Er is natuurlijk een verschil met dat hij af en toe eens, als niemand kijkt, uit gemakzucht of handigheid een mail op zijn priveaccount stuurt als er toch geen gevoelige informatie in staat. Dat doet inderdaad iedereen wel eens.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
Ik sta er niet zo hard in.
Vind het voornamelijk heel erg dom. Maar nogmaals, denk dat het vaker voorkomt.
Hij zal het wel moeilijk gaan krijgen denk ik. Dit gaat niet om zijn beleid of zijn ambtenaren maar om zijn persoonlijke gedrag en professionaliteit. En daarbij heeft hij 2 zeer ernstig verwijtbare dingen gedaan.quote:Op dinsdag 5 april 2022 19:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat denken jullie, even los van wat je zelf wilt: Is dit genoeg om Hugo op te laten rotten?
Ik las vanmiddag bij de Volkskrant dat er door Sywert ook verdiend is op een order van het ministerie van Justitie. Ten tijde van belang bestierd door ene Grapperhaus van ‘t CDA. Je zou er nog wat van gaan denken.quote:
https://www.volkskrant.nl(...)an-lienden~b329d15b/quote:CDA-minister Hugo de Jonge heeft zich voortdurend bemoeid met de mondkapjeshandel van zijn partijgenoot Sywert van Lienden. De bewindspersoon had direct en amicaal contact met Van Lienden en zette ambtenaren aan om met de ex-scholierenleider te ‘knuffelen'.
Ja. Gewoon: klopt, ik heb inderdaad me ook laten bedriegen door die oplichter in de paniek van de crisis... hoe moeilijk was dat? Dat had echt niemand hem kwalijk genomen.quote:Op woensdag 6 april 2022 13:54 schreef Raw85 het volgende:
De Jonge heeft het zichzelf zo onnodig moeilijk gemaakt in dit geval.. Eigenlijk is er weinig aan de hand, maar door dat gedraai en gedoe van hem ontploft het nu ineens in z'n gezicht.
Sja, voordeel voor "Rutte" is wel dat alle aandacht nu naar de Jonge gaat over iets eigenlijks redelijk onschuldigs als dit. Dat we 2 jaar lang in lockdowns hebben gezeten, mondkapjes hebben gedragen, dingen die nauwelijks geholpen hebben, daar ga je hierna nooit meer iets over horen.quote:Op woensdag 6 april 2022 13:54 schreef Raw85 het volgende:
De Jonge heeft het zichzelf zo onnodig moeilijk gemaakt in dit geval.. Eigenlijk is er weinig aan de hand, maar door dat gedraai en gedoe van hem ontploft het nu ineens in z'n gezicht.
Nou ja dan nog heb je wat uit te leggen, hij handelde immers tegen het advies in van zijn ambtenaren en werd vervolgens opgelicht. Maar inderdaad totaal niet op dit niveau.quote:Op woensdag 6 april 2022 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Gewoon: klopt, ik heb inderdaad me ook laten bedriegen door die oplichter in de paniek van de crisis... hoe moeilijk was dat? Dat had echt niemand hem kwalijk genomen.
POPCORNEDquote:Hugo de Jonge bemoeide zich voortdurend met mondkapjesdeal Van Lienden
CDA-minister Hugo de Jonge heeft zich voortdurend bemoeid met de mondkapjeshandel van zijn partijgenoot Sywert van Lienden. De bewindspersoon had direct en amicaal contact met Van Lienden en zette ambtenaren aan om met de ex-scholierenleider te ‘knuffelen'.
Dat blijkt uit interne communicatie die plotseling is vrijgegeven door het ministerie van VWS. De Volkskrant vraagt al bijna een jaar om de stukken, maar het ministerie bleef telkens weigeren die te verstrekken zelfs toen de rechter daar opdracht toe gaf.
De stukken worden nu alsnog vrijgegeven aan de vooravond van een debat met Hugo de Jonge in de Tweede Kamer. De CDA-bewindspersoon moet dan uitleggen waarom hij zich wel bemoeide met de mondkapjesdeal van 100,8 miljoen euro voor Van Lienden, terwijl hij in het verleden telkens zei niet betrokken te zijn.
Toen de Volkskrant vorige week weer onthulde dat De Jonge juist het eerste zetje gaf voor de deal door een topambtenaar opdracht te geven contact op te nemen met Van Lienden, oordeelde de CDA’er hard over die berichtgeving. Volgens De Jonge klopten ‘de suggesties in de Volkskrant’ niet. Hij weigerde toen nog in debat te gaan met de Tweede Kamer.
Uit de nieuwe communicatie blijkt dat de CDA-minister nog veel intensiever contact had met Van Lienden dan gedacht. Ook zijn politiek assistent communiceerde geregeld met de partijgenoot. Toen Van Lienden meldde dat er schot zat in de onderhandelingen met de overheid zei de assistent van De Jonge: ‘Cool! We gaan een shift zien die zijn weerga niet kent.’
De Jonge blijkt ook zelf geïnformeerd te hebben over de voortgang van de onderhandelingen met Van Lienden bij de verantwoordelijke minister Martin van Rijn. De CDA-minister ontving ook extra voorstellen van Van Lienden om nog eens 80 miljoen mondkapjes te leveren. ‘Dank! Ik ga het goed lezen', antwoordde De Jonge. Van Lienden bleef in zijn berichten aan de minister volhouden ‘zonder winstoogmerk’ te werken, terwijl hij heimelijk fors verdiende.
De CDA-minister reageerde ook positief op voorstellen van Van Lienden om te telefoneren. ‘Kan het aan het einde van de week', vroeg de minister. Uit de berichten komt ook naar voren dat ambtenaren op aandringen van De Jonge contact onderhielden met Van Lienden. ‘Op jouw verzoek ben ik gaan knuffelen met Sywert', schreef één ambtenaar. ‘Dat is bijna een dagtaak.’
Het ministerschap van De Jonge lijkt aan een zijden draadje te hangen door de nu geopenbaarde stukken. De vraag zal daarnaast opkomen wie de CDA-minister heeft geholpen om zijn betrokkenheid bij de Sywert-deal zolang te verbergen voor de Tweede Kamer en de buitenwereld, ondanks herhaalde verzoeken om openheid.
Nog altijd aftreed materiaal, natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2022 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja dan nog heb je wat uit te leggen, hij handelde immers tegen het advies in van zijn ambtenaren en werd vervolgens opgelicht. Maar inderdaad totaal niet op dit niveau.
In principe werd hij zelf niet opgelicht, hij sloot de deal uiteindelijk niet. Dat was Van Rijn. Dus dan was het gebleven bij: sorry, ik heb een oplichter aanbevolen bij Van Rijn. Van Rijn liet zich vast ook adviseren.quote:Op woensdag 6 april 2022 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja dan nog heb je wat uit te leggen, hij handelde immers tegen het advies in van zijn ambtenaren en werd vervolgens opgelicht. Maar inderdaad totaal niet op dit niveau.
Ik heb het idee dat het Hoekstra niet eens slecht uit komt, weg met de sociale linkerflank van de partij die De Jonge vertegenwoordigt en vol rechts gaan.quote:Op woensdag 6 april 2022 15:08 schreef TomWaits het volgende:
Gewoon aanblijven en uit de coalitie stappen als CDA zodra de motie van wantrouwen aangenomen wordt. Het gewoon op zijn Rutte spelen nu.
Goh wat een verrassing.quote:Op woensdag 6 april 2022 15:12 schreef Jason22 het volgende:
Volgens de NOS, net op het journaal, lijkt de coalitie De Jonge gewoon te steunen.
Daar ben ik niet blij mee als D66 stemmer. CDA snap ik, de rest niet.quote:Op woensdag 6 april 2022 15:12 schreef Jason22 het volgende:
Volgens de NOS, net op het journaal, lijkt de coalitie De Jonge gewoon te steunen.
Dat zat er dik in. Laten we het debat eerst maar afwachten, maar het zou me in elk geval niks verbazen als we morgen weer naar een ouderwets toneelstuk kunnen kijken.quote:Op woensdag 6 april 2022 15:12 schreef Jason22 het volgende:
Wat een verassing met de nieuwe bestuurscultuur. Lijkt verdomd veel op de oude bestuurscultuur.quote:Op woensdag 6 april 2022 15:12 schreef Jason22 het volgende:
If it ain't broke, don't fix it. Met vriendelijke groet, Mark Rutte.quote:Op woensdag 6 april 2022 16:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Wat een verassing met de nieuwe bestuurscultuur. Lijkt verdomd veel op de oude bestuurscultuur.
Dat zou een hele goede eerste stap zijn ja. Waarna hij toch ook wel voor zichzelf uit mag gaan vogelen en vervolgens verantwoorden waarom hij zich zo heeft laten piepelen door Sywert. Maarja, die CDA beerput zal wel nooit opengaan voordat het CDA uitsterft.quote:Op woensdag 6 april 2022 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Gewoon: klopt, ik heb inderdaad me ook laten bedriegen door die oplichter in de paniek van de crisis... hoe moeilijk was dat? Dat had echt niemand hem kwalijk genomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |