Ik citeer slechts.quote:
Het is momenteel echt een bende. Het is eigenlijk wachten tot er 'echt wat gebeurt'quote:Op maandag 1 november 2021 09:04 schreef Simmertje het volgende:
Af en toe schiet mij ook te binnen dat we nog steeds geen nieuwe regering hebben![]()
Lekker man, in zo'n grote crisis als dit.
Bovendien hebben de Duitsers veel minder vrijheid.quote:Op maandag 1 november 2021 09:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Cliché, maar het gras lijkt altijd groener bij de buren. Duitsland is wel vaker het beloofde land geweest waar het achteraf toch allemaal niet zo goed bleek te gaan.
Een directeur van een bedrijf waar ik vroeger werkte is tijdens het skiën helemaal verkeerd terecht gekomen en had breuken in zijn benen op meer dan 40 plekken. Die is in coma gebracht om dat te zetten en te laten herstellen. Vandaar 'complexe' breuken wat @Momo zei. Het zal niet vaak voorkomen.quote:
Grappig want kiezen wie zorg krijgt wordt in feite al de gehele corona periode gedaan. En er wordt steeds voor gekozen om andere zorg af te schalenquote:Op maandag 1 november 2021 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel zaken die een grote druk leggen op de zorg. Maar aan een selectie als dat moet je nooit beginnen.
Laten we hopen dat ze niet meer op de IC moeten gaan kiezen wie ze opnemen omdat er geen ruimte meer is.
Ik reageer op posts in dit topic hè. Er wordt regelmatig gezegd dat er maar een maximum voor ongevaccineerden moet komen want 'dan hadden ze zich maar moeten laten vaccineren'. Ik heb moeite dat op een andere manier te interpreteren dan: Je moet nu maar gewoon boeten voor je foute keuze.quote:Op maandag 1 november 2021 09:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nou ja dat laatste is een grote en wat mij betreft vrij belachelijke aanname.
Het eerste voorbeeld ging mij meer als het algemeen in de zorg, niet perse voor de IC.quote:Op maandag 1 november 2021 09:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een directeur van een bedrijf waar ik vroeger werkte is tijdens het skiën helemaal verkeerd terecht gekomen en had breuken in zijn benen op meer dan 40 plekken. Die is in coma gebracht om dat te zetten en te laten herstellen. Vandaar 'complexe' breuken wat @:Momo zei. Het zal niet vaak voorkomen.
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.quote:Op maandag 1 november 2021 09:09 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Iemand met een botbreuk komt niet op de IC.
Maar iemand met een hartaanval vs covid? Hoe ga je dan kiezen?
Wat denk je dat dat doet met de arts die die keuze moet maken?
quote:Minder seks, maar meer seksueel geweld tegen jongeren tijdens avondklok
Tijdens de avondklokperiode van begin dit jaar hadden jongeren (16-24 jaar) minder seks, maar kregen ze vaker met seksueel geweld te maken. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers en SOA Aids Nederland. Tijdens de avondklokperiode kreeg 8 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen met seksueel geweld te maken. In de zomer, toen de avondklok voorbij was, was dat 5 procent en 1 procent.
Volgens directeur Coenen van Rutgers is het verschil verklaarbaar. Een belangrijk deel van het seksueel geweld vindt plaats bij bekenden, een date of een vriendje. Door de avondklok moesten jongeren daar vaker overnachten, ook als ze dat eigenlijk niet wilden, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.
In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van de coronabestrijding op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's). Jongeren die zich wilden laten testen, deden dat in de onderzochte periode vaak niet. "Voor 1 op de 5 geldt dat ze niet terechtkonden bij de zorg waar ze terecht wilden komen, omdat GGD's zo druk waren met coronabestrijding dat een deel van de soapoli's minder vaak open was. Dat zie je ook terug in deze cijfers", zei Coenen.
Maar dit soort triage vindt nu toch ook al plaats?quote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Dat wraak noemen lijkt me nogal wat overdreven. Nogmaals, ik ben niet per se voorstander, maar ik snap de gedachtegang wel dat wanneer je een dergelijke keuze maakt die indruist tegen wat we met z'n allen proberen te doen dat je daar ook de gevolgen van kunt gaan voelen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik reageer op posts in dit topic hè. Er wordt regelmatig gezegd dat er maar een maximum voor ongevaccineerden moet komen want 'dan hadden ze zich maar moeten laten vaccineren'. Ik heb moeite dat op een andere manier te interpreteren dan: Je moet nu maar gewoon boeten voor je foute keuze.
De covidpatient krijgt voorrang omdat het acute zorg betreft, niet omdat het covidzorg betreft.quote:Op maandag 1 november 2021 09:12 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Grappig want kiezen wie zorg krijgt wordt in feite al de gehele corona periode gedaan. En er wordt steeds voor gekozen om andere zorg af te schalen
Tijd om vaccinatieweigeraars gewoon thuis uit te laten zieken
Voor zover ik weet niet, aangezien er ruimte in de ziekenhuizen is. Zolang er ruimte is is de keuze tussen de arts en de patiënt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:16 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Maar dit soort triage vindt nu toch ook al plaats?
Eens. Is lastig als je maar in 3 regios sowieso genoeg info hebt om de bron te onderzoeken. Allemaal los van de gebrekkige qr checkquote:Op maandag 1 november 2021 09:02 schreef _serial_ het volgende:
[..]
BCO werkt natuurlijk al sinds het begin van de crisis gewoon niet.
Maar waar met Dansen met Janssen de media volstond met clusters links en rechts, is dat deze keer toch wel uitgebleven. Ook volgens het RIVM rapport valt de setting horeca niet erg op met 4%
hartaanval is ook wat anders dan een geplande hartoperatie, ook daarvoor geldt een korte IC periode maar die mensen moeten wel wachten wat hun kwaliteit van leven en ook overleven aantast, daar mag wel meer naar gekeken worden wat mij betreft.quote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.
Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Niet. Maar hoe check je dat? Hoe hou je dan toch de horeca open maar probeer je wel het virus buiten de deur te houden? Strenger checken op de qrquote:Op maandag 1 november 2021 09:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Horeca is een ruim begrip.
Waarom zou een exclusief restaurant dat meer dan 1,5 m ruimte tussen de tafels heeft moeten lijden onder maatregelen die besmettingen in een kroeg waar iedereen op elkaar geplakt zit te verminderen...
Dat is ook maar een keuzequote:Op maandag 1 november 2021 09:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De covidpatient krijgt voorrang omdat het acute zorg betreft, niet omdat het covidzorg betreft.
Ik snap de gedachtegang ergens ook wel. Ik vind het een nogal enge ontwikkeling dat je behandeling in het ziekenhuis afhangt van of je een volgens de meerderheid juiste keus gemaakt hebt.quote:Op maandag 1 november 2021 09:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat wraak noemen lijkt me nogal wat overdreven. Nogmaals, ik ben niet per se voorstander, maar ik snap de gedachtegang wel dat wanneer je een dergelijke keuze maakt die indruist tegen wat we met z'n allen proberen te doen dat je daar ook de gevolgen van kunt gaan voelen.
Ik heb volgens mij ooit een post van Lenny gezien waarin hij een beetje de vorm van triage omschrijft, maar ik kan het mis hebben. Er wordt vooral gekeken naar hoeveel kans iemand nog heeft om ook weer van die IC af te komen. Is overigens niet per se gerelateerd aan een pandemie zoals nu maar in het algemeen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:18 schreef chratnox het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet, aangezien er ruimte in de ziekenhuizen is. Zolang er ruimte is is de keuze tussen de arts en de patiënt.
Ja, die ken ik. Maar dat is een individuele casus. Er wordt voor die persoon gekeken of een IC opname de beste keus is, ook gelet op de verdere gezondheid, kans op goed herstel en kans op overleven etc.quote:Op maandag 1 november 2021 09:22 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij ooit een post van Lenny gezien waarin hij een beetje de vorm van triage omschrijft. Er wordt vooral gekeken naar hoeveel kans iemand nog heeft om ook weer van die IC af te komen. Is overigens niet per se gerelateerd aan een pandemie zoals nu maar in het algemeen.
Belangrijker om te weten is dan natuurlijk of ze inmiddels voldoende kennis hebben om te kunnen bepalen hoeveel kans een IC coronapatiënt heeft op herstel t.o.v. iemand die een hartstilstand heeft.
Ook met een complexe botbreuk kom je niet op de IC, tenzij er nog wat zaken spelenquote:Op maandag 1 november 2021 09:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Iemand met een complexe botbreuk kan gewoon op de IC terecht komen, vandaar dat ik ook complexe botbreuk zei.
Oh is dat zo?quote:Hartaanval VS covid dan heeft de patiënt met de hartaanval een betere kans, dus dat lijkt me dan de keus.
Geen antwoord op de vraag.quote:Wat dat met de arts doet? Ik verwacht dat diegene het er moeilijk mee heeft, maar dat diegene de keus op basis van objectieve wegingen kan maken.
Ja, veiligheidsberaad is vandaag. Ik begreep dat de Jonge en Grapperhaus erbij gaan zitten vandaag, ben benieuwd.quote:Op maandag 1 november 2021 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
Vandaag is het overleg met de burgemeesters toch?
Betaalmuur. Heb je een archive.is link?quote:Op maandag 1 november 2021 09:21 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-uit-zicht-a4058751
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |