SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Schema'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 2020 ChallengeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PRs bijhoudenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: DiversOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Blogs van enkele vaste postersOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuw deel, nieuwe kansen!I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.![]()
Ik gooide 'm dicht en dacht niet na bij het openen.. Liet dus een mooie kans op een leuke TT liggen![]()
Laatste posts uit het vorige deel:quote:Op woensdag 24 november 2021 18:11 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
1) je loopt nooit te weinig voor dit topic. Loop je hard? Dan kun je hier terecht.
2) Het ligt een beetje aan wat je met het horloge wil gaan doen. Wil je het echt voor het hardlopen gaan gebruiken, dan zou ik eerder iets zoeken in de Garmin forerunner-serie. Vivoactive is meer een activiteitentracker, heel algemeen. Je kan daar basishardloopdingen mee. Maar wil je wat meer en serieuzer gaan lopen, zou ik voor een forerunner gaan.quote:Op woensdag 24 november 2021 19:01 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Haha ja ik loop hard. Maar niet als het regent, de rest wel. Ik bouw vaak op en dan ren ik weer een tijdje niet. En dan begin ik weerHet meest serieuze wat ik ga doen volgend jaar is 1/4 triathlon, dus moet ook zwemmen en fietsen trainen.
Voor mij is het activity tracking belangrijker dan heel uitgebreide hardloop zaken (wil het ook gebruiken voor boksen, zwemmen, wandelen, fietsen enz). Dus ik schat in dat basis de aankomende tijd nog steeds ruim voldoende is.quote:Op woensdag 24 november 2021 19:06 schreef Zwabberhark het volgende:
Ik heb een nieuw horloge gekocht, de forerunner 945. Ik kon 'm niet laten liggen toen ik 'm voor 399 incl P&P voorbij zag komen. Weliswaar bij een Franse webshop waar ik nog nooit van gehoord had, maar de naam klonk heel vroom en je kon betalen met paypal, dus ik heb het risico genomen.
Vrijdag besteld. Vanmiddag werd het horloge nog bezorgd ook. En het werkt ook nog. Wat is dit.MeisPluis, ik ben ook zo'n af-en-aan-renner. Meestal haak ik door blessures af en dan begin ik later weer bij 0. Ik mag hier nog steeds meepratenquote:
In het 'verbeter-jezelf-project' ging ik afgelopen maandag naar een core-training. Dat is goed voor me, want mijn core-stability is echt niet wat het moet zijn![]()
ik heb 3 dingen geleerd:
1. Xtreme Core betekent wel echt "extreme' core...
2. hardloopschoenen in een sportzaal zijn niet geschikt voor plank-achtige oefeningen (te glad)
3. Mijn core bestond niet
Vanmiddag kon ik nog steeds niet normaal rechtop staan, laat staan lopen(maar na de hete douche op de spierpijn-plekken gaat het nu wel beter en denk ik er over om morgenochtend toch te gaan rennen)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.![]()
Heel fijn! Ik ben vooral een afhaker omdat ik denk: het regent / het is te koud / te glad / te warm / er is iets leuks op tv en dan ga ik een aantal keer niet en denk "dan laat ook maar!". Terwijl als ik eenmaal in een ritme zit ik wel vaker ga ....quote:Op woensdag 24 november 2021 19:22 schreef E.T. het volgende:
Ik gooide 'm dicht en dacht niet na bij het openen.. Liet dus een mooie kans op een leuke TT liggen![]()
Laatste posts uit het vorige deel:
[..]
[..]
[..]
[..]
MeisPluis, ik ben ook zo'n af-en-aan-renner. Meestal haak ik door blessures af en dan begin ik later weer bij 0. Ik mag hier nog steeds meepraten
In het 'verbeter-jezelf-project' ging ik afgelopen maandag naar een core-training. Dat is goed voor me, want mijn core-stability is echt niet wat het moet zijn![]()
ik heb 3 dingen geleerd:
1. Xtreme Core betekent wel echt "extreme' core...
2. hardloopschoenen in een sportzaal zijn niet geschikt voor plank-achtige oefeningen (te glad)
3. Mijn core bestond niet
Vanmiddag kon ik nog steeds niet normaal rechtop staan, laat staan lopen(maar na de hete douche op de spierpijn-plekken gaat het nu wel beter en denk ik er over om morgenochtend toch te gaan rennen)
Goed bezig, respect hoor! Core training is wel afzien ja ... Ik vind pilates af en toe al zwaar![]()
![]()
Herkenbaar! Donker, koud, nat, warm, ik ga morgen wel.. Zit nu wel weer een paar maanden in een goede flow, uitkijken dat ik het niet verlies.quote:Op woensdag 24 november 2021 20:07 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Heel fijn! Ik ben vooral een afhaker omdat ik denk: het regent / het is te koud / te glad / te warm / er is iets leuks op tv en dan ga ik een aantal keer niet en denk "dan laat ook maar!". Terwijl als ik eenmaal in een ritme zit ik wel vaker ga ....
Goed bezig, respect hoor! Core training is wel afzien ja ... Ik vind pilates af en toe al zwaar
Weer even hier meelezen zorgt er meestal wel voor dat ik denk 'niet zo aanstellen.. Gaan!"I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.![]()
Voor mij helpt het om te bedenken of ik na het rennen nog steeds liever niet was gegaan. 100% van de keren dat ik ben gaan rennen met tegenzin was ik achteraf blij dat ik me er overheen had gezet, dus ga ik altijd toch maar de deur uitquote:Op woensdag 24 november 2021 20:07 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Heel fijn! Ik ben vooral een afhaker omdat ik denk: het regent / het is te koud / te glad / te warm / er is iets leuks op tv en dan ga ik een aantal keer niet en denk "dan laat ook maar!". Terwijl als ik eenmaal in een ritme zit ik wel vaker ga ....
Goed bezig, respect hoor! Core training is wel afzien ja ... Ik vind pilates af en toe al zwaar
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D![]()
Ga je geen spijt van krijgen. De 945 is echt fantastisch. Zou nooit meer een mindere accuduur en routes zonder kaartje willen.quote:Op woensdag 24 november 2021 19:06 schreef Zwabberhark het volgende:
Ik heb een nieuw horloge gekocht, de forerunner 945. Ik kon 'm niet laten liggen toen ik 'm voor 399 incl P&P voorbij zag komen. Weliswaar bij een Franse webshop waar ik nog nooit van gehoord had, maar de naam klonk heel vroom en je kon betalen met paypal, dus ik heb het risico genomen.
Vrijdag besteld. Vanmiddag werd het horloge nog bezorgd ook. En het werkt ook nog. Wat is dit.
Ik heb mezelf een Trenara-abonnementje cadeau gedaan en dat ga ik eens proberen richting een voorjaarsmarathon. Ben benieuwd.If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.![]()
Ik heb altijd een schemaatje, soms helemaal niet intensief maar altijd wel 3x per week. Met mezelf daarmee afgesproken dat ik überhaupt niet kijk wat voor weer het is. Hoef ik nooit te twijfelen. Code geel is de grens en kan niet wachten op een trail door de sneeuw (oké, ik haat hittequote:Op woensdag 24 november 2021 21:36 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
[..]
Voor mij helpt het om te bedenken of ik na het rennen nog steeds liever niet was gegaan. 100% van de keren dat ik ben gaan rennen met tegenzin was ik achteraf blij dat ik me er overheen had gezet, dus ga ik altijd toch maar de deur uit).
If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.![]()
Vroeguh zou je gedompled in pek en veren het forum uit gejaagd zijn!!quote:Op woensdag 24 november 2021 19:22 schreef E.T. het volgende:
Ik gooide 'm dicht en dacht niet na bij het openen.. Liet dus een mooie kans op een leuke TT liggen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Sja.. vroegah..quote:Op donderdag 25 november 2021 05:06 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Vroeguh zou je gedompled in pek en veren het forum uit gejaagd zijn!!*zucht*
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.![]()
Ik merk ook wel dat het nu moeilijker is om de deur uit te gaan, ik vind het zelf vooral lastig om goede en veilige routes te vinden in het donker.. En van lopen bij daglicht word ik gewoon blijer..quote:Op woensdag 24 november 2021 20:07 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Goed bezig, respect hoor! Core training is wel afzien ja ... Ik vind pilates af en toe al zwaarIk hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Zelf vind ik het juist heerlijk om in het donker savonds te lopen. Maar dan wel in bebouwde kom dus minder routes iddBastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Ik loop altijd graag in het bos bij ons achter, is denk ik 500 meter van mijn huis. Maar dat gaat dus niet met het donkere weer. Dan moet ik gewoon over de verharde paden in het dorp en dat vind ik een stuk minder leuk ...![]()
Ik heb een lampje met banden eromheen gekocht die zoveel schijnsel geeft, dat ik zelfs in het stikdonker langs het kanaal zonder straatverlichting kan lopen, want dat lampje verlicht mijn pad. Deze:
https://www.decathlon.nl/(...)50-hw19/_/R-p-312549Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Ik loop niet hard als het geijzeld heeft en wanneer het onweert hou ik de dijk mis. Verder ren ik onder alle mogelijke vaderlandse weersomstandigheden. Helemaal vanaf het begin met couch-to-5km mee begonnen en daar nog altijd blij mee
Let me see you stripped down to the bone![]()
Ik heb ook een goed lichtharnas, maar toch voel ik me niet op alle wegen veilig 's avonds. Sommige automobilisten rijden gewoon echt veel te hard en kijken te weinig.quote:Op donderdag 25 november 2021 13:24 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb een lampje met banden eromheen gekocht die zoveel schijnsel geeft, dat ik zelfs in het stikdonker langs het kanaal zonder straatverlichting kan lopen, want dat lampje verlicht mijn pad. Deze:
https://www.decathlon.nl/(...)50-hw19/_/R-p-312549Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik heb dezelfde, maar regelmatig tegemoetkomend verkeer dat er volgens mij last van heeft omdat hij écht fel is.quote:Op donderdag 25 november 2021 13:24 schreef SEMTEX het volgende:
https://www.decathlon.nl/(...)50-hw19/_/R-p-312549
Dus nu voor rondjes binnen de bebouwde kom in het donker bij de action eentje met ledlampjes gehaald
Ik heb een route van 8 km en eentje van 6 km die bijna helemaal over vrijliggend fiets/voetpad gaan, dus daar hoef ik niet bang te zijn voor auto's. Ik draag een reflecterend hesje en een lichtarmband en een vrij lichte kleur kleding (oranje/wit/geel/groen).
Ik vind het eigenlijk wel rustig lopen in het donker. Geen last van zon in je ogen, veel minder dingen te zien. Leuk om te zien hoe de andere hardlopers verlicht zijn.
In het donker in de regen is wel stom, want dan zie ik geen steek met de regendruppels op mijn bril. Ik moet eigenlijk nog steeds een pet kopen maar die zijn vooral in de zomer te koop.![]()
De eerste ervaringen zijn heel positief. Goede strakke logs, dat vond ik bij de Fenix 5 Plus een stuk slechter. Die pulse oxygen sensor is een leuke gimmick, er wordt nu o.a. gemeten hoeveel ik per minuut geademd heb en de slaapcijfers lijken wat beter te kloppen.quote:Op woensdag 24 november 2021 22:11 schreef Niveath het volgende:
[..]
Ga je geen spijt van krijgen. De 945 is echt fantastisch. Zou nooit meer een mindere accuduur en routes zonder kaartje willen.Hitte, zwaar onweer en ijzel zijn no-go's.quote:Op donderdag 25 november 2021 13:52 schreef minilot het volgende:
Ik loop niet hard als het geijzeld heeft en wanneer het onweert hou ik de dijk mis. Verder ren ik onder alle mogelijke vaderlandse weersomstandigheden. Helemaal vanaf het begin met couch-to-5km mee begonnen en daar nog altijd blij mee![]()
[quote]Op donderdag 25 november 2021 17:01 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
De eerste ervaringen zijn heel positief. Goede strakke logs, dat vond ik bij de Fenix 5 Plus een stuk slechter. Die pulse oxygen sensor is een leuke gimmick, er wordt nu o.a. gemeten hoeveel ik per minuut geademd heb en de slaapcijfers lijken wat beter te kloppen.
[..]
Die Pulse-oxy sensor heb ik na een paar weken uitgeschakeld. Die meet te weinig verschil hier en verbruikt verder best wat batterij. In de bergen wel aangezet op vakantie deze zomer om te kijken of je dan verschil ontdekt, maar kon er niet echt veel mee.If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.![]()
Nog een leuk weetje op de vrijdag.
Voor wie er nog twijfelt: langzaam lopen werkt!!!
Twee voorbeelden:
https://www.triathlete.co(...)enal-ironman-debuts/
Blummenfelt, onlangs het wereldrecord op de Ironman verbeterd. Volgens zijn berekende trainingszones zouden zijn easy runs langzamer dan 4.00 moeten gaan, maar op Strava blijkt dat het grootste deel van zijn trainingen zelfs langzamer dan 4.30 gaan. Bij een 5km wedstrijdtempo van 2.49/km, dus bijna 2 minuten langzamer!
https://www.strava.com/pr(...)202111&year_offset=0
Molly Seidel, 3e op de Olympische marathon en 4e in NY marathon, met 2.24 als tijd. De meeste van haar rustige trainingen zijn langzamer dan 5.00/km.
Ik streef altijd naar 1,5-2 minuten/km langzamer dan mijn 5km tempo, maar als ik bij Molly kijk denk ik dat ik misschien nog langzamer moet lopen op rustige dagen!Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Hier ga ik denk voor de 245 zonder muziek. Staat nu voor 160,- bij de duitse amazon. Scheelt zo iets teveel met de muziek versie.
Loop nu zonder muziek maar denk dat als ik grotere afstanden ga lopen het soms wel weer fijn vind, maar goed dan de telefoon mee daarvoor.![]()
Qua verschillende weersomstandigheden heb ik nog niet in de extreme gelopen. Bij te warm ga ik niet en ijs en sneeuw lijkt me ook niet altijd even handig.
Verder ren ik altijd in de ochtend, nuchter, heerlijk om de dag zo te beginnen. En ga ook of het nou regent, waait of wat dan ook.
'S avonds rennen vind ik niet zo fijn, misschien als je echt licht eet van te voren en genoeg tijd ertussen hebt. Volle maag vind ik niet zo prettig. En als ik nu in de avond ga was het toch al snel een uur/ anderhalf na het eten. Ook dat opboeren.. bah![]()
Dag atletiek training
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Dit biedt nog enige hoop:quote:Dat is dus zoals het afgelopen winter/lente ook ging. Trainen op de weg blijft dan mogelijk, atletiekbaan kan niet meer.quote:Sport
• Na 17.00 uur kan er niet meer gesport worden op binnen- en buitensportlocaties.
• Georganiseerd buiten sporten na 17.00 uur is toegestaan met maximaal 4 personen (exclusief instructeur) en op 1,5 meter afstand.
rijksoverheid.nl/onderwer(...)ht-coronamaatregelen
Net gisteren ingeschreven voor Rotterdam, ik had beter kunnen wachten tot maart.
[ Bericht 7% gewijzigd door MichaelScott op 26-11-2021 22:44:44 ]Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D![]()
Ik ben ook ingeschreven! Mijn 7e en hopelijk sub 3quote:Op zaterdag 27 november 2021 11:37 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ingeschreven voor Rotterdam!
M'n tweede hele en hopelijk m'n eerste sub 4
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Vandaag mijn nieuwe horloge aangeslingerd en trainingsprogramma gekozen. Morgen eerste training! Ik steek nu in op 3x per week omdat andere sporten nu toch niet doorgaan …![]()
Marathon inschrijvers: waaghalzen! Ik weet nog niet of we dan kunnen starten...Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Ach, anders heb ik alvast een inschrijving voor volgend jaar oktober. En dan maar hopen dat ik niet ingeloot wordt voor Londen en/of Chicago.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Je moet toch iets hebben om je gemotiveerd te houden..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
HardgelopenSoms doe ik het gewoon en eigenlijk ren ik dan weer als vanouds
Wel met een hele bak pijnstillers nog steeds en een hernia van hier tot waar dan ook. Maar toch even een vermelding waard.
![]()
Super toch, als dat af en toe weer kan!quote:Op zaterdag 27 november 2021 19:56 schreef Quoi het volgende:
HardgelopenSoms doe ik het gewoon en eigenlijk ren ik dan weer als vanouds
Wel met een hele bak pijnstillers nog steeds en een hernia van hier tot waar dan ook. Maar toch even een vermelding waard.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Vandaag weer een fijne duurloop gedaan
M'n oog valt net op de halve van Egmond. Ziet er uit als een prachtig, maar zwaar parcours. Iemand bekend ermee?Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Het is nogal getijde- en windafhankelijk. Vaak heb je op het strand wind tegen en terug door de duinen wind mee.quote:Op zondag 28 november 2021 14:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
M'n oog valt net op de halve van Egmond. Ziet er uit als een prachtig, maar zwaar parcours. Iemand bekend ermee?
En in de laatste kilometer zit een stevige klim.
Verder is het een prachtige wedstrijd.![]()
Ja, ik zat hem ook te overwegen, maar inmiddels ga ik ervan uit dat hij niet doorgaat en wordt afgelast. Ik ga me dus voorlopig niet inschrijven
Ja, een keer of 6 gelopenquote:Op zondag 28 november 2021 14:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
M'n oog valt net op de halve van Egmond. Ziet er uit als een prachtig, maar zwaar parcours. Iemand bekend ermee?Wij maken er altijd een weekendje van met een huisje, dat is ook al geboekt en ik ben ingeschreven. Ik denk inmiddels ook dat hij niet doorgaat, maar dan maken we er maar een mooi trainingsweekend van..
En ja het is zeker een pittig parcours, maar het ene jaar veel meer dan anders. In goede jaren kun je er best een PR lopen.. Maar in 2020 liep ik samen met de Keniaanse vrouwen in de kopgroep omdat het zo hard waaide dat niemand op kop harder dan 5.00/km ging lopen..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
[X] not so hidden brag.quote:Op zondag 28 november 2021 15:27 schreef La_Tramposa het volgende:
liep ik samen met de Keniaanse vrouwen in de kopgroep
[X] solid bragZeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ik schep daar graag over op jaquote:Op zondag 28 november 2021 15:32 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
[X] not so hidden brag.
[X] solid bragWaarschijnlijk mijn enige moment of fame in Studio Sport voor de rest van mijn leven
Ik vind ook dat je daar gewoon over mag opscheppen. Is gewoon heel bijzonder en knap ook.quote:Op zondag 28 november 2021 15:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik schep daar graag over op jaWaarschijnlijk mijn enige moment of fame in Studio Sport voor de rest van mijn leven
Zo typisch Hollands dat je niet trots mag zijn op iets waar je dat wel op zou moeten/mogen zijn.
Algemeen/tt
Overigens loop ik al sinds Corona 2-5x per week hard. Afhankelijk van hoe dicht de sportschool is meer of minder. Afgelopen periode 2-3x per week en wat minder ver (want kutweer) terwijl ik in de lockdown 5x liep en ook best serieus aan het trainen was op verbetering. Voor Corona was ik meer een fietser, rende soms een rondje maar de lockdown heeft me aan het hardlopen gebracht.
Met thuiswerken ideaal om even een uurtje te gaan rennen. Iets eerder beginnen, wat later stoppen en tussendoor trainen. Zeker nu de sportschool ook weer vaker dicht is zal ik wel weer 4x gaan lopen. Denk dat ik een 10km schema ga doen.Whatever...![]()
Jammer dat de Bruggenloop ook al niet doorgaat! Had me erop verheugd.
Begrijp dat de organisatie graag vasthoudt aan het oorspronkelijke idee, maar had dit niet gewoon door kunnen gaan door een uur vroeger te starten, geen kraampjes, geen muziekgroepjes en het controleren en wegwijzen van publiek?![]()
Ik had het zonder die opsmuk ook prima gevonden... lekker stukje rennen op een afgezet parcours door R'dam en langs de Maas.![]()
Ik kan me voorstellen dat het controleren en wegwijzen van publiek veel vrijwilligers gaat kosten en ik zou als vrijwilliger ook niet enthousiast zijn als ik die taak kreeg (gezien de ophef die er binnen mijn sportclub al is over de coronamaatregelen, laat staan in de rest van de samenleving).quote:Op dinsdag 30 november 2021 16:47 schreef MorganLeFay het volgende:
Jammer dat de Bruggenloop ook al niet doorgaat! Had me erop verheugd.
Begrijp dat de organisatie graag vasthoudt aan het oorspronkelijke idee, maar had dit niet gewoon door kunnen gaan door een uur vroeger te starten, geen kraampjes, geen muziekgroepjes en het controleren en wegwijzen van publiek?![]()
Ik had het zonder die opsmuk ook prima gevonden... lekker stukje rennen op een afgezet parcours door R'dam en langs de Maas.
Ik had dit weekend een obstacle run die wel doorging, maar dat was op een enorm compact parcours waar je als publiek gewoon niet kon komen (de paar toegangswegen die er waren, waren afgezet, en het parcours was op een omheind terrein met bij de ingang een QR-scan-post en een post waar ze controleerden of je een deelnemer was).
Dat gaat middenin een stad ook weer een stuk lastiger.
Ik hoop zo dat de situatie binnenkort flink verbetert en we weer gewoon met z'n allen lol kunnen hebben met onze sport.
Daarover gesproken, heeft iemand tips voor een trainingsschema voor de 5K?
• Ik loop nu ongeveer 40 km per week en zou dat zo willen houden tenzij dat een slecht idee is als je je 5 km sneller wilt maken?
• Ik loop nu met veel plezier 15-20 km lange duurloop in het weekend, is dat stom om te blijven doen als je sneller wilt worden op de 5K?
• Mijn PR is 21:56. Ik zou graag richting de 20 minuten willen. Of kan ik beter eerst 21:00 als doeltijd nemen?
De schema's die in mijn Garmin horloge zitten, lijken niet te passen, want de Garmin Coach schema's gaan niet voor een snel genoege tijd en het "Intermediate" schema heeft kortere trainingen dan ik zou willen en twee keer intervallen per week wat me dan wel weer nogal intens lijkt.
Waar halen jullie je schema's vandaan?![]()
Ik liep zondag een cross waar je ook je qr moest laten zien om het terrein op te mogen, iedereen deed dat zonder enkel probleem en de vrijwilligers waren hartstikke vrolijk!quote:Op woensdag 1 december 2021 16:47 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het controleren en wegwijzen van publiek veel vrijwilligers gaat kosten en ik zou als vrijwilliger ook niet enthousiast zijn als ik die taak kreeg (gezien de ophef die er binnen mijn sportclub al is over de coronamaatregelen, laat staan in de rest van de samenleving).
Ik had dit weekend een obstacle run die wel doorging, maar dat was op een enorm compact parcours waar je als publiek gewoon niet kon komen (de paar toegangswegen die er waren, waren afgezet, en het parcours was op een omheind terrein met bij de ingang een QR-scan-post en een post waar ze controleerden of je een deelnemer was).
Dat gaat middenin een stad ook weer een stuk lastiger.
Ik hoop zo dat de situatie binnenkort flink verbetert en we weer gewoon met z'n allen lol kunnen hebben met onze sport.
Daarover gesproken, heeft iemand tips voor een trainingsschema voor de 5K?
• Ik loop nu ongeveer 40 km per week en zou dat zo willen houden tenzij dat een slecht idee is als je je 5 km sneller wilt maken?
• Ik loop nu met veel plezier 15-20 km lange duurloop in het weekend, is dat stom om te blijven doen als je sneller wilt worden op de 5K?
• Mijn PR is 21:56. Ik zou graag richting de 20 minuten willen. Of kan ik beter eerst 21:00 als doeltijd nemen?
De schema's die in mijn Garmin horloge zitten, lijken niet te passen, want de Garmin Coach schema's gaan niet voor een snel genoege tijd en het "Intermediate" schema heeft kortere trainingen dan ik zou willen en twee keer intervallen per week wat me dan wel weer nogal intens lijkt.
Waar halen jullie je schema's vandaan?Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
En verder: van 22 naar 20 is best een hele stap, maar je kunt gewoon zien waar je op uit komt. Aantal kilometers is geen probleem en een lange duurloop ook niet, maar als je sneller wilt worden zal je een of twee echte snelheudstrainingen per week moeten doen. Bijvoorbeeld 15x200 of 12x400 op 5km snelheid met niet teveel rust (60”). En heuvelsprints zijn ook heel goed, en krachttraining.
Mijn schema wordt gemaakt door mijn trainer, en dat is ook wat ik iedereen zou aanraden die serieuzer wil gaan hardlopen 😉 tennissen of paardrijden leer je jezelf ook niet aan.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Als je naar de 20 wil zul je hoe dan ook langs de 21 moeten
Luister vooral naar je lichaam en op de tweede plaats naar een schema. Zie best vaak blessures ontstaan bij mensen die op snelheid gaan trainen.Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Wat L_T zegt! ik heb afgelopen jaar tijdelijk met een (online, maar zeer ervaren) coach getrained en had het tien jaar eerder moeten doen.quote:Op woensdag 1 december 2021 20:39 schreef La_Tramposa het volgende:
Mijn schema wordt gemaakt door mijn trainer, en dat is ook wat ik iedereen zou aanraden die serieuzer wil gaan hardlopen 😉 tennissen of paardrijden leer je jezelf ook niet aan.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Ik ga de komende tijd in ieder geval wat meer intervallen en heuvelsprints lopen, en dan eens kijken hoe het er nu eigenlijk voor staat met de 5K. Lang geleden dat ik die op snelheid gelopen heb. Mijn PR is uit een 9K(die ik ook veel te snel gestart was, dat wel).
Deze week heb ik 12 keer een minuut heuvelop gerend. Pfffff![]()
![]()
Na telkens steeds wat sneller te worden blijf ik rond de 5:20/km hangen de laatste tijd.
Ik zal nooit Dumoulin tijden gaan halen maar ik zal in het weekend eens wat sneller proberen.![]()
Grappig, ik ga binnenkort in competitieverband tennissen zonder ook maar een tenniscoach te hebben gezien.quote:Op woensdag 1 december 2021 20:39 schreef La_Tramposa het volgende:
Mijn schema wordt gemaakt door mijn trainer, en dat is ook wat ik iedereen zou aanraden die serieuzer wil gaan hardlopen 😉 tennissen of paardrijden leer je jezelf ook niet aan.In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Dat kan natuurlijk zeker, maar de vraag die gesteld wordt is best een serieuze prestatie; 15km per uur lopen. Als jij op een gegeven moment naar niveau 4 toe wilt zul je toch wel bij een trainer uitkomen denk ik. Zelf aan blijven modderen kan ook heerlijk zijn, maar dan weet je wel dat je waarschijnlijk niet het hoogste eruit haalt..quote:Op zaterdag 4 december 2021 01:59 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Grappig, ik ga binnenkort in competitieverband tennissen zonder ook maar een tenniscoach te hebben gezien.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Als ik zou gaan tennissen zou ik wel een trainer willen, want ik heb nog niet eens een idee van hoe je zo'n racket vasthoudt, laat staan wat je er vervolgens mee doet.
Dat is met hardlopen anders, want ik heb mijn hele tienertijd op atletiek gezeten en drie keer in de week al die loopscholingoefeningen gedaan, dus ik heb best een redelijk beeld van wat je moet doen qua houding en bewegingen, en ook van mijn zwakke punten daarin. (Als ik moe word, ga ik overproneren en til ik m'n voeten minder goed en recht op.)
Ik heb alleen geen idee van hoe je precies zo'n trainingsschema opzet. Bij atletiek deden we altijd maar gewoon wat, en als je een tiener bent en geen topsporter-niveau dan kom je daar prima mee weg.
Ik ga komende paar weken 2x in de week intervallen lopen en 1x in de week wat krachttraining doen en dan nog opvullen met wat rustige herstelloopjes, en dan kijk ik eind dit jaar hoe het ervoor staat met die 5K. En dan heb ik hopelijk in januari een baan, en kan ik nieuwe hardloopschoenen kopen, en kan ik misschien zelfs een trainer betalen.![]()
![]()
En vandaag heb ik spierpijn in m'n kont, want ik heb gisteren dus die krachtoefeningen gedaan en je zou zeggen dat een kwartiertje lunges en squats wel meevalt maar mijn kont denkt daar anders over![]()
Morgen ga ik met broertje een rondje door de modder baggeren en over wat hindernissen klimmen in de diepe binnenlanden van de Achterhoek.
Wat zijn jullie plannen voor dit weekend?![]()
15? Ik zit op 11km per uur en ben een kilo of 20 zwaarder dan de profs.quote:Op zaterdag 4 december 2021 11:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk zeker, maar de vraag die gesteld wordt is best een serieuze prestatie; 15km per uur lopen. Als jij op een gegeven moment naar niveau 4 toe wilt zul je toch wel bij een trainer uitkomen denk ik. Zelf aan blijven modderen kan ook heerlijk zijn, maar dan weet je wel dat je waarschijnlijk niet het hoogste eruit haalt..![]()
Ze vroeg naar een schema om de 5km in 20 minuten te lopen 😉quote:Op zaterdag 4 december 2021 14:37 schreef Nober het volgende:
[..]
15? Ik zit op 11km per uur en ben een kilo of 20 zwaarder dan de profs.
Over dit weekend; ik zit nu terug in de trein na een weekje vakantie dus morgen mijn training inhalen..
4 of 5x een blok van 5 minuten hm tempo, 3 minuten 10k tempo, 1 minuut 5k tempo en dan 1 minuut pauze. Dat is ook het voordeel van mijn trainer, hij verzint steeds weer gekke trainingen waardoor het afwisselend blijft 😜
Maar ik snap wel dat een club niet voor iedereen een praktische oplossing is, zeker nu de teainingsmogelijkheden weer sterk zijn verhinderd door de laatste maatregelen. Maar er zijn tegenwoordig ook steeds meer trainers die digitaal/op afstand werken, misschien is dat iets.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik ben in ieder geval dankzij dit topic/adviezen en jouw berichten aan het kijken naar atletiek verenigingen in de buurt. Meest dichtbij is op een half uur en voor volwassenen hebben ze ook echt alleen hardlopen maar wel bijna elke avond van de week. Dus zodra de maatregelen het toelaten toch maar eens gaan kijken naar wat opties in de omgeving.quote:Op zaterdag 4 december 2021 15:26 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ze vroeg naar een schema om de 5km in 20 minuten te lopen 😉
Over dit weekend; ik zit nu terug in de trein na een weekje vakantie dus morgen mijn training inhalen..
4 of 5x een blok van 5 minuten hm tempo, 3 minuten 10k tempo, 1 minuut 5k tempo en dan 1 minuut pauze. Dat is ook het voordeel van mijn trainer, hij verzint steeds weer gekke trainingen waardoor het afwisselend blijft 😜
Maar ik snap wel dat een club niet voor iedereen een praktische oplossing is, zeker nu de teainingsmogelijkheden weer sterk zijn verhinderd door de laatste maatregelen. Maar er zijn tegenwoordig ook steeds meer trainers die digitaal/op afstand werken, misschien is dat iets.
Binnenkort ben ik in Nijmegen en nou zie ik dat ze daar 3 hardloop zaken hebben, ik wil graag voor nieuwe schoenen gaan kijken. Iemand toevallig die weet welke zaak daar het fijnste is met het geven van advies?
Ik zie runnersworld, run2day en loperscompany.![]()
Ik ben een paar keer bij loperscompany geweest, heel tevreden mee. Zit een beetje in een gekke straat (tussen de waterpijpcafés enz.) maar ik had de indruk dat er mensen werken die redelijk goed weten wat ze doen. Ik heb er twee keer een prima paar schoenen aangemeten gekregen en ze wilden ook altijd voor me kijken of er ergens een oud model nog lag wat ik voor goedkoper kon hebben.quote:Op zaterdag 4 december 2021 15:42 schreef XBarbabella het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval dankzij dit topic/adviezen en jouw berichten aan het kijken naar atletiek verenigingen in de buurt. Meest dichtbij is op een half uur en voor volwassenen hebben ze ook echt alleen hardlopen maar wel bijna elke avond van de week. Dus zodra de maatregelen het toelaten toch maar eens gaan kijken naar wat opties in de omgeving.
Binnenkort ben ik in Nijmegen en nou zie ik dat ze daar 3 hardloop zaken hebben, ik wil graag voor nieuwe schoenen gaan kijken. Iemand toevallig die weet welke zaak daar het fijnste is met het geven van advies?
Ik zie runnersworld, run2day en loperscompany.
De andere winkels heb ik geen ervaring mee.![]()
Bij mij is het probleem qua lid worden van een club vooral ook dat ik heel tevreden ben met in m'n eentje om 7 uur 's ochtends m'n trainingen lopen en dat ik al bij een andere club heel betrokken ben. Dus ik zou misschien wel eens advies willen van een trainer, maar denk niet dat een club past bij wat ik wil.
Klinkt inderdaad als een leuke training @La_Tramposazet je zoiets in je horloge? Ik vergeet bij simpele intervallen al heel snel wat ik moet doen en hoe lang, laat staan bij zo'n lijstje.
![]()
![]()
Mijn horloge en Stryd zijn echt perfect voor intervals. Anders is het inderdaad lastig. Als ik het fartlek achtig aanpak dan maak ik de laatste intervals bijvoorbeeld toch net wat korter.
Terwijl een schema op mijn horloge… nouja, dan doenlijk dat toch braaf. Ook het langzamer lopen (wat ik ook lastig vind).Whatever...![]()
Ik zet ze soms in mijn horloge, bijvoorbeeld via interval.icu kun je trainingen programmeren, of direct in Garmin connect maar dat vind ik zoveel geklik. Maar soms ook niet, 5-3-1 minuten kan ik nog wel onthouden..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik ben ook niet zo van de verenigingen omdat ik niet elke week op hetzelfde moment tijd heb. Ik hing ook vrij lang op de 21/22 minuten op de 5. Toen ik vrijwel alle lange duur trainingen eruit heb gehaald, en wekelijks 6x 1000 meter op 4.00/4:10 ben gaan lopen en daarnaast wat kortere loopjes op tempo of fartlek schoot het ineens enorm op, en merkte ik echt dat ik sprongen maakte.
Maar ik denk dat dat heel persoonlijk is, ik vind duur trainingen ook gewoon niets aan, vind je juist interval en tempo trainingen niets is zo'n ommezwaai wel lastiger denk ik.![]()
Ik weet niet wat niveau 4 is, maar het gaat hier om recreatief beach tennis. Mss dat ik af en toe een inlooplesje ga volgen, maar verder ga ik gewoon lekker tegen een balletje aanslaan en wat sociaal doen.quote:Op zaterdag 4 december 2021 11:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk zeker, maar de vraag die gesteld wordt is best een serieuze prestatie; 15km per uur lopen. Als jij op een gegeven moment naar niveau 4 toe wilt zul je toch wel bij een trainer uitkomen denk ik. Zelf aan blijven modderen kan ook heerlijk zijn, maar dan weet je wel dat je waarschijnlijk niet het hoogste eruit haalt..In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Garmin Connect heeft inderdaad niet echt een heel handige intervace om intervals mee te maken. Zonde is dat. Aan de andere kan doe ik het er wel gewoon mee. Zet - zeker tegenwoordig, nu we niet met de groep mogen trainen - vaak trainingen in mijn horloge uit het schema van de trainer.quote:Op zaterdag 4 december 2021 20:59 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik zet ze soms in mijn horloge, bijvoorbeeld via interval.icu kun je trainingen programmeren, of direct in Garmin connect maar dat vind ik zoveel geklik. Maar soms ook niet, 5-3-1 minuten kan ik nog wel onthouden..
Vandaag zonder schema gelopen. Weg voor een lange duurloop. Verkouden geweest, dus wist nog niet hoe ver: 10, 16, 18 of nog verder. Uiteindelijk een halve marathon gelopen zonder een centje pijn of zware benen. Heerlijk. Lekker basis bouwen voor die marathon in oktober volgend jaar.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Dat zijn alledrie prima winkels. Hoewel mijn voorkeur altijd uitgaat naar Run2Day. Maar da's meer omdat iemand van de club daar werkt.quote:Op zaterdag 4 december 2021 15:42 schreef XBarbabella het volgende:
Ik zie runnersworld, run2day en loperscompany.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Fijn dat dat meeviel! Het was een lekker dagje om te sporten ook.quote:Op zondag 5 december 2021 11:01 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Garmin Connect heeft inderdaad niet echt een heel handige intervace om intervals mee te maken. Zonde is dat. Aan de andere kan doe ik het er wel gewoon mee. Zet - zeker tegenwoordig, nu we niet met de groep mogen trainen - vaak trainingen in mijn horloge uit het schema van de trainer.
Vandaag zonder schema gelopen. Weg voor een lange duurloop. Verkouden geweest, dus wist nog niet hoe ver: 10, 16, 18 of nog verder. Uiteindelijk een halve marathon gelopen zonder een centje pijn of zware benen. Heerlijk. Lekker basis bouwen voor die marathon in oktober volgend jaar.
Ik heb zelf nu een aantal intervaltrainingen in Garmin Connect staan en als ik dan een nieuwe wil aanmaken, kopieer ik de bestaande training die er het meest op lijkt. Meestal hoef ik dan maar een paar dingetjes aan te pasen en dat scheelt een boel geklik @La_Tramposa .
Als ik loop ben ik echt totaal hersenloos, ik raak dan continu de tel kwijt van alles![]()
Zaterdagochtend wilde ik 6.5 km lopen gewoon een beetje rond mijn wijk. Dan zit ik echt diep na te denken "oké, nog ehhhh 1.5 km tot thuis? Nee 2.5 km?" en dat dan regelmatig opnieuw omdat ik ook weer vergeet wat ik had bedacht. Uiteindelijk bijna 7.5 gelopen omdat ik dacht dat ik best verder van huis kon gaan want ik moest nog een heel eind, maar dat was niet zo![]()
![]()
Afgelopen maandag daarentegen, wat een schijtweer!`quote:Op zondag 5 december 2021 21:11 schreef Tele6 het volgende:
Het was een lekker dagje om te sporten ook.
Kreeg gister weer de vraag of ik mee doe aan een cross komend weekend. Maar ja. Ik hou nu eenmaal van zo vlak mogelijk. Vind het ook altijd jammer dat er zo december en januari zo weinig wegwedstrijden zijn.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Crossen zijn toch soms ook vrij vlak? Alleen wel veel zand, modder en bochten en af en toe over een boom springen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
De Engelermeercross zeker? Ik heb hem nog nooit gelopen, maar ik kan me niet voorstellen dat daar veel hoogteverschil is. Wel stukken door het losse zand.quote:Op woensdag 8 december 2021 07:28 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Afgelopen maandag daarentegen, wat een schijtweer!`
Kreeg gister weer de vraag of ik mee doe aan een cross komend weekend. Maar ja. Ik hou nu eenmaal van zo vlak mogelijk. Vind het ook altijd jammer dat er zo december en januari zo weinig wegwedstrijden zijn.![]()
Ja. En ja. Maar ik heb het gewoon het liefste zo vlak als een snelweg.quote:Op woensdag 8 december 2021 10:16 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
De Engelermeercross zeker? Ik heb hem nog nooit gelopen, maar ik kan me niet voorstellen dat daar veel hoogteverschil is. Wel stukken door het losse zand.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
We zouden deze zondag de Urban Trail Eindhoven lopen… geannuleerd.Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Vandaag voor 't eerst onder de 26 minuten over vijf kilometer namelijk 25:45. Het ging sowieso heel goed en kon het tempo goed vasthouden.![]()
Ik lees al een tijdje mee op het fok forum, maar nu eindelijk een account aangemaakt.
Leuk om op dit topic mee te schrijven. Ik zou in september een marathon lopen maar vlak ervoor mijn enkel verzwikt. Ik mocht/kon eindelijk weer opbouwen maar nu weer Corona. Hopelijk kan ik vanaf volgende weer hardlopen!
Ik hoop ook snel mijn conditie terug te hebben zodat ik in april de marathon van Rotterdam kan lopen. Het wordt , als die doorgaat mijn 3e marathon en ik streef naar 4.12.![]()
Nette tijd! Streef je ook naar een snellere 5km, of wil je ook afstand uitbreiden?
Ik merk dat ik zelf nl duurlopen vooral erg leuk vind.![]()
Ik ben pas sinds eind maart bezig en doe voornamelijk 6km.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:55 schreef Marill83 het volgende:
Nette tijd! Streef je ook naar een snellere 5km, of wil je ook afstand uitbreiden?
Ik merk dat ik zelf nl duurlopen vooral erg leuk vind.
Ik wil eerst sneller worden en daarna vaker 8,439m (eenvijfdemarathon) lopen.![]()
Vreemd specifiek, die afstand heb ik in wedstrijdverband nog nooit gezien 😜Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Die afstand is net lang genoeg, denk ik.quote:Op donderdag 16 december 2021 08:18 schreef La_Tramposa het volgende:
Vreemd specifiek, die afstand heb ik in wedstrijdverband nog nooit gezien 😜![]()
Nouja als het jou motiveert is het mooi toch! En in wedstrijdverband heb je soms wel 5 EM, dat is ongeveer 8km.quote:Op donderdag 16 december 2021 09:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Die afstand is net lang genoeg, denk ik.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Hier na wat weken verkoudheid vorige week het lopen weer opgepakt. Had ineens twee dagen spierpijn na een niet al te intensieve 10km. Dat was wel ff wennen weer blijkbaarBastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Herkenbaar.quote:Op donderdag 16 december 2021 10:36 schreef StevenHyde het volgende:
Hier na wat weken verkoudheid vorige week het lopen weer opgepakt. Had ineens twee dagen spierpijn na een niet al te intensieve 10km. Dat was wel ff wennen weer blijkbaarEen vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Ik had gisteren zo'n goede training, het was gewoon op een regenachtige ochtend in mijn eentje (wel lekker op mijn vrije dag), niet eens op een atletiekbaan, maar ik denk dat ik nog nooit zulke tempo's gehaald heb!
6x1200 en ze gingen allemaal ruim onder de 3.50/km, 3 zelfs in 3.41/42 per km
Wedstrijden hebben voor mij geen zin tenzij ze gewichtsklasses invoeren.quote:Op donderdag 16 december 2021 09:07 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Nouja als het jou motiveert is het mooi toch! En in wedstrijdverband heb je soms wel 5 EM, dat is ongeveer 8km.![]()
Wat rap zegquote:Op donderdag 16 december 2021 11:10 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik had gisteren zo'n goede training, het was gewoon op een regenachtige ochtend in mijn eentje (wel lekker op mijn vrije dag), niet eens op een atletiekbaan, maar ik denk dat ik nog nooit zulke tempo's gehaald heb!
6x1200 en ze gingen allemaal ruim onder de 3.50/km, 3 zelfs in 3.41/42 per km
Bastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Ik denk dat 99% van de deelnemers van een hardloopwedstrijd niet aan de start staat om die wedstrijd te winnen, maar gewoon om een leuke tijd te hebben en zichzelf net wat verder te pushen, door publiek en medelopers. Gewichtsklassen zijn er daardoor voldoende bij het gemiddelde evenement!quote:Op donderdag 16 december 2021 11:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Wedstrijden hebben voor mij geen zin tenzij ze gewichtsklasses invoeren.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Inderdaad, het is voor je eigen plezier en moraal wel leuk/goed om zo'n wedstrijdje te lopen. Leuk doel om naartoe te werken en het zo goed mogelijk te doen voor jezelf.Bastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Als ik aan een wedstrijd meedoe, loop ik 'm om beter te zijn dan mezelf de vorige keer. Hoe hard alle anderen dan lopen boeit niet zo veel. Ik kies iemand uit die een stabiel tempo loopt nét iets harder dan dat ik anders zou lopen en ik probeer diegene niet kwijt te raken.
Dit weekend weer een survivalrun. Open NK, dus supersuperveel deelnemers, ook veel die normaal moeilijkere klasses lopen, dus ik zal aan alle kanten ingehaald worden. Geen probleem. Ik heb de indruk dat ik eindelijk op een niveau begin te komen dat het niet de vraag is of ik de wedstrijd uit kan lopen, maar hoe snel, en dat is fijn
En het weer zit ook nog eens mee. Het is hartstikke warm voor half december![]()
![]()
Wat een tijden @La_Tramposa![]()
![]()
Ik deed vanochtend 6x 400m in 1:30, 1:32, 1:30, 1:28, 1:28 en 1:24. Dus dat is tussen de 3:30 en 3:50 min/km ongeveer. Voor mijn doen ook keurig. Het was een kunst om niet uit de bocht te vliegen, want ik liep op een modderig pad in het park. Lang leve trailrunningschoenen![]()
![]()
Zo dat zijn zeker ook snelle tijden! Red ik ook lang niet altijd in training.quote:Op donderdag 16 december 2021 14:07 schreef Tele6 het volgende:
Wat een tijden @:La_Tramposa![]()
![]()
Ik deed vanochtend 6x 400m in 1:30, 1:32, 1:30, 1:28, 1:28 en 1:24. Dus dat is tussen de 3:30 en 3:50 min/km ongeveer. Voor mijn doen ook keurig. Het was een kunst om niet uit de bocht te vliegen, want ik liep op een modderig pad in het park. Lang leve trailrunningschoenen
Ik zou wel opletten dat het tempo wat je traint ook dient voor een wedstrijd in dat tempo. Als je op een gegeven moment je 400'jes in 3.30 kunt lopen maar je 5km loop je nog steeds in 4.00, is dat niet erg specifiek. Voor een keertje wel leuk om echt op pieksnelheid te trainen, maar het is de vraag of het je echt veel helpt bij je 5km. Je kan dan beter je 400jes in 1:36 doen en de rust verkorten en er wat meer doen..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik ben nu een schema aan het doen met twee keer in de week intervallen, een keer in de week is 5K tempo over steeds langere afstanden met kort rust, en een keer in de week is korte afstanden, snel tempo en wat langer rust. Vandaag dus lekker m'n benen losgegooid, maandag deed ik 2x1.6 km op 5K tempo.quote:Op donderdag 16 december 2021 14:12 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Zo dat zijn zeker ook snelle tijden! Red ik ook lang niet altijd in training.
Ik zou wel opletten dat het tempo wat je traint ook dient voor een wedstrijd in dat tempo. Als je op een gegeven moment je 400'jes in 3.30 kunt lopen maar je 5km loop je nog steeds in 4.00, is dat niet erg specifiek. Voor een keertje wel leuk om echt op pieksnelheid te trainen, maar het is de vraag of het je echt veel helpt bij je 5km. Je kan dan beter je 400jes in 1:36 doen en de rust verkorten en er wat meer doen..
Ik vond 2x1.6 wel nogal weinig, had best nog een keer gekund, maar al met al is het ook wel verstandig dat het schema redelijk rustig aan opbouwt met de hoeveelheid intervallen want ik was niet gewend om 2x in de week op tempo te trainen, en met de krachtoefeningen die ik ook heb toegevoegd heb ik nu de hele week zere benen![]()
![]()
Ik noem het dan ook geen wedstrijd, maar evenement![]()
En god, wat mis ik die...[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Ah zo!quote:Op donderdag 16 december 2021 14:14 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik ben nu een schema aan het doen met twee keer in de week intervallen, een keer in de week is 5K tempo over steeds langere afstanden met kort rust, en een keer in de week is korte afstanden, snel tempo en wat langer rust. Vandaag dus lekker m'n benen losgegooid, maandag deed ik 2x1.6 km op 5K tempo.
Ik vond 2x1.6 wel nogal weinig, had best nog een keer gekund, maar al met al is het ook wel verstandig dat het schema redelijk rustig aan opbouwt met de hoeveelheid intervallen want ik was niet gewend om 2x in de week op tempo te trainen, en met de krachtoefeningen die ik ook heb toegevoegd heb ik nu de hele week zere benen
Tja je hoeft ook niet van elke training helemaal kapot te gaan he. De prikkel moet precies zo zijn dat je lichaam wel denkt, hee hier ga ik de volgende keer even beter op voorbereid zijn, maar niet zo gesloopt dat het dagen moet bijkomen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ja, ik ben tussen het werken door ook even gaan lopen vanmiddag, zonde om pas in het donker weer te gaan.![]()
Wat voor zonnetjequote:Op donderdag 16 december 2021 15:42 schreef Zwabberhark het volgende:
Vandaag is het ideale loopweer. Weinig wind, niet te warm, niet te koud, droog, winterzonnetje.hier was het de hele dag hartstikke mistig. Het enige goede daaraan was dat het lekker rustig was in het park.
![]()
Hoe weet je of het een goed genoege prikkel is? Ik vind het lastig om die gulden middenweg te vinden tussen het mezelf wel erg makkelijk maken of compleet stukgaan.quote:Op donderdag 16 december 2021 15:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ah zo!
Tja je hoeft ook niet van elke training helemaal kapot te gaan he. De prikkel moet precies zo zijn dat je lichaam wel denkt, hee hier ga ik de volgende keer even beter op voorbereid zijn, maar niet zo gesloopt dat het dagen moet bijkomen.![]()
Het is hier zo mistig dat ik de overburen niet eens kan zienquote:Op donderdag 16 december 2021 15:42 schreef Zwabberhark het volgende:
Vandaag is het ideale loopweer. Weinig wind, niet te warm, niet te koud, droog, winterzonnetje.[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Dat is ook heel lastig! En hangt ook een beetje van je de trainer af hoe die erover denkt. Als je bijvoorbeeld 'de Souplessemethode' leest, dan mag elke training makkelijk aanvoelen en moet je in ieder geval de volgende dag weer fris genoeg zijn om te trainen.quote:Op donderdag 16 december 2021 17:18 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Hoe weet je of het een goed genoege prikkel is? Ik vind het lastig om die gulden middenweg te vinden tussen het mezelf wel erg makkelijk maken of compleet stukgaan.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Het was hier echt fabeltastisch mooi vanmorgen. Opkomend zonnetje en laaghangende mist boven een sowieso al mooie polder.quote:Op donderdag 16 december 2021 15:42 schreef Zwabberhark het volgende:
Vandaag is het ideale loopweer. Weinig wind, niet te warm, niet te koud, droog, winterzonnetje.![]()
Vandaag een HM gelopen. Had het niet echt gepland en was rustig aan begonnen, maar ik had opeens geen zin meer in m'n standaard route, dus na 5 km een andere afslag genomen. Merkte dat het eigenlijk best lekker loopt als je niet precies weet hoe ver je nog moet. Normaal ben ik toch wel een beetje aan het aftellen en rekenen tijdens het lopen. Uiteindelijk voor het eerst op m'n horloge gekeken toen ik 2km van huis weer invoegde op m'n gebruikelijk route en toen zat ik net over de 19km.
Was is een voor duurloop eigenlijk een goede hartslagzone? Ik probeer de laatste tijd een beetje op te letten dat ik niet te hoog zit qua hartslag en dat betekent dat ik wat langzamer loop dan gebruikelijk. Althans op de meeste dagen. Af en toe flink doorlopen vind ik nog steeds wel eens lekker. Vandaag zat ik op 5:14 gemiddeld en een een hartslag van 140 - 150. Volgens de Strava indeling 80% in zone 2. Voorheen toen ik vaak wat harder liep, liep ik veel meer in zone 3 en 4 met een hartslag boven de 170 en soms richting 190. In zone 1 lopen lijkt me niet haalbaar, dan moet ik naar 120 of lager en ik geloof niet dat dat kan.
[ Bericht 1% gewijzigd door Schuifpui op 19-12-2021 17:25:31 ]![]()
Ik maak zelf onderscheid tussen herstelloopjes en duurlopen. Bij duurlopen mag ik best rond de 75% Max hs zitten maar bij herstelloopjes houd ik het onder de 70%. Hs 190 lijkt me in alle gevallen veel te hoog.. maar 120 is ook wel weer erg laag als je Max boven de 190 zit.quote:Op zondag 19 december 2021 17:13 schreef Schuifpui het volgende:
Vandaag een HM gelopen. Had het niet echt gepland en was rustig aan begonnen, maar ik had opeens geen zin meer in m'n standaard route, dus na 5 km een andere afslag genomen. Merkte dat het eigenlijk best lekker loopt als je niet precies weet hoe ver je nog moet. Normaal ben ik toch wel een beetje aan het aftellen en rekenen tijdens het lopen. Uiteindelijk voor het eerst op m'n horloge gekeken toen ik 2km van huis weer invoegde op m'n gebruikelijk route en toen zat ik net over de 19km.
Was is een voor duurloop eigenlijk een goede hartslagzone? Ik probeer de laatste tijd een beetje op te letten dat ik niet te hoog zit qua hartslag en dat betekent dat ik wat langzamer loop dan gebruikelijk. Althans op de meeste dagen. Af en toe flink doorlopen vind ik nog steeds wel eens lekker. Vandaag zat ik op 5:14 gemiddeld en een een hartslag van 140 - 150. Volgens de Strava indeling 80% in zone 2. Voorheen toen ik vaak wat harder liep, liep ik veel meer in zone 3 en 4 met een hartslag boven de 170 en soms richting 190. In zone 1 lopen lijkt me niet haalbaar, dan moet ik naar 120 of lager en ik geloof niet dat dat kan.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Nou, de sportschool is dicht, dus los van wat bijhouden met dumbells ga ik me weer storten op hardlopen. Nou liep ik sowieso al 3x per week maar ga naar 4 en ga meer volume en intervals doen. Kijken of ik einde lockdown de 5k rond de 20 minuten kan lopen.
En in de lente komt de racefiets ook wat vaker van stal…
Waar ik hardlopen altijd beschouwde als iets voor ‘er bij’ ben ik het steeds leuker gaan vinden. Vooral trails. Wedstrijden ga ik nog steeds niet doen, maar een echte trail ga ik misschien wel een keer doen.
Geluk bij een lockdown dus: hardlopen is toch iets wat ik afgelopen twee jaar heb ‘gevonden’ als hobbyWhatever...![]()
Ik zou dus precies zondag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen).
Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen![]()
Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend![]()
@Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.![]()
Kan wel hoor! Ik loop mijn HMs ook rond 93-95% van mijn max hartslag.quote:Op maandag 20 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
ag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen).
Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen
Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend
@Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik en mijn Garmin kalibreren ook nog steeds. Veel is gebaseerd op hoe de hs zones staan ingesteld. Had verwacht dat er wel een lerend algoritme achter zou zitten.quote:Op maandag 20 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
Ik zou dus precies zondag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen).
Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen![]()
Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend![]()
@:Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Oké!quote:Op maandag 20 december 2021 16:04 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Kan wel hoor! Ik loop mijn HMs ook rond 93-95% van mijn max hartslag.
Grappig genoeg zegt Garmin in de beschrijving van de zones dat zone 5 "een sprinttempo dat moeilijk lang vol te houden is. Uw ademhaling is zwaar" is, en dat is echt niet iets wat ik bijna anderhalf uur lang zou doen. Maar misschien klopt dan de beschrijving niet.
Ik was van plan om binnenkort eens een looptest te boeken bij de sportschool -- ze doen looptesten en fietstesten voor mensen die willen testen hoe fit ze zijn -- maar dat is nu dicht![]()
![]()
Het zal ook wel een beetje per persoon verschillen, maar tussen de 90 en 95% van je max hartslag ligt bij de meesten het omslagpunt. Dat is het punt waarboven je harder verzuurt dan je lichaam kan afbreken, dat kun je dus niet heel lang volhouden. Maar precies op je omslagpunt, kun je bij goede training, ruim een uur volhouden.quote:Op maandag 20 december 2021 17:26 schreef Tele6 het volgende:
Grappig genoeg zegt Garmin in de beschrijving van de zones dat zone 5 "een sprinttempo dat moeilijk lang vol te houden is. Uw ademhaling is zwaar" is, en dat is echt niet iets wat ik bijna anderhalf uur lang zou doen. Maar misschien klopt dan de beschrijving niet.
Ik was van plan om binnenkort eens een looptest te boeken bij de sportschool -- ze doen looptesten en fietstesten voor mensen die willen testen hoe fit ze zijn -- maar dat is nu dicht
Als je het echt goed wilt weten, kun je eens een sportmedisch onderzoek doen. Heel interessant en dan train je echt in voor jou de juiste zones.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik kan me voorstellen dat dat best wel nauw komt met dat omslagpunt en dat m'n Garmin de hartslag ook gewoon niet nauwkeurig genoeg kan meten om er wat zinnigs over te zeggen. Bij heuveltraining laatst was ik helemaal verzuurd, maar bij m'n HM was m'n hartslag niet duidelijk lager.quote:Op maandag 20 december 2021 17:37 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Het zal ook wel een beetje per persoon verschillen, maar tussen de 90 en 95% van je max hartslag ligt bij de meesten het omslagpunt. Dat is het punt waarboven je harder verzuurt dan je lichaam kan afbreken, dat kun je dus niet heel lang volhouden. Maar precies op je omslagpunt, kun je bij goede training, ruim een uur volhouden.
Als je het echt goed wilt weten, kun je eens een sportmedisch onderzoek doen. Heel interessant en dan train je echt in voor jou de juiste zones.
Ik dacht te hebben begrepen dat zo'n looptest bij de sportschool er ook duidelijkheid over kan geven. Maar ik heb er dus nog geen gedaan, en dat gaat er binnenkort ook niet van komen.
En als je zo'n test doet maar daarna fitter of minder fit wordt, heb je niks meer aan de resultaten toch?
Vooralsnog train ik prima op gevoel, geloof ik. Ik doe nu bijna een jaar bewust m'n best om makkelijke loopjes en moeilijke loopjes van elkaar te onderscheiden ipv overal vol voor te gaan, en ik heb wel echt de indruk dat dat helpt en lukt![]()
![]()
Ik heb geen idee wat ze bij een looptest bij de sportschool testen, maar dat zal vast ook iets zeggen. Bij het sportmedisch centrum meten ze ook je zuurstofopname, door middel van zo'n masker, ofwel het lactaat in je bloed (verzuring) met een vingerprikje.quote:Op maandag 20 december 2021 18:15 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat dat best wel nauw komt met dat omslagpunt en dat m'n Garmin de hartslag ook gewoon niet nauwkeurig genoeg kan meten om er wat zinnigs over te zeggen. Bij heuveltraining laatst was ik helemaal verzuurd, maar bij m'n HM was m'n hartslag niet duidelijk lager.
Ik dacht te hebben begrepen dat zo'n looptest bij de sportschool er ook duidelijkheid over kan geven. Maar ik heb er dus nog geen gedaan, en dat gaat er binnenkort ook niet van komen.
En als je zo'n test doet maar daarna fitter of minder fit wordt, heb je niks meer aan de resultaten toch?
Vooralsnog train ik prima op gevoel, geloof ik. Ik doe nu bijna een jaar bewust m'n best om makkelijke loopjes en moeilijke loopjes van elkaar te onderscheiden ipv overal vol voor te gaan, en ik heb wel echt de indruk dat dat helpt en lukt
Dat je van heuvelsprints sneller verzuurt is niet gek, want er is ook nog lokale verzuring in spieren (net zoals wanneer je met zware gewichten traint in de sportschool). Maar daarnaast is er algemene verzuring, die loopt op als je hartslag dichter bij je maximale hartslag komt.
En in principe blijft zo'n test relevant als je fitter wordt. De tempo's zullen veranderen, maar je zones veranderen niet zo snel. Daarnaast weet je ook hoe je moet trainen om bijvoorbeeld langer op je omslagpunt vol te kunnen houden. Maar goed, als ik jouw posts zo volg ben je inderdaad hartstikke goed bezig en boek je veel progressie.
Als je eens meer de diepte in wilt duiken is zo'n test zeker leuk, maar voorlopig met Covid kan het waarschijnlijk toch niet
Ah oké, dat verschil kende ik niet. Hoe voelt algemene verzuring? Lokale verzuring ben ik goed bekend meequote:Op maandag 20 december 2021 22:02 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ze bij een looptest bij de sportschool testen, maar dat zal vast ook iets zeggen. Bij het sportmedisch centrum meten ze ook je zuurstofopname, door middel van zo'n masker, ofwel het lactaat in je bloed (verzuring) met een vingerprikje.
Dat je van heuvelsprints sneller verzuurt is niet gek, want er is ook nog lokale verzuring in spieren (net zoals wanneer je met zware gewichten traint in de sportschool). Maar daarnaast is er algemene verzuring, die loopt op als je hartslag dichter bij je maximale hartslag komt.survivalrun doet dat met je onderarmen, lekker oncomfortabel is dat
Ja, ik denk dat ik nog prima een eind in alle onwetendheid door kan trainen voor ik een plateau bereik en het serieuzer moet aanpakken.quote:En in principe blijft zo'n test relevant als je fitter wordt. De tempo's zullen veranderen, maar je zones veranderen niet zo snel. Daarnaast weet je ook hoe je moet trainen om bijvoorbeeld langer op je omslagpunt vol te kunnen houden. Maar goed, als ik jouw posts zo volg ben je inderdaad hartstikke goed bezig en boek je veel progressie.
Als je eens meer de diepte in wilt duiken is zo'n test zeker leuk, maar voorlopig met Covid kan het waarschijnlijk toch niet
Allereerst maar eens een paar nieuwe schoenen regelen. M'n kerstpakket was een tegoedbon voor de Run2Day maar nu is die dichtdan kun je wel online bestellen, maar ik zou niet weten welke schoenen dan, ik zou ze juist graag passen
Iemand ervaring met hoe de Brooks Ghost 14 of de Saucony Ride 14 zitten? Ik zoek ze smal in de hiel en wijd bij de tenen.![]()
Iemand nog tips bij knieklachten...vanaf 2 december niet meer gelopen, alleen linker knie, bij het draaien van de voet lichte pijn..en helemaal strekken/opslot zetten ging al helemaal niet.
Wel regelmatig nog op de crosstrainer geweest, kan de voet nu pijnloos bewegen met volle kracht naar binnen en buiten zegmaar. alleen nog niet helemaal strekken..net 400km op deze schoenen..
Vorige schoenen waren ook brooks, helemaal op gelopen zonder klachten en de opvolger gekocht, dus aan de schoen lijkt het niet echt te liggen denk ik dan..Ik zwaai naar dieren.![]()
Een bezoekje aan een (sport) fysiotherapeut doet vaak wonderen, knieklachten zijn niet via internet te analyserenquote:Op dinsdag 21 december 2021 14:55 schreef Geerd het volgende:
Iemand nog tips bij knieklachten...vanaf 2 december niet meer gelopen, alleen linker knie, bij het draaien van de voet lichte pijn..en helemaal strekken/opslot zetten ging al helemaal niet.
Wel regelmatig nog op de crosstrainer geweest, kan de voet nu pijnloos bewegen met volle kracht naar binnen en buiten zegmaar. alleen nog niet helemaal strekken..net 400km op deze schoenen..
Vorige schoenen waren ook brooks, helemaal op gelopen zonder klachten en de opvolger gekocht, dus aan de schoen lijkt het niet echt te liggen denk ik dan..
