Sinds eind jaren '90 is de limiet op 12 teams met 2 auto's gezet. Dit om te voorkomen dat teams met weinig geld opduiken en vervolgens binnen korte tijd weer met veel schulden de F1 verlaten. En het verhoogde de 2asrde van de teams doordat ze altijd aan de start van de race konden verschijnen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?
Dat is wel een flinke aanpassingquote:
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond volgens mij al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022 uit april, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassing
Had er ook al eerder wat over vernomen ja, maar wist niet dat ze het echt zouden gaan doenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassing
Ik doe wel een 2022 OP overhaul zodra alle teams de liveries onthuld hebben.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 19:20 schreef Sodemieters het volgende:
Misschien de OP even bij de tijd brengen, qua teams en rijders?
Ja, zo heb je dan ook niet lui die op 't randje Q3 halen, meer als laatste er niet in heeft zitten daar en dan strategisch tegen de Q2 luitjes moet gaan afleggen. Prima. Was een vage regel sowieso. Misschien om top teams een nadeel te geven, maar die haalde het toch wel en was dus eerder een nadeel voor diegenen die hen juist bij willen houden echter zo met de lui erachter in de knoop komen te liggen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 22:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef MoreDakka het volgende:
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen!
quote:Op zondag 20 februari 2022 12:10 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken.
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de racequote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.
Leverde hem een straf op
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijkquote:Op maandag 21 februari 2022 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)
Je had tussen 1997 en 2006 natuurlijk ook nog de bandenstrijd, met eerst Goodyear/Bridgestone en later Bridgestone/Michelin. Dat bracht ook extra variabelen met zich mee. Zou op zich leuk zijn als we zoiets weer zouden krijgen.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijk
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.
Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk.
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.
Dus de enige regel is dan om tenminste één stop te maken. Al het andere schaf je af.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Of je spaart wat in het begin of einde van de race. Dat doet men in de MotoGP ook, leidt soms tot zeer spannende ontknopingen zonder pitstopsquote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |