenario dat de markt binnen 3 jaar inzakt.
Ze koopt nu een huis van 340k voor 390k, en verhuurt dat, en de huurders kopen het over 3 jaar voor 450k volgens het contract. Maar als de markt inzakt, en het huis minder waard wordt, zullen ze geen hypotheek van 450k kunnen krijgen voor een huis wat 300k waard is, en die 150k zullen ze niet cash hebben (anders hadden ze nu wel een huis kopen al wrs). Als ze onder het koopcontract uitkomen, zit haar bedrijf dus met het verlies op de investering. Als al die investeerders het geld cash op tafel hebben gelegd, kunnen ze het mogelijk wel lijden, maar dan hebben ze het pand verhuurd voor 3 jaar voor 120 euro per maand minder dan wat zou kunnen (ze verhuurt goedkoper zegt ze) EN is er een kwart van de huurprijs opzij gelegd geweest.
Zolang de prijzen omhoog gaan werkt het wel, maar als het inzakt, wie gaat er pijn lijden? Denk dat de constructie zo is dat die niet bij haar of haar investeerders komt te liggen.
pi_204369097
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hmmm .......... zo'n vader had ik ook. 40 jaar gemeente ambtenaar. Was overigens ook geen aardige man; stuk chagrijn. Ik denk nog steeds dat ik een bastaard ben.
Toch zou ik hem koesteren. Ik had graag een vader gehad waar je op kan terugvallen.

Als ik genoeg verdien waarmee ik prima kan rondkomen dan is dat voor mij voldoende. Werk liever minder dan meer. Om die reden wilde ik ook geen hoge hypotheek aan gaan. Dan word je min of meer gedwongen om fulltime te blijven werken tenzij je een goed salaris hebt waar ik gewoon modaal verdien.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204369149
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:09 schreef Kiid het volgende:
Toch zou ik hem koesteren. Ik had graag een vader gehad waar je op kan terugvallen.
Da's het punt:

1 Hij is al 10 jaar dood en daarvoor >5 jaar dement als een deur
2) Ik kon niet op 'm terugvallen, hij was ongenaakbaar en onmogelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:18:13 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204369186
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204369208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In het geval het huis minder waard wordt, en de huurders het niet kunnen kopen tegen de vooraf afgesproken prijs (als ze inderdaad onder dat koopcontract uit kunnen komen). Het ging om het scenario dat de markt binnen 3 jaar inzakt.
Ze koopt nu een huis van 340k voor 390k, en verhuurt dat, en de huurders kopen het over 3 jaar voor 450k volgens het contract. Maar als de markt inzakt, en het huis minder waard wordt, zullen ze geen hypotheek van 450k kunnen krijgen voor een huis wat 300k waard is, en die 150k zullen ze niet cash hebben (anders hadden ze nu wel een huis kopen al wrs). Als ze onder het koopcontract uitkomen, zit haar bedrijf dus met het verlies op de investering. Als al die investeerders het geld cash op tafel hebben gelegd, kunnen ze het mogelijk wel lijden, maar dan hebben ze het pand verhuurd voor 3 jaar voor 120 euro per maand minder dan wat zou kunnen (ze verhuurt goedkoper zegt ze) EN is er een kwart van de huurprijs opzij gelegd geweest.
Zolang de prijzen omhoog gaan werkt het wel, maar als het inzakt, wie gaat er pijn lijden? Denk dat de constructie zo is dat die niet bij haar of haar investeerders komt te liggen.
In dat geval blijven verhuren.
pi_204369307
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Geen ervaring, maar de markt is krap, zeer krap in dat segment.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204369330
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Denk dat het er ook sterk van afhangt waar dat huis van 7 tot 8 ton staat en in welke staat het is. :+

Maar een beetje makelaar zou je wel een indicatie kunnen geven, die weten vaak wel voor welke prijs dat soort huizen weg gaan.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:43:20 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204369359
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Locatie-afhankelijk...

In Amsterdam is dat een ander verhaal dan in Apeldoorn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204369368
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In het geval het huis minder waard wordt, en de huurders het niet kunnen kopen tegen de vooraf afgesproken prijs (als ze inderdaad onder dat koopcontract uit kunnen komen). Het ging om het scenario dat de markt binnen 3 jaar inzakt.
Ze koopt nu een huis van 340k voor 390k, en verhuurt dat, en de huurders kopen het over 3 jaar voor 450k volgens het contract. Maar als de markt inzakt, en het huis minder waard wordt, zullen ze geen hypotheek van 450k kunnen krijgen voor een huis wat 300k waard is, en die 150k zullen ze niet cash hebben (anders hadden ze nu wel een huis kopen al wrs). Als ze onder het koopcontract uitkomen, zit haar bedrijf dus met het verlies op de investering. Als al die investeerders het geld cash op tafel hebben gelegd, kunnen ze het mogelijk wel lijden, maar dan hebben ze het pand verhuurd voor 3 jaar voor 120 euro per maand minder dan wat zou kunnen (ze verhuurt goedkoper zegt ze) EN is er een kwart van de huurprijs opzij gelegd geweest.
Zolang de prijzen omhoog gaan werkt het wel, maar als het inzakt, wie gaat er pijn lijden? Denk dat de constructie zo is dat die niet bij haar of haar investeerders komt te liggen.
Het word vooral leuk als de prijzen dalen en de eigenaar van panden de boel zwaar gefinancieerd heeft.

Als de bank zich meld met het verzoek of je ff kan bijstorten want het onderpand van de lening is niet voldoende of als er groot onderhoud benodigd is wat gefinancieerd moet worden.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:52:36 #26
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204369426
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Locatie-afhankelijk...

In Amsterdam is dat een ander verhaal dan in Apeldoorn.
Je weet waar we zoeken :P
Nog nieuwer dan mijn huidige huis.
We hebben geen makelaar aangezien we tot nu toe gewoon rondkeken maar nu opeens iets prachtigs tegen kwamen.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 08-04-2022 10:44:59 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:53:27 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204369436
Ik zit al op Funda te speuren maar vind het niet :')

[ Bericht 71% gewijzigd door Leandra op 08-04-2022 11:06:00 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204369525
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Dat hangt van de vraagprijs af.

Ik weet dat antwoorden niet veel flauwer kunnen, maar in de ene vraagprijs is 'de gekte van de markt' beduidend meer meegenomen dan in andere vraagprijzen waar ze speculeren op biedingen ver boven de vraagprijs
pi_204369776
-

[ Bericht 50% gewijzigd door investeerdertje op 08-04-2022 11:42:10 (Op verzoek) ]
pi_204370607
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Je weet waar we zoeken :P
Nog nieuwer dan mijn huidige huis.
We hebben geen makelaar aangezien we tot nu toe gewoon rondkeken maar nu opeens iets prachtigs tegen kwamen.
:o
Jij hebt net een huis :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 8 april 2022 @ 12:17:53 #31
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204370812
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 11:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o
Jij hebt net een huis :D
Daar zitten we alweer 6,5 jaar :o
Bovendien zoeken we elders in het land ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204370847
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Daar zitten we alweer 6,5 jaar :o
Bovendien zoeken we elders in het land ;)
Slim! Waar?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204370981
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Lokatie afhankelijk.
Hier in de buurt (omgeving Utrecht) stond een nieuw huis te koop voor 875. Ging weg voor 1,12.
Ja echt bizar.
Maar het was een instapklaar nieuw huis (nog geen jaar oud).
In deze prijsklasse willen mensen ook betalen voor gemak.
Denk dat bij een ouder huis waar meer aan moet gebeuren we minder extreem wordt overboden, maar 15% is eerder regel dan uitzondering.
  vrijdag 8 april 2022 @ 12:43:09 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204371073
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Daar zitten we alweer 6,5 jaar :o
Bovendien zoeken we elders in het land ;)
Je hebt gewoon net als @Claudia_x een 7-year itch :D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204371216
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Je weet waar we zoeken :P
Nog nieuwer dan mijn huidige huis.
We hebben geen makelaar aangezien we tot nu toe gewoon rondkeken maar nu opeens iets prachtigs tegen kwamen.
Is het jullie droomhuis of zou het gewoon leuk zijn als het zou lukken? Staat het huis net te koop of al langer? Heb je een idee of er veel bezichtigingen zijn geweest? Heb je een goed beeld van de verkoopprijs van vergelijkbare panden in de omgeving de afgelopen tijd?

Ik had voor onze huidige woning m'n huiswerk gedaan, maar ik vond het moeilijk de waarde te bepalen omdat het huis grondig gerenoveerd moest worden en er geen vergelijkbare panden in de omgeving te koop stonden of recentelijk hadden gestaan. Juist daarom hadden we een makelaar. En die makelaar kende de verkoopmakelaar weer, waar we profijt van hebben gehad.

Anyhow, wij hebben héél snel bezichtigd en meteen de vraagprijs geboden. Dat durfde ik aan vanwege de staat van het huis en omdat het niet in de hoofdstad was. In Amsterdam zelf hadden we geen kans gemaakt met het bieden van de vraagprijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204371313
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Lokatie afhankelijk.
Hier in de buurt (omgeving Utrecht) stond een nieuw huis te koop voor 875. Ging weg voor 1,12.
Ja echt bizar.
:X :X
Echt niet normaal meer. Is +25%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 april 2022 @ 16:25:31 #37
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204373206
Volgens mij was het gemiddelde rond de 20% overbieden hoor

Wij hadden mazzel met 6% ...

In de hogere regionen is dat natuurlijk wel een klap meer dan 20% overbieden op 2 ton natuurlijk.
Dum de dum
pi_204373763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hier in de VK hebben ze een regeling waarbij mensen hun huis voor 5 jaar (voordelig) huren, en dan kunnen kopen. De vijf jaar huur is dan vooral bedoelt als stimulaie om de downpayment te sparen (5-10% prijs huis). Veel mensen kunnen de vaste lasten wel betalen, maar zo'n downpayment is een bottleneck. Kun je na 5 jaar de downpayment niet op tafel leggen, dan moet je ook je huis uit. Dat is wel een flinke stok achter de deur om te sparen. Maar in het VK moet je altijd een downpayment doen, normaliter 10%, op dit moment is het verlaagd naar 5%.

Maar als die mensen er na 3 jaar uitmoeten, dan neemt haar bedrijf (of de investeerders in dat pand) dus het verlies.
Goed systeem maar in Nl wordt het lastig om die mensen er na 3 jaar uit te krijgen als ze niet meewerken vanwege de voordelige huur. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit in het VK ook wel eens het geval is.
pi_204381214
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:20 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Goed systeem maar in Nl wordt het lastig om die mensen er na 3 jaar uit te krijgen als ze niet meewerken vanwege de voordelige huur. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit in het VK ook wel eens het geval is.
Drie jaar is sowieso wel apart gekozen in dat opzicht. Als mensen dan niet binnen 2 jaar kopen, moet je ze een huurcontract voor onbepaalde tijd geven.

En zie ze dan nog maar eruit te krijgen als ze een voordelige huur hebben (wat Charlotte pretendeert) en (toch) niet willen kopen.
pi_204382091
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:20 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Goed systeem maar in Nl wordt het lastig om die mensen er na 3 jaar uit te krijgen als ze niet meewerken vanwege de voordelige huur. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit in het VK ook wel eens het geval is.
Zitten genoeg haken en ogen aan in de UK. De huur kan namelijk ook behoorlijk verhoogd worden. Buren van ons zitten in een iets andere constructie waarbij je 50% bezit en 50% huurt. In november ingetrokken, in januari werd de huur 6% verhoogd. Dat dat uberhaupt mag.
pi_204382156
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Volgens mij was het gemiddelde rond de 20% overbieden hoor

Wij hadden mazzel met 6% ...

In de hogere regionen is dat natuurlijk wel een klap meer dan 20% overbieden op 2 ton natuurlijk.
Afgelopen maand was het in onze gemeente 10,44% gemiddeld.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:41:31 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204382468
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Volgens mij was het gemiddelde rond de 20% overbieden hoor

Wij hadden mazzel met 6% ...

In de hogere regionen is dat natuurlijk wel een klap meer dan 20% overbieden op 2 ton natuurlijk.
Hoe hoger het segment, hoe lager het percentage overbieden.

Dat er op 200K 20% overboden wordt is veel waarschijnlijker dan op 900K.

Disclaimer: behalve in Amsterdam :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:43:15 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204382485
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:01 schreef vosss het volgende:

[..]
Afgelopen maand was het in onze gemeente 10,44% gemiddeld.
Als de gemiddelde verkoopprijs 450K was (en dat is fantastisch), dan is de kans groot dat er zowel op een huis van 200K, als een huis van 500K als een huis van 900K rond de 45K overboden is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204383357
Ik zie de eerste prijsverlagingen op funda alweer verschijnen
pi_204383636
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 15:43 schreef investeerdertje het volgende:
Ik zie de eerste prijsverlagingen op funda alweer verschijnen
Ik ook.
Heb volgende week een bezichtiging bij een woning, vraagprijs 530K en 70m2. Dit sluit niet aan bij mijn beeld dat ik heb in Amsterdam waar 9-10K/m2 "doodnormaal" is.
Ga nog wel aan mijn aankoopmakelaar vragen waarom dat is, of ze nou bewust heel erg laag de markt op zijn gegaan, of dat de woningmarkt daadwerkelijk afkoelt.
  zaterdag 9 april 2022 @ 16:35:23 #46
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204383639
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 15:43 schreef investeerdertje het volgende:
Ik zie de eerste prijsverlagingen op funda alweer verschijnen
Op wat voor type huizen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204383670
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 16:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Op wat voor type huizen?
Give or take 4 ton, tussenwoning
pi_204384713
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe hoger het segment, hoe lager het percentage overbieden.

Dat er op 200K 20% overboden wordt is veel waarschijnlijker dan op 900K.

Disclaimer: behalve in Amsterdam :')
Laatst op mijn werk: een woning staat nu te koop voor 1,09 mio en is net verkocht voor 1,175 mio. De verkopers hebben het in 2020 gekocht voor 850K.
Godverdomme ruim 3 ton winst in nog geen 2 jaar tijd. :X
pi_204384743
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:27 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Laatst op mijn werk: een woning staat nu te koop voor 1,09 mio en is net verkocht voor 1,175 mio. De verkopers hebben het in 2020 gekocht voor 850K.
Godverdomme ruim 3 ton winst in nog geen 2 jaar tijd. :X
leuk als het een tweede woning is maar anders zal je toch weer wat moeten terugkopen voor de hoofdprijs
  zaterdag 9 april 2022 @ 18:33:04 #50
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204384755
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:27 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Laatst op mijn werk: een woning staat nu te koop voor 1,09 mio en is net verkocht voor 1,175 mio. De verkopers hebben het in 2020 gekocht voor 850K.
Godverdomme ruim 3 ton winst in nog geen 2 jaar tijd. :X
En niets verbouwd?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204384763
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En niets verbouwd?
Niets.
Het was al verbouwd en gerenoveerd verkocht in 2020.
pi_204384769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:31 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
leuk als het een tweede woning is maar anders zal je toch weer wat moeten terugkopen voor de hoofdprijs
Verkopers zijn buitenlanders die teruggaan naar hun thuisland.
pi_204385164
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:34 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Verkopers zijn buitenlanders die teruggaan naar hun thuisland.
dan is het inderdaad goeie handel. Ik zit ook op platforms als Estateguru en Rendity en dan zie je wat huizen in andere Europese landen kosten om nog maar te zwijgen van landen als Marokko en Turkije
pi_204385185
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:19 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
dan is het inderdaad goeie handel. Ik zit ook op platforms als Estateguru en Rendity en dan zie je wat huizen in andere Europese landen kosten om nog maar te zwijgen van landen als Marokko en Turkije
Goeie, maar smerige handel.
Het zou gewoon niet moeten.
pi_204385229
Voor een Amsterdammer als ik, voor een iemand die heel graag in de stad wil (blijven) wonen, die heel graag een ruime woning wil (ok, in dit geval was het 100 m2+, ietwat te groot voor mij, maar gaat om principe), waar ik voor de rest van mijn leven kan blijven zitten, en opbouwen, wordt dit natuurlijk heel erg onmogelijk gemaakt.

No way dat ik 1,175 mio kan opbrengen, laat staan 3 ton bijhoesten in 2 jaar tijd.
pi_204385260
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Goeie, maar smerige handel.
Het zou gewoon niet moeten.
Zegt de huisjesmelker die geen permanente huur toe staat.
pi_204385287
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zegt de huisjesmelker die geen permanente huur toe staat.
Ik ben geen een huisjesmelker. Ken je de definitie?
pi_204385302
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ben geen een huisjesmelker. Ken je de definitie?
Oke oke, je hebt helemaal gelijk. Maar verder ben je een groot onderdeel van t probleem zoals je je hier opstelt tegenover verhuur met tijdelijke contracten etc.. M'n punt was dan ook dat je vanuit je ivoren toren lekker aan t klagen bent dat een ander geld kan verdienen aan een woning maar jij nog niet eens toe wilt staan dat je huurder een doorlopend huurcontract krijgt.

Wat je imho een slechte huisbaas maakt en dus een....
pi_204385367
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oke oke, je hebt helemaal gelijk. Maar verder ben je een groot onderdeel van t probleem zoals je je hier opstelt tegenover verhuur met tijdelijke contracten etc.. M'n punt was dan ook dat je vanuit je ivoren toren lekker aan t klagen bent dat een ander geld kan verdienen aan een woning maar jij nog niet eens toe wilt staan dat je huurder een doorlopend huurcontract krijgt.

Wat je imho een slechte huisbaas maakt en dus een....
Uhm, hoezo ben ik een onderdeel van het probleem? Het gaat nu over dat deze verkopers ruim 3 ton winst weten te maken op een woning in nog geen 2 jaar tijd. Dat vind ik niet normaal. Dat haal ik nog niet eens met mijn 2 woningen.
Wat ik wel normaal vind is dat iemand toevallig één voormalige (huur)woning (!!! voordat de huurprijzen explosief stegen) in zijn bezit heeft en de huurders, die niet willen (of kunnen? geen idee) kopen, uit de brand helpt om van mij te huren, en verder de woning verder helemaal netjes onderhoudt.
Dat het contract nu voor 2 jaar is, zoals het hoort in de wettelijke kaders, maakt mij toch geen een slechte huisbaas?
Ik vraag maar 1.200/pm. Dat is keurig te doen voor een stel die Jan Modaal verdienen.

Houd svp je vooroordelen voor je.
pi_204385387
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:40 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Uhm, hoezo ben ik een onderdeel van het probleem? Het gaat nu over dat deze verkopers ruim 3 ton winst weten te maken op een woning in nog geen 2 jaar tijd. Dat vind ik niet normaal. Dat haal ik nog niet eens met mijn 2 woningen.
Wat ik wel normaal vind is dat iemand toevallig één voormalige (huur)woning (!!! voordat de huurprijzen explosief stegen) in zijn bezit heeft en de huurders, die niet willen (of kunnen? geen idee) kopen, uit de brand helpt om van mij te huren, en verder de woning verder helemaal netjes onderhoudt.
Dat het contract nu voor 2 jaar is, zoals het hoort in de wettelijke kaders, maakt mij toch geen een slechte huisbaas?
Ik vraag maar 1.200/pm. Dat is keurig te doen voor een stel die Jan Modaal verdienen.

Houd svp je vooroordelen voor je.
1200 p/m is in jouw ogen een prima huur voor tweeverdieners klopt.
Dat je die voormalige (huur, niet dat dat wat uitmaakt)woning verhuurd heb ik het niet over, wel over het feit dat jij die voor max 2 jaar wilt verhuren. Dat het van de wet mag, maakt je geen betere huisbaas.

Houd jij svp je vooroordelen voor je over iemand die 3 ton weet te verdienen op een schijnbaar gewilde woning :)
pi_204385399
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
1200 p/m is in jouw ogen een prima huur voor tweeverdieners klopt.
Dat je die voormalige (huur, niet dat dat wat uitmaakt)woning verhuurd heb ik het niet over, wel over het feit dat jij die voor max 2 jaar wilt verhuren. Dat het van de wet mag, maakt je geen betere huisbaas.

Houd jij svp je vooroordelen voor je over iemand die 3 ton weet te verdienen op een schijnbaar gewilde woning :)
Kortom: ik ben geen huisjesmelker of een slechte huisbaas. ;)

Weet wat je zegt voordat je het spuit.
pi_204385420
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:43 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Kortom: ik ben geen huisjesmelker. ;)

Weet wat je zegt voordat je het spuit.
Ja, in mijn ogen ben je een slechte huisbaas (en dus een....) omdat je die 2 jaar standaard wil opleggen om te kunnen speculeren op de omstandigheden. Wat jij daar van wilt vinden, is jouw probleem. Maar dat is allemaal volstrekt normaal, maar mensen die op hun eigen, zelf bewoonde, woning winst maken. Poh, dat moet echt niet kunnen. Nee, dat is "smerige handel"

Je bent de pot die de ketel verwijt. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken.
pi_204385448
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, in mijn ogen ben je een slechte huisbaas (en dus een....) omdat je die 2 jaar standaard wil opleggen om te kunnen speculeren op de omstandigheden. Wat jij daar van wilt vinden, is jouw probleem. Maar dat is allemaal volstrekt normaal, maar mensen die op hun eigen, zelf bewoonde, woning winst maken. Poh, dat moet echt niet kunnen. Nee, dat is "smerige handel"

Je bent de pot die de ketel verwijt. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken.
Prima, dan ben ik toch in jouw ogen een slechte huisbaas. Gelukkig zijn mijn huurders blij met mijn woning (heb ik zwart op wit staan in de mail). Slecht hè.

Joe.
pi_204385472
Als je denkt dat het normaal is om in 2 jaar 3 ton winst te maken op je eigen woning, ben je krankzinnig.

Vooroordelen, kom maar op. Feed me.
pi_204385596
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:50 schreef Slumlord. het volgende:
Als je denkt dat het normaal is om in 2 jaar 3 ton winst te maken op je eigen woning, ben je krankzinnig.

Vooroordelen, kom maar op. Feed me.
Ik hoop ook om op onze investering in 2014 het dubbele te halen. Dan kunnen wij hypotheken in een keer afbetalen. Moet lukken gezien de markt. Dan is de rest van onze investeringen afbetaald.

De regio waar wij zitten is niet zo extreem verhit maar genoeg om lekker te verdienen.

En waarom zou je het niet doen?
pi_204385600
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Goeie, maar smerige handel.
Het zou gewoon niet moeten.
Wat is er precies smerig aan? Dat zijn ongeveer de prijsstijgingen van afgelopen jaren.
Heel naar als je een starter bent. Het is een voorbeeld van dat het systeem er niet op gericht is om het bezit van een huis om in te wonen betaalbaar te houden. Maar op een systeem wat actief (buitenlandse) investeerders heeft aangemoedigd om in (woon)vastgoed in Nederland te investeren, en het verhuren van woningen aantrekkelijker heeft gemaakt, waardoor veel meer mensen huizen om te verhuren zijn gaan kopen. Zonder die impulsen zou de markt een stuk minder verhit zijn geweest nu.
pi_204385648
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:02 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Ik hoop ook om op onze investering in 2014 het dubbele te halen. Dan kunnen wij hypotheken in een keer afbetalen. Moet lukken gezien de markt. Dan is de rest van onze investeringen afbetaald.

De regio waar wij zitten is niet zo extreem verhit maar genoeg om lekker te verdienen.

En waarom zou je het niet doen?
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
pi_204385665
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
En als volbloed Nederlanders zijn?
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:08:14 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204385666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
Ah, dus het probleem is niet het feit dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn die 3 ton meer neer te leggen voor die woning, maar het probleem zit hem meer in dat het 'buitenlanders' zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204385677
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:08 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
En als volbloed Nederlanders zijn?
Ook.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah, dus het probleem is niet het feit dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn die 3 ton meer neer te leggen voor die woning, maar het probleem zit hem meer in dat het 'buitenlanders' zijn?
Niet lekker geformuleerd inderdaad.
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:12:21 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204385718
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ook.
[..]
Niet lekker geformuleerd inderdaad.
Oke dus het probleem is dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn om die 3 ton meer neer te leggen voor dat huis? Dan is het dus gewoon marktconform, want de markt doet wat de markt doet.

Of is het stiekem een beetje dat het steekt dat die woning 3 ton meer waard geworden is (blijkbaar, want mensen zijn bereid het ervoor neer te leggen) en dat, zoals je zelf zegt, jij dat met 2 woningen niet eens voor elkaar krijgt?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204385763
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Of is het stiekem een beetje dat het steekt dat die woning 3 ton meer waard geworden is (blijkbaar, want mensen zijn bereid het ervoor neer te leggen) en dat, zoals je zelf zegt, jij dat met 2 woningen niet eens voor elkaar krijgt?
Of het écht 3 ton meer waard is geworden weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het een gewilde woning is (geworden), gezien het helemaal opgeknapt en gerenoveerd is (en geen energielabel want Rijksmonument, maar ongetwijfeld naar deze maatstaven energiezuinig), met een A-plek. Ik ben het er niet mee eens dat het in 2 jaar tijd 3 ton meer waard is geworden omdat een individu op deze aardbol bereid is om dat te betalen voor die woning.

Dat persoonlijke accent doet er niet toe in deze conservatie.

Kortom: dus ómdat iemand bereid is om 3 ton meer te betalen voor die woning, ís dat ineens "normaal" ofzo?
pi_204385791
Probleem is lokale overheden. Ik heb al 5x principe verzoek ingediend voor starterswoningen of seniorenwoningen. Whatever gemeente wil.

Mag niet. Bla bla bla er is geen tekort huurwoningen.

Ik mag wel een en schuur bouwen van x aantal meter. Konden ook 6 woningen worden. Die schuur staat er ondertussen.

Weer aanvraag woningen. Mag niet. Een extra schuur mag wel door te schuiven met kadastrale grenzen.

Theoretisch hadden wij 15 luxe starter/seniorenwoningen/whatever kunnen bouwen.

Woning mag niet. Schuur/hal mag wel 😲

Reden. De gemeente maakt er geen winst op. Grond is eigen bezit. Normaliter koopt gemeente landbouwgrond voor laag bedrag en verkoopt dit voor dure bouwprijs.

Ik hoorde paar maand geleden dat de wachtlijst voor huurwoning in ons kleine doarp 250 is. Dat zal nu flink opgelopen zijn. 5 jaar geleden hadden wij makelaar nodig om onze app te huur te zetten. Nu hoef ik niets te doen. App is al verhuurd zonder dat het vrij komt 🙃
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:23:38 #74
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204385825
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Of het écht 3 ton meer waard is geworden weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het een gewilde woning is (geworden), gezien het helemaal opgeknapt en gerenoveerd is (en geen energielabel want Rijksmonument, maar ongetwijfeld naar deze maatstaven energiezuinig), met een A-plek. Ik ben het er niet mee eens dat het in 2 jaar tijd 3 ton meer waard is geworden omdat een individu op deze aardbol bereid is om dat te betalen voor die woning.

Dat persoonlijke accent doet er niet toe in deze conservatie.

Kortom: dus ómdat iemand bereid is om 3 ton meer te betalen voor die woning, ís dat ineens "normaal" ofzo?
Nou, als ik mijn huis verkoop en iemand is bereid daar 3 ton meer voor te betalen, dan is dat blijkbaar wat de markt zegt. Dat jij dat niet normaal vindt is natuurlijk prima, maar ja, andere mensen vinden het al niet normaal dat er 30k of 50 overboden wordt. Maar dat is blijkbaar ook de markt. Daar kunnen we met z'n allen iets van vinden, maar facts don't care about feelings.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204385870
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, als ik mijn huis verkoop en iemand is bereid daar 3 ton meer voor te betalen, dan is dat blijkbaar wat de markt zegt. Dat jij dat niet normaal vindt is natuurlijk prima, maar ja, andere mensen vinden het al niet normaal dat er 30k of 50 overboden wordt. Maar dat is blijkbaar ook de markt. Daar kunnen we met z'n allen iets van vinden, maar facts don't care about feelings.
Natuurlijk heb je gelijk. Dat weet ik heus wel.
Neemt nog steeds niet weg dat ik het niet normaal vind dat in 2 jaar 3 ton meer betaald wordt voor een woning. Dát klopt gewoon niet.
  zaterdag 9 april 2022 @ 20:42:24 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204386081
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:50 schreef Slumlord. het volgende:
Als je denkt dat het normaal is om in 2 jaar 3 ton winst te maken op je eigen woning, ben je krankzinnig.

Vooroordelen, kom maar op. Feed me.
Ik lees nu dat het om een huis gaat dat 2 jaar geleden 895K kostte, dus dan gaat het om 30% in 2 jaar... dat zal in andere segmenten soms ook zo zijn, maar een huis dat 2 jaar terug 300K kostte en nu voor 400K weggaat horen we je niet over, terwijl dat dezelfde stijging is en een veel groter deel van de markt.

Hoeveel het feitelijk is maakt niet uit of er nou 3 panden van 300K zijn die naar 400K gaan of een van 895K naar 1.175K is procentueel vergelijkbaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204386258
Als iemand 3 ton meer voor mijn woning, (in de verhuurde staat), zou meer zou willen betalen, zou ik ook akkoord geven hoor.

Tering hoor. Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind.
pi_204386447
Al vind ik niet dat dat mij een slechte huisbaas of huisjesmelker maakt. Ik heb/had toevallig een woning gekocht in 2014 en op een gegeven moment wilde ik daar niet meer wonen, welke ik toen heb verhuurd en na een uitwisseling in het buitenland heb ik een andere woning gekocht, en sindsdien ben ik die woning blijven verhuren aan mensen die telkens na 1/2 jaar wegwilden.

Ik loop niet weg voor onderhoud hoor. Laatst nog uit mezelf de CV-ketel onderhouden ( :D kijk mij eens een goede huisbaas zijn) en nu zijn er voegscheuren in de badruimte, welke ik best wil herstellen (badkamer is al 15 jaar oud, dus lijkt me niet gek) maar ik ben afhankelijk van de aannemers die dit voor een schappelijke prijs kunnen/willen doen. Heb wel een offerte gekregen, maar vind ik te duur. Dus ik wacht nog op een tweede offerte.
Dat deze huurders niet langer dan 2 jaar kunnen/mogen blijven van mij, is puur omdat ik dat gewoon controle over mijn eigen financiën en (inderdaad) omstandigheden wil hebben. Ik wil gewoon kunnen verkopen als ik dat wil.
De huurders wisten dondersgoed wat ze deden voordat ze een contract met me aangingen; ze wisten dat het nu voor 2 jaar zou zijn.

Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:14:19 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204386636
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:53 schreef Slumlord. het volgende:
Als iemand 3 ton meer voor mijn woning, (in de verhuurde staat), zou meer zou willen betalen, zou ik ook akkoord geven hoor.

Tering hoor. Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind.
Is dat ook een pand dat 2 jaar terug 900K kostte?
En we hoeven je niet uit te leggen wat "verhuurde staat" met de prijs doet.

Maar blijven hameren op die 3 ton is ook zinloos.
Als het een huis van 300K was dat nu een ton meer opgeleverd had dan was je toch ook niet zo van slag geweest?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204386649
Een huis verhuren inclusief ketel maakt je er verantwoordelijk voor. Hem niet onderhouden is voor jou eerder nadelig.
pi_204386747
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is dat ook een pand dat 2 jaar terug 900K kostte?
En we hoeven je niet uit te leggen wat "verhuurde staat" met de prijs doet.

Maar blijven hameren op die 3 ton is ook zinloos.
Als het een huis van 300K was dat nu een ton meer opgeleverd had dan was je toch ook niet zo van slag geweest?
Helemaal gelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:15 schreef investeerdertje het volgende:
Een huis verhuren inclusief ketel maakt je er verantwoordelijk voor. Hem niet onderhouden is voor jou eerder nadelig.
Ik onderhoud het/hem puur omdat ik me daartoe verplicht voel. Het gaat om mijn eigendom.
Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas of huisjesmelker, ietwat jij mij verwijt.
pi_204386769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik onderhoud het/hem puur omdat ik me daartoe verplicht voel. Het gaat om mijn eigendom.
Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas of huisjesmelker, ietwat jij mij verwijt.
Ah, kijk. Het eigenbelang is er al
pi_204386780
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ah, kijk. Het eigenbelang is er al
Dus maakt het mij een slechte huisbaas of huisjesmelker?
pi_204386853
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dus maakt het mij een slechte huisbaas of huisjesmelker?
Nee, dat is onder andere die twee jaar en dat er een riante winstmarge op de huur zal zitten. Dit maakt je sarcastische kijk mij nou gelijk duidelijk 😉
pi_204386939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dus maakt het mij een slechte huisbaas of huisjesmelker?
Je doet niks illegaals. Het maakt je wel een huisjesmelker.
pi_204387064
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Helemaal gelijk.
[..]
Ik onderhoud het/hem puur omdat ik me daartoe verplicht voel. Het gaat om mijn eigendom.
Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas of huisjesmelker, ietwat jij mij verwijt.
Ketel is ook puur voor verhuurder.
En heb je ook rook/co2 melders?
Wij laten de melders elk jaar checken. Blussers ook elk jaar. Ketels ook elk jaar.
Door extern bedrijf.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:41:14 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387105
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen.

Volgens mij gaat dit allemaal niet op.
En nee, ¤ 1.200 is in Amsterdam geen huur die in de categorie "huisjesmelker" valt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204387129
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:41 schreef Leandra het volgende:
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen.

Volgens mij gaat dit allemaal niet op.
En nee, ¤ 1.200 is in Amsterdam geen huur die in de categorie "huisjesmelker" valt.
Afhankelijk van de website die je pakt kan het ook een slechte verhuurder zijn.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:50:15 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387322
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Afhankelijk van de website die je pakt kan het ook een slechte verhuurder zijn.
Ja klopt, maar dat iemand voor maximaal 2 jaar wil verhuren maakt iemand niet automatisch een slechte verhuurder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204387370
.

[ Bericht 33% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:21:46 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:00:08 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387551
Laat je niet opnaaien joh, het is niet alsof je de enige hier bent die een huis verhuurt, je bent wel een van de weinige verhuurders die maar 1 pand voor de verhuur heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204387763
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:04 schreef Slumlord. het volgende:
Al vind ik niet dat dat mij een slechte huisbaas of huisjesmelker maakt. Ik heb/had toevallig een woning gekocht in 2014 en op een gegeven moment wilde ik daar niet meer wonen, welke ik toen heb verhuurd en na een uitwisseling in het buitenland heb ik een andere woning gekocht, en sindsdien ben ik die woning blijven verhuren aan mensen die telkens na 1/2 jaar wegwilden.

Ik loop niet weg voor onderhoud hoor. Laatst nog uit mezelf de CV-ketel onderhouden ( :D kijk mij eens een goede huisbaas zijn) en nu zijn er voegscheuren in de badruimte, welke ik best wil herstellen (badkamer is al 15 jaar oud, dus lijkt me niet gek) maar ik ben afhankelijk van de aannemers die dit voor een schappelijke prijs kunnen/willen doen. Heb wel een offerte gekregen, maar vind ik te duur. Dus ik wacht nog op een tweede offerte.
Dat deze huurders niet langer dan 2 jaar kunnen/mogen blijven van mij, is puur omdat ik dat gewoon controle over mijn eigen financiën en (inderdaad) omstandigheden wil hebben. Ik wil gewoon kunnen verkopen als ik dat wil.
De huurders wisten dondersgoed wat ze deden voordat ze een contract met me aangingen; ze wisten dat het nu voor 2 jaar zou zijn.

Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas.
Gaat dat nou echt zo makkelijk? Een huis kopen, er niet meer willen wonen en het zo in de verhuur gooien? Om vervolgens zomaar weer een nieuw huis te kopen? Zaten er geen hypotheken op of zo en dat je dus geen rekening hoefde te houden met een hypotheekverstrekker?
pi_204387799
.

[ Bericht 50% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:22:00 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:13:41 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204387825
Helaas ben ik te pauper om een woning hypotheekvrij te kunnen kopen ;(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204387874
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:12 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
In 2014? Toen ik het hypotheekvrij kocht? En tot nu toe hypotheekvrij, los van een andere woning welke ik eind vorig jaar heb verkocht met winst, met die woning in onderpand, ja hoor.
Oké, dus je hebt of had gewoon veel geld waardoor je meteen bij koop van huizen het bedrag zelf kunt aftikken. Leuk denk ik? Maar het duurt dus wel een hele poos wil je die grote investering(en) terugverdienen denk ik?
pi_204387877
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
Helaas ben ik te pauper om een woning hypotheekvrij te kunnen kopen ;(
Had je bij je geboorte maar andere ouders moeten kiezen. Had je als student hypotheek vrij kunnen kopen
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:17:51 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204387884
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Had je bij je geboorte maar andere ouders moeten kiezen. Had je als student hypotheek vrij kunnen kopen
Had ik maar gestudeerd ;(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:19:54 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387917
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Had je bij je geboorte maar andere ouders moeten kiezen. Had je als student hypotheek vrij kunnen kopen
Ja, of je bent op je 21ste wees... kun je wellicht ook een huis kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204387921
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Oké, dus je hebt of had gewoon veel geld waardoor je meteen bij koop van huizen het bedrag zelf kunt aftikken. Leuk denk ik? Maar het duurt dus wel een hele poos wil je die grote investering(en) terugverdienen denk ik?
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:21:42 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387932
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:20 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
Als je nu nog geen 30 bent was je in 2008 nog niet meerderjarig, dus een pand kopen was geen optie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204387958
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:20 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
oké maar bereken je niet vanaf welk moment je er ‘echt’ aan gaat verdienen? Ik snap dat het nu al een passief inkomen is, maar je hebt er zelf wel ooit voor betaald natuurlijk en dat bedrag heb je (ga ik vanuit door de jaartallen) nog niet ‘terugverdiend’.

Toevoeging: tenzij je hele hoge huur vraagt natuurlijk 😋😋

Zo zou ik het bekijken dan, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van.
pi_204388013
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:20 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
Erfenisje?
pi_204388023
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 00:49:01 ]
pi_204388046
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Erfenisje?
Zoiets.
pi_204388062
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zoiets.
Iets is een erfenis of iets is het niet. Een goed gevulde beleggingsportefeuille ruim voor overlijden is geen erfenis ;)
pi_204388076
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:21:33 ]
pi_204388094
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoe ik aan mijn vermogen kom, is niet vanzelfsprekend en het geeft niet dat je het zwartwit als "erfenis of niet" ziet.
Nouja veel zwart-witter dan iemand is dood op t moment van verkrijgen of iemand is het niet kan niet.
pi_204388143
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:19:12 ]
pi_204388151
Nu er berichten zijn over dalende huizenprijzen ben ik vooral heel benieuwd of dat doorzet.. Mocht dat het geval zijn vind ik het ergens fijn omdat het er absurd aan toe gaat nu, aan de andere kant voelt het ergens ook naar omdat ik net (in de piek) een huis heb gekocht. Was wachten beter geweest? Hoewel de rentes ook best hard stijgen.
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:41:32 #110
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204388171
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Nu er berichten zijn over dalende huizenprijzen ben ik vooral heel benieuwd of dat doorzet.. Mocht dat het geval zijn vind ik het ergens fijn omdat het er absurd aan toe gaat nu, aan de andere kant voelt het ergens ook naar omdat ik net (in de piek) een huis heb gekocht. Was wachten beter geweest? Hoewel de rentes ook best hard stijgen.
Als je de prijs van je huis het belangrijkste in je leven is was het wellicht beter om te wachten.

In alle andere scenarios moet je je niet zo druk maken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204388207
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Nu er berichten zijn over dalende huizenprijzen ben ik vooral heel benieuwd of dat doorzet.. Mocht dat het geval zijn vind ik het ergens fijn omdat het er absurd aan toe gaat nu, aan de andere kant voelt het ergens ook naar omdat ik net (in de piek) een huis heb gekocht. Was wachten beter geweest? Hoewel de rentes ook best hard stijgen.
Het enige verschil is dat een hogere rente aflossen een betere keuze maakt. Verder zal er in lasten niet erg veel verschil zitten.
pi_204388224
.

[ Bericht 98% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:21:18 ]
pi_204388273
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:46 schreef Slumlord. het volgende:
Investeerdertje wilde zo graag weten hoe ik aan m'n vermogen kom, en uiteindelijk krijgt ie z'n zin, dan reageert ie maar op iets anders.
Oh nee, ik wil best verder reageren. Maar dan ga ik vragen stellen die ik zo publiek danwel ongepast vind of ik trek je verhaal in twijfel. Beide zijn volgens mij niet netjes.

Maar ik hoop dat hetgeen waar je je schadevergoeding voor gekregen hebt een beetje gecompenseerd is.
pi_204388452
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:19:01 ]
pi_204388464
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
Hoezo? Ik ben een Nederlander die in het buitenlander woont, dus ik voel me aangesproken. Ze konden een huis kopen, omdat ze daar het geld voor hadden. Waarschijnlijk hoog opgeleid, geinvesteerd in opleidingen, familie achtergelaten, gezin opgepakt, om hier in Nederland te gaan werken. Dat is geen sinecure. Vaak krijgt een een baan, maar dan moet de ander ook zijn/haar baan opgeven. Nu vertrekken ze weer, gebeurd wel vaker met expats na een paar jaar (ook NL'ers die in het buitenland wonen). Weer een huis vrij in Nederland, mooi toch?
Ik zie dat toch liever als mensen die meerdere huizen hebben om eraan te verdienen, en daarmee bijdragen aan het opdrijven van de prijzen.
pi_204388490
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Of het écht 3 ton meer waard is geworden weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het een gewilde woning is (geworden), gezien het helemaal opgeknapt en gerenoveerd is (en geen energielabel want Rijksmonument, maar ongetwijfeld naar deze maatstaven energiezuinig), met een A-plek. Ik ben het er niet mee eens dat het in 2 jaar tijd 3 ton meer waard is geworden omdat een individu op deze aardbol bereid is om dat te betalen voor die woning.

Dat persoonlijke accent doet er niet toe in deze conservatie.

Kortom: dus ómdat iemand bereid is om 3 ton meer te betalen voor die woning, ís dat ineens "normaal" ofzo?
Totdat iemand zoiets biedt voor een van jouw huizen, dan ben je het er wel mee eens. Of zeg je dan ook: "Dat is teveel, een ton minder mag ook"?
pi_204388572
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:04 schreef Slumlord. het volgende:
Al vind ik niet dat dat mij een slechte huisbaas of huisjesmelker maakt. Ik heb/had toevallig een woning gekocht in 2014 en op een gegeven moment wilde ik daar niet meer wonen, welke ik toen heb verhuurd en na een uitwisseling in het buitenland heb ik een andere woning gekocht, en sindsdien ben ik die woning blijven verhuren aan mensen die telkens na 1/2 jaar wegwilden.

Ik loop niet weg voor onderhoud hoor. Laatst nog uit mezelf de CV-ketel onderhouden ( :D kijk mij eens een goede huisbaas zijn) en nu zijn er voegscheuren in de badruimte, welke ik best wil herstellen (badkamer is al 15 jaar oud, dus lijkt me niet gek) maar ik ben afhankelijk van de aannemers die dit voor een schappelijke prijs kunnen/willen doen. Heb wel een offerte gekregen, maar vind ik te duur. Dus ik wacht nog op een tweede offerte.
Dat deze huurders niet langer dan 2 jaar kunnen/mogen blijven van mij, is puur omdat ik dat gewoon controle over mijn eigen financiën en (inderdaad) omstandigheden wil hebben. Ik wil gewoon kunnen verkopen als ik dat wil.
De huurders wisten dondersgoed wat ze deden voordat ze een contract met me aangingen; ze wisten dat het nu voor 2 jaar zou zijn.

Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas.
Je bent zelf buitenlander geweest, maar vindt niet dat buitenlanders hier een huis mogen kopen en dan met winst verkopen?
En niet de kantjes eraf lopen als verhuurder maakt je niet gelijk een goede verhuurder. En omdat jij controle wilt over je financien, vind je het best je huurder geen zekerheid te bieden?
Als anderen geluk hebben met koop en verkoop is het niet eerlijk, zou niet moeten mogen, zeker niet met buitenlanders, maar als het bij jezelf zou gebeuren zeg je geen nee.
Volgens heb je een vrij laag empathisch vermogen.
pi_204388635
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:18:47 ]
pi_204388655
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2022 23:13 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dat ik in een ander land heb gestudeerd (voor uitwisseling) maakt mij nog geen buitenlander.
Als je als Nederlander in het buitenland woont ben je daar een buitenlander. Buitenlandse studenten in Nederland zijn ook geen Nederlanders, toch? En waarom je in het buitenland woonde maakt niet zoveel. Of dat nu is voor werk, studie, uitwisseling, of je gevlucht bent, je bent iemand die in een land woont, maar een paspoort van een ander land hebt.
pi_204388678
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:18:32 ]
  User die het meest klaagt 2022 zondag 10 april 2022 @ 01:17:54 #121
414785 sirdanilot
pi_204389264
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 23:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als je als Nederlander in het buitenland woont ben je daar een buitenlander.
Klopt en ze hebben het hier niet echt hoog op van buut'nlanders.

Wie goedkoop een huisje wil kopen in een West europees land: county Leitrim in Ierland is spotgoedkoop.

https://www.daft.ie/for-s(...)n-co-leitrim/3756130
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 10 april 2022 @ 04:44:27 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204389382
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 23:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Totdat iemand zoiets biedt voor een van jouw huizen, dan ben je het er wel mee eens. Of zeg je dan ook: "Dat is teveel, een ton minder mag ook"?
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:53 schreef Slumlord. het volgende:
Als iemand 3 ton meer voor mijn woning, (in de verhuurde staat), zou meer zou willen betalen, zou ik ook akkoord geven hoor.

Tering hoor. Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204389418
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 23:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Je bent zelf buitenlander geweest, maar vindt niet dat buitenlanders hier een huis mogen kopen en dan met winst verkopen?
En niet de kantjes eraf lopen als verhuurder maakt je niet gelijk een goede verhuurder. En omdat jij controle wilt over je financien, vind je het best je huurder geen zekerheid te bieden?
Als anderen geluk hebben met koop en verkoop is het niet eerlijk, zou niet moeten mogen, zeker niet met buitenlanders, maar als het bij jezelf zou gebeuren zeg je geen nee.
Volgens heb je een vrij laag empathisch vermogen.
Ehhh what.

Ik snap dit niet joh, tis een vrije markt. Woongenot wordt niet geschaad en vooraf bij contract is de tijdsduur zeker dus alles is duidelijk qua zekerheid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204389422
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 23:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoezo? Ik ben een Nederlander die in het buitenlander woont, dus ik voel me aangesproken. Ze konden een huis kopen, omdat ze daar het geld voor hadden. Waarschijnlijk hoog opgeleid, geinvesteerd in opleidingen, familie achtergelaten, gezin opgepakt, om hier in Nederland te gaan werken. Dat is geen sinecure. Vaak krijgt een een baan, maar dan moet de ander ook zijn/haar baan opgeven. Nu vertrekken ze weer, gebeurd wel vaker met expats na een paar jaar (ook NL'ers die in het buitenland wonen). Weer een huis vrij in Nederland, mooi toch?
Ik zie dat toch liever als mensen die meerdere huizen hebben om eraan te verdienen, en daarmee bijdragen aan het opdrijven van de prijzen.
De markt is stuk. Een cap zetten op huizen kopen voor verhuur is huurders nog meer uitkleden want gebrek aan huurhuizen.

En de prijzen van bouwmaterialen en arbeid zijn nu ook weer flink duurder. We hadden afgelopen 15 jaar gewoon moeten bouwen bouwen bouwen en minder immigratie moeten doen.

Acchhhjaa
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204391253
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 06:17 schreef ludovico het volgende:
En de prijzen van bouwmaterialen en arbeid zijn nu ook weer flink duurder. We hadden afgelopen 15 jaar gewoon moeten bouwen bouwen bouwen
Als ik in mijn gemeente kijk wat de heren wethouders hebben gedaan aan "bouwen" is het vooral plannen genereren en vervolgens niets daarvan door laten gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204391332
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 06:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ehhh what.

Ik snap dit niet joh, tis een vrije markt. Woongenot wordt niet geschaad en vooraf bij contract is de tijdsduur zeker dus alles is duidelijk qua zekerheid.
Duidelijkheid is iets anders dan zekerheid. Het is jouw keuze, in jouw voordeel om de huurders er na twee jaar uit te kunnen zetten. Hoe zou jij het vinden als je in de situatie zou zitten waar je huisbaas na twee jaar wrs je eruit zou zetten of de huur flink verhogen.
Mijn oude huurbaas was een stuk beter. In 5 jaar tijd geen huurverhoging, alles onderhouden en gerepareerd als het nodig was. Kreeg volledige deposit terug ondanks schade hier en daar (werd gezien als normaal door gebruik).
pi_204391606
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 06:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
De markt is stuk. Een cap zetten op huizen kopen voor verhuur is huurders nog meer uitkleden want gebrek aan huurhuizen.

En de prijzen van bouwmaterialen en arbeid zijn nu ook weer flink duurder. We hadden afgelopen 15 jaar gewoon moeten bouwen bouwen bouwen en minder immigratie moeten doen.

Acchhhjaa
dit raakt de kern. Nl is, om wat voor reden dan ook, overvol met mensen die bepaalde wooneisen stellen waar domweg geen ruimte voor is. Daardoor ontstaat schaarste wat de prijzen opdrijft. Economische wetmatigheid, kunstmatige ingrepen zijn lapmiddelen op de korte termijn die later vaak juist een averechts effect blijken te hebben. Denk aan de zelfbewoningseis: drukt op korte termijn de huren maar per saldo komt er geen woning bij, eerder het tegendeel omdat investeerders afhaken
pi_204391615
Het maakt niet zozeer uit of je wel of niet zelf buitenlander bent geweest, maar het een ander kwalijk nemen/misgunnen om flink overwaarde te cashen omdat hij/zij buitenlander is, terwijl je zelf ook flink profiteert van huizenbezit...das wel een beetje meten met twee maten imho.

Wil niet zeggen dat je een huisjesmelker bent. Dat is een vraagstuk waar ik mijn vingers niet aan ga branden :D
pi_204391693
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Duidelijkheid is iets anders dan zekerheid. Het is jouw keuze, in jouw voordeel om de huurders er na twee jaar uit te kunnen zetten. Hoe zou jij het vinden als je in de situatie zou zitten waar je huisbaas na twee jaar wrs je eruit zou zetten of de huur flink verhogen.
Mijn oude huurbaas was een stuk beter. In 5 jaar tijd geen huurverhoging, alles onderhouden en gerepareerd als het nodig was. Kreeg volledige deposit terug ondanks schade hier en daar (werd gezien als normaal door gebruik).
Ik had dan toch zelf getekend?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204391702
Keb niks met mensen die communistisch denken. Als verhuurder is het ook gewoon Kut steeds nieuwe huurders te zoeken en leegstand etc.

Je doet alsof het is om huurders uit te kleden je mist nogal wat besef volgens mij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 10 april 2022 @ 11:01:44 #131
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204391733
quote:
7s.gif Op zondag 10 april 2022 10:44 schreef Candaasje het volgende:
Het maakt niet zozeer uit of je wel of niet zelf buitenlander bent geweest, maar het een ander kwalijk nemen/misgunnen om flink overwaarde te cashen omdat hij/zij buitenlander is, terwijl je zelf ook flink profiteert van huizenbezit...das wel een beetje meten met twee maten imho.

Wil niet zeggen dat je een huisjesmelker bent. Dat is een vraagstuk waar ik mijn vingers niet aan ga branden :D
Het misgunnen omdat het buitenlanders waren was dus niet het geval, maar zijn gehele manier van denken is nogal apart. Er zijn vast (veel) meer woningen die veel meer dan 3 ton waard zijn geworden in 2 jaar. Een pand wat van 10 miljoen naar 10.3 is gegaan is een vrij magere stijging.

Het ergste is nog wel dat hij, als ik me niet vergis, in het notariaat werkt :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204391748
Bij mij in de buurt staat inmiddels een appartement te koop met een bieden vanaf prijs van 315k. De eigenaar heeft 6 jaar geleden getekend voor 139k, dus meer dan een verdubbeling. Zelfs als ik het interieur, keuken, badkamer etc meereken kom ik uit op een bedrag niet hoger dan 159k wat het de eigenaar toendertijd heeft gekost.
  zondag 10 april 2022 @ 11:07:28 #133
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204391770
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:03 schreef Anton91 het volgende:
Bij mij in de buurt staat inmiddels een appartement te koop met een bieden vanaf prijs van 315k. De eigenaar heeft 6 jaar geleden getekend voor 139k, dus meer dan een verdubbeling. Zelfs als ik het interieur, keuken, badkamer etc meereken kom ik uit op een bedrag niet hoger dan 159k wat het de eigenaar toendertijd heeft gekost.
En?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204391773
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:43 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
dit raakt de kern. Nl is, om wat voor reden dan ook, overvol met mensen die bepaalde wooneisen stellen waar domweg geen ruimte voor is.
Er is ruimte genoeg natuurlijk. Dat we die ruimte liever gebruiken om koeien te laten grazen is een politieke keuze.
  zondag 10 april 2022 @ 11:10:59 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204391793
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 11:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Er is ruimte genoeg natuurlijk. Dat we die ruimte liever gebruiken om koeien te laten grazen is een politieke keuze.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204391804
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En?
Leuk voor de eigenaar, maar dit zijn prijsstijgingen die alles behalve normaal zijn.
pi_204391950
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 09:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik in mijn gemeente kijk wat de heren wethouders hebben gedaan aan "bouwen" is het vooral plannen genereren en vervolgens niets daarvan door laten gaan.
De reden van niet door laten gaan is wel belangrijk, ligt die werkelijk op gemeente niveau?
  zondag 10 april 2022 @ 11:33:34 #138
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204391966
In Heiloo wilden ze een nieuwe wijk bouwen, maar dan zouden de ontsluitingswegen te druk worden. Dus zou er een nieuwe op/afrit op de A9 komen.

Alleen wilden de omwonenden dat niet dus is de wijk niet gebouwd :')

Dat helpt ook niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204391973
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:31 schreef investeerdertje het volgende:
De reden van niet door laten gaan is wel belangrijk, ligt die werkelijk op gemeente niveau?
Onenigheid in de gemeenteraad, en (inderdaad) de Provincie die resoluut iedere uitbreiding buiten gebouwde gebieden, weigert. Provinciaal Beschermd Landschap of zo: lege graslanden met boerderijen waar de koeien op stal staan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204391980
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is wel heel kort door de bocht.
bovendien klopt het ook niet. Je moet over een periode van pakweg 60-70 jaar eens nagaan wat er aan ruimte is opgeslokt voor woningbouw en alles wat erbij hoort en nog is er een enorm woningtekort. Met andere woorden: zelfs als je alle ruimte zou benutten voor bouw loop je al snel tegen nieuwe grenzen aan.
Voorts bedoelde ik niet alleen ruimtelijke grenzen maar ook bv de stikstofuitstoot die de woningbouw belemmert.
pi_204391982
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:33 schreef kanovinnie het volgende:
In Heiloo wilden ze een nieuwe wijk bouwen, maar dan zouden de ontsluitingswegen te druk worden. Dus zou er een nieuwe op/afrit op de A9 komen.

Alleen wilden de omwonenden dat niet dus is de wijk niet gebouwd :')

Dat helpt ook niet.
Bijvoorbeeld.

Al is Heiloo een schoolvoorbeeld waar wel heel veel is bijgebouwd: https://www.nieuwbouw-heiloo.nl/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204392003
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:35 schreef Slingervinger het volgende:

bovendien klopt het ook niet. Je moet over een periode van pakweg 60-70 jaar eens nagaan wat er aan ruimte is opgeslokt voor woningbouw en alles wat erbij hoort en nog is er een enorm woningtekort. Met andere woorden: zelfs als je alle ruimte zou benutten voor bouw loop je al snel tegen nieuwe grenzen aan.
Meer woningen = meer verkeer, meer recreatie, meer wegen, meer winkels en van alles wat de moderne mens wenst. Een makkelijkere oplossing zou zijn: minder mensen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204392034
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:35 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
bovendien klopt het ook niet. Je moet over een periode van pakweg 60-70 jaar eens nagaan wat er aan ruimte is opgeslokt voor woningbouw en alles wat erbij hoort en nog is er een enorm woningtekort. Met andere woorden: zelfs als je alle ruimte zou benutten voor bouw loop je al snel tegen nieuwe grenzen aan.
Voorts bedoelde ik niet alleen ruimtelijke grenzen maar ook bv de stikstofuitstoot die de woningbouw belemmert.
Ja, toen telde Nederland 5 miljoen inwoners en vond men het ook nog eens normaal om met 10 kinderen in een arbeidershuisje te wonen. Niet heel gek dat we sindsdien meer ruimte nodig hebben voor wonen.

Dat doet niets af aan de vaststelling dat we koeien in de wei prioriteit geven op woonruimte. Daar komt overigens ook het stikstofprobleem vandaan, de stikstofuitstoot van woningbouw is verwaarloosbaar tov de veehouderij.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2022 11:41:50 ]
  zondag 10 april 2022 @ 11:41:03 #144
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204392044
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Meer woningen = meer verkeer, meer recreatie, meer wegen, meer winkels en van alles wat de moderne mens wenst. Een makkelijkere oplossing zou zijn: minder mensen.
Spring jij van een flat af om het voorbeeld te geven?

Ik niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 10 april 2022 @ 12:07:44 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204392295
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Leuk voor de eigenaar, maar dit zijn prijsstijgingen die alles behalve normaal zijn.
De prijzen waren 6 jaar geleden nog herstellende van de crash, prijzen van 2011 tot 2016 waren lager dan de normale prijzen, dus tekeer gaan over de prijsstijging sindsdien is ook niet realistisch.
En dan de huidige rente nog.

De normale prijs ligt waarschijnlijk ergens in het midden, bij een normale rente, en die is zo'n 5%.
Misschien even uitrekenen wat de maandlasten dan zijn en wat ze nu zijn.

Bij 227.000 (het gemiddelde tussen de beide prijzen) tegen 5% betaal je bruto ¤ 1.219 per maand (851 netto)
Bij 315.000 tegen 2,5% betaal je bruto ¤ 1.245 per maand (netto 1.016).

De prijzen worden op dit moment vooral door de lage rente veroorzaakt, en de constante dreiging de HRA af te schaffen maakt dat mensen vooral naar het bruto bedrag kijken en dat verschil is in dit geval ¤ 26 per maand.

[ Bericht 9% gewijzigd door Leandra op 10-04-2022 12:15:15 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204392381
quote:
10s.gif Op zondag 10 april 2022 11:41 schreef kanovinnie het volgende:
Spring jij van een flat af om het voorbeeld te geven?

Ik niet.
Je kan aan beleidsmaatregelen denken als:

1) Euthanasiesubsidie,
2) Abortus vergoeding
3) Geen fokpremie/importstop etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204392710
Het is te hopen dat de energieprijzen zo torenhoog blijven. Dan knallen die waardeloze jaren 70 en ouder woningen naar beneden. Je betaalt dan immers zo een paar honderd euro per maand meer aan energie dan een jaar geleden. Plus nog de toegenomen hypotheeklasten door de gestegen rente. De daling van Q4 2021 t.o.v. Q1 2022 is nog niet eens toe te rekenen aan de gestegen rente. Die gaan we nu in Q2 2022 voelen.

De dag des oordeels begint te naderen voor deze verziekte markt.
pi_204392923
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:51 schreef Confetti het volgende:
Het is te hopen dat de energieprijzen zo torenhoog blijven. Dan knallen die waardeloze jaren 70 en ouder woningen naar beneden. Je betaalt dan immers zo een paar honderd euro per maand meer aan energie dan een jaar geleden. Plus nog de toegenomen hypotheeklasten door de gestegen rente. De daling van Q4 2021 t.o.v. Q1 2022 is nog niet eens toe te rekenen aan de gestegen rente. Die gaan we nu in Q2 2022 voelen.

De dag des oordeels begint te naderen voor deze verziekte markt.
Quote for more...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204392932
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 11:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja, toen telde Nederland 5 miljoen inwoners en vond men het ook nog eens normaal om met 10 kinderen in een arbeidershuisje te wonen. Niet heel gek dat we sindsdien meer ruimte nodig hebben voor wonen.

Dat doet niets af aan de vaststelling dat we koeien in de wei prioriteit geven op woonruimte. Daar komt overigens ook het stikstofprobleem vandaan, de stikstofuitstoot van woningbouw is verwaarloosbaar tov de veehouderij.
stikstofuitstoot was maar een voorbeeld, waar het om gaat is dat er allerlei uitstralingeffecten zijn, er is milieubelasting en je hebt bv ook een infrastructuur nodig en ruimte voor de windmolens die de schone energie moeten leveren o a voor het toenemende woonwerkverkeer. Dit nog afgezien van de thans hoge bouwkosten en onvoldoende personeel
Overigens woonden mijn overgrootouders voor de oorlog in Den Haag en was er geen woningnood. Niks met 10 kinderen in een arbeidershuisje maar met z'n 4-en voor een prikkie huren in een net rijtjeshuis met 2 verdiepingen
pi_204392953
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Duidelijkheid is iets anders dan zekerheid. Het is jouw keuze, in jouw voordeel om de huurders er na twee jaar uit te kunnen zetten. Hoe zou jij het vinden als je in de situatie zou zitten waar je huisbaas na twee jaar wrs je eruit zou zetten of de huur flink verhogen.
Mijn oude huurbaas was een stuk beter. In 5 jaar tijd geen huurverhoging, alles onderhouden en gerepareerd als het nodig was. Kreeg volledige deposit terug ondanks schade hier en daar (werd gezien als normaal door gebruik).
Grappig dat men hier niet ziet dat werken met tijdelijke contracten onder huisjesmelken valt.

Tijdelijk is om te profiteren van de markt. Heeft niks met goed voor je huurder zorgen.

Nogmaals, niet illegaal maar voor een grote groep killing. Bijvoorbeeld die actrice van vorig jaar die moe was om steeds van tijdelijke naar tijdelijk te gaan. Dus steeds verhuizen.

[ Bericht 0% gewijzigd door potjecreme op 10-04-2022 13:41:30 ]
  zondag 10 april 2022 @ 13:26:57 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204393060
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:51 schreef Confetti het volgende:
Het is te hopen dat de energieprijzen zo torenhoog blijven. Dan knallen die waardeloze jaren 70 en ouder woningen naar beneden. Je betaalt dan immers zo een paar honderd euro per maand meer aan energie dan een jaar geleden. Plus nog de toegenomen hypotheeklasten door de gestegen rente. De daling van Q4 2021 t.o.v. Q1 2022 is nog niet eens toe te rekenen aan de gestegen rente. Die gaan we nu in Q2 2022 voelen.

De dag des oordeels begint te naderen voor deze verziekte markt.
Als de energieprijzen op dit niveau blijven dan is dat voor de waarde van oude huizen idd dramatisch.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 10 april 2022 @ 13:28:30 #152
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204393079
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de energieprijzen op dit niveau blijven dan is dat voor de waarde van oude huizen idd dramatisch.
Hoera, dan daalt die belachelijke WOZ-waarde tenminste weer eens!
The love you take is equal to the love you make.
pi_204393156
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:51 schreef Confetti het volgende:
Het is te hopen dat de energieprijzen zo torenhoog blijven. Dan knallen die waardeloze jaren 70 en ouder woningen naar beneden. Je betaalt dan immers zo een paar honderd euro per maand meer aan energie dan een jaar geleden. Plus nog de toegenomen hypotheeklasten door de gestegen rente. De daling van Q4 2021 t.o.v. Q1 2022 is nog niet eens toe te rekenen aan de gestegen rente. Die gaan we nu in Q2 2022 voelen.

De dag des oordeels begint te naderen voor deze verziekte markt.
In veel provincies nog gewoon flinke stijging q1, alleen NH en ZH doen t iets minder. En tussenwoningen/appartementen.

Mijn woning is gemiddeld nog 2,6% per m2 (!) gestegen afgelopen kwartaal.
Zie https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/
pi_204393635
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 12:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
De prijzen waren 6 jaar geleden nog herstellende van de crash, prijzen van 2011 tot 2016 waren lager dan de normale prijzen, dus tekeer gaan over de prijsstijging sindsdien is ook niet realistisch.
En dan de huidige rente nog.

De normale prijs ligt waarschijnlijk ergens in het midden, bij een normale rente, en die is zo'n 5%.
Misschien even uitrekenen wat de maandlasten dan zijn en wat ze nu zijn.

Bij 227.000 (het gemiddelde tussen de beide prijzen) tegen 5% betaal je bruto ¤ 1.219 per maand (851 netto)
Bij 315.000 tegen 2,5% betaal je bruto ¤ 1.245 per maand (netto 1.016).

De prijzen worden op dit moment vooral door de lage rente veroorzaakt, en de constante dreiging de HRA af te schaffen maakt dat mensen vooral naar het bruto bedrag kijken en dat verschil is in dit geval ¤ 26 per maand.
Alleen klopt de berekening in dit geval niet. 6 jaar geleden heb ik de hypotheek afgesloten met 2.15%, de rente staat op dit moment voor dezelfde tijd hoger (2.35%). Als ik die gegevens allemaal invul op berekenhet.nl dan kom ik qua nettolasten ook gewoon op een verdubbeling uit en dat is dan ook nog eens zonder overbieden wat de kopers ook nog zullen moeten doen om kans te maken.

Voor mij is het allemaal niet zo van belang, maar voor starters die in de huidige markt moeten kopen is het ontzettend zuur.
pi_204393773
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 14:36 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Alleen klopt de berekening in dit geval niet. 6 jaar geleden heb ik de hypotheek afgesloten met 2.15%, de rente staat op dit moment voor dezelfde tijd hoger (2.35%). Als ik die gegevens allemaal invul op berekenhet.nl dan kom ik qua nettolasten ook gewoon op een verdubbeling uit en dat is dan ook nog eens zonder overbieden wat de kopers ook nog zullen moeten doen om kans te maken.

Voor mij is het allemaal niet zo van belang, maar voor starters die in de huidige markt moeten kopen is het ontzettend zuur.
Hypotheekrente aftrek wordt ook afgebouwd. Voor mensen die lang geleden hebben gekocht, maar ook voor starters.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 10 april 2022 @ 14:56:19 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204393832
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 13:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoera, dan daalt die belachelijke WOZ-waarde tenminste weer eens!
Van een oud huis wel, bij een gasloos A+++ huis niet :')

Maar goed, als de energienota 300 per maand is kun je een behoorlijk wat hogere hypotheek op dat A+++ huis hebben, ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de hypotheekbanken dat mee gaan rekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204393842
Godzijdank m’n woning uit 1930 met enkel glas en energielabel E op tijd verkocht voor de hoofdprijs.
  zondag 10 april 2022 @ 14:57:16 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204393844
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 14:36 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Alleen klopt de berekening in dit geval niet. 6 jaar geleden heb ik de hypotheek afgesloten met 2.15%, de rente staat op dit moment voor dezelfde tijd hoger (2.35%). Als ik die gegevens allemaal invul op berekenhet.nl dan kom ik qua nettolasten ook gewoon op een verdubbeling uit en dat is dan ook nog eens zonder overbieden wat de kopers ook nog zullen moeten doen om kans te maken.

Voor mij is het allemaal niet zo van belang, maar voor starters die in de huidige markt moeten kopen is het ontzettend zuur.
Je rekent ook met een volledig annuïtaire hypotheek?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 10 april 2022 @ 18:00:46 #159
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204396152
Energieprijzen zijn nog altijd 60% belasting?

Als komende winter gas op 3,50 en electra op 1 euro de kWh doet dat echt pijn

Terugverdientijd voor zonnepanelen is dan wel straks 2 a 3 jaar ...
Dum de dum
pi_204396233
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Energieprijzen zijn nog altijd 60% belasting?

Als komende winter gas op 3,50 en electra op 1 euro de kWh doet dat echt pijn

Terugverdientijd voor zonnepanelen is dan wel straks 2 a 3 jaar ...
En wat denk je van een warmtepomp.
pi_204396297
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 14:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je rekent ook met een volledig annuïtaire hypotheek?
Ik kon er met m'n beste fantasie weinig van maken
pi_204396994
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 14:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je rekent ook met een volledig annuïtaire hypotheek?
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik kon er met m'n beste fantasie weinig van maken
Dat appartement kostte in 2016 zo'n 139k, laten we zeggen dat 15k mee gefinancierd kon worden dus de totale hypotheek 154k. Dat kostte toen, voor 20 jaar vast met 2.15% rente. ¤581 bruto of ¤488 per maand.

Datzelfde appartement staat nu dus tekoop met een bieden vanaf prijs van 315k, (gewilde regio en gaat zeker nog boven de vraagprijs weg). Maar als ik 315k invul en kijk naar de actuale hypotheekrentes, dan is betaal je dus 2.35% rente en kom ik op de volgende kosten:
¤1220 bruto of ¤1008 netto per maand.
https://www.berekenhet.nl(...)tto-maandlasten.html
pi_204397066
In 2016 kon je 102% financieren. Van 139k is dat 2780. ;)

En starters die jong genoeg zijn hoeven geen overdrachtsbelasting te betalen, dus dat scheelt weer.

Los daarvan was het toen wel een stuk makkelijker te betalen ja. Ik heb eind 2015 een appartement gekocht voor 157k en dat eind 2019 verkocht voor 286k. Alhoewel, mijn rente voor 20 jaar vast was 2,8% dus de maandlast ging denk ik keer 1,5 ipv keer 2, met hoe laag de NHG rente op dat moment was. En dat is nog steeds significant goedkoper dan zoiets huren. :+
pi_204397068
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 19:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]
[..]
Dat appartement kostte in 2016 zo'n 139k, laten we zeggen dat 15k mee gefinancierd kon worden dus de totale hypotheek 154k. Dat kostte toen, voor 20 jaar vast met 2.15% rente. ¤581 bruto of ¤488 per maand.

Datzelfde appartement staat nu dus tekoop met een bieden vanaf prijs van 315k, (gewilde regio en gaat zeker nog boven de vraagprijs weg). Maar als ik 315k invul en kijk naar de actuale hypotheekrentes, dan is betaal je dus 2.35% rente en kom ik op de volgende kosten:
¤1220 bruto of ¤1008 netto per maand.
https://www.berekenhet.nl(...)tto-maandlasten.html
Ah! Je rekent de woningwaarde van een half decenium geleden als een vergelijking voor de huidige waarde. Ja dat slaat niet echt ergens op. Even daargelaten waar die 15k vandaan komt. Ik zie nog niet echt welk punt je nu wilt maken? De prijzen zijn nog niet aan het dalen etc.

Een woning van 100k nu a 5% is even duur als een van 200k a 2.5% (give or take, niet nagerekend, ben lui).
  zondag 10 april 2022 @ 19:25:04 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204397095
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 19:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]
[..]
Dat appartement kostte in 2016 zo'n 139k, laten we zeggen dat 15k mee gefinancierd kon worden dus de totale hypotheek 154k. Dat kostte toen, voor 20 jaar vast met 2.15% rente. ¤581 bruto of ¤488 per maand.

Datzelfde appartement staat nu dus tekoop met een bieden vanaf prijs van 315k, (gewilde regio en gaat zeker nog boven de vraagprijs weg). Maar als ik 315k invul en kijk naar de actuale hypotheekrentes, dan is betaal je dus 2.35% rente en kom ik op de volgende kosten:
¤1220 bruto of ¤1008 netto per maand.
https://www.berekenhet.nl(...)tto-maandlasten.html
Ja, leuk en aardig, maar het gaat om het verschil tussen wat het appartement nu kost en wat het volgens jou zou moeten kosten.
Gezien de markt in 2016 nog herstellende was van de crash was de prijs in 2016 dus niet de reguliere prijs maar minder dan de reguliere prijs.

Dus ik ben uitgegaan van het gemiddelde tussen 139.000 en 315.000 als prijs die nu redelijk zou zijn, bij een normale rente, en bij een normale rente ga ik uit van het langdurig gemiddelde van 5%.

Overigens zou de rente voor 20 jaar vast in 2016 volgens dit ING overzicht tussen 3,25% en 3,60% zijn geweest, met NHG, en gezien de prijs houden we die wel even aan.
https://www.ing.nl/media/(...)016_tcm162-96010.pdf
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204400364
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:57 schreef ludovico het volgende:
Keb niks met mensen die communistisch denken. Als verhuurder is het ook gewoon Kut steeds nieuwe huurders te zoeken en leegstand etc.

Je doet alsof het is om huurders uit te kleden je mist nogal wat besef volgens mij.
Ik ben ook zeker geen communist hoor. Maar meneer bekijkt het vooral vanuit zichzelf, hij wilt zekerheid, dus daarom dit en dat. Maar zichzelf wel schouderklopjes geven omdat hij een CV-ketel gerepareerd heeft.

Om starters te helpen zou het helpen om de woonverplichting uit te breiden, en het minder aantrekkelijk te maken om vastgoed te kopen voor verhuur (middels belastingen etc). Maar daarmee wordt het totale huizenprobleem inderdaad niet opgelost. Er wordt op dit moment te weinig gebouwd. Eigenlijk zou er veel meer de hoogte in gebouwd moeten worden, maar maar weinig mensen willen nog in flats en woontorens wonen. In het VK zie je echt veel meer nieuwbouw, die hebben minder last gehad van de dip in 2008/2009, en hebben (nog) meer grond beschikbaar. Wel is er veel verzet tegen nieuwbouwwijken in dorpen, vele vinden het jammer dat het karakter van het dorp verloren gaat. In ons nieuwe dorp ook. 1 nieuwe wijk is net af (~30 huizen) en 2 nieuwe wijken zijn bijna af (55 en ~100 huizen). Een andere aanvraag voor een nieuwe development is al 3x afgewezen. Dat hoeft maar 1x toegewezen te worden en er staan nieuwe huizen. De county heeft de verplichting om voor tussen 2006 en 2026 55.000 huizen te bouwen. Daarvan 7300 in onze gemeente, de meeste (ruim 4000) in 3 wijken bij andere plaatsen dan ons dorp. Voor zover ik het een beetje kan zien zijn de meeste van die 7300 huizen al wel gebouwd of in aanbouw.
pi_204400386
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Je kan aan beleidsmaatregelen denken als:

1) Euthanasiesubsidie,
2) Abortus vergoeding
3) Geen fokpremie/importstop etc.
Dat zet niet veel zoden aan de dijk. Groei bevolking komt vooral door veroudering, en euthanasie gaat echt niet massaal toegepast worden als het mag.
Importstop helpt ook weinig, heel veel buitenlanders heb je gewoon nodig voor de economie. Buitenlanders zijn niet alleen vluchtelingen. Ook heel veel lui in de bouw, landbouw en voor veel kantoor banen.
  maandag 11 april 2022 @ 10:16:15 #168
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204401786
Ik woon in een stad die uitblinkt in hoogbouw. Eén van de redenen dat we weg willen.
Zelf wonen we in een nieuwbouwwijk die helemaal weg van de hoogbouw aan de buitenkant is neergezet. 3500 woningen in 10 jaar. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

DSM zit vlakbij een heeft al regelmatig de bouw stil laten leggen met procedures omdat ze vinden dat er te dicht op hun bedrijf gebouw wordt. Vind ik op zich niet gek voor als er een keer een ramp is bij hen. Maar dat geeft al aan dat vrije grond nog niet altijd zo makkelijk te bouwen is ivm wat er omheen staat.

En er is beloofd dat de woontorens niet hoger dan een bepaald aantal verdiepingen zou worden en er is een bepaalde (best ruime) parkeernorm beloofd. In de nieuwste plannen halen ze de parkeernorm niet en de toren wordt veel hoger. Nu is de wijk gasloos en heeft iedereen standaard een bak zonnepanelen. Die hoge toren zit dus een hoop bewoners in de weg op die manier. Dus de bewoners zijn ook een procedure gestart.

Tevens staan er een paar appartementgebouwen half af waar momenteel al maanden niks gebeurd. Geen idee wat daar aan de hand is maar ook dat is flink vertraagd.

De gemeente is middenin de crisis hiermee begonnen. Niet onaardig dat ze het aandurfden maar er heeft ook een deelproject 1,5 jaar stil gelegen omdat een bouwer failliet ging.

Volgend jaar zou het hele project van 3500 woningen af moeten zijn. Dat gaan ze bij lange na niet halen.
En zie hier een school voorbeeld waarom bouwen, bouwen, bouwen moeizaam gaat al is de wil van de gemeente er wel.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204404936
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 13:38 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
In veel provincies nog gewoon flinke stijging q1, alleen NH en ZH doen t iets minder. En tussenwoningen/appartementen.

Mijn woning is gemiddeld nog 2,6% per m2 (!) gestegen afgelopen kwartaal.
Zie https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/
Kennis van me is makelaar, die geeft aan dat er op instapklare tussenwoningen relatief het meeste overboden wordt. Zelfs in kleine dorpen in de provincie, als je dan op <30km van een redelijk stad zit betaal je voor een wat ruimere tussenwoning (116m2) zo 350k, terwijl ze voor 300k op Funda geplaatst worden. ALs mensen weinig tot niets aan het huis hoeven te doen (behalve texen en bijv. rolluiken/horren plaatsen of de badkamertegels laten ontkalken door een bedrijf) willen ze echt veel overbieden
pi_204404966
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Nu er berichten zijn over dalende huizenprijzen ben ik vooral heel benieuwd of dat doorzet.. Mocht dat het geval zijn vind ik het ergens fijn omdat het er absurd aan toe gaat nu, aan de andere kant voelt het ergens ook naar omdat ik net (in de piek) een huis heb gekocht. Was wachten beter geweest? Hoewel de rentes ook best hard stijgen.
Ik neem aan dat je gewoon gekeken hebt of je maandlasten betaalbaar zijn en je daarnaast nog een leuk leven kan leiden. ALs je er dan qua huis op vooruit gegaan bent is het de goede keuze geweest. Beleggertje uithangen is voor weinigen weggelegd. Oh en als je voorlopig blijft zitten waar je zit maakt het ook allemaal weinig uit
  donderdag 14 april 2022 @ 01:05:16 #171
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204430406
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 13:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoera, dan daalt die belachelijke WOZ-waarde tenminste weer eens!
Wat is er belachelijk aan?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 14 april 2022 @ 07:53:05 #173
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204430880
quote:
Ben ik raar als ik hier helemaal niks oneerlijks aan vind? Ik vind het raar als je het risico van een deel van je eigen vermogen bij een ander legt om het aan de kinderen te kunnen geven. Dan had je of voor een aflossingsvrij deel moeten kiezen en dat in roerende goederen moeten steken. Of je verkoopt je huis en gaat in een appartementje wonen. Zo werkt het toch?
pi_204431042
Je kan toch gewoon schenken, maar dan op papier met bijkomende voordelen.
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 08:57:58 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204431231
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 07:53 schreef twi het volgende:

[..]
Ben ik raar als ik hier helemaal niks oneerlijks aan vind? Ik vind het raar als je het risico van een deel van je eigen vermogen bij een ander legt om het aan de kinderen te kunnen geven. Dan had je of voor een aflossingsvrij deel moeten kiezen en dat in roerende goederen moeten steken. Of je verkoopt je huis en gaat in een appartementje wonen. Zo werkt het toch?
Precies Dinnie vergeet dat haar hele huis dat waard is en niet een stukje en dat overwaarde pas beschikbaar komt bij de verkoop van het huis. Ze mag inderdaad gewoon haar huis verkopen en het geld dat ze overhoudt schenken aan haar kinderen, dat gaat niemand verbieden. En ja daar betaal je wel belasting over.

Als je een Pokémon kaartje hebt gekocht voor weinig en die wordt veel waard dan heb je dat geld ook pas als je het ding verkoopt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 14 april 2022 @ 09:01:16 #176
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204431250
Virtuele overwaarde willen schenken. En wat doe je als straks bij daadwerkelijke verkoop de huizenmarkt weer volledig is ingeklapt en die overwaarde is verdampt?
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 14 april 2022 @ 09:08:32 #177
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204431304
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 09:01 schreef laziness het volgende:
Virtuele overwaarde willen schenken. En wat doe je als straks bij daadwerkelijke verkoop de huizenmarkt weer volledig is ingeklapt en die overwaarde is verdampt?
Dan is bank de sjaak omdat Dinie six feet under is en de kinderen de erfenis benificiar aanvaarden. Ofwel Dinie jankt om niks en moet gewoon haar woning verkopen als ze het te gelden wil maken.
pi_204432148
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 09:01 schreef laziness het volgende:
Virtuele overwaarde willen schenken. En wat doe je als straks bij daadwerkelijke verkoop de huizenmarkt weer volledig is ingeklapt en die overwaarde is verdampt?
Niks. Dan zitten de schenkers met het probleem van "ene hoge hypotheek op een huis onder water"
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204432503
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 07:53 schreef twi het volgende:

[..]
Ben ik raar als ik hier helemaal niks oneerlijks aan vind? Ik vind het raar als je het risico van een deel van je eigen vermogen bij een ander legt om het aan de kinderen te kunnen geven. Dan had je of voor een aflossingsvrij deel moeten kiezen en dat in roerende goederen moeten steken. Of je verkoopt je huis en gaat in een appartementje wonen. Zo werkt het toch?
Dat hangt ervanaf. Dinie vindt het raar vanwege haar eigen belang. Anderen in die situatie vinden dit ook uit eigenbelang.

Kijk je er van een afstand naar dan is de hele situatie ziek dat dit uberhaupt mogelijk is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204433375
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 07:53 schreef twi het volgende:
Of je verkoopt je huis en gaat in een appartementje wonen. Zo werkt het toch?
Je geeft al de oplossing: verkopen en de overwaarde schenken (fiscus staat ook te trappelen btw). De bank is ook duidelijk: alleen AOW (blijkbaar was pensioenopbouw geen punt van zorg), dan geen hogere hypotheek. Daar zijn hypotheekregels voor; niks mis mee.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 14 april 2022 @ 18:11:38 #181
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204435058
quote:
Wat zouden we hier dan per maand betalen? 1600 euro? Daar zijn we te zuinig voor. We willen niet zoveel kosten maken dat we richting bijstandsniveau gaan, dat er straks geen geld meer op de rekening staat voor de begrafenis.”
Ja, je woont in een huis van 8 ton waarvan je 2 ton wilt schenken aan je kinderen. Dat kost je dan blijkbaar 1600 euro. Alsof je daar niet het kapitaal voor hebt om dat nog te betalen. Zelfs al leef je nog 20 jaar dan kost je dat maar 360K, dus dan blijft er nog 2 ton over (uitgaande dat de woning niet minder waard wordt). Daar kan je een prima begrafenis van betalen.

Net als mensen die voor andere mensen rekening houden met kleine portemonneetjes, of mensen die weinig centjes hebben, die zijn gewoon zelf te schraal om te betalen maar durven dat niet te zeggen.
Met mensen die daadwerkelijk geen cent te makken hebben eb ik het wel te doen trouwens
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 14 april 2022 @ 18:13:54 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204435073
Dinie dacht nog dat de overwaarde voldoende zou zijn als onderpand....
Jammerdebammer Dinie, tegenwoordig moet je je hypotheek ook kunnen aflossen.

Maar goed, ze weet dondersgoed dat ze daar voor weinig zitten en ze weet ook prima dat ze een flink bedrag aan huur kwijt zou zijn als ze zouden huren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 14 april 2022 @ 18:14:34 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204435081
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ja, je woont in een huis van 8 ton waarvan je 2 ton wilt schenken aan je kinderen. Dat kost je dan blijkbaar 1600 euro. Alsof je daar niet het kapitaal voor hebt om dat nog te betalen. Zelfs al leef je nog 20 jaar dan kost je dat maar 360K, dus dan blijft er nog 2 ton over (uitgaande dat de woning niet minder waard wordt). Daar kan je een prima begrafenis van betalen.

Net als mensen die voor andere mensen rekening houden met kleine portemonneetjes, of mensen die weinig centjes hebben, die zijn gewoon zelf te schraal om te betalen maar durven dat niet te zeggen.
Met mensen die daadwerkelijk geen cent te makken hebben eb ik het wel te doen trouwens
Volgens mij gaat die 1.600 per maand over wat een huurappartement zou kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204435122
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:13 schreef Leandra het volgende:
Dinie dacht nog dat de overwaarde voldoende zou zijn als onderpand....
Jammerdebammer Dinie, tegenwoordig moet je je hypotheek ook kunnen aflossen.

Nou ja, er zijn natuurlijk wel "overwaarde verzilver" hypotheken, daar zijn diverse aanbieders van.
Een normale hypotheek zal niet lukken, maar een verzilver hypotheek misschien wel ?

Maar zal wel gevalletje zijn "bank says no" en/of "computer says no"
  donderdag 14 april 2022 @ 18:21:12 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204435138
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:19 schreef namliam het volgende:

[..]
Nou ja, er zijn natuurlijk wel "overwaarde verzilver" hypotheken, daar zijn diverse aanbieders van.
Een normale hypotheek zal niet lukken, maar een verzilver hypotheek misschien wel ?
Ook daarvoor geldt dat je de lasten moet kunnen dragen en dat wordt met alleen AOW wat ingewikkeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 14 april 2022 @ 18:32:37 #186
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204435243
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Volgens mij gaat die 1.600 per maand over wat een huurappartement zou kosten.
Het artikel kon me niet genoeg boeien om echt op te letten :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204435393
Ik kan het artikel niet lezen, maar mevrouw wil meer lenen om dat te kunnen schenken op basis van het feit dat er overwaarde in het huis zit?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_204435452
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:51 schreef Monolith het volgende:
Ik kan het artikel niet lezen, maar mevrouw wil meer lenen om dat te kunnen schenken op basis van het feit dat er overwaarde in het huis zit?
https://theworldnews.net/(...)n-maar-bank-zegt-nee
pi_204436592
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook daarvoor geldt dat je de lasten moet kunnen dragen en dat wordt met alleen AOW wat ingewikkeld.
Lang niet overal, de rentelast wordt dan opgeteld bij de schuld.
Zitten de nodige risico's aan natuurlijk.... maar op een huis van 6 ton kan je best 2 ton lenen ad 2%
Dan heb je 20 jaar later een schuld van 300.000 euro, met de hoop/aanname dat je huis over 20 jaar nog steeds die 3 ton waard is.
pi_204436665
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:12 schreef namliam het volgende:

[..]
Lang niet overal, de rentelast wordt dan opgeteld bij de schuld.
Zitten de nodige risico's aan natuurlijk.... maar op een huis van 6 ton kan je best 2 ton lenen ad 2%
Dan heb je 20 jaar later een schuld van 300.000 euro, met de hoop/aanname dat je huis over 20 jaar nog steeds die 3 ton waard is.
Ook als je 81 en 88 bent?
pi_204437380
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Energieprijzen zijn nog altijd 60% belasting?

Als komende winter gas op 3,50 en electra op 1 euro de kWh doet dat echt pijn

Terugverdientijd voor zonnepanelen is dan wel straks 2 a 3 jaar ...
Ja, wel heel extreem.
pi_204437534
Inzage in energielasten zou wel beter zijn. Zodat kopers een goede afweging kunnen maken.

Weg met de twee-onder-een-kapper, hallo rijtjeshuis of appartement.
pi_204437566
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:03 schreef skrn het volgende:
Inzage in energielasten zou wel beter zijn. Zodat kopers een goede afweging kunnen maken.
Daar is het energielabel toch verplicht voor??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204437582
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Daar is het energielabel toch verplicht voor??
Zegt mij te weinig en teveel afhankelijk van bepaalde aannames.
pi_204437640
Groothoeklenzen zouden verboden moeten worden...
Op Funda leken de wc en de badkamer echt ruim, maar vandaag tijdens de bezichtiging. :')
  donderdag 14 april 2022 @ 21:08:52 #196
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204437663
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:08 schreef Slumlord. het volgende:
Groothoeklenzen zouden verboden moeten worden...
Op Funda leken de wc en de badkamer echt ruim, maar vandaag tijdens de bezichtiging. :')
Zat er geen plattegrond op funda?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:10:50 #197
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204437698
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ook als je 81 en 88 bent?
Wat heeft de leeftijd met die post te maken?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:14:13 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204437767
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:12 schreef namliam het volgende:

[..]
Lang niet overal, de rentelast wordt dan opgeteld bij de schuld.
Zitten de nodige risico's aan natuurlijk.... maar op een huis van 6 ton kan je best 2 ton lenen ad 2%
Dan heb je 20 jaar later een schuld van 300.000 euro, met de hoop/aanname dat je huis over 20 jaar nog steeds die 3 ton waard is.
Niet om het een of ander maar banken beperken ongevraagd je mogelijkheid tot roodstand al op die leeftijd....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204437775
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Zat er geen plattegrond op funda?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wc is echt wel de helft van dit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de deur binnenstapt, sta je al bijna bij de kast links. Het lijkt veel ruimer op de foto dan in de werkelijkheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mijn gevoel kloppen de afmetingen van de wc en badkamer op de plattegrond helemaal niet met de werkelijkheid. Die wc al helemaal niet.
De wc zou 2,3 meter zijn. Lijkt me sterk als ik met mijn lengte er net in pas. :')
  donderdag 14 april 2022 @ 21:16:37 #200
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204437848
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:14 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wc is echt wel de helft van dit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de deur binnenstapt, sta je al bijna bij de kast links. Het lijkt veel ruimer op de foto dan in de werkelijkheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mijn gevoel kloppen de afmetingen van de wc en badkamer op de plattegrond helemaal niet met de werkelijkheid. Die wc al helemaal niet.
Dat is toch een prima formaat WC? De badkamer kan je wellicht niet gigantisch noemen, maar klein is ook weer het andere uiterste.

Die WC is geen 2.30. Daarachter zit nog een leidigngruimte. En door het inbouwtoilet komt het ook wat naar voren toe.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204437876
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is toch een prima formaat WC? De badkamer kan je wellicht niet gigantisch noemen, maar klein is ook weer het andere uiterste.
Op de foto lijkt de wc een prima formaat, maar in de werkelijkheid is het gewoon een stuk kleiner.
Daarom zouden groothoeklenzen verboden moeten worden.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:18:51 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204437899
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Op de foto lijkt de wc een prima formaat, maar in de werkelijkheid is het gewoon een stuk kleiner.
Daarom zouden groothoeklenzen verboden moeten worden.
Je kan daar toch gewoon rustig zitten kakken met een krant in je handen zonder dat je met je neus op de krant zit, of dat je tijdens het afvegen met je kop tegen de deur staat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204437914
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je kan daar toch gewoon rustig zitten kakken met een krant in je handen zonder dat je met je neus op de krant zit, of dat je tijdens het afvegen met je kop tegen de deur staat?
Daar gaat het niet om.
Op de foto lijkt het alsof je met 3 stappen bij de wc bent, maar in de werkelijkheid ben je er met 2 stappen.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:22:16 #204
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204437980
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:19 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Daar gaat het niet om.
Op de foto lijkt het alsof je met 3 stappen bij de wc bent, maar in de werkelijkheid ben je er met 2 stappen.
Ik vind het een onterechte klacht :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:25:08 #205
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204438041
Wij waren in een huis dat een slaapkamer had opgeofferd voor de badkamer en we vonden het te groot _O- Zonde van de ruimte met een vrijstaand bad o.a. Echt prachtig hoor maar had liever die slaapkamer gehad.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204438056
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik vind het een onterechte klacht :P
Mja, voor mijn gevoel kloppen de foto's gewoon niet met de werkelijkheid.
Maar die woning gaat het hem niet worden. Het ziet er opzich netjes uit, maar heeft nog wel wat onderhoud nodig. De VvE heeft 2 jaar geleden zwam aangepakt en moesten bijleggen, nu zit er 9K in de kas (maandelijkse bijdrage 175 eu, 5 leden) en de trappenhal heeft al 20 jaar geen onderhoud meer gehad.
Aankoopmakelaar zei dat het waarschijnlijk voor 600K weggaat, en dat vindt hij het niet waard gezien de onderhoud. En hij denkt dat ik voor dat geld iets beters kan krijgen.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:26:16 #207
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204438077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is toch een prima formaat WC? De badkamer kan je wellicht niet gigantisch noemen, maar klein is ook weer het andere uiterste.

Die WC is geen 2.30. Daarachter zit nog een leidigngruimte. En door het inbouwtoilet komt het ook wat naar voren toe.
Ja maar op de foto ziet het er uit als een balzaak, en dan is het toch jammer dat je er de quickstep of cha-cha-cha niet eens kunt inzetten.
pi_204441005
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:26 schreef twi het volgende:

[..]
Ja maar op de foto ziet het er uit als een balzaak, en dan is het toch jammer dat je er de quickstep of cha-cha-cha niet eens kunt inzetten.
Ik moest je typo echt 3 keer lezen
  vrijdag 15 april 2022 @ 08:02:13 #209
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204441423
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:14 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wc is echt wel de helft van dit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de deur binnenstapt, sta je al bijna bij de kast links. Het lijkt veel ruimer op de foto dan in de werkelijkheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mijn gevoel kloppen de afmetingen van de wc en badkamer op de plattegrond helemaal niet met de werkelijkheid. Die wc al helemaal niet.
De wc zou 2,3 meter zijn. Lijkt me sterk als ik met mijn lengte er net in pas. :')
lol das een nette camera die die makelaar heeft :) en met die makelaarsfotos moet je gewoon tegeltjes tellen.

Standaard keuken en badkamer tegeltjes hebben standaard afmetingen. Die aan de muur zijn 10x20cm, die op de vloer 15x15. Een stoeptegel is 30x30, een grindtegel/grote stoeptegel 60x90.

6 wand, 7 voor nog 1 naast de wasbak is 7 * 20cm = 1 meter 40, breedte 6 tegels a 15 cm = 90cm (klopt ook met plattegrond.) dus zou zeggen dat het bruikbare WC gedeelte idd 1.40cm is, dat voorzetwandje is wel riant getekend zeg. Badkamer kom ik ook net wel aan de 15 tegels diep, dus ook 1.50? misschien 2 meter. 2.30? mwoaaaaah lastig.

Foto van de buitenkant? stenen of stoep tellen ;)
Dum de dum
pi_204441476
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet om het een of ander maar banken beperken ongevraagd je mogelijkheid tot roodstand al op die leeftijd....
Niet om het een of ander, maar het bestaat gewoon....
Zomaar het eerste de beste voorbeeld:
https://www.florius.nl/hypotheek/verzilver-hypotheek
  vrijdag 15 april 2022 @ 08:15:24 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204441499
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:12 schreef namliam het volgende:

[..]
Niet om het een of ander, maar het bestaat gewoon....
Zomaar het eerste de beste voorbeeld:
https://www.florius.nl/hypotheek/verzilver-hypotheek
Ja dat weet ik, maar je moet wel aan de eisen voldoen en met alleen AOW wordt dat lastig.

Plus dat ze nog een hypotheek op het huis hebben, kan wel voor een verbouwing zijn geweest maar het is niet volledig afgelost, en zo te lezen lossen ze ook niet af op dat hypotheekdeel.

Als ze het huis te gelde wil maken moet ze het verkopen en een appartement kopen of gaan huren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204441706
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:02 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
lol das een nette camera die die makelaar heeft :) en met die makelaarsfotos moet je gewoon tegeltjes tellen.

Standaard keuken en badkamer tegeltjes hebben standaard afmetingen. Die aan de muur zijn 10x20cm, die op de vloer 15x15. Een stoeptegel is 30x30, een grindtegel/grote stoeptegel 60x90.

6 wand, 7 voor nog 1 naast de wasbak is 7 * 20cm = 1 meter 40, breedte 6 tegels a 15 cm = 90cm (klopt ook met plattegrond.) dus zou zeggen dat het bruikbare WC gedeelte idd 1.40cm is, dat voorzetwandje is wel riant getekend zeg. Badkamer kom ik ook net wel aan de 15 tegels diep, dus ook 1.50? misschien 2 meter. 2.30? mwoaaaaah lastig.

Foto van de buitenkant? stenen of stoep tellen ;)
Hehe, fijn dat je me begrijpt. :P Tuurlijk is de wc "ruim" genoeg om te kunnen kakken met een krant in je handen zonder dat je met je neus op de krant zit, of dat je tijdens het afvegen met je kop tegen de deur staat, maar het is gewoon jammer dat de foto's niet kloppen met de werkelijkheid.

Op de foto's van de buitenkant waren geen stoeptegels te zien, en volgens mij is dat foto-technisch ook niet mogelijk als je ook nog het hele pand op de foto wil krijgen. Heb gister zelf een foto met m'n telefoon proberen te maken en kreeg het ook niet voor elkaar zonder dat de andere objecten in de weg stonden (auto's, lantaarnpaal, verkeersbord e.d.).

In ieder geval op naar het volgend huis. Volgens de aankoopmakelaar zou na de meivakantie meer op de markt moeten komen, hij was met me eens dat het aanbod nu behoorlijk schaars is en er niks tussen zit voor mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slumlord. op 15-04-2022 09:00:55 ]
pi_204441718
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja dat weet ik, maar je moet wel aan de eisen voldoen en met alleen AOW wordt dat lastig.
Wanneer het wel bij jou past
Je bent 60 jaar of ouder.
Je hebt een laag (pensioen)inkomen
Je hebt een ruime overwaarde op je woning en wilt die nu gebruiken.
Je hebt een woning die hypotheekvrij is, of je hebt een bestaande hypotheek die overgesloten kan worden binnen de Florius Verzilver Hypotheek.

Voordelen
De maandlasten (de rentebetaling) tellen wij op bij je hypotheekschuld. Tijdens de looptijd heb je géén maandlasten.

Laag inkomen lijkt niet een beperking te zijn...
Ook een bestaande hypotheek niet, zolang je die maar overzet... alhoewel een bestaande hypotheek natuurlijk wel je capaciteit zal beperken

Bijkomend nadeel: De te betalen rente is met 4,44% op het moment 50% meer dan 30 jaar bij <65% LTV (3,06%), het is daarmee in verhouding niet heel goedkoop
  vrijdag 15 april 2022 @ 08:55:11 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204441771
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:50 schreef namliam het volgende:

[..]
Wanneer het wel bij jou past
Je bent 60 jaar of ouder.
Je hebt een laag (pensioen)inkomen
Je hebt een ruime overwaarde op je woning en wilt die nu gebruiken.
Je hebt een woning die hypotheekvrij is, of je hebt een bestaande hypotheek die overgesloten kan worden binnen de Florius Verzilver Hypotheek.

Voordelen
De maandlasten (de rentebetaling) tellen wij op bij je hypotheekschuld. Tijdens de looptijd heb je géén maandlasten.

Laag inkomen lijkt niet een beperking te zijn...
Ook een bestaande hypotheek niet, zolang je die maar overzet... alhoewel een bestaande hypotheek natuurlijk wel je capaciteit zal beperken

Bijkomend nadeel: De te betalen rente is met 4,44% op het moment 50% meer dan 30 jaar bij <65% LTV (3,06%), het is daarmee in verhouding niet heel goedkoop
Dat zegt niet dat ze het ook nog willen verstrekken aan een stel van 81 en 88 dat nog een hypotheek in die verzilver-hypotheek moet oversluiten...

Dat je 60+ moet zijn betekent niet dat je met 81 en 88 jaar nog in aanmerking komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204441782
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zegt niet dat ze het ook nog willen verstrekken aan een stel van 81 en 88 dat nog een hypotheek in die verzilver-hypotheek moet oversluiten...

Dat je 60+ moet zijn betekent niet dat je met 81 en 88 jaar nog in aanmerking komt.
Banken hebben gewoon zorgplicht.
  vrijdag 15 april 2022 @ 09:01:35 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204441817
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 08:56 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Banken hebben gewoon zorgplicht.
Plus dat ze naar hun bank gegaan zijn, en het kan best zijn dat die geen verzilver-hypotheek heeft, het leest niet alsof ze er serieus werk van gemaakt heeft met een onafhankelijk financieel adviseur.

Maar ik verwacht dat Florius in dit geval ook niet zou happen, de kans dat er binnen afzienbare tijd moet worden afgelost is met deze leeftijden vrij groot, en de winst zit m in de langere termijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204442206
Ja, de rol van de "deskundige hypotheekadviseur" ontbreekt in het artikel. Wellicht dat die hen kan helpen aan de overwaardehypotheek.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204442229
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:45 schreef blomke het volgende:
"deskundige hypotheekadviseur"
Dan moet je die wel kunnen vinden....
Het beroep van een hypotheekadviseur lijkt in de meeste gevallen meer op een kunst dan een kunde....
  vrijdag 15 april 2022 @ 09:49:51 #219
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204442244
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat ze naar hun bank gegaan zijn, en het kan best zijn dat die geen verzilver-hypotheek heeft, het leest niet alsof ze er serieus werk van gemaakt heeft met een onafhankelijk financieel adviseur.

Maar ik verwacht dat Florius in dit geval ook niet zou happen, de kans dat er binnen afzienbare tijd moet worden afgelost is met deze leeftijden vrij groot, en de winst zit m in de langere termijn.
Waarom denk je dat er moet worden afgelost?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 15 april 2022 @ 09:55:49 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204442286
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:45 schreef blomke het volgende:
Ja, de rol van de "deskundige hypotheekadviseur" ontbreekt in het artikel. Wellicht dat die hen kan helpen aan de overwaardehypotheek.
Uit de link van de Florius verzilver-hypotheek:

Wanneer het niet bij jou past
• Je beschikt over (meer dan) voldoende spaargeld.
Je wilt tussentijds aflossen en dit later weer opnemen.
• Je wilt een klein bedrag opnemen. Dan staan de kosten voor het afsluiten (advies-, taxatie-, en notariskosten) en eventuele kosten voor het oversluiten van de bestaande hypotheek wellicht niet in verhouding met het bedrag dat je leent.
• Je bent van plan om op niet al te lange termijn te verhuizen of je verwacht snel de hypotheek weer af te gaan lossen. De looptijdrente van de Florius Verzilver Hypotheek is namelijk relatief hoog bij een kortere looptijd.
• Je vindt het belangrijk dat er voor je erfgenamen overwaarde op de woning overblijft.
• Je wilt gebruik maken van de fiscale renteaftrek omdat je de opname gebruikt voor een aanpassing in de woning.
Je wilt geen advies inwinnen voor het afsluiten van een complex financieel product als de Florius Verzilver Hypotheek.

Maakt mij verder niet uit, maar als hier geroepen wordt dat de Florius verzilver-hypotheek het antwoord op de vraag van Dinie is, en dit zijn de eisen van Florius dan moet je niet gaan miepen dat execution only ook zou moeten kunnen.

En als Dinie alleen naar haar locale huisbank is geweest weet je ook gelijk waarom die er niet mee kwamen.
Los van het feit dat ik denk dat Florius er ook niet voor gaat als je 81 en 88 bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 april 2022 @ 09:56:56 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204442295
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waarom denk je dat er moet worden afgelost?
Als ze overlijden moet er worden afgelost, bij mensen van 81 en 88 duurt dat gemiddeld niet heel lang meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 april 2022 @ 10:00:13 #222
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204442313
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ze overlijden moet er worden afgelost, bij mensen van 81 en 88 duurt dat gemiddeld niet heel lang meer.
O, bedoel je dat. :')
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 15 april 2022 @ 19:24:27 #223
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204447440
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 02:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik moest je typo echt 3 keer lezen
Hahaha, nice. En ik maar nadenken of iedereen bij Quickstep niet aan vloeren ging denken. Gelukkig heeft mijn auto complete een hele andere focus.
pi_204447738
Het valt me toch echt vies tegen hoe georganiseerd en voorbereidend de VVE's (in Amsterdam) zijn.
Bij naderend groot onderhoud geen enkele cent te makken in de kas, om dan maar wat bij te leggen en dat intussen het onderhoud van een bepaald gedeelte (vaak de trappenhal) te wensen overlaat.

Ik ben en mag blij zijn dat mijn VvE in A'dam 25K in de kas heeft en dat op de korte termijn geen groot onderhoud op de planning staat. 2 jaar geleden is de achterkant gepakt, en als we nu volgend jaar of over 2 jaar de voorkant aanpakken, blijft nog 15K over in de kas.

Is het nu zoveel gevraagd om in deze markt een andere woning te kunnen bemachtigen mét een actieve VvE én een ruimschootse kas? :|W
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:12:10 #225
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204447915
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:24 schreef twi het volgende:

[..]
Hahaha, nice. En ik maar nadenken of iedereen bij Quickstep niet aan vloeren ging denken. Gelukkig heeft mijn auto complete een hele andere focus.
Balzaak...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204447973
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 19:55 schreef Slumlord. het volgende:
Het valt me toch echt vies tegen hoe georganiseerd en voorbereidend de VVE's (in Amsterdam) zijn.
Onze VVE heeft 100k in kas voor de aanstaande renovatie van het dak, alles zit strak in de lak, trap is schoon, etc...
Ook Amsterdam, wel (net) buiten de ring.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel
pi_204448286
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:17 schreef namliam het volgende:

[..]
Onze VVE heeft 100k in kas voor de aanstaande renovatie van het dak, alles zit strak in de lak, trap is schoon, etc...
Ook Amsterdam, wel (net) buiten de ring.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel
Bezichtiging 1: 4 appartementen, 50 euro per maand elk wordt er gespaard, geen jaarlijkse vergadering, geen MJOP, het ging allemaal onder goed overleg en vertrouwen, het hele pand zat vol met scheuren, geen idee in hoeveel jaren geleden de woning werd gerenoveerd, maar gezien de scheuren zag het er niet best uit. In de kas zat nagenoeg niks. De scheuren zaten er overal. Ik wil er niet aan denken. :X

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bezichtiging 2: 5 appartementen, 50 euro per maand elk wordt er gespaard, wel jaarlijkse vergadering, een lachwekkende MJOP welke een kleuter ook wel kon neerpennen, eind september dit jaar wordt de achtergevel geschilderd waardoor daarna de kas nagenoeg leeg is, de trappenhal was oké, binnen 2 jaar mag er wel nodig geschilderd worden en de vloerbekleding vervangen, dan nog werd er nog niet gekeken naar de scheefstand en ik heb in de notulen niet gehoord hoe ze gingen kijken naar de kattenurine-geur in de trappenhal.

Bezichtiging 3: opzich oké; ook 5 appartementen, 100 euro per appartement, 9K in de kas; de woning vroeg bijna een ton aan onderhoud (schilderwerk, badkamer/keuken), houten fundering waardoor je wéét dat je binnen een paar jaar gezeik hebt, trappenhal is oké maar verwacht niet dat onze prinses Amalia met een goed gevoel binnen zal wandelen, met 9K in de kas en een matige staat van het pand vraag je ook wel om gezeik.

Bezichtiging 4: 5 appartementen, sparen elk 175 per maand, dan nog zat er "maar" 9K in de kas, 2 jaar geleden zwam aangepakt en de eigenaren moesten bijleggen, trappenhal zag er niet uit en vroeg na 20 jaar om onderhoud; over de rest kan ik niet oordelen, maar gezien mijn bezichtiging donderdag zag het er niet best uit.

En dan nog heb ik geen kijk gehad op het dak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slumlord. op 15-04-2022 20:46:50 ]
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:52:36 #228
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204448418
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:41 schreef Slumlord. het volgende:
de woning vroeg bijna een ton aan onderhoud (schilderwerk, badkamer/keuken),
Heeft niets met de VvE te maken toch?
quote:
houten fundering waardoor je wéét dat je binnen een paar jaar gezeik hebt,
Hoe kom je bij deze wijsheid? Ook een houten fundering kan lang goedgaan hoor.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204448487
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hoe kom je bij deze wijsheid? Ook een houten fundering kan lang goedgaan hoor.
Ik moet zeggen dat ik geen een hout-/funderingexpert ben, maar als een bedrijf in 2006/07 zegt dat een pand funderingscode II heeft; wat "Fundering verkeert in een redelijke tot goede staat; advies om binnen 25 jaar maatregelen te treffen aan de fundering." inhoudt, dan wil ik niet over 2006+25 jaar=2031 voor verrassingen komen te staan.
  vrijdag 15 april 2022 @ 21:00:09 #230
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204448509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:58 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik geen een hout-/funderingexpert ben, maar als een bedrijf in 2006/07 zegt dat een pand funderingscode II heeft; wat "Fundering verkeert in een redelijke tot goede staat; advies om binnen 25 jaar maatregelen te treffen aan de fundering." inhoudt, dan wil ik niet over 2006+25 jaar=2031 voor verrassingen komen te staan.
Ja, dan zou ik voor je het koopt er nog een keer naar laten kijken door een expert :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204448582
Bof ik toch even met mijn VvE (2 panden) waarvan in 2011 de panden helemaal gerenoveerd zijn met een betonnen fundering en nu 25K in de kas waarvan de onderhoud niet op korte termijn noodzakelijk is.

De woonruimte. Dat is waarom ik er weg wil.
pi_204448724
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Heeft niets met de VvE te maken toch?
[..]
Hoe kom je bij deze wijsheid? Ook een houten fundering kan lang goedgaan hoor.
In Amsterdam niet. Bedank de rondvaart maar.
  vrijdag 15 april 2022 @ 21:21:00 #233
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204448736
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In Amsterdam niet. Bedank de rondvaart maar.
Dit is voor het eerst dat ik dat hoor, heb je daar meer info over?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204448861
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Energieprijzen zijn nog altijd 60% belasting?

Als komende winter gas op 3,50 en electra op 1 euro de kWh doet dat echt pijn

Terugverdientijd voor zonnepanelen is dan wel straks 2 a 3 jaar ...
Energieprijzen zijn al lang geen 60% belastig meer als je de huidige prijzen moet betalen.
Sterker nog: als je een beetje duurzaam leeft, is momenteel het bedrag aan belastingen op energie negatief.

Kosten kWh bij een nieuw contract is al snel meer dan 50ct inclusief belastingen. Van die 50ct is 8,7ct BTW en 6,7ct energiebelasting + ODE. Circa 30% van de prijs die je als consument moet betalen per kWh is dus belasting.
Bij gas is de prijs momenteel al snel meer dan ¤2,-. Daarvan is 35ct BTW en 45ct energiebelasting + ODE. Dat is 40ct van de prijs per m3.

Bij hogere prijzen wordt procentueel gezien de energiebelasting en ODE een kleiner aandeel op de rekening.

Maar last but not least: je krijgt op je jaarrekening van je elektriciteit nog even een forfaitaire korting op de belastingen van maarliefst ¤825.

Stel dat de BTW over de vaste kosten (kosten netbeheerder en vaste kosten die de energieleverancier rekent) ¤50 per jaar is voor een elektriciteitsaansluiting. Dit is een realistisch bedrag, kan iets verschillen per netbeheerder en energieleverancier. Dan kun je maarliefst 5032kWh elektriciteit verbruiken a 50ct/kWh voordat je netto de eerste cent belasting moet betalen op je elektriciteitsrekening. De meeste mensen hebben dus een zwaar negatief bedrag aan energiebelasting op de elektriciteitsrekening.

Bij een elektra verbruik van 2500 kWh en tevens 50euro btw op de vaste kosten op de gasaansluiting, rest nog ¤340 van de 'teruggave energiebelasting' om de belastingen op het verbruikte aardgas te compenseren. Dan ga je pas de eerste cent belasting betalen wanneer je naast 2500kWh ook 425m3 gas hebt verstookt.

Bij een gemiddelde gasverbruik van 1200 m3 is dan totaal ¤700 belasting betaald.
Maar bij genoemde verbruik en prijzen per eenheid + vaste kosten bedraagt de totale energierekening ¤3400. Dat is 20,6%. Dus eenderde van de door jou genoemde "60% is belastingen".

Met een setje zonnepanelen op het dak en/of als je gasloos bent kom je zelfs al snel aan een negatief bedrag aan belastingen op de energierekening.
pi_204448866
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dit is voor het eerst dat ik dat hoor, heb je daar meer info over?
Door het constante wisselende waterpeil staan de houten funderingen te vaak droog. Hierdoor gaan ze rotten. De benodigde waterniveaus ga je niet krijgen omdat dan de rondvaartboten niet onder de bruggen door kunnen etc.
  vrijdag 15 april 2022 @ 21:36:28 #236
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204448894
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Door het constante wisselende waterpeil staan de houten funderingen te vaak droog. Hierdoor gaan ze rotten. De benodigde waterniveaus ga je niet krijgen omdat dan de rondvaartboten niet onder de bruggen door kunnen etc.
Nou hier mag nog wel wat meer uitleg bij want ik geloof niet dat het niveau van het IJ wordt afgewisseld puur voor de rondvaartboten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204448959
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Door het constante wisselende waterpeil staan de houten funderingen te vaak droog. Hierdoor gaan ze rotten. De benodigde waterniveaus ga je niet krijgen omdat dan de rondvaartboten niet onder de bruggen door kunnen etc.
pi_204449052
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 21:05 schreef skrn het volgende:

[..]
Zegt mij te weinig en teveel afhankelijk van bepaalde aannames.
Inzage werkelijke energielasten zegt ook niet zoveel. Daar komen tig factoren bij kijken waardoor het verbruik van de verkopers significant zal afwijken van het verbruik van de kopers.

- Een huishouden waar altijd iemand thyus is verstookt gemiddeld meer dan wanneer er overdag zelden iemand thuis is.
- De thermostaat een graadje hoger/lager scheelt al snel 10%.
- Temperatuur van de slaapkamers. Moeten er pubers huiswerk maken, of is het alleen een logeerkamer?
- Apparatuur in huis. Game computer, aquarium, wasdroger die dagelijks gebruikt wordt of niet?

Nee, verbruikscijfers zeggen niet veel. Juist dan zul je schrikken als je zelf veel thuis bent en grqag 21+ graden stookt, terwijl de vorige bewoners weinig thuis waren en de thermostaat nooit hoger dan 19 graden hadden staan. Juist door het te standaardiseren middels een enerielabel kun je huizen beter vergelijken op energieprestaties. Het is hierbij wel belangrijk dat gestreefd wordt naar een kwalitatief goed energielabel.
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:58:17 #239
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204449745
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Inzage werkelijke energielasten zegt ook niet zoveel. Daar komen tig factoren bij kijken waardoor het verbruik van de verkopers significant zal afwijken van het verbruik van de kopers.

- Een huishouden waar altijd iemand thyus is verstookt gemiddeld meer dan wanneer er overdag zelden iemand thuis is.
- De thermostaat een graadje hoger/lager scheelt al snel 10%.
- Temperatuur van de slaapkamers. Moeten er pubers huiswerk maken, of is het alleen een logeerkamer?
- Apparatuur in huis. Game computer, aquarium, wasdroger die dagelijks gebruikt wordt of niet?

Nee, verbruikscijfers zeggen niet veel. Juist dan zul je schrikken als je zelf veel thuis bent en grqag 21+ graden stookt, terwijl de vorige bewoners weinig thuis waren en de thermostaat nooit hoger dan 19 graden hadden staan. Juist door het te standaardiseren middels een enerielabel kun je huizen beter vergelijken op energieprestaties. Het is hierbij wel belangrijk dat gestreefd wordt naar een kwalitatief goed energielabel.
Tsja, sommige mensen kunnen geen plattegronden lezen en geen ruimtes inschatten adv van foto's. En ooit heb ik een burenruzie zien ontstaan omdat iemand niet kon inschatten hoe hoog 3 meter was _O-

Een energielabel is veel beter inderdaad, maar ook daarmee ben je er nog niet helemaal. Want een groot huis met energie label A zal (aanname van mijn kant) meer energie verbruiken dan een klein huis met energie label B. Al kan je vast ook met die labels een gok doen met hoeveel energie je dan verbruikt adv de grote van het huis, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204449801
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 22:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Want een groot huis met energie label A zal (aanname van mijn kant) meer energie verbruiken dan een klein huis met energie label B. Al kan je vast ook met die labels een gok doen met hoeveel energie je dan verbruikt adv de grote van het huis, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Daarom staat er op het rapport wat bij het energielabel hoort ook dat het om een "ingeschat verbruik per m2" gaat.

Met één vermenigvuldiging weet je dus het totale verbruik voor het volledige woonoppervlak. Maar helaas is het slecht gesteld met rekenvaardigheid. Al moet je je afvragen of mensen die zo'n rekensom niet kunnen maken wel geschikt zijn om een hypotheek af te sluiten. De rekensommen die daarmee gepaard gaan zijn namelijk veel ingewikkelder en ik heb altijd geleerd dat je nooit een handtekening moet zetten onder een document waarvan je de inhoud niet begrijpt.
pi_204449809
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 21:36 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Nou hier mag nog wel wat meer uitleg bij want ik geloof niet dat het niveau van het IJ wordt afgewisseld puur voor de rondvaartboten.
Niet enkel, maar het is wel een belangrijk aspect. Net als landbouw overigens. Maar oke: https://www.npostart.nl/waterman/25-04-2021/BV_101404785
pi_204455872
quote:
Op 1 mei 2022 wordt dan eindelijk de WOZ-cap ingevoerd. Niet leuk voor verhuurders, want de maatregel kan leiden tot een fors lagere huurprijs. Zo gaat de minister ervan uit dat bijna 15.000 vrije sectorwoningen definitief zullen worden ‘omgekat’ naar sociale huurwoningen met een maximale huur van ongeveer ¤ 760 per maand. Hoe pakt de WOZ-cap uit in de praktijk? Waar moet u als verhuurder op letten? En wat kunt u doen om de ‘schade’ te voorkomen of te beperken?

Ondoordachte regelgeving
De WOZ-cap ziet er op het eerste gezicht eenvoudig uit: vanaf 1 mei 2022 wordt het puntental dat een huurwoning volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS) scoort op basis van de WOZ-waarde gemaximeerd tot 33% van het totale puntental van de woning. Maar schijn bedriegt. De maatregel blijkt onvoldoende ondoordacht te zijn en daardoor onverwachte en onbedoelde neveneffecten te hebben. De WOZ-cap is in de praktijk bovendien gecompliceerd en daardoor lastig hanteerbaar. Met als ernstige gevolg dat het voor verhuurders leidt tot onzekerheden over de hoogte van de huurprijs. Die onzekerheid kan ertoe leiden dat projectontwikkelaars pas op de plaats maken. Dat is niet goed voor het belangrijkste doel dat minister de Jonge zichzelf heeft opgelegd: het bouwen van 900.000 woningen tot 2030.

Fluctuerende liberalisatiegrens
Het grootste knelpunt van de WOZ-cap houdt verband met het volgende. De WOZ-cap geldt alleen voor woningen vanaf 142 WWS-punten, terwijl de liberalisatiegrens niet gelijk is aan 142 WWS-punten. De liberalisatiegrens fluctueert namelijk al jaren tussen 141 en 145 WWS-punten. Op 1 mei 2022, wanneer de WOZ-cap wordt ingevoerd, moet een woning tenminste 145 WWS-punten scoren om in de vrije sector te kunnen verhuren. Maar per 1 juli 2022 heb je voor dezelfde woning nog maar 141 WWS-punten nodig. Hoeveel punten je vanaf 2023 nodig hebt is niet goed te voorspellen. Waar dit toe leidt kan het beste worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden.

Voorbeeld 1
Een woning heeft zonder WOZ-punten 94 punten. Indien de woning zonder WOZ-cap 48 of meer punten scoort voor de WOZ-waarde, komt het totale puntental op tenminste (94+48=) 142. Met 142 WWS-punten zorgt de WOZ-cap ervoor dat deze woning voor de WOZ-waarde niet 48 punten, maar maximaal 46 punten scoort, want dat is 33% van het totale puntental. Daarmee komt deze woning op een puntentotaal van maximaal (94+46=) 140 punten en kan deze niet meer verhuurd worden in de vrije sector.

Voorbeeld 2
Een woning heeft zonder WOZ-punten 94 punten. Indien de woning zonder WOZ-cap 47 of minder punten scoort voor de WOZ-waarde, komt het totale puntental op maximaal (94+47=) 141 punten. De WOZ-cap is dan dus niet van toepassing. Bij de verhuur van deze woning per 1 mei 2022 valt deze in het gereguleerde segment. Bij de verhuur per 1 juli 2022 zit dezelfde woning ineens in de vrije sector.

De WOZ-waarde van de woning van voorbeeld 1 is hoger dan die van voorbeeld 2. De eerste woning is dus duurder, zodat ervan mag worden uitgegaan dat deze van betere kwaliteit is. Maar de duurdere woning van voorbeeld 1 wordt in dit systeem per definitie een sociale huurwoning met een lage huurprijs, terwijl de goedkopere woning van voorbeeld 2 in de vrije sector kan worden verhuurd, maar alleen als de huur aanvangt in de tweede helft van het jaar.

Het in voorbeeld 2 beschreven merkwaardige fenomeen, waarbij het voor de hoogte van de huurprijs uitmaakt wanneer de woning in het jaar wordt verhuurd, treedt ook op bij woningen die zonder de WOZ-punten 95, 96 of 97 punten scoren. Pas bij 98 punten (zonderde WOZ-punten) kan de woning het gehele jaar door in de vrije sector worden verhuurd (mits de WOZ-waarde tenminste 47 punten oplevert, wat in goedkopere gebieden in ons land misschien niet altijd het geval zal zijn).

Uitzonderingen
Er zijn vijf categorieën waarin de WOZ-cap niet van toepassing is:

Nieuwbouwwoningen van maximaal 40 m2, gerealiseerd in 2018 tot en met 2022 en gelegen in de Amsterdam en Utrecht en omgeving. Deze woningen hebben niet alleen geen WOZ-cap, maar krijgen sowieso meer punten voor de WOZ-waarde.
Woningen tot en met 141 WWS-punten. Deze categorie is hiervoor al de orde gekomen.
Lopende huurcontracten in de vrije sector. Pas nadat de op 1 mei 2022 zittende huurder is vertrokken, treedt de WOZ-cap in werking: bij de nieuwe huurder dus. Bij lopende contracten, die in het gereguleerde segment vallen, treedt de WOZ-cap wel meteen op 1 mei 2022 in werking en kan de huurder mogelijk een huurverlaging bewerkstelligen.
Nieuwbouwwoningen gerealiseerd in 2015 tot en met 2019, mits deze minimaal 110 overige WWS-punten hebben. Deze woningen krijgen minimaal 40 WOZ-punten.
Indien geen WOZ-waarde bekend is. Dan geldt de minimale WOZ-waarde, die per 1 juli 2022 ¤ 61.188 bedraagt.
Remedies
Wat kan een verhuurder doen om te ontkomen aan de WOZ-cap?

Bij lopende tijdelijke huurcontracten in de vrije sector kan de verhuurder overwegen de huur na afloop te verlengen. Hij krijgt er dan huurbescherming voor de huurder voor in de plaats, maar hij behoudt voorlopig zijn rendement.

Een remedie die voor de langere termijn werkt is renovatie van de woning waardoor deze meer overige WWS-punten krijgt (dus zonder de WOZ-punten). Hiervoor hebben we gezien dat je dan aan 98 overige WWS-punten in ieder geval genoeg hebt. Verbetering van de energieprestatie levert over het algemeen de meeste punten, maar dat zal niet altijd lonen als de woning al label C heeft. Verbeteringen, ook die in de energieprestatie, die een investering vergen van minstens ¤ 10.000, leveren gedurende vijf jaar na de investering 0,2 punt per geïnvesteerde ¤ 1.000 op.

Aantasting van het eigendomsrecht
De WOZ-cap is een aantasting van het eigendomsrecht. Die aantasting kan grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor de belegger die recent een woning tegen de huidige hoge koopsommen heeft ingekocht en gerekend heeft (en heeft moeten rekenen) met een vrije sector huur. Indien deze woning door de WOZ-cap terecht komt in de sociale huursector, kan de verhuur ervan ineens niet meer rendabel zijn. Maar de overheid kan niet zomaar tijdens het spel de spelregels veranderen. De Raad van State heeft in zijn advies over de WOZ-cap reeds gewezen op mogelijke strijdigheid van de maatregel met artikel 1 Eerste Protocol van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Daarin wordt de eigenaar beschermd tegen een te ‘gretige’ overheid. Het is slechts wachten op de eerste zaak waarin dit gaat spelen.

Tot slot
De WOZ-cap is door het kabinet Rutte III bedacht. Maar het kabinet Rutte IV heeft nog meer in petto dat veel verder gaat dan de WOZ-cap. Ik doel met name op de gevreesde regulering van het middenhuursegment. Maar die plannen, waar wij eerder over schreven, zijn nog in onderzoek en moeten daarna ook nog uitgewerkt worden.
https://vastgoedjournaal.(...)rijpelijke-loopholes

Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Heb net mijn hok in A'dam door zo'n puntentelling van de Huurcommissie gegooid en kom nu uit op max 530 euro aan kale huur. Kan me indenken dat mensen gewoon niet meer gaan verhuren en het maar leeg laten staan.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 20 april 2022 @ 16:17:52 #243
414785 sirdanilot
pi_204491334
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 19:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
https://vastgoedjournaal.(...)rijpelijke-loopholes

Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Heb net mijn hok in A'dam door zo'n puntentelling van de Huurcommissie gegooid en kom nu uit op max 530 euro aan kale huur. Kan me indenken dat mensen gewoon niet meer gaan verhuren en het maar leeg laten staan.
Als je het leeg laat staan krijg je nog altijd een stuk minder huur dan als je het als sociale huurwoning verhuurt. Bovendien heb je in Amsterdam altijd het risico op krakers en de handhaving daarop is niet al te best.

Als je het nu verkoopt heb je sowieso een leuke winst, maar wel maar eenmalig want als iedereen dat doet zullen de huidige absurde prijzen iets dalen.

Leegstandsbeheer kan vrij veel opleveren ook qua huur maar volgens mij levert langetermijn sociale huur meer op dan leegstandsbeheer (antikraak dus).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204491427
Bijna twee jaar lang is het hier enorm hectisch geweest met werk. Klanten die met spoed hun jaarstukken en aangiftes nodig hadden vanwege financieringsaanvragen. Belden ze maandags op dat ze een huis hadden gekocht en woensdag bij de hypotheekadviseur zaten. En uiteraard zorgde ik dat ze alles steeds op tijd hadden. Maar wel enorm hectisch, zo'n 2 à 3 aanvragen per week. En nu sinds een week of 2, 3... niet meer. Heerlijk! Ben benieuwd wanneer de prijzen echt weer gaan dalen. Zie dat nog wel gebeuren.
  woensdag 20 april 2022 @ 16:33:52 #245
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204491459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Bijna twee jaar lang is het hier enorm hectisch geweest met werk. Klanten die met spoed hun jaarstukken en aangiftes nodig hadden vanwege financieringsaanvragen. Belden ze maandags op dat ze een huis hadden gekocht en woensdag bij de hypotheekadviseur zaten. En uiteraard zorgde ik dat ze alles steeds op tijd hadden. Maar wel enorm hectisch, zo'n 2 à 3 aanvragen per week. En nu sinds een week of 2, 3... niet meer. Heerlijk! Ben benieuwd wanneer de prijzen echt weer gaan dalen. Zie dat nog wel gebeuren.
Prijzen zullen zeker gaan dalen met de stijgende hypotheekrentes. Dat lijkt me bijna een gegeven ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204491485
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Prijzen zullen zeker gaan dalen met de stijgende hypotheekrentes. Dat lijkt me bijna een gegeven ;)
Dat doen ze nu al, maar ik ben vooral benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken in de toekomst. Huizen die weer onder water staan, waardoor er geld bij moet bij gedwongen verkoop (bij scheidingen bijvoorbeeld).
pi_204491751
Want het oplopende woningtekort in samenhang met duurdere bouwmaterialen en schaarse bouwgronden is ineens verholpen of zo?
  woensdag 20 april 2022 @ 17:36:43 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204491797
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 17:29 schreef Slumlord. het volgende:
Want het oplopende woningtekort in samenhang met duurdere bouwmaterialen en schaarse bouwgronden is ineens verholpen of zo?
Het grootste verschil gaat dan ook zijn in gasloos en niet gasloos, zeker als de gasprijzen hoog blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204491936
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204492036
quote:
Als beleggingsobject als ik het zo lees. Met een maximale huur van pakweg 9k per jaar plus dan nog eventuele waardestijging heb je best een aardig rendement te pakken volgens mij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_204492160
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Als beleggingsobject als ik het zo lees. Met een maximale huur van pakweg 9k per jaar plus dan nog eventuele waardestijging heb je best een aardig rendement te pakken volgens mij.
a. Zit je met een zeecontainer;
b. Verplicht te verhuren voor 30 jaar, dus eenvoudig verkopen zonder huurder kan niet;
c. Geloof er niks van dat banken staan te springen om een zeecontainerwoning te financieren;
d. Woningtekort of niet, je gaat toch niet vrijwillig in een zeecontainer wonen, en dan ook nog op die plek. :X Dus succes met huurders zoeken.

Wat een achterlijk concept.
pi_204492184
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Als beleggingsobject als ik het zo lees. Met een maximale huur van pakweg 9k per jaar plus dan nog eventuele waardestijging heb je best een aardig rendement te pakken volgens mij.
45k excl huurstijgingen en grondbezit. Niet slecht idd. Helemaal niet als je er eerst familie in kan laten zitten.
pi_204492206
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:26 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
a. Zit je met een zeecontainer;
b. Verplicht te verhuren voor 30 jaar, dus eenvoudig verkopen zonder huurder kan niet;
c. Geloof er niks van dat banken staan te springen om een zeecontainerwoning te financieren;
d. Woningtekort of niet, je gaat toch niet vrijwillig in een zeecontainer wonen, en dan ook nog op die plek. :X Dus succes met huurders zoeken.

Wat een achterlijk concept.
Sociale huur is meestal niet vrijwillig.
pi_204492237
Hoor ik nou goed dat de woningmarkt zich aan het stabiliseren is? Dat zou mooi nieuws zijn.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204492514
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoor ik nou goed dat de woningmarkt zich aan het stabiliseren is? Dat zou mooi nieuws zijn.
Zeker, al is er wel meer voor nodig om het weer betaalbaar te krijgen. Nu met een hogere rente ben je er als starter amper mee geholpen als het stabiliseert of summier afneemt. Als je kijkt naar de maandlasten dan tenminste.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  woensdag 20 april 2022 @ 19:01:18 #256
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204492548
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:57 schreef Kiid het volgende:

[..]
Zeker, al is er wel meer voor nodig om het weer betaalbaar te krijgen. Nu met een hogere rente ben je er als starter amper mee geholpen als het stabiliseert of summier afneemt. Als je kijkt naar de maandlasten dan tenminste.
En aangezien maandlasten bepalen wat je kunt lenen en de huizen goedkoper worden omdat mensen minder kunnen lenen, schiet je er onder de streep nog niet zo veel mee op.

Denk dat het hogere segment wel eens harder kan gaan zaken tov de financieringsruimte, maar in het 'starters’-segment tot ¤400.000 zal het bijster weinig verschil gaan maken want je kunt krijgen tov je inkomsten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204492565
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
45k excl huurstijgingen en grondbezit. Niet slecht idd. Helemaal niet als je er eerst familie in kan laten zitten.
Wat is 45k?
pi_204492846
Eigenlijk geloof ik er ook niks van dat kleinere appartementen in grote steden (enorm) in waarde gaan dalen, ondanks het hokken zijn. Het eenpersoonshuishouden groeit met de dag, "goedkoopste" segment dus de vraag naar die woningen zal groot blijven.

Vooral het (middel)duurdere segment zal raken, ja.
pi_204492857
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:01 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
En aangezien maandlasten bepalen wat je kunt lenen en de huizen goedkoper worden omdat mensen minder kunnen lenen, schiet je er onder de streep nog niet zo veel mee op.

Denk dat het hogere segment wel eens harder kan gaan zaken tov de financieringsruimte, maar in het 'starters’-segment tot ¤400.000 zal het bijster weinig verschil gaan maken want je kunt krijgen tov je inkomsten.
En hoger dan 400.000?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  woensdag 20 april 2022 @ 19:32:13 #260
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204492900
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
En hoger dan 400.000?
Mijn verwachting is dus dat dat segment relatief harder gaat zakken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204493095
Denk dat het lagere segment niet zal dalen (eerder minder snel stijgen), nieuwe woningen worden nog steeds duurder door toenemende kosten en schaarste in arbeid, bevolking groeit sneller dan productie.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_204493099
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:02 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Wat is 45k?
45 000
  woensdag 20 april 2022 @ 19:49:19 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493117
quote:
Metaalskeletbouw :D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 april 2022 @ 19:50:19 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493140
Overigens denk ik dat er zat interesse is voor dat bedrag, helemaal als je het gewoon aan je (klein)kind sociaal kunt verhuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493145
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:28 schreef Slumlord. het volgende:
Eigenlijk geloof ik er ook niks van dat kleinere appartementen in grote steden (enorm) in waarde gaan dalen, ondanks het hokken zijn. Het eenpersoonshuishouden groeit met de dag, "goedkoopste" segment dus de vraag naar die woningen zal groot blijven.

Vooral het (middel)duurdere segment zal raken, ja.
Ik heb zo een woning in een leukere buurt van Amsterdam, en mijn woning bleef ook in de slechte jaren nog in waarde doorstijgen, nu is de vraagprijs rond de 400K voor 50m2, maar ik verwacht dat dat wel iets zal zakken als de markt minder word.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204493187
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
45 000
Jezus. Excuses weledelgestrenge heer investeerdertje en nogmaals excuses dat ik u lastigval en wederom excuses voor deze compleet debiele vraag maar u zegt: "45k excl huurstijgingen en grondbezit. "
Wat is die 45.000.000 cent? is dit ergens op gebaseerd of is dit een willekeurig getal? Is er een verband met een aankoopprijs van ¤ 225.000 euro heden ten dagen 2022?

Ik heb zo'n spijt dat ik überhaupt wilde weten waar je post op sloeg
  woensdag 20 april 2022 @ 19:54:49 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493198
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 april 2022 @ 19:55:51 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493212
45.000 cent is wel ¤ 450 natuurlijk en dat is... :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493237
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:54 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Jezus. Excuses weledelgestrenge heer investeerdertje en nogmaals excuses dat ik u lastigval en wederom excuses voor deze compleet debiele vraag maar u zegt: "45k excl huurstijgingen en grondbezit. "
Wat is die 45.000.000 cent? is dit ergens op gebaseerd of is dit een willekeurig getal? Is er een verband met een aankoopprijs van ¤ 225.000 euro heden ten dagen 2022?

Ik heb zo'n spijt dat ik überhaupt wilde weten waar je post op sloeg
Wat doe je bijzonder? Je stelt de vraag wat 45k is, ik geef hier antwoord op.

Je had ook kunnen vragen waar ik die 45k vandaan haalde. Dan had ik je kunnen zeggen dat ik 9k*30-225k=45k bedoelde. Oftewel huuropbrengst - aankoopprijs.

Als je de vraag stelt die je bedoelde, dan krijg je het antwoord die je wil.
  woensdag 20 april 2022 @ 20:01:45 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493289
Ah... ik snap hem.

Bij een huur van 9K per jaar vang je in 30 jaar 270K aan huur, je koopt voor 225K dus je verdient er sowieso 45K op, ook zonder huurstijgingen en waardevermeerdering.

Nou is waardevermeerdering op een termijn van 30 jaar een gegeven, dus als je een sociale huurder hebt die ook werkelijk een beetje sociaal is en je er niet teveel kosten aan hebt is het een prima investering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493314
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:01 schreef Leandra het volgende:
Ah... ik snap hem.

Bij een huur van 9K per jaar vang je in 30 jaar 270K aan huur, je koopt voor 225K dus je verdient er sowieso 45K op, ook zonder huurstijgingen en waardevermeerdering.

Nou is waardevermeerdering op een termijn van 30 jaar een gegeven, dus als je een sociale huurder hebt die ook werkelijk een beetje sociaal is en je er niet teveel kosten aan hebt is het een prima investering.
In 30 jaar tijd wil je 8x over de kop.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204493330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:01 schreef Leandra het volgende:
Ah... ik snap hem.

Bij een huur van 9K per jaar vang je in 30 jaar 270K aan huur, je koopt voor 225K dus je verdient er sowieso 45K op, ook zonder huurstijgingen en waardevermeerdering.

Nou is waardevermeerdering op een termijn van 30 jaar een gegeven, dus als je een sociale huurder hebt die ook werkelijk een beetje sociaal is en je er niet teveel kosten aan hebt is het een prima investering.
Yup. Reageerde niet voor niets op iemand die het over het rendement had. *Wat* die 45k dan in deze context is leek mij een eenvoudige optelsom
pi_204493413
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:01 schreef Leandra het volgende:
Ah... ik snap hem.

Bij een huur van 9K per jaar vang je in 30 jaar 270K aan huur, je koopt voor 225K dus je verdient er sowieso 45K op, ook zonder huurstijgingen en waardevermeerdering.

Nou is waardevermeerdering op een termijn van 30 jaar een gegeven, dus als je een sociale huurder hebt die ook werkelijk een beetje sociaal is en je er niet teveel kosten aan hebt is het een prima investering.
Blijkbaar is volgens I. een rendement van 3% een prima investering. Dat zou een interessante stelling kunnen zijn
pi_204493416
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb zo een woning in een leukere buurt van Amsterdam, en mijn woning bleef ook in de slechte jaren nog in waarde doorstijgen, nu is de vraagprijs rond de 400K voor 50m2, maar ik verwacht dat dat wel iets zal zakken als de markt minder word.
Het zou me niet verbazen als mijn 28m2 over 30 jaar 500K gaat kosten (nu 300K).
Zit vlak naast naast de grachtengordel.
pi_204493437
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
In 30 jaar tijd wil je 8x over de kop.
225x8=1,8 mio voor een zeecontainerwoning?
pi_204493530
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat doe je bijzonder? Je stelt de vraag wat 45k is, ik geef hier antwoord op.

Je had ook kunnen vragen waar ik die 45k vandaan haalde. Dan had ik je kunnen zeggen dat ik 9k*30-225k=45k bedoelde. Oftewel huuropbrengst - aankoopprijs.

Als je de vraag stelt die je bedoelde, dan krijg je het antwoord die je wil.
Daarom mijn nederige excuses. Het zal bij jou niet meer voorkomen. Het was echt ongelofelijk dom van mij.

En volgende keer gewoon antwoorden dat 45k een getal is of dat 45k een getal met daarachter een letter is. Is veel gevatter

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2022 20:18:09 ]
pi_204493576
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Het zou me niet verbazen als mijn 28m2 over 30 jaar 500K gaat kosten (nu 300K).
Zit vlak naast naast de grachtengordel.
Ik zou er van opkijken als dat niet het geval is. Over 30 jaar een prijs van 500k zou betekenen dat de gemiddelde inflatie op 1,8% uitgekomen is.
pi_204493592
Ik heb eens voor de gein de historie van mijn pand op laten zoeken en schrok wel van de prijsontwikkeling.
In 1970 heeft X 6 panden waaronder "mijn" pand gekocht voor 80K gulden.
In 1975 heeft X die 6 panden een voor een verkocht, en "mijn" pand aan Y voor 40K gulden (dus 40Kx6=240K gulden).
In 2007 heeft Y het verkocht aan Z voor 380K euro (afgerond 837,5K gulden)
In 2011 gesplitst in appartementen en als ik de verkoopprijzen van mijn buren optel, kom je uit op 1,2mio euro.
Anno 2022 2,9/3mio waard (zo grofweg geschat).

Wat betekent dat voor over 50 jaar?
pi_204493610
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik zou er van opkijken als dat niet het geval is. Over 30 jaar een prijs van 500k zou betekenen dat de gemiddelde inflatie op 1,8% uitgekomen is.
Welke starter kan nou 500K ophoesten over 30 jaar?
  woensdag 20 april 2022 @ 20:27:18 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Welke starter kan nou 500K ophoesten over 30 jaar?
Over 30 jaar is 500K niets.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493690
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Over 30 jaar is 500K niets.
Vind het maar raar dat dat kan en dat het normaal wordt gevonden.
  woensdag 20 april 2022 @ 20:33:57 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493718
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:10 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Blijkbaar is volgens I. een rendement van 3% een prima investering. Dat zou een interessante stelling kunnen zijn
Nou, gezien de huur over 30 jaar ongeveer het dubbele is, en de waarde waarschijnlijk ook is het rendement natuurlijk veel meer.

Puur voor de verhuur is een rendement van 3% idd laag, dat zou zeker 5% moeten zijn, maar dan komt het boven de sociale huurgrens uit.

Het is dus bij uitstek een pand dat ouders voor hun kind kunnen kopen zonder gezeik te krijgen met de BD dat ze een te lage huur vragen en dat een deel van de huur dus als schenking gezien wordt.
Ze mogen hier immers niet meer huur vragen dan de sociale huurgrens, en er is geen verplichting (lees: mogelijkheid) de sociale huurder eruit te zetten als de huurder teveel verdient voor sociale huur, dus lekker je net afgestudeerde kind erin zetten en je zit voorlopig goed, en je kind ook.

Met ¤ 750 huur per maand is het rendement trouwens 4%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 april 2022 @ 20:37:27 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493751
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind het maar raar dat dat kan en dat het normaal wordt gevonden.
Nou, tenzij een starter over 30 jaar nog steeds amper modaal anno 2022 verdient is de kans klein dat de prijzen niet stijgen, als de lonen stijgen dan stijgen de prijzen en vice versa.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493823
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Welke starter kan nou 500K ophoesten over 30 jaar?
Als omstandigheden hetzelfde blijven, zoals woonquote en rente en de gemiddelde inflatie is uitgekomen op 1,8%, dan kunnen over dertig jaar net zoveel starters die woning kopen als nu (paar maanden geleden want de rente is in twee maanden enorm gestegen en inflatie is skyhigh).
pi_204493833
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:17 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Daarom mijn nederige excuses. Het zal bij jou niet meer voorkomen. Het was echt ongelofelijk dom van mij.

En volgende keer gewoon antwoorden dat 45k een getal is of dat 45k een getal met daarachter een letter is. Is veel gevatter
Mijn antwoord op dat moment was anders op geen enkel moment bijdehand bedoeld. Maar blijf in je tantrum hangen joh
pi_204493871
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, gezien de huur over 30 jaar ongeveer het dubbele is, en de waarde waarschijnlijk ook is het rendement natuurlijk veel meer.

Puur voor de verhuur is een rendement van 3% idd laag, dat zou zeker 5% moeten zijn, maar dan komt het boven de sociale huurgrens uit.

Het is dus bij uitstek een pand dat ouders voor hun kind kunnen kopen zonder gezeik te krijgen met de BD dat ze een te lage huur vragen en dat een deel van de huur dus als schenking gezien wordt.
Ze mogen hier immers niet meer huur vragen dan de sociale huurgrens, en er is geen verplichting (lees: mogelijkheid) de sociale huurder eruit te zetten als de huurder teveel verdient voor sociale huur, dus lekker je net afgestudeerde kind erin zetten en je zit voorlopig goed, en je kind ook.

Met ¤ 750 huur per maand is het rendement trouwens 4%
Plus je bent praktisch gegarandeerd van huurders in de huidige markt.
  woensdag 20 april 2022 @ 20:54:29 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204493942
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Plus je bent praktisch gegarandeerd van huurders in de huidige markt.
Sociale huur lukt altijd wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204493959
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sociale huur lukt altijd wel.
Yup, wachttijd in Almere is een 8 jaar.
pi_204494020
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:11 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
225x8=1,8 mio voor een zeecontainerwoning?
Over 30 jaar? Incl huurbaten - onderhoudskosten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204494236
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:10 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Blijkbaar is volgens I. een rendement van 3% een prima investering. Dat zou een interessante stelling kunnen zijn
En dan Slumlord heten :@
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204494265
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 21:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
En dan Slumlord heten :@
Als je kijkt naar de getallen, klinkt het als een goede investering.
Ik kijk ook naar de kwaliteit.
Een zeecontainerwoning op een afgelegen plek in Almere vind ik geen kwaliteit.
pi_204495546
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:11 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
225x8=1,8 mio voor een zeecontainerwoning?
Dat is toch prima wonen voor studenten? Daar heb je hele complexen van, erg leuk.
  donderdag 21 april 2022 @ 06:03:39 #293
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204495723
quote:
Dat is geen zeecontainer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204495730
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 06:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is geen zeecontainer.
Laten we het een luxe zeecontainer noemen :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 21 april 2022 @ 06:16:59 #295
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204495735
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 06:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Laten we het een luxe zeecontainer noemen :')
Dat gaat lastig want het is dus geen zeecontainer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204495748
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 06:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat gaat lastig want het is dus geen zeecontainer.
Laten we het dan een stalen object noemen met exact de zelfde formaten als een zeecontainer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204495953
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 06:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Laten we het dan een stalen object noemen met exact de zelfde formaten als een zeecontainer.
Zeecontainerwoning is het woord dat je zoekt.
  donderdag 21 april 2022 @ 09:37:59 #298
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204496397
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 06:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Laten we het dan een stalen object noemen met exact de zelfde formaten als een zeecontainer.
Het heeft dus niet dezelfde maten als een zeecontainer… deze woning is 3.7 meter breed en een zeecontainer is 2.44 breed. Ook de lengte klopt niet met een container.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204496464
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 09:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het heeft dus niet dezelfde maten als een zeecontainer… deze woning is 3.7 meter breed en een zeecontainer is 2.44 breed. Ook de lengte klopt niet met een container.
Doe niet zo vervelend autistisch.
pi_204496547
Soort van moderne dure stacaravan
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204496551
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 10:04 schreef Kiid het volgende:
Soort van moderne dure stacaravan
Het is een zeecontainer dus je kunt hem ook makkelijk mee naar het buitenland op vakantie nemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')