Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Blijven bibberen terwijl Poetin landjepik speelt, vind ik ook geen aantrekkelijke optie.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het kan absoluut, maar dan ontketen je mogelijk een 3e wereldoorlog.
Zeker omdat wij (EU/Navo) ze al 20 jaar vertellen dat we graag willen dat ze onze vriendjes worden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:57 schreef Starhopper het volgende:
Ik vind het zielig voor de mensen daar
Steve?quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:58 schreef Starhopper het volgende:
Is er nog ergens een goede livestream? Aardappelhoofd is gestopt
Onwaar.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval meer dan b.v. tegen Saudi-Arabië.
Rusland bepaalt niet welk land vriendjes wil worden met welk ander land.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker omdat wij (EU/Navo) ze al 20 jaar vertellen dat we graag willen dat ze onze vriendjes worden.
Ondertussen worden er bommen gegooid op een bevolking wat er ook vrij weinig mee te maken heeft. Gewoon Russen van alles uitsluiten. Ze willen toch zo graag de beste zijn in alles. Doen ze dat maar lekker in eigen land. Tref je vooral de rijke russen mee.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:54 schreef heywoodu het volgende: [..] Oneens. Als 'neutraal', zoals op de Spelen de vorige paar keer, ok, maar volledig uitsluiten straft vooral mensen die er geen fuck mee te maken hebben.
Maar wel schorsen kan de Putins en co ook geen fuck schelen, dus dat maakt weinig verschil. Laat ze vooral maar uit Rusland wegblijven met grote evenementenquote:
Ook al zo een goor kutland, tijd dat we weer eens het heft in eigen hand gaan nemen en onze eigen infrastructuur gaan opbouwen, van dat soort shit landen wil je niet afhankelijk zijn.quote:
Onderschat de kracht van propaganda niet. Dat hebben we al gezien met Nazi-Duitsland.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Ben wel benieuwd hoe de gemiddelde metselaar of bakker uit een willekeurige Russische stad denkt over dit alles. Kan me toch niet voorstellen dat de gemiddelde man (of vrouw) een diepe haat tegen Oekraïne heeft ofzo.
Niemand met gezond verstand wil oorlog.
Het nieuws in Rusland heeft het al weken over Russische staatsburgers die opgespoord en vermoord worden in Oekraïne. Vandaar ook deze 'vredesmissie'. Dat beeld kan echt wel anders zijn hoor onder de bevolking.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Ben wel benieuwd hoe de gemiddelde metselaar of bakker uit een willekeurige Russische stad denkt over dit alles. Kan me toch niet voorstellen dat de gemiddelde man (of vrouw) een diepe haat tegen Oekraïne heeft ofzo.
Een deel zal wel in alle vuile Russische propaganda geloven. Een ander deel zal het worst wezen. En wat maakt het uit, ze hebben toch geen invloed op wat Poetin en zijn matties uitvreten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:
De gemiddelde metselaar of bakker wordt al jarenlang gevoed met het idee dat het Westen Rusland wil aanvallen, en dat Oekraïne een vooruitgeschoven pion is daarbij.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Voor Rusland is sport wél politiek.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:59 schreef Solstice1 het volgende:
Wat die Russische sporters betreft boeit het me gewoon geen flikker meer dat die wandelende prestige-projectjes overal van uitgesloten gaan worden. Dan emigreren ze maar en spelen ze voor een land dat geen dictatoriaal, genocidaal regime aan de macht heeft. Wie wil sowieso nog voor dat knakenland uitkomen al was het maar op een verhulde manier.
Misschien dat je in DEF iets kunt openen?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nogmaals de vraag: Welke topicsector op het forum kan ik gebruiken waar we wat rustiger analyses kunnen posten over dit conflict? Wat mij betreft is het te groot voor alleen een sneltreintopic.
China doet alleen wat slim is voor China.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Extreem slappe hap, maar dat was ook te verwachten.
Russen zijn wat dat betreft redelijk onverschillig, zijn bezig met hun eigen ding, politiek boeit het geen reet hoe het gaat, zolang ze maar hun dagelijkse shit krijgen, als je 80 jaar communisme hebt gehad gaat dat gewoon aan je voorbij.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:
quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef thedeedster het volgende:
Althans; zo zou het moeten zijn.
Tja. Als wij zo'n land jarenlang vertellen dat we ze echt graag als vriendje zouden willen hebben en ze vervolgens worden platgewalst door de boze buurman, hebben we een erg dubieuze rol gespeeld.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Rusland bepaalt niet welk land vriendjes wil worden met welk ander land.
Althans; zo zou het moeten zijn.
POL / Gaat Rusland Oekraïne binnenvallen? Wie liegt er? ?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nogmaals de vraag: Welke topicsector op het forum kan ik gebruiken waar we wat rustiger analyses kunnen posten over dit conflict? Wat mij betreft is het te groot voor alleen een sneltreintopic.
Ik zou zeggen open een nieuw Topic in POL.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Begin lekker zelf ergens een topic, in POL ofzo.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die is al bijna de hele nacht live geweestquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:04 schreef hollandia02 het volgende:
Wanneer gaat Lookner live of slaapt tie?
Er moet een subforum komen. Vraag hier allemaal om een subforum:quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Uurtje terug gaf ie aan dat hij al 16 uur op was en dat hij even pauze wilde nemen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:04 schreef hollandia02 het volgende:
Wanneer gaat Lookner live of slaapt tie?
Ze hebben al vele generaties door dat ze kut & smerig & kankerachtig & tyfus worden gevonden in bepaalde delen van de wereld. Dus dat laat ze weinig keus behalve een entente met Rusland.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ook al zo een goor kutland, tijd dat we weer eens het heft in eigen hand gaan nemen en onze eigen infrastructuur gaan opbouwen, van dat soort shit landen wil je niet afhankelijk zijn.
Daarom gewoon alles afkappen. Nergens meer aan mee laten doen. Willen ze dat wel kunnen ze zich aansluiten bij een ander land.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Voor Rusland is sport wél politiek.
Murw gebeukt ja, wat dat betreft is er voor de Russen niet bijster veel veranderd sinds de val van de USSR.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Russen zijn wat dat betreft redelijk onverschillig, zijn bezig met hun eigen ding, politiek boeit het geen reet hoe het gaat, zolang ze maar hun dagelijkse shit krijgen, als je 80 jaar communisme hebt gehad gaat dat gewoon aan je voorbij.
Wat gaat er nu in hun hoofden om?quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker omdat wij (EU/Navo) ze al 20 jaar vertellen dat we graag willen dat ze onze vriendjes worden.
Dat komt er zodra het conflict zich uitbreidt vermoed ik.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er moet een subforum komen. Vraag hier allemaal om een subforum:
FB / Subforum oorlog
Ja, da's ook weer zo.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Onderschat de kracht van propaganda niet. Dat hebben we al gezien met Nazi-Duitsland.
Ja, dan kunnen we niet meer FOK!en iddquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat komt er zodra het conflict zich uitbreidt vermoed ik.
(Al hebben we dan allemaal geen internet meer, geen stroom en zijn we kapotgenuked)
In van Baalens waarschijnlijk wat madenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Wat gaat er nu in hun hoofden om?
[ afbeelding ]
Jullie dagen de wereld uit, niet ik.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt jongen. Lees deze conversatie eens terug en vraag je af of 10 jarige HSG trots geweest zou zijn.
Zo’n sportbond waar alle doping is vrijgegeven.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:05 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Daarom gewoon alles afkappen. Nergens meer aan mee laten doen. Willen ze dat wel kunnen ze zich aansluiten bij een ander land.
Beter gewoon zelf gebruiken zodat er betaalbaar gas is voor iedereen. Waarom verkopen en shell dikke winst geven? Kapitalismequote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef laforest het volgende:
Wel tijd om gas te gaan winnen in Groningen. Zal een grote vraag naar zijn = dikke winst voor Nederland.
Mede door dit soort eikels ja. Lekker Oekraine lokken en paaien en ze vervolgens laten stikken terwijl Poetin ze platwalst. Bahbah.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Idem, misschien was het wensdenken maar dacht dat het bij die twee 'staatjes' in het oosten zou blijvenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:08 schreef dimmak het volgende:
Dit had ik nooit, maar dan ook nooit verwacht. Wat een enorme mafketel.
Omdat er iets meer mensen in Europa zijn die gas nodig hebben dan alleen wij?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Beter gewoon zelf gebruiken zodat er betaalbaar gas is voor iedereen. Waarom verkopen en shell dikke winst geven? Kapitalisme
Je denkt dat we Qatar zijn ofzo? We hebben niet eens genoeg om voor ons zelf te voorzien.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef laforest het volgende:
Wel tijd om gas te gaan winnen in Groningen. Zal een grote vraag naar zijn = dikke winst voor Nederland.
Bij Van Baalen vrij weinig. Maar daar is wel het lont in het kruitvat gestoken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze schijnen hier hem wel in te steunen hoewel zij liever geen oorlog willen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd hoe de meeste Russen hier tegen aan kijken. Wegkijken en weten dat het niet deugt? Of geloven ze in het verhaal van Poetin?
Ja, en die ga je dan lekker uitknijpen met woekerprijzen. Goed idee johquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat er iets meer mensen in Europa zijn die gas nodig hebben dan alleen wij?
Jij daagt vooral je mede-fokkers uit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Jullie dagen de wereld uit, niet ik.
PDF Postduif forumquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
(Al hebben we dan allemaal geen internet meer, geen stroom en zijn we kapotgenuked)
Natuurlijk volledig onze eigen schuld. Is ook niet alleen Oekraïne dat daardoor getroffen wordt, op de Westelijke Balken laten we ook zat staten nog in dat limbo verkeren als het om EU lidmaatschap gaat (geen onderhandelingen willen starten maar wel boos worden als ze hulp van Rusland of China aannemen).quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mede door dit soort eikels ja. Lekker Oekraine lokken en paaien en ze vervolgens laten stikken terwijl Poetin ze platwalst. Bahbah.
Dat is één. Nog zo'n 144 miljoen te gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:11 schreef Momo het volgende:
[ instagram ]
Manizha, deelneemster voor Rusland van songfestival in 2021, spreekt zich uit tegen Poetin.
https://redd.it/szdzywquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd hoe de meeste Russen hier tegen aan kijken. Wegkijken en weten dat het niet deugt? Of geloven ze in het verhaal van Poetin?
Klopt. Compleet immoreel in dat opzicht de EU. Hen wel verlijden maar nu kunnen zij de klappen opvangen die wij bij de Russen hebben uitgelokt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is het internet ooit uitgevonden om communicatie bestand te maken tegen Atoomaanvallenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee ik zeg wat ik denk en dat jij er zo op reageert is jouw keuze.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Jij daagt vooral je mede-fokkers uit.
Prijsverhoging is wel een goede manier om een soort rantsoen in te bewerkstelligen. Laat iedereen maar even de verwarming een paar standjes terugzettenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, en die ga je dan lekker uitknijpen met woekerprijzen. Goed idee joh
En misschien hadden we dat dan kunnen erkennen in München en met een papiertje met de handtekeningen kunnen gaan zwaaien terwijl we uitriepen "Vrede in onze tijd!"quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Idem, misschien was het wensdenken maar dacht dat het bij die twee 'staatjes' in het oosten zou blijven
Die zal binnenkort wel uit een raam vallen bij een feestje.......quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:11 schreef Momo het volgende:
[ instagram ]
Manizha, deelneemster voor Rusland van songfestival in 2021, spreekt zich uit tegen Poetin.
Die Russen willen geen oorlog, ze worden erin getrokken door Poetin. Zoals het altijd is gegaan daar.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:09 schreef Momo het volgende:
Leg eerst maar eens de grootverbruikers stil, win je stuk meer mee.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Prijsverhoging is wel een goede manier om een soort rantsoen in te bewerkstelligen. Laat iedereen maar even de verwarming een paar standjes terugzetten
Walgelijk en vunzig idd.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Compleet immoreel in dat opzicht de EU. Hen wel verlijden maar nu kunnen zij de klappen opvangen die wij bij de Russen hebben uitgelokt.
Die vraagt vandaag nog asiel aan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:11 schreef Momo het volgende:
[ instagram ]
Duidelijk te lezen inderdaad. Prachtige tekstenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:11 schreef Momo het volgende:
[ instagram ]
Putin gooit bommen op joodse pizzeria'squote:Op donderdag 24 februari 2022 09:14 schreef TLC het volgende:
Heeft Putin nu de neonazi's in Oekraine uitgeschakeld ?
Was dat niet uitgevonden omdat een wetenschapper van CERN geen zin had om steeds te moeten faxen?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is het internet ooit uitgevonden om communicatie bestand te maken tegen Atoomaanvallen
Volgens velen hier was Biden onnodig paniek aan het zaaien.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:01 schreef 297534 het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen: Biden heeft het allemaal goed voorspeld. En zijn voorgestelde acties: meer troepen naar Litouwen e.d., Russische elite in buitenland aanpakken, maar geen militairen naar Oekraïne zelf, lijken mij ook wel verstandig. Hoe zuur ook voor Oekraïne natuurlijk. Maar VS vs. Rusland moeten we echt niet willen.
Nee Tim Berners Lee heeft HTML uitgevondenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Was dat niet uitgevonden omdat een wetenschapper van CERN geen zin had om steeds te moeten faxen?
Ik zag ze al asiel aanvragen in mn inboxquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:08 schreef NoXia het volgende:
#neverforget #UkraineGirls
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |