quote:Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn is dat!
Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?
Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).
Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
In hoeverre bepaald een citoscore vandaag de dag het niveau op het middelbaar?
Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.quote:Op maandag 31 januari 2022 08:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn is dat!
Ik herinner me m'n eigen keuzemoment nog zo goed. Ik kon tussen twee scholen kiezen en ik had geen flauw benul wat het gymnasium inhield. Eigenlijk is dat the story of my life: ik had er ook geen benul van wat studeren en promoveren inhielden. Hoe kun je er dan een weloverwogen keuze voor maken?
Een oud-collega van me schreef een boek over de leerlingen die hij volgde in de jaren na hun keuzemoment. Een aantal van hen, vooral degenen met minder betrokken/ingevoerde ouders, ondervindt nog jaren de gevolgen van niet terechtkomen op de school die het beste bij hen past. Da's ook de reden dat er door deskundigen naar wordt gekeken of het moment kan worden uitgesteld. (Dat is een van de opdrachten van mij en m'n collega's).
Tegelijk voel ik als ouder dat het voor sommige kinderen een opluchting kan zijn om eindelijk de basisschool achter zich te laten. Hoewel onze zoon in groep 7 nog niet klaar was voor een keuze, had hij dat gevoel na groep 8 wel. Dat er collectief naartoe wordt geleefd maakt ongetwijfeld ook verschil.
Dat ligt aan de school. Ze willen bij D op school vooral dat het een beetje op 1 lijn blijft, of stijgt. Als een kind steeds lager gaat scoren is er vaak wat aan de hand. De cito van groep 7/8 en de NIO (capaciteitstest ipv weet-test) en de mening van juf zijn dan leidend. Eind groep 7 krijgen we een voorlopig advies en dan in februari groep 8 de definitieve.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik hoorde mijn dochter laatst ook over een Cito-toets en die zit in groep 4. Neem aan dat ze nu nog niet bezig zijn met niveaus en middelbare scholen?
Klinkt goed! In het buitenland kijken ze vaak met verbazing naar ons systeem van vroege selectie. Maar wij zijn het met z'n allen natuurlijk heel normaal gaan vinden.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:43 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Daarom ben ik zo blij dat er in onze stad een 10-14 school zit. Ik heb 2 vroege leerlingen, die beide 11 zouden zijn als ze naar de middelbare zouden moeten. Oudste zit nu in groep 8, maar kan klas 1 en 2 ook doen op haar huidige school. Ze pakt nu al wat vakken mee (duits, spaans, wiskunde) en werkt samen met kinderen uit alle jaargroepen. Ze leren zo van elkaar. Ieder werkt bij elk vak op eigen niveau.
Jongste zit nu in groep 6, en heeft zich net ook aangemeld voor deze school..
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @Deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.quote:Op maandag 31 januari 2022 09:32 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Cito is het centrale instituut dat toetsen produceert, dat is meer dan alleen 'de' citotoets in groep 8. Dus ook in groep 4 kunnen ze al een citotoets hebben.
Hier doen ze allebei. NIO deden ze begin groep 8, mogelijk dit jaar eind groep 7. En dan de CITO als laatste ronde na het uiteindelijk advies nog..quote:Op maandag 31 januari 2022 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De eindtoets in groep 8 is juist vaak niet meer een CITO, maar een andere, zoals een IEP of NIO.
Ikquote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven
Ik ga haar ook niet ontmoedigen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Volgens mij is "het graag willen" in combinatie met deze gemiddelden het belangrijkste gegeven
Ikquote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Ik ga haar ook niet ontmoedigen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef pinquit het volgende:
Thanks! Ik kan me voorstellen dat je met een eventuele schoolwissel wat voorzichtiger bent idd.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier 2 beta's.
Mijn oudste mocht ook gymnasium gaan doen. Maar die heeft echt een talendeuk. Ondanks dat hij naar een beschut gymnasium mocht, is hij toch naar een regulier atheneum gegaan. En nu met zijn talen ben ik blij dat hij het niet heeft gedaan. Ook omdat je bij die school alleen gymnasium gaf en je dan een schoolwissel moest doen.
Jongste wil ook niet, maar hij pikt nu Russisch en Chinees in de plusklas best snel op, dus ik wil nog even overleggen bij de school van zijn voorkeur hoe makkelijk het wisselen kan. Want de uitdaging kan hij wel gebruiken. Die school biedt zowel gymnasium als atheneum aan.
Toegevoegde waarde? Als je een bio-beta kant op wil is latijn wel handig om de anatomie te leren. Dat heb ik wel gemist. Al is zeker niet onmogelijk zonder. (en met latijn had ik het VWO nooit gehaald). En inderdaad het denken. Maar ook dat je in een klas zit met andere slimme kinderen kan fijn zijn.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga de site straks eens bekijkenquote:Op maandag 31 januari 2022 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is een heel goede vraag voor de school! Zoals @:deepfreeze al zegt kunnen scholen er anders mee omgaan, maar vaak zie je dat er na de kleuterschool wordt begonnen met toetsen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Dat is aan de ene kant best fijn, want daardoor komt er minder gewicht bij een enkele toets in het laatste jaar te liggen. Aan de andere kant betekent het vaak dat scholen toetsen als maatgevend zien voor de ontwikkeling van het kind, wat wil zeggen dat ze gaan waarderen wat ze meten in plaats van dat ze meten wat ze waarderen.
Als je er interesse in hebt, kun je hier de Cito-toetskalender zien. Voor een vergelijking met landelijke gemiddeldes wordt geadviseerd bepaalde toetsmomenten aan te houden. Aan het einde van de basisschool gaan de toetsen meer worden gebruikt om vooruit te blikken op de middelbare school. Belangrijk hiervoor is de Entreetoets. Op de school van onze kinderen vindt die in groep 7 plaats en vormt die de basis voor het voorlopige schooladvies. In groep 8 komt er dan een definitief advies en daarna vindt de Centrale Eindtoets plaats in april/mei. Het advies van de leerkracht is er dan dus al en de leerkracht kijkt doorgaans ook naar andere aspecten zoals werkhouding. Wel is de leerkracht verplicht om het eigen advies te heroverwegen en eventueel bij te stellen als uit de eindtoets een hoger advies komt. Bij een lagere eindtoetsscore blijft het advies van de leerkracht staan. De eindtoets kan dus alleen maar een gunstig effect hebben.
Ze moeten iets registreren. Dus dan moeten ze iets anders verzinnen met de school. Dus ze kunnen het wel willen, maar het is niet zo simpel inderdaad.quote:Op maandag 31 januari 2022 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet dat mijn oudste in groep 2 ook al een citotoets kreeg. Juf zei toen dat ze ermee wilde stoppen omdat ze het voor zulke jonge kinderen zinloos vindt. Ik vraag me dan wel af of een juf dat even kan bepalen om zo'n Cito te schrappen.
Latijn bestaat in feite uit drie delen: woordenschat, grammatica en de geschiedenis/verhalen/mythen eromheen.quote:Op maandag 31 januari 2022 10:38 schreef -Spring het volgende:
In hoeverre denken jullie dat gymnasium haalbaar is voor een beta? Hoe is de belasting en wat is de toegevoegde waarde? L krijgt volgend jaar de mogelijkheid om dit te gaan doen en zou het graag willen.
Wiskunde (9,1) en beta (8,3) zijn momenteel haar beste vakken en voor dr talen staat ze gemiddeld een 7,6. Leesvaardigheid en tekstverklaren zijn niet haar sterkste kanten, maar volgens de infobrief is het een misvatting dat je een stevige talenknobbel moet hebben voor Grieks en Latijn. Het zou vooral gaan om analytisch denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |