abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203442288
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
pi_203442304
Laatste post uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijn is dat!

Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?

Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).

Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
pi_203442339
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
pi_203442389
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
pi_203442420
Zelfs op onze vrije school hebben ze in de eerste klas al de Cito, tot mijn verbazing :D
Niet dat ik weet wat ervan terecht komt deze weken, aangezien constant de halve klas thuis zit met corona/quarantaine enz.
Ook de extra ondersteuning door ib'ers gaat vaak niet door, omdat er veel leerkrachten ziek/in quarantaine zijn en de ib'ers dus voor de klas moeten staan.
Ik zou nu niet graag leerkracht willen zijn met deze constante chaos...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203442515
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Fijn is dat!

Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?

Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).

Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
*poef* nu is het weg
pi_203442520
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Dat ligt aan de school. Ze willen bij D op school vooral dat het een beetje op 1 lijn blijft, of stijgt. Als een kind steeds lager gaat scoren is er vaak wat aan de hand. De cito van groep 7/8 en de NIO (capaciteitstest ipv weet-test) en de mening van juf zijn dan leidend. Eind groep 7 krijgen we een voorlopig advies en dan in februari groep 8 de definitieve.

Bij jongste is het advies wel duidelijk. Bij oudste was het advies hoger dan verwacht, maar dat maakte voor de schoolkeuze niet uit. Alleen kon hij naar een atheneum klas ipv een havo/atheneum.
pi_203442754
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:43 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
Klinkt goed! In het buitenland kijken ze vaak met verbazing naar ons systeem van vroege selectie. Maar wij zijn het met z'n allen natuurlijk heel normaal gaan vinden.

Wat merk jij er in de praktijk van dat je oudste al vakken van de middelbare school kan volgen? Wij hebben indertijd onder andere voor een basisschool gekozen met brede groepen (vaak één of twee leerjaren), maar we merken er nauwelijks iets van doordat de school alsnog op alle mogelijke manieren barrières opwerpt tussen de leerjaren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203442856
Het gebeurt allemaal heel gemoedelijk. Ze werken met elkaar samen. Van klas 1 &2 leerlingen wordt net iets meer verwacht. Ze had pas een toets mens en natuur (dat is dan een combi van vakken in die richting). Ze mocht zelf kiezen of ze de toets op po of vo niveau deed. Ze heeft voor de vo gekozen. De vragen gaan dan meer de diepte in.
Instromen kan hier in elk jaar, behalve in klas 2.
De po kinderen die dit jaar voor het eerst duits hebben leren zich voorstellen, van de kinderen die nu het tweede jaar duits hebben wordt dan meer verwacht. Zo wordt het opgebouwd.
Er zijn momenten dat ze met alleen po in de klas zit, en momenten dat ze met po & vo tegelijk werken.
*poef* nu is het weg
pi_203442893
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?

Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @Deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.

Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 31-01-2022 10:19:31 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 31 januari 2022 @ 10:21:35 #11
5428 crew  miss_sly
pi_203442975
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 09:32 schreef lunapuella het volgende:

[..]
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203443086
Jongste heeft altijd veel spanning voor de cito toetsen, we hebben hem nu verteld dat de toetsen voor juf zijn, zo weet zij wat ze hem nog moet leren en wat hij al weet.

Op school van oudste hebben ze DIA toetsen. Ze krijgt wel een advies dit jaar, ze wil wel nog gaan kijken op een middelbare school, maar ik verwacht dat ze op haar huidige school blijft.
*poef* nu is het weg
pi_203443178
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
Hier doen ze allebei. NIO deden ze begin groep 8, mogelijk dit jaar eind groep 7. En dan de CITO als laatste ronde na het uiteindelijk advies nog..

Oudste heeft op het VO ook nog steeds cito's. Voor rekenen, taal en engels. Ze kunnen er niet op blijven zitten, maar ze kunnen er wel hulp voor krijgen als het laag uitvalt. En bij een twijfelgeval kan het net zorgen dat een leerling toch door kan.
pi_203443222
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.

Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
pi_203443380
Hier 2 beta's.

Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.

Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.

Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
pi_203443391
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_203443460
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
Ik
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
Ik ga haar ook niet ontmoedigen. :D Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik hierboven stelde. L kan nogal fatalisisch als ze ergens (toch) niet goed in blijkt te zijn, dus dan kan ik me alvast voorbereiden op het ondersteunen als ze het halverwege volgend jaar toch moet laten vallen.
pi_203443502
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
Ik
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven :)
Ik ga haar ook niet ontmoedigen. :D Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ik hierboven stelde. L kan nogal fatalisisch als ze ergens (toch) niet goed in blijkt te zijn, dus dan kan ik me alvast voorbereiden op het ondersteunen als ze het halverwege volgend jaar toch moet laten vallen.
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier 2 beta's.

Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.

Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.

Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
Thanks! Ik kan me voorstellen dat je met een eventuele schoolwissel wat voorzichtiger bent idd.
pi_203443510
Jezus, wat maak ik er een zootje van. :')
pi_203443837
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @:deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.

Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijken :)

Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
pi_203444153
Ik bedoelde meer dat als ze het graag wil dat het haar dan wel lukt als ik naar die cijfers kijk :D

Maar ik snap je, en ik snap haar ook, je kan jezelf nogal naar beneden halen als je onverhoopt slechte resultaten boekt.
Verder kan ik je geen antwoorden geven, alleen dat ze op t gymnasium hier allemaal een stuk serieuzer lijken te zijn dan op t lyceum.

Als ik me niet vergis doet oudste van @WupWup gymnasium, maar die is hier niet meer zo actief geloof ik
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_203444201
Ik begon ooit op het gymnasium. Alle cijfers voor Latijn bij elkaar opgeteld in het eerste half jaar waren samen nog geen voldoende, dus moest ik terug naar het atheneum. Dat heeft me best een deuk in mijn zelfvertrouwen gekost. Daarna heb ik de havo na 6 jaar afgerond. Als ik op het atheneum was begonnen, had ik waarschijnlijk wel ‘gewoon’ dat afgemaakt.
pi_203444347
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
Ze moeten iets registreren. Dus dan moeten ze iets anders verzinnen met de school. Dus ze kunnen het wel willen, maar het is niet zo simpel inderdaad.

Hier die groep 2 cito halverwege groep 1 laten doen. Dat was ook wel een goede manier om juf te overtuigen dat hij de rest van groep 1 beter met groep 2 mee kon doen. :P
pi_203444402
Einstein is van het gymnasium afgetrapt, omdat hij zijn talen niet kon :D
Aan dat feit heb ik mij altijd vastgehouden met mijn talendeuk.
Maar 7,6 gemiddeld voor de talen lijkt mij prima voor gymnasium. Geen talendeuk. Ik moest keihard werken om een 4 gemiddeld voor Frans te staan, anders mocht ik geen examen doen.
pi_203445538
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.

Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.

Woordenschat lijkt erg op wat je in de andere talen doet: woordjes stampen. De grammatica van het Latijn is anders dan van het Nederlands door de naamvallen. Dit is het analytische gedeelte: je leert de uitgangen van werkwoorden en zelfstandig naamwoorden en daardoor kun je hun functie in de zin herkennen. Het is een soort puzzelen. De geschiedenis, verhalen en mythen spreken voor zich. Als de docent een goede verteller is, is het vak meteen zoveel leuker.

Het accent ligt doorgaans niet bij woordenschat, maar meestal moet je alsnog veel woorden leren. Niemand vindt dat echt leuk, maar het gaat de een beter af dan de ander. Bij mijn eindexamen mocht ik een woordenboek gebruiken, dat zegt denk ik wel genoeg. Tegelijk krijgt mijn neefje nu 'levend Latijn' en dat doet een groter beroep op parate woordenschat. Maar voor zover ik weet vormt dit type onderwijs de uitzondering en ligt een groot accent op grammatica en dus het ontcijferen van geschreven taal. Ik kan me voorstellen dat dat voor een beta leuk is.

Grieks heeft een eigen alfabet en dat brengt een dimensie met zich mee die veel kinderen leuk vinden: nieuwe symbolen leren. Dat zijn meteen de symbolen die je bij wiskunde en statistiek tegenkomt. Ik kan me ook voorstellen dat dat leuk is voor een beta.

Wat heb je aan Latijn en Grieks? Het helpt je bij je algemene vorming, bijvoorbeeld doordat je leert dat ons denken in een bepaalde traditie staat. Ik vond het zelf verhelderend om Cicero in het Latijn te lezen en zelf tot de constatering te komen dat discussies die toentertijd over de doodstraf bestonden erg lijken op de discussies die we nu voeren. Als je op vakantie in Italië bent en een kerk bezoekt, kun je de teksten lezen. Voor mij was het geweldig om te leren dat verschillende talen andere structuren hebben. Ik ben er taalkunde door gaan studeren en ik kan me voorstellen dat dat ook een leerzame les is voor iemand die affiniteit heeft met programmeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 31-01-2022 13:29:01 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')