abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203790035
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
Economisch kan wel redelijk, mits er geen rare dingen gebeuren. Maar qua oorlog e.d. ? Dat lijkt me echt heel erg koffiedik kijken.
Niet echt hoor.

https://academic.oup.com/isq/article/65/3/660/6124679

quote:
Almost 10 years ago in this journal, Hegre et al. (2013) published predictions for the probability of internal armed conflict for most countries in the world for the next 40 years.1 The article demonstrated that it was possible to construct predicted probabilities of armed conflict decades into the future using dynamic models and projections for key independent variables.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 22:34:07 #177
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203790058
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:30 schreef Frutsel het volgende:
Koblenko bij Jinek ziet na gister de Russische tanks al in Parijs staan...

En we hebben niets geleerd van 2014.

Die laatste regel geloof ik wel.
Jammer dat zo iemand ook ineens zichzelf weer relevant vind.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_203790122
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 20:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een Russische aanval tegen een NAVO-land is inderdaad ondenkbaar. Dit verklaart ook de strategie aangaande Oekraïne. Door het Donbas deel bezet te houden kan Oekraïne niet tot de NAVO toetreden zonder verlies van grondgebied. Vanuit Russisch oogpunt is dit een win-win situatie.
Daar ben ik na Poetin's geraaskal gisteravond niet meer zo zeker van. Die psychopaat wil "een historische fout rechtzetten", net zoals die andere bekende dictator - die met die bloksnor - ooit de historische fout van het verdrag van Versailles recht wilde zetten. Dat kostte uiteindelijk miljoenen Europeanen hun leven...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203790123
Documenten verbrand in de Russische ambassades van Kiev hoor ik Jeroen Akkermans zeggen.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203790170
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 22:38:34 #181
8781 crew  Frutsel
pi_203790179
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Documenten verbrand in de Russische ambassades van Kiev hoor ik Jeroen Akkermans zeggen.. :{
Ja en in die van Odessa en meerdere plekken
pi_203790195
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:21 schreef hhh38 het volgende:
[ twitter ]

Verstandige teksten van een Fin :)
Ben het volledig met hem eens en heb verschillende punten die hij noemt ook al benoemd.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 22:39:57 #183
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203790214
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:51 schreef speknek het volgende:

[..]
Dit komt natuurlijk helemaal niet uit de lucht vallen. Na het mislukken van de onderhandelingen met de NAVO in de begin 2000s, en Europa die eerste Georgië en vervolgens Oekraïne steunde tegen Rusland gedraagt Putin zich al vijftien jaar lang steeds nadrukkelijker als een toxisch verongelukt exvriendje die gedreven wordt door rancune. Al tien jaar lang is hij bij besprekingen achter gesloten deuren urenlang aan het ranten tegen andere wereldleiders over het Russische keizerrijk. De laatste keer kwam Merkel terug en zei ze dat zijn geestelijke gezondheid ernstig in twijfel getrokken moest worden. Iedereen deed nog alsof het een spelletje was omdat Putin een briljant strateeg zou zijn, maar inmiddels weten we dat hij daadwerkelijk langzaam maar zeker krankzinnig begon te worden, door een oorlog te beginnen zonder enig uitzicht en iedereen met zich mee wil sleuren.

Waarom precies nu? Het kan simpelweg 22022022 zijn, een mooi getal in de zelfbedachte narratief van Tsaar Putin de heroveraar. Georgië werd aangevallen op 8/8/8. Het is ook exact tien jaar nadat Janoekovitsj het land moest uitvluchten. Waarom niet eerder? Het was vlak na het Minsk 2 akkoord, Nederland was nog niet over MH17 heen, Trump zat zo stevig in de tang van de Russische inlichtingendiensten dat Putin rustig kon voorbereiden. Het leger moest ook nog gemoderniseerd worden, want Oost Oekraïne overnemen met groene mannetjes ging een stuk lastiger dan ze van tevoren bedacht hadden. Waarom niet in 2020? Putin is bekend panisch voor corona en heeft zich opgesloten in zijn paleis. Daarnaast zou het hard door een staand leger aan de grens heentrekken, wat je sitting ducks maakt voor de tegenpartij. Dus het was ook nog wachten tot iedereen gevaccineerd was.

Als laatste nog dit, er gaan al langer geruchten dat Putins fysieke en geestelijke gezondheid tanende is en hij wordt steeds paranoider. Zijn enorme tafels wel eens gezien waarbij iedereen op dertig meter afstand van hem zit? Hij weet dat zijn tijd erop zit en heeft nu letterlijk niets meer te verliezen. Het interesseert hem geen klap hoeveel mensen er overlijden, zolang hij maar een nalatenschap heeft wat niet bestaat uit langzaam alle macht verliezen, en ergens treurig vergiftigd op de grond van zijn paleis te sterven.
Je maakt in ieder geval werk van een uitgebreide reactie op een normale manier, dat valt te prijzen. :)

Inhoudelijk: met die symbolische data kan ik niet zoveel. Het lijkt mij dat je eventuele strategische voordelen niet ondergeschikt maakt aan symboliek. Ik vind dat zelf wat te vergezocht.

Het verongelijkte ex-vriendje-narratief is al vaker voorbij gekomen, ook dat vind ik een veel te eenvoudige voorstelling van zaken. Het gaat hier om enorme geopolitieke belangen, machtsverhoudingen, enorme economische belangen die effect hebben op de levens van miljoenen mensen. Wanneer Rusland militair vrijwel wordt geneutraliseerd (inclusief hun kernwapenarsenaal door raketschilden), zal dat hun huidige machtspositie op het wereldtoneel nog verder verzwakken. Dan heb je economisch dus ook weinig meer in te brengen en moet je je volledig schikken naar andere wereldmachten.

Als een land dat zichzelf als wereldmacht beschouwt wil voorkomen dat hun positie steeds verder verzwakt, is het mijns inziens niet gek dat ze daar actie op ondernemen. Of de manier waarop dat nu gebeurt juist is, kun je zeker vraagtekens bij zetten. Je kunt je echter tegelijkertijd afvragen welke andere middelen ze nog tot hun beschikking hebben om zich te laten gelden.

Over die geestelijke gezondheid: tja, dat vind ik echt slechts wat speculatie en beeldvorming om de man tot idioot te reduceren.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 22:40:02 #184
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_203790219
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Ambassade en consulaten. Normale praktijk als ze het gebouw snel moeten verlaten.
are we infinite or am I alone
  dinsdag 22 februari 2022 @ 22:40:08 #185
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_203790221
Zat net op Google Maps naar Oekraïne te kijken. Wat me opviel: verkeersdrukte op de weg van Charkov naar Dnipro.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_203790284
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:08 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]

Dit blijft inderdaad een fascinerend filmpje :o . Blijkbaar had het hoofd van de geheime dienst geen idee wat Poetin ging besluiten en wat hij moest zeggen. En wordt vervolgens compleet vernederd door Poetin.
Ik had dit stukje nog niet gezien, ronduit verbijsterend.

Ik denk dat de Russen met een probleem zitten (en de rest van de wereld daarmee ook); hoe vertel je je steeds senieler wordende KGB boomerbaas dat het hoog tijd is dat 'ie zijn functie overhandigt aan iemand die wel nog 100 procent in orde is.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203790293
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Als eerst Bill Clinton en daarna George W. Bush Poetin serieuzer hadden genomen, en dan er nu nog steeds een G-8.
Als ze hem serieus hadden genomen dan hadden ze decennia geleden geregeld dat Europa onafhankelijk was van Russisch gas en dat land financieel gedecimeerd zodat ze zelfs dit niet meer konden flikken.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 22:44:08 #188
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_203790323
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:40 schreef PzKpfw het volgende:
Zat net op Google Maps naar Oekraïne te kijken. Wat me opviel: verkeersdrukte op de weg van Charkov naar Dnipro.
Langzaam rijdend verkeer bedoel je neem ik aan, Google meet geen drukte maar snelheid
pi_203790336
Victoria wil de NS1 ook dichtschroeven en DE in de kou zetten :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203790364
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:39 schreef Repentless het volgende:

Wanneer Rusland militair vrijwel wordt geneutraliseerd (inclusief hun kernwapenarsenaal door raketschilden), zal dat hun huidige machtspositie op het wereldtoneel nog verder verzwakken. Dan heb je economisch dus ook weinig meer in te brengen en moet je je volledig schikken naar andere wereldmachten.

Ik snap niet waarom je economische macht en militaire macht aan elkaar koppelt. Natuurlijk zal er enige overlap zijn maar niet bepaald correlatie. Duitsland heeft een veel grotere economische macht dan Rusland meer dan 2x het BNP maar dat is nou niet bepaald afhankelijk van hun leger of wel? Nederland zit op ongeveer de helft van de economie van Rusland maar dat zal toch niet liggen aan ons geweldig indrukwekkende leger of wel?
pi_203790391
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_203790400
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:26 schreef speknek het volgende:

[..]
Dat doen ze ook (Finland dan, Polen was al een land, net als Turkije).
Zie het draadje hierboven. Finland maakt zich echt geen illusies wat de speech van Putin gisteren betekende, die zijn niet zo naïef als jij.
De oma van m'n vriendin is al aan het hamsteren geslagen :')

Maar die is dan ook al ver in de 90, woont in Mikkeli vlakbij de Russische grens en heeft de winteroorlog nog bewust meegemaakt.
pi_203790579
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom je economische macht en militaire macht aan elkaar koppelt. Natuurlijk zal er enige overlap zijn maar niet bepaald correlatie. Duitsland heeft een veel grotere economische macht dan Rusland meer dan 2x het BNP maar dat is nou niet bepaald afhankelijk van hun leger of wel? Nederland zit op ongeveer de helft van de economie van Rusland maar dat zal toch niet liggen aan ons geweldig indrukwekkende leger of wel?
Ik denk dat in Rusland die correlatie er wel is, net zoals in de VS, vanwege dat enorme militaire apparaat dat ze hebben. Hoeveel banen en bedrijvigheid leveren leger, marine en luchtmacht daar wel niet, direct en indirect?
  dinsdag 22 februari 2022 @ 23:00:04 #194
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_203790720
Als Rusland die twee gebieden inneemt moet men gewoon Oekraïne bij de NAVO nemen. Er moet ergens een grens getrokken worden voor die megalomane gek.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_203790785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:53 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik denk dat in Rusland die correlatie er wel is, net zoals in de VS, vanwege dat enorme militaire apparaat dat ze hebben. Hoeveel banen en bedrijvigheid leveren leger, marine en luchtmacht daar wel niet, direct en indirect?
Ik weet niet of dat correlatie te noemen is. Dat geld en de grondstoffen die naar het leger gaan kun je ook naar lucratievere industriën sturen. Als het echt correlatie was zouden we er in Nederland dus ook goed aan doen onze militaire macht uit te breiden. Maar dat is alleen maar het rondpompen van overheidsgeld, investeringen in nuttiger zaken zoals infrastructuur onderwijs zullen een land vrijwel altijd meer opleveren.

Natuurlijk ik kan ernaast zitten hoor maar ik geloof niet dat het economisch voor Rusland zo aantrekkelijk is om internationale paria te worden in ruil voor invloed in wat vrij kansloze regios. Lijkt mij een stuk aannemelijker dat het vooral goed is voor het ego van de Rus dan dat het economisch echt een goede strategie is om een gigantisch leger aan te houden voor het veroveren van wat broodkruimels.

In geval van Amerika begint de doctrine dat het leger zoveel welvaart brengt ook wel wat deukjes op te lopen. Van die debacles als Afghanistan en Irak zijn nou niet bepaald voorbeelden van geweldig besteed geld.
pi_203790794
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Ik ga het niet eens klikken. Zal vast zijn zoals elke andere Rus die op tv aan het raaskalken is over de NAVO die dichterbij komt. Onzin.
Ja super makkelijk gelijk dit standpunt innemen. Doe maar wel effekes lezen chef.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_203790803
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
Goh, ja. Iedereen zou achter de Amerikanen moeten lopen. Dat is in de redelijk recente historie een bewezen succesformule geweest. :')
Achter een dictator aan lopen die wel eens even met militair machtsvertoon een "historische fout" zal herstellen is inderdaad veel beter. ^O^
pi_203790886
Vladimir komt ons redden van Rutte en Kaag *O*

Ontopic, het is 1 grote show.. Allemaal al bekokstoofd van begin tot eind.
Lach met een schone bips
pi_203790969
Wat een macht kun je in potentie toch hebben als je met één druk op de knop ook een nucleaire oorlog kan ontketenen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_203790983
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 23:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat correlatie te noemen is. Dat geld en de grondstoffen die naar het leger gaan kun je ook naar lucratievere industriën sturen. Als het echt correlatie was zouden we er in Nederland dus ook goed aan doen onze militaire macht uit te breiden. Maar dat is alleen maar het rondpompen van overheidsgeld, investeringen in nuttiger zaken zoals infrastructuur onderwijs zullen een land vrijwel altijd meer opleveren.

Natuurlijk ik kan ernaast zitten hoor maar ik geloof niet dat het economisch voor Rusland zo aantrekkelijk is om internationale paria te worden in ruil voor invloed in wat vrij kansloze regios. Lijkt mij een stuk aannemelijker dat het vooral goed is voor het ego van de Rus dan dat het economisch echt een goede strategie is om een gigantisch leger aan te houden voor het veroveren van wat broodkruimels.

In geval van Amerika begint de doctrine dat het leger zoveel welvaart brengt ook wel wat deukjes op te lopen. Van die debacles als Afghanistan en Irak zijn nou niet bepaald voorbeelden van geweldig besteed geld.
Ben het grotendeels met je eens hoor, geld spenderen aan militaire macht levert uiteindelijk niet echt iets op. Maar voor het directe en indirecte personeel wel natuurlijk, en die dragen bij aan de (lokale) economie. Op de lange termijn zal dat echter nooit genoeg zijn alleen.

En daarom denk ik ook dat dit een heilloos avontuur is voor Putin. De economie is te fragiel, en teveel militair materiaal is gewoon te verouderd om een langlopend conflict aan te kunnen. De enige reden die ik kan bedenken waarom Putin dit doet is omdat hij hersenschimmen over een glorieus verleden na loopt te jagen, waar hij over sprak in zijn speech. Totaal onrealistisch natuurlijk, hedendaags Rusland wint hier niks mee op de lange termijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')