abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202695646
De afgelopen 3 maanden merk ik dat ik steeds meer moet boeren. En dan bedoel ik bij alles. Nuchtere maag, water drinken, gewoon pasta eten. Voortdurend. Soms voel ik boeren vastzitten, dan wil ik boeren, maar het gebeurt niet. Als ik water drink dan is het alsof ik bij elke slok die naar binnen gaat iets voel borrelen in mijn slokdarm (achter linkerborst). En soms komen er gorgel geluiden uit mijn keel, alsof er heel veel speeksel vloeit. Ik liep hier 2,5 maand mee rond, en dacht dat het misschien hyperventilatie (verkeerd ademen) en aerofagie (luchthappen) was. Veel stress en al, en dit soort klachten die ik daarvan krijg, helpen natuurlijk niet, vicieuze cirkel.

2 weken geleden begon ik ook een lichte kriebel onder mijn keel te voelen. Iets heel aparts is dat ik in de dagen erna enkele keren heb meegemaakt dat ik een hap eten doorslik en er dan een soort zucht uit mijn keel komt, moeilijk uit te leggen. Sinds 1,5 week heb ik ook een bittere smaak in mijn keel en rond de avond doet mijn keel ook pijn (een beetje dat gevoel in je keel wanneer je koorts gaat krijgen). Keelpijn met mijn werk is niet te doen, donderdag toch maar naar de dokter gegaan.

Ik verwachtte dat de dokter mij naar stress of spanning zou vragen, maar al na het zeggen dat ik van alles moet boeren, geeft hij aan dat het maagzuur is. Nu heb ik de symptonen van maagzuur gezien, en dat lijkt niet geheel op wat ik heb.

Geen pijn achter borst, ik kan gewoon slapen, ook heb ik geen zure oprispingen (heb ik weleens meegemaakt na heel veel eten, en dat is echt vreselijk), maar ik ben geen dokter.

De dokter heeft mij een proefbehandeling Famotidine meegegeven, dat is een maagzuurremmer, deze moet ik 14 dagen 2x per dag slikken. Daar ben ik inmiddels de derde dag nu braaf mee bezig, fingers crossed dat ik geen bijwerkingen krijg.

De dokter noemt het wel een proefbehandeling, maar hij lijkt er van overtuigd dat mijn klachten binnen een paar dagen minder zullen zijn. Dat zei hij ook toen ik zijn diagnose openlijk in twijfel trok, hij lachte toen en zei als je de maagzuurremmer slikt, zullen je klachten binnen een paar dagen al minder zijn. Geen vervolgafspraak, geen verzoek om over 2 weken toch even te laten weten hoe het gaat. De dokter lijkt er zeker van te zijn dat ik met de maagzuurremmer over 2 weken weer de oude ben. Dat begrijp ik niet.

Ik heb inmiddels veel gelezen over brandend maagzuur, en dat is niet iets dat zomaar verdwijnt? Het kan inderdaad even wegtrekken door medicijnen, maar daarna komt het toch altijd terug. Ik vind het bizar dat de huisarts dus niet de oorzaak wil achterhalen.

Als ik het goed begrijp kan je brandend maagzuur in 2 groepen onderscheiden:

-Incidentele brandend maagzuur: Dan heb je even een oprisping, en soms heb je dan een paar uur of een dagje nog last. Sluitklepje van je maag naar slokdarm functioneert even niet goed. Hierbij zou een commercieel middel als Rennie kunnen helpen.
-Langdurige brandend maagzuur: Dan heb je dagen, weken, maanden brandend maagzuur. En dat moet dan door een middenrifbreuk komen. In dit geval heb je eigenlijk een maagbinder nodig.

Ik heb dit al 3 maanden. Op sommige dagen lijkt het minder, op andere dagen erger, maar dit zou silent reflux genoemd worden in plaats van acid reflux. Bij het laatste heb je bijvoorbeeld een branderig gevoel achter je hart. Ik heb dat niet. Maar hier zou dus sprake van een middenrifbreuk moeten zijn. Hoort mijn dokter dit niet te willen achterhalen?

Natuurlijk zie ik op tegen een gastroscopie, maar 5 of 10 minuten afzien vs maandenlang mogelijk onnodig medicijnen slikken, ik kies wel voor paar minuten met behulp van roesje afzien.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk het volgende: Is er hier iemand die langdurig brandend maagzuur had, en die daar nu helemaal (zonder medicijnen te slikken) daar geen last meer van heeft?
pi_202695812
Ik heb al jaren last gehad van brandend maagzuur, bij mij is het vooral voeding gerelateerd.

Vlak voor ik naar bed ga eten is niet handig, en pittig of vet eten helemaal niet. Om over chocola of snoep nog maar te zwijgen, dat is een recipe for disaster. Er bestaan een aantal voedingsmiddelen die dat gewoon triggeren.

Het is zeker ook niet altijd gezegd dat het een middenrifbreuk is. Maagzweer is ook oorzaak bijvoorbeeld. Of roken, drank, overgewicht.

Bij mij is het wel stuk minder dan vroeger, behalve dus als ik het zelf met voeding opwek
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_202696015
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 00:06 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb al jaren last gehad van brandend maagzuur, bij mij is het vooral voeding gerelateerd.

Vlak voor ik naar bed ga eten is niet handig, en pittig of vet eten helemaal niet. Om over chocola of snoep nog maar te zwijgen, dat is een recipe for disaster. Er bestaan een aantal voedingsmiddelen die dat gewoon triggeren.

Het is zeker ook niet altijd gezegd dat het een middenrifbreuk is. Maagzweer is ook oorzaak bijvoorbeeld. Of roken, drank, overgewicht.

Bij mij is het wel stuk minder dan vroeger, behalve dus als ik het zelf met voeding opwek
Jaren :X wat vervelend. Ik merk inmiddels ook al dat bepaalde dingen eten of drinken gewoon niet meer gaat. Een slokje cola light en het borrelt onder mijn linkerborst, volgens mij is dat het einde van de slokdarm bij de overgang naar de maag, vervolgens moet ik inwendig boeren, en dit is heel naar :'( Ik heb hetzelfde probleem met pittig eten.

Wat ik ook merk is dat mijn slokdarm, weer het gedeelte achter mijn linkerborst, veel gevoeliger voor temperatuurverschillen is geworden, koud water voel ik heel vervelend stromen en even enkele secondes hangen en vervolgens of langzaam mijn maag in druppelen of juist snel en dat voelt als een waterval. Zelfde probleem met soep, thee en koffie. Als het een pittige soep is brandt mijn borstkast gewoon. O ja, en merkte dit gisteren zelfs met warme pasta. Ik weet dat we dit zo nu en dan gewoon voelen, maar het voelt nu echt oncomfortabel.

Maar is er bij jou nooit een gastroscopie of ander onderzoek gedaan om echt de oorzaak te achterhalen?
pi_202696076
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 00:19 schreef milashar het volgende:

[..]
Jaren :X wat vervelend. Ik merk inmiddels ook al dat bepaalde dingen eten of drinken gewoon niet meer gaat. Een slokje cola light en het borrelt onder mijn linkerborst, volgens mij is dat het einde van de slokdarm bij de overgang naar de maag, vervolgens moet ik inwendig boeren, en dit is heel naar :'( Ik heb hetzelfde probleem met pittig eten.

Wat ik ook merk is dat mijn slokdarm, weer het gedeelte achter mijn linkerborst, veel gevoeliger voor temperatuurverschillen is geworden, koud water voel ik heel vervelend stromen en even enkele secondes hangen en vervolgens of langzaam mijn maag in druppelen of juist snel en dat voelt als een waterval. Zelfde probleem met soep, thee en koffie. Als het een pittige soep is brandt mijn borstkast gewoon. O ja, en merkte dit gisteren zelfs met warme pasta. Ik weet dat we dit zo nu en dan gewoon voelen, maar het voelt nu echt oncomfortabel.

Maar is er bij jou nooit een gastroscopie of ander onderzoek gedaan om echt de oorzaak te achterhalen?
Ja, nu moet ik er wel bij zeggen dat het dan niet dag in dag uit was hoor :+ Maar heb wel lang regelmatig omeprazol geslikt. Goed spul was dat wel, maar echt niet heel goed voor je.

Ja, koolzuur was ik vergeten, dat is ook echt hell. Gek genoeg kan ik bier best goed handelen maar wijn gek genoeg brand mijn slokdarm van weg :')

Nee, dat niet. Heb ik nu ook niet echt behoefte aan. Nog wat kilo's eraf en dan zal het wel steeds minder en minder worden, ik rook niet en drink nauwelijks dus dat scheelt.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_202697155
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 23:57 schreef milashar het volgende:
Ik liep hier 2,5 maand mee rond, en dacht dat het misschien hyperventilatie (verkeerd ademen) en aerofagie (luchthappen) was. Veel stress en al, en dit soort klachten die ik daarvan krijg, helpen natuurlijk niet, vicieuze cirkel.

..

Ik verwachtte dat de dokter mij naar stress of spanning zou vragen, maar al na het zeggen dat ik van alles moet boeren, geeft hij aan dat het maagzuur is.
Heb je veel last van stress?

En heb je al iets geëxperimenteerd met iets zoals ontspanningsoefeningen? Wat voel je dan?
Somebody that I used to know
  Spellchecker zondag 19 december 2021 @ 11:08:21 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202698720
Ik zou toch eens aandringen op zo'n gastroscopie .....
Maagzuurremmers werken prima maar zijn een noodoplossing.
  maandag 20 december 2021 @ 09:37:55 #7
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202715481
Ik slik al jaren omprazol omdat ik een gat heb in mijn middenrif waardoor constant maagzuur omhoog komt.

Wat maily zegt inderdaad zou ik een gastroscopie vragen.
pi_202715982
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 00:24 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja, nu moet ik er wel bij zeggen dat het dan niet dag in dag uit was hoor :+ Maar heb wel lang regelmatig omeprazol geslikt. Goed spul was dat wel, maar echt niet heel goed voor je.

Ja, koolzuur was ik vergeten, dat is ook echt hell. Gek genoeg kan ik bier best goed handelen maar wijn gek genoeg brand mijn slokdarm van weg :')

Nee, dat niet. Heb ik nu ook niet echt behoefte aan. Nog wat kilo's eraf en dan zal het wel steeds minder en minder worden, ik rook niet en drink nauwelijks dus dat scheelt.
Maar heb je ook echt keelpijn? En dat je veel boert? Want eigenlijk zijn mijn enige klachten:

-Veel boeren, bij alles
-Soms keelpijn
-Soms lichte kriebel
-Zelden bittere smaak
-Ook rommelt er van alles in mijn slokdarm en maag als ik gewoon speeksel of droog slik

Ik twijfel aan de diagnose van de huisarts. Het kan best brandend maagzuur zijn, en dan stille reflux, maar het zou ook best iets anders kunnen zijn, lijkt me. Voor nu maak ik de door de huisarts voorgeschreven Famotidine kuur af, hoop alleen dat dit geen kwaad kan, mocht het geen maagzuur zijn. Al mijn klachten kunnen ook best bij luchthappen voorkomen.
pi_202715999
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 05:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Heb je veel last van stress?

En heb je al iets geëxperimenteerd met iets zoals ontspanningsoefeningen? Wat voel je dan?

Ja, deze klachten zorgen wel voor stress. Ik heb nog geen ontspanningsoefeningen gedaan, wel de huisarts verzocht mij door te wijzen naar de logopodist/fysio, want mogelijk slik ik krampachtiger. Mijn keel voelt namelijk wel gespannen aan. En dat kan best doorwerken naar mijn slokdarm. Helaas zegt de huisarts enkel dat dit doorverwijzen altijd nog kan.
pi_202716019
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 11:08 schreef maily het volgende:
Ik zou toch eens aandringen op zo'n gastroscopie .....
Maagzuurremmers werken prima maar zijn een noodoplossing.
Ik ga die rotzooi sowieso niet meer dan 2 weken slikken. Over 1,5 week, zodra ik de kuur af heb, neem ik weer even contact op met de huisarts.
pi_202716034
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 09:37 schreef LPFAN het volgende:
Ik slik al jaren omprazol omdat ik een gat heb in mijn middenrif waardoor constant maagzuur omhoog komt.

Wat maily zegt inderdaad zou ik een gastroscopie vragen.
Wat vervelend, -O- is een gat hetzelfde als een breuk?
pi_202716286
Zelf heb ik hier ook een lange tijd last van gehad, eerst was het dan wel, dan niet, vaak rennies gegeten om het te sussen en toen was het goed.

Huisarts heeft me op een gegeven moment iets voorgeschreven hiervoor, dit moest ik ook 2 weken intensief in nemen en dat was om je maag een soort van reset te geven waardoor het weg zou trekken, en ik moet zeggen dat ik er nu al een jaar geen last mee van heb gehad.
pi_202716859
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:25 schreef milashar het volgende:

[..]
Ja, deze klachten zorgen wel voor stress. Ik heb nog geen ontspanningsoefeningen gedaan, wel de huisarts verzocht mij door te wijzen naar de logopodist/fysio, want mogelijk slik ik krampachtiger. Mijn keel voelt namelijk wel gespannen aan. En dat kan best doorwerken naar mijn slokdarm. Helaas zegt de huisarts enkel dat dit doorverwijzen altijd nog kan.
Volgens mij kan je ook zonder doorverwijzing van je huisarts aankloppen bij een fysio of een logopedist. Weet dat niet helemaal zeker (want verandert elk jaar), maar dat zou je even kunnen uitzoeken (ook voor 2022).

Verder zou het een deel van je klachten kunnen verklaren en eventueel verergeren, want ik herken een deel, maar niet alles. Dat hele stuk uit post #3 herken ik niet.
  maandag 20 december 2021 @ 11:40:31 #14
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202717032
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:27 schreef milashar het volgende:

[..]
Wat vervelend, -O- is een gat hetzelfde als een breuk?
Ja
pi_202720607
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:46 schreef Sharuun01 het volgende:
Zelf heb ik hier ook een lange tijd last van gehad, eerst was het dan wel, dan niet, vaak rennies gegeten om het te sussen en toen was het goed.

Huisarts heeft me op een gegeven moment iets voorgeschreven hiervoor, dit moest ik ook 2 weken intensief in nemen en dat was om je maag een soort van reset te geven waardoor het weg zou trekken, en ik moet zeggen dat ik er nu al een jaar geen last mee van heb gehad.
Dit is echt mijn droom, dat het na 2 weken slikken over is. Ik heb inmiddels 4 dagen geslikt, 7 tabletten, maar gisteravond dus de tweede dosis van de dag vergeten. 'S ochtends begon het boeren weer gelijk. Ik hoop dat dat het na 1,5 week slikken wel effect heeft.
pi_202720638
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:27 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Volgens mij kan je ook zonder doorverwijzing van je huisarts aankloppen bij een fysio of een logopedist. Weet dat niet helemaal zeker (want verandert elk jaar), maar dat zou je even kunnen uitzoeken (ook voor 2022).

Verder zou het een deel van je klachten kunnen verklaren en eventueel verergeren, want ik herken een deel, maar niet alles. Dat hele stuk uit post #3 herken ik niet.
Ik zal dat sowieso nog even nakijken.

Dat stuk uit post #3 vind ik het vervelendst. Ik weet dat de slokdarm aan de linkerkant loopt, maar zodra ik bijvoorbeeld koud water drink, voel ik dat daar heel irritant stromen. Lauw water voel ik gelukkig niet. Ik vermoed dus dat mijn slokdarm ook gevoeliger is, tenzij het inmiddels ontstoken is.
pi_202720645
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:40 schreef LPFAN het volgende:

[..]
Ja
Zou je dan je hele leven iets moeten slikken? Of kan het ook vanzelf minder worden, het maagzuur bedoel ik?
pi_202720706
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:23 schreef milashar het volgende:

[..]
Dit is echt mijn droom, dat het na 2 weken slikken over is. Ik heb inmiddels 4 dagen geslikt, 7 tabletten, maar gisteravond dus de tweede dosis van de dag vergeten. 'S ochtends begon het boeren weer gelijk. Ik hoop dat dat het na 1,5 week slikken wel effect heeft.
een keer overslaan zou niet echt uit mogen maken denk ik, ik had er persoonlijk ook nog 5 over aan het einde van de kuur dus ergens wel eens iets vergeten.

Maar hiermee geef je dus wel aan dat de pillen op dit moment wel helpen, en het probleem eigenlijk dus wel je maagzuur is
  maandag 20 december 2021 @ 16:35:58 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_202720762
Aansluitend op deze topic hoop ik vooral op wat (huis) middelen om de symptomen te verzachten. Dat naast natuurlijk reguliere hulp.

Mijn vriend zit in een regulier traject, krijgt maagzuur remmers, heeft een gastroscopie gehad al, maar er is nog geen uitsluitsel/oplossing. In de tussentijd zit hij wel met maag problemen.
Er zijn wel laesies gevonden, maar niets acuuts en ook geen waarom.

De gewone zaken. Geen alcohol, geen pittig eten of andere zaken, is bekend. Maar hij leeft al vrij gezond. Aan stress werkt hij, heeft er al ruimte in gemaakt voordat ik hem ontmoette en werkt daar nog meer aan. Maar meer dan die algemene adviezen is er tot nu toe niet.

Zaken die bij kunnen dragen zijn dus welkom.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_202720849
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 00:06 schreef Fok-it het volgende:
Hier idem dito. Als ik van die gevulde muizen/kikkers eet met Sinterklaas of gevulde kerstkransjes met Kerst dan is het gegarandeerd raak. Maagzuur als de hel.

Nadeel is, ik ben werkelijk verzot op die dingen. Zet ze neer en ik vreet er 20. Ook al weet ik dat ik dat de komende dagen en nachten ga bekopen met maagzuur en oprispingen in de nacht dat je denkt dat je moet overgeven.

Mijn partner lost dit op door ze niet te kopen of er slechts 1 neer te leggen. Dat gaat wel goed gelukkig.

Ontopic: ik zou eerst eens wachten wat dit doet. De dokter is niet gek.
pi_202721084
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:41 schreef Coritchando het volgende:

[..]
Hier idem dito. Als ik van die gevulde muizen/kikkers eet met Sinterklaas of gevulde kerstkransjes met Kerst dan is het gegarandeerd raak. Maagzuur als de hel.

Nadeel is, ik ben werkelijk verzot op die dingen. Zet ze neer en ik vreet er 20. Ook al weet ik dat ik dat de komende dagen en nachten ga bekopen met maagzuur en oprispingen in de nacht dat je denkt dat je moet overgeven.

Mijn partner lost dit op door ze niet te kopen of er slechts 1 neer te leggen. Dat gaat wel goed gelukkig.

Ontopic: ik zou eerst eens wachten wat dit doet. De dokter is niet gek.
Heb je dit weleens ervaren?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme

Echt, doodeng :') Dan word je dus gewoon letterlijk stikkend wakker. Bepaald eten net voor je gaat slapen is ook een trigger, of sowieso eten vlak voor je gaat slapen
pi_202721193
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Aansluitend op deze topic hoop ik vooral op wat (huis) middelen om de symptomen te verzachten. Dat naast natuurlijk reguliere hulp.

Mijn vriend zit in een regulier traject, krijgt maagzuur remmers, heeft een gastroscopie gehad al, maar er is nog geen uitsluitsel/oplossing. In de tussentijd zit hij wel met maag problemen.

De gewone zaken. Geen alcohol, geen pittig eten of andere zaken, is bekend. Maar hij leeft al vrij gezond. Aan stress werkt hij, heeft er al ruimte in gemaakt voordat ik hem ontmoette en werkt daar nog meer aan. Maar meer dan die algemene adviezen is er tot nu toe niet.

Baking soda, te koop bij AH en goedkoper bij de Chinese toko.

bron

Spellchecker maandag 20 december 2021 @ 17:07:05 #23
197773 crew  maily
pi_202721237
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 17:03 schreef Mylene het volgende:

[..]
Baking soda, te koop bij AH en goedkoper bij de Chinese toko.

bron

[ afbeelding ]
Sligro heeft het ook.
pi_202721376
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:56 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Heb je dit weleens ervaren?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme

Echt, doodeng :') Dan word je dus gewoon letterlijk stikkend wakker. Bepaald eten net voor je gaat slapen is ook een trigger, of sowieso eten vlak voor je gaat slapen
Gelukkig niet, klinkt doodeng inderdaad!
pi_202721413
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Ik zou vooral niet teveel rare experimenten gaan doen zolang de onderzoeken lopen. Als het een eenvoudig ding was, dan was het al opgelost. Met huis tuin en keuken hocus-pocus ga je geen ingewikkelde dingen oplossen.

Voor je het weet maak je meer kapot dan je lief is of verdoezel je de oorzaak van het probleem waardoor de artsen het over het hoofd zien. Ben je veel verder van huis.
pi_202721438
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 17:07 schreef maily het volgende:

[..]
Sligro heeft het ook.
Ja en de Makro. Alleen heb je dan wel een pasje nodig.
pi_202721554
De apotheek verkoopt zuiveringszout en soms heet het daar maagzout, de Turkse winkel heeft strooibussen Karbonat, het is allemaal hetzelfde.
pi_202721737
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:31 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
een keer overslaan zou niet echt uit mogen maken denk ik, ik had er persoonlijk ook nog 5 over aan het einde van de kuur dus ergens wel eens iets vergeten.

Maar hiermee geef je dus wel aan dat de pillen op dit moment wel helpen, en het probleem eigenlijk dus wel je maagzuur is
Ik heb echt geen idee. Het klopt dat de klachten minder leken, maar de afgelopen 3 maanden zijn er genoeg dagen geweest dat ik nergens last van had. Dus wie weet waren de afgelopen dagen nou net die dagen.

Ik hoop trouwens niet dat het maagzuur is, ik ben een ramp met capsules/tabletten/pillen slikken. Ik zie het al gebeuren dat ik als de klachten blijven een gastroscopie krijg en er een middenrifbreuk of slokdarmontsteking wordt ontdekt :X

Ik hoop gewoon echt dat ik verkeerd adem, teveel lucht binnenkrijg, daardoor veel moet boeren, en veel boeren + lucht leidt natuurlijk tot keel irritatie en al.

De brandend maagzuur theorie begrijp ik niet. Er brandt niets. Ik heb geen oprispingen, dus dat ik boer en er eten of maaginhoud naar boven komt. Ik boer alleen maar lucht. Dit zou stille reflux kunnen zijn, maar daar schiet ik ook niet mee op, als ik dat weet. Dan zullen er dus periodes zijn dat ik niets weet, terwijl mijn slokdarm lekker begint te ontsteken. -O-
  maandag 20 december 2021 @ 18:00:42 #29
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202721995
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:25 schreef milashar het volgende:

[..]
Zou je dan je hele leven iets moeten slikken? Of kan het ook vanzelf minder worden, het maagzuur bedoel ik?
Ik slik voor de rest van mijn leven omprazol. Als ik een dag vergeet ga ik door de grond van de pijn door het maagzuur.
  maandag 20 december 2021 @ 18:01:20 #30
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202722000
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 17:41 schreef milashar het volgende:

[..]
Ik heb echt geen idee. Het klopt dat de klachten minder leken, maar de afgelopen 3 maanden zijn er genoeg dagen geweest dat ik nergens last van had. Dus wie weet waren de afgelopen dagen nou net die dagen.

Ik hoop trouwens niet dat het maagzuur is, ik ben een ramp met capsules/tabletten/pillen slikken. Ik zie het al gebeuren dat ik als de klachten blijven een gastroscopie krijg en er een middenrifbreuk of slokdarmontsteking wordt ontdekt :X

Ik hoop gewoon echt dat ik verkeerd adem, teveel lucht binnenkrijg, daardoor veel moet boeren, en veel boeren + lucht leidt natuurlijk tot keel irritatie en al.

De brandend maagzuur theorie begrijp ik niet. Er brandt niets. Ik heb geen oprispingen, dus dat ik boer en er eten of maaginhoud naar boven komt. Ik boer alleen maar lucht. Dit zou stille reflux kunnen zijn, maar daar schiet ik ook niet mee op, als ik dat weet. Dan zullen er dus periodes zijn dat ik niets weet, terwijl mijn slokdarm lekker begint te ontsteken. -O-
Ik zou echt even richting huisarts gaan als ik jou was.
pi_202722212
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:00 schreef LPFAN het volgende:

[..]
Ik slik voor de rest van mijn leven omprazol. Als ik een dag vergeet ga ik door de grond van de pijn door het maagzuur.
Wat erg, dat is toch helemaal niet goed voor je lever en nieren?
pi_202722218
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:01 schreef LPFAN het volgende:

[..]
Ik zou echt even richting huisarts gaan als ik jou was.
Ik maak nog even de kuur af, als hij me weer ziet komen en hoort twijfelen over zijn diagnose wordt het niets.
  maandag 20 december 2021 @ 18:38:09 #33
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202722444
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:19 schreef milashar het volgende:

[..]
Wat erg, dat is toch helemaal niet goed voor je lever en nieren?
Mijn nieren zijn al dood _O- maar Omprazol is niet de oorzaak. Maar goed is het natuurlijk niet, klopt maar het werkt. Een operatie heeft geen zin bijvoorbeeld.
  maandag 20 december 2021 @ 18:38:20 #34
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202722448
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:19 schreef milashar het volgende:

[..]
Ik maak nog even de kuur af, als hij me weer ziet komen en hoort twijfelen over zijn diagnose wordt het niets.
Oke
pi_202725415
Dit is nieuw: Ik heb zojuist kipstukjes gebakken in olie en wat peper. Elke keer dat ik zo'n kipstukje inslik, voel ik geborrel in mijn onder-slokdarm of maag. Alsof het door de olie/peper moeite heeft het te verwerken. :{w

Ben hier klaar mee, blijkt trouwens dat mijn moeder ook omeprazol slikt en dat levenslang moet doen. Heb de capsules bekeken, nooit dat ik dat doorslik, maar gelukkig mag je de capsule openen en die korreltjes middels appelmoes ook inslikken. Vind ik prima, dus _O_
pi_202732659
Famotidine is een ramp, voel me zo opgeblazen. Bovenkant buik doet gewoon zeer. Ik hoop niet dat je van die opgeblazen druk juist een middenrifbreuk kan krijgen.

Maar het boeren is wel minder, na weer 3 van die pillen....na vandaag nog 8 dagen. Ik vrees al volgende week donderdag, want dan komt het net zo hard weer terug. Met vooruitziende blik, maak ik alvast een afspraak met de huisarts, voor donderdag. Ik hoop niet dat die met vakantie is.
pi_202735306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 10:29 schreef milashar het volgende:
Ik hoop niet dat die met vakantie is.
Of juist wel, dan heb je een ander :+
pi_202737135
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Of juist wel, dan heb je een ander :+
Het mooiste aan mijn huisarts is, dat ik me nu nog slechter voel. Maar wie weet komt dit doordat ik de kuur afgebroken had. Van donderdag t/m zondag ging het goed. Zondagavond vergat ik een dosis, en de volgende dag was het boeren er weer, en best extreem. Was voor die pillen nooit zo erg. Snel maandag weer begonnen met alles bijhouden, maar ik voel me nu wel beroerd. Alsof je geen dosis mag vergeten of alsof ik nu weer opnieuw ben begonnen na de vergeten dosis, maar nu kan mijn lichaam er niet meer tegen. Ik heb een nare buikpijn, steken in mijn bovenbuik, darmen rommelen, steken in mijn borst. Allemaal dingen waar ik nooit last van had. Dat is het probleem van de medische molen en tabletten. Uiteindelijk gaat het meestal veel slechter met je. Nou ja, ik kijk het nog een dag aan, als de "bijwerkingen" morgen ook nog blijven, dan bel ik donderdag even de huisarts.

Stiekem hoop ik dat ik nog tot volgende week woensdag gewoon deze kuur kan afmaken, en dat ik dan volgende week donderdag wakker word, en alle klachten (was er eigenlijk maar 1: lucht boeren, dus niet eens echt een klacht) voorbij zijn.
pi_202737432
If you miss doses or don’t take the drug on schedule: Your medication may not work as well or may stop working completely. For this drug to work well, a certain amount needs to be in your body at all times.

Lekker dan....verklaart veel.

Maar is ook de meest zinloze tablet ooit:

If you stop taking the drug suddenly or don’t take it at all: Your acid reflux, heartburn, or ulcer symptoms may not get better or may get worse.

:') levenslang slikken?
  Spellchecker dinsdag 21 december 2021 @ 15:56:52 #40
197773 crew  maily
pi_202737558
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:47 schreef milashar het volgende:
If you miss doses or don’t take the drug on schedule: Your medication may not work as well or may stop working completely. For this drug to work well, a certain amount needs to be in your body at all times.

Lekker dan....verklaart veel.

Maar is ook de meest zinloze tablet ooit:

If you stop taking the drug suddenly or don’t take it at all: Your acid reflux, heartburn, or ulcer symptoms may not get better or may get worse.

:') levenslang slikken?
Jammer dat je dat niet eerst hebt gelezen en bv een alarm op je telefoon hebt gezet ter herinnering.
  dinsdag 21 december 2021 @ 16:21:52 #41
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_202737999
Mijn vrouw had ook zoiets.
Slikte zich wezenloos aan allerlei 'rennie' achtige pillen en at bijna niets meer.

Toch nog maar eens een onderzoek via de HA, waarbij maar weer eens een ontlasting onderzoek werd gedaan in een lab.
De vorige keren was daar niets uit gekomen, dus we hadden weinig hoop, maar nu kreeg ze te horen dat er een bacteriële infectie was aangetroffen in het maag darm kanaal.

Medicatie daartegen sloeg meteen aan, binnen drie dagen kon ze weer normaal eten, en ze ziet er ook meteen weer wat gezonder uit.

Dit is heel recent overigens, maar ik heb de hoop dat het probleem nu echt getackeld is.
pi_202738092

Mooi kort filmpje over het hoe en waarom. :)
pi_202738175
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 15:56 schreef maily het volgende:

[..]
Jammer dat je dat niet eerst hebt gelezen en bv een alarm op je telefoon hebt gezet ter herinnering.
Staat dan ook niet op de Nederlandstalige apotheek bijsluiter. Staat alleen dat je een vergeten dosis zo snel mogelijk weer moet innemen. Maar ik doe maar alsof ik nu opnieuw begonnen ben. Dus dan zit ik op 1,5 dag -O-
pi_202738210
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:21 schreef DrDarwin het volgende:
Mijn vrouw had ook zoiets.
Slikte zich wezenloos aan allerlei 'rennie' achtige pillen en at bijna niets meer.

Toch nog maar eens een onderzoek via de HA, waarbij maar weer eens een ontlasting onderzoek werd gedaan in een lab.
De vorige keren was daar niets uit gekomen, dus we hadden weinig hoop, maar nu kreeg ze te horen dat er een bacteriële infectie was aangetroffen in het maag darm kanaal.

Medicatie daartegen sloeg meteen aan, binnen drie dagen kon ze weer normaal eten, en ze ziet er ook meteen weer wat gezonder uit.

Dit is heel recent overigens, maar ik heb de hoop dat het probleem nu echt getackeld is.
Wat fijn dat je vrouw nu van haar klachten af is :)

Ik heb zelf niets ondernomen, ben direct naar huisarts gegaan. Die schrijft direct maagzuurremmers voor -O- maar ik weet het niet -O-
pi_202738273
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:26 schreef blessed19 het volgende:

Mooi kort filmpje over het hoe en waarom. :)
Ja, maar dat heb ik dus niet. Geen heartburn. Geen zuur. Geen oprispingen (boeren met zuur of eten). Niet misselijk. Niks van dat alles.

Enige dat ik heb is dat boeren, en dat mijn maag het voelt als ik nu pittig eet of koude/warme dranken nuttig. Maar wie weet was dat altijd, alleen let ik er nu gewoon meer op :|W Het was pas toen ik keelpijn en bittere smaak en kriebel in mijn keel kreeg dat ik naar de huisarts ging. Maar die huisarts zei dat hij daar niets aan kan doen, en dat ik maar paracetamol moet innemen 8)7 Je zou denken dat hij dat in verband met het maagzuur zou brengen. Maar de keelklachten waren even. Misschien door het koude weer? Nu geen last namelijk meer.
pi_202738318
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:35 schreef milashar het volgende:

[..]
Ja, maar dat heb ik dus niet. Geen heartburn. Geen zuur. Geen oprispingen (boeren met zuur of eten). Niet misselijk. Niks van dat alles.

Enige dat ik heb is dat boeren, en dat mijn maag het voelt als ik nu pittig eet of koude/warme dranken nuttig. Maar wie weet was dat altijd, alleen let ik er nu gewoon meer op :|W Het was pas toen ik keelpijn en bittere smaak en kriebel in mijn keel kreeg dat ik naar de huisarts ging. Maar die huisarts zei dat hij daar niets aan kan doen, en dat ik maar paracetamol moet innemen 8)7 Je zou denken dat hij dat in verband met het maagzuur zou brengen. Maar de keelklachten waren even. Misschien door het koude weer? Nu geen last namelijk meer.
Vader van een maatje van me had ook zoiets, jaar later overleden aan kanker. ;(

Oftewel: second opinieonderzoek en evt ziekenhuisbezoek eisen.
pi_202738386
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:38 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Vader van een maatje van me had ook zoiets, jaar later overleden aan kanker. ;(

Oftewel: second opinieonderzoek en evt ziekenhuisbezoek eisen.
Is de huisarts dan verantwoordelijk, als mij zoiets overkomt of mijn juiste diagnose te laat?
pi_202738412
Jarenlang last van gehad. Sinds ik melk in de koffie doe is het een heel stuk minder.
pi_202738679
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:43 schreef milashar het volgende:

[..]
Is de huisarts dan verantwoordelijk, als mij zoiets overkomt of mijn juiste diagnose te laat?
Het zal bij jou vast niet zo erg zijn, maar ik zou me niet laten afschepen met een aspirientje
pi_202738846
Ga eens even snel met de huisarts praten. Je wantrouwt z'n diagnose. Bespreek dat met hem /haar, niet hier op een forum. Je zal er met je huisarts uit moeten komen of niet. Je vraagt nu steeds meer om medisch advies op fok en dat moet je denk ik niet willen. Regel het met je huisarts.
  Spellchecker dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:21 #51
197773 crew  maily
pi_202738970
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:43 schreef milashar het volgende:

[..]
Hoeveel mensen hebben hier al gezegd dat je (terug) naar de huisarts moet en aandringen op verder onderzoek?
En wat heb je eraan als je huisarts ervoor verantwoordelijk is als het te laat is?
pi_202739343
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ga eens even snel met de huisarts praten. Je wantrouwt z'n diagnose. Bespreek dat met hem /haar, niet hier op een forum. Je zal er met je huisarts uit moeten komen of niet. Je vraagt nu steeds meer om medisch advies op fok en dat moet je denk ik niet willen. Regel het met je huisarts.
Nee hoor, ik wil alleen maar weten wat nog wel of niet normaal is. Want ik let nu natuurlijk op alles dat in mijn maag gebeurt, terwijl sommige dingen misschien wel heel gewoon zijn, alleen eerder lette ik niet op.
pi_202759374
Ach ja, je kunt altijd nog een poging wagen op viva
Oh wacht....
  Moderator donderdag 23 december 2021 @ 14:17:02 #54
155227 crew  Guppy
dus
pi_202769932
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:38 schreef milashar het volgende:

[..]
Nee hoor, ik wil alleen maar weten wat nog wel of niet normaal is. Want ik let nu natuurlijk op alles dat in mijn maag gebeurt, terwijl sommige dingen misschien wel heel gewoon zijn, alleen eerder lette ik niet op.
Hier zeg je iets heel belangrijks. Je zit jezelf namelijk enorm op te fokken, op alles te letten en daarmee verhoog je alleen maar je stress. Dus rustig aan, maak de kuur af en wordt het niet beter, ga dan terug naar de huisarts.

Oh en stop met Google ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_202780261
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 14:17 schreef Guppy het volgende:

[..]
Hier zeg je iets heel belangrijks. Je zit jezelf namelijk enorm op te fokken, op alles te letten en daarmee verhoog je alleen maar je stress. Dus rustig aan, maak de kuur af en wordt het niet beter, ga dan terug naar de huisarts.

Oh en stop met Google ;)
Klopt, ik heb in ieder geval al een afspraak gemaakt voor volgende week, de dag nadat ik klaar ben met de kuur.
pi_202780599
UPDATE: De pillenkuur werkt dus niet. En ik begin toch steeds zekerder te worden dat het allemaal gewoon lucht is. En geen brandend maagzuur, en als ik wel maagzuur heb, dan veroorzaakt dat in ieder geval niet mijn klachten.

Ik boer lucht, er borrelt lucht in mijn keel, slokdarm en maag. Als ik nu speeksel slik (dat doe ik krampachtig), kan ik gewoon zelf een soort luchtbel geborrel in mijn slokdarm/maag opwekken.

De KNO arts heeft immers ook al 2 maandjes geleden na het bekijken van mijn keel bevestigd dat hij niets van maagzuur ziet. En toen had ik dit lucht boeren ook al, en dat heb ik de KNO arts verteld. Hij voelde aan mijn keel en zei "je hebt het aardig op slot gegooid"

Ik vermoed, oke WEET, dat ik verkeerd en krampachtig slik. Of dat nou water is of eten. En dat begon ik een paar dagen voor de klachten ontstonden te doen. Er doet letterlijk een keelspiertje soms pijn als ik slik en ik voel gewoon lucht ritselen in mijn maag op dit moment.

Ik heb dus een afspraak bij de huisarts gemaakt op de dag dat de huisarts er niet zelf is, maar zijn vervanger. Ik hoop dat die wel bereid is naar mijn hele verhaal te luisteren in plaats van bij het woord "boeren" gelijk naar maagzuurremmers te grijpen.

Er komt geen eten of water naar boven als ik boer (dat is niet 1 keer gebeurd, sinds ik overmatig boer)
Geen branderig gevoel
Geen pijn
Absoluut niet misselijk

Ik weet dat het dan nog stille reflux kan zijn, maar die klachten zoals "hese stem" heb ik ook niet. Daar komt nog bij, dat ik niet weet hoe ik brandend maagzuur kan krijgen. En als ik het al heb/krijg, hoe moet ik dit dan genezen?

Ik rook niet, drink geen alcohol, thee, koffie, sinaasappelsap, citroensap, gewone sap, melk. Ik drink alleen water en amandelmelk (soms warm ik dat op).

Ik eet geen kaas, citrusvruchten. Soms eet ik wel tomaten en heel soms chocolade. Maar ik heb nooit ervaren dat ik ergens last van heb als ik dat eet. Wel heb ik uien en knoflook sinds de huisarts "brandend maagzuur" noemde, geschrapt. Ik wist even niet waar ik het anders in moest zoeken, dus kies ik voor dat.

Overgewicht heb ik ook niet echt? Die 4 kilo teveel volgens BMI heb ik er zo af, als dat het is.

Ik begrijp wel dat dit lastig is voor de huisarts. Als ik voortdurend lucht boer (ook al komt dat door luchthappen, stress, hyperventilatie) kan dat best druk op mijn maagklepjes zetten en leiden tot maagzuur, lijkt me? En daar heb ik dus die maagzuurremmers voor. Maar het overmatig boeren komt niet door het maagzuur. Dat komt door luchthappen. En van die enige echte klacht, ben ik dus niet af door tabletten slikken. Van maagzuur merk ik niets, dus die tabletten doen voor mijn gevoel niets |:(
pi_202796661
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 23:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE: En ik begin toch steeds zekerder te worden dat het allemaal gewoon lucht is.
Inderdaad, gebakken lucht. Je bent een verschrikkelijke hypochonder aan al je meticuleus uitgeschreven posts te zien en bovendien zelfdiagnostiseer je er als een paria op los.
pi_202804547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 08:34 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]
Inderdaad, gebakken lucht. Je bent een verschrikkelijke hypochonder aan al je meticuleus uitgeschreven posts te zien en bovendien zelfdiagnostiseer je er als een paria op los.
Dus jij zou het niet erg vinden als je ipv 20 keer per dag ineens 60 keer per dag lucht boert, daarvoor ga je naar de huisarts en die schrijft je zomaar maagzuurremmers voor die je langdurig (14 dagen 2 keer per dag) mag slikken?

Ik zit nu op 10 dagen. Ik boer nog steeds hetzelfde. IK HEB GEEN BRANDEND MAAGZUUR. Dat is geen zelfdiagnose. Je voelt maagzuur of je voelt het niet. Nooit last van gehad en nu ook niet.

Ik slik nu dus zooi die zomaar mijn maagzuur remt. Nog los van alle bijwerkingen, kan dat nooit goed zijn. O ja en dit:

Maagzuurremmers vaak onterecht voorgeschreven bij maagklachten, ook bij Maaike: 'Schokkend gezien de bijwerkingen'

Hogere kans op gezondheidsrisico's
'Verouderde behandelrichtlijnen, het niet volgen van richtlijnen en het ontbreken van goede patiënteninformatie' zijn volgens het Zorginstituut de redenen voor de overdiagnostiek en overbehandeling bij maagklachten. Ze vinden dat er nieuwe afspraken nodig zijn om die te verbeteren.

Want alleen in 2018 slikten maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders PPI's. Veel van de patiënten slikken de maagzuurremmers langdurig, wat tot gezondheidsrisico's kan leiden. Zo zouden de gebruikers ervan een hogere kans hebben op botbreuken, chronische nierschade en te maken kunnen krijgen met vitaminetekorten.

https://www.zorginstituut(...)n-vaak-onnodige-zorg

Nou leuk zeg. Vitamines krijg ik dus al 10 dagen niet goed binnen. Mijn botten verbrijzelen en ik mag zo aan de dialyse.

Ik ben boos. Moet nog zomaar 9 van die pilletjes slikken. Triest.
pi_202804589
Je bent al jaren een beruchte (gebande)poster op diverse fora met je idiote verhalen, misschien moet je eens psychische hulp gaan zoeken
pi_202804601
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:27 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Bedankt voor dit. Ik ga woensdag weer terug. Aan zomaar pillen doe ik niet mee, onnodige verwijzing naar MDL ook niet. Als HA weigert te verwijzen naar Logopodist/Fysio, dan ga ik er zelf achteraan.
  zondag 26 december 2021 @ 15:19:33 #61
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202821082
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef milashar het volgende:

[..]
Dus jij zou het niet erg vinden als je ipv 20 keer per dag ineens 60 keer per dag lucht boert, daarvoor ga je naar de huisarts en die schrijft je zomaar maagzuurremmers voor die je langdurig (14 dagen 2 keer per dag) mag slikken?

Ik zit nu op 10 dagen. Ik boer nog steeds hetzelfde. IK HEB GEEN BRANDEND MAAGZUUR. Dat is geen zelfdiagnose. Je voelt maagzuur of je voelt het niet. Nooit last van gehad en nu ook niet.

Ik slik nu dus zooi die zomaar mijn maagzuur remt. Nog los van alle bijwerkingen, kan dat nooit goed zijn. O ja en dit:

Maagzuurremmers vaak onterecht voorgeschreven bij maagklachten, ook bij Maaike: 'Schokkend gezien de bijwerkingen'

'Verouderde behandelrichtlijnen, het niet volgen van richtlijnen en het ontbreken van goede patiënteninformatie' zijn volgens het Zorginstituut de redenen voor de overdiagnostiek en overbehandeling bij maagklachten. Ze vinden dat er nieuwe afspraken nodig zijn om die te verbeteren.

Want alleen in 2018 slikten maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders PPI's. Veel van de patiënten slikken de maagzuurremmers langdurig, wat tot gezondheidsrisico's kan leiden. Zo zouden de gebruikers ervan een hogere kans hebben op botbreuken, chronische nierschade en te maken kunnen krijgen met vitaminetekorten.

Nou leuk zeg. Vitamines krijg ik dus al 10 dagen niet goed binnen. Mijn botten verbrijzelen en ik mag zo aan de dialyse.

Woooow.... doe even normaal zou ik zeggen.
pi_202861465
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef milashar het volgende:

[..]

Sorry hoor... Maar ik slik al 22 jaar maagzuurremmers, weliswaar in de kleinste dosis maar toch al 22 jaar. Ik ben geboren met een aandoening waardoor ik te veel maagzuur aan maak. En ik leef nog. Sterker nog, ik mag blij zijn dat ik op mijn 13e mijn medicijnen voorgeschreven kreeg want het risico op maagzweren of erger was echt een stuk groter dan mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Het is zeker zo dat te lang te hoge dosis van maagzuurremmers slecht is voor je gezondheid. Maar je gaat echt niet dood van 2 weken een hoge dosis maagzuurremmer. Het onderzoek gaat over mensen die een te hoge dosis of een niet-gediagnostiseerd probleem hebben maar waarbij de remmers "wel werken" terwijl er een andere oplossing mogelijk is.

Het is een goede test om te bekijken of het probleem hier ligt. Een gastroscopie is nou niet het meest fijne onderzoek om mee te beginnen. Wist je dat ook dood kunt gaan aan een overschot aan radiatie maar dat je bij de tandarts gewoon elke 3 jaar een foto mag laten maken zonder dat je 3 jaar van je leven afhaalt?

Oh en maagzuur kan ook andere klachten veroorzaken zelfs al heb je geen last van "zuur". De huisarts gaat gewoon netjes het rijtje af om je te diagnosticeren, dat is hoe dit werkt... Misschien komt hij/zij ook wel uit op een logopedist of fysio. Maar misschien zou ik gelijk een doorverwijzing vragen naar de psycholoog als ik de posts van anderen over je lees.
Fuck the EBU
pi_202871479
Beroerd. Maagzuur is dit niet, want de remmers hebben niks gedaan.
Nu weer dezelfde heftige keelpijn, lichte kriebel, en bittere smaak in mijn mond. Ook moet ik telkens speeksel slikken. Normaal zou ik denken dat er een griepje komt, maar ik had dit exact 2 weken geleden ook enkele dagen. Het is nooit compleet weggetrokken, maar er was geen bittere smaak meer en ook nauwelijks meer keelpijn. Morgenochtend weer naar de huisarts, maar zie er zo tegenop, want wat er morgen ook gebeurt, van die keelklachten ben ik natuurlijk niet ineens morgen wonderbaarlijk genoeg af.
  Moderator dinsdag 28 december 2021 @ 18:16:42 #64
441859 crew  Lenny77
pi_202872645
Ik word nerveus in jouw plaats als ik je posts zo lees...
Jij maakt jezelf helemaal gek!
Die maagzuurremmers kunnen helemaal niet zoveel kwaad als jij hier laat blijken ook al worden ze misschien teveel voorgeschreven. Plus 2 weken is NIET langdurig. Je gaat ook echt geen vitaminetekorten krijgen op 2 weken en je botten verbrijzelen ook niet.
Je gaat ook geen middenrifbreuk krijgen door wat lucht in je maag wat er zo te horen prima uit komt!
Jij bent krampachtig bezig met iets kleins en verergert het zo zelf naar gigantische vormen...
Vraag inderdaad die gastro aan en laat het even checken zodat je zeker erge dingen kan afvinken maar ga daarna maar even hulp zoeken voor je ademhaling en het weer normaal leren slikken.. Hier speelt eerder iets mentaals dan fysieks heb ik zo een vermoeden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202875240
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:16 schreef Lenny77 het volgende:
Ik word nerveus in jouw plaats als ik je posts zo lees...
Jij maakt jezelf helemaal gek!
Die maagzuurremmers kunnen helemaal niet zoveel kwaad als jij hier laat blijken ook al worden ze misschien teveel voorgeschreven. Plus 2 weken is NIET langdurig. Je gaat ook echt geen vitaminetekorten krijgen op 2 weken en je botten verbrijzelen ook niet.
Je gaat ook geen middenrifbreuk krijgen door wat lucht in je maag wat er zo te horen prima uit komt!
Jij bent krampachtig bezig met iets kleins en verergert het zo zelf naar gigantische vormen...
Vraag inderdaad die gastro aan en laat het even checken zodat je zeker erge dingen kan afvinken maar ga daarna maar even hulp zoeken voor je ademhaling en het weer normaal leren slikken.. Hier speelt eerder iets mentaals dan fysieks heb ik zo een vermoeden.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar keelpijn is keelpijn, een bittere smaak ook, kriebel in mijn keel ook. En gorgelgeluiden uit mijn keel zijn ook echt. Als brandend maagzuur afvalt, is dit dus iets veel ernstigers. Slokdarmontsteking, bacterie, slokdarmkanker, barrett slokdarm, achalasie, gastroparese, enorme middenrifbreuk enz. Hoe dan ook is dit niet goed. Die keelklachten kunnen niet door iets mentaals worden veroorzaakt.
  Moderator dinsdag 28 december 2021 @ 19:37:31 #66
441859 crew  Lenny77
pi_202875579
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 19:29 schreef milashar het volgende:

[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar keelpijn is keelpijn, een bittere smaak ook, kriebel in mijn keel ook. En gorgelgeluiden uit mijn keel zijn ook echt. Als brandend maagzuur afvalt, is dit dus iets veel ernstigers. Slokdarmontsteking, bacterie, slokdarmkanker, barrett slokdarm, achalasie, gastroparese, enorme middenrifbreuk enz. Hoe dan ook is dit niet goed. Die keelklachten kunnen niet door iets mentaals worden veroorzaakt.
Daarom die gastro om uit te sluiten. Een enorme middenrifbreuk had je trouwens echt wel geweten...
Maar onderschat niet wat je jezelf psychisch kan aanpraten he. Als jij je enorm aanspant dan ga je vanzelf wel keelpijn en een kriebel krijgen. Door zo op te letten met van alles kan je ook een droge mond krijgen en daardoor dat bittere proeven. Mensen met hyperventilatie hebben bv ook een droge mond en een opgeblazen gevoel.
Dus stap 1: kalmeer!
Stap 2: gastro
Stap 3: behandeling (fysiek of psychisch, hetgeen dan aan de orde is)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202892831
UPDATE:

Ik kom net van de huisarts.

Het slechte nieuws: Hij wil dat ik Famotidine troep nog een maand lang 2 keer per dag slik! Dat is toch niet goed? Dan zou ik het uiteindelijk 6 weken geslikt hebben. 6 WEKEN!!!

Het goede nieuws: Hij heeft me ook een verwijzing voor de logopedist gegeven.

Vraag is nu: Kan het kwaad om 6 weken lang, maar liefst 2 keer per dag Famotidine te slikken, als er helemaal geen brandend maagzuur is? Want dat weet de beste man niet zeker? En stel dat ik over 2 weken klachtenvrij ben ineens. Kan ik dan gewoon stoppen met die maagzuurremmer troep?
  woensdag 29 december 2021 @ 13:07:03 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202893750
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE:

Het slechte nieuws: Hij wil dat ik Famotidine troep nog een maand lang 2 keer per dag slik! Dat is toch niet goed? Dan zou ik het uiteindelijk 6 weken geslikt hebben. 6 WEKEN!!!

Vraag is nu: Kan het kwaad om 6 weken lang, maar liefst 2 keer per dag Famotidine te slikken, als er helemaal geen brandend maagzuur is? Want dat weet de beste man niet zeker? En stel dat ik over 2 weken klachtenvrij ben ineens. Kan ik dan gewoon stoppen met die maagzuurremmer troep?
Dat zijn nou typisch vragen die je stelt aan de huisarts of de apotheker.

[ Bericht % gewijzigd door Peejtur op 29-12-2021 15:19:57 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_202894349
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat zijn nou typisch vragen die je stelt aan de huisarts of de apotheker.
Heb besloten niks te slikken. Maak vandaag nog de kuur af. Morgen zoek ik een goede logopedist. Eerst daarmee aan de slag. Heb ik nog steeds last dan kan ik altijd nog een maandje met maagzuurremmers aanrommelen.

woensdag 29 december 2021 @ 13:48:27 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202894935
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:28 schreef milashar het volgende:

[..]
Heb besloten niks te slikken. Maak vandaag nog de kuur af. Morgen zoek ik een goede logopedist. Eerst daarmee aan de slag. Heb ik nog steeds last dan kan ik altijd nog een maandje met maagzuurremmers aanrommelen.
Het is best zorgelijk hoe je jezelf in de stress werkt over een kuurtje met maagzuurremmers. En dat je je huisarts kennelijk niet vertrouwt. Dat wordt nog wat, in de toekomst.

pi_202895646
Oke even for the record. Ik denk niet dat ik OP hiermee bereik want het lijkt erop dat ze posts die haar angsten niet bevestigen, niet leest. Maar mocht iemand anders dit lezen en daardoor denken dat hij/zij ook moedwillig vergiftigd wordt door de huisarts: 6 weken is géén langdurig gebruik. Het onderzoek waarnaar eerder verwezen wordt gaat over mensen die jarenlang maagzuurremmers slikken voor klachten waar ze met andere interventies ook vanaf zouden kunnen komen.

Ja, bijwerkingen van medicatie zijn echt. Het is goed dat ze bekend zijn. En genoemd worden. En dat we ons ervan bewust zijn dat medicatie ongewenste gevolgen kan hebben. Maar het wil niet zeggen dat we daardoor alle medicatie maar uit het raam moeten gooien en moeten leven met de pijn die ons allen wacht. Deze retoriek over bijwerkingen maakt mensen angstig om medicatie te nemen. Afgezien van het feit dat ze daardoor wellicht meer problemen hebben die op zich gemakkelijk verholpen zouden kunnen worden, is angst en stress ook een factor die veel condities verergert. Voor iedere patiënt die met een bepaalde klacht bij de huisarts kwam, met een paracetamolletje weggestuurde werd en helaas een half jaar later onder de groene zoden lag, zijn er honderden die een half jaar later alweer vergeten zijn waarvoor ze kwamen omdat het met een kleine ingreep of simpele medicatie verdwenen was.

Dat er mogelijke bijwerkingen zijn, wil niet zeggen dat je ze ook krijgt.
En wat als er bij een blikje cola, een frikandel, of met pesticiden bespoten appeltjes ook een bijsluiter met mogelijke bijwerkingen bij langdurig en overmatig gebruik werd geleverd?

Moderator woensdag 29 december 2021 @ 15:20:57 #73
447051 crew  Peejtur
MierAlsHuisdier
pi_202897916
Sorry, meerdere posts verwijderd. Hoort in ander topic.
Gek op mieren? Kijk eens op MierAlsHuisdier
  woensdag 29 december 2021 @ 17:06:21 #74
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202900546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE:

Nee het kan geen kwaad.. Het is niet alleen voor maagzuur maar het is ook een maag beschermer. Ga eens uit dat hoofd van je. Mijn hemel.
  woensdag 29 december 2021 @ 17:20:27 #75
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202900895
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 17:06 schreef LPFAN het volgende:

[..]
Nee het kan geen kwaad.. Het is niet alleen voor maagzuur maar het is ook een maag beschermer. Ga eens uit dat hoofd van je. Mijn hemel.
Er is een post weggehaald waarin TS schrijft dat hij stopt met de pillen.
  woensdag 29 december 2021 @ 17:59:32 #76
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202901922
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 17:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er is een post weggehaald waarin TS schrijft dat hij stopt met de pillen.
Ah oke
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 18:13:48 #77
447051 crew  Peejtur
MierAlsHuisdier
pi_202902254
En ze zijn weer terug.
Gek op mieren? Kijk eens op MierAlsHuisdier
pi_202916531
Update: Slecht nieuws.

Rond 20:00 heb ik rijst + broccoli + kaassaus gegeten.

21:00 bukte ik even om wat op te pakken, ER SCHOOT KEELPIJN OMHOOG + KRIEBEL.

neeeeee! Het zal toch niet, dacht ik gelijk.

Dus toch brandend maagzuur/reflux? En dat is heel slecht nieuws. Vooral de vorm die ik heb. Ik heb wat zitten googlen en kom dan dit soort verontrustende berichten tegen:

"Dag allemaal,

ik vraag me af of sommige van jullie dit herkennen en weten wat te doen.
Ik heb sinds 5 jaar reflux door slechtsluitende maagklep en nam 1x dag 20mg omeprazole

Nu is dit plots (door stress kan dit ?) veel erger geworden
Ik neem nu 2x 20mg nexium

Alleen is het probleem, ik heb geen zuurbranden meer of pijn in de slokdarm maar héél de dag een zure smaak in de keel en keelpijn

Dit is echt om gek van te worden, je probeert het weg te hoesten maar het gaat niet weg
Een muntje helpt maar even en dan komt die zure smaak terug

Ik heb al een gastroscopie laten doen en een PHmetrie en die wees uit dat ik snachts teveel zuurbranden had. Daarom moest ik de medicatie verdubbelen

Maar nu heb ik er nog steeds last van
Ik word er gek van, wil mezelf soms iets aandoen, ik word hier echt zo depressief van,
please iemand goede raad ?"

BRON: https://www.dokter.nl/for(...)eelpijn-ik-word-gek/

en zo staan er nog meer angstaanjagende posts in dat topic. Mensen die alleen keelpijn hebben, verder nergens last van, maar de keelpijn is zo hevig geworden dat de levenskwaliteit drastisch verminderd is. Het ergste: Ze slikken zich een ongeluk aan die maagzuurremmers, maar het probleem blijft bestaan. Sommige zien zelfs een operatie als hun laatste uitweg.

VERSCHRIKKELIJK.

Morgen met spoed de beste Logopedist zoeken van NL (kwam er ivm werk vandaag niet aan toe), vervolgens alle voeding dat tot reflux kan leiden met spoed de vuilnisbak in. Kussen omhoog, en snel een anti reflux kussen bestellen. En ja, toch maar een maand die troep slikken en daarna zal ik vast een sterkere medicijn krijgen. Medische molen is officieel begonnen.

Triest trouwens van mijn huisarts. Die deed dat brandend maagzuur gisteren weer af als iets heel onschuldigs. Een greep uit zijn meest intelligente uitspraken:

"heel veel mensen hebben dat"
"je kan gewoon alles eten"
"je krijgt echt niet zo makkelijk een ontsteking"

Top huisarts, echt waar. Beste huisarts van NL. Voordat je het weet heb ik Barrett slokdarm. Hele levensstijl verandert vanaf nu. Ik houd jullie op de hoogte.
  Spellchecker donderdag 30 december 2021 @ 07:56:20 #79
197773 crew  maily
  donderdag 30 december 2021 @ 08:27:08 #80
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202918472
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 07:56 schreef maily het volgende:
Ben jij kluun?
Nou, inderdaad.
pi_202919611
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 01:13 schreef milashar het volgende:
Beste huisarts van NL.
Gebaseerd op jouw posts vind ik dit niet eens zo'n gekke uitspraak.. Hij doet volgens mij netjes zijn werk.
Fuck the EBU
  donderdag 30 december 2021 @ 10:38:40 #82
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202920529
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 07:56 schreef maily het volgende:
Ben jij kluun?
Nou inderdaad...
  donderdag 30 december 2021 @ 10:39:05 #83
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202920536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 01:13 schreef milashar het volgende:
Update: Slecht nieuws.

Rond 20:00 heb ik rijst + broccoli + kaassaus gegeten.

21:00 bukte ik even om wat op te pakken, ER SCHOOT KEELPIJN OMHOOG + KRIEBEL.

neeeeee! Het zal toch niet, dacht ik gelijk.

Dus toch brandend maagzuur/reflux? En dat is heel slecht nieuws. Vooral de vorm die ik heb. Ik heb wat zitten googlen en kom dan dit soort verontrustende berichten tegen:

"Dag allemaal,

ik vraag me af of sommige van jullie dit herkennen en weten wat te doen.
Ik heb sinds 5 jaar reflux door slechtsluitende maagklep en nam 1x dag 20mg omeprazole

Nu is dit plots (door stress kan dit ?) veel erger geworden
Ik neem nu 2x 20mg nexium

Alleen is het probleem, ik heb geen zuurbranden meer of pijn in de slokdarm maar héél de dag een zure smaak in de keel en keelpijn

Dit is echt om gek van te worden, je probeert het weg te hoesten maar het gaat niet weg
Een muntje helpt maar even en dan komt die zure smaak terug

Ik heb al een gastroscopie laten doen en een PHmetrie en die wees uit dat ik snachts teveel zuurbranden had. Daarom moest ik de medicatie verdubbelen

Maar nu heb ik er nog steeds last van
Ik word er gek van, wil mezelf soms iets aandoen, ik word hier echt zo depressief van,
please iemand goede raad ?"

BRON: https://www.dokter.nl/for(...)eelpijn-ik-word-gek/

en zo staan er nog meer angstaanjagende posts in dat topic. Mensen die alleen keelpijn hebben, verder nergens last van, maar de keelpijn is zo hevig geworden dat de levenskwaliteit drastisch verminderd is. Het ergste: Ze slikken zich een ongeluk aan die maagzuurremmers, maar het probleem blijft bestaan. Sommige zien zelfs een operatie als hun laatste uitweg.

VERSCHRIKKELIJK.

Morgen met spoed de beste Logopedist zoeken van NL (kwam er ivm werk vandaag niet aan toe), vervolgens alle voeding dat tot reflux kan leiden met spoed de vuilnisbak in. Kussen omhoog, en snel een anti reflux kussen bestellen. En ja, toch maar een maand die troep slikken en daarna zal ik vast een sterkere medicijn krijgen. Medische molen is officieel begonnen.

Triest trouwens van mijn huisarts. Die deed dat brandend maagzuur gisteren weer af als iets heel onschuldigs. Een greep uit zijn meest intelligente uitspraken:

"heel veel mensen hebben dat"
"je kan gewoon alles eten"
"je krijgt echt niet zo makkelijk een ontsteking"

Top huisarts, echt waar. Beste huisarts van NL. Voordat je het weet heb ik Barrett slokdarm. Hele levensstijl verandert vanaf nu. Ik houd jullie op de hoogte.
Jij hebt echt hulp nodig.

Ik loop al minimaal 20 jaar met maagzuur en ik leef nog. Je maakt het zoveel erger dan het is.
pi_202930061
Dit lijkt me inmiddels wel een duidelijk trol-topic, misschien moest een admin het maar sluiten.
  donderdag 30 december 2021 @ 16:30:19 #85
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202930399
Ik heb deze klachten ook langdurig gehad en soms nog weleens. Bij mij is het een combi geweest tussen medicatie die het maagklepje verzwakte en extreme stress. Daar komt nog bij dat ik mijn tante heb zien wegteren aan slokdarmkanker en dit jaar ook een neef. Gevolg was dat ik me nog meer ging opvreten bij dit vooruitzicht -> meer stress -> slikklachten -> omg het is echt een tumor -> wakker liggen -> stress.

In februari is er een slang mijn slokdarm in gefietst, niks te zien. Enorme opluchting, hoop klachten meteen weg. Ondertussen ook gestopt met mijn medicatie die bij mij ook nog stressklachten bleek te verergeren behalve dat hij de reflux al verergerde.

Hier is het dus voornamelijk psychosomatisch en zoals ik je hier zie posten TO lijkt dit er veel op. Steeds in de gaten houden, die gevoeligheid voor koud water, ik kan het allemaal wegstrepen. Niet alles is meteen kanker of Barrett (gelukkig maar) maar onderschat niet wat angst en stress doet met je lichaam. Ga daar dus naar kijken, met een professional als het nodig is.
pi_202931424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:30 schreef Qarrad het volgende:
Ik heb deze klachten ook langdurig gehad en soms nog weleens. Bij mij is het een combi geweest tussen medicatie die het maagklepje verzwakte en extreme stress. Daar komt nog bij dat ik mijn tante heb zien wegteren aan slokdarmkanker en dit jaar ook een neef. Gevolg was dat ik me nog meer ging opvreten bij dit vooruitzicht -> meer stress -> slikklachten -> omg het is echt een tumor -> wakker liggen -> stress.

In februari is er een slang mijn slokdarm in gefietst, niks te zien. Enorme opluchting, hoop klachten meteen weg. Ondertussen ook gestopt met mijn medicatie die bij mij ook nog stressklachten bleek te verergeren behalve dat hij de reflux al verergerde.

Hier is het dus voornamelijk psychosomatisch en zoals ik je hier zie posten TO lijkt dit er veel op. Steeds in de gaten houden, die gevoeligheid voor koud water, ik kan het allemaal wegstrepen. Niet alles is meteen kanker of Barrett (gelukkig maar) maar onderschat niet wat angst en stress doet met je lichaam. Ga daar dus naar kijken, met een professional als het nodig is.
Bedankt voor je reactie.

Ik weet ook wel dat het door stress komt, en doordat ik verkeerd slik. Bij mij zit het probleem eigenlijk vooral in mijn keel. Ik heb geen zure oprispingen of branderig gevoel achter mijn borst. Wel kriebelt mijn keel en voelt het rauw en pijnlijk. Bij mij is het dus stille/verborgen reflux. Ik ga gewoon door met de maagzuurremmers en snel naar de Logopedist. Dan hoop ik dat dit probleem over een maand enigzins verholpen is. Ik ga wel eerlijk zijn...lucht boeren is een stuk minder geworden.

Wel fijn dat er bij jou dus niets aan de hand was, en dat je er minder last van hebt. Heb je die Gastroscopie trouwens met roesje gedaan? De huisarts verwijst mij tot nu toe nog niet door naar MDL. Ik begreep dat dit niet zo snel wordt gedaan, er wordt eerst gekeken of de klachten middels maagzuurremmers weggaan.
  donderdag 30 december 2021 @ 17:22:12 #87
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202931924
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 17:06 schreef milashar het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie.

Ik weet ook wel dat het door stress komt, en doordat ik verkeerd slik. Bij mij zit het probleem eigenlijk vooral in mijn keel. Ik heb geen zure oprispingen of branderig gevoel achter mijn borst. Wel kriebelt mijn keel en voelt het rauw en pijnlijk. Bij mij is het dus stille/verborgen reflux. Ik ga gewoon door met de maagzuurremmers en snel naar de Logopedist. Dan hoop ik dat dit probleem over een maand enigzins verholpen is. Ik ga wel eerlijk zijn...lucht boeren is een stuk minder geworden.

Wel fijn dat er bij jou dus niets aan de hand was, en dat je er minder last van hebt. Heb je die Gastroscopie trouwens met roesje gedaan? De huisarts verwijst mij tot nu toe nog niet door naar MDL. Ik begreep dat dit niet zo snel wordt gedaan, er wordt eerst gekeken of de klachten middels maagzuurremmers weggaan.
Ja, ik kreeg een licht roesje. Ik mocht niet aan de echte maagzuurremmers omdat die hartritmestoornissen kunnen verergeren want daar heb ik een aanleg voor dus waarschijnlijk mocht ik daarom vrij snel aan dat onderzoek. Had door de stress en andere medicatie (betablokkers) sowieso nog een hoop andere klachten zoals chronische diarree dus de huisarts wilde al snel even uitsluiten dat er iets goed mis was.

Die rauwe keel ken ik ook wel ja, bij vlagen. Zodra ik er teveel last van krijg is het dus een paar dagen geen koffie of thee of pittig eten en vooral heel goed letten op de stressniveaus. Ik kan het vaak al voorkomen doordat ik merk dat ik meer lucht op ga boeren en dat het dus weer de verkeerde kant op gaat en dat ik dan al preventief aan de gang ga.
pi_202948273
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 17:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, ik kreeg een licht roesje. Ik mocht niet aan de echte maagzuurremmers omdat die hartritmestoornissen kunnen verergeren want daar heb ik een aanleg voor dus waarschijnlijk mocht ik daarom vrij snel aan dat onderzoek. Had door de stress en andere medicatie (betablokkers) sowieso nog een hoop andere klachten zoals chronische diarree dus de huisarts wilde al snel even uitsluiten dat er iets goed mis was.

Die rauwe keel ken ik ook wel ja, bij vlagen. Zodra ik er teveel last van krijg is het dus een paar dagen geen koffie of thee of pittig eten en vooral heel goed letten op de stressniveaus. Ik kan het vaak al voorkomen doordat ik merk dat ik meer lucht op ga boeren en dat het dus weer de verkeerde kant op gaat en dat ik dan al preventief aan de gang ga.
BEDANKT! Dat is het. Ik begin lucht te boeren en op die manier komt er dus ook maagzuur mee naar boven. Heb namelijk vooral last als ik veel boer. Eigenlijk moet ik daar dus mee stoppen. Heb soms het idee dat ik dat boeren zelf doe, zodra ik het ook maar licht voel opkomen, moet ik het ook echt verder opwekken. Daarmee ga ik stoppen.

Wel vervelend dat je geen maagzuurremmers mag. Ook geen simpele zoals Rennies?
pi_203177067
Ik bedoel het zeker niet denigrerend hoor. Maar ik vind het allemaal nogal hypochondrisch overkomen.

Ik zeg daarmee niet dat je je aanstelt. Als je je niet goed voelt en daar last van hebt, dan is dat ook zo. Jouw lijf laat jou merken dat er iets aan de hand is.

Maar dat kan ook psychisch zijn. Brandend maagzuur treedt vaak op nav stress. Als mensen hypochondrisch zijn en bij elk dingetje wat ze voelen zich al zorgen maken, schieten ze nog veel meer in de stress. Als er niks aan de hand zou zijn of het valt allemaal reuze mee - dan houdt het wel in dat iedereen je maar een aansteller vindt en jou niet serieus neemt. Als de angsten die jij je in jouw hoofd haalt blijken te kloppen, komt daar nog eens bovenop dat je niet serieus genomen wordt en aan jouw lot wordt overgelaten.

Zou dat laatste een angst kunnen zijn waar je sowieso last van hebt? Want dat zou kunnen verklaren waarom je zo alert bent op jouw gezondheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')