Eightyone | vrijdag 1 april 2022 @ 14:04 |
![]() https://www.geenstijl.nl/(...)-aanpakken/#comments Het topic liep nog. Hier verder. Vorig deel: NWS / “Consument wil niets meer bezitten” | |
#ANONIEM | vrijdag 1 april 2022 @ 14:30 |
Je kon juist wel op Timmerfrans stemmen en dat werd ook massaal gedaan. De PvdA werd de grootste partij bij die verkiezingen en er werd zelfs gesproken over het 'Timmermans-effect'. | |
Monolith | vrijdag 1 april 2022 @ 14:44 |
Je kunt ook overdrijven. Ik zit persoonlijk niet zo te wachten op deelboxershorts. | |
RealistAtheist | vrijdag 1 april 2022 @ 16:04 |
Dit wist ik niet. Ik vond het sowieso al een enge partij met die ow zo sympathieke Caroline ![]() | |
HeatWave | vrijdag 1 april 2022 @ 16:05 |
Dan nog, ik zit ook niet te wachten op linksehippies die mij willen voorschrijven hoe ik moet leven ![]() | |
Monolith | vrijdag 1 april 2022 @ 16:07 |
Precies, als jij een kind wil verkrachten moet dat gewoon kunnen. | |
HeatWave | vrijdag 1 april 2022 @ 16:08 |
Eeeehmmm ok. Niet het voorbeeld wat ik zou gebruiken | |
Monolith | vrijdag 1 april 2022 @ 16:11 |
Nee, vooral handig als je even wilt illustreren dat 'ik laat me X niet voorschrijven' door de overheid' nogal een onnozele statement is. Nog afgezien van het feit dat er in dit hele topic geen enkel concreet voorbeeld te vinden is van pogingen om jou voor te schrijven hoe je moet leven. | |
HeatWave | vrijdag 1 april 2022 @ 16:12 |
Het ging om de user linksehippie ![]() Maar ik hoop dat je dag verder wel ok is. | |
Basp1 | vrijdag 1 april 2022 @ 16:28 |
De stoere users die zogenaamd zich niets laten voorschrijven betalen natuurlijk geen belastingen houden zich nooit aan snelheidsbeperkingen. Vinden jullie wel dat eigendomsrechten door een staat gegarandeerd moeten worden. ![]() | |
RealistAtheist | vrijdag 1 april 2022 @ 17:04 |
Ik ben verre van een stoere user die geen belasting betaalt en zich nooit aan de snelheidsbeperkingen houdt. Integendeel. Maar ik vind het wel fijn dat de dingen die ik in bezit heb ook door de staat erkent worden. Zou toch raar zijn als iedereen inclusief de staat maar andermans eigendommen mag inpikken? Dan krijg je een soort bananenrepubliek waar het recht van de sterkste geldt lijkt mij. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 april 2022 @ 17:41 |
Meneer Timmermans is al een tijd van het padje af, toch? | |
Weltschmerz | vrijdag 1 april 2022 @ 18:09 |
Voor een bizarre complottheorie llgt die ene toch wel lekker op schema. | |
Halcon | vrijdag 1 april 2022 @ 18:12 |
Ja. Je vraagt je af hoeveel kiloknallers hij naar binnen werkt. Lijkt steeds vadsiger te worden die vetklep. | |
DDDDDaaf | vrijdag 1 april 2022 @ 19:45 |
Timmermans is een full scale wappie. | |
PzKpfw | zaterdag 2 april 2022 @ 00:43 |
Echt een fantastische gedachte, nog meer vaste lasten ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 00:54 |
Of juist minder vaste lasten. Voor een deelauto betaal je wanneer je 'm daadwerkelijk gebruikt. Geen vaste lasten voor verzekering, wegenbelasting e.d. | |
MoreDakka | zaterdag 2 april 2022 @ 01:02 |
Zo werkt het natuurlijk niet, je betaalt gewoon een vast bedrag per maand + kosten voor gebruik. Dus wél vaste lasten. Daarnaast noem je nu alleen de auto, een product waar je vanwege wetgeving sowieso vaste lasten aan kwijt bent. Dat is niet eerlijk want er zijn heel veel producten waar je vroeger een eenmalige aankoop van zou doen die nu alleen of voornamelijk verkrijgbaar zijn voor een vast bedrag per maand. Dus meer vaste lasten. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 01:31 |
Nee, dat hoeft niet. Kijk bijv. maar eens bij greenwheels, of mywheels: dat kan ook zonder een vast bedrag per maand, puur op basis van gebruik. Ja, of juist minder vaste lasten. | |
MoreDakka | zaterdag 2 april 2022 @ 01:39 |
Alleen omdat het extreem niche is. Alle grotere opgeschaalde services zijn op basis van een vast bedrag per maand/jaar etc. Je hebt niet gelezen. Éénmalige aankopen vervangen door vaste bedragen per maand is per definitie meer vaste lasten. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 01:48 |
![]() | |
BasEnAad | zaterdag 2 april 2022 @ 01:54 |
Een lease-constructie is per definitie duurder voor de consument dan bezit, anders had die hele service niet bestaan. Het is een verdienmodel, een constructie waaraan bezitters heel veel verdienen en gebruikers heel veel betalen. | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 07:50 |
Nou dan ben ik wel benieuwd naar een heel lang lijstje met consumenten producten die we niet echt meer kunnen kopen maar alleen nog kunnen huren. Ik kan er werkelijk waar geen enkele. ![]() | |
MoreDakka | zaterdag 2 april 2022 @ 08:30 |
Dit geldt nu al voor bepaalde software. Adobe, Microsoft Office, Teamviewer en een hele rits zakelijke pakketten. Er zijn steeds meer films die niet (meer) verkrijgbaar zijn op dvd of Bluray terwijl ze wel tijdelijk te vinden zijn op streamingservices. Er zijn nu al games die niet meer te spelen zijn omdat de ontwikkelaar de servers uit gegooid heeft en er geen mogelijkheid is om die zelf te draaien. Voorlopig geldt het dus vooral voor niet-tastbare producten, maar vergeet ook niet dat steeds meer consumentenproducten afhankelijk zijn of worden van 'clouddiensten'. Er was al een fabrikant van bluetooth-speakers (Sonos geloof ik?) die probeerde om mensen te laten betalen voor de dienst omdat anders hun speaker niet meer zou werken. Dan heb je het fysieke product dus nog wel maar is die alleen handig als deurstop. Gelukkig was er zoveel backlash dat ze die beslissing teruggedraaid hebben, maar als de overheid zoals Timmermans wil zich er mee gaat bemoeien dan is het hek van de dam. | |
nixxx | zaterdag 2 april 2022 @ 08:32 |
Inderdaad, alles met een middleman moet uiteindelijk duurder zijn voor de consument, de middleman moet ook eten. Het jammere van het internet zoals het nu werkt is dat er juist ontzettend veel en grote middlemen zijn, Amazon, booking, uber, dat soort troep, terwijl het direct koppelen van producent en consument ook mogelijk is. De platforms geven alleen een stukje gemak. | |
nostra | zaterdag 2 april 2022 @ 08:36 |
De trend dat er steeds minder vraag is naar bezit van bijvoorbeeld kapitaalgoederen, maar nog wel naar het gebruik ervan, is natuurlijk juist en ook positief. Goed ook als de overheid daarin faciliteert, bijvoorbeeld door parkeerplaatsen voor deelauto's aan te leggen of niet te vervallen in archaïsche denkbeelden over dienstverbanden. Vervelend wordt het als diezelfde overheid weer eens compleet doorschiet daarin en weer eens op de gedragsveranderingsstoel gaat zitten. | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 08:40 |
Dus je overdrijft zwaar met je heel veel producten, alleen sommige software kun je noemen geen enkel fysiek product wat we als consument niet meer zouden kunnen kopen. Veel oude software zonder DRM draait ook niet meer op nieuwe systemen. ![]() Verklap ons eens hoe jij denkt dat de overheid dit kan gaan sturen. De lokale overheden bijvoorbeeld willen alweer van al die deelscooters af/of flink beperken omdat deze toch teveel in de weg staan. | |
MoreDakka | zaterdag 2 april 2022 @ 08:41 |
Oh, ik dacht dat je geinteresseerd was in discussie. Mijn fout ![]() | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 08:45 |
Daarom zou rekeningrijden ook goedkoper worden... Oh wacht, iets met budgetneutraal enzo... | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 08:48 |
Resume jij overdrijft met je heel veel producten die consumenten alleen nog maar zou kunnen huren, je kan alleen wat software noemen en mag er niet op aangesproken worden in een discussie? Moet ik nu een "wat kinderachtig" plaatje plaatsen? ![]() Dus nogmaals de vraag verklap ons eens hoe jij denkt dat de overheid dit kan sturen. Waarbij ik juist een voorbeeld noem waarbij de lokale overheid de deelscooters bijstuurt en de initiatieven verminderd. | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 08:50 |
Daarnaast heb je ook gewoon alternatieven. Als mensen lekker pokhouterig Adobe willen blijven gebruiken prima, ik zoek wel wat anders dan. | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 08:55 |
Tegen 6 euro per uur plus 34 ct/km... ![]() ![]() ![]() https://www.greenwheels.nl/tarieven | |
LXIV | zaterdag 2 april 2022 @ 09:19 |
Ergens 3 uurtjes op 100km afstand op bezoek gaan kost dan 98 euro. Plus reiskosten naar de greenwheel- Locatie | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 09:36 |
Nou als je geen auto hebt en maar een paar keer per jaar dit hoeft te gebruiken is het een koopje. Hoeveel kost je auto je per maand alleen al aan waarde vermindering. 1 mens met de trein een traject 90 kilometer eindhoven Maastricht kost je zonder korting voor een retour ook al 37.20 | |
Fred_B | zaterdag 2 april 2022 @ 10:00 |
Voor iemand die in een grote stad woont en de auto weinig gebruikt kan dit interessant zijn. Dan heb je immers niet de parkeerproblemen en kosten en vaak goede alternatieven op andere momenten. En uiteraard de relatieve zekerheid dat er bij een spontaan ritje wel ergens op redelijke afstand een auto staat. Het probleem is alleen dat dit een echte niche-markt is. In pak ‘em beet Alblasserdam of een buitenwijk van Breda heb je dat natuurlijk niet, waardoor het voor >95% van het land nooit interessant zal worden. | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 10:09 |
Nou staan in 98 steden green wheels en tegenwoordig waarschijnlijk ook deelscootertjes. Aangezien de meeste mensen in steden wonen lijkt me het percentage wat jij noemt erg hoog voor niet interessant zijn. Veel mensen zijn gewoon verstokt aan hun autobezit (en nemen de kosten op de koop toe) zoals ik de emotionele sentimenten intrepeter die in dit topic geuit worden. ![]() | |
Fred_B | zaterdag 2 april 2022 @ 10:30 |
Oh, ik twijfel er geen seconde aan dat er mensen zijn die hun auto meer vertroetelen dan hun partner. Maar dan zouden er nog steeds genoeg normale mensen moeten zijn die vanuit financiële en pragmatische overwegingen redeneren als een deelauto echt een goed alternatief zou zijn. En dat blijkt nog niet uit de populariteit
| |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 10:35 |
Uh, als je al geen auto hebt heb je per definitie geen vaste lasten (auto)... | |
nixxx | zaterdag 2 april 2022 @ 10:39 |
Wat ik ook problematisch vind aan van alles als een service is dat je best kans hebt dat als je eenmaal vast zit, geconfronteerd kan worden met flinke prijsstijgingen. Als er een monopolie ontstaat, al is het maar gebaseerd op je lokatie. Bijv wat je ziet met warmte netten. Dan moet je maar hopen dat de overheid de prijzen een beetje beperkt voor je. Zoiets zou je ook kunnen krijgen als die deel auto bedrijven zich een beetje geografisch gaan organiseren zodat ze niet overlappen. Geen echte concurrentie dus. | |
jogy | zaterdag 2 april 2022 @ 10:47 |
Voor in de toekomst met daadwerkelijk goed functionerende zelfrijdende auto's die je in zou kunnen zetten zou ik het wel interessant vinden trouwens. Gewoon verbruikskosten op basis van daadwerkelijke gebruik (bezit, verzekeringen, apk) plus 5% servicekosten oid, waarom niet? Als je dan 10 minuten van te voren moet bedenken dat je een auto nodig hebt voor iets, prima. Maar al die basisbenodigdheden als een service (gas water licht infra in je huis), neh. Je warmtepomp die niet van jou is maar die je moet leasen? Kost alleen maar meer. Mijn CV ketel kost na aankoop extreem weinig dus je kan mij niet wijsmaken dat het voordelig is om er een maandelijks bedrag aan te hangen. | |
Notorious_Roy | zaterdag 2 april 2022 @ 10:49 |
You will own nothing and you will be happy. Opdonderen. Dit is echt alleen om de onderste kasten in bedwang te houden. Gewoon zorgen dat al het inkomen in services gaat zitten waar men niet uitkomt. Na jaren waarin de consument belangrijk was en makkelijker onder contracten kon uitkomen (sportschool genot) willen ze je nu voor je linker en rechter sok twee abonnementen aansmeren. Doe het niet. Koop je spullen. | |
HSG | zaterdag 2 april 2022 @ 10:51 |
Dat deden ze vroeger ook. Dat heette toen "communisme" en je ziet wat er van die landen geworden is. [ Bericht 2% gewijzigd door HSG op 03-04-2022 22:48:03 ] | |
Montagui | zaterdag 2 april 2022 @ 10:51 |
Niks mis mee in een aantal zaken, zolang de keus ervoor maar vrijblijvend blijft en zonder indirecte dwang. | |
Bloemkool | zaterdag 2 april 2022 @ 10:55 |
De auto is toch wel handig. Om te gaan werken: 45min vs 3u met OV, boodschappen halen, bezoek bij vrienden en familie. Met het OV kost dat minimaal 4x zoveel tijd. Dan betaal ik graag om wat sneller op locatie te zijn. Die deelauto zit met exact dezelfde kosten. Als je daar maar lang genoeg gebruik van maakt is die uiteindelijk net zo duur of duurder als het bezit van een eigen auto. Inclusief het grotere gemak. | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2022 @ 11:01 |
Ja als je in een dorp woont en in een ander ver weg dorp werkt kan een auto absoluut handig zijn. Maar er is natuurlijk een ook grote groep stadsbewoners die in principe geen eigen auto meer nodig zouden hebben als ze zouden willen. ![]() | |
Red_85 | zaterdag 2 april 2022 @ 11:10 |
Mijn auto kost mij 27 a 28ct de km met de huidige brandstofprijzen. Gewoon een leuke en goede 2de hands, incl benzine, onderhoud en verbruiksdingen. Alles. 24/7 beschikbaar wanneer ik dat wil. Gaat toch nergens over dat? | |
detaris | zaterdag 2 april 2022 @ 11:18 |
Gaat die dikke pad ook afscheid nemen van al zijn bezittingen en dikke salaris? Gewoon weer een idee om het klootjesvolk onder de duim te houden. | |
Jed1Gam | zaterdag 2 april 2022 @ 11:26 |
De hoeveelheid troep dat we gemiddeld bezitten laat een heel andere beeld zien. Ieder zijn eigen eiersnijder. | |
Monolith | zaterdag 2 april 2022 @ 11:29 |
En een taxi, die is nog veel duurder! Raar zeg. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 15:28 |
Ik snap je reactie niet. Wat heeft rekeningrijden te maken met deelauto's? | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 15:35 |
Als je in de stad woont en misschien eens per maand toch een auto nodig hebt, dan is dit natuurlijk veel goedkoper dan zelf een auto in eigendom hebben. Ik schat dat mijn auto minstens 300 euro in de maand kost, nog voor ik er een meter mee gereden heb. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 15:41 |
Jij gaat dus niet meer naar de sportschool, maar je hebt zelf apparaten aangeschaft? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2022 15:42:09 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 15:45 |
Reken je daarbij dan ook verzekering, wegenbelasting en afschrijving mee? | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 15:49 |
De titel 'Consument wil niets meer bezitten' slaat natuurlijk nergens op. Als Timmermans dat daadwerkelijk heeft gezegd dan kraamt hij onzin uit. Maar het is ook onzin om te ontkennen dat zoiets in bepaalde segmenten best kan werken. De bibliotheek, Spotify en Netflix heb ik in het vorige deel volgens mij al genoemd, daar zie ik namelijk vooral voordelen van in. Als ik kijk naar mn eigen consumptie op dat gebied dan heb ik voor een fractie van wat ik anders kwijt zou zijn toegang tot een ongekend aantal boeken, nummers, films en series. Er zijn daarentegen ook best wat producten die ik gewoon wil bezitten ipv delen. Zoals bijv. een huis, auto, fiets etc. Maar goed, Timmermans zegt denk ik niet iets heel vreemds als hij zegt dat er vraag is naar producten die worden aangeboden in een 'deeleconomie'. De eerste drie deeldiensten die in mij opkomen zijn NS Greenwheels, GO Sharing en de Swapfiets. Volgens mij kan toch moeilijk ontkend worden dat de vraag om het gebruik van deze diensten groot is. Ik heb zelf weleens zo'n GO-scootertje gebruikt. Zou het goedkoper zijn om een scooter te kopen als je hem regelmatig gebruikt? Natuurlijk! Maar die behoefte heb ik helemaal niet. En ik denk dat er genoeg mensen zijn die over vergelijkbare deel-producten hetzelfde denken. | |
HeatWave | zaterdag 2 april 2022 @ 15:52 |
Ik denk dat velen het niet als losstaande opmerking zien. Het is niet de eerste "vrijheidsbeperkende" maatregel uit zijn koker. Het is gewoon een hele nare man met voor velen hele enge opvattingen. Natuurlijk is er best plek voor "lease" en abovormen. Maar het moet niet zo ver doorslaan dat je echt letterlijk voor alles afhankelijk bent. Maar timmermans is gewoon een eng machtsgeilend mannetje ![]() | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 15:59 |
Nou ja, dan zijn het we het in principe dus eens ![]() En in je gevoelens tegenover Timmermans kan ik me ergens ook nog wel verplaatsen. Ietwat idolaat van zichzelf is de beste man natuurlijk wel. Als een Omtzigt een carrièreswitch zou maken en zulke uitspraken zou doen zou het vermoedelijk al een stuk minder weerstand opleveren ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 15:59 |
Wat dan bijvoorbeeld? | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:04 |
Tis gewoon ordinaire propaganda dit. Het wordt gebracht als een nieuwtje maar het staat al jaren op de agenda. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:06 |
Yep. Waarom ben jij zo slecht op de hoogte van de kosten van een auto? | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 16:09 |
Dat ben ik niet. Een bedrag van 27 cent per kilometer is gewoon laag. Voor mijn eigen auto ligt dat rond de 50 cent. Edit: oh, ik zie dat het helemaal niet over jouw auto ging. ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2022 16:10:11 ] | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 16:11 |
Ben je ook tegen het bekendmaken van onderzoeksresultaten die aangeven dat roken dodelijk is? Dat kan immers ook aangemerkt worden als propaganda. | |
spoilert | zaterdag 2 april 2022 @ 16:11 |
Ligt ook een beetje aan de kilometers per jaar en het verbruik. de Mijne doet 33 cent de kilometer bij 15K per jaar en afschrijven in 10 jaar incl, houderschapsbelasting, verzekering onderhoud.... En voor wat betreft het onderwerp, ik bepaal zelf wel wat ik wil bezitten en wat ik bij een ander wil afnemen.. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:21 |
50cent. Als je een matige autorijder bent met 10k km per jaar. 5000 euro... 600 aan verzekering, 600 liter benzine a 1200... Heb je 3200 euro aan afschrijving. Kan prima, maar dat lijkt me nogal je eigen keuze om een duurdere auto te rijden. Als je een 2e hands hebt van 10k of minder ga je niet deze kosten maken. | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 16:22 |
Betalen naar gebruik. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:22 |
Roken is ook indirect dodelijk. Het abbonementen consumptieverhaal is voornamelijk ideologie en daarna pas werkelijkheid. | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 16:33 |
Tja. Het ligt er ook nogal aan welke schaal waarop iets impact heeft je hanteert. Tatasteel zal voor mij ook niet gelijk dodelijk zijn omdat ik op/rond de Veluwe woon. En zelfs voor omwonenden zal het niet direct dodelijk zijn maar wel indirect. Waarmee ik probeer aan te geven dat ook indirecte gevolgen wat mij betreft evengoed ernstig zijn. Dat en ik als gemiddelde Nederlander het dubbele uitstoten van de gemiddelde wereldburger is helaas een feit. En wij hebben dan weer het geluk dat we hier een (relatief) goed functionerende overheid hebben en daarnaast een gunstige ligging. Ook begrijp ik trouwens niet zo goed waarom je het idee van abonnementen beschrijft als iets dat pas in de nabije toekomst werkelijkheid wordt. De drie bedrijven/organisaties die het eerste in mijn gedachten kwamen en die ik heb omschreven in een eerdere post waren NS Greenwheels, GO Sharing en Swapfiets. In alle gevallen gaat het om de werkelijkheid (met weliswaar een achterliggende ideologie). | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:36 |
Het grote verschil is de ideologische insteek die dominant is. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:37 |
Moet men zelf weten of ze willen Swapfietsen. Dat zal allemaal wel. De ruimte is er. | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 16:40 |
Nietszeggende reactie dit. Uit welke ideologie komen deze quotes (wat dat zijn het he, het is geen wetsvoorstel oid) volgens jou voort? En waar blijkt dat uit? | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:43 |
Nietszeggend? Je moet toch een definitie hebben voordat je er over kan discussiëren zeg hey. Manmanman. Ideologie you own Nothing youll be happy van het WEF. Die Schwab wilt iets te graag naar zijn ideale heilstaat maar de realiteit steekt (zeker nu) anders in elkaar. Maar dat accepteren ze niet dus het wordt wat doorgedrukt zonder glijmiddel | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 16:45 |
Ongeveer 15k km per jaar. En dan is het bij mij 51 cent, opgebouwd als volgt: - 3 cent voor onderhoud - 4 cent voor belasting - 6 cent voor verzekering - 13 cent voor benzine - 25 cent voor afschrijving Met name afschrijving kun je inderdaad flink beïnvloeden door een goedkopere auto te nemen, maar dan nog vind ik een totaal van 27 ct per km erg weinig. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2022 16:47:04 ] | |
Raw85 | zaterdag 2 april 2022 @ 16:49 |
Ik zie dit soort aantijgingen hier toch wel zo ongelooflijk vaak voorbij komen maar nog geen enkele keer heeft iemand die het hier over had mij kunnen overtuigen dat onze politici daadwerkelijk worden beïnvloed door de heer Schwab. Tenzij jij nu met een overtuigende argumentatie komt waaruit blijkt dat dit wél het geval is eindigt wat mij betreft hier de discussie tussen ons. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:51 |
? Ze zijn lid van dezelfde club en voeren dezelfde propaganda. Vleestax en carbon credits krijgen we nu. Jij wordt toch ook beïnvloed door je vrienden of wat. Tjah. Maakt niet eens uit verder of ze het gecopy paste hebben of niet. Het valt binnen WEF ideologie. Het stuk you own Nothing is minimaal 5 jaar oud. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 16:55 |
Ik snap je niet hoor. Als de boeren lobby zegt vlees eten is gezond. En ik deel die opvatting. Dan valt dat binnen de boeren ideologie op dat punt. Heb nergens gezegd beïnvloed door of wat dan ook. Het valt binnen dezelfde ideologie. Die van D66 is technocratisch globalistisch en dat is die van de WEF idem. En gezien ze lid zijn van de WEF club lijkt het me niet meer dan logisch dat ze ook daar ideeën vandaan halen. | |
Red_85 | zaterdag 2 april 2022 @ 17:05 |
Jep. Alles. | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 17:07 |
Mijn vorige auto (Saab 93 2.2 tid, dus schandalig veel wegenbelasting, ongeveer 500 eu per kwartaal incl fijnstoftoeslag). 1250 Aanschaf, ongeveer 20.000 km per jaar, zo'n 5 jaar in gereden komt op nog geen 25ct/km... (MRB + diesel + verzekering)... En dan reken ik ruim. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2022 @ 17:12 |
Nee, je rekent niet ruim. Je vergeet o.a. onderhoud en afschrijving. Verder sluit het heel goed aan bij wat ik al postte: ongeveer 26 cent per kilometer, als je de afschrijving buiten beschouwing zou laten. Als je een oud barrel aanschaft zal de afschrijving heel beperkt zijn, zelfs als de restwaarde 0 zou zijn. | |
AchJa | zaterdag 2 april 2022 @ 17:14 |
Afschrijving is meegerekend. ![]() 1250 Euro aanschaf gedeeld door afgerond 100.000km = 0.0125 euro /km... Onderhoud doe ik zelf dus dat zijn de kosten ook niet echt. Daar reken ik mee. Edit: MyCars zegt aanschaf (dus afschrijving) plus tankkosten over de gehele periode 10 ct/km. [ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 02-04-2022 17:22:37 ] | |
Digi2 | zaterdag 2 april 2022 @ 21:08 |
Dit zal helpen bezit terug te dringen, de consu -ment/minder wordt op zijn/haar wenken bediend ![]() NWS / Inflatie stijgt naar bijna 12% in maart | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 22:11 |
Er zijn weinig mensen die het met me eens zijn denk ik maareh, de inflatie is 1:1 doorgerekend op wisselkoers. Terwijl in de VS dat juist weer niet is. Onze inflatie komt voor een groot deel uit het buitenland. De verzwakking van de Euro. Als we niet met EMU landen in hetzelfde potje zaten hadden wij eerder deflatie gekend is mijn opvatting. ECB voert debiel beleid uit, daar niet van. De rente had nooit zo laag mogen worden en the fuck slaat het op om te stimuleren onder volkomen werkloosheid. | |
Digi2 | zaterdag 2 april 2022 @ 22:46 |
Inflatie verminderd de koopkracht en dus kan je minder bezittingen kopen, volgens mij is dat logica en een feit en heeft het weinig met een mening van doen. | |
ludovico | zaterdag 2 april 2022 @ 22:51 |
Je snapt niet waar ik het over heb. En dat is prima. | |
Digi2 | zaterdag 2 april 2022 @ 23:02 |
Nee, het gaat mijn verstand te boven jammer genoeg ![]() | |
Notorious_Roy | zondag 3 april 2022 @ 01:07 |
Gewichten en een hometrainer ja. Verder kun je met allerlei spullen en meubels die je hebt prima sporten. | |
Montagui | zondag 3 april 2022 @ 01:14 |
Vergelijk de Europese niet EU-landen, die doen het veel beter., | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 01:39 |
O God, weer een “moet” user… | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 01:39 |
Daarom een leaseauto via de werkgever. Om de paar jaar een nieuwe auto uitzoeken. Tankpas met onbeperkt aantal kilometers. Geen last van stijgende brandstofprijzen. Onderhoud, belastingen en verzekeringen allemaal inbegrepen. Ik zou geen eigen auto hoeven. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 01:43 |
Wie zijn “we” en waarom “moeten” we…. Er is in dit land geen we meer, al jaren niet. En ik doe per definitie niet mee met “we” en zeker niet als iets “moet”. Ga eerst maar eens werken aan een “we”. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 01:51 |
Ja en je werkgever is gek... | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 01:55 |
Dit dus. Maar wees gelukkig hiermee, dit gaat ook geen jaren meer duren. We hebben een zevenzitter nodig hier, dan is de Skoda hier een perfect wagen. We moesten ook weer een nieuwe, levertijd 1,5 jaar in januari afgelopen jaar en nog drie prijsverhogingen voor de oorlog in Oekraïne. Dat gaat nog oplopen, dus we zijn blij en hebben een leasewagen met 10000 op de teller kunnen regelen. Gaat hem nu niet meer worden, zijn we twee maanden, een oorlog en een start van een recessie verder. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 01:56 |
Ja, gek op mijn vent. Wat had je verder nog te melden? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 01:57 |
Gehrman is jouw echtgenoot? | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:00 |
Nee, mijn man heeft net als Gehrman een prima werkcontact, en dus een leasewagen met onbeperkt aantal kilometers. Jij niet? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:01 |
En hoe lang denk je nog dat dat zo blijft? | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:03 |
Niet lang, wat ik zei in de post hierboven, maar contactueel gezien zitten we hier nog de aankomende vier jaar gebakken. En jij? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:04 |
Dus jij denkt ook dat de werkgever van Gehrman niet gek is. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:11 |
Ik denk voornamelijk dat jij een vreemd wereldbeeld hebt. Hoe oud ben je eigenlijk? En wat weet je van de vorige recessie? Je klinkt namelijk nogal onwetend en gefrustreerd hier op fok. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:12 |
En jij klinkt weer behoorlijk aangeschoten. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:13 |
Geef gewoon eens antwoord, hoe oud ben je? Wat doe je voor werk? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:16 |
Ik denk dat je beter op Second Love kunt gaan zoeken. Ik heb geen interesse. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:16 |
Want? Zo bijzonder is dat niet. Half Nederland rijdt zakelijk in een leasewagen. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:19 |
Ja, nog wel. De vraag is of dat zo blijft. Zo ja, of dat met onbeperkte privékilometers is. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:21 |
Geef gewoon eens antwoord wijsneus. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:22 |
Jij eerst. | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:23 |
Kun jij je nu echt niet voorstellen dat eigenaren blij zijn met hun personeel en ze dit gunnen? Zeker nu. Welk stukje snap je niet? | |
ootjekatootje | zondag 3 april 2022 @ 02:24 |
Wat wil je weten? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:27 |
Je zegt een paar post hierboven zelf dat je niet denkt dat dit nog lang zo blijft. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 02:38 |
Well, for starters... what do you do, where are you from, what's your favorite color, who's your favorite moviestar, what kind of music do you like, what are your turn ons, turn offs? And the big question is... do you have a fellow? | |
Monolith | zondag 3 april 2022 @ 08:18 |
Goed verhaal, lekker kort. | |
ludovico | zondag 3 april 2022 @ 08:22 |
Levert hier pas wat op als je 1500km of meer maakt per jaar. Gerekend met 30ct per km | |
SpecialK | zondag 3 april 2022 @ 08:49 |
Ik denk dat het onderwerp auto-leasen niet ontopic is hier. Leasen is een concept wat in Nederland vooral staat en valt bij het feit dat inkomstenbelasting vrij hoog is en dat bedrijven hun werknemers dus een snoepje kunnen "geven" in de vorm van een auto die belastingvrij deels uit je salaris betaald wordt. Het concept van eigenaarschap terugdringen is veel duidelijker zichtbaar in die share-auto's. Als ik een auto zou kopen dan ben ik maandelijks minimaal iets van 500 euro kwijt aan: verzekeringen, parkeerkosten, wegenbelasting, onderhoud en reparaties. En natuurlijk de eenmalige aanschafwaarde van het object. Ik gebruik de afgelopen 2 jaar dus die deelautos van Sixt, Fetch en MyWheels en doorgerekend ben ik 170 euro per maand kwijt aan alles. En dan reken ik OV mee omdat ik soms kies voor OV waar een autobezitter dat niet zou doen. Eigenaarschap is niet voor elk object gegarandeerd goedkoper of handiger. Ja als jij een gezin hebt en werk, voetbal, hockey, etc.. zitten allemaal op afstand voor je dan kan die 500 euro per maand het 100% waard zijn voor het gemak en bij grootverbruik is het misschien zelfs goedkoper dan deelautos. Maar voor de meeste mensen in Nederland, een land wat ingericht is om alle modes van transport naast elkaar te laten leven is autobezit vaak onnodig en te duur. En dat principe zou kunnen gelden voor andere vormen van bezit. Vooral bezit van dingen die duur zijn maar die 80% van de tijd ongebruikt staan/liggen te verrotten. | |
ZeventiendeEtage | zondag 3 april 2022 @ 08:56 |
Elk weekend een nieuwe blonde blauwogige orkrainse zie ik wel zitten hoor | |
Basp1 | zondag 3 april 2022 @ 09:09 |
Zijn er dan nog veel andere dure goederen die hiervoor in aanmerking komen. Ik kom niet verder dan wat gereedschappen. ![]() | |
SpecialK | zondag 3 april 2022 @ 09:48 |
AirBNB en traditioneler, hotels zijn natuurlijk al een vorm van dit omdat huizen dermate duur en bewerkelijk zijn dat bezit van een huis in elke stad die je een weekje hebt bezocht onzin is en meer tijd en moeite kost dan wat het oplevert. Stel je eens voor dat een bezoek aan Barcelona van 2 weken eerst gepaard ging met een uitgebreide trip naar IKEA en een makelaarscontract voor de koop en verkoop. Het is pas sinds kort dat we hebben ontdekt dat auto's eigenlijk ook meer rompslomp zijn. Of eigenlijk. Omdat de overheid het bezit van auto's zo duur heeft gemaakt met belastingen is het interessant om die kosten over te laten aan een bedrijf met een onderhandelingspositie. Maar ook zonder belastingen is autobezit nog ergens 'irritant ' gezien de onderhoudskosten en de moeite die daar bij komt kijken. Elke 6 maanden weer moeten onderhandelen met Teun van MazdaGarage over de arbeidskosten van het vervangen van je koplamp... is tijd die je kwijt bent om iets interessanters te doen. Bedrijven zijn daar beter in. | |
Basp1 | zondag 3 april 2022 @ 09:54 |
Zit er dadelijk bij deze benadering nog wel een verschil tussen een diensten economie en een deel economie. | |
SpecialK | zondag 3 april 2022 @ 10:10 |
Ik denk het eigenlijk niet meer. en in de IT wereld is die grens al heel wazig. Je koopt geen servers meer.. je huurt cloud storage en je betaalt voor daadwerkelijk gebruik. Drukke dag op je site? Kost extra. Je koopt geen software meer.. je huurt toegang tot data-managent applicaties. Software as a Service (SaaS) heet dat. En zo kan het zijn dat die huur-auto bedrijven eigenlijk diensten zijn. Transport as a Service. Ik heb als consument een probleem. ik weer niet hier zijn maar 4 km verderop en ik betaal een bedrijf om specifiek dat kleine probleem nu even op te lossen. Of ze daar een auto of een star trek transporter of een onderzeeër voor gebruiken boeit me niet als mijn probleem maar steeds opgelost wordt op een manier dat ik kan vertrouwen dat het beschikbaar is.. dan hoef ik niet zelf 100-den kilos aluminium te kopen om dat probleem op te lossen. | |
Fred_B | zondag 3 april 2022 @ 10:41 |
Ik denk dat de discussie hier wat te veel richting het huren/delen van producten zelf gaat. Dan kom je inderdaad al snel op iets als het delen van de grasmaaier met de buren of het huren van dingen die de meeste mensen nu al niet bezitten als zware gereedschappen voor een verbouwing of een keer een aanhangwagen. Het idee van Timmermans zit volgens mij meer in de hoek van het huren van een dienst als vervanging van het kopen van een product. Dus licht huren in plaats van een lamp kopen of koeling huren in plaats van een koelkast kopen. Met het idee dat als je bijvoorbeeld een wasmachine huurt in plaats van koopt, er voor Philips een aanleiding is om betere producten te maken die langer meegaan, zodat ze ze langer kunnen verhuren en niet worden verplicht een vervangende wasmachine te leveren. Dat is dan op termijn goedkoper en duurzamer. Er is ook weleens een aflevering van Tegenlicht aan gewijd. Dat klinkt als een mooie theorie, maar dit in de praktijk brengen op een manier dat de gemiddelde eindgebruiker er daadwerkelijk op vooruitgaat, lijkt me niet al te makkelijk. | |
nixxx | zondag 3 april 2022 @ 10:59 |
Als de EU wil dat apparaten langer meegaan dan moeten ze een directive maken waarin minimale eisen gesteld worden aan de levensduur en het repareren van apparaten onder garantie. | |
Weltschmerz | zondag 3 april 2022 @ 14:07 |
Ik kan me die aflevering herinneren en mag ik het opvallend vinden dat initiatieven van bedrijven tot politieke ideologie worden? Eigendom geeft onafhnakelijkheid, dienstverlening afhankelijkheid. Misschien is er nu een verkeerde prikkel voor bedrijven om slechtere producten te leveren, afhankelijkheid is altijd een verkeerde prikkel voor bedrijven. Er wordt hier gepropageerd dat je jezelf maar moest vastzetten aan een abonnement bij Philips en dan iemand van Philips in je huis moet binnenlaten om licht te hebben. Uiteraard tegen de voorwaarden van Philips. die niet één keer bij de verkoop, maar maand in maand uit winst op je kan maken. Het lijkt een beetje op die deeleconomie van airbnb, doen alsof het allemaal hartstikke leuk 'samen' is met een idealistisch sausje van hippie romantiek, maar ondertussen moeten mensen vreemden hun eigen huis laten uitwonen om de hypotheek op te kunnen brengen. Het sluit ook naadloos aan op het typische neoliberale verdienmodel van mensen maximaal laten betalen voor wat ze nodig hebben, waar ze eigenlijk niet zonder kunnen en dus als snel geen nee meer kunnen zeggen waardoor er van het marktmechanisme nauwelijks nog sprake is. Als je gewoon iets koopt, in eigendom verwerft dus, dan moeten aanbieders zorgen dat jij dat wenst te hebben, en den ook nog meer dan de versie van de concurrent. En dan het een miskoop zijn, maar je bent er vanaf. Geen bedrijf dat na een jaar aan komt kakken met dat ze prijs moesten verhogen en je nu 2 euro per maand moet bijbetalen voor je verlichting of wasmachine. En als je niet akkoord bent je dan met de enorme papierwinkel van een overstap zit opgescheept. | |
sjorsie1982 | zondag 3 april 2022 @ 14:37 |
Waardeloos idee. Als iets van jezelf is dan kan je het zelf repareren of naar een handige harrie gaan voor reparaties voor een tientje. | |
AchJa | zondag 3 april 2022 @ 17:32 |
Terug naar de jaren '50... Diepvrieshuisjes... | |
nixxx | zondag 3 april 2022 @ 17:44 |
Dat is weer een heel ander ( en gezonder naar mijn mening) model, een lokale coöperatie. Waar mensen zelf een belang en een gedeelte eigendom hebben van een gedeelde voorziening. Ipv een markt partij die er alleen maar belang bij heeft om de winst te maximaliseren. | |
AchJa | zondag 3 april 2022 @ 17:55 |
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit soort deelconstructies alleen maar levensvatbaar zijn op het moment dat het voor de afzonderlijke gebruiker niet te betalen is. Eigen bezit is gewoon een groot goed. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 19:45 |
dit is de toekomst van alleen vervoer hebben als je het moet inhuren even een dagje of wat nergens heen met zijn allen | |
Raw85 | zondag 3 april 2022 @ 20:03 |
Dat zit dus ook in de EU-pijplijn op dit moment.. | |
Fred_B | zondag 3 april 2022 @ 20:38 |
Ik heb die uitzending destijds gezien, dus ik kan me het nog vaag herinneren. Maar ik vraag me ook wel af hoe het van de kant van de producent moet worden ingericht. Philips dat licht levert in plaats van lampen klinkt leuk, zeker bij een grootverbruiker als Schiphol. Maar ik neem aan dat niet elke keer als er bij een normaal huishouden een lampje kapot gaat er een monteur komt voorrijden om er een nieuwe in te draaien ![]() Garantie is ook wel iets. Als mensen zelf iets bezitten, zullen ze er toch eerder zuinig mee omgaan, dan wanneer het van een bedrijf is (dat ongetwijfeld vooral zal uitblinken in prijsverhogingen inderdaad). Eigen voorbeeld is een bedrijf waar ik ooit een bijbaantje had, waar er een dure Miele-stofzuiger was voor algemeen gebruik. Die was dus van niemand, en werd gebruikt om steengruis in de fabriekshal op te zuigen en zelfs buiten. Dat ding was dus binnen een half jaar stuk. Dat soort dingen wil je dus niet hebben als producent, want dan moet de prijs omhoog of de marge omlaag. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:01 |
Welnee, iedereen kan een CD betalen. Desondanks is Spotify een groot succes. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:03 |
Want alle deelautootjes rijden nu niet meer of zo? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:07 |
wereldvreemdgenot | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:07 |
Zijn er ook geen deelfietsen en brommers of verbeeld ik mij die? Er staat mij zoiets bij dat de hele stad daar vol mee staat. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:09 |
wie zegt dat? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:09 |
wat is je punt? | |
kanovinnie | zondag 3 april 2022 @ 22:10 |
Gelukkig zijn er nooit verstoringen in het autoverkeer. | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 22:10 |
Waarom zou je dan nergens meer heen kunnen in een deeleconomie? | |
#ANONIEM | zondag 3 april 2022 @ 23:37 |
wie beweert van niet? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2022 00:15:49 ] | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 08:11 |
Het (legaal) bezitten van een collectie van de omvang van Spotify is iets wat bijna niemand kan. | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 08:16 |
Het punt is wel evident hè? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en doen alsof een OV storing bij de NS equivalent is aan 'elke vorm van inhuur van vervoer' is nogal onnozel. Taxi's rijden nog gewoon op zo'n dag, net als bussen, übers en de al genoemde alternatieven. Een bulkvervoersdienst die niet beschikbaar is treft natuurlijk meer mensen dan wanneer een individu pech heeft met zijn of haar auto, maar het is feitelijk niet anders. Beiden gebeuren nou eenmaal en dit soort landelijk storingen die zo lang duren zijn zelfs bij de NS een zeldzaamheid. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 4 april 2022 @ 08:51 |
Je moet alleen huren wanneer: je iets maar even nodig hebt, je geen kapitaal hebt voor de aanschaf of je niet de kennis/tijd er van hebt om het te gebruiken/onderhouden. En dit geldt voor alles van wasmachines tot aan huizen. | |
Poepz0r | maandag 4 april 2022 @ 08:55 |
Stel het is daadwerkelijk zo dat de consument niets meer wilt bezitten. Waarom werken we dan nog? Hetgeen wat we kunnen kopen is immers ons bezit niet meer ![]() | |
weetjewel5 | maandag 4 april 2022 @ 10:08 |
huren kost ook geld. | |
the-eye | maandag 4 april 2022 @ 10:20 |
Je...en de mensen onderaan de laddeer werken dan alleen nog voor onderdak en voedsel. Moderne slavernij waarbij de ketting is vervangen door geen mogelijkheid op mobiliteit | |
Resistwemuch | maandag 4 april 2022 @ 10:28 |
Dit was toch voor kort allemaal complot theorie. Je werd ervoor geband. Nu praten mensen erover alsof het allemaal normaal is. Alsof het allemaal toeval is. Over die term new world order idem. Het is alsof mensen nooit wat zullen of kunnen doen tegen al die onderdrukkende zooi. Mensen in functies met invloed (hoe klein ook) werken mee aan de ondergang van vrijheid van individuen. Waarom doet een kleine groep mensen dit allemaal? | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 10:31 |
Klopt, voorheen bestonden deelauto's alleen in BNW. Nu verschijnen ze opeens ook op straat. | |
Eyjafjallajoekull | maandag 4 april 2022 @ 10:35 |
Het complot is dat dit een vooropgezet complot is Het antwoord is simpel: kapitalisme. We houden van kapitalisme. We haten alle andere vormen. Sterker nog; populistische lui zoals Trump zijn verliefd of kapitalisme. Hoe meer en extremer hoe beter. Zolang amerikanen kotsen als ze iets anders dan kapitalisme horen zal er weinig veranderen. Winstmaximalisatie is voorlopig het doel van deze wereld. | |
Resistwemuch | maandag 4 april 2022 @ 10:35 |
Nu ben je haske pseudo intelligent en leuk ha ha enzo. Wat die vetklep Timmermans wilt is wel even van een totaal andere groote en orde. Alle bezit willen ze van mensen afnemen. Zogenaamd omdat dat beter zou zijn. En die trein naar de afgrond dendert maar door. Blijf vooral leuk doen joh. | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 10:36 |
Nee, dit is nu juist waar het mis gaat bij de aluminiumhoedjes. Men pakt een algeheel fenomeen dat volstrekt onomstreden is en maakt er een lachwekkende hyperbool van. | |
weetjewel5 | maandag 4 april 2022 @ 10:43 |
In kapitalisme heb je een vrije markt, dat hebben we nu totaal niet. De overheid die grote corporaties en banken aan de gang houdt heeft niks met kapitalisme te maken. | |
Digi2 | maandag 4 april 2022 @ 10:50 |
Daarnaast de ECB die corporaties direct financiert door bedrijfsschulden te monetariseren. Dit heeft 0,0 te maken met een vrije markt maar is central planning waar vooral de grote bedrijven en multinationals van profiteren. | |
#ANONIEM | maandag 4 april 2022 @ 10:55 |
Dat de vicevoorzitter van de EC kennelijk wil stimuleren dat we naar 'licht in plaats van lampen' gaan, lijkt me niet onomstreden. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2022 10:56:55 ] | |
Resistwemuch | maandag 4 april 2022 @ 11:03 |
Onomstreden. In je eigen hoofd zeker. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 4 april 2022 @ 11:15 |
Deelauto's en fietsen zijn omstreden ![]() | |
Resistwemuch | maandag 4 april 2022 @ 11:18 |
Hij zegt alle bezit afpakken van mensen en alles moeten huren is niet omstreden. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 4 april 2022 @ 11:18 |
Maar dat zegt hij dus niet. | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 11:21 |
Ik zie nergens concreet stimuleren staan. Maar dan nog. 'Licht ipv lampen', het gros van dat licht komt al uit een dienst die je afneemt, namelijk de stroom. Tenminste, voor zover ik weet heeft het gros van de Nederlanders geen dieselgenerator thuis staan. | |
Resistwemuch | maandag 4 april 2022 @ 11:23 |
Hij vergelijkt het afpakken van alle bezit van mensen en alles moeten huren met leen-autos. En vindt dat zelf niet omstreden. | |
Monolith | maandag 4 april 2022 @ 11:25 |
Graag even het letterlijke citaat. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 4 april 2022 @ 11:31 |
Maar dat zegt hij dus niet. |