Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:52 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron?
Hoe meet je het? Wat als je meet apparatuur niet lekker werkt? Heb je dan weer een storing?
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
En dan te bedenken dat het vroegâh ook allemaal lukte met een spiegelei en een fluitje.
GPS. Ik heb nu een tablet en die werkt met GPS.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.
2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk.![]()
Waarschijnlijk bedoel je 2 parallele sporen.
Hoe tonen ze nu dan eigenlijk de realtime informatie waar treinen rijden daar moet toch ook al iets van locatiedata doorgegeven worden.
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:49 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.
Wagon-lits met die rammelkarren. In de vierde man is dat vereeuwigd, wat een tijden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.
Achter elkaar kan wel, op spoor 4a een trein de ene kant op en op 4b een trein in de andere richting. Ga dan maar eens na of die twee stukken aan elkaar zitten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk.
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.quote:Ook het materieel zit vol met software. Bij een storing kan ik alleen nog maar een shutdown uitvoeren en hopen dat de software zich reset. Ik ben van mening maar wie ben ik dat er teveel software word gebruikt in de moderne treinen. Een hoop schermen met data die voor een machinist niet eens van toepassing zijn. Het diagnose scherm staat zo nu en dan vol met storingen die verder niets te betekenen hebben voor een machinist en het spul rijd gewoon.
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerdequote:Op dinsdag 5 april 2022 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.
Computersystemen zijn leuk als ze werken, maar er wordt onvoldoende rekening gehouden met dat ze ook wel eens niet werken. Zowel op het gebied van back-upsystemen als op het punt waar de mens de computer moet kunnen overnemen.
Een auto met kapsones...quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde
Precies. Ondanks dat het een origineel en geheel identiek onderdeel is schijnt er een uniek serienummer aan te zitten dat ingeleerd moet worden of iets dergelijks. De monteur voelde zich tegenwoordig meer systeembeheerder dan automonteur door dit soort geouwehoer. Uiteindelijk is de datakabel niet aangesloten en het werkte gewoonquote:Op dinsdag 5 april 2022 12:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Een auto met kapsones...
'Gast, what the fuck? Je denkt toch niet dat ik hier mee over straat ga?'
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:36 schreef Cherni het volgende:
Een voorbeeld dat mij twee weken geleden is overkomen.
Een lollig figuur drukt op de alarmknop. Totaal niets aan de hand en je ziet wat lachende jongeren in je scherm(Flirt) Dat alarmsignaal is een pokke herrie in je cabine. Door een storing was dat niet uit te zetten. Ik heb van Tilburg tot Dort in een pokke herrie kunnen rijden. Alleen een reset kon dat probleem oplossen. Maar een reset kost gemiddeld bij een Flirt 15 min met alle beproevingen etc. Als ik dat onderweg ga uitvoeren loopt alles in de vertragingen. In Dort heb ik dan vanwege genoeg tijd die reset kunnen uitvoeren om dat probleem op te lossen.
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man.
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.
En dat kun je pas doen als je stilstaat. Maar tijdens de rit(bij hanteren met een sprinter) ga je dat zelden doen. Zeker op een baanvak met overwegen niet. Dan vallen die ook nog eens in de storing als je pech hebt.
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:01 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.
Maar bij dat soort storingin rij ik gewoon door en daar waar de trein keert of eindigd doe ik dan wel een Shutdown.
Heb je storingen waarbij je niet meer van de plaats(tractie storing) of een veiligheidsstoring bijvoorbeeld een deurstoring dan moet je wel direct handelen.
Maar er zijn zat storingen die je wel meid maar dan is het een kwestie als het rijd dan rijd het. Veiligheid natuurlijk in acht nemen.
Het is niet verplicht om dan door tequote:Op dinsdag 5 april 2022 19:20 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is niet verplicht om dan door te
rijden. Op die momenten is dat een keuze en inschatting van een machinist. Ik had er ook voor kunnen kiezen om bij de eerst volgende haltering die Shutdown uit te voeren. Maar ik had geen zin om een vertraging op te lopen etc.
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:34 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?
Goede software niet, alleen goedkope, zie het vaak bij OV-bedrijven, het mag niks kosten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.
Is bij bussen niet anders tegenwoordig, m'n oude werkgever had eind 2017 nieuwe bussen in dienst gesteld, die zooi bleek uiteindelijk nauwelijks instaat om normaal een rondje te kunnen rijden omdat de computer kennelijk moet weten hoeveel deuren erin zitten en van welk typen ze zijn, dat ging kennelijk fout. Met als resultaat dat de bussen op willekeurige momenten deuren opende, of weigerde te sluiten, met gigantische rituitval tot gevolg.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |