Volgens mij is 'de mens' in de basis egoistisch. Iedereen wil toch het liefste de maatregelen waar ze zelf het minste last van hebben.quote:Op maandag 1 november 2021 08:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Één van de rijkste landen ter wereld. En dan in dat land voorstander zijn van mensen maar dood laten gaan omdat je anders zelf beperkende maatregelen hebt.
En dan zeggen sommigen nog dat ongevaccineerden egoïstisch zijn.
Boosterrrrr voor alle reeds gevaccineerden > 60 jaar.quote:Op maandag 1 november 2021 08:31 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Wat stel je zelf voor qua plannen?
En de mensen die geen corona hebben en waarvan het zorg wordt ontnomen dan wel significant vertraagd omdat ic vol ligt door ongevaccineerden?quote:Op maandag 1 november 2021 08:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Één van de rijkste landen ter wereld. En dan in dat land voorstander zijn van mensen maar dood laten gaan omdat je anders zelf beperkende maatregelen hebt.
En dan zeggen sommigen nog dat ongevaccineerden egoïstisch zijn.
Als die zorg verleend moet worden aan mensen die door net zulke roekeloos leven of onverstandige keuzes in die positie zijn beland. Krijgen we dan een soort van stand off?quote:Op maandag 1 november 2021 08:40 schreef xminator het volgende:
[..]
En de mensen die geen corona hebben en waarvan het zorg wordt ontnomen dan wel significant vertraagd omdat ic vol ligt door ongevaccineerden?
Echte probleem is uiteraard dat het zorgstelstel in NL mank en inefficient is. Dat ga je helaas op korte termijn niet herstellen. Dan moet je dus draconische maatregelen gaan nemen.
Dat komt door het faalbeleid in Nederland, vergrijzing is er al jaren en in 2015 werd er al door de zorg aan de bel getrokken dat operaties verschoven moesten worden vanwege een griepgolf.quote:Op maandag 1 november 2021 08:40 schreef xminator het volgende:
[..]
En de mensen die geen corona hebben en waarvan het zorg wordt ontnomen dan wel significant vertraagd omdat ic vol ligt door ongevaccineerden?
Echte probleem is uiteraard dat het zorgstelstel in NL mank en inefficient is. Dat ga je helaas op korte termijn niet herstellen. Dan moet je dus draconische maatregelen gaan nemen.
Precies dit ja. Het zorgt ervoor dat de meerderheid kan bepalen wat acceptabel is voor de minderheid om te doen, ook al is het vrijwillig.quote:Op maandag 1 november 2021 08:47 schreef Momo het volgende:
Dit soort plannen vind ik echt een no-go, gaan we dan ook in de toekomst mensen zorg weigeren als ze zelf grote schuld hebben in hun ziekte/ongeluk? Complicaties diabetes type 2? Had je minder suiker moeten eten. Aan de zuurstof voor COPD? Had je maar niet moeten roken. Complexe botbreuk omdat je ging snowboarden? Niet meer helpen.
Dan hebben ze iets meer dan een maand wat kunnen doen, vorige keer was het 2 weken.quote:Op maandag 1 november 2021 07:18 schreef Noek het volgende:
Zullen ze iets met evenementen gaan doen?
AD.nlquote:Steeds meer verpleeghuizen voeren maatregelen in om het coronavirus te bestrijden. Brancheorganisatie voor de ouderenzorg ActiZ krijgt daarover steeds meer signalen, vooral de afgelopen week. Dat geeft persbureau ANP aan. In regio's met veel besmettingen vragen verpleeghuizen dan bijvoorbeeld om het dragen van een mondkapje en het beperken van het aantal bezoekers.
ActiZ maakt zich zorgen over het "gestaag" oplopend aantal besmettingen in Nederland. Volgens de organisatie kampt de zorg nog altijd met een hoge werkdruk en nemen ook onder ouderen de coronabesmettingen weer toe. "We willen absoluut niet in een situatie komen waarin risico's voor bewoners van verpleeghuizen te groot worden en de druk op zorgmedewerkers nog hoger wordt dan die al is", aldus ActiZ-bestuurslid Conny Helder in een verklaring.
De signalen komen vanuit de Achterhoek, Noord-Brabant en de regio Kennemerland.
Zijn dit ook allemaal pandemieën die wat andere vraagstukken met zich mee brengen?quote:Op maandag 1 november 2021 08:47 schreef Momo het volgende:
Dit soort plannen vind ik echt een no-go, gaan we dan ook in de toekomst mensen zorg weigeren als ze zelf grote schuld hebben in hun ziekte/ongeluk? Complicaties diabetes type 2? Had je minder suiker moeten eten. Aan de zuurstof voor COPD? Had je maar niet moeten roken. Complexe botbreuk omdat je ging snowboarden? Niet meer helpen.
Is een bug geloof ikquote:Op maandag 1 november 2021 08:47 schreef Molo het volgende:
Wordt er nou serieus gecensureerd hierop???
Ik vind het een achterlijke post qua inhoud, maar de kranten staan er vol mee dat mensen dit vrij breed zo steunen en de minister zelf framet het ook zo
Waarom dan hier weghalen? Lijkt me handiger om er gewoon een forum discussie over te kunnen hebben
-weird, ik zie net posts verdwijnen lijkt het wel... Ik ga wel koffie pakken geloof ik-
Dat is wel het belangrijkste he, dat het uitlekt.quote:Op maandag 1 november 2021 08:54 schreef Johannes788 het volgende:
Vanavond zal echt alles wel uitlekken. Benieuwd
Goh, en niemand denkt 'laten we eens een booster geven aan deze mensen in verpleegtehuizen'.quote:Op maandag 1 november 2021 08:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
AD.nl
Hier vreesde ik al een beetje voor, het gaat echt slecht in de verpleeghuizen qua besmettingen helaas..
[ afbeelding ]
Appels met peren vergelijken.quote:Op maandag 1 november 2021 08:47 schreef Momo het volgende:
Wel zaken die een grote druk leggen op de zorg. Maar aan een selectie als dat moet je nooit beginnen.quote:Op maandag 1 november 2021 08:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zijn dit ook allemaal pandemieën die wat andere vraagstukken met zich mee brengen?
Dat moet eerst uitvoerig gecheckt worden!quote:Op maandag 1 november 2021 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Goh, en niemand denkt 'laten we eens een booster geven aan deze mensen in verpleegtehuizen'.![]()
Als er wel veel besmettingen naar worden herleid (horeca iig) en ze moeten een sector aanpakken is er natuuelijk wel iets voor te zeggen. Het "pispaaltje" horeca, daar komen gewoon een deel van de besmettingen vandaan.quote:Op maandag 1 november 2021 08:53 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dan hebben ze iets meer dan een maand wat kunnen doen, vorige keer was het 2 weken.
Laten we het hopen voor die sector ze eens niet geraakt worden, net zoals pispaaltje horeca.
Ik ben een beetje bang dat je bij de hele oudjes boosters kan blijven geven om de paar weken.quote:Op maandag 1 november 2021 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Goh, en niemand denkt 'laten we eens een booster geven aan deze mensen in verpleegtehuizen'.![]()
Ik verwacht dit wel echt morgenavond eigenlijk. Voor iedereen boven de 65/70/75/80 jaar en voor mensen met zwaar onderliggend lijden.quote:Op maandag 1 november 2021 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Want onze ouderen zijn héél anders dan die in DL enzo.quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat moet eerst uitvoerig gecheckt worden!
Ah gadver zeg. Door dit hele circus?quote:Op maandag 1 november 2021 07:25 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee, lang verhaal kort.
Ik stop ermee.
Welnee, als je Tesla aangeeft dat jij met 90km/u uit de bocht vloog waar je 50 mocht, dan zou het wrang zijn jou op de IC te leggen ipv een triple gevaccineerde covid patient. Tenminste, tot dus ver konden we gelukkig zonder oordelen iedereen zorg verlenen. Als we dat kwijtraken en je triage zou baseren op verwijtbaarheid, is het hek natuurlijk wel van de dam.quote:
Als dat niet komt wordt er gewoon opnieuw faalbeleid gevoerd.quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik verwacht dit wel echt morgenavond eigenlijk. Voor iedereen boven de 65/70/75/80 jaar en voor mensen met zwaar onderliggend lijden.
Gevaccineerden testen veel vaker positief als we zweedse en engelse cijfers mogen geloven.quote:Op maandag 1 november 2021 08:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Boosterrrrr voor alle reeds gevaccineerden > 60 jaar.
In de horeca geen 3G maar 2G dus geen tvt voor ongevaccineerden in de horeca.
In supermarkten een kinluier.
Thuiswerken waar mogelijk.
Deze mensen zijn in februari en maart gevaccineerd. Een booster iedere herfst, lijkt me prima.quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben een beetje bang dat je bij de hele oudjes boosters kan blijven geven om de paar weken.
Maar verder eens.
Het advies over de booster én het advies over 5-11 kwam vandaag toch?quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik verwacht dit wel echt morgenavond eigenlijk. Voor iedereen boven de 65/70/75/80 jaar en voor mensen met zwaar onderliggend lijden.
Omdat de gezondheidsraad iedere keer zelf het wiel wil uitvinden, terwijl in het buitenland de informatie er al is.quote:Op maandag 1 november 2021 09:00 schreef Simmertje het volgende:
Waarom is Nederland elke keer zo laat met alles. Het was volgens mij in de zomer al duidelijk dat de zwakste een booster shot nodig hadden voor de herfst/winter.
BCO werkt natuurlijk al sinds het begin van de crisis gewoon niet.quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Als er wel veel besmettingen naar worden herleid (horeca iig) en ze moeten een sector aanpakken is er natuuelijk wel iets voor te zeggen. Het "pispaaltje" horeca, daar komen gewoon een deel van de besmettingen vandaan.
Maar niet besmettelijk zijn. Daar zit wel echt een wezenlijk verschil. Je moet wel héél veel pech hebben willen er honderden mensen tegelijk op de IC's liggen vanwege complexe beenbreuken na het snowboarden. Begrijp je scepsis omdat je er wellicht een precedent mee schept, maar dat zou je zelfs gewoon nog vast kunnen leggen. Zeg overigens niet dat ik voor ben, maar deze tijden vragen wel andere benaderingen.quote:Op maandag 1 november 2021 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel zaken die een grote druk leggen op de zorg. Maar aan een selectie als dat moet je nooit beginnen.
Laten we hopen dat ze niet meer op de IC moeten gaan kiezen wie ze opnemen omdat er geen ruimte meer is.
Je kunt vrijwillig een prikje halen hoor.quote:Op maandag 1 november 2021 09:00 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Welnee, als je Tesla aangeeft dat jij met 90km/u uit de bocht vloog waar je 50 mocht, dan zou het wrang zijn jou op de IC te leggen ipv een triple gevaccineerde covid patient. Tenminste, tot dus ver konden we gelukkig zonder oordelen iedereen zorg verlenen. Als we dat kwijtraken en je triage zou baseren op verwijtbaarheid, is het hek natuurlijk wel van de dam.
dat staat toch los van de maatregelen?quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Horeca is een ruim begrip.quote:Op maandag 1 november 2021 08:59 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Als er wel veel besmettingen naar worden herleid (horeca iig) en ze moeten een sector aanpakken is er natuuelijk wel iets voor te zeggen. Het "pispaaltje" horeca, daar komen gewoon een deel van de besmettingen vandaan.
Omdat we zelf ons onderzoek doen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:00 schreef Simmertje het volgende:
Waarom is Nederland elke keer zo laat met alles. Het was volgens mij in de zomer al duidelijk dat de zwakste een booster shot nodig hadden voor de herfst/winter.
Wat overigens totaal geen slechte zaak is.quote:Op maandag 1 november 2021 09:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat we zelf ons onderzoek doen.
Niet helemaal, de maatregelen zijn gebaseerd op de druk in de zorg.quote:Op maandag 1 november 2021 09:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat staat toch los van de maatregelen?
Maar het systeem is er toch al, code zwart? Op het moment dat er nog één IC bed is en er komt een ongevaccineerde coronapatiënt die ernstig ziek is en er komt iemand met een complexe botbreuk zou je verwachten dat onder code zwart die persoon met complexe botbreuk voor gaat omdat die een veel hogere overlevingskans heeft en veel minder druk op de IC legt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:02 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar niet besmettelijk zijn. Daar zit wel echt een wezenlijk verschil. Je moet wel héél veel pech hebben willen er honderden mensen tegelijk op de IC's liggen vanwege complexe beenbreuken na het snowboarden. Begrijp je scepsis omdat je er wellicht een precedent mee schept, maar dat zou je zelfs gewoon nog vast kunnen leggen. Zeg overigens niet dat ik voor ben, maar deze tijden vragen wel andere benaderingen.
maar de discussie over die booster loopt toch al veel langerquote:Op maandag 1 november 2021 09:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet helemaal, de maatregelen zijn gebaseerd op de druk in de zorg.
En die komt door kwetsbaren die al dan niet gevaccineerd toch in het ziekenhuis belanden.
In sommige delen van het buitenland krijgt iedereen een boostershot en mag je nergens meer naar binnen als je die niet elke 6 maanden haalt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:00 schreef Simmertje het volgende:
Nou ja dat laatste is een grote en wat mij betreft vrij belachelijke aanname.quote:Op maandag 1 november 2021 09:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar het systeem is er toch al, code zwart? Op het moment dat er nog één IC bed is en er komt een ongevaccineerde coronapatiënt die ernstig ziek is en er komt iemand met een complexe botbreuk zou je verwachten dat onder code zwart die persoon met complexe botbreuk voor gaat omdat die een veel hogere overlevingskans heeft en veel minder druk op de IC legt.
Een arbitrair maximum stellen aan het aantal beschikbare bedden puur en alleen uit een soort van wraak (daar lijkt het in elk geval ondertussen op bij veel posts die gaan over ongevaccineerden weigeren) zou ik echt geen voorstander van zijn.
Zijn we daarom altijd de laatste?quote:Op maandag 1 november 2021 09:04 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wat overigens totaal geen slechte zaak is.
Zou de reacties hier wel willen zien als er klakkeloos iets over genomen wordt uit het buitenland dat later helemaal zo goed niet bleek.
Met beenbreuken op de IC?quote:Op maandag 1 november 2021 09:02 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar niet besmettelijk zijn. Daar zit wel echt een wezenlijk verschil. Je moet wel héél veel pech hebben willen er honderden mensen tegelijk op de IC's liggen vanwege complexe beenbreuken na het snowboarden. Begrijp je scepsis omdat je er wellicht een precedent mee schept, maar dat zou je zelfs gewoon nog vast kunnen leggen. Zeg overigens niet dat ik voor ben, maar deze tijden vragen wel andere benaderingen.
We zijn eerder met een QR code dan België.quote:Op maandag 1 november 2021 09:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn we daarom altijd de laatste?
België, Dl, UK, zijn al weer flink veel verder. Zeker die data uit DL kun je ook gewoon hier beoordelen en advies in de NLse context over uit brengen.
Lijkt erop dat er ook gewoon weer laat advies gevraagd is aan de Gezondheidsraad?
Iemand met een botbreuk komt niet op de IC.quote:Op maandag 1 november 2021 09:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar het systeem is er toch al, code zwart? Op het moment dat er nog één IC bed is en er komt een ongevaccineerde coronapatiënt die ernstig ziek is en er komt iemand met een complexe botbreuk zou je verwachten dat onder code zwart die persoon met complexe botbreuk voor gaat omdat die een veel hogere overlevingskans heeft en veel minder druk op de IC legt.
Een arbitrair maximum stellen aan het aantal beschikbare bedden puur en alleen uit een soort van wraak (daar lijkt het in elk geval ondertussen op bij veel posts die gaan over ongevaccineerden weigeren) zou ik echt geen voorstander van zijn.
Cliché, maar het gras lijkt altijd groener bij de buren. Duitsland is wel vaker het beloofde land geweest waar het achteraf toch allemaal niet zo goed bleek te gaan.quote:Op maandag 1 november 2021 09:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn we daarom altijd de laatste?
België, Dl, UK, zijn al weer flink veel verder. Zeker die data uit DL kun je ook gewoon hier beoordelen en advies in de NLse context over uit brengen.
Lijkt erop dat er ook gewoon weer laat advies gevraagd is aan de Gezondheidsraad?
Er is hier niemand die pleit dat we beleid vanuit het buitenland klakkeloos een op een over moeten nemen. Dus ik begrijp je opmerking niet.quote:Op maandag 1 november 2021 09:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
In sommige delen van het buitenland krijgt iedereen een boostershot en mag je nergens meer naar binnen als je die niet elke 6 maanden haalt.
Dat nemen we ook niet klakkeloos over.
Ik citeer slechts.quote:
Het is momenteel echt een bende. Het is eigenlijk wachten tot er 'echt wat gebeurt'quote:Op maandag 1 november 2021 09:04 schreef Simmertje het volgende:
Af en toe schiet mij ook te binnen dat we nog steeds geen nieuwe regering hebben![]()
Lekker man, in zo'n grote crisis als dit.
Bovendien hebben de Duitsers veel minder vrijheid.quote:Op maandag 1 november 2021 09:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Cliché, maar het gras lijkt altijd groener bij de buren. Duitsland is wel vaker het beloofde land geweest waar het achteraf toch allemaal niet zo goed bleek te gaan.
Een directeur van een bedrijf waar ik vroeger werkte is tijdens het skiën helemaal verkeerd terecht gekomen en had breuken in zijn benen op meer dan 40 plekken. Die is in coma gebracht om dat te zetten en te laten herstellen. Vandaar 'complexe' breuken wat @Momo zei. Het zal niet vaak voorkomen.quote:
Grappig want kiezen wie zorg krijgt wordt in feite al de gehele corona periode gedaan. En er wordt steeds voor gekozen om andere zorg af te schalenquote:Op maandag 1 november 2021 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel zaken die een grote druk leggen op de zorg. Maar aan een selectie als dat moet je nooit beginnen.
Laten we hopen dat ze niet meer op de IC moeten gaan kiezen wie ze opnemen omdat er geen ruimte meer is.
Ik reageer op posts in dit topic hè. Er wordt regelmatig gezegd dat er maar een maximum voor ongevaccineerden moet komen want 'dan hadden ze zich maar moeten laten vaccineren'. Ik heb moeite dat op een andere manier te interpreteren dan: Je moet nu maar gewoon boeten voor je foute keuze.quote:Op maandag 1 november 2021 09:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nou ja dat laatste is een grote en wat mij betreft vrij belachelijke aanname.
Het eerste voorbeeld ging mij meer als het algemeen in de zorg, niet perse voor de IC.quote:Op maandag 1 november 2021 09:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een directeur van een bedrijf waar ik vroeger werkte is tijdens het skiën helemaal verkeerd terecht gekomen en had breuken in zijn benen op meer dan 40 plekken. Die is in coma gebracht om dat te zetten en te laten herstellen. Vandaar 'complexe' breuken wat @:Momo zei. Het zal niet vaak voorkomen.
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.quote:Op maandag 1 november 2021 09:09 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Iemand met een botbreuk komt niet op de IC.
Maar iemand met een hartaanval vs covid? Hoe ga je dan kiezen?
Wat denk je dat dat doet met de arts die die keuze moet maken?
quote:Minder seks, maar meer seksueel geweld tegen jongeren tijdens avondklok
Tijdens de avondklokperiode van begin dit jaar hadden jongeren (16-24 jaar) minder seks, maar kregen ze vaker met seksueel geweld te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers en SOA Aids Nederland. Tijdens de avondklokperiode kreeg 8 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen met seksueel geweld te maken. In de zomer, toen de avondklok voorbij was, was dat 5 procent en 1 procent.
Volgens directeur Coenen van Rutgers is het verschil verklaarbaar. Een belangrijk deel van het seksueel geweld vindt plaats bij bekenden, een date of een vriendje. Door de avondklok moesten jongeren daar vaker overnachten, ook als ze dat eigenlijk niet wilden, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.
In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van de coronabestrijding op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's). Jongeren die zich wilden laten testen, deden dat in de onderzochte periode vaak niet. "Voor 1 op de 5 geldt dat ze niet terechtkonden bij de zorg waar ze terecht wilden komen, omdat GGD's zo druk waren met coronabestrijding dat een deel van de soapoli's minder vaak open was. Dat zie je ook terug in deze cijfers", zei Coenen.
Maar dit soort triage vindt nu toch ook al plaats?quote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Dat wraak noemen lijkt me nogal wat overdreven. Nogmaals, ik ben niet per se voorstander, maar ik snap de gedachtegang wel dat wanneer je een dergelijke keuze maakt die indruist tegen wat we met z'n allen proberen te doen dat je daar ook de gevolgen van kunt gaan voelen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik reageer op posts in dit topic hè. Er wordt regelmatig gezegd dat er maar een maximum voor ongevaccineerden moet komen want 'dan hadden ze zich maar moeten laten vaccineren'. Ik heb moeite dat op een andere manier te interpreteren dan: Je moet nu maar gewoon boeten voor je foute keuze.
De covidpatient krijgt voorrang omdat het acute zorg betreft, niet omdat het covidzorg betreft.quote:Op maandag 1 november 2021 09:12 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Grappig want kiezen wie zorg krijgt wordt in feite al de gehele corona periode gedaan. En er wordt steeds voor gekozen om andere zorg af te schalen
Tijd om vaccinatieweigeraars gewoon thuis uit te laten zieken
Voor zover ik weet niet, aangezien er ruimte in de ziekenhuizen is. Zolang er ruimte is is de keuze tussen de arts en de patiënt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:16 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Maar dit soort triage vindt nu toch ook al plaats?
Eens. Is lastig als je maar in 3 regios sowieso genoeg info hebt om de bron te onderzoeken. Allemaal los van de gebrekkige qr checkquote:Op maandag 1 november 2021 09:02 schreef _serial_ het volgende:
[..]
BCO werkt natuurlijk al sinds het begin van de crisis gewoon niet.
Maar waar met Dansen met Janssen de media volstond met clusters links en rechts, is dat deze keer toch wel uitgebleven. Ook volgens het RIVM rapport valt de setting horeca niet erg op met 4%
hartaanval is ook wat anders dan een geplande hartoperatie, ook daarvoor geldt een korte IC periode maar die mensen moeten wel wachten wat hun kwaliteit van leven en ook overleven aantast, daar mag wel meer naar gekeken worden wat mij betreft.quote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.
Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Niet. Maar hoe check je dat? Hoe hou je dan toch de horeca open maar probeer je wel het virus buiten de deur te houden? Strenger checken op de qrquote:Op maandag 1 november 2021 09:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Horeca is een ruim begrip.
Waarom zou een exclusief restaurant dat meer dan 1,5 m ruimte tussen de tafels heeft moeten lijden onder maatregelen die besmettingen in een kroeg waar iedereen op elkaar geplakt zit te verminderen...
Dat is ook maar een keuzequote:Op maandag 1 november 2021 09:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De covidpatient krijgt voorrang omdat het acute zorg betreft, niet omdat het covidzorg betreft.
Ik snap de gedachtegang ergens ook wel. Ik vind het een nogal enge ontwikkeling dat je behandeling in het ziekenhuis afhangt van of je een volgens de meerderheid juiste keus gemaakt hebt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat wraak noemen lijkt me nogal wat overdreven. Nogmaals, ik ben niet per se voorstander, maar ik snap de gedachtegang wel dat wanneer je een dergelijke keuze maakt die indruist tegen wat we met z'n allen proberen te doen dat je daar ook de gevolgen van kunt gaan voelen.
Ik heb volgens mij ooit een post van Lenny gezien waarin hij een beetje de vorm van triage omschrijft, maar ik kan het mis hebben. Er wordt vooral gekeken naar hoeveel kans iemand nog heeft om ook weer van die IC af te komen. Is overigens niet per se gerelateerd aan een pandemie zoals nu maar in het algemeen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet, aangezien er ruimte in de ziekenhuizen is. Zolang er ruimte is is de keuze tussen de arts en de patiënt.
Ja, die ken ik. Maar dat is een individuele casus. Er wordt voor die persoon gekeken of een IC opname de beste keus is, ook gelet op de verdere gezondheid, kans op goed herstel en kans op overleven etc.quote:Op maandag 1 november 2021 09:22 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij ooit een post van Lenny gezien waarin hij een beetje de vorm van triage omschrijft. Er wordt vooral gekeken naar hoeveel kans iemand nog heeft om ook weer van die IC af te komen. Is overigens niet per se gerelateerd aan een pandemie zoals nu maar in het algemeen.
Belangrijker om te weten is dan natuurlijk of ze inmiddels voldoende kennis hebben om te kunnen bepalen hoeveel kans een IC coronapatiënt heeft op herstel t.o.v. iemand die een hartstilstand heeft.
Ook met een complexe botbreuk kom je niet op de IC, tenzij er nog wat zaken spelenquote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.
Oh is dat zo?quote:Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Geen antwoord op de vraag.quote:Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Ja, veiligheidsberaad is vandaag. Ik begreep dat de Jonge en Grapperhaus erbij gaan zitten vandaag, ben benieuwd.quote:Op maandag 1 november 2021 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
Vandaag is het overleg met de burgemeesters toch?
Betaalmuur. Heb je een archive.is link?quote:Op maandag 1 november 2021 09:21 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-uit-zicht-a4058751
Dan heb ik het verkeerd begrepen, my bad, ik dacht dat dit soort dingen ook in tijden van tekorten werden gedaan. Thanks voor de opheldering.quote:Op maandag 1 november 2021 09:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, die ken ik. Maar dat is een individuele casus. Er wordt voor die persoon gekeken of een IC opname de beste keus is, ook gelet op de verdere gezondheid, kans op goed herstel en kans op overleven etc.
Die overweging wordt altijd gemaakt.
Te belachelijk voor woorden dit! Waarom krijgen die niet-gevaccineerde coronawappies voorrang op hartpatiënten, waarom niet andersom?quote:Volgens de Nederlandse Vereniging voor Thoraxchirurgie (NVT) zijn er bijna vierduizend patiënten die geen behandeling hebben gekregen sinds de uitbraak van de coronapandemie. De Nederlandse Hartstichting trekt aan de bel. Als de toestroom van nieuwe coronapatiënten doorzet, is het onmogelijk de zorg te leveren "waarvan we in ons land vinden dat die noodzakelijk is", aldus de stichting.
Juist de hartchirurgie wordt getroffen door de volle ic's, omdat na elke hartchirurgische operatie zorg nodig is op een intensive care. "Daarmee 'concurreert' de hartchirurgie dus een-op-een met andere ic-behoeftige zorg, zoals de zorg voor coronapatiënten", zegt Jerry Braun, voorzitter van de NVT.
Door de toename van het aantal coronapatiënten op de ic's dreigt opnieuw uitstel van andere zorg. "Ons bereiken de eerste signalen dat behandelingen niet door kunnen gaan", zegt directeur Floris Italianer van de Hartstichting. "Dit gaat ten koste van de gezondheid van hart- en vaatpatiënten."
"Ook levert uitstel, of de angst voor uitstel, onrust op bij hart- en vaatpatiënten en bij hun naasten. De gevolgen kunnen desastreus zijn. Voor veel hart- en vaatziekten geldt: hoe eerder klachten worden opgespoord en behandeld, hoe beter de kwaliteit van leven."
Aantal coronapatiënten in het ziekenhuis (ic en non-ic)
'Toegankelijke zorg is verantwoordelijkheid van de samenleving'
Het aantal coronapatiënten op de ic's neemt sinds oktober weer toe. Er lagen zondag 902 coronapatiënten in het ziekenhuis in Nederland, waarvan 220 op een ic. Het opschalen van de ic-capaciteit vindt zowel de Nederlandse Zorgautoriteit als acht ic-afdelingshoofden onhaalbaar. De ziekenhuiszorg gaat gebukt onder een personeelstekort.
"Het zorgpersoneel werkt keihard om de zorg voor alle patiënten op peil te houden", zegt Italianer daarover. "Maar als er onvoldoende personeel en capaciteit is, mede vanwege het grote aantal coronabesmettingen, moeten er keuzes worden gemaakt. De Hartstichting vindt dat we als samenleving de gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben de reguliere zorg toegankelijk te houden."
De Hartstichting roept mensen op zich te laten vaccineren tegen COVID-19, zodat de zorg voor hart- en vaatpatiënten niet verder in gevaar komt.
Het gaat niet om of je volgens de meerderheid de juiste keus hebt gemaakt. Vaccins werken, punt. Dat je om wat voor reden de keuze maakt een vaccin niet te nemen (ik wil direct af zijn van de mensen die om medische redenen geen vaccin kunnen nemen, dus bij deze) prima, maar hoe je het ook wendt of keert stoor je wat mij betreft het bestrijden van de pandemie. En gelet op de ongevaccineerden die ik ken, en dat zijn er helaas nog al wat die toevallig allemaal een beetje hetzelfde type mens zijn, begrijp ik best dat er dan mensen zijn die wat makkelijker zijn gaan denken over dit ethisch complexe vraagstuk. Van mij hoeft het ook niet direct, voornamelijk omdat we het een keuze noemen en dan heb ik moeite met daar harde conclusies aan te hangen. Ik zou veel meer een voorstander van een plicht zijn.quote:Op maandag 1 november 2021 09:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap de gedachtegang ergens ook wel. Ik vind het een nogal enge ontwikkeling dat je behandeling in het ziekenhuis afhangt van of je een volgens de meerderheid juiste keus gemaakt hebt.
Als er echt geen andere opties meer zijn en dit is de enige manier om zoveel mogelijk levens te redden is het een scenario wat onwenselijk is maar niet anders kan. Maar ik heb niet het idee dat alle andere opties uitgeput zijn.
Zie mijn eerdere post.quote:Op maandag 1 november 2021 09:24 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ook met een complexe botbreuk kom je niet op de IC, tenzij er nog wat zaken spelen
Degene met de hartaanval zal hoogstwaarschijnlijk maar kort op de IC liggen, wat onderdeel van de afweging is.quote:Oh is dat zo?
Nu is degene met de hartaanval 65 alleenstaand en te dik
De covid patiënt 45 vader van 2 jonge kinderen en getrouwd... En nu?
Je beslist in beide situaties over wie wel en niet blijft leven. Ik denk zelfs dat niets doen en zeggen: "We nemen die groep patiënten niet op" zelfs zwaarder is. Dan overlijden er dus patiënten waarvan je denkt: Hier had ik iets aan kunnen doen.quote:Geen antwoord op de vraag.
Ik zal hem anders stellen. Hoe lang denk je dat artsen dit soort keuzes vol gaan houden. Je gaat namelijk beslissen over wie wel en wie niet blijft leven.
Je doet er erg makkelijk over maar ik garandeer je dat we veel artsen gaan verliezen op deze manier
Wat voor een type mens is dat dan?quote:Op maandag 1 november 2021 09:27 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat niet om of je volgens de meerderheid de juiste keus hebt gemaakt. Vaccins werken, punt. Dat je om wat voor reden de keuze maakt een vaccin niet te nemen (ik wil direct af zijn van de mensen die om medische redenen geen vaccin kunnen nemen, dus bij deze) prima, maar hoe je het ook wendt of keert stoor je wat mij betreft het bestrijden van de pandemie. En gelet op de ongevaccineerden die ik ken, en dat zijn er helaas nog al wat die toevallig allemaal een beetje hetzelfde type mens zijn, begrijp ik best dat er dan mensen zijn die wat makkelijker zijn gaan denken over dit ethisch complexe vraagstuk. Van mij hoeft het ook niet direct, voornamelijk omdat we het een keuze noemen en dan heb ik moeite met daar harde conclusies aan te hangen. Ik zou veel meer een voorstander van een plicht zijn.
Omdat mensen er nu eenmaal voor mogen kiezen zich niet te laten vaccineren en je daar geen gevolgen aan mag verbinden. Want dat is engquote:Op maandag 1 november 2021 09:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Te belachelijk voor woorden dit! Waarom krijgen die niet-gevaccineerde coronawappies voorrang op hartpatiënten, waarom niet andersom?
Is dat zo?quote:Op maandag 1 november 2021 09:27 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat niet om of je volgens de meerderheid de juiste keus hebt gemaakt. Vaccins werken, punt. Dat je om wat voor reden de keuze maakt een vaccin niet te nemen (ik wil direct af zijn van de mensen die om medische redenen geen vaccin kunnen nemen, dus bij deze) prima, maar hoe je het ook wendt of keert stoor je wat mij betreft het bestrijden van de pandemie. En gelet op de ongevaccineerden die ik ken, en dat zijn er helaas nog al wat die toevallig allemaal een beetje hetzelfde type mens zijn, begrijp ik best dat er dan mensen zijn die wat makkelijker zijn gaan denken over dit ethisch complexe vraagstuk. Van mij hoeft het ook niet direct, voornamelijk omdat we het een keuze noemen en dan heb ik moeite met daar harde conclusies aan te hangen. Ik zou veel meer een voorstander van een plicht zijn.
https://outline.com/dtbeuSquote:Op maandag 1 november 2021 09:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Betaalmuur. Heb je een archive.is link?
Dwars, moeite met autoriteit, graag in de aandacht.quote:Op maandag 1 november 2021 09:28 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat voor een type mens is dat dan?
Dat veilig 'voelen'is ook zoiets infantiels. Veilig zijn doet er niet toe, mensen moeten zich veilig 'voelen'. Als dat het criterium wordt ken ik er nog wel een paar.quote:Op maandag 1 november 2021 09:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20211101_66475305
Best gek dat volgens dit artikel consequent "iedereen" een uberstrenge naleving van de QR code wil want dat voelt zo lekker veilig, maar dat in werkelijkheid het draagvlak toch vooral gestalte krijgt als "mwah, controleren doen we niet echt".
Kun je ook zeggen wat je bedoelt in plaats van zomaar met wat grafiekjes strooien?quote:
Ik zou ook eerder voorstander van een plicht zijn dan van dat soort triage.quote:Op maandag 1 november 2021 09:27 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dit weekend weer 2x meegemaakt in de horeca dat men de schouders ophaalden over de QR code "ah joh ik geloof jullie wel.." Dan moet je straks ook niet janken dat je weer dicht moet was mijn 1e gedachte..quote:Op maandag 1 november 2021 09:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20211101_66475305
Best gek dat volgens dit artikel consequent "iedereen" een uberstrenge naleving van de QR code wil want dat voelt zo lekker veilig, maar dat in werkelijkheid het draagvlak toch vooral gestalte krijgt als "mwah, controleren doen we niet echt".
Ik vrees dat ik veel 'het is allemaal onzin'-mensen ken. Gewoon dwars zijn, interessant willen doen met een andere mening. Niet per se wappies, maar wel dicht daar tegenaan.quote:Op maandag 1 november 2021 09:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zou ook eerder voorstander van een plicht zijn dan van dat soort triage.
Persoonlijk ken ik een handjevol personen die niet gevaccineerd zijn. Één vanwege zwangerschap, één die van mening is dat hij gezond is en één die niet gelooft dat de overheid het juiste met ons voor heeft.
Wat voor type mens zijn dat? Veel quinoa, superfoods en ik maak mijn lijf gezond door yoga te doen types?
Wat vind je van de grafiekjes in relatie tot de stelling dat "( de ) vaccins werken, punt"?quote:Op maandag 1 november 2021 09:31 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Kun je ook zeggen wat je bedoelt in plaats van zomaar met wat grafiekjes strooien?
Oh, daarvoor verwijs ik je graag door naar een post van Lenny een paar topics geleden. Next.quote:Op maandag 1 november 2021 09:34 schreef Grems het volgende:
[..]
Wat vind je van de grafiekjes in relatie tot de stelling dat "( de ) vaccins werken, punt"?
Aha, en jij ligt nooit dwars? Vind autoriteit prima?quote:Op maandag 1 november 2021 09:30 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dwars, moeite met autoriteit, graag in de aandacht.
En ja, N=1.
Omdat ze net zo besmettelijk zijn. Een gevaccineerde kan andere mensen besmetten zonder dat hij het door heeft. Dus de oplossing lijkt mij Testen voor Toegangquote:Op maandag 1 november 2021 02:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom zou je een gevaccineerde laten testen?
Onderschat ook niet het aantal mensen dat simpelweg gelooft in de complot(ten). De overheid is de boosdoener, maar ondertussen wel iedere maand je uitkering ontvangen van diezelfde overheid. Want ja, gratis geld he! (nu chargeer ik, maar jullie snappen mijn strekking, zeker als je Filemon en de Complotten hebt gezien).quote:Op maandag 1 november 2021 09:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik veel 'het is allemaal onzin'-mensen ken. Gewoon dwars zijn, interessant willen doen met een andere mening. Niet per se wappies, maar wel dicht daar tegenaan.
Ik zit vaak bij edelstenen beursen/online, ik heb intresse in de geologie. Maar veel mensen hebben het idee dat die edelstenen kunnen helpen bij dingen, van die spirituele types.. Die zijn ook vaak duidelijk tegen de covid vaccinatie, soms ook tegen vaccineren in het algemeen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zou ook eerder voorstander van een plicht zijn dan van dat soort triage.
Persoonlijk ken ik een handjevol personen die niet gevaccineerd zijn. Één vanwege zwangerschap, één die van mening is dat hij gezond is en één die niet gelooft dat de overheid het juiste met ons voor heeft.
Wat voor type mens zijn dat? Veel quinoa, superfoods en ik maak mijn lijf gezond door yoga te doen types?
Zeker niet, maar het is bij mij geen way of life.quote:Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Aha, en jij ligt nooit dwars? Vind autoriteit prima?
Wel een creatieve manier van uitgeluld zijn, hulde daarvoor!quote:Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Oh, daarvoor verwijs ik je graag door naar een post van Lenny een paar topics geleden. Next.
Conclusie... Als iedereen zich nou eens zou laten vaccineren en aan andere maatregelen zou houden dan is de kans dat we mensen opzadelen met het nemen van dit soort beslissingen een stuk kleinerquote:Op maandag 1 november 2021 09:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere post.
[..]
Degene met de hartaanval zal hoogstwaarschijnlijk maar kort op de IC liggen, wat onderdeel van de afweging is.
[..]
Je beslist in beide situaties over wie wel en niet blijft leven. Ik denk zelfs dat niets doen en zeggen: "We nemen die groep patiënten niet op" zelfs zwaarder is. Dan overlijden er dus patiënten waarvan je denkt: Hier had ik iets aan kunnen doen.
Ik doe er juist niet makkelijk over. Het is geen eenvoudige afweging, dat begrijp ik ook wel.
En zo heb je ook genoeg mensen die simpelweg alles geloven van de overheid. Ondanks alle leugens van Rutte weigeren ze zelfstandig na te denken. De bevolking lijkt haast divers.quote:Op maandag 1 november 2021 09:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Onderschat ook niet het aantal mensen dat simpelweg gelooft in de complot(ten). De overheid is de boosdoener, maar ondertussen wel iedere maand je uitkering ontvangen van diezelfde overheid. Want ja, gratis geld he! (nu chargeer ik, maar jullie snappen mijn strekking, zeker als je Filemon en de Complotten hebt gezien).
Graag gedaan!quote:Op maandag 1 november 2021 09:37 schreef Grems het volgende:
[..]
Wel een creatieve manier van uitgeluld zijn, hulde daarvoor!
quote:Op maandag 1 november 2021 09:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Betaalmuur. Heb je een archive.is link?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |