abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203657266
Bij kruidvat hebben ze ook vaak kleine cadeautjes die leuk zijn :)

Ik zie op de site van Intertoys dat een hoop Playmobil in de sale is *O*
pi_203659216
Bij de Action heb je leuke Playmobile prinsessen. Een doosje met het poppetje en leuke accessoires.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_203659247
Bij ons zit een klein speelgoedwinkeltje en daar zetten de kinderen een mandje neer die ze vullen met spulletjes uit de winkel. De naam, leeftijd en school komt er op te staan zodat men het juiste mandje kan vinden. Ze mogen van mij alleen maar spulletjes van onder de 10 euro in doen. En ik zet dan ook op de uitnodiging dat er een mandje gevuld staat, zelfs iets kunnen bedenken of dat centen ook altijd een goed idee is.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_203659263
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:48 schreef lunapuella het volgende:

[..]
Oh, nou ben ik wel heel benieuwd naar waar je dan wél moet kopen :D

Het scheelt hier overigens ook dat Ketel maximaal 2-3 feestjes per jaar heeft en dus nog het enige kind is met kinderfeestjes. Als hij vaker werd uitgenodigd hanteerde ik vast ook een strenger budget.
Kruidvat heeft vaak goede aanbiedingen voor kleine leuke spelletjes, Lego en playmobil, en hun outlet (prijsmepper) doet daar nog een schepje korting bovenop, dus meestal koop ik daar spul op voorraad. En incidenteel Action, maar daar moet je mazzel hebben dat ze iets goeds binnen hebben gekregen. Voor knutselsetjes kun je daar vaak wel goed slagen.

Wij hebben een cadeaukast waar we wat uit kunnen plukken wanneer nodig.
pi_203659814
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 14:44 schreef Tally het volgende:
Bij ons zit een klein speelgoedwinkeltje en daar zetten de kinderen een mandje neer die ze vullen met spulletjes uit de winkel. De naam, leeftijd en school komt er op te staan zodat men het juiste mandje kan vinden. Ze mogen van mij alleen maar spulletjes van onder de 10 euro in doen. En ik zet dan ook op de uitnodiging dat er een mandje gevuld staat, zelfs iets kunnen bedenken of dat centen ook altijd een goed idee is.
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203659824
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 15:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!
Hier had de Intertoys die optie ook en vroeger de Bart Smit en de top1toys ook.
Fake it till you make it...
pi_203660088
Kruidvat heeft vaak Lego en Playmobil in de aanbieding. Ik heb tijdens de kleuterjaren van de kinderen zelfs gewoon een voorraadje ingeslagen van Lego Ninjago Spinjitzu's (ofzo). Alle kinderen wilden toen Ninjago Lego en dit setje kostte 7.50, ideaal.

@Claudia_x het komt hier vaak ook neer op een combinatie van echte cadeaus en belevenissen. Uiteindelijk is het ook gewoon leuk om iets in je handen te hebben en voor de gever is het geven van een fysiek cadeau ook vaak leuker.

Ik moet mijn twee zevenjarigen zeer binnenkort ook maar eens gaan polsen naar hun wensen, want over exact 4 weken is het dolle duo al jarig. :o
pi_203670658
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
  Moderator dinsdag 15 februari 2022 @ 10:32:01 #109
5428 crew  miss_sly
pi_203670969
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
Nope.
Wel toen er na hard werken en veel inzet een 6,3 voor wiskunde in de toetsweek werd gescoord. Toen hebben we gebak gehaald :Y)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203671279
quote:
Nee, dat hebben we niet gedaan tot nu toe.
Ze doet het boven verwachting de jongste, echt fijn! En dat zeggen we haar ook regelmatig.
Als ik ga beginnen met beloningen in welke vorm dan ook, dan wil ze dat elke keer ;). Gaan we niet doen.
pi_203671296
quote:
Nee.. dat is in het begin ook nog wel te doen. Ik beloon liever hard werken. Dus we vieren het als oudste een voldoende op Duits heeft (staat gemiddeld nu net een 3,7). :D
pi_203692457
Hier viel vandaag de uitnodiging voor de HPV-vaccinatie op de mat.

Nu is er geen twijfel of ze gevaccineerd wil worden, want dat wil ze wel. Ze heeft er geen zin in :D Vorig jaar twee prikken en nu dan weer twee.

Alleen nu dus de vraag: de gewone Cervarix vaccinatie uit het RVP nemen, of via de huisarts voor Gardasil (9) gaan?

Mensen hier een bewuste keus voor het een of juist het ander gemaakt?
pi_203693805
Onze huisarts adviseerde om die uit het rvp te doen. Dat hebben we bij de oudste dan ook gedaan. Hier nog geen uitnodiging, maar mijn jongste is volgens mij een paar weken jonger dan de jouwe 😉
pi_203694396
Voor mijn oudste viel hij vandaag ook op de mat. Hij is net 10 geworden dus waarschijnlijk gaat hij nu direct met de eerste groepen mee of zo.
pi_203694917
Mijn oudste is 10,5 jaar, wij hebben nog niets ontvangen. We hebben natuurlijk nog wel even de tijd!
pi_203695175
Even gekeken: onze GGD begint bij de oudste tieners. 2010 en jonger krijgt de oproep in 2023. Dus we hebben nog even met jongste. Oudste zou wel dit jaar komen.
pi_203695193
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 19:39 schreef Nijna het volgende:
Onze huisarts adviseerde om die uit het rvp te doen. Dat hebben we bij de oudste dan ook gedaan. Hier nog geen uitnodiging, maar mijn jongste is volgens mij een paar weken jonger dan de jouwe 😉
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?
pi_203695214
Overigens is er ruim voldoende tijd, natuurlijk. Er zijn twee belangrijke criteria: voor ze seksueel actief zijn, en voor de 15e verjaardag 2 vaccinaties, omdat er anders drie nodig zijn.

Dochter overweegt het nog even uit te stellen en niet nu te doen, dus daar praten we nog even over. Wellicht ook even een bezoekje aan de huisarts om te zien of hij een advies heeft.
pi_203696455
Ik geloof dat de dichter van @trui de uitgebreide had.

Mijn oudste zoon wordt morgen 16 (WAT?) en kreeg m vorige week op de mat. Die mag volgende wk prikken.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Licht Ontvlambaar woensdag 16 februari 2022 @ 22:51:47 #120
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203697279
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 17:57 schreef miss_sly het volgende:
Hier viel vandaag de uitnodiging voor de HPV-vaccinatie op de mat.

Nu is er geen twijfel of ze gevaccineerd wil worden, want dat wil ze wel. Ze heeft er geen zin in :D Vorig jaar twee prikken en nu dan weer twee.

Alleen nu dus de vraag: de gewone Cervarix vaccinatie uit het RVP nemen, of via de huisarts voor Gardasil (9) gaan?

Mensen hier een bewuste keus voor het een of juist het ander gemaakt?
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.

Ow en inderdaad gewacht tot 14 jaar. Had ik beloofd dat ze dan klaar was, kwam de meningokokken en Corona vaccinatie er nog achteraan :X
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_203699230
Wij hadden de uitnodiging vorige week binnen. Onze zoon is nu nog 9, hij wordt in juni 10. Het kwam mooi uit, door een recente corona-besmetting hoeft hij daar nog maar 1 vaccinatie voor. Dat scheelt dus weer :P.

Maar ik wist niet dat er verschillende HPV-vaccins bestonden, wat is het verschil?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203699260
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:51 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.

Ow en inderdaad gewacht tot 14 jaar. Had ik beloofd dat ze dan klaar was, kwam de meningokokken en Corona vaccinatie er nog achteraan :X
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?

Ik vind het niet erg om eventueel zelf te betalen, maar heb wel nagekeken bij de zorgverzekering en daar staat niets over vergoeding voor een dergelijke vaccinatie. We zijn wel aanvullend verzekerd. Was daar bij jou nog iets speciaals voor nodig? Waarom zei de apotheek dat in te dienen bij de zorgverzekering?
pi_203699275
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:04 schreef Phaidra het volgende:
Wij hadden de uitnodiging vorige week binnen. Onze zoon is nu nog 9, hij wordt in juni 10. Het kwam mooi uit, door een recente corona-besmetting hoeft hij daar nog maar 1 vaccinatie voor. Dat scheelt dus weer :P.

Maar ik wist niet dat er verschillende HPV-vaccins bestonden, wat is het verschil?
Toevallig gisteren nog even opgezocht. Hier een linkje naar een lci.rivm pagina:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hpv-vaccinatie

Ik vind het vooral opvallend dat Cervarix dus niet beschermt tegen genitale wratten; nog afgezien van het feit dat Gardasil (9) ook beschermt tegen meer virusstrengen dan Cervarix. Al met al lijkt Gardasil(9) dan toch als beere uit de bus te komen.
  donderdag 17 februari 2022 @ 09:09:44 #124
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203699282
Wij hebben ook voor Gardasil9 gekozen, de huisarts moest ik toen zelf nog informeren over deze mogelijkheid. Helaas heeft destijds niemand mij getipt om het te declareren, dus wij hebben 't gewoon zelf betaald (best duur!). Maar ik vond het het wel waard, als ze daarmee tegen meer varianten van het virus beschermd is.
in de haak.
pi_203699302
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:09 schreef trui het volgende:
Wij hebben ook voor Gardasil9 gekozen, de huisarts moest ik toen zelf nog informeren over deze mogelijkheid. Helaas heeft destijds niemand mij getipt om het te declareren, dus wij hebben 't gewoon zelf betaald (best duur!). Maar ik vond het het wel waard, als ze daarmee tegen meer varianten van het virus beschermd is.
Zo'n 300 euro twee vaccinaties, las ik inderdaad. Maar ik vind het ook prima besteed geld, dus als het niet vergoed wordt, dan is dat maar zo.
  donderdag 17 februari 2022 @ 09:13:39 #126
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203699316
Valt daar voor jongens ook in te kiezen?
  donderdag 17 februari 2022 @ 09:14:49 #127
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203699332
Ik neem aan van wel. Alleen als je dus afwijkt van wat er standaard in het rijksvaccinatieprogramma zit moet je het zelf regelen en zelf betalen (hoewel het misschien wel declareerbaar is).
in de haak.
pi_203699335
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:13 schreef BE het volgende:
Valt daar voor jongens ook in te kiezen?
In principe valt er voor niemand te kiezen als je je gewoon meldt bij de GGD naar aanleiding van de uitnodigingsbrief, want dan krijg je 'gewoon' cervarix, volgens mij.

Maar je kunt dus via de huisarts wel voor een andere gaan. Ook jongens, dan, lijkt me.
  donderdag 17 februari 2022 @ 09:15:43 #129
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203699344
Mmm, daar had ik geen idee van. Eens even hier thuis in de groep gooien.
pi_203699372
Ik denk dat veel mensen het niet weten en daarom maar gewon de GGD-vaccinatie gaan halen. En die zal best goed zijn, maar zo op het eerste gezicht lijkt Gardasil (9) me wel de betere. En dan vind ik het toch jammer dat ze voor Cervarix blijven kiezen.
pi_203699428
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk :')).

quote:
Cervarix® biedt bescherming tegen HPV-typen 16 en 18. Deze twee typen veroorzaken in Nederland ongeveer 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker. Daarnaast blijkt Cervarix® ook enige bescherming te bieden tegen HPV-typen 45/35/31/52.
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv

Dit onderzoek
is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee. Er kon alleen nog geen andere conclusie getrokken worden dan dat het een 'veelbelovend' vaccin is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Phaidra op 17-02-2022 09:40:04 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203699693
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk :')).
[..]

Dit onderzoek
is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee.
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.

En die wil je toch ook niet:
https://www.rivm.nl/onderwerpen/genitale-wratten

Maar raar dat ze op hun eigen site aangeven dat er een vaccin is dat beschermt tegen genitale wratten, maar dat ze dan een vaccin geven dat daar niet tegen beschermt :?

Misschien waag ik er eens een mailtje naar RIVM/GGD aan.
pi_203699764
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.

En die wil je toch ook niet:
https://www.rivm.nl/onderwerpen/genitale-wratten

Maar raar dat ze op hun eigen site aangeven dat er een vaccin is dat beschermt tegen genitale wratten, maar dat ze dan een vaccin geven dat daar niet tegen beschermt :?

Misschien waag ik er eens een mailtje naar RIVM/GGD aan.
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:

quote:
The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).

[ Bericht 10% gewijzigd door Phaidra op 17-02-2022 09:52:33 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203700100
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld :X
pi_203700113
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:47 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:
[..]
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).
Dan zijn ze niet consistent in hun informatievoorziening en advies, eigenlijk.
pi_203700118
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld :X
Ja, dat snap ik. Dat is 1.000 euro, dat is veel geld. Ik heb het geluk dat ik er maar eentje heb, en dan is 300 euro te overzien, ook al is het veel geld.
  donderdag 17 februari 2022 @ 10:28:59 #137
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203700516
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]

Dit onderzoek
is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee. Er kon alleen nog geen andere conclusie getrokken worden dan dat het een 'veelbelovend' vaccin is.
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.
in de haak.
pi_203700963
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:28 schreef trui het volgende:

[..]
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.
Er zijn meer landen die standaard voor Gardasil hebben gekozen. En ik kan dat wel goed begrijpen, als ik kijk naar de specificaties.
pi_203701038
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Logisch, dat is ook veel geld. Ik denk ook heel praktisch: mijn jongens zouden anders helemaal niet gevaccineerd zijn, dus dit is al een enorme winst.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203701053
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Licht Ontvlambaar donderdag 17 februari 2022 @ 10:55:31 #141
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203701136
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?
Hij had zelf Gardasil (4 strengen ipv 2) in gedachten voor zijn eigen dochters. En heeft zelf ook gekozen voor Gardasil 9 voor hen na ons gesprek waarin ik die optie aankaartte. Argument was ‘Als je dan toch kiest voor een vaccinatie, dan ook liefst de meest uitgebreide’. In de landen om ons heen zit Gardasil 9 in het RVP.

quote:
Ik vind het niet erg om eventueel zelf te betalen, maar heb wel nagekeken bij de zorgverzekering en daar staat niets over vergoeding voor een dergelijke vaccinatie. We zijn wel aanvullend verzekerd. Was daar bij jou nog iets speciaals voor nodig? Waarom zei de apotheek dat in te dienen bij de zorgverzekering?
Geen idee eigenlijk, wellicht op basis van onze verzekeringsgegevens? Het had wel nog wat voeten in aarde omdat het eerste vaccin uit Duitsland kwam en er een onbekend productnummer op de factuur stond. Dit heeft de apotheek voor ons gecorrigeerd.
pi_203701160
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
Geld, neem ik aan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Licht Ontvlambaar donderdag 17 februari 2022 @ 10:56:48 #143
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203701166
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Kosten, dat zal doorslaggevend zijn… was ook zo bij het opmaken van oude voorraad dktp vaccins in 2004-2005.
pi_203701182
Ook nog interessant: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28126492/ -> geen bewijs dat Cervarix beschermt tegen genitale wratten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203701201
quote:
4s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:56 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Geld, neem ik aan.
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?
pi_203701244
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:57 schreef Phaidra het volgende:
Ook nog interessant: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28126492/ -> geen bewijs dat Cervarix beschermt tegen genitale wratten.
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.
pi_203701577
Genitale wratten zijn natuurlijk vervelend, maar wel onschuldig. Alle 3 vaccins beschermen tegen het hoog risico HPV 16 en 18. De indicatie is namelijk voorkómen/verminderen van het vóórkomen van kwaadaardige aandoeningen.
pi_203701626
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.
Maar niet verkeerd om met je huisarts in gesprek te gaan denk ik.
Het zal voor het rijksvaccinatieprogramma wel een soort kosten-ding zijn geweest.

Ik zag trouwens in de post app dat de jongste de uitnodiging vandaag krijgt. Maar even kijken wanneer het hier gepland staat. Volgens mij hebben we hem bij de oudste toen ook uitgesteld, omdat ze ziek was ofzo.

@Sjeen, hier willen ze ook steeds dat ik beloof dat er nooit meer een prik hoeft... maar daar ga ik me niet aan wagen, want er komen vast nog wel prikken.
pi_203701639
Eigenlijk ook krom dat je ervoor moet betalen; als je zo'n kwaadaardige aandoening krijgt, wordt het verzekerd (m.u.v. eigen risico natuurlijk), maar om het te voorkomen, moet je het wel zelf betalen. Nederland op z'n best. :D
pi_203701656
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:23 schreef Mrs.Peel het volgende:
Genitale wratten zijn natuurlijk vervelend, maar wel onschuldig. Alle 3 vaccins beschermen tegen het hoog risico HPV 16 en 18. De indicatie is namelijk voorkómen/verminderen van het vóórkomen van kwaadaardige aandoeningen.
En Gardasil 9 beschermt tegen anale, vulvaire en vaginale maligne laesies. De extra bescherming is dus niet alleen tegen genitale wratten.
pi_203701691
Dat is waar, maar ik snap dat ze ergens de grens leggen qua kosten/baten.

Gardasil9 beschermt 7,5 jaar zag ik? Dat is het kortste van de 3.
pi_203701704
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:27 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.
Dat klinkt wel plausibel. Tegelijk spelen andere overwegingen op macroniveau een rol dan voor een individueel kind.
pi_203701717
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:

Scherp opgemerkt!
pi_203701754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203701795
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?
pi_203701842
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?
In een eerdere post schreef ik al dat cervarix enige jaren geleden de hoogste bescherming gaf tegen de twee meest gevaarlijke en meest voorkomende hpv-types. De bescherming hiertegen was toen beter dan de vaccins waarin vier types zitten. Plus dat er ook toch ook bescherming gegeven wordt tegen types die níet specifiek in het vaccin zitten. Dan vind ik het uitlegbaar dat er voor het kleinere, en waarschijnlijk goedkopere, vaccin gekozen wordt. Maar met Gardasil 9 lijkt het erop dat de bescherming tegen hpv 16 en 18 vergelijkbaar is, plus het beschermt actief tegen nog 7 andere types. Maar er is nog geen recente studie die deze twee vaccins tegen elkaar afzet (ik heb alleen een studie van 10 jaar geleden kunnen vinden, waarin nog geen goede conclusies getrokken konden worden). Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203701857
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.
Snap ik, ik ben vooral benieuwd wat jij denkt te gaan doen met je kind.
pi_203701873
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Licht Ontvlambaar donderdag 17 februari 2022 @ 11:48:47 #159
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203701896
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:
Dat is waar, maar ik snap dat ze ergens de grens leggen qua kosten/baten.

Voor zover ik weet, is dat ook ongeveer de tijd dat het op de markt is.
  Moderator maandag 21 februari 2022 @ 16:42:26 #160
5428 crew  miss_sly
pi_203768442
Ik had mijn vraag even bij RIVM neergelegd, en kreeg het volgende antwoord:

quote:
Als eerst is het zo dat de Gezondheidsraad heeft aangegeven dat ze bij het advies over HPV vaccinatie geen rekening heeft gehouden met ziekte door genitale wratten. Deze wratten zijn volgens de Gezondheidsraad heel vervelend en komen vaak voor, maar genitale wratten zijn volgens de Gezondheidsraad niet heel ernstig. Genitale wratten worden veroorzaakt door laag-risico HPV typen (bij voorbeeld type 6 en 11).

Dus de Gezondheidsraad heeft dus alleen gekeken naar kankers veroorzaakt door zogenaamde hoog-risico HPV typen (bij voorbeeld type 16 en 18).

De Gezondheidsraad heeft vervolgens geen voorkeur uitgesproken voor 1 van de HPV vaccins. Dit heeft te maken met de verschillen in kruisbescherming.

Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.

Voor het Rijksvaccinatieprogramma worden de vaccins landelijk ingekocht. Hiervoor moet er een Europese aanbesteding worden gedaan. Dit is wettelijk verplicht. Op basis van de prijs-kwaliteit verhouding is nu een contract voor 4 jaar afgesloten met de producent van Cervarix. Misschien dat bij de volgende aanbesteding een contract met de andere fabrikant wordt afgesloten.
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisarts :)
  maandag 21 februari 2022 @ 19:07:27 #161
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203770394
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:46 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.
Maar een jongen kan een meisje weer besmetten toch? Dus evenzogoed belangrijk om die optimaal te beschermen.
Of bedoel je het anders?

Hier wel Gardasil besteld nav de informatie hier. F en ik vonden allebei dat als we het dan toch doen, dan gewoon goed.
pi_203778333
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 16:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik had mijn vraag even bij RIVM neergelegd, en kreeg het volgende antwoord:
[..]
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisarts :)
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:

Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.

Welk vaccin wordt met het dikgedrukte gedeelte bedoeld?

Pff, ze mogen nog wel werken aan publiekscommunicatie.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:11:43 #163
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203778572
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:

Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?
Ik heb je lief mijn hele leven
  Manager PR/Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:17 #164
269689 crew  Viv
pi_203778612
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:
Cervarix (tegen 2 HPV typen)
Gardasil (tegen 4 HPV typen)
Gardasil 9 (tegen 9 HPV typen)

Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad! :X

Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
pi_203778631
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:11 schreef laziness het volgende:

[..]
Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?
Dat denk ik ook. En dan hadden ze die eerste komma weg moeten laten. Het lijkt misschien taalkundige muggenzifterij, maar de bijzin is nu uitbreidend en niet beperkend. Da's heel verwarrend.

Bovendien staat er in de reactie helemaal niks over hoe de verschillen in kruisbescherming zijn gewogen. Da's jammer, want uiteindelijk weten we nog weinig.
pi_203778641
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:

Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
^O^
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 11:24:41 #167
5428 crew  miss_sly
pi_203778765
Ik heb er sowieso nog wel vragen over, die ik ook ga stellen in mijn reactie.

Ik vraag me dus bijvoorbeeld af hoe dat kruisbescherming werkt. En waarom Cervarix dat wel heeft, maar Gardasil dan kennelijk veel minder. En is die mindere kruisbescherming dan een punt, als ze al tegen 9 HPV-strengen beschermen? Gardasil beschermt dus aangetoond tegen 9 varianten. Cervarix aangetoond tegen 2, maar kruisbescherming tegen die andere 7? Die bredere kruisbescherming heeft Gardasil dan eigenlijk niet nodig, zou je denken, dus is het geen minpunt dat ze een minder goede/brede kruisbescherming bieden.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:

[..]

Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad! :X

Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?
  Manager PR/Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 11:33:57 #168
269689 crew  Viv
pi_203778886
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:24 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er sowieso nog wel vragen over, die ik ook ga stellen in mijn reactie.

Ik vraag me dus bijvoorbeeld af hoe dat kruisbescherming werkt. En waarom Cervarix dat wel heeft, maar Gardasil dan kennelijk veel minder. En is die mindere kruisbescherming dan een punt, als ze al tegen 9 HPV-strengen beschermen? Gardasil beschermt dus aangetoond tegen 9 varianten. Cervarix aangetoond tegen 2, maar kruisbescherming tegen die andere 7? Die bredere kruisbescherming heeft Gardasil dan eigenlijk niet nodig, zou je denken, dus is het geen minpunt dat ze een minder goede/brede kruisbescherming bieden.
[..]
Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?
Goede vragen, ik weet het ook niet.

Het komt op mij een beetje over als naar de gewenste uitkomst toe redeneren. :@ Als in: zodat men de reeds ingekochte Cervarix-doses niet links laat liggen. Zoals toen mondkapjes niet nodig zouden zijn in de ouderenzorg, als je alleen even een glas water naar een coronapatiënt gaat brengen. Wat dan weer super handig uitkwam gezien de toenmalige schaarste aan persoonlijke beschermingsmiddelen. O-)
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 11:38:03 #169
5428 crew  miss_sly
pi_203778934
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:33 schreef Viv het volgende:

[..]
Goede vragen, ik weet het ook niet.

Het komt op mij een beetje over als naar de gewenste uitkomst toe redeneren. :@ Als in: zodat men de reeds ingekochte Cervarix-doses niet links laat liggen. Zoals toen mondkapjes niet nodig zouden zijn in de ouderenzorg, als je alleen even een glas water naar een coronapatiënt gaat brengen. Wat dan weer super handig uitkwam gezien de toenmalige schaarste aan persoonlijke beschermingsmiddelen. O-)
Het roept bij mij ook nog wat vragen op, inderdaad. En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd. En we hebben geen haast. Ze is nog niet seksueel aktief en ze is nog geen 15.
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 11:40:16 #170
5428 crew  miss_sly
pi_203778966
Als iemand nog een vraag heeft, kan ik die ook meenemen in mijn reactie.
pi_203778980
Allemaal goede vragen, @miss_sly! En ik vraag me af of ze de resultaten van zo'n aanbestedingstraject niet kunnen delen. Waarschijnlijk is dat wel wob-baar? (Niet dat je zulke stukken ooit voor je lol zou lezen...)

Een andere vraag die bij me opkomt of is ze publiekscommunicatie niet aan kunnen passen zodat het antwoord op jouw vraag bijv. ook ergens online staat (en dan het liefst eenvoudig geformuleerd).
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:01:00 #172
244125 laziness
pi_203779248
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.

Zie dit voor de bescherming.

En dit voor de langdurige werking van de opgewekte respons.

Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 12:08:32 #173
5428 crew  miss_sly
pi_203779366
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:12:54 #174
244125 laziness
pi_203779438
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 12:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.
Die wordt ook wel besproken verderop in het artikel. Cervarix scoort ook dan wel beter dan Gardasil. Maar hoeveel waarde je er precies aan moet hechten is als leek onmogelijk te bepalen -O-
pi_203780227
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:

[..]

Zo las ik het idd. Niet de meest handige manier, maar in de eerste alinea wordt aangegeven dat genitale wratten onder laag-risico hpv wordt geschaard. En daar zijn ook 2 strengen/typen van. Het is wel hogere school begrijpend lezen 8)7.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Manager PR/Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 13:13:59 #176
269689 crew  Viv
pi_203780473
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:38 schreef miss_sly het volgende:
En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd.
Zo staan wij er ook in. :Y Toen ZZ de oproep kreeg voor meningokokken C, was al bekend dat die een paar maanden later vervangen zou worden in het Rijksvaccinatieprogramma, door meningokokken ACWY. Toen heb ik die oproep laten zitten en ACWY laten prikken via de huisarts. :Y)
pi_203780530
Tegen deze types beschermt Cervarix in ieder geval ook:

quote:
The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Maar dan missen we er nog 4 :?. Die heb ik niet teruggevonden toen ik vorige week op onderzoek uit ging. En ik heb even niet bij de hand welke types in Gardasil zitten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203780596
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
Allemaal goede vragen, @:miss_sly! En ik vraag me af of ze de resultaten van zo'n aanbestedingstraject niet kunnen delen. Waarschijnlijk is dat wel wob-baar? (Niet dat je zulke stukken ooit voor je lol zou lezen...)

Een andere vraag die bij me opkomt of is ze publiekscommunicatie niet aan kunnen passen zodat het antwoord op jouw vraag bijv. ook ergens online staat (en dan het liefst eenvoudig geformuleerd).
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203780637
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 13:20 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.
Dat is Tenders Electronic Daily (Ted), https://ted.europa.eu/. Overigens vaak wel beduidend minder uitgebreid dan Tenderned, bij Tenderned hangen er vaak documenten aan en bij Ted niet.
pi_203780739
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Dit is wel boven de 15 jaar. Bescherming bij jongere kinderen is beter. Al zal het voor de verhoudingen misschien niet uitmaken.

En is het niet raar dat er géén bescherming is tegen types 16 en 18? Dat zijn toch de belangrijkste types? Of mis ik iets? De tabel bedoel ik dan, in het onderste stuk wordt dat wel aangehaald nog. Maar Cervarix lijkt de beste keus voor de meest voorkomende en gevaarlijkste types 16 en 18 als ik het zo zie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Phaidra op 22-02-2022 13:38:16 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 14:05:03 #181
5428 crew  miss_sly
pi_203781255
Wordt Cervarix werkelijk in alle landen van de EU gebruikt in hun RVP?

Ik meende dat oa Oostenrijk Gardasil gebruikte.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 15:00:17 #182
244125 laziness
pi_203781827
Ierland gebruikt Gardasil 9 in ieder geval.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 22 februari 2022 @ 15:10:34 #183
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203781933
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:05 schreef miss_sly het volgende:
Wordt Cervarix werkelijk in alle landen van de EU gebruikt in hun RVP?

Ik meende dat oa Oostenrijk Gardasil gebruikte.
In Vlaanderen sinds 2018 Gardasil 9, in Duitsland mag je zelf kiezen.
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 15:14:31 #184
5428 crew  miss_sly
pi_203781967
In andere landen is de Europese aanbesteding dus niet in het voordeel van Cervarix uitgevallen; moet ik dat zo zien?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 22 februari 2022 @ 15:24:46 #185
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203782058
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 15:14 schreef miss_sly het volgende:
In andere landen is de Europese aanbesteding dus niet in het voordeel van Cervarix uitgevallen; moet ik dat zo zien?
Ik denk het inderdaad?

Het lijkt er op dat in elk geval Duitsland sneller is met vernieuwing als het kan. Ik heb steeds de vaccins uit Duitsland ‘moeten’ halen.
pi_203782986
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203783178
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 22 februari 2022 @ 17:21:10 #188
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203783208
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Het lijkt me dat dit helemaal niet op Europees niveau geregeld is dan?
pi_203783685
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 17:17 schreef lunapuella het volgende:

[..]
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.
True. En met een korte looptijd kom je ook minder snel boven de aanbestedingsgrens.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator dinsdag 22 februari 2022 @ 23:22:08 #190
236264 crew  capricia
pi_203791159
Dank jullie voor deze interessante discussie. Veel nieuwe informatie voor mij. ^O^
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203807357
Op basis van de info uit het artikel dat @laziness postte, gaan wij waarschijnlijk toch voor Cervarix. De bescherming tegen hpv 16 en 18 lijkt beter en langduriger te zijn, en dit zijn toch de types die het meest voorkomen en het gevaarlijkst zijn. Dat vind ik belangrijker denk ik dan een bredere bescherming tegen zeldzamere types.

Ik vind het wel ironisch trouwens, meestal is het geneesmiddelenonderzoek beter/uitgebreider onder de mannelijke bevolking uitgevoerd en is het niet altijd duidelijk of het voor vrouwen hetzelfde doet, maar juist nu ik info over de effectiviteit bij jongens zou willen weten, is er vooral onderzoek gedaan bij meisjes/vrouwen _O-.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 24-02-2022 09:39:08 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203997114
Doe eens normaal.

[ Bericht 28% gewijzigd door Peejtur op 08-03-2022 15:40:11 ]
pi_203997786
Ik vind liegen al zwaar onder de maat, een gore leugenaar is het, al die tijd al geweest. En nu ook nog geld jatten. En waarvoor? Om frikandelbroodjes te kunnen kopen op school. Die gozer spoort niet.
pi_203997846
Je kunt het gedrag van een kind (hersenen nog in ontwikkeling) niet langs de maatstaf leggen van wat je van een volwassene verwacht. Het effect van jouw woede en het handelen daarnaar zal alleen maar averechts werken. Beter vragen jullie professionele hulp hierbij. Succes.
pi_203997934
Ik heb écht geprobeerd met positieve aandacht de boel om te draaien; geen straffen, maar beloningen. En áls er dan een straf opgelegd moest worden, hem zelf de strafmaat te laten bepalen. Anderhalve week geleden ging hij zwemmen met vriendjes, daar heb ik hem, net als mijn moeder altijd deed, geld voor gegeven (¤15, dus zeker niet weinig) en tóch geld stelen van ons voor frikandelbroodjes. Hij heeft vorig jaar zijn telefoon gesloopt, kan gebeuren, dus na twee maanden over ons hart gestreken en hem een nieuwe telefoon gegeven.

Jullie hebben echt geen idee hoe woest ik ben, hoe volwassen ik dan ook zou zijn. Zoveel geld van je ouders stelen als 13-jarige nota bene, terwijl je nagenoeg alles krijgt, dan spoor je gewoon niet. Wat is het volgende? Naar een winkel komen, omdat 'ie daar iets gejat heeft......
  dinsdag 8 maart 2022 @ 17:27:53 #196
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_203999142
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:53 schreef DjVero het volgende:
Ik heb écht geprobeerd met positieve aandacht de boel om te draaien; geen straffen, maar beloningen. En áls er dan een straf opgelegd moest worden, hem zelf de strafmaat te laten bepalen. Anderhalve week geleden ging hij zwemmen met vriendjes, daar heb ik hem, net als mijn moeder altijd deed, geld voor gegeven (¤15, dus zeker niet weinig) en tóch geld stelen van ons voor frikandelbroodjes. Hij heeft vorig jaar zijn telefoon gesloopt, kan gebeuren, dus na twee maanden over ons hart gestreken en hem een nieuwe telefoon gegeven.

Jullie hebben echt geen idee hoe woest ik ben, hoe volwassen ik dan ook zou zijn. Zoveel geld van je ouders stelen als 13-jarige nota bene, terwijl je nagenoeg alles krijgt, dan spoor je gewoon niet. Wat is het volgende? Naar een winkel komen, omdat 'ie daar iets gejat heeft......
Geen idee of je er voor open staat, maar je kunt via de huisarts of de gemeente om opvoedondersteuning vragen. Hebben wij ook gehad. Dan wordt er in ieder geval ook meegekeken naar het gedrag of je kunt er achter komen waarom hij het doet. Hij zal het geld niet gepakt hebben omdat hij het niet had, dus er zit iets anders achter. Mocht er iets anders aan de hand zijn, dan ben je er wellicht nog op tijd bij voordat de puberteit echt hard toeslaat. En ik spreek uit ervaring. Niet met stelen, maar wel met agressie bijvoorbeeld. Sterkte!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_203999175
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.

Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.

Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was. :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door DjVero op 08-03-2022 17:42:26 ]
pi_203999365
Mooi, CJG is een goede stap! Sterkte met de situatie.
  Moderator dinsdag 8 maart 2022 @ 18:34:51 #199
447051 crew  Peejtur
pi_203999986
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.

Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.

Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was. :'(
Zo klinkt het al beter maar idd zoals vanmiddag was niet goed. Het kwam als getroll over. Succes met alles :)
pi_204008384
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:

Dan kan je het beter hier luchten zodat je meer lucht hebt om het gesprek aan te gaan. Dus misschien wel goed dat je het wel postte als uitlaatklep.
Verstandig om hulp te zoeken.

Ik denk dat pubers slecht overzien wat het gevolg is van een actie, waarmee ik geld stelen zeker niet goed wil praten. Wordt hij misschien onder druk gezet door zn vrienden om te trakteren?
Meisje bij mijn oudste in de klas, die "kocht" vriendschap door al haar zakgeld aan snoep te besteden en dat aan die zogenaamde vrienden te geven.
Als je "ikweetniet" krijgt, zou je ook nog kunnen proberen of je de vraag anders of kleiner kan stellen, misschien kan hij dan beter antwoorden? (werkt niet altijd, maar zou je kunnen proberen).

Sterkte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')