quote:
Op woensdag 22 december 2021 21:59 schreef Frikandelbroodje het volgende:Ik denk dat er twee reële verschillen zijn tussen Manchin en Sanders, Sanders zal deze wetgeving hoe dan ook zien als een vooruitgang terwijl Manchin concessies moet doen op zaken die hij per definitie zal zien als achteruitgang. Dan is het moeilijker om water bij de wijn te doen. Zeker als je bedenkt dat Manchin is gekozen in een dieprode staat. Ondanks dat heeft de man een approval van 61%. Blijkbaar ziet zijn achterban dit toch zitten. Maargoed Biden gaat binnenkort weer met Manchin praten en ik las dat de grootste krant van WV nu publiekelijk achter BBB staat dus misschien verandert hij nog van mening.
West Virginia is vooral oiv Trump erg anti-Democraten geworden wat natuurlijk alles te maken heeft met de kolenindustrie daar en de klimaatmaatregelen waar ze de dupe van (gaan) worden. Niet verwonderlijk maar als je naar de polls kijkt waar naar de afzonderlijke punten gevraagd wordt zie je dat er toch grotendeels positief naar gekeken wordt:
BronManchin's argument dat hij het BBB-plan niet aan zijn kiezers kan verkopen slaat dus helemaal nergens op als dat waar is. Daarom dringt Sanders er ook zo op aan om alsnog een nieuwe poll te houden die dat duidelijk maakt en die hij bovendien met alle liefde nog wil betalen ook
quote:
Als dat waar is, is dat zeker een zeer betreurenswaardige actie van Manchin

Dat is niet alleen waar, Manchin weigerde maanden geleden al om bekend te maken met welke punten hij het niet eens was zodat er naast de BIF ook vast over het BBB-plan onderhandeld kon worden binnen de partij. Oorspronkelijk was het één plan maar de BIF was het gedeelte daaruit wat bipartisan gedaan kon worden. Om te voorkomen dat de BIF er daarna niet door zou komen was de belofte ze beide tegelijkertijd behandeld zou worden. Uiteindelijk ging Manchin alleen akkoord met een soort 'framework' van het BBB-plan maar dan moest de BIF er wel eerst door. Pas daarna ging hij echt onderhandelen/ kwam daar enige 'vaart' in. Dat is allemaal verloren tijd geweest, was nergens voor nodig en daar is heel veel kritiek op geweest vanuit zijn eigen partij.
quote:
Dat Manchin tegen het definitief afschaffen van de filibuster is is al tijden bekend. Ik snap dat wel, ik vind de filibuster ook wel een handige procedure om complete dominantie van één partij te dwarsbomen(mits die oppositie de rechtsstatelijke principes respecteert dan).
Ja dat is idd al tijden bekend maar daar is hij ook niet echt consequent in. Hij heeft dit jaar al twee keer voor wetgeving gestemd (verhoging van het schuldenplafond en uitbreiding van het DoD-budget) waarbij de filibuster ook (tijdelijk) omzeild is en er met een eenvoudige meerderheid gestemd kon worden ipv van met een 60-40 meerderheid. Daar had hij dan weer geen moeite mee!
quote:
Ik snap de frustratie wel, maar ik vind het tegelijkertijd raar dat Manchin hier als persoon zo op wordt aangekeken. Hij was altijd al zo. Gideon en Canningham hadden het niet zo hard moeten verneuken.
Gideon en Canningham?
Dat hij er als persoon op aangekeken wordt komt vooral omdat hij dus die onderhandelingen al maanden getraineerd heeft en bovendien er toch wel veel wantrouwen heerst tov zijn belangenverstrengeling. Hij heeft er zelf nl helemaal geen baat bij heeft als het doorgaat. Hij verdient ten eerste zelf dik aan de kolenindustrie, heeft geen ook geen baat bij de tax reforms die aan het BBB-plan vastzitten (hij zal meer belasting moeten gaan betalen) en wordt bovendien nu financieel flink gesteund met donaties van invloedrijke Republikeinen wat natuurlijk buitengewoon gunstig is voor zijn herverkiezing in een dieprode staat. Die 61% steun van de bevolking die hij nu nog heeft kan dan wel eens een stuk minder worden. Als je dat soort belangen laat meewegen hoor je toch echt bij de Republikeinen ...
Blijkbaar is hij ook echt niet vies alle aandacht als je een aantal ingewijden mag geloven (het woord 'grandstanding' valt regelmatig), wellicht is dat ook Manchin maar dat kunnen wij natuurlijk moeilijk beoordelen. Gezien het feit dat Manchin op (nb!) Fox News aankondigt dat hij een punt zet achter de (door hem al veel te lang durende) onderhandelingen (waarbij hij op heel veel punten zijn zin al heeft gekregen) omdat je ergens pissig over bent vind ik iig niet echt getuigen van goede wil. Dat is gewoon kinderachtig.
Maaridd gelukkig is er dan ook nog Biden die niet te beroerd is om een handreiking te doen en Manchin gewoon te bellen. Trump bezat die diplomatieke eigenschap als bruggenbouwer totaal niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 23-12-2021 06:41:44 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell