https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-blufquote:Als Rusland Oekraïne binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraïense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.
Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekraïne sloegen alarm.
De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekraïne is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekraïne."
Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekraïne. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekraïne.
Welke provocaties? Het enige wat de Amerikanen doen is Rusland vragen de Oekraïne met rust te laten. De VS heeft amper troepen in Oost-Europa, dus Rusland binnenvallen gaat hem niet worden.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 09:57 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Nee maar heb zowel in Americas als in Oostblok gewoond en heb aan den lijve ondervonden hoe men tegen zaken aankijkt en hier naar handelt.
Geschiedenis/historie is heel erg belangrijk voor deze landen en er wordt heel veel op sentimentele basis besloten.
Zoals gezegd: heb onroerend goed in Oostblok en woon daar ruim 6 maanden per jaar dus zie de sentimenten om mij heen.
Niemand wenst hier een oorlog en al helemaal niet tegen de Russen, die veel dichter bij vele inwoners staan dan jullie denken.
Religie is ook een factor.
Niemand gelooft hier dat de Russen gaan aanvallen, niemand.
Maar we zien wel de provocaties vanuit Amerikaanse kant elke dag in de kranten en op de televisie.
En ik kan je vertellen dat in de America's er wel elke week over de "slechte" Russen werd gesproken, ook toen er nog niets aan de hand was.
Hersenspoelen in optima forma.
Dat is ook het vreemde aan users als schaamlap. Niemand begrijpt het (behalve schaamlap), maar uitleggen waarom Rusland het recht zou hebben een autonoom land te bedreigen en wellicht uiteindelijk binnen te vallen dat doet hij dan nooit. Of uitleggen met welk recht precies Rusland de Krim heeft gestolen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke provocaties? Het enige wat de Amerikanen doen is Rusland vragen de Oekraïne met rust te laten. De VS heeft amper troepen in Oost-Europa, dus Rusland binnenvallen gaat hem niet worden.
Als de Russen de Oekraïne met rust laten, gebeurt er niks. Wat dat betreft heeft Rusland niets te vrezen van de VS/NAVO/het westen.
Die rebellen hebben recent om meer en betere wapens gesmeekt. Die gaan geen offensief beginnen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:23 schreef Momo het volgende:
Zou een aanval ook niet eerder gebeuren door van die rebelgroepen die geallieerd zijn aan Rusland in plaats van het Russische leger? Dan kunnen ze zeggen dat het niet door Rusland zelf gebeurd.
Klopt.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Die rebellen hebben recent om meer en betere wapens gesmeekt. Die gaan geen offensief beginnen.
De Poetin van 2001 is dan ook heel anders dan de Poetin van 2022.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:25 schreef crystal_meth het volgende:
Na 9/11 was putin de eerste die Bush hulp aanbood. Hij zorgde ervoor dat de VS vliegbasissen in voormalige Sovjet staten kon gebruiken. Het grootste deel van het militair materiaal werd via het spoor door Rusland naar Afghanistan vervoerd (op een spoorlijn die aangelegd was om de Sovjet troepen in Afghanistan te bevoorraden).
Daarna is het bergaf gegaan, te beginnen met de inval in Irak, dan Bush die Georgië en Oekraine NAVO lidmaatschap aanbood, het rakettenschild...
Staat je zomerhuisje in Oost-Oekraïne?quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:36 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Klopt.
Die willen niets meer met Kiev te maken hebben, zoals zo veel Oekraniers.
Nog nooit zoveel leugens en verdraaingen gezien in 1 posting.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is ook het vreemde aan users als schaamlap. Niemand begrijpt het (behalve schaamlap), maar uitleggen waarom Rusland het recht zou hebben een autonoom land te bedreigen en wellicht uiteindelijk binnen te vallen dat doet hij dan nooit. Of uitleggen met welk recht precies Rusland de Krim heeft gestolen.
Vage verdachtmakingen over genocide (die dan vervolgens weer ontkent worden), romantisering van communistische tijden, anekdotische bullshit (want hij heeft een zomerhuisje daar), meer heb ik nog niet gehoord van hem. En heel veel onzin over de VS, de EU en NATO.
Ik vind kritisch zijn richting de VS geen probleem. Die hebben ook met geweld het huidige (economische) systeem in stand proberen te houden en daarbij allerlei dictatoren in het zadel geholpen en gehouden. Maar dat rechtvaardigt het imperiale gedrag van Rusland niet, en ik begrijp ik ook niet waarom die kerel de hele tijd "ja maar de VS" blijft roepen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is ook het vreemde aan users als schaamlap. Niemand begrijpt het (behalve schaamlap), maar uitleggen waarom Rusland het recht zou hebben een autonoom land te bedreigen en wellicht uiteindelijk binnen te vallen dat doet hij dan nooit. Of uitleggen met welk recht precies Rusland de Krim heeft gestolen.
Vage verdachtmakingen over genocide (die dan vervolgens weer ontkent worden), romantisering van communistische tijden, anekdotische bullshit (want hij heeft een zomerhuisje daar), meer heb ik nog niet gehoord van hem. En heel veel onzin over de VS, de EU en NATO.
Nou vertel.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:47 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Nog nooit zoveel leugens en verdraaingen gezien in 1 posting.
Knap van je.
https://www.theguardian.c(...)as-un-meeting-calledquote:“If Russia invades Ukraine, one way or another, Nord Stream 2 will not move forward,” said Victoria Nuland, the US undersecretary of state for political affairs. “I think the statements coming out of Berlin even today are very, very strong.”
De Krim ligt iets complexer dan gewoon binnenvallen en inlijvenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:19 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nou vertel.
- Wat geeft Rusland het recht om het autonome land Oekraïne te bedreigen en wellicht binnen te vallen?
- Wat gaf Rusland het recht om de Krim te stelen en in te lijven?
Nee hoor, helemaal niet. Dat vindt Rusland, maar de internationale realiteit is dat Rusland een stuk van Oekraïne heeft gestolen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:25 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Krim ligt iets complexer dan gewoon binnenvallen en inlijven
Zeg maar gerust vóór WOII hoor, de grenzen die door Hitler en Stalin waren vastgelegd in het Molotov-Ribbentroppact zijn na de oorlog nooit meer veranderd. De huidige oostgrens van Polen (en daarmee de westelijke grenzen van Oekraïne, Wit-Rusland en Litouwen) zijn nog precies zoals ze in dat verdrag zijn vastgelegd. Nadat de Nazi's en de Sovjets voor de oorlog al het een en ander hadden geregeld deden de geallieerden het tijdens de oorlog in Yalta het nog dunnetjes over. Na de val van de Sovjet-Unie kozen de Oost-Europese landen logischerwijs eieren voor hun geld en nu zou Rusland, dat keer op keer aantoont geen enkele boodschap aan de wil van die landen te hebben, zich bedreigd moeten voelenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:00 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik vind kritisch zijn richting de VS geen probleem. Die hebben ook met geweld het huidige (economische) systeem in stand proberen te houden en daarbij allerlei dictatoren in het zadel geholpen en gehouden. Maar dat rechtvaardigt het imperiale gedrag van Rusland niet, en ik begrijp ik ook niet waarom die kerel de hele tijd "ja maar de VS" blijft roepen.
Deze hele ellende is feitelijk begonnen toen de Sovjetunie na WOII besloot de hele bende maar in te lijven en wat grenzen te verschuiven tegen alle verdragen en afspraken in. Op het moment dat je vervolgens onder de vlag van Sovjet nostalgie de boel weer bij elkaar probeert te brengen roept dat weerstand op - zullen we maar zeggen.
Anywho - de Wijk had wel een interessante beschouwing in Trouw vandaag. Hij stelt: de Amerikanen spelen dit hoog omdat China meekijkt. Als de VS nu haar (westerse) bondgenoten in de steek laat dan ontstaat er ruimte richting Taiwan. Als je het zo bekijkt dan heeft Rusland zich gemengd in een titanenstrijd tussen twee supermachten. Dit conflict is perifair, maar niet een waarvan de Amerikanen zich kunnen veroorloven te verliezen.
De echte angel is er voor hen al lang uit door op voorhand al te roepen dat er geen Amerikaanse troepen naar Oekraïne gestuurd zouden worden. Ze kunnen hun bondgenoten loyaal blijven door naar hen wel troepen te sturen en bij een invasie van Oekraïne Rusland haar economie aan puin te helpen.
