Over 10 jaar zien wel wel weer dan kan het makkelijk zo zijn dat we onderhoud kunnen plegen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Nope, geen backup plan.
Erger nog, de geplande levensduur is maar 10 jaar. Daarna is de brandstof op, bijtanken was ooit wel het idee (maar volgens mij heeft dat het uiteindelijke design nooit gehaald).
Wordt nu wel nagedacht over het mogelijk maken van een missie verlenging door er een soort extra satelliet die kant op te sturen die zich eraan vast kan klemmen en dan als nieuwe aandrijving z'n werk doet.
Volgende probleem is dan volgens mij de helium die gebruikt wordt om te koelen op kan raken, daar is sowieso geen pasklare oplossing voor.
Er is wel een mogelijkheid voor bijtanken was wel al ingebouwd toch? Of heb ik dat misquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:43 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Nope, geen backup plan.
Erger nog, de geplande levensduur is maar 10 jaar. Daarna is de brandstof op, bijtanken was ooit wel het idee (maar volgens mij heeft dat het uiteindelijke design nooit gehaald).
Wordt nu wel nagedacht over het mogelijk maken van een missie verlenging door er een soort extra satelliet die kant op te sturen die zich eraan vast kan klemmen en dan als nieuwe aandrijving z'n werk doet.
Volgende probleem is dan volgens mij de helium die gebruikt wordt om te koelen op kan raken, daar is sowieso geen pasklare oplossing voor.
Maar het zijn totaal verschillende telescopen. De JWST is ook eigenlijk geen opvolger van Hubble. Ik zou het eerder zien als een aanvulling op de Hubble. Zou echt zonde van het geld en moeite zijn als hij na 10 jaar al afgeschreven is....quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef Ericr het volgende:
Als deze telescoop 10 jaar zijn werk kan doen heb je 50 jaar aan inzichten. Daarnaast komt Euclides er vrij kort achteraan. Die heeft een nog grotere datastroom. Gaat vele jaren duren om alle informatie en inzichten te vergaren.
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegenquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:34 schreef StateOfMind het volgende:
Lijkt me ook wel dat je voor 10 miljard wel een soort van backup plan hebt
Een retourtje gaat het sowieso niet worden. Je kan niet genoeg brandstof meenemen om terug te keren.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:02 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegen
Ik meen zoiets te hebben gelezen op de NSF discord, maar ik zal er eens zelf wat google uren op los latenquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er is wel een mogelijkheid voor bijtanken was wel al ingebouwd toch? Of heb ik dat mis![]()
De komende gaan ze inderdaad gebruiken om te kijken hoe ze de missie kunnen verlengen. Maar volgens mij is dat heel simpel, gewoon een Northrup Grumman MEV sturen. Zou idioot zijn als NASA zelf iets gaat ontwikkelen, dat geld kunnen ze beter steken in een ander project.
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:14 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ik meen zoiets te hebben gelezen op de NSF discord, maar ik zal er eens zelf wat google uren op los laten
Daar heb je wel een punt jaquote:En hoe lang ken je NASA al, tuurlijk gaan die zelf iets ontwikkelen. Op z'n minst iets waar SLS voor nodig is
Ze hebben het ding op aarde ook vol weten te gooien, dus in principe zouden die koppelingen te gebruiken moeten zijn. Zal dan wel weer met robot moeten gebeuren, maar dat zou geen probleem moeten zijn tegen die tijd. Vast wel iets leuks te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.
[..]
Daar heb je wel een punt ja
Reistijd is voor de James Webb ongeveer 29 dagen. Nu moet 2 maanden in de ruimte geen issue zijn voor astronauten, in het ISS zitten ze immers langer. Maar er is nog geen raket die op en neer kan, Starship ook niet.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:02 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af de techniek is er als we naar de maan kunnen reizen en er plannen zijn om naar Mars te gaan kun je dus ook een kort tripje maken en dat ding repareren. De reistijd zal een dag of 12 zijn beetje reparatiewerk en weer terug mooie oefening lijkt mij. Lijkt mij dat je voor 500 miljoen wel even heen en weer kunt vliegen
Werd vanmorgen in de NSF stream besproken. Ja er zit een koppeling op maar er is nog geen plan om ook daadwerkelijk bij te tanken dus hoe dat precies moet gaan gebeuren weten ze nog niet. Maar het is wel mogelijk.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Ik ben er vrij zeker van dat er een koppeling op zit. Maar of dat voor een module is die dan de aandrijving overneemt of dat hij daadwerkelijk bijgetankt kan worden, dat weet ik niet.
[..]
Daar heb je wel een punt ja
Om dat even in perspectief te plaatsen. Het 9mm handwapen van de politie zit op een snelheid van 400 meter per seconde uit de loop (en vertraagt daarna fors). Een geweer met een krachtiger patroon zit op 1000-1700 meter per seconde . Nogal een verschil dusquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ben altijd benieuwd hoe dat eruit ziet als je ernaast zou staan (theoretisch). 9 km per seconde betekend dat hij in 1 seconde van noord naar zuid gaat in een grote stad. Volgens mij kan je het letterlijk niet zien.
Gewoon een 2e maken. Zoveel zal dat, relatief gezien danquote:Op zaterdag 25 december 2021 20:35 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Niet dat ik gezien / gelezen heb...alleen heel veel checks / tests van tevoren zeg maar.
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 22:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Gewoon een 2e maken. Zoveel zal dat, relatief gezien dan, niet kosten. Merendeel van de kosten zullen wel R&D en infra zijn, dat is inmiddels al gedaan en aanwezig.
Uiteraard afhankelijk van wat er mis gegaan is![]()
Maar laten we hopen dat het niet nodig is en dat ding voor lange tijd kan functioneren.
2039 is de voorlopige planning voor de opvolger, maar natuurlijk is er een dikke kans dat daar nog wel een paar jaartjes bij gaan komenquote:Op zondag 26 december 2021 00:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.
Dat zou inderdaad het beste zijn, maar ik doelde op als Webb om wat voor reden dan ook niet operationeel wordt.quote:Op zondag 26 december 2021 00:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
De opvolger ligt alweer op de tekentafel neem ik aan. Het zou mooi zijn als ze gewoon over 10 jaar de volgende de ruimte in schieten en daarnaast James kunnen verlengen.
Toch mooi dat je dat tegenwoordig allemaal live kunt volgenquote:Op zondag 26 december 2021 08:44 schreef halfway het volgende:
https://jwst.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html
Idd. En de Voyagers ken je ook?quote:Op zondag 26 december 2021 08:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toch mooi dat je dat tegenwoordig allemaal live kunt volgen
Ik kan me wel voorstellen hoe waanzinnig mooi dat destijds moet zijn geweest met de maanlanding live op televisie.
Hopelijk maak ik de eerste bemande Mars landing nog mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |