Of wat als kleiner wonen (vaak een appartement) helemaal niet goedkoper is?quote:Op zondag 30 januari 2022 07:33 schreef laziness het volgende:
Ik vind dat er best makkelijk gedacht wordt over aflossingsvrij want inflatie ligt hoger. Leuk maar uiteindelijk moet dat geld toch een keer opgehoest worden.
Wij gingen voor een rekensommetje onlangs en die adviseur stopte 2 ton aflossingsvrij in de berekening. “Ja dan verkoop je het en ga je kleiner wonen en los je daarmee die 2 ton af.” Wat als ik nou niet kleiner wil wonen?
Daar zal een hypotheekadviseur weinig aan gelegen zijn, die heeft een heel andere incentivequote:Op zondag 30 januari 2022 07:33 schreef laziness het volgende:
Ik vind dat er best makkelijk gedacht wordt over aflossingsvrij want inflatie ligt hoger. Leuk maar uiteindelijk moet dat geld toch een keer opgehoest worden.
Wij gingen voor een rekensommetje onlangs en die adviseur stopte 2 ton aflossingsvrij in de berekening. “Ja dan verkoop je het en ga je kleiner wonen en los je daarmee die 2 ton af.” Wat als ik nou niet kleiner wil wonen?
De maximale hypotheek wordt niet meer/groter als je een deel aflossingsvrij doet. Net niet zelfs, je maximale hypotheek wordt kleiner.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die over "krom liggen" begon, daar ging mijn laatste alinea over.
Oh vertel eensquote:Op zondag 30 januari 2022 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar zal een hypotheekadviseur weinig aan gelegen zijn, die heeft een heel andere incentive
Zeker. Kan je nagaan dat er nog een substantiële groep mensen bestaat die de woning volledig aflossingsvrije hebben gefinancierd. Die stonden een paar jaar geleden enorm onder water. Een gigantische zorgquote:Op zondag 30 januari 2022 07:33 schreef laziness het volgende:
Ja, ik weet hoe het werkt, maar als ik persoonlijk tegen aflossingsvrije hypotheken icm HRA ben dan kun je mij niet verwijten dat wij een volledig annuïtaire hypotheek hebben en ik daar open over ben.quote:Op zondag 30 januari 2022 09:53 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
De maximale hypotheek wordt niet meer/groter als je een deel aflossingsvrij doet. Net niet zelfs, je maximale hypotheek wordt kleiner.
Als je een deel aflossingsvrij doet daalt je maandlast. Dat is voor veel starters wel welkom, maar daar wisselen wij over van mening.
Verschil met huren is dat je geen eigenaar bent, dus ook niet profiteert van de prijsstijgingen.quote:Op zondag 30 januari 2022 09:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Lenen zonder aflossen is dan niet weer heel anders dan huren waar iedereen hier behoorlijk op tegen isiets met geld weggooien.
Nou dan zijn we al met pensioen en dan wil ik eigenlijk helemaal geen lasten meer hebben ipv weer bezig zijn met een hypotheek afsluiten.quote:Op zondag 30 januari 2022 10:01 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Zeker. Kan je nagaan dat er nog een substantiële groep mensen bestaat die de woning volledig aflossingsvrije hebben gefinancierd. Die stonden een paar jaar geleden enorm onder water. Een gigantische zorg
Alleen die twee ton van jou, die kan je ook tussentijds aflossen, alleen dan moet je er handmatig voor sparen.
Of je sluit over dertig jaar een nieuwe hypotheek af. De woning heeft op dat moment 80% overwaarde en jouw salaris is het dubbele van nu ook al loop je richting pensioen. Dan is dat bedrag wat je kwijt bent voor die twee ton vaak makkelijk te betalen. Je buren in die sociale huurwoning die betalen per maand meer aan huur
Lekkerste is natuurlijk wel gratis wonen
Precies, daarom is aflossingsvrij in de meeste gevallen voor de 'gemiddelde' huiseigenaar ook niet verstandig.quote:Op zondag 30 januari 2022 10:36 schreef laziness het volgende:
[..]
Nou dan zijn we al met pensioen en dan wil ik eigenlijk helemaal geen lasten meer hebben ipv weer bezig zijn met een hypotheek afsluiten.
Tuurlijk kan ik ‘m tussentijds aflossen maar het idee waarom ie het deed was om de maandlasten te drukken. Als ik toch maandelijks nog 500 euro extra opzij moet zetten om twee ton af te gaan lossen nog dan gaat dat hele idee wel verloren natuurlijk dus mja ik was niet onder de indruk van het plaatje.
Nee hoor, zolang de stenen meer waard worden. Hier kleine aflossingsvrije hypotheek en dat wat ik zou kunnen aflossen gaat in etf's.quote:Op zondag 30 januari 2022 09:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Lenen zonder aflossen is dan niet weer heel anders dan huren waar iedereen hier behoorlijk op tegen isiets met geld weggooien.
2% rente ? Dat is alweer enige tijd geleden hoorquote:Op zondag 30 januari 2022 11:17 schreef Confetti het volgende:
Aflossingsvrij voor twintig jaar onder de 2% is ongekend en vind je nergens in een andere sector dan het particuliere vastgoed. Voor een huizenschuld hoef je echt niet bang te zijn. Ze printen elk jaar minimaal 2% geld erbij, en de komende jaren waarschijnlijk nog wel veel meer. Als de rente over twintig jaar op 10% staat krijg je dat ook op je spaarrekening, dus geen zorgen als je een beetje geld opzij kan leggen.
Vertel dit alles niet door aan de domme huurder. Die moet in de waan blijven dat wij huizeneigenaren ons scheel betalen aan gemeentelijke belastingen en onderhoud (lees: nieuwe badkamer en keuken)
We hebben beide een andere definitie van "kromliggen". Je neemt het wel heel letterlijk, ik denk dat dit wel duidelijk zou zijn in die alinea, en we weten beide wat voor bruto maandlast AFM toestaat (blijft meer dan voldoende ruimte om te leven over). Dus dat is een beetje flauw van jouquote:Op zondag 30 januari 2022 10:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik weet hoe het werkt, maar als ik persoonlijk tegen aflossingsvrije hypotheken icm HRA ben dan kun je mij niet verwijten dat wij een volledig annuïtaire hypotheek hebben en ik daar open over ben.
En nogmaals: ik ben niet degene die over "krom liggen" begon, als jij krom moet liggen voor je annuïtaire hypotheek dan woon je misschien te duur.
Ongeacht het feit dat er tegenwoordig geen lagere leencapaciteit is bij een annuïtaire hypotheek ten opzichte van (deels) aflossingsvrij.
Overigens heb ik al meerdere malen gepost dat ik het vanwege de huidige hypotheekregels voor starters goed kan begrijpen als ze een deel aflossingsvrij nemen, maar die bij voorkeur wel zelf annuïtair aflossen.
Dit vooral omdat ze over dat deel dan niet vastzitten aan de aflossingsplicht in de resterende looptijd als ze na een aantal jaar bijvoorbeeld groter willen gaan wonen omdat er kinderen zijn.
De maximale bruto maandlast zegt weinig over het bestedingspatroon van mensen.quote:Op zondag 30 januari 2022 11:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
We hebben beide een andere definitie van "kromliggen". Je neemt het wel heel letterlijk, ik denk dat dit wel duidelijk zou zijn in die alinea, en we weten beide wat voor bruto maandlast AFM toestaat (blijft meer dan voldoende ruimte om te leven over). Dus dat is een beetje flauw van jou
Ik quote je even, mocht iemand nog een voorbeeld zoeken van iemand die dus wel actief iets doet in strijd voor een eerlijkere woningmarkt.quote:Op zondag 30 januari 2022 10:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik weet hoe het werkt, maar als ik persoonlijk tegen aflossingsvrije hypotheken icm HRA ben dan kun je mij niet verwijten dat wij een volledig annuïtaire hypotheek hebben en ik daar open over ben.
Ik zag eergisteren alweer hogere percentages, bij NN was het NHG-tarief voor 30 jaar vast zelfs al 1,68% en voor 20 jaar 1,59%quote:Op zondag 30 januari 2022 11:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
2% rente ? Dat is alweer enige tijd geleden hoor.
Wat heeft een starter er dan precies aan dat zij geen aflossingsvrije hypotheek lening heeft ?quote:Op zondag 30 januari 2022 12:08 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik quote je even, mocht iemand nog een voorbeeld zoeken van iemand die dus wel actief iets doet in strijd voor een eerlijkere woningmarkt.![]()
Weliswaar zonder zelf onder een brug te gaan slapen.
Het is meer op de langere termijn bekeken natuurlijk, en over heel de werking van de woningmarkt. Het bestaan van HRA en aflossingsvrije hypotheken draagt niet bij aan een evenwichtige verdeling van woonlasten.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:17 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat heeft een starter er dan precies aan dat zij geen aflossingsvrije hypotheek lening heeft ?.
Oude aflossingsvrije hypotheken. Nieuwe zijn sowieso zonder hra.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het is meer op de langere termijn bekeken natuurlijk, en over heel de werking van de woningmarkt. Het bestaan van HRA en aflossingsvrije hypotheken draagt niet bij aan een evenwichtige verdeling van woonlasten.
Een starter 'nu' heeft er niet direct iets aan.
Maar het is dus wel iets dat je mogelijk 'concreet' kunt doen als woningbezitter, zonder dat je zelf gelijk een Spartaans leven hoeft te leiden.
Ja, ook los van elkaar hebben ze invloed.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:24 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Oude aflossingsvrije hypotheken. Nieuwe zijn sowieso zonder hra.
De HRA wordt toch al afgebouwd, dus het effect voor een starter is exact 0.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het is meer op de langere termijn bekeken natuurlijk, en over heel de werking van de woningmarkt. Het bestaan van HRA en aflossingsvrije hypotheken draagt niet bij aan een evenwichtige verdeling van woonlasten.
Maar het is dus wel iets dat je mogelijk 'concreet' kunt doen als woningbezitter, zonder dat je zelf gelijk een Spartaans leven hoeft te leiden.
Iedereen die een woning bezit is onderdeel van het 'probleem'.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Het is anders ook vrij kansloos om te zeiken over de woningmarkt, klagen dat je kinderen geen huis kunnen vinden maar je nog wel vrolijk gebruikmaakt van HRA over een aflossingsvrije hypotheek.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De HRA wordt toch al afgebouwd, dus het effect voor een starter is exact 0.
Sowieso vind ik het vrij kansloos om verontwaardigd te zijn over de hypotheekvorm die andere mensen kiezen. Waar je je al niet over kan druk maken zeg
Aflossingsvrij is volgens mij ook vrij uniek voor Nederland. Hier in de UK doen ze dat alleen (soms) als je 50% cash op tafel legt, en rente sowieso niet langer dan 5 jaar vast.quote:Op zondag 30 januari 2022 11:17 schreef Confetti het volgende:
Aflossingsvrij voor twintig jaar onder de 2% is ongekend en vind je nergens in een andere sector dan het particuliere vastgoed. Voor een huizenschuld hoef je echt niet bang te zijn. Ze printen elk jaar minimaal 2% geld erbij, en de komende jaren waarschijnlijk nog wel veel meer. Als de rente over twintig jaar op 10% staat krijg je dat ook op je spaarrekening, dus geen zorgen als je een beetje geld opzij kan leggen.
Vertel dit alles niet door aan de domme huurder. Die moet in de waan blijven dat wij huizeneigenaren ons scheel betalen aan gemeentelijke belastingen en onderhoud (lees: nieuwe badkamer en keuken)
Dat eerste wordt weer deels gecompenseerd door een lager eigenwoningforfait. Ook zo'n bizarre maatregel. Je bouwt iets af maar gaat die verschuiving gelijk weer tegen door een ander voordeeltje te gunnen aan mensen die al 50.000 euro per jaar gratis en belastingvrij opbouwen. De HRA ligt helaas politiek gevoel en box 3 al helemaal. De meerderheid, en vooral de mensen die wat te zeggen hebben, hebben daar geen belang bij. De komende jaren zullen weer in het teken staan van de loze kreet bouwen bouwen bouwen.quote:Op zondag 30 januari 2022 12:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De HRA wordt toch al afgebouwd, dus het effect voor een starter is exact 0.
Sowieso vind ik het vrij kansloos om verontwaardigd te zijn over de hypotheekvorm die andere mensen kiezen. Waar je je al niet over kan druk maken zeg
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |