Jarenquote:Op zondag 19 december 2021 00:06 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb al jaren last gehad van brandend maagzuur, bij mij is het vooral voeding gerelateerd.
Vlak voor ik naar bed ga eten is niet handig, en pittig of vet eten helemaal niet. Om over chocola of snoep nog maar te zwijgen, dat is een recipe for disaster. Er bestaan een aantal voedingsmiddelen die dat gewoon triggeren.
Het is zeker ook niet altijd gezegd dat het een middenrifbreuk is. Maagzweer is ook oorzaak bijvoorbeeld. Of roken, drank, overgewicht.
Bij mij is het wel stuk minder dan vroeger, behalve dus als ik het zelf met voeding opwek
Ja, nu moet ik er wel bij zeggen dat het dan niet dag in dag uit was hoorquote:Op zondag 19 december 2021 00:19 schreef milashar het volgende:
[..]
Jarenwat vervelend. Ik merk inmiddels ook al dat bepaalde dingen eten of drinken gewoon niet meer gaat. Een slokje cola light en het borrelt onder mijn linkerborst, volgens mij is dat het einde van de slokdarm bij de overgang naar de maag, vervolgens moet ik inwendig boeren, en dit is heel naar
Ik heb hetzelfde probleem met pittig eten.
Wat ik ook merk is dat mijn slokdarm, weer het gedeelte achter mijn linkerborst, veel gevoeliger voor temperatuurverschillen is geworden, koud water voel ik heel vervelend stromen en even enkele secondes hangen en vervolgens of langzaam mijn maag in druppelen of juist snel en dat voelt als een waterval. Zelfde probleem met soep, thee en koffie. Als het een pittige soep is brandt mijn borstkast gewoon. O ja, en merkte dit gisteren zelfs met warme pasta. Ik weet dat we dit zo nu en dan gewoon voelen, maar het voelt nu echt oncomfortabel.
Maar is er bij jou nooit een gastroscopie of ander onderzoek gedaan om echt de oorzaak te achterhalen?
Heb je veel last van stress?quote:Op zaterdag 18 december 2021 23:57 schreef milashar het volgende:
Ik liep hier 2,5 maand mee rond, en dacht dat het misschien hyperventilatie (verkeerd ademen) en aerofagie (luchthappen) was. Veel stress en al, en dit soort klachten die ik daarvan krijg, helpen natuurlijk niet, vicieuze cirkel.
..
Ik verwachtte dat de dokter mij naar stress of spanning zou vragen, maar al na het zeggen dat ik van alles moet boeren, geeft hij aan dat het maagzuur is.
Maar heb je ook echt keelpijn? En dat je veel boert? Want eigenlijk zijn mijn enige klachten:quote:Op zondag 19 december 2021 00:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, nu moet ik er wel bij zeggen dat het dan niet dag in dag uit was hoorMaar heb wel lang regelmatig omeprazol geslikt. Goed spul was dat wel, maar echt niet heel goed voor je.
Ja, koolzuur was ik vergeten, dat is ook echt hell. Gek genoeg kan ik bier best goed handelen maar wijn gek genoeg brand mijn slokdarm van weg
Nee, dat niet. Heb ik nu ook niet echt behoefte aan. Nog wat kilo's eraf en dan zal het wel steeds minder en minder worden, ik rook niet en drink nauwelijks dus dat scheelt.
Ja, deze klachten zorgen wel voor stress. Ik heb nog geen ontspanningsoefeningen gedaan, wel de huisarts verzocht mij door te wijzen naar de logopodist/fysio, want mogelijk slik ik krampachtiger. Mijn keel voelt namelijk wel gespannen aan. En dat kan best doorwerken naar mijn slokdarm. Helaas zegt de huisarts enkel dat dit doorverwijzen altijd nog kan.quote:Op zondag 19 december 2021 05:13 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Heb je veel last van stress?
En heb je al iets geëxperimenteerd met iets zoals ontspanningsoefeningen? Wat voel je dan?
Ik ga die rotzooi sowieso niet meer dan 2 weken slikken. Over 1,5 week, zodra ik de kuur af heb, neem ik weer even contact op met de huisarts.quote:Op zondag 19 december 2021 11:08 schreef maily het volgende:
Ik zou toch eens aandringen op zo'n gastroscopie .....
Maagzuurremmers werken prima maar zijn een noodoplossing.
Wat vervelend,quote:Op maandag 20 december 2021 09:37 schreef LPFAN het volgende:
Ik slik al jaren omprazol omdat ik een gat heb in mijn middenrif waardoor constant maagzuur omhoog komt.
Wat maily zegt inderdaad zou ik een gastroscopie vragen.
Volgens mij kan je ook zonder doorverwijzing van je huisarts aankloppen bij een fysio of een logopedist. Weet dat niet helemaal zeker (want verandert elk jaar), maar dat zou je even kunnen uitzoeken (ook voor 2022).quote:Op maandag 20 december 2021 10:25 schreef milashar het volgende:
[..]
Ja, deze klachten zorgen wel voor stress. Ik heb nog geen ontspanningsoefeningen gedaan, wel de huisarts verzocht mij door te wijzen naar de logopodist/fysio, want mogelijk slik ik krampachtiger. Mijn keel voelt namelijk wel gespannen aan. En dat kan best doorwerken naar mijn slokdarm. Helaas zegt de huisarts enkel dat dit doorverwijzen altijd nog kan.
Jaquote:Op maandag 20 december 2021 10:27 schreef milashar het volgende:
[..]
Wat vervelend,is een gat hetzelfde als een breuk?
Dit is echt mijn droom, dat het na 2 weken slikken over is. Ik heb inmiddels 4 dagen geslikt, 7 tabletten, maar gisteravond dus de tweede dosis van de dag vergeten. 'S ochtends begon het boeren weer gelijk. Ik hoop dat dat het na 1,5 week slikken wel effect heeft.quote:Op maandag 20 december 2021 10:46 schreef Sharuun01 het volgende:
Zelf heb ik hier ook een lange tijd last van gehad, eerst was het dan wel, dan niet, vaak rennies gegeten om het te sussen en toen was het goed.
Huisarts heeft me op een gegeven moment iets voorgeschreven hiervoor, dit moest ik ook 2 weken intensief in nemen en dat was om je maag een soort van reset te geven waardoor het weg zou trekken, en ik moet zeggen dat ik er nu al een jaar geen last mee van heb gehad.
Ik zal dat sowieso nog even nakijken.quote:Op maandag 20 december 2021 11:27 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Volgens mij kan je ook zonder doorverwijzing van je huisarts aankloppen bij een fysio of een logopedist. Weet dat niet helemaal zeker (want verandert elk jaar), maar dat zou je even kunnen uitzoeken (ook voor 2022).
Verder zou het een deel van je klachten kunnen verklaren en eventueel verergeren, want ik herken een deel, maar niet alles. Dat hele stuk uit post #3 herken ik niet.
Zou je dan je hele leven iets moeten slikken? Of kan het ook vanzelf minder worden, het maagzuur bedoel ik?quote:
een keer overslaan zou niet echt uit mogen maken denk ik, ik had er persoonlijk ook nog 5 over aan het einde van de kuur dus ergens wel eens iets vergeten.quote:Op maandag 20 december 2021 16:23 schreef milashar het volgende:
[..]
Dit is echt mijn droom, dat het na 2 weken slikken over is. Ik heb inmiddels 4 dagen geslikt, 7 tabletten, maar gisteravond dus de tweede dosis van de dag vergeten. 'S ochtends begon het boeren weer gelijk. Ik hoop dat dat het na 1,5 week slikken wel effect heeft.
Hier idem dito. Als ik van die gevulde muizen/kikkers eet met Sinterklaas of gevulde kerstkransjes met Kerst dan is het gegarandeerd raak. Maagzuur als de hel.quote:Op zondag 19 december 2021 00:06 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb al jaren last gehad van brandend maagzuur, bij mij is het vooral voeding gerelateerd.
Heb je dit weleens ervaren?quote:Op maandag 20 december 2021 16:41 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Hier idem dito. Als ik van die gevulde muizen/kikkers eet met Sinterklaas of gevulde kerstkransjes met Kerst dan is het gegarandeerd raak. Maagzuur als de hel.
Nadeel is, ik ben werkelijk verzot op die dingen. Zet ze neer en ik vreet er 20. Ook al weet ik dat ik dat de komende dagen en nachten ga bekopen met maagzuur en oprispingen in de nacht dat je denkt dat je moet overgeven.
Mijn partner lost dit op door ze niet te kopen of er slechts 1 neer te leggen. Dat gaat wel goed gelukkig.
Ontopic: ik zou eerst eens wachten wat dit doet. De dokter is niet gek.
Baking soda, te koop bij AH en goedkoper bij de Chinese toko.quote:Op maandag 20 december 2021 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Aansluitend op deze topic hoop ik vooral op wat (huis) middelen om de symptomen te verzachten. Dat naast natuurlijk reguliere hulp.
Mijn vriend zit in een regulier traject, krijgt maagzuur remmers, heeft een gastroscopie gehad al, maar er is nog geen uitsluitsel/oplossing. In de tussentijd zit hij wel met maag problemen.
Er zijn wel laesies gevonden, maar niets acuuts en ook geen waarom.
De gewone zaken. Geen alcohol, geen pittig eten of andere zaken, is bekend. Maar hij leeft al vrij gezond. Aan stress werkt hij, heeft er al ruimte in gemaakt voordat ik hem ontmoette en werkt daar nog meer aan. Maar meer dan die algemene adviezen is er tot nu toe niet.
Zaken die bij kunnen dragen zijn dus welkom.
Sligro heeft het ook.quote:Op maandag 20 december 2021 17:03 schreef Mylene het volgende:
[..]
Baking soda, te koop bij AH en goedkoper bij de Chinese toko.
bron
[ afbeelding ]
Gelukkig niet, klinkt doodeng inderdaad!quote:Op maandag 20 december 2021 16:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Heb je dit weleens ervaren?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme
Echt, doodengDan word je dus gewoon letterlijk stikkend wakker. Bepaald eten net voor je gaat slapen is ook een trigger, of sowieso eten vlak voor je gaat slapen
Ik zou vooral niet teveel rare experimenten gaan doen zolang de onderzoeken lopen. Als het een eenvoudig ding was, dan was het al opgelost. Met huis tuin en keuken hocus-pocus ga je geen ingewikkelde dingen oplossen.quote:Op maandag 20 december 2021 16:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Aansluitend op deze topic hoop ik vooral op wat (huis) middelen om de symptomen te verzachten. Dat naast natuurlijk reguliere hulp.
Mijn vriend zit in een regulier traject, krijgt maagzuur remmers, heeft een gastroscopie gehad al, maar er is nog geen uitsluitsel/oplossing. In de tussentijd zit hij wel met maag problemen.
Er zijn wel laesies gevonden, maar niets acuuts en ook geen waarom.
De gewone zaken. Geen alcohol, geen pittig eten of andere zaken, is bekend. Maar hij leeft al vrij gezond. Aan stress werkt hij, heeft er al ruimte in gemaakt voordat ik hem ontmoette en werkt daar nog meer aan. Maar meer dan die algemene adviezen is er tot nu toe niet.
Zaken die bij kunnen dragen zijn dus welkom.
Ik heb echt geen idee. Het klopt dat de klachten minder leken, maar de afgelopen 3 maanden zijn er genoeg dagen geweest dat ik nergens last van had. Dus wie weet waren de afgelopen dagen nou net die dagen.quote:Op maandag 20 december 2021 16:31 schreef Sharuun01 het volgende:
[..]
een keer overslaan zou niet echt uit mogen maken denk ik, ik had er persoonlijk ook nog 5 over aan het einde van de kuur dus ergens wel eens iets vergeten.
Maar hiermee geef je dus wel aan dat de pillen op dit moment wel helpen, en het probleem eigenlijk dus wel je maagzuur is
Ik slik voor de rest van mijn leven omprazol. Als ik een dag vergeet ga ik door de grond van de pijn door het maagzuur.quote:Op maandag 20 december 2021 16:25 schreef milashar het volgende:
[..]
Zou je dan je hele leven iets moeten slikken? Of kan het ook vanzelf minder worden, het maagzuur bedoel ik?
Ik zou echt even richting huisarts gaan als ik jou was.quote:Op maandag 20 december 2021 17:41 schreef milashar het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee. Het klopt dat de klachten minder leken, maar de afgelopen 3 maanden zijn er genoeg dagen geweest dat ik nergens last van had. Dus wie weet waren de afgelopen dagen nou net die dagen.
Ik hoop trouwens niet dat het maagzuur is, ik ben een ramp met capsules/tabletten/pillen slikken. Ik zie het al gebeuren dat ik als de klachten blijven een gastroscopie krijg en er een middenrifbreuk of slokdarmontsteking wordt ontdekt![]()
Ik hoop gewoon echt dat ik verkeerd adem, teveel lucht binnenkrijg, daardoor veel moet boeren, en veel boeren + lucht leidt natuurlijk tot keel irritatie en al.
De brandend maagzuur theorie begrijp ik niet. Er brandt niets. Ik heb geen oprispingen, dus dat ik boer en er eten of maaginhoud naar boven komt. Ik boer alleen maar lucht. Dit zou stille reflux kunnen zijn, maar daar schiet ik ook niet mee op, als ik dat weet. Dan zullen er dus periodes zijn dat ik niets weet, terwijl mijn slokdarm lekker begint te ontsteken.
Wat erg, dat is toch helemaal niet goed voor je lever en nieren?quote:Op maandag 20 december 2021 18:00 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Ik slik voor de rest van mijn leven omprazol. Als ik een dag vergeet ga ik door de grond van de pijn door het maagzuur.
Ik maak nog even de kuur af, als hij me weer ziet komen en hoort twijfelen over zijn diagnose wordt het niets.quote:Op maandag 20 december 2021 18:01 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Ik zou echt even richting huisarts gaan als ik jou was.
Mijn nieren zijn al doodquote:Op maandag 20 december 2021 18:19 schreef milashar het volgende:
[..]
Wat erg, dat is toch helemaal niet goed voor je lever en nieren?
Okequote:Op maandag 20 december 2021 18:19 schreef milashar het volgende:
[..]
Ik maak nog even de kuur af, als hij me weer ziet komen en hoort twijfelen over zijn diagnose wordt het niets.
Of juist wel, dan heb je een anderquote:Op dinsdag 21 december 2021 10:29 schreef milashar het volgende:
Ik hoop niet dat die met vakantie is.
Het mooiste aan mijn huisarts is, dat ik me nu nog slechter voel. Maar wie weet komt dit doordat ik de kuur afgebroken had. Van donderdag t/m zondag ging het goed. Zondagavond vergat ik een dosis, en de volgende dag was het boeren er weer, en best extreem. Was voor die pillen nooit zo erg. Snel maandag weer begonnen met alles bijhouden, maar ik voel me nu wel beroerd. Alsof je geen dosis mag vergeten of alsof ik nu weer opnieuw ben begonnen na de vergeten dosis, maar nu kan mijn lichaam er niet meer tegen. Ik heb een nare buikpijn, steken in mijn bovenbuik, darmen rommelen, steken in mijn borst. Allemaal dingen waar ik nooit last van had. Dat is het probleem van de medische molen en tabletten. Uiteindelijk gaat het meestal veel slechter met je. Nou ja, ik kijk het nog een dag aan, als de "bijwerkingen" morgen ook nog blijven, dan bel ik donderdag even de huisarts.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:35 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Of juist wel, dan heb je een ander
Jammer dat je dat niet eerst hebt gelezen en bv een alarm op je telefoon hebt gezet ter herinnering.quote:Op dinsdag 21 december 2021 15:47 schreef milashar het volgende:
If you miss doses or don’t take the drug on schedule: Your medication may not work as well or may stop working completely. For this drug to work well, a certain amount needs to be in your body at all times.
Lekker dan....verklaart veel.
Maar is ook de meest zinloze tablet ooit:
If you stop taking the drug suddenly or don’t take it at all: Your acid reflux, heartburn, or ulcer symptoms may not get better or may get worse.
levenslang slikken?
Staat dan ook niet op de Nederlandstalige apotheek bijsluiter. Staat alleen dat je een vergeten dosis zo snel mogelijk weer moet innemen. Maar ik doe maar alsof ik nu opnieuw begonnen ben. Dus dan zit ik op 1,5 dagquote:Op dinsdag 21 december 2021 15:56 schreef maily het volgende:
[..]
Jammer dat je dat niet eerst hebt gelezen en bv een alarm op je telefoon hebt gezet ter herinnering.
Wat fijn dat je vrouw nu van haar klachten af isquote:Op dinsdag 21 december 2021 16:21 schreef DrDarwin het volgende:
Mijn vrouw had ook zoiets.
Slikte zich wezenloos aan allerlei 'rennie' achtige pillen en at bijna niets meer.
Toch nog maar eens een onderzoek via de HA, waarbij maar weer eens een ontlasting onderzoek werd gedaan in een lab.
De vorige keren was daar niets uit gekomen, dus we hadden weinig hoop, maar nu kreeg ze te horen dat er een bacteriële infectie was aangetroffen in het maag darm kanaal.
Medicatie daartegen sloeg meteen aan, binnen drie dagen kon ze weer normaal eten, en ze ziet er ook meteen weer wat gezonder uit.
Dit is heel recent overigens, maar ik heb de hoop dat het probleem nu echt getackeld is.
Ja, maar dat heb ik dus niet. Geen heartburn. Geen zuur. Geen oprispingen (boeren met zuur of eten). Niet misselijk. Niks van dat alles.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:26 schreef blessed19 het volgende:
Mooi kort filmpje over het hoe en waarom.
Vader van een maatje van me had ook zoiets, jaar later overleden aan kanker.quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:35 schreef milashar het volgende:
[..]
Ja, maar dat heb ik dus niet. Geen heartburn. Geen zuur. Geen oprispingen (boeren met zuur of eten). Niet misselijk. Niks van dat alles.
Enige dat ik heb is dat boeren, en dat mijn maag het voelt als ik nu pittig eet of koude/warme dranken nuttig. Maar wie weet was dat altijd, alleen let ik er nu gewoon meer opHet was pas toen ik keelpijn en bittere smaak en kriebel in mijn keel kreeg dat ik naar de huisarts ging. Maar die huisarts zei dat hij daar niets aan kan doen, en dat ik maar paracetamol moet innemen
Je zou denken dat hij dat in verband met het maagzuur zou brengen. Maar de keelklachten waren even. Misschien door het koude weer? Nu geen last namelijk meer.
Is de huisarts dan verantwoordelijk, als mij zoiets overkomt of mijn juiste diagnose te laat?quote:Op dinsdag 21 december 2021 16:38 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Vader van een maatje van me had ook zoiets, jaar later overleden aan kanker.![]()
Oftewel: second opinieonderzoek en evt ziekenhuisbezoek eisen.
Het zal bij jou vast niet zo erg zijn, maar ik zou me niet laten afschepen met een aspirientjequote:Op dinsdag 21 december 2021 16:43 schreef milashar het volgende:
[..]
Is de huisarts dan verantwoordelijk, als mij zoiets overkomt of mijn juiste diagnose te laat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |