bijna 14 jaar vertraging iddquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:49 schreef Starhopper het volgende:
Nice!!! Na JAAAAAAAAAAREN vertraging is het eindelijk zover![]()
![]()
![]()
Dit dus. Je zal maar een belangrijke engineer zijn bij dit project. Dan zou ik zo'n lancering echt niet trekken.quote:
Het uitklappen van de James Webb gaat misschien nog veel spannender wordenquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:51 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Straks maar even volgen, blijft een fascinerend iets, zo'n lancering
25 jaar werk in een tel verlorenquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:51 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dit dus. Je zal maar een belangrijke engineer zijn bij dit project. Dan zou ik zo'n lancering echt niet trekken.
Maar da's vast niet live op YouTube te volgenquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het uitklappen van de James Webb gaat misschien nog veel spannender worden
Nee helaasquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:53 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Maar da's vast niet live op YouTube te volgen
Dat zou epic zijnquote:Op zaterdag 25 december 2021 10:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee helaasBeter komen er ooit ruimtedrones zodat we dit live kunnen volgen
Bijna.quote:
Dat is niet waar, L2 bevindt zich juist achter de aarde in de lijn zon-aarde:quote:Op zaterdag 25 december 2021 10:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
- De telescoop zal gepositioneerd worden op het zogenaamde L2 punt, tussen de aarde en de zon, 1,5 miljoen kilometer van de aarde.
Lancering van de James Webb telescoopquote:Op zaterdag 25 december 2021 11:00 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Waar? Hoe ? Wanneer? Voor wat?![]()
En niet in L2 maar in een baan rond L2quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is niet waar, L2 bevindt zich juist achter de aarde in de lijn zon-aarde:
https://www.nasa.gov/topics/universe/features/webb-l2.html
Ff aangepast. thx.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is niet waar, L2 bevindt zich juist achter de aarde in de lijn zon-aarde:
https://www.nasa.gov/topics/universe/features/webb-l2.html
Goed dat je me tipt , ik was het vergetenquote:Op zaterdag 25 december 2021 11:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Lancering van de James Webb telescoopOm 13:20 vandaag
quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:11 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Goed dat je me tipt , ik was het vergeten![]()
Ik heb ook helemaal geen melding gekregen.
Is dit de juiste?
Ik kreeg net de melding van NSFquote:Op zaterdag 25 december 2021 11:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
NSF gaat ook live over een half uurtje
Je kan het ook zien als een kerstcadeau voor de wereld.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:17 schreef Metalfrost het volgende:
En dat met Kerst.
Hebben we wereldwijd het fatsoen verloren?
Hehe er is eens een voorstel ingediend om de death star te bouwen in de VS. Afgewezen omdat de regering van de VS niet de intentie heeft een planeet te vernietigen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:21 schreef DW457 het volgende:
Ben ik de enige die dat ding op deze uit Star Wars vind lijken?
[ afbeelding ]
Ghehehe, nice.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hehe er is eens een voorstel ingediend om de death star te bouwen in de VS. Afgewezen omdat de regering van de VS niet de intentie heeft een planeet te vernietigen.
Nog even een bron natuurlijk.quote:
Petitie was het :p En elke petitie die een bepaald aantal handtekeningen krijgt moet verplicht worden behandeld.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hehe er is eens een voorstel ingediend om de death star te bouwen in de VS. Afgewezen omdat de regering van de VS niet de intentie heeft een planeet te vernietigen.
We hebben in ons zonnestelsel wel een maan van Saturnus, Mimas, die een klein beetje op de Death Star lijkt.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vind de kosten van $ 850 quadrilion ook wel tamelijk n dingetjequote:Op zaterdag 25 december 2021 11:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Petitie was het :p En elke petitie die een bepaald aantal handtekeningen krijgt moet verplicht worden behandeld.
Volgens mij is er niet eens genoeg materiaal beschikbaar om uberhaupt een death star te bouwen.
10 dollar in het onderstaande bijgedragen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:29 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik vind de kosten van $ 850 quadrilion ook wel tamelijk n dingetje
Ja of dat ze je optrommelen vanwege een onvoorzien probleem en je zit net aan je kerstlunch. Vind het geen briljant gekozen datum wat dat betreft.quote:Op zaterdag 25 december 2021 10:51 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dit dus. Je zal maar een belangrijke engineer zijn bij dit project. Dan zou ik zo'n lancering echt niet trekken.
Ik denk dat die lui allang blij zijn dat het eindelijk gaat gebeuren na tien miljoen vertragingen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:41 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ja of dat ze je optrommelen vanwege een onvoorzien probleem en je zit net aan je kerstlunch. Vind het geen briljant gekozen datum wat dat betreft.
Moet dat dan per se op deze dag, de viering van de geboorte van het kindje Jezus wiens profetische leven, inzicht en herdenking de afgelopen 1600 jaar de mensheid heeft voortbewogen middels het verrijken van de morele gedachtegang?quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:20 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je kan het ook zien als een kerstcadeau voor de wereld.![]()
Als alles goed gaat gaat dit instrument onze kennis van het universum enorm vergroten.
Er zit een fout marge van een jaar of 12 in zijn geboorte datum. Wat we wel weten dat Jezus zeer waarschijnlijk onder het regime van Augustus geboren is. En of zijn inzicht en wat er uit voortgekomen is zo toppie was? Is binnen dit topic verder off topic.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Moet dat dan per se op deze dag, de viering van de geboorte van het kindje Jezus wiens profetische leven, inzicht en herdenking de afgelopen 1600 jaar de mensheid heeft voortbewogen middels het verrijken van de morele gedachtegang?
Verder wel met je eens.
Zoveel stappen die nog mis kunnen gaan, voordat hij op z'n plek hangtquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:24 schreef puzziepie het volgende:
Ik zat net ff wat animaties te bekijken ...ik ben benieuwd
Juist perfect, weinig andere dingen te zien dus volle bak op ditquote:Op zaterdag 25 december 2021 11:17 schreef Metalfrost het volgende:
En dat met Kerst.
Hebben we wereldwijd het fatsoen verloren?
Ik vind het eerder een domme beslissing vanwege dit mogelijke scenario:quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Moet dat dan per se op deze dag, de viering van de geboorte van het kindje Jezus wiens profetische leven, inzicht en herdenking de afgelopen 1600 jaar de mensheid heeft voortbewogen middels het verrijken van de morele gedachtegang?
Verder wel met je eens.
Vrees toch dat een hoop mensen het niet met je eens zijn, wereldwijd gezien.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Verder wel met je eens.
Het zou wel retegaaf zijn om nu al een LUVOIR-topic te maken en dan bij de lancering in 2039 ofzo ons te realiseren dat we al bijna twee decennia verder zijnquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Interessant. De opvolger van de James Webb is ook al in de planning stage.
Mag ook wel natuurlijk, als de bouw weer 20 jaar gaat duren.
Religie heeft de mensheid eeuwenlang tegengehouden en zelfs teruggeworpen in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Verder wel met je eens.
Dan moet men dat maar doen in de tijd waarin het kindje Jezus daadwerkelijk geboren werd, in plaats van ergens in de winter.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Moet dat dan per se op deze dag, de viering van de geboorte van het kindje Jezus
Goeie ja, maar vraag me af of iemand tegen die tijd nog weet dat we ooit een topic hebben aangemaakt. Gaat de FOK! topic filter (die per 2 maanden gaat) wel zo ver terugquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het zou wel retegaaf zijn om nu al een LUVOIR-topic te maken en dan bij de lancering in 2039 ofzo ons te realiseren dat we al bijna twee decennia verder zijn
Wauw!!quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:27 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Zoveel stappen die nog mis kunnen gaan, voordat hij op z'n plek hangt
Hier een mooi overzicht
https://jwst.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html
Ja hoor, hier de chaos rond 9/11 met allerlei topics en korte berichtjes en dingen, paniek.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Goeie ja, maar vraag me af of iemand tegen die tijd nog weet dat we ooit een topic hebben aangemaakt. Gaat de FOK! topic filter (die per 2 maanden gaat) wel zo ver terug
quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja hoor, hier de chaos rond 9/11 met allerlei topics en korte berichtjes en dingen, paniek.
Nieuws & Achtergronden
Bakken met regen en een kleine dertig graden, wat lijken dat soort gebieden me toch walgelijk kut om in te wonenquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
Het regent op het moment als een idioot nu. In principe geen probleem voor de lancering, pas bij bliksem wordt het gescrubbed
quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het eerder een domme beslissing vanwege dit mogelijke scenario:
[ afbeelding ]
Immens spannend dus. Hopelijk gaat alles goed.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:30 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Wauw!!![]()
Ik heb nog nooit zo'n launch als deze gezien![]()
![]()
quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Immens spannend dus. Hopelijk gaat alles goed.
Zo'n F1 kampioenschap intereseert me bijvoorbeeld helemaal niks. Wat maakt mij het uit of Verstappen of die andere wereldkampioen wordt. Volgend jaar weer rondjes rijden. Dit vind ik wel heel belangrijk! Dit helpt de mensheid vooruit en laat ons diep het heelal inkijken!
Fingers crossed dus!!
quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:45 schreef Twiitch het volgende:
Wat ziet die Ariane 5 er afgetrapt uit zeg. Fransen hebben een afdankertje gepakt zeker.
Had dat ding even fatsoenlijk afgelakt. Dat kan er toch wel vanaf na al 10 miljard gespendeerd te hebben.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:46 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
valt wel mee toch.
De Falcon9 gaat tegenwoordig pikzwart van de roet omhoog. Dan valt deze wel meequote:Op zaterdag 25 december 2021 12:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Had dat ding even fatsoenlijk afgelakt. Dat kan er toch wel vanaf na al 10 miljard gespendeerd te hebben.
ESA heeft de lancering voor z'n rekening genomen, ze krijgen geen dollar van NASA.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Had dat ding even fatsoenlijk afgelakt. Dat kan er toch wel vanaf na al 10 miljard gespendeerd te hebben.
Betaling is in tijd voor gebruik van de telescoop dacht ikquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
ESA heeft de lancering voor z'n rekening genomen, ze krijgen geen dollar van NASA.
True. Zelfde geldt voor de Canadezen, toevallig net besproken op de NSF stream.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Betaling is in tijd voor gebruik van de telescoop dacht ik
Al heeft ESA wel weer gedaan dan alleen lanceren dacht ikquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:53 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
True. Zelfde geldt voor de Canadezen, toevallig net besproken op de NASA stream.
Dit is de meest spannende lancering sinds jarenquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:53 schreef puzziepie het volgende:
De heren van NSF vinden het ook spannend
Jezus is in de lente geboren, 25 december is een oud-Europees pagan festival.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:23 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Verder wel met je eens.
hij moet eerst in de L2 orbit komen en onderrand kan er wat afgekoeld worden zoals infrarood sensoren.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:57 schreef Starhopper het volgende:
Als alles goed gaat hebben we over 6 maanden de eerste foto's
Niet enkel Europees. De datum is in heel veel religies over de hele wereld van enige betekenis (geweest). Heeft te maken met de zonnestand dacht ik.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:58 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
25 december is een oud-Europees pagan festival.
Wees blij dat ze het in het Engels proberen. Er is normaal niets te begrijpen van hun livestreamsquote:
Ik vond dat ook zo tof toen bij de 150 meter hop van de SN5(?) (ik ben ff kwijt welke het ook alweer wasquote:Op zaterdag 25 december 2021 12:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit is de meest spannende lancering sinds jaren
Het is met Kerst dat we de geboorte, het leven en nagedachtenis van Jezus vieren. Of het klopt dat het exact 2021 jaar geleden is dat de beste man geboren werd, dat weet niemand - geen persoon nog levend die ons dat kan vertellen. Misschien is het wel ergens opgeschreven. Dat maakt het nog steeds niet relevant, omdat dit de kerstdagen zijn en we wereldwijd op deze dagen zijn geboorte herdenken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Er zit een fout marge van een jaar of 12 in zijn geboorte datum.
Dat is fijn voor 'm. Wat wil je bereiken met deze informatie?quote:Wat we wel weten dat Jezus zeer waarschijnlijk onder het regime van Augustus geboren is.
Inzichten, ja. Wat de mens er verder mee heeft gedaan uit eigen interpretatie omdat wij zo achterlijk zijn er verkeerde duidingen aan vast te kunnen knopen, dat is niet Jezus' schuld. Bovendien is hij gestorven voor onze zonden. En dus ook onze interpretaties.quote:En of zijn inzicht en wat er uit voortgekomen is zo toppie was?
Helemaal niet. Het is nog steeds Kerst.quote:Is binnen dit topic verder off topic.
Tja, eigen keus natuurlijk. Veel kijkplezier toegewenst.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Juist perfect, weinig andere dingen te zien dus volle bak op dit
Dat moeten zij weten. Ik vind het in elk geval niet kunnen - er zijn welgeteld 363 dagen over om op een andere datum de lancering in te kunnen plannen. Nota bene van de persoon met wiens leven grofweg de jaartelling is begonnen wordt nu even de prioriteit opzij gelegd om een door de mens gemaakt product de ruimte in te helpen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:28 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Vrees toch dat een hoop mensen het niet met je eens zijn, wereldwijd gezien.
Omdat zij met de grootste mond, de meeste macht en de meeste mankracht verkeerde interpretaties deden.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:29 schreef super_tekkel het volgende:
[..]
Religie heeft de mensheid eeuwenlang tegengehouden en zelfs teruggeworpen in de middeleeuwen.
Ik vind het godslastering. Maar ja, daar zijn verder geen universele wetten of regels voor die dat tegen houden, dus kan dit allemaal.quote:Ik vind het wel treffend dat we op zo'n religieuze dag als deze dan iets lanceren wat de mensheid potentieel vooruit werpt.
Niemand leeft nog die dat heeft meegemaakt en niemand kan ons direct vertellen in welk seizoen Jezus geboren werd. Algemeen feit blijft dat we de geboorte, het leven en nagedachtenis aan Jezus vieren met de kerstdagen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dan moet men dat maar doen in de tijd waarin het kindje Jezus daadwerkelijk geboren werd, in plaats van ergens in de winter.
De zonnewende inderdaad op 21 december. Nochtans vieren we zijn geboorte, zijn leven en nagedachtenis met de kerst.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:58 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Jezus is in de lente geboren, 25 december is een oud-Europees pagan festival.
Ja, en als het misgaat missen we een generatie aan voortgang.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:00 schreef Asschen_sukar het volgende:
344 stappen voordat hij uitvouwen is. Waarvan 307 single points of failure. 1 van die stappen mis, en de missie is over.
Met het verschil dat het niet erg is als het daar fout gaat. Als ESA dit verneukt, dan krijg je een vreugdevuurtje van 25 jaar werk, 10 miljard dollar en belangrijke wetenschappelijke ontdekkingenquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:02 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Ik vond dat ook zo tof toen bij de 150 meter hop van de SN5(?) (ik ben ff kwijt welke het ook alweer was) Maar dat waren geweldige streams met hun commentaar
![]()
![]()
Gelukkig is Ariane zeer betrouwbaar. Alleen die fairings zijn een beetje engquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Met het verschil dat het niet erg is als het daar fout gaat. Als ESA dit verneukt, dan krijg je een vreugdevuurtje van 25 jaar werk, 10 miljard dollar en belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen
Jaquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:06 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Gelukkig is Ariane zeer betrouwbaar. Alleen die fairings zijn een beetje eng
Dat is het mooie van de Wetenschap, de grens op zoeken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je het zo hoort is het eigenlijk bijna bizar dat dit plan uberhaupt ooit goedgekeurd isAls het op zoveel punten experimenteel is en fout kan gaan...
Edit: vergeet m'n antwoord, denk dat dat niet klopt...quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:12 schreef heywoodu het volgende:
Zitten al deze lui ook in Zuid-Amerika of is daar alleen een groepje monteurs ofzo?
Dat was met de skycrane toch ook zo? Soms moet je de gok nemen. Anders krijg je nooit vooruitgang. Al gaat het hier om een veel groter bedrag, dat welquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je het zo hoort is het eigenlijk bijna bizar dat dit plan uberhaupt ooit goedgekeurd isAls het op zoveel punten experimenteel is en fout kan gaan...
Met Pasen was je wel OK?quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:05 schreef Metalfrost het volgende:
Ik vind het in elk geval niet kunnen - er zijn welgeteld 363 dagen over om op een andere datum de lancering in te kunnen plannen.
Zeker. Bedrag valt eigenlijk ook wel mee. Paar weken in Afhanistan kost het VS leger evenveel geloof ik.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat was met de skycrane toch ook zo? Soms moet je de gok nemen. Al gaat het hier om een veel groter bedrag
Met je gezin naar JWST lancering kijken ipv Home Alonequote:Op zaterdag 25 december 2021 13:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Met Pasen was je wel OK?
En dan zijn er nog zo ontzettend veel religies met nog veel meer feest en herdenkingsdagen.
Nee, dit is prima, je kan niet zomaar altijd lanceren. Bovendien is dit leuker dan Billy Smart.
Ja, als je het zo bekijkt valt het wel mee. Wat ruimtevaart betreft is het wel een enorm bedrag.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zeker. Bedrag valt eigenlijk ook wel mee. Paar weken in Afhanistan kost het VS leger evenveel geloof ik.
Ben eerder bang voor de tijd die erin gestoken is.
Ik begin steeds meer te denken dat je toch geen grapje maaktquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:05 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het is met Kerst dat we de geboorte, het leven en nagedachtenis van Jezus vieren. Of het klopt dat het exact 2021 jaar geleden is dat de beste man geboren werd, dat weet niemand - geen persoon nog levend die ons dat kan vertellen. Misschien is het wel ergens opgeschreven. Dat maakt het nog steeds niet relevant, omdat dit de kerstdagen zijn en we wereldwijd op deze dagen zijn geboorte herdenken.
[..]
Dat is fijn voor 'm. Wat wil je bereiken met deze informatie?
[..]
Inzichten, ja. Wat de mens er verder mee heeft gedaan uit eigen interpretatie omdat wij zo achterlijk zijn er verkeerde duidingen aan vast te kunnen knopen, dat is niet Jezus' schuld. Bovendien is hij gestorven voor onze zonden. En dus ook onze interpretaties.
[..]
Helemaal niet. Het is nog steeds Kerst.
[..]
Tja, eigen keus natuurlijk. Veel kijkplezier toegewenst.
[..]
Dat moeten zij weten. Ik vind het in elk geval niet kunnen - er zijn welgeteld 363 dagen over om op een andere datum de lancering in te kunnen plannen. Nota bene van de persoon met wiens leven grofweg de jaartelling is begonnen wordt nu even de prioriteit opzij gelegd om een door de mens gemaakt product de ruimte in te helpen.
[..]
Omdat zij met de grootste mond, de meeste macht en de meeste mankracht verkeerde interpretaties deden.
[..]
Ik vind het godslastering. Maar ja, daar zijn verder geen universele wetten of regels voor die dat tegen houden, dus kan dit allemaal.
[..]
Niemand leeft nog die dat heeft meegemaakt en niemand kan ons direct vertellen in welk seizoen Jezus geboren werd. Algemeen feit blijft dat we de geboorte, het leven en nagedachtenis aan Jezus vieren met de kerstdagen.
[..]
De zonnewende inderdaad op 21 december. Nochtans vieren we zijn geboorte, zijn leven en nagedachtenis met de kerst.
At ik net zei kun je beter vergeten. Weet eigenlijk niet of dat klopt. Dacht het gehoord te hebben op de stream wat eerder, maar vindt er niks over verder.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:12 schreef heywoodu het volgende:
Zitten al deze lui ook in Zuid-Amerika of is daar alleen een groepje monteurs ofzo?
Ja hallo, liegen? Op Kerst?quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:17 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
At ik net zei kun je beter vergeten. Weet eigenlijk niet of dat klopt. Dacht het gehoord te hebben op de stream wat eerder, maar vindt er niks over verder.
Of aliens die vinden dat we 'teveel' gaan zienquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:17 schreef Starhopper het volgende:
Als god geen lancering wil, dan krijgen we zo een bliksemschicht
De datum is op zich al een leugen.quote:
quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Elke keer als ik nominal hoor ben ik weer ff opgelucht
Dat is commercieel, dit is wetenschapquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Beetje spoiled door SpaceX ook, die overal camera's heeft op de raket.
Nou, nee.quote:
Wat ben ik blij dat ik gewoon een officiële stream kijk danquote:
en deze duurt wel 15 minutenquote:
https://jwst.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.htmlquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:30 schreef qajariaq het volgende:
Is het nu een half jaar wachten of gaat er nog iets gebeuren.
Helaas wel ja.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:30 schreef qajariaq het volgende:
heel gaaf ditquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:31 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe lang duurt het voordat ie op zijn bestemming 1,5 miljoen kilometer verderop is?
quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:31 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Een maand ongeveerquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe lang duurt het voordat ie op zijn bestemming 1,5 miljoen kilometer verderop is?
quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:30 schreef qajariaq het volgende:
Dus zometeen al een belangrijk punt? 'Deploy Solar Array' op L+33 min.quote:
Zelfde met alle NASA lanceringen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:34 schreef cherrycoke het volgende:
wel grappig dat er op allerlei overzeese territorien stationnetjes zijn neergezet om te communiceren met ariana 5
als deze het niet doet is het game over .quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dus zometeen al een belangrijk punt? 'Deploy Solar Array' op L+33 min.
Jaquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dus zometeen al een belangrijk punt? 'Deploy Solar Array' op L+33 min.
Ja dat lijkt me wel, maar volgens mij is dat vrij standaard, aangezien bijna elke satelliet dat moet doen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:37 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
als deze het niet doet is het game over .
Ben altijd benieuwd hoe dat eruit ziet als je ernaast zou staan (theoretisch). 9 km per seconde betekend dat hij in 1 seconde van noord naar zuid gaat in een grote stad. Volgens mij kan je het letterlijk niet zien.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:39 schreef cherrycoke het volgende:
ze hebben binnen 20 minuten 6000 kilometer afgelegd.
De hoogte ten opzichte van de zon is dan maatgevend omdat hij in een baan om de zon gaat draaien. In de schaduw van de aardequote:Op zaterdag 25 december 2021 13:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vraagje: wanneer is altitude eigenlijk niet relevant meer? Want je kan niet zeggen dat ie straks op 1,5 miljoen km hoogte zit
Ooh dus Vitesse is de snelheidquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ben altijd benieuwd hoe dat eruit ziet als je ernaast zou staan (theoretisch). 9 km per seconde betekend dat hij in 1 seconde van noord naar zuid gaat in een grote stad. Volgens mij kan je het letterlijk niet zien.
Vitesse is frans voor snelheid.quote:
Of in het Nederlands: Fietsquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dus Vitesse is de snelheid
NASA doet het met satellieten zeiden ze net.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:37 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Zelfde met alle NASA lanceringen.
Rusland heeft het wat dat betreft wat lastiger, die hebben vaak wat dode punten zitten in hun ground station coverage.
Geweldig dat we dit nog mee konden pikkenquote:
Wat gaat er dan gebeuren?quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:52 schreef cherrycoke het volgende:
nu 12 uur wachten voor de volgende stap.
Je zonnepanelen?quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:54 schreef Tyr80 het volgende:
Flikkert hier in de straat ineens een zooi goudkleurige panelen naar beneden....
Dan komen de Fransen terug van hun lunch.quote:
SCAT-1?quote:
Zou jij ook doenquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
Chris is nog steeds aan het snotteren
Bijna elke dag/paar dagen dus een belangrijk moment.quote:
Ah, koerscorrectie dus zo te zien?quote:
correct.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ah, koerscorrectie dus zo te zien?
quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:57 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
SCAT-1?
Toilet break?
22 m/s hee....dan heb je 't wel lang opgehouden.
Kan je instellen naar metrischquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Deze pagina is nu ook live trouwens. Was een paar minuten geleden nog 'stil'
Alleen waarom is alles in Amerikaanse units.
Godverquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:57 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
SCAT-1?
Toilet break?
22 m/s hee....dan heb je 't wel lang opgehouden.
Nooit van gehoordquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:01 schreef Metalfrost het volgende:
Ben benieuwd of de wereld van het spel 'Elite Dangerous' met haar 1:1 schaal van het heelal ook een bijdrage levert aan de lancering.
WTF?quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:03 schreef Starhopper het volgende:
Heb je net psalm 19:1 gezien @:metalfrost ?
Ff stream terugkijkenquote:
Deden ze 53 jaar geleden ookquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:05 schreef Mano_ het volgende:
Oh er was een topic![]()
![]()
Mooie speech. Er is een nieuw stuk superawesome speelgoed gelanceerd, laten we het over god hebben [ afbeelding ]
Genesisquote:
Die is gaaf, je kunt via de knop "Explore all deployments" elke stap volgen op een tijdlijn met uitleg en inclusief animaties van de betreffende deployment.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Coolquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nee.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:03 schreef Starhopper het volgende:
Heb je net psalm 19:1 gezien @:metalfrost ?
Daarom brengen ze hem in een baan rond L2. Daar kan hij zonlicht vangenquote:Op zaterdag 25 december 2021 14:29 schreef qajariaq het volgende:
Die telescoop zoekt dus de meeste schaduw van de aarde maar gaat wel op zonnepanelen werken. Hoe kan je dat combineren?
Wat is dan nog helemaal het nut van die L2? Ik ging er van uit dat het juist was om het koudste en donkerste plekje in de buurt van de aarde te gebruiken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daarom brengen ze hem in een baan rond L2. Daar kan hij zonlicht vangen![]()
Simpel plaatje:
[ afbeelding ]
Je hebt in ieder geval geen licht van de zon dat via de aarde richting de telescoop reflecteert.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat is dan nog helemaal het nut van die L2? Ik ging er van uit dat het juist was om het koudste en donkerste plekje in de buurt van de aarde te gebruiken.
Weet ik niet precies. Ik dacht omdat hij daar op een stabiele plek hangt en het zonneschild dus niet steeds bijgesteld hoeft te worden. Ook kost het minder brandstof om hem in deze baan te houden vergeleken met LEO. Ik heb nu ff geen tijd om het op te zoeken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat is dan nog helemaal het nut van die L2? Ik ging er van uit dat het juist was om het koudste en donkerste plekje in de buurt van de aarde te gebruiken.
quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:08 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Je hebt in ieder geval geen licht van de zon dat via de aarde richting de telescoop reflecteert.
Klopt allebei.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Weet ik niet precies. Ik dacht omdat hij daar op een stabiele plek hangt en het zonneschild dus niet steeds bijgesteld hoeft te worden. Ook kost het minder brandstof om hem in deze baan te houden vergeleken met LEO. Ik heb nu ff geen tijd om het op te zoeken.
Het is een punt in de ruimte waar de zwaartekracht van twee hemellichamen (in dit geval dat van de zon en aarde) elkaar opheffen. Dit is dus een zeer stabiel punt in de ruimte waar je weinig brandstof nodig hebt om de sateliet op zijn plaats te houden.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nope. De Hubble kon worden bereikt door de space shuttle. De James Webb is afgeschreven als er iets mis gaat.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:08 schreef vipergts het volgende:
Als dat ding het nu niet doet net als de Hubble in het begin kunnen we er dan naartoe of hem terughalen of moeten we hem afschrijven.
Ze hadden het wel over de mogelijkheid om een robot of iets te sturen heel evt, mensen sturen zou erg lastig zijn.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nope. De Hubble kon worden bereikt door de space shuttle. De James Webb is afgeschreven als er iets mis gaat.
Niet dat ik gezien / gelezen heb...alleen heel veel checks / tests van tevoren zeg maar.quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:34 schreef StateOfMind het volgende:
Lijkt me ook wel dat je voor 10 miljard wel een soort van backup plan hebt
Nope, geen backup plan.quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:34 schreef StateOfMind het volgende:
Over 10 jaar zien wel wel weer dan kan het makkelijk zo zijn dat we onderhoud kunnen plegen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Nope, geen backup plan.
Erger nog, de geplande levensduur is maar 10 jaar. Daarna is de brandstof op, bijtanken was ooit wel het idee (maar volgens mij heeft dat het uiteindelijke design nooit gehaald).
Wordt nu wel nagedacht over het mogelijk maken van een missie verlenging door er een soort extra satelliet die kant op te sturen die zich eraan vast kan klemmen en dan als nieuwe aandrijving z'n werk doet.
Volgende probleem is dan volgens mij de helium die gebruikt wordt om te koelen op kan raken, daar is sowieso geen pasklare oplossing voor.
Er is wel een mogelijkheid voor bijtanken was wel al ingebouwd toch? Of heb ik dat misquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Nope, geen backup plan.
Erger nog, de geplande levensduur is maar 10 jaar. Daarna is de brandstof op, bijtanken was ooit wel het idee (maar volgens mij heeft dat het uiteindelijke design nooit gehaald).
Wordt nu wel nagedacht over het mogelijk maken van een missie verlenging door er een soort extra satelliet die kant op te sturen die zich eraan vast kan klemmen en dan als nieuwe aandrijving z'n werk doet.
Volgende probleem is dan volgens mij de helium die gebruikt wordt om te koelen op kan raken, daar is sowieso geen pasklare oplossing voor.
Maar het zijn totaal verschillende telescopen. De JWST is ook eigenlijk geen opvolger van Hubble. Ik zou het eerder zien als een aanvulling op de Hubble. Zou echt zonde van het geld en moeite zijn als hij na 10 jaar al afgeschreven is....quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef Ericr het volgende:
Als deze telescoop 10 jaar zijn werk kan doen heb je 50 jaar aan inzichten. Daarnaast komt Euclides er vrij kort achteraan. Die heeft een nog grotere datastroom. Gaat vele jaren duren om alle informatie en inzichten te vergaren.
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegenquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:34 schreef StateOfMind het volgende:
Een retourtje gaat het sowieso niet worden. Je kan niet genoeg brandstof meenemen om terug te keren.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:02 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegen
Ik meen zoiets te hebben gelezen op de NSF discord, maar ik zal er eens zelf wat google uren op los latenquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er is wel een mogelijkheid voor bijtanken was wel al ingebouwd toch? Of heb ik dat mis![]()
De komende gaan ze inderdaad gebruiken om te kijken hoe ze de missie kunnen verlengen. Maar volgens mij is dat heel simpel, gewoon een Northrup Grumman MEV sturen. Zou idioot zijn als NASA zelf iets gaat ontwikkelen, dat geld kunnen ze beter steken in een ander project.
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:14 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ik meen zoiets te hebben gelezen op de NSF discord, maar ik zal er eens zelf wat google uren op los laten
Daar heb je wel een punt jaquote:En hoe lang ken je NASA al, tuurlijk gaan die zelf iets ontwikkelen. Op z'n minst iets waar SLS voor nodig is
Ze hebben het ding op aarde ook vol weten te gooien, dus in principe zouden die koppelingen te gebruiken moeten zijn. Zal dan wel weer met robot moeten gebeuren, maar dat zou geen probleem moeten zijn tegen die tijd. Vast wel iets leuks te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.
[..]
Daar heb je wel een punt ja
Reistijd is voor de James Webb ongeveer 29 dagen. Nu moet 2 maanden in de ruimte geen issue zijn voor astronauten, in het ISS zitten ze immers langer. Maar er is nog geen raket die op en neer kan, Starship ook niet.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:02 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegen
Werd vanmorgen in de NSF stream besproken. Ja er zit een koppeling op maar er is nog geen plan om ook daadwerkelijk bij te tanken dus hoe dat precies moet gaan gebeuren weten ze nog niet. Maar het is wel mogelijk.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.
[..]
Daar heb je wel een punt ja
Om dat even in perspectief te plaatsen. Het 9mm handwapen van de politie zit op een snelheid van 400 meter per seconde uit de loop (en vertraagt daarna fors). Een geweer met een krachtiger patroon zit op 1000-1700 meter per seconde . Nogal een verschil dusquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ben altijd benieuwd hoe dat eruit ziet als je ernaast zou staan (theoretisch). 9 km per seconde betekend dat hij in 1 seconde van noord naar zuid gaat in een grote stad. Volgens mij kan je het letterlijk niet zien.
Gewoon een 2e maken. Zoveel zal dat, relatief gezien danquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:35 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Niet dat ik gezien / gelezen heb...alleen heel veel checks / tests van tevoren zeg maar.
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 22:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Gewoon een 2e maken. Zoveel zal dat, relatief gezien dan, niet kosten. Merendeel van de kosten zullen wel R&D en infra zijn, dat is inmiddels al gedaan en aanwezig.
Uiteraard afhankelijk van wat er mis gegaan is![]()
Maar laten we hopen dat het niet nodig is en dat ding voor lange tijd kan functioneren.
2039 is de voorlopige planning voor de opvolger, maar natuurlijk is er een dikke kans dat daar nog wel een paar jaartjes bij gaan komenquote:Op zondag 26 december 2021 00:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.
Dat zou inderdaad het beste zijn, maar ik doelde op als Webb om wat voor reden dan ook niet operationeel wordt.quote:Op zondag 26 december 2021 00:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.
Toch mooi dat je dat tegenwoordig allemaal live kunt volgenquote:Op zondag 26 december 2021 08:44 schreef halfway het volgende:
Idd. En de Voyagers ken je ook?quote:Op zondag 26 december 2021 08:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toch mooi dat je dat tegenwoordig allemaal live kunt volgen
Ik kan me wel voorstellen hoe waanzinnig mooi dat destijds moet zijn geweest met de maanlanding live op televisie.
Hopelijk maak ik de eerste bemande Mars landing nog mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |