Kruidvat heeft vaak goede aanbiedingen voor kleine leuke spelletjes, Lego en playmobil, en hun outlet (prijsmepper) doet daar nog een schepje korting bovenop, dus meestal koop ik daar spul op voorraad. En incidenteel Action, maar daar moet je mazzel hebben dat ze iets goeds binnen hebben gekregen. Voor knutselsetjes kun je daar vaak wel goed slagen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:48 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Oh, nou ben ik wel heel benieuwd naar waar je dan wél moet kopen![]()
Het scheelt hier overigens ook dat Ketel maximaal 2-3 feestjes per jaar heeft en dus nog het enige kind is met kinderfeestjes. Als hij vaker werd uitgenodigd hanteerde ik vast ook een strenger budget.
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!quote:Op maandag 14 februari 2022 14:44 schreef Tally het volgende:
Bij ons zit een klein speelgoedwinkeltje en daar zetten de kinderen een mandje neer die ze vullen met spulletjes uit de winkel. De naam, leeftijd en school komt er op te staan zodat men het juiste mandje kan vinden. Ze mogen van mij alleen maar spulletjes van onder de 10 euro in doen. En ik zet dan ook op de uitnodiging dat er een mandje gevuld staat, zelfs iets kunnen bedenken of dat centen ook altijd een goed idee is.
Hier had de Intertoys die optie ook en vroeger de Bart Smit en de top1toys ook.quote:Op maandag 14 februari 2022 15:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat een tof initiatief van die winkel, echt heel handig!
Nope.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
Nee, dat hebben we niet gedaan tot nu toe.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Doen/deden jullie nog iets als er een eerste 10 op de middelbare is/werd gescoord?
Nee.. dat is in het begin ook nog wel te doen. Ik beloon liever hard werken. Dus we vieren het als oudste een voldoende op Duits heeft (staat gemiddeld nu net een 3,7).quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:13 schreef DjVero het volgende:
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:39 schreef Nijna het volgende:
Onze huisarts adviseerde om die uit het rvp te doen. Dat hebben we bij de oudste dan ook gedaan. Hier nog geen uitnodiging, maar mijn jongste is volgens mij een paar weken jonger dan de jouwe 😉
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:57 schreef miss_sly het volgende:
Hier viel vandaag de uitnodiging voor de HPV-vaccinatie op de mat.
Nu is er geen twijfel of ze gevaccineerd wil worden, want dat wil ze wel. Ze heeft er geen zin inVorig jaar twee prikken en nu dan weer twee.
Alleen nu dus de vraag: de gewone Cervarix vaccinatie uit het RVP nemen, of via de huisarts voor Gardasil (9) gaan?
Mensen hier een bewuste keus voor het een of juist het ander gemaakt?
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier in overleg met huisarts gekozen voor Gardasil 9. En op aanraden van de apotheek ingediend bij zorgverzekering en vergoed gekregen. Ik denk wel vanuit de aanvullende verzekering.
Ow en inderdaad gewacht tot 14 jaar. Had ik beloofd dat ze dan klaar was, kwam de meningokokken en Corona vaccinatie er nog achteraan![]()
Toevallig gisteren nog even opgezocht. Hier een linkje naar een lci.rivm pagina:quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:04 schreef Phaidra het volgende:
Wij hadden de uitnodiging vorige week binnen. Onze zoon is nu nog 9, hij wordt in juni 10. Het kwam mooi uit, door een recente corona-besmetting hoeft hij daar nog maar 1 vaccinatie voor. Dat scheelt dus weer.
Maar ik wist niet dat er verschillende HPV-vaccins bestonden, wat is het verschil?
Zo'n 300 euro twee vaccinaties, las ik inderdaad. Maar ik vind het ook prima besteed geld, dus als het niet vergoed wordt, dan is dat maar zo.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:09 schreef trui het volgende:
Wij hebben ook voor Gardasil9 gekozen, de huisarts moest ik toen zelf nog informeren over deze mogelijkheid. Helaas heeft destijds niemand mij getipt om het te declareren, dus wij hebben 't gewoon zelf betaald (best duur!). Maar ik vond het het wel waard, als ze daarmee tegen meer varianten van het virus beschermd is.
In principe valt er voor niemand te kiezen als je je gewoon meldt bij de GGD naar aanleiding van de uitnodigingsbrief, want dan krijg je 'gewoon' cervarix, volgens mij.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:13 schreef BE het volgende:
Valt daar voor jongens ook in te kiezen?
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpvquote:Cervarix® biedt bescherming tegen HPV-typen 16 en 18. Deze twee typen veroorzaken in Nederland ongeveer 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker. Daarnaast blijkt Cervarix® ook enige bescherming te bieden tegen HPV-typen 45/35/31/52.
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk).
[..]
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv
Dit onderzoek is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee.
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En tegen genitale wratten, want daartegen beschermt Cervarix helemaal niet.
En die wil je toch ook niet:
https://www.rivm.nl/onderwerpen/genitale-wratten
Maar raar dat ze op hun eigen site aangeven dat er een vaccin is dat beschermt tegen genitale wratten, maar dat ze dan een vaccin geven dat daar niet tegen beschermt![]()
Misschien waag ik er eens een mailtje naar RIVM/GGD aan.
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).quote:The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Dan zijn ze niet consistent in hun informatievoorziening en advies, eigenlijk.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat is wel apart inderdaad, dat is geen eerlijke informatie. Ik ben wel benieuwd welke streng (welk nummer) specifiek bij genitale wratten hoort, want wellicht is het één van de nummers waartegen Cervarix toch enige bescherming biedt (45/35/31/52). Even de percentages uit het artikel erbij gepakt, ik had ze toch niet meer scherp:
[..]
Edit: HPV 6 en 11 zijn de belangrijkste veroorzakers van genitale wratten volgens RIVM. Dus geen bescherming door Cervarix (voor zover bekend).
Ja, dat snap ik. Dat is 1.000 euro, dat is veel geld. Ik heb het geluk dat ik er maar eentje heb, en dan is 300 euro te overzien, ook al is het veel geld.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef Phaidra het volgende:
Cervarix is inderdaad het vaccin dat gebruikt wordt in het rijksvaccinatieprogramma, zie ik. Ik denk dat dat vaccin gewoon goedkoper is (ik ga er dan vanuit dat minder strengen goedkoper zijn) en alsnog de meest voorkomende besmettingen kan voorkomen (wat een stomme zin zo eigenlijk).
[..]
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv
Dit onderzoek is ook interessant, jammer dat het inmiddels 10 jaar oud is. Gardasil 9 was toen behoorlijk nieuw. Ik heb nog geen recenter onderzoek gevonden over dit specifieke onderwerp. Maar bottom line: Cervarix biedt zeer goede bescherming tegen de twee meest voorkomende hpv-virussen, beter dan het vaccin met vier strengen. Maar Gardasil 9 leek zowel bredere bescherming te bieden als even goede bescherming tegen de belangrijkste twee. Er kon alleen nog geen andere conclusie getrokken worden dan dat het een 'veelbelovend' vaccin is.
Er zijn meer landen die standaard voor Gardasil hebben gekozen. En ik kan dat wel goed begrijpen, als ik kijk naar de specificaties.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:28 schreef trui het volgende:
[..]
in Australie geven ze wel standaard Gardasil9.
Logisch, dat is ook veel geld. Ik denk ook heel praktisch: mijn jongens zouden anders helemaal niet gevaccineerd zijn, dus dit is al een enorme winst.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:09 schreef Kyara het volgende:
Interessant leesvoer. Hoe rot ook, ik denk dat de kosten hier wel mee zullen spelen. 300 euro met 3 kinderen in dezelfde leeftijdscategorie is een boel geld
Hij had zelf Gardasil (4 strengen ipv 2) in gedachten voor zijn eigen dochters. En heeft zelf ook gekozen voor Gardasil 9 voor hen na ons gesprek waarin ik die optie aankaartte. Argument was ‘Als je dan toch kiest voor een vaccinatie, dan ook liefst de meest uitgebreide’. In de landen om ons heen zit Gardasil 9 in het RVP.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weet je nog wat de argumenten waren van de huisarts om voor Gardasil 9 te kiezen?
Geen idee eigenlijk, wellicht op basis van onze verzekeringsgegevens? Het had wel nog wat voeten in aarde omdat het eerste vaccin uit Duitsland kwam en er een onbekend productnummer op de factuur stond. Dit heeft de apotheek voor ons gecorrigeerd.quote:Ik vind het niet erg om eventueel zelf te betalen, maar heb wel nagekeken bij de zorgverzekering en daar staat niets over vergoeding voor een dergelijke vaccinatie. We zijn wel aanvullend verzekerd. Was daar bij jou nog iets speciaals voor nodig? Waarom zei de apotheek dat in te dienen bij de zorgverzekering?
Geld, neem ik aan.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
Kosten, dat zal doorslaggevend zijn… was ook zo bij het opmaken van oude voorraad dktp vaccins in 2004-2005.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie discussie hier. Ik was me er niet van bewust dat allebei m'n kinderen dit jaar een uitnodiging zullen krijgen en dat er iets te kiezen valt (ook al moet je dan zelf betalen). Gardasil 9 ziet er veel beter uit, dus ik ben wel benieuwd wat voor het RIVM doorslaggevend is geweest in de keuze voor Cervarix.
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?quote:
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:57 schreef Phaidra het volgende:
Ook nog interessant: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28126492/ -> geen bewijs dat Cervarix beschermt tegen genitale wratten.
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was de overweging van de huisarts om voor die uit het rvp te gaan?
En Gardasil 9 beschermt tegen anale, vulvaire en vaginale maligne laesies. De extra bescherming is dus niet alleen tegen genitale wratten.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:23 schreef Mrs.Peel het volgende:
Genitale wratten zijn natuurlijk vervelend, maar wel onschuldig. Alle 3 vaccins beschermen tegen het hoog risico HPV 16 en 18. De indicatie is namelijk voorkómen/verminderen van het vóórkomen van kwaadaardige aandoeningen.
Dat klinkt wel plausibel. Tegelijk spelen andere overwegingen op macroniveau een rol dan voor een individueel kind.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:27 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ze was van mening dat dat afdoende was omdat daar de meest voorkomende soorten in zitten.
Scherp opgemerkt!quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:
Gardasil9 beschermt 7,5 jaar zag ik? Dat is het kortste van de 3.
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In deze tabel van het RIVM staat bescherming tegen genitale wratten alleen bij Gardasil en Gardasil 9.
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar er is ook bewijs dat cervarix beschermt tegen andere HPV types dan in het specifieke vaccin zitten. Voor verschillende strengen is dat aangetoond, maar dus niet voor de strengen die genitale wratten veroorzaken.
In een eerdere post schreef ik al dat cervarix enige jaren geleden de hoogste bescherming gaf tegen de twee meest gevaarlijke en meest voorkomende hpv-types. De bescherming hiertegen was toen beter dan de vaccins waarin vier types zitten. Plus dat er ook toch ook bescherming gegeven wordt tegen types die níet specifiek in het vaccin zitten. Dan vind ik het uitlegbaar dat er voor het kleinere, en waarschijnlijk goedkopere, vaccin gekozen wordt. Maar met Gardasil 9 lijkt het erop dat de bescherming tegen hpv 16 en 18 vergelijkbaar is, plus het beschermt actief tegen nog 7 andere types. Maar er is nog geen recente studie die deze twee vaccins tegen elkaar afzet (ik heb alleen een studie van 10 jaar geleden kunnen vinden, waarin nog geen goede conclusies getrokken konden worden). Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel plat. Ik mag aannemen dat het een kosten-batenafweging is. Ik ben helemaal voor méér bescherming, maar was als het gaat om aandoeningen waar de risico's al héél klein op zijn of om relatief onschuldige aandoeningen?
Snap ik, ik ben vooral benieuwd wat jij denkt te gaan doen met je kind.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Ik denk dat daarom nog te onduidelijk is of het de extra kosten waard is om landelijk voor Gardasil 9 te kiezen.
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je al een idee of je met het rijksvaccinatieprogramma mee wilt gaan?
Voor zover ik weet, is dat ook ongeveer de tijd dat het op de markt is.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:32 schreef Mrs.Peel het volgende:
Dat is waar, maar ik snap dat ze ergens de grens leggen qua kosten/baten.
Gardasil9 beschermt 7,5 jaar zag ik? Dat is het kortste van de 3.
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisartsquote:Als eerst is het zo dat de Gezondheidsraad heeft aangegeven dat ze bij het advies over HPV vaccinatie geen rekening heeft gehouden met ziekte door genitale wratten. Deze wratten zijn volgens de Gezondheidsraad heel vervelend en komen vaak voor, maar genitale wratten zijn volgens de Gezondheidsraad niet heel ernstig. Genitale wratten worden veroorzaakt door laag-risico HPV typen (bij voorbeeld type 6 en 11).
Dus de Gezondheidsraad heeft dus alleen gekeken naar kankers veroorzaakt door zogenaamde hoog-risico HPV typen (bij voorbeeld type 16 en 18).
De Gezondheidsraad heeft vervolgens geen voorkeur uitgesproken voor 1 van de HPV vaccins. Dit heeft te maken met de verschillen in kruisbescherming.
Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.
Voor het Rijksvaccinatieprogramma worden de vaccins landelijk ingekocht. Hiervoor moet er een Europese aanbesteding worden gedaan. Dit is wettelijk verplicht. Op basis van de prijs-kwaliteit verhouding is nu een contract voor 4 jaar afgesloten met de producent van Cervarix. Misschien dat bij de volgende aanbesteding een contract met de andere fabrikant wordt afgesloten.
Maar een jongen kan een meisje weer besmetten toch? Dus evenzogoed belangrijk om die optimaal te beschermen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:46 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik weet het nog niet. Aan de ene kant kunnen we het ons wel veroorloven, maar ik heb een grote hekel aan de extra moeite die het kost. En het rijksvaccinatieprogramma is 100% beter dan eerst aan jongens werd aangeboden. Gek genoeg zou ik er bij een meisje anders instaan.
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:quote:Op maandag 21 februari 2022 16:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik had mijn vraag even bij RIVM neergelegd, en kreeg het volgende antwoord:
[..]
Ik ga ook nog even in conclaaf met de huisarts
Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:
Het vaccin dat nu in het RVP gebruikt wordt, bevat 2 HPV typen (type 16 en 18). Onderzoek heeft aangetoond dat het niet alleen beschermt tegen type 16 en 18, maar ook tegen een paar andere typen, die niet in het vaccin zitten. Dit noemen we kruisbescherming. Het HPV vaccin, waar 7 hoog risico typen in zitten, heeft een minder goede/brede kruisbescherming.
Welk vaccin wordt met het dikgedrukte gedeelte bedoeld?
Pff, ze mogen nog wel werken aan publiekscommunicatie.
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn dat je dit met ons deelt! Ik snap de reactie alleen niet helemaal. Kan iemand de boodschap vertalen? Ik snap met name dit stuk niet:
Welk vaccin wordt met het dikgedrukte gedeelte bedoeld?
Pff, ze mogen nog wel werken aan publiekscommunicatie.
Dat denk ik ook. En dan hadden ze die eerste komma weg moeten laten. Het lijkt misschien taalkundige muggenzifterij, maar de bijzin is nu uitbreidend en niet beperkend. Da's heel verwarrend.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Bedoelen ze niet Gardasil en had die 7 een 9 moeten zijn?
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:
Cervarix (tegen 2 HPV typen)
Gardasil (tegen 4 HPV typen)
Gardasil 9 (tegen 9 HPV typen)
Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad!
Wat er verder in die brief staat, is dat Cervarix gelijkwaardig zou zijn aan Gardasil (9?), omdat Cervarix ook zou beschermen tegen andere HPV typen dan waarvoor het oorspronkelijk geregistreerd was.
Goede vragen, ik weet het ook niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:24 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er sowieso nog wel vragen over, die ik ook ga stellen in mijn reactie.
Ik vraag me dus bijvoorbeeld af hoe dat kruisbescherming werkt. En waarom Cervarix dat wel heeft, maar Gardasil dan kennelijk veel minder. En is die mindere kruisbescherming dan een punt, als ze al tegen 9 HPV-strengen beschermen? Gardasil beschermt dus aangetoond tegen 9 varianten. Cervarix aangetoond tegen 2, maar kruisbescherming tegen die andere 7? Die bredere kruisbescherming heeft Gardasil dan eigenlijk niet nodig, zou je denken, dus is het geen minpunt dat ze een minder goede/brede kruisbescherming bieden.
[..]
Ze benoemt alleen niet tegen welke HPV-typen Cervarix bescherming biedt waarvoor het niet geregistreerd is. Zijn dat dezelfde als waartegen Gardasil beschermt?
Het roept bij mij ook nog wat vragen op, inderdaad. En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd. En we hebben geen haast. Ze is nog niet seksueel aktief en ze is nog geen 15.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:33 schreef Viv het volgende:
[..]
Goede vragen, ik weet het ook niet.
Het komt op mij een beetje over als naar de gewenste uitkomst toe redeneren.Als in: zodat men de reeds ingekochte Cervarix-doses niet links laat liggen. Zoals toen mondkapjes niet nodig zouden zijn in de ouderenzorg, als je alleen even een glas water naar een coronapatiënt gaat brengen. Wat dan weer super handig uitkwam gezien de toenmalige schaarste aan persoonlijke beschermingsmiddelen.
![]()
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.
Zie dit voor de bescherming.
[ link | afbeelding ]
En dit voor de langdurige werking van de opgewekte respons.
[ link | afbeelding ]
Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
Die wordt ook wel besproken verderop in het artikel. Cervarix scoort ook dan wel beter dan Gardasil. Maar hoeveel waarde je er precies aan moet hechten is als leek onmogelijk te bepalenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste stuk is op zichzelf wel interessant, alleen gaat het uit van een 3-dosis vaccinatie. In NL wordt tot 15 jaar in het RVP maar een 2-dosis vaccinatie gegeven.
Zo las ik het idd. Niet de meest handige manier, maar in de eerste alinea wordt aangegeven dat genitale wratten onder laag-risico hpv wordt geschaard. En daar zijn ook 2 strengen/typen van. Het is wel hogere school begrijpend lezenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Viv het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien zijn er 3 vaccins:
Cervarix (tegen 2 HPV typen)
Gardasil (tegen 4 HPV typen)
Gardasil 9 (tegen 9 HPV typen)
Ze zullen dan die laatste bedoelen denk ik. Misschien zijn er 7 hoog risico en 2 laag risico typen bij? Onduidelijk inderdaad!
Zo staan wij er ook in.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:38 schreef miss_sly het volgende:
En ik ben absoluut voor vaccineren, maar als er een vaccin is dat eigenlijk beter beschermt, wil ik liever dat mijn kind dat vaccin krijgt. Dus een beetje onderzoek in plaats van mak naar de GGD lopen na de oproep vind ik dan best geoorloofd.
Maar dan missen we er nog 4quote:The adjusted pooled VE against HPV-16/18 was 89.9% (81.7%-94.4%). Moreover, we calculated significant VE against nonvaccine types HPV-45 (91%), HPV-35 (57%), HPV-31 (50%), and HPV-52 (37%).
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
Allemaal goede vragen, @:miss_sly! En ik vraag me af of ze de resultaten van zo'n aanbestedingstraject niet kunnen delen. Waarschijnlijk is dat wel wob-baar? (Niet dat je zulke stukken ooit voor je lol zou lezen...)
Een andere vraag die bij me opkomt of is ze publiekscommunicatie niet aan kunnen passen zodat het antwoord op jouw vraag bijv. ook ergens online staat (en dan het liefst eenvoudig geformuleerd).
Dat is Tenders Electronic Daily (Ted), https://ted.europa.eu/. Overigens vaak wel beduidend minder uitgebreid dan Tenderned, bij Tenderned hangen er vaak documenten aan en bij Ted niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:20 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Aanbestedingen moeten openbaar gesteld worden toch? Op Tenderned worden Nederlandse aanbestedingen gepubliceerd, maar op Europees niveau weet ik niet of er een vergelijkbaar platform is.
Dit is wel boven de 15 jaar. Bescherming bij jongere kinderen is beter. Al zal het voor de verhoudingen misschien niet uitmaken.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:01 schreef laziness het volgende:
Als ik onderzoeken zo lees was er wel te begrijpen waarom Cervarix werd verkozen boven Gardasil. Maar sinds Gardasil 9 ligt die verhouding toch wel anders. Maar ik vind het lastig om te beoordelen welke bescherming het belangrijkste is om toch mee te pikken.
Zie dit voor de bescherming.
[ link | afbeelding ]
En dit voor de langdurige werking van de opgewekte respons.
[ link | afbeelding ]
Komt trouwens uit dit artikel https://www.sciencedirect(...)ii/S0090825817307746
In Vlaanderen sinds 2018 Gardasil 9, in Duitsland mag je zelf kiezen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:05 schreef miss_sly het volgende:
Wordt Cervarix werkelijk in alle landen van de EU gebruikt in hun RVP?
Ik meende dat oa Oostenrijk Gardasil gebruikte.
Ik denk het inderdaad?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 15:14 schreef miss_sly het volgende:
In andere landen is de Europese aanbesteding dus niet in het voordeel van Cervarix uitgevallen; moet ik dat zo zien?
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
Het lijkt me dat dit helemaal niet op Europees niveau geregeld is dan?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:55 schreef Phaidra het volgende:
Dat is toch helemaal tegen de principes van aanbesteden? Als een leverancier de aanbesteding wint, kan je niet zomaar met een ander in zee gaan… Al weet ik niet hoe dat op Europees niveau geregeld is. Maar het klinkt een beetje als een landelijke aanbesteding waarbij de provincie Utrecht dan ineens toch afhaakt en naar de concurrent gaat.
True. En met een korte looptijd kom je ook minder snel boven de aanbestedingsgrens.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 17:17 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Niet per se, ligt aan de looptijd van je contracten. Als je telkens jaarcontracten afsluit (met eventuele verlengingsopties) kun je natuurlijk sneller schakelen dan wanneer je alles voor tien jaar vast legt.
Geen idee of je er voor open staat, maar je kunt via de huisarts of de gemeente om opvoedondersteuning vragen. Hebben wij ook gehad. Dan wordt er in ieder geval ook meegekeken naar het gedrag of je kunt er achter komen waarom hij het doet. Hij zal het geld niet gepakt hebben omdat hij het niet had, dus er zit iets anders achter. Mocht er iets anders aan de hand zijn, dan ben je er wellicht nog op tijd bij voordat de puberteit echt hard toeslaat. En ik spreek uit ervaring. Niet met stelen, maar wel met agressie bijvoorbeeld. Sterkte!quote:Op dinsdag 8 maart 2022 15:53 schreef DjVero het volgende:
Ik heb écht geprobeerd met positieve aandacht de boel om te draaien; geen straffen, maar beloningen. En áls er dan een straf opgelegd moest worden, hem zelf de strafmaat te laten bepalen. Anderhalve week geleden ging hij zwemmen met vriendjes, daar heb ik hem, net als mijn moeder altijd deed, geld voor gegeven (¤15, dus zeker niet weinig) en tóch geld stelen van ons voor frikandelbroodjes. Hij heeft vorig jaar zijn telefoon gesloopt, kan gebeuren, dus na twee maanden over ons hart gestreken en hem een nieuwe telefoon gegeven.
Jullie hebben echt geen idee hoe woest ik ben, hoe volwassen ik dan ook zou zijn. Zoveel geld van je ouders stelen als 13-jarige nota bene, terwijl je nagenoeg alles krijgt, dan spoor je gewoon niet. Wat is het volgende? Naar een winkel komen, omdat 'ie daar iets gejat heeft......
Zo klinkt het al beter maar idd zoals vanmiddag was niet goed. Het kwam als getroll over. Succes met allesquote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.
Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.
Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was.
Dan kan je het beter hier luchten zodat je meer lucht hebt om het gesprek aan te gaan. Dus misschien wel goed dat je het wel postte als uitlaatklep.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:31 schreef DjVero het volgende:
Voor de goede orde; het gesprek is zojuist geweest, geen van de dingen hierboven gezegd, maar dat kostte me wel moeite. Ik heb wel gezegd dat ik hem slecht vind handelen, dat ik hem bij een volgende keer naar de politie breng, zodat 'ie tussen de andere boeven kan gaan zitten. Hij heeft het geld gebruikt voor snoep, waar ik echt helemaal niks van snap, omdat ik hem elke keer vraag wat hij graag wil hebben als ik boodschappen ga doen. Ik heb ook gevraagd of wij iets fout doen, dat wij zelf ook nog jong zijn (33) en ook niet alles weten hoe we hem moeten opvoeden, dat we het samen moeten doen, maar daar geeft hij geen reactie op. Ook gevraagd of hij misschien terug wil naar Thailand, dat is niet zo.
Ik ga het CJG inschakelen. Stelen van je ouders is not done en toen ik zei dat hij het de volgende keer gewoon niet meer gaat doen, krijg ik alleen een "ikweetniet". Zo'n antwoord zal wel bij de puberteit horen, maar het baart me ook zorgen. Hoe ik die jongen ooit nog kan vertrouwen is me nu nog een raadsel.
Sorry voor de rants vanmiddag; ik was blind van woede dus hij had geluk dat hij nog niet thuis was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |