abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204335517

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_204335543
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 07:24 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik moet het nog even controleren maar Groenweg lijkt het op eerste gezicht dat men geen correcte rente heeft berekend. Boeterente is toch 6 maanden of maximaal de totale rente tot aan normale aflostermijn als dat lager is aflossing was 29 maart i.p.v. 1 mei.
Helaas is dit ook weer versoberd. Bij aflossing in de laatste drie maanden is aflossing boetevrij.

Bij projecten van 5 jaar snap ik dat nog wel omdat herfinanciering moeilijk te plannen is. Bij deze kortlopende flip constructies vind ik het grote onzin.
pi_204335814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 08:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Helaas is dit ook weer versoberd. Bij aflossing in de laatste drie maanden is aflossing boetevrij.
Wat er in dit specifieke project staat weet ik niet, maar normaal staat in de financiele analyse de afspraken voor vervroegde aflossing, in de av vanaf 30/07/2020 staat dat ook in artikel 18. Helaas heeft sig in de eerste periode vanaf de in werking treding van die av financiele analyses opgesteld waar de tekst uit art 18.3 (de 3 maanden) niet in is opgenomen terwijl de 6 maanden er wel expliciet staat, daarmee werd op z'n minstde indrukt gewekt dat die 3 maanden op dat specifieke project niet van toepassing is. In het verleden hebben ze dat ook met een paar (1 of 2?) projecten na opmerkingen door investeerders uiteindelijk zo uitgevoerd, de laatste keer kreeg ik te horen dat ik maar ergens anders moest gaan investeren...

Helaas is de boeterente op die manier flink uitgekleed, en zoal sje al aangeeft is een paar maanden op 5 jaar heel iets anders dan een paar maanden op 1 jaar, daar zouden ze best een verschil in kunnen maken zodat bij korte termijnen alle partijen vooraf weten wat het kost cq. oplevert. In het verleden hadden ze meen ik ook een boeterente die de eerste twee jaar het dubbel was van de periode daarna, als ze dan ook de administratiekosten naar rato gaan berekenen gaat het helemaal de goede kant op voor de investeerders :)
pi_204335858
Blijkbaar was er een investeerder van het project B*nB*o het niet eens met de gang van zaken zoals ccf dat heeft afgehandeld en naar het KiFiD gegaan (link naar uitspraak). Zelf was ik ook wel verbaasd over de hele manier waarop ccf dat project naar mijn mening door haar handen heeft laten glippen en de regie kwijt was en investeerders heel fors heeft laten afschrijven. Dat is geschiedenis, maar wel interessant om te lezen wat de afwegingen van het KiFiD zijn om de kansen in de toekomst een beetje in te schatten.
pi_204335907
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:05 schreef tnhb het volgende:
Blijkbaar was er een investeerder van het project B*nB*o het niet eens met de gang van zaken zoals ccf dat heeft afgehandeld en naar het KiFiD gegaan (link naar uitspraak). Zelf was ik ook wel verbaasd over de hele manier waarop ccf dat project naar mijn mening door haar handen heeft laten glippen en de regie kwijt was en investeerders heel fors heeft laten afschrijven. Dat is geschiedenis, maar wel interessant om te lezen wat de afwegingen van het KiFiD zijn om de kansen in de toekomst een beetje in te schatten.
Je moet ook niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
pi_204336162
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je moet ook niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
Dan moet je wel een goed onderbouwde zaak hebben, en die ontbrak in deze casus als ik het verhaal zo lees. En voor een investering van 500 euro het risico lopen dat je griffiekosten en proceskosten moet betalen lijkt me ook een slechte gok.
pi_204336182
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:48 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dan moet je wel een goed onderbouwde zaak hebben, en die ontbrak in deze casus als ik het verhaal zo lees. En voor een investering van 500 euro het risico lopen dat je griffiekosten en proceskosten moet betalen lijkt me ook een slechte gok.
Dan moet je geen goed onderbouwde zaak hebben inderdaad en geen dingen gaan roepen die je niet kunt bewijzen, zoals bv. dat die investeerder banden heeft met de debiteur e.d.

Als CCF selectief passages uit het voorstel door heeft gezet, maak je wel een kans. Maar zou me dan tot die scope beperken.

Ken verder de pitch niet. Zou ook nog wel kijken hoe het staat met de aanvankelijk gestelde zekerheden versus wat er van over blijft.

Als ik me echt benadeeld zou voelen en dingen kan onderbouwen, zou ik niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
pi_204336396
Voor geïnteresseerden in de casus CCF/ D*e Sla*ger: het huis staat inmiddels op Funda.
https://www.funda.nl/koop(...)arleseweg-56-a-en-b/
Net huisje, moet voldoende opbrengen zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_204336595
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 09:51 schreef Halcon het volgende:
Dan moet je geen goed onderbouwde zaak hebben inderdaad en geen dingen gaan roepen die je niet kunt bewijzen, zoals bv. dat die investeerder banden heeft met de debiteur e.d.

Als CCF selectief passages uit het voorstel door heeft gezet, maak je wel een kans. Maar zou me dan tot die scope beperken.

Ken verder de pitch niet. Zou ook nog wel kijken hoe het staat met de aanvankelijk gestelde zekerheden versus wat er van over blijft.

Als ik me echt benadeeld zou voelen en dingen kan onderbouwen, zou ik niet naar het KiFiD stappen, maar naar de rechter.
Het was mijn eerste project bij ccf (zou er nu niet instappen), zekerheden waren beperkt: verpanding machines en mallen in eerste verband en overige inventaris en voorraden in tweede verband (na bank). Dus daar kan je niet veel uit verwachten, machine kan als bodemgoederen naar belastingdienst en bank pakt de andere verpanding. Hoe dat met verpandingen werkt en waar de risico's zitten zouden de platformen overigens best wel eens beter mogen uitleggen.

Naar mijn mening was (en helaas bij veel platformen nog steeds regelmatig is) de beperkte informatie (en bij Direct leningen geen correspondentie) het grootste probeem, dan krijg je al snel het gevoel dat er ergens partij wordt gekozen. Daarnaast is er gedurende de stemmingsronde extra (maar nog steeds niet volledige) informatie gekomen, dus terwijl de stemming al liep en niet duidelijk werd aangegeven dat iemand op zijn/haar keuze terig kon komen. Op basis van die info samen met de niet actief verstrekte info cq. "onder geheimhouding vallende" cq. volgens ccf op basis van afm richtlijnen niet actief moeten verstrekken, zou je namelijk kunnen verwachten dat er minder vóór en meer tegen het voorstel gestemd zou gaan worden. Er is zover ik weet nog nooit een compleet gedetailleerd voorstel cq. afgesproken regeling expliciet gedeeld, het is altijd een (selectieve?) samenvatting. (Heeft iemand al eens een copy van een vaststellingsovereenkomst te zien gekregen?). Als dan het resultaat een close call is, ontstaat al snel de indruk dat er niet goed is gehandeld. Zoals altijd, is dat vervolgens een groot grijs gebied en hang het er vooral vanaf waar de belangen van de regiserende partij ligt hoe de nuances worden ingevuld zonder dat er expliciet fout wordt gehandeld. Tenslotte heeft ccf in dat project na iets van 1,5 jaar een door haar uitbetaalde (niet door geldnemer betaalde) termijn verrekend in de eindafrekening terwijl ze vooraf nooit hadden aangegeven dat die termijn door ccf was voogeschoten, ook de vertragingsrente was meen ik niet in het eindvoorstel meegerekend zodat het gevoel onstaat dat het rooskleuring wordt weergegeven dan het feitelijk is.
Nu komt dat "na 1.5 jaar verrekenen" denk ik niet meer voor, maar als je het hele optelsommetje van de situatie maakt, kan ik me voorstellen dat iemand het niet eens is met wat er gedaan is. Alleen is het niet eenvoudig objectief vast te stellen en bewijsbaar, zoals dat helaas vaak het geval is.
pi_204336628
quote:
Ik lees dat maar 53% akkoord was met het voorstel. Dat was bijna de eerste keer (als ik het goed heb) dat een voorstel afgewezen is. Verder is er naderhand nog aanvullende informatie geweest die wellicht voor een andere uitslag gezorgd had als die van het begin af aan kenbaar gemaakt was. Daarna heeft CCF "selectief extra informatie aan enkele andere geldverstrekkers verstrekt" waarvan ik me afvraag of dat transparant is.
Op zich niet gek dus om het te proberen en in de vorderingen staan ook wat opbouwende zaken in om het in de toekomst voor de investeerders beter te maken. Hieronder vallen wat mij betreft het informeren dat een stem herroepen kan worden (CCF stelt dat dit kan maar dit staat niet op de website of in de mail over de stemronde), het toevoegen van een stem-link als er nieuwe informatie beschikbaar gesteld wordt (makkelijk om je stem dan eventueel te herzien) en een reactie-mogelijkheid op de website zodat geldverstrekkers van elkaar kunnen lezen welke reacties er komen (als je met trots verteld dat je een award voor transparantie gewonnen hebt, moet dit voorstel op een warm welkom kunnen rekenen). De zaak mag dan verloren zijn maar ik hoop dat dit wel helpt om de CF-markt te verbeteren.
pi_204336652
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 08:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Bij projecten van 5 jaar snap ik dat nog wel omdat herfinanciering moeilijk te plannen is. Bij deze kortlopende flip constructies vind ik het grote onzin.
Groenweg was een project van 6 maanden t/m 28/4/22. Zonder kosten voor investeerders.
Het is geherfinanicieerd voor 5 maanden, ook weer zonder kosten. Je hebt dus een project voor 10-11 maanden zonder kosten. Een leuk alternatief voor de spaarrekening.
pi_204336861
https://www.collincrowdfund.nl/jan-van-der-made-box-3/

Een FLIP voor 6 maanden 6%

Eenvoudige rijtjeswoning aan te kopen voor 500.000 (?)
WOZ 1-1-21 266.000

https://huispedia.nl/utrecht/3513va/kerkweg/37
pi_204336947
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef zeeland6 het volgende:

WOZ 1-1-21 266.000

Ha ha voor een paar euro's het risico lopen dat hij het ding niet kwijtraakt....ik lees m niet eens na jouw samenvatting.
Pecunia non olet
pi_204336986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:12 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ha voor een paar euro's het risico lopen dat hij het ding niet kwijtraakt....ik lees m niet eens na jouw samenvatting.
"De verbouwingskosten zullen ongeveer uitkomen op ¤ 20.000, welke volledig uit eigen middelen worden voldaan. Bij de verbouwing zullen in ieder geval de kozijnen en de vloer vervangen worden en het huis zal volledig opnieuw geschilderd worden."

Voor 20k kan je tegenwoordig 3 kozijnen kopen >:)

https://www.funda.nl/koop(...)-42612269-kerkweg-9/

Dat pandje van hem is kleiner en moet dan minimaal 550k gaan opbrengen?
pi_204337030
quote:

WOZ 1-1-21 266.000

Deze laat ik aan me voorbijgaan. Die woning lijkt me geen ¤ 500k waard. Ook niet na een verbouwing van ¤ 20k.
pi_204337155
quote:

WOZ 1-1-21 266.000

Hele vage tekst in de pitch:
quote:
De ondernemer heeft de mogelijkheid om vergoedingsrentevrij vervroegd af te lossen, echter zullen te allen tijde de 6 termijnen voldaan moeten worden. Indien er vervroegd afgelost wordt, worden de toekomstige termijnen tegelijk met de vervroegde aflossing voldaan.
Is het nu boetevrij of niet
pi_204337173
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Als hij af wil lossen, dan betaalt hij de hoofdsom plus de nog openstaande maandelijkse termijnen. Dus da's niet echt boetevrij.
pi_204337324
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Als hij na 1 maand al aflost heb je 36% rendement (op jaarbasis en minus de kosten).
Pecunia non olet
pi_204337637
Een nieuw HcN project: (klimmen met ondersteunende horeca) met voor geïnteresseerde meteen een linkje.

quote:
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Apex Boulders Groningen (deel 1). Op dit project wordt 7% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.

Donderdag 7 april om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
SPOILER

[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 05-04-2022 12:54:01 ]
pi_204337782
Nieuw 5 jarig SiG project:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Willem van Otterloostraat 7 te Hengelo. Je kunt vanaf 7 april 2022 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een woonappartement op de 1e etage met 3 slaapkamers, terras en parkeergelegenheid in de directe omgeving.

https://investeren.sameni(...)van-otterloostraat-7
pi_204338008
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:36 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Willem van Otterloostraat 7 te Hengelo. Je kunt vanaf 7 april 2022 om 12.30 uur investeren in dit project. Het betreft een woonappartement op de 1e etage met 3 slaapkamers, terras en parkeergelegenheid in de directe omgeving.

opmerkelijk ; zie beroep uitkering (zie ook linkedin profiel) en onderstaand uit de pitch
Deze huur is voor het eerste jaar dit bedrag omdat de huidige eigenaar maximaal 1 jaar mag blijven wonen. Na dit jaar zal de huur voldoende zijn naar verwachting voor de maandlasten van de hypotheek.
pi_204338066
quote:

WOZ 1-1-21 266.000

Lekker kort. Leuke om aan je loyaliteitsprogramma te werken.
pi_204338686
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 13:01 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Lekker kort. Leuke om aan je loyaliteitsprogramma te werken.
Dat wel ja. Maar stop je er 1000 euro's in dan heb je na een half jaar 24 euro's in de pocket als alles goed gaat. Gaat het niet goed, een flinke stroom mails van Collin Beheer/Ome Bas. En flink wat geduld vereist. Scheve verhouding baten/risico....

Heb in die Boulderhal wel een bijdrage gedaan. Interessante organisatie met veel kapitaal. Fijn te weten als ze eens een maandje dicht moeten voor corona. En niet het laatste project vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_204338736
Wat vinden jullie van GVE/Eetcafé Bolle Sien. Toplocatie in een gezellige studentenstad. Vierdaagsefeesten.
Veel ervaring maar weinig vlees op de botten.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25523
Pecunia non olet
pi_204338825
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat wel ja. Maar stop je er 1000 euro's in dan heb je na een half jaar 24 euro's in de pocket als alles goed gaat.
Dit geldt natuurlijk voor elk project (give or take een paar euro's)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_204338868
quote:

[..]
Dat wel ja. Maar stop je er 1000 euro's in dan heb je na een half jaar 24 euro's in de pocket als alles goed gaat. Gaat het niet goed, een flinke stroom mails van Collin Beheer/Ome Bas. En flink wat geduld vereist. Scheve verhouding baten/risico....

Heb in die Boulderhal wel een bijdrage gedaan. Interessante organisatie met veel kapitaal. Fijn te weten als ze eens een maandje dicht moeten voor corona. En niet het laatste project vermoed ik.
Ik begrijp deze zin niet van de bouldershal. De ondernemers (4) tekenen hoofdelijk mee en daarnaast neemt HCN een verpanding op de inventaris. Één ondernemer tekent hoofdelijk mee voor 10% op basis van zijn aandeel.

Wie tekent nu waar hoofdelijk aan mee, en eentje maar voor 10%?
pi_204338886
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:26 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Dit geldt natuurlijk voor elk project (give or take een paar euro's)
Klopt! Maar bij een project van zeg 4 jaar hoef je niet 8 x een beslissing te nemen over een investering waarvan je eigenlijk maar weinig weet.
Pecunia non olet
pi_204338896
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:17 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden jullie van GVE/Eetcafé Bolle Sien. Toplocatie in een gezellige studentenstad. Vierdaagsefeesten.
Veel ervaring maar weinig vlees op de botten.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25523
ziet er gezellig uit maar nul zekerheden.
pi_204338905
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt! Maar bij een project van zeg 4 jaar hoef je niet 8 x een beslissing te nemen over een investering waarvan je eigenlijk maar weinig weet.
Dan ga je wel lekker snel naar diamant ;)
pi_204339079
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:30 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik begrijp deze zin niet van de bouldershal. De ondernemers (4) tekenen hoofdelijk mee en daarnaast neemt HCN een verpanding op de inventaris. Één ondernemer tekent hoofdelijk mee voor 10% op basis van zijn aandeel.

Ze bedoelen waarschijnlijk een borgstelling in plaats van Hoofdelijke Aansprakelijkheid
pi_204339110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:30 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Verderop staat:
quote:
Werckstof B.V. bezit 55% van de aandelen van Apex Boulders Groningen. Lokaal wordt een samenwerking aangegaan met twee Groningers, Anika Smit en Frank Folkersma, die met hun eigen B.V.’s ieder 17,5% van de aandelen bezitten en de dagelijkse gang van zaken voor hun rekening zullen nemen. Jan van Dieren, mede-eigenaar van Boulderhal Roest in Zwolle, gaat zorgdragen voor een stuk aansturing in de beginfase en hij bezit 10% van de aandelen.
Dus Jan tekent mee voor 10%
Maar dan staat er wel dat er 4 ondernemers hoofdelijk meetekenen. Die Werckstof BV bestaat uit 3 personen, dan heb je Anika en Frank plus die Jan met zijn 10%. Dan tel ik 6 personen, wel maar 4 BV's. Hoe is dan de overige 90% verdeeld? 30% voor iedere BV of 2 x 17,5% en 55% voor dat Werckstof?

Ik vind het ook een beetje een vreemde eend bij HCN. Ja, er zit ook horeca bij, maar het is toch meer gericht op sport.

Daarnaast heb ik gister al ingeschreven op die Tarboosh en is mijn crowdfund geld een beetje op deze maand. Ik had vorige week mijn automatisch investeren wel aangezet voor 5 sterren, maar denk dat ik die maar weer uit zet nu, als ik deze boulderhal alsnog wil kan ik later deel 2 wel mee pakken.
pi_204339166
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:53 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Verderop staat:
[..]
Maar dan staat er wel dat er 4 ondernemers hoofdelijk meetekenen. Die Werckstof BV bestaat uit 3 personen, dan heb je Anika en Frank plus die Jan met zijn 10%. Dan tel ik 6 personen, wel maar 4 BV's. Hoe is dan de overige 90% verdeeld? 30% voor iedere BV of 2 x 17,5% en 55% voor dat Werckstof?

Ik vind het ook een beetje een vreemde eend bij HCN. Ja, er zit ook horeca bij, maar het is toch meer gericht op sport.

Daarnaast heb ik gister al ingeschreven op die Tarboosh en is mijn crowdfund geld een beetje op deze maand. Ik had vorige week mijn automatisch investeren wel aangezet voor 5 sterren, maar denk dat ik die maar weer uit zet nu, als ik deze boulderhal alsnog wil kan ik later deel 2 wel mee pakken.
Bij hoofdelijke aansprakelijkheid (in privé) ben je aansprakelijk voor het gehele bedrag. Je kan niet 10% of 30% of 55% hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dit kan alleen met een borgstelling

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 05-04-2022 15:04:15 ]
pi_204339292
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 14:53 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Verderop staat:
[..]

De pitch is aangepast nav mij melding. 10% van 10% was maar 1% immers.
pi_204340165
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:58 schreef zeeland6 het volgende:
SIG

Bij Kasteel Bl 5c klopt de boeterente uberhaupt niet.

lopende maand rente ontbreekt.
er zijn 3 maanden boeterente uitbetaald.
project loopt t/m 15/7
Moet zijn:

De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen:
Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen
overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter
dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode.
In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend
. Daarnaast brengt
SamenInGeld administratiekosten in rekening.
SIG heeft gecorrigeerd, maar nog niet correct. Er ontbreekt nog steeds een maand rente...

quote:
Geachte Investeerder,
U heeft geïnvesteerd in het project Kasteel Bleienbeekstraat 5 C te Maastricht. De hypotheek is op 28 maart 2022 afgelost. Wij hebben 3 maanden uitgekeerd, maar het moest zijn tot einde looptijd en dat is tot en met 14 juli. Dus hebben we 15 dagen extra uitgekeerd.
pi_204340240
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 16:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
SIG heeft gecorrigeerd, maar nog niet correct. Er ontbreekt nog steeds een maand rente...
[..]

28 maart + 3 mnd + 15 dagen = 14 juli?
pi_204340281
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 16:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
28 maart + 3 mnd + 15 dagen = 14 juli?
Zo redeneert SIG misschien, maar in totaal zijn 17 maanden rente vergoed voor de 18-maands lening, en dat is 1 maand te weinig. Op 28 maart moest sowieso de rente van maart nog betaald, dus 3 maanden = mrt+apr+mei dus juni ontbreekt nog.
pi_204340401
Nu we het toch over SiG hebben, ik mis nog de betalingen van 3 projecten (J.A. Zandleverstr/Ruys de Beerenbr./Korte Geuzenstr). Hoop niet dat ze alle 3 afgelost gaan worden.
pi_204340558
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 16:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Zo redeneert SIG misschien, maar in totaal zijn 17 maanden rente vergoed voor de 18-maands lening, en dat is 1 maand te weinig. Op 28 maart moest sowieso de rente van maart nog betaald, dus 3 maanden = mrt+apr+mei dus juni ontbreekt nog.
Helemaal correct. Ik heb ze het net gemaild met mijn betaalschema erbij. Reguliere rente MAART ontbreekt.
pi_204340566
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 17:00 schreef Horsemen het volgende:
Nu we het toch over SiG hebben, ik mis nog de betalingen van 3 projecten (J.A. Zandleverstr/Ruys de Beerenbr./Korte Geuzenstr). Hoop niet dat ze alle 3 afgelost gaan worden.
"We zijn bezig met de ontbrekende betalingen" Luuck.
pi_204340787
quote:
En de Krito30.
Pecunia non olet
pi_204340966
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2022 16:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

[ Bericht 8% gewijzigd door Slingervinger op 05-04-2022 18:00:14 (achterhaald) ]
pi_204341024
quote:
Ik zit alleen in de Korte Geuzenstraat en die lening loopt nog maar een half jaar. Dus ik schat de kans op vervroegde aflossing groot in.
pi_204341141
Verhoging sushiproject naar 8,25%
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25212
Geen HA, maar wel gedeeltelijke hypothecaire dekking.
pi_204343097
Linkje kortlopende flip-lening

SPOILER
pi_204343160
quote:

[..]
[..]

Wat.een.clowns.

Heb ze er nog over gemaild
pi_204343924
quote:
Betaling 1 april 2022 van Zaandam J.A. Zandlevenstraat 7?
Die heb ik gewoon ontvangen.
pi_204344086
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 18:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Verhoging sushiproject naar 8,25%
Geen HA, maar wel gedeeltelijke hypothecaire dekking.
Weet iemand hoeveel en hoe er afgelost wordt?
Ik kan het niet vinden.
Misschien lees ik er over heen.
pi_204344326
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 22:13 schreef TisIk het volgende:

[..]
Weet iemand hoeveel en hoe er afgelost wordt?
Ik kan het niet vinden.
Misschien lees ik er over heen.
In periode 4-60 wordt toch afgelost tot 0?
pi_204344339
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 22:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
In periode 4-60 wordt toch afgelost tot 0?
Dank je.
Ik vermoedde dat wel, maar waar staat dat dan (expliciet)?
pi_204344784
SIG (Serkan) herfinan Schippersdreef 6 afgelost
pi_204344791
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 22:41 schreef TisIk het volgende:

[..]
Dank je.
Ik vermoedde dat wel, maar waar staat dat dan (expliciet)?
Zit volgens mij in de voorwaarden van een groeilening. Als er een restschuld zou zijn na 60mnd zou er een ander soort lening van toepassing zijn en zou dat expliciet zijn opgenomen in de pitch

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 06-04-2022 05:45:49 ]
pi_204344809
https://www.volkskrant.nl(...)oningmarkt~b808d3cd/

Artikel over een van de leningnemers van Matching Capital (o.a. de "starterswoning" in Amsterdam die hier onlangs ook besproken is)
pi_204344880
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende:

Artikel over een van de leningnemers van Matching Capital (o.a. de "starterswoning" in Amsterdam die hier onlangs ook besproken is)
Een woning voor de neus van een starter wegkapen door 14,7% te overbieden, die aan die starter verhuren, en dan drie jaar later voor nog eens 60.000 euro (15,3%) extra aan diezelfde starter verkopen onder het mom van 'de prijzen blijven toch wel stijgen in die drie jaar'.

En dat heet dan 'starters helpen winnen van het grote geld' _O-
pi_204346023
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:37 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Een woning voor de neus van een starter wegkapen door 14,7% te overbieden, die aan die starter verhuren, en dan drie jaar later voor nog eens 60.000 euro (15,3%) extra aan diezelfde starter verkopen onder het mom van 'de prijzen blijven toch wel stijgen in die drie jaar'.

Dit was precies mijn eerste gedachte.
Ze hebben al meer dan 20 woningen gekocht voor absurde prijzen met een nog hogere verkoopprijs in de toekomst.
Wat als de woningprijzen stabiliseren en/of dalen? Dan zien die "huurders" toch gewoon af van de koop (of ze krijgen uberhaupt de financiering niet rond). Dan blijft zij achter met leegstaande dure woningen.
Die X5 mag ze dan snel verkopen helaasch.. :{
pi_204346110
Er zijn meer van dit soort weldoeners https://www.brxsapp.com/
pi_204346202
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:37 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Nu wordt dan duidelijk hoe het echt werkt. Eerder deed mevrouw toch een beetje voorkomen alsof ze een filantropische instelling runt.

Als de prijzen niet meer stijgen of zelfs dalen, dan dondert dit als een kaartenhuis in elkaar.
pi_204346367
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:39 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nu wordt dan duidelijk hoe het echt werkt. Eerder deed mevrouw toch een beetje voorkomen alsof ze een filantropische instelling runt.

Als de prijzen niet meer stijgen of zelfs dalen, dan dondert dit als een kaartenhuis in elkaar.
Volgens mij niet, want dan wordt het gewoon verhuurd ipv verkocht
pi_204346466
Net bericht ontvangen van Collin over Handelsonderneming G. Brink. Er wordt ¤ 100.000 vervroegd afgelost, so far so good, maar tegelijkertijd wordt de 2e hypotheek die als zekerheid verleend was op een woonhuis geroyeerd. Ik ben van mening dat dit laatste niet correct is. Aflossen mag maar de zekerheden beperken kan niet zo maar. Wat vinden jullie van deze gang van zaken?
pi_204346501
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:22 schreef W1241302 het volgende:
Net bericht ontvangen van Collin over Handelsonderneming G. Brink. Er wordt ¤ 100.000 vervroegd afgelost, so far so good, maar tegelijkertijd wordt de 2e hypotheek die als zekerheid verleend was op een woonhuis geroyeerd. Ik ben van mening dat dit laatste niet correct is. Aflossen mag maar de zekerheden beperken kan niet zo maar. Wat vinden jullie van deze gang van zaken?
In de pitch staat: Ook wordt er een hypotheek ter hoogte van ¤ 100.000,- als tweede in rang op de woning te Emmen verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. De woning is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 275.000,- en openstaande schuld van ¤ 170.000,-. De woning kent een marktwaarde van ¤ 265.000,- op basis van de WOZ-waarde per peildatum 01-01-2018. De ondernemer heeft verklaard geen nieuwe schulden onder de eerste hypothecaire inschrijving op te nemen.

Dus dan lijkt het me volledig juist dat de hypotheek wordt geroyeerd, aangezien de 100k volledig wordt afgelost.
pi_204346603
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Maar de klanten van Charlotte willen kopen (op termijn) en niet huren.
pi_204346732
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Als de financiers aan boord willen blijven na die 3 jaar..
En zij koopt woningen met in het achterhoofd houdende dat ze die kan doorverkopen over 3 jaar.
Op het moment dat door de stagnatie of daling de potentiele kopers afhaken (omdat vergelijkbare woningen goedkoper zijn geworden) óf ze krijgen de hypotheek niet rond danhang je.
Dan kun je wel willen verhuren, echter beleggers bieden niet 15% over in mijn optiek.
Die rendement berekening is helemaal scheef over 3 jaar
pi_204346761
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:27 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
In de pitch staat: Ook wordt er een hypotheek ter hoogte van ¤ 100.000,- als tweede in rang op de woning te Emmen verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. De woning is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 275.000,- en openstaande schuld van ¤ 170.000,-. De woning kent een marktwaarde van ¤ 265.000,- op basis van de WOZ-waarde per peildatum 01-01-2018. De ondernemer heeft verklaard geen nieuwe schulden onder de eerste hypothecaire inschrijving op te nemen.

Dus dan lijkt het me volledig juist dat de hypotheek wordt geroyeerd, aangezien de 100k volledig wordt afgelost.
Toen deze lening werd verleend werden er twee hypotheken ter zekerheid gegeven. Een op bedrijfsvastgoed en een op een woonhuis. Een hypotheek op een woning geeft, afhankelijk van de details, gemiddeld meer zekerheid dan een hypotheek op bedrijfsvastgoed. Door het royeren van de hypotheek op de woning, zonder dat deze mogelijkheid in de pitch werd genoemd, ontstaat er nu een andere situatie voor de geldverstrekkers. Dat het afgeloste bedrag toevallig even groot is als de hypotheek op de woning is naar mijn mening niet van belang. Zekerheden kunnen tijdens de looptijd niet worden weggestreept tegen een deel van de lening, tenzij deze mogelijkheid in de pitch werd genoemd. Nu denk ik dat het allemaal wel goed komt toch ben ik van mening dat het principieel onjuist is wat hier gebeurd is.
pi_204346796
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:53 schreef W1241302 het volgende:

[..]
Toen deze lening werd verleend werden er twee hypotheken ter zekerheid gegeven. Een op bedrijfsvastgoed en een op een woonhuis. Een hypotheek op een woning geeft, afhankelijk van de details, gemiddeld meer zekerheid dan een hypotheek op bedrijfsvastgoed. Door het royeren van de hypotheek op de woning, zonder dat deze mogelijkheid in de pitch werd genoemd, ontstaat er nu een andere situatie voor de geldverstrekkers. Dat het afgeloste bedrag toevallig even groot is als de hypotheek op de woning is naar mijn mening niet van belang. Zekerheden kunnen tijdens de looptijd niet worden weggestreept tegen een deel van de lening, tenzij deze mogelijkheid in de pitch werd genoemd. Nu denk ik dat het allemaal wel goed komt toch ben ik van mening dat het principieel onjuist is wat hier gebeurd is.
Volgens mij is het volledig correct. De gegeven zekerheid (ingeschreven hypotheek) op de woning was 100k en dat staat ook duidelijk in de pitch. Als dat bedrag volledig wordt afgelost, wordt de hypotheek doorgehaald. Helemaal niks mis mee.
pi_204346875
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:53 schreef W1241302 het volgende:

[..]
Als de woning zou zijn verkocht, was de zekerheid ook doorgehaald en alleen 100.000 afgelost
pi_204346979
1e hypotheek op molen op Collin: https://www.collincrowdfund.nl/ouzeri-restaurant-de-sirenes/

Kijkend naar de reviews, zijn dit serieuze, hardwerkende ondernemers

SPOILER
pi_204347005
Kan iemand mij uitleggen waarom G Brink over de 75k (100k-25k boetevrij) geen boeterente hoeft te betalen? Ik zie alleen een aflossing op RC staan en geen rentebetaling.
pi_204347111
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom G Brink over de 75k (100k-25k boetevrij) geen boeterente hoeft te betalen? Ik zie alleen een aflossing op RC staan en geen rentebetaling.
quote:
“Er mag eenmalig minimaal ¤ 25.000, - vergoedingsvrij afgelost worden op de slottermijn. Dit is dus met behoud van de looptijd en het aflossingsbedrag van de maandtermijn.”
Er is geen maximum wat eenmalig boetevrij mag worden afgelost.
pi_204347136
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Er is geen maximum wat eenmalig boetevrij mag worden afgelost.
Dank, daar had ik overheen gelezen.
pi_204347369
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:16 schreef Jaco078 het volgende:
1e hypotheek op molen op Collin: https://www.collincrowdfund.nl/ouzeri-restaurant-de-sirenes/

SPOILER
https://www.fundainbusine(...)9903116-rijksweg-76/

heeft 6+ maanden te koop gestaan
altijd moeilijk te verkopen, executieveiling 50k schat ik.
Wel een sympathiek project.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 06-04-2022 12:14:41 ]
pi_204347638
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ondernemers met track record, geen starters zoals daar nabij de Efteling.
pi_204348025
quote:
[..]
Ondernemers met track record, geen starters zoals daar nabij de Efteling.
lang geleden dat er een update was, nog nieuws?
pi_204348040
Voor de alcohol liefhebbers onder ons.

https://www.faillissement(...)m_medium=nieuwsflits
pi_204348056
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:21 schreef nvaonline het volgende:

[..]
lang geleden dat er een update was, nog nieuws?
Ik heb afgelopen week een mail gestuurd met een vraag om een update. Nog geen antwoord gehad.
pi_204348211
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 09:39 schreef Halcon het volgende:
Ook geen woord over de (ontwikkeling van de) hypotheekrente. Als die in die drie jaar flink stijgt, zijn de van haar kopende starters nóg slechter af. Het is lang niet gezegd dat ze straks evenveel of zelfs meer kunnen lenen dan nu en/of niet fors meer rente betalen...
pi_204348265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:44 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ook geen woord over de (ontwikkeling van de) hypotheekrente. Als die in die drie jaar flink stijgt, zijn de van haar kopende starters nóg slechter af. Het is lang niet gezegd dat ze straks evenveel of zelfs meer kunnen lenen dan nu en/of niet fors meer rente betalen...
Precies, mi werkt dit model enkel bij blijvend stijgende OG prijzen
pi_204348336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:44 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Waar.

Aan de andere kant hebben de kopers tegen die tijd al een flink deel aan huur betaald welke ze niet meer kunnen verrekenen als ze door welke reden dan ook besluiten om de woning niet te kopen. Verhuurster heeft die centen dan alvast binnen. De verhuurster zal ook tegen die tijd wel weer nieuwe huurders vinden en derhalve zal haar eventuele schade wel beperkt blijven. Daarnaast zullen, als de inflatie zo hoog blijft als nu, de salarissen ook flink gaan stijgen waardoor het koopkrachtsverlies weer enigszins gecompenseerd zal worden. Vermoedelijk zullen ook de huren nog wel even blijven doorstijgen.
pi_204348425
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:49 schreef impact9 het volgende:

[..]
Precies, mi werkt dit model enkel bij blijvend stijgende OG prijzen
Tsja het lijkt niet anders dan een koop(call)optie, tegen een prijs die nu al verre van realistisch is dus die optie zal niet worden benut als er tegen die tijd iets goedkopers voorhanden is. En dan blijft ze er zelf mee zitten.

Opvallend dat een anders zo kritische krant als de Volkskrant hier niet doorheen prikt. Maar als geïnterviewde hoog scoort op de minderheden index dan is dat qua woke natuurlijk ook niet gepast :@ Je had ze eens moeten horen als Prins Bernhard jr een dergelijke truc zou toepassen.
Pecunia non olet
pi_204349149
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 14:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tsja het lijkt niet anders dan een koop(call)optie, tegen een prijs die nu al verre van realistisch is dus die optie zal niet worden benut als er tegen die tijd iets goedkopers voorhanden is. En dan blijft ze er zelf mee zitten.

Opvallend dat een anders zo kritische krant als de Volkskrant hier niet doorheen prikt. Maar als geïnterviewde hoog scoort op de minderheden index dan is dat qua woke natuurlijk ook niet gepast :@ Je had ze eens moeten horen als Prins Bernhard jr een dergelijke truc zou toepassen.
Het is wel een calloptie met een enorme premie :X
pi_204349295
quote:

[..]
[..]

Nog steeds niet de rente van de maand maart:
quote:
Per abuis is er een vergoedingsregel niet weergegeven in de eWallet over een extra vergoeding aan rente voor het aflossen van dit project.
Wel is deze vergoeding al opgenomen in het saldo wat zichtbaar is in je eWallet.
De vergoedingsregel zal binnenkort wel zichtbaar zijn, maar zal dus niet tot een verhoging leiden in het saldo van je eWallet
.
pi_204349309
quote:

[..]

Ze legt er geld op toe: kosten koper (8%) plus 3 jaar 4% rente = globaal bij elkaar geteld 20%. 390 + 78 (20%) maakt 468! Inkomsten 0 want huur gaat van aankoopbedrag af. Op dit pand kan ze alleen verdienen als de huurder het niet koopt…… ergens klopt er iets niet in haar verhaal of businessmodel (tenzij ze voor minder dan 2,5% leent)
pi_204349408
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

6+ maanden, 5 jaar lijkt het op.
SPOILER
pi_204349426
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:28 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ze legt er geld op toe: kosten koper (8%) plus 3 jaar 4% rente = globaal bij elkaar geteld 20%. 390 + 78 (20%) maakt 468! Inkomsten 0 want huur gaat van aankoopbedrag af. Op dit pand kan ze alleen verdienen als de huurder het niet koopt…… ergens klopt er iets niet in haar verhaal of businessmodel (tenzij ze voor minder dan 2,5% leent)
Kwart van de huur gaat van aankoop af. En als je niet koopt ben je dat kwijt neem ik aan.

https://www.quotenet.nl/z(...)huisjesmelkers-zijn/

Maar blijft een prijzig verhaal voor de koper.
pi_204349459
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:28 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ik voorspel geen voorspoed voor dit bedrijf.
Niet werkende site werkt ook niet echt mee
http://www.proprt.nl/
pi_204349468
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 23:25 schreef probablyunsure het volgende:

het is lastig te beoordelen als je niet alle details kent. Dat MC er in is gestapt zegt wel iets. Het overige is toch eigenlijk vooral speculatie
pi_204349862
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 21:58 schreef TisIk het volgende:

[..]
Betaling 1 april 2022 van Zaandam J.A. Zandlevenstraat 7?
Die heb ik gewoon ontvangen.
Hier begin van de middag (1A) ook ontvangen. Tevens Ruijs de Berenbr. ontvangen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 18:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit alleen in de Korte Geuzenstraat en die lening loopt nog maar een half jaar. Dus ik schat de kans op vervroegde aflossing groot in.
Deze bij mij nu als enige nog niet binnen. We wachten het af :7
pi_204349961
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hier begin van de middag (1A) ook ontvangen. Tevens Ruijs de Berenbr. ontvangen.
[..]
Deze bij mij nu als enige nog niet binnen. We wachten het af :7
Deze heb ik ook nog niet binnen. Ook moet nog een project van Serkan in Maastricht binnenkomen.
pi_204349962
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Kwart van de huur gaat van aankoop af. En als je niet koopt ben je dat kwijt neem ik aan.

https://www.quotenet.nl/z(...)huisjesmelkers-zijn/

Maar blijft een prijzig verhaal voor de koper.
Volkskrant: De huur die ze tot die tijd betalen, wordt volledig van het koopbedrag afgetrokken. Het aankoopbedrag over drie jaar waarvoor ze nu tekenen, is in verband met verwachte waardestijging hoger dan de prijs die Charlotte nu betaalt. ‘Daar zit voor ons de winst.’

Quote: Met Proprt Homes wil ze een alternatief zijn voor de traditionele huisjesmelkers ‘die een pand van twee ton kopen en 1100 euro huur vragen’. Bij haar bedrijf ligt de huurprijs gemiddeld 120 euro lager en bovendien wordt een kwart ervan apart gehouden. Dit bedrag gaat na drie jaar van de koopsom af en zo kunnen starters sparen voor hun eigen inbreng.

Ik heb liever de Volkskrant deal………. Diepgaande journalistiek van die krant
pi_204350039
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Deze heb ik ook nog niet binnen. Ook moet nog een project van Serkan in Maastricht binnenkomen.
En de Kritostraat.
pi_204350257
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 11:16 schreef Jaco078 het volgende:

SPOILER
Ik woon in de omgeving van Uden. Heb meerdere keren gegeten in het Griekse restaurant. Mooie verzorgd, goed eten en service. Hardwerkende ondernemers zijn het zeker. Daar zal het in ieder geval, bij dit nieuwe project niet aan liggen. ;)

Ik neem hem sowieso mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zlatan51 op 06-04-2022 17:12:43 ]
pi_204350464
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nog steeds niet de rente van de maand maart:
[..]
.
Inmiddels zie ik een extra renteregel staan en is de aflossingsregel van de hoofdsom ook aangepast. Het klopt nu (vrijwel), maar het blijft onbegrijpelijk geknoei. Ook dit keer trouwens ontbreekt de regel boetevrij aflossen 3mnd voor einde in de fin.analyse pdf, terwijl die wel in de alg. voorwaarden staat die toen golden. Maar dit was een aflossing 3.5mnd voor het eind dus daar zou nu geen misverstand over mogen zijn.
pi_204351178
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:26 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Volkskrant: De huur die ze tot die tijd betalen, wordt volledig van het koopbedrag afgetrokken. Het aankoopbedrag over drie jaar waarvoor ze nu tekenen, is in verband met verwachte waardestijging hoger dan de prijs die Charlotte nu betaalt. ‘Daar zit voor ons de winst.’

Quote: Met Proprt Homes wil ze een alternatief zijn voor de traditionele huisjesmelkers ‘die een pand van twee ton kopen en 1100 euro huur vragen’. Bij haar bedrijf ligt de huurprijs gemiddeld 120 euro lager en bovendien wordt een kwart ervan apart gehouden. Dit bedrag gaat na drie jaar van de koopsom af en zo kunnen starters sparen voor hun eigen inbreng.

Ik heb liever de Volkskrant deal………. Diepgaande journalistiek van die krant
zou dit niet kunnen botsen met de zelfbewoningsplicht die onlangs is ingevoerd
pi_204351686
SIG
Ontbrekende betalingen zijn nu binnen, ook de Kritostraat.

Het saldo dat niet klopte (einige pagina's geleden op dit forum) is rechtgetrokken bij de aflossing bij de kasteel b. 5c. is nu wel rente geboekt in plaats van alleen de aflossing. De bedragen kloppen niet, maar dat is dubbeltjes werk in het voordeel van de investeerders.

Op naar 1 mei. De eerste kloppende, tijdige betaling in 5 jaar moet toch eens lukken.....
pi_204352270
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:18 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Ontbrekende betalingen zijn nu binnen, ook de Kritostraat.

Zit jij in alle SIG projecten aangezien je dit zo stellig stelt of heb je deze info van SIG?
pi_204352412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 19:53 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Zit jij in alle SIG projecten aangezien je dit zo stellig stelt of heb je deze info van SIG?
Korte Geuzenstraat ontbreekt nog steeds. Kasteel Bleienbeekstraat is nu wel binnen.
pi_204352659
quote:
Opvallend dat een anders zo kritische krant als de Volkskrant hier niet doorheen prikt
Het is maar een column ;)
pi_204352881
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 10:57 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Volgens mij is het volledig correct. De gegeven zekerheid (ingeschreven hypotheek) op de woning was 100k en dat staat ook duidelijk in de pitch. Als dat bedrag volledig wordt afgelost, wordt de hypotheek doorgehaald. Helemaal niks mis mee.
Dus stel ik leen 200k en er wordt een hypotheek gevestigd van 50k op mijn woning, woning is 200k waard en er rust nog een hypotheek inschrijving op van 150k dus er wordt er voor 50k een inschrijving gevestigd. Dan zou het normaal en logisch zijn dat in het geval ik 50k heb afgelost die inschrijving wordt doorgehaald?
Lijkt me niet, tenzij dat vooraf is afgesproken en is vastgelegd, maar dat zou dan in de ovk moeten staan. Dit is toch net zoiets als dat project kortgeleden (ook ccf volgens mij) waar die woning als zekerheid uit werd gehaald nas een stuk aflossing en de investeerders alleen het bedrijfsmatig vastgoed bleven zitten als onderpand? Daar hier de nodige verantwaardiging over, dus zo normaal werd dat niet gevonden.
pi_204353004
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 20:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dus stel ik leen 200k en er wordt een hypotheek gevestigd van 50k op mijn woning, woning is 200k waard en er rust nog een hypotheek inschrijving op van 150k dus er wordt er voor 50k een inschrijving gevestigd. Dan zou het normaal en logisch zijn dat in het geval ik 50k heb afgelost die inschrijving wordt doorgehaald?
Lijkt me niet, tenzij dat vooraf is afgesproken en is vastgelegd, maar dat zou dan in de ovk moeten staan. Dit is toch net zoiets als dat project kortgeleden (ook ccf volgens mij) waar die woning als zekerheid uit werd gehaald nas een stuk aflossing en de investeerders alleen het bedrijfsmatig vastgoed bleven zitten als onderpand? Daar hier de nodige verantwaardiging over, dus zo normaal werd dat niet gevonden.
Dan moet je in jouw voorbeeld geen hypotheek van 50k vestigen maar van 200k. Dan kan de hypotheek pas doorgehaald worden als de volledige lening is afbetaald.

En dat was ook precies de case in de Hans Lo lening, waar verontwaardiging over was. Daar waren 2 objecten met het volledige leningbedrag bezwaard. Dan geef je aan dat 1 van beide objecten er niet zomaar tussenuit gehaald kan worden, en dat gebeurde na stemming toch. https://www.collincrowdfund.nl/hans-lo/
pi_204354159
Hier het linkje van het Grieks restaurant

SPOILER
pi_204354901
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:11 schreef Jaco078 het volgende:
Hier het linkje van het Grieks restaurant

SPOILER
Tnx! Basis meegenomen. Die molen is een begrip in de wijde omgeving, ben er al vaak langs gereden. Het zal als terras zeker een aantrekkingskracht hebben op de vele fietstoeristen die daar langs komen. Het lijkt me een prima onderneemster en ze zal er vast goed over nagedacht hebben. Ik investeer eigenlijk meer in de dame dan in de molen, die lijkt me moeilijk verkoopbaar als het mis zou gaan.
Pecunia non olet
pi_204355063
Nieuwe NLI, die ik niet onaardig vind: https://platform.nlinvesteert.nl/invest/werkhorst36_40
Grootste risico lijkt me dat er geen vergunning komt. Dan moet de bezetting natuurlijk wel een beetje op niveau blijven, en dat is lastig in te schatten. Ik ga h'm overwegen.
pi_204356146
De laatste termijn van Big Bread bij KoM vandaag ontvangen. Dat betekent dat ik bijna van KoM af ben, resteert 1 bootje die nog een paar maanden loopt *O*
pi_204356638
Huizenprijs doet flinke stap terug: ’lichte bries’ na jaren oververhitting

quote:
Voor het eerst in jaren vallen de Nederlandse huizenprijzen stevig terug, mede onder invloed van de oplopende rente en energiekosten. Kopers betaalden in de eerste drie maanden van dit jaar 2,1% minder dan een kwartaal eerder, meldt makelaarsvereniging NVM donderdag. Wel blijft het aanbod krap.

Onder meer door de hoge energiekosten lijkt de woningmarkt iets af te koelen.
Onder meer door de hoge energiekosten lijkt de woningmarkt iets af te koelen.Ⓒ ANP/HH
De gemiddelde verkoopprijs is van ¤440.000 gezakt naar ¤428.000. Huiseigenaren hoeven zich nog niet meteen enorme zorgen te maken over de waarde van hun huis. Ten opzichte van maart vorig jaar liggen de koopprijzen nog steeds 13,7% hoger, constateren de 4400 NVM-makelaars.
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)jaren-oververhitting
pi_204356676
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:10 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Schijf 1A *O*
pi_204357116
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:10 schreef Horsemen het volgende:
[..]
die daling komt ongeveer overeen met de daling van het maximum leenbedrag vanwege de opgelopen hyporente
pi_204358158
nieuwe sig gaat over een paar minuten live

edit: meegenomen in 1A. Ter vervanging alvast van de verwachte aflossing van de Korte Geuzenstraat
pi_204358193
Willem van Otterloostraat bij SiG staat open:

Ik heb hem meegenomen in schijf 1A.

Edit: en schijf 1A is al vol!
pi_204358232
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:30 schreef TisIk het volgende:
Willem van Otterloostraat bij SiG staat open:

Ik heb hem meegenomen in schijf 1A.

Edit: en schijf 1A is al vol!
Idem
pi_204358324
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2022 12:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Idem
Hier ook; is weer eens een nieuwere naam.
pi_204358832
SIG
Zo te zien gedateerde vakantiewoningen.
https://investeren.sameni(...)ten-buitenplaats-102

Belangrijk ! Let op: Uit dit overschot moet ook de erfpacht van ¤ 0,45 per jaar betaald worden. :s)

http://www.boschberg.nl/

[ Bericht 12% gewijzigd door zeeland6 op 07-04-2022 13:39:07 ]
pi_204358883
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 13:28 schreef zeeland6 het volgende:
SIG

Belangrijk ! Let op: Uit dit overschot moet ook de erfpacht van ¤ 0,45 per jaar betaald worden. :s)
https://investeren.sameni(...)n-bijsselseweg-11-87
https://investeren.sameni(...)n-bijsselseweg-11-88
https://investeren.sameni(...)-bijsselseweg-11-135

Ondanks de permanente bewoning is de rente mij te laag voor deze recreatieve projecten.
pi_204359255
quote:
Ook niks voor mij. Particuliere erfpacht van de parkeigenaar denk ik, onder welke voorwaarden is onbekend. Woz waarde is per definitie incl. grondwaarde, dus dan is zelfs 1a nog te riskant voor mij voor deze rente.
pi_204359614
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 13:28 schreef zeeland6 het volgende:
SIG

http://www.boschberg.nl/

Bij de pandjes op het andere park staat geen erfpacht bij de FA , of ik kiek er over heen
pi_204359707
quote:
12s.gif Op donderdag 7 april 2022 14:59 schreef peterc het volgende:

[..]
Bij de pandjes op het andere park staat geen erfpacht bij de FA , of ik kiek er over heen
Idd, de huisjes die op Funda staan in dat park hebben eigen grond.
pi_204361106
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 15:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Idd, de huisjes die op Funda staan in dat park hebben eigen grond.
De vakantiehuisjesman ; zou het deze zijn? Woont zelf niet in een vakantiewoning op een park, maar ben er nog niet achter of dit Pieter is?

https://drimble.nl/bedrij(...)wijk-holding-bv.html
pi_204361167
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 08:59 schreef Faraday01 het volgende:
De laatste termijn van Big Bread bij KoM vandaag ontvangen. Dat betekent dat ik bijna van KoM af ben, resteert 1 bootje die nog een paar maanden loopt *O*
Ik heb die ook ontvangen.

Nu heb ik nog 2 projecten lopen bij KOM (Panneklaar en Crown).
Dat zijn uitstekende projecten met even goede zekerheden, dus dat zal verder wel goedkomen.
Ervan uit gaand dat dat inderdaad allemaal goed komt, kom ik bij KOM op een totaalrendement (over alle jaren) van 7,4%.
Per jaar zal dat zo'n 1.5% zijn.
Belachelijk weinig natuurlijk, maar ik ben al blij dat ik geen verlies ga lijden.
pi_204361319
quote:
Dank voor het delen.
Ik vind dit nog het meest zorgelijke zinnetje uit de uitspraak.

quote:
Voor zover de vorderingen strekken tot het uitschrijven van
een nieuwe stemronde, geldt dat de beoordeling van de commissie over de zorgvuldigheid van de dienstverlening van Collin gelet op het bepaalde in artikel 38.10 van
het reglement van de Geschillencommissie, niet zo ver gaat dat de commissie een
beslissing van de gezamenlijke geldgevers kan terugdraaien
.
Met andere woorden, het KiFiD kent waarde toe aan de uitslag van een stemronde. Heeft de meerderheid positief over een voorstel van het platform geoordeeld, dan zal het KifiD mogelijk dat als argument hanteren dat het platform juist heeft gehandeld.
En we weten allemaal dat stemmingen Noord-Koreaanse trekken vertonen, waarop het platform grote invloed heeft. Zij schrijven namelijk de tekst waarover gestemd wordt.

Daarmee sta je als individu dus al 0-2 achter als de crowd ja heeft gestemd.
pi_204361358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:22 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat zijn uitstekende projecten met even goede zekerheden, dus dat zal verder wel goedkomen.
Ervan uit gaand dat dat inderdaad allemaal goed komt, kom ik bij KOM op een totaalrendement (over alle jaren) van 7,4%.
Belachelijk weinig natuurlijk, maar ik ben al blij dat ik geen verlies ga lijden.
Daarmee doe je het waarschijnlijk nog bovengemiddeld tov de andere investeerders.
Zelf heb ik nog 5 projecten bij KoM lopen. Naast de 2 projecten die jij hierboven noemt ook nog 2 probleem projecten die al sinds 2017 niet meer betalen. De opvolging door KoM op deze wanbetalers is echter nagenoeg nihil. Gek genoeg sluiten ze de projecten ook niet, waardoor deze dus al 4,5 jaar voort sudderen zonder oplossing, waarbij er ook niet afgeboekt wordt.

Ik zit te wachten op de afronding door KoM, zodat ik dan eindelijk naar het Kifid kan met mijn klacht dat de zekerheden niet correct zijn vastgelegd.
pi_204361414
Ik heb bij KoM een voorinschrijving kunnen doen voor een project van recreatiewoningen waarvan eerdere tranches steeds al vol kwamen met automatische investeerders. Ze wilden anderen ook een kans geven. Helaas werkte de betaallink niet binnen de gestelde termijn van pakweg een uur na openen 14.00 u vandaag
pi_204361438
quote:
8s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:44 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb bij KoM een voorinschrijving kunnen doen voor een project van recreatiewoningen waarvan eerdere tranches steeds al vol kwamen met automatische investeerders. Ze wilden anderen ook een kans geven. Helaas werkte de betaallink niet binnen de gestelde termijn van pakweg een uur na openen 14.00 u vandaag
Betalen kan tot zondag als je voor ingeschreven heb.

Doordat veel investeerders momenteel gelijkertijd proberen hun Toezegging te betalen, kunt u een foutmelding krijgen op de betaalfunctie in uw account.
De betalingstermijn voor Toezeggingen is 3 dagen, dus probeert u het aub later nogmaals.
pi_204361442
quote:
8s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:44 schreef Slingervinger het volgende:
Wat een geluk dat de betaling mislukt is.
Je zou maar je geld in KoM stoppen en dan een jaar later er achter komen dat KoM niet achter probleem betalers aangaat, niet op emails reageert en een van de slechtste Crowdfunding platformen is die we in Nederland hebben.
pi_204361531
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 23:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx! Basis meegenomen. Die molen is een begrip in de wijde omgeving, ben er al vaak langs gereden. Het zal als terras zeker een aantrekkingskracht hebben op de vele fietstoeristen die daar langs komen. Het lijkt me een prima onderneemster en ze zal er vast goed over nagedacht hebben. Ik investeer eigenlijk meer in de dame dan in de molen, die lijkt me moeilijk verkoopbaar als het mis zou gaan.
Positief van deze vind ik ook dat er zo'n 30% wordt afgelost gedurende de looptijd, ipv een schamel klein bedrag van het totaal.
pi_204361637
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:22 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het enige vreemde van crown is dat volgens mij het pand nooit in gebruik is genomen waarvoor financiering is aangevraagd. De ltv is nu inmiddels zo laag, dat dit inderdaad niet meer fout kan gaan.
pi_204361673
CRE moet leuren met de garageboxen: nog 10% beschikbaar.
pi_204361726
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:47 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Wat een geluk dat de betaling mislukt is.
Je zou maar je geld in KoM stoppen en dan een jaar later er achter komen dat KoM niet achter probleem betalers aangaat, niet op emails reageert en een van de slechtste Crowdfunding platformen is die we in Nederland hebben.
thnks, dat er niet op emails gereageerd wordt heb ik inmiddels gemerkt
pi_204361906
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:35 schreef dyna18 het volgende:
Met andere woorden, het KiFiD kent waarde toe aan de uitslag van een stemronde. Heeft de meerderheid positief over een voorstel van het platform geoordeeld, dan zal het KifiD mogelijk dat als argument hanteren dat het platform juist heeft gehandeld.
Of je dat zo moet zien weet ik niet, het KiFiD heeft niet de macht om een stembeslissing terug te draaien, dat wil niet zeghen dat ze individueel juist hebben gehandeld. Als je door zo'n beslissing (aantoonbaar, bijvoorbeeld vrijgeven zekerheden zonder uitwinning waarbij er nog een deel opgehaald had kunnen worden en er een wetenschap is dat de schuld nooit meer wordt voldaan, blijft lastig) als investeerder schade hebt geleden zou er naar ik begrijp wel tot een individuele compensatie verplicht kunnen worden. Maar ik denk niet dat je erg veel moet verwachten, met een keiharde zaak en voldoende groot belang met je, zoals hier al eerder is aangeven, naar de rechter gaan en daar je gelijk proberen te halen.
pi_204361919
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Daarmee doe je het waarschijnlijk nog bovengemiddeld tov de andere investeerders.
Zelf heb ik nog 5 projecten bij KoM lopen. Naast de 2 projecten die jij hierboven noemt ook nog 2 probleem projecten die al sinds 2017 niet meer betalen. De opvolging door KoM op deze wanbetalers is echter nagenoeg nihil. Gek genoeg sluiten ze de projecten ook niet, waardoor deze dus al 4,5 jaar voort sudderen zonder oplossing, waarbij er ook niet afgeboekt wordt.

Ik zit te wachten op de afronding door KoM, zodat ik dan eindelijk naar het Kifid kan met mijn klacht dat de zekerheden niet correct zijn vastgelegd.
Weet je zeker dat je moet wachten op afronding door KoM? Ik zou zo snel mogelijk naar KiFiD gaan als ik een klacht had. Let op de termijnen en stappen die je eerst moet zetten. Een formele klacht zit daar ook bij als ik het me goed herinner.
pi_204362016
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:36 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
Weet je zeker dat je moet wachten op afronding door KoM? Ik zou zo snel mogelijk naar KiFiD gaan als ik een klacht had. Let op de termijnen en stappen die je eerst moet zetten. Een formele klacht zit daar ook bij als ik het me goed herinner.
Er zijn al een paar zaken voorbij gekomen waarin het Kifid geen inhoudelijke uitspraak doet omdat de schade en omvang nog niet vast staan.
pi_204362026
quote:

[..]
Ik zou bij een echt serieuze klacht, waarbij ik het e.e.a. kan onderbouwen, gewoon naar de rechter stappen. Waarom zou je aan gaan klooien bij iets als het KiFiD?
pi_204362122
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het enige vreemde van crown is dat volgens mij het pand nooit in gebruik is genomen waarvoor financiering is aangevraagd. De ltv is nu inmiddels zo laag, dat dit inderdaad niet meer fout kan gaan.
Niet dat het mij veel uitmaakt, gezien de inderdaad zeer lage ltv, maar waarvoor is dat pand dan gebruikt?
pi_204362147
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:53 schreef TisIk het volgende:

[..]
Niet dat het mij veel uitmaakt, gezien de inderdaad zeer lage ltv, maar waarvoor is dat pand dan gebruikt?
Afgaande op de Google maps foto's van de afgelopen jaren lijkt het leeg te staan. Vraag me zelfs af of het ooit in gebruik is genomen.
pi_204362204
quote:

[..]
Het is ook erg ingewikkeld om een traject bij Kifid te starten zolang een project niet is afgeboekt. Ik heb het een keer gedaan. Het duurde een jaar voordat mijn zaak in behandeling werd genomen. In de tussentijd waren er meerdere zaken veranderd en een enkele uitbetaling geweest zodat het voor een commissie te ingewikkeld werd om in te gaan op een klacht op een zaak die inhoudelijk veranderd was in de tijd tussen indiening en behandeling.
pi_204362320
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:53 schreef TisIk het volgende:

[..]
Tijdens de corona was hij erg druk als arts in het ziekenhuis, is toen een paar maal op tv geweest. Zal het daardoor misschien te druk hebben gehad voor zijn nevenactiviteiten?
Pecunia non olet
pi_204362353
Nw GVE proj Daf D. Krijg wel een foutmelding bij het verkorte taxa rapport

SPOILER
pi_204362595
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tijdens de corona was hij erg druk als arts in het ziekenhuis, is toen een paar maal op tv geweest. Zal het daardoor misschien te druk hebben gehad voor zijn nevenactiviteiten?
Zou kunnen. Ik heb hem ook op tv gezien ivm Corona.
Maar het project is al jaren daarvoor gestart, dus het lijkt me toch niet zo waarschijnlijk.
pi_204362656
Mijn enige project bij CRE. Nog steeds niet afgelost, ondanks dat max verlengde termijn inmiddels ook verlopen is.

SPOILER
Vandaag maar eens een mail aan gewend. Voelde me al niet meer comfortabel bij die partij daarom hierna geen investeringen meer gedaan. Hoe zijn andere ervaringen hier? Weet dat er al eerder projecten verlengd zijn, hoe is dat toen afgelopen.
pi_204362691
quote:
12s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:06 schreef peterc het volgende:
Nw GVE proj Daf D. Krijg wel een foutmelding bij het verkorte taxa rapport

SPOILER
5,75% bruto, zonder (1e) hypotheek.
Dan hoef ik niet verder te kijken.
pi_204364851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:27 schreef Hanzul2 het volgende:
Mijn enige project bij CRE. Nog steeds niet afgelost, ondanks dat max verlengde termijn inmiddels ook verlopen is.

SPOILER
Vandaag maar eens een mail aan gewend. Voelde me al niet meer comfortabel bij die partij daarom hierna geen investeringen meer gedaan. Hoe zijn andere ervaringen hier? Weet dat er al eerder projecten verlengd zijn, hoe is dat toen afgelopen.
Er zijn volgens mij geen defaults, maar je moet wel geduld hebben met de aflossingen. Ik vind de werkwijze van de verlengingen niet fijn en ben ook gestopt met het platform. Moeten nog wel iets van 8 projecten afgelost worden.
pi_204365194
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 20:55 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er zijn volgens mij geen defaults, maar je moet wel geduld hebben met de aflossingen. Ik vind de werkwijze van de verlengingen niet fijn en ben ook gestopt met het platform. Moeten nog wel iets van 8 projecten afgelost worden.
Tja zo is het overal wel iets. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met hoe het daar loopt. Op dit moment zit ik kwa spreiding daar op me max. Geen slechte gevoelens over het algemeen gebeuren daar.
pi_204369138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 18:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het is ook erg ingewikkeld om een traject bij Kifid te starten zolang een project niet is afgeboekt. Ik heb het een keer gedaan. Het duurde een jaar voordat mijn zaak in behandeling werd genomen. In de tussentijd waren er meerdere zaken veranderd en een enkele uitbetaling geweest zodat het voor een commissie te ingewikkeld werd om in te gaan op een klacht op een zaak die inhoudelijk veranderd was in de tijd tussen indiening en behandeling.
Dit inderdaad.

Er zijn 1 of 2 uitspraken eerder voorbij gekomen, waarbij het KiFiD geen schadevergoeding heeft toegekend omdat het project nog niet gesloten / afgeschreven was. Met als reden dat er nog betalingen 'zouden kunnen komen'. Dan heb je wel de zaak gewonnen, maar nog steeds geen cent terug. Op het moment dat het project wordt afgeboekt is het duidelijk hoe groot het verlies is.

Vandaar dat het mij beter leek om te wachten tot KoM het project afboekt. Maar zeker weten of dat de beste strategie is weet ik ook niet. Zal voor mij de eerste keer zijn dat ik met het KiFiD te maken krijg. Misschien loop je nu juist het risico dat ze een keer een stemming gaan houden en daardoor je positie zwakker wordt. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Nou is het uitstaande bedrag zo'n 700 euro. Dat is voor mij niet de gang naar de rechter waard. KifiD is juist in het leven geroepen om een laagdrempelige arbitrage te bieden voor consumenten en voor kleinere bedragen.
pi_204369145
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:27 schreef Hanzul2 het volgende:

SPOILER
Op 4 april vraag hierover gesteld aan CRE. Reactie gisteren: Een nieuwsbrief volgt hierover uiterlijk vrijdag.

Eerder te maken gehad met paar projecten die meermalen uitgesteld werd (Beilen, Steyl). Dat vond ik enigszins vervelend vanweg de slechte voorspelbaarheid van aflossing van de leningen, maar de rentebetalingen zijn altijd gewoon doorgegaan. Allebei zijn na verlenging(en) correct afgerond. Laatste tijd vind ik de meeste nieuwe projecten niet interessant vanwege de veel te lage rentes. Recentelijk wel Gümbel II meegepakt.
pi_204369226
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:13 schreef Inductor het volgende:

[..]
Begin oktober 2018 is de propositie 'Appartementen Wilhelmshaven II' in exploitatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 36 maanden zou het project deze maand worden afgelost. (noot: bericht gestuurd in oktober)

Op 4 april vraag hierover gesteld aan CRE. Reactie gisteren: Een nieuwsbrief volgt hierover uiterlijk vrijdag.
CRE. Inderdaad nog zo'n leuke partij die niet weet wat communiceren is.

Ik zit ook in het genoemde project. De einddatum lag al meer dan een half jaar in het verleden. Maar het project wordt maar niet terugbetaald. Daarnaast hoor je van CRE helemaal niets. Pas na 3 e-mails heb ik 1 reactie terug gehad, en dat was al weer 4 maanden geleden.
Ondertussen komt het geld maar niet terug en worden er ook geen updates uit eigen beweging gegeven (alleen wanneer de investeerders hier hard genoeg om vragen komt er informatie).

Weet trouwens ook dat CRE het enige platform is dat zich niet heeft verbonden met het Kifid voor de bescherming van de rechten van de investeerders.

Voor mij reden genoeg om totaal met dit platform gestopt te zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door dyna18 op 08-04-2022 09:37:25 ]
pi_204372303
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:22 schreef dyna18 het volgende:

[..]
CRE. Inderdaad nog zo'n leuke partij die niet weet wat communiceren is.

Ik zit ook in het genoemde project. De einddatum lag al meer dan een half jaar in het verleden. Maar het project wordt maar niet terugbetaald. Daarnaast hoor je van CRE helemaal niets. Pas na 3 e-mails heb ik 1 reactie terug gehad, en dat was al weer 4 maanden geleden.
Ondertussen komt het geld maar niet terug en worden er ook geen updates uit eigen beweging gegeven (alleen wanneer de investeerders hier hard genoeg om vragen komt er informatie).

Weet trouwens ook dat CRE het enige platform is dat zich niet heeft verbonden met het Kifid voor de bescherming van de rechten van de investeerders.

Voor mij reden genoeg om totaal met dit platform gestopt te zijn.
Ik heb net even gebeld en werd meteen keurig te woord gestaan o.a. over dit specifieke project, waar ik zelf ook in zit.
Misschien een kwestie van 'de toon die de muziek maakt'. Niet alleen hier maar ook bij andere platformen. Ik krijg bijna altijd wel een antwoord als ik iets vraag, zeker telefonisch.

Inzake Wilhelmshaven II heeft de initiatiefnemer meerdere biedingen gehad. Het o/g is aanzienlijk in waarde gestegen , wat fijn is voor de leningnemer maar ook onze zekerheidspositie vergroot. Dit heeft wel voor enige vertraging gezorgd. Binnen nu en 2-3 maanden moet het project helemaal zijn afgewikkeld.
Heel binnenkort wordt aan dit project via de nieuwsbrief aandacht besteed.

Het schijnt dat er achterstanden zijn bij de notarissen in Duitsland, wat dus ook bij andere Duitse projecten speelt. Deze worden door initiatiefnemers ingeschakeld dus daar heeft CRE geen invloed op.

Ik heb nog als 'advies' meegegeven om bij de info iets meer nadruk te leggen op het gegeven dat de afwikkeling van een project langer kan duren. Dat staat er nu ook wel via het woordje 'beoogd' maar blijkbaar behoeft dat toch wat meer uitleg zodat er geen negatieve beeldvorming ontstaat. Mij lijkt het helder dat dergelijke projecten iets heel anders zijn dan een deposito, maar ja. Investeren doe je met geld dat je kunt missen, en/of wat langere tijd onderweg blijft. Zo lang het geld veilig is en iedere dag met rente vergoed wordt, wordt deze jongen in ieder geval niet zenuwachtig.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 08-04-2022 14:54:33 ]
Pecunia non olet
pi_204372378
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:47 schreef obligataire het volgende:
Ik heb nog als 'advies' meegegeven om bij de info iets meer nadruk te leggen op het gegeven dat de afwikkeling van een project langer kan duren. Dat staat er nu ook wel via het woordje 'beoogd' maar blijkbaar behoeft dat toch wat meer uitleg zodat er geen negatieve beeldvorming ontstaat. Mij lijkt het helder dat dergelijke projecten iets heel anders zijn dan een deposito, maar ja. Investeren doe je met geld dat je kunt missen, en/of wat langere tijd onderweg blijft. Zo lang het geld veilig is en iedere dag met rente vergoed wordt, wordt deze jongen in ieder geval niet zenuwachtig.
Op basis van de laatste info over dit project lijkt er geen ruimte te zijn voor een extra verlenging. Het woord 'beoogd' is daarin nergens terug te vinden
quote:
De initiatiefnemer heeft reeds voor de aflossing van de propositie een financieringsaanvraag ingediend bij een​ bancaire instelling. De afwikkeling hiervan​ neemt echter meer tijd in beslag dan werd verondersteld.​ Hierdoor is besloten om de looptijd van de propositie met maximaal 6 maanden te verlengen (t/m 4 april 2022).
Ik kan het geld best missen, maar ik hou toch liever van een herfinancieringsproject bij CRE na afloop van de financieringstermijn. Bij andere platformen zijn verlengingen nauwelijks aan de orde.

De communicatie vandaag vind ik ook redelijk aan de late kant. Dat zou ik voor afloop van de financieringstermijn verwachten
pi_204372395
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Op basis van de laatste info over dit project lijkt er geen ruimte te zijn voor een extra verlenging. Het woord 'beoogd' is daarin nergens terug te vinden
[..]

Daar heb ik zelf niet naar gekeken (heb ook nog een drukke baan) maar ik denk dat je als investeerder toch ook enige flexibiliteit zult moeten opbrengen. Soms lopen dingen nu eenmaal uit door omstandigheden. Enige communcatie daarover zou natuurlijk wel goed zijn.
Pecunia non olet
pi_204372508
Precies. En het kan ook zo:

SPOILER
pi_204372546
Mijn enige project bij Collin zonder hypothecaire dekking is in de problemen geraakt.

Voorstel is het oorspronkelijke leenbedrag van 300.000 en openstaand bedrag van 222.700 af te laten kopen door de borg voor 200.000, zodat er een afboeking zal plaatsvinden van 22.700.

Het had erger gekund.
pi_204372802
i
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Mijn enige project bij Collin zonder hypothecaire dekking is in de problemen geraakt.

Voorstel is het oorspronkelijke leenbedrag van 300.000 en openstaand bedrag van 222.700 af te laten kopen door de borg voor 200.000, zodat er een afboeking zal plaatsvinden van 22.700.

Het had erger gekund.
Ik denk zelfs dat je per saldo nog iets over houdt? rekening houdend met ontvangen rente...
pi_204372933
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:47 schreef obligataire het volgende:
Misschien een kwestie van 'de toon die de muziek maakt'. Niet alleen hier maar ook bij andere platformen. Ik krijg bijna altijd wel een antwoord als ik iets vraag, zeker telefonisch.
Mijn ervaring is dat mail soms toch wel sneller aan de kant gelegd wordt en dan "vergeten" wordt. Ik kan me niet herinneren dat ik telefonisch niet te woord werd gestaan, behalve bij fnc waar een poosje gewoon de telefoon niet werd opgenomen. Telefonie is ook een veel directer / minder afstandelijk medium dan mail.

quote:
Zo lang het geld veilig is en iedere dag met rente vergoed wordt, wordt deze jongen in ieder geval niet zenuwachtig.
In de basis is dat prima, als dan die "veiligheid" dan ook maar correct wordt benoemd, nu is het vaak dat er geen (of minimale) info komt. En ik begrijp tot op zekere hoogte ook nog wel waarom er op die manier wordt gecommuniceerd denk ik. Zelf zitten ze waarschijnlijk diep in de materie en het specifieke project en zijn al vele stappen verder. In het kader van heldere communicatie is het dan belangrijk om eerst een paar stappen terug in de tijd te doen en van daaruit het proces te gaan vertellen/op te bouwen en niet alleen een samenvatting van de conclusie te delen, zelf maak ik ook regelmatig die misser dat ik al een paar stappen te ver ben met de conclusie (of nog even op het laatste detail wacht wat toch veel langer duurde dan verwacht)
pi_204373070
Wat vinden jullie van ZonnePanelenDelen? Een platform dat hier eigenlijk nooit besproken wordt. Best interassent lijkt me v.w.b. de duurzame footprint (immers, een leefbare wereld voor onze kinderen is ook een stuk rendement!).

Zie
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/zonnepanelendelen

https://www.zonnepanelendelen.nl/
pi_204373184
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:40 schreef Jaco078 het volgende:
i
[..]
Ik denk zelfs dat je per saldo nog iets over houdt? rekening houdend met ontvangen rente...
Klopt inderdaad. Zo'n 20 euro rendement op inleg van 500 euro over +/- 28mnd jaar dat de lening loopt.
pi_204373208
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:09 schreef Jaco078 het volgende:
Wat vinden jullie van ZonnePanelenDelen? Een platform dat hier eigenlijk nooit besproken wordt. Best interassent lijkt me v.w.b. de duurzame footprint (immers, een leefbare wereld voor onze kinderen is ook een stuk rendement!).

Zie
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/zonnepanelendelen

Als ik lees over zonnepanelen en duurzaamheid, begint het vooral te jeuken op plekken waar je dat niet wil :)
Ik beoordeel ze op dezelfde manier als reguliere projecten dus op haalbaarheid, zekerheden en rendement.
Dan vallen de meeste vlot af.
Pecunia non olet
pi_204373227
quote:
Korte Geuzestraat staat 8 dagen te laat inmiddels ook in het wallet
pi_204373293
Uitvaartkisten
https://www.collincrowdfund.nl/tomba-uitvaarkisten/
2e hypotheek woonhuis

Lijkt me niet een heel simpel project dat onder het direct label had mogen vallen.
https://www.tombagrafkisten.nl/
Geen incentives
  vrijdag 8 april 2022 @ 16:58:19 #155
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204373522
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Uitvaartkisten
2e hypotheek woonhuis

Lijkt me niet een heel simpel project dat onder het direct label had mogen vallen.
Geen incentives
Geen incentives. Had je graag een kist gekregen?
> Voor je ex?
> Of je schoonmoeder ?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_204373574
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:58 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Geen incentives. Had je graag een kist gekregen?
> Voor je ex?
> Of je schoonmoeder ?
Voor Kapitaal op Maat :)
Pecunia non olet
pi_204373608
Weer een gevlogen vogel
quote:
Inmiddels is de afkoelingsperiode afgelopen en weigert ondernemer nog steeds iedere medewerking. We hebben de gerechtelijke procedure in werking gezet en inmiddels is gebleken dat de ondernemer, de heer de Valk, is uitgeweken naar de Verenigde Arabische Emiraten. Inzake mevrouw de Rooij verwachten we eind april een vonnis te verkrijgen.
pi_204373723
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Voor Kapitaal op Maat :)
_O-
pi_204373742
Eerste hyp op zakelijk pand 80% LTV:

https://www.collincrowdfund.nl/joke-boerstra-box-3/
pi_204373748
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een gevlogen vogel
[..]

Deze uitgevlogen ondernemer doet zijn naam wel eer aan.
Bij welk platform loopt dit project?
pi_204374015
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Deze uitgevlogen ondernemer doet zijn naam wel eer aan.
Bij welk platform loopt dit project?
Investormatch. Ondernemers zijn al jaren bezig om zaken te traineren.
pi_204374172
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Investormatch. Ondernemers zijn al jaren bezig om zaken te traineren.
Een soort steigerbouwer 2.0 :(
pi_204375836
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:09 schreef Jaco078 het volgende:

Zie
Ik zit in een behoorlijk aantal projecten bij ZonnepanelenDelen.nl De zekerheden zijn (erg) mager, maar het duurzaamheidskarakter spreekt me aan. Bovendien zijn de rendementen niet slecht. Gemiddeld is het basisrendement zo'n 3,5% (IRR), maar als je klant bent van de juiste energieleverancier dan loopt het al snel op naar 5,0-5,5%. Bovendien is de rentevergoeding gekoppeld aan de elekticiteitsprijs. Nu die stijgt loopt het rendement nóg verder op. Wel zit er een paar projecten tussen met technische en juridische problemen, maar al met al ben ik behoorlijk positief.
pi_204377697
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:18 schreef Jaco078 het volgende:
Eerste hyp op zakelijk pand 80% LTV:

https://www.collincrowdfund.nl/joke-boerstra-box-3/
Linkje box 3

SPOILER
pi_204380454
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:46 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje box 3

SPOILER
Dank weer! Basis meegenomen. Zuinige rente maar wel solide verhaal.
Pecunia non olet
pi_204380485
Bedankt Jaco
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  zaterdag 9 april 2022 @ 11:22:40 #168
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204381285
quote:
Wat is jullie ervaring met MC?
pi_204381442
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 11:22 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Wat is jullie ervaring met MC?
Ik heb daar nu 6 projecten lopen. Tot nu toe alles zonder problemen.
Platform staat nog wat in de kinderschoenen, zo is er geen digitale omgeving met je portefeuille of overzichten.
De eigenaar doet erg zijn best om goed naar de investeerders te luisteren en in contact te zijn.

Er wordt een duidelijke keuze gemaakt om liever met een klein aantal vermogende investeerders zaken te doen, dan een hele grote crowd te bereiken. Onder andere door het minimum bedrag van 5000 per investering.

Projecten lopen snel vol en er is zelfs een overschot aan kapitaal van investeerders die graag meer willen investeren.

Naar mijn mening komen er de laatste tijd vooral bijzondere projecten langs (ipv een simpele buy-to-let financiering). Denk aan aankoop bouwgrond, sociale huur projecten, aankoop bedrijfspand. Daarbij is het erg opletten of de risico's niet te hoog zijn. Ook met de projecten in Engeland moet je goed beseffen dat je buiten de EU investeerd.
pi_204381530
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 11:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Platform staat nog wat in de kinderschoenen, zo is er geen digitale omgeving met je portefeuille of overzichten.
De eigenaar doet erg zijn best om goed naar de investeerders te luisteren en in contact te zijn.

Er wordt een duidelijke keuze gemaakt om liever met een klein aantal vermogende investeerders zaken te doen, dan een hele grote crowd te bereiken. Onder andere door het minimum bedrag van 5000 per investering.

Projecten lopen snel vol en er is zelfs een overschot aan kapitaal van investeerders die graag meer willen investeren.

Naar mijn mening komen er de laatste tijd vooral bijzondere projecten langs (ipv een simpele buy-to-let financiering). Denk aan aankoop bouwgrond, sociale huur projecten, aankoop bedrijfspand. Daarbij is het erg opletten of de risico's niet te hoog zijn. Ook met de projecten in Engeland moet je goed beseffen dat je buiten de EU investeerd.
buy-to-let is overal minder vanwege de zelfbewoningseis die veel gemeenten invoeren dus moeten ze wat anders. Nu de 2e klusser in korte tijd

[ Bericht 3% gewijzigd door Slingervinger op 09-04-2022 12:17:49 ]
pi_204382031
Een vraag tussendoor: waarom kiezen hier de investeerders voor crowdfunding en niet voor bijv. beleggen?
pi_204382130
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 12:42 schreef bananen-plukker het volgende:
Een vraag tussendoor: waarom kiezen hier de investeerders voor crowdfunding en niet voor bijv. beleggen?
Voor mij voor een deel diversificatie en voor een deel de gunfactor bij een deel van de ondernemers.
pi_204382140
quote:
Goede vraag, ik wou dat er iemand een soort openingspost maakte die vooraan elke nieuwe thread geplakt werd zodat mensen zich in konden lezen.
pi_204382154
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 11:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik lees net dat het minimale bedrag inmiddels 10K is.

Voor mij is dat een brug te ver. Het zou wel kunnen maar het zou een enorme scheve verhouding geven met de rest van de portefeuille. Ik spreid liever met een groot aantal te overziene bedragen. Met bedragen van 10K kun je ook wel spreiden maar dat vraagt een erg groot vermogen voordat het doel bereikt is. Voor 100 projecten is dan al een miljoen nodig.
Pecunia non olet
pi_204382177
quote:
Dat we hier puur over crowdfunding discussieren sluit toch niet uit dat we ook andere beleggingen hebben?

Op het cryptoforum sta ik bekend als MegaCryptoMaster. ~:)
Pecunia non olet
pi_204382184
quote:
De belangrijkste reden voor mij is dat er minder risico is.
Verder ook de gunfactor en ik vind crowdfunding ook een stuk leuker dan beleggen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_204382223
quote:
Voor mij is niet of of, maar en en.
pi_204382229
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Voor mij is dat een brug te ver. Het zou wel kunnen maar het zou een enorme scheve verhouding geven met de rest van de portefeuille. Ik spreid liever met een groot aantal te overziene bedragen. Met bedragen van 10K kun je ook wel spreiden maar dat vraagt een erg groot vermogen voordat het doel bereikt is. Voor 100 projecten is dan al een miljoen nodig.
ik heb het zojuist geprobeerd met 5 k geen probleem
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:14:49 #179
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204382241
quote:
Vaak mogelijk met kleine inleg waardoor veel spreiding.
Lening aan kleine onderneming. Leuker dan aan grote onbekende.
Indien erg bekend speelt gun-factor ook een rol.
pi_204382245
Volgens mij is deze hier nog niet besproken. GVE, voormalige Syrische vluchtelingen die een barbershop / colour lounge / beauty salon willen uitbaten. Hoge gunfactor, maar geen echte zekerheden. 7,5% rente, 60 maanden, 5s. Staat al open.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25690

Barbieren zijn er imho nooit genoeg in Mokum, en barbieren uit het Midden-Oosten weten beter hoe je een baard bij moet werken, dus dat is een plus.

Daarnaast ook nog een stukje afkoop van schuldgevoel over minder gelijke behandeling van Syrische vluchtelingen tov Oekraïense vluchtelingen.
  zaterdag 9 april 2022 @ 13:27:11 #181
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204382330
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:15 schreef Gustaf86 het volgende:
Volgens mij is deze hier nog niet besproken. GVE, voormalige Syrische vluchtelingen die een barbershop / colour lounge / beauty salon willen uitbaten. Hoge gunfactor, maar geen echte zekerheden. 7,5% rente, 60 maanden, 5s. Staat al open.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25690

Barbieren zijn er imho nooit genoeg in Mokum, en barbieren uit het Midden-Oosten weten beter hoe je een baard bij moet werken, dus dat is een plus.

Daarnaast ook nog een stukje afkoop van schuldgevoel over minder gelijke behandeling van Syrische vluchtelingen tov Oekraïense vluchtelingen.
Ziet er vrij "safe" uit. Heb hem basis mee gepakt.
pi_204382338
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:13 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ik heb het zojuist geprobeerd met 5 k geen probleem
Dan wordt het tijd dat ze de site aanpassen _O- :

Hoe werkt het

Matching Capital is een PREMIUM* crowdfunding-platform voor vastgoed(projecten) staat voor:

Vanaf ¤ 10.000 deelnemen als investeerder aan vastgoedprojecten.
Pecunia non olet
pi_204382471
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Volgens mij was het minimale bedrag 10k, maar hebben ze dat teruggebracht naar 5k. Ze hebben alleen de website niet aangepast
pi_204382490
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Volgens mij was het minimale bedrag 20k, maar hebben ze dat teruggebracht naar 5k. Ze hebben alleen de website niet aangepast
eerst 10k en sinds begin dit jaar 5k
pi_204382622
quote:
Ook voor mij is crowdfunding maar een van mijn beleggingspijlers. Uiteraard is beleggen ook bij mij een onderdeel.
Spreiden, spreiden en spreiden!
  zaterdag 9 april 2022 @ 14:19:05 #186
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204382827
Zie nog weinig animo voor de recreatiewoningen van SIG.

Wat denken we van Berkenstraat 11 te Brunssum?
pi_204382890
quote:
beleggen heb ik veel gedaan vooral voordat crowdfunding populair werd. Ben eerst met P2P begonnen wat vóór covid heel goed ging, daarna grotendeels afgebouwd t b v crowdfunding vanwege het onderpand, de rente is wel (veel) lager dan bij P2P. De spreiding zit vooral in de soorten projecten en de platforms, niet (meer) in de categoriën assets
  zaterdag 9 april 2022 @ 14:30:20 #188
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204382914
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:26 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
beleggen heb ik veel gedaan vooral voordat crowdfunding populair werd. Ben eerst met P2P begonnen wat vóór covid heel goed ging, daarna grotendeels afgebouwd t b v crowdfunding vanwege het onderpand, de rente is wel (veel) lager dan bij P2P. De spreiding zit vooral in de soorten projecten en de platforms, niet (meer) in de categoriën assets
Rente (veel) lager, Risico (veel) lager.
Dat is meestal in verhouding.
pi_204382977
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:30 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Rente (veel) lager, Risico (veel) lager.
Dat is meestal in verhouding.
klopt, bij P2P gaat het om ongedekte leningen aan particulieren. Er zijn vaak wel bepaalde garanties maar er zijn diverse platformen in de problemen gekomen en dan ben je je geld feitelijk kwijt. Of tenminste grotendeels want soms proberen ze de portefeuille, tegen een fikse discount, te slijten. Kan jaren duren
pi_204383090
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:19 schreef Zeghomaar het volgende:

Wat denken we van Berkenstraat 11 te Brunssum?
Ik denk dat je daar in schijf 1A geen buil aan zult vallen. Toch twijfel ik, er komt wel heel veel in Zuid Limburg voorbij en dat heeft toch een wat ander risicoprofiel dan in de centralere delen van Nederland. Tegelijkertijd moet het wel gek lopen als de waarde onder de hoogte van schijf 1A zakt.
pi_204383179
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Precies. En het kan ook zo:

SPOILER
Deze zit ik ook in, mij eerste en enige project bij WvjG. Ik ben er nog niet over uit of ik mee doe aan de herfinanciering. Mijn eerdere streven om investeringen over zoveel mogelijk platformen te spreiden ben ik wat op terug gekomen, ik denk dat er bij kleine platformen toch een groter voortbestaansrisico is. En mij beperken tot een paar "grote jongens" scheelt ook weer wat in de administratieve lasten.

Bij KoM nog twee projecten, beide met problemen. De ene is al lange tijd failliet en achteraf gezien was er zoveel mis met de leningnemer, waarvan KoM op de hoogte was, dat het project nooit gepubliceerd had mogen worden (en ik had er nooit in moeten investeren) maar KoM zit toch wel achter terugbetalingen aan en tot mijn verbazing komt er toch nog regelmatig een bedragje binnen. De tweede is een serie van problemen, coronaperikelen, ziektes en slecht nagekomen betalingsregelingen maar het gaat om een klein bedrag dus ik verwacht (nog steeds) dat dat uiteindelijk ook wel goed komt.
  zaterdag 9 april 2022 @ 16:50:11 #192
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204383747
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik denk dat je daar in schijf 1A geen buil aan zult vallen. Toch twijfel ik, er komt wel heel veel in Zuid Limburg voorbij en dat heeft toch een wat ander risicoprofiel dan in de centralere delen van Nederland. Tegelijkertijd moet het wel gek lopen als de waarde onder de hoogte van schijf 1A zakt.
Waardoor heeft Limburg een ander risico profiel?
pi_204384163
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 16:50 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Waardoor heeft Limburg een ander risico profiel?
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/regionaal/groei-en-krimp
pi_204385372
quote:

[..]

die gast heeft 9 appartementen,straks komt er een wet dat je er maar een mag bezitten,dikke doei
pi_204392231
SIG Brunssum open
pi_204392498
quote:
12s.gif Op zondag 10 april 2022 12:02 schreef peterc het volgende:
SIG Brunssum open
Bijna vol al
pi_204393941
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:41 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
die gast heeft 9 appartementen,straks komt er een wet dat je er maar een mag bezitten,dikke doei
Die wet zal er niet komen. Eigendom is eigendom. In sommige wijken zal een zelfbewoningsplicht gaan gelden. gevolg zal zijn dat particuliere beleggers naar andere niches gaan zoeken.
En een ding weet ik zeker, de markt is altijd sneller dan de regelgeving van de diverse overheden.
pi_204401423
Bij CC loopt WAAR N**megen ook weer helemaal bij sinds vandaag. Nu de bijenkoning nog maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn denk ik :z De lening was al opgezegd maar dat heeft niet tot betaling geleid.
Pecunia non olet
pi_204401743
Iemand ook een bericht per mail gehad van CC? Ik zou een liquide saldo hebben en mij werd gewezen op de mogelijkheid om het uit te laten betalen. Het gekke is alleen dat ik niet bewust ben van een saldo immers alle ontvangsten worden halverwege de maand al doorgestort :?
Pecunia non olet
pi_204402094
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 10:10 schreef obligataire het volgende:
Iemand ook een bericht per mail gehad van CC? Ik zou een liquide saldo hebben en mij werd gewezen op de mogelijkheid om het uit te laten betalen. Het gekke is alleen dat ik niet bewust ben van een saldo immers alle ontvangsten worden halverwege de maand al doorgestort :?
Ik kwam er bij toeval achter in februari dat bij een vervroegde aflossing van een project in januari de hoofdsom wel was uitgekeerd doch de rente niet. Dit rente bedrag bleef in de wallet staan en heb ik zelf opgenomen.
De reguliere rente/aflossingen worden wel medio iedere maand doorgestort.
pi_204402261
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 10:51 schreef ML45 het volgende:

[..]
Ik kwam er bij toeval achter in februari dat bij een vervroegde aflossing van een project in januari de hoofdsom wel was uitgekeerd doch de rente niet. Dit rente bedrag bleef in de wallet staan en heb ik zelf opgenomen.
De reguliere rente/aflossingen worden wel medio iedere maand doorgestort.
Tnx. Dat wordt dus zoeken in de historie. Het zou een afgesloten/afgeboekt project moeten betreffen want op alle nog lopende projecten heb ik een regelmatig beeld waar niets ontbreekt.
Pecunia non olet
pi_204402271
De lijkkistenfirma Tomba staat open op CCF. Ik heb deze meegenomen.
Pecunia non olet
  maandag 11 april 2022 @ 11:53:18 #203
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_204402653
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 11:07 schreef obligataire het volgende:
De lijkkistenfirma Tomba staat open op CCF. Ik heb deze meegenomen.
Idem. Bedrijf bestaat al lang, lijkt me stabiele business en prima zekerheden.
pi_204402744
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 11:53 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Idem. Bedrijf bestaat al lang, lijkt me stabiele business en prima zekerheden.
Dat zijn de pluspunten inderdaad. Ik moet wel zeggen dat de balans eind 2020 zwak is met een minimaal eigen vermogen en veel schuld. En het plan dat voorligt is erg ambitieus. Vandaar dat ik het bij een basisinleg heb gelaten.
Pecunia non olet
pi_204403128
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 11:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx. Dat wordt dus zoeken in de historie. Het zou een afgesloten/afgeboekt project moeten betreffen want op alle nog lopende projecten heb ik een regelmatig beeld waar niets ontbreekt.
Bij tabblad "Geld opnemen" zie je of je een bedrag in de wallet heb staan. Bij tabblad "Activiteiten" kan je zoeken waar het bedrag uit is opgebouwd. Bij mij was het een boeterente van een vervroegde aflossing.
pi_204403737
Zoveelste default bij investormatch
SPOILER
pi_204403805
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:41 schreef ML45 het volgende:

[..]
Bij tabblad "Geld opnemen" zie je of je een bedrag in de wallet heb staan. Bij tabblad "Activiteiten" kan je zoeken waar het bedrag uit is opgebouwd. Bij mij was het een boeterente van een vervroegde aflossing.
Hopelijk kan ik die historie naar excel exporteren.
Pecunia non olet
pi_204404664
quote:
Dat is van een extra aflossing van 8 maanden van Dirk H*nk*.
pi_204404787
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 15:39 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Dat is van een extra aflossing van 8 maanden van Dirk H*nk*.
Ik heb net gezocht en kwam tegen een betaling inzake Sushi o/g enschede. Het hoofdbedrag was wel doorgestort.
Dat was een leuk project met dit er nog bij ^O^
Pecunia non olet
pi_204405888
Howie Roll bij GVE loopt nog steeds niet echt lekker, ondanks de renteverhoging:

Zo slecht is deze toch niet (voor 7,4% netto)?
Heeft hier iemand deze meegenomen?
pi_204405925
quote:
Het gekke is alleen dat ik niet bewust ben van een saldo immers alle ontvangsten worden halverwege de maand al doorgestort :?
Bij de aflossing in feb van S*sh* was de boeterente vergeten, die is later (nadat ik daar naar had gevraagd en IT aan het werk was gezet) met terugwerkende kracht in het overzicht gekomen en heeft om een of andere reden het automatisch uitbetalen niet meer getriggerd, ik heb het toen zelf ophgenomen. Ik verwacht zomaar dat het daar (of ander soortgelijke situatie) te maken zal hebben, leuke meevaller dan toch?
pi_204406073
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 13:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Zoveelste default bij investormatch
SPOILER
Inderdaad, hij zou toch als zzp er in de bouw ondanks dit klusseniers debacle genoeg geld moeten kunnen verdienen om de restschuld terug te betalen.
pi_204406689
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef tnhb het volgende:

[..]
Bij de aflossing in feb van S*sh* was de boeterente vergeten, die is later (nadat ik daar naar had gevraagd en IT aan het werk was gezet) met terugwerkende kracht in het overzicht gekomen en heeft om een of andere reden het automatisch uitbetalen niet meer getriggerd, ik heb het toen zelf ophgenomen. Ik verwacht zomaar dat het daar (of ander soortgelijke situatie) te maken zal hebben, leuke meevaller dan toch?
Zeer zeker, het betrof bij mij dezelfde club. Het was me niet opgevallen omdat het rendement ook zónder dit 2e bedrag niet slecht was :)
Pecunia non olet
pi_204406710
Ik wilde zojuist Hof van Capelle afronden, vrij van eenmalige kosten, zie ik dat bij de Ideal betaling er toch weer kosten zijn bijgekomen. Wat is dat nou toch weer :N Ik kan wel betalen, maar dan moet je weer achter een restitutie aan gaan......
Pecunia non olet
pi_204407014
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:49 schreef obligataire het volgende:
Ik wilde zojuist Hof van Capelle afronden, vrij van eenmalige kosten, zie ik dat bij de Ideal betaling er toch weer kosten zijn bijgekomen. Wat is dat nou toch weer :N Ik kan wel betalen, maar dan moet je weer achter een restitutie aan gaan......
Je kan ook kiezen voor een bankoverschrijving
pi_204408762
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
quote:
Hele lichte daling zo te zien, volgens dit relatief recente artikel zelfs in totaliteit gegroeid: https://www.1limburg.nl/limburgse-bevolking-weer-licht-gegroeid En dat dus ook in een jaar met veel Coronastefte.

Ik denk ook niet dat dit het enige is wat mee te wegen is. Helemaal bij langdurige projecten kijk ik ook naar de exacte ligging m.b.t. o.a. overstromingen en klimaatverandering. Brunssum ligt dan veel gunstiger dan bijvoorbeeld (delen van) Valkenburg. Limburg ligt dan in zijn geheel beter dan een heel groot deel van de Randstad... (behalve langs rivieren/laaggelegen). Er is dus meer te bekijken dan alleen wat CBS zegt.
pi_204410606
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:19 schreef TisIk het volgende:
Howie Roll bij GVE loopt nog steeds niet echt lekker, ondanks de renteverhoging:

Zo slecht is deze toch niet (voor 7,4% netto)?
Heeft hier iemand deze meegenomen?
Het niet volledig prive meetekenen zegt mij dat ze er zelf ook niet 100% in geloven.
Sla ik dus over
pi_204410635
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 09:35 schreef impact9 het volgende:

[..]
Het niet volledig prive meetekenen zegt mij dat ze er zelf ook niet 100% in geloven.
Sla ik dus over
Ik vind het ook erg vreemd dat gve dit accepteert bij een dergelijk project
pi_204411308
aanschaf pand autogarage
https://www.collincrowdfund.nl/rmt-autoschade-b-v/
+/- 100% ltv
pi_204411626
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 10:42 schreef KrekelJapie het volgende:
aanschaf pand autogarage
https://www.collincrowdfund.nl/rmt-autoschade-b-v/
+/- 100% ltv
En een flinke corona erfenis op de balans....... ;(

Wel een aardige rente voor een overzienbaar mogelijk verlies op de inleg.
Pecunia non olet
pi_204411647
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:49 schreef obligataire het volgende:
Het werkt inmiddels normaal, dus zonder de foutief meegetelde kosten.
Pecunia non olet
pi_204412734
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Uitvaartkisten
2e hypotheek woonhuis

Geen incentives
Dit project lijkt me heel overzichtelijk, maar is geen direct lening. Lastig om Collin af en toe te begrijpen
https://www.collincrowdfund.nl/jan-de-laat-b-v/
pi_204413132
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit project lijkt me heel overzichtelijk, maar is geen direct lening. Lastig om Collin af en toe te begrijpen
https://www.collincrowdfund.nl/jan-de-laat-b-v/
Raar dat in de pitch de boerderij niet afgebeeld staat alleen een kruiwagen met een baal hooi.
pi_204413173
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Raar dat in de pitch de boerderij niet afgebeeld staat alleen een kruiwagen met een baal hooi.
Nu ik het goed lees, zit de boerderij volgens mij niet bij het onderpand
quote:
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 200.000,- op het perceel cultuurgrond met bedrijfsgebouwen, ondergrond en verder toebehoren gelegen nabij Broekzijde 23
Edit: De boerderij zit er niet bij:

Snap nu ook dat het een maatwerk lening is
pi_204413204
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Edit: De boerderij zit er niet bij:
[ afbeelding ]
kan het anders dan misleidend noemen.
pi_204413234
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Bij zoveel maatwerk zou ik juist een hogere fee verwachten, omdat CCF hier meer tijd kwijt is met het beoordelen van de aanvraag en de pitch. Naar mijn idee zou het dan toch logischer zijn hier wel een Direct lening van te maken, zodat voor CCF de moeite blijft, ondanks de beperkte omvang van de financiering.
pi_204413302
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:36 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
kan het anders dan misleidend noemen.
Het eerste wat me opviel was dat: aankoop onroerend = eigen inbreng. Dat geeft al aan dat het o.g. wat in privé bezit is verkocht wordt aan de zorgboerderij-b.v.

Daarnaast, letterlijk uit de pitch:
"Leendoel

De financiering is bedoeld voor de aankoop en verbouwing van het zakelijke gedeelte van het onroerend goed. Het aangrenzende woonhuis is al in privé bezit van de ondernemer en zijn partner."

Dus misleiding lijkt me een overtrokken reactie in dit geval.

ps: de rabobank zal er wel geen zin in gehad hebben, om dit avontuur te faciliteren schat ik zo. Ik heb er ook geen zin in.
pi_204413334
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:40 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Bij zoveel maatwerk zou ik juist een hogere fee verwachten, omdat CCF hier meer tijd kwijt is met het beoordelen van de aanvraag en de pitch. Naar mijn idee zou het dan toch logischer zijn hier wel een Direct lening van te maken, zodat voor CCF de moeite blijft, ondanks de beperkte omvang van de financiering.
Dat klinkt voor ons als investeerder logisch, maar voor CCF niet denk ik. Bij een maatwerkproject, zal de leningnemer goed moeten betalen. Daar tegenover staan standaard projecten, waarvoor CCF 'Direct'-leningen aanbiedt met gunstige financiële voorwaarden voor de leningnemer. Er moet echter wel geld verdiend worden door CCF, dus dat wordt dan bij de investeerder opgehaald. (Geen loyaliteitskorting)

Collin Direct is dus vooral een marketingtool voor potentiële leningnemers en zeker niet voor ons als investeerders.
gr gr
pi_204413380
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:48 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Het eerste wat me opviel was dat: aankoop onroerend = eigen inbreng. Dat geeft al aan dat het o.g. wat in privé bezit is verkocht wordt aan de zorgboerderij-b.v.

Daarnaast, letterlijk uit de pitch:
"Leendoel

De financiering is bedoeld voor de aankoop en verbouwing van het zakelijke gedeelte van het onroerend goed. Het aangrenzende woonhuis is al in privé bezit van de ondernemer en zijn partner."

Dus misleiding lijkt me een overtrokken reactie in dit geval.

ps: de rabobank zal er wel geen zin in gehad hebben, om dit avontuur te faciliteren schat ik zo. Ik heb er ook geen zin in.
misleidend vanwege deze zin:
De aan te kopen monumentale boerderij is gesplitst in een privé gedeelte waar de ondernemers zelf wonen met 1.650 m² grond en een zakelijke aankoop van ruim 30.000 m² cultuurgrond met daarop bestaande gebouwen binnen het bouwblok van ruim 7.000 m²

Er wordt de indruk gewekt dat minstens het zakelijk gedeelte van de boerderij bij de zekerheden hoort. Maar dit blijken hele andere 'gebouwen 'te zijn. Schuren. Maar kort en goed. Jan met de kruiwagen ga ik niet financieren.
pi_204413521
De vier recreatiewoningen van Pieter van Wijk op SIG lopen niet bepaald vol.
Zelf ook laten lopen omdat ik de woningen er wel erg vervallen uit vind zien.
pi_204413876
keukenapparatuur
https://www.collincrowdfund.nl/panificio-lolivo-b-v/
verwacht gelijk een miljoen om te zetten met speciale pizzabodems

https://www.bd.nl/tilburg(...)-piushaven~aa75f0d5/

[ Bericht 14% gewijzigd door KrekelJapie op 12-04-2022 15:22:50 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 16:09:19 #232
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204414289
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 14:26 schreef Ricky86 het volgende:
De vier recreatiewoningen van Pieter van Wijk op SIG lopen niet bepaald vol.
Zelf ook laten lopen omdat ik de woningen er wel erg vervallen uit vind zien.
Had je anders verwacht.

Op het forum was het al niet te positief.

Ben zelfs benieuwd of ze vol lopen.
En dan bedoel ik niet een bui regen bij een lekkend dak.
pi_204417084
Van de uitbetaling van FNCN gisteren (extra betaling) staat de specificatie klaar.
Pecunia non olet
pi_204417367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:36 schreef obligataire het volgende:
Van de uitbetaling van FNCN gisteren (extra betaling) staat de specificatie klaar.
FNCN ?
pi_204417952
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:55 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
FNCN ?
Gewoon Funding Circle. (ik heb ook nog een Duits account dus ik zet er voor mezelf altijd een N of D achter).
Pecunia non olet
pi_204422136
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Gewoon Funding Circle. (ik heb ook nog een Duits account dus ik zet er voor mezelf altijd een N of D achter).
FCN en FCD zouden logischere afkortingen zijn ;)
pi_204423468
Import auto's
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25615
50% van het leenbedrag is borg
quote:
De overwaarde op de eerste hypotheek bedraagt ¤ 370.000,- minus ¤ 205.000,- is ¤ 165.000,-. De borgstelling is hiermee voor meer dan 100% hypothecair gedekt.
  woensdag 13 april 2022 @ 13:18:26 #238
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204423487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Import auto's
Zeer dubieuze omschrijving als de borgstelling maar 50% van het leenbedrag is
[..]

Er staat 50% en 100%

Mooi zooitje.
pi_204423489
Depot Erwin’s groenteschuur GvE weer aangevuld. Het lijkt er echter niet op dat hij zijn werkzaamheden als groenteman alweer heeft hervat.

Betaling termijn 10 ontvangen, depot is volledig aangezuiverd 12-04-2022
pi_204423576
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Import auto's
[..]

Met 2e hypotheek gedekte borgstelling. Zo’n kwalitatief goede borg was ik nog niet tegengekomen.
pi_204423803
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:18 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Er staat 50% en 100%

Mooi zooitje.
100% van de borg van 150k is gedekt en 50% van het leenbedrag van 300k is gedekt.
Helder toch??
pi_204424037
Collin heeft de blog over de direct leningen aangepast
https://www.collincrowdfu(...)c8c8fb56d8-259582121
Er wordt geen bedrag van 500.000 meer in genoemd. Betekend uiteraard niet dat dit bedrag niet meer wel wordt aangepast.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 13-04-2022 15:17:32 ]
pi_204424123
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 14:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Collin heeft de blog over de direct leningen aangepast
https://www.collincrowdfu(...)c8c8fb56d8-259582121
Er wordt geen bedrag van 500.000 meer in genoemd. Betekend uiteraard niet dat dit nog wel wordt aangepast.
Dit marketing-praatje betreft Collin Direct is zoals verwacht vooral gericht op leningnemers.
gr gr
  woensdag 13 april 2022 @ 17:06:34 #245
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_204425560
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Import auto's
[..]

Autoverkopers mijden.
pi_204430765
We herinneren ons allemaal nog Chris Comes van House of Cars Haarlem.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  donderdag 14 april 2022 @ 08:03:09 #247
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204430933
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 07:26 schreef VDF het volgende:
We herinneren ons allemaal nog Chris Comes van House of Cars Haarlem.
Ze zijn niet allemaal gelijk, MAAR er zitten zeker verkeerde tussen.
pi_204431058
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:18 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Er staat 50% en 100%

Mooi zooitje.
Na 17-18mnd is de openstaande leensom gelijk aan de materiele borg (2e hypotheek). Hij moet het dus minimaal 18 maanden volhouden met het bedrijf om niet in default te geraken (met reële kans op gedeeltelijke afboeking).
pi_204431068
quote:
6s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:18 schreef Buurman_ het volgende:
Depot Erwin’s groenteschuur GvE weer aangevuld. Het lijkt er echter niet op dat hij zijn werkzaamheden als groenteman alweer heeft hervat.

Betaling termijn 10 ontvangen, depot is volledig aangezuiverd 12-04-2022
Daarvoor in de plaats hebben de kerkbrouwers uit Sint Jansteen de termijn gemist en is het depot aangesproken.
SPOILER
pi_204431392
Bij CC is Chat*eau Slu**jter vervroegd afgelost. Jammer. Zo te zien , na een korte rekensom, is er geen boete oid vergoed.
Pecunia non olet
pi_204432416
Ondergoed
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25516
Als mensen een negatieve hypotheekverklaring waarde toedichten, dan geeft dit hier een waarde van maar liefst 11k op een lening van 315k
pi_204432432
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondergoed
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25516
Als mensen een negatieve hypotheekverklaring waarde toedichten, dan geeft dit hier een waarde van maar liefst 11k op een lening van 315k
Over een periode van 5 jaar kan deze overwaarde natuurlijk wel oplopen. Dan is het fijn dat deze overwaarde dus niet aan een derde wordt weggegeven.
pi_204432433
Vastgoed Limburg dat nog gesplitst moet worden:
https://investeren.sameni(...)ven-mgr-nolenplein-3
pi_204432446
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:16 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Over een periode van 5 jaar kan deze overwaarde natuurlijk wel oplopen. Dan is het fijn dat deze overwaarde dus niet aan een derde wordt weggegeven.
Het is een morele verklaring.... We hebben vaker gezien dat en toch een extra hypotheek gevestigd is.
pi_204432467
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Limburg dat nog gesplitst moet worden:
https://investeren.sameni(...)ven-mgr-nolenplein-3
Ik vind het verhaal nogal op twee gedachten hinken. Als ze die maatschappelijke bestemming op het pand krijgen, zal dat de marktwaarde geen goed doen. Nog los van de vraag of de gemeente mee wil gaan werken aan splitsing achter de voordeur.
pi_204432630
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik vind het verhaal nogal op twee gedachten hinken. Als ze die maatschappelijke bestemming op het pand krijgen, zal dat de marktwaarde geen goed doen. Nog los van de vraag of de gemeente mee wil gaan werken aan splitsing achter de voordeur.
onherroepelijke splitsingsakte is voorwaarde, niettemin rammelend verhaal. Ook fikse verbouw nodig wat in deze tijd wel eens flink kan tegenvallen qua kosten
pi_204432836
Horeca met 2e hypotheek woning
https://horecacrowdfunding.nl/projects/shin-rotterdam-g943jzp1
Als iemand een linkje heeft?
Al is onduidelijk wat de waarde is van de hypothecaire dekking. Vreemd

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 14-04-2022 13:16:43 ]
pi_204432959
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Het ziet er interessant uit.
We mogen toch aannemen dat de genoemde 45% LTV inclusief de 2e hypotheek is?
pi_204432974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:31 schreef TisIk het volgende:

[..]
Het ziet er interessant uit.
We mogen toch aannemen dat de genoemde 45% LTV inclusief de 2e hypotheek is?
Als dat zo is, zal dat wel fijn zijn!
pi_204433003
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het is een morele verklaring.... We hebben vaker gezien dat en toch een extra hypotheek gevestigd is.
Kan dat niet beter worden vastgelegd?
pi_204433032
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ja, dat is een hypotheek. Zo'n negatieve verklaring hecht ik amper waarde aan. Al zou je dit aanvechten dan sta je altijd nog achter de nieuwe hypotheekhouder en als je het aan moet vechten zal er vaak weinig meer te halen zijn. Het is en blijft een morele verklaring met juridisch niet of nauwelijks waarde.
pi_204433127
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik ben ook geinteresseerd.
Ik heb niet veel lopen bij HCN maar zoals ik het zie is hun kostenstructuur voor investeerders erg gunstig tov gve/ccf
éénmalig 1%!
pi_204433230
De investeringen van de recreatiewoningen worden intussen afgeboekt. Projecten zullen wel worden teruggetrokken

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 14-04-2022 14:42:20 ]
pi_204433236
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Dan moet er een echte hypotheek gevestigd worden op het pand. Negatieve verklaring ligt alleen bij gve in de la en staat nergens in een register zodat notarissen dit kunnen raadplegen.
pi_204433261
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:
De investeringen van de recreatiewoningen worden intussen afgeboekt. Projecten zullen wel worden teruggetrokken
[ afbeelding ]
Niet afgeboekt, maar aangepast. Er is nu een 1% hogere rente.
https://investeren.sameningeld.nl/project/biddinghuizen-bijsselseweg-11-87

Ik weet niet of het daar interessanter van wordt.
pi_204433415
Ik denk dat ze deze recreatiewoningen ook niet allemaal tegelijk hadden moeten openstellen, maar met een week ofzo ertussen.
pi_204433487
Hotel/restaurant met 2e hypotheek op appartement bij collin direct. Op het eerste gezicht een aardig project.
pi_204433566
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:25 schreef Red_arrow het volgende:
Ik denk dat ze deze recreatiewoningen ook niet allemaal tegelijk hadden moeten openstellen, maar met een week ofzo ertussen.
die in Zeeland bij SiG blijven het goed doen, de ene recreatiewoning is de andere niet kennelijk. En inderdaad, die aanbieder doet het 1 voor 1 niet een heleboel tegelijk
pi_204433622
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:43 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
die in Zeeland bij SiG blijven het goed doen, de ene recreatiewoning is de andere niet kennelijk. En inderdaad, die aanbieder doet het 1 voor 1 niet een heleboel tegelijk
je bedoeld bij KOM ?
pi_204433769
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:43 schreef Slingervinger het volgende:
En inderdaad, die aanbieder doet het 1 voor 1 niet een heleboel tegelijk
En dat zijn volgens mij nog nieuw te bouwen, dat maakt natuurlijk ook wel een verschil. (in die projecten doe ik overigens niet mee, is dacht ik kom ipv sig?)
pi_204433943
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dan moet er een echte hypotheek gevestigd worden op het pand. Negatieve verklaring ligt alleen bij gve in de la en staat nergens in een register zodat notarissen dit kunnen raadplegen.
En een 2e hypotheek vestigen is juist vaak weer niet mogelijk omdat bijv. de bank met de 1e hypotheek dit blokkeerd. Dus is deze morele verklaring dat er geen aanvullende hypotheek gevestigd wordt juist van toepassing wanneer een hypotheek niet mogelijk is.

Maar zou je dit niet in een contract kunnen vastleggen met boetebeding (of andere voorwaarden)?
Als ik een huis koop zit er ook een 10% boete in het contract, welke met een bankgarantie wordt afgedicht.
Vandaar mijn gedachte of zo'n afspraak niet beter vast te leggen is.

Ook al is er geen hypotheek, er zijn toch meer manieren om iets met elkaar zeker af te spreken.
pi_204433983
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
je bedoeld bij KOM ?
ja je hebt gelijk, sorry. Maar de boodschap verandert niet
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
je bedoeld bij KOM ?
je hebt gelijk, is bij KoM.
pi_204434371
Vanochtend mail van GvE mbt
SPOILER
de deurwaarder heeft na lang hengelen ook termijn 58 t/m 60 binnen weten te halen. Daarmee zijn in ieder geval alle oorspronkelijke termijnen betaald. Het stukje vertragingsrente (het project heeft alles bij elkaar zo'n 18 maandan langer gelopen als gepland) heeft GvE blijkbaar kwijtgescholden.

Ben benieuwd wanneer er een afdracht komt van het project
SPOILER
ook GvE: hier antwoordde GvE mij een paar maanden geleden na de laatste update dat ze de deurwaarder zouden vragen om een afdracht. Die is er tot op heden nog niet gekomen.
pi_204434656
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:33 schreef dyna18 het volgende:

[..]
En een 2e hypotheek vestigen is juist vaak weer niet mogelijk omdat bijv. de bank met de 1e hypotheek dit blokkeerd. Dus is deze morele verklaring dat er geen aanvullende hypotheek gevestigd wordt juist van toepassing wanneer een hypotheek niet mogelijk is.

Maar zou je dit niet in een contract kunnen vastleggen met boetebeding (of andere voorwaarden)?
Als ik een huis koop zit er ook een 10% boete in het contract, welke met een bankgarantie wordt afgedicht.
Vandaar mijn gedachte of zo'n afspraak niet beter vast te leggen is.

Ook al is er geen hypotheek, er zijn toch meer manieren om iets met elkaar zeker af te spreken.
We moeten een goed onderscheid maken tussen overeenkomsten en zekerheden. Een zekerheid is iets dat je te gelde kunt maken als de schuldenaar zich niet aan de overeenkomst houdt. Zoals een hypotheek of pandrecht. Die rechten kunnen geregistreerd worden en zijn dan in principe heel sterk, en degene die ze bezit heeft on principe voorrang als alle schuldeisers achter dezelfde assets van de schuldenaar aangaan.

Een negatieve hypotheekverklaring is volgens mij niets anders dan een uitbreiding van de overeenkomst: schuldenaar belooft om geen extra hypotheek te vestigen op een van haar registergoederen zodat er bij veiling wat extra overblijft voor de nieuwe schuldeisers.

Een extra boete is leuk maar die kan je niet verkopen. Je blijft zitten met een vordering maar niets om de vordering op te verhalen, omdat een andere schuldeiser beter heeft onderhandeld en wel een zekerheid heeft gekregen.
  donderdag 14 april 2022 @ 17:56:41 #275
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204434951
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:39 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ja je hebt gelijk, sorry. Maar de boodschap verandert niet
[..]
je hebt gelijk, is bij KoM.
Maakt groot verschil of het nieuwe recreatiewoningen zijn die per week verhuurd worden of oude hutten aan arbeidsmigranten.
pi_204435011
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 14:33 schreef optrandje het volgende:
Hotel/restaurant met 2e hypotheek op appartement bij collin direct. Op het eerste gezicht een aardig project.
In eerste instantie was ik niet direct enthousiast over dit horeca/boutique hotel project maar nadat ik naar de combinatie zekerheden (2e hypotheek) / bruto rentepercentage (8%) had gekeken zou ik deze toch wel voor mijn basis bedrag mee willen nemen.

Het is maar een klein projectje dus als er een linkje beschikbaar zou zijn hou ik mij aanbevolen.
pi_204435315
Capital Circle is vroeg deze maand met de uitbetalingen, morgen natuurlijk Goede Vrijdag.

Deze maand de laatste termijn van Personal Fitness Nederland - Naaldwijk ontvangen, met in totaal slechts 1 maand corona verlenging.

Helaas zit de betaling van NULTI*N er weer eens niet bij, zal wel weer over 2 of 3 weken komen.
pi_204435557
quote:
14s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
In eerste instantie was ik niet direct enthousiast over dit horeca/boutique hotel project maar nadat ik naar de combinatie zekerheden (2e hypotheek) / bruto rentepercentage (8%) had gekeken zou ik deze toch wel voor mijn basis bedrag mee willen nemen.

Het is maar een klein projectje dus als er een linkje beschikbaar zou zijn hou ik mij aanbevolen.
Facebook staat vol 06 nummers. Linkje moet mogelijk zijn
pi_204435564
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:42 schreef Soulfreak het volgende:
Capital Circle is vroeg deze maand met de uitbetalingen, morgen natuurlijk Goede Vrijdag.

Dat is (bij mij) een extra, vervroegde aflossing. De gewone moet nog komen.

Edit: de maandelijkse staat idd in de startblokken. Zal dan dinsdag wel binnen komen :)

WAAR Arnhem trouwens ook afgelost, net als Chateau Sl**ijter eerder vandaag. Nog 13 te gaan :)

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 14-04-2022 20:13:12 ]
Pecunia non olet
pi_204435781
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:16 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Zo lust ik er ook nog wel een paar _O-
Pecunia non olet
pi_204436024
De taxatiewaarde van deze recreatiewoning is 170k, terwijl het 2 jaar geleden te koop stond voor 79k. Dat is wel een heel groot verschil. https://investeren.sameni(...)ten-buitenplaats-102

https://m.facebook.com/vd(...)mp=2BgELqTNOEkfryZvx
pi_204436097
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:36 schreef KrekelJapie het volgende:
De taxatiewaarde van deze recreatiewoning is 170k, terwijl het 2 jaar geleden te koop stond voor 79k. Dat is wel een heel groot verschil. https://investeren.sameni(...)ten-buitenplaats-102

https://m.facebook.com/vd(...)mp=2BgELqTNOEkfryZvx
Zeker weten. Ik kon vorig jaar een recreatiehuisje kopen in Beek Montferland voor circa 135K en dat zag er héél wat beter uit dan deze afgeleefde hokken.
Pecunia non olet
pi_204440961
quote:
Eigenlijk 3%, met een bonus bij aflossing
quote:
Maandelijks ontvangt u 3% op jaarbasis uitbetaald. Aan het einde van de looptijd ontvangt u de overige rente, berekend op basis van 7% (bruto) per jaar.
pi_204441093
Op verzoek eventueel via privebericht aan mij linkje mogelijk voor nieuwe HCN "Shin Rotterdam"

[ Bericht 10% gewijzigd door crowder07 op 15-04-2022 05:18:56 ]
pi_204441841
Is er ervaring hier hoe snel een borgsteller (de ouders) zou betalen na faillissement bij GVE? Project 21063 is in januari failliet verklaard, ouders van één van de lening nemers staan 100% borg voor het hele bedrag tijdens de hele looptijd. Nu zijn we 2,5 maand verder en ik ben benieuwd hoe snel zoiets gemiddeld geregeld zou worden, want als GVE of Flanderijn hier te lang wacht is de borgsteller of het geld straks gevlogen.

Project 21063 is:
SPOILER
pi_204441985
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:04 schreef Red_arrow het volgende:
Is er ervaring hier hoe snel een borgsteller (de ouders) zou betalen na faillissement bij GVE? Project 21063 is in januari failliet verklaard, ouders van één van de lening nemers staan 100% borg voor het hele bedrag tijdens de hele looptijd. Nu zijn we 2,5 maand verder en ik ben benieuwd hoe snel zoiets gemiddeld geregeld zou worden, want als GVE of Flanderijn hier te lang wacht is de borgsteller of het geld straks gevlogen.

Project 21063 is:
SPOILER
Ligt er denk ik een beetje aan of de borg materieel is en/of er zaken snel liquide te maken zijn. Als er bv. een huis verkocht moet worden kan het even duren. Ik heb zelf bij fundingcircle en Geldvoorelkaar meegemaakt dat de borg weigerde te betalen. Bij fundingcircle zijn er rechtzaken gevoerd en is de borg uiteindelijk persoonlijk failliet verklaard. Bij Geldvoorelkaar werd er niet erg achter de borg aangelopen. Het betrof een hoogleraar met een vast inkomen, maar het middel loonbeslag werd niet ingezet.

Beide leningen heb ik gedeeltelijk moeten afschrijven.
pi_204442219
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:04 schreef Red_arrow het volgende:

Project 21063 is:
SPOILER
Heb alleen een GVE project waarbij franchisegever borg staat die is aangesproken, heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat de eerste betalingen binnenkwamen (toen wel meteen 5/6 termijnen). Maandelijks worden er sindsdien ongeveer 2 termijnen betaald door de borg en doorgestort, project is nu dan ook bij met betalen.

(ondertussen is Flanderijn ook bezig om geld te incasseren bij de leningnemer persoonlijk, daar nog geen succes gehad)

(Mocht de borg alles betalen waarvoor ze aansprakelijk zijn dan is de hoofdsom volledig terug met een beetje rente)
  vrijdag 15 april 2022 @ 10:14:20 #289
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_204442427
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 01:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Eigenlijk 3%, met een bonus bij aflossing
Mogen wij dan dit keer de fee aan WvjG ook pas aan het einde van het project betalen? Gelijk oversteken met die bonus, zou ik zeggen.. :s)
pi_204442892
Uitstel cre
quote:
Begin oktober 2018 is de​ propositie 'Appartementen Wilhel­mshaven II' in explo­itatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 36​ maanden en de verlenging van 6 maanden zou het pro­ject deze maand word­en afgelost. Wij bre­ngen u daarom graag op de hoogte van de stand van zaken.

Gedurende het herf­inancieringstraject heeft de initiatiefn­emer meerdere biedin­gen op de objecten in Wilhelmshaven ontv­angen. Deze biedingen waren ruimschoots boven de getaxeerde marktwaarde bij aanv­ang. De initiatiefne­mer heeft daarom bes­loten om de volledige portefeuille in Wi­lhelmshaven te verko­pen.​ Begin volgende maand volgt hierover meer duidelijkheid, waarna wij u ook de beoogde aflossings­datum kunnen mededel­en.​

Als platform sturen wij aan op een zo spoedig mogelijke ve­rkoop en bijbehorend­e​ aflossing.​ Uiter­lijk 13 mei 2022 ont­vangt u nogmaals een nieuwsbrief en​ moc­ht u tussentijds nog vragen hebben, vern­emen wij graag van u.
Een bonus voor ons geduld is misschien een leuke oplossing.
pi_204443132
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Uitstel cre
[..]
Een bonus voor ons geduld is misschien een leuke oplossing.
Is het minste. Het is gewoon contractbreuk.

Heb er maar weer een mail aan gewendt. Vooral voor het princiepe, vind dit gewoon niet kunnen al zal het voor mij financieel niet heel veel uitmaken, omdat ik er alleen basis inzat. Voor mij wel een bevestiging dat CRE vooral de belangen van de geldnemer (aandeelhouder) dient. Daarom investeer ik ook niet meer bij hun.
pi_204443246
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:20 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Is het minste. Het is gewoon contractbreuk.

Heb er maar weer een mail aan gewendt. Vooral voor het princiepe, vind dit gewoon niet kunnen al zal het voor mij financieel niet heel veel uitmaken, omdat ik er alleen basis inzat. Voor mij wel een bevestiging dat CRE vooral de belangen van de geldnemer (aandeelhouder) dient. Daarom investeer ik ook niet meer bij hun.
Helemaal mee eens. Ik heb ook nogmaals een email aan CRE gestuurd dat ik hun communicatie zeer slecht vind.
Dit project loopt al maanden achter met terugbetalen, maar van CRE werd er al die tijd geen enkele informatie gegeven.

De verlenging liep tot 4 april 2022, maar pas dagen later krijgen we nu een nieuwsbrief, waarin eigenlijk staat dat ze ook niet weten wanneer er terug betaald gaat worden.

Samen met KOM is CRE wat mij betreft een platform om te mijden. Je wordt als investeerder totaal niet serieus genomen.
pi_204443304
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik heb afgelopen week een mail gestuurd met een vraag om een update. Nog geen antwoord gehad.
Heb je inmiddels al een antwoord gehad over Torenzicht?
pi_204443324
Iemand die rmt welke op collin nu openstaat bewust wel of juist niet meeneemt?
1e hyp op bedrijfspand aantrekkelijke rente.
Goede zekerheden, negatieve solvabiliteit.
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:49:02 #296
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_204443414
quote:
Dat ziet er een stuk beter uit dan de "uitgeleefde" hutten bij SIG.
pi_204443470
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 april 2022 05:01 schreef crowder07 het volgende:
Op verzoek eventueel via privebericht aan mij linkje mogelijk voor nieuwe HCN "Shin Rotterdam"

Dank.
Meegenomen.
pi_204443501
Na ruim 3 jaar gelopen te hebben lost H*rt*m*c (CCF) vervroegd af, inclusief 6 maanden extra rente
SPOILER
pi_204443648
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 11:49 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Dat ziet er een stuk beter uit dan de "uitgeleefde" hutten bij SIG.
dit is een mooitje. Serieuze ondernemer, overzichtelijke situatie.
pi_204444993
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:16 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
dit is een mooitje. Serieuze ondernemer, overzichtelijke situatie.
OG ondernemer
https://www.fundainbusine(...)2523593-hanzeweg-25/

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 15-04-2022 14:46:02 ]
pi_204445384
Nieuwe lening vorm bij All4Funding vanaf 25k
quote:
Geachte Investeerder bij All4Funding,

Wij krijgen regelmatig aanvragen voor onderhandse leningen met onroerend goed als onderpand, tegen een gunstig rentevergoeding. Uiteraard met een hypothecaire zekerheid, inschrijving in het kadaster en afhandeling via de notaris.

Investeren kan al vanaf ¤ 25.000,= in zowel kortlopende (bijvoorbeeld overbruggingskrediet (± 6 maanden tot 1 jaar)) als langer lopende hypotheken.

Heeft u interesse in één van onze huidige of toekomstige projecten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')