abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201821066
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is in mijn hoofd gewoon een probleem met iets teveel variabelen om te doorgronden, ik denk dat de gemiddelde user hier de zaken gewoon wat beter op een rijtje heeft. Ik ben altijd al iemand geweest die langzaam is in dingen begrijpen.
Vandaar dat je onderzoeker bent geworden, alle tijd om te onderzoeken (grapje)
pi_201821093
quote:

[..]
Het is in mijn hoofd gewoon een probleem met iets teveel variabelen om te doorgronden, ik denk dat de gemiddelde user hier de zaken gewoon wat beter op een rijtje heeft. Ik ben altijd al iemand geweest die langzaam is in dingen begrijpen.
Of mensen doen ook maar wat, denk ik vaak.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:46:25 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201821291
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vandaar dat je onderzoeker bent geworden, alle tijd om te onderzoeken (grapje)
Inderdaad :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201821480
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:33 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Jup. We zijn zo geconditioneerd. Een huis kopen is volstrekt normaal (niet doen is abnormaal) en een contract aangaan voor 30 jaar a 1.500 per maand is de norm. Best een beetje gek, over een fiets kopen denken we langer na (krijg je tegenwoordig ook meer de tijd voor).

Ik vind jouw vraag wel interessant, maar ook daar kijk je (naar het lijkt) alleen naar de hoogte van de rente en daar laat je het bij. Geen berekening, geen informatie over de hypotheekvorm (essentieel), alleen gevoel. We doen 't allemaal.
pi_201821597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:33 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Ook dat maar weten ook dat je een keer een compromis moet sluiten en een dak boven je hoofd nodig hebt.
Ik heb er zelf ook lang over gedaan omdat ik specifieke eisen had (locatie en afmetingen woonkamer).
Maar soms moet je doorpakken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201822006
quote:

[..]
Of heb jij je zaken best goed op een rijtje maar durf je de stap niet te wagen?

Het blijft altijd spannend en variabelen zullen er ook altijd zijn maar veel is wel in te calculeren of af te dekken.
Maar je moet wel willen. Of niet dat is ook een keuze. :)

En al helemaal niet naar een ander kijken want het gras is toch altijd groener. ;)
pi_201822357
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 19:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Jup. We zijn zo geconditioneerd. Een huis kopen is volstrekt normaal (niet doen is abnormaal) en een contract aangaan voor 30 jaar a 1.500 per maand is de norm. Best een beetje gek, over een fiets kopen denken we langer na (krijg je tegenwoordig ook meer de tijd voor).

Ik vind jouw vraag wel interessant, maar ook daar kijk je (naar het lijkt) alleen naar de hoogte van de rente en daar laat je het bij. Geen berekening, geen informatie over de hypotheekvorm (essentieel), alleen gevoel. We doen 't allemaal.
Een fiets heb je niet perse nodig. Een woning meestal wel. Een keuze om dan een maandelijks goedkopere woning te hebben of met meer vermogensbehoud is dan een eenvoudige keuze
pi_201824596
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Een fiets heb je niet perse nodig. Een woning meestal wel. Een keuze om dan een maandelijks goedkopere woning te hebben of met meer vermogensbehoud is dan een eenvoudige keuze
Het is abnormaal dat je tegenwoordig één bezichtiging krijgt en dan een bod moet doen. Wordt het geaccepteerd en trek je je bod niet in. Heb je de woning gekocht zoals toen dat (half)uurtje gezien.

Hopelijk heb je de meeste gebreken gezien terwijl je de meeste kastjes niet eens mag opentrekken....
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:53:17 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201825377
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 22:18 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Het is abnormaal dat je tegenwoordig één bezichtiging krijgt en dan een bod moet doen. Wordt het geaccepteerd en trek je je bod niet in. Heb je de woning gekocht zoals toen dat (half)uurtje gezien.

Hopelijk heb je de meeste gebreken gezien terwijl je de meeste kastjes niet eens mag opentrekken....
Dus goed voorbereiden. In dat half uurtje je niet laten afleiden door de makelaar. Kranen open draaien, kijken of de afvoeren goed aflopen, kijken naar wat er mís is in plaats van je vergapen aan die keuken of of of. Dat is gewoon nu hoe de realiteit is. Dat was vroeger wellicht abnormaal, nu is het normaal. Dus of je gaat er in mee of je vist achter het net / doet niet mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 20 oktober 2021 @ 11:33:20 #110
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201829514
Gek genoeg bouw je ook ervaring op met bezichtigingen te doen, zoals CoolGuy zegt. De directe pijnpuntjes pak je er dan wel uit. Je mag trouwens, als je bod het hoogste is en de woning 'gegund' ook gewoon een afspraak maken om nog rustig te kijken hoor ... tot 3 dng na koopcontract kan je er dan ook nog eens gewoon onderuit.

Maar ik ben ook wezen kijken bij huizen waar de hoofdprijs voor gevraagd werd, en zelfs een 'bouwtechnische keuring' was al waar dan weer niet het rietstuck plafond in stond, of dat je over de hele breedte! van de zolder naar buiten keek op vloer hoogte. Leidingwerk wat niet conform bouwbesluit was etc... Daar hebben mensen die het niet zelf goed onderzocht hebben echt een hele flinke berg problemen gekocht.
Dum de dum
pi_201829616
En een aankoopmakelaar met wat bouwtechnisch inzicht meenemen naar de bezichtiging helpt ook
pi_201829629
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:33 schreef Fe2O3 het volgende:
Gek genoeg bouw je ook ervaring op met bezichtigingen te doen, zoals CoolGuy zegt. De directe pijnpuntjes pak je er dan wel uit. Je mag trouwens, als je bod het hoogste is en de woning 'gegund' ook gewoon een afspraak maken om nog rustig te kijken hoor ... tot 3 dng na koopcontract kan je er dan ook nog eens gewoon onderuit.

Maar ik ben ook wezen kijken bij huizen waar de hoofdprijs voor gevraagd werd, en zelfs een 'bouwtechnische keuring' was al waar dan weer niet het rietstuck plafond in stond, of dat je over de hele breedte! van de zolder naar buiten keek op vloer hoogte. Leidingwerk wat niet conform bouwbesluit was etc... Daar hebben mensen die het niet zelf goed onderzocht hebben echt een hele flinke berg problemen gekocht.
Zeker, een bouwkundige keuring doet eigenlijk niet meer dan wat jij als koper al zou moeten doen. Je moet geluk hebben als er een is die verder kijkt.

Ik heb dat gehad bij een woning, opknapper maar zag er prima uit. Had zo een keurmeester die iets verder kijkt. Die man nog steeds dankbaar. Sindsdien zag ik diezelfde fouten zelf ook.
pi_201832419
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zeker, een bouwkundige keuring doet eigenlijk niet meer dan wat jij als koper al zou moeten doen. Je moet geluk hebben als er een is die verder kijkt.

Ik heb dat gehad bij een woning, opknapper maar zag er prima uit. Had zo een keurmeester die iets verder kijkt. Die man nog steeds dankbaar. Sindsdien zag ik diezelfde fouten zelf ook.
Nou, ik hing toch zelf niet uit een raam om de dakkapel van boven te bezichtigen ;)

Ik kocht ons huis overigens zonder het bezichtigd te hebben :P Het was dat, of het huis niet krijgen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_201833062
Ik had voor mijn werk soms een thermische camera tot beschikking en ben met meerdere mensen mee gegaan om te kijken naar woningen.
Wat je dan soms ook ziet is ook schrikbarend. Kieren, slechte dakkapellen, slecht geïsoleerde muren en daken etc. Dat je een balkon hebt op de bovenetage en de balkondeur open moet kunnen. De kortste weg was blijkbaar het verwijderen van dakisolatie. Gevolg: enorme koudebrug en condensatiesporen in de woonkamer.

Maar het hoogtepunt (of dieptepunt) een zakelijk pand uit begin 2000 waarvan de bouwer zei dat het geïsoleerd was maar ik vreemde dingen zag met de thermische camera. Veel groter verlies dan wat je zou mogen verwachten, hele hoeken van het pand die extreem afkoelden.
Steekproef uitgevoerd en het hele pand bleek helemaal niet geïsoleerd. Bouwbedrijf dacht even wat te besparen waarschijnlijk. Ze zijnop de vingers getikt en heeft alsnog alles moeten isoleren en boete moeten betalen voor hogere stookkosten.
pi_201835214
Naar aanleiding van het opmerkelijke foto's van Funda-topic, de oplossing bedacht voor heel huizenzoekend Fok.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 09:09 schreef Fietsertje70 het volgende:
Iemand nog ambities om een hotel te beginnen?

[ afbeelding ]

en ik kan eigenlijk elke foto van funda plaatsen, wat een puinbak
Gewoon ieder een ton lappen en éen groot fok-huis van maken. Inclusief bar voor de SC's.
Moet zelfs voor @Bosbeetle op te brengen zijn.

En de rest van fok kan de voortgang in K&W volgen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 20 oktober 2021 @ 19:30:40 #116
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_201835380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Naar aanleiding van het opmerkelijke foto's van Funda-topic, de oplossing bedacht voor heel huizenzoekend Fok.
[..]
Gewoon ieder een ton lappen en éen groot fok-huis van maken. Inclusief bar voor de SC's.
Moet zelfs voor @:bosbeetle op te brengen zijn.

Ik zou het format aan John de Mol verkopen, help mijn man is klusser in het kwadraat
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 12:55:49 #117
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201845198
quote:
[..]

Nog niet maar als je twee jaar hebt.... ;)
  donderdag 21 oktober 2021 @ 13:29:10 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201845582
quote:
[..]

Toevallig had ik daar een tijdje terug een perfect huis voor gepost, in het Fundatopic.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201845637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 16:24 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet niet wat de precieze percentages zijn op dit moment, maar ik heb in 2015 gekozen voor 10 jaar vast en wat ik aan rentelasten bespaar t.o.v. een 30-jarige hypotheek, te gebruiken als extra aflossing. Reken maar eens voor jezelf uit, dat scheelt best veel. Na tien jaar heb je dan al snel 50k extra afgelost die je anders aan rente kwijt was geweest.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 13:46:53 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201845792
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 13:33 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Weet niet wat de precieze percentages zijn op dit moment, maar ik heb in 2015 gekozen voor 10 jaar vast en wat ik aan rentelasten bespaar t.o.v. een 30-jarige hypotheek, te gebruiken als extra aflossing. Reken maar eens voor jezelf uit, dat scheelt best veel. Na tien jaar heb je dan al snel 50k extra afgelost die je anders aan rente kwijt was geweest.
Met 2015 rente wel.

Met een langdurig gemiddelde van 5% zou ik nu zeker geen 10 jaar vastzetten, maar minstens 20.
Al even los van het feit dat de verschillen tussen 10, 20 en 30 jaar vast nu te verwaarlozen zijn, die "lagere maandlasten" stellen nu niets voor, wat het oplevert als je het als extra aflossing gebruikt ook niet.

NHG rente bij NN is voor 10 jaar vast 0,92% voor 30 jaar vast is het 1,48%

Die 10 jaar vast komt dan bij 300K uit op ¤ 954 bruto per maand (905 netto)
Die 30 jaar vast is bruto ¤ 1.032 per maand, en netto ¤ 924

Ik weet niet wat je denkt dat die ¤ 19 per maand je na 10 jaar aan lagere restschuld oplevert, maar dat gaat niet heel veel schelen.
Als de rente dan boven de 2% is ga je voor de rest van de looptijd nat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201846745
Ik zit helaas niet onder die nhg grens, maar het verschil tussen 20 en 30 jaar vast is gek genoeg verwaarloosbaar. Met 10 jaar vast weer niet, dat scheelt echt wel, maar dan heb je als eventueel risico dat na die 10 jaar de rente misschien wel veel hoger is.

Vind het heel lastig iig
pi_201848352
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:27 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Ik zit helaas niet onder die nhg grens, maar het verschil tussen 20 en 30 jaar vast is gek genoeg verwaarloosbaar. Met 10 jaar vast weer niet, dat scheelt echt wel, maar dan heb je als eventueel risico dat na die 10 jaar de rente misschien wel veel hoger is.

Vind het heel lastig iig
Het ligt ook aan je verwachting. Hoe lang je daar denkt te blijven wonen bijvoorbeeld.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 17:52:20 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201848449
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:42 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Het ligt ook aan je verwachting. Hoe lang je daar denkt te blijven wonen bijvoorbeeld.
Ook als je er niet wilt blijven wonen zul je de hypotheek die je nu afsluit wel in de 30 jaar na afsluiten moeten aflossen, dus tenzij je na die 10 jaar wilt gaan huren zit je wel met een restschuld die in het restant van de looptijd moet worden afgelost.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201848579
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 17:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook als je er niet wilt blijven wonen zul je de hypotheek die je nu afsluit wel in de 30 jaar na afsluiten moeten aflossen, dus tenzij je na die 10 jaar wilt gaan huren zit je wel met een restschuld die in het restant van de looptijd moet worden afgelost.
Alleen als je rente aftrek wil behouden. Het is dus niet verplicht.
pi_201848679
quote:

[..]
Dit geldt ook niet als je na 10 jaar een andere woning koopt en de lopende hypotheek aflost met een nieuwe. Dan heb je toch 10 jaar lang een korting gehad.

Het blijft altijd een relatieve gok natuurlijk maar soms weet je vooraf al wel dat je niet je hele leven gaat slijten in dat (voorbeeld) startersappartement. In zo'n geval zou ik persoonlijk best een 10 jaars looptijd aandurven om de maandlasten te drukken :s)
pi_201848793
quote:

[..]
Ik ben nu 30. Aflossen in 30 jaar lijkt me wel zo prettig.
Mocht ik nog een extra hypotheek nemen dan wil ik geen tophypotheek die tot ver na mijn pensioen door loopt.
pi_201850209
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:15 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dit geldt ook niet als je na 10 jaar een andere woning koopt en de lopende hypotheek aflost met een nieuwe. Dan heb je toch 10 jaar lang een korting gehad.

Het blijft altijd een relatieve gok natuurlijk maar soms weet je vooraf al wel dat je niet je hele leven gaat slijten in dat (voorbeeld) startersappartement. In zo'n geval zou ik persoonlijk best een 10 jaars looptijd aandurven om de maandlasten te drukken :s)
Of je zoekt er een die je ongewijzigd me mag nemen naar een volgende woning.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:21:22 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201850785
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:15 schreef Catatafishh het volgende:

[..]

Dan zul je toch een bedrag gelijk aan de restschuld van de hypotheek na 10 jaar in de resterende 20 jaar moeten aflossen.
Dus zeker als je aflost zul je rekening moeten houden met het feit dat dat deel in de komende 30 jaar moet worden afgelost, ook als je over 10 jaar een ander huis koopt en een nieuwe hypotheek afsluit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:22:46 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201850817
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 18:07 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Alleen als je rente aftrek wil behouden. Het is dus niet verplicht.
Klopt, maar meer dan 50% aflossingsvrij gaat als starter zeker niet lukken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 oktober 2021 @ 23:15:46 #130
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201854371
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 20:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan zul je toch een bedrag gelijk aan de restschuld van de hypotheek na 10 jaar in de resterende 20 jaar moeten aflossen.
Dus zeker als je aflost zul je rekening moeten houden met het feit dat dat deel in de komende 30 jaar moet worden afgelost, ook als je over 10 jaar een ander huis koopt en een nieuwe hypotheek afsluit.
Aflossen is wel iets optioneler, je mag na 30 jaar nog een schuld hebben staan, zolang je die maar kan herfinancieren. Probleem is wel dat dat lastiger is met een pensioentje.

Verder is de vraag waarom je zou willen aflossen, zolang je maar die seniorenflat, of een andere soort laatste woning, kan betalen als de tijd daar is hoeft dat geen enkel probleem te zijn als er nog wat restschuld in blijft zitten. Dat vermogen wat je opbouwt gaat uiteindelijk toch naar je kinderen als je die hebt.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:05:33 #131
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201854841
Koopcontract getekend, offerte weg naar de bank .. taxatie nog niet klaar :(

Offerte is nu op de gok, lager dan ons bod. Kunnen het wel hebben met eigen geld, maar zie liever een bank of vloer ervan ipv stukje hypotheek zelf betalen :D

Hypotheek bedrag kan nog wel aangepast, rente 1.29 voor 20 jaar. Morgen gaat dat naar verwachting (best) omhoog zei de adviseur.
Dum de dum
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 01:27:17 #132
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201855324
Ik wil een bod doen op een appartement in het oosten des lands, 78m², 2 slaapkamers, ¤100 VvE kosten, vraagprijs 179K.
Vanochtend bezichtiging gehad en het ziet er erg netjes uit. Het gaat per inschrijving, en er is veel belangstelling.

Wat zou een redelijk bod zijn om een goede kans te maken om bovenaan te komen?

Ik heb zelf wel een bedrag in mijn hoofd maar ben even benieuwd hoe anderen het inschatten.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 05:42:58 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201855868
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 01:27 schreef Sym0n het volgende:
Ik wil een bod doen op een appartement in het oosten des lands, 78m², 2 slaapkamers, ¤100 VvE kosten, vraagprijs 179K.
Vanochtend bezichtiging gehad en het ziet er erg netjes uit. Het gaat per inschrijving, en er is veel belangstelling.

Wat zou een redelijk bod zijn om een goede kans te maken om bovenaan te komen?

Ik heb zelf wel een bedrag in mijn hoofd maar ben even benieuwd hoe anderen het inschatten.
Ik kan de inschatting niet maken; ik ken de lokale markt niet en van dat segment helemaal niet, dus de overbiedingen kan ik ook niet inschatten.

Je moet je echter wel realiseren dat je slechts de taxatiewaarde kunt financieren, en als die 182.000 is en jij 198.765 biedt dan moet je die 16.765 dus wel hebben liggen (plus de kosten koper).

En ongeacht wat iedereen roept is de taxatiewaarde niet automatisch gelijk aan het hoogste bod ;)
Het gebeurt steeds vaker dat daar een flink verschil in zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 05:46:44 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201855878
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 23:15 schreef zalkc het volgende:

[..]
Aflossen is wel iets optioneler, je mag na 30 jaar nog een schuld hebben staan, zolang je die maar kan herfinancieren. Probleem is wel dat dat lastiger is met een pensioentje.

Verder is de vraag waarom je zou willen aflossen, zolang je maar die seniorenflat, of een andere soort laatste woning, kan betalen als de tijd daar is hoeft dat geen enkel probleem te zijn als er nog wat restschuld in blijft zitten. Dat vermogen wat je opbouwt gaat uiteindelijk toch naar je kinderen als je die hebt.
Aflossen en het recht op HRA is voor starters allesbehalve optioneel.

Ze hebben de regels voor starters heel naar opgesteld, en tussendoor aflossen bij verkoop betekent niet dat je weer opnieuw kunt beginnen met een periode van 30 jaar aftrek.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201855912
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 05:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Aflossen en het recht op HRA is voor starters allesbehalve optioneel.

Ze hebben de regels voor starters heel naar opgesteld, en tussendoor aflossen bij verkoop betekent niet dat je weer opnieuw kunt beginnen met een periode van 30 jaar aftrek.
Als we het enkel hebben over het afsluiten kan ik mij eigenlijk alleen bedenken dat je in de praktijk max 50% aflossingsvrij kan en de bank met hogere lasten gaat rekenen want geen HRA. Of mis ik dan iets?
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 06:21:04 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201855980
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 06:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als we het enkel hebben over het afsluiten kan ik mij eigenlijk alleen bedenken dat je in de praktijk max 50% aflossingsvrij kan en de bank met hogere lasten gaat rekenen want geen HRA. Of mis ik dan iets?
Nee klopt, het rentepercentage voor het aflossingsvrije deel is hoger maar men gaat ook met hogere lasten rekenen omdat men het aflossingsvrije deel wel berekent als zijnde annuïtair qua lasten.

Het is niet meer zo dat je meer kunt lenen omdat het deels aflossingsvrij is, qua hypotheekhoogte rekent men gewoon wat je kunt betalen als je beide delen volledig aflost in 30 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201855996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 06:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee klopt, het rentepercentage voor het aflossingsvrije deel is hoger maar men gaat ook met hogere lasten rekenen omdat men het aflossingsvrije deel wel berekent als zijnde annuïtair qua lasten.

Het is niet meer zo dat je meer kunt lenen omdat het deels aflossingsvrij is, qua hypotheekhoogte rekent men gewoon wat je kunt betalen als je beide delen volledig aflost in 30 jaar.
Check, dan zat ik dus goed :)
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:09:13 #138
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201856862
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 05:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik kan de inschatting niet maken; ik ken de lokale markt niet en van dat segment helemaal niet, dus de overbiedingen kan ik ook niet inschatten.

Je moet je echter wel realiseren dat je slechts de taxatiewaarde kunt financieren, en als die 182.000 is en jij 198.765 biedt dan moet je die 16.765 dus wel hebben liggen (plus de kosten koper).

En ongeacht wat iedereen roept is de taxatiewaarde niet automatisch gelijk aan het hoogste bod ;)
Het gebeurt steeds vaker dat daar een flink verschil in zit.
Financiering is geen probleem (koop het met eigen geld).
En inderdaad ik weet dat de taxatiewaarde zeker niet het hoogte bod is :)
Ik vraag het omdat ik al een paar keer op andere woningen in dit segment flink overboden heb, maar alsnog bleek het niet genoeg. Maar een makelaar vertelt natuurlijk niet hoeveel het scheelde of voor hoeveel zo'n woning uiteindelijk verkocht is.
Dus ben even benieuwd of anderen ervaring hebben in dit segment en wat zij gevoelsmatig zouden schatten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sym0n op 22-10-2021 09:19:22 ]
pi_201857165
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:09 schreef Sym0n het volgende:

[..]
Ik vraag het omdat ik al een paar keer op andere woningen in dit segment flink overboden heb, maar alsnog bleek het niet genoeg. Maar een makelaar vertelt natuurlijk niet hoeveel het scheelde of voor hoeveel zo'n woning uiteindelijk verkocht is.
Dus ben even benieuwd of anderen ervaring hebben in dit segment en wat zij gevoelsmatig zouden schatten.
Toch geen investeerder hè die het gelijk in de verhuur gooit? :P
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:50:47 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201857305
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:38 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Als dat zo was had hij wel een abonnement op het kadaster en zou hij weten wat er overboden moet worden.
Of zijn verhuurmakelaar zou hem dat zo kunnen vertellen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201857766
Als een huis bijna 7000 keer bekeken is en 100x is opgeslagen in 3 dagen tijd, dan is dat denk ik niet heel gunstig voor je kansen hè? :') _O-
We hebben maandag wel een bezichtiging (het kon maandag of dinsdag), maar ik moet mijn enthousiasme toch maar temperen. Of bedenken hoe ik de makelaar omkoop (zonder dus een groot eigen vermogen. Detail...)
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:39 #142
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201857892
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:09 schreef Sym0n het volgende:

[..]
Weet je wat jij moet doen .... even op walterliving kijken ;) Let wel, de uiteindelijke prijs is de hyptheek (het eigen geld stuk zit er niet bij, denk ik) maar het geeft een goede indicatie naar wat een taxatie doet en hoeveel men er boven zit al met de hypotheek.
Dum de dum
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:50:06 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201858034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Weet je wat jij moet doen .... even op walterliving kijken ;) Let wel, de uiteindelijke prijs is de hyptheek (het eigen geld stuk zit er niet bij, denk ik) maar het geeft een goede indicatie naar wat een taxatie doet en hoeveel men er boven zit al met de hypotheek.
Waterliving haalt die gegevens toch ook gewoon van het kadaster?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:05 #144
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201859218
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waterliving haalt die gegevens toch ook gewoon van het kadaster?
Ja maar ze geven een net overzicht en je hoeft het zelf niet bij elkaar te zoeken
Dum de dum
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:06:23 #145
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201859565
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:38 schreef NightDancert het volgende:
Ja en nee. Ik wil het kopen voor mijn zus, bedoeling is dat zij met haar kind daar kan wonen. Ik beschouw het niet als investering. Ze huurt het dan formeel gezien wel van mij maar niet op commerciële basis.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 09:50 schreef Leandra het volgende:
Als dat zo was had hij wel een abonnement op het kadaster en zou hij weten wat er overboden moet worden.
Of zijn verhuurmakelaar zou hem dat zo kunnen vertellen ;)
Abonnement op het kadaster weet ik of niet of dat veel helpt. Want huizen die *nu* verkocht worden, passeren misschien pas over een aantal maanden en komen ook dan pas in het kadaster. En dan is de markt alweer anders. Of anders gezegd, wat er nu in het kadaster verschijnt is op basis van aankopen die vaak al een aantal maanden geleden zijn overeen gekomen.

Ik weet wel dat de laatste keer dat er zo'n appartement in deze flat is verkocht, 4 maanden geleden was voor ¤195.500. Maar weet natuurlijk niet in welke staat die woning was. Als daar nog een nieuwe keuken of badkamer in moet is het alweer een ander verhaal. En het is dus ook alweer 4 maanden geleden.

Verder weet ik ook dat verhuur- of aankoopmakelaars het soms ook niet meer precies weten. Wat dat betreft is het wel een hele rare markt. 10-20% overbieden is vrij gangbaar tegenwoordig.

Ik heb ook wel eens van een verkoopmakelaar gehoord dat ze met een cliënt een schatting maken waar ze denken of hopen dat ze op uitkomen. En dan soms zit er iemand tussen die al een paar keer achter het net heeft gevist en dan een heel lomp bod doet dat nog eens flink daarboven ligt.

Voor dit appartement zal het in ieder geval boven de 2 ton liggen, maar hoeveel is de hamvraag :)
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:10:23 #146
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201859609
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 10:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Oh thanks dat ken ik niet, ik zal eens kijken. Maar ik begrijp het verband met hypotheek of taxatie niet helemaal.
Ik heb geen taxatie en ik koop het zonder hypotheek. Ik heb de woning wel in het kadaster opgezocht en eigenaars wonen er al 15 jaar, dus de aankooprijs van toen is voor nu natuurlijk geen enkele referentie meer. En de WOZ waarde eigenlijk ook niet.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:12:24 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201859640
Dan is het vooral de vraag wat je kunt uitgeven en hoe graag je het wilt hebben.
En je zou op kunnen vallen met een bijzonder bod.
Bijvoorbeeld 222.222,22 of 234.567,89 (hoewel dat wel heel veel boven de vraagprijs zou zijn) of 210.012,=

Er zijn toch meer cijfernerds dan je denkt, plus dat het bod dan ook gewoon opvalt, even los van het gegeven dat je met die 210.012 net een hoger bod zou kunnen hebben uitgebracht, idem voor die 222.222,22

Die ¤ 12 of ¤ 222,22 kan net het verschil zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:16:03 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201859695
Ik reken de kosten van ons huis ook altijd in een rijtje op/aflopende cijfers, dat klopt misschien niet tot op de cent, maar het verschil is te verwaarlozen en het onthoudt zo lekker makkelijk :')

* Leandra is cijfernerd :@
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:16:37 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201859703
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:12 schreef Leandra het volgende:
Dan is het vooral de vraag wat je kunt uitgeven en hoe graag je het wilt hebben.
Bijvoorbeeld 222.222,22 of 234.567,89 (hoewel dat wel heel veel boven de vraagprijs zou zijn) of 210.012,=

Er zijn toch meer cijfernerds dan je denkt, plus dat het bod dan ook gewoon opvalt, even los van het gegeven dat je met die 210.012 net een hoger bod zou kunnen hebben uitgebracht, idem voor die 222.222,22

Zouden mensen nerd genoeg zijn om 271828 te herkennen? Of zou er raar gekeken worden als je verteld 100000e te bieden :D
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:17:56 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201859729
quote:
88s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zouden mensen nerd genoeg zijn om 271828 te herkennen?
Dat waarschijnlijk niet :')
Ze zouden dat bod op een pand met een vraagprijs van 179K wel met 2 handen aangrijpen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:19:29 #151
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201859769
quote:

[..]
Zouden mensen nerd genoeg zijn om 271828 te herkennen? Of zou er raar gekeken worden als je verteld 100000e te bieden :D
https://www.winparts.nl/o(...)28-abs/p1244412.html
:?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:21:00 #152
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201859812
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:12 schreef Leandra het volgende:

Ja ik wil sowieso een 'tactisch' bod doen. Dus geen mooi rond bedrag maar net iets erboven. Wel een goed idee inderdaad om er zo'n opvallend gek bedrag van te maken :)

Ik wil het graag hebben, maar wil er ook niet té belachelijk veel voor betalen. Omdat ik geen voorbehoud van financiering nodig heb is dat denk ik ook gunstig voor de verkopers, die hebben daardoor weer een onzekerheid minder.
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:22:09 #153
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201859839
quote:
Eulers constante of ook wel het grondgetal van de natuurlijk logaritme e. Als je ergens ex leest staat er eigenlijk 2,71828.....x
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:25:02 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201859900
quote:
88s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Eulers constante of ook wel het grondgetal van de natuurlijk logaritme e. Als je ergens ex leest staat er eigenlijk 2,71828.....x
Niet iedere cijfernerd is wiskundige natuurlijk ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:26:44 #155
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201859933
quote:

[..]
En dan komt er eentje overheen en die biedt ¤ 314.159,26 _O-
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:28:47 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201859980
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet iedere cijfernerd is wiskundige natuurlijk ;)
Het is wel grappig voor een anekdote later gewoon een getal in de binas zoeken en als iemand vraagt wat heb je geboden, nouja ongeveer 10000 keer de draagtijd van een gemiddelde gnoe. Of 2 keer boltzmans constante ;) of ongeveer ééntiende van de snelheid van het licht in m/s.
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:31:09 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201860037
quote:
88s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Of 2 keer boltzmans constante
Trouwens als dat kon dan kocht ik vandaag nog 100000000000000000000000 huizen :) ik heb nog wel ~¤2,50 over :)
  Moderator vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:45:40 #158
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201860320
quote:
:D heel FOK! vol met winparts reclame :D
pi_201860339
quote:
88s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is wel grappig voor een anekdote later gewoon een getal in de binas zoeken en als iemand vraagt wat heb je geboden, nouja ongeveer 10000 keer de draagtijd van een gemiddelde gnoe. Of 2 keer boltzmans constante ;) of ongeveer ééntiende van de snelheid van het licht in m/s.
Kb is niet zoveel, orde 10-23, Getal van Avogadro is lucratiever 6*1023
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201862794
quote:

[..]
Omdat dat nogal een forse overbieding is zou ik als verkoper wel coulant zijn.
De eerste ton direct betalen
Na het eerste jaar een ton
Na het tweede jaar 50k
Na het derde jaar 16.666,67
Na het vierde jaar 4166,67
Na het vijfde jaar 833,33

De rest scheld ik dan kwijt :+
pi_201863624
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 13:21 schreef Sym0n het volgende:

[..]
Ja ik wil sowieso een 'tactisch' bod doen. Dus geen mooi rond bedrag maar net iets erboven. Wel een goed idee inderdaad om er zo'n opvallend gek bedrag van te maken :)

Ik wil het graag hebben, maar wil er ook niet té belachelijk veel voor betalen. Omdat ik geen voorbehoud van financiering nodig heb is dat denk ik ook gunstig voor de verkopers, die hebben daardoor weer een onzekerheid minder.
Wij hadden een bod gedaan van xx1.990 euro omdat we beiden uit 1990 komen

Vraag me wel af of het echt nut heeft maar het kan ook geen kwaad
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_201865572
Holy shit.

Paar weken heleden meldde ik al dat ons bod van 42.000 erboven niet geaccepteerd was.

Nu een pasr deuren verder, ons bod met 23.000 erover en een slijm kots briefje zijn wij het wel geaccepteerd. Dat huis was ook 20.000 goedkoper dan het eerdere huis, dus zeer waarschijnlijk zijn we uiteindelijk goedkoper uit _O_
pi_201865824
Gefelici. Wat stond er in dat slijmkotsbriefje dan?
pi_201866179
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 20:47 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Gefelici. Wat stond er in dat slijmkotsbriefje dan?
Dat we ‘mensenmensen’ zijn, dat we graag bakken en dit de ‘omgeving laten meeproeven’

( volgens de makelaar wilde de verkopers leuke mensen voor hun buren, dus was een briefje erbij een soort advies om meer kans te hebben)

(
_O-
pi_201866229
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 21:06 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Dat we ‘mensenmensen’ zijn, dat we graag bakken en dit de ‘omgeving laten meeproeven’

( volgens de makelaar wilde de verkopers leuke mensen voor hun buren, dus was een briefje erbij een soort advies om meer kans te hebben)

(
_O-
:D :')

Gefeliciteerd.
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:38:43 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201866653
quote:

[..]

(
_O-
De buren volgend zomer helemaal zat van jullie BBQ iedere dag :')

Gefeliciteerd!! Fijn dat het gelukt is!
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201866983
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 20:34 schreef Vlaggenroof het volgende:
Holy shit.

Paar weken heleden meldde ik al dat ons bod van 42.000 erboven niet geaccepteerd was.

Nu een pasr deuren verder, ons bod met 23.000 erover en een slijm kots briefje zijn wij het wel geaccepteerd. Dat huis was ook 20.000 goedkoper dan het eerdere huis, dus zeer waarschijnlijk zijn we uiteindelijk goedkoper uit _O_
Gefeliciteerd. :)

-

Ik weet dat de topictitel "Ik koop nog een huis" is, maar er is geen een "Ik verkoop een huis"-topic.

quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 16:16 schreef Slumlord. het volgende:
Morgen komt mijn appartement van ongeveer 60m2 op Funda. In 2019 aangeschaft voor 300k (de vraagprijs was 270k, de taxatiewaarde was 280k). Het komt nu de markt op voor 375k en er is niets veranderd aan de binnenkant.

In een stad in de Randstad. Ik ben benieuwd.

Daarna iets aanschaffen buiten de Randstad, richting de Kop. Wordt nog een hele klus.
Na een week op funda vier bezichtigingaanvragen gekregen. Klinkt niet veel als ik zo de verhalen hier lees, maar beter vier dan nul denk ik dan maar.
Eentje was vandaag eind middag, heb daar nog geen update van gekregen. Van de drie was één negatief en verwachten we dat we niks meer van gaan horen.
Eén was een ouder stel en die zitten nu aan de grachten van Amsterdam en willen de stad uit. Ze zoeken al langer in de regio en hebben al wat huizen bezichtigd in verschillende steden, maar ze vonden het allemaal zo "standaard". Mijn appartement sprak ze wel aan. Ook de stad vonden ze erg leuk en gezellig. Volgens de makelaar gingen ze enthousiast de deur uit.
De ander was een alleenstaande 30'er die al in dezelfde stad woont, maar nu een nieuwe stap in zijn leven wilt maken en een huis met meer charme zoekt. Hij vond de onderhoudsstaat aan de binnenzijde verrassend goed en de indeling sprak hem aan. Hij maakte een creatieve indruk volgens mijn makelaar.

Geen biedingen ontvangen, wie weet volgende week wel.
pi_201869752
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:11 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Vaak hoor je dat mensen versneld aflossen omdat ze graag schuldenvrij willen zijn. Ik snap dat mensen dat nastreven, maar alles op safe zetten kost geld. Als je het wat extremer maakt is het misschien wat duidelijker.

Wat ik met mijn voorbeeld bedoelde:
Stel dat je een klein huisje wil kopen die 100.000 euro kost en dat je dat geld cash hebt staan.
Maar dat je ook kunt kiezen voor een lening van1,5% per jaar.
Als je die 100.000 euro in je huis steekt heb je geen kosten (zegt het gevoel). Maar je vergeet dan opportunity costs. Je had die 100.000 euro ook in iets anders kunnen investeren bijvoorbeeld aandelen/crowdfunding/zonnepanelen met een rendement van bijvoorbeeld 8%.

Hoe ziet je situatie er dan na een jaar uit en dan neem ik geen eventuele waardestijging/daling mee:
Zonder hypotheek:
Geen opbrengsten, geen kosten. Netto resultaat 0 euro.

Met hypotheek:
Kosten zijn 1,5% dus 1500.
Je opbrengsten 8% zijn 8000.
Door deze constructie houd je geld over, 6500 euro.
Die kun je herinvesteren of gebruiken voor aflossing.

En als klap op de vuurpijl: als de inflatie hoger is dan de rente (1,5%) dan mag je er vanuit gaan dat je huis ook mee is gestegen met de inflatie. Dan zijn je kosten die je betaalt aan rente gecompenseerd door een hogere prijs van je huis en was je lening dus gratis.
Je vergeet m.i. dat de maandelijkse
spaar / investeercapaciteit groter bij de afgeloste hypotheek. Als je dat maandelijks investeert maak je ook rendement met veel minder risico's. Op safe spelen kost dan nog steeds wel geld maar een minder dan in jouw opzet. (8>
pi_201869759
quote:

[..]

(
_O-
Als verkopers dit verlangen mochten ze het huis van mij houden. Alsof je een clown bent :o
pi_201869851
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 08:31 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Als verkopers dit verlangen mochten ze het huis van mij houden. Alsof je een clown bent :o
Nou, dat wel ja. En wat verstaan ze onder leuke mensen voor de buren? Dat je daar elke week komt klaverjassen? Of op de koffie komt?

Ik vind het leuk om af en toe te kletsen met de buurvrouw wanneer we toevallig allebei in onze tuin staan, maar daar blijft het ook wel bij.
pi_201870217
quote:

[..]
Je speelt als koper gewoon het spelletje mee, verder niks aan de hand
pi_201870383
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 08:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nou, dat wel ja. En wat verstaan ze onder leuke mensen voor de buren? Dat je daar elke week komt klaverjassen? Of op de koffie komt?

Ik vind het leuk om af en toe te kletsen met de buurvrouw wanneer we toevallig allebei in onze tuin staan, maar daar blijft het ook wel bij.
Ik ben hier op fok wel eens uitgelachen als ik zei dat het mij kon verrotten wat voor buren m'n buren krijgen hehe
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:29:34 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201870574
quote:

[..]
Ik lees niet dat de verkopers dit verlangden, maar dat hun makelaar min of meer gehint heeft dat het nut zou kunnen hebben.
Maar als jij een huis gaat bezichtigen en de makelaar geeft zo'n suggestie dan staat het je uiteraard vrij daar niet op in te gaan en lekker te blijven miepen dat je geen kans maakt in deze markt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:51:22 #174
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201870746
https://www.telegraaf.nl/(...)-prima-maar-waarheen

quote:
chaamt hij zich geen seconde voor.
„Kan zijn dat door de boomers de hele huizenmarkt op slot zit, maar ik heb vijftig jaar hard gewerkt en zuinig geleefd.”

"’Appartement kost minimaal 700 euro per maand, ik heb nu hypotheek van 150 euro’"
Met trots toont hij zijn ’paleisje’, inclusief de ballroom van een extra verdieping. „Heb ik er in 1997 meteen bovenop laten zetten, investeren in stenen, deed iedereen. In de kast daar berg ik in de winter de zeilen op van mijn boot.
Tegen de tijd dat ik de trap niet meer op kan, laat ik wel een lift installeren. En het kan zijn dat het tuinonderhoud me te veel wordt over een paar jaar, maar dát zien we dan wel.”

Voor de 79-jarige Ineke Kruizinga is het al zover. „Het bijhouden van de voor- en achtertuin wordt me weleens te veel.” In haar eentje bewoont ze een koophuis in Sleen, bij Emmen.

„Vier slaapkamers en een zolder. Ik sta ingeschreven voor een huurappartement, en weet niet hoelang dat duurt…
Liefst zou ik met anderen een ’knarrenhofje’ starten, maar mijn zoon heeft me voorgerekend dat ik tien jaar verder ben voordat daar de basis van gelegd is…”
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_201871831
quote:

[..]
Alsof je, als je serieus een huis zoekt, moeilijk doet over zo’n briefje maken als je weet dat je dan eventueel meer kans maakt. Deze reactie laat mij zien dat je niet doorheb hoe ernstig het gesteld is op de woningmarkt nu.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:41:35 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201872235
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:53 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Alsof je, als je serieus een huis zoekt, moeilijk doet over zo’n briefje maken als je weet dat je dan eventueel meer kans maakt. Deze reactie laat mij zien dat je niet doorheb hoe ernstig het gesteld is op de woningmarkt nu.
Dit.
Of je zoekt in een segment ( > 850.000) waar ze wel langer dan 2 weken te koop staan, in het gros van het land, want in de Randstad gaan die ook al snel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201872779
quote:

[..]
Dit, ik zou wel heel wanhopig moeten zijn. Wat is de volgende stap? Pic van je vrouw, vriendin, zus,moeder?
  Moderator zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:24:43 #178
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201873810
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:53 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Dit ja. Alsof je, als je een bod hebt gedaan omdat je dat huis heel graag zou hebben, dan bij een briefje ineens moeilijk gaat doen zo van 'nou, hier doe ik lekker principieel niet aan mee hoor!'. En dat omdat je wat woordjes opeen stukje papier moet zetten. Dan wil je dat huis ook niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201880782
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 09:55 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Je speelt als koper gewoon het spelletje mee, verder niks aan de hand
Ja dat. Of je behoud nog iets van zelfrespect ^O^
pi_201880788
quote:

[..]
Jij schrijft zonder blikken of blozen zo'n slavenbriefje. Dat mag hoor, maar gooi dat niet op mijn kennis van de woningmarkt :*

Wat is de volgende stap? Je partner voor seksuele diensten aanbieden? Je ligt immers toch al op de grond en dat huis zo mooi! Moelijk doen daarover pff je snapt er niks van. Niet miepen :N

[ Bericht 5% gewijzigd door Catatafishh op 24-10-2021 03:27:18 ]
pi_201880794
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 10:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik lees niet dat de verkopers dit verlangden, maar dat hun makelaar min of meer gehint heeft dat het nut zou kunnen hebben.
Maar als jij een huis gaat bezichtigen en de makelaar geeft zo'n suggestie dan staat het je uiteraard vrij daar niet op in te gaan en lekker te blijven miepen dat je geen kans maakt in deze markt.
Dus het is of miepen of op je knieën?

Neh :|W
pi_201883016
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:08 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Dit, ik zou wel heel wanhopig moeten zijn. Wat is de volgende stap? Pic van je vrouw, vriendin, zus,moeder?
Ik ben niet van de briefjes, maar als zo duidelijk wordt aangegeven dat de verkoper een indruk wil krijgen van de mensen achter het bod voor de buren zou ik dat wel doen voor een huis dat ik graag wil. Heb het nooit hoeven doen overigens.

Een slijm en kruipbriefje zou het niet worden (is wat mij betreft ook een valse tegenstelling, alsof een succesvol briefje per definitie een nederige wanhopige ondertoon heeft en een 'slavenbriefje' is. Alleen maar omdat het in dit voorbeeld zo was maakt niet dat dat gemiddeld altijd het meest kansrijk is.), want daar zou ik als verkoper ook van moeten kotsen en ik moet er zelf wel achter kunnen staan. Het is minder moeite dan een bezichtiging en het aanbod is al minimaal.

Ik ga niet een huis waar ik dolenthousiast van ben door mijn vingers laten schieten, omdat ik te beroerd ben voor een briefje.
  zondag 24 oktober 2021 @ 12:36:59 #183
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201883234
quote:

[..]

(
_O-
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen , mogelijk zijn de buren betrokken bij de verkoop
mocht er een verschil van 5000 euro zijn, dan kan de mening van de buuf doorslaggevend zijn

quote:
Zeg even over de kopers
Geen muziek liefhebbers of rotweler mensen he schat en ook geen andre hazes volk he ?

En geen sexy meid , dan loop me man de hele dag naar de buuf te loeren , je kent hem _O- _O-

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 24-10-2021 12:45:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 25 oktober 2021 @ 11:19:21 #184
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201895572
Meh taxatie iets lager dan verwacht, en dan weer net niet zoveel lager dat een second opinion (neem aan dat dat gewoon een gok is voor weer ~600 eur) zin heeft. Modeltaxatie is dan weer 14% hoger dan bedrag van taxateur ... Qua eigen geld nog steeds geen probleem, maar ja, je koopt er liever meubels voor ed. natuurlijk.

Dus toch nog wel een beetje stress. Hypotheek adviseur op vakantie tot de 1e, wat is wijsheid behalve maar gewoon even wachten op de adviseur :D
Dum de dum
pi_201895954
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 03:26 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dus het is of miepen of op je knieën?

Neh :|W
Ik ben er vrij zeker van dat als je vraagt of de kopende partij een dansje wil opvoeren in een clownskostuum en dan gaat de deal pas door dat ze het doen. Uiteindelijk zijn principes ook te koop :7
Facts don't care about your feelings
  maandag 25 oktober 2021 @ 12:01:05 #186
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201895983
Het zal een grote minderheid zijn, maar genoeg sentimentele mensen die willen dat hun huis “goed terecht komt”.
Dan kan het als de biedingen bij elkaar in de buurt liggen absoluut de doorslag geven.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201896116
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 12:14 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik ben niet van de briefjes, maar als zo duidelijk wordt aangegeven dat de verkoper een indruk wil krijgen van de mensen achter het bod voor de buren zou ik dat wel doen voor een huis dat ik graag wil. Heb het nooit hoeven doen overigens.

Een slijm en kruipbriefje zou het niet worden (is wat mij betreft ook een valse tegenstelling, alsof een succesvol briefje per definitie een nederige wanhopige ondertoon heeft en een 'slavenbriefje' is. Alleen maar omdat het in dit voorbeeld zo was maakt niet dat dat gemiddeld altijd het meest kansrijk is.), want daar zou ik als verkoper ook van moeten kotsen en ik moet er zelf wel achter kunnen staan. Het is minder moeite dan een bezichtiging en het aanbod is al minimaal.

Ik ga niet een huis waar ik dolenthousiast van ben door mijn vingers laten schieten, omdat ik te beroerd ben voor een briefje.
Kan toch gewoon een briefje zijn waarin iemand aangeeft waarom ze het huis graag willen, dat heeft weinig met kruipen te maken imo. Dat niet willen doen komt bij mij meer over alsof iemand vindt dat ie overal maar recht op heeft, zonder er iets voor te willen doen.
Ik krijg regelmatig email voor een scholarship die wij beschikbaar hebben, en daar zakt je broek van af.
"Can you give me this scholarship, I need it", niet eens een aanhef of afsluiting, voor een scholarship van ruim £30k.
pi_201896173
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kan toch gewoon een briefje zijn waarin iemand aangeeft waarom ze het huis graag willen, dat heeft weinig met kruipen te maken imo.
Ja dat zeg ik toch?
pi_201896375
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:20 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik toch?
Was het ook met jou eens hoor :) Dat kruipen refereerde meer aan eerdere opmerkingen hier. Wat is er mis met laten zien dat je iets graag wilt, en er iets voor wilt doen? Schijnbaar hebben mensen daar moeite mee, wat toch wel apart is eigenlijk.
pi_201896472
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Was het ook met jou eens hoor :) Dat kruipen refereerde meer aan eerdere opmerkingen hier. Wat is er mis met laten zien dat je iets graag wilt, en er iets voor wilt doen? Schijnbaar hebben mensen daar moeite mee, wat toch wel apart is eigenlijk.
Ik wil gewoon wat kopen. Het is geen sollicitatie. Het staat ver van mij af. Als verkoper wil ik gewoon de biedingen en voorwaarden. Bij twee gelijke biedingen krijgen ze de kans om nogmaals te bieden. Enige briefjes die ik wil, staan bekend als eurobiljetten.
pi_201896507
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:44 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik wil gewoon wat kopen. Het is geen sollicitatie. Het staat ver van mij af. Als verkoper wil ik gewoon de biedingen en voorwaarden. Bij twee gelijke biedingen krijgen ze de kans om nogmaals te bieden. Enige briefjes die ik wil, staan bekend als eurobiljetten.
Dat kan, maar als een andere verkoper ook een motivatiebrief wil, dan moet je als koper, die dat huis graag wilt, niet gaan zitten zeuren maar gewoon die brief schrijven.
pi_201896569
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat kan, maar als een andere verkoper ook een motivatiebrief wil, dan moet je als koper, die dat huis graag wilt, niet gaan zitten zeuren maar gewoon die brief schrijven.
Of je trekt je bod in. Dat is ook een optie.
  maandag 25 oktober 2021 @ 12:59:17 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896652
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:52 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Of je trekt je bod in. Dat is ook een optie.
Dat kan idd ook, dan wil je dat huis kennelijk niet graag genoeg, geen probleem in deze markt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:02:07 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896681
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:01 schreef Drekkoning het volgende:
Het zal een grote minderheid zijn, maar genoeg sentimentele mensen die willen dat hun huis “goed terecht komt”.
Dan kan het als de biedingen bij elkaar in de buurt liggen absoluut de doorslag geven.
Klopt, het is soms ook een kwestie van gunnen en nu je als verkoper een koper kunt kiezen gaat dat gunnen alleen maar meer meespelen.
Plus dat sommige mensen geen zin hebben aan een investeerder te verkopen, maar liever aan iemand die graag in hun huis wil wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201896698
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat kan idd ook, dan wil je dat huis kennelijk niet graag genoeg, geen probleem in deze markt.
Niet iedereen heeft een probleem in deze markt.

Het stuit mij teveel tegen de borst dat het intrekken voor graag willen gaat. Waarom reageren jullie zo op die paar die weigeren een brief te schrijven?
pi_201896709
Genoeg investeerders die liegen en zeggen het voor zichzelf te kopen.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:05:39 #197
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201896711
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 15:08 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Letterlijk op je knieën smeken of je het huis alsjeblieft mag kopen ben ik bang..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_201896720
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:05 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Letterlijk op je knieën smeken of je het huis alsjeblieft mag kopen ben ik bang..
Ik bedenk nu dat je een filmpje bij je bod moet doen. Dat zie je tegenwoordig soms als vervanging van de sollicitatiebrief.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:08:53 #199
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201896729
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:07 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik bedenk nu dat je een filmpje bij je bod moet doen. Dat zie je tegenwoordig soms als vervanging van de sollicitatiebrief.
Dat is wel een goeie ja, dat is wat mij betreft bij een sollicitatie al te stom voor woorden maar goed.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:13:39 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896764
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:04 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Niet iedereen heeft een probleem in deze markt.

Het stuit mij teveel tegen de borst dat het intrekken voor graag willen gaat. Waarom reageren jullie zo op die paar die weigeren een brief te schrijven?
Reageren hoe? Dat het geen probleem is als ze dat niet willen en dat ze dan misschien gewoon verder mogen zoeken?

Overigens kwam de initiële irritatie vooral doordat iemand stelde dat te weigeren als de verkopers dat eisten, maar in dit geval hadden de verkopers die eis niet gesteld maar was het een suggestie van de makelaar.

Als het de verkopende makelaar was dan is die suggestie ook nog een flinke handreiking geweest, want de kopers zijn niet zijn klanten, maar hij kent dan de verkopers (die wel zijn klanten zijn) kennelijk goed genoeg om te weten dat ze daarvoor zullen vallen.

Maar goed, als je verontwaardigd gaat zitten zijn over een suggestie van de makelaar, die gewerkt heeft, en dan gaat doen alsof het een eis van de verkoper was dan krijg je idd geïrriteerde reacties.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')