De stad die massaal buitenlandse studenten, expats en statushouders opneemt wil de oudjes kleiner laten wonen. De betere symptoombestrijding kun je wel aan D66 toevertrouwen.quote:D66 wil verhuizing bejaarde Amsterdammers stimuleren met royale bonus van 10.000 euro
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet de knip trekken om ouderen die groot wonen, te verleiden om te verhuizen. Daarvoor pleit D66 die zelf denkt aan een bonus van 10.000 euro.
Het is een van de plannen uit de woonagenda van de liberalen die vandaag wordt gepresenteerd.
De partij signaleert dat een deel van de ouderen in een ’te groot’ huis woont. Als deze groep doorstroomt, komen er huizen vrij voor gezinnen. De stad telt nu zo’n 8500 kleine huishoudens die ’te groot wonen’, blijkt uit inventarisatie van de gemeente.
Toch stokt de doorstroming omdat nieuwe huurhuizen duur zijn of niet beschikbaar. Daarom stelt D66 voor in de stad voor doorstromers nieuwe seniorenwoningen te bouwen en ouderen huurprijsbehoud aan te bieden.
Voorwaarde is wel dat de achtergelaten woning tenminste vier kamers heeft en het nieuw te betrekken appartement maximaal 60 vierkante meter.
’Ouderen niet uit hun huis jagen’
Senioren die instappen moeten in de watten worden gelegd: met goede ondersteuning, indien mogelijk een nieuwe woning in hun eigen wijk, dichtbij de huisarts en royaal compenseren. De ’wieberbonus’ is nu een ’paar duizend euro’. Van Dantzig denkt zelf aan 10.000 euro.
Het voorstel van D66 is opmerkelijk omdat ouderen na de massale sluiting van bejaardentehuizen juist werden gestimuleerd om thuis te blijven wonen. Van Dantzig onderstreept dat hij senioren absoluut niet uit hun woning wil jagen. „Het huurrecht is een groot goed en daar willen we absoluut niet aan tornen.”
Wil van Soest van de Partij van de Ouderen kijkt met gemengde gevoelens naar het voorstel. „Eerst sluiten ze de verzorgingshuizen en dwingen ze ouderen om langer thuis te wonen, en als ze dat dan doen zijn ze ineens verantwoordelijk voor de woningnood. Zo lust ik er nog wel een paar!”, stelt ze vast. „Als meneer Van Dantzig zo graag doorstroming wil, dan reken ik op zijn warme steun voor ons voorstel voor het creëren van kleinschalige (zorg)woningen in de wijken, waar ouderen van een fijne oude dag kunnen genieten.”
Bejaarden die te lang door blijven leven en de maatschappij handenvol geld en een hoop ergernis kosten.quote:
Vooral dat ze te lang in te grote woningen blijven zitten, lijkt me niet heel veel mis mee om te stimuleren dat ze naar wat kleinere verkassenquote:Op zaterdag 11 december 2021 12:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bejaarden die te lang door blijven leven en de maatschappij handenvol geld en een hoop ergernis kosten.
Ouderen wonen nu voor een kip en een ei in een mooi afbetaald huis, en vertikken het (geheel terecht natuurlijk) om kleiner te gaan wonen voor meer geld.quote:
Volgens jonge gezinnen die op zoek zijn naar een woning.quote:
Dus volgens "anderen"... Zijn de daadwerkelijke bewoners iets gevraagd? Misschien vinden ze het zelf helemaal niet te groot.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
Volgens jonge gezinnen die op zoek zijn naar een woning.
Mijn ouders wonen in een eengezinswoning (sociale huur), terwijl de kids allang het huis uit zijn. Laatst vroeg de corporatie of ze interesse hadden om kleiner te gaan wonen. Niets moet, maar vragen staat vrij. Want in hun huidige woning hebben ze meer ruimte dan ze nodig hebben.
M'n ouders voelden niets voor een verhuizing en dat is ook prima. Maar ik vind het helemaal niet verkeerd dat de woningcorporatie op deze wijze te werk gaat.
Echt he, wat is er met die partij gebeurd?? In mijn jonge jaren op (de destijds onderwijspartij) D'66 gestemd, maar de huidige partij lijkt in niets meer op de partij die het eens was.quote:Op zaterdag 11 december 2021 11:58 schreef thedeedster het volgende:
Thedeedster wil D66-ers stimuleren te verhuizen.![]()
Naar een ver land of een andere planeet uiteraard. Misschien is die andere planeet wel beter, want altijd als ik die lui weer bezig zie...
En als ze het te groot vinden zijn ze wss volwassen genoeg om iets anders te zoeken. Daar zijn geen dwangmaatregelen van D666 voor nodig.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus volgens "anderen"... Zijn de daadwerkelijke bewoners iets gevraagd? Misschien vinden ze het zelf helemaal niet te groot.
Het lijkt om huurwoningen te gaan als ik de OP lees...quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:36 schreef probeer het volgende:
Ouderen wonen nu voor een kip en een ei in een mooi afbetaald huis, en vertikken het (geheel terecht natuurlijk) om kleiner te gaan wonen voor meer geld.
D66 denkt dat met 10k af te kunnen kopen.
D66 gaat de deur flink tegen de neus krijgen.
Er is ze gevraagd of ze kleiner willen wonen.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus volgens "anderen"... Zijn de daadwerkelijke bewoners iets gevraagd? Misschien vinden ze het zelf helemaal niet te groot.
De kades zakken in de grachten. En Corona heeft Amsterdam - op economisch gebied - harder getroffen. Het is allesbehalve een goed moment om op deze wijze geld uit te geven.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:44 schreef Montagui het volgende:
[..]
Echt he, wat is er met die partij gebeurd?? In mijn jonge jaren op (de destijds onderwijspartij) D'66 gestemd, maar de huidige partij lijkt in niets meer op de partij die het eens was.
Daar gaat het mij helemaal niet om. Het gaat om het gemak waarmee anderen wel even gaan bepalen of iemand "te groot" woont. Laat dat lekker aan de bewoners zelf over.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
Er is ze gevraagd of ze kleiner willen wonen.
Zo niet, dan even goede vrienden.
Ik zie het het probleem niet.
quote:De partij signaleert dat een deel van de ouderen in een ’te groot’ huis woont. De stad telt nu zo’n 8500 kleine huishoudens die ’te groot wonen’, blijkt uit inventarisatie van de gemeente.
als je geen zin hebt maak je er toch gewoon geen gebruik van?quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Ouderen wonen nu voor een kip en een ei in een mooi afbetaald huis, en vertikken het (geheel terecht natuurlijk) om kleiner te gaan wonen voor meer geld.
D66 denkt dat met 10k af te kunnen kopen.
D66 gaat de deur flink tegen de neus krijgen.
Soms is zelfs vragen, simpelweg onbeschoft.quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je geen zin hebt maak je er toch gewoon geen gebruik van?
ja maar hier nietquote:Op zaterdag 11 december 2021 13:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Soms is zelfs vragen, simpelweg onbeschoft.
quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het lijkt om huurwoningen te gaan als ik de OP lees...
Blijft hetzelfde probleem. Ook onze ouderen lijken het, frappant genoeg, geen goed idee te vinden om duurder te gaan wonen. Wie had dat nou gedacht.quote:Toch stokt de doorstroming omdat nieuwe huurhuizen duur zijn of niet beschikbaar.
Me dunkt dat dat aan degenen is die het aanbod gedaan worden.quote:
Ik vind dit heftiger dan een QR code hoor. Ga eens met de huisjesprins in gesprek en kijk of je daar wat overdimensionering kunt signaleren.quote:De partij (d66) signaleert dat een deel van de ouderen in een ’te groot’ huis woont.
Het is nu al hetzelfde. Want D66 betaalt dit niet uit eigen zak. Die ‘boete’ wordt collectief betaald via de belasting.quote:Op zaterdag 11 december 2021 11:55 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De partij signaleert dat een deel van de ouderen in een ’te groot’ huis woont. Als deze groep doorstroomt, komen er huizen vrij voor gezinnen migranten . De stad telt nu zo’n 8500 kleine huishoudens die ’te groot wonen’, blijkt uit inventarisatie van de gemeente.
Het begint met een bonus, maar in de toekomst wordt het natuurlijk een boete.
me dunkt dat als die hier een account hebben dat die vanzelf wel komen reagerenquote:Op zaterdag 11 december 2021 13:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Me dunkt dat dat aan degenen is die het aanbod gedaan worden.
quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is nu al hetzelfde. Want D66 betaalt dit niet uit eigen zak. Die ‘boete’ wordt collectief betaald via de belasting.
Een betere titel zou zijn D66 wil omvolking verder versnellen door bejaarden uit hun huizen te jagen.
Valt nog mee dat ze niet over euthanasie beginnen.
Dat dit nog likes krijgt ook is nog veel erger.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bejaarden die te lang door blijven leven en de maatschappij handenvol geld en een hoop ergernis kosten.
Oh jazeker wel. Zoals terecht opgemerkt in het stuk was ook D66 een van de aanjagers van de participatiewet en 'langer thuis blijven wonen'. Nu zijn de bejaardenhuizen weg, en nu wordt met een omweggetje a voormelde poedersuikerbus van 10 ruggen nog even de schuld van de woningnood bij ouderen gelegd...quote:
D66 kennende ex-pats, yuppies en/of statushouders.quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:27 schreef Tengano het volgende:
"Als deze groep doorstroomt, komen er huizen vrij voor gezinnen."
Wat zou het Ministerie van Waarheid precies bedoelen met die gezinnen?
ja naja tijden veranderen hequote:Op zaterdag 11 december 2021 13:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh jazeker wel. Zoals terecht opgemerkt in het stuk was ook D66 een van de aanjagers van de participatiewet en 'langer thuis blijven wonen'. Nu zijn de bejaardenhuizen weg, en nu wordt met een omweggetje a voormelde poedersuikerbus van 10 ruggen nog even de schuld van de woningnood bij ouderen gelegd...
... omdat ze te lang thuis blijven wonen.
GTFO D66...
quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Voorwaarde is wel dat de achtergelaten woning tenminste vier kamers heeft"
![]()
Een algemene definitie van een Tiny House is een compleet woonhuis voor permanente bewoning met een totaal oppervlak van maximaal 50 m2.quote:en het nieuw te betrekken appartement maximaal 60 vierkante meter.
Dat het enkel geopperd wordt zegt al voldoende.quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja naja tijden veranderen he
zolang er geen sprake van dwang is kan ik me er echt niet druk om maken
wat zegt het?quote:Op zaterdag 11 december 2021 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat het enkel geopperd wordt zegt al voldoende.
Dat men een last is. Dat men weg moet. Dat men plaats moet maken.quote:
Mooi he...quote:
naja linksom of rechtsom kun je daar niet omheen idd, men is een last atmquote:Op zaterdag 11 december 2021 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat men een last is. Dat men weg moet. Dat men plaats moet maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |