quote:
Op maandag 28 februari 2022 07:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:[..]
Dat is niet wat je zegt. Het gaat er niet om of jij gelooft of Putin die dreiging voelt. Het gaat er om dat je niet ontkent dat het gevoel van dreiging terecht is. Het is totale en volledige flauwekul om te denken dat het Westen Rusland bedreigt met de toetreding van Oekraïne tot de EU. Er is nog nooit enige sprake geweest van een voornemen van Westerse kant (NATO/EU/VS) om Rusland aan te vallen, zeker niet in de recente geschiedenis.
Terwijl vanaf de andere kant de oorlogsretoriek en de dromen van een Groot Russisch rijk al decennia lang (en de laatste jaren heftiger dan ooit) deze kant opkomen. En Rusland wel de eigen grenzen op blijft rekken via oorlog en puppetstates. Tuurlijk, Amerika voert ook dubieuze oorlogen. Maar zij bezetten Mexico en Canada niet.
De enige reden waarom Rusland zich bedreigt voelt is omdat ze zijn blijven hangen in de koude oorlog en hun economie volledig afhankelijk is van zaken die niet toekomstproof zijn. Omdat ze investeren in de verkeerde zaken en het geld niet gaat naar modernisering, of voedsel voor het volk. Er is geen sprake van dreiging vanuit het Westen, er is slechts sprake van een ondergang van een rijk en dat hebben ze volledig en totaal aan zichzelf te danken. Niets meer en niets minder.
Poetin is in zijn eigen sprookje gaan geloven. Eerst het sprookje van dreiging uit het Westen, daarna in het sprookje dat hij dat met een nieuwe USSR kan counteren. Beide is flauwekul. De enige manier waarop Rusland weer een kans op grootheid maakt is na een apocalyptisch event, als ze dan wel op een normale manier met hun resources omgaan. Ze hebben de bot gemist en spartelen wat na. Niemand, echt niemand is geïnteresseerd in het Russische grondgebied. Zo zit de wereld niet meer in elkaar, dat snapt iedereen. Behalve een paar fossiele denkers in Rusland.
Sorry voor een late reactie - er moest gewerkt worden vandaag. Die roebels die putin mij betaalt zijn natuurlijk niks meer waard.
Ik wil graag 2 dingen heel duidelijk scheiden. Mijn eigen mening is heel egoistisch liberaal. Het interesseert me geen zier wat iemand doet, zolang ik er maar geen last van heb. In die lijn vind ik dat elk land soeverein zijn eigen weg op moet kunnen gaan. Dus dat een Oekraine bij de EU/NAVO wil horen vind ik prima. Andersom zie ik eigenlijk niet zo heel veel meerwaarde vanuit een EU/NAVO oogpunt wat het toevoegen van Oekraine oplevert. Ik vind niet dat een Hongarije ofzo nou zo'n extreem succesverhaal is van de EU en dat zal met een land als Oekraine echt niet beter worden. Vanuit mijn oogpunt vind ik handel en ook giften (of ontwikkelingshulp) naar Oekraine wel prima. Handel worden we zelf ook beter van en mbt die giften is het vast beter om de sociale ongelijkheid omlaag te brengen. Dat zorgt voor meer rust. Dus ook een gift heeft meerwaarde voor onszelf.
Wat ik vanmorgen schreef is vooral bedoeld als het denken vanuit een ander zn standpunt. En die standpunten mogen best op sprookjes gebaseerd zijn. Ik ben het ook niet eens met de sprookjes, maar ik wil wel snappen wat voor ideeen er achter liggen. Dat vond ik ook mooi gezegd door:
quote:
Op maandag 28 februari 2022 07:55 schreef Kickinalfa het volgende:Je zal toch op zijn minst moeten proberen te begrijpen waarom Putin een oorlog start.
Of het nu angst voor de NAVO is, ouderwets landjepik, gloriedagen van de USSR herbeleven of wat dan ook zolang wij niet weten wat hij ermee wil bereiken schiet je er niks mee op.
In mijn betoog kwam ik ook met een conclusie. Ik hoop dat de ellende voor Oekraine snel ophoudt. De Russische invasie mag in puin gehakt worden en eigenlijk nog liever met de staart tussen de benen terugtrekken. Alleen wanneer die vrede er komt, heb ik weinig zin in de volgende wanhoopsdaad uit Moskou. Dus afstraffen/pijn doen voor deze fout, maar niet blind zijn voor de belangen en het voorkomen van andere oorlogen of paniek-acties. Ook al betekent dat het opgeven van een deel van je eigen ideaal.
En jammer voor Oekraine, maar ondanks dat ik hun wens naar vrijheid heel goed snap - ik zie de strategische waarde voor ons niet om een gok te nemen om hen in onze armen te sluiten en te hopen dat er geen gestoorde op een knop drukt. Dus voor mij is het prima als Oekraine niet toegevoegd wordt tot NAVO/EU, maar wel economisch verder op weg geholpen kan worden.
En ik log pas in de avond in, dus ik heb nog redelijk wat bij te lezen. Maar in de huidige retoriek begrijp ik dat we vooral iets aanbieden als een toekomstig lidmaatschap als aan de voorwaarden wordt voldaan. De retoriek snap ik ook om Poetin dwars te zitten en te straffen, maar ook los van wat Rusland doet zou een echt lidmaatschap van zo'n land gaat ons nog heel wat kosten (subsidies, toekomstige conflicten op idealen etc).