https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/quote:Personeel NS ‘witheet’ om enorme vertraging: ‘Tussen grote steden hadden we kunnen rijden’
‘Witheet’, is het personeel van de NS na de grote vertraging van afgelopen zondag. Volgens FNV Spoor-voorman Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de aanpak van de NS ‘onder de maat’ en wil uitleg.
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...quote:
Ah zoquote:Op maandag 4 april 2022 14:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?quote:Op maandag 4 april 2022 14:19 schreef Leonos het volgende:
waarom is het personeel witheet
Anyway, morgen weer met het treintje, benieuwd of ik aankom.
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.quote:Op maandag 4 april 2022 14:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?
Het aantal reizigers is al afgenomen sinds corona, meer mensen hebben nu een auto. Niet echt heel handig om de paar mensen die nog wel met de trein reizen dan een extra zetje naar ander vervoer te geven.
Ik twijfelde of ik hem als last poster moest openen maar er komt idd. nog meer info aan over deze storing. denk ik. Zeker vanuit de politiek.quote:Op maandag 4 april 2022 14:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat wel, maar e.e.a. schijnt nog een nasleep te krijgen, dus daarom maar een deeltje 2 geopend...
Ik hoop dat mensen netjes tegenover het personeel blijven die ook gewoon hun werk willen doen. Dit zijn de mensen die van het management 'kerstsokken' kregen als kerstcadeau.quote:Op maandag 4 april 2022 14:36 schreef Piles het volgende:
[..]
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.
rover heeft een stukje daarover geschreven.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
Mijn reis van gisteren staat nog niet in de historie.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
quote:NS tevreden over storing: “In één dag superveel energie bespaard”
https://nieuwspaal.nl/ns-(...)el-energie-bespaard/
Gelukkig kan je vanmiddag al ergens anders aan de slag als je daar niet tegen kan.quote:Op maandag 4 april 2022 14:36 schreef Piles het volgende:
[..]
En je krijgt als personeel natuurlijk elke keer een bak stront over je heen als zoiets gebeurt. Word je ook niet blij van.
Als de benzine prijzen nog even doorstijgen zal de trein toch weer drukker gaan worden.quote:Op maandag 4 april 2022 14:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Omdat dit soort gelazer op lange termijn banen kan gaan kosten?
Het aantal reizigers is al afgenomen sinds corona, meer mensen hebben nu een auto. Niet echt heel handig om de paar mensen die nog wel met de trein reizen dan een extra zetje naar ander vervoer te geven.
Het personeel is hier net zo hard schuldig aan door hun gehuil over het "rondje om de kerk". Gewoon de hele dienst hetzelfde traject draaien en dit probleem was er niet geweest.quote:Op maandag 4 april 2022 14:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/
Dan was dit probleem er ook geweest. Ook dan weet men niet wie waar precies zit met een bijsturing die gecentraliseerd is.quote:Op maandag 4 april 2022 18:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het personeel is hier net zo hard schuldig aan door hun gehuil over het "rondje om de kerk". Gewoon de hele dienst hetzelfde traject draaien en dit probleem was er niet geweest.
Ja, klopt. Ik had hetzelfde met een trein vanaf een ander station, net na 10:00 uur. Ook daar stond nog de trein van 09:45 op de schermen. Die haperende borden zullen de eerste symptomen van de storing geweest zijn.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Dus voordat deze systemen er waren werd er niet gereden?quote:Op maandag 4 april 2022 19:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan was dit probleem er ook geweest. Ook dan weet men niet wie waar precies zit met een bijsturing die gecentraliseerd is.
Waar ik ook gestrand ben. Als de systemen werken kunnen ze mij op alle gebied bijsturen. Vaak genoeg gependeld bij calamiteiten.
Ja en dit ook zonder een rondje om de kerk. Overigens is dat rondje er in feite al. Er zijn diensten bij waarbij je de hele dag Tilburg Uni-Weert rijd. Machinisten in de randstad zitten dagen lang op een stopper Uitgeest-Rotterdam etc.quote:Op maandag 4 april 2022 20:16 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus voordat deze systemen er waren werd er niet gereden?
Dank voor de bevestiging.quote:Op maandag 4 april 2022 20:11 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, klopt. Ik had hetzelfde met een trein vanaf een ander station, net na 10:00 uur. Ook daar stond nog de trein van 09:45 op de schermen. Die haperende borden zullen de eerste symptomen van de storing geweest zijn.
Komt het er uiteindelijk niet op neer dat er voor deze situatie geen plan b was. De systemen werkten niet dus eigenlijk had men terug moeten gaan naar pen en papier. Dus op en neer tussen de IC stations. Dan hadden de meeste reizigers niet gestrand gebleven, ondanks dat de reis (veel) langer had geduurd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja en dit ook zonder een rondje om de kerk. Overigens is dat rondje er in feite al. Er zijn diensten bij waarbij je de hele dag Tilburg Uni-Weert rijd. Machinisten in de randstad zitten dagen lang op een stopper Uitgeest-Rotterdam etc.
Maar ik vraag mij af wat mensen een rondje om de kerk noemen. Als dat dag in dag uit Weert-Eindhoven zou zijn houd geen machinist dit jaren vol. Bij Arriva loopt het personeel weg. Die stompen af.
Decentralisatie en meer bijstuurders met een backup systeem.quote:Op maandag 4 april 2022 20:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Komt het er uiteindelijk niet op neer dat er voor deze situatie geen plan b was. De systemen werkten niet dus eigenlijk had men terug moeten gaan naar pen en papier. Dus op en neer tussen de IC stations. Dan hadden de meeste reizigers niet gestrand gebleven, ondanks dat de reis (veel) langer had geduurd.
Zoals het nu is lijkt het vooral een geval van te efficiënt waardoor alle mogelijk creativiteit weg is gevallen.
Dat is dan ook het uitgangspunt bij dit soort operaties. De menselijke factor zo veel mogelijk uitschakelen. Dat heeft al nadelen als de systemen wel werken, maar als het heilige alwetende computersysteem faalt dan kun je ook meteen geen kant meer op. En dat weten de bedenkers van dergelijke systemen zelf ook wel, dus je kunt er eigenlijk niet omheen dat dat risico op de koop toe genomen wordt.quote:Op maandag 4 april 2022 20:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zoals het nu is lijkt het vooral een geval van te efficiënt waardoor alle mogelijk creativiteit weg is gevallen.
Als dat de oplossing is om dit soort chaos te voorkomen prima hequote:Op maandag 4 april 2022 20:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Decentralisatie en meer bijstuurders met een backup systeem.
Yep, overal in Nederland stonden die borden stil op rond die tijd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Nee, dat had er niets mee te maken. Die borden bleven urenlang op dat tijdstip staan.quote:Het zou mij niets verbazen als iemand per ongeluk de wintertijd weer in het systeem ingeschakeld heeft en er daardoor ook bij het personeel van de NS verwarring is ontstaan over in te zetten treinstellen op bepaalde tijdstippen en de boel daardoor in de soep is gelopen…
Ze stonden in mijn geval niet stil, ze gaven de tijd van een uur eerder aan…quote:Op maandag 4 april 2022 21:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Yep, overal in Nederland stonden die borden stil op rond die tijd.
Ik heb van alles gehoord over storingen en werkzaamheden, en bedenk nu dat er op het perron waar ik stond ook een niet aangekondigde trein binnen liep/vertrok.quote:En niemand bij de NS die de ingeving had om dan even wat meer informatie te geven, omroepen op het station welke trein er nu op het punt van vertrekken staat van welk perron en in de trein keer op keer omroepen in welke mensen gestapt waren en wat de tussenstops van die trein zouden zijn. Legio mensen wisten echt niet waar ze aan toe waren.
Jawel, die storing ontstond rond 9.30 uur, dus de eerste trein die na dat tijdstip zou vertrekken bleef gewoon op het bord staan. Ik was toen op Ede-Wageningen en daarna op Utrecht, Schiphol en Amsterdam Centraal en alle borden stonden overal rond dat tijdstip urenlang stil. Hier bijvoorbeeld:quote:Op maandag 4 april 2022 21:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ze stonden in mijn geval niet stil, ze gaven de tijd van een uur eerder aan…
Dat kan inderdaad ook nog, ja.quote:Op maandag 4 april 2022 21:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jawel, die storing ontstond rond 9.30 uur, dus de eerste trein die na dat tijdstip zou vertrekken bleef gewoon op het bord staan. Ik was toen op Ede-Wageningen en daarna op Utrecht, Schiphol en Amsterdam Centraal en alle borden stonden overal rond dat tijdstip urenlang stil. Hier bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Je was er gewoon toevallig een uur later.
Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)ag-geen-treinen-meerquote:De storing in de computersystemen begon rond 12.00 uur.
ns zal het vast wel ergens onder 'overmacht' kunnen plaatsen.quote:Op maandag 4 april 2022 14:29 schreef 22 het volgende:
Kan ik mijn treinkaartjes van gisteren nog declareren of valt dit onder overmacht?
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.quote:Op maandag 4 april 2022 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
ns zal het vast wel ergens onder 'overmacht' kunnen plaatsen.
Dus doei geld.
Typisch ns. Net zoals ze er alles aan zullen doen om niks te gaan terug betalen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Naar mijn weten draait de NS zijn spul bij Azure, wellicht dat de combinatie van de wintertijd met het niet juist instellen hiermee te maken heeft, qua vertrektijden is dat vervelend, maar voor een planningsapp kan dit tot cruciale problemen leiden. Ik heb zelf als Software Engineer hier redelijk wat kennis over en dan niet alleen met tijden, maar ook met datums, vreemde locales, etc. Het is een complex veld waarbij kleine dingen grote impact kunnen hebben.quote:Op maandag 4 april 2022 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Wat me ineens te binnen schiet: Gisteren vertrok ik om 10.40u vanaf Amsterdam Sloterdijk met de trein naar Rotterdam.
Op de borden in de stationshal én op het perron stonden echter de vertrektijden van een uur eerder, in mijn geval dus 9.40 uur. Ook de lengte van de treinen (aantal coupés/treinstellen) klopte totaal niet op de borden op het perron t.o.v. de werkelijke lengte van de trein.
Zijn er meer mensen die dit gisterochtend zo hebben meegemaakt?
Over localization gesproken.. Punten en komma’s…. Daar komen mooiste bugs vandaan bij uitrollen op externe systemenquote:Op dinsdag 5 april 2022 10:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naar mijn weten draait de NS zijn spul bij Azure, wellicht dat de combinatie van de wintertijd met het niet juist instellen hiermee te maken heeft, qua vertrektijden is dat vervelend, maar voor een planningsapp kan dit tot cruciale problemen leiden. Ik heb zelf als Software Engineer hier redelijk wat kennis over en dan niet alleen met tijden, maar ook met datums, vreemde locales, etc. Het is een complex veld waarbij kleine dingen grote impact kunnen hebben.
Er is sowieso geen sprake van overmacht als je eigen systemen het niet doen omdat die niet goed genoeg zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Het is idd geen overmacht, ze hebben gewoon schijt aan je.quote:Op dinsdag 5 april 2022 07:32 schreef 22 het volgende:
[..]
Misschien als je nog niet onderweg was, maar wij zaten al in Utrecht en konden niet meer terug. Het is geen overmacht als je rond 20 uur bekend maakt dat alles weer werkt, maar dat je morgen pas weer opstart omdat dat handiger is.
Oh en voor de mensen die ergens op een station staan te wachten....Fijne avond en zie maar hoe je thuis komt.
Dat lijkt mij ook. Je hoort nu de gekste verhalen(ook onder personeel). Van een hack, een update die mis gaat tot bugs. Ik vraag mij af of het ooit precies naar buiten word gebracht wat nu precies de oorzaak is van die storing. Intern bij de IT groep zullen ze het uiteraard wel weten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:18 schreef Zelva het volgende:
[..]
Er is sowieso geen sprake van overmacht als je eigen systemen het niet doen omdat die niet goed genoeg zijn.
Zoals bij huurtoeslag Amsterdamquote:Op dinsdag 5 april 2022 10:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Over localization gesproken.. Punten en komma’s…. Daar komen mooiste bugs vandaan bij uitrollen op externe systemen
De deelscooter 'boeren' hebben een veel simpelere use case. Een deel scooter is een geheel, een trein niet.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:35 schreef Basp1 het volgende:
Als we het over localisation hebben. We lezen het verhaal dat de ns wel de ic weer kon opstarten maar daarna handmatig de locaties van treinen moest gaan checken en invoeren. De deel scooter boeren kunnen jou direct vertellen waar een scootertje staat blijkbaar moet de ns dan nog reuze stappen maken bij hun automatisering.
Elk rijruig is 1 geheel als er van die rijtuigen op x meter bij elkaar zitten en zich verplaatsen weet je dat er een groep is wat samen de trein vormt. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:40 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
De deelscooter 'boeren' hebben een veel simpelere use case. Een deel scooter is een geheel, een trein niet.
Wat als er 2 treinen naast elkaar stilstaan op een perron?quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elk rijruig is 1 geheel als er van die rijtuigen op x meter bij elkaar zitten en zich verplaatsen weet je dat er een groep is wat samen de trein vormt. Zo moeilijk is het allemaal niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |