abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202190842
quote:
Factcheck: weerde Zwolle ongevaccineerden bij de intocht van Sinterklaas?

Twitter ging gisteren los over Zwolle. Duizenden mensen deelden een foto van een kind in Piet-kostuum, dat door een kier tussen twee hekken door kijkt. De boodschap: Zwolle zou ongevaccineerden weren bij de Sinterklaasintocht. Ook politici doken er bovenop. Maar hoewel de bewuste foto niet in Zwolle is genomen, plaatste Zwolle wél blinderende hekken. Wat is er waar in deze Twitterstorm?

GESCHREVEN DOOR
Harry Hol
Vele honderden retweets, boze reacties, verontwaardiging alom over de foto, met burgemeester Peter Snijders van Zwolle als kop van Jut. "Fight!", twitterde Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet, in een bericht waarin hij de foto met het kind met zijn volgers deelt. Ook PVV-Statenlid Joeri Pool is boos. Hij spreekt er - op basis van wérkelijk Zwolse foto's - 'schande' van dat de gemeente Zwolle via zwarte schermen het uitzicht op de intocht ontnam. Hij wil daarover opheldering van het provinciebestuur.

Geen Zwolse foto
De bewuste foto van een kind dat voor een hek met wit zeil staat, is om te beginnen niet in Zwolle genomen maar in Rotterdam. Dit ontdekte onder meer Nieuwsuur verslaggever Rudy Bouma al vrij snel, en plaatste dit op Twitter.

[twitter]https://twitter.com/rudybouma/status/1459953759065411587[/twitter]

Een check via Google Maps bevestigt dit. De foto is genomen vanaf de Erasmusbrug met uitzicht op het Willemsplein in Rotterdam.

Hier ongeveer op de Erasmusbrug is de foto genomen van het kind in Piet-kostuum. (Foto: Google Streetview)

Het gebouw op de achtergrond is het Thon Hotel in Rotterdam.

Dit is het gebouw waar het kind tussen het hek door naar kijkt: Thon Hotels op het Willemsplein in Rotterdam (Foto: Google Streetview)

Wat we op de foto met het kind in Piet-kostuum zien, is de afzetting in Rotterdam op de Erasmusbrug, die daar om veiligheidsredenen altijd staat bij grote evenementen. Wel was er in Rotterdam sprake van een check op de QR-code voor mensen die het festivalterrein op wilden. Het ging hier om de gangbare QR, die geldig is als je getest bent, genezen van corona of gevaccineerd bent. Van een vaccinatieplicht was dus ook in Rotterdam geen sprake.

Wel afzettingen in Zwolle
In Zwolle was een zelfde check van kracht. De intocht had 5000 gratis kaarten voor wie de intocht van dichtbij wilde zien. Hiervoor werd ook hier gecontroleerd op de gebruikelijke QR-code, die geldig is als je ofwel negatief getest bent, ofwel genezen van corona ofwel gevaccineerd bent.

Ook in Zwolle was sprake van afzetting op sommige plaatsen. Maar was er ook, zoals op social media werd gedeeld, sprake van bewust aan het zicht onttrekken van de intocht voor mensen die geen QR-code konden laten zien?

Als we naar foto's kijken, zien we inderdaad op plekken zwarte hekken staan. Maar zeker niet langs de hele route en een paar meter verder is vrij zicht.

Wel is het zo, dat zelfs als je om deze afzettingen heen keek, niet veel kon zien van wat er op het festivalterrein gebeurde. Daarvoor is de afstand te groot. Het enige wat vanaf de kade zichtbaar was, was het langsvaren van de boot.

Hoewel op sommige plekken zwarte schermen stonden, was er geen sprake van dat de hele route aan het zicht werd onttrokken voor mensen zonder QR code. (Foto: Frans Paalman)

Reactie gemeente Zwolle
We hebben de gemeente Zwolle gevraagd waarom er op bepaalde plekken zwarte en gekleurde schermen waren geplaatst. Burgemeester Snijders reageerde hier als volgt op:

“Voor de intocht van Sinterklaas in Zwolle is door de organisatie dit jaar gekozen voor een evenement op één locatie, het Rodetorenplein. Er was plek voor 5000 mensen. Iedereen, gevaccineerd én niet gevaccineerd, kon daarvoor kaarten reserveren. Door te kiezen voor een afgezet terrein kon er gecontroleerd worden op coronatoegangsbewijzen om zo een veilig en verantwoord feest mogelijk te maken.

Dat niet iedereen daar blij mee is weten we, maar we hebben ook in Zwolle rekening te houden met de landelijke richtlijnen. Deze opzet past daar in.

Onderdeel van het veiligheidsplan waren hekken langs de hele evenementenlocatie in het belang van crowdmanagement en verkeersveiligheid. De hekken waren bedoeld om bezoekers te geleiden en ophoping van kijkers te voorkomen. Niet om (ongevaccineerde) ouders en hun kinderen tegen te houden.

Het spijt ons als die indruk is ontstaan. Het is vervelend dat een deel van de hekken zijn neergezet terwijl er al ouders stonden te kijken met kinderen. Dat is een ongelukkige timing en we begrijpen de frustratie van ouders die daar weg moesten.

Maar we zijn teleurgesteld dat dit beeld op social media een eigen leven gaat leiden. Dat coronamaatregelen die landelijk zijn ingesteld om het aantal besmettingen terug te brengen tot zulke heftige reacties leiden. Vooral van mensen die de situatie in Zwolle niet kennen.

Deze beeldvorming doet geen recht aan de feestelijke intocht, waarvan duizenden ouders en kinderen hebben genoten, die op het plein waren danwel via de livestream van de lokale omroep meekeken.”

Conclusie
De foto van het kind achter het witte hek is niet in Zwolle genomen maar in Rotterdam. De foto's van zwarte afzettingen zijn wel genomen in Zwolle, maar deze afzettingen stonden niet langs de hele vaarroute van de boot van Sinterklaas. Een paar meter voorbij de schermen was steeds gewoon vrij zicht op de varende boot, al was daar vanaf de kade niet veel te zien van de activiteiten op het festivalterrein.

Zowel in Rotterdam als in Zwolle was er geen sprake van dat mensen zonder vaccinatie de intocht niet mochten zien. Wel werd een geldige QR code (getest, genezen of gevaccineerd) gevraagd voor toegang tot het festivalterrein van de intochten in Rotterdam en in Zwolle. Buiten het festivalterrein was er in Zwolle niet veel te zien van de intocht, omdat de activiteiten zich focusten op het festivalterrein.

De claim dat ongevaccineerden geweerd werden van de intocht van Sinterklaas in Zwolle is hoe dan ook onjuist.

Aangevuld om 17:26 met statement van burgemeester Snijders van Zwolle.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)ocht-van-Sinterklaas
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_202190908
Boeoe mijn keuzes hebben consequenties huilie huilie :'( :'(
pi_202190974
Triest, hekken die het zicht ontnemen. Het begint lachwekkend te worden. En het toch nog steeds een feest vinden. Knap.
  maandag 15 november 2021 @ 18:33:44 #54
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202191093
Die mensen staan gewoon op de openbare weg toch? Dan mag je ook niet meer kijken naar een publiek evenement?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202191315
quote:
16s.gif Op maandag 15 november 2021 11:23 schreef Starhopper het volgende:
Nogmaals:
[..]
[..]
Ik post de hele post maar weer ff (voor de derde keer):
-
-
-
-
-
Meer ophef op de Twitters! Tweedeling bij de Sinterklaasintocht in Zwolle! Want ze schermen ons af omdat we geen QR code hebben!!! :(

twitter

Uh... Een stapje naar links doen net als de rest van de wereld?

:')
pi_202191447
Het virus verspreidt niet eens in de buitenlucht.
2.
  maandag 15 november 2021 @ 19:29:19 #58
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_202191784
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 19:07 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:
Het virus verspreidt niet eens in de buitenlucht.
Het verspreid zich wel, maar minder makkelijk. Als jij met je corona neus bovenop iemand staat wordt die gene echt wel ziek.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 15 november 2021 @ 19:32:48 #59
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_202191858
En hierom heb ik een schijthekel aan wappies (wat overigens geen synoniem is voor niet-gevaccineerd, ook al lijken zeker wappies dat heel graag te willen geloven): Die pure leugens steeds, het willens en weten verspreiden van zaken waarvan je WEET dat ze niet waar zijn, enkel en alleen om in je fantasiewereld van achtervolging, slachtoffer- c.q. messiasschap en duistere complotten te kunnen blijven verkeren. Misselijkmakend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202192009
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 18:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Daar waren we hier op Fok! gisteren al vrij rap achter.
Hopelijk werkt de kracht van de herhaling ;)
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  maandag 15 november 2021 @ 20:05:18 #61
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_202192604
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 14:10 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]
Af en toe wat pepernoten door de brievenbus gooien.
Nee, geen Sinterklaas voor ongevaccineerden!
Hebben ze immers zelf voor gekozen. Ze zijn niet lief geweest dit jaar. :(
pi_202192943
Ik zou liever zien dat ze de intochten verboden houden voor KOZP
  Vis een optie? maandag 15 november 2021 @ 20:23:43 #63
70532 loveli
N
pi_202192987
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 20:21 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zou liever zien dat ze de intochten verboden houden voor KOZP
Bord voor hun KOZP :')
crap in = crap out
  maandag 15 november 2021 @ 20:24:13 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202193001
Waarom is dit nepnieuwstopic nog niet in BNW gedumpt?
  Moderator maandag 15 november 2021 @ 20:49:57 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_202193437
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 20:24 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is dit nepnieuwstopic nog niet in BNW gedumpt?
met BNW heeft het sowieso niets te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Sport dinsdag 16 november 2021 @ 07:59:52 #66
274204 crew  Mexicanobakker
pi_202197263
quote:
83s.gif Op maandag 15 november 2021 20:49 schreef sp3c het volgende:

[..]
met BNW heeft het sowieso niets te maken
ONZ lijkt me beter ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator dinsdag 16 november 2021 @ 08:01:16 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_202197270
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 07:59 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
ONZ lijkt me beter ja
Het staat hier prima
  Redactie Sport dinsdag 16 november 2021 @ 08:09:38 #68
274204 crew  Mexicanobakker
pi_202197324
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 08:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het staat hier prima
Joh, maar dan wel met de juiste informatie, bij voorkeur. Maar je moet ook niet te veel verwachten op sommige onderwerpen, dat weet ik.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_202197461
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 18:22 schreef AbsoluutNietAber het volgende:
Boeoe mijn keuzes hebben consequenties huilie huilie :'( :'(
Het is niet echt een keuze te noemen om te beslissen medische behandeling X niet te ondergaan omdat je zelf prima gezond bent. Dit is waar jouw redenatie fout gaat. Als ik jou de hele dag lastig val met het feit dat je toch echt een open-hart operatie moet ondergaan terwijl de dokter zegt dat je volledig gezond bent word je daar op den duur ook cynisch van. Laat staan als je dan niet meer naar de sinterklaas-intocht mag omdat je geen open-hart operatie hebt ondergaan. Maarja keuzes hebben consequenties he :')
  Moderator dinsdag 16 november 2021 @ 09:36:27 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_202198146
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 november 2021 08:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Joh, maar dan wel met de juiste informatie, bij voorkeur. Maar je moet ook niet te veel verwachten op sommige onderwerpen, dat weet ik.
Geef maar
  dinsdag 16 november 2021 @ 09:44:30 #71
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_202198212
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 13:09 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Heerlijk om zo te denken he? Lekkere cognitieve dissonantie!

GeneralRadek: "Jaa ze verliezen wel hun baan maar ja, is eigen keuze!"

:') :D
Dus kritiek hebben op wellicht wat dom gedrag hebben mag niet? En weet je wel wat cognitieve dissonantie is?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_202198942
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 13:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan wel snappen hoor dat je boos wordt als zoiets gebeurd.

Dit laten gebeuren, is lager dan laag. Komop man, in NL. Dit soort dingen. -O-
Boos worden helemaal prima, maar je bent daar voor je kinderen en papa op de grond met een agent op zich is niet wat je moet willen.
pi_202198958
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 10:50 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Boos worden helemaal prima, maar je bent daar voor je kinderen en papa op de grond met een agent op zich is niet wat je moet willen.
Dan kan je je afvragen hoe ver we gezonken zijn inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 16 november 2021 @ 11:05:01 #74
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202199110
Als gevaccineerden en ongevaccineerden met een paar hekken worden gescheiden is dat nu eenmaal zo.
Maar zo'n groot zwart scherm er voor plaatsen zodat je geen fuck ziet is natuurlijk belachelijk. Triest voor de kindjes. Degene die dat zo heeft bedacht mag zich schamen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_202199159
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 18:26 schreef Cherni het volgende:
Triest, hekken die het zicht ontnemen. Het begint lachwekkend te worden. En het toch nog steeds een feest vinden. Knap.
In Maassluis 2017 stonden hekken, in Apeldoorn 2019 stonden hekken dus wat is je punt?
Dat er al jaren hekken met zwart zeil gebruikt worden bij een Sinterklaasintocht?
Heeft totaal niets met de Coronashit te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')