abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 16 januari 2022 @ 21:07:04 #151
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203227812
quote:
Oost Europa is bang voor Rusland
Ik zou niet weten waarom (nog). Net als de Baltische staten behoren Oost-Europese landen niet tot de Russische ambities. Er is een soort (orthodox) broederschap met Servië maar verder heeft Oost-Europa weinig te duchten van Rusland. Praagse Lente en Hongaarse Opstand zijn voldoende geschiedenisles geweest. Het is vooral sentiment, en niet geheel onterecht. Het was een duistere periode aan verliezende zijde.
Dat sentiment gaat ook niet verbeteren zolang de Russen wensen te dicteren bij welke organisatie ze zich wel of niet aan mogen sluiten ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203227856
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2022 13:31 schreef SOG het volgende:

[..]
Is ook niet in te schatten. Trump pleurde wel gelijk een aantal bommen op syrie toen assad weer eens gas gebruikte. Wil alleen zeggen dat gedurende de trump periode het redelijk stabiel was op internationaal vlak.
Trump verdubbelde ook zowat het aantal drone attacks, met veel extra burgerslachtoffers tot gevolg. Hij voerde niet voor niets een verbod op het openbaar maken van slachtoffers in. Ik zou dat niet stabiel noemen. Creërde bijna een oorlog met Kim door het fikkie op te stoken met domme tweets. Na een media momentje ging Kim vrolijk verder met rakettesten.

Wat dat betreft mag Trump wellicht in zijn handen knijpen dat er op militair gebied niet zo heel veel gebeurde. Ja, hij gaf de Chinese zee op aan de Chinezen door te focussen op de verkeerde dingen. Het strategische belang daar van is enorm, maar de Amerikanen zaten te slapen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_203227924
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 14:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat Navo wilt uitbreiden? Ik denk niet dat je het concept van een mutual defence pact begrijpt, op moment dat Ukraine Navo lid is, en aangevallen word, dat we verplicht zijn mee te vechten, de meeste Navo landen zitten daar niet op te wachten.
Precies. De Navo kan niet zomaar zeggen 'jij mag geen lid worden' , want dat bepaalt zo'n land zelf, maar ze zitten echt niet te wachten om een kruitvat in hun gelederen op te nemen. Stel je voor dat het mutual defense pact inderdaad in werking treedt. Dan denken alle leden ook 'fuuuuck'
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_203227960
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:09 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Trump verdubbelde ook zowat het aantal drone attacks, met veel extra burgerslachtoffers tot gevolg. Hij voerde niet voor niets een verbod op het openbaar maken van slachtoffers in. Ik zou dat niet stabiel noemen. Creërde bijna een oorlog met Kim door het fikkie op te stoken met domme tweets. Na een media momentje ging Kim vrolijk verder met rakettesten.

Wat dat betreft mag Trump wellicht in zijn handen knijpen dat er op militair gebied niet zo heel veel gebeurde. Ja, hij gaf de Chinese zee op aan de Chinezen door te focussen op de verkeerde dingen. Het strategische belang daar van is enorm, maar de Amerikanen zaten te slapen.
Keb de indruk dat je onderschat hoe lief Biden en Obama waren of alle overige presidenten that is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 16 januari 2022 @ 21:16:25 #155
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_203228018
Rusland denkt te kunnen dicteren wat een Oost-Europees land mag
Dat is absurd post-koloniaal gedrag van de Russen. Ze leven hiermee nog teveel in de geest van de Sovjetunie die wel haar dochters wel kon dicteren. Dat is ook de geest van Poetin, een kind van die tijd. De Britten hebben hier ook last van. Ze rederen nog met een "Britannia rules de waves" veronderstelling en hebben bij vlagen nog last van die grootheidswaan. Waarbij de rest van de wereld dat paradigma allang heeft ingeruild voor en eigentijds exemplaar.
Negeren en het slijt wel met de tijd. Oost-Europese landen mogen vanuit hun soevereiniteit lidmaatschappen aangaan met wie ze willen. Ik vind breuklijnlanden zoals Oekraïne wel een ander verhaal als het om militaire bondgenootschappen gaat, maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Splijtzwam is met name die AEGIS on shore silo's die daar ongetwijfeld naartoe verplaatst worden. En wat losse spullen van dezelfde strekking uit Incirlik, Turkije. Terecht bezwaar van de Russen.
  Moderator zondag 16 januari 2022 @ 21:18:24 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203228057
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:12 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Precies. De Navo kan niet zomaar zeggen 'jij mag geen lid worden' , want dat bepaalt zo'n land zelf, maar ze zitten echt niet te wachten om een kruitvat in hun gelederen op te nemen. Stel je voor dat het mutual defense pact inderdaad in werking treedt. Dan denken alle leden ook 'fuuuuck'
Natuurlijk mag de NAVO wel zomaar zeggen 'jij mag geen lid worden'

Lidmaatschap is geen universeel recht oid
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203228506
Waar de Oekraïne niet valt onder de beschermende vleugels van de NAVO valt Disneyland dat, gelukkig, wel.
En dat is misschien maar goed ook.
  zondag 16 januari 2022 @ 23:13:51 #158
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203230083
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 19:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Best vreemde logica dat een middel om jezelf te verdedigen agressie oproept.
Op geopolitiek niveau is dat uitstekende logica. En hoewel je hem misschien verafschuwt: Poetin legt het prima uit in de video. De beschikking over een nucleair arsenaal creëert een balans tussen supermachten, het Mutually Assured Destruction-principe: als je ons aanvalt, word je zelf ook met de grond gelijk gemaakt. Als er maar 1 land zou zijn met die macht in handen, zijn ze simpelweg de baas in de wereld.

Door zo'n raketschild zou het nucleaire arsenaal van de ander waardeloos kunnen worden, waardoor die macht dus volledig in handen van die ene partij komt die iedereen volledig zijn wil kan opleggen. Die verdediging kun je dus wel degelijk als een aanval beschouwen, omdat je je opponent zwakker wilt maken.

Dan zijn er dus een aantal opties:

- de andere partij gaat eenzelfde schild maken > kost kapitalen en dezelfde status quo is terug: zonde dus
- de andere partij gaat nieuwe offensieve raketten ontwikkelen die het defensiesysteem kunnen omzeilen > kost kapitalen en zelfde status quo is terug: zonde dus
- partijen spreken behoud status quo af en bouwen geen nieuwe offensieve/defensieve systemen > kost geen geld en de balans blijft in evenwicht
- alle partijen ontdoen zich van hun nucleaire arsenaal en hebben alleen conventionele wapens > balans blijft in evenwicht, afhankelijk van budget en investeringen in technologie > meest ideale optie ter voorkoming totale vernietiging van de wereld maar onrealistisch
pi_203231545
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:02 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik zie dat ik wat feedback gekregen heb op mijn vorige post en zal de onderwerpen per stuk behandelen.

Waarom accepteren dan Rusland Krim heeft
Feit: Krim is meer Rusland dan Oekraïne. Het belang van de Russen is de strategische ligging en met name de warmwaterhaven in Sevastopol die normaliter van die Oekraïners via en leaseconstructie (Kharkiv pact) werd geleend. Deze constructie werd periodiek verlengd. Toen Janoekovitsj wegviel, waren de Russen bang dat zijn opvolger (althans: de pro-Westerse wind) de toegang zou verhinderen, vanuit hetzelfde belang geredeneerd. Daarbij waren de Russen ineens van mening dat de lease te duur was (uitgedrukt in kortingen op import van bijv gas) en namen het momentum om het te bezetten. De volksraadpleging was een kunstmatig mandaat. Ze konden refereren aan referenda in voormalig Joegoslavië en meenden dat Europa de soep niet zo heet zou opdienen.
Hoe het ook zij: Die gang van zaken was incorrect en valt juridisch te kwalificeren als annexatie. Toch is het geschiedkundig billijk en lijkt de bevolking van Krim binnen de federatie beter af dan als deel van Oekraïne. Exact dezelfde redenatie geldt voor Luhansk en Donetsk.
Los van de juridische context (waaronder overtreding Budapest Memorandum en nog een aantal andere internationale verdragen) is de inname vanuit een volk en geschiedkundig perspectief billijk. Omgekeerd is het ook zo dat een overdracht aan Oekraïne ondenkbaar is. Dat dit geldt voor Krim en misschien de oblasten Luhansk en Donetsk betekent niet dat het voor de Baltische staten geldt. Hierbij geldt het omgekeerde. Dit zijn staten met een eigen identiteit en niet eens persé Slavisch. Ze behoren niet tot het ambitiegebied van Poetin.
Het is tegelijkertijd veel minder logisch dat Turkije een deel Cyprus bezit, dat Engeland de Malvinas bezit, dat Israël Golan bezit en periodiek Palestina ontmantelt en toe-eigent. Maar op de één of andere manier is dat minder urgent voor Westerse entiteiten.
Vanuit die redenatie dient in mijn optiek Europa over haar schaduw heen te stappen en Krim als Rusland te erkennen. Realpolitik.

Oost Europa is bang voor Rusland
Ik zou niet weten waarom (nog). Net als de Baltische staten behoren Oost-Europese landen niet tot de Russische ambities. Er is een soort (orthodox) broederschap met Servië maar verder heeft Oost-Europa weinig te duchten van Rusland. Praagse Lente en Hongaarse Opstand zijn voldoende geschiedenisles geweest. Het is vooral sentiment, en niet geheel onterecht. Het was een duistere periode aan verliezende zijde.

Rusland mocht lid worden van NAVO.
Nee, onzin. Natuurlijk niet. De officieuze missie van NAVO is “keeping the Germans down and the Russians out”. Een Russische toetreding zou de organisatie meteen overbodig maken. Het dient daarbij als mechanisme voor het militair industrieel complex (Raytheon, Lockheed, Boeing e.d.) om zodoende haar afzet te garanderen. Daarom moet het actueel blijven met een tastbare vijand. Daarbij is het defacto een mechanisme voor Amerikaanse hegemonie op het Europese vasteland met vrijere toegang tot lobbyisme en markten. En niet geheel zonder succes (!).
De Russen hebben het rond 2000 officieel geprobeerd, er is ook een officieel toetredings rapport over geschreven maar NATO doet het af als “te complex, te ver weg en ondermijnend” -van die strekking.

Nordstream 2 lost geen capaciteitsprobleem op
Dat klopt. Het doel is afzetvergroting tot de West-Europese markt en ondermijning van Poolse en Oekraïnse afhankelijkheid/afdracht transportgages. Het lost pas een capaciteitsprobleem op nadat Rusland Yamal-Europe stopgezet heeft, dus dat capaciteitsissue is inderdaad kunstmatig. Wel moet gezegd worden dat er betalingsproblemen waren met Oekraïne wat één van de drijfveren vormde voor NS2. Er zijn ook geruchten van sabotage en diefstal in Oekraïne, al is dat mogelijk nepnieuws (fog of war). Ik kan dat niet verifieren dus blijft een gerucht.

Dit is het moment voor de Russen om toe te slaan
Dat hangt er vanaf wat je bedoelt. Ze hebben een voorsprong op gebied van hypersonische nucleaire aanvalswapens ten aanzien van de Amerikanen. Daar is wel iets geks mee aan de hand: Het is binnen militaire/inlichtingen kringen een heel sterk gerucht dat elk nucleair wapen aan beider zijde op duistere manieren onklaar gemaakt wordt voor inzet. Mogelijk werkt het dus niet.
Daarbij hebben de Russen een uitmuntend werkend luchtafweersysteem (S4/500+). Maar daar win je geen conflict mee. Het is echter wel in staat een hoop F35/F22/Typhoon/Rafale onschadelijk te maken.
Het is tegelijkertijd ook zo dat je veel vergelijkingen ziet van manschappen en materieel van NAVO versus Rusland, hetgeen in het voordeel van eerstgenoemde is. Herinner je echter wat Szun Tzu over huurlingen zei en ik las dat in andere woorden ook in dit topic: Een Belg, Nederlander of Spanjaard is gemiddeld gezien niet heel gemotiveerd vanuit een landingsvaartuig Rostov of Mariupol te bestijgen. Een Amerikaan uit Montana of Sunny California waarschijnlijk evenmin. Een Bulgaar of Griek wil misschien zelfs wel zwichten voor cyrillische tekens op de verkeersborden aldaar. Ergo: de numerieke vergelijkingen zijn onzin. Niemand hier heeft trek met z’n verwende Westerse prodent-smile een schutterspost in de Russische drek te graven.
Ergo: de Russen kunnen niet goed toeslaan, de NATO kan evenmin goed toeslaan. Zonder nucleaire inzet wordt het een traag slachtfeest onder beide machtsblokken vast eindigend in een status quo met DMZ streep ergens tussen Polen en Oekraïne.

We houden 1 tactiek over: Diplomatie.
Je bent zo te zien goed geinformeerd. Is bij jou ook bekend wanneer het ultimatum afloopt van Poetin aan de NAVO?
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 08:24:03 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203231829
Maar is dat raketschild er nu uiteindelijk gekomen dan?

Afaik is er nog enkel sprake van toestemming om het te plaatsen van de lokale regeringen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 08:26:17 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203231847
En om welk systeem gaat het, ik dacht Patriot
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 17 januari 2022 @ 09:01:54 #162
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203232125
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 18:32 schreef Jojoke het volgende:
Dat Rusland zich misschien een beetje als Duitsland na WW1 voelt, dat kan ik begrijpen. Dat het een voedingsbodem kan zijn voor meer nationalisme en een gekwetst gevoel bij de Russen kan ik ook begrijpen. Vanuit Westerse ogen bekeken heeft Rusland te weinig gedaan om het wantrouwen weg te nemen. Zeker bij voormalige Sovjetlanden is het goed te begrijpen dat er een groot wantrouwen is.

Ik zie het nog wel gebeuren dat we slaapwandelen naar een serieus conflict met Rusland. Poetin heeft zijn volk het idee gegeven dat het Grote Russische Rijk kan herrijzen, maar in de praktijk heeft Rusland alleen maar aan invloed verloren. Als Poetin dat wil omkeren, dan is nu wel het moment daarvoor.

Europa is voor de energievoorziening momenteel behoorlijk afhankelijk van Rusland, maar het is duidelijk dat deze invloed in de komende jaren snel zal afnemen. Europese landen zijn nu de militaire uitgaven flink aan het opvoeren, dus de Europese landen zijn momenteel relatief zwak maar over enkele jaren zullen ze sterker zijn. Rusland zelf heeft net een programma afgerond waarmee ze hun leger hebben gemoderniseerd. Zij staan er momenteel voor hun doen goed voor. Daarnaast zijn Europa en de Verenigde Staten door de coronacrisis vooral met zichzelf bezig en is Europa momenteel politiek zwak door de recente en aankomende presidentsverkiezingen in Duitsland en Frankrijk. Kortom, als Rusland iets wil doen, dan moeten ze het nu doen. Hopelijk blijkt alles uiteindelijk een storm in een glas water, maar we moeten daar niet automatisch vanuit gaan.
Ik ben het met je eens dat er voor Rusland een window of opportunity is: Europa is nog verdeeld maar begint samen te trekken, de Chinezen zijn sterk maar nog niet dé supermacht en de Amerikanen zijn dé supermacht in verval. De vraag is hoe je daar dan munt uitslaat. Als de Russen iets geleerd zouden moeten hebben van de Nazi's is dat je een militair conflict tegen de rest van Europa (en de wereld for that matter) niet wint. Je hebt bondgenoten nodig. En dan niet een paar achterhaalde dictators in satellietstaatjes maar partijen die er toe doen.

Bovendien is het spel in Europa regionaal en relatief korte termijn. Rusland is geen grootmacht (meer) en gaat het ook niet worden. De vraag is bij welke van de drie blokken (VS, EU, China) de Russische belangen op de lange termijn het beste gewaarborgd zijn. Mij lijkt me dan toch dat je toenadering zoekt met de EU. In plaats van alles om je heen te destabiliseren om zo zelf groot te lijken zou je ook de investering kunnen doen die op lange termijn veel meer oplevert.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 17 januari 2022 @ 09:44:34 #163
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_203232504
Wanneer loopt het ultimatium van Poetin af?
Op de dag nauwkeurig weet ik niet precies, maar het is deze week.

Hoe moeten we dat ultimatium lezen?
Ik had eerder al uitgelegd dat het een gevaarlijke zet is, want Poetin kan niet terug. Hij heeft z'n koningin bewogen en dat is uiterst zeldzaam en riskant. Alles te verliezen nu. Hij moet met een deal thuiskomen om die koningin terug te kunnen zetten.
De buitenlandredacties van de bekende media in Nederland hebben gelijk dat het een absurd voorstel is, waar niet door NATO aan voldaan kan worden. Dat is ook niet in de insteek van deze deal en zo moet je hem niet lezen. Het voorstel is symbolisch. Wat hier namelijk gebeurt is dat er 20 eisen op tafel gelegd worden, om 2 gedaan te kunnen krijgen. Om dat kracht bij te zetten kan Poetin kleine pionnen (leverage) op tafel zetten. Denk aan zo'n migratiecrisis met Belarus of een stap verder met de Shanghai Corporation Organization. Hij kan iets met Iran, hij kan iets met Assad, met Mali, met rechtse splinterpartijen in Europa (zoals die van Zemmour in Frankrijk). Voldoende opties tot ontwrichting voor Poetin, waar Europa serieus last van heeft. Hij roept ook Venezuela en Cuba te bewapenen, maar dat zie ik niet gebeuren. Wanhoopskreten.
Er zal een deal moeten komen en dat is een gezonde gang van zaken. Jammer genoeg zit Europa zelf niet aan tafel en zijn de Amerikanen veel minder geneigd tot deze diplomatie. Diplomatie is jammer genoeg ook een gang van zaken die de Amerikanen al een tijd lang afgezworen hebben. Amerikanen gedragen zich tegenwoordig hooghartig zoals het executeren van generaal Soleimani en het eenzijdig opzeggen van Open Skies, INF, plotseling uit Afghanistan verdwijnen.. Arrogantie en domheid, op de langere termijn. En Europa raakt ervan in de problemen.

De rol van Nederlandse buitenlandredacties tav de huidige situatie
Over het algemeen is het journalistieke niveau bedroevend slecht. Volkskrant en NRC menen de meest intelligente manier van samenvatten te geven, maar dit is allesbehalve evenwichtig en objectief. Deze 2 media belichten vooral vanuit Amerikaans perspectief en anti-Russisch sentiment. Dat is een fout en gevaarlijk paradigma want je merkt dat lezers van deze kranten een soort PTSS voor Rusland en Poetin hebben ontwikkeld. Kenmerkend dieptepunt zijn de bijdragen van Hubert Smeets. Hubert Smeets heeft zich al jaren in een loopgraaf ingegraven en gooit handgranaten naar fictieve vijanden. Hij kwalificeert de wereld(machten) als een binair gegegeven: goed en kwaad -met vaak angstige tot boosaardige redenaties om deze schizofrenie kracht bij te zetten. Zo'n simplistisch beginsel, zo'n puberale redenatie is iets dat beter bij Fox News of CNN past dan bij een Nederlandse buitenlandredactie van wat een fatsoenlijke en intelligente krant behoort te zijn. Carolien Roelants van NRC is een positieve uitzondering. Laat die voortaan het woord doen bij Buitenhof.
Daarbij is Rob de Wijk die periodiek samen met AJ Boekestijn een podcast inspreekt bij BNR iemand die een evenwichting en uitstekend onderbouwd geluid verspreidt. Daarbij geeft het vaak bekritiseerde NOS een opvallend evenwichtige samenvatting. Vooral de BNR podcasts zijn een tip om te volgen voor goede, actuele en evenwichtige informatie.

Welk raketschild gaat het over?
AEGIS on shore defence shield. Dat zijn raketsilo's met onderscheppingsraketten om een first line of defence tegen ballistische raketten te kunnen vormen -zogenaamd tegen Iran en Noord-Korea (onzin natuurlijk). Dat is inderdaad een ondermijning van het MAD-principe, primair om het het de reactietijd ondermijnt van de ene partij tav de andere. Daarbij is er scepsis over de toepassing van de silo's. Het is niet uitgesloten dat ze ook gebruikt kunnen worden voor offensieve wapens. Poetin heeft hier een punt.

Nu stop ik ermee. Bedankt en laten we hopen dat de rust en gezond verstand terugkeert.
pi_203232691
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:16 schreef Schurkenstaat het volgende:
Rusland denkt te kunnen dicteren wat een Oost-Europees land mag
Dat is absurd post-koloniaal gedrag van de Russen. Ze leven hiermee nog teveel in de geest van de Sovjetunie die wel haar dochters wel kon dicteren. Dat is ook de geest van Poetin, een kind van die tijd. De Britten hebben hier ook last van. Ze rederen nog met een "Britannia rules de waves" veronderstelling en hebben bij vlagen nog last van die grootheidswaan. Waarbij de rest van de wereld dat paradigma allang heeft ingeruild voor en eigentijds exemplaar.
Negeren en het slijt wel met de tijd. Oost-Europese landen mogen vanuit hun soevereiniteit lidmaatschappen aangaan met wie ze willen. Ik vind breuklijnlanden zoals Oekraïne wel een ander verhaal als het om militaire bondgenootschappen gaat, maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Splijtzwam is met name die AEGIS on shore silo's die daar ongetwijfeld naartoe verplaatst worden. En wat losse spullen van dezelfde strekking uit Incirlik, Turkije. Terecht bezwaar van de Russen.
De Russen hebben nu gezinspeeld om wapensystemen te plaatsen in Venezuela en Cuba.
Als dat zou gebeuren moet jij eens kijken wat de USA dan loopt te brullen. (net als in de cuba crisis voorheen)
Niemand wenst raketten aan z'n grenzen.

Oekraine is altijd een lastig land geweest, ook voor de Oekrainiers zelf.
Maar ik ben bang dat op deze manier de grootste verliezer de Oekraine zelf gaat worden.
  maandag 17 januari 2022 @ 10:06:31 #165
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203232791
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:57 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
De Russen hebben nu gezinspeeld om wapensystemen te plaatsen in Venezuela en Cuba.
Als dat zou gebeuren moet jij eens kijken wat de USA dan loopt te brullen. (net als in de cuba crisis voorheen)
Niemand wenst raketten aan z'n grenzen.

Oekraine is altijd een lastig land geweest, ook voor de Oekrainiers zelf.
Maar ik ben bang dat op deze manier de grootste verliezer de Oekraine zelf gaat worden.
De grootste verliezer gaat dan uiteindelijk Rusland zelf worden. Rusland is erg kwetsbaar voor economische sancties. Ik gok dat de kans best groot is dat Rusland daadwerkelijk van Swift afgegooid wordt bij een inval in Oekraïne. Dat gaat echt pijn doen, juist op de plek waar pijn het beste toegediend kan worden.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 10:10:52 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203232825
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:44 schreef Schurkenstaat het volgende:
Wanneer loopt het ultimatium van Poetin af?
Op de dag nauwkeurig weet ik niet precies, maar het is deze week.

Hoe moeten we dat ultimatium lezen?
Ik had eerder al uitgelegd dat het een gevaarlijke zet is, want Poetin kan niet terug. Hij heeft z'n koningin bewogen en dat is uiterst zeldzaam en riskant. Alles te verliezen nu. Hij moet met een deal thuiskomen om die koningin terug te kunnen zetten.
De buitenlandredacties van de bekende media in Nederland hebben gelijk dat het een absurd voorstel is, waar niet door NATO aan voldaan kan worden. Dat is ook niet in de insteek van deze deal en zo moet je hem niet lezen. Het voorstel is symbolisch. Wat hier namelijk gebeurt is dat er 20 eisen op tafel gelegd worden, om 2 gedaan te kunnen krijgen. Om dat kracht bij te zetten kan Poetin kleine pionnen (leverage) op tafel zetten. Denk aan zo'n migratiecrisis met Belarus of een stap verder met de Shanghai Corporation Organization. Hij kan iets met Iran, hij kan iets met Assad, met Mali, met rechtse splinterpartijen in Europa (zoals die van Zemmour in Frankrijk). Voldoende opties tot ontwrichting voor Poetin, waar Europa serieus last van heeft. Hij roept ook Venezuela en Cuba te bewapenen, maar dat zie ik niet gebeuren. Wanhoopskreten.
Er zal een deal moeten komen en dat is een gezonde gang van zaken. Jammer genoeg zit Europa zelf niet aan tafel en zijn de Amerikanen veel minder geneigd tot deze diplomatie. Diplomatie is jammer genoeg ook een gang van zaken die de Amerikanen al een tijd lang afgezworen hebben. Amerikanen gedragen zich tegenwoordig hooghartig zoals het executeren van generaal Soleimani en het eenzijdig opzeggen van Open Skies, INF, plotseling uit Afghanistan verdwijnen.. Arrogantie en domheid, op de langere termijn. En Europa raakt ervan in de problemen.

De rol van Nederlandse buitenlandredacties tav de huidige situatie
Over het algemeen is het journalistieke niveau bedroevend slecht. Volkskrant en NRC menen de meest intelligente manier van samenvatten te geven, maar dit is allesbehalve evenwichtig en objectief. Deze 2 media belichten vooral vanuit Amerikaans perspectief en anti-Russisch sentiment. Dat is een fout en gevaarlijk paradigma want je merkt dat lezers van deze kranten een soort PTSS voor Rusland en Poetin hebben ontwikkeld. Kenmerkend dieptepunt zijn de bijdragen van Hubert Smeets. Hubert Smeets heeft zich al jaren in een loopgraaf ingegraven en gooit handgranaten naar fictieve vijanden. Hij kwalificeert de wereld(machten) als een binair gegegeven: goed en kwaad -met vaak angstige tot boosaardige redenaties om deze schizofrenie kracht bij te zetten. Zo'n simplistisch beginsel, zo'n puberale redenatie is iets dat beter bij Fox News of CNN past dan bij een Nederlandse buitenlandredactie van wat een fatsoenlijke en intelligente krant behoort te zijn. Carolien Roelants van NRC is een positieve uitzondering. Laat die voortaan het woord doen bij Buitenhof.
Daarbij is Rob de Wijk die periodiek samen met AJ Boekestijn een podcast inspreekt bij BNR iemand die een evenwichting en uitstekend onderbouwd geluid verspreidt. Daarbij geeft het vaak bekritiseerde NOS een opvallend evenwichtige samenvatting. Vooral de BNR podcasts zijn een tip om te volgen voor goede, actuele en evenwichtige informatie.

Welk raketschild gaat het over?
AEGIS on shore defence shield. Dat zijn raketsilo's met onderscheppingsraketten om een first line of defence tegen ballistische raketten te kunnen vormen -zogenaamd tegen Iran en Noord-Korea (onzin natuurlijk). Dat is inderdaad een ondermijning van het MAD-principe, primair om het het de reactietijd ondermijnt van de ene partij tav de andere. Daarbij is er scepsis over de toepassing van de silo's. Het is niet uitgesloten dat ze ook gebruikt kunnen worden voor offensieve wapens. Poetin heeft hier een punt.

Nu stop ik ermee. Bedankt en laten we hopen dat de rust en gezond verstand terugkeert.
Nee AEGIS moet je meer zien als een besturingssysteem

Welke radar, welke interceptor?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 11:18:50 #167
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203233776
Gaat om 3x mk41 VLS (dus 3x8 launchers) en SM3 raketten in Roemenie

Als dat M.A.D. opheft dan doet de Zwarte Zee vloot dat natuurlijk ook, dan is het al een tijdje dood hoor

Dit argument helemaal nergens over _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 17-01-2022 11:36:16 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203234022
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 09:01 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat er voor Rusland een window of opportunity is: Europa is nog verdeeld maar begint samen te trekken, de Chinezen zijn sterk maar nog niet dé supermacht en de Amerikanen zijn dé supermacht in verval. De vraag is hoe je daar dan munt uitslaat. Als de Russen iets geleerd zouden moeten hebben van de Nazi's is dat je een militair conflict tegen de rest van Europa (en de wereld for that matter) niet wint. Je hebt bondgenoten nodig. En dan niet een paar achterhaalde dictators in satellietstaatjes maar partijen die er toe doen.

Bovendien is het spel in Europa regionaal en relatief korte termijn. Rusland is geen grootmacht (meer) en gaat het ook niet worden. De vraag is bij welke van de drie blokken (VS, EU, China) de Russische belangen op de lange termijn het beste gewaarborgd zijn. Mij lijkt me dan toch dat je toenadering zoekt met de EU. In plaats van alles om je heen te destabiliseren om zo zelf groot te lijken zou je ook de investering kunnen doen die op lange termijn veel meer oplevert.
Jammer genoeg lijkt Poetin gericht op het verleden en niet op de toekomst.
pi_203234054
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:18 schreef sp3c het volgende:
Gaat om 3x mk41 VLS met 8 launchers en SM3 raketten in Roemenie

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gaat dit niet het grootste probleem worden voor Europa als de zaak toch uit de hand loopt? We hebben soms leuk materiaal, maar ik vermoed dat veel Europese landen net als Nederland maar voor een paar dagen voldoende uitrusting heeft. :|W
pi_203234203
Gaan we gewoon weer pang roepen :7
En als het ijskoud is, p-p-p-p-p-p-pang.
Hebben we meteen machinegeweren 8-)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_203234306
En niet te vergeten hele inclusieve trans divisies in de frontlinie, die op naaldhakken de Russen te lijf gaan met handtasjes, zodat de Russen lachend op de grond liggen, waarna de special forces ze vanuit de flanken uitschakelen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 11:53:55 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203234344
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:37 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Gaat dit niet het grootste probleem worden voor Europa als de zaak toch uit de hand loopt? We hebben soms leuk materiaal, maar ik vermoed dat veel Europese landen net als Nederland maar voor een paar dagen voldoende uitrusting heeft. :|W
het moet geen weken duren nee

grootste probleem is dat Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italie en god weet wie nog meer raketten aan het bouwen zijn die allemaal niets met elkaar te maken hebben en dat kan qua bevoorrading wel heel vervelend worden

ondanks alle praatjes over een Europees Luchtkasteel eger hebben maar weinig mensen het over een Europese standaard
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203234626
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
Gaan we gewoon weer pang roepen :7
En als het ijskoud is, p-p-p-p-p-p-pang.
Hebben we meteen machinegeweren 8-)
Volgens mij zit er al snel weinig anders op. |:) Volgens mij zijn we net zo goed op een oorlog voorbereid als we op een pandemie voorbereid waren. Als Poetin een keertje niet zit te bluffen, dan hebben we een groot probleem.

Ondertussen rollen er massaal treinen met tanks van oost naar west, zoals te zien via bijvoorbeeld https://twitter.com/GirkinGirkin

We gaan er te makkelijk vanuit dat Poetin aan het bluffen is. Zou hij iets anders doen dan hij nu doet als zijn uiteindelijke doel is om (een deel van) Oekraïne binnen te vallen? Als het toch misgaat dan verklaren de toekomstige historici ons voor gek dat we het niet zagen aankomen. De troepenopbouw, de onmogelijke eisen en hun openbare dreiging dat er een militaire reactie komt. Volgens mij is deze situatie echt anders dan 2014. Ik hoop dat Poetin toch blijkt te zitten bluffen, maar als ik alles zo zien dan twijfel ik daar sterk aan.
pi_203234696
quote:
83s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:53 schreef sp3c het volgende:

[..]
het moet geen weken duren nee

grootste probleem is dat Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italie en god weet wie nog meer raketten aan het bouwen zijn die allemaal niets met elkaar te maken hebben en dat kan qua bevoorrading wel heel vervelend worden

ondanks alle praatjes over een Europees Luchtkasteel eger hebben maar weinig mensen het over een Europese standaard
Een Europese standaard zou inderdaad al veel schelen, maar voordat dat er is zijn we tientallen jaren verder.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 12:16:25 #175
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203234801
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:11 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Een Europese standaard zou inderdaad al veel schelen, maar voordat dat er is zijn we tientallen jaren verder.
niet per se

de wil is er nu eenmaal niet echt, als er straks echt stront aan de knikker is dan hoeft het allemaal niet heel lang te duren

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 17 januari 2022 @ 12:30:55 #176
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_203235082
Ik bedacht mij nog net iets beters om mee af te sluiten. Speculatie. Wat zal er de komende tijd gebeuren?

Wat zou in het belang van de Verenigde Staten zijn?
Zoals ik al eerder verteld heb, verdenk ik de VS ervan belang te hebben bij escalatie op het Europese vasteland. De eerste woorden nadat MH17 neerstortte, waren van BuZa Hillary Clinton dat we direct moesten stoppen met gas afnemen van Rusland. Daar lieten ze zich even in de kaarten kijken. Ik heb eerder al vrij uitgebreid toegelicht waarin het precieze belang zit voor de Verenigde Staten. Lang verhaal kort: hegemonie en inkomsten.
Daarbij mogen we nooit vergeten wat voor truc de Amerikanen in de Golf van Tonkin hebben uitgehaald. En iets verder van huis, zelfs nog minder fraai en wellicht uit dezelfde cynische koker: het USS Liberty incident.
Uitgerekend Nederland is kwetsbaar, want Nederland is een land met relatief veel invloed en aanzien in Europa. Als Nederland anti-Rusland is, is dat een invloedrijk geluid in Europa.

Wat zou in het belang van Rusland zijn?
Groen licht voor Nord Stream 2. Dat zijn inkomsten en SWIFT garanties.Tevens Geen AEGIS silo's of nucelaire ambities voor Oekraïne. Een gebruiker hierboven stelt dat het amper iets voorstelt, gezien de omvang. Het gaat natuurlijk om het gestelde mandaat. De VS hebben tijdens de Cuba-crisis ook geen inhoud geteld in het transportruim van de Russische tankers. Die hebben (geheel terecht) ook niet gezegd: 4 is goed, 24 niet. Juist het mandaat is hellend vlak.
In geen enkel denkbaar opzicht heeft Rusland een belang bij een gewapend conflict of escalatie met Europese landen. Conflicten buiten de landsgrenzen zijn hooguit afleiding van nationale problemen, maar daar is een Kazakhstan of Syrië geschikter voor.

Wat zou in het belang van NATO zijn?
Ik ben bang dat het dictaat van de VS te manifest is binnen NATO. Oekraïne is niet in het belang van NATO, want dat is onrust itt de zogenaamde defensieve harmonie. NATO is een Amerikaans instrument, waarbij leden goed moeten uitkijken dat een Artikel 5 niet te snel binnen schotsbereik komt.

Wat zou in het belang van de EU zijn?
Kalmte, de-escalatie. Diplomatieke banden met Rusland, een eigen leger en minder afhankelijk van de VS. Zelfs gas voor de beste prijs, nu het geneigd is die energievoorziening als groen te kwalificeren. Dat wordt dus een huwelijk op voorwaarden met Rusland.

En nu?
Wat dat betreft moeten we goed in de gaten houden wat er met er in de Oostzee rondom de Zr. Ms. Rotterdam gebeurt. Goed opletten, systeem-2 blijven denken en rationeel blijven. Bij alle verdachts denken is het Qui Bono denkproces de beste raadgever. Dan pas wijzen.

Ik ben niet zo van het geloof, maar is de duivel uiteindelijk niet een als vriend verklede verschijning?
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 12:38:19 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203235203
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:30 schreef Schurkenstaat het volgende:
Wat zou in het belang van NATO zijn?
Ik ben bang dat het dictaat van de VS te manifest is binnen NATO. Oekraïne is niet in het belang van NATO, want dat is onrust itt de zogenaamde defensieve harmonie. NATO is een Amerikaans instrument, waarbij leden goed moeten uitkijken dat een Artikel 5 niet te snel binnen schotsbereik komt.
euh nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203235212
quote:
83s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:16 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet per se

de wil is er nu eenmaal niet echt, als er straks echt stront aan de knikker is dan hoeft het allemaal niet heel lang te duren

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien toch wat aandelen kopen. :|W
pi_203235272
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:30 schreef Schurkenstaat het volgende:

En nu?
Wat dat betreft moeten we goed in de gaten houden wat er met er in de Oostzee rondom de Zr. Ms. Rotterdam gebeurt. Goed opletten, systeem-2 blijven denken en rationeel blijven. Bij alle verdachts denken is het Qui Bono denkproces de beste raadgever. Dan pas wijzen.

Een inval van Rusland in Oekraine is al een :X situatie. Als Gotland ook in het geding is, dan zijn we ver heen als Europa.
  maandag 17 januari 2022 @ 12:53:01 #180
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203235496
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:30 schreef Schurkenstaat het volgende:

Wat dat betreft moeten we goed in de gaten houden wat er met er in de Oostzee rondom de Zr. Ms. Rotterdam gebeurt. Goed opletten, systeem-2 blijven denken en rationeel blijven. Bij alle verdachts denken is het Qui Bono denkproces de beste raadgever. Dan pas wijzen.
Ligt de Rotterdam in de Oostzee?

Wat is systeem-2 denken?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 13:08:35 #181
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203235714
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:53 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ligt de Rotterdam in de Oostzee?

Wat is systeem-2 denken?
vlaggeschip van een NAVO eskader
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203236184
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:41 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Een inval van Rusland in Oekraine is al een :X situatie. Als Gotland ook in het geding is, dan zijn we ver heen als Europa.
Gotland is niets anders dan blufpoker, Putin heeft bij lange na niet de ambities voor een multifront oorlog met de Navo, want dat is wat dan het antwoord is. De endgoal is een verdeling van Oekraine waarbij het oosten de buffer voor Putin wordt, en waar kennen we dat ook alweer van?
pi_203236836
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:41 schreef byah het volgende:

[..]
Gotland is niets anders dan blufpoker, Putin heeft bij lange na niet de ambities voor een multifront oorlog met de Navo, want dat is wat dan het antwoord is. De endgoal is een verdeling van Oekraine waarbij het oosten de buffer voor Putin wordt, en waar kennen we dat ook alweer van?
als je blijft bluffen, dan ga je uiteindelijk failliet op de blinds en de eerste handen.
Mensen zullen steeds vaker je bluf callen en mensen gaan niet alleen als je de hoogste kaarten in handen hebt, want bluffen met hoge kaarten is geen bluffen.
pi_203237237
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:32 schreef Korenfok het volgende:

[..]
als je blijft bluffen, dan ga je uiteindelijk failliet op de blinds en de eerste handen.
Mensen zullen steeds vaker je bluf callen en mensen gaan niet alleen als je de hoogste kaarten in handen hebt, want bluffen met hoge kaarten is geen bluffen.
pi_203237261
quote:
83s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:18 schreef sp3c het volgende:
Gaat om 3x mk41 VLS (dus 3x8 launchers) en SM3 raketten in Roemenie

Als dat M.A.D. opheft dan doet de Zwarte Zee vloot dat natuurlijk ook, dan is het al een tijdje dood hoor

Dit argument helemaal nergens over _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit dus. En de grootste grap is nog wel dat de radar in Turkije staat en dus volkomen waardeloos is tegen Russische raketten. Daarentegen wel goed gepositioneerd tegen Iran (zoals het plan ook is).

Kijk als de VS nu een superduper laser systeem zou plaatsen wat alles tegen zou houden dan zouden ze gelijk hebben. Maar het huidige systeem kan nog geen 1% van de Russische ICBM's tegenhouden. En is zo klein van opzet dat het zelfs tegen Iran maar beperkt nut heeft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203238537
Delete
pi_203238599
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit dus. En de grootste grap is nog wel dat de radar in Turkije staat en dus volkomen waardeloos is tegen Russische raketten. Daarentegen wel goed gepositioneerd tegen Iran (zoals het plan ook is).

Kijk als de VS nu een superduper laser systeem zou plaatsen wat alles tegen zou houden dan zouden ze gelijk hebben. Maar het huidige systeem kan nog geen 1% van de Russische ICBM's tegenhouden. En is zo klein van opzet dat het zelfs tegen Iran maar beperkt nut heeft.
Wat als de VS wat luchtverdedigingsschepen in de Zwarte zee kan krijgen?
pi_203238600
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 11:52 schreef StateOfMind het volgende:
En niet te vergeten hele inclusieve trans divisies in de frontlinie, die op naaldhakken de Russen te lijf gaan met handtasjes, zodat de Russen lachend op de grond liggen, waarna de special forces ze vanuit de flanken uitschakelen.
Nogal geobsedeerd door transseksuelen, als dat het eerste is wat er in dit onderwerp bij je opkomt. Zit je ergens mee? Je hoeft je gevoelens niet te verbergen hoor.
pi_203238700
Één opmerking is iets anders als een obsessie.
Maar blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt dat je zo getriggerd reageer.
Zit je ergens mee? Je hoeft je gevoelens niet te verbergen hoor.

:') :O
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_203239460
Russische internet trollen hier. Kijk uit.
pi_203239666
twitter


Het Russische leger arriveert in Wit-Rusland vanwege een oefening in februari :wtf:
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 18:23:39 #192
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203240500
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit dus. En de grootste grap is nog wel dat de radar in Turkije staat en dus volkomen waardeloos is tegen Russische raketten. Daarentegen wel goed gepositioneerd tegen Iran (zoals het plan ook is).

Kijk als de VS nu een superduper laser systeem zou plaatsen wat alles tegen zou houden dan zouden ze gelijk hebben. Maar het huidige systeem kan nog geen 1% van de Russische ICBM's tegenhouden. En is zo klein van opzet dat het zelfs tegen Iran maar beperkt nut heeft.
en eerder zei iemand dat er een kernkop op kan

nee jongens er kan geen kernkop op, het is een meertrapsraket en het deel dat aan het eind van de rit op de grond terecht komt is ongeveer zo groot als je hond, daar is het helemaal niet voor bedoeld

het zit ook totaal niet aan de Russische grens
https://en.wikipedia.org/wiki/Deveselu

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 17-01-2022 19:02:33 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 18:25:42 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203240525
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:14 schreef polderturk het volgende:

[..]
Wat als de VS wat luchtverdedigingsschepen in de Zwarte zee kan krijgen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203241983
Wat een grappenmakers :')

twitter
pi_203242347
quote:
Ja wegwezen daar.

Die maffe Amerikanen blijven ook provoceren daar.
Levensgevaarlijke spelletjes.
  Moderator maandag 17 januari 2022 @ 20:11:53 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203242675
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:59 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ja wegwezen daar.

Die maffe Amerikanen blijven ook provoceren daar.
Levensgevaarlijke spelletjes.
de Russen ook

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 17 januari 2022 @ 21:03:17 #197
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203243783
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:59 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ja wegwezen daar.

Die maffe Amerikanen blijven ook provoceren daar.
Levensgevaarlijke spelletjes.
Wat precies?
Troepen aan de grens met Oekraïne?
Landingsschepen en drones in de Oostzee?
Een “gezamenlijke oefening met Belarus”?

Knul, haal die balk uit je ogen….
pi_203243926
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:59 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ja wegwezen daar.

Die maffe Amerikanen blijven ook provoceren daar.
Levensgevaarlijke spelletjes.
Je bedoeld internationale wateren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203243949
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:03 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Wat precies?
Troepen aan de grens met Oekraïne?
Landingsschepen en drones in de Oostzee?
Een “gezamenlijke oefening met Belarus”?

Knul, haal die balk uit je ogen….
Het is je Russische trol ZOA waar je op reageert.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203244169
Putin kan nu niet meer terug natuurlijk, NATO/US gaat niks toegeven.

Bij sancties gaat de gaskraan natuurlijk gewoon dicht. Rusland heeft een gigantische reserve in kas dus houdt dit langer vol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')