Ik zei het al eerder: de Amerikanen hebben dit schaakspel al gewonnen. Het enige wat er nog moet komen is een waardige aftocht voor Putin.
Ja, en Oekraïne heeft dat in 1949 (dacht ik) weer onder voorwaarde van Rusland 'gekregen'. Dat stuk grond wisselt al eeuwen van landquote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nee hoor, helemaal niet. Dat vindt Rusland, maar de internationale realiteit is dat Rusland een stuk van Oekraïne heeft gestolen.
Niet erg handig voor de bewoners, zo'n stuk gebied wat de hele tijd van land wisselt.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja, en Oekraïne heeft dat in 1949 (dacht ik) weer onder voorwaarde van Rusland 'gekregen'. Dat stuk grond wisselt al eeuwen van land
Ook zo'n vieze oorloghitser...quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)as-un-meeting-called
Ah, ik wist niet dat Victoria "fuck the EU" Nuland terug was.
Er is niks vreemds aan, het is een troll die verwarring probeert te zaaien, al dan niet vanaf zo'n trollfarm. Fok is een van de grotere nieuwsfora in Nederland dus krijg je daar ook mee te maken. Die normale discussie die jij met hem zoekt ga je dan ook sowieso niet krijgen dus ik snap eigenlijk niet dat je de moeite nog doet.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Goh zeg nu ben ik gesnapt.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:33 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Er is niks vreemds aan, het is een troll die verwarring probeert te zaaien, al dan niet vanaf zo'n trollfarm. Fok is een van de grotere nieuwsfora in Nederland dus krijg je daar ook mee te maken. Die normale discussie die jij met hem zoekt ga je dan ook sowieso niet krijgen dus ik snap eigenlijk niet dat je de moeite nog doet.
Waar blijft nou jou uitleg waarom Rusland het recht heeft om autonome landen te bedreigen, stukken ervan te stelen en wellicht binnen te vallen?quote:
Zou me inderdaad echt niks verbazen als dit een authentieke Sint Petersburger is.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:33 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Er is niks vreemds aan, het is een troll die verwarring probeert te zaaien, al dan niet vanaf zo'n trollfarm. Fok is een van de grotere nieuwsfora in Nederland dus krijg je daar ook mee te maken. Die normale discussie die jij met hem zoekt ga je dan ook sowieso niet krijgen dus ik snap eigenlijk niet dat je de moeite nog doet.
Zijn ze daar geloceerd ja? Mooie stad begreep ik, dus geen slechte plek om wat geld te verdienen met fora afstruinen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zou me inderdaad echt niks verbazen als dit een authentieke Sint Petersburger is.
Misschien ook elders, maar ik weet van Sint Petersburg sinds dit artikeltje uit 2015 met adres: The Russian troll factory at the heart of the meddling allegations. Als ze daar nog zitten kun je er zo langs gaan.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 12:39 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zijn ze daar geloceerd ja? Mooie stad begreep ik, dus geen slechte plek om wat geld te verdienen met fora afstruinen.
quote:The trolls were firmly instructed that there should never be anything bad written about the self-proclaimed Donetsk People's Republic (DNR) or the Luhansk People's Republic (LNR), and never anything good about the Ukrainian government.
Verhuizen naar Rusland dan.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 10:36 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Klopt.
Die willen niets meer met Kiev te maken hebben, zoals zo veel Oekraniers.
Eerst een klein stukje van Oekraine, dan de helft en dan heel Oekraine zeker.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:16 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Nee is makkelijker als je de Oekraine gewoon in de helft hakt.
Grenzen beschermen tegen een vijand, dat zijn wij.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:19 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nou vertel.
- Wat geeft Rusland het recht om het autonome land Oekraïne te bedreigen en wellicht binnen te vallen?
- Wat gaf Rusland het recht om de Krim te stelen en in te lijven?
de grenzen staan helemaal niet onder drukquote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Grenzen beschermen tegen een vijand, dat zijn wij.
Vertel, wat geeft Rusland het recht Oekraïne te bedreigen of wellicht binnen te vallen? Wat is er precies links aan het idee dat autonome landen hun eigen koers kunnen bepalen? En Wanneer heeft Biden precies de Russische troepen naar de grens met Oekraïne gestuurd?quote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:44 schreef epicbeardman het volgende:
Toch grappig al die linksen in eens weer allemaal pro-oorlog zijn als hun linkse leiders naar een badguy Putin wijzen.
Waar ze onder Trump nog pro-Putin waren is dat snel veranderd met de marionet Biden aan de macht.
Wat waren ze bang dat vredestichter Trump derde wereld oorlog zou starten, nou Biden is nog maar jaartje geïnstalleerd en hij krijgt het al zo ver om de oorlogmachine draaiende te krijgen.
EU wat actief (en politiek) Oekraïne heeft bewogen om toenadering richting Rusland te voorkomen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
de grenzen staan helemaal niet onder druk
Wat heeft Rusland aan het binnenvallen van Oekraïne? worden ze daar rijker van? Putin heeft het prima voor elkaar en totaal geen reden om Rusland in staat van oorlog te zetten want op lange termijn wint hij dat toch niet.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:51 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Vertel, wat geeft Rusland het recht Oekraïne te bedreigen of wellicht binnen te vallen? Wat is er precies links aan het idee dat autonome landen hun eigen koers kunnen bepalen? En Wanneer heeft Biden precies de Russische troepen naar de grens met Oekraïne gestuurd?
of jaar ervoor 2013quote:Russian forces gathering on the border with eastern Ukraine may be poised to invade, the White House warned on Sunday, as the government in Kiev said that the prospect of war with Moscow was continuing to grow after the annexation of Crimea.
Speaking after Nato's top commander in Europe voiced alarm about the size and preparedness of the Russian troop buildup, President Barack Obama's deputy national security adviser, Tony Blinken, said President Vladimir Putin may indeed be readying further action.
“It's deeply concerning to see the Russian troop buildup on the border,” Blinken told CNN. “It creates the potential for incidents, for instability. It's likely that what they're trying to do is intimidate the Ukrainians. It's possible that they're preparing to move in.”
Goh…. 2014 zeg je hé? Wat was dat toch in 2014?quote:Op vrijdag 28 januari 2022 16:04 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat heeft Rusland aan het binnenvallen van Oekraïne? worden ze daar rijker van? Putin heeft het prima voor elkaar en totaal geen reden om Rusland in staat van oorlog te zetten want op lange termijn wint hij dat toch niet.
Het enige wat Putin hoeft te doen is bekijken hoe de de westerse wereld zichzelf aan het slopen is.
Enige wat hij doet is zijn ballen laten zien plus zijn troepen beetje training geeft en dat werkt blijkbaar, want iedereen poept hem al weer in zijn broek, net zoals de parades die ze elk jaar houden doen ze ook aan dit soort oefeningen.
Hier in 2014 was het precies hetzelfde.
https://www.theguardian.c(...)-ukraine-white-house
[..]
Ow van mij mag het hoor, ze doen maar raakquote:Op vrijdag 28 januari 2022 15:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
EU wat actief (en politiek) Oekraïne heeft bewogen om toenadering richting Rusland te voorkomen.
Als Rusland niets had gedaan zou dat een redelijk grote klap zijn geweest.
Gewoon bij de Russische grens wegblijven, dan is er weinig aan de hand.
Verder hebben ze net zo veel recht als wij qua irak en Afghanistan.
Er was zogenaamd een gevaar, dus mag er ingegrepen worden.
Ach, Oekraine is enkel onafhankelijk vanwege Yeltsin's wrok tegen Gorbachev. Hij raakte dankzij Gorbachev in het Politburo, werd verantwoordelijke voor Moskou. Nadat een ander politburo-lid kritiek leverde op het feit dat ie twee kleine betogingen had toegelaten stuurde hij z'n ontslagbrief naar Gorbachev. Gorbachev gaat er niet op in (een lid van het politburo neemt nooit vrijwillig ontslag), een maand later geeft Yeltsin op een vergadering van het centraal committee een hoop kritiek op Gorbachev, en dient openlijk z'n ontslag in. Gorbachev noemt hem onvolwassen en onverantwoordelijk. Het nieuws lekt uit en Yeltsin krijgt een reputatie als rebel. Een maand later wordt ie in een ziekenhuis opgenomen met snijwonden, blijkbaar een zelfmoordpoging. Twee dagen later aanvaardt Gorbachev z'n ontslag. Yeltsin zegt dat hij Gorbachov z'n "immorele en inhumane behandeling" nooit zal vergeven.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 11:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nee hoor, helemaal niet. Dat vindt Rusland, maar de internationale realiteit is dat Rusland een stuk van Oekraïne heeft gestolen.
Dat zal het idee geweest zijnquote:Op vrijdag 28 januari 2022 16:04 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat heeft Rusland aan het binnenvallen van Oekraïne? worden ze daar rijker van? Putin heeft het prima voor elkaar en totaal geen reden om Rusland in staat van oorlog te zetten want op lange termijn wint hij dat toch niet.
Het enige wat Putin hoeft te doen is bekijken hoe de de westerse wereld zichzelf aan het slopen is.
Enige wat hij doet is zijn ballen laten zien plus zijn troepen beetje training geeft en dat werkt blijkbaar, want iedereen poept hem al weer in zijn broek, net zoals de parades die ze elk jaar houden doen ze ook aan dit soort oefeningen.
Hier in 2014 was het precies hetzelfde.
https://www.theguardian.c(...)-ukraine-white-house
[..]
of jaar ervoor 2013
https://www.eutimes.net/2(...)of-troops-to-border/
As has been expected since President Putin on 17 May ordered Russian military forces to "immediately move" from Local War to Regional War operational status and to be "fully prepared" to expand to Large-Scale War should either the US or EU enter into the Syrian Civil War, the Ministry of Foreign Affairs (MFA) is reporting today that thousands of Russian troops have been deployed in "full war mode" and that Israel is now a "major likely target" too.
Als er NAVO troepen uit Oekraine getrapt moeten worden gebeurt dat.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 16:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat zal het idee geweest zijn
Verschil is dat het westen dit keer de rug recht en zelf de balletjes uit de broekjes laat hangen
Hij zal die NAVO troepen er echt zelf uit moeten trappen als hij ze niet in Oost Europa wel hebben
Sterker nog, het zijn er nu meer dan voor dat idiote lijstje van hem en er komen er alleen maar meer bij![]()
De economie van Rusland is al erg gekrompen en na een inval in de Ukraine zal die nog sterker onder druk komen. De EU heeft een gebrek aan arbeidskrachten en wint daaraan in het geval er veel ukrainers vluchten. De grote verliezers zijn dan vooral Rusland en Ukraine volgens mij.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 18:06 schreef ZOA het volgende:
[..]
Rusland en USA zingen dat wel uit.
En in oorlog zijn er altijd allen maar verliezers.. in dit geval de EU de grootste en eerste.
In 2014 was er weer eens een door EU/VS opgezette revolutie in Oekraine .. enigszins succesvoller dan die van 2004 maar in principe nog steeds mislukt.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 16:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Goh…. 2014 zeg je hé? Wat was dat toch in 2014?
https://en.wikipedia.org/(...)e_Russian_Federation
https://en.wikipedia.org/wiki/Mh17
Ga lekker economie praten als goeddoennertje voor je verlies en Rusland danwel Oekraine verliezers noemenquote:Op vrijdag 28 januari 2022 18:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De economie van Rusland is al erg gekrompen en na een inval in de Ukraine zal die nog sterker onder druk komen. De EU heeft een gebrek aan arbeidskrachten en wint daaraan in het geval er veel ukrainers vluchten. De grote verliezers zijn dan vooral Rusland en Ukraine volgens mij.
Net als die hele 'zin' er voor, ik snap er niks vanquote:
Dat is precies wat ik zeg en je bent niet alleen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 18:52 schreef TLC het volgende:
[..]
Net als die hele 'zin' er voor, ik snap er niks van
Wat bedoel je? Ik heb het meerdere keren gelezen, maar ik snap niet wat je wil zeggen.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 18:45 schreef ZOA het volgende:
[..]
Ga lekker economie praten als goeddoennertje voor je verlies en Rusland danwel Oekraine verliezers noemen
rillend van de kou Rusland zijn economie is gebaseerd op jou praat niet op leven in Rusland.. iets om over na te denken
Ja ik...quote:Op vrijdag 28 januari 2022 18:58 schreef byah het volgende:
Dit topic wordt overstroomd met Russische trollen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |