abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:08:19 #51
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204336868
En dan te bedenken dat het vroegâh ook allemaal lukte met een spiegelei en een fluitje. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204337092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 10:52 schreef Rodgrod het volgende:

[..]
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron?
Hoe meet je het? Wat als je meet apparatuur niet lekker werkt? Heb je dan weer een storing?
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.

2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk. :D

Waarschijnlijk bedoel je 2 parallele sporen.

Hoe tonen ze nu dan eigenlijk de realtime informatie waar treinen rijden daar moet toch ook al iets van locatiedata doorgegeven worden.
pi_204337262
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
En dan te bedenken dat het vroegâh ook allemaal lukte met een spiegelei en een fluitje. :')
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.
pi_204337327
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat als de ns gewoon niet zover had geautomatiseerd dat reizigers van a naar b vervoerd hadden kunnen worden en men niet de gestrande reizigers in de stront had laten zakken. Ja dan was er een stuk minder commentaar.

2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk. :D

Waarschijnlijk bedoel je 2 parallele sporen.

Hoe tonen ze nu dan eigenlijk de realtime informatie waar treinen rijden daar moet toch ook al iets van locatiedata doorgegeven worden.
GPS. Ik heb nu een tablet en die werkt met GPS.

Ook het materieel zit vol met software. Bij een storing kan ik alleen nog maar een shutdown uitvoeren en hopen dat de software zich reset. Ik ben van mening maar wie ben ik dat er teveel software word gebruikt in de moderne treinen. Een hoop schermen met data die voor een machinist niet eens van toepassing zijn. Het diagnose scherm staat zo nu en dan vol met storingen die verder niets te betekenen hebben voor een machinist en het spul rijd gewoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 05-04-2022 11:54:59 ]
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:49:07 #55
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204337350
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel minder treinen en veel meer personeel. In die tijd liep er ook nog een storingsmonteur op de perrons rond. Maar dat is ook al een zeer lange tijd wegbezuinigd.
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204337363
Een bijstuurder heeft ik geloof drie beeldschermen vol met data. Van de lokatie van treinen met materieel nummers en treinnummers tm alle data van het personeel die op dat moment aan het werk zijn. Ik heb het wel eens bezocht maar ze zien je niet graag komen bang voor harde discussies. :)

[ Bericht 17% gewijzigd door Cherni op 05-04-2022 11:57:15 ]
pi_204337384
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:49 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Veel meer dienstverlening ook, dat is weg, niet bij NS'ers zelf maar wel bij het management.
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.
  dinsdag 5 april 2022 @ 11:55:43 #58
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204337399
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:53 schreef Cherni het volgende:

[..]
De ghostbusters die met koffie door de trein liepen zie ik ook niet meer. De service is zakelijk geworden. Niet meer dan dat.
Wagon-lits met die rammelkarren. In de vierde man is dat vereeuwigd, wat een tijden. _O_ _O_ _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 5 april 2022 @ 12:02:52 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204337460
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
2 treinen naast elkaar op een perron dat is fysiek onmogelijk.
Achter elkaar kan wel, op spoor 4a een trein de ene kant op en op 4b een trein in de andere richting. Ga dan maar eens na of die twee stukken aan elkaar zitten.

Maar deze opmerking van @Cherni is ook wel raak:
quote:
Ook het materieel zit vol met software. Bij een storing kan ik alleen nog maar een shutdown uitvoeren en hopen dat de software zich reset. Ik ben van mening maar wie ben ik dat er teveel software word gebruikt in de moderne treinen. Een hoop schermen met data die voor een machinist niet eens van toepassing zijn. Het diagnose scherm staat zo nu en dan vol met storingen die verder niets te betekenen hebben voor een machinist en het spul rijd gewoon.
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.

Computersystemen zijn leuk als ze werken, maar er wordt onvoldoende rekening gehouden met dat ze ook wel eens niet werken. Zowel op het gebied van back-upsystemen als op het punt waar de mens de computer moet kunnen overnemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 5 april 2022 @ 12:03:33 #60
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204337464
Er moet directe concurrentiewerking zijn op het spoor, dus meerdere maatschappijen op een traject zodat je niet afhankelijk bent van één vervoerder. Als de NS faalt dan pak je een andere vervoerder. Met de huidige concessiewerking hoef je maar 1x per 10 jaar je best te doen om de wereld te beloven zodat je de rest van de concessie achterover kan leunen met een beetje fooi als 'schadevergoeding'.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 5 april 2022 @ 12:07:56 #61
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204337508
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
Een machinist is een machinist, geen programmeur dus die kan weinig met zo'n rijdende computer. Meer is niet altijd beter, en dat lijkt voor deze vorm van automatisering ook wel een beetje op te gaan. Zie je ook terug bij nieuw materieel, dat vaak maanden of nog langer blijft kwakkelen niet omdat het niet rijdt, maar omdat de boordcomputer niet doet wat je verwacht.

Computersystemen zijn leuk als ze werken, maar er wordt onvoldoende rekening gehouden met dat ze ook wel eens niet werken. Zowel op het gebied van back-upsystemen als op het punt waar de mens de computer moet kunnen overnemen.
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde 8)7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204337540
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde 8)7
Een auto met kapsones... :D

'Gast, what the fuck? Je denkt toch niet dat ik hier mee over straat ga?' :P
  dinsdag 5 april 2022 @ 12:24:46 #63
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204337669
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:11 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Een auto met kapsones... :D

'Gast, what the fuck? Je denkt toch niet dat ik hier mee over straat ga?' :P
Precies. Ondanks dat het een origineel en geheel identiek onderdeel is schijnt er een uniek serienummer aan te zitten dat ingeleerd moet worden of iets dergelijks. De monteur voelde zich tegenwoordig meer systeembeheerder dan automonteur door dit soort geouwehoer. Uiteindelijk is de datakabel niet aangesloten en het werkte gewoon 8)7

Ik ben zelf automatiseerder, maar er bestaat ook zoiets als overautomatisering. Niet iedereen is ICT'er met uitgerekend specifieke kennis van een product. Een apparaat ontwerpen is één ding, maar het moet ook onderhouden worden en een probleem moet eenvoudig op te lossen zijn zonder afhankelijk te zijn van specifieke kennis wat nergens te vinden is of te koop is tegen de hoofdprijs. Het wel beruchte vendorlocking. Iets fabrieksgeheim houden zodat je er een slaatje uit kan slaan.

Als ik een trein (of wat dan ook) zou ontwerpen dan moet de basis onafhankelijk van software kunnen werken, dus met eenvoudige schakelaars en relais. Misschien lastiger qua bediening, maar het werkt in ieder geval zodat je verder kunt totdat het softwaregedeelte dat de basis aanstuurt weer functioneert.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204337784
Een voorbeeld dat mij twee weken geleden is overkomen.

Een lollig figuur drukt op de alarmknop. Totaal niets aan de hand en je ziet wat lachende jongeren in je scherm(Flirt) Dat alarmsignaal is een pokke herrie in je cabine. Door een storing was dat niet uit te zetten. Ik heb van Tilburg tot Dort in een pokke herrie kunnen rijden. Alleen een reset kon dat probleem oplossen. Maar een reset kost gemiddeld bij een Flirt 15 min met alle beproevingen etc. Als ik dat onderweg ga uitvoeren loopt alles in de vertragingen. In Dort heb ik dan vanwege genoeg tijd die reset kunnen uitvoeren om dat probleem op te lossen.
pi_204337838
Soms zit er natuurlijk in complexe machines ook automatisering in zodat de monteurs bij een storing ook weten waar ongeveer de storing zit. 8-)
  dinsdag 5 april 2022 @ 18:43:50 #66
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204341371
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:36 schreef Cherni het volgende:
Een voorbeeld dat mij twee weken geleden is overkomen.

Een lollig figuur drukt op de alarmknop. Totaal niets aan de hand en je ziet wat lachende jongeren in je scherm(Flirt) Dat alarmsignaal is een pokke herrie in je cabine. Door een storing was dat niet uit te zetten. Ik heb van Tilburg tot Dort in een pokke herrie kunnen rijden. Alleen een reset kon dat probleem oplossen. Maar een reset kost gemiddeld bij een Flirt 15 min met alle beproevingen etc. Als ik dat onderweg ga uitvoeren loopt alles in de vertragingen. In Dort heb ik dan vanwege genoeg tijd die reset kunnen uitvoeren om dat probleem op te lossen.

En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man. ;(
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204341466
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 18:43 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
En dat is al vanaf het begin? Goedgekeurd door de technische commissie van de OR? Wat een kutsysteem man. ;(
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.

En dat kun je pas doen als je stilstaat. Maar tijdens de rit(bij hanteren met een sprinter) ga je dat zelden doen. Zeker op een baanvak met overwegen niet. Dan vallen die ook nog eens in de storing als je pech hebt.
  dinsdag 5 april 2022 @ 19:01:49 #68
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204341529
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 18:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het is een van de storingen. En aangezien er geen volumeknop aanwezig is en je de zaak niet manueel kunt overbruggen moet je de hele software resetten.

En dat kun je pas doen als je stilstaat. Maar tijdens de rit(bij hanteren met een sprinter) ga je dat zelden doen. Zeker op een baanvak met overwegen niet. Dan vallen die ook nog eens in de storing als je pech hebt.
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204341664
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:01 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Waardeloos en dat kan/wil men niet veranderen?
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.

Maar bij dat soort storingin rij ik gewoon door en daar waar de trein keert of eindigd doe ik dan wel een Shutdown.

Heb je storingen waarbij je niet meer van de plaats(tractie storing) of een veiligheidsstoring bijvoorbeeld een deurstoring dan moet je wel direct handelen.

Maar er zijn zat storingen die je wel meid maar dan is het een kwestie als het rijd dan rijd het. Veiligheid natuurlijk in acht nemen.
  dinsdag 5 april 2022 @ 19:20:19 #70
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204341701
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het is is een storing die natuurlijk niet dagelijks voorkomt. Maar omdat het alarmsysteem een veiligheidsaspect is valt er niets manueel te regelen.

Maar bij dat soort storingin rij ik gewoon door en daar waar de trein keert of eindigd doe ik dan wel een Shutdown.

Heb je storingen waarbij je niet meer van de plaats(tractie storing) of een veiligheidsstoring bijvoorbeeld een deurstoring dan moet je wel direct handelen.

Maar er zijn zat storingen die je wel meid maar dan is het een kwestie als het rijd dan rijd het. Veiligheid natuurlijk in acht nemen.
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204341782
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:20 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Storingen kunnen softwarematig opgelost worden, wil men dat niet? Dit is toch krankjorum? Zo lang rijden met een teringherrie.
Het is niet verplicht om dan door te
rijden. Op die momenten is dat een keuze en inschatting van een machinist. Ik had er ook voor kunnen kiezen om bij de eerst volgende haltering die Shutdown uit te voeren. Maar ik had geen zin om een vertraging op te lopen etc.
  dinsdag 5 april 2022 @ 19:34:34 #72
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204341848
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:29 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het is niet verplicht om dan door te
rijden. Op die momenten is dat een keuze en inschatting van een machinist. Ik had er ook voor kunnen kiezen om bij de eerst volgende haltering die Shutdown uit te voeren. Maar ik had geen zin om een vertraging op te lopen etc.
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204341913
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:34 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ok, maar wil dus de software niet aanpakken om dit soort ellende te voorkomen?
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.
  dinsdag 5 april 2022 @ 19:41:38 #74
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_204341938
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 19:39 schreef Cherni het volgende:

[..]
Van It heb ik de ballen verstand. Nu voert men wel vaker updates uit. Dan neem ik aan dat na een evaluatie problemen worden aangepakt. Maar software blijft altijd storingsgevoelig lijkt mij.
Goede software niet, alleen goedkope, zie het vaak bij OV-bedrijven, het mag niks kosten.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_204342102
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 april 2022 12:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dit zie je helaas ook terug bij auto's waar de monteur met de handen in het haar zit omdat de interne computer 'no' zegt. Heb het onlangs aan den lijve ondervonden waar ik met de vorige auto met veel minder elektronica binnen een paar dagen op de weg zou zijn. Nu bijna 2 weken de auto kwijt geweest omdat de computer een vervangend onderdeel niet accepteerde 8)7
Is bij bussen niet anders tegenwoordig, m'n oude werkgever had eind 2017 nieuwe bussen in dienst gesteld, die zooi bleek uiteindelijk nauwelijks instaat om normaal een rondje te kunnen rijden omdat de computer kennelijk moet weten hoeveel deuren erin zitten en van welk typen ze zijn, dat ging kennelijk fout. Met als resultaat dat de bussen op willekeurige momenten deuren opende, of weigerde te sluiten, met gigantische rituitval tot gevolg.
Uiteindelijk zijn die bussen na een paar jaar retour afzender gestuurd, en zijn de bussen die ervoor reden uit 2008 terug gekomen. Inmiddels is er weer nieuwe vervanging, maar ze hebben geleerd, de oude bussen blijven als schaduwvloot aanwezig, en dar schijnt niet overbodig te zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')