En nu de telescoop er 2 weken lang naar laten kijkenquote:Op woensdag 20 juli 2022 16:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Erg cool dat je zelfs meer detail kan zien dan enkel een rood stipje:
[ afbeelding ]
Ik moet mezelf even corrigeren want dit is een Hubble fotoquote:
quote:Op vrijdag 22 juli 2022 12:59 schreef cherrycoke het volgende:
Oei, hij is beschadigd door space debris
quote:James Webb-telescoop maakt 'ongelofelijke' nieuwe beelden van Jupiter
https://blogs.nasa.gov/we(...)wcase-auroras-hazes/quote:De James Webb-ruimtetelescoop heeft haarscherpe nieuwe beelden van de planeet Jupiter gemaakt. De foto's zijn in juli gemaakt en nu gedeeld door wetenschappers van het Amerikaanse ruimtevaartinstituut NASA.
Te zien zijn onder meer de poollichten, de manen en de ringen van de grootste planeet van ons zonnestelsel. Duidelijk zichtbaar is ook de grote rode vlek, een enorme aanhoudende storm die in de 17de eeuw voor het eerst werd waargenomen. Die is twee tot drie keer zo groot als de Aarde. De vlek is in deze foto wit, omdat hij veel zonlicht weerkaatst.
De foto's van Jupiter zijn bewerkt, zodat de belangrijkste kenmerken meer opvallen. Zo hebben de poollichten een rode gloed gekregen. Nevel bij de noord- en zuidpool worden gekenmerkt door de gele en groene tinten. Een derde filter, in het blauw, versterkt het licht dat wordt weerkaatst door een grote wolk. De wittere plekken op de planeet zijn waarschijnlijk hooggelegen wolken.
"We hadden niet verwacht dat de foto's zo goed zouden zijn. Het is echt ongelofelijk", zegt astronoom Imke de Pater. De Nederlandse Jupiter-onderzoeker is verbonden aan de Universiteit van Californië in Berkeley. "Het is echt opmerkelijk dat we in één foto behalve de details van Jupiter, ook zijn ringen, kleine satellieten en zelfs sterrenstelsels kunnen zien."
Cassini/Juno nog beter:quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:25 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Eerlijk gezegd vind ik de foto niet beter dan de foto’s die de Hubble maakt
De James Webb telescoop is interessant voor hele andere zaken.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:25 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Het hele punt is dat je op de JW fotos andere zaken ziet dan op die van Hubble, diep infrarood. Verder zijn JW noch Hubble eigenlijk bedoeld om de Planeten te fotograferen, dat dient vooral de publiciteit en funding.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 10:25 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Edit, dat is Saturnusquote:Op dinsdag 23 augustus 2022 12:00 schreef speknek het volgende:
Ik heb wel het gevoel dat dit de eerste foto is van Jupiter waar je de ring en de planeet ziet? Tot nu toe alleen nog foto's gezien van de één of de ander.
De James Webb zorgt ervoor dat geldende kosmologische theorieën tegen het licht gehouden moeten worden.quote:Webb telescope spots super old, massive galaxies that shouldn’t exist
In a new study, an international team of astrophysicists has discovered several mysterious objects hiding in images from the James Webb Space Telescope: six potential galaxies that emerged so early in the universe’s history and are so massive they should not be possible under current cosmological theory.
Aanvulling: https://www.hln.be/wetens(...)en-bestaan~a26d5242/quote:Op donderdag 23 februari 2023 21:30 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ twitter ]
[..]
De James Webb zorgt ervoor dat geldende kosmologische theorieën tegen het licht gehouden moeten worden.
Dit is echt prachtigquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |