abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204248908
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de belegering van Marioepol?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2022 09:15:17 ]
pi_204249374
Ze schoten wel de hele stad kapot, dat zou dan gestopt zijn. Mocht het waar zijn uiteraard.
pi_204250903
Als ik de Finnen mag geloven van scribblemaps, trekken de Russen zich steeds verder terug, zelfs tot over de grens, rondom Sumy. Zou dit een opmaat kunnen zijn naar een chemische raketaanval?
pi_204250967
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 12:45 schreef Catatafishh het volgende:
Als ik de Finnen mag geloven van scribblemaps, trekken de Russen zich steeds verder terug, zelfs tot over de grens, rondom Sumy. Zou dit een opmaat kunnen zijn naar een chemische raketaanval?
Of gewoon exact wat de Russen zeiden: ze gaan alleen verder in de Donbas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204251000
Een nieuwe dag, een nieuwe dooie russische commandant. Laat ik de majoors e.d. achterwege.

Score staat nu op 25 dode commandanten van de 94.

Trostyanets is gisteren bevrijd, dit is een plaats tussen Sumy en Kharkiv in (in het noorden). Hier wat live footage.

Hier Google Maps/Streetview lokatie om te zien wat de russen aangericht hebben.

Zweedse AT4's zijn aangekomen bij het Oekrainsche leger.

Er zijn troepen bij Kyiv weggehaald richting Belraus. Details over de precieze eenheden in de comments. Met een korrel zout, uiteraard.

Goede uitleg van de tactische situarie van Speak The Truth:

Commandant van Azov is waarschijnlijk ook gesneuveld tijdens de verdediging van Mariupol.

[ Bericht 23% gewijzigd door oheng op 28-03-2022 14:03:29 ]
pi_204251478
quote:
Zou dit een opmaat kunnen zijn naar een chemische raketaanval?
Is het al geweten dan wie deze gaat inzetten ?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_204251639
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 13:52 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Is het al geweten dan wie deze gaat inzetten ?
Bekijk deze video maar eens:
Tldr: rusland.
pi_204251757
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 14:12 schreef oheng het volgende:

[..]
Bekijk deze video maar eens:
Tldr: rusland.
Raar op de achtergrond een oekrainse vlag,
Vakman pur sang
pi_204251818
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 14:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Raar op de achtergrond een oekrainse vlag,
Dat klopt. Als het filmpje om de Russische invasie van Guatemala, of eigenlijk elk land behalve Oekrane, zou gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 28-03-2022 14:57:36 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_204251955
Hier de Oryx lijst van russische verliezen van gisteren. In totaal 64 voertuigen, op 1 dag, minimaal.

Herladen van KA-52 helicopters midden op een weg.

Russische kant van de gevechten in Marinka.

Eerste aanwijzing dat Oekrainsche troepen in Cherson/Kherson zijn: Stepanivka, een voorstad van Kherson werd zojuist gebombardeerd.
Dit kon weleens het begin zijn van de bevrijding van Kherson.

[ Bericht 21% gewijzigd door oheng op 28-03-2022 15:24:33 ]
pi_204252846
quote:
Waarschijnlijk proberen ze de versnippering van hun troepen wat tegen te gaan en zullen ze deze eenheden zo snel mogelijk naar het zuidfront rijden. Ik acht het zelfs niet onwaarschijnlijk dat ze rond Kiev binnenkort ook terug zullen trekken.

Hun posities zijn kwetsbaar en ze lijken op die fronten meer verliezen dan Oekrane te lijden. Omsingeling van grote steden is vrijwel onmogelijk met zo weinig troepen.
pi_204252888
Bob Deen vandaag maar weer eens met een nieuwe analyse van het front. Wel een aardige video.

pi_204252916
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waarschijnlijk proberen ze de versnippering van hun troepen wat tegen te gaan en zullen ze deze eenheden zo snel mogelijk naar het zuidfront rijden. Ik acht het zelfs niet onwaarschijnlijk dat ze rond Kiev binnenkort ook terug zullen trekken.

Hun posities zijn kwetsbaar en ze lijken op die fronten meer verliezen dan Oekrane te lijden. Omsingeling van grote steden is vrijwel onmogelijk met zo weinig troepen.
Hergroeperen dus. En focussen op 1 front. Het zou opzich mooi zijn aangezien het een aanvullend concreet signaal is dat de Russen het lastig hebben
pi_204252937
Een scenario wat volgens mij weinig besproken is: zouden de Oekraense legers bij de Russische grens stoppen? Of zou men op hun beurt Rusland binnentrekken met als doel Putin af te zetten, bijvoorbeeld. Is dit te ver gezocht volgens de deskundigen?
pi_204252947
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:06 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Hergroeperen dus. En focussen op 1 front. Het zou opzich mooi zijn aangezien het een aanvullend concreet signaal is dat de Russen het lastig hebben
Dat de Russen het op alle fronten lastig hebben is wel duidelijk. De algehele conclusie is toch wel dat ze met een veel te laag aantal troepen hebben aangevallen. De Oekraners hebben ongeveer net zoveel soldaten dus ze hebben wat aantallen betreft nauwelijks een overwicht. Ook het materieel komt door de westerse leveranties steeds meer gelijk te liggen.

Enige verklaring voor deze mispeer is nog steeds dat ze waarschijnlijk hebben verwacht/gehoopt dat een aanzienlijk deel van het Oekraense leger op dag 1 al de wapens zou neerleggen. Toen dat niet gebeurde kwamen ze eigenlijk meteen al in de problemen.
pi_204252987
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat de Russen het op alle fronten lastig hebben is wel duidelijk. De algehele conclusie is toch wel dat ze met een veel te laag aantal troepen hebben aangevallen. De Oekraners hebben ongeveer net zoveel soldaten dus ze hebben wat aantallen betreft nauwelijks een overwicht. Ook het materieel komt door de westerse leveranties steeds meer gelijk te liggen.

Enige verklaring voor deze mispeer is nog steeds dat ze waarschijnlijk hebben verwacht/gehoopt dat een aanzienlijk deel van het Oekraense leger op dag 1 al de wapens zou neerleggen. Toen dat niet gebeurde kwamen ze eigenlijk meteen al in de problemen.
Ik snap dat serieus niet, zou dat echt de verwachting zijn geweest?
Ook Oekrane is al jaren aan het voorbereiden voor deze oorlog en men moet geweten hebben hoe fel de verdediging zou zijn.
Met welke intel is er gedacht dat ze de wapens wel neer zouden leggen?
Vakman pur sang
pi_204252989
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:08 schreef Catatafishh het volgende:
Een scenario wat volgens mij weinig besproken is: zouden de Oekraense legers bij de Russische grens stoppen? Of zou men op hun beurt Rusland binnentrekken met als doel Putin af te zetten, bijvoorbeeld. Is dit te ver gezocht volgens de deskundigen?
Wat ik daarover gelezen heb is dat ze die keuze niet zullen maken. De afstanden naar Moskou zijn sowieso bizar groot, van Charkov naar Moskou is ongeveer 750 kilometer. Poetin pakken is echt onmogelijk voor de Oekraners.

Rostov is ook de enige Russische stad van belang in de grensregio met Oekrane, maar ligt nou juist in de regio waar ontzettend veel Russische eenheden zijn.

Belgorod of Koersk (ook in de Tweede Wereldoorlog steden waarom keihard gevochten is) zijn wel redelijk grote steden die ze heel misschien zouden kunnen bezetten maar dat levert weinig op.
pi_204253038
quote:
Ze stoppen 100% zeker bij de grens.
pi_204253048
@Catatafishh Met de huidige troepenaantallen dring je hooguit 30 kilometer Rusland binnen. (Eigenlijk net als de Russen nu Oekrane binnendringen.) Belgorod is dan nog wel een interessante stad, want die ligt wel binnen het bereik van het Oekraense leger. Ook historisch gezien heeft Oekrane wel wat claims op deze stad, hier hebben vroeger heel veel Oekraners gewoond.

quote:
According to the generally reliable census of 1926, the territory of present-day Belgorod oblast was then inhabited by 642,000 Ukrainians (40.2 percent) and 948,000 Russians (59.4 percent) out of a total population of 1,596,000. Ukrainians were in the majority in 7 out of the 18 raions, Russians in 6, and the numbers were about equal in 5. The southwest and the southeast parts of Belgorod oblast are in Ukrainian ethnic territory.
Denk desondanks dat het vrijwel onmogelijk is dat ze dat gaan doen. Zou hun positie in het Westen ook niet beter maken. Historisch gezien hebben landen als Finland en Polen het desondanks geprobeerd en vaak nog met succes ook.
pi_204253065
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap dat serieus niet, zou dat echt de verwachting zijn geweest?
Ook Oekrane is al jaren aan het voorbereiden voor deze oorlog en men moet geweten hebben hoe fel de verdediging zou zijn.
Met welke intel is er gedacht dat ze de wapens wel neer zouden leggen?
Het is vaak een raadsel waarom dictators zulke debiele inschattingen maken maar daar zijn het dan ook dictators voor. :)

Het lijkt er echt op dat mensen Poetin niet meer durfden tegen te spreken en dat de Intel ofwel niet eerlijk durfde te zijn ofwel gewoon slecht is geweest.
pi_204253070
quote:
Haha dat zou niet verstandig zijn van Oekraine. Want dan vechten de russen op hun eigen grondgebied, en verliezen ze vrijwel ieder voordeel dat ze nu hebben. Zelensky heeft al aangegeven ook De Krim niet te willen heroveren, maar heel veel hangt af van de gebeurtenissen op het slagveld.

Rusland is structureel beschadigd, beter om de schade even in te laten werken.
pi_204253117
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:20 schreef oheng het volgende:

[..]
Haha dat zou niet verstandig zijn van Oekraine. Want dan vechten de russen op hun eigen grondgebied, en verliezen ze vrijwel ieder voordeel dat ze nu hebben. Zelensky heeft al aangegeven niet De Krim te willen heroveren, maar heel veel hangt af van de gebeurtenissen op het slagveld.
Dat ze die Krim ooit weer gaan aanvallen zou ik niet uitsluiten maar dan moet er echt nog heel veel gebeuren want juist die regio is goed versterkt en daar ligt een aaneengesloten front.

Acht de kans inmiddels wel steeds groter dat de Russen zich uit alle regio's behalve Krim en Donbass terugtrekken. Bij Kiev hebben ze niets te winnen, bij Charkov zitten te weinig troepen en steden zoals Sumy krijgen ze ook niet eens onder controle. Een drama.
pi_204253292
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat ze die Krim ooit weer gaan aanvallen zou ik niet uitsluiten maar dan moet er echt nog heel veel gebeuren want juist die regio is goed versterkt en daar ligt een aaneengesloten front.

Acht de kans inmiddels wel steeds groter dat de Russen zich uit alle regio's behalve Krim en Donbass terugtrekken. Bij Kiev hebben ze niets te winnen, bij Charkov zitten te weinig troepen en steden zoals Sumy krijgen ze ook niet eens onder controle. Een drama.
Ze kunnen de Krim wel innemen, ALS er iets catastrofaals gebeurt aan russische kant.
  maandag 28 maart 2022 @ 17:46:25 #24
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_204253307
Ik vermoed dat de Russen vol in gaan zetten op troepen verplaatsen naar het zuiden, om Marioepol en alles eromheen te kunnen behouden.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_204253474
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:46 schreef SillyWalks het volgende:
Ik vermoed dat de Russen vol in gaan zetten op troepen verplaatsen naar het zuiden, om Marioepol en alles eromheen te kunnen behouden.
Dat gaat zeker gebeuren, ja. Dan gaat het een lange oorlog worden als ze zich daar ingraven.
  maandag 28 maart 2022 @ 18:14:49 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204253549
Maar die stad is aan gort. Wat is de waarde dan nu nog behalve de ligging.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 28 maart 2022 @ 18:16:01 #27
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_204253562
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:14 schreef Gunner het volgende:
de ligging.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 28 maart 2022 @ 18:16:28 #28
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204253565
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:16 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Got it right then :P
pi_204254205
quote:
De plek waar het ligt.
Vakman pur sang
  maandag 28 maart 2022 @ 19:21:18 #30
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204254222
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De plek waar het ligt.
De ligging dus?
pi_204254259
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het is vaak een raadsel waarom dictators zulke debiele inschattingen maken maar daar zijn het dan ook dictators voor. :)

Het lijkt er echt op dat mensen Poetin niet meer durfden tegen te spreken en dat de Intel ofwel niet eerlijk durfde te zijn ofwel gewoon slecht is geweest.
Nee dat lijkt me grote onzin.
Vakman pur sang
pi_204254319
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mij niet. Het komt mij zelfs uitermate waarschijnlijk voor gezien de mensen waar Poetin zich mee omringt heeft.
pi_204254334
quote:

[..]
Mij niet.
pi_204254652
quote:
He dan?
In colonne dwars door Oekrane 😂 of via Belarus een omtrekkende beweging door Rusland in tig km’s over slechte wegen, op treinen?
Met ehbo pakketjes uit jaren zeventig, geen voedsel, geen fuel?
pi_204254741
quote:

[..]
Mij niet.
pi_204254804
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mij niet. Het komt mij zelfs uitermate waarschijnlijk voor gezien de mensen waar Poetin zich mee omringt heeft.
Het is geen mogelijkheid dat dat scenario ook gewoon meegenomen is? Veel weerstand en een lange oorlog?
Dat Putin dictoriale trekken heeft is duidelijk.
Ik zou het eerder geloven dat hij zijn zin heeft doorgedrukt, heel veel kosten en leed tegen marginale opbrengst. ;(
Vakman pur sang
pi_204254833
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is geen mogelijkheid dat dat scenario ook gewoon meegenomen is? Veel weerstand en een lange oorlog?
Dat Putin dictoriale trekken heeft is duidelijk.
Ik zou het eerder geloven dat hij zijn zin heeft doorgedrukt, heel veel kosten en leed tegen marginale opbrengst. ;(
Alles is mogelijk maar het idee dat de mensen die om Poetin heenzitten die daar alleen zitten om hun loyaliteit aan Poetin zijn plannen tegengesproken hebben of bezwaren hebben geuit komt mij extreem onwaarschijnlijk voor.
pi_204254875
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Alles is mogelijk maar het idee dat de mensen die om Poetin heenzitten die daar alleen zitten om hun loyaliteit aan Poetin zijn plannen tegengesproken hebben of bezwaren hebben geuit komt mij extreem onwaarschijnlijk voor.
Nou mij niet.
Vakman pur sang
pi_204254885
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou mij niet.
Ok, nou, mischien kun je hier ook alle opties open houden? :P
pi_204254967
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, nou, mischien kun je hier ook alle opties open houden? :P
Over 5 jaar zien we het wel op discovery “the war in Ukraine, how a small army defeated the big Russian army”
Vakman pur sang
pi_204255016
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Over 5 jaar zien we het wel op discovery “the war in Ukraine, how a small army defeated the big Russian army”
Zo klein is het Oekrainse leger niet, he? Sowieso, Oekraine heeft 44 miljoen inwoners, Rusland 144 miljoen maar die zijn verdeeld over iets van 12 tijdzones.
pi_204255226
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat leger is nauwelijks kleiner dan het Russische, zeker niet als je de extra gemobiliseerde troepen meerekent.

Nogmaals: Gewoon een zware onderschatting. In vijandig gebied heb je ook in 2022 nog steeds enorme aantallen troepen nodig. Er lijkt nu niet eens een plan om het achterland schoon te vegen.
pi_204255283
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 20:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zo klein is het Oekrainse leger niet, he? Sowieso, Oekraine heeft 44 miljoen inwoners, Rusland 144 miljoen maar die zijn verdeeld over iets van 12 tijdzones.
In Siberi wonen net zo veel mensen als in de Benelux
  maandag 28 maart 2022 @ 21:29:22 #44
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204255892
quote:
Het belangrijkste is het hebben van een veilige aanvoerlijn tussen de Krim en Donetsk/Rostov.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204256017
twitter

Lijkt toch beweging te komen op het diplomatieke front. De Russen kunnen natuurlijk aan het thuisfront zeggen dat de demilitarisering al heeft plaatsgevonden evenals de denazificatie in Mariupol, dus wellicht is er wel ruimte nog.

Zouden ze een laatste kans tot deescalatie proberen voordat zaterdag de gaskraan dichtgaat ?
  maandag 28 maart 2022 @ 21:46:24 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204256129
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 21:39 schreef DeOlifantvis het volgende:
[ twitter ]

Lijkt toch beweging te komen op het diplomatieke front. De Russen kunnen natuurlijk aan het thuisfront zeggen dat de demilitarisering al heeft plaatsgevonden evenals de denazificatie in Mariupol, dus wellicht is er wel ruimte nog.

Zouden ze een laatste kans tot deescalatie proberen voordat zaterdag de gaskraan dichtgaat ?
Vooralsnog hecht ik weinig geloof aan de oprechtheid van de Russen op gebied van vredesonderhandelingen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204256215
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 21:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vooralsnog hecht ik weinig geloof aan de oprechtheid van de Russen op gebied van vredesonderhandelingen.
Begrijp ik. Ik zelf heb geen flauw idee.

Wel heeft iedere partij zijn doelstellingen, en daarin een volgorde, dus als Rusland inziet dat het niet al zijn doelstellingen kan behalen, wellicht neemt het dan genoegen met enkele daarvan.

Zelfde gaat natuurlijk voor Oekraine op
pi_204256242
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 21:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het belangrijkste is het hebben van een veilige aanvoerlijn tussen de Krim en Donetsk/Rostov.
Bv de M14 snelweg is enorm belangrijk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highway_M14_(Ukraine)

Van de russische grens naar Kherkov/Odessa over Mariupol en n van de belangrijkste internationale routes, alswel ook essentieel bij de logistieke verbindingen met de Krym.

Controleren de russen deze tot aan de aansluiting met de Krym kunnen ze zeer probleemloos de Krym met Rusland verbinden.. Iets dat nog toe enorm problematisch was.

Los daarvan is het een interessant aspect in hoeverre de Silk Road Railline and Belt and Road Initiative invloed hebben... Dat zijn eigenlijk chinese projecten (die ook eerder boven Oekraine, nl door Belarus en Polen lopen.. Maar waarbij China erg afhankelijk is van Rusland als enabler...
Deze handelsroutes en vooral de controle erover zullen in de komende jaren een enorme machtspositie geven.
https://www.dailysabah.co(...)-global-supply-chain

[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 28-03-2022 22:10:39 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_204256397
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 21:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Bv de M14 snelweg is enorm belangrijk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highway_M14_(Ukraine)

Van de russische grens naar Kherkov/Odessa over Mariupol en n van de belangrijkste internationale routes, alswel ook essentieel bij de logistieke verbindingen met de Krym.

Controleren de russen deze tot aan de aansluiting met de Krym kunnen ze zeer probleemloos de Krym met Rusland verbinden.. Iets dat nog toe enorm problematisch was
https://amp.nos.nl/artike(...)eland-naar-krim.html
Vakman pur sang
pi_204256652
quote:
Landbrug + Donbass, dat wordt 'm denk ik.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_204256895
quote:
[ twitter ]

Ja, leuke zet wel maar zonder NAVO lidmaatschap blijft Oekraine gewoon een prooi voor Rusland zodra Poetin denkt dat er weer wat te halen is en reken maar dat er plotsklaps weer een regio van Oekraine "onafhankelijk" wil worden.
pi_204256926
quote:
Die brug lijkt geen game-changer bij de voedseltekorten en hoge prijzen op de Krym te zijn geweest.

Als het dat wel was zou de noodzaak oekraine binnen te vallen en een corridor naar de Krym te scheppen veel minder geweest en had men veel meer kunnen concentreren op het vermoedelijk uiteindelij beter te controleren Donbass/Luhansk gebied
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 28 maart 2022 @ 23:03:49 #53
8369 speknek
Another day another slay
pi_204256994
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 22:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, leuke zet wel maar zonder NAVO lidmaatschap blijft Oekraine gewoon een prooi voor Rusland zodra Poetin denkt dat er weer wat te halen is en reken maar dat er plotsklaps weer een regio van Oekraine "onafhankelijk" wil worden.
Op zich heeft de EU ook een verdedigingspact, maar het zou wel betekenen dat de Europese landen snel werk moeten maken van het Europese leger.

Een andere afweging is dat Oekraine in principe morgen bij de NAVO kan, maar toetreding tot de EU nog wel vijftien jaar kan duren, dus het kan ook tijdrekken tot de volgende oorlog zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door speknek op 28-03-2022 23:10:23 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_204257019
Irpin is vanmiddag bevreid, meldt de burgemeester.

Daisy chain IED's, met muzak.

Artilleriegranaten met boodschappen om je over te geven.

Schijnbaar gedwongen dienstplichtigen uit de Donbass die aan het muiten zijn.

Nog steeds gevechten in Mariupol, zoals deze (mislukte?) AT aanval op een schijnbaar eenzame tank.

Het Oekrainsche leger nadert Kherson.

Hier beelden uit het strategisch belangrijke Ivankiv (vrijwel nooit iets over te vinden). Geen idee van de tijd, en geen zin om EXIF te checken.
pi_204257039
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Ze betaalden bepaalde mensen in Oekraine schijnbaar veel om de publieke opinie te beinvloeden. Die hebben waarschijnlijk doorgegeven wat de Russen wilden horen, en waarvoor ze betaald werden, in de hoop nog meer betaald te krijgen. En dat leidde tot foute intel. Tenminste, dat lees je hier en daar, hoe de vork echt in de steel zit zullen we wel nooit weten denk ik.
  maandag 28 maart 2022 @ 23:08:39 #56
56749 BlaZ
pi_204257045
quote:
[ twitter ]

Dat EU lidmaatschap is nooit echt een probleem geweest. Rusland weet prima dat dat de EU op termijn enorm zal verzwakken.
pi_204257056
quote:
80s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
De ligging dus?
En de grondstoffen in de regio waar de ligging ook strategisch voor is.
pi_204257114
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:03 schreef speknek het volgende:

[..]
Op zich heeft de EU ook een verdedigingspact, maar het zou wel betekenen dat de Europese landen snel werk moeten maken van het Europese leger.

Een andere afweging is dat Oekraine in principe morgen bij de NAVO kan, maar toetreding tot de EU nog wel vijftien jaar kan duren, dus het kan ook tijdrekken tot de volgende oorlog zijn.
Toch merkt Rusland ook dat een oorlog een duur grapje is, dus ik kan me voorstellen dat als ze Ruslands belangen niet bedreigen, ze daar ook niet meer bang voor hoeven te zijn in de toekomst
pi_204257139
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 22:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
NATO lidmaatschap= oorlog dus gaat er niet van komen, of Rusland moet zo erg verliezen, maar als dat dreigt zie ik de kernraketten vliegen, dus ik geef dat NATO lidmaatschap de komende 25 jaar minder dan 10%
pi_204257195
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:19 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
NATO lidmaatschap= oorlog dus gaat er niet van komen, of Rusland moet zo erg verliezen, maar als dat dreigt zie ik de kernraketten vliegen, dus ik geef dat NATO lidmaatschap de komende 25 jaar minder dan 10%
Dat ligt er maar aan hoe dit conflict afloopt maar ik denk niet dat Oekraine zich iets zal laten verbieden als Rusland moet opgeven.
pi_204257205
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ze betaalden bepaalde mensen in Oekraine schijnbaar veel om de publieke opinie te beinvloeden. Die hebben waarschijnlijk doorgegeven wat de Russen wilden horen, en waarvoor ze betaald werden, in de hoop nog meer betaald te krijgen. En dat leidde tot foute intel. Tenminste, dat lees je hier en daar, hoe de vork echt in de steel zit zullen we wel nooit weten denk ik.
Nou ja, ooit zullen de dossiers wel door het Kremlin worden vrijgegeven maar het kan zijn dat dit pas ver na onze dood zal zijn ;)
pi_204257308
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat ligt er maar aan hoe dit conflict afloopt maar ik denk niet dat Oekraine zich iets zal laten verbieden als Rusland moet opgeven.
Rusland kan ook zijn troepen terug trekken en dan van een afstand raketten blijven afschieten en zo hun beleid "afdwingen".
pi_204257392
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:42 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
Rusland kan ook zijn troepen terug trekken en dan van een afstand raketten blijven afschieten en zo hun beleid "afdwingen".
Die voorraad begint aardig op te raken. Daarom schieten ze de meest vreemde wapens af. Zoals witte fosfor, en hypersonische raketten. En schakelen ze over op domme artillerie.

Je zag hetzelfde gebeuren toen de NAVO Syri ((?) beschoot: op een gegeven moment raken de slimme bommen/raketten op: https://nationalinterest.(...)bomb-shortage-181557
pi_204257432
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 00:03 schreef oheng het volgende:

[..]
Die voorraad begint aardig op te raken. Daarom schieten ze de meest vreemde wapens af. Zoals witte fosfor, en hypersonische raketten. En schakelen ze over op domme artillerie.

Je zag hetzelfde gebeuren toen de NAVO Syri ((?) beschoot: op een gegeven moment raken de slimme bommen/raketten op: https://nationalinterest.(...)bomb-shortage-181557
De meeste artillerie is dom om de simpele reden dat slimme munitie veel meer kost en onnodig is voor het doel.
pi_204257509
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 00:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De meeste artillerie is dom om de simpele reden dat slimme munitie veel meer kost en onnodig is voor het doel.
Ja, dat is ook een militaire beslissing om over te gaan tot deze aloude sovjet doctrine van het in puin schieten van steden. Er is echter 1 klein probleempje: artillerie heeft gemiddeld een bereik van slechts 25km. En je hebt spotters nodig.
pi_204258104
Irpin ook bevrijd zag ik? Sluit niet uit dat die Russen dat hele plan voor Kiev ook gewoon opgeven, kansloze missie.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 08:47:36 #67
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204258314
Weer een update:

quote:
Key Takeaways

Russian forces have not abandoned their objective to encircle and capture Kyiv, despite Kremlin claims that Russian forces will concentrate on eastern Ukraine.

Ukrainian forces recaptured the Kyiv suburb of Irpin on March 28. Ukrainian forces will likely seek to take advantage of ongoing Russian force rotations to retake further territory northwest of Kyiv in the coming days.

Russian forces conducted unsuccessful attacks toward Brovary and did not conduct offensive operations toward Chernihiv, Sumy, and Kharkiv. Russian operations in northeastern Ukraine remain stalled.

The Ukrainian General Staff stated that a battalion tactical group (BTG) of the 1st Guards Tank Army fully withdrew from Ukrainian territory near Sumy back to Russia for possible redeployment – the first Ukrainian report of a Russian unit fully withdrawing into Russia for redeployment to another axis of advance in this conflict.

Russian forces continued to steadily take territory in Mariupol.

Ukrainian resistance around Kherson continues to tie down Russian forces in the area. Russian forces did not conduct any offensive operations in the southern direction.

Detailkaart rond Kiev. Hier zijn de vorderingen van Oekrane inmiddels goed te zien:

Deze ook nog wel interessant: Sumy lijkt niet langer omsingeld te zijn c.q. ontzet te zijn door de Oekraeners:

Donbas en in het bijzonder Mariupol:

[ Bericht 1% gewijzigd door AgLarrr op 29-03-2022 08:58:26 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 29 maart 2022 @ 09:17:52 #68
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204258599
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 23:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat EU lidmaatschap is nooit echt een probleem geweest. Rusland weet prima dat dat de EU op termijn enorm zal verzwakken.
Ik denk dat juist vanwege de Russen de EU zich gaat versterken. En ook manieren gaat zoeken om minder afhankelijk te worden van de Russen wat economie aangaat. Als dictator Poetin als doel had de NAVO en de EU te verzwakken is dat mislukt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 09:28:01 #69
236264 crew  capricia
pi_204258692
quote:

[..]
Dat lijkt me heel lastig voor Rusland.
Als ze die stukken Oekrane bezet gaan houden/inlijven, wat het plan lijkt te zijn, en de rest van Oekrane gaat richting EU lidmaatschap.
Dan zie je het Russische gedeelte van Oekrane met compleet kapot geschoten steden, en bittere armoede en een ellendige bevolking. En daarnaast het vrije Oekrane wat steeds welvarender en westers wordt. Want reken maar dat er miljarden naar de opbouw van dat land zullen gaan vanuit Amerika en Europa.

Weer zo iets waar Putin niet over nagedacht lijkt te hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204258716
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 22:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Die brug lijkt geen game-changer bij de voedseltekorten en hoge prijzen op de Krym te zijn geweest.

Als het dat wel was zou de noodzaak oekraine binnen te vallen en een corridor naar de Krym te scheppen veel minder geweest en had men veel meer kunnen concentreren op het vermoedelijk uiteindelij beter te controleren Donbass/Luhansk gebied
Dat valt tegen. Het grootste probleem van de Krim is dat het voor de zoetwatervoorziening afhankelijk is van het Noord-Krimkanaal dat water vanuit Oekraine naar de Krim laat stromen. De Oekrainers hebben dit kanaal na de annexatie afgesloten. Z'n 85% van het zoetwater op de Krim was afkomstig van het Noord-Krimkanaal. Zonder dat water had de landbouw op de krim een enorm water tekort.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 10:01:17 #71
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204258951
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 09:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Als ze die stukken Oekrane bezet gaan houden/inlijven, wat het plan lijkt te zijn, en de rest van Oekrane gaat richting EU lidmaatschap.
Dan zie je het Russische gedeelte van Oekrane met compleet kapot geschoten steden, en bittere armoede en een ellendige bevolking. En daarnaast het vrije Oekrane wat steeds welvarender en westers wordt. Want reken maar dat er miljarden naar de opbouw van dat land zullen gaan vanuit Amerika en Europa.

Zelensky geeft aan in de richting van neutraal te willen gaan. Maar niet NAVO landen Finland en ook Zweden overwegen nu wel NAVO lid te worden. Dus als Poetin de NAVO wilde verzwakken is dat denk ik dus aan het mislukken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 10:06:01 #72
236264 crew  capricia
pi_204258982
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 10:01 schreef Megumi het volgende:

[..]
Zelensky geeft aan in de richting van neutraal te willen gaan. Maar niet NAVO landen Finland en ook Zweden overwegen nu wel NAVO lid te worden.
Putin's plannetje is idd een flinke backfire ja.
Neutraal qua niet aansluiten bij NAVO ja.
De wens om EU lid te worden staat nog steeds in de Oekranse grondwet. En is niet iets waar Putin wat over te zeggen heeft.

Gaat een groot verschil worden: de geannexeerde kapotgeschoten gebieden waar Rusland de baas is tegenover het vrije Oekrane waarin miljarden steun gepompt wordt.

Op dit moment wordt trouwens juridisch onderzocht of de miljarden aan Russische tegoeden die bevroren zijn, voor de opbouw gebruikt kunnen worden. >:)
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 29 maart 2022 @ 10:12:43 #73
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204259030
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 10:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Putin's plannetje is idd een flinke backfire ja.
Neutraal qua niet aansluiten bij NAVO ja.
De wens om EU lid te worden staat nog steeds in de Oekranse grondwet. En is niet iets waar Putin wat over te zeggen heeft.

Gaat een groot verschil worden: de geannexeerde kapotgeschoten gebieden waar Rusland de baas is tegenover het vrije Oekrane waarin miljarden steun gepompt wordt.

Op dit moment wordt trouwens juridisch onderzocht of de miljarden aan Russische tegoeden die bevroren zijn, voor de opbouw gebruikt kunnen worden. >:)
Politiek, economisch en moreel heeft Rusland de oorlog verloren. Dat is denk ik wel duidelijk. Zelfs China heeft subtiel aangegeven dat het een aanval op een soevereine staat afkeurt. Logisch gezien Taiwan. Probleem is nu of Poetin richting zijn eigen land een manier weet te vinden zonder al te veel gezichtsverlies de oorlog te kunnen stoppen. Hoopvol is wel dat er is aangegeven dat Rusland alleen kernwapens gaat inzetten als het voortbestaan van Rusland zelf in gevaar komt. Nu is het afwachten wat er uit de onderhandelingen gaat komen.
pi_204259537
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 09:17 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik denk dat juist vanwege de Russen de EU zich gaat versterken. En ook manieren gaat zoeken om minder afhankelijk te worden van de Russen wat economie aangaat. Als dictator Poetin als doel had de NAVO en de EU te verzwakken is dat mislukt.
Dat is ook maar koffiedik kijken. Ben benieuwd als die oorlog voorbij is of die samenwerking nog wel zo goed blijft. Uiteindelijk gaat het volk weer over tot de orde van de dag en kijkt men weer vooralsnog in de eigen beurs.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 11:23:37 #75
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204259547
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 11:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat is ook maar koffiedik kijken. Ben benieuwd als die oorlog voorbij is of die samenwerking nog wel zo goed blijft. Uiteindelijk gaat het volk weer over tot de orde van de dag en kijkt men weer vooralsnog in de eigen beurs.
Ik denk eerder dat Poetin iets te veel aan koffie dik kijken gedaan heeft. Wat natuurlijk een mening is.
pi_204259598
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 11:23 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat Poetin iets te veel aan koffie dik kijken gedaan heeft. Wat natuurlijk een mening is.
Met Rusland heb ik niets te maken al moet het volk daar stront eten en al moet het hele land aan de bedelstaf. Ik woon daar immers niet.

Ik heb het over een EU waar nog miljarden ingepompt moeten worden. Het verschil hier in Nederland tussen arm en rijk word al steeds groter. De problemen in Frankrijk, Itali etc. Maar goed dat is een andere discussie.
pi_204260190
quote:
que? Janukovitch is uiteindelijk gevlucht omdat hij weigerde een eerste stap naar toekomstige EU-toetreding (associatieverdrag) te ondertekenen. Waarna er demonstraties uitbraken, hij vluchtte naar Rusland en twee weken later de Krim werd ingenomen en delen van de Donbas.

EU of NAVO, zelfde verhaal voor Poetin. Zeker nu de EU meer en meer naar militaire samenwerking toegaat. Hij is echt niet zo oliedom dat die alleen met het niet toetreden van de NAVO tevreden is maar wel Oekraine als volwaardig EU-lid. Oekraine langs de oude lijnen/grenzen bedoel ik dan. Alleen is Poetin zo slim om dat niet uit te spreken, hij gaat niet oerdom openlijk eisen "En geen NAVO, en geen EU-toetreden Oekraine!?". Gevolg van het feit dat Oekraine sinds de dag dat Janukovitch is verjaagd snel richting de EU toedrijft is deze hele invasie en dat Poetin Oekraine wil land locken en aanzienlijk kleiner maken. "Jullie bewegen richting de Westerse axis, hier ik ga jullie moederland afpakken en op de kaart mijn eigen lijntjes trekken waarna er weinig overblijft van jullie land, geen zee-grens meer, aanzienlijk minder land in oosten etc en het land in puin achterlatend". Uiteraard blijkt nu dat die dit militair heel lastig voor elkaar lijkt te krijgen.

Sterk punt voor Oekraine nu is bij welke onderhandelingen dan ook een rol voor 3e partijen/internationale gemeenschap eisen dat die toezien op naleving van de territoriale integriteit van Oekraine nadat het een deal en concessies met de Russen heeft gedaan. Kortgezegd; absolute garanties op de grond dat we niet over een x-aantal jaar weer met door Russen opgestookte rebellen zitten etc. Dit is een eis waarin Oekraine met de zeer slechte militaire voortgang die de Russen hebben voor Poetin duidelijk maakt dat deze invasie zijn laatste kans is en was om Oekraine zijn wil militair op te leggen....want zodra er een akkoord is zit daarin inbegrepen dat er door internationale actoren wordt toegezien op het respecteren van de nieuwe grenzen die we afspreken. Zolang de Russische opmars flink blijft haperen en deels gewoon dramatisch verloopt zoals afgelopen weken zit Oekraine hier lekkerder in dan mr. Poetin. En dan zal het Oekraine wat overblijft en groter is dan Poetin en co. van tevoren dachten snel naar de EU bewegen, een EU waar ook de noodzaak tot (veel) diepere militaire samenwerking echt een kwestie van tijd is. En dus links of rechtsom, NAVO of EU-militaire samenwerking Oekraine al veel meer veiligheidsgaranties krijgt. Plus dat het als land nog steeds veel aan Rusland grenst. En Oekraine heeft na bijna 100 jaar onafhankelijkheidsstrijd dan een echte definitieve stap naar echte onafhankelijkheid gezet. Daarom is dit de allesbepalende onafhankelijkheidsoorlog in de moderne geschiedenis van Oekraine, waar er nu wel echt definitief geschiedenis kan worden geschreven en vroeger al vrij snel de overmacht van de Russen leidde tot snelle capitulatie.

[ Bericht 16% gewijzigd door Aloulu op 29-03-2022 12:57:03 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_204260389
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:39 schreef Aloulu het volgende:

[..]
que? Janukovitch is uiteindelijk gevlucht omdat hij weigerde een eerste stap naar toekomstige EU-toetreding (associatieverdrag) te ondertekenen.
dat is kul.. het associatievedrag is net zozeer een 'eerste stap naar toetreding' als dat wanneer ik mn huis verlaat dat 'mijn eerste stap naar opname in het Nederlands Elftal'

het associatieverdag was vooral een Free Trade verdrag (gecombineerd met enige benaderingen op politiek en vooral ook Energie-gebied, EURATOM was een belangrijke partij erbinnen), waarbij de EU naturlijk Free Trade verdragen met een hoop landen heeft.
ook Zwitserland, IJsland, Noorwegen, Turkije, Canada, Singapore, Vietnam, Mexico, Kazachstan, Georgie hebben 'peferental Trade agreements' in place, waarbij er tarieven opgeheven zijn en reguleringen gedeeld worden

(kaartje beschrijft de situatie zoals die tot december 2020 bestond, waarbij de UK dus nog onder de EU-handelszone effectief viel qua regels, momenteel valt het onder de TCA)

Rusland heeft dit niet en is druk bezig te pogen zlf meerdere handelspartners dichter aan zich te binden en daarin lag ook de extreme bedreiging die zij in dat Associatieverdrag zagen..

Toetreding tot de EU is nooit een zeer direkt doel geweest of een reeel streven..
waar dat met een NATO-lidmaatschap zeer wel een optie zou kunnen zijn op relatief korte termijn (mits politiek haalbaar, nu zou het vermoedelijk een derde wereldoorlog uitlokken omdat Rusland dat als direkte aanval zou zien)
pi_204260435
On topic weer wat mij betreft jongens. Dit heeft weinig met tactiek te maken.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 13:07:17 #80
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204260465
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 10:12 schreef Megumi het volgende:

[..]
Politiek, economisch en moreel heeft Rusland de oorlog verloren. Dat is denk ik wel duidelijk. Zelfs China heeft subtiel aangegeven dat het een aanval op een soevereine staat afkeurt. Logisch gezien Taiwan. Probleem is nu of Poetin richting zijn eigen land een manier weet te vinden zonder al te veel gezichtsverlies de oorlog te kunnen stoppen. Hoopvol is wel dat er is aangegeven dat Rusland alleen kernwapens gaat inzetten als het voortbestaan van Rusland zelf in gevaar komt. Nu is het afwachten wat er uit de onderhandelingen gaat komen.
Hoopvol is ook de Russische strategische verschuiving. Het gaat ze nu om de Donbas. Zelenski heeft al aangegeven dat daar over te praten valt. Daar zit een uitweg..

dinsdag 29 maart 2022 @ 13:45:15 #81
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204260817
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 11:28 schreef Cherni het volgende:

[..]
Met Rusland heb ik niets te maken al moet het volk daar stront eten en al moet het hele land aan de bedelstaf. Ik woon daar immers niet.
Dus jij woont niet in de EU? En gebruikt geen gas en dergelijke?
  dinsdag 29 maart 2022 @ 13:45:59 #82
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204260824
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 13:07 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Hoopvol is ook de Russische strategische verschuiving. Het gaat ze nu om de Donbas. Zelenski heeft al aangegeven dat daar over te praten valt. Daar zit een uitweg..
Kijk net naar de BBC en het lijkt er op dat de onderhandelingen mislukt zijn en de oorlog doorgaat.
pi_204261023
Informatieve video over de hoeveelheid raketten die rusland heeft:

Edit: hier een Youtuber die iedereen wel kent over dit zelfde onderwerp: Military History Visualized.

[ Bericht 16% gewijzigd door oheng op 29-03-2022 17:08:36 ]
  dinsdag 29 maart 2022 @ 14:15:51 #84
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204261153
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 13:07 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Laten we het hopen. In mijn ogen begint vrede met een overgave/overwinning en of een staakt het vuren. Het opruimen van de doden. En medische verzorging voor de soldaten en burgers. Zolang ik dat niet lees of zie in het nieuws houd ik een slag om de arm. En is er nog oorlog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Megumi op 29-03-2022 14:37:10 ]
  dinsdag 29 maart 2022 @ 16:26:35 #85
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204262392
Dan toch de eerst berichten van terugtrekkende Russische eenheden nav de uitspraak van Russische zijde, waarin ze stellen de o.a. de operaties rondom Kiev drastisch te reduceren tbv de gesprekken over vrede. Een strategische aftocht, zeg maar.

De vraag is of het waar is en of we die eenheden dadelijk terug zien in de Donbas. Aan de andere kant: het is een uitweg met enig behoud van waardigheid. Of, dat zou je jezelf iig wijs kunnen maken.

twitter

twitter

pi_204262601
Russen zitten waarschijnlijk zoals vaak spelletjes te spelen en psychologisch mindfuck taktiek toe te passen tussen beetje hoop geven, en weer volledig vernietigen die hoop op een einde aan de oorlog. En dan weer van vooraf aan hetzelfde spelletje.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_204263160
Ik vertrouw die Russen voor geen ene meter eigenlijk.
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 17:57:57 #88
236264 crew  capricia
pi_204263180
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 16:52 schreef Aloulu het volgende:
Russen zitten waarschijnlijk zoals vaak spelletjes te spelen en psychologisch mindfuck taktiek toe te passen tussen beetje hoop geven, en weer volledig vernietigen die hoop op een einde aan de oorlog. En dan weer van vooraf aan hetzelfde spelletje.
Of allerlei troepen naar het zuiden verplaatsen ofzo. Of voorraden aanvullen.
Vertrouw ze niet.
Pas als ze weg zijn uit dat land. En betaald hebben aan de wederopbouw. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204263202
Zoals Blinken al zei:
twitter
  dinsdag 29 maart 2022 @ 18:17:41 #90
56749 BlaZ
pi_204263369
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 09:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Akkoord, maar het brengt ook meer corruptie in de EU. De balans tussen Oost- en West Europa verandert ook waardoor de EU conservatiever zal worden.
pi_204263382
Wat een leger.....
https://www.reddit.com/r/(...)t_abandon_their_own/

Deze bekende Tsetjeen is ook al gewond geraakt, wordt hier bezocht door Kadyrov himself.

Een nieuwe dag, een nieuwe dode russische commandant.
(27 van de in totaal 94)

Zoals her en der al gemeld, er zijn tekenen dat russische troepen rond Kyiv zich terugtrekken.
Er zijn meer van dit soort video's vaak met Geoguessr lokaties. Heb ff geen tijd om dit hier te doen.
De russen zeggen dit te doen om "mutual trust" te kweken. :')
pi_204263463
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Akkoord, maar het brengt ook meer corruptie in de EU. De balans tussen Oost- en West Europa verandert ook waardoor de EU conservatiever zal worden.
Oekrane bij de EU is om deze redenen een gigantisch slecht idee. Tevens zal heel het land leeglopen naar west Europa. Je kan ze ook helpen met hun land opbouwen zonder bij de EU te komen. Dat is voor iedereen veel beter.
pi_204263539
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 18:27 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Oekrane bij de EU is om deze redenen een gigantisch slecht idee. Tevens zal heel het land leeglopen naar west Europa. Je kan ze ook helpen met hun land opbouwen zonder bij de EU te komen. Dat is voor iedereen veel beter.
Oekrane bij Rusland is dat geen goed idee?
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 19:04:39 #94
236264 crew  capricia
pi_204263923
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oekrane bij Rusland is dat geen goed idee?
Stukje Rusland naar keuze bij Oekrane.
Kaliningrad bij Polen.
Kareli terug bij Finland.

Allemaal goede ideen.
De winnaar bepaalt meestal.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 29-03-2022 19:10:37 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204264032
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Stukje Rusland naar keuze bij Oekrane.
Kaliningrad bij Polen.
Kareli terug bij Finland.

Allemaal goede ideen.
De winnaar bepaalt meestal.
Hebben de mensen in dat stukje Rusland, Kalinigrad en Kareli dat niet gewoon zelf voor het zeggen? Dat opdelen van bovenaf is toch wel erg uit de tijd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 19:14:43 #96
236264 crew  capricia
pi_204264062
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hebben de mensen in dat stukje Rusland, Kalinigrad en Kareli dat niet gewoon zelf voor het zeggen? Dat opdelen van bovenaf is toch wel erg uit de tijd.
Kwestie van de juiste bevolkingsgroepen erheen deporteren.. en dan een referendum uitschrijven. :D
(Sorry..ben een beetje cynisch)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204264142
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Kwestie van de juiste bevolkingsgroepen erheen deporteren.. en dan een referendum uitschrijven. :D
(Sorry..ben een beetje cynisch)
Ik weet dat je het over De Krim hebt, maar je weet dat daar nooit Oekraners hebben gewoond en dat het nooit Oekraens was voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Dat stuk bij Rusland was echt wel wat voor te zeggen, alleen had dat natuurlijk op een democratische manier moeten gebeuren (en het liefst al gelijk, bij de vorming van Oekrane).

Dat praat een inval als de huidige natuurlijk helemaal niet goed.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 19:21:57 #98
56749 BlaZ
pi_204264169
Ik heb de berichtgeving op liveuamap de laatste dagen wat gevolgd en wat opvalt is het systematisch bombarderen van olie depots in Oekrane.

De laatste week zijn er een stuk of 10-15 van dergelijke depots bestookt.
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 19:22:08 #99
236264 crew  capricia
pi_204264172
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet dat je het over De Krim hebt, maar je weet dat daar nooit Oekraners hebben gewoond en dat het nooit Oekraens was voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Dat stuk bij Rusland was echt wel wat voor te zeggen, alleen had dat natuurlijk op een democratische manier moeten gebeuren (en het liefst al gelijk, bij de vorming van Oekrane).

Dat praat een inval als de huidige natuurlijk helemaal niet goed.
Eens hoor.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 29 maart 2022 @ 19:23:11 #100
38496 Perrin
pi_204264188
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:21 schreef BlaZ het volgende:
Ik heb de berichtgeving op liveuamap de laatste dagen wat gevolgd en wat opvalt is het systematisch bombarderen van olie depots in Oekrane.

De laatste week zijn er een stuk of 10-15 van dergelijke depots bestookt.
Waarschijnlijk vooral een poging om Oekraine economische schade toe te brengen en voor logistieke problemen te zorgen?
  dinsdag 29 maart 2022 @ 19:49:59 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204265292
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:49 schreef AchJa het volgende:
Eerst maar eens zien wat de Russen gaan doen, liveuamp staat al dagen stil...
Die site is sowieso altijd een beetje rennen en stilstaan, was 8 jaar geleden ook al zo. Lang niet alles komt er voorbij is of up to date.
pi_204265313
Waarom de Russen zonder noemenswaardige militaire overwinningen echt schaakmat staan;

quote:
After the talks ended, David Arakhamiya, the head of the Ukrainian delegation, said that Ukraine wants guarantor countries to provide security guarantees that will be more decisive than NATO’s Article 5.
Ukraine envisions several of the UN Security Council member countries (the UK, China, Russia, USA, France, Turkey, Germany, Canada, Italy, Poland, and Israel) being among the guarantor countries. At the same time, it would leave the possibility of joining the security alliance open to other countries that might want to do so.
Moreover, Arakhamiya added that the guarantor countries will have to help Ukraine become an EU member.
Oekrane wil concessies doen maar eist dat buitenlandse actoren actief toezien op de territoriale integriteit van Oekraense grenzen na een akkoord waarmee Russische militaire inmenging onmogelijk zal worden. En zal pushen tot een toetredingsproces naar EU-lidmaatschap.

Bye bye Russische inmenging in Oekrane. Bye be definitief en voor altijd van Oekrane wat tot de Russische as behoort.

Tot voor de invasie had Poetin een situatie waarbij hij zonder mega sancties via rebellen zich kon inmengen in beperkte mate in Oekrane. Door de algehele invasie en uitblijven van militaire grote successen maar wel gigantische sancties en isolatie staat die aan de onderhandelingstafel vast. Enige wat hem eruit kan redden is toch meer tijd en winsten op slagveld waardoor Oekrane meer concessies moet doen omdat anders de Russen meer land innemen. Ik denk dus ook dat Poetin zijn korte termijn strategie heeft herzien en nu hergroepeert, en een andere weg militair strategisch gezien in gaat zetten. Onderhandelingen voor de vorm aanhouden maar niet meer dan dat. Wat tijd winnen ermee en goodwill soms, ook bij bondgenoten zoals China. Hopen dat dat ondanks dat het langzamer gaat wel militair en door focus op bepaalde enkele gebieden het meer oplevert en uiteindelijk Oekrane toch meer concessies moet doen. Ook zal men wellicht in de gebieden steden waar op gefocust wordt special forces, buitenlandse huurlingen en Wagner etc inzetten voor de stad waar strijd hevigst is om schoon te vegen. Voetsoldaten en dienstplichtigen moeten enkel gebied erna consolideren. Beginnen met Donbas.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 20:36:58 #104
38496 Perrin
pi_204265492
twitter
pi_204265703
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 20:36 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Ik heb een Garmin Inreach. Formaat:
_O-
  dinsdag 29 maart 2022 @ 21:11:22 #106
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204266066
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 20:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik heb een Garmin Inreach. Formaat:
[ afbeelding ] _O-
Die ene keer dat ik hem nodig had had ik geen bereik dus dan lijkt die Russische wokpan me zo slecht nog niet :{w . En misschien kan je er wel pornhub mee streamen :9~ .
Huilen dan.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 21:13:43 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 29 maart 2022 @ 21:16:59 #108
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204266215
quote:
Enig idee van de bandbreedte die ermee te halen is?
Huilen dan.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 21:18:18 #109
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204266244
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 20:24 schreef BEFEM het volgende:

Die site is sowieso altijd een beetje rennen en stilstaan, was 8 jaar geleden ook al zo. Lang niet alles komt er voorbij is of up to date.
Dat is bij bijna alle sites... Ik combineer meestal ISW en liveuamap. Dan zit je nmm aardig in de richting.
pi_204266373
quote:
Maar, zit er ook bluetooth op? ;)
  dinsdag 29 maart 2022 @ 21:30:01 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204268581
Military101 over dag 33:

Opvallend detail: een explosie in een munite depot in Belgorod, rusland.

Ook opvallend: zojuist heeft de loco-burgemeester van Gola Prystan, een stad iets ten zuiden van Kherson, bekend gemaakt dat de russen vertrokken zijn.

Gelieerd hieraan zijn er beelden van russische soldaten die "iets" aan het doen zijn bij 1 van de bruggen ten zuiden van Kherson. De bron is verwijderd.

Veelzeggende foto:

pi_204268602
Wat gaan ze nou weer uitvreten?
https://www.dailymail.co.(...)nuclear-bunkers.html

Iemand dit al gelezen?
pi_204268700
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 23:25 schreef quirina het volgende:

Iemand dit al gelezen?
Tja, zo lang putin’s maitresse met zijn kinderen nog in Zwitserland woont…
  dinsdag 29 maart 2022 @ 23:45:03 #115
38496 Perrin
pi_204268761
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 23:25 schreef quirina het volgende:

Iemand dit al gelezen?
Ze zitten daar al een tijdje verstopt.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 23:45:18 #116
38496 Perrin
pi_204268762
Lanceerbare antipersoneelsmijnen.
twitter
pi_204268859
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 23:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
Tja, zo lang putin’s maitresse met zijn kinderen nog in Zwitserland woont…
Die zitten daar allang niet meer denk ik. Want Zwitserland is ook niet helemaal neutraal.
Zou z’n dochter en schoonzoon nog in Duivendrecht zitten?
  woensdag 30 maart 2022 @ 07:46:35 #118
38496 Perrin
pi_204269570
quote:
Inside Ukraine’s Psyops on Russian and Belarusian Soldiers

WhatsApp messages and audio recordings show a concerted effort by telecom specialists to dissuade the invaders with horror stories of what they’ll face
pi_204269829
Denk dat die 'terugtrekking' rond Kiev ook te maken heeft met dat Belarus niet mee wil knokken.
pi_204270121
Dat gepraat over winnen en verliezen.
De tweede wereldoorlog was wat dat betreft eerder uitzondering dan regel. Toen was er inderdaad al snel een duidelijke winnaar: de nazies. En later de geallieerden met een capitulatie van de agressor.

