Inmiddels ook weer bijna ZES JAAR GELEDEN dat ik mijn kop hier nog eens heb laten zien, maar ik heb mezelf dit weekend eindelijk onderworpen aan de voorbije afleveringen van K2 zoekt K3 en ik kom dus even onheil schoppen.
Allereerst: zeer jammer dat we na zes jaar afscheid moeten nemen van Karweitje, uiteraard, maar gelukkig komt er een ander Kindje voor in de plaats.
Oké, eerste opmerking. "Niet normaal" is een schijtnummer, maar opvallend dat het
net zoals zes jaar geleden weer door de niet-witte kandidaat wordt gezongen. Niet verbazend dat Chanel met deze prestatie naar huis werd gestuurd.
Uiteraard kiezen de kandidaten hun eigen nummers niet. Nee, Justine werd deze week voor god-weet-welke reden "Geloof in jezelf" toebedeeld, terwijl er uit de musical Alice in Wonderland voor de rest niks werd gezongen (behalve "Filmster", het groepsnummer van deze aflevering en overigens het beste nummer uit die musical. Toevallig was openingsnummer van de eerste liveshow "Niet-verjaardagsfeest" met een nieuwe tekst, ook uit dezelfde musical.)
Waarom laat je dat kind dan niet "Alice in Wonderland" zingen? Ik vermoed niet dat ze dit nummertje opsparen voor een volgende aflevering; "De 3 Biggetjes" en "Toveren" mochten hier wel gewoon de revue passeren. Nee, geef ze maar een moeilijk nummer waar niemand iets mee heeft. Eh, vind ik vreemd. Lief meisje wel, die Justine.
Kato mocht in de tweede show ook een flauw doorslagje brengen van deze
memorabele prestatie van Demi uit 2015. Goed, ik laat hierbij mijn liefde voor Demi even terug opflakkeren: dit was in 2015 het beste optreden van de héle zoektocht. Helaas werd Kato gedwongen om het hele nummer traag en breekbaar te zingen in plaats van los te mogen breken in het uptempo-stukje. En dat terwijl Diede in dezelfde uitzending wél een nummer mocht brengen met die exacte structuur. Ook dat vind ik gek!
Net als bij Demi destijds worden hier vraagtekens geponeerd bij het idee of een stoere rockchick bij K3 past, alsof niemand ooit Karen Damen (topwijf) heeft gezien? Ik ben fan van Kato. Tijdens de bootcamp kwam er een stukje van haar acteerwerk in beeld waar haar chemie met Hanne echt van het scherm spatte. Acteren is maar een fractie van wat K3 doet, maar ik was er wel door gecharmeerd. Kato heeft een ontzettende naturel, maar dat wordt misschien niet in dank afgenomen. Ik verwacht een keigoed optreden te zien, waarop de jury dan "jij hebt K3 niet nodig!" zegt, of zoiets.
Wat ik over Manou vind, weet ik zelf nog niet. Tijdens
haar stukje "Waterval" in de bootcamp vond ik haar timbre ontzettend aangenaam om naar te luisteren, terwijl héél veel andere kandidaten moeite hadden met het register.
Er wordt naar mijn gevoel te weinig met dat register gedaan voor de mannelijke kandidaten - maar wat er wél gedaan wordt is hen nummers geven waar de teksten heel awkward voor moeten worden aangepast. De aangepaste tekst voor "Smoorverliefd" die Remi in live-show 1 bracht was om van te huilen, vooral omdat ik het nummer zelf niet zo goed kende, en dus niet wist hoeveel tekst er aangepast was. Als je zoveel moeite moet doen om ervoor te zorgen dat deze interpretatie niet seksistisch overkomt, ja, jongens, euh, zing dan een ander nummer. Misschien een leuk liedje dat mensen kennen, 't is maar een idee.
Nee, ik snap ook wel dat je wil laten zien: kijk, de tekst is gemakkelijk aangepast voor een jongen, het kàn! Het aangepaste rijmpje "op zoek ga / Luca" in "Waar zijn die engeltjes" vond ik oprecht nog best schattig. "Waar is mijn schattie" in plaats van "wie helpt me in mijn bikini", dat werkt totaal niet. Maar je moet 't maar eens proberen. Dat Luca over jongens kan blijven zingen in plaats van de compulsory heterosexuality die Remi blijkbaar werd opgelegd, dat mag voor mij wel. Voor Remi wordt er ook telkens een hele act uit de kast gehaald (blijkbaar het enige wat uit de kast mag komen) die ontzettend afleidt van de vraag: is dit K3? Het is allemaal inderdaad heel erg musical, maar daar kan Studio 100 ook zeker wat mee.
En wat rijmt er op Remi? Amy! Mocht het nog niet duidelijk zijn geweest dat Kato het korte strootje werd toebedeeld: Amy kreeg hier de volle get-up... uhhh, ja, jongens, alsof er geen drie van die biggenpakjes waren? Bovendien mocht ze ook één van de meest catchy liedjes uit het K3-repertoire zingen. "De 3 Biggetjes" is zo catchy dat je tegen eender welke willekeurige millennial nog maar de titel kan zeggen en hen daardoor drie weken lang opzadelt met een oorwurm van jewelste.
Celester doet echt helemaal niks met me. En de Nederlandse klanken storen me bij haar véél meer dan bij anderen. Of nu ja, het Brabantse van Diede moet ook wel écht opgepoetst worden als ze erbij wil horen. Maar goed: Celester gaat 'op soek naar een fers in een poek'. Het staat me bij dat Kramikkeltje daar bij de vorige zoektocht op attent werd gemaakt, maar misschien vergis ik me. Hoe dan ook oogt het me allemaal een tikkeltje levensloos. Julia heeft wat dat betreft meer pit. Je voelt dat zij een karakter heeft. De vergelijking met Kartonnetje is al meermaals gemaakt, qua uiterlijk, qua presence. Het zou wel werken. Ze kreeg bij de audities een gouden ticket, werd tijdens de bootcamp als laatste meegenomen en kreeg ook in de eerste liveshow wéér een gouden ticket (omdat haar "Parels" daadwerkelijk behoorlijk rampzalig was) - qua verhaaltje heeft ze de aandacht wel op zich. En ja, qua outfit kreeg ze deze aflevering zeker ook de aandacht op zich.
Gekke line-up qua kandidaten, dus. Benieuwd wat er nog te wachten staat. Tot hiertoe is er nog bedroevend weinig in groep gezongen, terwijl het er toch juist om zou moeten gaan of de stemmen een beetje bij elkaar passen? Maar goed, het blijft K3, dat doet er in se eigenlijk geen fuck toe.