Tengano | zondag 3 april 2022 @ 11:57 |
Duurt al een tijdje. En op "Rijden de treinen", NS reisplanner, en zelfs de stationsinformatie is niet te informeren. Is voor mij alleen niet duidelijk of de treinen nou ook niet rijden en dat wordt ook niet vermeld ![]() Heel onhandig want ik wou zo nog even ergens naartoe. Erg kort en bondig bericht voor de NS voor zo'n storing vind ik... Speculeren mag. | |
HeatWave | zondag 3 april 2022 @ 11:58 |
Sja, de NS zelf ook altijd, dus wat maakt het uit? ![]() | |
Socios | zondag 3 april 2022 @ 12:03 |
Niet heel het Spoorboekje uit je hoofd kennen. ![]() ![]() | |
Eightyone | zondag 3 april 2022 @ 12:05 |
Eventjes aan wennen. Nostalgie voor generatie X en oude millennials, reizen zonder NS-app e.d.. ![]() | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 12:07 |
Ach, gewoon naar het station gaan en dan komt er vanzelf wel een trein ![]() | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:07 |
PS: Ik zie hier net het beste nieuws van de NS dit jaar. Mag toch ook wel even vermeld worden... ![]() | |
JustinK | zondag 3 april 2022 @ 12:14 |
Er rijden geen treinen meer ![]() https://nos.nl/artikel/24(...)r-technische-storing [ Bericht 40% gewijzigd door JustinK op 03-04-2022 12:19:41 ] | |
sjorsie1982 | zondag 3 april 2022 @ 12:19 |
Dan wordt het net zoals vroeger, gewoon op het station kijken | |
The-BFG | zondag 3 april 2022 @ 12:19 |
En ze gaan op zijn vroegst weer rijden om 17:00.... | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:19 |
Ik vermoed dat het probleem dieper zit en de interne planning er ook uitligt. | |
StephanL | zondag 3 april 2022 @ 12:20 |
Gelachen ![]() | |
The-BFG | zondag 3 april 2022 @ 12:23 |
Lijkt er idd op dat er veel meer uitlicht dan alleen de NS reisplanner. Wel knap dat ze nu al weten dat het tot 17:00 gaat duren.. Zijn ze de hele boel aan het rebooten ofzo.. Of ze wachten op een onderdeel van een vendor ofzo.. | |
Haags | zondag 3 april 2022 @ 12:23 |
Vast weer een verdwaalde sneeuwvlok die de boosdoener was. | |
Drekkoning | zondag 3 april 2022 @ 12:24 |
De Russen gaan Nederland lamleggen ![]() | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:24 |
Dat verbaast me ook, ik weet dat NS veel geld in zijn IT systemen investeert en naar mijn weten hebben ze het redelijk goed voor elkaar. | |
MichaelScott | zondag 3 april 2022 @ 12:24 |
Om 17 uur begint de volgende dienst voor de verkeersleiding denk ik. "Storing" | |
gebrokenglas | zondag 3 april 2022 @ 12:25 |
Hopelijk staan alle treinen wel ergens bij een station en kunnen de reizigers eruit. | |
Whiskers2009 | zondag 3 april 2022 @ 12:25 |
De treinen rijden ook niet: NS: zeker tot 17.00 uur geen treinen door technische storing - https://nos.nl/l/2423715 | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:26 |
Overigens verbaast het me hoe ze dit voor elkaar hebben weten te krijgen, nu wil ik niet Jynxen omdat ik vanavond een enorme grote en risicovolle release van een website ga doen ![]() | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 12:27 |
En dan tot vanavond wachten, als er weer treinen rijden? ![]() | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 12:27 |
Zoals om de haverklap in Duitsland ja. Beetje stevige sneeuwbui of storm en de verbindingen tussen grote steden liggen weer dagenlang stil.. | |
Drekkoning | zondag 3 april 2022 @ 12:28 |
Kan het me niet voorstellen eigenlijk… | |
Nobu | zondag 3 april 2022 @ 12:28 |
Hier had je geen glazen bol voor nodig. | |
Frozen-assassin | zondag 3 april 2022 @ 12:29 |
Het is zondag en dus toch al rustig. Rij gewoon en zet mensen met megafoon op grotere stations om te roepen trein 1 gaat naar... trein 2 gaat naar... Op kleine stations weet men het zelf wel | |
HeatWave | zondag 3 april 2022 @ 12:30 |
Het was idd weinig verrassend ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 12:30 |
Ze moeten nog wat meer centraliseren. Dan komt het vast ooit een keer goed. | |
Socios | zondag 3 april 2022 @ 12:30 |
Allicht ![]() https://www.treinreiziger(...)izigers-dan-in-2019/ | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 12:31 |
Wil niet als een boomer klinken maar vroeger reden de treinen ook gewoon zonder digitaal planningssysteem. Toen keken de mensen op de papieren planningen in de gele zuilen of op het blauwe bord, en hadden de machinisten gewoon een papieren rooster bij zich, en als er dan iets mis ging improviseerden ze wel wat om een oplossing te vinden. Tegenwoordig wordt dus het treinverkeer van het hele land stilgelegd als er een storing in het systeem is. Als zo'n systeem zo ontzettend essentieel voor je dienstverlening is, zorg dan op zijn minst voor een backup plan. | |
Frozen-assassin | zondag 3 april 2022 @ 12:32 |
Percentages vergelijken is geen goed idee. Absolute aantallen is beter. | |
The-BFG | zondag 3 april 2022 @ 12:32 |
Ik wil niet verder Jynxen maar ik had gisteren een simpele release van max 30 minuten die uiteindelijk richting de 5 uur ging door wat stommigheden en Azure DevOps die de gates liet failen (door een storing) bij het deployen.. Maar in mijn ervaring gaan risicovolle releases vaak beter dan de simpele.. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:33 |
Dat is meer dan 35 jaar terug, en ook toen gebruikte men al behoorlijk moderne middelen, niet voor niets ligt langs het hele spoornetwerk een eigen verbindingsvezel daarnaast is het huidige spoornetwerk veel uitgebreider en ingewikkelder, feitelijk kun je het Nederlandse spoor ook meer vergelijken met een metro systeem. | |
Gijscoman | zondag 3 april 2022 @ 12:34 |
Zou het niet veel meer zo zijn dat er een onderliggende storing is, die zowel de informatievoorziening als ook andere zaken raakt? | |
Socios | zondag 3 april 2022 @ 12:34 |
Machinisten belden tijdens een oponthoud op een station met de seinpost een station verder om na te gaan of ‘de baan’ vrij was om weer verder te rijden. | |
tim020hoorn | zondag 3 april 2022 @ 12:35 |
vroeger waren er veel minder verbindingen, veel minder treinen veel minder mensen. Denk echt dat je dat onderschat hoe complex het nu is. Ook met al die spoorwissels, treinen die over enkel spoor elkaar moeten gaan passeren zonder op elkaar te botsen, spoorwegovergangen etc | |
Nobu | zondag 3 april 2022 @ 12:35 |
Een landelijke storing telt niet mee voor de punctualiteitscijfers en is dus voor de NS geen probleem. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:35 |
Duits spoornetwerk vind ik raar in elkaar zitten, wat me ook opviel is dat op sommige moderne stations niet eens een invalide voorziening is, en die route staten snapte ik al helemaal niks van, bij ons staan alle bestemmingen keurig vermeld, maar in Duitsland missen de kleinere stations, al met al heeft de NS het best goed voor elkaar en hun app is ook 1 van de best ontwikkelde apps in Nederland. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 12:38 |
In een tijd met veel minder treinen en meer personeel. Bijsturing alleen al is zo uitgedund dat je nog maar 6 regio's hebt. Had je eerst bijvoorbeeld nog een bijsturing in Eindhoven is die opgeheven en zit in Utrecht. Als er ook maar iets fout gaat moeten gemiddeld 6 bijstuurders in Utrecht alles proberen bij te sturen qua materieel en personeel. Dat gaat via een stille bijsturing(programma) Als dat bijvoorbeekd vastloopt heb je een probleem. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:38 |
Jup ken het ![]() Deze release ook "geoefend" , vooral omdat we behoorlijk wat datamigraties en changes hebben ![]() | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:40 |
Overigens zou het me ook niet verbazen als dit een gevalletje ransomware is. | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 12:41 |
Regelmatig met de trein naar wintersportwedstrijden geweest in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en dan kom je er toch weer achter dat het in Nederland inderdaad uitstekend geregeld is allemaal. Vooral in Duitsland heb je om de haverklap problemen. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:41 |
Daarom had ik al speculeren mag in de OP gezet. Ik zelf zat een beetje richting Rusland te denken. Vind dit wel een heel heavy grote storing iig. Anyway, ik had me net helemaal aangekleed om te vertrekken, maar dat kan ik nu dus wel vergeten ![]() Ik heb trouwens nog mazzel want ik had in principe vandaag een reis gepland van 2 x 3 uur, maar die afspraak ging niet door. Heb ik dan nu wel geluk mee ![]() | |
Drekkoning | zondag 3 april 2022 @ 12:44 |
Dat is een veilige gok tegenwoordig ja ![]() | |
Fred_B | zondag 3 april 2022 @ 12:45 |
Een overstap van een kwartier ofzo gaat voor mijn gevoel ook bovengemiddeld vaak fout in Duitsland. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 12:47 |
Dat is ongeveer wat ik wilde zeggen; deze storing is uiteindelijk het gevolg van grotere complexiteit in combinatie met bezuinigingen, te veel centralisatie, en veel te grote afhankelijkheid van 1 systeem dat blijkbaar een single point of failure heeft. Een bedrijf met de impact en het belang als de ns (we hebben het hier over uiterst essentiele infra!) zou altijd een backup moeten hebben in de vorm van een redundant uitgevoerd systeem of iig een simpel fallback-plan moeten hebben zodat de dienstverlening (desnoods in afgeslankte vorm) kan doorgaan. Je kan natuurlijk niet plannen voor echte rampen zoals als een kernaanval of landelijke electriciteit-uitval, maar een "storing in het systeem" mag toch niet de hele landelijke dienstverlening urenlang plat kunnen leggen? | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:48 |
| |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 12:48 |
Ik denk niet dat Rusland hier iets mee te maken heeft. Het is meer een domino effect van een storing in een systeem lijkt mij. NS heeft moet ik zeggen ontzettend veel genvesteerd in programmatuur. Het nadeel is door centralisatie ga je ook lokaal door het domino effect problemen krijgen. Als in Utrecht een storing ontstaat heeft dat uiteindelijk tot in Maastricht en Groningen een effect. | |
summer2bird | zondag 3 april 2022 @ 12:49 |
Ben ik alweer zo oud ![]() | |
Rabieluh | zondag 3 april 2022 @ 12:54 |
Alweer, 16 september was er die gare telefoonstoring.
| |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:54 |
Net getest, de treintijden API werkt wel gewoon, dus als iemand nog reisinformatie nodig heeft ![]() | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:54 |
Ik was laatst bij een gepensioneelde buschauffeur. Die had een hobby met allerlei oude trein spulletjes. Die had complete ladensystemen met allemaal vervoersbewijzen erin, waaronder ook die kartonnen kaartjes die je vroeger kreeg. Daar prikte ze dan zo'n gaatje in als de conducteur langs kwam. Die ken je dan wss nog wel. Enfin, dit type mensen heeft tegenwoordig al die kaartjes van hun verzameling, qua prijs, vertrek, bestemming en lokatie van dat vervoersbewijs, prijs aangeschaft, datum van aanschaffing in een grote database staan. Zou mij niet eens verbazen als ze er dan ook nog even een fotootje bij doen. Zoiets had je dan een jaar of 30 geleden dan weer niet. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:55 |
Maar er rijden toch geen treinen? In de reisplanner kun je wel een reis voor morgen of volgende week plannen, dus kun je zo wel zien op welke tijden welke trein rijdt. | |
Ama | zondag 3 april 2022 @ 12:55 |
Erg nuttig ja als de treinen toch niet rijden. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:55 |
Er is zelfs nog een periode geweest dat je ook "perron" kaartjes had, kortom je had ook een kaartje nodig als je iemand kwam afhalen ![]() | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 12:56 |
Ja ik wil graag weten welke treinen er vandaag allemaal niet rijden, kun je dat even voor me opzoeken? | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 12:56 |
Daarom stond er ook smiley achter ![]() Lijkt dus weel groter technisch achterliggend probleem en niet de normale treintijden. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 12:58 |
Ik wil graag weten hoe laat de trein van Goor naar Goes had gereden ![]() | |
diadakan | zondag 3 april 2022 @ 12:58 |
Zullen we de Russen vast bedanken? | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 12:59 |
Er is ontzettend veel veranderd de laatste 10 jaar. Zeker sinds de stille bijsturing. Je krijgt per mobiel je dienstwijziging door tijdens je officile dienst. Persoonlijk contact met een bijstuurder heb je dus nog nauwelijks. Sterker nog ik krijg ze tijdens een storing niet eens te pakken. En handelen naar eigen inzicht zou ik graag willen maar is door de steeds strengere regelgeving onmogelijk. Loopt een systeem als een stille bijsturing vast dan heb je een probleem. Ik heb een vrije dag dus weet uiteraard niet om welke storing het exact gaat. Waar ik 10 jaar geleden nog zonder toestemming van een bijstuurder een trein ging rijden in overleg met een treindienstleider is helaas voorbij. Kon dat nog maar want dat waren voor mij de krenten in de pap. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 13:00 |
Wel fijn dat wij fokkers gewoon allemaal veilig op onze zolderkamer zitten. Je zal maar buiten ergens in de middle of nowhere gestrand zijn! | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 13:00 |
Ja, ik wou dus juist eens een keer van mijn zolderkamer af. Zit ik nou weer te Fok!en ![]() | |
nostra | zondag 3 april 2022 @ 13:01 |
Dat heb je nu ook nog, alleen zijn "ze" gratis. Moet je wel binnen 60 minuten hebben opgehaald of uitgezwaaid. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 13:02 |
Vreemd. Je kan toch gewoon met je OV chip kaart het perron op. En daarna check je gewoon weer uit. Zijn geen kosten aan verbonden daar want je hebt dan niet gereisd. Je kunt ook het zekere voor het onzekere nemen en gelijk uitchecken nadat je hebt ingecheckt. Kan er helemaal niks fout gaan. Moet je wel even iets op verzinnen, maar dat is wel te doen. | |
nostra | zondag 3 april 2022 @ 13:03 |
Dat is dus het (equivalent van het) kaartje. Na 20 (of 60, bij de NS) wel. https://www.ov-chipkaart.(...)innen%2020%20minuten. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 13:04 |
Ik ben persoonlijk wel blij dat dit niet vorige week gebeurd is. Dan had ik vastgezeten in fucking Vlissingen, of all places. Ook nog eens met een fiets, die natuurlijk niet in een bus past. Dan hadden jullie me waarschijnlijk vanuit je zolderkamers kunnen horen vloeken. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 13:06 |
https://jsfiddle.net/#&togetherjs=fcO0fLcOOS | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 13:42 |
Als het werkt en dat is gelukkig wel vaak het geval is het prima. Het salaris klopt altijd en op tijd. We hebben nu ook een tablet met timtim Pro(zoiets als tomtom ![]() Verder werkt hun site waar ik mijn persoonlijke zaken kan regelen en verplichte modules kan maken prima. Dat is wel een vooruitgang. Een wegkennisbank hebben we ook nog. Allemaal prima hulpmiddelen. Maar de strakke procedures en centralisatie ben ik persoonlijk niet gelukkig mee. Het beperkt mij in bepaalde vrijheden die ik nu mis. Ik mag nog geen frontsein meer vervangen als dat defect is om maar een voorbeeld te geven. Je moet het zo zien. Ik ben geen machinist(meester een term die ik persoonlijk vreselijk vind) meer, maar een treinbestuurder. Dat geeft wel aan hoe uitgehold de functie is. [ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 03-04-2022 13:50:51 ] | |
1superbeschuitje | zondag 3 april 2022 @ 13:59 |
NS: incompetente monopolisten. M'n kortingskaart is ook weer automatisch verlengd zie ik, er komt uiteraard geen compensatie voor dit soort situaties. | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 14:24 |
Als je nu een E-ticket hebt gekocht, dan krijg je daar het geld niet voor terug. Kaartautomaten worden op grote stations nu dan ook afgezet met afzet-lint. | |
FL_Freak | zondag 3 april 2022 @ 14:28 |
En de maatschappij dat wilt aandringen om minder te gaan rijden en OV te gebruiken ![]() | |
-XOR- | zondag 3 april 2022 @ 14:29 |
Is die API gewoon openbaar uit te vragen? | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 14:36 |
Prutsers. ![]() | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 14:38 |
Ook die klopt op het moment niet. Als je thuis bent, niet weg willen met de trein, als je elders bent, zoek vast een Hotel | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 14:39 |
Ik kan me de doos van Jack herinneren, is die inmiddels vervangen? | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 14:42 |
Oei, dan heeft Motiv een probleem | |
Eightyone | zondag 3 april 2022 @ 15:34 |
PzKpfw | zondag 3 april 2022 @ 15:45 |
Je kunt in dit land gewoonweg niet vertrouwen op het OV. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 15:47 |
Of op je hart. Iedere dag kan het er mee stoppen. Om dit voor te zijn kun je jezelf beter opknopen. | |
PzKpfw | zondag 3 april 2022 @ 15:49 |
Ik kan uitstekend vertrouwen op mijn hart. Wellicht dat dat in jouw geval niet zo is? | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 15:51 |
Geloof mij nou maar dat het er op een dag mee uitscheidt ![]() En je weet nooit wanneer ![]() | |
maan_man | zondag 3 april 2022 @ 16:04 |
Ik ben bang dat veel mensen opzoek mogen naar een hotel. | |
trein2000 | zondag 3 april 2022 @ 16:19 |
Weekenddag, dat scheelt nog iets. | |
Solotovski | zondag 3 april 2022 @ 16:26 |
Vanaf Zwolle met de bus dan maar 1 uur en 50 min incl 1 keer overstappen ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 april 2022 @ 16:31 |
In elke geval reisinfo, bijsturing materieel en bijsturing personeel. Op zich kun je dan nog wel veilig rijden, maar zodra er maar iets gebeurt (zoals die bovenleidingbreuk vandaag bij Hoofddorp, maar ook een fikse vertraging of een defecte trein is al genoeg) ben je al snel totaal het zicht kwijt op je mat en je personeel en wordt het een complete chaos. Overigens moest mijn vrouw vandaag van Venlo naar Groningen, die heeft maar ergens een slaapplaats geregeld. | |
maan_man | zondag 3 april 2022 @ 16:38 |
Bij de bussen komen ze ook in de problemen door de storing: | |
Solotovski | zondag 3 april 2022 @ 16:39 |
Haltes overslaan maakt niet uit als k van begin tot eindpunt in de bus moet | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 16:41 |
Ow chips, dit is WLR niet, ![]() | |
Ama | zondag 3 april 2022 @ 16:41 |
Gaat het een beetje? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 16:48 |
Vanaf Delft naar Oudenbosch met tram, metro, bus en trein. Drie uurtjes maar ![]() Ik blijf nog wel een nachtje in Delft ![]() | |
kurk_droog | zondag 3 april 2022 @ 17:07 |
mafkees | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 17:08 |
Sommige mensen snappen een smiley heel moelluk ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 17:37 |
Dat dacht ik ook wel. Tja zonder bijsturing houd het wel op. Zelfs bij een ziekmelding of agressie etc. loopt het dan al spaak. Zeker nu alles via programmatuur loopt en gecentraliseerd is. | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 17:38 |
Meer dan in veel andere landen, eigenlijk. | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 17:46 |
Klopt, men heeft afscheid genomen van de nutsfunctie lang geleden en sindsdien draait het niet meer om reizigers maar om centjes. Service is ruk. | |
-XOR- | zondag 3 april 2022 @ 17:59 |
10 jaar VVD heeft het OV wel uitgehold inderdaad. | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 18:01 |
Voor het grote spoornet is er nog nooit een aanbesteding geweest dus die klap gaat nog wel komen. Ik maak het al 20 jaar mee in het streekvervoer, afbraak in het kwadraat en de politiek maar gillen over milieu en klimaat. ![]() | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 18:03 |
Op Twitter ook allemaal mensen die klagen over de summiere informatievoorziening ![]() Wat willen ze weten dan, exact welke server er plat ligt ofzo? Meer dan 'er is een IT-storing en er wordt aan gewerkt' is voor het algemene publiek toch niet van belang joh | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 18:03 |
10 jaar vvd heeft alles uitgehold. Zorg, onderwijs, huizenmarkt, brandweer, politie, openbaar vervoer. Je zou de hele vvd eigenlijk voor de trein willen gooien, maar ja, die rijdt niet. | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 18:04 |
Hadden we maar andere partijen aan de macht gehad, dan was alles goed geweest. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 18:04 |
Alsof de vvd daar wel wat aan doet. | |
tim020hoorn | zondag 3 april 2022 @ 18:04 |
Ja de vvd is weer schuldig aan deze storing ![]() | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 18:08 |
@Scjvb | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:09 |
Tot aan corona maakte de NS enorme winsten, als zelfstandig bedrijf. De VVD heeft er geen reet mee te maken dat de NS directie liep te klooien. | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 18:11 |
Denk eerder informatie over vervangend vervoer, dat is altijd chaos. | |
heywoodu | zondag 3 april 2022 @ 18:12 |
Normaal gaat dat redelijk goed als er op n lijn problemen zijn, maar dat is nu gewoon niet te doen. | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:13 |
Jij hebt de jaarverslagen van Prorail gelezen van de afgelopen 20 jaar? | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:15 |
Jij hebt een onbeperkte voorraad bussen in hot standby? | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 18:15 |
Nee natuurlijk is dat geen doen met de slechte organisatie. Vroeger wees je gewoon regio's aan als er grote problemen zijn en werd het vrij snel opgelost. Nu mag het niks kosten en wordt het dus centraal aangestuurd, puinzooi dus. | |
Raw85 | zondag 3 april 2022 @ 18:16 |
En Femke Halalsma doet weer eens NIETS ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 18:16 |
Zeg ik dat? Ik vermoed dat ze geen idee hebben hoeveel bussen er nu rijden, anders kun je snel inschatten hoe lang het gaat duren om een bepaalde groep te vervoeren over een bepaalde afstand, zeker in de deze digitale tijd. Maar het interesseert ze gewoon geen fok. | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:18 |
En ik heb het vermoeden dat jij op een zolderkamertje zit te betweten en geen idee hebt waar je het over hebt. Heb je de jaarverslagen van Prorail van de afgelopen 20 jaar gelezen? Nee, natuurlijk niet. maar toch weet je alles over de investeringen die ze niet hebben gedaan | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 18:24 |
Ik werk mijn halve leven al in het OV. ![]() ![]() ![]() | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:27 |
Fijn voor je, maar dat is geen antwoord op de vraag. | |
Zwansen | zondag 3 april 2022 @ 18:31 |
Jawel toch? Sterker nog, die is onlangs nog geweest en gewonnen door de NS. | |
Iceage | zondag 3 april 2022 @ 18:37 |
Je zult maar met de trein van bv Groningen naar Schiphol moeten (of al in de trein zitten) om je vlucht te halen dan ben je mooi de sigaar want ik denk niet dat de vluchten wachten op vertraagde passagiers. Hoe zou het zitten met schadevergoeding daarvoor ? Take care. | |
exelletor | zondag 3 april 2022 @ 18:42 |
Gevolgschade wordt door NS niet vergoed, maar wellicht dat een reisverzekering wel iets wil vergoeden. Drie jaar geleden wilde ik graag een vlucht nemen op de dag van de landelijke ov-staking. Toen heb ik een bus kunnen nemen van Eindhoven Airport naar Amsterdam CS. Jammer dat deze lijn corona niet lijkt te hebben overleefd. Sws veel binnenlandse interstedelijke buslijnen was geen lang leven beschoren. | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:43 |
Je zal maar je halve leven in het OV werken en nog steeds geen idee hebben dat het een wat lastig is ff snel bussen te regelen om de passagiers van de NS daarmee te gaan vervoeren. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 18:49 |
En chauffeurs die op hun vrije dag willen opdraven. | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 18:54 |
Op n traject wil prima. Maar heel Nederland? ![]() ![]() | |
thedeedster | zondag 3 april 2022 @ 18:56 |
Als iemand zoiets stelt, dan ben ik toch altijd nieuwsgierig. Jij wel? | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 18:56 |
Zelfs op werkdagen is het lastig genoeg chauffeurs te vinden. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 18:57 |
Dat gaat niet lukken in deze omvang. Bij werkzaamheden is dit allemaal ruim van te voren gepland. En bij calamiteiten op een deel van een traject zoals bij aanrijdingen of bovenleidingbreuk etc lukt ook nog wel. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 18:57 |
Wel tof dat die systemen zo in elkaar zitten dat n storing meteen het vervoer in heel Nederland platlegt. Daar is over nagedacht. | |
Zipportal | zondag 3 april 2022 @ 19:07 |
Vandaag geen treinen meer: problemen bij NS te groot https://www.rtlnieuws.nl/(...)emen-bij-ns-te-groot Dit is gespeeld. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 19:09 |
Vandaag helemaal geen treinen meer lees ik net. Dat zal in de ochtend morgen nog wel zijn invloed hebben als het materieel niet daar staat waar het zou moeten staan. | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 19:09 |
Ik heb informatie: Er gaan de hele zondagavond geen treinen meer rijden. Veel succes en een fijne avond verder. | |
MadMaster | zondag 3 april 2022 @ 19:12 |
Vanmorgen om 11.53 uur nog net in rotterdam met de trein aangekomen, in de namiddag noodgedwongen met de auto daar weer opgehaald.Wat is dit voor kip en ei spelletje? Als je geen storing hebt, hoef je ook niks te herplannen... | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 19:14 |
Jawel want het personeel en materieel is niet aanwezig daar waar het zou moeten zijn. Dit is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Ook al is de zaak opgestart blijf je nog veel problemen behouden. | |
Houtenbeen | zondag 3 april 2022 @ 19:14 |
De oplossing is toch gewoon eenvoudig, gewoon een trein laten pendelen tussen twee steden. ![]() | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 19:16 |
Nou, ik hou alvast maar rekening met morgen thuiswerken. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:17 |
Zou je zeggen, maar er blijken heel veel paarse krokodillen op de rails te liggen. | |
ESF1Gamer | zondag 3 april 2022 @ 19:18 |
Leeuwarden - den haag heb je al tig wissels om een trein op het juiste perron te krijgen bij grote stations, zoals Amsterdam en Zwolle. Good Luck with that. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 19:18 |
Computer says no... | |
rutger05 | zondag 3 april 2022 @ 19:18 |
Ook op pad geweest met de trein vandaag, maar gelukkig geen hinder ondervonden. Wel enorm vervelend voor alle getroffen reizigers en dan vooral voor die reizigers die terug naar huis moeten reizen met de trein. Lees net hier dat er vandaag helemaal geen treinen meer gaan rijden. Ik hoop toch echt dat de NS in de toekomst alles op alles gaat zetten met een back-upplan om een situatie als deze nooit meer te laten voorkomen. | |
Jojoke | zondag 3 april 2022 @ 19:19 |
Zou het ze wel lukken om morgen volgens de dienstregeling te rijden? | |
maan_man | zondag 3 april 2022 @ 19:22 |
Geen verrassing zag ik eerder op de dag al aankomen. Leer mij de NS kennen. En dan je klanten laten stikken. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:23 |
Dat lijkt wel de doelstelling: Dit houdt overigens in dat ze nu druk zijn met het verplaatsen van leeg materieel, en dat mensen die ergens gestrand zijn op een station het zelf mogen uitzoeken terwijl er lege treinen voorbij komen rijden. De klantvriendelijkheid kent weer eens geen grenzen. | |
Houtenbeen | zondag 3 april 2022 @ 19:23 |
Je hoeft toch ook geen trein van Leeuwarden naar Den Haag te laten rijden. Gewoon van Leeuwarden naar Meppel, tussen Meppel en Zwolle, tussen Zwolle en Amersfoort. ![]() Tenzij de seinen, wissels niet werken dan wordt het iets lastiger, maar dan kun je als nog met maar 1 trein op 1 traject rijden. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 19:24 |
In de ochtend mogelijk nog wel naween. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Als ze in de nacht nog het materieel grotendeels op de plaats krijgen dan kan het meevallen. Zekerheid kan ik ook niet geven maar de ervaring met dit soort storingen is dat ze meestal nog een tijdje doorwerken. | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:28 |
![]() Ik heb ook wel een paar voorbeeldjes van absurde klantonvriendelijkheid van de NS ![]() | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 19:31 |
Ik wilde een tweet van ns posten maar die was zo godsgruwelijk klantonvriendelijk dat ook de ns dat zelf door had en ze hem maar hebben verwijderd. | |
rutger05 | zondag 3 april 2022 @ 19:35 |
Ik vind het heel vervelend dat er veelal een totaal gebrek aan toezicht en handhaving is door conducteurs is in de trein. Deze laatste maken vaak geen ronde door de trein en de tokkies weten dat. Ook in de 1e klas vaak allerlei figuren die naar mijn inschatting met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid daar geen kaartje voor gekocht hebben. Als er al een controle is, dan worden deze personen er gewoon uitgestuurd zonder boete is mijn ervaring. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 19:35 |
Dit is alles bij elkaar wel een storing met een gigantische impact als het treinverkeer in het hele land de hele dag compleet stil ligt. De laatste keer hadden we dat ook met die storm maar toen kon je het zien aankomen. Weet iemand of er vaker een vergelijkbare storing is geweest met deze impact, want ik schrik hier wel van. Meestal moet je een paar uur wachten en dan begint het weer te rijden of rijden er bussen. Maar dit is wel ff andere koek. Als je dan aan de andere kant van het land zit ben je idd verplicht een hotel te zoeken en moet je proberen de volgende dag terug te reizen. Heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt maar zit dus wel vaak in de trein. En ik wil hier toch wel een beetje op kunnen anticiperen denk ik alleen zou ik zo even niet weten hoe. Nou ja op je pinpas bij je hebben na dan. | |
MadMaster | zondag 3 april 2022 @ 19:37 |
En hoe komt het dat het personeel en materieel niet daar zijn waar ze zouden zijn? Situatie, oorzaak, gevolg, vervolg… | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:38 |
Ik heb precies dezelfde ervaring hoor ![]() | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 19:40 |
Geen geld bij. Niet ID bewijs. Ik niet begrijpen. Ik niet begrijpen. | |
trein2000 | zondag 3 april 2022 @ 19:41 |
Je zou toch zeggen wat rijdt dat rijdt en stap maar in… | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:42 |
Ja, het is diep triest. En ik verzin mijn voorbeelden overigens niet, die heb ik vlak bij me echt zo gezien. Maar de conducteur wil ook geen oponthoud, anders moet je op het volgende stationnetje op de spoorwegpolitie wachten. Dus 'laat maar'. (en wil ook geen mes tussen haar ribben, dus die aso komt er ook mee weg) | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 19:42 |
Klopt het dat er helemaal geen extra bussen zijn? | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:43 |
Je kan het per station omroepen: op Spoor 3 komt een trein binnen die naar Zwolle rijdt en op elk tussengelegen station zal stoppen. Maar dat zal wel weer gedoe zijn. | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:43 |
Dat klopt. Al de hele dag niet. | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 19:43 |
PFff echt slecht. | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:43 |
Normaal had ik overigens vanavond naar mijn werk gemoeten met een trein. Met dank aan covid hoef ik niet naar mijn werk ![]() | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:44 |
![]() Hij staat daar. | |
Harvest89 | zondag 3 april 2022 @ 19:44 |
Wat een heisa zeg. Er zijn nog gewoon bordjes met de tijden zoals vroeger. | |
trein2000 | zondag 3 april 2022 @ 19:45 |
Ik heb ooit een keer ingegrepen toen zo’n intelligent figuur van de spoorwegen een niet Nederlands sprekende toerist wou beboeten omdat hij in de verkeerde trein was gestapt en dus bij een andere vervoerder was ingecheckt. Hoe wist ik dat? Nou ze hadden grote koffers bij, spraken geen NL en vijf minuten later zou op hetzelfde spoor de trein naar Schiphol vertrekken. | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 19:45 |
Want dat is het probleem op het moment? | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 19:45 |
![]() | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 19:46 |
Controle is al jarenlang niet meer. Vroeger als ik met m'n ouders naar Amsterdam ging kwam er altijd een conducteur langs. De jaren dat ik daarna naar school in Amsterdam ging nauwelijks. En toen ik er werkte ook niet. In de tijd voor de OV chipkaart had ik eigenlijk zwart moet rijden, dat had me geld gescheeld. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 19:46 |
Draagt niet bij aan het reiscomfort inderdaad. Op de Arriva vind ik het altijd irritant dat als je in de eerste klas zit en er komt zo'n klutje van die controleurs binnen, dat ze dan met zijn vieren in de eerste klas gaan zitten en voluit allerlei verhalen gaan ophangen. De een heeft het nog sterker meegemaakt dan de andere. Dat type personeel is echt samengeteld uit een totaal ander soort mensen. Ik ga dan ook direct ergens uit de buurt zitten want ik heb geen zin om verplicht naar al die onzinverhalen te moeten luisteren. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 19:49 |
Als ik in Eindhoven gestrand ben om welke reden dan ook en zou in Hertogenbosch moeten zijn om daar een trein te rijden naar Nijmegen mis je dus een machinist. Dan moet bijsturing ingrijpen. Maar als het systeem niet werkt kan dat dus niet. Ondertussen ontstaat er een domino effect. Dat gaat dus ook voor materieel op. Ze zijn blind en weten niet meer waar iedereen zit. Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:50 |
Ach ja. Een jaar of anderhalf geleden is hier in de stad de achteringang van het station afgesloten omdat er af en toe mensen over het poortje klommen, waardoor iedereen die van deze kant van de stad komt ineens honderden meters om moet lopen om bij het perron te komen. Nadat er vanuit de gemeente na een jaar toch eindelijk wat vragen kwamen of die ingang niet weer eens open mocht, liet een woordvoerder van de NS in de Gelderlander weten dat ze 'de proef met de sluiting gevalueerd hadden en zeer tevreden waren over het resultaat'. Om je een idee te geven van het parallelle universum waarin dit bedrijf opereert. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:53 |
Het probleem is helder, maar als je dat in het geval van een calamiteit niet buiten de gebruikelijke systemen kan oplossen dan mist je bedrijf dus flexibiliteit. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 19:53 |
Als je het over station Nijmegen hebt; die ingang is door de weeks weer wel open. Dan staat er een beveiliger met een hapgrage Mechelaar om zwartrijders aan te bijten. | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 19:53 |
Sinds een paar weken, ja. Maar ik reis meestal 's avonds en in het weekend, dus daar koop ik niet zo veel voor. | |
WheeledWarrior | zondag 3 april 2022 @ 19:58 |
Het Nederlandse OV ![]() | |
MadMaster | zondag 3 april 2022 @ 19:58 |
Dat begrijp ik geheel, ook zonder je antwoord, maar dat was mijn vraag niet. Althans niet mijn gehele vraag. Maar misschien is het nog te vroeg voor het melden van de oorzaak… | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 19:59 |
Hey, dat hebben ze op mijn station ook gedaan ![]() ![]() Station Assen is overigens splinternieuw, super mooi en ik neem aan knalduur geweest. Maar het geld was op voor de poortjes, dus die zijn er niet ![]() | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 20:00 |
Het is geen 1800 meer, je kan toch bellen met elkaar? | |
tjoptjop | zondag 3 april 2022 @ 20:01 |
Wat is "bijsturing"? | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 20:02 |
Is de volledige NS directie al ontslagen? | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 20:05 |
De directeur heeft net getekend bij de KLM. | |
saparmurat_niyazov | zondag 3 april 2022 @ 20:06 |
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20220403_10481195![]() Deze eindbaas heeft de snor en daadkracht van een conducteur uit 1890 ![]() | |
KingRoland | zondag 3 april 2022 @ 20:06 |
Daarom moet thuiswerken altijd de norm blijven. | |
mcmlxiv | zondag 3 april 2022 @ 20:06 |
Heel benieuwd hoe het er morgenochtend uitziet. | |
Caland | zondag 3 april 2022 @ 20:06 |
Dat ja, meestal erg chagrijnig kijkend. Voel me daardoor voor het eerst onveilig op een station. | |
KingRoland | zondag 3 april 2022 @ 20:06 |
Russisch olie is niet het enige waar we van afhankelijk blijven ![]() | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 20:09 |
Incompetent is een voorwaarde geworden bij de klm? | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 20:11 |
Mag er rond 5h30 achter komen ![]() | |
MadMaster | zondag 3 april 2022 @ 20:12 |
Anders alvast de meest oprechte excuses van de NS en of je de door hen veroorzaakte problemen even zelf wil oplossen dan… | |
Isabeau | zondag 3 april 2022 @ 20:13 |
Oooh, als proefkonijn! Sterkte. | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 20:15 |
Dan gaat mijn wekker, snel kijken of de boel al rijd, zo ja, douchen etc, zo nee, slapen | |
Rabieluh | zondag 3 april 2022 @ 20:19 |
Ik ga het een half uurtje later proberen. | |
Red_85 | zondag 3 april 2022 @ 20:32 |
Kijk eens. Dat is een echte. | |
Red_85 | zondag 3 april 2022 @ 20:33 |
Van wie? | |
The-BFG | zondag 3 april 2022 @ 20:33 |
Die fout heb ik ook gemaakt, niet in en uitchecken bij verwisselen van vervoerder.. OV dinges was net gelanceerd en ik wist niet beter dat het hetzelfde werkte als in Londen/VK. In en uitchecken wordt daar gewoon afgedwongen.. Dus ik was de sjaak bij controle. Gelukkig had de conductrice wel begrip voor mijn verhaal. We zaten in de trein op weg naar Thunderdome dus heb de omroep totaal niet gehoord. En ik had wel de paal van Ariva en NS gezien maar doordat we snel moesten overstappen daar verder niet bij stil gestaan. Dus ik snap best dat mensen die niet altijd doorhebben.. en zeker bij toeristen. | |
Marsenal | zondag 3 april 2022 @ 20:38 |
Deze gast is voor de foto ingehuurd, dat kan niet anders ![]() | |
Janneke141 | zondag 3 april 2022 @ 20:41 |
Nee hoor, dit is een echte. Toen ik nog dagelijks naar mijn werk treinde heb ik hem regelmatig gezien. | |
Fred_B | zondag 3 april 2022 @ 20:47 |
Dat dat in- en uitchecken nog steeds nodig is bij het wisselen van vervoerder is sowieso erg treurig. Je zou toch denken dat de systemen ondertussen moeten kunnen terugredeneren welke vervoerders iemand gebruikt heeft die op Rotterdam Centraal incheckt en in Sliedrecht weer uitcheckt. | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 20:54 |
In ieder geval tussen verschillende treinvervoerders. Trein, bus en metro is weer wat lastiger. | |
broodjepindakaashagelslag | zondag 3 april 2022 @ 21:02 |
Kijk dat ze dan geen extra bussen kunnen of willen een inzetten prima, maar laat ze dan in iedergeval netjes taxi vervoer vergoeden. | |
Knurft-Zork3 | zondag 3 april 2022 @ 21:05 |
Zouden ze het berhaupt naar buiten brengen als het een Russische cyberaanval is geweest? | |
The-BFG | zondag 3 april 2022 @ 21:05 |
Bizar idd.. dit was toevallig van Sliedrecht Baanhoek West met overstap op Geldermalsen Lol. | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 21:10 |
Als ie geld zou vragen omdat ie terug wil naar Marokko had ie waarschijnlijk meer succes. | |
maan_man | zondag 3 april 2022 @ 21:21 |
Stel dat het een cyberaanval was, zouden ze het dan stil kunnen houden? Hoeveel mensen zouden het dan sowieso weten? 10, 20, 30, ..., 100? Hoop mensen hebben daar vandaag aan gesleuteld, richting de directie zal ook iets worden gecommuniceerd en misschien wil het ministerie ook nog een verklaring. Als er maar genoeg mensen zijn die het weten, dan kan je het niet stil houden. | |
DX11 | zondag 3 april 2022 @ 21:21 |
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn in Nederland die helemaal niemand kennen met een auto die ze in zo'n noodsituatie kunnen bellen. Dan betaal je diegene toch een paar tientjes voor de benzine ipv het hotel? | |
MadMaster | zondag 3 april 2022 @ 21:27 |
Vandaag heeft mijn echtgenote eventjes 020 - 010 v.v. mogen rijden om mij op te halen. 140 Kilometer met de huidige benzineprijzen, kan dat ook gedeclareerd worden? | |
KingRoland | zondag 3 april 2022 @ 21:33 |
alleen maar voordelen | |
Jan_Onderwater | zondag 3 april 2022 @ 21:33 |
Als ik in deze situatie in bv Rotterdam had gezeten, een 130 Kilometer van waar ik woon, of een andere stad, dan had ik vanmiddag al een hotel genomen, en er een citytrip van gemaakt, lekker gaan eten in een goed restaurant, flesje wijn, overnachten in hotel en morgen vrij genomen. Van nood een deugd gemaakt. | |
Fred_B | zondag 3 april 2022 @ 21:34 |
Mensen die terug willen komen van een weekendje weg in Drenthe ofzo? Een student uit Maastricht die terug wil naar zijn studiestad en strandt in Zaltbommel? Mensen op weg naar het buitenland (al reed er wel wat aan internationale treinen). En uiteraard mensen met echt een kleine kennissenkring. | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 21:42 |
In geval van NS schat ik op zijn minst dat het er tientallen zijn, ik heb zelf veel voor grote IT organisaties (als de NS) gewerkt, en zoiets hou je eigenlijk niet stil, zelf meegemaakt bij 1 van de grote banken dat het Red Team een hack van 10 miljoen had gedaan en binnen een paar uur wist de hele IT afdeling van honderden mensen dat. | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 21:44 |
https://www.c19redteam.nl/ ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 21:48 |
Bijsturing is een afdeling van circa 2 tot 4 personen per regio die het personeel en materieel tbv treindienst regelen. Zij bepalen wat ik moet doen, welke treinen ik moet rijden met welk materieel en op welk tijdstip. Nu heb je natuurlijk wel de planning die de diensten voor maanden vastlegd met de werklijnen die een roosterraar gebruikt om de roosters te maken. Maar in de nacht door welke omstandigheden dan ook kan bijsturing die diensten aanpassen. Dat kan zijn door werkzaamheden, ziekmeldingen, defecten etc. In het kort Bijsturing moet ervoor zorgen dat iedere trein voorzien is van personeel en materieel volgens de dienstregeling. Overgens bij calamiteiten moeten ze dus gaan schuiven met personeel en materieel. Dan heeft ook nog niet ieder personeelslid overal weg en materieel bekendheid. Ook daar moet bijsturing dus rekening mee houden. [ Bericht 11% gewijzigd door Cherni op 03-04-2022 22:02:18 ] | |
raptorix | zondag 3 april 2022 @ 21:48 |
Een red team is een team dat de aanval simuleert, blue team doet de verdediging, binnen grotere organisaties zijn er meestal meerdere teams die dit continue doen ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 21:56 |
Bij een calamiteiten krijg je bijsturing niet eens te pakken. Je word via een computersysteem bijgestuurd. Dat gebeurt automatisch. Zelfs bij een aanrijding die ik zelf aan de hand heb gehad word ik nog bijgestuurd door de computer terwijl ik al thuis zit. En dan weiger je maar steeds je dienstkaartje. ![]() | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 21:57 |
Amateuristisch zeg. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 21:59 |
Tja 4 man op bijsturing laten uiteraard alles via een programma lopen. En dat werkt prima zolang je zoals vandaag geen calamiteit hebt dat het systeem eruit knalt. | |
PzKpfw | zondag 3 april 2022 @ 22:00 |
Zouden hier Russische hackers achter zitten? | |
CR7 | zondag 3 april 2022 @ 22:05 |
Waarom zouden ze een miezerig landje als Nederland kiezen? Of de beveiliging van de NS moet misschien zo waardeloos zijn dat het alleen hier lukte. ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 22:07 |
Ook een leuk voorbeeld. Stel ik moet vertrekken vanuit Eindhoven naar Maastricht. Ik sta op het punt van vertrek. Nu is er plots tussen Eindhoven en Weert een aanrijding. Mijn trein word opgeheven. Gelijk stuurt de computer mij bij en laat mij een half uur later de trein naar Maastricht rijden. Zelf weet ik al dat het niet mogelijk is omdat een aanrijding minimaal 2 uur duurt. Ik moet het kaartje toch accepteren. Maar een 20 min later krijg ik daar weer een wijziging op en moet ik naar Venlo. Enfin zo werkt het ongeveer. Ik kan hier nog veel over schrijven maar daar zitten jullie ook niet op te wachten. | |
rutger05 | zondag 3 april 2022 @ 22:09 |
Het zou mij niets verbazen als hier Gremlins achter zitten. ![]() | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 22:09 |
Muizen misschien. ![]() | |
rutger05 | zondag 3 april 2022 @ 22:11 |
Het zou zomaar kunnen. | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 22:13 |
Zou je misschien niet zo zeggen, maar hij is wel gewoon homo en een hele gezellige sociale vent; heel zelfverzekerd en altijd in voor een praatje. Doet ook altijd mee aan het Dickensfestijn in Deventer. Hij is zo grappig dat hij een keer via de omroepinstallatie van de trein een mop vertelde. Die ging volgens mij ongeveer zo: "Wat heb je voor ingredient nodig om een cake te bakken die praat? Als u mij tegenkomt in de trein mag u het zeggen." En dan liep hij de hele trein door ![]() En toen ik hem vroeg "Maar wat is het nou?" zei hij "Voicemail" ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 03-04-2022 22:21:22 ] | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 22:14 |
Zelfs in Oekrane rijden nog treinen. ![]() | |
Tengano | zondag 3 april 2022 @ 22:15 |
Maar die hebben dan ook veel betere beveiliging. Zelfs de persoonlijke streaming dienst van Zelensky krijgen ze niet verrrot ![]() | |
Jed1Gam | zondag 3 april 2022 @ 22:17 |
Lopen ze wel meer boetes mis. | |
PzKpfw | zondag 3 april 2022 @ 22:19 |
Je richt er toch op een bepaalde manier wat schade mee aan. | |
TweedeKlum | zondag 3 april 2022 @ 22:21 |
Ze worden het simpelweg niet eens over de verdeelsleutel van de kosten, dat was vroeger al zo'n gezeik met de strippenkaart. Ze moeten het begroten in de offerte van de concessie waar ze een gooi naar doen en doen dat te optimistisch dus elke cent minder van de verdeelsleutel is een kleine ramp. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 22:25 |
Je moet wel oppassen voor overstekende tanks. | |
GereDathan | zondag 3 april 2022 @ 22:35 |
Al die dommige speculaties over een aanval ![]() Boel werkt alweer, maar aangezien het systeem gereset is moet het materieel nu naar de juiste positie gezet worden (fysiek en/of in het systeem) om weer fatsoenlijk te kunnen opstarten. We hebben het niet over een modelspoorbaan met 2 locs en een wisseltje. | |
Caland | zondag 3 april 2022 @ 22:36 |
Wel heel dom om het dan op een zondag te doen nietwaar | |
Solotovski | zondag 3 april 2022 @ 22:42 |
Mijn gedachten gaan uit naar de Spanjaard die ik op een station in de biblebelt tegenkwam en die al vanaf 12:00 onderweg was naar Amsterdam. Die mag nog even | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 22:46 |
Dat maakt het gewoon nog erger he. In de tussentijd kan je met dat materiaal ook gestrande reizigers helpen, ze rijden toch. | |
GereDathan | zondag 3 april 2022 @ 22:54 |
Was het maar zo eenvoudig. Kwalijker is dat er blijkbaar geen alternatief systeem is (digitaal of lekker ouderwets analoog) wat de dienstregeling op zijn minst deels kan overnemen. Maar ja, jarenlang is er op alles bezuinigd en 100 procent ingezet op automatisering. | |
PzKpfw | zondag 3 april 2022 @ 23:07 |
Ik vind het vooral erg slecht dat door zoiets knulligs nagenoeg al je landelijke treinverbindingen eruit liggen. | |
Cherni | zondag 3 april 2022 @ 23:11 |
Ik zou niets liever willen. In het verleden deed ik dat wel met toestemming. Die toestemming kreeg je zo nu en dan wel van bijsturing Helaas dat is niet meer. Dan nam je ook contact op met de treindienstleider om te vragen dat je langs de perrons moet komen. Maar in een grijs gebied werken in deze tijd is niet slim. Gaat er iets mis ga je goed nat. Nee zo simpel is het helaas niet meer. Het is allemaal strakker en zakelijker geworden op dat gebied. Leeg materieel zit geen conducteur op en zijn apart ingelegd met een apart treinnummer beginnend met een 7 of 8. Vaak komen die niet langs perrons en op plaats van bestemming eindigen die vaak op een rangeerterrein. | |
Farenji | zondag 3 april 2022 @ 23:13 |
Wat was het dan wel? Alleen "storing" is veel te vaag natuurlijk. Dan gaan mensen vanzelf speculeren. | |
marcb1974 | zondag 3 april 2022 @ 23:14 |
Dit is ook zeker geen verwijt aan het personeel. Puur aan de directie en top management. Het systeem zit blijkbaar dermate rot in elkaar dat de minste verstoring al gevolgen heeft. Een grote storing is dus rampzalig en laat de reizigers letterlijk in de kou staan. | |
Knip | zondag 3 april 2022 @ 23:45 |
Neem eens iets lekkers mee voor dat beest. Een hondenkoekje of een stukje biefstuk. In je hand in je jaszak, met een houding dat je elk moment deze viervoeter zal trakteren. Je weet dat hij het ruikt en de hondenbegeleider weet van niets | |
Red_85 | zondag 3 april 2022 @ 23:55 |
Van wie? | |
Tengano | maandag 4 april 2022 @ 00:10 |
Ik heb wel eens met zo'n hondentrainer gesproken die zo'n mechelaar als politiehont africhtte. Derhalve neem ik je advies niet over ![]() | |
KingRoland | maandag 4 april 2022 @ 00:16 |
van mij ja, VAN MIJ | |
exelletor | maandag 4 april 2022 @ 00:52 |
Nou, ik ben weer thuis. 50% meer geld kwijt en 25% langer onderweg, maar het kon erger. | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 01:03 |
Ik vind dit altijd zo'n onzinargument. Het boeit de mensen die graag vervoerd willen worden geen ene reet of de trein naar pak 'em beet Schiphol oorspronkelijk naar Groningen had moeten rijden en nu niet om 20:03 vertrekt maar om 20.13. Voor het personeel dat dan niet op de juiste plaats aankomt en dan niet thuiskomt regelen ze maar een taxi. D iets in ieder geval. De enige reden, maar dan ook echt de enige reden, dat ze dit zo doen is dat wel rijdende treinen kunnen gelden als vertraagd. Standaard procedure bij NS is al jren dat lk kansje wordt aangegrepen om treinen maar uit te laten vallen. Zo worden de punctualiteitscijfers kunstmatig hoog gehouden. [ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 04-04-2022 01:09:30 ] | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 01:04 |
Dit bijvoorbeeld. Het is een noodsituatie, het boeit reizigers geen ene reet of de treinen nu op de juiste perrons binnenkomen. | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 01:07 |
Ze hebben ettelijke miljoenen belastinggeld gekregen om op alle stations poortjes te plaatsen. Dat is allemaal aan de strijkstok blijven hangen. | |
Zelva | maandag 4 april 2022 @ 01:15 |
Nee natuurlijk niet. Je kan 'Geld terug bij vertraging' doen, maar voor de rest mag je van alle vervoersbedrijven altijd in de stront zakken en zijn ze nergens verantwoordelijk voor. | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 07:17 |
Ik mag toch hopen dat hierover kamervragen gesteld gaan worden en de prestatiecontracten voor de directie een regel gaat komen dat bij complete uitval door eigen falen dit jaar geen bonus uitgekeerd wordt. Dat ze zeggen rond 20.00 ja het is opgelost maar we gaan niet meer rijden wat een falend bedrijf. Had dan rond 20.00 de boel zo goed als het kon opgestart en nog wat mensen vervoerd. | |
Jed1Gam | maandag 4 april 2022 @ 07:19 |
Werkdag voorbij, lekker naar huis, met de auto. | |
Jan_Onderwater | maandag 4 april 2022 @ 08:21 |
En rijden de treinen weer? En vanaf wanneer? | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 08:45 |
Wat is dat dan voor een waanzin. Een zwartrijder (daar staat zo’n beetje de laagste boete op die je kunt krijgen in Nederland) gaan bijten met een hond… Knettergek. | |
heywoodu | maandag 4 april 2022 @ 08:46 |
Waren dingen inderdaad maar zo makkelijk in het echt als op papier ![]() | |
Sapstengel | maandag 4 april 2022 @ 08:46 |
Ja, zit as we speak helaas in de trein. | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 08:52 |
Het was geen veiligheidsstoring he? Als je een trein en een machinist had (en bij voorkeur ook een conducteur) kon je gewoon rijden. Natuurlijk kun je dan een nooddienstregeling op tuigen. Dat niet doen is echt onwil hoor. | |
Starhopper | maandag 4 april 2022 @ 08:56 |
Dit ja. Een pendeldienst tussen de grote stations opzetten is het minste wat ze hadden kunnen doen. | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 09:06 |
Men spiegelt het publiek dit als iets heel moeilijks complex voor en velen trappen nog steeds in deze verzonnen smoezen. Het primaire doel van een openbaar vervoer systeem zou mensen vervoeren moeten zijn en niet je achter elkaar verschuilen om maar smoesjes te verzinnen en elkaar na te praten. Zeggen dat iets opgelost is maar je klanten waar je het van moet hebben toch nog niet gaan vervoeren. Welkom bij de logica die in mijn optiek niet meer als klantonvriendelijkheid van de ns. | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 09:08 |
Gewoon, een storing. Waarom zouden ze daarover tot in detail iets moeten gaan vertellen aan jou en mij? Vanochtend is alles zoals verwacht weer opgestart en rijdt nagenoeg alles weer normaal. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 09:09 |
Ah hier is iemand met inside informatie. Is dit het enige wat de NS verzint of is dat excuus dat sneeuw en bladeren voor moeilijkheden zorgt ook een pure verzinsel? | |
Starhopper | maandag 4 april 2022 @ 09:11 |
Omdat het treinverkeer in het hele land een dag plat heeft gelegen misschien? | |
Sapstengel | maandag 4 april 2022 @ 09:11 |
Open je ogen! #hetkloptniet | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 09:13 |
Omdat het een publiek bedrijf is dat een openbare dienst een dag lang platgelegd heeft met nogal wat overlast als gevolg? Lijkt me vrij normaal dat je dan met een fatsoenlijke verklaring komt… | |
Starhopper | maandag 4 april 2022 @ 09:16 |
Zelfs al is het een hele domme fout, dan zouden ze alsnog mijn sympathie krijgen als ze hier open en eerlijk over communiceren. | |
thedeedster | maandag 4 april 2022 @ 09:18 |
Sympathie? Sinds wanneer moet je sympathie hebben voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn? We glijden echt af. Voor bedrijven zijn we geldbronnen, niks meer. | |
Farenji | maandag 4 april 2022 @ 09:18 |
Ik heb beroepsmatig regelmatig te maken met storingen, als degene die ze oplost, maar mijn opdrachtgevers zijn dan in de regel wel benieuwd naar wat achtergrond, zeker als die storing vele uren duurt en de complete dienstverlening plat legt. Dan kom ik niet weg met "gewoon, een storing". | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 09:21 |
Er waren geen blaadjes of sneeuw op de rails. Zelfs een nooddienstregeling in laten gaan toen er weer wat kon rijden was voor deze partij genaamd ns al te moeilijk. Diep triest voor wat reizigers mogen betalen en bij deze storing weer als stront behandeld zijn. | |
Jan_Onderwater | maandag 4 april 2022 @ 09:23 |
Heerlijk om altijd weer al die expertise te zien bij Fok. | |
Starhopper | maandag 4 april 2022 @ 09:26 |
Sympathie omdat ze eerlijk zijn. | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 09:40 |
Ah, ja. Dan is het wel logisch. In plaats van te focussen op het oplossen van de storing en te kijken of er andere dingen geregeld kunnen worden zoals bussen kunnen de mensen van de NS beter aan de slag gaan om te zorgen dat de gebruikers van FOK! een gedetailleerd verslag krijgen over van wat er exact mis gaat op dat moment. Je kan tenslotte het geluk hebben dat er toevallig een lurker is die met CTRL-ALT-DEL of ALT-F4 de storing kan verhelpen. | |
Shotty | maandag 4 april 2022 @ 09:42 |
euh... wat hadden ze anders kunnen zeggen? Neehoor, we hebben geen storing, en we rijden gewoon prima? De NS is geen Russische onderneming he ;-) | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 09:42 |
Beweer je nu dat als jij aan een storing werkt dat je dan dan vervolgens in een persbericht gaat uitdoen naar heel NL (en misschien wel de wereld)? Ik begrijp niet zo goed waarom men denkt dat de communicatie naar NL ("er is een storing en er rijden geen treinen") hetzelfde is als de interne communicatie vanuit de techneuten van de NS richting het (hogere) management. | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 09:45 |
Helemaal mee eens hoor nu de NS de afgelopen 20 jaar om de dag storingen heeft van deze omvang. Dat kan niet meer doorgaan zo. | |
Drekkoning | maandag 4 april 2022 @ 09:47 |
Zijn wij de opdrachtgever dan? | |
Starhopper | maandag 4 april 2022 @ 09:55 |
Ja, zo zou je het kunnen zien. De NS is met jou een contract aangegaan om jou van A naar B te brengen. | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 10:11 |
Onderstaand was de verklaring. IT problemen. https://nieuws.ns.nl/zond(...)en-meer/#header-menu | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 10:28 |
Welke details wil je nog meer horen. Ik heb de ballen verstand van IT problemen. Dus om mij in detail te gaan uitleggen hoe die problemen zijn ontstaan en hoe je ze oplost zie ik als nutteloze informatie. Intern zullen IT specialisten uiteraard hier leering uit trekken en de zaak gaan verbeteren. Voor die groep is natuurlijk de info mbt IT wel belangrijk en nuttig. NS kan uiteraard uitleggen hoe een bijsturing werkt. Ik heb hier een poging gewaagd maar daar zullen ook veel mensen niet op zitten te wachten. Een backup systeem zal men wel overwegen maar dat moet rendabel zijn. maw wat zijn de kosten mbt een backuop systeem tov een dag geen treinen. En met de hand bijsturen kun je vergeten nu alles gecentraliseerd is. Je hebt daar doodeenvoudig niet meer het personeel voor en bovendien zijn de oudere bijstuurders die nog handmatig konden bijsturen inmiddeis weg. Ik heb altijd al gezegd een systeem moet een hulpmiddel blijven. In de engineering zag ik dat ook al gebeuren. Systemen worden niet gebruikt als hulpmiddel maar als een noodzakelijk iets. Valt een systeem uit ligt het werk in de engineering ook stil. Niemand die nog achter een tekentafel kan werken en handmatig kan werken. | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 10:33 |
Ik wil niets weten. Maar anderen wel… Lijkt me dat je daar als publiek bedrijf oom een verantwoordelijkheid in hebt.
De vakbond is het met je eens. | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 10:37 |
mamagers gelul, een dag geen treinen alleen maar positief voor de betrouwbaarheids statistiek. Rendabel als de NS verplicht was de gestrande reizigers een overnachting aan te bieden wordt het snel rendabel. ![]() | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 10:38 |
Kijk centralisatie dat ik al eerder aangaf in deze draad. Ik ben daar fel tegen en veel collega's met mij. | |
Tengano | maandag 4 april 2022 @ 10:46 |
Is toch een normale gang van zaken. Als er ergens brand is uitgebroken zeggen ze ook dat dat door een wasdroger of een defecte koelkast is gebeurd oid. Het is toch wel prettig als je als burger of consument van de NS een beetje serieus wordt genomen. Zeker als je met je abonnement die dag gepland had te willen reizen en daar niet eens een compensatie tegenover staat. Wees dan niet zo arrogant dat je het van jouw kant niet nodig vindt om niet te hoeven vermelden waarom je je klanten een hele dag in de kou hebt laten staan. En dan moet je maar helemaal niet denken aan die mensen die noodgedwongen een hotel hebben op moeten zoeken met daarbij de overnachtingskosten en het geld voor een taxi. Ja, jammer voor je. Succes. Kan gebeuren. Volgende keer beter. Doei ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Tengano op 04-04-2022 11:00:22 ] | |
thedeedster | maandag 4 april 2022 @ 10:46 |
Precies. Je bent de klant. Zonder klanten, geen werk. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 10:58 |
Technisch gezien is de vervoerder met de overheid een contract aangegaan met een vervoersverplichting, en aan dat contract hebben ze niet voldaan. Dus kan de NS, met als enige aandeelhouder de staat, een boete gaan betalen aan de staat. In welke regel code het systeem strandde is inderdaad niet zo boeiend. Hoe het kan dat een dergelijke storing leidt tot het uitvallen van al het treinverkeer van de hele dag, terwijl het technisch gezien wel degelijk mogelijk was om treinen te rijden, dat lijkt me wel een punt van evaluatie. | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 11:11 |
Als we bijsturing niet centraliseren maar weer lokaal inrichten zou je kunnen pendelen en zou ik telefonisch contact kunnen krijgen met bijsturing. Maar het hogere management wil alles centraliseren. Het is een kwestie van tijd dat ook de dienstindeling word gecentraliseerd en niet meer per standplaats. Ik hoop dat niet meer mee te maken. Btw in het verleden vaak genoeg gependeld bij calamiteiten. Maar toen had je nog een bijsturing in Eindhoven en op meerdere plaatsen. De ellende is dat ik geen telefonisch contact krijg met bijsturing bij calamiteiten. Bij calamiteiten in deze omvang kunnen uiteraard die paar bijstuurders alle telefoontjes niet aan. Probeer dan als personeel maar eens een taxi te regelen of om rijwegen aan te vragen of om met een voorstel te komen om te pendelen. Rijwegen die moeten worden aangevraagd etc. is al een probleem in deze tijd. Zelfs een extra rangeerbeweging moet speciaal aangevraagd worden bij prorail. Overigens gaan op veel plaatsen de perronmedewerkers weg. Ook weer een besparing. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 11:19 |
@Cherni, bedankt weer voor je uitgebreide bijdragen ![]() | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 11:29 |
Je hebt er als reiziger natuurlijk niets aan. Ik wil ook niets goed praten. En ik bescherm mijn werkgever ook niet in deze kwestie. Die centralisatie is gewoonweg waardeloos. Net als de fyra destijds zijn dat in mijn ogen slechte zaken. Maar dat is het pijnlijke, het blijft een prima werkgever ondanks dat het steeds zakelijker word. Nu hoef ik nog maar max 4 jaar te werken maar ik zal het wel gaan missen denk ik zo. Maar lichamelijk word het steeds zwaarder met die wisselende diensten. Enfin ik werk nog altijd met plezier. | |
Farenji | maandag 4 april 2022 @ 11:32 |
Mijn trein reed iig weer. Ik wilde eerste klas reizen (doe ik vaker, zeker als het druk is, en druk was het) maar de klassewissel in de app werkte niet dus heb ik lekker semi illegaal in luxe gereisd. Suck it, ns. | |
Farenji | maandag 4 april 2022 @ 11:37 |
Voor het gevoel maakt het heel veel uit. Mijn ervaring is dat ook (zeker) klanten het heel fijn vinden als ze gezien worden als volwaardig en daarbij hoort eerlijke en open communicatie. Hoef je echt niet alle details te geven maar iets meer dan alleen "storing" zou tof zijn. | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 11:47 |
Hier nog iets over centralisatie. https://www.fnv.nl/nieuws(...)bod-ns-centralisatie Dat zegt genoeg hoe het rijdend personeel en bijsturing daar over denkt. | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 11:51 |
Er was een storing met de planning van de treinen, dat is ook verteld. Wat zouden ze nog meer moeten vertellen? Dat switch 3 onploft is of dat werkstation 6 niet wil herstarten? Wat zou het uitmaken voor de klant? Niks, want ze weten toch niet hoe het technisch in elkaar zit. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 11:53 |
Typisch voorbeeld van 'het systeem is belangrijker dan de mens'. Helaas zien we dat zowel bij overheidsdiensten als commercile bedrijven steeds meer. Het is vast goedkoper, maar het netto resultaat is in bijna alle gevallen negatief. Per saldo jaag je de kwaliteit uit je bedrijf, want de mensen die wat kunnen worden overbodig f gaan zelf weg omdat de uitdaging uit het werk verdwijnt. | |
Basp1 | maandag 4 april 2022 @ 11:56 |
Maar is de andere kant van het verhaal niet dat de ns planning erg complex geworden is omdat een rondje rond de kerk door de bonden en medewerkers als onacceptabel gezien wordt? | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 12:06 |
Goed omschreven. Mijn functie word ook uitgehold. En daar baal ik stevig van. Het zijn de krenten in de pap om juist tijdens een calamiteit toch nog mensen van A naar B te krijgen en creatief te zijn. Dat geeft wel een kick. Dat mis ik wel. | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 12:11 |
Wat ik eigenlijk nogal schandelijk vind is dat reizigers soms gewoon in het donker op een station kwamen waar ze totaal niet moesten zijn en dat NS dan in de stand van reiziger zoek het maar uit schiet. Niet eens proberen mee te denken of zelfs een kop koffie. [ Bericht 0% gewijzigd door Dutchguy op 04-04-2022 12:19:42 ] | |
GereDathan | maandag 4 april 2022 @ 12:12 |
De Nederlander wil nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Zelfs als het om hun eigen financile situatie gaat bij aankoop van een huis gaan ze zitten zaniken op de kosten van een adviseur bijvoorbeeld. Koop je een huis van 4 ton of meer en ga je zitten beknibbelen op 1500 euro ![]() Hoewel ik het ook anders zou willen zien, de huidige belasting van het spoor is ondoenlijk om dit met mensen te plannen. Te groot, te complex en teveel. Het zou wel een goede zaak zijn als ze in een geval als gisteren een noodscenario zouden kunnen activeren met beperkt treinverkeer wat aangestuurd wordt door of een backup systeem of mensen. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 12:13 |
Zelf gisteren gestrand op Waddinxveen, moest naar Leiden. Debiel vrouwtje ging heel verhaal ophangen dat het Russische hackers waren ![]() | |
Faraday01 | maandag 4 april 2022 @ 12:22 |
Dat er een storing is kan gebeuren en dat het lang duurt is erg vervelend en vraagt onderzoek. Maar begrijp ik nu goed dat er mensen gisteren niet meer thuis zijn gekomen waarvan de NS heeft gezegd zoek het maar uit? Vroeger had de NS een contract met vervoerders voor busvervoer bij storingen. Dat was te duur en hebben ze opgezegd waarna het incidenteel geregeld werd. Dat is nog wel iets heel anders dan zeggen we doen helemaal niets en bekijk het maar ![]() Hoe wil de overheid op deze manier dat mensen uit de auto en de trein in gaan ![]() | |
Cherni | maandag 4 april 2022 @ 12:30 |
We hebben zo ongeveer al een rondje om de kerk. Een slag Tilburg Uni-Weert is zowat mijn kerntaak geworden. ![]() Ik kan niet voor iedere machinist spreken. Maar er zijn zat machinisten die graag een rondje om de kerk willen rijden. Die willen niet meer zo nodig in de Randstad een trein rijden. Of een slag Arnhem-Dordrecht op een Flirt. Ik sta daar wat anders in. Ik heb zowat landelijke wegbekendheid omdat ik in een beschikbaar rooster zit. Ze kunnen mij dus elke dienst in mijn mik schuiven en als ik strand kunnen ze mij daar in principe overal inzetten. Alleen de Traxx rij ik niet. Daar was ik al te oud voor en was daarmee niet verplicht om deze cursus te volgen. Ze geven eerst jongeren die opleiding. Bovendien is dat veelal een aparte groep en de kans is dan groot dat je in dat rooster alleen maar op die Traxx zit bij veel ziekteverzuim. Bij een rondje om de kerk heb je meer personeel nodig en zal het verloop van personeel groter zijn en dat vooral onder jongeren. Ik heb vernomen van collega's in Maastricht dat bij Arriva iedereen probeert weg te lopen en overstapt naar NS. Dat zegt genoeg. En er is nu al een gigantisch tekort aan machinisten in de randstad. Geen geschikt personeel te vinden. | |
tim020hoorn | maandag 4 april 2022 @ 12:46 |
hoe wil jij landelijk op elk traject met deze hoeveelheid gestrande mensen bussen laten rijden? | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 12:54 |
Hij heeft vandaag ook dienst ![]() | |
Faraday01 | maandag 4 april 2022 @ 12:55 |
Er is nogal een verschil tussen overal een bus kunnen laten rijden en helemaal nergens iets doen. Als je een pendeldienst tussen de grote IC stations op zet kun je mensen in ieder geval een beetje in de buurt van huis krijgen zodat ze makkelijker het laatste stukje zelf kunnen regelen. Als jij in Amsterdam staat en in Maastricht woont is het niet even iemand vragen je op te halen, dat kost minimaal een halve dag+ op en neer. Zoals hier al eerder aangegeven heeft het ook met keuzes te maken dat er niet meer gependeld kan worden met de treinen. Van eerdere grote storingen waar ik helaas zelf stond te wachten weet ik dat ze eerst zeggen zoek het maar uit en dan uiteindelijk wel proberen iedereen thuis te krijgen of een slaapplek te regelen. Nu is dat als ik het goed begrepen heb dus niet gebeurt. | |
tim020hoorn | maandag 4 april 2022 @ 12:57 |
waar ga je die chauffeurs en bussen halen? Welke trajecten hebben de voorkeur? En wat voor contracten moet je wel niet regelen om op zo een grote schaal dat te gaan regelen? Denk dat je het een beetje onderschat | |
Faraday01 | maandag 4 april 2022 @ 13:05 |
Je kunt niet alles oplossen maar dat is wel iets anders dan helemaal niets doen. Probeer waar mogelijk wat bussen te laten rijden zodat zo veel mogelijk mensen onderweg zijn naar een plek dichter bij huis. Stel je staat op een klein station zonder voorzieningen en zonder hotels in de buurt waar je niemand kent omdat uit een ander deel van Nederland komt. WIl je die mensen dan in de open lucht in deze kou en met regen daar laten overnachten? Dat kun je toch niet maken | |
raptorix | maandag 4 april 2022 @ 13:12 |
Ik ben een keer met een taxi thuis gebracht, vanaf Rotterdam naar Zaandam, maar dat was in de jaren 80 ![]() | |
raptorix | maandag 4 april 2022 @ 13:14 |
Het probleem is dat als je dat gaat doen Nederlanders nog steeds vrolijk naar het station komen, en dan uiteraard klagen dat er te weinig bussen zijn. Daarnaast zet men doorgaans alleen bussen in bij geplanned onderhoud of op trajecten waar relatief veel overlast is bij een verstoring. | |
Faraday01 | maandag 4 april 2022 @ 13:19 |
De meeste Nederlanders gaan toch niet via de NS2 reizen bij een grote storing, busvervoer is sowieso geen pretje. Dit gaat ook vooral om mensen aan het einde van de dag thuis te krijgen. En tsja ik kan me nog herinneren dat jaaaaren geleden de NS dus wel een calamiteitencontract had met grote touroperators waardoor ze veel gemakkelijk bij storingen aan bussen konden komen. Was alleen te duur dus zijn ze mee gestopt. | |
raptorix | maandag 4 april 2022 @ 13:24 |
Dat lijkt me ook onbetaalbaar, want je moet een enorme vracht aan chauffeurs op standby hebben staan, dat is nogal een kostbare grap als je die 18 uur per dag laat klaar staan voor de 2 keer dat ze per jaar dan echt aan de slag moeten. | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 13:26 |
https://www.tubantia.nl/b(...)nen-rijden~af3e749b/ Machinisten kienen tegenwoordig ook niet meer tellen. Hoe deden ze dit toch in de tijd van de stoomtrein? Dom gelul om het eigen falen te verhullen. | |
sjorsie1982 | maandag 4 april 2022 @ 13:32 |
Er zijn wereldwijd daar helemaal niet genoeg chauffeurs voor om dat te regelen | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 13:33 |
Dit. Laat dan in ieder geval NS personeel naar de stations komen en zorg tenminste voor koffie, broodjes en een warme plek. Geef de mensen waar je het van moet hebben in ieder geval het idee dat je het ook rot voor ze vindt. Wat er nu gebeurt is dat de NS de handen in de lucht gooit en zoek het maar uit reiziger. | |
trein2000 | maandag 4 april 2022 @ 13:33 |
Dus moet je maar helemaal niets doen? | |
raptorix | maandag 4 april 2022 @ 13:39 |
Het was natuurlijk wel een situatie waarbij er veel minder mensen op de stations staan dan laten we zeggen in de avondspits, het was nog vroeg, en een zondag. | |
Dutchguy | maandag 4 april 2022 @ 13:45 |
Dat is niet een geheel juist beeld wanneer er een stormloop is op de bussen die nog wel rijden. |