quote:Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn is dat!
Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?
Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).
Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?
Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.quote:Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn is dat!
Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?
Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).
Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Dat ligt aan de school. Ze willen bij D op school vooral dat het een beetje op 1 lijn blijft, of stijgt. Als een kind steeds lager gaat scoren is er vaak wat aan de hand. De cito van groep 7/8 en de NIO (capaciteitstest ipv weet-test) en de mening van juf zijn dan leidend. Eind groep 7 krijgen we een voorlopig advies en dan in februari groep 8 de definitieve.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Klinkt goed! In het buitenland kijken ze vaak met verbazing naar ons systeem van vroege selectie. Maar wij zijn het met z'n allen natuurlijk heel normaal gaan vinden.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:43 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @Deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:32 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
Hier doen ze allebei. NIO deden ze begin groep 8, mogelijk dit jaar eind groep 7. En dan de CITO als laatste ronde na het uiteindelijk advies nog..quote:Op maandag 31 januari 2022 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
Ikquote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven
Ik ga haar ook niet ontmoedigen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven
Ikquote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Ik ga haar ook niet ontmoedigen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Thanks! Ik kan me voorstellen dat je met een eventuele schoolwissel wat voorzichtiger bent idd.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier 2 beta's.
Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.
Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.
Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijkenquote:Op maandag 31 januari 2022 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @:deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.
Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.
Ze moeten iets registreren. Dus dan moeten ze iets anders verzinnen met de school. Dus ze kunnen het wel willen, maar het is niet zo simpel inderdaad.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.
Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
Die kleutercito is op een bepaald moment inderdaad afgeschaft. De politiek heeft besloten dat zulke schoolse toetsen niet geschikt zijn om de ontwikkeling van kleuters te volgen. Dus maak je geen zorgen, dat is niet de leerkracht alleen geweest. Zie dit nieuwsbericht: Geen toetsen meer voor kleuters.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijken![]()
Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
Ja, dat is ook mijn insteek idd. En die van L. Ik wil vooral voorkomen dat ik haar op voorhand ontmoedig. Mijn moeder vertelde me vroeger dat ik geen dierenarts kon worden omdat ik zo slecht was in wiskunde en dat heb ik haar naderhand best kwalijk genomen. Liever had ik dat zelf ondervonden.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:05 schreef laziness het volgende:
Ik heb wel een talenknobbel maar vond Latijn en Grieks steeds zwaarder worden in de bovenbouw. Ik ben uiteindelijk met maar één van de twee verder gegaan toen. Maar als je op een school zit die zowel atheneum als gymnasium aanbiedt is er alle ruimte om het uit te proberen en weer te switchen. Dus na elk leerjaar weer bepalen wil ik dit nog. Dat is het fijne er aan vind ik. Lukt het is het een mooie extra en bevalt het niet dan is er geen man overboord.
Ik hoopte al op een uitgebreide, onderbouwde reactie van jou.quote:Op maandag 31 januari 2022 13:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.
Woordenschat lijkt erg op wat je in de andere talen doet: woordjes stampen. De grammatica van het Latijn is anders dan van het Nederlands door de naamvallen. Dit is het analytische gedeelte: je leert de uitgangen van werkwoorden en zelfstandig naamwoorden en daardoor kun je hun functie in de zin herkennen. Het is een soort puzzelen. De geschiedenis, verhalen en mythen spreken voor zich. Als de docent een goede verteller is, is het vak meteen zoveel leuker.
Het accent ligt doorgaans niet bij woordenschat, maar meestal moet je alsnog veel woorden leren. Niemand vindt dat echt leuk, maar het gaat de een beter af dan de ander. Bij mijn eindexamen mocht ik een woordenboek gebruiken, dat zegt denk ik wel genoeg. Tegelijk krijgt mijn neefje nu 'levend Latijn' en dat doet een groter beroep op parate woordenschat. Maar voor zover ik weet vormt dit type onderwijs de uitzondering en ligt een groot accent op grammatica en dus het ontcijferen van geschreven taal. Ik kan me voorstellen dat dat voor een beta leuk is.
Grieks heeft een eigen alfabet en dat brengt een dimensie met zich mee die veel kinderen leuk vinden: nieuwe symbolen leren. Dat zijn meteen de symbolen die je bij wiskunde en statistiek tegenkomt. Ik kan me ook voorstellen dat dat leuk is voor een beta.
Wat heb je aan Latijn en Grieks? Het helpt je bij je algemene vorming, bijvoorbeeld doordat je leert dat ons denken in een bepaalde traditie staat. Ik vond het zelf verhelderend om Cicero in het Latijn te lezen en zelf tot de constatering te komen dat discussies die toentertijd over de doodstraf bestonden erg lijken op de discussies die we nu voeren. Als je op vakantie in Italië bent en een kerk bezoekt, kun je de teksten lezen. Voor mij was het geweldig om te leren dat verschillende talen andere structuren hebben. Ik ben er taalkunde door gaan studeren en ik kan me voorstellen dat dat ook een leerzame les is voor iemand die affiniteit heeft met programmeren.
Ik ben een beta die grieks en latijn erbij heeft gedaan want leuk. Kan me helemaal vinden in wat Claudia schrijft. Ik had ongeveer dezelfde cijfers die jij noemt, dus 8-10 voor de betavakken en wat meer tussen 7-8 voor talen. Tekstverklaren was ik ook niet zo goed in en de grammatica van duits vond ik een ramp. Maar grieks en latijn scoorde ik ook 8-10, ik vond het veel leuker en uitdagender en interessanter dan de andere talen, en inderdaad het puzzelen en de mythologie vond ik tof. Bij grieks het andere alfabet, en dat je door latijn meer inzicht krijgt in woorden en andere talen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.
Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
Bij meisjes werd ie n het jaar dat ze 13 werden gegeven, omdat de vaccinatie moet plaatsvinden voor ze seksueel actief zijn. Als dat bij jongens ook een argument is, kan ik me voorstellen dat hij met tien jaar nog wel even kan wachtenquote:Op maandag 31 januari 2022 17:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik kan niet meepraten, want VMBO
Iets anders; ik lees net dat vanaf dit jaar alle jongens van 10 jaar en ouder worden uitgenodigd voor een HPV vaccinatie. Mijn zoon heeft er net 3 gehad (9 jaars prikken en 1 COVID) en is er hélemaal klaar mee
Kan dit nog een paar jaar wachten?
Klopt, maar omdat de bescherming langdurig is willen ze het naar voren schuiven; vanaf 10 jaar dus.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij meisjes werd ie n het jaar dat ze 13 werden gegeven, omdat de vaccinatie moet plaatsvinden voor ze seksueel actief zijn. Als dat bij jongens ook een argument is, kan ik me voorstellen dat hij met tien jaar nog wel even kan wachten
Helemaal mee eens! Ik heb me tijdens m'n studie in complexe materie moeten verdiepen en heb altijd terug kunnen vallen op de analytische vaardigheden die ik bij het ontcijferen van klassieke talen heb ontwikkeld: schrik niet van het geheel maar begin bij het begin en werk systematisch, dan kom je er vanzelf.quote:Op maandag 31 januari 2022 17:05 schreef _flore het volgende:
Denk dat dit ook kan helpen in niet bang zijn voor een grote chaos aan lesstof en juist zelfvertrouwen krijgen dat je het stapje voor stapje best kunt. Dat vond ik handig toen ik een beta studie ging doen waar je je door onoverzichtelijk grote hoeveelheden studiemateriaal heen moest worstelen.
Cicero als examenonderwerpquote:Op woensdag 2 februari 2022 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt het eindexamen Latijn 2021 gewoon bekijken!
Wij deden samen eindexamen. Ik was wel fan!quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:35 schreef Lemijn het volgende:
In 1999 was het ook Cicero. Ik was geen fan.
Serieus?quote:Op woensdag 2 februari 2022 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij deden samen eindexamen. Ik was wel fan!
Quousque tandem abutere, Catilina, patientia nostra?
Retorica vond ik ook erg leuk. Zo herinner ik me een stijlfiguur waar Cicero zich van bediende, de praeteritio: zeggen dat je niet op een bepaald onderwerp in wilt gaan en er daardoor toch op ingaan. Dat is een foefje waar ik op Fok! wel eens op terugval. Zo zie je maar waar klassieke talen allemaal goed voor zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2022 15:16 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Serieus?Haha, het was mijn slechtste vak geloof ik, ik vond het puzzelen bij Latijn altijd leuk maar deze teksten zo saaaaaai. Maar die quote ben ik zeker nooit vergeten….
2000 ookquote:Op woensdag 2 februari 2022 14:35 schreef Lemijn het volgende:
In 1999 was het ook Cicero. Ik was geen fan.
Dit is mijn verhaal! Precies hetzelfdequote:Op woensdag 2 februari 2022 22:04 schreef Aventura het volgende:
Nee, ook hij begon al in groep 5. Inmiddels weet en kan hij nu stukken meer. Dus op zich kan hij nu wel zelfstandig een onderwerp kiezen, dit ook toetsen bij de leerkracht (of het goed is). Hij kan tekst verwerken en met PowerPoint werken. Maar ik zie hem nog niet helemaal zelf een spreekbeurt in elkaar zetten. Hij loopt sowieso snel vast. Hij kan rustig een uur achter de computer zitten zonder vooruit te komen omdat hij dan (bijvoorbeeld) niet weet hoe je een opsomming moet vormgeven (terwijl dat natuurlijk een totaal irrelevant detail is). En dan word ik natuurlijk weer boos en geïrriteerd omdat er zo veel tijd is verspild. Hij werkt alleen door als ik naast zit en hem continu aanspoor en op dingen wijs. Ik vind dat gewoon zo raar en ook frustrerend. Zelf deed ik alles volkomen zelfstandig en alleen. Mijn ouders hielpen me nooit ergens mee! Daardoor voel ik me ook weleens machteloos omdat ik niet goed weet wat ik kan doen om hem te helpen om zelfstandiger te worden.
Kun je hem het niet eerst laten uitschrijven/tekenen, welke informatie hij op elke sheet wil laten zien? Dan kan hij vervolgens dat makkelijker vertalen naar een PowerPoint, evt met hulp. Of vraag hem zelf hoe hij alles wat hij nog moet doen op zou kunnen knippen in kleinere delen die hij wel overziet.quote:Op woensdag 2 februari 2022 22:04 schreef Aventura het volgende:
Nee, ook hij begon al in groep 5. Inmiddels weet en kan hij nu stukken meer. Dus op zich kan hij nu wel zelfstandig een onderwerp kiezen, dit ook toetsen bij de leerkracht (of het goed is). Hij kan tekst verwerken en met PowerPoint werken. Maar ik zie hem nog niet helemaal zelf een spreekbeurt in elkaar zetten. Hij loopt sowieso snel vast. Hij kan rustig een uur achter de computer zitten zonder vooruit te komen omdat hij dan (bijvoorbeeld) niet weet hoe je een opsomming moet vormgeven (terwijl dat natuurlijk een totaal irrelevant detail is). En dan word ik natuurlijk weer boos en geïrriteerd omdat er zo veel tijd is verspild. Hij werkt alleen door als ik naast zit en hem continu aanspoor en op dingen wijs. Ik vind dat gewoon zo raar en ook frustrerend. Zelf deed ik alles volkomen zelfstandig en alleen. Mijn ouders hielpen me nooit ergens mee! Daardoor voel ik me ook weleens machteloos omdat ik niet goed weet wat ik kan doen om hem te helpen om zelfstandiger te worden.
Hierin zitten een heleboel executieve vaardigheden die hij moet gebruiken. Als hij die nooit nodig heeft gehad tot nu toe, heeft hij ze niet hoeven ontwikkelen. 1x per jaar een spreekbeurt doen is lang niet voldoende om dit soort dingen te oefenen.quote:Op woensdag 2 februari 2022 22:04 schreef Aventura het volgende:
Niet abnormaal, volgens mij. Ze moeten dit ook leren, en daarom krijgen ze die opdrachten.quote:Op woensdag 2 februari 2022 21:19 schreef Aventura het volgende:
Atheneumklantje hier, ik kan niet meepraten 😃
Even iets heel anders, zoon zit inmiddels in groep 7 en dat betekend natuurlijk ook weer de spreekbeurt, boekbespreking enz. Nu vraag ik me af: hoort een kind dat helemaal zelfstandig te kunnen? Dus: onderwerpkeuze, slides maken, plaatjes zoeken en dit ook allemaal plannen volgens de deadlines? Je raadthet al, ons kind kan dit niet. Het kost mij ontzettend veel tijd om aan te sporen en alles in elkaar te zetten en te oefenen. Als ik dit niet doe, gebeurt er helemaal niets. Is dat normaal?
Bij ons stelde school op een gegeven moment in dat ze dat soort dingen op school gingen voorbereiden. Want er werden teveel spreekbeurten van ouders gegeven ofzo.quote:Op woensdag 2 februari 2022 21:19 schreef Aventura het volgende:
Atheneumklantje hier, ik kan niet meepraten 😃
Even iets heel anders, zoon zit inmiddels in groep 7 en dat betekend natuurlijk ook weer de spreekbeurt, boekbespreking enz. Nu vraag ik me af: hoort een kind dat helemaal zelfstandig te kunnen? Dus: onderwerpkeuze, slides maken, plaatjes zoeken en dit ook allemaal plannen volgens de deadlines? Je raadt het al, ons kind kan dit niet. Het kost mij ontzettend veel tijd om aan te sporen en alles in elkaar te zetten en te oefenen. Als ik dit niet doe, gebeurt er helemaal niets. Is dat normaal?
Het is helemaal niet raar dat je zoon dat niet kan. Hij moet het nog leren. Sterker nog, veel volwassenen die ik ken leren het nooit.quote:Op woensdag 2 februari 2022 21:19 schreef Aventura het volgende:
Even iets heel anders, zoon zit inmiddels in groep 7 en dat betekend natuurlijk ook weer de spreekbeurt, boekbespreking enz. Nu vraag ik me af: hoort een kind dat helemaal zelfstandig te kunnen? Dus: onderwerpkeuze, slides maken, plaatjes zoeken en dit ook allemaal plannen volgens de deadlines? Je raadthet al, ons kind kan dit niet. Het kost mij ontzettend veel tijd om aan te sporen en alles in elkaar te zetten en te oefenen. Als ik dit niet doe, gebeurt er helemaal niets. Is dat normaal?
quote:Op donderdag 3 februari 2022 09:30 schreef Jagärtrut het volgende:
Wel een beetje jammer: "Dit is jagärtrut, ze is mijn mama. Mama kookt altijd'. Bij z'n vader: "Dit is XX, mijn papa. Papa speelt altijd met ons met lego".
Volgens mij wel goed. De tips en tops die ze te horen had gekregen hoor ik al jaren in elke groepquote:Op vrijdag 11 februari 2022 09:04 schreef Phaidra het volgende:
@:Aventura, fijn dat het goed gegaan is en vooral dat hij er zelf ook tevreden over was. Dat lijkt me het belangrijkste.
@:F_r: hoe is het gegaan?
quote:Op zondag 13 februari 2022 14:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er is hier een uitnodiging voor een kinderfeestje op de mat, dus ik dacht ik ga eventjes vragen wat ik kan kopen voor de jarige. Komt de moeder met 2 suggesties op de app: een Playmobil Princess kasteel twv 169 euro en een walkietalkie set twv 40 euro. En er stond nog bij: kijk maar wat wel en niet kan![]()
Als ze het niet erg vindt vind ik 10-15 euro wel voldoende![]()
@Sunshine1982 kan vragen of de ouders bereid zijn 159 euro bij te leggen.quote:Op zondag 13 februari 2022 14:47 schreef Nijna het volgende:
[..]als je met een aantal mensen samen doet dan is die walkietalkie set nog wel haalbaar misschien. Maar zo'n kasteel... dan moet het wel een groot feestje zijn
Ik heb altijd iets van 10 euro gegeven, maar blijkbaar is dat veel?quote:Op zondag 13 februari 2022 16:59 schreef PoesInDoos het volgende:
Hier ook altijd rond de 5 euro, maar de inflatie is ook dáár op losgegaan..Na Corona is het blijkbaar normaal om 10 euro te geven?
Bij ons is 10 euro normaal, hooguit 15 euro.quote:Op zondag 13 februari 2022 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb altijd iets van 10 euro gegeven, maar blijkbaar is dat veel?
IK vind het veelquote:Op zondag 13 februari 2022 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Bij het vorige feestje vroeg dat meisje spullen van L.O.L. dolls. Ook een best prijzige aangelegenheid maar ik was er toen in geslaagd om daar een goedkoop portomonneetje van op de kop te tikken en heb er wat geld in gedaan.
Ik koop deze keer wel een Playmobil prinsessenpoppetje en teken er een kasteel bij.
Weet je zeker dat ze dat dure kasteel bedoelde en niet iets dat past bij dat kasteel of een zeer betaalbare mini versie ervan want dat zou iets logischer klinken in mijn oren.quote:Op zondag 13 februari 2022 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Bij het vorige feestje vroeg dat meisje spullen van L.O.L. dolls. Ook een best prijzige aangelegenheid maar ik was er toen in geslaagd om daar een goedkoop portomonneetje van op de kop te tikken en heb er wat geld in gedaan.
Ik koop deze keer wel een Playmobil prinsessenpoppetje en teken er een kasteel bij.
quote:Op maandag 14 februari 2022 08:15 schreef Roosje84 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze dat dure kasteel bedoelde en niet iets dat past bij dat kasteel of een zeer betaalbare mini versie ervan want dat zou iets logischer klinken in mijn oren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Let niet op de naam, ik zette haar snel even aan school in mijn telefoonMaar ze zei er dus wel bij dat ik zelf moest kijken wat wel of niet kon. Misschien bedoelde ze meer in welke richting ik kan gaan zoeken?
We zien er volgens mij niet bepaald loaded uit
[ Bericht 7% gewijzigd door Sunshine1982 op 14-02-2022 09:18:34 ]
Weet je zeker dat ze dat dure kasteel bedoelde en niet iets dat past bij dat kasteel of een zeer betaalbare mini versie ervan want dat zou iets logischer klinken in mijn oren.quote:Op zondag 13 februari 2022 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 14 februari 2022 08:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]Als ik dit zou krijgen zou ik hier de hint uithalen dat ze met playmobil speelt een dan met name de prinsessen en iets zoals een walkie talkie. Niet perse de items van de plaatjes die ze stuurt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Let niet op de naam, ik zette haar snel even aan school in mijn telefoonMaar ze zei er dus wel bij dat ik zelf moest kijken wat wel of niet kon. Misschien bedoelde ze meer in welke richting ik kan gaan zoeken?
We zien er volgens mij niet bepaald loaded uit
Het is ook wel een beetje afhankelijk van wat je zelf te besteden hebt en hoe de relatie met dat kindje is natuurlijkquote:Op zondag 13 februari 2022 16:59 schreef PoesInDoos het volgende:
Hier ook altijd rond de 5 euro, maar de inflatie is ook dáár op losgegaan..Na Corona is het blijkbaar normaal om 10 euro te geven?
Truequote:Op maandag 14 februari 2022 09:39 schreef SQ het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje afhankelijk van wat je zelf te besteden hebt en hoe de relatie met dat kindje is natuurlijk
Kan ook hoor, dat ik het verkeerd opgevat heb. Al had ik zelf denk ik anders kenbaar gemaakt.quote:Op maandag 14 februari 2022 09:28 schreef Roosje84 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze dat dure kasteel bedoelde en niet iets dat past bij dat kasteel of een zeer betaalbare mini versie ervan want dat zou iets logischer klinken in mijn oren.
[..]
Als ik dit zou krijgen zou ik hier de hint uithalen dat ze met playmobil speelt een dan met name de prinsessen en iets zoals een walkie talkie. Niet perse de items van de plaatjes die ze stuurt.
Ik ben er ambivalent over. Aan de ene kant hebben de kinderen al genoeg en aan de andere kant worden ze erg blij van cadeaus en krijgen ze wel eens iets waar ik zelf niet aan had gedacht.quote:Op maandag 14 februari 2022 09:54 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik voel me altijd een beetje bezwaard om dingen te roepen die de kinderen willen. Dat komt een beetje voort uit het feit dat ze eigenlijk meer dan genoeg spullen hebben en er niets is wat ze écht nodig hebben. Ik neig de laatste jaren meer naar het vragen van een bijdrage aan belevenissen (bioscoopbon, museumkaartjes etc.) dan spullen.
Oh, nou ben ik wel heel benieuwd naar waar je dan wél moet kopenquote:Op maandag 14 februari 2022 11:36 schreef FlyingFish het volgende:
Genoeg leuke Lego-setjes en kwalitatief goede spelletjes voor dat budget als je het niet bij de Intertoys koopt.
Kruidvat heeft vaak goede aanbiedingen voor kleine leuke spelletjes, Lego en playmobil, en hun outlet (prijsmepper) doet daar nog een schepje korting bovenop, dus meestal koop ik daar spul op voorraad. En incidenteel Action, maar daar moet je mazzel hebben dat ze iets goeds binnen hebben gekregen. Voor knutselsetjes kun je daar vaak wel goed slagen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:48 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Oh, nou ben ik wel heel benieuwd naar waar je dan wél moet kopen![]()
Het scheelt hier overigens ook dat Ketel maximaal 2-3 feestjes per jaar heeft en dus nog het enige kind is met kinderfeestjes. Als hij vaker werd uitgenodigd hanteerde ik vast ook een strenger budget.
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!quote:Op maandag 14 februari 2022 14:44 schreef Tally het volgende:
Bij ons zit een klein speelgoedwinkeltje en daar zetten de kinderen een mandje neer die ze vullen met spulletjes uit de winkel. De naam, leeftijd en school komt er op te staan zodat men het juiste mandje kan vinden. Ze mogen van mij alleen maar spulletjes van onder de 10 euro in doen. En ik zet dan ook op de uitnodiging dat er een mandje gevuld staat, zelfs iets kunnen bedenken of dat centen ook altijd een goed idee is.
Hier had de Intertoys die optie ook en vroeger de Bart Smit en de top1toys ook.quote:Op maandag 14 februari 2022 15:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!
Nope.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
Nee, dat hebben we niet gedaan tot nu toe.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
Nee.. dat is in het begin ook nog wel te doen. Ik beloon liever hard werken. Dus we vieren het als oudste een voldoende op Duits heeft (staat gemiddeld nu net een 3,7).quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:39 schreef Nijna het volgende:
Onze huisarts adviseerde om die uit het rvp te doen. Dat hebben we bij de oudste dan ook gedaan. Hier nog geen uitnodiging, maar mijn jongste is volgens mij een paar weken jonger dan de jouwe 😉
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:57 schreef miss_sly het volgende:
Hier viel vandaag de uitnodiging voor de HPV-vaccinatie op de mat.
Nu is er geen twijfel of ze gevaccineerd wil worden, want dat wil ze wel. Ze heeft er geen zin inVorig jaar twee prikken en nu dan weer twee.
Alleen nu dus de vraag: de gewone Cervarix vaccinatie uit het RVP nemen, of via de huisarts voor Gardasil (9) gaan?
Mensen hier een bewuste keus voor het een of juist het ander gemaakt?
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.
Ow en inderdaad gewacht tot 14 jaar. Had ik beloofd dat ze dan klaar was, kwam de meningokokken en Corona vaccinatie er nog achteraan![]()
Toevallig gisteren nog even opgezocht. Hier een linkje naar een lci.rivm pagina:quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:04 schreef Phaidra het volgende:
Wij hadden de uitnodiging vorige week binnen. Onze zoon is nu nog 9, hij wordt in juni 10. Het kwam mooi uit, door een recente corona-besmetting hoeft hij daar nog maar 1 vaccinatie voor. Dat scheelt dus weer.
Maar ik wist niet dat er verschillende HPV-vaccins bestonden, wat is het verschil?
Zo'n 300 euro twee vaccinaties, las ik inderdaad. Maar ik vind het ook prima besteed geld, dus als het niet vergoed wordt, dan is dat maar zo.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:09 schreef trui het volgende:
Wij hebben ook voor Gardasil9 gekozen, de huisarts moest ik toen zelf nog informeren over deze mogelijkheid. Helaas heeft destijds niemand mij getipt om het te declareren, dus wij hebben 't gewoon zelf betaald (best duur!). Maar ik vond het het wel waard, als ze daarmee tegen meer varianten van het virus beschermd is.
In principe valt er voor niemand te kiezen als je je gewoon meldt bij de GGD naar aanleiding van de uitnodigingsbrief, want dan krijg je 'gewoon' cervarix, volgens mij.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:13 schreef BE het volgende:
Valt daar voor jongens ook in te kiezen?
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpvquote:Cervarix® biedt bescherming tegen HPV-typen 16 en 18. Deze twee typen veroorzaken in Nederland ongeveer 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker. Daarnaast blijkt Cervarix® ook enige bescherming te bieden tegen HPV-typen 45/35/31/52.
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk).
[..]
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv
Dit onderzoek is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee.
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.
En die wil je toch ook niet:
https://www.rivm.nl/onderwerpen/genitale-wratten
Maar raar dat ze op hun eigen site aangeven dat er een vaccin is dat beschermt tegen genitale wratten, maar dat ze dan een vaccin geven dat daar niet tegen beschermt![]()
Misschien waag ik er eens een mailtje naar RIVM/GGD aan.
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).quote:The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Dan zijn ze niet consistent in hun informatievoorziening en advies, eigenlijk.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:
[..]
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).
Ja, dat snap ik. Dat is 1.000 euro, dat is veel geld. Ik heb het geluk dat ik er maar eentje heb, en dan is 300 euro te overzien, ook al is het veel geld.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk).
[..]
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv
Dit onderzoek is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee. Er kon alleen nog geen andere conclusie getrokken worden dan dat het een 'veelbelovend' vaccin is.
Er zijn meer landen die standaard voor Gardasil hebben gekozen. En ik kan dat wel goed begrijpen, als ik kijk naar de specificaties.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:28 schreef trui het volgende:
[..]
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.
Logisch, dat is ook veel geld. Ik denk ook heel praktisch: mijn jongens zouden anders helemaal niet gevaccineerd zijn, dus dit is al een enorme winst.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld
Hij had zelf Gardasil (4 strengen ipv 2) in gedachten voor zijn eigen dochters. En heeft zelf ook gekozen voor Gardasil 9 voor hen na ons gesprek waarin ik die optie aankaartte. Argument was ‘Als je dan toch kiest voor een vaccinatie, dan ook liefst de meest uitgebreide’. In de landen om ons heen zit Gardasil 9 in het RVP.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?
Geen idee eigenlijk, wellicht op basis van onze verzekeringsgegevens? Het had wel nog wat voeten in aarde omdat het eerste vaccin uit Duitsland kwam en er een onbekend productnummer op de factuur stond. Dit heeft de apotheek voor ons gecorrigeerd.quote:Ik vind het niet erg om eventueel zelf te betalen, maar heb wel nagekeken bij de zorgverzekering en daar staat niets over vergoeding voor een dergelijke vaccinatie. We zijn wel aanvullend verzekerd. Was daar bij jou nog iets speciaals voor nodig? Waarom zei de apotheek dat in te dienen bij de zorgverzekering?
Geld, neem ik aan.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
Kosten, dat zal doorslaggevend zijn… was ook zo bij het opmaken van oude voorraad dktp vaccins in 2004-2005.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?quote:
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:57 schreef Phaidra het volgende:
Ook nog interessant: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28126492/ -> geen bewijs dat Cervarix beschermt tegen genitale wratten.
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?
En Gardasil 9 beschermt tegen anale, vulvaire en vaginale maligne laesies. De extra bescherming is dus niet alleen tegen genitale wratten.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:23 schreef Mrs.Peel het volgende:
Genitale wratten zijn natuurlijk vervelend, maar wel onschuldig. Alle 3 vaccins beschermen tegen het hoog risico HPV 16 en 18. De indicatie is namelijk voorkómen/verminderen van het vóórkomen van kwaadaardige aandoeningen.
Dat klinkt wel plausibel. Tegelijk spelen andere overwegingen op macroniveau een rol dan voor een individueel kind.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:27 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.
Scherp opgemerkt!quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:
Gardasil9 beschermt 7,5 jaar zag ik? Dat is het kortste van de 3.
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.
In een eerdere post schreef ik al dat cervarix enige jaren geleden de hoogste bescherming gaf tegen de twee meest gevaarlijke en meest voorkomende hpv-types. De bescherming hiertegen was toen beter dan de vaccins waarin vier types zitten. Plus dat er ook toch ook bescherming gegeven wordt tegen types die níet specifiek in het vaccin zitten. Dan vind ik het uitlegbaar dat er voor het kleinere, en waarschijnlijk goedkopere, vaccin gekozen wordt. Maar met Gardasil 9 lijkt het erop dat de bescherming tegen hpv 16 en 18 vergelijkbaar is, plus het beschermt actief tegen nog 7 andere types. Maar er is nog geen recente studie die deze twee vaccins tegen elkaar afzet (ik heb alleen een studie van 10 jaar geleden kunnen vinden, waarin nog geen goede conclusies getrokken konden worden). Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?
Snap ik, ik ben vooral benieuwd wat jij denkt te gaan doen met je kind.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?
Voor zover ik weet, is dat ook ongeveer de tijd dat het op de markt is.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:
Dat is waar, maar ik snap dat ze ergens de grens leggen qua kosten/baten.
Gardasil9 beschermt 7,5 jaar zag ik? Dat is het kortste van de 3.
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisartsquote:Als eerst is het zo dat de Gezondheidsraad heeft aangegeven dat ze bij het advies over HPV vaccinatie geen rekening heeft gehouden met ziekte door genitale wratten. Deze wratten zijn volgens de Gezondheidsraad heel vervelend en komen vaak voor, maar genitale wratten zijn volgens de Gezondheidsraad niet heel ernstig. Genitale wratten worden veroorzaakt door laag-risico HPV typen (bij voorbeeld type 6 en 11).
Dus de Gezondheidsraad heeft dus alleen gekeken naar kankers veroorzaakt door zogenaamde hoog-risico HPV typen (bij voorbeeld type 16 en 18).
De Gezondheidsraad heeft vervolgens geen voorkeur uitgesproken voor 1 van de HPV vaccins. Dit heeft te maken met de verschillen in kruisbescherming.
Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.
Voor het Rijksvaccinatieprogramma worden de vaccins landelijk ingekocht. Hiervoor moet er een Europese aanbesteding worden gedaan. Dit is wettelijk verplicht. Op basis van de prijs-kwaliteit verhouding is nu een contract voor 4 jaar afgesloten met de producent van Cervarix. Misschien dat bij de volgende aanbesteding een contract met de andere fabrikant wordt afgesloten.
Maar een jongen kan een meisje weer besmetten toch? Dus evenzogoed belangrijk om die optimaal te beschermen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:46 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:quote:Op maandag 21 februari 2022 16:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik had mijn vraag even bij RIVM neergelegd, en kreeg het volgende antwoord:
[..]
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisarts
Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:
Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.
Welk vaccin wordt met het dikgedrukte gedeelte bedoeld?
Pff, ze mogen nog wel werken aan publiekscommunicatie.
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:
Welk vaccin wordt met het dikgedrukte gedeelte bedoeld?
Pff, ze mogen nog wel werken aan publiekscommunicatie.
Dat denk ik ook. En dan hadden ze die eerste komma weg moeten laten. Het lijkt misschien taalkundige muggenzifterij, maar de bijzin is nu uitbreidend en niet beperkend. Da's heel verwarrend.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:
Cervarix (tegen 2 HPV typen)
Gardasil (tegen 4 HPV typen)
Gardasil 9 (tegen 9 HPV typen)
Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad!
Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
Goede vragen, ik weet het ook niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:24 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er sowieso nog wel vragen over, die ik ook ga stellen in mijn reactie.
Ik vraag me dus bijvoorbeeld af hoe dat kruisbescherming werkt. En waarom Cervarix dat wel heeft, maar Gardasil dan kennelijk veel minder. En is die mindere kruisbescherming dan een punt, als ze al tegen 9 HPV-strengen beschermen? Gardasil beschermt dus aangetoond tegen 9 varianten. Cervarix aangetoond tegen 2, maar kruisbescherming tegen die andere 7? Die bredere kruisbescherming heeft Gardasil dan eigenlijk niet nodig, zou je denken, dus is het geen minpunt dat ze een minder goede/brede kruisbescherming bieden.
[..]
Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?
Het roept bij mij ook nog wat vragen op, inderdaad. En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd. En we hebben geen haast. Ze is nog niet seksueel aktief en ze is nog geen 15.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:33 schreef Viv het volgende:
[..]
Goede vragen, ik weet het ook niet.
Het komt op mij een beetje over als naar de gewenste uitkomst toe redeneren.Als in: zodat men de reeds ingekochte Cervarix-doses niet links laat liggen. Zoals toen mondkapjes niet nodig zouden zijn in de ouderenzorg, als je alleen even een glas water naar een coronapatiënt gaat brengen. Wat dan weer super handig uitkwam gezien de toenmalige schaarste aan persoonlijke beschermingsmiddelen.
![]()
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.
Zie dit voor de bescherming.
[ link | afbeelding ]
En dit voor de langdurige werking van de opgewekte respons.
[ link | afbeelding ]
Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
Die wordt ook wel besproken verderop in het artikel. Cervarix scoort ook dan wel beter dan Gardasil. Maar hoeveel waarde je er precies aan moet hechten is als leek onmogelijk te bepalenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.
Zo las ik het idd. Niet de meest handige manier, maar in de eerste alinea wordt aangegeven dat genitale wratten onder laag-risico hpv wordt geschaard. En daar zijn ook 2 strengen/typen van. Het is wel hogere school begrijpend lezenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:
Cervarix (tegen 2 HPV typen)
Gardasil (tegen 4 HPV typen)
Gardasil 9 (tegen 9 HPV typen)
Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad!
Zo staan wij er ook in.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:38 schreef miss_sly het volgende:
En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd.
Maar dan missen we er nog 4quote:The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
Allemaal goede vragen, @:miss_sly! En ik vraag me af of ze de resultaten van zo'n aanbestedingstraject niet kunnen delen. Waarschijnlijk is dat wel wob-baar? (Niet dat je zulke stukken ooit voor je lol zou lezen...)
Een andere vraag die bij me opkomt of is ze publiekscommunicatie niet aan kunnen passen zodat het antwoord op jouw vraag bijv. ook ergens online staat (en dan het liefst eenvoudig geformuleerd).
Dat is Tenders Electronic Daily (Ted), https://ted.europa.eu/. Overigens vaak wel beduidend minder uitgebreid dan Tenderned, bij Tenderned hangen er vaak documenten aan en bij Ted niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:20 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.
Dit is wel boven de 15 jaar. Bescherming bij jongere kinderen is beter. Al zal het voor de verhoudingen misschien niet uitmaken.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.
Zie dit voor de bescherming.
[ link | afbeelding ]
En dit voor de langdurige werking van de opgewekte respons.
[ link | afbeelding ]
Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
In Vlaanderen sinds 2018 Gardasil 9, in Duitsland mag je zelf kiezen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:05 schreef miss_sly het volgende:
Wordt Cervarix werkelijk in alle landen van de EU gebruikt in hun RVP?
Ik meende dat oa Oostenrijk Gardasil gebruikte.
Ik denk het inderdaad?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 15:14 schreef miss_sly het volgende:
In andere landen is de Europese aanbesteding dus niet in het voordeel van Cervarix uitgevallen; moet ik dat zo zien?
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
Het lijkt me dat dit helemaal niet op Europees niveau geregeld is dan?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
True. En met een korte looptijd kom je ook minder snel boven de aanbestedingsgrens.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 17:17 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.
Geen idee of je er voor open staat, maar je kunt via de huisarts of de gemeente om opvoedondersteuning vragen. Hebben wij ook gehad. Dan wordt er in ieder geval ook meegekeken naar het gedrag of je kunt er achter komen waarom hij het doet. Hij zal het geld niet gepakt hebben omdat hij het niet had, dus er zit iets anders achter. Mocht er iets anders aan de hand zijn, dan ben je er wellicht nog op tijd bij voordat de puberteit echt hard toeslaat. En ik spreek uit ervaring. Niet met stelen, maar wel met agressie bijvoorbeeld. Sterkte!quote:Op dinsdag 8 maart 2022 15:53 schreef DjVero het volgende:
Ik heb écht geprobeerd met positieve aandacht de boel om te draaien; geen straffen, maar beloningen. En áls er dan een straf opgelegd moest worden, hem zelf de strafmaat te laten bepalen. Anderhalve week geleden ging hij zwemmen met vriendjes, daar heb ik hem, net als mijn moeder altijd deed, geld voor gegeven (¤15, dus zeker niet weinig) en tóch geld stelen van ons voor frikandelbroodjes. Hij heeft vorig jaar zijn telefoon gesloopt, kan gebeuren, dus na twee maanden over ons hart gestreken en hem een nieuwe telefoon gegeven.
Jullie hebben echt geen idee hoe woest ik ben, hoe volwassen ik dan ook zou zijn. Zoveel geld van je ouders stelen als 13-jarige nota bene, terwijl je nagenoeg alles krijgt, dan spoor je gewoon niet. Wat is het volgende? Naar een winkel komen, omdat 'ie daar iets gejat heeft......
Zo klinkt het al beter maar idd zoals vanmiddag was niet goed. Het kwam als getroll over. Succes met allesquote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.
Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.
Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was.
Dan kan je het beter hier luchten zodat je meer lucht hebt om het gesprek aan te gaan. Dus misschien wel goed dat je het wel postte als uitlaatklep.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.
Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.
Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was.
En misschien is "ik weet het niet" wel een eerlijk antwoord.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:39 schreef Nijna het volgende:
Als je "ikweetniet" krijgt, zou je ook nog kunnen proberen of je de vraag anders of kleiner kan stellen, misschien kan hij dan beter antwoorden? (werkt niet altijd, maar zou je kunnen proberen).
Dat zal. Bij een volgende keer trap ik hem eruit. Ik zet nu mijn beste beentje voort door zijn mentor op de hoogte te stellen, het CJG in te schakelen en zeker ook kritisch naar onszelf te kijken. Als hij het nog één keer doet, drop ik hem bij het politiebureau en zoekt hij het verder maar uit; dat heb ik hem ook gezegd. En ik meen het. Een crimineel in huis moet ik niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En misschien is "ik weet het niet" wel een eerlijk antwoord.
Dat is precies wat ik bedoel met de vraag hoe hij zich nog veilig bij jou kan voelen. Hoe denk je dat de vraag 'Wil je terug naar Thailand' op hem overkomt als je boos bent, als een oprechte vraag of een dreigement?quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:05 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat zal. Bij een volgende keer trap ik hem eruit. Ik zet nu mijn beste beentje voort door zijn mentor op de hoogte te stellen, het CJG in te schakelen en zeker ook kritisch naar onszelf te kijken. Als hij het nog één keer doet, drop ik hem bij het politiebureau en zoekt hij het verder maar uit; dat heb ik hem ook gezegd. En ik meen het. Een crimineel in huis moet ik niet.
En dat is dus precies wat ik bedoel met slap psychologisch gewauwel. Stelen doe je niet, klaar! En dat mag hij weten ook. De tijd van praten, met zijn continue gelieg en gedraai over werkelijk álles, is echt voorbij. En dat daar ook nog stelen bovenop komt dat is gedrag wat ik ab-so-luut niet tolereer.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel met de vraag hoe hij zich nog veilig bij jou kan voelen. Hoe denk je dat de vraag 'Wil je terug naar Thailand' op hem overkomt als je boos bent, als een oprechte vraag of een dreigement?
Ik heb je verhaal teruggelezen en begrijp je reactie nu beter. Het is je stiefkind en hij woont nu een jaar of twee bij jullie. Het laatste wat je een kind in die positie aan wilt doen is duidelijk maken dat je liefde voorwaardelijk is. Ik wil begrip opbrengen voor je woede, maar m'n hart breekt vooral voor je stiefzoon.
Die vraag dropte ik niet zomaar in het gesprek, hea. Die stelde ik in tranen, nadat ik eerst had gevraagd of er zaken zijn die wij niet goed doen, of we te streng zijn, of hij aandacht te kort komt. Dat was allemaal niet zo. Daarna stelde ik die vraag, ja, omdat zijn moeder ooit had gezegd dat hij pas terug mag als hij 18 is. Ik ben van die gozer gaan houden, hea, alsof het mijn eigen zoon is, maar zodra hij gaat stelen, is het voor mij echt echt echt klaar. Dat is echt een grens die je over gaat en waar geen excuus voor is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel met de vraag hoe hij zich nog veilig bij jou kan voelen. Hoe denk je dat de vraag 'Wil je terug naar Thailand' op hem overkomt als je boos bent, als een oprechte vraag of een dreigement?
Ik heb je verhaal teruggelezen en kan je reactie nu beter plaatsen. Het is je stiefkind en hij woont een jaar of twee bij jullie. Het laatste wat je een kind in die positie aan wilt doen is duidelijk maken dat je liefde voorwaardelijk is. Ik wil begrip opbrengen voor je woede, maar m'n hart breekt vooral voor je stiefzoon.
Houden van doe je van een persoon, daden kun je (ten zeerste) afkeuren. Liefde gaat niet zomaar over. Zeker niet de liefde voor een kind, je kind.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Die vraag dropte ik niet zomaar in het gesprek, hea. Die stelde ik in tranen, nadat ik eerst had gevraagd of er zaken zijn die wij niet goed doen, of we te streng zijn, of hij aandacht te kort komt. Dat was allemaal niet zo. Daarna stelde ik die vraag, ja, omdat zijn moeder ooit had gezegd dat hij pas terug mag als hij 18 is. Ik ben van die gozer gaan houden, hea, alsof het mijn eigen zoon is, maar zodra hij gaat stelen, is het voor mij echt echt echt klaar. Dat is echt een grens die je over gaat en waar geen excuus voor is.
Met je 'm'n hart breekt...'
Nou, mijn hart breekt ook.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:42 schreef DjVero het volgende:
Nou ja, dan ben ik blij dat ik niet zo'n naïeve tuthola ben als jullie. Pubers weten dondersgoed wat ze op zo'n moment flikken. Dat ze de gevolgen van hun acties niet overzien, ben ik volledig mee eens. Maar slap praten over stelen, nee, dan mag hij weten dat ik hem een slecht mens en een crimineel vind die tussen de andere criminelen in de gevangenis hoort maar niet bij mij in huis. Ik kan potverdorie nu mijn spullen gaan verstoppen, omdat meneer het anders jat. Dat kan toch niet? Ongeacht wat.
Idd.. ik zie dat op mijn werk regelmatig gebeuren..quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, mijn hart breekt ook.
Een van de personen waar je op moet kunnen vertrouwen als kind, die zegt van je te houden, zegt dat hij je een slecht mens een een crimineel vindt. Dat zal hem wel goed doen en hem het gevoel geven dat hij het anders, beter wil doen. Grote kans dat hij juist denkt "ze denken toch al zo slecht over mij, dus het maakt niet uit wat ik doe".
Deze jongen van 13 is geen slecht mens. En als je eraan vasthoudt dat dat wel zo is, ben jij degene die hem opgeeft. Hij zal zich daar niet beter door gaan voelen of beter van gaan gedragen. Je duwt hem weg. Ik hoop heel erg dat dit de teleurstelling is. Als dat zo is, zou ik je aanraden om te leren anders te reageren en om te gaan met de puber in jullie gezin.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:14 schreef DjVero het volgende:
Nee, gewoon nee. Ik heb het een halfjaar geprobeerd; slap psychologisch wauwelen, positief opvoeden, vragen naar waarom hij bepaalde dingen doet, geen straffen meer uitdelen want dat hoort niet bij volwassenen of mensen die volwassen moeten worden, etc. etc. etc. En dan tóch geld jatten, dan ben je een slecht mens en wil ik je niet in mijn huis. Sommige kinderen moeten nou eenmaal met harde hand opgevoed worden.
Ik zie het in mijn klas ook, met de Marokkaanse jongens. Vreten ze wat uit, je stelt ouders op de hoogte en de volgende dag tot weken zijn ze poeslief. Waarschijnlijk een paar hengsten voor de harses gekregen, en zo hoort het soms ook, maarja.
Lees je in, vraag aan CJG wat reëel in is om te verwachten bij welke leeftijd want je wereldbeeld van het begrip van kinderen is incorrect. En een kind is niet van nature slecht al wil je dat graag geloven omdat zijn vader geen lieverdje is. Een kind wordt gevormd door zijn omgeving en door gebeurtenissen. Klinkt alsof hij al genoeg mee gemaakt heeft wat hem niet in de koude kleren is gaan zitten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:04 schreef DjVero het volgende:
Maar dit is geen klein vergrijp meer, dit is stelen. Willens en wetens geld pakken van iemand anders. Gewoon ronduit crimineel gedrag. Hij kan van alles flikken en ik vergeef hem elke keer weer (vaak genoeg gebeurd), maar stelen tolereer ik niet. Niet van mijn stiefkind, mijn eigen kind, mijn ouders, mijn buurman, etc. Dan geef ik je aan bij de politie en daarna hoef ik geen contact meer met je. Tot een jaar zes, zeven zou ik het tolereren, daarna ben je dondersgoed in staat om het verschil tussen goed en slecht te zien, zeker als het op stelen aankomt.
Mijn vrouw verraste mij door te zeggen dat het het probleem niet oplost als we hem terugsturen naar Thailand. Dat is helemaal niet haar stijl.
Dan moet je in je opleiding voor het behalen van een lesbevoegdheid ook geleerd hebben over hoe om te gaan met kinderen. In ieder geval iets in de orthopedagogische hoek. Zou je daar nog wat positieve strategieën uit kunnen halen voor jullie situatie nu?quote:
Dat is ook een manier... gewoon weglopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef DjVero het volgende:
Best. Ik kom in dit topic ook niet meer terug. Heeft toch geen zin.
Een nieuwe baby. Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:32 schreef DjVero het volgende:
Zolang hij niet meer steelt, ben ik bereid alles te doen, ook de dingen die hier staan. Eén keer stelen en hij kan naar het politiebureau. Doen ze daar niks, dan kan hij op het vliegtuig terug naar Thailand.
Mijn vrouw staat op het punt van bevallen zo'n beetje. Hoe haalt hij het godsamme in zijn hoofd ook.
Nogmaals, als je normaal post is het prima.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef DjVero het volgende:
Tja vooral weglopen als het je niet zint. Das de makkelijkste optie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef DjVero het volgende:
Scherp! Dat is een heel grote verandering natuurlijk. Ik neem even aan dat dit het eerste kind samen is voor TS en zijn partner. Dat geeft een heel andere dynamiek in het gezin.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een nieuwe baby. Gefeliciteerd.
Zou het kunnen dat hij dat toch ook lastig vindt?
Ik zei het gisteren ook al. Hoe denk je dat de politie reageert op dit verhaal vooral als je aangeeft dat je hem dan op het vliegtuig zet en natuurlijk gaat je vrouw niet zeggen stuur hem maar terug.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef DjVero het volgende:
En dat dit van invloed kan zijn is niet bij je opgekomen?quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:32 schreef DjVero het volgende:
Zolang hij niet meer steelt, ben ik bereid alles te doen, ook de dingen die hier staan. Eén keer stelen en hij kan naar het politiebureau. Doen ze daar niks, dan kan hij op het vliegtuig terug naar Thailand.
Mijn vrouw staat op het punt van bevallen zo'n beetje. Hoe haalt hij het godsamme in zijn hoofd ook.
Natuurlijk wel. Daarom hebben we daar ook over gepraat; dat er een hoop gaat veranderen, minder aandacht naar hem, veel aandacht naar de baby. Of hij het aan zou durven om bij ons aan te geven als er te weinig aandacht naar hem gaat. Was allemaal geen probleem. We hebben veel geld besteed aan de baby(kamer) al; daarom ook een nieuw bed voor hem aangeschaft; een 1,5-persoons box-spring voor als hij een keer met een vriendinnetje of vriendje naar huis gaat komen in de toekomst. Ook gevraagd of hij iets aan zijn kamer wilde doen: "nee, absoluut niet!" (bang om te moeten klussen, denk ik, maargoed...). Hem vorige week leren poolen en gewoon een dag later geld jatten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:55 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
En dat dit van invloed kan zijn is niet bij je opgekomen?
Er is vooral een duidelijk verschil tussen hoe er gedacht wordt dat er omgegaan zou kunnen en moeten worden met een jonge puber die al heel wat voor zijn kiezen heeft gehad in zijn jonge leventje en die nu een babybroertje of -zusje krijgt waar zijn moeder en stiefvader voor gekozen hebben en ongetwijfeld heel blij mee zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:51 schreef DjVero het volgende:
En wel durven om geld te jatten?Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik zeg zo vaak tegen hem, zeg eerlijk wat je denkt of voelt, dat is wat volwassenen doen. Dat je dat als puber naar je ouders niet zo snel doet, snap ik helemaal, maar niet durven...en dan wel geld jatten?
Vorige week ook; hij mag zijn laptop niet op zijn kamer hebben. Wat doet hij? Hij legt zijn laptoptas beneden en de laptop boven. Na twee dagen hebben we dat door en wordt wordt hij daar op aangesproken (geen straf, gewoon niet meer doen, is niet volgens afspraak); vervolgens legt hij zijn laptoptas mét een boek erin beneden. Ingenieus en slim, maar tegelijkertijd stiekem en naar. En zo doet hij met alles. Het is zijn karakter, net als zijn vader.
Als zijn laptop boven ligt, ligt hij rustig tot 1 á 2 uur 's nachts weet ik veel wat te doen en vertelt hij dat doodleuk op school, waardoor wij weer door zijn mentor gebeld worden.
Hij heeft tot zijn 10e bij zijn opa en oma gewoond en zij hebben hem nooit een strobreed in de weg gelegd; kreeg altijd geld mee voor snoep. Ja, en nu moet hij zich aan allerlei regels houden, maar hij doet alsnog volledig zijn eigen ding. 's Nachts plassen in de prullenbak op zijn kamer, ook zoiets, echt wtf![]()
Maar ik zou hier eigenlijk niks meer reageren. Er is een duidelijk verschil in opvatting naar stelende kinderen toe. Echt onbegrijpelijk.
Dat gesprek over die laptop hebben we állang gedaan, doordat hij zijn eigen grenzen nog niet zo kan bewaken en doordat wij door school gebeld worden. Net als de regel van niet eten en drinken op zijn kamer, omdat hij het niet opruimt. Of de regel dat hij om een x tijd moet slapen, omdat dat goed is voor zijn ontwikkeling. Of dat hij zijn voetbalspullen (en met name de scheenbeschermers) moet opruimen of wassen, omdat het anders verschrikkelijk gaat stinken. Elke regel waar hij zich aan moet houden, leg ik uit. En dat zijn er echt niet zo belachelijk veel.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is vooral een duidelijk verschil tussen hoe er gedacht wordt dat er omgegaan zou kunnen en moeten worden met een jonge puber die al heel wat voor zijn kiezen heeft gehad in zijn jonge leventje en die nu een babybroertje of -zusje krijgt waar zijn moeder en stiefvader voor gekozen hebben en ongetwijfeld heel blij mee zijn.
In plaats van dingen verbieden zou je ook eens een gewoon goed gesprek kunnen hebben over waarom jullie vinden dat bijv de laptop niet boven mag en waarom hij vindt van wel.
Maar goed, het is veel gemakkelijker om te schelden en te tieren en vervoglens weg te lopen in plaats van een goed gesprek hierover te voeren en te proberen te begrijpen wat in dit topic wordt gezegd. Jij ziet het vooral als een aanval op jou, maar het is (in ieder geval vanuit mij, maar volgens mij vanuit de anderen ook) vooral de wens om je te helpen iets milder te zijn in je oordeel. En dan kun je prima het stelen als gedrag veroordelen, maar hem niet degraderen tot crimineel en slecht mens.
jij vindt 13 jaar volwassen?quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:51 schreef DjVero het volgende:
En wel durven om geld te jatten?Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik zeg zo vaak tegen hem, zeg eerlijk wat je denkt of voelt, dat is wat volwassenen doen. Dat je dat als puber naar je ouders niet zo snel doet, snap ik helemaal, maar niet durven...en dan wel geld jatten?
Je hoeft niet hier te posten en je hoeft ook niets klakkeloos van ons aan te nemen, maar omwille van je stiefkind hoop ik wel dat je na wilt denken over wat er is gezegd. Dat je naar het CJG wilt gaan en bereid bent om kritisch naar jezelf te kijken is nu al heel wat!quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef DjVero het volgende:
We hebben volgens mij eerder al geconstateerd dat onze zoons wel op elkaar lijken. Mijn zoon is een schat, een bevoorrechte schat bovendien die nauwelijks hobbels in z'n leven is tegengekomen. Waarom vertelt hij ons niet alles en gaat hij zijn eigen gang? Omdat hij een puber is en zich aan het losmaken is van zijn ouders. Het is een normale fase in zijn ontwikkeling. Dat voelt voor ons wel eens als schijt hebben aan ons, maar zo bedoelt hij het niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:07 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat gesprek over die laptop hebben we állang gedaan, doordat hij zijn eigen grenzen nog niet zo kan bewaken en doordat wij door school gebeld worden. Net als de regel van niet eten en drinken op zijn kamer, omdat hij het niet opruimt. Of de regel dat hij om een x tijd moet slapen, omdat dat goed is voor zijn ontwikkeling. Of dat hij zijn voetbalspullen (en met name de scheenbeschermers) moet opruimen of wassen, omdat het anders verschrikkelijk gaat stinken. Elke regel waar hij zich aan moet houden, leg ik uit. En dat zijn er echt niet zo belachelijk veel.
En toch gewoon keihard schijt hebben aan ons en volledig zijn eigen ding doen.
Dat jij je staande weet te houden in het mbo zegt heel veel. Ik ken weinig volwassenen die daar stevig genoeg voor in hun schoenen staan en tegelijk genoeg gevoeligheid hebben om zich te bekommeren om het lot van die kinderen.quote:En echt waar, ergens snap ik dat nog, dat zal bij veel pubers het geval zijn, dus corrigeren, praten en handhaven. En elke keer weer herhalen; ik houd daar ergens wel van, dat tegendraadse, daarom kies ik bewust om les te geven op het mbo. Ik handel teveel zoals ik ook op mijn werk doe; gedraag je je niet, vlieg je eruit! Maar doordat hij óók nog eens is gaan stelen, is mijn idee dat ik hem een naar, stiekem en sneaky mannetje vind verdrievoudigd. Dat ik daardoor dingen zeg die ik eigenlijk niet moet zeggen of agressief ervan word, hebben jullie en hij moeten ervaren, ja.
Uit je reacties te lezen gaat dit meer over jou dan over hem.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:14 schreef DjVero het volgende:
[..]
En dat is dus precies wat ik bedoel met slap psychologisch gewauwel. Stelen doe je niet, klaar! En dat mag hij weten ook. De tijd van praten, met zijn continue gelieg en gedraai over werkelijk álles, is echt voorbij. En dat daar ook nog stelen bovenop komt dat is gedrag wat ik ab-so-luut niet tolereer.
Hij is precies zoals zijn vader, volgens mijn vrouw. Die was ook continu aan het liegen, bedriegen en draaien over alles. Sommige mensen zijn nou eenmaal verrot.
Ja, want we zijn allemaal moeder Theresa hier die nooit kwaad mogen spreken over hun kroost. Als hij dit soort dingen flikt, vind ik hem een achterbaks naar jong en dan mag hij dat ook best weten. Dat betekent niet dat ik hem niet meer moet, integendeel zelfs.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Uit je reacties te lezen gaat dit meer over jou dan over hem.
De tering, zo praat je toch niet over een kind dat afhankelijk van je is.
Heb je in de gaten hoe negatief je over hem praat? Ook als het niet over het stelen gaat.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:06 schreef DjVero het volgende:
[..]
(bang om te moeten klussen, denk ik, maargoed...)
Ach welnee, hij is geen paragnost. Die dingen roep ik hier en als ik ze roep waar hij bij is dan breng ik het met humor en kan hij er heerlijk tegenin gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:25 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Heb je in de gaten hoe negatief je over hem praat? Ook als het niet over het stelen gaat.
Dat voelt hij ook. Lijkt me een erg lastige situatie om in op te groeien.
Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehadquote:Op woensdag 9 maart 2022 18:14 schreef DjVero het volgende:
Net weer een gesprek gehad, ditmaal zonder al teveel emotie. Ik heb hem ook weer zien glimlachen. Ik heb sorry gezegd voor wat ik hem gister heb genoemd; hem uitgelegd dat ik hem slecht vind doen, niet dat ik hem slecht vind als mens. Hij snapt het verschil, zei zelfs dat hij ook zo boos zou zijn als hij zijn eigen kind was. Dat vond ik erg mooi van hem.
Ik vind hem serieus een van de leukste, liefste en vrolijkste jongetjes die ik ooit heb gekend, veel leuker dan al die sukkels in mijn klas. Gezegd dat ik van hem houd en hem in twee jaar als mijn eigen zoon ben gaan zien. Andersom voelt dat ook zo.
Achter het geld stelen krijg ik de vinger nog niet. Hij zegt dat het echt alleen voor snoep voor hemzelf is geweest. Geen van de suggesties hierboven lijkt het probleem. Stoer doen tov vriendjes is het niet, niet nodig zegt hij, ik ben al stoer genoeg. Op de aankomende baby kan hij ook niet wachten, hij wil zelfs dat wij dan weggaan, zodat hij de baby kan gaan verzorgen. Brood vindt hij eigenlijk niet zo lekker, eet het liefst rijst maar opwarmen kan op school niet. Om toch wat te eten, eet hij maar snoep. Maar daar heb je geld voor nodig.
Het gesprek met het cjg laat ik wel doorgaan. Hij zegt zelf dat er echt niets is wat wij beter moeten doen, maar toch wil ik dat er eens iemand een beetje meekijkt ofzo. Ik ben nog maar 33 en dat is eigenlijk een beetje te jong om een puber op te voeden. Ik heb dat hem ook gezegd, dat ik het soms moeilijk vind met hem.
Man, wat kan jij denigrerend zijn zeg..quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, want we zijn allemaal moeder Theresa hier die nooit kwaad mogen spreken over hun kroost. Als hij dit soort dingen flikt, vind ik hem een achterbaks naar jong en dan mag hij dat ook best weten. Dat betekent niet dat ik hem niet meer moet, integendeel zelfs.
Ik denk dat het wel echt is. En dat hij hier stoom afblaast, en de soep echt niet zo heet gegeten wordt. Fijn dat dat hier kan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:01 schreef Mrs.Peel het volgende:
Eigenlijk hoop ik dat dit niet echt is. Je leerlingen ettertjes noemen, ons afzeiken, ons advies afzeiken, zo over je aangenomen zoon praten. Ik hoor geen empathie, je bent zó zwartwit in je denken (en ook handelen?) dat ik mij afvraag of je wel klaar bent voor nog een kind in deze mix.
quote:Op woensdag 17 november 2021 18:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Haha, denk je werkelijk dat ik hem op 13-jarige leeftijd op straat zou gooien? Of daarmee richting hem zou dreigen? Dat is enkel frustratie hier
En ja, ik heb hem al gevraagd of hij iets aan zijn hoofd heeft of dat 'ie ergens mee zit waar hij continu met zijn gedachten is. Maar dat is niet zo, zegt hij.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:14 schreef DjVero het volgende:
Net weer een gesprek gehad, ditmaal zonder al teveel emotie. Ik heb hem ook weer zien glimlachen. Ik heb sorry gezegd voor wat ik hem gister heb genoemd; hem uitgelegd dat ik hem slecht vind doen, niet dat ik hem slecht vind als mens. (...)
Het gesprek met het cjg laat ik wel doorgaan. Hij zegt zelf dat er echt niets is wat wij beter moeten doen, maar toch wil ik dat er eens iemand een beetje meekijkt ofzo. Ik ben nog maar 33 en dat is eigenlijk een beetje te jong om een puber op te voeden. Ik heb dat hem ook gezegd, dat ik het soms moeilijk vind met hem.
Dit vooral, ja. Van mijn vrienden ben ik de enige met met een kind (puber) en een ander stel heeft een baby nog geen jaar oud, dus ik heb niet echt een plek waar ik het erover kan hebben en mijn frustraties kwijt kan. Collega's misschien, maar het merendeel is 50+, dus die zijn ook allemaal niet echt mijn homies lol. En dit is toch wat anoniemer.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel echt is. En dat hij hier stoom afblaast, en de soep echt niet zo heet gegeten wordt. Fijn dat dat hier kan.![]()
Oef, dat klinkt ook ingewikkeld! Snap je waar de verschillende adviezen van de docenten Frans en Duits vandaan komen?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier staan we voor de vakkenpakket keuze. Grootste issue is Duits of Frans. tot gisteren stond hij op Frans een 5,3 op Duits een 3,7 Dus de keuze was eigenlijk simpel. Maar sinds gisterochtend 2 cijfers terug en nu is het een 4,4 voor Duits vs 4,9 voor Frans.
Dan een Frans leraar die het hem niet aanraad om Frans te doen, zijn Duits lerares ziet het wel zitten voor haar vak, maar die laatste is ook zijn mentor. Ze heeft vorige week toegezegd dat ze zijn cijfers wel in zijn voordeel afrond de rest van het jaar bij mondelingen etc
Dus nu weet hij het echt niet meer.. Nog 3 weken tot de definitieve keuze. Net halverwege de toetsweek ook natuurlijk. Dus die wordt echt gokken voor hem.
Fijn dat het zo goed gaat!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe gaat het hier eigenlijk met de kinderen die dit jaar aan de middelbare school zijn begonnen?
Hier gaat het fantastisch: de goede cijfers stromen binnen en sociaal zit het wel snor. Voor mij is het een soort openbaring dat hij geheel zelfstandig naar school en naar huis gaat. Als de jongste dat straks ook doet, wat moet ik dan met al die extra tijd?
Dat is super!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:13 schreef Vicky het volgende:
Hier eigenlijk ook. T haalt alleen maar goede cijfers, nog geen enkele onvoldoende. Voor de vakantie had ze toetsweek, ze dacht dat de Bio verkloot had, maar daar had ze een dikke 8 voor.
Verder staat ze voor 3 vakkenge middeld een 7, voor 6 vakken een 8 en voor 2 vakken een 9. Ze doet volledig VWO met technasium.
Zo hé! Hoe voelt ze zich er zelf onder? En doet de school hier iets aan?quote:Sociaal is het iets minder, althans, ze heeft 1 echte vriendin. Er zitten maar 9 meiden in de klas en 18 jongens. Er is 1 jongen die nu overgeplaatst gaat worden naar een andere klas vanwege agressieproblemen. Hij scheldt continu met K. Daarnaast wordt ze gepest door een jongen. Hij zit steeds aan haar spullen, duwt, maakt haar tas open.
we hebben samen een mail gemaakt voor de mentor over het pestgedrag.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is super!
[..]
Zo hé! Hoe voelt ze zich er zelf onder? En doet de school hier iets aan?
De Franse docent geeft aan dat er bij het Frans toch wel wat vocabulaire aanwezig/geleerd moet worden. En dat is niet zijn sterke punt (feitjes leren überhaupt niet, deze wil snap-vakken zoals wiskunde).quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oef, dat klinkt ook ingewikkeld! Snap je waar de verschillende adviezen van de docenten Frans en Duits vandaan komen?
Hm ja, dat maakt het er niet veel eenvoudiger op!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:31 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
De Franse docent geeft aan dat er bij het Frans toch wel wat vocabulaire aanwezig/geleerd moet worden. En dat is niet zijn sterke punt (feitjes leren überhaupt niet, deze wil snap-vakken zoals wiskunde).
De Duitse lerares zegt dat Duits in bovenbouw atheneum juist makkelijker worden in vergelijking, omdat je bij de veel dingen ook wat hebt aan je Nederlands vocabulaire. Er komt ook niet echt nieuwe grammatica bij.
Hij heeft nu ook bijles Frans, en die leraar schijnt dingen veel beter uit te leggen, maar als woordjes leren lastig is, dan heb je niks aan.
Ik heb net het toetsplan voor 6atheneum even bekeken en daar zie je bij duits meer lees/luister/verbale opdrachten, bij Frans echt woorden, grammatica, etc.
Eigenlijk is het gewoon gokken en hopen op een 5 als eindcijfer
Wij zien een enorme ontwikkeling op een heleboel vlakken. Geweldig om te zien.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe gaat het hier eigenlijk met de kinderen die dit jaar aan de middelbare school zijn begonnen?
Hier gaat het fantastisch: de goede cijfers stromen binnen en sociaal zit het wel snor. Voor mij is het een soort openbaring dat hij geheel zelfstandig naar school en naar huis gaat. Als de jongste dat straks ook doet, wat moet ik dan met al die extra tijd?
Mijn eigen ervaring is dat een leuke, enthousiaste docent een wereld van verschil kan maken. Als de huidige leerkrachten ook de komende jaren aan zijn klas les blijven geven, zou ik echt voor Duits kiezen. Je hebt natuurlijk nooit echt een garantie daarop, maar toch. Als de rest min of meer vergelijkbaar is, kan je net zo goed zorgen dat de lessen tenminste leuk zijnquote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:31 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
De Franse docent geeft aan dat er bij het Frans toch wel wat vocabulaire aanwezig/geleerd moet worden. En dat is niet zijn sterke punt (feitjes leren überhaupt niet, deze wil snap-vakken zoals wiskunde).
De Duitse lerares zegt dat Duits in bovenbouw atheneum juist makkelijker worden in vergelijking, omdat je bij de veel dingen ook wat hebt aan je Nederlands vocabulaire. Er komt ook niet echt nieuwe grammatica bij.
Maar zijn Duits lerares is zijn mentor, en een blije positivo. Puber heeft nu een 4 en 2 5-en en ze denk dat hij echt wel over gaat. Puber vindt de frans leraar een chagerijn. Dus ik weet niet in hoeverre dat ook nog van invloed is![]()
Hij heeft nu ook bijles Frans, en die leraar schijnt dingen veel beter uit te leggen, maar als woordjes leren lastig is, dan heb je niks aan.
Ik heb net het toetsplan voor 6atheneum even bekeken en daar zie je bij duits meer lees/luister/verbale opdrachten, bij Frans echt woorden, grammatica, etc.
Eigenlijk is het gewoon gokken en hopen op een 5 als eindcijfer
Ik heb je verhaal gelezen en wil wel met je in gesprek. Ik was vroeger zelf de puber die geld stal van haar ouders..quote:Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dit vooral, ja. Van mijn vrienden ben ik de enige met met een kind (puber) en een ander stel heeft een baby nog geen jaar oud, dus ik heb niet echt een plek waar ik het erover kan hebben en mijn frustraties kwijt kan. Collega's misschien, maar het merendeel is 50+, dus die zijn ook allemaal niet echt mijn homies lol. En dit is toch wat anoniemer.
Ondanks mijn woede heb ik nog altijd niet gedreigd hem eruit te tyfen, wel gedreigd met het politiebureau bij een volgende keer, maar meer als afschrikeffect. Natuurlijk weet ik dat zij niets gaan doen en dat ik hem niet zomaar op straat kan zetten; dat wil ik ook helemaal niet. Ik ben van die gozer gaan houden alsof hij mijn eigen zoon is. Ergens heb ik nu het idee dat het een aftasten van grenzen is geweest, want ik snap het nog steeds niet. Hij is juist zo'n lieve en leuke jongen over het algemeen, al zijn docenten willen een hele klas vol met types zoals hij, brengt leven in de brouwerij bij ons thuis want mijn vrouw en ik zijn allebei niet zulke praters en hij is compleet het tegenovergestelde, veel te veel zelfs haha.
Ik zal altijd zo rechtlijnig blijven, nare eigenschap overgenomen van mijn pa weer denk ik. En zolang hij die shit uitvreet, zullen jullie het soms moeten ontgelden ben ik bangVandaag waren we elkaar alweer aan het uitdagen en stompen en dat soort onzin. Ik hoop alleen zo dat hij het niet nog een keer gaat doen. In Thailand, bij zijn opa en oma, heeft hij dit ook weleens gedaan. Dat stelt me vreemd genoeg wel gerust; je gaat zo aan jezelf twijfelen of je het allemaal wel goed hebt gedaan, of juist niet.
Thanks en excuses iig. Als ik rationeel ben, ben ik echt de kwaadste niet. Als emoties het over gaan nemen, dan verandert het perspectief enigszins
Dat is wel lastig.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:18 schreef Phaidra het volgende:
Mijn eigen ervaring is dat een leuke, enthousiaste docent een wereld van verschil kan maken. Als de huidige leerkrachten ook de komende jaren aan zijn klas les blijven geven, zou ik echt voor Duits kiezen. Je hebt natuurlijk nooit echt een garantie daarop, maar toch. Als de rest min of meer vergelijkbaar is, kan je net zo goed zorgen dat de lessen tenminste leuk zijn .
Mijn handen jeuken als ik zoiets hoor - ik heb zelf bijles Frans gegeven. Kinderen moeten op die leeftijd meestal nog leren leren. Bovendien kan het idee dat iets eenvoudigweg niet voor je weggelegd is een blokkade vormen. Studenten hebben dat vaak met statistiek. Ze hebben het nodig om successen te boeken en zelfvertrouwen te krijgen op dit vlak. Als docent is het een kwestie van geduld hebben, vertrouwen geven en proberen door die blokkade heen te breken.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 13:57 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Claudia_x
Hij gebruikt nu inderdaad van zo'n Quizlet achtig programma. Oefent al 4 weken 3 keer per week zijn Frans een half uur op die manier, naast het reguliere Franse huiswerk. En haalt nog een 1. Hij is echt een mini-me
Dit werkt hier ook heel goed. Ik heb ook flashcards gekocht waar dochter de franse (onregelmatige) werkwoorden in alle tijden op noteert. Eerst deed ze dat online in dat 'quiz-it', maar door het maken van de kaartjes heeft ze echt al grote stappen gemaakt.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf trouwens een kleine whiteboard gekocht voor het overhoren van woorden. Ik ben ervan overtuigd dat het proces van schrijven bijdraagt aan het onthouden van woorden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met een meidenkwartet
quote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:38 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Dit werkt hier ook heel goed. Ik heb ook flashcards gekocht waar dochter de franse (onregelmatige) werkwoorden in alle tijden op noteert. Eerst deed ze dat online in dat 'quiz-it', maar door het maken van de kaartjes heeft ze echt al grote stappen gemaakt.
deze:Da's een mooie tip! Ik heb dat met Ivan ook geprobeerd, maar hij was er te lui voor. En nu heeft hij zonder die kaartjes een modus gevonden die voor hem werkt. Ik overhoor hem wel nog altijd, maar in het begin moest ik dat drie dagen achter elkaar doen en nu nog maar één keer. Hij is in korte tijd enorm vooruitgegaan in het leren leren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Hij heeft sinds 4 weken bijles studievaardigheden, waar dat leren leren wordt aangepakt. Ook planning is een ding. Die dame heeft hen nu zover dat hij echt 3 keer per week voor elke taal een half uur oefent. En ze plannen voor alle toetsen de aanpakquote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn handen jeuken als ik zoiets hoor - ik heb zelf bijles Frans gegeven. Kinderen moeten op die leeftijd meestal nog leren leren. Bovendien kan het idee dat iets eenvoudigweg niet voor je weggelegd is een blokkade vormen. Studenten hebben dat vaak met statistiek. Ze hebben het nodig om successen te boeken en zelfvertrouwen te krijgen op dit vlak. Als docent is het een kwestie van geduld hebben, vertrouwen geven en proberen door die blokkade heen te breken.
Helpt de bijlesdocent ook met de woordjes? En zo ja, hoe gaat dat?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 11 maart 2022 16:38 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Dit werkt hier ook heel goed. Ik heb ook flashcards gekocht waar dochter de franse (onregelmatige) werkwoorden in alle tijden op noteert. Eerst deed ze dat online in dat 'quiz-it', maar door het maken van de kaartjes heeft ze echt al grote stappen gemaakt.
deze:O ja, die had ik hier ook gekocht, maar dat vindt ze toch niet zo fijn. Het fijnste met woordjes vindt ze gewoon als ik overhoor. En dat werkt ook heel goed hier. Ik herken dat ook wel van mezelf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Dat heb ik hier ook al gezegd; je kunt er wel elke dag bovenop gaan zitten om hem over te laten gaan, maar dan zit je de komende 3 jaar er ook nog elke dag naast, omdat het misschien toch teveel is (niet qua niveau, maar wel qua instelling, leervaardigheden, karakter).quote:Op vrijdag 11 maart 2022 21:09 schreef BE het volgende:
We hebben hem de eerste zes maanden losgelaten, net als zijn broer: ‘ga maar ervaren wat het is’.
Wij zijn er nl de types niet naar om ze 5-6 jaar achter de vodden te zitten. Ze moeten het toch zelf doen.
Herkenbaar, mijn moeder heeft er ook wel lol om dat ik zo'n mini-me heb gekregen.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 08:35 schreef BE het volgende:
Ik was zelf ook altijd een leerling van de last-minute en eeuwige berekeningen over wat ik zou moeten halen nog een 5,5 te staan. Genetisch gezien zou het een wonder zijn als zij uit zichzelf braaf achter de boeken zouden kruipen.
Ik heb 2 en 4 havo overgedaan, niet omdat ik het niet kon, maar puur omdat ik er met de pet naar gooide. En F mocht naar het VWO maar had geen zin om zo hard te leren dus koos voor de havo.
Gheghe. Ik zit heel anders in elkaar, wil altijd het beste uit mezelf halen. Als tiener al was ik serieus bezig met én sport én muziek én school.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 08:35 schreef BE het volgende:
Ik was zelf ook altijd een leerling van de last-minute en eeuwige berekeningen over wat ik zou moeten halen nog een 5,5 te staan. Genetisch gezien zou het een wonder zijn als zij uit zichzelf braaf achter de boeken zouden kruipen.
Ik heb 2 en 4 havo overgedaan, niet omdat ik het niet kon, maar puur omdat ik er met de pet naar gooide. En F mocht naar het VWO maar had geen zin om zo hard te leren dus koos voor de havo.
Mee eens. Da's een voortdurende worsteling, vind ik: in hoeverre vraag je een kind zich te voegen naar een systeem terwijl datzelfde systeem zo z'n gebreken heeft? Het is een van de vragen waar ik me beroepsmatig mee bezig houd. Afgelopen week hadden we er een bijeenkomst over en toen kwam die vraag ook weer ter sprake. Mijn collega herinnert ons er steeds aan dat het onderwijs voorselecteert op maatschappelijke positie en dat het daarom belangrijk is om kinderen het systeem door te helpen. Er is een aanzienlijke groep kinderen die te gemakkelijk wordt opgegeven met als reden 'het zit er nu eenmaal niet in'.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Het niveau moet wel bij je kind passen. Niet alleen puur qua cognitie, maar ook met alles eromheen.
Op de laatste basisschool was de leus "wat je oefent, word je beter in" en dat vind ik zelf eigenlijk een beter uitgangspunt dan die fixed en growth mindset. Die klinken alsof alles zonder meer mogelijk is, en ik denk dat iedereen zo zijn beperkingen heeft. Ik denk wél dat als je iets vaker doet, leert, oefent, er een ontwikkeling is en dat je dus beter wordt. Niet per se heel erg goed, soms misschien nog steeds niet goed genoeg, maar wel beter. En die ervaring telkens opdoen, maakt dat je ook meer geneigd bent om nieuwe dingen te proberen en lastige dingen te oefenen.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, ik wilde nog iets zeggen over fixed en growth mindset. Ik vind het jeuktermen, maar in deze context zijn ze wel gepast. Als ouder brengt het een risico met zich mee om uit te dragen dat je kind moeite met iets heeft omdat het op een bepaalde manier in elkaar zit. Het kind leert: dit is nu eenmaal niet voor mij weggelegd. Om bijvoorbeeld verandering te brengen in lage cijfers is het juist nodig om te geloven dat verandering mogelijk is.
Ik ben zelf een onverbeterlijke optimist. Daarom ben ik ook het onderwijs ingegaan.
Dat van die aansluiting zie ik hier ook. Kind hoeft van ons niet vwo te doen, maar ze heeft hier wel aansluiting die ze op de basisschool mistte.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 16:21 schreef Grijs het volgende:
Het gaat ons er trouwens niet om dat ze per se hoge cijfers moet halen, of gymnasium moet doen.
Maar we weten dat ze heel snel leert, maar de studievaardigheden mist(e). Ik zou het jammer vinden als ze daardoor naar een schooltype zou moeten wat m.i. niet bij haar past.
Ze heeft het ook erg naar haar zin op deze school en heeft veel meer aansluiting dan op de basisschool. Ze wil er zelf graag blijven.
Ja precies dat laatste! En dat hebben we hem ook gezegd toen hij verdrietig was om dat voorlopige advies: 'het ging je om de sport, en als dat op deze manier kan, op deze school en met havo... nou, dan doe je havo. En kan VWO altijd nog als je dat wil. Maar wees niet zo streng voor jezelf, je mist elke dag 2 lesuren en die moet je zelf in zien te halen, die stof. Dan mag je best trots zijn op hoe het gaat hoor!'quote:Op zaterdag 12 maart 2022 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gheghe. Ik zit heel anders in elkaar, wil altijd het beste uit mezelf halen. Als tiener al was ik serieus bezig met én sport én muziek én school.
Hoe belangrijk ik school ook vind, ik blijf ervan overtuigd dat bij veel mensen 'het kwartje' later valt. Daarmee bedoel ik vooral de wil om iets van hun leven te maken en daar moeite voor te doen. Helaas is ons schoolsysteem daar niet op ingesteld. Desondanks komen velen goed terecht. (Ik heb een zwak voor mensen die hun eigen weg weten te vinden.)
Dat jouw O. nu bezig is met topsport zie ik als een groot voordeel. Dat vraagt inzet en belangrijker nog: hij heeft al iets gevonden waar hij goed in is en gemotiveerd voor is. Dat gun ik elk kind!
Daarom ben ik ook heel blij dat zijn cijfers nu idd laten zien dat de extra moeite niet tevergeefs is, wat hem vanzelf weer gaat motiveren.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, ik wilde nog iets zeggen over fixed en growth mindset. Ik vind het jeuktermen, maar in deze context zijn ze wel gepast. Als ouder brengt het een risico met zich mee om uit te dragen dat je kind moeite met iets heeft omdat het op een bepaalde manier in elkaar zit. Het kind leert: dit is nu eenmaal niet voor mij weggelegd. Om bijvoorbeeld verandering te brengen in lage cijfers is het juist nodig om te geloven dat verandering mogelijk is.
Ik ben zelf een onverbeterlijke optimist. Daarom ben ik ook het onderwijs ingegaan.
Dit zou idd in mijn ideale onderwijswereld zo werken. Wel een beetje, maar puur op het niveau waar je het op kan, terwijl de talenten in andere vakken zo groot kunnen zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 09:44 schreef Cathmar het volgende:
Ik zag in het Cambridge systeem waar wij de afgelopen jaren zaten daar als voordeel dat je per onderwerp je niveau bepaalt. Dus bv top level wiskunde, met en beetje Frans. Of fantastisch in talen, maar wel natuurkunde kunnen blijven doen op een lager niveau.
Dat gezegd werden de kinderen enorm gepusht en bijles voor alles. Als je als ouders een fortuin voor een school betaalt ligt de druk bij velen toch echt hoger.
Onze oudste heeft een huiswerkbegeleiding-traject gevolgd en dat is nu klaar en we zien idd dat hij het nu zelf aardig op pakt.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 14:53 schreef Grijs het volgende:
Onze jongste (2Gym) is voorwaardelijk overgegaan. De voorwaarde was dat ze huiswerkbegeleiding zou volgen. Dat krijgt ze nu en ze gaat echt met sprongen vooruit: laatste proefwerk Grieks had ze een 8 gehaald, terwijl ze een 3 gemiddeld stond. Nu staat ze een ruime 5 gemiddeld daarvoor. Het heeft haar veel zelfvertrouwen gegeven en inzicht dat op vaste tijden huiswerk maken helpt. Ook leert ze er plannen en dat gaat ook steeds beter.
Ik zie huiswerkbegeleiding wel als iets tijdelijks (de school ook) en dat weet ze ook. Maar ook thuis gaat het huiswerk doen steeds beter, dus ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt.
Zit hij op een LOOT-school/Topsport Talentschool?quote:Op zaterdag 12 maart 2022 17:11 schreef BE het volgende:
[..]
Ja precies dat laatste! En dat hebben we hem ook gezegd toen hij verdrietig was om dat voorlopige advies: 'het ging je om de sport, en als dat op deze manier kan, op deze school en met havo... nou, dan doe je havo. En kan VWO altijd nog als je dat wil. Maar wees niet zo streng voor jezelf, je mist elke dag 2 lesuren en die moet je zelf in zien te halen, die stof. Dan mag je best trots zijn op hoe het gaat hoor!'
Nee... daar kon hij dus niet heen. Dus een andere school die zei 'we gaan het proberen' zonder roosteraanpassing of inhalen...quote:Op zaterdag 12 maart 2022 17:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Zit hij op een LOOT-school/Topsport Talentschool?![]()
Op die van mij (ik deed ballet op een hoog niveau, een aantal klasgenoten zaten in de jeugdselectie van PSV, etc) mochten we basisvakken zoals biologie niet skippen.![]()
Vrijstelling gold voor randzaken zoals handvaardigheid, tekenen, gymles, etc. In die uren maakten wij ons huiswerk, zodat we de middagen vrij hadden voor onze sport/kunst.
Voordat zulke initiatieven bestonden, eindigden sporttalenten vaak met een mavo-diploma, en waren ze daardoor minder goed voorbereid op het leven ná de sport. Dus in dat licht is havo al pure winst voor hem.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |