abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203416633
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 13:27 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik begrijp de binnen-30-jaar-volledige-hypotheek-aflossen-verplichting niet. :@

Ik snap wel dat banken of mensen het persoonlijk willen, maar de bittere noodzaak zie ik niet.
Hoezo zouden banken dat willen? Die willen alleen maar de mogelijkheid hebben om die som op te eisen aan het einde van de looptijd, maar als ze de mogelijkheid hebben om nog een keer die hypotheek te slijten en renteinkomsten relatief veilig te innen, zou ik noet weten waarom een bank dat niet zou doen.
pi_203416793
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 13:36 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Hoezo zouden banken dat willen? Die willen alleen maar de mogelijkheid hebben om die som op te eisen aan het einde van de looptijd, maar als ze de mogelijkheid hebben om nog een keer die hypotheek te slijten en renteinkomsten relatief veilig te innen, zou ik noet weten waarom een bank dat niet zou doen.
Banken zouden dat willen omdat ze dan meer zekerheid hebben dat het geld terugkomt en is het risico op het totaal uitstaand saldo lager. Zeker wanneer de huizenprijzen nagenoeg gelijkblijven of zelfs dalen. Je kent vast het jaarlijks terugkerend nieuwsbericht dat de hypotheek op het moment van afsluiten nog maar maximaal 80% van de woningwaarde mag zijn

Dat bericht komt straks weer als de huizenprijzen niet meer met 10% op jaarbasis stijgen

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2022 13:51:32 ]
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 18:20:02 #53
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203420166
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:14 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ik heb nu ook even terug gezocht, thanks!

Bijna een jaar geleden verdiende je zo'n 960 euro bruto meer dan ik nu doe @:Bosbeetle, dan begrijp ik echt niet wat maakt dat jij niet begrijpt waar mensen 'het' van doen? Dan hou je toch heel veel over per maand?

Ik weet trouwens niet hoe slecht mijn zoekkunsten zijn maar ik heb voor het laatst in 2017 mijn salaris in dat topic gedeeld als ik het wel heb.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_203420284
Ik heb een account aangemaakt puur voor dit topic....Mijn oma is overleden en mijn pa heeft haar huis verkocht, en heeft besloten om mij een deel van het geld te schenken (of iig proberen te helpen met hypotheek als ik besluit om te gaan kopen).

Nu zit ik met een dilemma. Kopen, of blijven huren? Ik betaal belachelijk veel huur in een particulier sector, maar de prijzen van huizen vallen ook vies tegen. Ik heb een budget van ongeveer 250k voor kopen (en andere kosten erbij). Mijn gevoel en verstand zegt dat ik beter af ben met kopen dan doorgaan met huren. Maar het voelt erg dubbel om de een of andere reden...om zo maar een appartement te gaan kopen zodat ik maar niet hoef te huren.

Ben ik nou gek of niet? Alles lijkt beter om te gaan kopen (geen overdrachtsbelasting, renteaftrek, lage rente...)...en toch ben ik niet 100% overtuigd. Maar misschien ben ik gewoon bang gemaakt door alle artikels die ik online heb gelezen over hoe je niet zo maar een huis koopt, en hoe voorzichtig je ermee moet zijn en zo...
pi_203420293
quote:
88s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 18:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik weet trouwens niet hoe slecht mijn zoekkunsten zijn maar ik heb voor het laatst in 2017 mijn salaris in dat topic gedeeld als ik het wel heb.
Je hebt gereageerd op iemand dat jouw salaris ongeveer hetzelfde was :)
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 19:21:24 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203420870
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 18:28 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Je hebt gereageerd op iemand dat jouw salaris ongeveer hetzelfde was :)
Ah ja idd kwa ballpark en dat was iemand die 9 jaar jonger ofzo dan mij was., Volgens mij verdiende die zelfs meer.

Ah helemaal mis dus 3 jaar,mijn geheugen is niet meer wat het was.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 29-01-2022 19:46:45 (Foutje) ]
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 19:23:43 #57
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203420891
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 18:27 schreef huisjeboompje123 het volgende:
Ik heb een account aangemaakt puur voor dit topic....Mijn oma is overleden en mijn pa heeft haar huis verkocht, en heeft besloten om mij een deel van het geld te schenken (of iig proberen te helpen met hypotheek als ik besluit om te gaan kopen).

Nu zit ik met een dilemma. Kopen, of blijven huren? Ik betaal belachelijk veel huur in een particulier sector, maar de prijzen van huizen vallen ook vies tegen. Ik heb een budget van ongeveer 250k voor kopen (en andere kosten erbij). Mijn gevoel en verstand zegt dat ik beter af ben met kopen dan doorgaan met huren. Maar het voelt erg dubbel om de een of andere reden...om zo maar een appartement te gaan kopen zodat ik maar niet hoef te huren.

Ben ik nou gek of niet? Alles lijkt beter om te gaan kopen (geen overdrachtsbelasting, renteaftrek, lage rente...)...en toch ben ik niet 100% overtuigd. Maar misschien ben ik gewoon bang gemaakt door alle artikels die ik online heb gelezen over hoe je niet zo maar een huis koopt, en hoe voorzichtig je ermee moet zijn en zo...
Ik kan maar één tip geven negeer alle posts van mij, verder succes met je zoektocht, en gecondoleerd met je oma.
pi_203420961
quote:
88s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 19:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah ja idd kwa ballpark en dat was iemand die 9 jaar jonger ofzo dan mij was., Volgens mij verdiende die zelfs meer.
Geen idee wat je met 'kwa ballpark' bedoelt, het ging om iemand 3 jaar jonger dan jij die in het ziekenhuis werkte als beleidsadviseur techniek, a 4651 euro per maand bruto waarvan jij destijds zei dat je rond hetzelfde zat.
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 19:38:47 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203421016
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 19:31 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Geen idee wat je met 'kwa ballpark' bedoelt, het ging om iemand 3 jaar jonger dan jij die in het ziekenhuis werkte als beleidsadviseur techniek, a 4651 euro per maand bruto waarvan jij destijds zei dat je rond hetzelfde zat.
Ja inderdaad dat red ik dus niet bruto, en drie jaar jonger en lager opgeleid en zelfde soort werkgever... Maar kom wel in die richting "same ballpark"

https://idioms.thefreedictionary.com/in+the+same+ballpark

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 29-01-2022 19:44:31 ]
pi_203421027
quote:

Heb je al rondgekeken wat je voor jouw budget zou kunnen kopen? En waar liggen je grootste twijfels?
  zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:56 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203421383
quote:

Wat zijn je maandlasten de komende 20 jaar als je koopt en wat als je huurt? En welk woongenot krijg je er voor terug? Die vraag moet je jezelf stellen.
Verder is kopen echt niet moeilijk, de makelaar helpt je gewoon. Het is vooral wat papieren verzamelen.
The End Times are wild
  zaterdag 29 januari 2022 @ 22:22:56 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203424365
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 13:27 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik begrijp de binnen-30-jaar-volledige-hypotheek-aflossen-verplichting niet. :@

Ik snap wel dat banken of mensen het persoonlijk willen, maar de bittere noodzaak zie ik niet.
Omdat de invoering van de aflossingsvrije hypotheken in de jaren 90 ervoor gezorgd hebben dat het systeem van HRA failliet ging.

Je kunt niet een solidair begrip als HRA handhaven als banken dan producten gaan ontwikkelen die ervoor zorgen dat mensen 30 jaar lang HRA over de volledige hypotheek krijgen en vervolgens ook nog eens met een openstaande schuld achterblijven.

De banken zijn niet de partij die graag zien dat je volledig aflost hoor, dat is de overheid, de banken vinden het alleen maar prima als jij aflossingsvrij bij hen wilt lenen, liefst met een onderpand dat het dubbele van de schuld waard is en nog veel liever tegen 8% rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203424991
Pff.. frustratie. Ik zoek een koop of huurwoning. Op dit moment boeit me dat al niet meer. Verdien nét te veel voor sociale huur (ook al kom je daar ook niet tussen), maar zoek me suf maar lijkt onmogelijk. Ondertussen zit ik nog steeds bij mijn ouders. En dan woon ik nog in Limburg, dus daar zou het nog te doen moeten zijn, maar helaas.
pi_203425007
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat de invoering van de aflossingsvrije hypotheken in de jaren 90 ervoor gezorgd hebben dat het systeem van HRA failliet ging.

Je kunt niet een solidair begrip als HRA handhaven als banken dan producten gaan ontwikkelen die ervoor zorgen dat mensen 30 jaar lang HRA over de volledige hypotheek krijgen en vervolgens ook nog eens met een openstaande schuld achterblijven.

De banken zijn niet de partij die graag zien dat je volledig aflost hoor, dat is de overheid, de banken vinden het alleen maar prima als jij aflossingsvrij bij hen wilt lenen, liefst met een onderpand dat het dubbele van de schuld waard is en nog veel liever tegen 8% rente.
Jij lost in 30 jaar af omdat jij het lullig vindt naar andere mensen als jij een +/- 20 jaar HRA geniet? Dat bedoel je hoop ik niet. En ik zeg 20 jaar want de EWF zorgt er vanzelf voor dat er gee rente af te trekken meer valt.

Ik weet wel dat er een fiscale regel bestaat die alleen geldt als je aflost alleen ik begrijp nog steeds niet waarom iemand (ondanks dat hra bestaat) toch per se in 30 jaar moet willen aflossen. Ik snap die noodzaak niet. Waarom zou ik of een ander fokker per se 30 jaar krom moeten willen liggen in plaats van een gedeelte aflossingsvrij doen en op een later (of nooit) aflossen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2022 22:54:28 ]
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:09:22 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203425500
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 22:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Jij lost in 30 jaar af omdat jij het lullig vindt naar andere mensen als jij een +/- 20 jaar HRA geniet? Dat bedoel je hoop ik niet. En ik zeg 20 jaar want de EWF zorgt er vanzelf voor dat er gee rente af te trekken meer valt.

Ik weet wel dat er een fiscale regel bestaat die alleen geldt als je aflost alleen ik begrijp nog steeds niet waarom iemand (ondanks dat hra bestaat) toch per se in 30 jaar moet willen aflossen. Ik snap die noodzaak niet. Waarom zou ik of een ander fokker per se 30 jaar krom moeten willen liggen in plaats van een gedeelte aflossingsvrij doen en op een later (of nooit) aflossen?
Omdat ik ervan hou dat zaken overzichtelijk zijn, ik sluit een lening af en als ik klaar ben met afbetalen ben ik klaar.

En ja, ik heb een volledig annuïtaire hypotheek omdat ik een aflossingsvrije hypotheek met recht op HRA asociaal vind.
We kunnen het wel allemaal lullig vinden dat de starters niet meer kunnen kopen maar als je zelf een aflossingsvrije hypotheek hebt, en daar nog recht op HRA op hebt dan ben je onderdeel van het probleem.

En ja, wij hadden in 2013 de aflossingsvrije hypotheek van mijn man mee kunnen nemen, niet gedaan.
We hadden dat deel in 2020 kunnen laten herleven, niet gedaan (dat deel is nu een apart leningdeel, maar wel volledig annuïtair).
Zo heb ik ze opgesplitst in aftrekbaar tot 2031, aftrekbaar tot 2043 en aftrekbaar tot 2050, hoewel ik niet de illusie heb dat de HRA dan nog bestaat, en dat is vervelend voor mijn kinderen en kleinkinderen, daarom doe ik niet mee aan de aflossingsvrije hypotheken.

En wat een of andere FOK!ker doet weet ik niet en maakt me ook niet uit, ik doe wat ik doe.
En ik lig er niet krom voor.
Als je alleen maar dankzij een aflossingsvrije hypotheek kunt kopen omdat je er anders krom voor moet liggen dan zoek je misschien in een te hoog segment.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203425659
Wij hebben 25% vd woningwaarde aflossingsvrij, reden is simpel, rente staat op 1% (20j vast) terwijl de inflatie afgelopen jaren gemiddeld 2-3% was (en naar verwachting komende jaren veel hoger zal zijn).
Kortom een deel van de schuld is met het salaris over 30 jaar (ik moet nog lang werken ..) eenvoudig af te lossen. En alle kinderen huis uit zal ook schelen.

Bovendien verwacht ik dat de woning in box 3 zal vallen vroeg of laat, dan is een schuld gunstig.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:21:26 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203425774
Oh, en weet je wat het mooiste is van mijn eigenwijze "ik los volledig annuïtair af" en in mijn geval is dat ook nog extra aflossen geweest:
Die (extra) aflossingen waren precies het verschil tussen in 2020 wel of niet een huis kunnen laten bouwen.
Want zonder die (extra) aflossingen hadden we de overwaarde wel gehad op het huis dat we in 2013 gekocht hebben, maar wat we op die hypotheek in 6½ jaar op hebben afgelost waren net de keuken, tegels, vloeren, schilder, meerwerk en tuin van dit huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203425879
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

En wat een of andere FOK!ker doet weet ik niet en maakt me ook niet uit, ik doe wat ik doe.
En ik lig er niet krom voor.
Als je alleen maar dankzij een aflossingsvrije hypotheek kunt kopen omdat je er anders krom voor moet liggen dan zoek je misschien in een te hoog segment.
Ik sta blijkbaar op je tenen want je vult veel in (laaste alinea typerend) dat was niet mijn bedoeling.

Ik lees regelmatig (algemeen) het advies om een hypotheek af te sluiten en dit in 30 af te lossen. En dat advies snap ik niet, ik zou dat advies niet per se wille. geven, tenzij iemand duidelijk de middelen en de wens heeft dan zeker doen. Ik zou wilen uitleggen dat een deel aflossingsvrij helemaal niet erg is, dat je zelf kan sparen en (normaliter) is over 30 jaar dat openstaande bedrag relatief 50% (bij jaarlijkse inflatie van 2%) kleiner tov je salaris op dat moment (en als je stappen maakt is die verhouding nog veel groter geworden). Ik zou iemand willen vragen of hij en zij liever de verplichting heeft om elke maand 300 extra af te lossen terwijl ze in een dure fase van het leven zitten in plaats van het helemaal zelf te bepalen

Jou zie ik hier regelmatig naar mijn mening trots en een beetje belerend melden dat jij in 30 aflost. Dan vraag ik me af waarom je dat anderen dan zo aanraadt en daar heb ik nu mijn antwoord op

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2022 23:29:18 ]
pi_203426050
Er is niks mis met aflossen en in veel gevallen juist verstandig.

Alleen fiscaal/economisch gezien is het waarschijnlijk (zoals het nu lijkt) niet het beste.

Trouwens onze overwaarde bestaat voor 8% uit aflossingen en 92% waardestijging (stadswoning en -appartement). Extra aflossen voelt daarom ook een beetje nutteloos, al lossen we 1k per maand extra af is de waardestijging nog steeds hoger. Rationeel gezien is dit geen argument natuurlijk.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:45:09 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203426325
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:34 schreef Sport_Life het volgende:
Er is niks mis met aflossen en in veel gevallen juist verstandig.

Alleen fiscaal/economisch gezien is het waarschijnlijk (zoals het nu lijkt) niet het beste.

Trouwens onze overwaarde bestaat voor 8% uit aflossingen en 92% waardestijging (stadswoning en -appartement). Extra aflossen voelt daarom ook een beetje nutteloos, al lossen we 1k per maand extra af is de waardestijging nog steeds hoger. Rationeel gezien is dit geen argument natuurlijk.
Rationeel gezien is er met een negatieve reële rente geen enkele reden af te lossen. Een schuld levert immers geld op!
The End Times are wild
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:54:38 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203426571
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:26 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik sta blijkbaar op je tenen want je vult veel in (laaste alinea typerend) dat was niet mijn bedoeling.

Ik lees regelmatig (algemeen) het advies om een hypotheek af te sluiten en dit in 30 af te lossen. En dat advies snap ik niet, ik zou dat advies niet per se wille. geven, tenzij iemand duidelijk de middelen en de wens heeft dan zeker doen. Ik zou wilen uitleggen dat een deel aflossingsvrij helemaal niet erg is, dat je zelf kan sparen en (normaliter) is over 30 jaar dat openstaande bedrag relatief 50% (bij jaarlijkse inflatie van 2%) kleiner tov je salaris op dat moment (en als je stappen maakt is die verhouding nog veel groter geworden). Ik zou iemand willen vragen of hij en zij liever de verplichting heeft om elke maand 300 extra af te lossen terwijl ze in een dure fase van het leven zitten in plaats van het helemaal zelf te bepalen

Jou zie ik hier regelmatig naar mijn mening trots en een beetje belerend melden dat jij in 30 aflost. Dan vraag ik me af waarom je dat anderen dan zo aanraadt en daar heb ik nu mijn antwoord op
Ik ben niet degene die over "krom liggen" begon, daar ging mijn laatste alinea over.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 30 januari 2022 @ 07:33:04 #72
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203428503
Ik vind dat er best makkelijk gedacht wordt over aflossingsvrij want inflatie ligt hoger. Leuk maar uiteindelijk moet dat geld toch een keer opgehoest worden.

Wij gingen voor een rekensommetje onlangs en die adviseur stopte 2 ton aflossingsvrij in de berekening. “Ja dan verkoop je het en ga je kleiner wonen en los je daarmee die 2 ton af.” Wat als ik nou niet kleiner wil wonen?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203428861
Ik zie wel degelijk goede redenen om maar gedeeltelijk af te lossen. Met volledig aflossen heb je tijdens je leven minder te besteden terwijl je aan het eind van je leven tonnen in stenen hebt zitten. De enige die daar beter van wordt, is de erfbelasting.

Overigens ben ik wel volledig aan het aflossen maar dat is meer dat ik van de gekkigheid niet weet wat ik anders met mijn geld moet, niet omdat het een noodzaak of een streven van mij is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203428863
Dan sluit je je hypotheek over.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 09:39:53 #75
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203429292
Lenen zonder aflossen is dan niet weer heel anders dan huren waar iedereen hier behoorlijk op tegen is :D iets met geld weggooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')