https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/quote:Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’
‘Witheet’, is het personeel van de NS na de grote vertraging van afgelopen zondag. Volgens FNV Spoor-voorman Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de aanpak van de NS ‘onder de maat’ en wil uitleg.
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...quote:
Ah zoquote:Op maandag 4 april 2022 14:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?quote:Op maandag 4 april 2022 14:19 schreef Leonos het volgende:
waarom is het personeel witheet
Anyway, morgen weer met het treintje, benieuwd of ik aankom.
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.quote:Op maandag 4 april 2022 14:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?
Het aantal reizigers is al afgenomen sinds corona, meer mensen hebben nu een auto. Niet echt heel handig om de paar mensen die nog wel met de trein reizen dan een extra zetje naar ander vervoer te geven.
Ik twijfelde of ik hem als last poster moest openen maar er komt idd. nog meer info aan over deze storing. denk ik. Zeker vanuit de politiek.quote:Op maandag 4 april 2022 14:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...
Ik hoop dat mensen netjes tegenover het personeel blijven die ook gewoon hun werk willen doen. Dit zijn de mensen die van het management 'kerstsokken' kregen als kerstcadeau.quote:Op maandag 4 april 2022 14:36 schreef Piles het volgende:
[..]
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.
rover heeft een stukje daarover geschreven.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
Mijn reis van gisteren staat nog niet in de historie.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
quote:NS tevreden over storing: “In één dag superveel energie bespaard”
https://nieuwspaal.nl/ns-(...)el-energie-bespaard/
Gelukkig kan je vanmiddag al ergens anders aan de slag als je daar niet tegen kan.quote:Op maandag 4 april 2022 14:36 schreef Piles het volgende:
[..]
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.
Als de benzine prijzen nog even doorstijgen zal de trein toch weer drukker gaan worden.quote:Op maandag 4 april 2022 14:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?
Het aantal reizigers is al afgenomen sinds corona, meer mensen hebben nu een auto. Niet echt heel handig om de paar mensen die nog wel met de trein reizen dan een extra zetje naar ander vervoer te geven.
Het personeel is hier net zo hard schuldig aan door hun gehuil over het "rondje om de kerk". Gewoon de hele dienst hetzelfde traject draaien en dit probleem was er niet geweest.quote:Op maandag 4 april 2022 14:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/
Dan was dit probleem er ook geweest. Ook dan weet men niet wie waar precies zit met een bijsturing die gecentraliseerd is.quote:Op maandag 4 april 2022 18:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het personeel is hier net zo hard schuldig aan door hun gehuil over het "rondje om de kerk". Gewoon de hele dienst hetzelfde traject draaien en dit probleem was er niet geweest.
Ja, klopt. Ik had hetzelfde met een trein vanaf een ander station, net na 10:00 uur. Ook daar stond nog de trein van 09:45 op de schermen. Die haperende borden zullen de eerste symptomen van de storing geweest zijn.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Dus voordat deze systemen er waren werd er niet gereden?quote:Op maandag 4 april 2022 19:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan was dit probleem er ook geweest. Ook dan weet men niet wie waar precies zit met een bijsturing die gecentraliseerd is.
Waar ik ook gestrand ben. Als de systemen werken kunnen ze mij op alle gebied bijsturen. Vaak genoeg gependeld bij calamiteiten.
Ja en dit ook zonder een rondje om de kerk. Overigens is dat rondje er in feite al. Er zijn diensten bij waarbij je de hele dag Tilburg Uni-Weert rijd. Machinisten in de randstad zitten dagen lang op een stopper Uitgeest-Rotterdam etc.quote:Op maandag 4 april 2022 20:16 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus voordat deze systemen er waren werd er niet gereden?
Dank voor de bevestiging.quote:Op maandag 4 april 2022 20:11 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, klopt. Ik had hetzelfde met een trein vanaf een ander station, net na 10:00 uur. Ook daar stond nog de trein van 09:45 op de schermen. Die haperende borden zullen de eerste symptomen van de storing geweest zijn.
Komt het er uiteindelijk niet op neer dat er voor deze situatie geen plan b was. De systemen werkten niet dus eigenlijk had men terug moeten gaan naar pen en papier. Dus op en neer tussen de IC stations. Dan hadden de meeste reizigers niet gestrand gebleven, ondanks dat de reis (veel) langer had geduurd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja en dit ook zonder een rondje om de kerk. Overigens is dat rondje er in feite al. Er zijn diensten bij waarbij je de hele dag Tilburg Uni-Weert rijd. Machinisten in de randstad zitten dagen lang op een stopper Uitgeest-Rotterdam etc.
Maar ik vraag mij af wat mensen een rondje om de kerk noemen. Als dat dag in dag uit Weert-Eindhoven zou zijn houd geen machinist dit jaren vol. Bij Arriva loopt het personeel weg. Die stompen af.
Decentralisatie en meer bijstuurders met een backup systeem.quote:Op maandag 4 april 2022 20:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Komt het er uiteindelijk niet op neer dat er voor deze situatie geen plan b was. De systemen werkten niet dus eigenlijk had men terug moeten gaan naar pen en papier. Dus op en neer tussen de IC stations. Dan hadden de meeste reizigers niet gestrand gebleven, ondanks dat de reis (veel) langer had geduurd.
Zoals het nu is lijkt het vooral een geval van te efficiënt waardoor alle mogelijk creativiteit weg is gevallen.
Dat is dan ook het uitgangspunt bij dit soort operaties. De menselijke factor zo veel mogelijk uitschakelen. Dat heeft al nadelen als de systemen wel werken, maar als het heilige alwetende computersysteem faalt dan kun je ook meteen geen kant meer op. En dat weten de bedenkers van dergelijke systemen zelf ook wel, dus je kunt er eigenlijk niet omheen dat dat risico op de koop toe genomen wordt.quote:Op maandag 4 april 2022 20:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zoals het nu is lijkt het vooral een geval van te efficiënt waardoor alle mogelijk creativiteit weg is gevallen.
Als dat de oplossing is om dit soort chaos te voorkomen prima hequote:Op maandag 4 april 2022 20:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Decentralisatie en meer bijstuurders met een backup systeem.
Yep, overal in Nederland stonden die borden stil op rond die tijd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Nee, dat had er niets mee te maken. Die borden bleven urenlang op dat tijdstip staan.quote:Het zou mij niets verbazen als iemand per ongeluk de wintertijd weer in het systeem ingeschakeld heeft en er daardoor ook bij het personeel van de NS verwarring is ontstaan over in te zetten treinstellen op bepaalde tijdstippen en de boel daardoor in de soep is gelopen…
Ze stonden in mijn geval niet stil, ze gaven de tijd van een uur eerder aan…quote:Op maandag 4 april 2022 21:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Yep, overal in Nederland stonden die borden stil op rond die tijd.
Ik heb van alles gehoord over storingen en werkzaamheden, en bedenk nu dat er op het perron waar ik stond ook een niet aangekondigde trein binnen liep/vertrok.quote:En niemand bij de NS die de ingeving had om dan even wat meer informatie te geven, omroepen op het station welke trein er nu op het punt van vertrekken staat van welk perron en in de trein keer op keer omroepen in welke mensen gestapt waren en wat de tussenstops van die trein zouden zijn. Legio mensen wisten echt niet waar ze aan toe waren.
Jawel, die storing ontstond rond 9.30 uur, dus de eerste trein die na dat tijdstip zou vertrekken bleef gewoon op het bord staan. Ik was toen op Ede-Wageningen en daarna op Utrecht, Schiphol en Amsterdam Centraal en alle borden stonden overal rond dat tijdstip urenlang stil. Hier bijvoorbeeld:quote:Op maandag 4 april 2022 21:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ze stonden in mijn geval niet stil, ze gaven de tijd van een uur eerder aan…
Dat kan inderdaad ook nog, ja.quote:Op maandag 4 april 2022 21:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jawel, die storing ontstond rond 9.30 uur, dus de eerste trein die na dat tijdstip zou vertrekken bleef gewoon op het bord staan. Ik was toen op Ede-Wageningen en daarna op Utrecht, Schiphol en Amsterdam Centraal en alle borden stonden overal rond dat tijdstip urenlang stil. Hier bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Je was er gewoon toevallig een uur later.
Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)ag-geen-treinen-meerquote:De storing in de computersystemen begon rond 12.00 uur.
ns zal het vast wel ergens onder 'overmacht' kunnen plaatsen.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.quote:Op maandag 4 april 2022 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
ns zal het vast wel ergens onder 'overmacht' kunnen plaatsen.
Dus doei geld.
Typisch ns. Net zoals ze er alles aan zullen doen om niks te gaan terug betalen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Naar mijn weten draait de NS zijn spul bij Azure, wellicht dat de combinatie van de wintertijd met het niet juist instellen hiermee te maken heeft, qua vertrektijden is dat vervelend, maar voor een planningsapp kan dit tot cruciale problemen leiden. Ik heb zelf als Software Engineer hier redelijk wat kennis over en dan niet alleen met tijden, maar ook met datums, vreemde locales, etc. Het is een complex veld waarbij kleine dingen grote impact kunnen hebben.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Over localization gesproken.. Punten en komma’s…. Daar komen mooiste bugs vandaan bij uitrollen op externe systemenquote:Op dinsdag 5 april 2022 10:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naar mijn weten draait de NS zijn spul bij Azure, wellicht dat de combinatie van de wintertijd met het niet juist instellen hiermee te maken heeft, qua vertrektijden is dat vervelend, maar voor een planningsapp kan dit tot cruciale problemen leiden. Ik heb zelf als Software Engineer hier redelijk wat kennis over en dan niet alleen met tijden, maar ook met datums, vreemde locales, etc. Het is een complex veld waarbij kleine dingen grote impact kunnen hebben.
Er is sowieso geen sprake van overmacht als je eigen systemen het niet doen omdat die niet goed genoeg zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Het is idd geen overmacht, ze hebben gewoon schijt aan je.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Dat lijkt mij ook. Je hoort nu de gekste verhalen(ook onder personeel). Van een hack, een update die mis gaat tot bugs. Ik vraag mij af of het ooit precies naar buiten word gebracht wat nu precies de oorzaak is van die storing. Intern bij de IT groep zullen ze het uiteraard wel weten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:18 schreef Zelva het volgende:
[..]
Er is sowieso geen sprake van overmacht als je eigen systemen het niet doen omdat die niet goed genoeg zijn.
Zoals bij huurtoeslag Amsterdamquote:Op dinsdag 5 april 2022 10:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Over localization gesproken.. Punten en komma’s…. Daar komen mooiste bugs vandaan bij uitrollen op externe systemen
De deelscooter 'boeren' hebben een veel simpelere use case. Een deel scooter is een geheel, een trein niet.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:35 schreef Basp1 het volgende:
Als we het over localisation hebben. We lezen het verhaal dat de ns wel de ic weer kon opstarten maar daarna handmatig de locaties van treinen moest gaan checken en invoeren. De deel scooter boeren kunnen jou direct vertellen waar een scootertje staat blijkbaar moet de ns dan nog reuze stappen maken bij hun automatisering.
Elk rijruig is 1 geheel als er van die rijtuigen op x meter bij elkaar zitten en zich verplaatsen weet je dat er een groep is wat samen de trein vormt. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:40 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
De deelscooter 'boeren' hebben een veel simpelere use case. Een deel scooter is een geheel, een trein niet.
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron?quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elk rijruig is 1 geheel als er van die rijtuigen op x meter bij elkaar zitten en zich verplaatsen weet je dat er een groep is wat samen de trein vormt. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:52 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron?
Hoe meet je het? Wat als je meet apparatuur niet lekker werkt? Heb je dan weer een storing?
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
En dan te bedenken dat het vroegâh ook allemaal lukte met een spiegelei en een fluitje.
GPS. Ik heb nu een tablet en die werkt met GPS.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.
2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk.![]()
Waarschijnlijk bedoel je 2 parallele sporen.
Hoe tonen ze nu dan eigenlijk de realtime informatie waar treinen rijden daar moet toch ook al iets van locatiedata doorgegeven worden.
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:49 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.
Wagon-lits met die rammelkarren. In de vierde man is dat vereeuwigd, wat een tijden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.
Achter elkaar kan wel, op spoor 4a een trein de ene kant op en op 4b een trein in de andere richting. Ga dan maar eens na of die twee stukken aan elkaar zitten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk.
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.quote:Ook het materieel zit vol met software. Bij een storing kan ik alleen nog maar een shutdown uitvoeren en hopen dat de software zich reset. Ik ben van mening maar wie ben ik dat er teveel software word gebruikt in de moderne treinen. Een hoop schermen met data die voor een machinist niet eens van toepassing zijn. Het diagnose scherm staat zo nu en dan vol met storingen die verder niets te betekenen hebben voor een machinist en het spul rijd gewoon.
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerdequote:Op dinsdag 5 april 2022 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.
Computersystemen zijn leuk als ze werken, maar er wordt onvoldoende rekening gehouden met dat ze ook wel eens niet werken. Zowel op het gebied van back-upsystemen als op het punt waar de mens de computer moet kunnen overnemen.
Een auto met kapsones...quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde
Precies. Ondanks dat het een origineel en geheel identiek onderdeel is schijnt er een uniek serienummer aan te zitten dat ingeleerd moet worden of iets dergelijks. De monteur voelde zich tegenwoordig meer systeembeheerder dan automonteur door dit soort geouwehoer. Uiteindelijk is de datakabel niet aangesloten en het werkte gewoonquote:Op dinsdag 5 april 2022 12:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Een auto met kapsones...
'Gast, what the fuck? Je denkt toch niet dat ik hier mee over straat ga?'
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:36 schreef Cherni het volgende:
Een voorbeeld dat mij twee weken geleden is overkomen.
Een lollig figuur drukt op de alarmknop. Totaal niets aan de hand en je ziet wat lachende jongeren in je scherm(Flirt) Dat alarmsignaal is een pokke herrie in je cabine. Door een storing was dat niet uit te zetten. Ik heb van Tilburg tot Dort in een pokke herrie kunnen rijden. Alleen een reset kon dat probleem oplossen. Maar een reset kost gemiddeld bij een Flirt 15 min met alle beproevingen etc. Als ik dat onderweg ga uitvoeren loopt alles in de vertragingen. In Dort heb ik dan vanwege genoeg tijd die reset kunnen uitvoeren om dat probleem op te lossen.
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man.
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.
En dat kun je pas doen als je stilstaat. Maar tijdens de rit(bij hanteren met een sprinter) ga je dat zelden doen. Zeker op een baanvak met overwegen niet. Dan vallen die ook nog eens in de storing als je pech hebt.
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.
Maar bij dat soort storingin rij ik gewoon door en daar waar de trein keert of eindigd doe ik dan wel een Shutdown.
Heb je storingen waarbij je niet meer van de plaats(tractie storing) of een veiligheidsstoring bijvoorbeeld een deurstoring dan moet je wel direct handelen.
Maar er zijn zat storingen die je wel meid maar dan is het een kwestie als het rijd dan rijd het. Veiligheid natuurlijk in acht nemen.
Het is niet verplicht om dan door tequote:Op dinsdag 5 april 2022 19:20 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is niet verplicht om dan door te
rijden. Op die momenten is dat een keuze en inschatting van een machinist. Ik had er ook voor kunnen kiezen om bij de eerst volgende haltering die Shutdown uit te voeren. Maar ik had geen zin om een vertraging op te lopen etc.
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:34 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?
Goede software niet, alleen goedkope, zie het vaak bij OV-bedrijven, het mag niks kosten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.
Is bij bussen niet anders tegenwoordig, m'n oude werkgever had eind 2017 nieuwe bussen in dienst gesteld, die zooi bleek uiteindelijk nauwelijks instaat om normaal een rondje te kunnen rijden omdat de computer kennelijk moet weten hoeveel deuren erin zitten en van welk typen ze zijn, dat ging kennelijk fout. Met als resultaat dat de bussen op willekeurige momenten deuren opende, of weigerde te sluiten, met gigantische rituitval tot gevolg.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde
Belachelijk slecht stukje naar mijn mening. Vol aannames van iemand uit de theorie.quote:Op maandag 4 april 2022 19:01 schreef rutger05 het volgende:
Een prima artikel van Trouw hierover voor de liefhebbers
https://www.trouw.nl/econ(...)r-gebeuren~b7348b3d/
Ik hoop en neem ook aan dat de NS er werkelijk alles aan gaat doen om in de toekomst te zorgen dat er niet weer een dergelijk incident kan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |