abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:21 #51
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_202738970
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 16:43 schreef milashar het volgende:

[..]
Is de huisarts dan verantwoordelijk, als mij zoiets overkomt of mijn juiste diagnose te laat?
Hoeveel mensen hebben hier al gezegd dat je (terug) naar de huisarts moet en aandringen op verder onderzoek?
En wat heb je eraan als je huisarts ervoor verantwoordelijk is als het te laat is?
pi_202739343
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ga eens even snel met de huisarts praten. Je wantrouwt z'n diagnose. Bespreek dat met hem /haar, niet hier op een forum. Je zal er met je huisarts uit moeten komen of niet. Je vraagt nu steeds meer om medisch advies op fok en dat moet je denk ik niet willen. Regel het met je huisarts.
Nee hoor, ik wil alleen maar weten wat nog wel of niet normaal is. Want ik let nu natuurlijk op alles dat in mijn maag gebeurt, terwijl sommige dingen misschien wel heel gewoon zijn, alleen eerder lette ik niet op.
pi_202759374
Ach ja, je kunt altijd nog een poging wagen op viva
Oh wacht....
  Moderator donderdag 23 december 2021 @ 14:17:02 #54
155227 crew  Guppy
dus
pi_202769932
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 17:38 schreef milashar het volgende:

[..]
Nee hoor, ik wil alleen maar weten wat nog wel of niet normaal is. Want ik let nu natuurlijk op alles dat in mijn maag gebeurt, terwijl sommige dingen misschien wel heel gewoon zijn, alleen eerder lette ik niet op.
Hier zeg je iets heel belangrijks. Je zit jezelf namelijk enorm op te fokken, op alles te letten en daarmee verhoog je alleen maar je stress. Dus rustig aan, maak de kuur af en wordt het niet beter, ga dan terug naar de huisarts.

Oh en stop met Google ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_202780261
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 14:17 schreef Guppy het volgende:

[..]
Hier zeg je iets heel belangrijks. Je zit jezelf namelijk enorm op te fokken, op alles te letten en daarmee verhoog je alleen maar je stress. Dus rustig aan, maak de kuur af en wordt het niet beter, ga dan terug naar de huisarts.

Oh en stop met Google ;)
Klopt, ik heb in ieder geval al een afspraak gemaakt voor volgende week, de dag nadat ik klaar ben met de kuur.
pi_202780599
UPDATE: De pillenkuur werkt dus niet. En ik begin toch steeds zekerder te worden dat het allemaal gewoon lucht is. En geen brandend maagzuur, en als ik wel maagzuur heb, dan veroorzaakt dat in ieder geval niet mijn klachten.

Ik boer lucht, er borrelt lucht in mijn keel, slokdarm en maag. Als ik nu speeksel slik (dat doe ik krampachtig), kan ik gewoon zelf een soort luchtbel geborrel in mijn slokdarm/maag opwekken.

De KNO arts heeft immers ook al 2 maandjes geleden na het bekijken van mijn keel bevestigd dat hij niets van maagzuur ziet. En toen had ik dit lucht boeren ook al, en dat heb ik de KNO arts verteld. Hij voelde aan mijn keel en zei "je hebt het aardig op slot gegooid"

Ik vermoed, oke WEET, dat ik verkeerd en krampachtig slik. Of dat nou water is of eten. En dat begon ik een paar dagen voor de klachten ontstonden te doen. Er doet letterlijk een keelspiertje soms pijn als ik slik en ik voel gewoon lucht ritselen in mijn maag op dit moment.

Ik heb dus een afspraak bij de huisarts gemaakt op de dag dat de huisarts er niet zelf is, maar zijn vervanger. Ik hoop dat die wel bereid is naar mijn hele verhaal te luisteren in plaats van bij het woord "boeren" gelijk naar maagzuurremmers te grijpen.

Er komt geen eten of water naar boven als ik boer (dat is niet 1 keer gebeurd, sinds ik overmatig boer)
Geen branderig gevoel
Geen pijn
Absoluut niet misselijk

Ik weet dat het dan nog stille reflux kan zijn, maar die klachten zoals "hese stem" heb ik ook niet. Daar komt nog bij, dat ik niet weet hoe ik brandend maagzuur kan krijgen. En als ik het al heb/krijg, hoe moet ik dit dan genezen?

Ik rook niet, drink geen alcohol, thee, koffie, sinaasappelsap, citroensap, gewone sap, melk. Ik drink alleen water en amandelmelk (soms warm ik dat op).

Ik eet geen kaas, citrusvruchten. Soms eet ik wel tomaten en heel soms chocolade. Maar ik heb nooit ervaren dat ik ergens last van heb als ik dat eet. Wel heb ik uien en knoflook sinds de huisarts "brandend maagzuur" noemde, geschrapt. Ik wist even niet waar ik het anders in moest zoeken, dus kies ik voor dat.

Overgewicht heb ik ook niet echt? Die 4 kilo teveel volgens BMI heb ik er zo af, als dat het is.

Ik begrijp wel dat dit lastig is voor de huisarts. Als ik voortdurend lucht boer (ook al komt dat door luchthappen, stress, hyperventilatie) kan dat best druk op mijn maagklepjes zetten en leiden tot maagzuur, lijkt me? En daar heb ik dus die maagzuurremmers voor. Maar het overmatig boeren komt niet door het maagzuur. Dat komt door luchthappen. En van die enige echte klacht, ben ik dus niet af door tabletten slikken. Van maagzuur merk ik niets, dus die tabletten doen voor mijn gevoel niets |:(
pi_202796661
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 23:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE: En ik begin toch steeds zekerder te worden dat het allemaal gewoon lucht is.
Inderdaad, gebakken lucht. Je bent een verschrikkelijke hypochonder aan al je meticuleus uitgeschreven posts te zien en bovendien zelfdiagnostiseer je er als een paria op los.
pi_202804547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 08:34 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]
Inderdaad, gebakken lucht. Je bent een verschrikkelijke hypochonder aan al je meticuleus uitgeschreven posts te zien en bovendien zelfdiagnostiseer je er als een paria op los.
Dus jij zou het niet erg vinden als je ipv 20 keer per dag ineens 60 keer per dag lucht boert, daarvoor ga je naar de huisarts en die schrijft je zomaar maagzuurremmers voor die je langdurig (14 dagen 2 keer per dag) mag slikken?

Ik zit nu op 10 dagen. Ik boer nog steeds hetzelfde. IK HEB GEEN BRANDEND MAAGZUUR. Dat is geen zelfdiagnose. Je voelt maagzuur of je voelt het niet. Nooit last van gehad en nu ook niet.

Ik slik nu dus zooi die zomaar mijn maagzuur remt. Nog los van alle bijwerkingen, kan dat nooit goed zijn. O ja en dit:

Maagzuurremmers vaak onterecht voorgeschreven bij maagklachten, ook bij Maaike: 'Schokkend gezien de bijwerkingen'

Hogere kans op gezondheidsrisico's
'Verouderde behandelrichtlijnen, het niet volgen van richtlijnen en het ontbreken van goede patiënteninformatie' zijn volgens het Zorginstituut de redenen voor de overdiagnostiek en overbehandeling bij maagklachten. Ze vinden dat er nieuwe afspraken nodig zijn om die te verbeteren.

Want alleen in 2018 slikten maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders PPI's. Veel van de patiënten slikken de maagzuurremmers langdurig, wat tot gezondheidsrisico's kan leiden. Zo zouden de gebruikers ervan een hogere kans hebben op botbreuken, chronische nierschade en te maken kunnen krijgen met vitaminetekorten.

https://www.zorginstituut(...)n-vaak-onnodige-zorg

Nou leuk zeg. Vitamines krijg ik dus al 10 dagen niet goed binnen. Mijn botten verbrijzelen en ik mag zo aan de dialyse.

Ik ben boos. Moet nog zomaar 9 van die pilletjes slikken. Triest.
pi_202804589
Je bent al jaren een beruchte (gebande)poster op diverse fora met je idiote verhalen, misschien moet je eens psychische hulp gaan zoeken
pi_202804601
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:27 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Volgens mij kan je ook zonder doorverwijzing van je huisarts aankloppen bij een fysio of een logopedist. Weet dat niet helemaal zeker (want verandert elk jaar), maar dat zou je even kunnen uitzoeken (ook voor 2022).

Verder zou het een deel van je klachten kunnen verklaren en eventueel verergeren, want ik herken een deel, maar niet alles. Dat hele stuk uit post #3 herken ik niet.
Bedankt voor dit. Ik ga woensdag weer terug. Aan zomaar pillen doe ik niet mee, onnodige verwijzing naar MDL ook niet. Als HA weigert te verwijzen naar Logopodist/Fysio, dan ga ik er zelf achteraan.
  zondag 26 december 2021 @ 15:19:33 #61
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202821082
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef milashar het volgende:

[..]
Dus jij zou het niet erg vinden als je ipv 20 keer per dag ineens 60 keer per dag lucht boert, daarvoor ga je naar de huisarts en die schrijft je zomaar maagzuurremmers voor die je langdurig (14 dagen 2 keer per dag) mag slikken?

Ik zit nu op 10 dagen. Ik boer nog steeds hetzelfde. IK HEB GEEN BRANDEND MAAGZUUR. Dat is geen zelfdiagnose. Je voelt maagzuur of je voelt het niet. Nooit last van gehad en nu ook niet.

Ik slik nu dus zooi die zomaar mijn maagzuur remt. Nog los van alle bijwerkingen, kan dat nooit goed zijn. O ja en dit:

Maagzuurremmers vaak onterecht voorgeschreven bij maagklachten, ook bij Maaike: 'Schokkend gezien de bijwerkingen'

'Verouderde behandelrichtlijnen, het niet volgen van richtlijnen en het ontbreken van goede patiënteninformatie' zijn volgens het Zorginstituut de redenen voor de overdiagnostiek en overbehandeling bij maagklachten. Ze vinden dat er nieuwe afspraken nodig zijn om die te verbeteren.

Want alleen in 2018 slikten maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders PPI's. Veel van de patiënten slikken de maagzuurremmers langdurig, wat tot gezondheidsrisico's kan leiden. Zo zouden de gebruikers ervan een hogere kans hebben op botbreuken, chronische nierschade en te maken kunnen krijgen met vitaminetekorten.

Nou leuk zeg. Vitamines krijg ik dus al 10 dagen niet goed binnen. Mijn botten verbrijzelen en ik mag zo aan de dialyse.

Woooow.... doe even normaal zou ik zeggen.
pi_202861465
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 15:58 schreef milashar het volgende:

[..]

Sorry hoor... Maar ik slik al 22 jaar maagzuurremmers, weliswaar in de kleinste dosis maar toch al 22 jaar. Ik ben geboren met een aandoening waardoor ik te veel maagzuur aan maak. En ik leef nog. Sterker nog, ik mag blij zijn dat ik op mijn 13e mijn medicijnen voorgeschreven kreeg want het risico op maagzweren of erger was echt een stuk groter dan mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Het is zeker zo dat te lang te hoge dosis van maagzuurremmers slecht is voor je gezondheid. Maar je gaat echt niet dood van 2 weken een hoge dosis maagzuurremmer. Het onderzoek gaat over mensen die een te hoge dosis of een niet-gediagnostiseerd probleem hebben maar waarbij de remmers "wel werken" terwijl er een andere oplossing mogelijk is.

Het is een goede test om te bekijken of het probleem hier ligt. Een gastroscopie is nou niet het meest fijne onderzoek om mee te beginnen. Wist je dat ook dood kunt gaan aan een overschot aan radiatie maar dat je bij de tandarts gewoon elke 3 jaar een foto mag laten maken zonder dat je 3 jaar van je leven afhaalt?

Oh en maagzuur kan ook andere klachten veroorzaken zelfs al heb je geen last van "zuur". De huisarts gaat gewoon netjes het rijtje af om je te diagnosticeren, dat is hoe dit werkt... Misschien komt hij/zij ook wel uit op een logopedist of fysio. Maar misschien zou ik gelijk een doorverwijzing vragen naar de psycholoog als ik de posts van anderen over je lees.
Fuck the EBU
pi_202871479
Beroerd. Maagzuur is dit niet, want de remmers hebben niks gedaan.
Nu weer dezelfde heftige keelpijn, lichte kriebel, en bittere smaak in mijn mond. Ook moet ik telkens speeksel slikken. Normaal zou ik denken dat er een griepje komt, maar ik had dit exact 2 weken geleden ook enkele dagen. Het is nooit compleet weggetrokken, maar er was geen bittere smaak meer en ook nauwelijks meer keelpijn. Morgenochtend weer naar de huisarts, maar zie er zo tegenop, want wat er morgen ook gebeurt, van die keelklachten ben ik natuurlijk niet ineens morgen wonderbaarlijk genoeg af.
  Moderator dinsdag 28 december 2021 @ 18:16:42 #64
441859 crew  Lenny77
pi_202872645
Ik word nerveus in jouw plaats als ik je posts zo lees...
Jij maakt jezelf helemaal gek!
Die maagzuurremmers kunnen helemaal niet zoveel kwaad als jij hier laat blijken ook al worden ze misschien teveel voorgeschreven. Plus 2 weken is NIET langdurig. Je gaat ook echt geen vitaminetekorten krijgen op 2 weken en je botten verbrijzelen ook niet.
Je gaat ook geen middenrifbreuk krijgen door wat lucht in je maag wat er zo te horen prima uit komt!
Jij bent krampachtig bezig met iets kleins en verergert het zo zelf naar gigantische vormen...
Vraag inderdaad die gastro aan en laat het even checken zodat je zeker erge dingen kan afvinken maar ga daarna maar even hulp zoeken voor je ademhaling en het weer normaal leren slikken.. Hier speelt eerder iets mentaals dan fysieks heb ik zo een vermoeden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202875240
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 18:16 schreef Lenny77 het volgende:
Ik word nerveus in jouw plaats als ik je posts zo lees...
Jij maakt jezelf helemaal gek!
Die maagzuurremmers kunnen helemaal niet zoveel kwaad als jij hier laat blijken ook al worden ze misschien teveel voorgeschreven. Plus 2 weken is NIET langdurig. Je gaat ook echt geen vitaminetekorten krijgen op 2 weken en je botten verbrijzelen ook niet.
Je gaat ook geen middenrifbreuk krijgen door wat lucht in je maag wat er zo te horen prima uit komt!
Jij bent krampachtig bezig met iets kleins en verergert het zo zelf naar gigantische vormen...
Vraag inderdaad die gastro aan en laat het even checken zodat je zeker erge dingen kan afvinken maar ga daarna maar even hulp zoeken voor je ademhaling en het weer normaal leren slikken.. Hier speelt eerder iets mentaals dan fysieks heb ik zo een vermoeden.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar keelpijn is keelpijn, een bittere smaak ook, kriebel in mijn keel ook. En gorgelgeluiden uit mijn keel zijn ook echt. Als brandend maagzuur afvalt, is dit dus iets veel ernstigers. Slokdarmontsteking, bacterie, slokdarmkanker, barrett slokdarm, achalasie, gastroparese, enorme middenrifbreuk enz. Hoe dan ook is dit niet goed. Die keelklachten kunnen niet door iets mentaals worden veroorzaakt.
  Moderator dinsdag 28 december 2021 @ 19:37:31 #66
441859 crew  Lenny77
pi_202875579
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 19:29 schreef milashar het volgende:

[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar keelpijn is keelpijn, een bittere smaak ook, kriebel in mijn keel ook. En gorgelgeluiden uit mijn keel zijn ook echt. Als brandend maagzuur afvalt, is dit dus iets veel ernstigers. Slokdarmontsteking, bacterie, slokdarmkanker, barrett slokdarm, achalasie, gastroparese, enorme middenrifbreuk enz. Hoe dan ook is dit niet goed. Die keelklachten kunnen niet door iets mentaals worden veroorzaakt.
Daarom die gastro om uit te sluiten. Een enorme middenrifbreuk had je trouwens echt wel geweten...
Maar onderschat niet wat je jezelf psychisch kan aanpraten he. Als jij je enorm aanspant dan ga je vanzelf wel keelpijn en een kriebel krijgen. Door zo op te letten met van alles kan je ook een droge mond krijgen en daardoor dat bittere proeven. Mensen met hyperventilatie hebben bv ook een droge mond en een opgeblazen gevoel.
Dus stap 1: kalmeer!
Stap 2: gastro
Stap 3: behandeling (fysiek of psychisch, hetgeen dan aan de orde is)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_202892831
UPDATE:

Ik kom net van de huisarts.

Het slechte nieuws: Hij wil dat ik Famotidine troep nog een maand lang 2 keer per dag slik! Dat is toch niet goed? Dan zou ik het uiteindelijk 6 weken geslikt hebben. 6 WEKEN!!!

Het goede nieuws: Hij heeft me ook een verwijzing voor de logopedist gegeven.

Vraag is nu: Kan het kwaad om 6 weken lang, maar liefst 2 keer per dag Famotidine te slikken, als er helemaal geen brandend maagzuur is? Want dat weet de beste man niet zeker? En stel dat ik over 2 weken klachtenvrij ben ineens. Kan ik dan gewoon stoppen met die maagzuurremmer troep?
  woensdag 29 december 2021 @ 13:07:03 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202893750
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE:

Het slechte nieuws: Hij wil dat ik Famotidine troep nog een maand lang 2 keer per dag slik! Dat is toch niet goed? Dan zou ik het uiteindelijk 6 weken geslikt hebben. 6 WEKEN!!!

Vraag is nu: Kan het kwaad om 6 weken lang, maar liefst 2 keer per dag Famotidine te slikken, als er helemaal geen brandend maagzuur is? Want dat weet de beste man niet zeker? En stel dat ik over 2 weken klachtenvrij ben ineens. Kan ik dan gewoon stoppen met die maagzuurremmer troep?
Dat zijn nou typisch vragen die je stelt aan de huisarts of de apotheker.

[ Bericht % gewijzigd door Peejtur op 29-12-2021 15:19:57 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_202894349
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat zijn nou typisch vragen die je stelt aan de huisarts of de apotheker.
Heb besloten niks te slikken. Maak vandaag nog de kuur af. Morgen zoek ik een goede logopedist. Eerst daarmee aan de slag. Heb ik nog steeds last dan kan ik altijd nog een maandje met maagzuurremmers aanrommelen.

woensdag 29 december 2021 @ 13:48:27 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202894935
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:28 schreef milashar het volgende:

[..]
Heb besloten niks te slikken. Maak vandaag nog de kuur af. Morgen zoek ik een goede logopedist. Eerst daarmee aan de slag. Heb ik nog steeds last dan kan ik altijd nog een maandje met maagzuurremmers aanrommelen.
Het is best zorgelijk hoe je jezelf in de stress werkt over een kuurtje met maagzuurremmers. En dat je je huisarts kennelijk niet vertrouwt. Dat wordt nog wat, in de toekomst.

pi_202895646
Oke even for the record. Ik denk niet dat ik OP hiermee bereik want het lijkt erop dat ze posts die haar angsten niet bevestigen, niet leest. Maar mocht iemand anders dit lezen en daardoor denken dat hij/zij ook moedwillig vergiftigd wordt door de huisarts: 6 weken is géén langdurig gebruik. Het onderzoek waarnaar eerder verwezen wordt gaat over mensen die jarenlang maagzuurremmers slikken voor klachten waar ze met andere interventies ook vanaf zouden kunnen komen.

Ja, bijwerkingen van medicatie zijn echt. Het is goed dat ze bekend zijn. En genoemd worden. En dat we ons ervan bewust zijn dat medicatie ongewenste gevolgen kan hebben. Maar het wil niet zeggen dat we daardoor alle medicatie maar uit het raam moeten gooien en moeten leven met de pijn die ons allen wacht. Deze retoriek over bijwerkingen maakt mensen angstig om medicatie te nemen. Afgezien van het feit dat ze daardoor wellicht meer problemen hebben die op zich gemakkelijk verholpen zouden kunnen worden, is angst en stress ook een factor die veel condities verergert. Voor iedere patiënt die met een bepaalde klacht bij de huisarts kwam, met een paracetamolletje weggestuurde werd en helaas een half jaar later onder de groene zoden lag, zijn er honderden die een half jaar later alweer vergeten zijn waarvoor ze kwamen omdat het met een kleine ingreep of simpele medicatie verdwenen was.

Dat er mogelijke bijwerkingen zijn, wil niet zeggen dat je ze ook krijgt.
En wat als er bij een blikje cola, een frikandel, of met pesticiden bespoten appeltjes ook een bijsluiter met mogelijke bijwerkingen bij langdurig en overmatig gebruik werd geleverd?

Moderator woensdag 29 december 2021 @ 15:20:57 #73
447051 crew  Peejtur
MierAlsHuisdier
pi_202897916
Sorry, meerdere posts verwijderd. Hoort in ander topic.
Gek op mieren? Kijk eens op MierAlsHuisdier
  woensdag 29 december 2021 @ 17:06:21 #74
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202900546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 12:35 schreef milashar het volgende:
UPDATE:

Nee het kan geen kwaad.. Het is niet alleen voor maagzuur maar het is ook een maag beschermer. Ga eens uit dat hoofd van je. Mijn hemel.
  woensdag 29 december 2021 @ 17:20:27 #75
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202900895
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 17:06 schreef LPFAN het volgende:

[..]
Nee het kan geen kwaad.. Het is niet alleen voor maagzuur maar het is ook een maag beschermer. Ga eens uit dat hoofd van je. Mijn hemel.
Er is een post weggehaald waarin TS schrijft dat hij stopt met de pillen.
  woensdag 29 december 2021 @ 17:59:32 #76
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202901922
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2021 17:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er is een post weggehaald waarin TS schrijft dat hij stopt met de pillen.
Ah oke
  Moderator woensdag 29 december 2021 @ 18:13:48 #77
447051 crew  Peejtur
MierAlsHuisdier
pi_202902254
En ze zijn weer terug.
Gek op mieren? Kijk eens op MierAlsHuisdier
pi_202916531
Update: Slecht nieuws.

Rond 20:00 heb ik rijst + broccoli + kaassaus gegeten.

21:00 bukte ik even om wat op te pakken, ER SCHOOT KEELPIJN OMHOOG + KRIEBEL.

neeeeee! Het zal toch niet, dacht ik gelijk.

Dus toch brandend maagzuur/reflux? En dat is heel slecht nieuws. Vooral de vorm die ik heb. Ik heb wat zitten googlen en kom dan dit soort verontrustende berichten tegen:

"Dag allemaal,

ik vraag me af of sommige van jullie dit herkennen en weten wat te doen.
Ik heb sinds 5 jaar reflux door slechtsluitende maagklep en nam 1x dag 20mg omeprazole

Nu is dit plots (door stress kan dit ?) veel erger geworden
Ik neem nu 2x 20mg nexium

Alleen is het probleem, ik heb geen zuurbranden meer of pijn in de slokdarm maar héél de dag een zure smaak in de keel en keelpijn

Dit is echt om gek van te worden, je probeert het weg te hoesten maar het gaat niet weg
Een muntje helpt maar even en dan komt die zure smaak terug

Ik heb al een gastroscopie laten doen en een PHmetrie en die wees uit dat ik snachts teveel zuurbranden had. Daarom moest ik de medicatie verdubbelen

Maar nu heb ik er nog steeds last van
Ik word er gek van, wil mezelf soms iets aandoen, ik word hier echt zo depressief van,
please iemand goede raad ?"

BRON: https://www.dokter.nl/for(...)eelpijn-ik-word-gek/

en zo staan er nog meer angstaanjagende posts in dat topic. Mensen die alleen keelpijn hebben, verder nergens last van, maar de keelpijn is zo hevig geworden dat de levenskwaliteit drastisch verminderd is. Het ergste: Ze slikken zich een ongeluk aan die maagzuurremmers, maar het probleem blijft bestaan. Sommige zien zelfs een operatie als hun laatste uitweg.

VERSCHRIKKELIJK.

Morgen met spoed de beste Logopedist zoeken van NL (kwam er ivm werk vandaag niet aan toe), vervolgens alle voeding dat tot reflux kan leiden met spoed de vuilnisbak in. Kussen omhoog, en snel een anti reflux kussen bestellen. En ja, toch maar een maand die troep slikken en daarna zal ik vast een sterkere medicijn krijgen. Medische molen is officieel begonnen.

Triest trouwens van mijn huisarts. Die deed dat brandend maagzuur gisteren weer af als iets heel onschuldigs. Een greep uit zijn meest intelligente uitspraken:

"heel veel mensen hebben dat"
"je kan gewoon alles eten"
"je krijgt echt niet zo makkelijk een ontsteking"

Top huisarts, echt waar. Beste huisarts van NL. Voordat je het weet heb ik Barrett slokdarm. Hele levensstijl verandert vanaf nu. Ik houd jullie op de hoogte.
  Spellchecker donderdag 30 december 2021 @ 07:56:20 #79
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 30 december 2021 @ 08:27:08 #80
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202918472
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 07:56 schreef maily het volgende:
Ben jij kluun?
Nou, inderdaad.
pi_202919611
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 01:13 schreef milashar het volgende:
Beste huisarts van NL.
Gebaseerd op jouw posts vind ik dit niet eens zo'n gekke uitspraak.. Hij doet volgens mij netjes zijn werk.
Fuck the EBU
  donderdag 30 december 2021 @ 10:38:40 #82
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202920529
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2021 07:56 schreef maily het volgende:
Ben jij kluun?
Nou inderdaad...
  donderdag 30 december 2021 @ 10:39:05 #83
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_202920536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 01:13 schreef milashar het volgende:
Update: Slecht nieuws.

Rond 20:00 heb ik rijst + broccoli + kaassaus gegeten.

21:00 bukte ik even om wat op te pakken, ER SCHOOT KEELPIJN OMHOOG + KRIEBEL.

neeeeee! Het zal toch niet, dacht ik gelijk.

Dus toch brandend maagzuur/reflux? En dat is heel slecht nieuws. Vooral de vorm die ik heb. Ik heb wat zitten googlen en kom dan dit soort verontrustende berichten tegen:

"Dag allemaal,

ik vraag me af of sommige van jullie dit herkennen en weten wat te doen.
Ik heb sinds 5 jaar reflux door slechtsluitende maagklep en nam 1x dag 20mg omeprazole

Nu is dit plots (door stress kan dit ?) veel erger geworden
Ik neem nu 2x 20mg nexium

Alleen is het probleem, ik heb geen zuurbranden meer of pijn in de slokdarm maar héél de dag een zure smaak in de keel en keelpijn

Dit is echt om gek van te worden, je probeert het weg te hoesten maar het gaat niet weg
Een muntje helpt maar even en dan komt die zure smaak terug

Ik heb al een gastroscopie laten doen en een PHmetrie en die wees uit dat ik snachts teveel zuurbranden had. Daarom moest ik de medicatie verdubbelen

Maar nu heb ik er nog steeds last van
Ik word er gek van, wil mezelf soms iets aandoen, ik word hier echt zo depressief van,
please iemand goede raad ?"

BRON: https://www.dokter.nl/for(...)eelpijn-ik-word-gek/

en zo staan er nog meer angstaanjagende posts in dat topic. Mensen die alleen keelpijn hebben, verder nergens last van, maar de keelpijn is zo hevig geworden dat de levenskwaliteit drastisch verminderd is. Het ergste: Ze slikken zich een ongeluk aan die maagzuurremmers, maar het probleem blijft bestaan. Sommige zien zelfs een operatie als hun laatste uitweg.

VERSCHRIKKELIJK.

Morgen met spoed de beste Logopedist zoeken van NL (kwam er ivm werk vandaag niet aan toe), vervolgens alle voeding dat tot reflux kan leiden met spoed de vuilnisbak in. Kussen omhoog, en snel een anti reflux kussen bestellen. En ja, toch maar een maand die troep slikken en daarna zal ik vast een sterkere medicijn krijgen. Medische molen is officieel begonnen.

Triest trouwens van mijn huisarts. Die deed dat brandend maagzuur gisteren weer af als iets heel onschuldigs. Een greep uit zijn meest intelligente uitspraken:

"heel veel mensen hebben dat"
"je kan gewoon alles eten"
"je krijgt echt niet zo makkelijk een ontsteking"

Top huisarts, echt waar. Beste huisarts van NL. Voordat je het weet heb ik Barrett slokdarm. Hele levensstijl verandert vanaf nu. Ik houd jullie op de hoogte.
Jij hebt echt hulp nodig.

Ik loop al minimaal 20 jaar met maagzuur en ik leef nog. Je maakt het zoveel erger dan het is.
pi_202930061
Dit lijkt me inmiddels wel een duidelijk trol-topic, misschien moest een admin het maar sluiten.
  donderdag 30 december 2021 @ 16:30:19 #85
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202930399
Ik heb deze klachten ook langdurig gehad en soms nog weleens. Bij mij is het een combi geweest tussen medicatie die het maagklepje verzwakte en extreme stress. Daar komt nog bij dat ik mijn tante heb zien wegteren aan slokdarmkanker en dit jaar ook een neef. Gevolg was dat ik me nog meer ging opvreten bij dit vooruitzicht -> meer stress -> slikklachten -> omg het is echt een tumor -> wakker liggen -> stress.

In februari is er een slang mijn slokdarm in gefietst, niks te zien. Enorme opluchting, hoop klachten meteen weg. Ondertussen ook gestopt met mijn medicatie die bij mij ook nog stressklachten bleek te verergeren behalve dat hij de reflux al verergerde.

Hier is het dus voornamelijk psychosomatisch en zoals ik je hier zie posten TO lijkt dit er veel op. Steeds in de gaten houden, die gevoeligheid voor koud water, ik kan het allemaal wegstrepen. Niet alles is meteen kanker of Barrett (gelukkig maar) maar onderschat niet wat angst en stress doet met je lichaam. Ga daar dus naar kijken, met een professional als het nodig is.
pi_202931424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 16:30 schreef Qarrad het volgende:
Ik heb deze klachten ook langdurig gehad en soms nog weleens. Bij mij is het een combi geweest tussen medicatie die het maagklepje verzwakte en extreme stress. Daar komt nog bij dat ik mijn tante heb zien wegteren aan slokdarmkanker en dit jaar ook een neef. Gevolg was dat ik me nog meer ging opvreten bij dit vooruitzicht -> meer stress -> slikklachten -> omg het is echt een tumor -> wakker liggen -> stress.

In februari is er een slang mijn slokdarm in gefietst, niks te zien. Enorme opluchting, hoop klachten meteen weg. Ondertussen ook gestopt met mijn medicatie die bij mij ook nog stressklachten bleek te verergeren behalve dat hij de reflux al verergerde.

Hier is het dus voornamelijk psychosomatisch en zoals ik je hier zie posten TO lijkt dit er veel op. Steeds in de gaten houden, die gevoeligheid voor koud water, ik kan het allemaal wegstrepen. Niet alles is meteen kanker of Barrett (gelukkig maar) maar onderschat niet wat angst en stress doet met je lichaam. Ga daar dus naar kijken, met een professional als het nodig is.
Bedankt voor je reactie.

Ik weet ook wel dat het door stress komt, en doordat ik verkeerd slik. Bij mij zit het probleem eigenlijk vooral in mijn keel. Ik heb geen zure oprispingen of branderig gevoel achter mijn borst. Wel kriebelt mijn keel en voelt het rauw en pijnlijk. Bij mij is het dus stille/verborgen reflux. Ik ga gewoon door met de maagzuurremmers en snel naar de Logopedist. Dan hoop ik dat dit probleem over een maand enigzins verholpen is. Ik ga wel eerlijk zijn...lucht boeren is een stuk minder geworden.

Wel fijn dat er bij jou dus niets aan de hand was, en dat je er minder last van hebt. Heb je die Gastroscopie trouwens met roesje gedaan? De huisarts verwijst mij tot nu toe nog niet door naar MDL. Ik begreep dat dit niet zo snel wordt gedaan, er wordt eerst gekeken of de klachten middels maagzuurremmers weggaan.
  donderdag 30 december 2021 @ 17:22:12 #87
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202931924
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 17:06 schreef milashar het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie.

Ik weet ook wel dat het door stress komt, en doordat ik verkeerd slik. Bij mij zit het probleem eigenlijk vooral in mijn keel. Ik heb geen zure oprispingen of branderig gevoel achter mijn borst. Wel kriebelt mijn keel en voelt het rauw en pijnlijk. Bij mij is het dus stille/verborgen reflux. Ik ga gewoon door met de maagzuurremmers en snel naar de Logopedist. Dan hoop ik dat dit probleem over een maand enigzins verholpen is. Ik ga wel eerlijk zijn...lucht boeren is een stuk minder geworden.

Wel fijn dat er bij jou dus niets aan de hand was, en dat je er minder last van hebt. Heb je die Gastroscopie trouwens met roesje gedaan? De huisarts verwijst mij tot nu toe nog niet door naar MDL. Ik begreep dat dit niet zo snel wordt gedaan, er wordt eerst gekeken of de klachten middels maagzuurremmers weggaan.
Ja, ik kreeg een licht roesje. Ik mocht niet aan de echte maagzuurremmers omdat die hartritmestoornissen kunnen verergeren want daar heb ik een aanleg voor dus waarschijnlijk mocht ik daarom vrij snel aan dat onderzoek. Had door de stress en andere medicatie (betablokkers) sowieso nog een hoop andere klachten zoals chronische diarree dus de huisarts wilde al snel even uitsluiten dat er iets goed mis was.

Die rauwe keel ken ik ook wel ja, bij vlagen. Zodra ik er teveel last van krijg is het dus een paar dagen geen koffie of thee of pittig eten en vooral heel goed letten op de stressniveaus. Ik kan het vaak al voorkomen doordat ik merk dat ik meer lucht op ga boeren en dat het dus weer de verkeerde kant op gaat en dat ik dan al preventief aan de gang ga.
pi_202948273
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 17:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, ik kreeg een licht roesje. Ik mocht niet aan de echte maagzuurremmers omdat die hartritmestoornissen kunnen verergeren want daar heb ik een aanleg voor dus waarschijnlijk mocht ik daarom vrij snel aan dat onderzoek. Had door de stress en andere medicatie (betablokkers) sowieso nog een hoop andere klachten zoals chronische diarree dus de huisarts wilde al snel even uitsluiten dat er iets goed mis was.

Die rauwe keel ken ik ook wel ja, bij vlagen. Zodra ik er teveel last van krijg is het dus een paar dagen geen koffie of thee of pittig eten en vooral heel goed letten op de stressniveaus. Ik kan het vaak al voorkomen doordat ik merk dat ik meer lucht op ga boeren en dat het dus weer de verkeerde kant op gaat en dat ik dan al preventief aan de gang ga.
BEDANKT! Dat is het. Ik begin lucht te boeren en op die manier komt er dus ook maagzuur mee naar boven. Heb namelijk vooral last als ik veel boer. Eigenlijk moet ik daar dus mee stoppen. Heb soms het idee dat ik dat boeren zelf doe, zodra ik het ook maar licht voel opkomen, moet ik het ook echt verder opwekken. Daarmee ga ik stoppen.

Wel vervelend dat je geen maagzuurremmers mag. Ook geen simpele zoals Rennies?
pi_203177067
Ik bedoel het zeker niet denigrerend hoor. Maar ik vind het allemaal nogal hypochondrisch overkomen.

Ik zeg daarmee niet dat je je aanstelt. Als je je niet goed voelt en daar last van hebt, dan is dat ook zo. Jouw lijf laat jou merken dat er iets aan de hand is.

Maar dat kan ook psychisch zijn. Brandend maagzuur treedt vaak op nav stress. Als mensen hypochondrisch zijn en bij elk dingetje wat ze voelen zich al zorgen maken, schieten ze nog veel meer in de stress. Als er niks aan de hand zou zijn of het valt allemaal reuze mee - dan houdt het wel in dat iedereen je maar een aansteller vindt en jou niet serieus neemt. Als de angsten die jij je in jouw hoofd haalt blijken te kloppen, komt daar nog eens bovenop dat je niet serieus genomen wordt en aan jouw lot wordt overgelaten.

Zou dat laatste een angst kunnen zijn waar je sowieso last van hebt? Want dat zou kunnen verklaren waarom je zo alert bent op jouw gezondheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')