Hoezo zouden banken dat willen? Die willen alleen maar de mogelijkheid hebben om die som op te eisen aan het einde van de looptijd, maar als ze de mogelijkheid hebben om nog een keer die hypotheek te slijten en renteinkomsten relatief veilig te innen, zou ik noet weten waarom een bank dat niet zou doen.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 13:27 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik begrijp de binnen-30-jaar-volledige-hypotheek-aflossen-verplichting niet.![]()
Ik snap wel dat banken of mensen het persoonlijk willen, maar de bittere noodzaak zie ik niet.
Banken zouden dat willen omdat ze dan meer zekerheid hebben dat het geld terugkomt en is het risico op het totaal uitstaand saldo lager. Zeker wanneer de huizenprijzen nagenoeg gelijkblijven of zelfs dalen. Je kent vast het jaarlijks terugkerend nieuwsbericht dat de hypotheek op het moment van afsluiten nog maar maximaal 80% van de woningwaarde mag zijnquote:Op zaterdag 29 januari 2022 13:36 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hoezo zouden banken dat willen? Die willen alleen maar de mogelijkheid hebben om die som op te eisen aan het einde van de looptijd, maar als ze de mogelijkheid hebben om nog een keer die hypotheek te slijten en renteinkomsten relatief veilig te innen, zou ik noet weten waarom een bank dat niet zou doen.
Ik weet trouwens niet hoe slecht mijn zoekkunsten zijn maar ik heb voor het laatst in 2017 mijn salaris in dat topic gedeeld als ik het wel heb.quote:Op woensdag 26 januari 2022 16:14 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik heb nu ook even terug gezocht, thanks!
Bijna een jaar geleden verdiende je zo'n 960 euro bruto meer dan ik nu doe @:Bosbeetle, dan begrijp ik echt niet wat maakt dat jij niet begrijpt waar mensen 'het' van doen? Dan hou je toch heel veel over per maand?
Je hebt gereageerd op iemand dat jouw salaris ongeveer hetzelfde wasquote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik weet trouwens niet hoe slecht mijn zoekkunsten zijn maar ik heb voor het laatst in 2017 mijn salaris in dat topic gedeeld als ik het wel heb.
Ah ja idd kwa ballpark en dat was iemand die 9 jaar jonger ofzo dan mij was., Volgens mij verdiende die zelfs meer.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:28 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Je hebt gereageerd op iemand dat jouw salaris ongeveer hetzelfde was
Ik kan maar één tip geven negeer alle posts van mij, verder succes met je zoektocht, en gecondoleerd met je oma.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:27 schreef huisjeboompje123 het volgende:
Ik heb een account aangemaakt puur voor dit topic....Mijn oma is overleden en mijn pa heeft haar huis verkocht, en heeft besloten om mij een deel van het geld te schenken (of iig proberen te helpen met hypotheek als ik besluit om te gaan kopen).
Nu zit ik met een dilemma. Kopen, of blijven huren? Ik betaal belachelijk veel huur in een particulier sector, maar de prijzen van huizen vallen ook vies tegen. Ik heb een budget van ongeveer 250k voor kopen (en andere kosten erbij). Mijn gevoel en verstand zegt dat ik beter af ben met kopen dan doorgaan met huren. Maar het voelt erg dubbel om de een of andere reden...om zo maar een appartement te gaan kopen zodat ik maar niet hoef te huren.
Ben ik nou gek of niet? Alles lijkt beter om te gaan kopen (geen overdrachtsbelasting, renteaftrek, lage rente...)...en toch ben ik niet 100% overtuigd. Maar misschien ben ik gewoon bang gemaakt door alle artikels die ik online heb gelezen over hoe je niet zo maar een huis koopt, en hoe voorzichtig je ermee moet zijn en zo...
Geen idee wat je met 'kwa ballpark' bedoelt, het ging om iemand 3 jaar jonger dan jij die in het ziekenhuis werkte als beleidsadviseur techniek, a 4651 euro per maand bruto waarvan jij destijds zei dat je rond hetzelfde zat.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah ja idd kwa ballpark en dat was iemand die 9 jaar jonger ofzo dan mij was., Volgens mij verdiende die zelfs meer.
Ja inderdaad dat red ik dus niet bruto, en drie jaar jonger en lager opgeleid en zelfde soort werkgever... Maar kom wel in die richting "same ballpark"quote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:31 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Geen idee wat je met 'kwa ballpark' bedoelt, het ging om iemand 3 jaar jonger dan jij die in het ziekenhuis werkte als beleidsadviseur techniek, a 4651 euro per maand bruto waarvan jij destijds zei dat je rond hetzelfde zat.
Heb je al rondgekeken wat je voor jouw budget zou kunnen kopen? En waar liggen je grootste twijfels?quote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:27 schreef huisjeboompje123 het volgende:
Ik heb een account aangemaakt puur voor dit topic....Mijn oma is overleden en mijn pa heeft haar huis verkocht, en heeft besloten om mij een deel van het geld te schenken (of iig proberen te helpen met hypotheek als ik besluit om te gaan kopen).
Nu zit ik met een dilemma. Kopen, of blijven huren? Ik betaal belachelijk veel huur in een particulier sector, maar de prijzen van huizen vallen ook vies tegen. Ik heb een budget van ongeveer 250k voor kopen (en andere kosten erbij). Mijn gevoel en verstand zegt dat ik beter af ben met kopen dan doorgaan met huren. Maar het voelt erg dubbel om de een of andere reden...om zo maar een appartement te gaan kopen zodat ik maar niet hoef te huren.
Ben ik nou gek of niet? Alles lijkt beter om te gaan kopen (geen overdrachtsbelasting, renteaftrek, lage rente...)...en toch ben ik niet 100% overtuigd. Maar misschien ben ik gewoon bang gemaakt door alle artikels die ik online heb gelezen over hoe je niet zo maar een huis koopt, en hoe voorzichtig je ermee moet zijn en zo...
Wat zijn je maandlasten de komende 20 jaar als je koopt en wat als je huurt? En welk woongenot krijg je er voor terug? Die vraag moet je jezelf stellen.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:27 schreef huisjeboompje123 het volgende:
Omdat de invoering van de aflossingsvrije hypotheken in de jaren 90 ervoor gezorgd hebben dat het systeem van HRA failliet ging.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 13:27 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik begrijp de binnen-30-jaar-volledige-hypotheek-aflossen-verplichting niet.![]()
Ik snap wel dat banken of mensen het persoonlijk willen, maar de bittere noodzaak zie ik niet.
Jij lost in 30 jaar af omdat jij het lullig vindt naar andere mensen als jij een +/- 20 jaar HRA geniet? Dat bedoel je hoop ik niet. En ik zeg 20 jaar want de EWF zorgt er vanzelf voor dat er gee rente af te trekken meer valt.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat de invoering van de aflossingsvrije hypotheken in de jaren 90 ervoor gezorgd hebben dat het systeem van HRA failliet ging.
Je kunt niet een solidair begrip als HRA handhaven als banken dan producten gaan ontwikkelen die ervoor zorgen dat mensen 30 jaar lang HRA over de volledige hypotheek krijgen en vervolgens ook nog eens met een openstaande schuld achterblijven.
De banken zijn niet de partij die graag zien dat je volledig aflost hoor, dat is de overheid, de banken vinden het alleen maar prima als jij aflossingsvrij bij hen wilt lenen, liefst met een onderpand dat het dubbele van de schuld waard is en nog veel liever tegen 8% rente.
Omdat ik ervan hou dat zaken overzichtelijk zijn, ik sluit een lening af en als ik klaar ben met afbetalen ben ik klaar.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 22:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jij lost in 30 jaar af omdat jij het lullig vindt naar andere mensen als jij een +/- 20 jaar HRA geniet? Dat bedoel je hoop ik niet. En ik zeg 20 jaar want de EWF zorgt er vanzelf voor dat er gee rente af te trekken meer valt.
Ik weet wel dat er een fiscale regel bestaat die alleen geldt als je aflost alleen ik begrijp nog steeds niet waarom iemand (ondanks dat hra bestaat) toch per se in 30 jaar moet willen aflossen. Ik snap die noodzaak niet. Waarom zou ik of een ander fokker per se 30 jaar krom moeten willen liggen in plaats van een gedeelte aflossingsvrij doen en op een later (of nooit) aflossen?
Ik sta blijkbaar op je tenen want je vult veel in (laaste alinea typerend) dat was niet mijn bedoeling.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat een of andere FOK!ker doet weet ik niet en maakt me ook niet uit, ik doe wat ik doe.
En ik lig er niet krom voor.
Als je alleen maar dankzij een aflossingsvrije hypotheek kunt kopen omdat je er anders krom voor moet liggen dan zoek je misschien in een te hoog segment.
Rationeel gezien is er met een negatieve reële rente geen enkele reden af te lossen. Een schuld levert immers geld op!quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:34 schreef Sport_Life het volgende:
Er is niks mis met aflossen en in veel gevallen juist verstandig.
Alleen fiscaal/economisch gezien is het waarschijnlijk (zoals het nu lijkt) niet het beste.
Trouwens onze overwaarde bestaat voor 8% uit aflossingen en 92% waardestijging (stadswoning en -appartement). Extra aflossen voelt daarom ook een beetje nutteloos, al lossen we 1k per maand extra af is de waardestijging nog steeds hoger. Rationeel gezien is dit geen argument natuurlijk.
Ik ben niet degene die over "krom liggen" begon, daar ging mijn laatste alinea over.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 23:26 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik sta blijkbaar op je tenen want je vult veel in (laaste alinea typerend) dat was niet mijn bedoeling.
Ik lees regelmatig (algemeen) het advies om een hypotheek af te sluiten en dit in 30 af te lossen. En dat advies snap ik niet, ik zou dat advies niet per se wille. geven, tenzij iemand duidelijk de middelen en de wens heeft dan zeker doen. Ik zou wilen uitleggen dat een deel aflossingsvrij helemaal niet erg is, dat je zelf kan sparen en (normaliter) is over 30 jaar dat openstaande bedrag relatief 50% (bij jaarlijkse inflatie van 2%) kleiner tov je salaris op dat moment (en als je stappen maakt is die verhouding nog veel groter geworden). Ik zou iemand willen vragen of hij en zij liever de verplichting heeft om elke maand 300 extra af te lossen terwijl ze in een dure fase van het leven zitten in plaats van het helemaal zelf te bepalen
Jou zie ik hier regelmatig naar mijn mening trots en een beetje belerend melden dat jij in 30 aflost. Dan vraag ik me af waarom je dat anderen dan zo aanraadt en daar heb ik nu mijn antwoord op
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |