abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 december 2021 @ 22:23:33 #151
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202656633
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Begrijp ik nou hieruit dat de groei die we de afgelopen jaren hebben gehad, absoluut niet de hoogste groei was die we ooit hebben gekend en dat het eigenlijk nog erger kan/kon?
Kijk eens naar een grafiekje van 1970 - 1985 :)
Dum de dum
pi_202656775
Waarom zouden we volgend jaar niet 20%+ bovenop kunnen krijgen dan?
  donderdag 16 december 2021 @ 23:03:26 #153
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202657706
Het kan wel, maar volgens onze makelaar ook, het is opgedroogd. Eigen geld raakt op ... overbieden zit ook gewoon een max. aan natuurlijk en die jubelton is straks ook weg.

Denk dat we naar een plateau gaan, waarna het gewoon langzaam blijft stijgen.

Tot die 100.000 woningen per jaar bestaan, over 5 a 10+ jaar :'), verandert er niks.

Sowieso kan je mooi roepen als overheid, 100.000 woningen erbij per jaar; maar in schubbekutteveen waar nog ruimte is wil niemand wonen.
Dum de dum
pi_202657944
Ik denk dat de prijzen heel erg locatieafhanklijk zijn/gaan worden. Amsterdam zal stervensduur blijven, kan me moeilijk voorstellen dat daar de prijzen gaan halveren. In Schubbekutteveen wel.
pi_202658821
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Begrijp ik nou hieruit dat de groei die we de afgelopen jaren hebben gehad, absoluut niet de hoogste groei was die we ooit hebben gekend en dat het eigenlijk nog erger kan/kon?
Stukje huizenmarkt geschiedenis:

https://bieb.knab.nl/hypo(...)storisch-perspectief

Als er nu een goede recessie komt kunnen er gekke dingen gebeuren. In het verleden werd vaak als tegenmaatregel de rente naar beneden bij gedraaid bij een recessie. Laat die rente dus nu praktisch op nul staan.

Wil je ergens voor langere tijd gaan wonen maakt het niet uit wanneer je koopt. Op de lange termijn kan het wel uit zolang je de hypotheek kan betalen
pi_202658858
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Het kan wel, maar volgens onze makelaar ook, het is opgedroogd. Eigen geld raakt op ... overbieden zit ook gewoon een max. aan natuurlijk en die jubelton is straks ook weg.

Denk dat we naar een plateau gaan, waarna het gewoon langzaam blijft stijgen.

Tot die 100.000 woningen per jaar bestaan, over 5 a 10+ jaar :'), verandert er niks.

Sowieso kan je mooi roepen als overheid, 100.000 woningen erbij per jaar; maar in schubbekutteveen waar nog ruimte is wil niemand wonen.
Ben benieuwd wat ze met de rente gaan doen de komende tijd. Alleen dat merk je vaak pas later in de huizenmarkt.
pi_202659910
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:10 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Begrijp ik nou hieruit dat de groei die we de afgelopen jaren hebben gehad, absoluut niet de hoogste groei was die we ooit hebben gekend en dat het eigenlijk nog erger kan/kon?
Dit is huizenprijs index groei. De jaar op jaar groei in euro's was vorig jaar het hoogst.

Zie hier de bron en meer uitleg

https://economie.rabobank(...)-nederlandse-regios/
Love is in the air!
pi_202659943
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 08:37 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Dit is huizenprijs index groei. De jaar op jaar groei in euro's was vorig jaar het hoogst.

Zie hier de bron en meer uitleg

https://economie.rabobank(...)-nederlandse-regios/
De groei in euro's is niet zo interessant, de procentuele groei des te meer

[ Bericht 0% gewijzigd door NightDancert op 17-12-2021 10:02:35 ]
pi_202661703
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 08:42 schreef NightDancert het volgende:

[..]
De groei in euro's is niet zo interessant, de procentuele groei des te meer
Idd. En daar zie je dus ook jarenlange stijging op de recessie na. Jaar op jaar. Kunnen de onderhoudskosten wel vanaf ;) Zeker omdat lasten lager zijn dan huurprijzen.
Love is in the air!
pi_202661711
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 00:03 schreef descon het volgende:

[..]
Stukje huizenmarkt geschiedenis:

https://bieb.knab.nl/hypo(...)storisch-perspectief

Als er nu een goede recessie komt kunnen er gekke dingen gebeuren. In het verleden werd vaak als tegenmaatregel de rente naar beneden bij gedraaid bij een recessie. Laat die rente dus nu praktisch op nul staan.

Wil je ergens voor langere tijd gaan wonen maakt het niet uit wanneer je koopt. Op de lange termijn kan het wel uit zolang je de hypotheek kan betalen
Tja. Je kan ook je baan verliezen waardoor je geen huis meer kan lopen en moet huren. Je moet toch ergens wonen..
Love is in the air!
pi_202662206
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:02 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Idd. En daar zie je dus ook jarenlange stijging op de recessie na. Jaar op jaar. Kunnen de onderhoudskosten wel vanaf ;) Zeker omdat lasten lager zijn dan huurprijzen.
Waarom was mijn vorige woning precies in de recessie... huilen.
pi_202665746
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:02 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Idd. En daar zie je dus ook jarenlange stijging op de recessie na. Jaar op jaar. Kunnen de onderhoudskosten wel vanaf ;) Zeker omdat lasten lager zijn dan huurprijzen.
Een huurder zou eigenlijk moeten investeren wat je anders voor onderhoud had moeten reserveren als het een koopwoning was. Als dit in een simpele S&P500 / all world ETF was gegaan dan kan je als huurder best snel vermogen op bouwen om de gemiste vermogensopbouw met een koop woning te compenseren. Dit kan met compounding best hard gaan (je mist alleen de leverage die je zou hebben met een hypotheek)

Alleen de meeste huurders kunnen of doen dit niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:03 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Tja. Je kan ook je baan verliezen waardoor je geen huis meer kan lopen en moet huren. Je moet toch ergens wonen..
Zolang je huis niet afbetaald is huur je in principe van de bank en word je uit je huis gegooid als je op een bepaald moment de hypotheek niet meer kan betalen. Hangt er dan alleen net vanaf of je met een zak geld (overwaarde) of restschuld blijft zitten.

Door de leverage die je hebt met een hypotheek kan die rest schuld best hard gaan als je pech hebt.
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:50:53 #163
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202665882
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:45 schreef descon het volgende:

[..]
Een huurder zou eigenlijk moeten investeren wat je anders voor onderhoud had moeten reserveren als het een koopwoning was. Als dit in een simpele S&P500 / all world ETF was gegaan dan kan je als huurder best snel vermogen op bouwen om de gemiste vermogensopbouw met een koop woning te compenseren. Dit kan met compounding best hard gaan (je mist alleen de leverage die je zou hebben met een hypotheek)

Alleen de meeste huurders kunnen of doen dit niet.
Jij staat ook ver van de realiteit he?

Mijn huis is in 7 jaar tijd ruim 100K omhoog gegaan. Omdat met ETF's te compenseren heb je een grote bult startkapitaal nodig.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202666724
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Jij staat ook ver van de realiteit he?

Mijn huis is in 7 jaar tijd ruim 100K omhoog gegaan. Omdat met ETF's te compenseren heb je een grote bult startkapitaal nodig.
Het gaat Descon om het principe: vermogensopbouw voor geval je financiële tegenslagen krijgt. Op zich niet zo gek dat een huurder dat ook doet (hoeft geen ton in 7 jaar), want veel huurders melden zich idd makkelijk bij het sociale dienst loket zodra er iets tegen zit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202666752
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Jij staat ook ver van de realiteit he?

Mijn huis is in 7 jaar tijd ruim 100K omhoog gegaan. Omdat met ETF's te compenseren heb je een grote bult startkapitaal nodig.
Je kan in verhouding ook veel meer lenen als 7 jaar terug door de lage rente stand. Die lage rente is 1 van de grote oorzaken dat de huizenprijzen zo sky high zijn gegaan.

De meeste mensen kijken niet wat een huis kost, maar wat ze kunnen lenen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:42:04 #166
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202666840
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Het gaat Descon om het principe: vermogensopbouw voor geval je financiële tegenslagen krijgt.
Dan moet je dat wel kunnen. De meeste huurders die ik ken kunnen dat niet. En de ene uitzondering woont een paar maanden ergens in een grachtenpand van A'dam en daarna weer maandenlang in allerlei hotels over de wereld.
quote:
Op zich niet zo gek dat een huurder dat ook doet (hoeft geen ton in 7 jaar), want veel huurders melden zich idd makkelijk bij het sociale dienst loket zodra er iets tegen zit.
Deze zin klopt niet helemaal me dunkt.

En mocht je willen zeggen dat alle huurders makelijk bij de sociale dienst aankloppen sla je een beetje een modderfiguur. Wellicht dat het voor een gedeelte van de sociale huurders te zeggen valt, maar bij particuliere huur is dat veel minder het geval.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:43:41 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202666875
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:37 schreef descon het volgende:

[..]
Je kan in verhouding ook veel meer lenen als 7 jaar terug door de lage rente stand.
Dat valt volgens mij alles mee. Hoeveel meer zou je dan kunnen lenen nu?
quote:
Die lage rente is 1 van de grote oorzaken dat de huizenprijzen zo sky high zijn gegaan.
1 ja. Maar niet de enige. En waarschijnlijk ook niet de grootste.
quote:
De meeste mensen kijken niet wat een huis kost, maar wat ze kunnen lenen.
En je gaat zo niet echt in op het punt wat je probeerde te maken dat huurders met ETF het verschil in vermogensopbouw kunnen compenseren.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202667121
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat valt volgens mij alles mee. Hoeveel meer zou je dan kunnen lenen nu?

Klopt door de aangepaste leenregels (onder andere het maximum bedrag) is dit verschil aardig afgezwakt.
pi_202667520
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat valt volgens mij alles mee. Hoeveel meer zou je dan kunnen lenen nu?
Vriend van me is momenteel op zoek naar een koopwoning (maar heeft geen haast). Het viel hem op dat ie met zijn salaris de afgelopen jaren eigenlijk het zelfde huis kon kopen terwijl dat huis stukken duurder is geworden.

Het is alleen zo dat het overbieden het laatste jaar extreem is geworden. Hij merkte dat dit vaak kwam door

• Overwaarde van de oude woning wat werd mee genomen
• Erfenis ouders (vaak hypotheek vrij huis)
• Door de lage rente wil iedereen ineens pandjes verhuren omdat ze anders geld verliezen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
1 ja. Maar niet de enige. En waarschijnlijk ook niet de grootste.
Zie vorige oorzaken + lage rente waardoor je meer kan lenen. Dat geeft een mooi prijsopdrijvend effect over het totaal plaatje.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En je gaat zo niet echt in op het punt wat je probeerde te maken dat huurders met ETF het verschil in vermogensopbouw kunnen compenseren.
Je komt een heel eind (onderschat compound interest + dividend niet) en je hebt geen risico dat je in de schulden komt. Iets wat je met een hypotheek wel hebt.

Lastige is ook dat het er ook vanaf hangt welke periode je deze berekening pakt om de vermogens opbouw te bepalen. Start je in 2008 en pak je 7 jaar later ? of ga je van 2015 naar nu.
pi_202667541
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klopt door de aangepaste leenregels (onder andere het maximum bedrag) is dit verschil aardig afgezwakt.
Das van de laatste tijd toch ? Private Lease etc word straks heel zwaar meegerekend begreep ik, jubelton dr af.
  vrijdag 17 december 2021 @ 18:31:25 #172
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202667593
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:26 schreef descon het volgende:

[..]
Vriend van me is momenteel op zoek naar een koopwoning (maar heeft geen haast). Het viel hem op dat ie met zijn salaris de afgelopen jaren eigenlijk het zelfde huis kon kopen terwijl dat huis stukken duurder is geworden.

Het is alleen zo dat het overbieden het laatste jaar extreem is geworden. Hij merkte dat dit vaak kwam door

• Overwaarde van de oude woning wat werd mee genomen
• Erfenis ouders (vaak hypotheek vrij huis)
• Door de lage rente wil iedereen ineens pandjes verhuren omdat ze anders geld verliezen.
[..]
Zie vorige oorzaken + lage rente waardoor je meer kan lenen. Dat geeft een mooi prijsopdrijvend effect over het totaal plaatje.
Zijn ervaring is heel anders dan de mijne. Ik zou nu echt niet meer het huis kunnen kopen wat ik 7 jaar terug kocht. Is hij niet veel meer gaan verdienen? Of overwaarde die hij meeneemt?
quote:
[..]
Je komt een heel eind (onderschat compound interest + dividend niet) en je hebt geen risico dat je in de schulden komt. Iets wat je met een hypotheek wel hebt
Een hypotheek is per definitie een schuld ja.

En je komt niet een heel eind. Hoeveel geld denk je dat de gemiddelde sociale huurder heft om mee te beleggen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202667759
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Zijn ervaring is heel anders dan de mijne. Ik zou nu echt niet meer het huis kunnen kopen wat ik 7 jaar terug kocht. Is hij niet veel meer gaan verdienen? Of overwaarde die hij meeneemt?
Volgens mij zaten we 7 jaar terug ook aardig in de dip kwa huizenprijzen.

Geloof dat hij nu 3/4 jaar rustig rondkijkt, hij keek puur naar het maand bedrag voor een bepaald type woning. Dat maand bedrag bleef redelijk gelijk terwijl de woning zelf veel duurder werd. Zijn salaris is niet veel gestegen (wat inflatie correcties volgens mij). Het overbieden is wel veel gekker geworden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En je komt niet een heel eind. Hoeveel geld denk je dat de gemiddelde sociale huurder heft om mee te beleggen?
Gemiddelde sociale huurder zal niet kopen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 18:47:00 #174
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202667797
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:44 schreef descon het volgende:

[..]
Volgens mij zaten we 7 jaar terug ook aardig in de dip kwa huizenprijzen.

Geloof dat hij nu 3/4 jaar rustig rondkijkt, hij keek puur naar het maand bedrag voor een bepaald type woning. Dat maand bedrag bleef redelijk gelijk terwijl de woning zelf veel duurder werd. Zijn salaris is niet veel gestegen (wat inflatie correcties volgens mij). Het overbieden is wel veel gekker geworden.
Maandbedrag kan gelijk blijven, maar dat betekend volgens mij niet dat je het daarom kan krijgen... Dat ligt volgens mij nog steeds rond de 4.5x jaarsalaris of niet?
quote:
[..]
Gemiddelde sociale huurder zal niet kopen.
Huizen of etf? Ik heb het nog steeds over je bewering dat je als huurder met het kopen van wat etf's de vermogensgroei van een huizenbezitter kan evenaren.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202668443
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:27 schreef descon het volgende:

[..]
Das van de laatste tijd toch ? Private Lease etc word straks heel zwaar meegerekend begreep ik, jubelton dr af.
Nee, dat is sinds de crisis.
pi_202668476
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maandbedrag kan gelijk blijven, maar dat betekend volgens mij niet dat je het daarom kan krijgen... Dat ligt volgens mij nog steeds rond de 4.5x jaarsalaris of niet?
die 4,5 is een grove regel, als je meer verdiend kan je in verhouding meer lenen. Heeft er mee te maken dat ze er vanuit gaan dat je een miniaal bedrag nodig hebt om fatsoenlijk te leven (eten,drinken, kleding etc). Weet niet hoe het uitvalt als je relatief minder verdiend.

Iemand die 100k verdiend per jaar zal in verhouding meer kunnen lenen als iemand die 25k verdiend.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Huizen of etf? Ik heb het nog steeds over je bewering dat je als huurder met het kopen van wat etf's de vermogensgroei van een huizenbezitter kan evenaren.
Het lastige aan de vergelijking is dat er verschillende factoren zijn waar je rekening mee moet houden en die per situatie anders kunnen uitvallen.

Als je deze berekening wil gaan maken moet je uitgaan van het zelfde huis dat gekocht word of gehuurd op basis van een markconforme (vrije sector) huur word door een starter.

Voor een huurder is het duidelijk wat weg gegooid word...das de huur. Een koper gooit het volgende weg : rente op de hypotheek, onderhoud/belastingen wat de huurder niet heeft. De prijs stijging op de koopwoning moet dit compenseren in vergelijking met de huurder.

Dan moet je de berekening compleet maken met het gemiddelde rendement op een goed gespreide ETF(S&P 500, all world etc) als de huurder dit nog netjes maandelijks volhoud in vergelijking tot de kosten die de koper maakt.

Geen zin om die berekening te maken op de vrijdag avond.
pi_202677822
Zo lang er mensen zijn die het kunnen (en willen) betalen, zullen de prijzen omhoog gaan. Voorwaarde is dat de rente laag blijft en dat er niet op korte termijn huizen op aantrekkelijke locaties bij komen.

Dat huizen bouwen gaat op de korte termijn het probleem niet oplossen. De huizenbezitters zullen het ook wel prima vinden, en hun huis niet in waarde willen zien dalen.

Misschien helpt het afschaffen van de jubelton een beetje. Dat is de vraag. Leningen mogen straks nog steeds.

Ik heb wel eindelijk een huis in deze gekke markt :@ Zonder makelaar ook nog eens.
pi_202677935
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 09:33 schreef viceversa het volgende:
De huizenbezitters zullen het ook wel prima vinden, en hun huis niet in waarde willen zien dalen.
Uhm nee hoor, vind een fatsoenlijke volkshuisvesting voor iedereen iets belangrijker dan een paar rotcenten voor mezelf.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_202677994
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 09:39 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Uhm nee hoor, vind een fatsoenlijke volkshuisvesting voor iedereen iets belangrijker dan een paar rotcenten voor mezelf.
Dat is waar. :) En in feite heb je niks aan overwaarde. Tenzij je verkoopt, alles stort in en je kunt goedkoop instappen.

Je moet toch ergens wonen.
pi_202679929
Ik zie de prijzen de komende tijd nog niet echt gigantisch dalen, maar goed, ik heb ook geen glazen bol, dus misschien sla ik me over een jaar wel tegen het hoofd. Of niet, als het nog steeds niet gelukt is een huis te kopen :P

Voor nu weer een nieuwe bezichtiging gepland. Totaal ander huis dan waar we een bod op deden: geen idyllisch huisje uit 1906, maar een hoekwoning uit 1972 . (In het kader van; zulke perfecte idyllische huisjes trekken teveel lui met teveel geld aan...dus misschien toch maar onze wensen wat gaan bijstellen...)

Wel een beetje een gevalletje 'Help mijn man is klusser' . Er zit laminaat tegen de muren (en dan ook gewoon hetzelfde als de vloer (...) , er staat een afzichtelijk geknutseld muurtje midden in de woonkamer, er is sprake van een nog te plaatsen keuken en wat vreemde vocht (?)plekken her en er bij de radiatoren. (Dit wordt dus sowieso een gevalletje onder voorbehoud van bouwtechnische keuring, daar ga ik niet eens over twijfelen :+ )
Oh en we kunnen er ook het NK Tegeltjewippen in de tuin organiseren. :')

De bezichtiging is woensdag pas, dus we gaan vandaag even zelf kijken in de straat hoe het er in het echt bij staat. Locatie is wel prima denk ik, huis wel lekker licht en ruim (doorzonwoning) en weer heel dicht bij het bos O+ . Prijs ligt ook wat lager dan vorige woningen waar we een bod op deden. En ik denk dat de animo ook wel minder is. Ik kan namelijk niet bij de bezichtiging zijn, maar een tweede bezichtiging was mogelijk. En het gaat ook niet per inschrijving.
pi_202679969
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:47 schreef Candaasje het volgende:
Ik zie de prijzen de komende tijd nog niet echt gigantisch dalen, maar goed, ik heb ook geen glazen bol, dus misschien sla ik me over een jaar wel tegen het hoofd. Of niet, als het nog steeds niet gelukt is een huis te kopen :P

Voor nu weer een nieuwe bezichtiging gepland. Totaal ander huis dan waar we een bod op deden: geen idyllisch huisje uit 1906, maar een hoekwoning uit 1972 . (In het kader van; zulke perfecte idyllische huisjes trekken teveel lui met teveel geld aan...dus misschien toch maar onze wensen wat gaan bijstellen...)

Wel een beetje een gevalletje 'Help mijn man is klusser' . Er zit laminaat tegen de muren (en dan ook gewoon hetzelfde als de vloer (...) , er staat een afzichtelijk geknutseld muurtje midden in de woonkamer, er is sprake van een nog te plaatsen keuken en wat vreemde vocht (?)plekken her en er bij de radiatoren. (Dit wordt dus sowieso een gevalletje onder voorbehoud van bouwtechnische keuring, daar ga ik niet eens over twijfelen :+ )
Oh en we kunnen er ook het NK Tegeltjewippen in de tuin organiseren. :')

De bezichtiging is woensdag pas, dus we gaan vandaag even zelf kijken in de straat hoe het er in het echt bij staat. Locatie is wel prima denk ik, huis wel lekker licht en ruim (doorzonwoning) en weer heel dicht bij het bos O+ . Prijs ligt ook wat lager dan vorige woningen waar we een bod op deden. En ik denk dat de animo ook wel minder is. Ik kan namelijk niet bij de bezichtiging zijn, maar een tweede bezichtiging was mogelijk. En het gaat ook niet per inschrijving.
Klinkt als een kluswoning, ook omdat de prijs lager is. Juist die woningen zijn in de run.
pi_202680062
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:47 schreef Candaasje het volgende:
Ik zie de prijzen de komende tijd nog niet echt gigantisch dalen, maar goed, ik heb ook geen glazen bol, dus misschien sla ik me over een jaar wel tegen het hoofd. Of niet, als het nog steeds niet gelukt is een huis te kopen :P

Voor nu weer een nieuwe bezichtiging gepland. Totaal ander huis dan waar we een bod op deden: geen idyllisch huisje uit 1906, maar een hoekwoning uit 1972 . (In het kader van; zulke perfecte idyllische huisjes trekken teveel lui met teveel geld aan...dus misschien toch maar onze wensen wat gaan bijstellen...)

Wel een beetje een gevalletje 'Help mijn man is klusser' . Er zit laminaat tegen de muren (en dan ook gewoon hetzelfde als de vloer (...) , er staat een afzichtelijk geknutseld muurtje midden in de woonkamer, er is sprake van een nog te plaatsen keuken en wat vreemde vocht (?)plekken her en er bij de radiatoren. (Dit wordt dus sowieso een gevalletje onder voorbehoud van bouwtechnische keuring, daar ga ik niet eens over twijfelen :+ )
Oh en we kunnen er ook het NK Tegeltjewippen in de tuin organiseren. :')

De bezichtiging is woensdag pas, dus we gaan vandaag even zelf kijken in de straat hoe het er in het echt bij staat. Locatie is wel prima denk ik, huis wel lekker licht en ruim (doorzonwoning) en weer heel dicht bij het bos O+ . Prijs ligt ook wat lager dan vorige woningen waar we een bod op deden. En ik denk dat de animo ook wel minder is. Ik kan namelijk niet bij de bezichtiging zijn, maar een tweede bezichtiging was mogelijk. En het gaat ook niet per inschrijving.
Succes ermee, hoop dat het wat wordt. Ben benieuwd naar een klustopic. Overigens is het de truc, om door de oude bende heen te kijken of je er wat van kan maken. Vochtplekken op de muur zegt nog niets; eigenlijk heeft elke bouwperiode z'n eigen merites. Bij 1972 kan dat KwaaiTaal betonvloeren zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202680103
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:50 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Klinkt als een kluswoning, ook omdat de prijs lager is. Juist die woningen zijn in de run.
Dat is niet mijn ervaring tot nu toe, in elk geval niet met die jaren 70 woningen. Het huis in Amerongen waar we over hebben getwijfeld heeft ook langer te koop gestaan (ik denk bijna een maand), en toen wij daar kwamen waren er pas 3 bezichtigingen geweest in een week tijd, waarvan wij er dan één waren.

En de makelaar van een vorige bezichtiging in Maarn gaf ook aan dat hij merkte dat dat soort huizen minder veel kijkers trokken en wat langer te koop stonden. Ze gaan uiteindelijk wel weg hoor, maar er kwamen geen 20-25 kijkers op af zoals bij de twee redelijk instapklare woningen waar we een bod op hebben gedaan.

Maar wellicht heb ik het mis hoor, ik durf echt niet meer met 100% zekerheid in te schatten of een huis wel of niet in trek is. :D En het zal ook per regio verschillen. Kan me ook voorstellen dat een schattig jaren 30 huis als kluswoning weer beter verkoopt dan zo'n 'saai' jaren 70 huis.

Het enige wat ik wél zeker weet is dat we voor dit huis iemand met verstand moeten mee laten kijken, want deze makelaar hebben we eerder ontmoet, en vriendelijk, maar vrij weinig (bouwkundige) informatie. :P
pi_202680173
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:59 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Het enige wat ik wél zeker weet is dat we voor dit huis iemand met verstand moeten mee laten kijken, want deze makelaar hebben we eerder ontmoet, en vriendelijk, maar vrij weinig (bouwkundige) informatie. :P
Dat dus. Een jaren '70 huis waar al tijden niets aan is gedaan, is best interessant om te onderzoeken.

Eigenlijk zou je de bouwtekeningen moeten opvragen en voooraf bekijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202680178
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Succes ermee, hoop dat het wat wordt. Ben benieuwd naar een klustopic. Overigens is het de truc, om door de oude bende heen te kijken of je er wat van kan maken. Vochtplekken op de muur zegt nog niets; eigenlijk heeft elke bouwperiode z'n eigen merites. Bij 1972 kan dat KwaaiTaal betonvloeren zijn.
Ja, ik denk dat als de basis verder goed is (inderdaad die betonvloeren, en als de oorzaak van de vochtplekken gewoon duidelijk is en niet te ernstig), je hier best een goede woning van kunt maken. Nieuwe vloer er in, muurtje eruit. Laminaat van de muren. Mooie nieuwe keuken naar eigen wens en smaak, spouwmuren isoleren, etc... het heeft voordelen zelf alles te kunnen bepalen. :Y
pi_202680249
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. Een jaren '70 huis waar al tijden niets aan is gedaan, is best interessant om te onderzoeken.

Eigenlijk zou je de bouwtekeningen moeten opvragen en voooraf bekijken.
De vorige keer stuurde deze makelaar wel een hele vragenlijst ingevuld door de bewoners, bedenk ik me nu. Dat was wel fijn. Alleen ter plekke konden niet al onze vragen echt goed beantwoord worden.
En we hebben nu tijd voor een 2e bezichtiging (want ik kan echt niet op de eerste), dus dan kunnen we denk ik wel regelen dat er iemand met ons meekijkt. Mochten we het wel zien zitten natuurlijk.
pi_202680417
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:59 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Dat is niet mijn ervaring tot nu toe, in elk geval niet met die jaren 70 woningen. Het huis in Amerongen waar we over hebben getwijfeld heeft ook langer te koop gestaan (ik denk bijna een maand), en toen wij daar kwamen waren er pas 3 bezichtigingen geweest in een week tijd, waarvan wij er dan één waren.

En de makelaar van een vorige bezichtiging in Maarn gaf ook aan dat hij merkte dat dat soort huizen minder veel kijkers trokken en wat langer te koop stonden. Ze gaan uiteindelijk wel weg hoor, maar er kwamen geen 20-25 kijkers op af zoals bij de twee redelijk instapklare woningen waar we een bod op hebben gedaan.

Maar wellicht heb ik het mis hoor, ik durf echt niet meer met 100% zekerheid in te schatten of een huis wel of niet in trek is. :D En het zal ook per regio verschillen. Kan me ook voorstellen dat een schattig jaren 30 huis als kluswoning weer beter verkoopt dan zo'n 'saai' jaren 70 huis.

Het enige wat ik wél zeker weet is dat we voor dit huis iemand met verstand moeten mee laten kijken, want deze makelaar hebben we eerder ontmoet, en vriendelijk, maar vrij weinig (bouwkundige) informatie. :P
In de regio’s waar ik (ook) kijk, gaan de kluswoningen als de malle om vervolgens voor meer weer te verkopen. :')
pi_202681450
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 12:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
In de regio’s waar ik (ook) kijk, gaan de kluswoningen als de malle om vervolgens voor meer weer te verkopen. :')
Yup, zelfs hier in de jaren 70 wijk zie ik het ook gebeuren, we noemen ze al de ‘er is een bus Polen doorheen gegaan’-huizen. Donkere tegels op de vloeren en in de badkamer, muren en radiatoren krijgen een laagje wit, een Praxiskeukentje er in en klaar. Ik ben ook heel benieuwd of het met het huis dat ze nu hier achter aan het leegtrekken zijn ook zo zal gaan.
pi_202681546
Ik heb een ochtendje getwijfeld of dit huis leuk zou zijn, maar wist niet waar ik moet beginnen om het leuk te maken voor mezelf.

Wedden dat dit volgend jaar voor 700-800k+ de markt op komt danwel gesplitst in 2 appartementen voor 500.000 elk?
En dat door een BV?
pi_202681760
In onze nieuwe wijk is onlangs de verkoop van de volgende fase geweest, dat zat voor een vergelijkbaar huis qua woonoppervlakte en perceel zo’n ¤60.000 boven onze prijs vorig jaar, de ligging is alleen iets rustiger vanwege geen achterburen. En vandaag gaat er een nieuwbouwproject in de buurt van onze huidige woning in de verkoop en daar zit je bijna 2 ton boven die prijs 8)7
pi_202681862
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Yup, zelfs hier in de jaren 70 wijk zie ik het ook gebeuren, we noemen ze al de ‘er is een bus Polen doorheen gegaan’-huizen. Donkere tegels op de vloeren en in de badkamer, muren en radiatoren krijgen een laagje wit, een Praxiskeukentje er in en klaar. Ik ben ook heel benieuwd of het met het huis dat ze nu hier achter aan het leegtrekken zijn ook zo zal gaan.
'instapklaar' schijnt voor sommige huizenzoekers een dikke pre te zijn.

Ondernemers die het kapitaal hebben liggen en weten hoe je zo'n bus Polen kan regelen en aansturen die kunnen nu leuke klappers maken.

Wel zonde van de hele goedkope keuken en apparatuur die je dan vaak ziet in zo'n huis wat verder best leuk is opgeknapt. Vloer is ook vaak standaard hip visgraat. En het sanitair zwart of heel donker.

Maargoed, voor mensen met haast en 2 linker handen kan het een uitkomst zijn.
pi_202682374
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 13:25 schreef Slumlord. het volgende:
Ik heb een ochtendje getwijfeld of dit huis leuk zou zijn, maar wist niet waar ik moet beginnen om het leuk te maken voor mezelf.

Wedden dat dit volgend jaar voor 700-800k+ de markt op komt danwel gesplitst in 2 appartementen voor 500.000 elk?
En dat door een BV?
Ken die hoek wel, veel "gewandeld" in de overdrachtelijke zin. Zou niet weten hoe je daar aan moet beginnen; denk dat veel aannemers ook zin hebben in zo'n onmogelijhke hoek van de stad te gaan verbouwen.

Maar goed, ik heb weer een mooi doel om te kijken als ze bezig zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202687300
We zijn vandaag dus zelf even wezen kijken bij het huis...en...... groothoeklenzen moeten echt verboden worden :')

We hadden het kunnen weten, want we hebben dus (bij dezelfde makelaar) al eens eerder een bezichtiging afgezegd nadat we er eerst even waren wezen buurten. (We zijn ook wel op een bezichtiging geweest, ook bij deze makelaar, waar de foto's wel een best overeenkomstig met de werkelijkheid beeld gaven,... )
Plattegronden bekijken we ook altijd wel, maar kennelijk dit keer niet kritisch genoeg.

Dus maandag even bellen, we gaan hier toch echt niks mee doen namelijk.
pi_202687397
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 18:54 schreef Candaasje het volgende:
We zijn vandaag dus zelf even wezen kijken bij het huis...en...... groothoeklenzen moeten echt verboden worden :')

We hadden het kunnen weten, want we hebben dus (bij dezelfde makelaar) al eens eerder een bezichtiging afgezegd nadat we er eerst even waren wezen buurten. (We zijn ook wel op een bezichtiging geweest, ook bij deze makelaar, waar de foto's wel een best overeenkomstig met de werkelijkheid beeld gaven,... )
Plattegronden bekijken we ook altijd wel, maar kennelijk dit keer niet kritisch genoeg.

Dus maandag even bellen, we gaan hier toch echt niks mee doen namelijk.
Jammer...
Wat stond je tegen dan?
pi_202687526
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 18:58 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Jammer...
Wat stond je tegen dan?
Te weinig ruimte, stop de tijd.
pi_202687536
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 18:58 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Jammer...
Wat stond je tegen dan?
Het is echt veel kleiner dan de foto's doen vermoeden. Niet alleen binnen in het huis, maar ook de tuin erachter. En de voortuin ook, waardoor je veel meer aan de straat zit. Lopend op de stoep konden we bijna de krant van de buurman meelezen.

Je kunt er nog steeds een prima woning van maken hoor. Maar wij werden er niet warm meer van. Dus om niemands tijds te verspillen, gaan we de bezichtiging gewoon afzeggen :)
pi_202687631
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 19:02 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Te weinig ruimte, stop de tijd.
Vooral dus te weinig buitenruimte, dicht op elkaar gebouwd, dicht met je woonkamer op de stoep.
Ik hoef heel geen balzaal als woonkamer of 5 slaapkamers ofzo. Ook geen kookeiland. Maar dit was in real life gewoon héél anders dan op de foto's. Dus in die zin viel het tegen. Niet dat het een afschuwelijk huis verder is hoor. Maar ik ga daar geen bakken met geld (koop, ook nog alles wat er aan gedaan moet worden) in investeren, plus tijd en energie. En ook weer net wat extra reistijd naar het werk ten opzichte van andere plaatsen. Is niet erg, maar dan moet ik in elk geval wel een klein beetje enthousiast van een huis worden :D
pi_202689178
Die inkijk is overdreven, niemand gaat jouw krant lezen, zelf de krant nemen is minder moeite 😜
pi_202689280
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 19:47 schreef investeerdertje het volgende:
Die inkijk is overdreven, niemand gaat jouw krant lezen, zelf de krant nemen is minder moeite 😜
:6 :D

Je snapt m'n punt heus wel wijsneus :+
pi_202690623
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 december 2021 19:51 schreef Candaasje het volgende:

[..]
:6 :D

Je snapt m'n punt heus wel wijsneus :+
Hmpf, gebruik ik eens smileys hehe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')