Ik zie dat de Garmin Fenix 6X PRO nu voor 472 euro te koop is bij bv MediaMarkt. Lijkt me eigenlijk wel een heel fijn horloge. Meer mensen hier die deze hebben? De Fenix 7 zal binnenkort wel uitkomen, vandaar dat hij nu wat goedkoper is. Maar neem aan dat die 6X pro ook nog een heleboel jaren uitstekend zal werken.![]()
Ik vind dat eigenlijk nog steeds absurd duur voor een hardloophorlogeZoveel hoeft die niet te kunnen. Dan koop ik liever 2 paar vaporfly's
Ja, het is eigenlijk ook krankzinnig duur. Hardloopfuncties zijn zeer uitgebreid bij dit horloge, maar uiteraard kan je hier echt bijna alles mee. Hij is iig zeker niet alleen voor hardlopen. Maar blijft veel geld idd!quote:Op woensdag 22 december 2021 14:48 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik vind dat eigenlijk nog steeds absurd duur voor een hardloophorlogeZoveel hoeft die niet te kunnen. Dan koop ik liever 2 paar vaporfly's
Ja! Ik heb nog nooit met de vaporfly's gelopen, maar zou dat ook wel graag willen. Zijn dat jouw favoriete hardloopschoenen? Ga je daar het hardst mee?![]()
![]()
Ik heb de 6s pro, zelfde horloge, kleinere maat. Ik heb hem nu bijna een jaar denk ik, en ben er nog altijd heel blij mee.quote:Op woensdag 22 december 2021 14:28 schreef GwaiLow het volgende:
Ik zie dat de Garmin Fenix 6X PRO nu voor 472 euro te koop is bij bv MediaMarkt. Lijkt me eigenlijk wel een heel fijn horloge. Meer mensen hier die deze hebben? De Fenix 7 zal binnenkort wel uitkomen, vandaar dat hij nu wat goedkoper is. Maar neem aan dat die 6X pro ook nog een heleboel jaren uitstekend zal werken.
Prijs was wel inderdaad een dingetje, maar dit horloge kan echt alles en meer dan ik zou willen, en als ik dan de prijs afzet tegen hoeveel ik hem gebruik valt het best mee. Zeker als je gaat vergelijken wat je aan kosten bij andere hobby's hebt
Het zijn niet mijn favorieten qua lekker lopen, maar ik denk wel dat je er het hardste mee gaatquote:Op woensdag 22 december 2021 15:05 schreef GwaiLow het volgende:
t is eigenlijk ook krankzinnig duur. Hardloopfuncties zijn zeer uitgebreid bij dit horloge, maar uiteraard kan je hier echt bijna alles mee. Hij is iig zeker niet alleen voor hardlopen. Maar blijft veel geld idd!
Ja! Ik heb nog nooit met de vaporfly's gelopen, maar zou dat ook wel graag willen. Zijn dat jouw favoriete hardloopschoenen? Ga je daar het hardst mee?Toch fijn, een bonusminuutje in de wedstrijd!
Ik zit er ook aan te denken om carbonschoenen te kopen. Ik merkte voorheen tijdens marathontraining dat het behoorlijk belastend was. Ik heb begrepen dat ze ook helpen doordat ze voor minder belasting zorgen (en dus sneller herstel) bij de hele lange duurlopen. En aangezien ik in het najaar weer een hele wil lopen...quote:Op woensdag 22 december 2021 16:19 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn favorieten qua lekker lopen, maar ik denk wel dat je er het hardste mee gaatToch fijn, een bonusminuutje in de wedstrijd!
En als me dat dan ook nog een bonusminuutje oplevert, mooi meegenomen.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ja, dat vind ik ook het grootste voordeel. Na een halve marathon kan ik gewoon nog een stukje uitlopen en een paar dagen later gewoon weer volop trainen, terwijl ik voorheen toch wel een paar dagen stijve/pijnlijke spieren had.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:22 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ik zit er ook aan te denken om carbonschoenen te kopen. Ik merkte voorheen tijdens marathontraining dat het behoorlijk belastend was. Ik heb begrepen dat ze ook helpen doordat ze voor minder belasting zorgen (en dus sneller herstel) bij de hele lange duurlopen. En aangezien ik in het najaar weer een hele wil lopen...
En als me dat dan ook nog een bonusminuutje oplevert, mooi meegenomen.
Ook kun je inderdaad wat meer/zwaardere trainingen aan als je die af en toe op carbonschoenen doet omdat het minder belastend is, en dat kan je algehele niveau ook weer omhoog tillen. Dat laatste komt overigens door het speciale foam en niet door het carbon, volgens mij. Ik gebruik de carbonschoenen niet elke week, maar in mijn marathonschema meestal wel 1x per week, dan doe ik de trainingen met lange tempoblokken er op zodat ik de rest van de week weer goed door kan trainen.
Ik heb overigens wel het idee dat de carbonschoenen op een andere manier weer iets belastender zijn, door het verende effect moet je dat iets meer opvangen met je hele lichaam heb ik het idee, en kan je dus kramp in je bovenbenen/hamstrings krijgen. Maar dat heb ik tot nu toe alleen ervaren bij de marathon zelf, niet in trainingen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik hoorde Jill Holterman er ook al over inderdaad. Dat het in trainingen zo veel minder belast. Daardoor kwam ik erop.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:26 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook het grootste voordeel. Na een halve marathon kan ik gewoon nog een stukje uitlopen en een paar dagen later gewoon weer volop trainen, terwijl ik voorheen toch wel een paar dagen stijve/pijnlijke spieren had.
Ook kun je inderdaad wat meer/zwaardere trainingen aan als je die af en toe op carbonschoenen doet omdat het minder belastend is, en dat kan je algehele niveau ook weer omhoog tillen. Dat laatste komt overigens door het speciale foam en niet door het carbon, volgens mij. Ik gebruik de carbonschoenen niet elke week, maar in mijn marathonschema meestal wel 1x per week, dan doe ik de trainingen met lange tempoblokken er op zodat ik de rest van de week weer goed door kan trainen.
Ik heb overigens wel het idee dat de carbonschoenen op een andere manier weer iets belastender zijn, door het verende effect moet je dat iets meer opvangen met je hele lichaam heb ik het idee, en kan je dus kramp in je bovenbenen/hamstrings krijgen. Maar dat heb ik tot nu toe alleen ervaren bij de marathon zelf, niet in trainingen.
Dat verende effect zou de schoen toch zelf moeten opvangen? Dat snap ik niet helemaal. Maar goed, het is jouw ervaring. Geen idee. Ik heb er niet van gehoord. W
Wel een nadeel begreep ik is dat je er een soort van 'lui' van zou kunnen worden. Maar als je voldoende afwisselt, helpt dat ook wel weer.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Man man man kilometervreters hier![]()
Ik hoor altijd, ja maar jij bent veel te zwaar om te hardlopen...
Maar ik heb toch ook grotere knieën en spieren ... of werkt dat zo niet,,
[ Bericht 3% gewijzigd door Geerd op 22-12-2021 16:53:33 ]Ik zwaai naar dieren.![]()
De zool geeft de energie die je in je afzet stopt, meer terug dan een normale schoen. Die vibratie voel je ook wel weer in je lijf, net als wanneer je gaat pogo-stickspringenquote:Op woensdag 22 december 2021 16:30 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ik hoorde Jill Holterman er ook al over inderdaad. Dat het in trainingen zo veel minder belast. Daardoor kwam ik erop.
Dat verende effect zou de schoen toch zelf moeten opvangen? Dat snap ik niet helemaal. Maar goed, het is jouw ervaring. Geen idee. Ik heb er niet van gehoord. W
Wel een nadeel begreep ik is dat je er een soort van 'lui' van zou kunnen worden. Maar als je voldoende afwisselt, helpt dat ook wel weer.Het is dus geen schokbelasting maar een ander soort impact. Ik weet niet of mijn theorie klopt hoor, maar ik heb wel veel mensen met hamstringkramp gehoord bij een marathon op 4%s. En ik had zelf voor het eerst echt al vanaf 10km kramp in mijn bovenbenen.
Bij iedere stap bij het hardlopen moeten je knieën 3 à 4x je lichaamsgewicht opvangen, grotere knieën en spieren zijn niet per se ook beter bestand tegen zulke belasting.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:44 schreef Geerd het volgende:
Man man man kilometervreters hier![]()
Ik hoor altijd, ja maar jij bent veel te zwaar om te hardlopen...
Maar ik heb toch ook grotere knieën en spieren ... of werkt dat zo niet,,Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
Ik heb even wat advies nodig van wat ervaren hardlopers.
Ik wil zelf weer wat gaan rennen, aangezien sport voor de rest allemaal gesloten is. Dit in combinatie met wat krachttraining thuis (met lichaamsgewicht, pushups, lunges etc).
Doel is conditie opbouwen / onderhouden. Ik heb een redelijke basisconditie door mijn normale sport (boksen en volleybal) maar ben geen hardloper. Heb tijdens de vorige lockdown ook wat hard gelopen maar is niet helemaal mijn ding. Daarom dacht ik misschien kan ik wat meer interval training doen om het zowel afwisselend te houden als omdat het voor de conditie goed is.
Plan is om 1x per week gewoon 'normaal' hard te lopen (max 5 km, wel opbouwend natuurlijk niet meteen 5 km) en 2x per week wat meer korte sprints/interval. Bijv. warming up, 10x 200 m sprint, cooling down. Of bijv warming up, 6x 500m, cooling down.
Wat is jullie mening hierover? Is dit aan te raden? Of is dit vragen om blessures?![]()
Hoe blessuregevoelig ben je?quote:Op woensdag 22 december 2021 22:52 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb even wat advies nodig van wat ervaren hardlopers.
Ik wil zelf weer wat gaan rennen, aangezien sport voor de rest allemaal gesloten is. Dit in combinatie met wat krachttraining thuis (met lichaamsgewicht, pushups, lunges etc).
Doel is conditie opbouwen / onderhouden. Ik heb een redelijke basisconditie door mijn normale sport (boksen en volleybal) maar ben geen hardloper. Heb tijdens de vorige lockdown ook wat hard gelopen maar is niet helemaal mijn ding. Daarom dacht ik misschien kan ik wat meer interval training doen om het zowel afwisselend te houden als omdat het voor de conditie goed is.
Plan is om 1x per week gewoon 'normaal' hard te lopen (max 5 km, wel opbouwend natuurlijk niet meteen 5 km) en 2x per week wat meer korte sprints/interval. Bijv. warming up, 10x 200 m sprint, cooling down. Of bijv warming up, 6x 500m, cooling down.
Wat is jullie mening hierover? Is dit aan te raden? Of is dit vragen om blessures?
Ik zou het zelf niet doen. Ik had ook een goede conditie voor ik met hardlopen begon, maar mijn lijf moest echt heel erg wennen aan de herhalende beweging van het lopen en had het echt veel rustiger aan moeten doen in het begin. Ik heb o.a. een tijd een zere voorvoet gehad, een zere enkel, pijn en lenigheidsverlies aan een heup, pijnlijke kramperige kuiten en een pijnlijke bilspier![]()
En dat allemaal omdat ik vanuit het niks 3x in de week 3-5 km ging lopen. Au.
Ik deed nog niet eens allemaal snelle loopjes, puur het ineens 3x in de week lopen deed zeer.
Achteraf denk ik dat ik beter gewoon ook een couch to 5k programma had kunnen volgen of zo.
Je zegt dat hardlopen niet helemaal je ding is en ik begrijp uit wat je daarna zegt dat je het saai en eentonig vindt?
Misschien valt er wat af te wisselen met de locaties waar je loopt. Ik vind het altijd een stuk minder saai lopen in het bos of in het stadscentrum. Nieuwe routes zijn interessanter. Je moet er ook met je hoofd bij zijn, anders verdwaal je. In het centrum kijk ik graag etalages tijdens het lopen![]()
Misschien kun je wat HIIT-achtige dingen toevoegen met dingen als buikspieroefeningen en squats en zo zodat je toch dat gevoel van compleet buiten adem raken hebt?![]()
Binnenkort weer aaalle tijd om hard te lopen. Maar guess what: weer knopen in mijn knieholten die voor pijntjes in mijn hamstring zorgen(van langdurig staan tijdens een spoedproject). Jammer weer.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Thanks voor je antwoord.quote:Op donderdag 23 december 2021 13:55 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Hoe blessuregevoelig ben je?
Ik zou het zelf niet doen. Ik had ook een goede conditie voor ik met hardlopen begon, maar mijn lijf moest echt heel erg wennen aan de herhalende beweging van het lopen en had het echt veel rustiger aan moeten doen in het begin. Ik heb o.a. een tijd een zere voorvoet gehad, een zere enkel, pijn en lenigheidsverlies aan een heup, pijnlijke kramperige kuiten en een pijnlijke bilspier![]()
En dat allemaal omdat ik vanuit het niks 3x in de week 3-5 km ging lopen. Au.
Ik deed nog niet eens allemaal snelle loopjes, puur het ineens 3x in de week lopen deed zeer.
Achteraf denk ik dat ik beter gewoon ook een couch to 5k programma had kunnen volgen of zo.
Je zegt dat hardlopen niet helemaal je ding is en ik begrijp uit wat je daarna zegt dat je het saai en eentonig vindt?
Misschien valt er wat af te wisselen met de locaties waar je loopt. Ik vind het altijd een stuk minder saai lopen in het bos of in het stadscentrum. Nieuwe routes zijn interessanter. Je moet er ook met je hoofd bij zijn, anders verdwaal je. In het centrum kijk ik graag etalages tijdens het lopen![]()
Misschien kun je wat HIIT-achtige dingen toevoegen met dingen als buikspieroefeningen en squats en zo zodat je toch dat gevoel van compleet buiten adem raken hebt?
Qua saai/eentonig klopt je aanname inderdaad. Bij mijn andere sporten kan ik gewoon even een uur volledig daar op focussen en tijdens rennen denk ik continue: 'dit is kut', 'pff.. hoe lang moet ik nog', 'kom nog ff doorzetten' etc.
HITT toevoegen is inderdaad wel een goede.
Dus eigenlijk raad je aan om gewoon rustig te beginnen met zo'n couch to 5k. Kan ik dan wel bijv. in week 4 of 5 beginnen of zou je evengoed gewoon in week 1 beginnen en dan desnoods maar wat harder dan normaal lopen als ik na 1 min lopen en dan 1 min wandelen niet moe genoeg ben?![]()
Het lullige is dat je bij hardlopen de eerste paar maanden helaas niet erg moe zult worden van je traininigen. Je conditie gaat nu eenmaal veel harder vooruit dan dat je pezen en spieren zich aanpassen, dus anders is het risico op blessure inderdaad erg groot. Ik zou gewoon bij week 1 beginnen en als dat een paar weken lang 3x per week goed gaat zonder pijntjes, kun je het opbouwtempo wellicht wat versnellen.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:03 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Thanks voor je antwoord.
Qua saai/eentonig klopt je aanname inderdaad. Bij mijn andere sporten kan ik gewoon even een uur volledig daar op focussen en tijdens rennen denk ik continue: 'dit is kut', 'pff.. hoe lang moet ik nog', 'kom nog ff doorzetten' etc.
Dus eigenlijk raad je aan om gewoon rustig te beginnen met zo'n couch to 5k. Kan ik dan wel bijv. in week 4 of 5 beginnen of zou je evengoed gewoon in week 1 beginnen en dan desnoods maar wat harder dan normaal lopen als ik na 1 min lopen en dan 1 min wandelen niet moe genoeg ben?
Daarnaast is een goede stelregel 80% rustig en 20% hard, dus voor je 2 intervaltrainingen in de week gaat inbouwen zul je eerst wat meer basis moeten opbouwen met rustig lopen.
Misschien kun je een podcast luisteren of zo tijdens het hardlopen?
Ik vind het juist heerlijk om lekker rustig te lopen, je gedachten te laten afdwalen naar niets en een beetje vogels kijken..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Lastig als dat je gedachten zijn tijdens het rennen idd. Ik heb dat soms ook wel, maar meestal kom ik snel genoeg in een soort van hersenloze staat waarbij ik alleen maar een beetje m'n omgeving opmerk en de ene voet voor de andere zet. Ik hoop dat je dat ooit nog vindt want het is heel rustgevend.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:03 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Thanks voor je antwoord.
Dus eigenlijk raad je aan om gewoon rustig te beginnen met zo'n couch to 5k. Kan ik dan wel bijv. in week 4 of 5 beginnen of zou je evengoed gewoon in week 1 beginnen en dan desnoods maar wat harder dan normaal lopen als ik na 1 min lopen en dan 1 min wandelen niet moe genoeg ben?
over couch to 5k zei @La_Tramposa al dingen.
Ik zou iig het niet gaan behandelen als een intervaltraining met 1 min wandelen 1 min hard rennen, want daar is het niet voor bedoeld. Gun je lijf de tijd om zich aan te passen.
Ik heb hier een van de HIIT filmpjes die ik wel eens doe als ik zin heb om kapot te gaan maar de lichaamsdelen voor hardlopen niet te belasten:
![]()
Dat hoop ik ook. Lijkt me namelijk heerlijk! Met wandelen kan ik dat wel.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Lastig als dat je gedachten zijn tijdens het rennen idd. Ik heb dat soms ook wel, maar meestal kom ik snel genoeg in een soort van hersenloze staat waarbij ik alleen maar een beetje m'n omgeving opmerk en de ene voet voor de andere zet. Ik hoop dat je dat ooit nog vindt want het is heel rustgevend.Dat is inderdaad een goede! Tijdens het autorijden en wandelen heb ik ook vaak een podcast op staan dus waarom tijdens het hardlopen niet!quote:Op donderdag 23 december 2021 15:46 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Misschien kun je een podcast luisteren of zo tijdens het hardlopen?
Thanks voor jullie advies allemaal. Moet denk ik maar gewoon niet eigenwijs zijn en gewoon vanaf het begin beginnen.![]()
Fijn dat je dat met wandelen wel kan! Misschien helpt de afwisseling van wandelen en rustig rennen je wel om dat wandelgevoel ook te hebben tijdens het hardlopenquote:Op donderdag 23 december 2021 16:08 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook. Lijkt me namelijk heerlijk! Met wandelen kan ik dat wel.
[..]
Dat is inderdaad een goede! Tijdens het autorijden en wandelen heb ik ook vaak een podcast op staan dus waarom tijdens het hardlopen niet!
Thanks voor jullie advies allemaal. Moet denk ik maar gewoon niet eigenwijs zijn en gewoon vanaf het begin beginnen.![]()
![]()
POLL
Mijn clubgenoot van de survival is voor een marathon aan het trainen door elke 2 weken een duurloop te doen en elke duurloop 2 km verder. Hij is nu op 26 km en is van plan om gewoon zo door te gaan tot hij de 42 bereikt. Naast deze duurlopen traint hij ongeveer 1x in de week bij de survival en dan loop je 5-7 km in 1-1.5 uur.
Vorige keer dat hij op deze wijze trainde, kwam hij tot 30 km en daarna is hij er ruim een halfjaar uit geweest met een blessure. Iets met z'n achilles geloof ik.
Nog een week of 4-6 en we kunnen zien of hij het dit keer wel haalt, denk ik.
Zou hij nu slagen of zou een andere blessure hem vellen?
Zijn redenering om nu precies hetzelfde te doen als vorige keer, is dat hij nu fysiotherapie heeft gehad voor die achilles dus daar gaat hij geen last meer van krijgen.![]()
Dat lijkt me een zekerheidje. Ik zou bijna zeggen dat hij hem beter gewoon direct ongetraind kan gaan lopen. Wat hij nu doet heeft niets met trainen voor een marathon te maken.quote:Op donderdag 23 december 2021 16:23 schreef Tele6 het volgende:
[poll=3297]
Mijn clubgenoot van de survival is voor een marathon aan het trainen door elke 2 weken een duurloop te doen en elke duurloop 2 km verder. Hij is nu op 26 km en is van plan om gewoon zo door te gaan tot hij de 42 bereikt. Naast deze duurlopen traint hij ongeveer 1x in de week bij de survival en dan loop je 5-7 km in 1-1.5 uur.
Vorige keer dat hij op deze wijze trainde, kwam hij tot 30 km en daarna is hij er ruim een halfjaar uit geweest met een blessure. Iets met z'n achilles geloof ik.
Zijn redenering om nu precies hetzelfde te doen als vorige keer, is dat hij nu fysiotherapie heeft gehad voor die achilles dus daar gaat hij geen last meer van krijgen.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Morgen staat bij mij in de planning. En tweede kerstdag een katertje uitlaten. Een rustweek.quote:Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Planning:quote:Op donderdag 23 december 2021 18:19 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Morgen staat bij mij in de planning. En tweede kerstdag een katertje uitlaten. Een rustweek.
Vrijdag 24, Maandag 27, Donderdag 30, Zondag 2![]()
Kilometers?quote:Op donderdag 23 december 2021 18:28 schreef Nober het volgende:
[..]
Planning:
Vrijdag 24, Maandag 27, Donderdag 30, Zondag 2
Ik vind 2 kilometer met een kater van oud en nieuw behoorlijk optimistisch.quote:Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Morgenochtend 1x1600nogwat meter lopen en kijken hoe hard ik kan.quote:
Morgenmiddag met een vriendin een rondje héél langzaam hardlopen en bijpraten (ik praat, zij hijgt)
Zaterdagochtend 5:00 survivallen. Voor zaterdag is wat regen/sneeuw voorspeld, ik ben benieuwd
M'n 5k schema wil dat je de volgende paar weken van het schema uitrekent o.b.v. die mijl dus ik weet verder nog niet wat ik ga lopen![]()
![]()
Ik kan ook echt in een totaal hersenloze staat verkeren tijdens het lopen. Ik loop al 7+ jaar dezelfde ronde en het is me al twee keer overkomen dat ik ergens een verkeerde afslag heb genomen en een paar km verderop om me heen keek en dacht 'fuck, waar ben ik?'.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
Ik heb dat soms ook wel, maar meestal kom ik snel genoeg in een soort van hersenloze staat waarbij ik alleen maar een beetje m'n omgeving opmerk en de ene voet voor de andere zet. Ik hoop dat je dat ooit nog vindt want het is heel rustgevend.![]()
![]()
![]()
Lachwekkende benadering, maar in principe is het natuurlijk wel mogelijk. Nou hoeft zijn achillespeesblessure niet per se hierdoor te komen, maar als hij exact dezelfde route nog een keer volgt is het wel iets met een ezel een steen.quote:Op donderdag 23 december 2021 16:23 schreef Tele6 het volgende:
[poll=3297]
Zijn redenering om nu precies hetzelfde te doen als vorige keer, is dat hij nu fysiotherapie heeft gehad voor die achilles dus daar gaat hij geen last meer van krijgen.
Sowieso zou ik iemand die niet bereid is om minimaal drie keer per week te trainen sterk afraden om een marathon te lopen.![]()
Met twee keer in de week kom je er ook wel. Maar 1x per twee weken is wel erg minimaal.quote:Op vrijdag 24 december 2021 07:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Lachwekkende benadering, maar in principe is het natuurlijk wel mogelijk. Nou hoeft zijn achillespeesblessure niet per se hierdoor te komen, maar als hij exact dezelfde route nog een keer volgt is het wel iets met een ezel een steen.
Sowieso zou ik iemand die niet bereid is om minimaal drie keer per week te trainen sterk afraden om een marathon te lopen.
Kleine toevoeging is dat ik vaak nog wel 1 andere training er naast doe. Fietsen/schaatsen bijv.Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Ik had het ook niet over drie keer hardlopen per week, een combinatie met fietsen en/of krachttraining is natuurlijk prima. En als het gaat om puur het uitlopen kan iemand voetbalt zonder hardlopen het misschien ook nog wel, maar een goed idee is het niet.quote:Op vrijdag 24 december 2021 07:58 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Met twee keer in de week kom je er ook wel. Maar 1x per twee weken is wel erg minimaal.
Kleine toevoeging is dat ik vaak nog wel 1 andere training er naast doe. Fietsen/schaatsen bijv.![]()
Tsja, helaas is het ook weer niet zo simpel dat iemand die dom traint altijd geblesseerd raakt en iemand die verstandig traint nooit geblesseerd raakt. Ik vind het idee van 1 lange duurloop elke 2 weken die je uitbreidt niet eens zo slecht, maar wat meer consistentie door de week heen zou hem waarschijnlijk wel helpen ja.
Ik heb overigens nog wel een gratis tip voor iedereen die wel met een schema traint en trainingen in zijn garmin horloge moet zetten: op www.intervals.icu kun je (gratis) je strava data linken. Als je daarnaast je zones goed instelt (op thresholdpace of hartslag, bij wielrennen kan het ook op watts) kun je een training inprogrammeren en die dan naar je horloge synchroniseren. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
- 15m @ 75% pace
Repeat 5x
- 2m @ 99% pace
- 1m @ 75% pace
- 15m @ 75% pace
In je horloge maakt hij er netjes een bandbreedte van van een paar seconden zodat hij niet steeds aan het piepen is.
Ook kun je bij intervals.icu kijken wat het effect is van je trainingen op je fitheid en vorm.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Fijne kerst, hardlopers!
Hebben jullie nog gelopen tijdens de kerstdagen?
Ik heb vandaag een rondje door het bos gedaan. Was lekker fris. Verrassend weinig wandelaars, veel minder dan vorige week.![]()
![]()
Jij ook een fijne Kerst die laatste paar uurtjes.quote:Op zondag 26 december 2021 18:37 schreef Tele6 het volgende:
Fijne kerst, hardlopers!
Hebben jullie nog gelopen tijdens de kerstdagen?
Ik heb vandaag een rondje door het bos gedaan. Was lekker fris. Verrassend weinig wandelaars, veel minder dan vorige week.![]()
Zaterdag niet, vandaag wel een kort duurloopje door de stad. Lekker rustig op straat, is die kou toch nog ergens goed voor. Verder mag het van mij snel weer opwarmen naar een graad of 15 dat scheelt toch behoorlijk in de hoeveelheid was..
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Je gaat er wel hard van lopen van die kouMijn rustige tempo is ineen 20 seconden per km harder, om maar niet te bevriezen
Met dit weer,,,drogelucht..liep ik mijn pr op de 10km 51.12...daarna nooit niet eens in de buurt gekomen..56/59quote:Op zondag 26 december 2021 19:07 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Jij ook een fijne Kerst die laatste paar uurtjes.![]()
Zaterdag niet, vandaag wel een kort duurloopje door de stad. Lekker rustig op straat, is die kou toch nog ergens goed voor. Verder mag het van mij snel weer opwarmen naar een graad of 15 dat scheelt toch behoorlijk in de hoeveelheid was..
Maja knie doet kut dus,,,Ik zwaai naar dieren.![]()
Ik was alleen de onderste laag, de rest wordt toch niet zweterig met die kouquote:Op zondag 26 december 2021 19:07 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Jij ook een fijne Kerst die laatste paar uurtjes.![]()
![]()
Ook daar ga je harder van lopen trouwens, om aan je eigen geurspoor te ontkomen![]()
![]()
Ik kom hier ook weer lezen en meeposten. Na het eerder beginnen van de winterstop heb ik het hardlopen weer opgepakt.
Misschien wat voorbarig, maar heb me ook ingeschreven voor marathon in Rotterdam. Dan heb ik mooi doel om naartoe te trainen.
Het (te) snel lopen met deze kou komt me bekend voor. Met -3 en gevoelstemperatuur -8 lastig om rustig te lopen.![]()
Gisterenmorgen heerlijk gelopen met een windchill van -8. Hoe kouder, hoe efficienter mijn lichaam werkt volgens mij. Heb eens wat loopjes van afgelopen zomer tegen recente sessies gezet en bij een zelfde afstand en zelfde snelheid, scheelt het gewoon bijna 30bpm. Ik loop nu alles in zone 2 en af en 3, terwijl ik in de zomer alleen zone 3,4 en 5 zit. Qua training en condities zit er niet veel verschil in afgelopen zomer en nu.
Voorbeeldje: twee trainingen van 12.4km, snelheid 5:00 en 5:01. In de zomer 175bpm gemiddeld bij een gevoelstemperatuur van 17C en gisteren 148bpm bij een gevoelstemperatuur van -8C. Scheelt dat bij iedereen zoveel?
Ik merk dat het ook een stuk minder belastend is voor m'n lichaam. Het enige is dat warmlopen tijdens koud weer wat delicater is en wat meer balanceren tussen redelijk snel opwarmen en koude spieren niet te snel hoog belasten. Ben benieuwd tot welke temperatuur dit doorwerkt. Er zal wel een moment zijn dat het toch te koud wordt.![]()
![]()
Grappig, best groot verschil. Bij mij is dat niet zo groot, alhoewel ik het met koud weer wel wat minder zwaar vind voelen dan in de zomer.quote:Op zondag 26 december 2021 23:57 schreef Schuifpui het volgende:
Gisterenmorgen heerlijk gelopen met een windchill van -8. Hoe kouder, hoe efficienter mijn lichaam werkt volgens mij. Heb eens wat loopjes van afgelopen zomer tegen recente sessies gezet en bij een zelfde afstand en zelfde snelheid, scheelt het gewoon bijna 30bpm. Ik loop nu alles in zone 2 en af en 3, terwijl ik in de zomer alleen zone 3,4 en 5 zit. Qua training en condities zit er niet veel verschil in afgelopen zomer en nu.
Voorbeeldje: twee trainingen van 12.4km, snelheid 5:00 en 5:01. In de zomer 175bpm gemiddeld bij een gevoelstemperatuur van 17C en gisteren 148bpm bij een gevoelstemperatuur van -8C. Scheelt dat bij iedereen zoveel?
Ik merk dat het ook een stuk minder belastend is voor m'n lichaam. Het enige is dat warmlopen tijdens koud weer wat delicater is en wat meer balanceren tussen redelijk snel opwarmen en koude spieren niet te snel hoog belasten. Ben benieuwd tot welke temperatuur dit doorwerkt. Er zal wel een moment zijn dat het toch te koud wordt.
Zelf vind ik een graad of 5 wel lekker. Maar 1e kerstdag was wel erg koud, dan worden mijn benen toch net niet lekker warm meer.Whatever...![]()
Ja verbaasde mij ook enigszins. Ik wist wel dat ik slecht tegen warmte kan en dat het in de winter altijd een stuk beter gaat, maar zo'n groot verschil met deze consistentie had ik eigenlijk ook niet verwacht. Dit was de eerste keer dat ik het zo één op één naast elkaar heb gezet. Maakt het wel lastig om op hartslagzones te trainen.
Koude benen heb ik op een dag als gisteren totaal geen last van. Ik loop ook nog gewoon met shorts. Ik heb in de zomer daarentegen wel snel last van warmte die ik na het hardlopen moeilijk weer kwijt raak. Soms tot uren na het lopen nog problemen mee.
Gisteren wel wat moeite met de wind. Eerst wind mee, waardoor ik op een gegeven moment wat langzamer moest gaan lopen om niet te veel te zweten. Daarna wind tegen en dan is het wel oppassen met te veel zweten daarvoor. Verder zijn m'n handen wel eens een beetje irritant, want die lijken altijd met veel vertraging mee op te warmen / af te koelen.![]()
Ik had gister een veel hogere hartslag dan afgelopen zomer. Ik vermoed door weinig slaap en alcoholische versnaperingen in de dagen ervoor. Wel een lekker lange duurloop kunnen doen gister.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Vanochtend een kort herstelloopje gedaan van 6.5km op laag tempo. Zelfs nu ligt m'n hartslag boven die van m'n ronde van zaterdag. Het scheelde een paar bpm, dus niet perse heel inspannend, maar ik merk wel dat m'n lichaam aanzienlijk harder moet werken met dit weer 6C, vochtig, windchill van +4C vergeleken met zaterdag, -1C, droog en een windchill van -8C. Ik zweet al een heel stuk meer en daardoor klimt m'n hartslag gedurende m'n ronde, precies wat ik in de zomer ook zie, maar dat gaat een stuk harder natuurlijk.
Oh en het komt niet door alcohol bij de kerstdiners, want ik drink niet.![]()
![]()
Gebruik je een horloge of een borstband @Schuifpui ? Ik heb zelf de indruk dat de hartslagmeting van m'n horloge niet altijd even accuraat is als ik het koud heb. Misschien omdat m'n doorbloeding dan anders is?![]()
Ik gebruik een horloge. Ik neem de hartslagmeting niet voor absolute waarheid aan. Heel af en toe wil hij weleens springen naar m'n loopcadans (eigenlijk vooral in de zomer als dat dichterbij elkaar ligt), maar dat is dan wel vrij duidelijk als je de data terugkijkt. Ik ben er wel vrij zeker van dat de hartslagmeting klopt. Het komt overeen met m'n gevoel, m'n hartslag na het lopen die in de zomer ook heel lang hoog blijft en dat heb ik weleens mee geteld en daarnaast zie ik met fietsen hetzelfde en daar is die meting wel wat betrouwbaarder door minder beweging van je armen.quote:Op maandag 27 december 2021 15:27 schreef Tele6 het volgende:
Gebruik je een horloge of een borstband @:Schuifpui ? Ik heb zelf de indruk dat de hartslagmeting van m'n horloge niet altijd even accuraat is als ik het koud heb. Misschien omdat m'n doorbloeding dan anders is?![]()
Brrrr, met temperaturen onder de 10 grijp ik snel naar een legging. Zit lekker, ik heb dunne, dikke, winddichte, compressie. Voor alles wat.
Shirtjes vind ik lastiger. Die vind ik snel te warm, boven de 8 graden draag ik een longsleeve, onder de 5 heb ik een Gore jasje (eigenlijk langlaufspul, maar ideaal) en dan is het de vraag welk ondersoort om het niet te warm te krijgen.
En onder de 3 graden draag ik een muts….
Normaal heb ik het. Iet snel koud, maar hardlopen met te weinig kleding vind ik helemaal niets, vooral als het vochtig/nat is.Whatever...![]()
Onder de 8 graden doe ik een shirt onder m'n longsleeve. Vanmorgen was het eigenlijk al niet koud meer.![]()
Ik doe grofweg onder de 8C longsleeve aan, bij vorst nog een dun thermoshirt eronder. Broek altijd kort. Bij echt koud of nat en koud weer handschoenen, vooral voor het rekken en strekken bij een metalen hek of lantaarnpaal. Een en ander wel heel erg afhankelijk van wind, regen en zon en niet alleen van de temperatuur uiteraard.![]()
Ik moet nog even kijken wat ik met dit weer aan doe aangezien ik nog niet echt ervaring heb. Dacht zelf aan gewoon een trainingsbroek (heb wel van die strakkere) met een longsleeve shirt en als het echt koud is een thermoshirt eronder?
Heb vandaag wel een paar van die dunne handschoentjes besteld.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met het opnieuw instellen van je hartslag op een Garminhorloge? Ik heb dat ding nu al 2 jaar en ben er heel blij mee. Maar als ik (zwaar) train geeft ie soms aan dat ik +50% van de tijd in zone 5 heb gezeten. Dat zegt ie vanaf een hartslag van 180. Maar ik dacht altijd dat zone 5 echt maar eventjes vol te houden is. Iemand die wel een zo'n maximale hartslag test heeft gedaan om dan de horloge opnieuw in te stellen of overdrijf ik dan?Niet dat ik er verder waarschijnlijk veel mee doe, maar vind het wel altijd interessante statistieken.
![]()
Mijn vrouw heeft vandaag een loopband gekocht omdat ze hoopt dat ze dan vaker loopt (is ook wel handig met de kinderen thuis en/of donker buiten).
Die hebben we dus meteen even geprobeerd, 30 minuten op 6 min/km. Onwennig wel, warm ook!
Ik heb al een week of 6 niet gelopen. Was net begonnen weer wat op te bouwen richting een mooi doel volgend jaar maar de onwillige heup waar ik al een jaar mee loopt te klooien reageerde daar niet goed op. Volgend jaar toch maar even mee naar de fysio zodra ik weer nieuwe vergoeding heb. Denk dat het een 'snapping hip' is of iets met het SI gewricht.
Om toch nog wat cardio te doen was ik begonnen met zwemmen, maar dat kan nu ook weer niet... :,)It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice![]()
Op welke maximale hartslag staat hij nu ingesteld dan en is dat lager dan wat je ooit gehaald hebt?quote:Op dinsdag 28 december 2021 19:04 schreef Pinuts het volgende:
Ik moet nog even kijken wat ik met dit weer aan doe aangezien ik nog niet echt ervaring heb. Dacht zelf aan gewoon een trainingsbroek (heb wel van die strakkere) met een longsleeve shirt en als het echt koud is een thermoshirt eronder?
Heb vandaag wel een paar van die dunne handschoentjes besteld.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met het opnieuw instellen van je hartslag op een Garminhorloge? Ik heb dat ding nu al 2 jaar en ben er heel blij mee. Maar als ik (zwaar) train geeft ie soms aan dat ik +50% van de tijd in zone 5 heb gezeten. Dat zegt ie vanaf een hartslag van 180. Maar ik dacht altijd dat zone 5 echt maar eventjes vol te houden is. Iemand die wel een zo'n maximale hartslag test heeft gedaan om dan de horloge opnieuw in te stellen of overdrijf ik dan?Niet dat ik er verder waarschijnlijk veel mee doe, maar vind het wel altijd interessante statistieken.
Qua kleding is het heel persoonlijk. De een draagt het hele jaar een korte broek, ik loop al 2 maanden in lange legging, tenzij het een wedstrijd is.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Vandaag het jaar afgesloten met een longsleeve want er stond een behoorlijke wind.
Bijna 300km afgelegd op mijn huidige schoenen sinds juli.![]()
Ik vond het nu juist heel warm door die wind
Afgelopen weekend nog met handschoenen aan, vandaag nog warm met kort-kort.
Vandaag het jaar afgesloten met halve marathon op beoogd marathontempo. In totaal maar 561km gelopen dit jaar.![]()
Ik zit op 2702 loopkilometers en 6340 fietskilometers. Allebei geen getallen die me tot dwangneuroses morgen leiden.. Maar wellicht komt er nog een loopje of fietsrit bij
133 loopjes, in totaal 1420 km wat 42% meer is dan m'n record van vorig jaar.
Ik kijk morgen wel of ik er nog een kort loopje bij doe.![]()
Dunne legging en dunne longsleeve vandaag. Warm! Gelukkig nog wat wind.quote:Op donderdag 30 december 2021 14:09 schreef Nober het volgende:
Vandaag het jaar afgesloten met een longsleeve want er stond een behoorlijke wind.
Bijna 300km afgelegd op mijn huidige schoenen sinds juli.
Heb mijn booster gehad en echt lekker ging het niet. Toch weer 10km gedaan, rustig aan. Beetje last heb ik wel, lichte hoofdpijn en beetje gaar.
Ik zit trouwens ook op 1400 km dit jaarWhatever...![]()
Nog een dag te gaan en de December Streak is voorbij
Ik heb morgen nog een klein rondje van 2-2,5km in de planning, want ze zullen wel flink met vuurwerk bezig zijn![]()
Ik kom dan uit op 1085km dit jaar en daar ben ik tevreden over.
Ik vond elke dag hardlopen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk en ik ga het ook best missen denk ik. Ik overweeg zelfs nog door te gaan maar dat kan ik uiteraard per dag bekijken
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_![]()
Vanaf juni heb ik 347km gelopen. 3x een HM en verder voornamelijk 12km stukken. Daarvoor had ik geen Strava, maar heb ik wel ongeveer evenveel gelopen, dus zal zo'n 600km zijn geweest dit jaar. Beetje magertjes.![]()
Morgen nog even de 3.000e kilometer aantikken en dan zit het jaar erop. Na een behoorlijke hardloopdip in de eerste 3 maanden had ik niet meer verwacht om dat jaardoel nog te halen.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Vanavond het laatste loopje gehad. 1298 kilometer in totaal gehad dit jaar. Dik tevreden mee, aangezien ik in januari nog maar 60km redde en nu gewoon redelijk steady op 35 kilometer in de week zit.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ik heb dit jaar 1750 km gelopen volgens Strava, maar daar komen nog een boel survivalruntrainingen bij die ik niet getrackt heb want bang dat ik m'n horloge sloopte, en ik ben pas halverwege februari begonnen met Strava. Ik vind het niet erg allemaal want 1750 is een erg mooi getal
Vandaag korte mouwen lange broek gelopen, want ik deed een erg langzaam bijpraatrondje met een vriendin (7:10 min/km, dat is ruim 1 min/km langzamer dan m'n normale rustige tempo) en daarna survivalrun waar je altijd in lange broek moet vanwege schrammen. Als ik intervallen was gaan lopen, was ik in korte broek gegaan want wat is het bizar warm
Wel leuk contrast met zondag: toen was het lange broek, thermoshirt, kortemouwenshirt, buff, muts, handwarmers.
@Pinuts ik kan je aanraden om voor koud weer een buff (elastische hoofdband/colsjaal) te kopen, fijn om je nek of hoofd mee warm te houden.
Ik heb nog steeds geen handschoentjes gekocht, loop als het koud is met sokken waarvan de teen afgeknipt is![]()
![]()
Thanks voor de tip! Die heb ik nog van snowboarden dus dan kan ik die ook weer eens tevoorschijn toveren. Maar wel een goede ja. In het verleden (in de spaarzame momenten dat ik wel hardgelopen heb) met koudweer ook vaak last van nek/longen.quote:Op donderdag 30 december 2021 21:39 schreef Tele6 het volgende:
@:Pinuts ik kan je aanraden om voor koud weer een buff (elastische hoofdband/colsjaal) te kopen, fijn om je nek of hoofd mee warm te houden.![]()
Het was weer warm en stormachtig, maar ik liep zo lekker dat ik er maar 20,21km van gemaakt heb op de laatste dag van het jaar. Gelukkig Nieuwjaar allemaal, met weer veel mooie loopervaringen!Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Zoals mezelf beloofd heb ik vandaag de hardloopschoenen uit de kast gehaald.
Na maanden niets doen verwachtte ik er niet veel van, maar de schade viel mee.
4 km in 23.30, zonder pijntjes of zo. Het begin is er en de conditie zal nu wel snel terugkomen.
Veel hardloopplezier dit jaar!
My friends all drive horses![]()
Rotterdam staat over 3 maanden voor de deur. Ben nu echt met een garmin schema bezig. Betekent soms 5 dagen per week lopendat ben ik niet gewend (meestal 3, max 4).
Veel intervals en duurlopen gevolgd door herstelloopjes. Ben benieuwd hoe het schema uit gaat pakken op race day
Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Rotterdam is nog ver weg voor mij. Gelukkig heb ik al wel betaaldquote:Op zondag 2 januari 2022 11:21 schreef Neo-Mullen het volgende:
Rotterdam staat over 3 maanden voor de deur. Ben nu echt met een garmin schema bezig. Betekent soms 5 dagen per week lopendat ben ik niet gewend (meestal 3, max 4).
Veel intervals en duurlopen gevolgd door herstelloopjes. Ben benieuwd hoe het schema uit gaat pakken op race dayHopelijk bouwt mijn conditie zich weer snel op.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Ik weet nog van mijn eerste marathon dat de echt lange duurlopen (25km en meer) killing zijn. Het leuke is er na 15 a 20km wel vanaf en na 25km worden de pijntjes steeds aanweziger. De weg naar de marathon is zwaarder dan de marathon zelf vind ikquote:Op zondag 2 januari 2022 12:10 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Rotterdam is nog ver weg voor mij. Gelukkig heb ik al wel betaaldHopelijk bouwt mijn conditie zich weer snel op.
Succes in ieder geval met trainen!Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Vandaag de eerste duurloop van het jaar weer gehad. 18 kilometer. Altijd leuk om al die nieuwe hardlopers in januari te zien. Ja, die herken je meteen.
Nu op naar eindelijk weer een marathon. In oktober in Eindhoven. Vier jaar geleden, dus nu is het tijd voor de vijfde marathon.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ja hè. Ik voel mij meteen zo'n kneusquote:Op donderdag 30 december 2021 22:10 schreef Schuifpui het volgende:
Wat een afstanden hier............
![]()
![]()
Welnee. Iedereen begon met kortere afstanden. Dus hup, lekker hardlopen en lekker trainen. Kom je misschien zelf ook wel zo ver op een dag. En als je het vandaag te warm had met lopen, had je waarschijnlijk te veel kleren aan. Eén kledingstuk thuislaten volgende keer dusquote:Ik liep zelf in een korte broek en een shirtje. Meer is niet nodig met deze temperaturen.
![]()
Ik loop al jaren. Ik kan misschien wel wat verder maar de 40km ga ik niet halen.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:06 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Welnee. Iedereen begon met kortere afstanden. Dus hup, lekker hardlopen en lekker trainen. Kom je misschien zelf ook wel zo ver op een dag. En als je het vandaag te warm had met lopen, had je waarschijnlijk te veel kleren aan. Eén kledingstuk thuislaten volgende keer dusIk liep zelf in een korte broek en een shirtje. Meer is niet nodig met deze temperaturen.
![]()
![]()
Waar herken je die aan? Kleding? Onzekerheid? Hijgen?quote:Op zondag 2 januari 2022 12:54 schreef mosselmossel het volgende:
Vandaag de eerste duurloop van het jaar weer gehad. 18 kilometer. Altijd leuk om al die nieuwe hardlopers in januari te zien. Ja, die herken je meteen.![]()
![]()
Haha, gek genoeg herken je de januari-hardlopers vaak wel. Onzekerheid, trainingspak of joggingbroek aan. Ook aan de manier van lopen herken je dit vaak wel. Al moet ik zeggen dat er ook echt hele goede lopers zijn die op een hele bijzondere manier lopen, maar die herken je dan ook gelijk.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:17 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Waar herken je die aan? Kleding? Onzekerheid? Hijgen?
En de januari lopers hijgen ook wel overmatig inderdaad. Ook vaak 300 meter rennen, en dan weer even wandelen (op adem komen)
. Niets mis mee overigens!
![]()
De eerste 17km van 2022 zitten er hier weer op.
Inderdaad veel nieuwe lopers tegengekomen. Prima 👌, ik zwaai naar iedereen. Ik heb zelf net een nieuw setje schoenen dus ik zie er misschien ook wel uit als ‘goede voornemensloper’. Maakt niets uit.
Hoe meer mensen iets doen aan hun gezondheid hoe beter!
Het was weer warm, maar wel winderig, dus precies lekker met legging en longsleeve. En toch weer mooi twee podcasts geluisterd.Whatever...![]()
Als je 42km in de maand doet ga je al over de 500km in een jaar.quote:
Ook nog met sigaret/shagie in de hand?quote:Op zondag 2 januari 2022 13:59 schreef GoldRushFrog het volgende:
[..]
Haha, gek genoeg herken je de januari-hardlopers vaak wel. Onzekerheid, trainingspak of joggingbroek aan. Ook aan de manier van lopen herken je dit vaak wel. Al moet ik zeggen dat er ook echt hele goede lopers zijn die op een hele bijzondere manier lopen, maar die herken je dan ook gelijk.
En de januari lopers hijgen ook wel overmatig inderdaad. Ook vaak 300 meter rennen, en dan weer even wandelen (op adem komen)
. Niets mis mee overigens!
![]()
![]()
Nou, nu je het zegt ja! Een doodenkele keer zie ik dat wel eens voorbij komenquote:Op zondag 2 januari 2022 14:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Als je 42km in de maand doet ga je al over de 500km in een jaar.
[..]
Ook nog met sigaret/shagie in de hand?![]()
![]()
Dat red ik als de sportscholen open zijn niet hoor. Dan zit ik op ong 32. Dan loop ik maar 1x in de week. Nu dus meer. Maar nog een week en dan weer aan het werk dan is het max 2x in de weekquote:Op zondag 2 januari 2022 14:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Als je 42km in de maand doet ga je al over de 500km in een jaar.
[..]
Ook nog met sigaret/shagie in de hand?![]()
Hier ook veel overduidelijk nieuwe lopers. En een paar oude bekenden. Klant van me die ik al maanden niet meer tegen ben gekomen liep er ook weer.quote:Op zondag 2 januari 2022 12:54 schreef mosselmossel het volgende:
Vandaag de eerste duurloop van het jaar weer gehad. 18 kilometer. Altijd leuk om al die nieuwe hardlopers in januari te zien. Ja, die herken je meteen.![]()
Zelf een ultra rustige 12km gedaan vanmorgen. Liep wel lekker in de wind zonder tijdsdruk. Alles in hartslagzone 2 gelopen. Was ook wel nodig na 180km fietsen dit weekend.![]()
Gaat goed komen. Het wordt mijn vijfde marathon; inderdaad zijn de duurloopjes na 25km lastig om vrolijk vol te houden. Overigens heb ik geen pijntjes tijdens de duurlopen, maar juist tijdens de marathon als de reserves uitgeput worden.quote:Op zondag 2 januari 2022 12:51 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik weet nog van mijn eerste marathon dat de echt lange duurlopen (25km en meer) killing zijn. Het leuke is er na 15 a 20km wel vanaf en na 25km worden de pijntjes steeds aanweziger. De weg naar de marathon is zwaarder dan de marathon zelf vind ik
Succes in ieder geval met trainen!
Jij ook succes met trainen!
Ik ben niet zo veel hardlopers tegengekomen gisteren en vandaag. Maar ik liep ook geen route waar veel lopers komen, heb gisteren domweg rondjes gelopen in het park (6 keer hetzelfde 800-meter-rondje) en vandaag een lange ronde door woonwijken. De meeste mensen gaan langs de rivier lopen.
Nr 1 eigenschap waaraan je nieuwe hardlopers herkent is de enorme hoeveelheid kleding die ze aanhebben. De mensen die ik met dit weer zie in een lange joggingbroek, wijde trui, muts en handschoenen... ik krijg het al warm bij het idee. Al is het ook belachelijk dat het zo warm is dat ik in kort-kort kon gaan lopen. Ik ben nog best een koukleum maar nu was het uit de wind echt warm.
Welkom (terug) @F_r . Ongeacht hoeveel km's je doet, ik hoop dat je er lol mee hebt.![]()
![]()
Wilde eigenlijk vandaag mijn eerste rondje maken, maar die maar even met een dagje uitgesteld vanwege spierpijn van mijn krachttraining.
Ik ga beginnen met 2x per week hardlopen. Dit omdat ik mezelf niet meteen de verplichting van 3x per week wil opleggen (naast 3x krachttraining). En zo kan ik over een tijdje nog altijd een extra training toevoegen.
Morgen 5x 3 min rennen. Ik zou zeggen dat ik vanwege mijn sportieve achtergrond dit makkelijk moet gaan. Maar ben benieuwd of ik dat de 5e keer ook nog zeg
Ik ren eigenlijk ook altijd in een joggingsbroek/trainingsbroek of een korte broek. Vind leggings gewoon niet zo fijn![]()
![]()
Je moet nooit benen trainen overslaan,,,maar ///hoe combineer je dat, hardlopen met krachttrainingquote:Op zondag 2 januari 2022 19:04 schreef Pinuts het volgende:
Wilde eigenlijk vandaag mijn eerste rondje maken, maar die maar even met een dagje uitgesteld vanwege spierpijn van mijn krachttraining.
Ik ga beginnen met 2x per week hardlopen. Dit omdat ik mezelf niet meteen de verplichting van 3x per week wil opleggen (naast 3x krachttraining). En zo kan ik over een tijdje nog altijd een extra training toevoegen.
Morgen 5x 3 min rennen. Ik zou zeggen dat ik vanwege mijn sportieve achtergrond dit makkelijk moet gaan. Maar ben benieuwd of ik dat de 5e keer ook nog zegIk zwaai naar dieren.![]()
Ik merkte aan mensen die wilden beginnen met hardlopen dat de eerste interval het zwaarst is, dus die vijfde lukt vastquote:Op zondag 2 januari 2022 19:04 schreef Pinuts het volgende:
Morgen 5x 3 min rennen. Ik zou zeggen dat ik vanwege mijn sportieve achtergrond dit makkelijk moet gaan. Maar ben benieuwd of ik dat de 5e keer ook nog zeg
Ik ren eigenlijk ook altijd in een joggingsbroek/trainingsbroek of een korte broek. Vind leggings gewoon niet zo fijn![]()
Dat weet ik ook nog niet. Maar toen ik mijn normale sporten nog mocht doen (boksen en volleybal) combineerde ik krachttraining ook met dat. Nu wil ik beginnen met hardlopen om meer conditie op te bouwen/behouden. Dus het zal een beetje trail en error worden.quote:Op zondag 2 januari 2022 19:07 schreef Geerd het volgende:
[..]
Je moet nooit benen trainen overslaan,,,maar ///hoe combineer je dat, hardlopen met krachttraining
Maar voor nu probeer ik een schema met ma + do hardlopen, di full body kracht + vr en za boven/onder kracht. En als dat goed gaat dan wellicht een keer extra kracht of hardlopen. Maar wil nu bewust 'rustig' aan beginnen om mijn lichaam te laten wennen.![]()
quote:Op zondag 2 januari 2022 19:55 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dat weet ik ook nog niet. Maar toen ik mijn normale sporten nog mocht doen (boksen en volleybal) combineerde ik krachttraining ook met dat. Nu wil ik beginnen met hardlopen om meer conditie op te bouwen/behouden. Dus het zal een beetje trail en error worden.
Maar voor nu probeer ik een schema met ma + do hardlopen, di full body kracht + vr en za boven/onder kracht. En als dat goed gaat dan wellicht een keer extra kracht of hardlopen. Maar wil nu bewust 'rustig' aan beginnen om mijn lichaam te laten wennen.![]()
Ik zwaai naar dieren.![]()
Dank je. Ik post heel soms mee maar haak vaak af. Ik loop geen wedstrijden ( trail ging dit jaar niet door) en mijn afstand stelt niet zoveel voor. Heb altijd mijn gewone smartwatch om tegen garmins ed kan ik niet (allergie) dus ik voeg weinig toe hier.quote:Op zondag 2 januari 2022 17:30 schreef Tele6 het volgende:
Ik ben niet zo veel hardlopers tegengekomen gisteren en vandaag. Maar ik liep ook geen route waar veel lopers komen, heb gisteren domweg rondjes gelopen in het park (6 keer hetzelfde 800-meter-rondje) en vandaag een lange ronde door woonwijken. De meeste mensen gaan langs de rivier lopen.
Nr 1 eigenschap waaraan je nieuwe hardlopers herkent is de enorme hoeveelheid kleding die ze aanhebben. De mensen die ik met dit weer zie in een lange joggingbroek, wijde trui, muts en handschoenen... ik krijg het al warm bij het idee. Al is het ook belachelijk dat het zo warm is dat ik in kort-kort kon gaan lopen. Ik ben nog best een koukleum maar nu was het uit de wind echt warm.
Welkom (terug) @:F_r . Ongeacht hoeveel km's je doet, ik hoop dat je er lol mee hebt.![]()
Samen keer lopen?quote:Op zondag 2 januari 2022 20:09 schreef F_r het volgende:
[..]
Dank je. Ik post heel soms mee maar haak vaak af. Ik loop geen wedstrijden ( trail ging dit jaar niet door) en mijn afstand stelt niet zoveel voor. Heb altijd mijn gewone smartwatch om tegen garmins ed kan ik niet (allergie) dus ik voeg weinig toe hier.Ik zwaai naar dieren.![]()
Zo. De kop is eraf. En het viel me alles mee. Wel behoorlijk koude wind. En de podcast tip was echt een hele goede! Daardoor vond ik het best ontspannend. Moest alleen wel echt mijn ego aan de kant zetten om te gaan wandelen. En dan meer als andere het 'zien'. Net alsof iedereen dan denk wat een zwakkeling (wat natuurlijk niet zo is)
Alleen wat doen jullie qua warming up? Want ik lees overal dat je een goede warming up moet doen, maar normaal begin ik juist met wat rennen bij andere sporten.![]()
Gewoon een kwartiertje rustig hobbelen. En eventueel wat stretchen als het wat stijfjes voelt. Maar niet zo veel bijzonders inderdaad.quote:Op maandag 3 januari 2022 10:14 schreef Pinuts het volgende:
Alleen wat doen jullie qua warming up? Want ik lees overal dat je een goede warming up moet doen, maar normaal begin ik juist met wat rennen bij andere sporten.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Afgelopen vrijdag de klassieke fout gemaakt om me veel te warm aan te kleden, mijn hartslag was al snel veel te hoog voor een reguliere duurloop in hartslagzone 3 dus tempo volkomen kut.
Vandaag een langzame duurloop op de rol (voor mij is dat hartslag 130-135), denk dat ik maar een laagje uit laat
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!![]()
Ik doe wat dynamische oefeningen zoals open en close the gate, leg swings, knee raises en butt kicks. Eerst 10 minuten zijn verder altijd in mijn rustige tempo.quote:Op maandag 3 januari 2022 10:14 schreef Pinuts het volgende:
Alleen wat doen jullie qua warming up? Want ik lees overal dat je een goede warming up moet doen, maar normaal begin ik juist met wat rennen bij andere sporten.
Zelf eindelijk weer afgelopen week meer dan 50km kunnen lopen. De blessure die ik had aan mijn rechterheup is voorbij na een bezoek van de fysio. Afgelopen weken rustig opgebouwd met intervallen van 4km en een rusttijd tussen de interval van 5 minuten en die langzaam afbouwen naar 2 minuten deze week. Nagenoeg alleen maar easy tempo gelopen op advies van de fysio.
Nog twee weken afbouwen zodat er helemaal geen rusttijd meer is tussen de intervallen. Daarna maar weer eens rustig beginnen met wat intervallen en tempo trainingen. Ben heel blij dat ik de afgelopen weken weer pijnloos heb kunnen lopen en weer m'n oude rondjes heb kunnen lopen ondanks de 'verplichte' rust die de fysio adviseerde.
Heb nog geen concreet doel voor 2022 zoals een wedstrijd. Voorlopig eerst maar werken aan de basis en de hartslag wat meer naar beneden krijgen. Die is nog wel wat hoger in vergelijking met voor de blessure al merk ik wel dat het steeds beter gaat.![]()
Mijn warming up is inderdaad een kwartiertje, waarbij de eerste minuten zelden veel sneller gaan dan jogtempo. Als ik een intensieve training heb, doe ik na dat kwartiertje ook wat losmaak oefeningen en wat loopscholing of sprintjes.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ook ik begin gewoon op laag tempo, eerst 1-2 km rustig aan.quote:Op maandag 3 januari 2022 10:14 schreef Pinuts het volgende:
Zo. De kop is eraf. En het viel me alles mee. Wel behoorlijk koude wind. En de podcast tip was echt een hele goede! Daardoor vond ik het best ontspannend. Moest alleen wel echt mijn ego aan de kant zetten om te gaan wandelen. En dan meer als andere het 'zien'. Net alsof iedereen dan denk wat een zwakkeling (wat natuurlijk niet zo is)
Alleen wat doen jullie qua warming up? Want ik lees overal dat je een goede warming up moet doen, maar normaal begin ik juist met wat rennen bij andere sporten.Whatever...![]()
Tweede rondje ging alweer een dikke minuut sneller.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 18:19 schreef PippenScottie het volgende:
Zoals mezelf beloofd heb ik vandaag de hardloopschoenen uit de kast gehaald.
Na maanden niets doen verwachtte ik er niet veel van, maar de schade viel mee.
4 km in 23.30, zonder pijntjes of zo. Het begin is er en de conditie zal nu wel snel terugkomen.
Veel hardloopplezier dit jaar!
Nu langzaam opbouwen naar 10 kilometer. Dan wordt lopen ook weer echt leuk.My friends all drive horses![]()
Als je maanden niks hebt gedaan en rustig wil opbouwen naar 10kilomete, is het niet de beste manier om iedere keer die 5 kilometer sneller te willen lopen. Maar dat weet je zelf vast ook.quote:Op dinsdag 4 januari 2022 17:50 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Tweede rondje ging alweer een dikke minuut sneller.
Nu langzaam opbouwen naar 10 kilometer. Dan wordt lopen ook weer echt leuk.
Verder: wel lekker bezig!Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Zonder sokken? Doen mensen dat je? Nooit geprobeerd en geen idee of dat fijn is.Bastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Altijd met, ik ben geen triatleet.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Heerlijk met blote voeten in de schoenen lange afstanden lopen. Vooral als het warm is, maar in de winter ook prima.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:56 schreef StevenHyde het volgende:
Zonder sokken? Doen mensen dat je? Nooit geprobeerd en geen idee of dat fijn is.![]()
Enkelsokken hier. Ze moeten namelijk vooral niet te lang zijn. Maar wel altijd sokken dus.
Zelf het nieuwe jaar goed begonnen met een abonnementje bij TwoZeroNine, het hardloopbedrijfje van Michel Butter. Die hebben nu een 12 weken durend schema krachttraining voor hardlopers. Kostte niet veel en dit was precies wat ik zocht, nadat ik tot de conclusie kwam dat ik maar niet meer moet CrossFitten, omdat dat te inspannend is voor een loper.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Een ander soort vraag. Hebben jullie nog een goede tip voor muziek luisteren tijdens het lopen? Ik heb een armband wara ik mijn telefoon met spotify in heb zitten (op een android os) en dan oortjes. Maar zoek eigenlijk een soort oortjes waarmee je aan het draad zelf volgende/terug kunt switchen in de playlist. Iemand die dit heeft/kent? Want het kan ook op de display vd telefoon, maar die zit dus aan mijn bovenarm en dat werkt dus niet.Bastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Zou voor de Aftershokz Aeropex gaan. Voor een hardloper echt perfect!quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:24 schreef StevenHyde het volgende:
Een ander soort vraag. Hebben jullie nog een goede tip voor muziek luisteren tijdens het lopen? Ik heb een armband wara ik mijn telefoon met spotify in heb zitten (op een android os) en dan oortjes. Maar zoek eigenlijk een soort oortjes waarmee je aan het draad zelf volgende/terug kunt switchen in de playlist. Iemand die dit heeft/kent? Want het kan ook op de display vd telefoon, maar die zit dus aan mijn bovenarm en dat werkt dus niet.![]()
Team hoge sokken hier. Blote enkels met lopen vind ik echt vreselijk.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik wel. Maar ik trek ook dan altijd sokken aan. De blaren wegen niet op tegen die paar seconden die sokken aantrekken kosten in mijn gevalquote:Op donderdag 6 januari 2022 12:01 schreef MichaelScott het volgende:
Altijd met, ik ben geen triatleet.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Garmin Forerunner 245 music met Spotifyquote:Op donderdag 6 januari 2022 13:24 schreef StevenHyde het volgende:
Een ander soort vraag. Hebben jullie nog een goede tip voor muziek luisteren tijdens het lopen? Ik heb een armband wara ik mijn telefoon met spotify in heb zitten (op een android os) en dan oortjes. Maar zoek eigenlijk een soort oortjes waarmee je aan het draad zelf volgende/terug kunt switchen in de playlist. Iemand die dit heeft/kent? Want het kan ook op de display vd telefoon, maar die zit dus aan mijn bovenarm en dat werkt dus niet.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”![]()
Tnx voor de suggestiequote:Op donderdag 6 januari 2022 16:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Garmin Forerunner 245 music met SpotifyMaar ben dan weer niet echt opzoek momenteel naar een nieuw sport horloge. Maar het is wel een optie eventueel voor in de toekomst.
Bastognekoeken koekoek jonguh!![]()
Ik heb eigenlijk hetzelfde maar dan draadloos. Is t dan mogelijk je Bluetooth koptelefoon te verbinden met je horloge zodat je je telefoon thuis kan laten?quote:Op donderdag 6 januari 2022 13:24 schreef StevenHyde het volgende:
Een ander soort vraag. Hebben jullie nog een goede tip voor muziek luisteren tijdens het lopen? Ik heb een armband wara ik mijn telefoon met spotify in heb zitten (op een android os) en dan oortjes. Maar zoek eigenlijk een soort oortjes waarmee je aan het draad zelf volgende/terug kunt switchen in de playlist. Iemand die dit heeft/kent? Want het kan ook op de display vd telefoon, maar die zit dus aan mijn bovenarm en dat werkt dus niet.
Heb eigenlijk maar 4 eisen, GPS, koppeling Strava, Spotify, BluetoothHet is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen![]()
Ja, dat kan met de Garmin forerunner music-serie.quote:Op donderdag 6 januari 2022 20:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk hetzelfde maar dan draadloos. Is t dan mogelijk je Bluetooth koptelefoon te verbinden met je horloge zodat je je telefoon thuis kan laten?
Heb eigenlijk maar 4 eisen, GPS, koppeling Strava, Spotify, BluetoothZeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Benieuwd hoe dat abo'tje bevalt.quote:Op donderdag 6 januari 2022 12:53 schreef mosselmossel het volgende:
Enkelsokken hier. Ze moeten namelijk vooral niet te lang zijn. Maar wel altijd sokken dus.
Zelf het nieuwe jaar goed begonnen met een abonnementje bij TwoZeroNine, het hardloopbedrijfje van Michel Butter. Die hebben nu een 12 weken durend schema krachttraining voor hardlopers. Kostte niet veel en dit was precies wat ik zocht, nadat ik tot de conclusie kwam dat ik maar niet meer moet CrossFitten, omdat dat te inspannend is voor een loper.
Ik heb sinds een tijd abonnementje op Trenara en dat is toch ook wel leuk, zo'n digitale coach. Trainingen zijn ook wel steeds verrassend en passen zich mooi aan aan je vorm.
Jaar 2021 afgesloten met de 2x de N70-trail, een nieuwe hartslagmeter, en totaal ruim 1900 km waaronder mijn eerste marathon. Niks te klagen en 2022 is al weer 30 km oud.
Hopen op meer events dit jaar, al heb ik in 2021 met de Eindhoven marathon en best wat kleinschalige trails mezelf goed bezig kunnen houden
If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.![]()
Halfhoge sokken, dus net over de enkel heen. Geen randjes die schuren bij m'n schoen maar ook niet m'n halve been bedekt.quote:Op donderdag 6 januari 2022 11:18 schreef Nober het volgende:
Gaan jullie met of zonder sokken hardlopen?
Ik ben niet al te kritisch op sokken zolang ze maar niet van katoen of ander materiaal dat vocht vasthoudt zijn.![]()
Fijn! Misschien ben ik je nog wel tegengekomen op de N70. Mooie route is dat. M'n kuiten hadden er wel een mening overquote:Op vrijdag 7 januari 2022 09:29 schreef Niveath het volgende:
[..]
Benieuwd hoe dat abo'tje bevalt.
Ik heb sinds een tijd abonnementje op Trenara en dat is toch ook wel leuk, zo'n digitale coach. Trainingen zijn ook wel steeds verrassend en passen zich mooi aan aan je vorm.
Jaar 2021 afgesloten met de 2x de N70-trail, een nieuwe hartslagmeter, en totaal ruim 1900 km waaronder mijn eerste marathon. Niks te klagen en 2022 is al weer 30 km oud.
Hopen op meer events dit jaar, al heb ik in 2021 met de Eindhoven marathon en best wat kleinschalige trails mezelf goed bezig kunnen houden
Wat voor afstanden wil je dit jaar gaan doen?![]()
Wij waren er de 30ste, jij? Het was mega modderig, dus dat was wel mooi. Niet naar tempo gekeken en relatief rustig gedaan. Ik moet zeggen dat mijn bovenbenen het vaak zwaarder hebben dan mijn kuiten. Wel mooi dat je iedereen 2x tegenkomt, met name de wandelaars en dan volle bak door de plassen heenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:41 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Fijn! Misschien ben ik je nog wel tegengekomen op de N70. Mooie route is dat. M'n kuiten hadden er wel een mening over
Wat voor afstanden wil je dit jaar gaan doen?![]()
Dit jaar moeten er wel twee marathons inzitten, Rotterdam en Eindhoven vermoedelijk. Tussendoor wat trails meepakken, maar de agenda staat nog vrij open. Misschien loop ik in de zomer bij gunstig weer wel eens een langzame 50km ergens. Dat lijkt me wel wat.
Wat zijn jullie plannen verder nog?If you shoot this man, you die next. Repeat. If you shoot this man, you die next.![]()
Ik was er de 19e (druk, modderig) en de 26e (rustig, bevroren modder)quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:20 schreef Niveath het volgende:
[..]
Wij waren er de 30ste, jij? Het was mega modderig, dus dat was wel mooi. Niet naar tempo gekeken en relatief rustig gedaan. Ik moet zeggen dat mijn bovenbenen het vaak zwaarder hebben dan mijn kuiten. Wel mooi dat je iedereen 2x tegenkomt, met name de wandelaars en dan volle bak door de plassen heen![]()
Dit jaar moeten er wel twee marathons inzitten, Rotterdam en Eindhoven vermoedelijk. Tussendoor wat trails meepakken, maar de agenda staat nog vrij open. Misschien loop ik in de zomer bij gunstig weer wel eens een langzame 50km ergens. Dat lijkt me wel wat.
Wat zijn jullie plannen verder nog?![]()
M'n trailschoenen zijn zero drop en dus meer werk voor de kuiten en m'n wegschoenen (nog) niet. Ik zou eigenlijk vaker op die schoenen moeten lopen of ook een paar platte schoenen voor op de weg moeten hebben waarschijnlijk.
Je plannen klinken goed!
Ik wil ik 2022 naar een snellere 5k toewerken, en daarna weet ik eigenlijk nog niet. Misschien ook eens de tijd nemen om naar een fysio te gaan voor dat m'n linkerheup zo veel minder sterk blijft dan m'n rechter, dat snap ik niet.![]()
Ik wil vaker hardlopen, inmiddels al drie keer geweest (21,5km in totaal).
En er zijn ook wel mogelijkheden voor trailactiviteiten dus daar ben ik ook mee begonnen. Voor de fun.Dank voor de tip. Gelijk polyester/elastaan multipack sokken besteld.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:39 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Halfhoge sokken, dus net over de enkel heen. Geen randjes die schuren bij m'n schoen maar ook niet m'n halve been bedekt.
Ik ben niet al te kritisch op sokken zolang ze maar niet van katoen of ander materiaal dat vocht vasthoudt zijn.
[ Bericht 10% gewijzigd door Nober op 07-01-2022 23:37:34 ]![]()
1 januari ging de 4K in 23.30.
Een week later 6K in 33.24.
Vooral blij dat ik nog geen greintje pijn heb gehad in benen of knieën. Dat klop ik even af.
Ik heb maanden niet hardgelopen, maar ben wel veel blijven wandelen. Dat zal vast hebben geholpen.My friends all drive horses![]()
Als je maanden niet hebt hardgelopen, zijn tijden volledig onbelangrijk. Maar echt volledig. Ga consequent twee, drie keer in de week hardlopen. En lekker rustigaan. Zul je zien dat je steeds minder moe wordt en hoef je je ook geen zorgen te maken om pijntjes.quote:Op zaterdag 8 januari 2022 12:01 schreef PippenScottie het volgende:
1 januari ging de 4K in 23.30.
Een week later 6K in 33.24.
Vooral blij dat ik nog geen greintje pijn heb gehad in benen of knieën. Dat klop ik even af.
Ik heb maanden niet hardgelopen, maar ben wel veel blijven wandelen. Dat zal vast hebben geholpen.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ik ben de dit weekend alsnog in Egmond, we hadden al een huisje geboekt voordat het afgelast werd. Wel grappig, je ziet heel veel hardlopers en fietsverstekelingen die nu maar hun eigen sportieve weekend hier aan het houden zijn. Wel heel jammer dat het niet doorgaat, is toch altijd 1 vd mooiste races vh jaar..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Binnenkort toch een keertje die Stox compressie sokken halen. De duurlopen worden langer en frequenter, en ik hoor er oprecht goede verhalen over.
Iemand hier ervaring met deze sokken?Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Tja, het is geen holy grail, het kan af en toe wel een gevoel van verlichting geven bij moeie of strakke kuiten of scheenspieren.
Ik weet niet wat 'normale' compressiekousen zijn, volgens mij zijn de Stox vooral een redelijk goed geprijsd alternatief. Bij veel anderen moeten ze echt aangemeten worden, dan ben je duurder uit.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Ik heb net de compressiekousen van O'Goods gekocht bij Bol.com. 4 paar voor 34 euro. Vooral vanwege alle goede recensies voor deze gekozen. Net binnengekregen, en ze zitten lekker! Moet ze alleen nog testen tijdens het hardlopen.![]()
Niet glad wel koud vanmiddag maar het ging goed. Uiteindelijk 8km in 42 minuten met een gemiddelde snelheid van 11,4km.![]()
Nu nog in minuten per kmquote:Op maandag 10 januari 2022 17:30 schreef Nober het volgende:
Niet glad wel koud vanmiddag maar het ging goed. Uiteindelijk 8km in 42 minuten met een gemiddelde snelheid van 11,4km.maar lekker bezig!
Cuz I'm Mr. Brightside![]()
5:14 komt al in de buurt van mijn doel namelijk 5:00/km.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 10:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nu nog in minuten per kmmaar lekker bezig!
Ik hield de 5:10 niet vol in de laatste kilometer.![]()
Mijn advies is om trainingen nooit meer dan 90% te geven. Daarmee is de kans op blessures minder groot en je herstelt sneller voor de volgende training.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 11:30 schreef Nober het volgende:
[..]
5:14 komt al in de buurt van mijn doel namelijk 5:00/km.
Ik hield de 5:10 niet vol in de laatste kilometer.
5:14 is een mooi tempo. Als je je snelheid wil vergroten kan ik je intervaltrainingen aanraden. Je conditie en snelheid gaat daarmee sneller vooruit dan met andere trainingen.Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen hoe je elke training op 100% kunt doen. Na een loopje 100% sta ik een tijdlang te trillen, hijgen en proberen m'n eten binnen te houden. Ik zie er de lol niet zo van eigenlijk. Liever een stel intervallen, lekker soepel en snel lopen maar niet kapot gaan. En merken dat je vooruit gaat want het tempo waarop je soepel snel loopt wordt dan hoger.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 14:20 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Mijn advies is om trainingen nooit meer dan 90% te geven. Daarmee is de kans op blessures minder groot en je herstelt sneller voor de volgende training.
5:14 is een mooi tempo. Als je je snelheid wil vergroten kan ik je intervaltrainingen aanraden. Je conditie en snelheid gaat daarmee sneller vooruit dan met andere trainingen.![]()
Af en toe een threshold tempo run op 90% om te kijken hoe je conditie er echt aan toe is, is niks mis mee en best leuk op z'n tijd. 100% doe je alleen bij wedstrijden.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 14:52 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen hoe je elke training op 100% kunt doen. Na een loopje 100% sta ik een tijdlang te trillen, hijgen en proberen m'n eten binnen te houden. Ik zie er de lol niet zo van eigenlijk. Liever een stel intervallen, lekker soepel en snel lopen maar niet kapot gaan. En merken dat je vooruit gaat want het tempo waarop je soepel snel loopt wordt dan hoger.Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Hebben jullie nog zonnebril tips?Ik ging eigenlijk altijd voor PR's. Laatste tijd ben ik wel meer bezig met langer afstanden. Gelukkig geen echte blessures meer gehad.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 14:20 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Mijn advies is om trainingen nooit meer dan 90% te geven. Daarmee is de kans op blessures minder groot en je herstelt sneller voor de volgende training.Zal eens kijken.quote:5:14 is een mooi tempo. Als je je snelheid wil vergroten kan ik je intervaltrainingen aanraden. Je conditie en snelheid gaat daarmee sneller vooruit dan met andere trainingen.![]()
Ik loop met een gewone bril. Nooit noemenswaardig last van de zon, gewoon ergens anders kijken. Heb in de auto en voor de wintersport wel een zonnebril op sterkte.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 19:36 schreef Nober het volgende:
Hebben jullie nog zonnebril tips?
[..]
Ik ging eigenlijk altijd voor PR's. Laatste tijd ben ik wel meer bezig met langer afstanden. Gelukkig geen echte blessures meer gehad.
[..]
Zal eens kijken.Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.![]()
Ik loop met m'n gewone bril, anders zie ik ook niet genoeg. En ik heb een sportzonnebril op sterkte[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*![]()
Ik kan bijna weer gaan proberen te lopen, een maand uit de running geweest vanwege een ontsteking bij mijn hamstring
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Ik heb zodra er een straaltje zon is een Oakley Flak Jacket XLJ op. Daar doe ik inmiddels al bijna zes jaar mee.quote:Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Goede over die zonnebril. Ik heb toch best veel last gehad van in de zon kijken tijdens het lopen. Dus ik lees mee.
Ik ben nou bezig met Garmin Coach; Jeff Galloway. Fijn die cadans/snelheidstrainingen maar op de dag van mijn langere afstand staat dan een run walk run gepland.
Alleen als ik mijn workout ga lopen staan die intervallen niet ingevoerd. Er staat wel een stukje theorie over hoe de run walk run eruit zou moeten zien maar thats it.
Warming up - run walk run - cooling down zo ziet het er dan uit.
Iemand met ervaring of je dit zelf nog in kan voeren? Of hou je dan afstand/tijd zelf bij? (Wat mij helemaal niet lekker lopen lijkt)![]()
Supertof!! Gefeli!quote:Op woensdag 12 januari 2022 11:54 schreef DeLuna het volgende:
Ik ben ingeloot voor de Berlijn marathon![]()
![]()
Ik draag deze: https://mariener.nl/en/sunglasses/ Lekker lichte monturen, kunnen tegen een stootje en ook weer niet zo duur dat het erg is als ze beschadigd raken.quote:![]()
Ik neem aan dat je een Garmin horloge hebt? Via Garmin Connect (https://connect.garmin.com/modern) kan je workouts maken en die naar je horloge sturen. In je horloge zelf kan je ook via training -> Intervallen een interval instellen als je gewoon een simpele interval training met steeds dezelfde herhaling wilt doen.quote:Op donderdag 13 januari 2022 14:40 schreef XBarbabella het volgende:
Goede over die zonnebril. Ik heb toch best veel last gehad van in de zon kijken tijdens het lopen. Dus ik lees mee.
Ik ben nou bezig met Garmin Coach; Jeff Galloway. Fijn die cadans/snelheidstrainingen maar op de dag van mijn langere afstand staat dan een run walk run gepland.
Alleen als ik mijn workout ga lopen staan die intervallen niet ingevoerd. Er staat wel een stukje theorie over hoe de run walk run eruit zou moeten zien maar thats it.
Warming up - run walk run - cooling down zo ziet het er dan uit.
Iemand met ervaring of je dit zelf nog in kan voeren? Of hou je dan afstand/tijd zelf bij? (Wat mij helemaal niet lekker lopen lijkt)![]()
Ik denk dat het probleem hiervan is dat ze al in een Garmin workout zit, namelijk via Garmin Coach. En dat in de workout wel warming-up, kern en cooling-down zit maar niet gespecificeerd welke walk-run intervallen je dan in de kern moet doen. Het is dan iets als "7 km lopen, walk-run" en hoe je dat doet staat er niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 12:53 schreef valleilijn het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een Garmin horloge hebt? Via Garmin Connect (https://connect.garmin.com/modern) kan je workouts maken en die naar je horloge sturen. In je horloge zelf kan je ook via training -> Intervallen een interval instellen als je gewoon een simpele interval training met steeds dezelfde herhaling wilt doen.
Ik vond Jeff Galloway heel onhandig geïmplementeerd in Garmin Coach en ben na 2 weken overgestapt op coach Greg McMillan. Ik probeerde de walk-run intervallen op gevoel te doen, maar het voelde totaal niet soepel.![]()
Hoe achterhaal je de release date per kleurencombinatie van een hardloopschoen?Het ging mij in eerste instantie meer om de vliegjes . En dat ie goed blijft zitten. Binnenkort maar eens wat winkels langs dat is toch handiger dan online.quote:Op donderdag 13 januari 2022 14:40 schreef XBarbabella het volgende:
[ Bericht 6% gewijzigd door Nober op 14-01-2022 19:27:36 ]![]()
Ja dit inderdaad. Echt heel jammer want bij de andere trainingsdagen zit het er wel in geprogrammeerd.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 13:50 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem hiervan is dat ze al in een Garmin workout zit, namelijk via Garmin Coach. En dat in de workout wel warming-up, kern en cooling-down zit maar niet gespecificeerd welke walk-run intervallen je dan in de kern moet doen. Het is dan iets als "7 km lopen, walk-run" en hoe je dat doet staat er niet.
Ik vond Jeff Galloway heel onhandig geïmplementeerd in Garmin Coach en ben na 2 weken overgestapt op coach Greg McMillan. Ik probeerde de walk-run intervallen op gevoel te doen, maar het voelde totaal niet soepel.
Ik had Jeff vooral gekozen omdat ik nu 3 dagen in de week loop maar misschien toch eens overstappen naar een ander.
Hoe betrouwbaar zijn de metingen van een garmin eigenlijk zoals de VO2 Max?
Ik heb een 245 nog niet zolang dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.![]()
Hai, kan ik gewoon aanschuiven hier? Was in 2015 voor het laatst op Fok. Dus moet er weer even inkomen. Inmiddels fervent hardloper: trail en trainen voor Marathon in het voorjaar. Hoop op tips en ervaringen.:)![]()
Marathontraining is begonnen!![]()
Gisteren een inspanningstest gedaan bij mijn nieuwe trainer die schema's voor me gaat maken (ik train de baantrainingen wel gewoon bij de atletiekvereniging mee). Die ging echt bizar goed. Dus dat geeft heel veel vertrouwen om dit blok te gaan trainen, al voelt het nu ook wel een beetje alsof de verwachtingen hooggespannen zijn haha!
De aanpak is ook duidelijk anders dan eerst, vandaag een rustige duurloop gedaan, wel met af en toe een minuutje aanzetten. Maar dan ben je na 24 km gewoon nog hartstikke fris, terwijl ik na de trainingen van mijn vorige schema's (met lange blokken MT in de duurloop) altijd wel een dag moest bijkomen..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Tuurlijk! Rotterdam ook?quote:Op zondag 16 januari 2022 16:59 schreef nanalune het volgende:
Hai, kan ik gewoon aanschuiven hier? Was in 2015 voor het laatst op Fok. Dus moet er weer even inkomen. Inmiddels fervent hardloper: trail en trainen voor Marathon in het voorjaar. Hoop op tips en ervaringen.:)Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Toch maar weer eens mezelf een schop gegeven om aan de core te werken
De liefhebbers van sterven in 15 minuten kan ik de Flijmscherp runnersworkout (zie YouTube) aanbevelen.![]()
Poging twee om wat actiever mee te posten hier.
Heb me ook ingeschreven voor Roterdam, mn eerste marathon (heb een paar halve gedaan).
Was gelijk een goede reden om eens wat serieuzer te gaan trainen. In het verleden deed ik maar wat, en liep vrijwel altijd op wedstrijdtempo. Ging prima, maar kon volgens mij wel wat efficiënter/beter.
Nu ook met een looptrainer aan de slag en vooral veel op een rustig tempo lopen, met intervaltainingen tussendoor.
Bevalt zowaar erg goed, dat rustige lopen.Heerlijk van de omgeving genieten, zonder echt moe te worden. Ik moet alleen wel moeite doen om ook rustig te blijven lopen.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Welkom terugquote:Op dinsdag 18 januari 2022 14:40 schreef BOKA het volgende:
Poging twee om wat actiever mee te posten hier.
Heb me ook ingeschreven voor Roterdam, mn eerste marathon (heb een paar halve gedaan).
Was gelijk een goede reden om eens wat serieuzer te gaan trainen. In het verleden deed ik maar wat, en liep vrijwel altijd op wedstrijdtempo. Ging prima, maar kon volgens mij wel wat efficiënter/beter.
Nu ook met een looptrainer aan de slag en vooral veel op een rustig tempo lopen, met intervaltainingen tussendoor.
Bevalt zowaar erg goed, dat rustige lopen.Heerlijk van de omgeving genieten, zonder echt moe te worden. Ik moet alleen wel moeite doen om ook rustig te blijven lopen.
Wellicht dat als je intervaltrainingen en lange lopen wat zwaarder worden en het wekelijkse kilometertal oploopt, je minder moeite krijgt met rustig blijven lopen. Zo gaat dat bij mij tot nu toe in ieder geval wel. Zondagochtend had ik pittig getraind en maandagochtend liep ik zonder enige moeite supersloom![]()
![]()
Veel betere resultaten dus dan bij de vorige meting? Leuk.quote:Op zondag 16 januari 2022 18:57 schreef La_Tramposa het volgende:
Marathontraining is begonnen!![]()
Gisteren een inspanningstest gedaan bij mijn nieuwe trainer die schema's voor me gaat maken (ik train de baantrainingen wel gewoon bij de atletiekvereniging mee). Die ging echt bizar goed. Dus dat geeft heel veel vertrouwen om dit blok te gaan trainen, al voelt het nu ook wel een beetje alsof de verwachtingen hooggespannen zijn haha!
De aanpak is ook duidelijk anders dan eerst, vandaag een rustige duurloop gedaan, wel met af en toe een minuutje aanzetten. Maar dan ben je na 24 km gewoon nog hartstikke fris, terwijl ik na de trainingen van mijn vorige schema's (met lange blokken MT in de duurloop) altijd wel een dag moest bijkomen..
Als ik het goed begrijp heb je een trainer van buiten de vereniging voor je marathonschema? Een beetje zoals Pim van de Pacerpodcast gedaan had?
Hier gaat het hardlopen inmiddels weer vrij aardig. Ik vond de situatie eind oktober nog vrij hopeloos met onwillige spieren rondom het bekkengebied, maar sinds ik gericht krachtoefeningen voor de heupen ben gaan doen gaat het steeds beter. Zelfs lange duurlopen lukken weer zonder een week stijf te zijn :-) Ook kwam ik erachter dat de zogenaamde butterfly pose mij helpt om minder stijf te zijn in het heup/onderrug gebied. Hopelijk blijft dat zo.