Maar de meeste oorlogen hebben niet zo'n hollywood scenario. Meestal is oorlog gewoon een jarenlange voortkabbelende "puinhoop" die ten einde komt omdat de leider(s) er geen zin meer in hebben. Dan komt er een vredesverdrag - zonder dat er eigenlijk een duidelijke winnaar is - en wordt er lichtelijk wat met landsgrenzen geschoven, en dat was het dan.
pi_204270154
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:30 schreef nomina het volgende:
De tweede wereldoorlog was wat dat betreft eerder uitzondering dan regel. Toen was er inderdaad al snel een duidelijke winnaar: de nazies. En later de geallieerden met een capitulatie van de agressor.

Maar de meeste oorlogen hebben niet zo'n hollywood scenario. Meestal is oorlog gewoon een jarenlange voortkabbelende "puinhoop" die ten einde komt omdat de leider(s) er geen zin meer in hebben. Dan komt er een vredesverdrag - zonder dat er eigenlijk een duidelijke winnaar is - en wordt er lichtelijk wat met landsgrenzen geschoven, en dat was het dan.
Inderdaad, en dat laatste vaak zelfs nog niet eens. Het is maar de vraag hoe lang het rustig blijft als er iets wordt afgesproken.
  woensdag 30 maart 2022 @ 09:42:51 #122
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204270193
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:30 schreef nomina het volgende:
...
Economische winnaars en verliezers van conflicten zijn meestal wat duidelijker te herkennen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204270237
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Economische winnaars en verliezers van conflicten zijn meestal wat duidelijker te herkennen.
Ja op die manier natuurlijk wel. Maar ik bedoel meer als land.
Want wie heeft de Vietnamoorlog gewonnen, of de Iran Irak oorlog, of van mijn part de tachtigjarige oorlog?

Het punt is dat er vaak niet duidelijk n winnende overwicht hebbende partij is.
pi_204270690
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:53 schreef nomina het volgende:

[..]
Want wie heeft de Vietnamoorlog gewonnen, of de Iran Irak oorlog, of van mijn part de tachtigjarige oorlog?

Vietnam. Iran. Nederland :P
  woensdag 30 maart 2022 @ 13:48:44 #125
38496 Perrin
pi_204272798
Interessante analyse van Duits analist geopolitiek Ulrich Speck:
twitter
pi_204273334
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:53 schreef nomina het volgende:

[..]

de genoemde oorlogen zijn volgens mij niet zomaar losstaand te zien, maar waren deel van een breder en langlopend conflict

Vietnamoorlog kan je zien als de eindfase van de koloniale onderdrukking van aziatische landen door westerse landen, en een emancipatieoorlog van aziatische economische machten die zich zelfstandig vrijvochten om uiteindelijk ook een economische kracht op basis van hun eigen cultuur op te bouwen.
Iets dat zich uitstrekt van Nederlands-Indie/Indonesie, Indochina/Vietnam/Cambodia/Laos Philipijnen (al vanaf eind 19e eeuw een van de eerste streven naar onafhankelijkheid, alhoewel de amerikanen deels ook lange tijd ) en India/Ceylon/Sri Lanka en deels overeenkomstige elementen kent waarbij westerse koloniale machten soms ook poogden een gecontroleerde overgang of sattelietstaten te vormen om eigen belangen te behartigen.

Iran/Iraq oorlog van een sooortgelijk proces dat in het midden-oosten plaatsvond, waarbij de aanwezigheid van grondstoffen echter een doorslaggevend verschil creerde, dat zeker niet ten voordele van de stabiliteit was.

De tachtigjarige oorlog als deel van een conflict rondom de Habsburgse controle van centraal europa vanuit een sterk katholiek en feodaal adelijk bestuurssysteem, waarin landbezit belangrijker was dan economische handelsbelangen en middenstand en vroeg-industriele activiteiten.
Het eindigde in de Westfaalse vrede waarbij de verschillende sterker ontwikkelde duitse staten een grote onafhankelijkheid en religieuze en economische vrijheid wonnen, de zwitserse confederatie van Kantons zich afscheidde als ook baltische invloedsferen (waarbij vrijwel direkt erop het Pools-Litouwse Gemenebest door zowel Rusland als Zweden in de tang genomen werd en bijna defacto ingenomen en onder hun invloed gesteld, aangezien deze feodale staten juist hun eigen invloedsfeer wilde vergroten, maar hierbij juist een baltische renaissance voorkwamen).

Ook het Oekraine conflict kun je zien als deel van een langere en brede globale multinationale ontwikkeling (vergelijkbaar misschien met de Chmelnyzkyj-aufstand in 1648 in Polen-Litauen)....
mogelijk deels ook sterk beinvloed dor handelswegen, misschien ook beinvloed door de chinese Zijderoute-projecten, waarbij controle over de Globale logistieke wegen n van de belangrijske economische assets is die maakt dat een land een grote rol op het politieke toneel kan spelen.

Sorry als dit misschien enigszins offtopic lijkt te gaan, maar ik probeer er ook een taktische relatie in aan te houden, volgens mij is de strategisch takltische waarde van zuid-Oekraine en waarom bv Mariupol zo belangrijk is goed ermee inzichtelijk te maken.
Tevens hoop ik dat deze vergelijking duidelijk maakt dat deze oorlog in oekraine geen 'losstaand' iets is en alles 'over' zal zijn als er een vredesakkoord komt ... het zal onmiskenbaar gevolgd worden door een vervolgd van geweldadigheden of operaties, al kan het best zijn dat een frontale oorlog als nu niet meer zo sterk zal voorkomen, gezien de mislukking die het tot nu toe de russen lijkt op te leveren... zoals het nu verloopt lijkt het een beetje op zoals toen de Great Spanish Armada in 1588 een poging was de oorlog te winnen dooor de Habsburgers, die ermee juist grandioos faalden, omdat het een te grote en ingewikkelde logistieke en dure operatie was

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 31-03-2022 10:28:59 ]
pi_204273475
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:48 schreef Perrin het volgende:
Interessante analyse van Duits analist geopolitiek Ulrich Speck:[ twitter ]
Mijn vraag is in hoeverre Rusland wat voor garantie vanuit het Westen dan ook bereid is te accepteren. Want hoe verschilt een garantie van het Westen dan van NAVO lidmaatschap?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2022 15:00:29 ]
  woensdag 30 maart 2022 @ 15:12:08 #128
38496 Perrin
pi_204273573
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mijn vraag is in hoeverre Rusland wat voor garantie vanuit het Westen dan ook bereid is te accepteren. Want hoe verschilt een garantie van het Westen dan van NAVO lidmaatschap?
En wie zegt dat het Westen niet weer net zo hard de andere kant opkijkt en als puntje bij paaltje komt Oekraine voor de zoveelste keer met de gebakken peren laat zitten?

Zo'n verdrag was er namelijk al. In 2014 toen Rusland Crimea en later Donbass innam deden de ondertekenaars of hun neus bloedde. En nu in 2022 weer.

Die garanties zijn gebakken lucht.

https://en.wikipedia.org/(...)_Security_Assurances

quote:
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has publicly commented on the Budapest Memorandum by arguing that it provides no true guarantee of safety due to Russia's coercive power.

On 19 February 2022, Zelenskyy made a speech at the Munich Security Conference in which he said "Since 2014, Ukraine has tried three times to convene consultations with the guarantor states of the Budapest Memorandum. Three times without success. Today Ukraine will do it for the fourth time.

If they do not happen again or their results do not guarantee security for our country, Ukraine will have every right to believe that the Budapest Memorandum is not working and all the package decisions of 1994 are in doubt."
pi_204273584
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
En wie zegt dat het Westen niet weer net zo hard de andere kant opkijkt en als puntje bij paaltje komt Oekraine voor de zoveelste keer met de gebakken peren laat zitten?

Zo'n verdrag was er namelijk al. In 2014 toen Rusland Crimea en later Donbass innam deden de ondertekenaars of hun neus bloedde. En nu in 2022 weer.

[..]

I noes.

En dat is vooral te danken aan de extreme laffe houding van de VS toendertijd.
pi_204274427
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:12 schreef Perrin het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me dat Zelensky daar insinueert dat hij zich ook niet gebonden voelt aan de condities in het memorandum. De Oekraeners moeten gewoon kernwapens gaan bouwen, met Rusland als buurman en het Westen dat niet doorpakt zit er weinig anders op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2022 16:38:42 ]
pi_204274645
Nog nieuws van het front? Zelfs ik kom niet meer aan het dagelijks bijhouden toe.
pi_204275501
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]
de genoemde oorlogen zijn volgens mij niet zomaar losstaand te zien, maar waren deel van een breder en langlopend conflict

Klopt en in politiek zijn maar weinig losstaande gebeurtenissen.
Mijn punt is vooral dat men niet al kan aannemen dat Rusland al feitelijk verloren heeft omdat de overwinning niet binnen 3 weken behaald is.
Het kan best dat ze uiteindelijk verliezen maar dat kan ook pas over een aantal jaren zijn.
Het kan ook ook dat er over een maand een verdrag en een staakt het vuren komt. Dat het dan een tijd rustig blijft en later weer oplaait. Of niet.

Of een strijdende partij het verlies wil toegeven, hangt helaas zelden af van het aantal doden en de ellende, maar van de bereidheid van de leiders om op te geven.
  woensdag 30 maart 2022 @ 19:19:44 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204276232
Why Russia’s military is bogged down by logistics in Ukraine

Ambushed convoys and broken-down tanks. Generals killed close to the front. Long-expired rations. Frostbite.

Russia’s military was built for quick, overwhelming firepower, experts say, but its weakness is logistics. And on the roads of Ukraine a month after the first invasion, that weakness is showing.

‘The tyranny of distance’

Many analysts say the Russians assumed they would quickly capture the capital city of Kyiv and force President Volodymyr Zelensky out of power. Whatever the strategy, that outcome did not happen, and Russia has been bedeviled by an inability to keep supplies flowing to troops in a longer ground war.

After weeks of little success except in southeastern Ukraine, despite relentless shelling and thousands of military and civilian casualties, Moscow said during peace negotiations on Tuesday that it would “drastically reduce” military activity in the northern part of the country, near Kyiv and Chernihiv.

After a surprisingly fierce Ukrainian resistance, “we can suspect that [Russians] did not properly organize the logistics necessary for an effective Plan B, which was to have an actual, serious fight in what is the largest country in Europe outside of Russia,” said Michael Kofman, director of Russia studies at CNA, a Virginia-based think tank.

Ukraine’s sheer size is a problem.

Russia prefers to move troops and supplies on railroads, and it is doing that now in the southeast after seizing Kherson and Melitopol and securing a crossing over the Dnieper River.

But it doesn’t control rail hubs such as Chernihiv in the north, and because the ground has been wet and muddy, Russian vehicles have to stick to roads.

“Trucking takes a lot of time,” said Kofman, “and the tyranny of distance becomes really, really challenging because they're trying to push a large force down some fairly narrow roads.”

And it’s not just one trip. Supply trucks and other support vehicles have to constantly shuttle back and forth.

What one Russian formation may look like

Weapons and fighters in any ground invasion would not last long without the support of mechanics, medics, engineers, truck drivers, cooks and other crew. That’s because the needs of soldiers fighting a modern war are enormous. On average, each Russian soldier goes through about 440 pounds of supplies a day, including food, fuel, ammunition, medical support, etc.

Russia has sent more than 150,000 troops into Ukraine, organized into various formations.

The Russian army operates with fewer support soldiers than other militaries. About 150 of the 700 to 900 troops could be considered support, and because this formation would be an arm of a larger force in the area, they could also expect help from other logistics units.

But the ratio would still not come close to that of the U.S. Army, which deploys about 10 support soldiers for every combat soldier, retired Lt. Col. Alex Vershinin said.

Problems and possible problems

If Russia’s invasion plan had called for slow, steady advances, Vershinin said, it would have tried to quickly control the airspace and then set up secure mini-bases every 30 to 40 miles as it captured territory. Each base would have a repair depot, medical station and stockpiles so that supplies were never far away.

But Russia instead tried to dominate in long, fast, first pushes, which stretched its supply line much further. For instance, Russia’s early push from Crimea to Kherson was about 120 miles, and the push from Belarus to Kyiv was 86. The maximum workable distance from a railhead is considered to be 90 to 120 miles.

Vershinin said he suspects that the infamous 40-mile convoy was not “stalled” outside Kyiv, but was intentionally stopped and that pieces were repositioned to act as a logistics base that would be out of range of Ukrainian artillery in case Russia tries to capture the city later.

The choice to go light on logistics may work in a quick military action but doesn’t leave much room for error in a longer one. Here are some problems the Russians appear to be having:

Inadequate protection of supply convoys

Trucks moving along supply lines need protection, especially if travel options have been narrowed to a few predictable roads.

But early on, Kofman said, Russian troops didn’t execute the basics of convoy escort, which involves armored vehicles and soldiers traveling with and defending vulnerable logistics vehicles. Supply vehicles were sometimes left on their own, even after the Ukrainian military advised citizens on social media to attack unarmored fuel trucks.

The British defense ministry tweeted March 17 that Ukrainian counterattacks have forced Russia to “divert large numbers of troops to defend their own supply lines.”

“It turns out advancing and extending your supply lines makes your support elements and your logistics vulnerable to ambush,” Kofman said, “and Ukrainians pretty quickly figured out that the Achilles’ heel on the Russian effort was the logistics.”

Scattered command, poor communication

Russia’s command structure has been “confused, at best,” said Andrew Galer, head of Land Platforms and Weapons at open-source defense intelligence agency Janes. It is not one structure but four, coming from four different regions of Russia. “A single, unified chain of command makes life a lot simpler,” he said, “and they’ve not got that.”

Galer said stark evidence of the faulty chain of command is that at least 15 senior Russian commanders, including seven generals, have been killed, according to the Ukraine Defense Ministry. Typically, such high-ranking officers would not be anywhere near the front lines, but they’ve had to go further forward than normal to impose order and direct operations at the lower levels.

Many Russian troops in the south appear to be professional soldiers who had been deployed in Crimea. But elsewhere, especially in the north, Russian forces appear to have many draftees who may be less motivated and less well-trained.

In addition, it appears that orders for the invasion were kept secret from the rank-and-file.

“They did not tell the troops they were actually being sent to invade Ukraine until very, very late in the game,” Kofman said. “Troops who believe that they are in an exercise are going to take a very different approach to thinking about logistics than they are if they actually believe they’re being sent into a large war.”

Communication was further disrupted when, in the process of bombing cities such as Kharkiv, Russian forces destroyed cell towers needed by their own secure network. They were forced to use unsecured lines that were easily intercepted. One Russian general was reportedly killed in an airstrike after the Ukrainians located him by his cellphone signal, the New York Times reported.

Shortages of food, water and fuel

Social media contains many reports of Russian soldiers lacking food and even fuel for tanks, but it is hard to tell whether those are isolated cases or widespread problems.

British intelligence tweeted March 17 that logistical problems were “preventing Russia from effectively resupplying their forward troops with even basic essentials such as food and fuel.” A senior U.S. defense official said some Russian soldiers have suffered frostbite because they lacked cold-weather gear.

The New York Times reported that some soldiers carried meals that expired in 2002, and it intercepted radio communications between troops outside Kyiv who said they needed food, water and fuel. CNN cited two “sources familiar with the matter” who said Russia had asked China for rations. And plenty of videos of soldiers looting have circulated, which Kofman said is not uncommon for Russian troops in wartime.

Questionable medical care

A vital aspect of military planning is how best to treat and transport wounded soldiers, ideally within the first hour after a trauma, said Cynthia Cook, a military logistics expert who directs the Defense-Industrial Initiatives Group at the Center for Strategic and International Studies. She said there have been reports of inadequate medical support for Russian troops.

“You know,” Cook said, “one of the many, many horrifying things about this whole war is the idea that Russia would not be prepared to adequately support their soldiers in terms of their medical needs.”

On March 23, a NATO official estimated that between 7,000 and 15,000 Russian troops have been killed since the invasion began in late February, and many more have been wounded — so many that the Pentagon said Russia is pulling in reinforcements who are deployed elsewhere. The British defense ministry said Russia is hiring soldiers from pro-Kremlin mercenary group Wagner.

Low supplies of guided missiles

“Capturing cities is an extremely bloody, time-consuming event,” said Vershinin. Urban terrain favors defenders who know the territory, and it provides endless places to hide and opportunities for ambush. It also forces an attacker to use an enormous amount of ammunition.

Most likely, few people outside the Kremlin know how many missiles, rockets and artillery shells Russia started with or how many it has used to bombard Ukrainian cities; all countries keep their military stockpiles secret. But Forbes reported that a Pentagon official said Russia appears to be running low on precision munitions such as guided missiles, and Reuters reported that those missiles have a failure rate of up to 60 percent.

Russia exports plenty of weapons systems to the Middle East and Asia, Galer said, so analysts will be watching for delivery delays that would indicate Russian defense manufacturers can’t meet demand.

Excessive vehicle breakdowns

Since the invasion began Feb. 24, Russia has lost more than 2,000 vehicles, including more than 300 tanks, according to open-source reports. The Ukrainians destroyed and captured some; others were abandoned.

Some of the tanks were generations old and not well-equipped, including the T-72, a Soviet-era tank that first entered production more than 50 years ago.

Military operations are tough on vehicles, Vershinin said. “Combat vehicles go off-road, they go on dirt roads, gravel roads, that constantly shake everything and they literally shake things apart, like the little, tiny pieces, the screws come loose. Tiny pins fall out. So it’s very common for armored vehicles, even wheel trucks, to break under an intense operating environment. That actually will explain why we’ve seen so many pictures of abandoned Russian vehicles. They simply broke along the way.”

But the Russian rate of breakdown appears to be high, especially considering Russia invested a lot in modernizing its military.

“Are they maintained on a regular basis? And is there adequate supply?” asked Cook. “We can infer by what’s happening that that’s probably not the case.”

Galer said maintenance shortcomings are being compounded by the fact that troops had been doing exercises for two months before crossing into Ukraine — “literally just rolled straight off the exercise and into the conflict, so there was no time for them to do essential equipment maintenance before they started the advance.”

For all the vehicles in our example formation, just two are “recovery vehicles” — tow trucks that are usually driven by mechanics. Only one is heavy-duty enough to tow a tank. Factor in the round-trip distance, and it becomes a tactical decision whether to tow a vehicle for repair or abandon it.

After a muddled start, Russia may yet adapt to the situation it finds itself in on the ground, and find a way to keep it soldiers fed, fueled, and moving forward.

But the way the invasion has played out so far will be a much-studied cautionary tale, Cook said, “a source of lessons learned for military planners and logistics planners in years and maybe decades to come, as analysts try to unpack what went wrong.”

Washington Post
pi_204276248
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nog nieuws van het front? Zelfs ik kom niet meer aan het dagelijks bijhouden toe.
Op de radio was het nieuws;
Rusland zegt zich terug te trekken (minder actief vechten ) rond Kiev. De correspondent ter plaatse merkte daar weinig van. (Puur op het geluid afgaand) Oekrane en andere experts verwachten dat het puur is om troepen te verplaatsen naar het oosten/af te wisselen met verse krachten en voorraden.

Mariopol zou kunnen vallen, er zijn straatgevechten en bombardementen bezig. Maar op dit moment is het lastig nieuws uit Mariopol op waarde te schatten.
  woensdag 30 maart 2022 @ 19:32:22 #135
56749 BlaZ
pi_204276437
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 08:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
luit niet uit dat die Russen dat hele plan voor Kiev ook gewoon opgeven, kansloze missie.
Vandaag, volgens de burgemeester van Irpin 350 doden (50 militairen) aan Oekranse zijde bij gevechten om Irpin.
  woensdag 30 maart 2022 @ 20:28:57 #136
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204277529
quote:
Het leek er gisteren al op, maar Sumy is ontzet door Oekrane. Dat betekent waarschijnlijkdat n van de aanvoerroutes naar Russische troepen ten oosten van Kiev nu is afgesloten:

De situatie daar wordt nu wel heel penibel voor de Russen lijkt me. Kijken of de boel daar instort voordat de druk op de Donbas te hoog wordt voor Oekrane.

Moderator woensdag 30 maart 2022 @ 20:35:01 #137
236264 crew  capricia
pi_204277607
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 20:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het leek er gisteren al op, maar Sumy is ontzet door Oekrane. Dat betekent waarschijnlijkdat n van de aanvoerroutes naar Russische troepen ten oosten van Kiev nu is afgesloten:
[ afbeelding ]

De situatie daar wordt nu wel heel penibel voor de Russen lijkt me. Kijken of de boel daar instort voordat de druk op de Donbas te hoog wordt voor Oekrane.
Zou toch wel heel fijn als de Russen er gewoon uitgepleurd worden. :Y
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 30 maart 2022 @ 22:38:43 #138
38496 Perrin
pi_204278937
Zijdelings gerelateerd, het trojaanse paard Hongarije moet ook maar weer eens buiten de stadsmuren gereden.
twitter
  donderdag 31 maart 2022 @ 09:04:47 #139
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204280644
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 22:38 schreef Perrin het volgende:
Zijdelings gerelateerd, het trojaanse paard Hongarije moet ook maar weer eens buiten de stadsmuren gereden.
[ twitter ]
Godallemachtig..

pi_204280931
Kadyrov announced the liberation of 95% of the territory of Mariupol from Ukrainian fighters

Mariupol in the Donetsk region is 90-95% liberated from the fighters of the armed forces of Ukraine. This was stated in his Telegram channel by the head of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov.

He noted that life in the city is gradually returning to normal. According to Kadyrov, civilians have begun to leave their shelters, and some are even driving around in their cars. He also expressed his gratitude to the Chechen doctors who provide medical care in the places of hostilities and also help to evacuate the wounded.

Earlier, Ramzan Kadyrov showed a video of how Chechen fighters stormed a building in the town of Rubizhne in the Luhansk region. According to him, grenade launchers were used in the operation.

On February 24, the Russian Federation launched a military special operation in Ukraine. The main goal is the demilitarization and denazification of the country, as well as the protection of the inhabitants of Donbass from genocide by the Kiev regime.

https://oopstop.com/kadyr(...)-ukrainian-fighters/

Britse leraar van Mariupol
  donderdag 31 maart 2022 @ 09:56:14 #141
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204281054
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 09:42 schreef Schaamlap het volgende:
Blabla Ramzan Kadyrov blabla
Die bolle zeug is niet eens in Oekrane joh: https://www.telegraph.co.(...)proved-false-social/

Lekker relevant wat er verder uit zijn mond komt :z .
Huilen dan.
pi_204281483
quote:
Zelfs jij?
Ik trouwens ook, hoor. Ik zit al weken te wachten op een doorgetrokken lijn van Izjoem naar Velika Novosilka door de Russen, en dan kunnen daarna de vredesonderhandelingen echt zinnig beginnen
pi_204281511
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Zelfs jij?
Ik trouwens ook, hoor. Ik zit al weken te wachten op een doorgetrokken lijn van Izjoem naar Velika Novosilka door de Russen, en dan kunnen daarna de vredesonderhandelingen echt zinnig beginnen
Haha zelfs ik ja. Vanochtend bij WNL wel weer berichten dat de Russen zich steeds meer terugtrekken. Ik sluit niet uit dat we over 2 weken alleen nog maar een zuidflank hebben. (Waar ook een stalemate zal zijn.)

pi_204281540
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 21:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Die ene keer dat ik hem nodig had had ik geen bereik dus dan lijkt die Russische wokpan me zo slecht nog niet :{w . En misschien kan je er wel pornhub mee streamen :9~ .
In Afrika heb ik wel goeie ervaring met Garmin Inreaches.
  donderdag 31 maart 2022 @ 10:36:19 #145
38496 Perrin
pi_204281545
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Haha zelfs ik ja. Vanochtend bij WNL wel weer berichten dat de Russen zich steeds meer terugtrekken. Ik sluit niet uit dat we over 2 weken alleen nog maar een zuidflank hebben. (Waar ook een stalemate zal zijn.)

Dat wordt dan weer jaren een soort Donbass in het groot en nu met de Russen wel officieel betrokken in plaats van slechts 'separatisten'.
  donderdag 31 maart 2022 @ 10:46:09 #146
38496 Perrin
pi_204281650
Franse praatjesmaker krijgt functie elders.
twitter
pi_204281854
quote:
18s.gif Op donderdag 31 maart 2022 10:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat wordt dan weer jaren een soort Donbass in het groot en nu met de Russen wel officieel betrokken in plaats van slechts 'separatisten'.
Dat denk ik ook. Ik denk dat er ergens ook wel een soort wapenstilstand (geen vrede) zal worden gesloten en dat er een beetje een situatie zal ontstaan zoals in Palestina waarbij Rusland af en toe nog eens een rakketje dropt maar het over het algemeen redelijk rustig is.

Oekrane zal nog steeds geen zin hebben om de zuidflank af te staan dus een definitieve vrede lijkt me voorlopig onwaarschijnlijk.
  donderdag 31 maart 2022 @ 12:10:22 #148
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204283111
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:10 schreef AchJa het volgende:
Goh, Rusland doet niet wat ze beloofd hebben...

[ twitter ]
Kaartje van Mariupol is wel interessant. Er lijkt nu dan toch echt bijna sprake van 2 pockets in de stad. Dat verkleint normaal gesproken de weerstand.
  donderdag 31 maart 2022 @ 12:55:13 #150
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204283142
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Kaartje van Mariupol is wel interessant. Er lijkt nu dan toch echt bijna sprake van 2 pockets in de stad. Dat verkleint normaal gesproken de weerstand.
Schatting is dat het valt met een paar dagen.

pi_204283158
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Schatting is dat het valt met een paar dagen.
Dat roepen ze ook al 2 weken. Of staat het in Amerikaanse reports?
  donderdag 31 maart 2022 @ 13:06:36 #152
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204283271
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat roepen ze ook al 2 weken. Of staat het in Amerikaanse reports?
Ja, in die reports inmiddels ook. Maar met de notie dat er nauwelijks gevechtskracht vrij zal komen omdat de Russen enorme verliezen hebben geleden.

pi_204283297
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja, in die reports inmiddels ook. Maar met de notie dat er nauwelijks gevechtskracht vrij zal komen omdat de Russen enorme verliezen hebben geleden.
Dat geloof ik wel ja. Desalniettemin is het voor de Russen wel lekker dat ze in het zuiden een aaneengesloten front hebben zonder lastige pockets in hun rug.

Dat is ook de reden dat de noordflank zo'n zooitje is. Daar hebben ze nooit een fatsoenlijke frontlinie kunnen betrekken.
  donderdag 31 maart 2022 @ 13:16:26 #154
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204283404
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat geloof ik wel ja. Desalniettemin is het voor de Russen wel lekker dat ze in het zuiden een aaneengesloten front hebben zonder lastige pockets in hun rug.

Dat is ook de reden dat de noordflank zo'n zooitje is. Daar hebben ze nooit een fatsoenlijke frontlinie kunnen betrekken.
Ja precies. Ik las overigens ook dat de troepen uit het zuiden beduidend beter getraind zijn. Maar goed, even kijken wat er rond Cherson gebeurt. Allicht dat Oekraense troepen die vrij komen rond Kiev die kant op gaan.

pi_204283425
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:16 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja precies. Ik las overigens ook dat de troepen uit het zuiden beduidend beter getraind zijn. Maar goed, even kijken wat er rond Cherson gebeurt. Allicht dat Oekraense troepen die vrij komen rond Kiev die kant op gaan.
Gezien de goede tactische ligging denk ik wel dat de Russen Cherson kunnen behouden.
pi_204284022
Waar kennen we deze "journalist" ook alweer van? Van die nepbomaanslag op een auto in het oosten van Oekrane van vlak voor de invasie. Met de lijken die uit een mortuarium waren gejat. Natuurlijk was deze meneer er ook bij om ter plekke de standpunten van het Kremlin te vertegenwoordigen.
  donderdag 31 maart 2022 @ 15:26:35 #157
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_204284522
Grote jongens draaien nu daar rondjes.

donderdag 31 maart 2022 @ 16:11:21 #158
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204284876
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Gezien de goede tactische ligging denk ik wel dat de Russen Cherson kunnen behouden.
Dat zou maar zo kunnen. Het ligt aan de goede kan van de Dnepr, voor de Russen dan. Ik zit wat kaarten te bekijken maar ze zitten ook nog ten Noorden van Cherson. Vanuit Mikolaiv (westen) is wel druk op Cherson maar de Oekraners hebben de eenheden die noordwaards gingen richting Krivyi Rih nog niet opgeruimd.

Manager PR/Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 16:14:13 #159
269689 crew  Viv
pi_204284903
Ik heb even geen tijd om te vegen, maar gelieve inderdaad bij het onderwerp te blijven; de tactische/militaire analyse.

Mocht je toch iets tegenkomen wat hier niet hoort, graag alleen een TR en niet erop reageren in het topic.

Thanks! w/
pi_204284927
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 15:26 schreef spapaars het volgende:
Grote jongens draaien nu daar rondjes.

[ afbeelding ]
gisteren zijn op Spangdahlem Air Base een aantal nieuwe jachtvliegtuigen aangekomen als onderdeel van een 'Electronic Warfare Squadron' ...
gespecialiseerd in het stilleggen van radars en electronische sensoren.

paar weken terug zijn 12 F35 van de 388th Fighter Wing aangekomen en 4 grote tankvliegtuigen.
Ik heb het vermoeden dat Spangdahlem momenteel op de hoogste paraatheid staat sinds 20 jaar.

Ik wooon er relatief in de buurt en heb familie die er werkt en ik merk redelijk wat van de activiteiten... anderhalf jaar terug is er al een enorme toename merkbaar geworden (daarvoor was juist sprake ervan dat een groot deel van de jagers er weggetrokken zouden worden en naar Italie verlegd)... initieel vooral oefenvluchten rond het middagsuur.
momenteel hoor je ook met enige regelmaat heel veel zware vliegtuigen (ik vermoed de tankvliegtuigen) opstijgen rond 12-1 uur 's nachts

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 31-03-2022 16:22:34 ]
pi_204284932
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 16:11 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat zou maar zo kunnen. Het ligt aan de goede kan van de Dnepr, voor de Russen dan. Ik zit wat kaarten te bekijken maar ze zitten ook nog ten Noorden van Cherson. Vanuit Mikolaiv (westen) is wel druk op Cherson maar de Oekraners hebben de eenheden die noordwaards gingen richting Krivyi Rih nog niet opgeruimd.
Cherson? Dat ligt toch echt aan de West-kant van de Dnepr. Lijkt me niet houdbaar voor de Russen.

Livemap laat een aantal veroveringen zien voor Oekraine vandaag, het ziet er goed uit.
  donderdag 31 maart 2022 @ 16:27:46 #162
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204285031
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 16:17 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Cherson? Dat ligt toch echt aan de West-kant van de Dnepr. Lijkt me niet houdbaar voor de Russen.

Livemap laat een aantal veroveringen zien voor Oekraine vandaag, het ziet er goed uit.
Je hebt gelijk - I stand corrected. Ik verwarde het met Zarporizhzhia. Dan ligt het voor de hand dat het Oekrane wel degelijk gaat lukken dat terug te nemen.

pi_204285256
Er is beweging bij Mykolaiv. Een aantal dorpen zijn bevrijd (info is 1+ dag oud, had geen tijd)

Hier een overzicht van de gebeurtenissen van vandaag. De tekst is gekleurd, maar het foto en video bewijs is wel nuttig om een indicatie te geven.

Ik denk dat -in het algemeen- omsingelingen vrij moeilijk zijn, gezien de relatief kleine aantallen soldaten.

Vrij zeldzame beelden vanuit het strategisch belangrijke Ivankiv.
Geoguessr lokatie

Nieuwe dronebeelden uit Mariupol, of wat er van over is.

Lijst van gesneuvelde russische officieren.

De barakken van het leger van de DPR (afvallige republiek)

Een Oekrainische tank heeft een ATGM overleeft.

Hier even een youtube overzicht van de situatie:

[ Bericht 6% gewijzigd door oheng op 31-03-2022 17:22:55 ]
pi_204285592
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Mariupol is bijna gebeurd.
De leiders van de Azov en Rechts front proberen al te ontsnappen.

DNR air defense forces shot down two UKR helicopters for the evacuation of national leaders. battalion
Russia's special military operation in Ukraine. Ukrainian forces continue to shell the cities of Donbas. So far, almost half a million refugees have moved from Ukraine to Russia. On Wednesday, Russia opened humanitarian routes in five directions, while a corridor for the evacuation of citizens from Mariupol to Zaporozhye will be opened today
DNR air defense systems shot down two Ukrainian helicopters that tried to evacuate the leaders of nationalist battalions from Mariupol, said the spokesman of the People's Militia of the Donetsk People's Republic, Eduard Basurin.

"The political leadership in Kiev again tried to evacuate the leaders of the Ukrainian nationalists from Mariupol. This morning, our air defense systems near Mariupol discovered and destroyed two enemy helicopters, one of which crashed in the Ribacki region. "The place of the crash of the second helicopter and the number of liquidated nationalists are currently being determined,"
Basurin emphasized.

https://tass.com/defense/(...)_referrer=google.com
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 17:36:05 #165
5428 crew  miss_sly
pi_204285629
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:

[..]

DNR air defense forces shot down two UKR helicopters for the evacuation of national leaders. battalion
Russia's special military operation in Ukraine. Ukrainian forces continue to shell the cities of Donbas. So far, almost half a million refugees have moved from Ukraine to Russia. On Wednesday, Russia opened humanitarian routes in five directions, while a corridor for the evacuation of citizens from Mariupol to Zaporozhye will be opened today
DNR air defense systems shot down two Ukrainian helicopters that tried to evacuate the leaders of nationalist battalions from Mariupol, said the spokesman of the People's Militia of the Donetsk People's Republic, Eduard Basurin.

"The political leadership in Kiev again tried to evacuate the leaders of the Ukrainian nationalists from Mariupol. This morning, our air defense systems near Mariupol discovered and destroyed two enemy helicopters, one of which crashed in the Ribacki region. "The place of the crash of the second helicopter and the number of liquidated nationalists are currently being determined,"
Basurin emphasized.
Je vermeldt weer geen bron. Als je zulke posts plaatst, dien je er ook bronnen bij te vermelden. Anders worden je posts verwijderd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204285643
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je vermeldt weer geen bron. Als je zulke posts plaatst, dien je er ook bronnen bij te vermelden. Anders worden je posts verwijderd.
Net gedaan.
pi_204286031
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:

[..]

Basurin emphasized.

https://tass.com/defense/(...)_referrer=google.com
Lmao Oekrainsche helicopters in Mariupol. Die opstijgen vanuit Mariupol. tass.com als bron. :o :o :o

Ok, genoeg gelachen, hier een video van Speak The Truth die de map bespreekt. Timestamp vanaf 3:35 want dat is relevant.
  donderdag 31 maart 2022 @ 18:20:50 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204286125
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:12 schreef oheng het volgende:
Lmao Oekrainsche helicopters in Mariupol. Die opstijgen vanuit Mariupol. tass.com als bron. :o :o :o

Ok, genoeg gelachen, hier een video van Speak The Truth die de map bespreekt. Timestamp vanaf 3:35 want dat is relevant.
Even hoor, jij en @Schaamlap zitten echt vuistdiep in de propaganda... Jullie zitten echt aan de uiterste beide zijden van het spectrum... Manmanman.
pi_204286261
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
Even hoor, jij en @:Schaamlap zitten echt vuistdiep in de propaganda... Jullie zitten echt aan de uiterste beide zijden van het spectrum... Manmanman.
Jouw woorden zijn betekenisloos voor mij.
  donderdag 31 maart 2022 @ 18:35:38 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204286343
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:29 schreef oheng het volgende:
Jouw woorden zijn betekenisloos voor mij.
Dat mag.

Ik heb dat meer met de posts van jou en @Schaamlap . Het is gewoon enorme topicvervuiling al die hallelujah Ukraine danwel Rusland posts ondersteund door onbekende vloggers, Twitteraars, Youtubers etc. (Robert Terkla :') bv) die er ook even een plasje over willen doen...
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 18:42:26 #171
236264 crew  capricia
pi_204286427
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat mag.

Ik heb dat meer met de posts van jou en @:schaamlap . Het is gewoon enorme topicvervuiling al die hallelujah Ukraine danwel Rusland posts ondersteund door onbekende vloggers, Twitteraars, Youtubers etc. (Robert Terkla :') bv) die er ook even een plasje over willen doen...
Ik ben het daarom zeer eens met de moderatie die om bronnen vraagt. Zoals @miss_sly net.
Dan kan ik zelf wel beoordelen hoe ik iets op waarde moet schatten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204286504
quote:

[..]
Dat mag.

Ik heb dat meer met de posts van jou en @:schaamlap . Het is gewoon enorme topicvervuiling al die hallelujah Ukraine danwel Rusland posts ondersteund door onbekende vloggers, Twitteraars, Youtubers etc. (Robert Terkla :') bv) die er ook even een plasje over willen doen...
Dus vloggers/bloggers die al jaren in de frontlinie aanwezig zijn geloof jij ook niet?
Heb nog een paar mooie voor je hoor.
Jij zegt dat je in Bosnie zat, dan herken je dit vast wel.
Zeg het maar, ik zet er zo eentje online.
Of was dat nu tijgertje? (damn)
pi_204286556
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben het daarom zeer eens met de moderatie die om bronnen vraagt. Zoals @:miss_sly net.
Dan kan ik zelf wel beoordelen hoe ik iets op waarde moet schatten.
Ok mee eens maar als het daarna wordt afgezeken als propaganda, en ik zie tevens de meest nutteloze reddit en huiskamer videos uit Amerika voorbij komen, die dan WEL als de waarheid worden geaccepteerd, dan zakt mijn broek behoorlijk af hoor....
pi_204286628
Chernihiv lijkt ook weer ontzet volgens https://liveuamap.com/

Ook flink wat beweging richting Mariupol op rond 90KM afstand vanuit Zaporizhzhia. Zouden ze proberen het te ontzetten?
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 18:57:46 #175
236264 crew  capricia
pi_204286644
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:51 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ok mee eens maar als het daarna wordt afgezeken als propaganda, en ik zie tevens de meest nutteloze reddit en huiskamer videos uit Amerika voorbij komen, die dan WEL als de waarheid worden geaccepteerd, dan zakt mijn broek behoorlijk af hoor....
Ook dat beoordeel ik graag zelf. Een huiskamer video, of een Tass als bron.
Kom op zeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204286677
quote:

[..]
Dat mag.

Weet je hoe je topicvervuiling tegengaat? Door zelf ontopic te blijven. Dit is de laatste keer dat ik op jouw reageer.
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:00:42 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204286687
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:51 schreef Schaamlap het volgende:

Zoals ik al zei, jullie (jij en @oheng ) lijken wel een wedstrijdje verpissen te doen omtrent het posten van propaganda...

Doe er verder mee wat jullie willen maar het helpt dit hele topic om zeep, het gaat nl. compleet voorbij aan het onderwerp van deze reeks. Jullie posts passen veel beter in het topic wat in #NWS loopt.
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:00:53 #178
56749 BlaZ
pi_204286689
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:06 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In Mariupol ging het om 5 vs 3 brigades. Gezien de zware verliezen komen er dan wellicht 10.000 soldaten vrij.

https://twitter.com/uaweapons/status/1509484181922979842

Het lijkt erop dat men wellicht gewonde soldaten transporteerde

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 31-03-2022 19:06:06 ]
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:01:50 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204286701
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:59 schreef oheng het volgende:
Weet je hoe je topicvervuiling tegengaat? Door zelf ontopic te blijven. Dit is de laatste keer dat ik op jouw reageer.
Zolang jij je propaganda blijft spuien blijf ik daar op reageren.
pi_204286705
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zoals ik al zei, jullie (jij en @:oheng ) lijken wel een wedstrijdje verpissen te doen omtrent het posten van propaganda...

Doe er verder mee wat jullie willen maar het helpt dit hele topic om zeep, het gaat nl. compleet voorbij aan het onderwerp van deze reeks. Jullie posts passen veel beter in het topic wat in #NWS loopt.
Ok. Gaan we aan werken.
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:30:56 #181
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204287101
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:56 schreef TheJanitor het volgende:

Ook flink wat beweging richting Mariupol op rond 90KM afstand vanuit Zaporizhzhia. Zouden ze proberen het te ontzetten?
Verrek, Chernihiv inderdaad ontzet als je dat zo ziet. Ik denk dat ze eerst de restanten van de Russische battlegroups die Kiev vanuit het oosten aanvielen proberen te omsingelen, nu Sumy ook ontzet is. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu rechtstreeks inzetten op Mariupol. Eerst Cherson lijkt me.

pi_204287197
OOSTFRONT

For two and a half days now, the Russian aviation and artillery have been "plowing" the Ukrainian fortified positions west of Gorlovka in the direction of Donbass New York (the former town of Nogogorodskoye).

Eyewitnesses testify that the "earthly hell" for the Ukrainians did not stop all last night.

Skri Ukri with artillery can hardly answer. It is not clear whether it was because they were taken away by ammunition or because most of their "large calibers" have already been destroyed.

It is not yet clear when the tanks and commandos will leave. Maybe the next night, and maybe 24 hours later.

It is possible that everything will be coordinated in time to give Slavyansk with the Russian coup and Kramatorsk immediately afterwards.

Russian forces from the south have already broken through the Ukrainian positions east of Guljajpolje and advanced eight kilometers towards Pokrovsk and Donetsk.

Ukrainians are systematically imprisoned in one large and two smaller boilers.
https://srbin.info/en/sve(...)-ukrajinsku-odbranu/
pi_204287265
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:30 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Verrek, Chernihiv inderdaad ontzet als je dat zo ziet. Ik denk dat ze eerst de restanten van de Russische battlegroups die Kiev vanuit het oosten aanvielen proberen te omsingelen, nu Sumy ook ontzet is. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu rechtstreeks inzetten op Mariupol. Eerst Cherson lijkt me.
Valstrik?
Zou best wel eens kunnen.
pi_204287447
Ook vond hier vandaag een analyse van een onderbelicht item: de Zwarte Zee vloot van Rusland: https://marineschepen.nl/(...)t-tekort-310322.html

Conclusie is eigenlijk dat ze eigenlijk geen duidelijke plannen hadden met de vloot, dat ze de capaciteit die ze hebben eigenlijk helemaal niet hebben ingezet en ze zijn inmiddels 1 van hun grote schepen verloren. Eigenlijk past dit in het hele verhaal van de oorlog: grotendeels doen de Russen maar wat, lijken niet centraal te worden aangestuurd en ze maken absoluut geen gebruik van de plekken waar ze overwicht hebben (zee en lucht).
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:05:39 #185
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204287772
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:56 schreef TheJanitor het volgende:

Op de map zelf of lees je dat in de feed? De map is weinig aan veranderd.
pi_204288095
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Op de map zelf of lees je dat in de feed? De map is weinig aan veranderd.
Combinatie van map en feed.

Nu ook weer: Ukrainian army liberated Novovorontsovka, Mala Shesternya, Novohryhorivka, Topolyne, Kniazivka, Krasnivka, Svobodne, Kamyanka, Pryhirya, Kochubeivka, Orlove villages on the border of Kherson and Dnipropetrovsk regions.

Lijkt hard te gaan vandaag. Kijken of de andere creators die het bijhouden hetzelfde melden.
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:28:06 #187
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204288229
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:21 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Combinatie van map en feed.

Nu ook weer: Ukrainian army liberated Novovorontsovka, Mala Shesternya, Novohryhorivka, Topolyne, Kniazivka, Krasnivka, Svobodne, Kamyanka, Pryhirya, Kochubeivka, Orlove villages on the border of Kherson and Dnipropetrovsk regions.

Lijkt hard te gaan vandaag. Kijken of de andere creators die het bijhouden hetzelfde melden.
Ik zag bij onze Finse vrienden op de kaart ook uitbraken vanuit Charkiv naar het westen. Er lijkt toch wat op stoom te komen. Zie ook hieronder:

Deze geeft het verschil tussen op papier en feitelijk onder controle mooi weer:

donderdag 31 maart 2022 @ 20:48:31 #188
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204288559
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 16:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]
gisteren zijn op Spangdahlem Air Base een aantal nieuwe jachtvliegtuigen aangekomen als onderdeel van een 'Electronic Warfare Squadron' ...
gespecialiseerd in het stilleggen van radars en electronische sensoren.

paar weken terug zijn 12 F35 van de 388th Fighter Wing aangekomen en 4 grote tankvliegtuigen.
Ik heb het vermoeden dat Spangdahlem momenteel op de hoogste paraatheid staat sinds 20 jaar.

Ik wooon er relatief in de buurt en heb familie die er werkt en ik merk redelijk wat van de activiteiten... anderhalf jaar terug is er al een enorme toename merkbaar geworden (daarvoor was juist sprake ervan dat een groot deel van de jagers er weggetrokken zouden worden en naar Italie verlegd)... initieel vooral oefenvluchten rond het middagsuur.
momenteel hoor je ook met enige regelmaat heel veel zware vliegtuigen (ik vermoed de tankvliegtuigen) opstijgen rond 12-1 uur 's nachts
Er zal wel gestaag aan slagkracht gebouwd worden. Heb je toevallig een linkje of iets van de SEAD kisten, ben wel benieuwd.

donderdag 31 maart 2022 @ 21:10:15 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204288872
Huurlingen inzetten is ook wel een mooie van Rusland. Wanneer die hun geld niet meer krijgen bekeren die zich zo naar Oekrainse zijde.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:22:38 #190
38496 Perrin
pi_204289021
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:10 schreef Hexagon het volgende:
Huurlingen inzetten is ook wel een mooie van Rusland. Wanneer die hun geld niet meer krijgen bekeren die zich zo naar Oekrainse zijde.
Bovendien is het ook niet zo heel eenvoudig om die soepeltjes en effectief te integreren in de bevelvoering.
pi_204289208
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:48 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Er zal wel gestaag aan slagkracht gebouwd worden. Heb je toevallig een linkje of iets van de SEAD kisten, ben wel benieuwd.
https://www.spangdahlem.a(...)e-at-spangdahlem-ab/

Dit is het jamming system
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AN/ALQ-99
pi_204289329
quote:
Eerder huilen dat er sinds 1986 nog zo weinig veranderd is ind e Russische opstelling richting mensenlevens. Ze moeten geweten hebben dat dit voor de soldaten een slechte uitkomst zou hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204289540
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Eerder huilen dat er sinds 1986 nog zo weinig veranderd is ind e Russische opstelling richting mensenlevens. Ze moeten geweten hebben dat dit voor de soldaten een slechte uitkomst zou hebben.
1986? In Rusland, communistisch of tsaristisch, heeft men nog nooit ene fuck gegeven om de levens van gewone soldaten. Je zou denken dat een krimpende bevolking de mentaliteit zou veranderen maar blijkbaar zit dat er diep geworteld in bij ze.
pi_204289572
quote:
Russische soldaten zijn daar ook alweer weg. Volgens documenten hebben de russen het beheer officieel overgedragen, en hebben ze gevangenen van de Nationale Garde (gevangen sinds 24 februari) meegenomen.
Lokatie van het Rode Bos is ten westen, direct naast de reactor.

De gezonken tank in de rivier bij Sumy is ook geborgen.

Groot Brittani heeft aangegeven om meer materieel naar Oekraine te sturen
quote:
The aid will include the provision of air and coastal defence systems, longer-range artillery and counter battery capabilities, armoured vehicles as well as wider training and logistical support.
.

Geruchten dat de russen Hostomel aan het verlaten zijn. De commandant van de 98e luchtlandingstroepen divisie (lokatie: ten noorden van Kyiv) is vandaag ook vervangen.
Drone footage van Hostomel airport, als het goed is, is dit van vandaag..

Order of Battle link.

En er zijn vanmiddag 5 helicopters (4 MI-8, 1 Mi-24) geland in Mariupol, om gewonden te vervoeren. 1 ervan is neergeschoten door AA. Video 1, video 2.
Ze kwamen van Dnepropetrovsk, 300km verderop.

[ Bericht 7% gewijzigd door oheng op 01-04-2022 00:21:34 ]
  donderdag 31 maart 2022 @ 23:48:02 #196
56749 BlaZ
pi_204290451
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 13:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Cherson zelf is niet zo belangrijk, de brug over de Dnjepr bij de stad echter wel. Valt de stad dan volgt het opblazen van de brug denk ik (er zijn foto's van bootjes die in de weer waren bij die brug) waarna men enkel via Kachovka zou kunnen oversteken.
pi_204290577
quote:
Haven. Altijd belangrijk!
pi_204291124
twitter

Interessant draadje.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2022 04:28:55 ]
pi_204291280
Nou, het spannende nieuws van vanochtend is dat Oekranse helikopters Rusland zijn ingevlogen om bij Belgorod een oliedepot te beschieten:
twitter

twitter

Get to the choppa!

twitter

[ Bericht 21% gewijzigd door xpompompomx op 01-04-2022 07:32:31 ]
pi_204291310
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 april 2022 07:08 schreef xpompompomx het volgende:
Nou, het spannende nieuws van vanochtend is dat Oekranse helikopters Rusland zijn ingevlogen om bij Belgorod een oliedepot te beschieten:
[ twitter ]
Dat is wel heel veel lef van Oekrane, dat had ik niet verwacht.
pi_204291358
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 07:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben geen kenner, maar het lijkt me ook best knap dat ze dus de Russische luchtverdediging hebben weten te omzeilen.
pi_204291468
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2022 07:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik ben geen kenner, maar het lijkt me ook best knap dat ze dus de Russische luchtverdediging hebben weten te omzeilen.
De mythe van de onoverwinnelijke russische luchtverdediging kan ook al de prullenbak in.
  vrijdag 1 april 2022 @ 08:46:53 #203
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204291792
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 07:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ha, een soort van Doolittle raid; "Pinpricks through the heart". Het zou inderdaad een behoorlijke stunt zijn.

vrijdag 1 april 2022 @ 08:55:24 #204
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204291846
En weer een dagelijkse update - met dank aan o.a. het ISW en Jomini of the West:
quote:
Key Takeaways

Ukrainian forces successfully conducted local counterattacks around Kyiv, towards Sumy, and in Kherson Oblast and will likely take further territory—particularly northwest and east of Kyiv—in the coming days.

Russia is withdrawing elements of its damaged forces around Kyiv, Chernihiv, and Sumy for redeployment to eastern Ukraine, but these units are unlikely to provide a decisive shift in Russian combat power.

Ukrainian forces continued to repel Russian assaults throughout Donetsk and Luhansk Oblasts, and Russian forces failed to take territory in the past 24 hours.

Russian forces continue to steadily advance in Mariupol.

Russia’s preplanned spring draft will begin on April 1 and does not appear abnormal from Russia’s typical conscription cycle. Newly drafted conscripts will not provide Russia with additional combat power for many months.

The Kremlin is likely accelerating efforts to establish quasi-state entities to govern occupied Ukrainian territory.
Overzichtskaartjes:

De beweging ten gunste van Oekrane in het noorden en zuiden, onderstaand de gemelde uitbraak van Oekrane bij Charkiv:

Situatie in de Donbas is nog altijd dat de Russen kleine terreinwinsten boeken (soms weer wat inleveren). Onderste kaart is de situatie in Mariupol:

vrijdag 1 april 2022 @ 09:23:02 #205
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:01:36 #206
33189 RM-rf
1/998001
pi_204292331
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mooie stunt idd! _O_
'Special military operation' :P
pi_204292708
Zonder filmpjes zou ik het niet geloven. Wat amateuristisch weer van de Russen
  vrijdag 1 april 2022 @ 11:05:35 #208
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204292905
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:39 schreef BEFEM het volgende:
Zonder filmpjes zou ik het niet geloven. Wat amateuristisch weer van de Russen
In een meer algemeen kader denk ik dat er binnen Rusland ook een subtiel vorm van verzet is. Ook binnen de muren van het Kremlin. Hoe kan het anders dat de VS spot on is over wat Rusland /Poetin van plan is. Los of dat verder wat met deze actie te maken heeft.
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:22:29 #209
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204293618
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:01 schreef RM-rf het volgende:
'Special military operation' :P
Vanaf welk moment gaat de Russische bevolking beseffen dat Oekraine niet begrepen heeft dat dit slechts een speciale operatie is en geen echte oorlog?

[ Bericht 0% gewijzigd door Arnold_ op 01-04-2022 16:03:58 ]
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:28:34 #210
33189 RM-rf
1/998001
pi_204293665
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:22 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Vanaf welk moment gaat de Russische bevolking beseffen dat Oekraine niet begrepen heeft dat dit slecht een speciale operatie is en geen echte oorlog?
Volgens mij is er in de hele geschiedenis nog nooit een situatie geweest waarin een bevolking heel lang voorgelogen kan worden over een oorlog en men dusdanige druk en ook angst in de bevolking op kan houden daar openlijk over te praten.

De keuze zo sterk het vrij praten erover te onderdrukken is volgens mij een van de grootste zwaktepunten, misschien ook een aanwijzing dat het Kremlin uiteindelijk zelf ook 'bang' voor het publieke oordeel is...
Uiteindelijk wordt zoiets een snelkookpan waarin de druk steeds verder oploopt en het probleem steeds groter _hoe_ precies die druk weg te laten lopen.
pi_204293721
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:22 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Vanaf welk moment gaat de Russische bevolking beseffen dat Oekraine niet begrepen heeft dat dit slecht een speciale operatie is en geen echte oorlog?
Dat kan best lang duren als er geen fysieke oorlog in Rusland is, de aanval op Belgorod kan daar wel wat verandering in brengen, natuurlijk, ook in een restrictieve maatschappij verspreid nieuws zich via via en zeker tegenwoordig met smartphones.

Of men dan ook in staat is om door het verhaal van Poetin heen te prikken waarom er een oorlog is lijkt mij vers twee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2022 12:34:00 ]
  vrijdag 1 april 2022 @ 13:50:04 #212
38496 Perrin
pi_204294416
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat kan best lang duren als er geen fysieke oorlog in Rusland is, de aanval op Belgorod kan daar wel wat verandering in brengen, natuurlijk, ook in een restrictieve maatschappij verspreid nieuws zich via via en zeker tegenwoordig met smartphones.

Of men dan ook in staat is om door het verhaal van Poetin heen te prikken waarom er een oorlog is lijkt mij vers twee.
Verrassend veel Russen lijken een warm gevoel te krijgen bij machtsvertoon van hun leider gericht op buurlanden.
pi_204294489
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2022 13:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Verrassend veel Russen lijken een warm gevoel te krijgen bij machtsvertoon van hun leider gericht op buurlanden.
Da's niet zo verrassend. Dat doen Amerikanen ook, geloof ik ;)
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:02:48 #214
38496 Perrin
pi_204294554
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 13:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Da's niet zo verrassend. Dat doen Amerikanen ook, geloof ik ;)
Denk dat al dat soort lui pas wat minder enthousiast worden als de gevolgen van al dat geweld ook zelf gevoeld worden. Zo lang het 'die ander' is die lijdt, staan ze te juichen of zijn ze hooguit onverschillig.
pi_204294586
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2022 13:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zo zag ik van de week weer wat voorbij komen van jonge Russische vrouwen die het eigenlijk wel prima vonden dat er in Oekraine bergen vrouwen en meisjes worden verkracht door Russische soldaten. Wel zorgwekkend dat propaganda zo goed kan werken.
pi_204294637
twitter

Opvallend nieuws: Ivankiv zou door de Oekraeners zijn bevrijd. Als het echt zo blijkt te zijn hebben de Russen ten westen van Kiev wel een behoorlijk probleem, want alle wegen richting noorden lopen via Ivankiv.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2022 14:13:29 ]
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:25:05 #217
38496 Perrin
pi_204294764
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:10 schreef J.B. het volgende:
[ twitter ]

Opvallend nieuws: Ivankiv zou door de Oekraeners zijn bevrijd. Als het echt zo blijkt te zijn hebben de Russen ten westen van Kiev wel een behoorlijk probleem, want alle wegen richting noorden lopen via Ivankiv.
Als er daar nog Russen zitten in die pocket ten noordwesten van Kyiv dan wordt dat vechten tot de laatste man of overgave. Terugtrekken gaat eigenlijk niet meer?

Geel = gister bevrijde plaats, blauw vandaag.
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:26:40 #218
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204294784
quote:
[ twitter ]

Ik zie op de livemap in de regio overal signalen van Russen die terugtrekken of al weg zijn. Als het allemaal klopt dan is er met een dag of wat geen Rus meer in Noord-Oekrane.

vrijdag 1 april 2022 @ 15:34:44 #219
38496 Perrin
pi_204295388
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:26 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik zie op de livemap in de regio overal signalen van Russen die terugtrekken of al weg zijn. Als het allemaal klopt dan is er met een dag of wat geen Rus meer in Noord-Oekrane.
Ja de strijd zal zich dan wel de komende tijd concentreren op het oosten en zuidoosten.
pi_204295669
Stad Marioepol is nu eindelijk verdeeld in 2 pockets. Historisch gezien gaat het dan snel.

vrijdag 1 april 2022 @ 16:39:18 #221
38496 Perrin
pi_204296009
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Stad Marioepol is nu eindelijk verdeeld in 2 pockets. Historisch gezien gaat het dan snel.

[ afbeelding ]
Vast ook geen verstandig of zelfs maar haalbaar plan om nu Oekrainse troepen rondom Kyiv richting Kherson en Zaporizhzhia te sturen om de Russen terug naar de Krim en Donbas te drijven en wat over is van Marioepol te bevrijden?
pi_204296018
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vast ook geen verstandig of zelfs maar haalbaar plan om nu Oekrainse troepen rondom Kyiv richting Kherson en Zaporizhzhia te sturen om de Russen terug naar de Krim te drijven?
Niet echt haalbaar nee. Op het moment dat de Oekraners hun troepen verplaatsen doen de Russen dat ook en andersom. Dus ontstaat een stalemate. Verder is de zuidflank goed onder controle van de Russen dus daar breken ze niet zomaar doorheen.
  vrijdag 1 april 2022 @ 16:42:32 #223
38496 Perrin
pi_204296034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Niet echt haalbaar nee. Op het moment dat de Oekraners hun troepen verplaatsen doen de Russen dat ook en andersom. Dus ontstaat een stalemate. Verder is de zuidflank goed onder controle van de Russen dus daar breken ze niet zomaar doorheen.
En met al dat Russisch vliegspul nog in de lucht wil je vast ook geen grote gecoordineerde troepenbewegingen uitvoeren. En sowieso ook dingen als tankveldslagen een beetje vermijden.
pi_204296074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Stalemate is momenteel in het voordeel van Oekraine wat nieuwe wapens en andere hulpgoederen aangeleverd krijgt uit het Westen, voor Rusland is een dergelijke situatie gecombineerd met sancties steeds lastiger om mee om te gaan.
pi_204296102
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Stalemate is momenteel in het voordeel van Oekraine wat nieuwe wapens en andere hulpgoederen aangeleverd krijgt uit het Westen, voor Rusland is een dergelijke situatie gecombineerd met sancties steeds lastiger om mee om te gaan.
Klopt wel maar die zuidflank houden ze als ze Marioepol pakken echt wel in handen.
pi_204296112
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Klopt wel maar die zuidflank houden ze als ze Marioepol pakken echt wel in handen.
Dat is ze voorlopig nog steeds niet gelukt. Wat op zich al behoorlijk opvallend is.
pi_204296116
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is ze voorlopig nog steeds niet gelukt. Wat op zich al behoorlijk opvallend is.
Wat bedoel je daarmee? Het front verandert aan de randen af en toe wat, maar er zijn toch nauwelijks doorbraken in het zuiden?
pi_204296122
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee? Het front verandert aan de randen af en toe wat, maar er zijn toch nauwelijks doorbraken in het zuiden?
Dat is exact wat ik bedoel, Rusland weet de stad niet in te nemen.
pi_204296125
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is exact wat ik bedoel, Rusland weet de stad niet in te nemen.
Ik stuurde straks nog een kaartje waaruit blijkt dat het wel bijna klaar is.
pi_204296127
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik stuurde straks nog een kaartje waaruit blijkt dat het wel bijna klaar is.
We zullen zien.
pi_204296136
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We zullen zien.
twitter
pi_204296271
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 07:54 schreef oheng het volgende:

[..]
De mythe van de onoverwinnelijke russische luchtverdediging kan ook al de prullenbak in.
Die prullenbak begint wel snel vol te raken.
pi_204296385
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Source: Southfront.org.

quote:
SouthFront (sometimes written South Front) is a multilingual website registered in Russia that "combines Kremlin talking points with detailed knowledge of military systems and ongoing conflicts... [and] attempts to appeal to military enthusiasts, veterans, and conspiracy theorists."[1] According to the European Union's EU vs Disinfo, SouthFront publishes news focused on "security issues, foreign policy, military analysis and reports on military hardware" while "loyally relaying whatever suits the Kremlin."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SouthFront
Ik wacht liever ISW af dan de informatie op een Twitterkanaal met een handvol volgers wat op zijn beurt weer refereert naar een website vol Kremlin propaganda voor waar aan te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2022 17:30:05 ]
  vrijdag 1 april 2022 @ 18:46:36 #234
56749 BlaZ
pi_204297248
quote:
[ twitter ]

Gisteren al berichten dat ruim 700 voertuigen zich via Ivankiv hadden teruggetrokken.
  vrijdag 1 april 2022 @ 18:50:24 #235
56749 BlaZ
pi_204297332
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2022 16:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vast ook geen verstandig of zelfs maar haalbaar plan om nu Oekrainse troepen rondom Kyiv richting Kherson en Zaporizhzhia te sturen om de Russen terug naar de Krim en Donbas te drijven en wat over is van Marioepol te bevrijden?
\
Kherson bevrijden lijkt me wel haalbaar, echter, als dat staat te gebeuren blaast men waarschijnlijk de brug bij Kherson op en dan is verdere opmars richting de Krim eigenlijk niet mogelijk.
  vrijdag 1 april 2022 @ 19:38:47 #236
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204298261
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 18:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
\
Kherson bevrijden lijkt me wel haalbaar, echter, als dat staat te gebeuren blaast men waarschijnlijk de brug bij Kherson op en dan is verdere opmars richting de Krim eigenlijk niet mogelijk.
Daarmee is een offensief richting Odessa ook klaar. Kun je als Oekrane de troepen relatief veilig verplaatsen en bij Zaporizya de Dnepr oversturen en dan richting het zuiden.

pi_204298641
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 19:38 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Daarmee is een offensief richting Odessa ook klaar. Kun je als Oekrane de troepen relatief veilig verplaatsen en bij Zaporizya de Dnepr oversturen en dan richting het zuiden.
Al die zandzakken voor Odesa hebben ze dan ook voor niets neergelegd.
pi_204298660
T.E. Lawrence' 'Seven pillars of wisdom' is n van mijn favoriete boeken en doordoor gaat mijn hart bij dit nieuws sneller kloppen:
Partizanen' in Belarus leggen spoor plat om Russisch leger te dwarsbomen
pi_204299864
Ben wel benieuwd of die troepen die Rusland vanaf Kiev naar de Donbass wil sturen wel impact hebben. Hun moreel zal helemaal kapot zijn, eerst vastzitten rondom Kiev en dan als je terugtrekt ook nog een hoop verliezen.
  vrijdag 1 april 2022 @ 21:48:00 #240
38496 Perrin
pi_204299881
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 april 2022 21:46 schreef BEFEM het volgende:
Ben wel benieuwd of die troepen die Rusland vanaf Kiev naar de Donbass wil sturen wel impact hebben. Hun moreel zal helemaal kapot zijn, eerst vastzitten rondom Kiev en dan als je terugtrekt ook nog een hoop verliezen.
Even uitrusten en weer de gehaktmolen in.
  vrijdag 1 april 2022 @ 22:42:30 #241
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_204300709
Iemand trouwens info of het westen ook krachtigere manpads heeft dan stingers?
Dus zeg raketten met een hoger en verder bereik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:02:55 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:09:11 #243
38496 Perrin
pi_204300990
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand trouwens info of het westen ook krachtigere manpads heeft dan stingers?
Dus zeg raketten met een hoger en verder bereik.
Starstreak is een stuk beter nog. En zo zijn er meer, bijv Piorun:
pi_204301170
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 april 2022 21:46 schreef BEFEM het volgende:
Wishful thinking.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_204301299
quote:
12s.gif Op vrijdag 1 april 2022 19:59 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Al die zandzakken voor Odesa hebben ze dan ook voor niets neergelegd.
Tja dat heb je soms in een oorlog, dat je dingen voor niets doet. Odessa was al veilig toen Mykolaiv Oblast 10+ dagen geleden meer en meer in handen kwam van Oekraine. En dat landingsschip dat geraakt werd, hielp ook al niet.
  zaterdag 2 april 2022 @ 00:23:22 #246
38496 Perrin
pi_204301504
Zo'n Auriga satellietcommunicatie-device buitgemaakt:
twitter
pi_204302122
BBC docu over de 331e luchtlandingtroepen, of wat er van over is.

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0byvyng
pi_204302402
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee.
Opzich raar, je zou denken dat na 40 jaar er wel enige ontwikkelingen zouden zijn zeker nu met al die male uavs.
  zaterdag 2 april 2022 @ 08:27:10 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204302504
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 07:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Opzich raar, je zou denken dat na 40 jaar er wel enige ontwikkelingen zouden zijn zeker nu met al die male uavs.
Daar heb je andere systemen voor. Bij MANPADS is de mens de beperkende factor. Je kunt niet schieten op iets wat je niet ziet.
  zaterdag 2 april 2022 @ 08:28:18 #251
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204302510
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:09 schreef Perrin het volgende:

Starstreak is een stuk beter nog. En zo zijn er meer, bijv Piorun:
Starstreak is niks beter aangezien dat geen Fire and Forget systeem is. Dat is een van de redenen waarom wij nog steeds de Stinger bebben.

Je moet je even niet blindstaren op de afstanden die genoemd worden, die zijn helemaal niet zo relevant (voor zover die natuurlijk kloppen aangezien capaciteiten geclassificeerde gegevens zijn ;) ). Zoals ik al zei, de mens (vnl eyeball mk1) is de beperkende factor. Daarnaast moet het ook draagbaar blijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door AchJa op 02-04-2022 08:36:53 ]
  zaterdag 2 april 2022 @ 09:17:30 #252
38496 Perrin
pi_204302779
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 08:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Starstreak is niks beter aangezien dat geen Fire and Forget systeem is. Dat is een van de redenen waarom wij nog steeds de Stinger bebben.

Je moet je even niet blindstaren op de afstanden die genoemd worden, die zijn helemaal niet zo relevant (voor zover die natuurlijk kloppen aangezien capaciteiten geclassificeerde gegevens zijn ;) ). Zoals ik al zei, de mens (vnl eyeball mk1) is de beperkende factor. Daarnaast moet het ook draagbaar blijven.
Ok, ok. Maar de Piorun scoort wel beter op alle punten volgens mij:
https://www.warhistoryonl(...)anpads.html?chrome=1
  zaterdag 2 april 2022 @ 09:27:31 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204302850
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 09:17 schreef Perrin het volgende:

Ok, ok. Maar de Piorun scoort wel beter op alle punten volgens mij:
https://www.warhistoryonl(...)anpads.html?chrome=1
Grappig, Tobruq Legacy 2019 was ik bij :D .

Het enige wat die voor heeft als ik dat verhaal zo lees is de prox fuse (daarom ook het verschil in hits, je schiet daar op target drones die vwb formaat natuurlijk niet te vergelijken zijn met echte targets, dan ben je altijd in het voordeel met prox) die nu ook ingebouwd worden in de Stingers. Vwb counter measures, de Stinger gebruikt ook negatief UV en heeft dus ook geen last van flares.

quote:
The US Army is retrofitting Raytheon-built surface-to-air Stinger missiles with proximity fuses to allow soldiers to perform counter-drone missions.

The enhancement will enable the lightweight, self-contained Stinger missiles to counter the increasing threat of enemy drones.

The air defence system will be able to destroy a wider range of battlefield threats by detonating its warhead near the target.
https://www.army-technology.com/news/us-army-stinger-missiles/
  zaterdag 2 april 2022 @ 09:55:17 #254
38496 Perrin
pi_204303102
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 09:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Grappig, Tobruq Legacy 2019 was ik bij :D .
Hierbeneden ziet u AchJa in zijn natuurlijke omgeving.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:02:34 #255
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204303170
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 april 2022 09:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik sta daar idd tussen. ;)
pi_204303176
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 april 2022 09:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
SPOILER
Zeker met duitse vlag

:') _O-

Grapje

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2022 10:03:55 ]
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:04:00 #257
38496 Perrin
pi_204303179
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 10:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Haha, vet! *O*
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:05:08 #258
38496 Perrin
pi_204303189
Lijkt me toch sterk dat die jokers Odesa gaan proberen te 'veroveren' (vernietigen).
twitter
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:05:29 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:26:08 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:27:15 #261
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204303377
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 10:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zal ff kijken of ik de foto nog heb hoe deze overzichtsfoto genomen is, hint: niet met een drone... _O-
Gigantische selfiestok natuurlijk :{w .
Huilen dan.
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:28:15 #262
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 2 april 2022 @ 10:59:02 #263
38496 Perrin
pi_204303644
Interessante analyse in 17 delen door Gustav Gressel:
twitter
  zaterdag 2 april 2022 @ 11:17:25 #264
38496 Perrin
pi_204303760
pi_204303847
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 10:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat moet daar staan?
pi_204303861
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 april 2022 10:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Iets met een kraan en een klimtuigje...
Ik dacht hoogwerker maar dit keur ik ook goad :D
  zaterdag 2 april 2022 @ 11:31:06 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204303875
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 11:29 schreef Tijger_m het volgende:

Ik dacht hoogwerker maar dit keur ik ook goad :D
Kan de foto zo snel ff niet vinden... -O-

Zal van de week op het werk ff zoeken of ik hem daar ergens veiliggesteld heb.

Zag je de fotograaf hangen en twee lui op de grond die hem met touwen recht hielden... _O-
pi_204306164
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 april 2022 11:27 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Wat moet daar staan?
@AchJa , welke tekst staat er :o
  zaterdag 2 april 2022 @ 16:24:33 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204306315
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
???

Doe eens een screenshot?
Ik bedoel jullie. Jullie staan op die foto op zo'n gekke manier alsof het lijkt dat er een tekst uitgebeeld moet worden. Of een getal ofzo. Maar dat is niet zo :?
  zaterdag 2 april 2022 @ 16:37:58 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204306386
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:29 schreef BEFEM het volgende:

Ik bedoel jullie. Jullie staan op die foto op zo'n gekke manier alsof het lijkt dat er een tekst uitgebeeld moet worden. Of een getal ofzo. Maar dat is niet zo :?
Oh nee... We zijn wel een half uur aan het schuiven en verplaatsen geweest om de hele club erop te krijgen. :D
pi_204306397
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Oh nee... We zijn wel een half uur aan het schuiven en verplaatsen geweest om de hele club erop te krijgen. :D
Dan ziet het er heel raar uit. Overal groepjes en gaten :D
  zaterdag 2 april 2022 @ 16:43:49 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204306427
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:40 schreef BEFEM het volgende:

Dan ziet het er heel raar uit. Overal groepjes en gaten :D
Het was initieel verdeeld in sub eenheden maar dat paste niet op de foto... Dus daarom ziet het er wat apart uit.
pi_204306623
Wat we al dachten komt uit. De Russen trekken de complete noordflank terug. Ook bevestigd door de Finnen:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
  zaterdag 2 april 2022 @ 17:19:39 #275
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204306848
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 17:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat we al dachten komt uit. De Russen trekken de complete noordflank terug.
Wat hebben ze in de afgelopen 2 weken eigenlijk gewonnen in het noorden behalve de les dat je geen loopgraven bij Tsjernobyl moet graven?
quote:
March 19, 3 pm ET The doctrinally sound Russian response to this situation would be to end this campaign, accept a possibly lengthy operational pause, develop the plan for a new campaign, build up resources for that new campaign, and launch it when the resources and other conditions are ready. ISW

[ Bericht 0% gewijzigd door Arnold_ op 02-04-2022 17:35:54 ]
  zaterdag 2 april 2022 @ 17:42:03 #276
38496 Perrin
pi_204307153
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 17:19 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Wat hebben ze in de afgelopen 2 weken eigenlijk gewonnen in het noorden behalve de les dat je geen loopgraven bij Tsjernobyl moet graven?
[..]

Weinig. Hooguit wat afleiding voor de fronten in het zuiden? Maar daar is een enorme prijs voor betaald.
  zaterdag 2 april 2022 @ 19:39:07 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204308606
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 17:42 schreef Perrin het volgende:
Weinig. Hooguit wat afleiding voor de fronten in het zuiden? Maar daar is een enorme prijs voor betaald.
Daarnaast is het ook niet zo dat je ze nu binnen een dag kunt inzetten in het oosten ofzo...
  zondag 3 april 2022 @ 09:48:27 #278
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204315468
Er is een hoop aan het gebeuren nu de Russen van strategie veranderd cq. rond Kiev terugtrekken / verslagen zijn:
quote:
Key Takeaways

Russian forces continued to capture territory in central Mariupol on April 2 and will likely capture the city within days.

Ukrainian forces repelled several possibly large-scale Russian assaults in Donbas, claiming to destroy almost 70 Russian vehicles.

Russian forces will likely require a lengthy operational pause to integrate reinforcements into existing force structures in eastern Ukraine and enable successful operations but appear unlikely to do so and will continue to bleed their forces in ineffective daily attacks.

Russian forces in Izyum conducted an operational pause after successfully capturing the city on April 1 and will likely resume offensive operations to link up with Russian forces in Donbas in the coming days.

Russia continued to withdraw forces from the Kyiv axis into Belarus and Russia. Ukrainian forces primarily conducted operations to sweep and clear previously Russian-occupied territory.

Ukrainian forces likely repelled limited Russian attacks in Kherson Oblast.

The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces have rendered two-thirds of the 75 Russian Battalion Tactical Groups it assesses have fought in Ukraine either temporarily or permanently combat ineffective.

Onder kaarten van de situatie rond Kiev en het noordfront:

De druk op het oosten en zuiden neemt toe. In het zuiden door de Oekraners - in het Oosten de Russen:

Ik kan me voorstellen dat het voor de Oekraners nu gaat om terreinwinst bij Cherson. Er zijn daar al Russische tegenaanvallen afgeslagen. Hoe meer troepen de Russen daar naartoe (moeten) sturen, hoe groter de kans dat de lijn stand houdt in het oosten. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen Cherson op wensen te geven omdat dan hun aanvoerlijnen vanuit het zuiden in gevaar komen (let op: dit zijn mijn arm chair general redeneringen).

zondag 3 april 2022 @ 09:59:11 #279
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204315558
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 09:48 schreef AgLarrr het volgende:
Er is een hoop aan het gebeuren nu de Russen van strategie veranderd cq. rond Kiev terugtrekken / verslagen zijn:
[..]
[ afbeelding ]

...
Ik kan me voorstellen dat het voor de Oekraners nu gaat om terreinwinst bij Cherson. Er zijn daar al Russische tegenaanvallen afgeslagen. Hoe meer troepen de Russen daar naartoe (moeten) sturen, hoe groter de kans dat de lijn stand houdt in het oosten. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen Cherson op wensen te geven omdat dan hun aanvoerlijnen vanuit het zuiden in gevaar komen (let op: dit zijn mijn arm chair general redeneringen).
Lijkt daar een potentieel kesseltje te ontstaan NW van Kyiv?
Oekranse militairen zullen wel aardig gemotiveerd zijn na de ellende in Bucha.

[ Bericht 23% gewijzigd door Hyperdude op 03-04-2022 10:05:00 ]
  zondag 3 april 2022 @ 10:11:09 #280
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204315652
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 09:59 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Wat ik er van begrijp is dat ze in het NW ordentelijk terugtrekken. NO lijkt me problematischer. Daar zijn de lijnen veel langer.

pi_204315974
Waarom de executies van burgers? Welk doel wordt daarmee nagestreefd?
pi_204316027
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 10:48 schreef zoost het volgende:
:') Geen doel natuurlijk, pure frustratie. In oorlogen gebeuren vrijwel altijd oorlogsmisdaden.
pi_204316041
quote:

[..]
Als er Kessels zouden ontstaan (wat in de hele oorlog nog niet gebeurd is tot nu toe) dan zou dat breed uitgemeten worden door Oekrane. Tot nu toe lijken de Russen hun materieel en troepen redelijk ordelijk weg te krijgen. Wel met achterlating van veel kapotgeschoten materieel trouwens.
  zondag 3 april 2022 @ 11:27:10 #284
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204316316
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 10:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als er Kessels zouden ontstaan (wat in de hele oorlog nog niet gebeurd is tot nu toe) dan zou dat breed uitgemeten worden door Oekrane. Tot nu toe lijken de Russen hun materieel en troepen redelijk ordelijk weg te krijgen. Wel met achterlating van veel kapotgeschoten materieel trouwens.
Heb ook de indruk dat er niet echte fronten zijn, maar meer "schermutselingen" tussen kleinere legereenheden. Fronten/omsingelingen lijken mij verre van waterdicht.
In het zuiden en oosten lijkt mij dat anders: veel minder bewegingen. Alhoewel ik weinig zie van de gevechten daar. Behalve in elkaar geschoten steden.
  zondag 3 april 2022 @ 12:55:02 #285
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204317314
quote:
Wat is een "kesseltje"? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
  zondag 3 april 2022 @ 12:56:52 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204317331
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 10:48 schreef zoost het volgende:
Eerlijk gezegd is mij dat een volledig raadsel... Want als het de Russen toch geen ruk had geinteresseerd hadden ze vanaf dag 1 de steden wel volledig tot de grond plat kunnen bombarderen lijkt me. Eerst relatief voorzichtig aan de gang gaan om vervolgens bij het terugtrekken dood en verderf te zaaien...
  zondag 3 april 2022 @ 12:57:42 #287
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204317337
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 12:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Omcirkeling.

Soort van omcirkeling van troepen.
Heb het wel eens vaker gehoord. Kan het echter alleen niet vinden op internet :{
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 3 april 2022 @ 12:59:13 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204317344
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2022 12:57 schreef phpmystyle het volgende:
Omcirkeling.

Heb het wel eens vaker gehoord. Kan het echter alleen niet vinden op internet :{
Je zou bijna denken dat het een verbastering van Kesselring is... :D
  zondag 3 april 2022 @ 13:01:40 #289
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204317364
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 12:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
quote:
Der Begriff Kesselschlacht (Synonym: Umfassungsschlacht) beschreibt eine militrische Lage, bei der es einer Kriegspartei whrend einer Feldschlacht gelingt, den Gegner mit eigenen Truppen ein- oder beidseitig zu umfassen, oder auch "einzukesseln", ein Begriff bekannt aus dem Militrjargon.
:P

En eerder gedaan bij Kyiv

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlacht_um_Kiew_(1941)
  zondag 3 april 2022 @ 13:02:48 #290
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204317374
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 12:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je zou bijna denken dat het een verbastering van Kesselring is... :D
Vandaag toch nog wat geleerd :D
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 3 april 2022 @ 13:10:49 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 3 april 2022 @ 13:24:39 #292
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_204317534
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 12:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd is mij dat een volledig raadsel... Want als het de Russen toch geen ruk had geinteresseerd hadden ze vanaf dag 1 de steden wel volledig tot de grond plat kunnen bombarderen lijkt me. Eerst relatief voorzichtig aan de gang gaan om vervolgens bij het terugtrekken dood en verderf te zaaien...
Mss een verschil in mentaliteit tussen de verschillende legeronderdelen?
pi_204317722
quote:

[..]
In het begin dachten ze met bloemen ontvangen te worden dus dan knal je niet alles overhoop. Toen bleek dat ze terugschroeven werden de Ruskies waarschijnlijk wat gefrustreerd, wat natuurlijk ook modus operandi is.

Als je die filmpjes ziet van hun dienstplicht dan is echt geen mens wat waard bij ze...
pi_204319055
quote:

[..]
Alsof de Russen dat wat uitmaakt, het is toch geen nieuws dat die soldaten beesten zijn die zich nergens wat van aantrekken? Ik heb een tijd in Polen gewoond, toen ik m'n toenmalige Duitse vriendin in Lublin was hebben we aldaar ook het concentratiekamp Majdanek bezocht. Onze Poolse hoteleigenaar wilde ons wel brengen en zei onderweg doodleuk dat de Polen in WOII beter af waren met de Duitsers dan met de Russen...

Hij vertelde dat de Duitse soldaten namelijk hoogopgeleid en redelijk geciviliseerd waren, alleen van de SS hadden de Polen wat te vrezen. De Russen daarentegen waren nietsontziende barbaren die alles wat op hun weg kwam plunderden, verkrachtten en vermoordden. Vergelijkbare verhalen heb ik in o.a. Gdansk gehoord, waar de Poolse gids vertelde dat de Polen de Duitse propaganda, waarin Russen als beesten werden afgeschilderd, niet geloofden totdat de Russen er daadwerkelijk waren en alles waar bleek te zijn. :{

Het is dus bepaald geen wonder dat vrijwel alle landen in het Oostblok zich zo snel mogelijk bij de NAVO wilden aansluiten, want het lijkt erop dat de Russen in 80 jaar nauwelijks veranderd zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2022 15:41:30 ]
  zondag 3 april 2022 @ 16:52:35 #295
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204320008
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2022 15:40 schreef J.B. het volgende:

Alsof de Russen dat wat uitmaakt, het is toch geen nieuws dat die soldaten beesten zijn die zich nergens wat van aantrekken? Ik heb een tijd in Polen gewoond, toen ik m'n toenmalige Duitse vriendin in Lublin was hebben we aldaar ook het concentratiekamp Majdanek bezocht. Onze Poolse hoteleigenaar wilde ons wel brengen en zei onderweg doodleuk dat de Polen in WOII beter af waren met de Duitsers dan met de Russen...

Hij vertelde dat de Duitse soldaten namelijk hoogopgeleid en redelijk geciviliseerd waren, alleen van de SS hadden de Polen wat te vrezen. De Russen daarentegen waren nietsontziende barbaren die alles wat op hun weg kwam plunderden, verkrachtten en vermoordden. Vergelijkbare verhalen heb ik in o.a. Gdansk gehoord, waar de Poolse gids vertelde dat de Polen de Duitse propaganda, waarin Russen als beesten werden afgeschilderd, niet geloofden totdat de Russen er daadwerkelijk waren en alles waar bleek te zijn. :{

Het is dus bepaald geen wonder dat vrijwel alle landen in het Oostblok zich zo snel mogelijk bij de NAVO wilden aansluiten, want het lijkt erop dat de Russen in 80 jaar nauwelijks veranderd zijn.
Wat er in WW2 is gebeurd is geen graadmeter voor de tegenwoordige tijd natuurlijk. Daarnaast is het ook een enorme contradictie met wat er continu verkondigd werd. Eerst waren ze allemaal ongemotiveerd, deserteerden ze massaal, wisten ze niet waar ze mee bezig waren, gaven zich bij het minste geringste over, bedelden bij de plaatstelijke supermarkt/ benzinepomp om eten en brandstof en weet ik het. En nu zouden het plotseling allemaal niets ontziende barbaren zijn die alles wat op hun pad terecht komt platbranden en uitroeien... Dat strookt gewoon niet met elkaar. Als ze 4 weken lang zo nietsontziend gevochten hadden was Oekraine al lang en breed Russisch geweest...

Daarnaast kan ik op geen enkele manier verzinnen wat voor winst ze hier denken uit te halen. Dus nee, leuk de Russische geschiedenis maar het is voor mij geen verklaring.
  zondag 3 april 2022 @ 17:09:49 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204321613
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 16:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat er in WW2 is gebeurd is geen graadmeter voor de tegenwoordige tijd natuurlijk. Daarnaast is het ook een enorme contradictie met wat er continu verkondigd werd. Eerst waren ze allemaal ongemotiveerd, deserteerden ze massaal, wisten ze niet waar ze mee bezig waren, gaven zich bij het minste geringste over, bedelden bij de plaatstelijke supermarkt/ benzinepomp om eten en brandstof en weet ik het. En nu zouden het plotseling allemaal niets ontziende barbaren zijn die alles wat op hun pad terecht komt platbranden en uitroeien... Dat strookt gewoon niet met elkaar. Als ze 4 weken lang zo nietsontziend gevochten hadden was Oekraine al lang en breed Russisch geweest...

Daarnaast kan ik op geen enkele manier verzinnen wat voor winst ze hier denken uit te halen. Dus nee, leuk de Russische geschiedenis maar het is voor mij geen verklaring.
Mijn indruk is dat het gedrag en optreden zo wisselend zijn tussen de zg. dienstplichtigen, die geen benul hebben waar zij zijn en tussen de zg. elitetroepen, de moordenaars.
  zondag 3 april 2022 @ 19:16:05 #298
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204321636
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2022 19:14 schreef AnneX het volgende:
Mijn indruk is dat het gedrag en optreden zo wisselend zijn tussen de zg. dienstplichtigen, die geen benul hebben waar zij zijn en tussen de zg. elitetroepen, de moordenaars.
Maar ook de dienstplichtigen staan onder leiding van beroepsmilitairen.
  zondag 3 april 2022 @ 19:59:14 #299
56749 BlaZ
pi_204322178
quote:

[..]
Sommige berichten geven aan dat het met name om mannen van 18-60 gaat, precies de groep die onder de dienstplicht valt en Oekrane niet mogen verlaten.

Het zou ook plunderingsgerelateerd kunnen zijn.
pi_204323359
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2022 16:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je 4 weken lang hard je best hebt gedaan een gebied te veroveren, terwijl je nauwelijks supplies krijgt, en je verschillende maten verliest en je steeds meer gefrustreerder en gestresst raakt door het gebrek aan support en opeens moet je je terugtrekken, dan kan ik het me wel voorstellen dat er bij wat van die jonge gasten wat breekt af en toe.
Dit soort verschrikkelijke dingen zie je in bijna alle oorlogen wel, en er zullen nog wel meer dergelijke verhalen uit Oekraine komen.
  zondag 3 april 2022 @ 21:31:18 #301
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_204323433
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2022 12:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omcirkeling.

De Russen spreken in zo'n situatie van een 'kettle' vertaald naar het Engels. Debaltseve in 2015 was een grote.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Debaltseve
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')