abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204364486
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

Euhm, nieuw deel geklikt?
pi_204364739
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:27 schreef descon het volgende:

[..]
Waarom eerst een jaar huren ? Dan kan je toch net zo goed die hut gelijk kopen?.

Mij ontgaat het voordeel voor de koper compleet. Helemaal als je ook nog ff ergens 40k moet regelen.

Apart verhaal, hopelijk binnenkort gaan dit soort vastgoedcowboys kapot door de markt.
Hier in de VK hebben ze een regeling waarbij mensen hun huis voor 5 jaar (voordelig) huren, en dan kunnen kopen. De vijf jaar huur is dan vooral bedoelt als stimulaie om de downpayment te sparen (5-10% prijs huis). Veel mensen kunnen de vaste lasten wel betalen, maar zo'n downpayment is een bottleneck. Kun je na 5 jaar de downpayment niet op tafel leggen, dan moet je ook je huis uit. Dat is wel een flinke stok achter de deur om te sparen. Maar in het VK moet je altijd een downpayment doen, normaliter 10%, op dit moment is het verlaagd naar 5%.

Maar als die mensen er na 3 jaar uitmoeten, dan neemt haar bedrijf (of de investeerders in dat pand) dus het verlies.
pi_204366275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:03 schreef descon het volgende:
Das ook de reden waarom rijke mensen altijd rijker worden na een crisis. Die hebben vaak nog vermogen achter de hand om tijdens een crisis goedkoop in te kopen van de mensen die er in de hoogtij dagen te dik in zaten en nu moeten verkopen omdat ze geen geld meer achter de hand hebben.
Zorg dus dat je bij de rijken behoort. Ik had mijn vader echt niet hoog staan, maar het enige zinvolle advies dat ie mij ooit gegeven heeft: "het geld zit bij de winnaars, dus zorg dat je bij de winnaars behoort".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:08:46 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hier in de VK hebben ze een regeling waarbij mensen hun huis voor 5 jaar (voordelig) huren, en dan kunnen kopen. De vijf jaar huur is dan vooral bedoelt als stimulaie om de downpayment te sparen (5-10% prijs huis). Veel mensen kunnen de vaste lasten wel betalen, maar zo'n downpayment is een bottleneck. Kun je na 5 jaar de downpayment niet op tafel leggen, dan moet je ook je huis uit. Dat is wel een flinke stok achter de deur om te sparen. Maar in het VK moet je altijd een downpayment doen, normaliter 10%, op dit moment is het verlaagd naar 5%.

Maar als die mensen er na 3 jaar uitmoeten, dan neemt haar bedrijf (of de investeerders in dat pand) dus het verlies.
Welk verlies precies? Het huis is meer waard geworden en er zijn huurinkomsten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:10:05 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366380
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Zorg dus dat je bij de rijken behoort. Ik had mijn vader echt niet hoog staan, maar het enige zinvolle advies dat ie mij ooit gegeven heeft: "het geld zit bij de winnaars, dus zorg dat je bij de winnaars behoort".
Nogal een zinloos advies als je 't mij vraagt...
pi_204366405
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het klopt wel m.i. Maar makkelijk gezegd misschien.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:13:07 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366445
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het klopt wel m.i. Maar makkelijk gezegd misschien.
Ik zou dan eerder adviseren om een winnaar te worden. En uiteindelijk boeit het niet om heel veel geld te hebben, zolang je maar genoeg hebt om aangenaam te leven. Daarna worden andere dingen belangrijker.
pi_204366495
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:10 schreef kanovinnie het volgende:

Enige advies dat ik heb opgevolgd van m'n vader.............
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204366513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik zou dan eerder adviseren om een winnaar te worden. En uiteindelijk boeit het niet om heel veel geld te hebben, zolang je maar genoeg hebt om aangenaam te leven. Daarna worden andere dingen belangrijker.
"Rijk" is natuurlijk ook subjectief. Wat is rijk? En dan kun je rijk zijn, maar het gaat er ook om wat je ermee doet. Iemand die alles verbrast, is zo weer arm natuurlijk.

Op een gegeven moment worden andere dingen belangrijker, maar daarin speelt geld ook wel een rol. Vrije tijd vind ik bijvoorbeeld erg belangrijk. Ook dat is natuurlijk een luxe die je je makkelijker kunt veroorloven als je je schaapjes op het droge hebt.

In zekere zin kun je vrije tijd wel kopen. Als je genoeg hebt, kun je het af met minder werken. Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
pi_204366536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:16 schreef Halcon het volgende:
Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
Goed idee!!
pi_204366576
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Enige advies dat ik heb opgevolgd van m'n vader.............
Ik heb eigenlijk geen enkel advies opgevolgd van mijn vader. Hartstikke aardige man, maar qua carriere e.d. wel veel te voorzichtig.

Toen ik m'n loonslaafdienstverband op ging zeggen, zeiden ze eigenlijk dat ik dat vooral niet moest doen. Want waarom zou je een vast contract weggooien? Want als het misgaat, heb je dan niks om op terug te vallen.

Toen ik ging emigreren om de fiscale druk met een factor van meer dan 10 te verlagen, zeiden ze ook dat ik dat niet moest doen, want als het mis gaat moet je elders je eigen boontjes doppen.

Een huis kopen om te verhuren zien ze vooral als risico, want de huizenprijzen kunnen halen, huurders kunnen niet betalen, etc.
pi_204366590
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Goed idee!!
Ja, vind ik wel. Als je je het kunt veroorloven is het erg fijn om iemand te hebben om de boel te poetsen i.p.v. daar zelf 'n hele zaterdag aan te besteden.
pi_204366614
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:20 schreef Halcon het volgende:

Ik heb eigenlijk geen enkel advies opgevolgd van mijn vader. Hartstikke aardige man, maar qua carriere e.d. wel veel te voorzichtig.
Hmmm .......... zo'n vader had ik ook. 40 jaar gemeente ambtenaar. Was overigens ook geen aardige man; stuk chagrijn. Ik denk nog steeds dat ik een bastaard ben.
  donderdag 7 april 2022 @ 22:22:24 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204366628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
"Rijk" is natuurlijk ook subjectief. Wat is rijk? En dan kun je rijk zijn, maar het gaat er ook om wat je ermee doet. Iemand die alles verbrast, is zo weer arm natuurlijk.

Op een gegeven moment worden andere dingen belangrijker, maar daarin speelt geld ook wel een rol. Vrije tijd vind ik bijvoorbeeld erg belangrijk. Ook dat is natuurlijk een luxe die je je makkelijker kunt veroorloven als je je schaapjes op het droge hebt.

In zekere zin kun je vrije tijd wel kopen. Als je genoeg hebt, kun je het af met minder werken. Hele vervelende klusjes kun je uitbesteden tegen betaling.
Dat is toch aangenaam leven? Maar stel dat jij nog eens 10 keer zoveel hebt dan je nu hebt, wordt je daar zo veel gelukkiger van?
pi_204366691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is toch aangenaam leven? Maar stel dat jij nog eens 10 keer zoveel hebt dan je nu hebt, wordt je daar zo veel gelukkiger van?
Daar word ik misschien iets gelukkiger van, maar geen factor 10 inderdaad. Nu ga ik geen miljoen euro uitgeven aan 'n huis of appartement op een toplocatie in Spanje (ik kijk voor iets van ongeveer de helft van dat bedrag), maar met 10 keer zoveel zou dat een no-brainer zijn.

Op een gegeven moment bereik je wel een moment dat je beetje kunt doen en laten wat je wilt, binnen het redelijke en dat je vrije tijd kunt "kopen" in feite.
pi_204366713
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hmmm .......... zo'n vader had ik ook. 40 jaar gemeente ambtenaar. Was overigens ook geen aardige man; stuk chagrijn. Ik denk nog steeds dat ik een bastaard ben.
Mijn pa geen ambtenaar en een goeie vent, maar wel veel te loyaal aan z'n werkgever. Die daarvan heeft geprofiteerd. Altijd een flutsalarisje gehad, geregeld in het weekend nog op moeten draven, altijd maar weer schooien voor vakantie in de periode dat hij wilde, flutpensioentje nu.
pi_204367210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Welk verlies precies? Het huis is meer waard geworden en er zijn huurinkomsten.
In het geval het huis minder waard wordt, en de huurders het niet kunnen kopen tegen de vooraf afgesproken prijs (als ze inderdaad onder dat koopcontract uit kunnen komen). Het ging om het scenario dat de markt binnen 3 jaar inzakt.
Ze koopt nu een huis van 340k voor 390k, en verhuurt dat, en de huurders kopen het over 3 jaar voor 450k volgens het contract. Maar als de markt inzakt, en het huis minder waard wordt, zullen ze geen hypotheek van 450k kunnen krijgen voor een huis wat 300k waard is, en die 150k zullen ze niet cash hebben (anders hadden ze nu wel een huis kopen al wrs). Als ze onder het koopcontract uitkomen, zit haar bedrijf dus met het verlies op de investering. Als al die investeerders het geld cash op tafel hebben gelegd, kunnen ze het mogelijk wel lijden, maar dan hebben ze het pand verhuurd voor 3 jaar voor 120 euro per maand minder dan wat zou kunnen (ze verhuurt goedkoper zegt ze) EN is er een kwart van de huurprijs opzij gelegd geweest.
Zolang de prijzen omhoog gaan werkt het wel, maar als het inzakt, wie gaat er pijn lijden? Denk dat de constructie zo is dat die niet bij haar of haar investeerders komt te liggen.
pi_204369097
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch zou ik hem koesteren. Ik had graag een vader gehad waar je op kan terugvallen.

Als ik genoeg verdien waarmee ik prima kan rondkomen dan is dat voor mij voldoende. Werk liever minder dan meer. Om die reden wilde ik ook geen hoge hypotheek aan gaan. Dan word je min of meer gedwongen om fulltime te blijven werken tenzij je een goed salaris hebt waar ik gewoon modaal verdien.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204369149
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:09 schreef Kiid het volgende:
Toch zou ik hem koesteren. Ik had graag een vader gehad waar je op kan terugvallen.
Da's het punt:

1 Hij is al 10 jaar dood en daarvoor >5 jaar dement als een deur
2) Ik kon niet op 'm terugvallen, hij was ongenaakbaar en onmogelijk.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:18:13 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204369186
Wat is de ervaring hier qua overbieden in het segment 7 tot 8 ton?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204369208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In het geval het huis minder waard wordt, en de huurders het niet kunnen kopen tegen de vooraf afgesproken prijs (als ze inderdaad onder dat koopcontract uit kunnen komen). Het ging om het scenario dat de markt binnen 3 jaar inzakt.
Ze koopt nu een huis van 340k voor 390k, en verhuurt dat, en de huurders kopen het over 3 jaar voor 450k volgens het contract. Maar als de markt inzakt, en het huis minder waard wordt, zullen ze geen hypotheek van 450k kunnen krijgen voor een huis wat 300k waard is, en die 150k zullen ze niet cash hebben (anders hadden ze nu wel een huis kopen al wrs). Als ze onder het koopcontract uitkomen, zit haar bedrijf dus met het verlies op de investering. Als al die investeerders het geld cash op tafel hebben gelegd, kunnen ze het mogelijk wel lijden, maar dan hebben ze het pand verhuurd voor 3 jaar voor 120 euro per maand minder dan wat zou kunnen (ze verhuurt goedkoper zegt ze) EN is er een kwart van de huurprijs opzij gelegd geweest.
Zolang de prijzen omhoog gaan werkt het wel, maar als het inzakt, wie gaat er pijn lijden? Denk dat de constructie zo is dat die niet bij haar of haar investeerders komt te liggen.
In dat geval blijven verhuren.
pi_204369307
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:18 schreef laziness het volgende:
Geen ervaring, maar de markt is krap, zeer krap in dat segment.
pi_204369330
quote:
Denk dat het er ook sterk van afhangt waar dat huis van 7 tot 8 ton staat en in welke staat het is. :+

Maar een beetje makelaar zou je wel een indicatie kunnen geven, die weten vaak wel voor welke prijs dat soort huizen weg gaan.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:43:20 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204369359
quote:
Locatie-afhankelijk...

In Amsterdam is dat een ander verhaal dan in Apeldoorn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204369368
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het word vooral leuk als de prijzen dalen en de eigenaar van panden de boel zwaar gefinancieerd heeft.

Als de bank zich meld met het verzoek of je ff kan bijstorten want het onderpand van de lening is niet voldoende of als er groot onderhoud benodigd is wat gefinancieerd moet worden.
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:52:36 #26
244125 laziness
pi_204369426
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Locatie-afhankelijk...

In Amsterdam is dat een ander verhaal dan in Apeldoorn.
Je weet waar we zoeken :P
Nog nieuwer dan mijn huidige huis.
We hebben geen makelaar aangezien we tot nu toe gewoon rondkeken maar nu opeens iets prachtigs tegen kwamen.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 08-04-2022 10:44:59 ]
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:53:27 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204369436
Ik zit al op Funda te speuren maar vind het niet :')

[ Bericht 71% gewijzigd door Leandra op 08-04-2022 11:06:00 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204369525
quote:
Dat hangt van de vraagprijs af.

Ik weet dat antwoorden niet veel flauwer kunnen, maar in de ene vraagprijs is 'de gekte van de markt' beduidend meer meegenomen dan in andere vraagprijzen waar ze speculeren op biedingen ver boven de vraagprijs
pi_204369776
-

[ Bericht 50% gewijzigd door investeerdertje op 08-04-2022 11:42:10 (Op verzoek) ]
pi_204370607
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:52 schreef laziness het volgende:

[..]
We hebben geen makelaar aangezien we tot nu toe gewoon rondkeken maar nu opeens iets prachtigs tegen kwamen.
:o
Jij hebt net een huis :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 8 april 2022 @ 12:17:53 #31
244125 laziness
pi_204370812
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 11:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o
Jij hebt net een huis :D
Daar zitten we alweer 6,5 jaar :o
Bovendien zoeken we elders in het land ;)
pi_204370847
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Slim! Waar?
pi_204370981
quote:
Lokatie afhankelijk.
Hier in de buurt (omgeving Utrecht) stond een nieuw huis te koop voor 875. Ging weg voor 1,12.
Ja echt bizar.
Maar het was een instapklaar nieuw huis (nog geen jaar oud).
In deze prijsklasse willen mensen ook betalen voor gemak.
Denk dat bij een ouder huis waar meer aan moet gebeuren we minder extreem wordt overboden, maar 15% is eerder regel dan uitzondering.
  vrijdag 8 april 2022 @ 12:43:09 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204371073
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Je hebt gewoon net als @Claudia_x een 7-year itch :D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204371216
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Is het jullie droomhuis of zou het gewoon leuk zijn als het zou lukken? Staat het huis net te koop of al langer? Heb je een idee of er veel bezichtigingen zijn geweest? Heb je een goed beeld van de verkoopprijs van vergelijkbare panden in de omgeving de afgelopen tijd?

Ik had voor onze huidige woning m'n huiswerk gedaan, maar ik vond het moeilijk de waarde te bepalen omdat het huis grondig gerenoveerd moest worden en er geen vergelijkbare panden in de omgeving te koop stonden of recentelijk hadden gestaan. Juist daarom hadden we een makelaar. En die makelaar kende de verkoopmakelaar weer, waar we profijt van hebben gehad.

Anyhow, wij hebben héél snel bezichtigd en meteen de vraagprijs geboden. Dat durfde ik aan vanwege de staat van het huis en omdat het niet in de hoofdstad was. In Amsterdam zelf hadden we geen kans gemaakt met het bieden van de vraagprijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204371313
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 12:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Lokatie afhankelijk.
Hier in de buurt (omgeving Utrecht) stond een nieuw huis te koop voor 875. Ging weg voor 1,12.
Ja echt bizar.
:X :X
Echt niet normaal meer. Is +25%
  vrijdag 8 april 2022 @ 16:25:31 #37
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204373206
Volgens mij was het gemiddelde rond de 20% overbieden hoor

Wij hadden mazzel met 6% ...

In de hogere regionen is dat natuurlijk wel een klap meer dan 20% overbieden op 2 ton natuurlijk.
Dum de dum
pi_204373763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Goed systeem maar in Nl wordt het lastig om die mensen er na 3 jaar uit te krijgen als ze niet meewerken vanwege de voordelige huur. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit in het VK ook wel eens het geval is.
pi_204381214
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:20 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Goed systeem maar in Nl wordt het lastig om die mensen er na 3 jaar uit te krijgen als ze niet meewerken vanwege de voordelige huur. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit in het VK ook wel eens het geval is.
Drie jaar is sowieso wel apart gekozen in dat opzicht. Als mensen dan niet binnen 2 jaar kopen, moet je ze een huurcontract voor onbepaalde tijd geven.

En zie ze dan nog maar eruit te krijgen als ze een voordelige huur hebben (wat Charlotte pretendeert) en (toch) niet willen kopen.
pi_204382091
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:20 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Zitten genoeg haken en ogen aan in de UK. De huur kan namelijk ook behoorlijk verhoogd worden. Buren van ons zitten in een iets andere constructie waarbij je 50% bezit en 50% huurt. In november ingetrokken, in januari werd de huur 6% verhoogd. Dat dat uberhaupt mag.
pi_204382156
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:25 schreef Fe2O3 het volgende:

In de hogere regionen is dat natuurlijk wel een klap meer dan 20% overbieden op 2 ton natuurlijk.
Afgelopen maand was het in onze gemeente 10,44% gemiddeld.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:41:31 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204382468
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:25 schreef Fe2O3 het volgende:

Hoe hoger het segment, hoe lager het percentage overbieden.

Dat er op 200K 20% overboden wordt is veel waarschijnlijker dan op 900K.

Disclaimer: behalve in Amsterdam :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:43:15 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204382485
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:01 schreef vosss het volgende:

[..]
Afgelopen maand was het in onze gemeente 10,44% gemiddeld.
Als de gemiddelde verkoopprijs 450K was (en dat is fantastisch), dan is de kans groot dat er zowel op een huis van 200K, als een huis van 500K als een huis van 900K rond de 45K overboden is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204383357
Ik zie de eerste prijsverlagingen op funda alweer verschijnen
pi_204383636
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 15:43 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ook.
Heb volgende week een bezichtiging bij een woning, vraagprijs 530K en 70m2. Dit sluit niet aan bij mijn beeld dat ik heb in Amsterdam waar 9-10K/m2 "doodnormaal" is.
Ga nog wel aan mijn aankoopmakelaar vragen waarom dat is, of ze nou bewust heel erg laag de markt op zijn gegaan, of dat de woningmarkt daadwerkelijk afkoelt.
  zaterdag 9 april 2022 @ 16:35:23 #46
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204383639
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 15:43 schreef investeerdertje het volgende:
Op wat voor type huizen?
pi_204383670
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 16:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Op wat voor type huizen?
Give or take 4 ton, tussenwoning
pi_204384713
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoe hoger het segment, hoe lager het percentage overbieden.

Dat er op 200K 20% overboden wordt is veel waarschijnlijker dan op 900K.

Disclaimer: behalve in Amsterdam :')
Laatst op mijn werk: een woning staat nu te koop voor 1,09 mio en is net verkocht voor 1,175 mio. De verkopers hebben het in 2020 gekocht voor 850K.
Godverdomme ruim 3 ton winst in nog geen 2 jaar tijd. :X
pi_204384743
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:27 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Laatst op mijn werk: een woning staat nu te koop voor 1,09 mio en is net verkocht voor 1,175 mio. De verkopers hebben het in 2020 gekocht voor 850K.
leuk als het een tweede woning is maar anders zal je toch weer wat moeten terugkopen voor de hoofdprijs
  zaterdag 9 april 2022 @ 18:33:04 #50
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204384755
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:27 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
En niets verbouwd?
pi_204384763
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En niets verbouwd?
Niets.
Het was al verbouwd en gerenoveerd verkocht in 2020.
pi_204384769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:31 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
leuk als het een tweede woning is maar anders zal je toch weer wat moeten terugkopen voor de hoofdprijs
Verkopers zijn buitenlanders die teruggaan naar hun thuisland.
pi_204385164
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:34 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Verkopers zijn buitenlanders die teruggaan naar hun thuisland.
dan is het inderdaad goeie handel. Ik zit ook op platforms als Estateguru en Rendity en dan zie je wat huizen in andere Europese landen kosten om nog maar te zwijgen van landen als Marokko en Turkije
pi_204385185
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:19 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
dan is het inderdaad goeie handel. Ik zit ook op platforms als Estateguru en Rendity en dan zie je wat huizen in andere Europese landen kosten om nog maar te zwijgen van landen als Marokko en Turkije
Goeie, maar smerige handel.
Het zou gewoon niet moeten.
pi_204385229
Voor een Amsterdammer als ik, voor een iemand die heel graag in de stad wil (blijven) wonen, die heel graag een ruime woning wil (ok, in dit geval was het 100 m2+, ietwat te groot voor mij, maar gaat om principe), waar ik voor de rest van mijn leven kan blijven zitten, en opbouwen, wordt dit natuurlijk heel erg onmogelijk gemaakt.

No way dat ik 1,175 mio kan opbrengen, laat staan 3 ton bijhoesten in 2 jaar tijd.
pi_204385260
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zegt de huisjesmelker die geen permanente huur toe staat.
pi_204385287
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zegt de huisjesmelker die geen permanente huur toe staat.
Ik ben geen een huisjesmelker. Ken je de definitie?
pi_204385302
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ben geen een huisjesmelker. Ken je de definitie?
Oke oke, je hebt helemaal gelijk. Maar verder ben je een groot onderdeel van t probleem zoals je je hier opstelt tegenover verhuur met tijdelijke contracten etc.. M'n punt was dan ook dat je vanuit je ivoren toren lekker aan t klagen bent dat een ander geld kan verdienen aan een woning maar jij nog niet eens toe wilt staan dat je huurder een doorlopend huurcontract krijgt.

Wat je imho een slechte huisbaas maakt en dus een....
pi_204385367
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oke oke, je hebt helemaal gelijk. Maar verder ben je een groot onderdeel van t probleem zoals je je hier opstelt tegenover verhuur met tijdelijke contracten etc.. M'n punt was dan ook dat je vanuit je ivoren toren lekker aan t klagen bent dat een ander geld kan verdienen aan een woning maar jij nog niet eens toe wilt staan dat je huurder een doorlopend huurcontract krijgt.

Wat je imho een slechte huisbaas maakt en dus een....
Uhm, hoezo ben ik een onderdeel van het probleem? Het gaat nu over dat deze verkopers ruim 3 ton winst weten te maken op een woning in nog geen 2 jaar tijd. Dat vind ik niet normaal. Dat haal ik nog niet eens met mijn 2 woningen.
Wat ik wel normaal vind is dat iemand toevallig één voormalige (huur)woning (!!! voordat de huurprijzen explosief stegen) in zijn bezit heeft en de huurders, die niet willen (of kunnen? geen idee) kopen, uit de brand helpt om van mij te huren, en verder de woning verder helemaal netjes onderhoudt.
Dat het contract nu voor 2 jaar is, zoals het hoort in de wettelijke kaders, maakt mij toch geen een slechte huisbaas?
Ik vraag maar 1.200/pm. Dat is keurig te doen voor een stel die Jan Modaal verdienen.

Houd svp je vooroordelen voor je.
pi_204385387
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:40 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Uhm, hoezo ben ik een onderdeel van het probleem? Het gaat nu over dat deze verkopers ruim 3 ton winst weten te maken op een woning in nog geen 2 jaar tijd. Dat vind ik niet normaal. Dat haal ik nog niet eens met mijn 2 woningen.
Wat ik wel normaal vind is dat iemand toevallig één voormalige (huur)woning (!!! voordat de huurprijzen explosief stegen) in zijn bezit heeft en de huurders, die niet willen (of kunnen? geen idee) kopen, uit de brand helpt om van mij te huren, en verder de woning verder helemaal netjes onderhoudt.
Dat het contract nu voor 2 jaar is, zoals het hoort in de wettelijke kaders, maakt mij toch geen een slechte huisbaas?
Ik vraag maar 1.200/pm. Dat is keurig te doen voor een stel die Jan Modaal verdienen.

Houd svp je vooroordelen voor je.
1200 p/m is in jouw ogen een prima huur voor tweeverdieners klopt.
Dat je die voormalige (huur, niet dat dat wat uitmaakt)woning verhuurd heb ik het niet over, wel over het feit dat jij die voor max 2 jaar wilt verhuren. Dat het van de wet mag, maakt je geen betere huisbaas.

Houd jij svp je vooroordelen voor je over iemand die 3 ton weet te verdienen op een schijnbaar gewilde woning :)
pi_204385399
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
1200 p/m is in jouw ogen een prima huur voor tweeverdieners klopt.
Dat je die voormalige (huur, niet dat dat wat uitmaakt)woning verhuurd heb ik het niet over, wel over het feit dat jij die voor max 2 jaar wilt verhuren. Dat het van de wet mag, maakt je geen betere huisbaas.

Houd jij svp je vooroordelen voor je over iemand die 3 ton weet te verdienen op een schijnbaar gewilde woning :)
Kortom: ik ben geen huisjesmelker of een slechte huisbaas. ;)

Weet wat je zegt voordat je het spuit.
pi_204385420
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:43 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Kortom: ik ben geen huisjesmelker. ;)

Weet wat je zegt voordat je het spuit.
Ja, in mijn ogen ben je een slechte huisbaas (en dus een....) omdat je die 2 jaar standaard wil opleggen om te kunnen speculeren op de omstandigheden. Wat jij daar van wilt vinden, is jouw probleem. Maar dat is allemaal volstrekt normaal, maar mensen die op hun eigen, zelf bewoonde, woning winst maken. Poh, dat moet echt niet kunnen. Nee, dat is "smerige handel"

Je bent de pot die de ketel verwijt. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken.
pi_204385448
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, in mijn ogen ben je een slechte huisbaas (en dus een....) omdat je die 2 jaar standaard wil opleggen om te kunnen speculeren op de omstandigheden. Wat jij daar van wilt vinden, is jouw probleem. Maar dat is allemaal volstrekt normaal, maar mensen die op hun eigen, zelf bewoonde, woning winst maken. Poh, dat moet echt niet kunnen. Nee, dat is "smerige handel"

Je bent de pot die de ketel verwijt. Meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken.
Prima, dan ben ik toch in jouw ogen een slechte huisbaas. Gelukkig zijn mijn huurders blij met mijn woning (heb ik zwart op wit staan in de mail). Slecht hč.

Joe.
pi_204385472
Als je denkt dat het normaal is om in 2 jaar 3 ton winst te maken op je eigen woning, ben je krankzinnig.

Vooroordelen, kom maar op. Feed me.
pi_204385596
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:50 schreef Slumlord. het volgende:
Als je denkt dat het normaal is om in 2 jaar 3 ton winst te maken op je eigen woning, ben je krankzinnig.

Ik hoop ook om op onze investering in 2014 het dubbele te halen. Dan kunnen wij hypotheken in een keer afbetalen. Moet lukken gezien de markt. Dan is de rest van onze investeringen afbetaald.

De regio waar wij zitten is niet zo extreem verhit maar genoeg om lekker te verdienen.

En waarom zou je het niet doen?
pi_204385600
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is er precies smerig aan? Dat zijn ongeveer de prijsstijgingen van afgelopen jaren.
Heel naar als je een starter bent. Het is een voorbeeld van dat het systeem er niet op gericht is om het bezit van een huis om in te wonen betaalbaar te houden. Maar op een systeem wat actief (buitenlandse) investeerders heeft aangemoedigd om in (woon)vastgoed in Nederland te investeren, en het verhuren van woningen aantrekkelijker heeft gemaakt, waardoor veel meer mensen huizen om te verhuren zijn gaan kopen. Zonder die impulsen zou de markt een stuk minder verhit zijn geweest nu.
pi_204385648
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:02 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Ik hoop ook om op onze investering in 2014 het dubbele te halen. Dan kunnen wij hypotheken in een keer afbetalen. Moet lukken gezien de markt. Dan is de rest van onze investeringen afbetaald.

De regio waar wij zitten is niet zo extreem verhit maar genoeg om lekker te verdienen.

En waarom zou je het niet doen?
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
pi_204385665
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind ik minder "smerig".
Het voelt op een of andere manier wrang dat buitenlanders in 2020 hier een woning kopen om vervolgens 2 jaar later met ruim 3 ton te verkopen.
En als volbloed Nederlanders zijn?
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:08:14 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204385666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Vind ik minder "smerig".
Ah, dus het probleem is niet het feit dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn die 3 ton meer neer te leggen voor die woning, maar het probleem zit hem meer in dat het 'buitenlanders' zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204385677
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:08 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
En als volbloed Nederlanders zijn?
Ook.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah, dus het probleem is niet het feit dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn die 3 ton meer neer te leggen voor die woning, maar het probleem zit hem meer in dat het 'buitenlanders' zijn?
Niet lekker geformuleerd inderdaad.
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:12:21 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_204385718
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ook.
[..]
Niet lekker geformuleerd inderdaad.
Oke dus het probleem is dat de markt zodanig is dat er blijkbaar kopers bereid zijn om die 3 ton meer neer te leggen voor dat huis? Dan is het dus gewoon marktconform, want de markt doet wat de markt doet.

Of is het stiekem een beetje dat het steekt dat die woning 3 ton meer waard geworden is (blijkbaar, want mensen zijn bereid het ervoor neer te leggen) en dat, zoals je zelf zegt, jij dat met 2 woningen niet eens voor elkaar krijgt?
pi_204385763
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Of is het stiekem een beetje dat het steekt dat die woning 3 ton meer waard geworden is (blijkbaar, want mensen zijn bereid het ervoor neer te leggen) en dat, zoals je zelf zegt, jij dat met 2 woningen niet eens voor elkaar krijgt?
Of het écht 3 ton meer waard is geworden weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het een gewilde woning is (geworden), gezien het helemaal opgeknapt en gerenoveerd is (en geen energielabel want Rijksmonument, maar ongetwijfeld naar deze maatstaven energiezuinig), met een A-plek. Ik ben het er niet mee eens dat het in 2 jaar tijd 3 ton meer waard is geworden omdat een individu op deze aardbol bereid is om dat te betalen voor die woning.

Dat persoonlijke accent doet er niet toe in deze conservatie.

Kortom: dus ómdat iemand bereid is om 3 ton meer te betalen voor die woning, ís dat ineens "normaal" ofzo?
pi_204385791
Probleem is lokale overheden. Ik heb al 5x principe verzoek ingediend voor starterswoningen of seniorenwoningen. Whatever gemeente wil.

Mag niet. Bla bla bla er is geen tekort huurwoningen.

Ik mag wel een en schuur bouwen van x aantal meter. Konden ook 6 woningen worden. Die schuur staat er ondertussen.

Weer aanvraag woningen. Mag niet. Een extra schuur mag wel door te schuiven met kadastrale grenzen.

Theoretisch hadden wij 15 luxe starter/seniorenwoningen/whatever kunnen bouwen.

Woning mag niet. Schuur/hal mag wel 😲

Reden. De gemeente maakt er geen winst op. Grond is eigen bezit. Normaliter koopt gemeente landbouwgrond voor laag bedrag en verkoopt dit voor dure bouwprijs.

Ik hoorde paar maand geleden dat de wachtlijst voor huurwoning in ons kleine doarp 250 is. Dat zal nu flink opgelopen zijn. 5 jaar geleden hadden wij makelaar nodig om onze app te huur te zetten. Nu hoef ik niets te doen. App is al verhuurd zonder dat het vrij komt 🙃
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:23:38 #74
16180 crew  CoolGuy
pi_204385825
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:17 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Of het écht 3 ton meer waard is geworden weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het een gewilde woning is (geworden), gezien het helemaal opgeknapt en gerenoveerd is (en geen energielabel want Rijksmonument, maar ongetwijfeld naar deze maatstaven energiezuinig), met een A-plek. Ik ben het er niet mee eens dat het in 2 jaar tijd 3 ton meer waard is geworden omdat een individu op deze aardbol bereid is om dat te betalen voor die woning.

Dat persoonlijke accent doet er niet toe in deze conservatie.

Kortom: dus ómdat iemand bereid is om 3 ton meer te betalen voor die woning, ís dat ineens "normaal" ofzo?
Nou, als ik mijn huis verkoop en iemand is bereid daar 3 ton meer voor te betalen, dan is dat blijkbaar wat de markt zegt. Dat jij dat niet normaal vindt is natuurlijk prima, maar ja, andere mensen vinden het al niet normaal dat er 30k of 50 overboden wordt. Maar dat is blijkbaar ook de markt. Daar kunnen we met z'n allen iets van vinden, maar facts don't care about feelings.
pi_204385870
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, als ik mijn huis verkoop en iemand is bereid daar 3 ton meer voor te betalen, dan is dat blijkbaar wat de markt zegt. Dat jij dat niet normaal vindt is natuurlijk prima, maar ja, andere mensen vinden het al niet normaal dat er 30k of 50 overboden wordt. Maar dat is blijkbaar ook de markt. Daar kunnen we met z'n allen iets van vinden, maar facts don't care about feelings.
Natuurlijk heb je gelijk. Dat weet ik heus wel.
Neemt nog steeds niet weg dat ik het niet normaal vind dat in 2 jaar 3 ton meer betaald wordt voor een woning. Dát klopt gewoon niet.
  zaterdag 9 april 2022 @ 20:42:24 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204386081
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:50 schreef Slumlord. het volgende:

Ik lees nu dat het om een huis gaat dat 2 jaar geleden 895K kostte, dus dan gaat het om 30% in 2 jaar... dat zal in andere segmenten soms ook zo zijn, maar een huis dat 2 jaar terug 300K kostte en nu voor 400K weggaat horen we je niet over, terwijl dat dezelfde stijging is en een veel groter deel van de markt.

Hoeveel het feitelijk is maakt niet uit of er nou 3 panden van 300K zijn die naar 400K gaan of een van 895K naar 1.175K is procentueel vergelijkbaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204386258
Als iemand 3 ton meer voor mijn woning, (in de verhuurde staat), zou meer zou willen betalen, zou ik ook akkoord geven hoor.

Tering hoor. Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind.
pi_204386447
Al vind ik niet dat dat mij een slechte huisbaas of huisjesmelker maakt. Ik heb/had toevallig een woning gekocht in 2014 en op een gegeven moment wilde ik daar niet meer wonen, welke ik toen heb verhuurd en na een uitwisseling in het buitenland heb ik een andere woning gekocht, en sindsdien ben ik die woning blijven verhuren aan mensen die telkens na 1/2 jaar wegwilden.

Ik loop niet weg voor onderhoud hoor. Laatst nog uit mezelf de CV-ketel onderhouden ( :D kijk mij eens een goede huisbaas zijn) en nu zijn er voegscheuren in de badruimte, welke ik best wil herstellen (badkamer is al 15 jaar oud, dus lijkt me niet gek) maar ik ben afhankelijk van de aannemers die dit voor een schappelijke prijs kunnen/willen doen. Heb wel een offerte gekregen, maar vind ik te duur. Dus ik wacht nog op een tweede offerte.
Dat deze huurders niet langer dan 2 jaar kunnen/mogen blijven van mij, is puur omdat ik dat gewoon controle over mijn eigen financiën en (inderdaad) omstandigheden wil hebben. Ik wil gewoon kunnen verkopen als ik dat wil.
De huurders wisten dondersgoed wat ze deden voordat ze een contract met me aangingen; ze wisten dat het nu voor 2 jaar zou zijn.

Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:14:19 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204386636
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:53 schreef Slumlord. het volgende:
Als iemand 3 ton meer voor mijn woning, (in de verhuurde staat), zou meer zou willen betalen, zou ik ook akkoord geven hoor.

Tering hoor. Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind.
Is dat ook een pand dat 2 jaar terug 900K kostte?
En we hoeven je niet uit te leggen wat "verhuurde staat" met de prijs doet.

Maar blijven hameren op die 3 ton is ook zinloos.
Als het een huis van 300K was dat nu een ton meer opgeleverd had dan was je toch ook niet zo van slag geweest?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204386649
Een huis verhuren inclusief ketel maakt je er verantwoordelijk voor. Hem niet onderhouden is voor jou eerder nadelig.
pi_204386747
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is dat ook een pand dat 2 jaar terug 900K kostte?
En we hoeven je niet uit te leggen wat "verhuurde staat" met de prijs doet.

Maar blijven hameren op die 3 ton is ook zinloos.
Als het een huis van 300K was dat nu een ton meer opgeleverd had dan was je toch ook niet zo van slag geweest?
Helemaal gelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:15 schreef investeerdertje het volgende:
Een huis verhuren inclusief ketel maakt je er verantwoordelijk voor. Hem niet onderhouden is voor jou eerder nadelig.
Ik onderhoud het/hem puur omdat ik me daartoe verplicht voel. Het gaat om mijn eigendom.
Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas of huisjesmelker, ietwat jij mij verwijt.
pi_204386769
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik onderhoud het/hem puur omdat ik me daartoe verplicht voel. Het gaat om mijn eigendom.
Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas of huisjesmelker, ietwat jij mij verwijt.
Ah, kijk. Het eigenbelang is er al
pi_204386780
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ah, kijk. Het eigenbelang is er al
Dus maakt het mij een slechte huisbaas of huisjesmelker?
pi_204386853
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nee, dat is onder andere die twee jaar en dat er een riante winstmarge op de huur zal zitten. Dit maakt je sarcastische kijk mij nou gelijk duidelijk 😉
pi_204386939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:23 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Je doet niks illegaals. Het maakt je wel een huisjesmelker.
pi_204387064
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Helemaal gelijk.
[..]
Ketel is ook puur voor verhuurder.
En heb je ook rook/co2 melders?
Wij laten de melders elk jaar checken. Blussers ook elk jaar. Ketels ook elk jaar.
Door extern bedrijf.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:41:14 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387105
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen.

Volgens mij gaat dit allemaal niet op.
En nee, ¤ 1.200 is in Amsterdam geen huur die in de categorie "huisjesmelker" valt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204387129
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:41 schreef Leandra het volgende:
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen.

Volgens mij gaat dit allemaal niet op.
En nee, ¤ 1.200 is in Amsterdam geen huur die in de categorie "huisjesmelker" valt.
Afhankelijk van de website die je pakt kan het ook een slechte verhuurder zijn.
  zaterdag 9 april 2022 @ 21:50:15 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387322
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Afhankelijk van de website die je pakt kan het ook een slechte verhuurder zijn.
Ja klopt, maar dat iemand voor maximaal 2 jaar wil verhuren maakt iemand niet automatisch een slechte verhuurder.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204387370
.

[ Bericht 33% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:21:46 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:00:08 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387551
Laat je niet opnaaien joh, het is niet alsof je de enige hier bent die een huis verhuurt, je bent wel een van de weinige verhuurders die maar 1 pand voor de verhuur heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204387763
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 21:04 schreef Slumlord. het volgende:
Al vind ik niet dat dat mij een slechte huisbaas of huisjesmelker maakt. Ik heb/had toevallig een woning gekocht in 2014 en op een gegeven moment wilde ik daar niet meer wonen, welke ik toen heb verhuurd en na een uitwisseling in het buitenland heb ik een andere woning gekocht, en sindsdien ben ik die woning blijven verhuren aan mensen die telkens na 1/2 jaar wegwilden.

Ik loop niet weg voor onderhoud hoor. Laatst nog uit mezelf de CV-ketel onderhouden ( :D kijk mij eens een goede huisbaas zijn) en nu zijn er voegscheuren in de badruimte, welke ik best wil herstellen (badkamer is al 15 jaar oud, dus lijkt me niet gek) maar ik ben afhankelijk van de aannemers die dit voor een schappelijke prijs kunnen/willen doen. Heb wel een offerte gekregen, maar vind ik te duur. Dus ik wacht nog op een tweede offerte.
Dat deze huurders niet langer dan 2 jaar kunnen/mogen blijven van mij, is puur omdat ik dat gewoon controle over mijn eigen financiën en (inderdaad) omstandigheden wil hebben. Ik wil gewoon kunnen verkopen als ik dat wil.
De huurders wisten dondersgoed wat ze deden voordat ze een contract met me aangingen; ze wisten dat het nu voor 2 jaar zou zijn.

Dat maakt mij nog geen een slechte huisbaas.
Gaat dat nou echt zo makkelijk? Een huis kopen, er niet meer willen wonen en het zo in de verhuur gooien? Om vervolgens zomaar weer een nieuw huis te kopen? Zaten er geen hypotheken op of zo en dat je dus geen rekening hoefde te houden met een hypotheekverstrekker?
pi_204387799
.

[ Bericht 50% gewijzigd door Slumlord. op 10-04-2022 11:22:00 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:13:41 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204387825
Helaas ben ik te pauper om een woning hypotheekvrij te kunnen kopen ;(
pi_204387874
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:12 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
In 2014? Toen ik het hypotheekvrij kocht? En tot nu toe hypotheekvrij, los van een andere woning welke ik eind vorig jaar heb verkocht met winst, met die woning in onderpand, ja hoor.
Oké, dus je hebt of had gewoon veel geld waardoor je meteen bij koop van huizen het bedrag zelf kunt aftikken. Leuk denk ik? Maar het duurt dus wel een hele poos wil je die grote investering(en) terugverdienen denk ik?
pi_204387877
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
Helaas ben ik te pauper om een woning hypotheekvrij te kunnen kopen ;(
Had je bij je geboorte maar andere ouders moeten kiezen. Had je als student hypotheek vrij kunnen kopen
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:17:51 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204387884
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Had je bij je geboorte maar andere ouders moeten kiezen. Had je als student hypotheek vrij kunnen kopen
Had ik maar gestudeerd ;(
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:19:54 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387917
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, of je bent op je 21ste wees... kun je wellicht ook een huis kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204387921
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:17 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Oké, dus je hebt of had gewoon veel geld waardoor je meteen bij koop van huizen het bedrag zelf kunt aftikken. Leuk denk ik? Maar het duurt dus wel een hele poos wil je die grote investering(en) terugverdienen denk ik?
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
  zaterdag 9 april 2022 @ 22:21:42 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204387932
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:20 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Tot nu toe heb ik mijn vermogen niet als "grote investeringen" gezien. Ook nooit bewust van geweest.
Ik ben nu nog geen 30, minus 10 jaar geleden, dan is het 2012, wie had grote investeringen in deze huizenmarkt voorzien?
Als ik in 2008 een heel pand in Amsterdam hypotheekvrij had gekocht, was ik nu multimiljonair geweest.
Als je nu nog geen 30 bent was je in 2008 nog niet meerderjarig, dus een pand kopen was geen optie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204387958
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 22:20 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
oké maar bereken je niet vanaf welk moment je er ‘echt’ aan gaat verdienen? Ik snap dat het nu al een passief inkomen is, maar je hebt er zelf wel ooit voor betaald natuurlijk en dat bedrag heb je (ga ik vanuit door de jaartallen) nog niet ‘terugverdiend’.

Toevoeging: tenzij je hele hoge huur vraagt natuurlijk 😋😋

Zo zou ik het bekijken dan, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')