Nu nog uitzoeken wat ik kan doen aan een probleem met de interne rotatie van mijn heup. Die is nagenoeg afwezig/onmogelijk en dat beperkt me natuurlijk enorm in de loopbeweging. Heeft het altijd gedaan, dus hopelijk kan ik dat nog verbeteren. Hardlopen is toch het leukst als je niet teveel door je lijf gehinderd wordt.![]()
![]()
Supersloom lopen
Ik vind juist het medium rustig lopen lastig, op ongeveer 1 minuut langzamer dan mijn HM-tempo. Ik loop altijd lekker op of 4.45 of harder, of 5.20 of langzamerMaar volgens mijn nieuwe trainer/schema moet ik ook wat meer long-slow-distance loopjes gaan doen waarbij ik dus wel ongeveer tussen die 4.45 en 5.20 uit kom. Al ga ik op hartslag lopen, dus sommige dagen zou het ook zo 4.30 of 6.00/km kunnen zijn. Alles is een kwestie van oefenen, wat je vaak doet word je beter in.
Ja klopt! De baantrainingen doe ik wel gewoon nog volgens het schema van onze groep, want dat is niet leuk om in je eentje wat anders te lopen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 17:03 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Veel betere resultaten dus dan bij de vorige meting? Leuk.
Als ik het goed begrijp heb je een trainer van buiten de vereniging voor je marathonschema? Een beetje zoals Pim van de Pacerpodcast gedaan had?
Hier gaat het hardlopen inmiddels weer vrij aardig. Ik vond de situatie eind oktober nog vrij hopeloos met onwillige spieren rondom het bekkengebied, maar sinds ik gericht krachtoefeningen voor de heupen ben gaan doen gaat het steeds beter. Zelfs lange duurlopen lukken weer zonder een week stijf te zijn :-) Ook kwam ik erachter dat de zogenaamde butterfly pose mij helpt om minder stijf te zijn in het heup/onderrug gebied. Hopelijk blijft dat zo.
Nu nog uitzoeken wat ik kan doen aan een probleem met de interne rotatie van mijn heup. Die is nagenoeg afwezig/onmogelijk en dat beperkt me natuurlijk enorm in de loopbeweging. Heeft het altijd gedaan, dus hopelijk kan ik dat nog verbeteren. Hardlopen is toch het leukst als je niet teveel door je lijf gehinderd wordt.
De resultaten waren inderdaad veel beter dan de vorige meting, maar die was ook al 6 jaar geleden.
Maar grappig is dat ik toen na 2 minuten moest stoppen met de stap 17,5km/u (het was een protocol van beginnen op 7km per uur, en elke 5 minuten 1,5km/u harder). Nu liep ik die hele stap uit op 17,5km per uur en had ik nog niet het gevoel dat ik niet verder kon, mijn verzuring was ook 7 mmol tov 10 mmol bij de vorige test. Alleen aan de stap van 19km/u ben ik niet meer begonnen omdat ik dat tempo écht nooit loop en dat vond ik een beetje spannend op een loopband, je wilt jezelf ook niet blesseren.
Was ook niet nodig omdat het geen maximaaltest was maar vooral om de zones en omslagpunten te bepalen.
Nu dus met het nieuwe schema aan de slag, meer op hartslag trainen en wat meer rustige kilometers. Nog even kijken of ik echt die zones 'waar kan maken' die uit de test kwamen of dat het gewoon een hele goede dag was. Maar ik krijg in ieder geval veel energie van weer eens iets nieuws proberen, zeker tijdens de coronaperiode is dat wel een belangrijke factor.
En ja die butterfly pose is heel fijn! Volgens mij hebben alle hardlopers strakke heupstrekkers..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Dat merk ik eigenlijk ook wel zo. Ik loop ook het lekkerst op 4:40 (ongeveer) of 5:30 (of langzamer). Maar ook wel weer een goede oefening om daartussen te lopen. Helemaal omdat mijn marathontempo daar tussen gaat liggen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 17:04 schreef La_Tramposa het volgende:
Supersloom lopen
Ik vind juist het medium rustig lopen lastig, op ongeveer 1 minuut langzamer dan mijn HM-tempo. Ik loop altijd lekker op of 4.45 of harder, of 5.20 of langzamerMaar volgens mijn nieuwe trainer/schema moet ik ook wat meer long-slow-distance loopjes gaan doen waarbij ik dus wel ongeveer tussen die 4.45 en 5.20 uit kom. Al ga ik op hartslag lopen, dus sommige dagen zou het ook zo 4.30 of 6.00/km kunnen zijn. Alles is een kwestie van oefenen, wat je vaak doet word je beter in.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Thanks! En dat zou kunnen. Met anderen meelopen die een langzamer tempo hebben, werkt trouwens ook erg goed (en is best gezelligquote:Op dinsdag 18 januari 2022 16:51 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Welkom terug
Wellicht dat als je intervaltrainingen en lange lopen wat zwaarder worden en het wekelijkse kilometertal oploopt, je minder moeite krijgt met rustig blijven lopen. Zo gaat dat bij mij tot nu toe in ieder geval wel. Zondagochtend had ik pittig getraind en maandagochtend liep ik zonder enige moeite supersloom).
Ben ook nog een beetje zoekende op welke dagen ik het beste krachttraining (doe ik nog helemaal niet) en mn fietsen (buiten en hometrainer) kan inplannen.Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Heeft je looptrainer daar geen advies voor? Bij mij staat nu op 2 dagen fietsen + krachttraining op dezelfde dag ingepland, waardoor ik naast 5 looptrainingen nog een volledige rustdag heb.quote:Op woensdag 19 januari 2022 09:47 schreef BOKA het volgende:
[..]
Thanks! En dat zou kunnen. Met anderen meelopen die een langzamer tempo hebben, werkt trouwens ook erg goed (en is best gezellig).
Ben ook nog een beetje zoekende op welke dagen ik het beste krachttraining (doe ik nog helemaal niet) en mn fietsen (buiten en hometrainer) kan inplannen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Jawel, maar ik moet ook even ervaren wat ik zelf fijn vind.quote:Op woensdag 19 januari 2022 10:23 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Heeft je looptrainer daar geen advies voor? Bij mij staat nu op 2 dagen fietsen + krachttraining op dezelfde dag ingepland, waardoor ik naast 5 looptrainingen nog een volledige rustdag heb.
Ik loop nu 4 dagen per week, dan heb ik nog 3 dagen over voor die andere trainingen + rust.Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Interessant.
Nike ZoomX Streakfly
Voor kortere afstanden, 6mm drop (32mm achter, 26mm voor), slechts 170 gram
Geen carbonplaat maar een 'embedded midfoot shank'.
$160/¤150
[ Bericht 0% gewijzigd door Nober op 19-01-2022 14:06:59 ]![]()
Maar jij liep toch geen wedstrijden?quote:Op woensdag 19 januari 2022 13:58 schreef Nober het volgende:
Interessant.
Nike ZoomX Streakfly
Voor kortere afstanden, 6mm drop (32mm achter, 26mm voor), slechts 170 gram
Geen carbonplaat maar een 'embedded midfoot shank'.
$160/¤150
Tegen mezelf.quote:Op woensdag 19 januari 2022 14:14 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Maar jij liep toch geen wedstrijden?
Misschien wel in de nabije toekomst. Ik ben nog geen jaar bezig.![]()
Vraagje: zijn er meer mensen die last hebben van een borstband HRM die een beetje afzakt?
Ik heb in december een Wahoo TICKR gekocht en bevalt prima, alleen de band zakt dus af en toe een beetje af tijdens het lopen. Kan em wel veel strakker doen maar daar wordt het ook niet comfortabeler van. Een paar kleine stukjes siliconen ofzo aan de binnenkant van de band zou handig zijn om afzakken te voorkomen, heeft iemand daar tips voor?![]()
Als je een man bent: boven de tieten dragen i.p.v. eronder. Geen grap.quote:Op woensdag 19 januari 2022 15:28 schreef valleilijn het volgende:
Vraagje: zijn er meer mensen die last hebben van een borstband HRM die een beetje afzakt?
Ik heb in december een Wahoo TICKR gekocht en bevalt prima, alleen de band zakt dus af en toe een beetje af tijdens het lopen. Kan em wel veel strakker doen maar daar wordt het ook niet comfortabeler van. Een paar kleine stukjes siliconen ofzo aan de binnenkant van de band zou handig zijn om afzakken te voorkomen, heeft iemand daar tips voor?![]()
Zal het eens proberenquote:Op woensdag 19 januari 2022 16:28 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Als je een man bent: boven de tieten dragen i.p.v. eronder. Geen grap.![]()
Ga ik ook eens proberenquote:Op woensdag 19 januari 2022 16:28 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Als je een man bent: boven de tieten dragen i.p.v. eronder. Geen grap.vooralsnog was ik team strak.
Ik draag altijd boven en dan zakt-ie inderdaad. Het is echter nooit in me op gekomen om hem boven te dragen. Zit die band dan niet in je oksels?quote:Op woensdag 19 januari 2022 16:28 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Als je een man bent: boven de tieten dragen i.p.v. eronder. Geen grap.It has to mean something
Nee, zo hoog moet je 'm ook niet dragen.quote:Op woensdag 19 januari 2022 20:32 schreef Cynic het volgende:
[..]
Ik draag altijd boven en dan zakt-ie inderdaad. Het is echter nooit in me op gekomen om hem boven te dragen. Zit die band dan niet in je oksels?![]()
Is zo'n borstband nu echt veel nauwkeuriger dan een horloge? Want ik heb nog wel eens (zeker met koud weer of regen) dat m'n horloge er soms flink naast zit qua hartslag.Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Kort en bondig: veel.quote:Op donderdag 20 januari 2022 09:43 schreef BOKA het volgende:
Is zo'n borstband nu echt veel nauwkeuriger dan een horloge? Want ik heb nog wel eens (zeker met koud weer of regen) dat m'n horloge er soms flink naast zit qua hartslag.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Even boven de borst geprobeerd (maar inderdaad ook net weer niet in je oksels) en werkt best prima, zakt minder af.
En ja, een borstband is echt veel nauwkeurige, in ieder geval vergeleken met mijn Garmin Forerunner 235.![]()
Volgens mij worden ze wel steeds nauwkeuriger, maar zeker bij bepaalde omstandigheden kunnen de optische sensoren wel eens erg slecht meten ja.quote:Op donderdag 20 januari 2022 09:43 schreef BOKA het volgende:
Is zo'n borstband nu echt veel nauwkeuriger dan een horloge? Want ik heb nog wel eens (zeker met koud weer of regen) dat m'n horloge er soms flink naast zit qua hartslag
Wat nog een nadeel is: de optische sensor heeft schijnbaar meer vertraging, waardoor je bij intervallen niet goed kunt zien hoe snel je hartslag stijgt en daalt. Gemiddeld maakt het dan weinig verschil, maar ja gemiddeld zegt niet zoveel.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Thanks voor de snelle reacties! Ik ga er nog eens over nadenken.
Op dit moment doe ik niet heel erg veel met m'n hartslag. Eigenlijk alleen bij lange duurlopen om af en toe te checken of m'n gevoel nog klopt dat ik in de juiste hartslagzone zit (9/10 keer is dat zo). En van een eventuele vertraging heb ik sowieso niet zoveel last.
Maar het geeft wel wat ergernis als hij weer eens 180 BPM aangeeft, terwijl ik voor mijn gevoel op 130-140 zit..Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Zojuist m'n eerste Stox compressiesokken gekocht voor duurlopen. Mijn god wat een hel om ze aan te trekkenkrijg ze nauwelijks langs m'n voeten. Daarna zitten ze wel zoals ze volgens mij horen te zitten. Ben benieuwd hoe het bevalt na x km te hebben gelopen.
Maar het is ff klungelen met aantrekkenzijn hier handigheidjes voor?
Edit: Stox heeft hier zelf een handleiding voor geschreven. Dus voor wie ooit in dezelfde situatie zit: https://www.stoxenergy.com/nl/aantrekken-en-onderhoud-stox-socks/Cuz I'm Mr. Brightside![]()
Gisteren nieuwe schoenen gekocht. Met carbonplaat erin, de Hoka Carbon X2. Gisteren de eerste training ermee gelopen en dat voelde best prima. Voelde wel de stuwende kracht, was een beetje wennen, maar best lekker gelopen. Morgen kort duurloopje op gewone schoenen nog, maar zondag de lange duurloop ermee proberen.quote:Op woensdag 22 december 2021 16:22 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ik zit er ook aan te denken om carbonschoenen te kopen. Ik merkte voorheen tijdens marathontraining dat het behoorlijk belastend was. Ik heb begrepen dat ze ook helpen doordat ze voor minder belasting zorgen (en dus sneller herstel) bij de hele lange duurlopen. En aangezien ik in het najaar weer een hele wil lopen...
En als me dat dan ook nog een bonusminuutje oplevert, mooi meegenomen.Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Ook maar weer eens melden hierDenk dat het rond 2012-2013 was dat ik hier voor het laatst actief was.. Toentertijd fanatiek aan het hardlopen geslagen met als hoogtepunt m'n eerste en enige halve marathon in Sydney (sub 1:50), en de Ekiden in Rotterdam met andere FOK!'ers. Daarna na meerdere beslures gestopt met hardlopen, m'n heil gezocht in wielrennen en na een paar jaar door omstandigheden een stuk inactiever geworden.
Na een traject met verschillende artsen, een inspanningstest gedaan die schrikbarend slecht was. Denk aan de inspanningstolerantie die gelijk staat aan iemand van 55 jaar (ben begin 30): Omslagpunt op 142 bpm, VO2 max 32 mg/min/kg, etc.. Mocht dus ook absoluut niet hardlopen, maar enkel wandelen en een handjevol lichaamsgewicht oefeningen.
Inmiddels dusdanig hersteld dat ik weer ben begonnen aan het start to run 5km programma, waarbij ik elke training 2x doe op een slakkentempo. Vooralsnog in de 3e week en voel me perfect - Dat is in het verleden wel eens anders geweest na een weekje lopen zeg maar..
Zie nog een aantal bekende namen hier van toen, leuk! Geen idee hoe actief ik hier ga zijn, maar het lezen van andere ervaringen motiveerde me altijd enorm
[ Bericht 0% gewijzigd door Levitas op 22-01-2022 14:55:42 ]![]()
Wat leuk! Welkom terug! Ik zat zonder gein afgelopen week of de week ervoor nog te denken aan je. ik wist dat ik eens een rondje ben wezen lopen met je(je vond ons toen net een stel Kenianen op de Empelsedijk, haha). Ik kon alleen niet meer op je nick komen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 14:45 schreef Levitas het volgende:
Ook maar weer eens melden hierDenk dat het rond 2012-2013 was dat ik hier voor het laatst actief was.. Toentertijd fanatiek aan het hardlopen geslagen met als hoogtepunt m'n eerste en enige halve marathon in Sydney (sub 1:50), en de Ekiden in Rotterdam met andere FOK!'ers. Daarna na meerdere beslures gestopt met hardlopen, m'n heil gezocht in wielrennen en na een paar jaar door omstandigheden een stuk inactiever geworden.
Na een traject met verschillende artsen, een inspanningstest gedaan die schrikbarend slecht was. Denk aan de inspanningstolerantie die gelijk staat aan iemand van 55 jaar (ben begin 30): Omslagpunt op 142 bpm, VO2 max 32/mg/min/kg, etc.. Mocht dus ook absoluut niet hardlopen, maar enkel wandelen en een handjevol lichaamsgewicht oefeningen.
Inmiddels dusdanig hersteld dat ik weer ben begonnen aan het start to run 5km programma, waarbij ik elke training 2x doe op een slakkentempo. Vooralsnog in de 3e week en voel me perfect - Dat is in het verleden wel eens anders geweest na een weekje lopen zeg maar..
Zie nog een aantal bekende namen hier van toen, leuk! Geen idee hoe actief ik hier ga zijn, maar het lezen van andere ervaringen motiveerde me altijd enorm
Goed dat je weer bezig bent man. Hou vooral het plezier en doe niet al te gek!Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Haha grappig, dan heeft het zo moeten zijn.. Jouw username herkende ik ook weer meteen, en nu je het zegt over dat loopje toen ook. Dat ging wel rap jaquote:Op zaterdag 22 januari 2022 14:49 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Wat leuk! Welkom terug! Ik zat zonder gein afgelopen week of de week ervoor nog te denken aan je. ik wist dat ik eens een rondje ben wezen lopen met je(je vond ons toen net een stel Kenianen op de Empelsedijk, haha). Ik kon alleen niet meer op je nick komen.
Goed dat je weer bezig bent man. Hou vooral het plezier en doe niet al te gek!![]()
Meen me te herinneren dat jij toen heel dicht bij me woonde. Nog steeds omgeving empelsedijk?![]()
Woon niet meer in de Maaspoort, maar in de Donk. Maar ik loop nog steeds wekelijks over die dijk jaquote:Op zaterdag 22 januari 2022 15:45 schreef Levitas het volgende:
[..]
Haha grappig, dan heeft het zo moeten zijn.. Jouw username herkende ik ook weer meteen, en nu je het zegt over dat loopje toen ook. Dat ging wel rap ja![]()
Meen me te herinneren dat jij toen heel dicht bij me woonde. Nog steeds omgeving empelsedijk?
Vanochtend gelopen, medium tempo, maar toch flinke vermoeidheid in m'n benen. Ik loop al een jaar of 12 hard, vrij steady qua afstand en snelheid. Maar onlangs ben ik daarbij gaan fietsen. Ik heb dat langzaam opgebouwd en dat gaat goed, maar ik loop (en fiets) nu toch wel een beetje tegen een limiet aan.
Tegenwoordig probeer ik bijna alle dagen naar werk te fietsen, 2x17km, 4-5 dagen per week. Daarnaast vind ik het leuk om nog een rondje in het weekend te fietsen, soms 50km, soms 150km en dan wil ik nog blijven hardlopen. Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld zondagochtend 12km hardgelopen, 's middags 50km gefietst, ma-vrij 5x2x17km gefietst, vandaag 13km hardgelopen. Het liefst zou ik morgen nog een rondje fietsen, maar ik merk dat 8 dagen op een rij sporten wel een beetje de max is en dat het me niet lukt om dat verder uit te breiden.
Zoals gezegd heb ik het langzaam van 1-2x per week sporten uitgebreid naar m'n huidige schema en niet in één keer, maar nu zit ik vast. Ik vind het zonde om morgen als het weer eens wat beter weer is binnen te zitten, maar ik merk 1. dat m'n benen langzaam vermoeider raken en 2. dat m'n rusthartslag ook stijgt vanaf ongeveer dag 6. Als ik één of twee dagen rust neem, dan zakt dat weer, dus het is niet problematisch of zo, maar wel een beetje frustrerend.
Iemand hier ervaring met veel duursport?![]()
Klinkt toch alsof je te vaak te intensief sport, helemaal omdat je aangeeft dat het na 1/2 dagen rust weer beter gaat.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 16:55 schreef Schuifpui het volgende:
[…]
Iemand hier ervaring met veel duursport?
Op wat voor tempo/intensiteit fiets je naar werk en ren je? Lijkt me dat je bij een van die twee het af en toe wat rustiger aan moet doen. Of een dag niet sporten dus..Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!![]()
Hartslagband bovenlangs zit inderdaad veel beter. Loop er niet zo vaak mee, maar misschien nu wat vaker.
It has to mean something
Ik denk nog net niet te, maar zit wel tegen de limiet. Als m'n lichaam protesteert neem ik wel rust en dan herstel ik ook wel weer na één of twee dagen.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 18:05 schreef BOKA het volgende:
[..]
Klinkt toch alsof je te vaak te intensief sport, helemaal omdat je aangeeft dat het na 1/2 dagen rust weer beter gaat.
Op wat voor tempo/intensiteit fiets je naar werk en ren je? Lijkt me dat je bij een van die twee het af en toe wat rustiger aan moet doen. Of een dag niet sporten dus..
Hardlopen doe ik meestal op een tempo van zo'n 5:15 en heel sporadisch loop ik harder, dan kan ik 4:30 lopen. Ik loop meestal rond de 12km en soms 21km. Qua hartslagzones zit ik (in de winter) in zone 2 en 3. In de zomer met warm weer, wel hoger.
Fietsen naar werk is niet echt intensief. Het is 2x 35 a 40 minuten, 17 km en tempo ligt meestal op zo'n 28km/h. Harder gaat ook niet met verkeer en stoplichten. Daarbij zit ik voornamelijk in hartslagzone 1 en 2.
Die langere ritten in het weekend zijn wel wat intensiever. Vaak rond de 30kmh gemiddeld. Hartslagzone weet ik even niet precies, maar sowieso lager dan met hardlopen. Als ik 100+km rijd, dan doe ik wel wat rustiger aan en ook nog wel een stopje om wat te eten en zo.![]()
Ik fiets ook veel naar mijn werk 14km enkele reis maar ik tel dat niet mee als training. Probeer ook echt rustig aan te doen, meestal rond de 20km/u zodat ik gewoon in mijn gewone kleding kan gaan en buiten het woon-werkverkeer mijn trainingen (ook wielrennen en hardlopen) gewoon nog kan doen. Het scheelt ook niet veel in reistijd, een minuutje of 10 langer fietsen maar ik hoef me dan niet meer om te kleden..Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
Forum Opties Forumhop: Hop naar: