Het lijkt dat de mondkapjesdeal nog wer een vervolg krijgt. FTM en de Volkskrant menen bewijs te hebben dat Hugo zich ermee bemoeide. Zelf ontkent hij het nog altijd.quote:De Jonge ontkent gelogen te hebben over rol in mondkapjesdeal
https://www.nu.nl/politie(...)-mondkapjesdeal.html
Voormalig minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge ontkent zich bemoeid te hebben met de mondkapjesdeal van mede-CDA'er Sywert van Lienden. Eerder op woensdag meldde de Volkskrant dat De Jonge dat wel deed, terwijl de inkoop van beschermingsmiddelen niet zijn verantwoordelijkheid was.
Wat er niet aan de berichtgeving klopt, wilde hij desgevraagd niet onderbouwen omdat er nog een onderzoek loopt. "Het voelt ongemakkelijk om er niet op te kunnen reageren. Maar dat onderzoek zal duidelijkheid geven hoe het wél is gegaan."
De Volkskrant meldde op basis van WhatsApp-berichten die zijn vrijgegeven door het ministerie van Financiën hoe De Jonge in zijn vorige baan bij een hoge ambtenaar aandrong op contact met Sywert van Lienden.
De Jonge nam op 10 april 2020, een week voordat de overheid een bestelling plaatste bij Van Lienden, via WhatsApp contact op met Bas van den Dungen, de secretaris-generaal van het ministerie van Financiën. "Je kunt die Sywert beter inside pissing out hebben dan outside pissing in", schreef De Jonge. "Met een klein beetje verdraagzaamheid moet dat lukken. Hoop echt dat het lukt."
De Jonge heeft altijd gezegd dat hij geen betrokkenheid had bij de deal. Dat was niet gelogen, benadrukte De Jonge woensdag. De minister zei in juli vorig jaar dat hij berichten van Van Lienden had doorgestuurd naar Martin van Rijn, die hiervoor verantwoordelijk was.
Dat is geen gelopen race aangezien er wel meer ministers gesneuveld zijn de laatste jaren.quote:Op woensdag 23 maart 2022 12:25 schreef Mylene het volgende:
De coalitie beschermt hem toch, een motie tot aftreden zal worden afgewezen.
Dit gaat echt om het persoonlijk handelen van De Jonge en niet over handelen van het ministerie.quote:Of eigenlijk Kuipers toch? Die is nu verantwoordelijk voor dat dossier.
Als de coalitie hem gaat beschermen dan zijn zij ook medeplichtig.quote:Op woensdag 23 maart 2022 12:25 schreef Mylene het volgende:
De coalitie beschermt hem toch, een motie tot aftreden zal worden afgewezen. Of eigenlijk Kuipers toch? Die is nu verantwoordelijk voor dat dossier.
Met een meerderheid heeft dat verder geen gevolgenquote:Op woensdag 23 maart 2022 12:34 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Als de coalitie hem gaat beschermen dan zijn zij ook medeplichtig.
Tenzij de Eerste Kamer daar een stokje voor steekt, want de regerende partijen hebben daar geen meerderheid.quote:Op woensdag 23 maart 2022 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Met een meerderheid heeft dat verder geen gevolgen
De Eerste Kamer kan een minister toch helemaal niet wegsturen? Ze zullen het in elk geval niet snel doen.quote:Op woensdag 23 maart 2022 12:46 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Tenzij de Eerste Kamer daar een stokje voor steekt, want de regerende partijen hebben daar geen meerderheid.
quote:Kamerdebat
Er vond vandaag ook een procedurevergadering plaats van de Commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 'Daar is ook gevraagd om een feitenrelaas', aldus Beekman. 'Die moet er voor maandag 12 uur zijn, en dan zal er dinsdag een Kamerdebat over worden aangevraagd.'
Wie er bij dat debat aanwezig zijn is volgens Beekman nog interessant, want De Jonge is niet de huidige minister van Volksgezondheid. 'Je hebt ministeriële verantwoordelijkheid, dus eigenlijk moet de nieuwe zorgminister Ernst Kuipers hiervoor naar de Kamer komen. Maar ik heb erover rondgevraagd, en iedereen zegt eigenlijk dat ze, hoewel ongebruikelijk, beide ministers in de Kamer willen hebben.'
Dat vind ik raar. Beide ministers ondervragen. Bedoel, ik snap het wel, maar als De Jonge een raar antwoord geeft moet Kuipers de gevolgen dragen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 08:41 schreef Hexagon het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-welke-hoedanigheid
Men stuurt dus wel aan op een debat me Hugo erbij
[..]
Daar is staatsrechtelijk wel een beetje discussie over, maar de heersende opvatting is dat het wel kan. Het is inderdaad een kwestie van politieke cultuur dat dat nier gebeurt.quote:Op woensdag 23 maart 2022 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Eerste Kamer kan een minister toch helemaal niet wegsturen? Ze zullen het in elk geval niet snel doen.
In de T. wordt al gepraat over aftreden. En dan niet zozeer vanwege de deal of de bemoeienis zelf (alhoewel je daar mijnsinziens ook wel iets van kunt vinden) maar vooral vanwege het liegen er over. Dit wordt een 'ik heb niet over Omtzigt gepraat' gevalletje.quote:En in de Tweede Kamer wordt dit denk ik ook allemaal helemaal niet zo heet gegeten. Dit is een typisch 'opgeblazen in de pers' ding. Net als die gronddeal van Knops, bijvoorbeeld. Ik vraag me af of hier uiteindelijk überhaupt 1 kamervraag over gaat komen (partijen roepen wel vaker in de krant dat ze vragen gaan stellen, staat lekker daadkrachtig). Lijkt me helemaal geen ding om over te vallen.
Een mini-enquete is wat anders. Dan ga je mensen onder ede horen, dat lijkt me in deze fase overkill.quote:Op donderdag 24 maart 2022 08:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik raar. Beide ministers ondervragen. Bedoel, ik snap het wel, maar als De Jonge een raar antwoord geeft moet Kuipers de gevolgen dragen.
Lijkt wel een mini parlementaire enquête. Beetje vreemd.
De Telegraaf heeft het al over aftreden als een minister volgens hen de verkeerde sokken draagt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 12:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de T. wordt al gepraat over aftreden. En dan niet zozeer vanwege de deal of de bemoeienis zelf (alhoewel je daar mijnsinziens ook wel iets van kunt vinden) maar vooral vanwege het liegen er over. Dit wordt een 'ik heb niet over Omtzigt gepraat' gevalletje.
De nieuwe bestuurscultuur in volle actie.quote:Het kabinet gaat de Tweede Kamer geen feitenrelaas sturen over de omstreden mondkapjesdeal met Sywert van Lienden. Minister Helder voor Langdurige Zorg en Sport vraagt de Kamer nog tot de zomer geduld te hebben.
"Uw wens tot snelheid en volledig inzicht in de feiten is de mijne", schrijft Helder. "Een deel van het feitenrelaas uitlichten zou echter geen recht doen aan de zorgvuldigheid en de volledigheid van het onderzoek."
Naam bij het beroepquote:Op maandag 28 maart 2022 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De nieuwe bestuurscultuur in volle actie.
Zou het ook een optie zijn dat alles in de openbaarheid gooien schadelijk is voor het onderzoek?quote:Op maandag 28 maart 2022 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
Goed nieuws voor Hugo: de regering gaat de Tweede Kamer voorlopig niet voorzien van het feitenrelaas waar ze om gevraagd hebben, dus voorlopig (zeker tot de zomer) hoeft hij zich nog niet te verantwoorden in het parlement.
[..]
De nieuwe bestuurscultuur in volle actie.
Alles is een optie, maar er zijn in dit verhaal iets te veel mensen die een belang hebben bij het zo lang mogelijk traineren van de zaak. Laten we nu niet doen alsof dit de eerste keer is dat het kabinet weigert om de Kamer van informatie te voorzien. En De Jonge zelf is ook niet zo'n fan van het openbaren van zijn eigen handelen, aangezien die zelfs een gerechtelijke uitspraak rondom WOB-verzoeken genegeerd heeft.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou het ook een optie zijn dat alles in de openbaarheid gooien schadelijk is voor het onderzoek?
Nouja de kamer lijkt er voorlopig wel genoegen mee te nemen dus het zal wel een goed argument geweest zijn.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alles is een optie, maar er zijn in dit verhaal iets te veel mensen die een belang hebben bij het zo lang mogelijk traineren van de zaak. Laten we nu niet doen alsof dit de eerste keer is dat het kabinet weigert om de Kamer van informatie te voorzien. En De Jonge zelf is ook niet zo'n fan van het openbaren van zijn eigen handelen, aangezien die zelfs een gerechtelijke uitspraak rondom WOB-verzoeken genegeerd heeft.
'De Kamer', of alleen het gedeelte van de Kamer dat toevallig tot een coalitiepartij behoort?quote:Op maandag 28 maart 2022 18:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja de kamer lijkt er voorlopig wel genoegen mee te nemen dus het zal wel een goed argument geweest zijn.
Uiteindelijk zou het toch uitstel van executie zijn voor Hugo.
Verbeterdquote:Op maandag 28 maart 2022 18:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja de kamer lijkt partijtoppen van de coalitie, en dus ook diens Kamerleden lijken er voorlopig wel genoegen mee te nemen dus het zal wel een goed argument geweest zijn.
Uiteindelijk zou het toch uitstel van executie zijn voor Hugo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |