quote:De gasprijs is nog nooit zo hoog geweest als nu voor huishoudens die een nieuw contract moeten afsluiten. Bij de meeste energieleveranciers is de grens van 1 euro per kubieke meter al gepasseerd. Aanbieders hebben zorgen over de zeer lage stand van de gasreserves. Lees verder bij de Gelderlander.
Oeh, Greenchoice 3 jaar was t/m 3 oktober ¤0,806 per m3quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:08 schreef pvdplanet het volgende:
Tarieven greenchoice 1 jaar vast
[ afbeelding ]
1,98
tarieven stroom is ook het dubbele wat ik nu betaal en ik heb ergens eind mei/begin juni verlengd voor 1 jaar bij mijn huidige leverancierquote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:08 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]
1,98
Zou hier niet iemand in moeten grijpen?quote:
Mooizo. Het slaat ook nergens op om hier tomaten met gas te kweken die in Spanje gratis in de zon kunnen groeien. Of wat te denken van al die sierteelt terwijl ondertussen zoveel mensen op de wereld honger lijden.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 19:50 schreef halfway het volgende:
Tuinders luiden de noodklok en denken de winter niet te overleven. Laat dit het kabinet nu heel goed uitkomen scheelt weer vervelende stikstof debatten.
Dit zijn echt prijzen om de slapers met flexibele contracten een poot uit te draaien. Dat moet ook wel, want anders overleven ze het niet.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:08 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]
1,98
Andere sectoren ook, consumenten hebben immers minder te besteden. Minder uit eten, minder kleding, geen sportschool etc. Zulke stijgingen hebben een forse impact op de koopkracht, helemaal voor huishoudens met een laag inkomen.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:23 schreef Zwansen het volgende:
Ik vind die problemen voor consumenten niet zo spannend eigenlijk. Ik maak me wel zorgen om de economische impact door het omvallen van bedrijven waarvan de gasprijs een groot deel van hun kosten betreft.
Productie van staal en asfalt, de tuinbouw en sommige voedselproducerende bedrijven bijvoorbeeld gaan het echt lastig krijgen.
Zulke dingen moet je denken. Niet zeggen....quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:30 schreef damsco het volgende:
Kunnen we de Duitsers niet vragen om wat blikken gas?
Deze heb ik idd afgesloten voor 3 jaar, maar helaas alleen voor elektriciteit en koken.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:10 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Oeh, Greenchoice 3 jaar was t/m 3 oktober ¤0,806 per m3
Die stads-/ blokverwarming is ook gewoon laaielichterij...quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:54 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Deze heb ik idd afgesloten voor 3 jaar, maar helaas alleen voor elektriciteit en koken.
We hebben hier stadsverwarming, en dat schijnt gekoppeld te zijn aan de gasprijs, dus dan ben ik alsnog de lul
Huh?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:24 schreef pvdplanet het volgende:
Goedkoopste op gaslicht nu 38 voor electra en 139 cent voor gas
Niet Minder Dan Anders noemen ze dat.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:54 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Deze heb ik idd afgesloten voor 3 jaar, maar helaas alleen voor elektriciteit en koken.
We hebben hier stadsverwarming, en dat schijnt gekoppeld te zijn aan de gasprijs, dus dan ben ik alsnog de lul
Mijn Vattenfall ligt er ook continue uit.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:14 schreef BEFEM het volgende:
Waar is slim als je variabel contract bij Greenchoice tot 1 januari loopt? Kan je dan voor 1 januari overstappen en wordt alles geregeld door de nieuwe leverancier of levert dat allemaal gezeik op?
Ben nog nooit overgestapt
MijnGreenchoice werkt ook amper
Bedrijven die nu nog onder de prijs leveren gaan omvallen vermoed ik...quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Huh?
Bij mij 32,55 ct.electra
137,91 ct. gas
Of nee bij WelkomEnergie is het
131,12 ct.
En dan is het ook nog is CO2 gecompenseerd
quote:Onderzoek Vastelastenbond
Vier energieleveranciers zitten krap bij kas. Zij hebben te weinig geld om dit soort prijsschommelingen op te vangen. Het gaat volgens de Vastelastenbond om Gewoon Energie, VanHelder, Welkom Energie en Fenor Energie. Het laatste bedrijf zegt in een reactie dat dit onjuist is en dat er geen reden tot zorg is.
per 1 januari.. en je nieuwe leverancier regelt alles.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:14 schreef BEFEM het volgende:
Waar is slim als je variabel contract bij Greenchoice tot 1 januari loopt? Kan je dan voor 1 januari overstappen en wordt alles geregeld door de nieuwe leverancier of levert dat allemaal gezeik op?
Ben nog nooit overgestapt
MijnGreenchoice werkt ook amper
De neoliberale marktwerking. Dat is toch mooi en goed. De markt bepaalt de prijs, overheid kijkt toe.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Zou hier niet iemand in moeten grijpen?
Mijn United Consumers werkte net nog prima.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:15 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Mijn Vattenfall ligt er ook continue uit.
Maar voor 1 januari regelen want anders wordt het automatisch verlengd lijkt me?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:17 schreef Rekkie het volgende:
[..]
per 1 januari.. en je nieuwe leverancier regelt alles.
Eigen schuld. Moet je maar niet op VVD66 stemmenquote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
Echt wat een ramp. Hoe kunnen mensen dit bekostigen? En wat gaat onze regering-die ons vertegenwoordigt- hier aan doen?
De mensen in de politiek zitten er voor zichzelf en zijn te druk met partijpolitiek. Die gaan ons niet redden.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
Echt wat een ramp. Hoe kunnen mensen dit bekostigen? En wat gaat onze regering-die ons vertegenwoordigt- hier aan doen?
Wie zegt dat ik dat gedaan heb? No wayquote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:35 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Eigen schuld. Moet je maar niet op VVD66 stemmen
PVV?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat gedaan heb? No way
Het wordt niet verlengd maar je gaat naar een variabel tariefquote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar voor 1 januari regelen want anders wordt het automatisch verlengd lijkt me?
Nee. Staat voor minimaal half jaar vast.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:35 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Is het bij een variabel contract zo dat dit maandekijks kan worden aangepast door de energieleverancier?
Ah oki, mijn ouders hebben variabel maar dan kan je dus altijd overstappen toch?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:42 schreef Joenes het volgende:
[..]
Nee. Staat voor minimaal half jaar vast.
Overigens nu beter op variabel blijven en dan maart/april weer eens kijken om vast te zetten. Dan zullen de prijzen wel weer gedaald zijn mits extreem koude winter.
Steek je kop maar in het zand.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:21 schreef tstile het volgende:
[..]
Mooizo. Het slaat ook nergens op om hier tomaten met gas te kweken die in Spanje gratis in de zon kunnen groeien. Of wat te denken van al die sierteelt terwijl ondertussen zoveel mensen op de wereld honger lijden.
Ik weet niet of dat nu nog "een schijntje" is, de kale gasprijs is nu zonder belastingen al hoger dan de consumenten gasprijs (met ODE, energiebelasting en BTW) van 2 jaar terug.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:35 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Ben ik blij met mijn 3 jarige CB / GC deal + nog 174 dagen oude contract bij Oxxio. Wat een woeker prijzen.
Zelf ben ik werkzaam in de industrie. Ons MKB bedrijf verbruikt al 800 m3 / uur aan gas voor een schijntje van het consumenten tarief. Ontzettend scheef.
@TheFreshPrince: Als je trouwens de bizarre overschotten hebt zoals jij is het nu natuurlijk de moeite waard om een langdureig contraact af te sluiten met de duurste leverancier.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat nu nog "een schijntje" is, de kale gasprijs is nu zonder belastingen al hoger dan de consumenten gasprijs (met ODE, energiebelasting en BTW) van 2 jaar terug.
Dat komt omdat je na 170.000 m3 gas in stuk lagere belastingschijven valt.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:35 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Ben ik blij met mijn 3 jarige CB / GC deal + nog 174 dagen oude contract bij Oxxio. Wat een woeker prijzen.
Zelf ben ik werkzaam in de industrie. Ons MKB bedrijf verbruikt al 800 m3 / uur aan gas voor een schijntje van het consumenten tarief. Ontzettend scheef.
Deze uitspraak geeft iets verlichting en dat terwijl Rusland eigenlijk de EU bij de ballen heeft. Nu de Nordstream 2 zo snel als mogelijk open en stoppen met politieke spelletjes.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:53 schreef Confetti het volgende:
Wel grappig dat een opmerking van Vladimir Poetin de prijs met 40% kan laten zakken. De hele markt zit vol met speculatie. Hopelijk is de onderliggende vraag en aanbod wel beter op orde dan de prijzen nu doen vermoeden.
Bij welke regering zit jij?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
Dan zit je vaak weer met beperkingen hoeveel je terug kan leveren, zit je daarboven dan val je met het hele bedrag ineens in de kale stroomprijs.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
@:TheFreshPrince: Als je trouwens de bizarre overschotten hebt zoals jij is het nu natuurlijk de moeite waard om een langdureig contraact af te sluiten met de duurste leverancier.
Yep, en het is maar de vraag in hoeverre ze het door kunnen berekenen. Want ook zij hebben te maken met de markt vwb hun producten. Je kunt bijv kastomaten niet zomaar 3x duurder maken want dan gaan mensen op zoek naar een alternatief.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar dit gaan een hoop bedrijven tich gigantisch voelen? Die gaan failliet of belasten het door in hun prijzen.
Benieuwd of ook kantoren nu weer thuiswerken gaan pushen meer daar het steeds drukker is op de weg laatste tijd.
Beetje weinig info in deze post om daar wat over te zeggenquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:16 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben trouwens een beetje in de war. Nu wel gunstig mogelijk.
Ik dacht dat ik een variabel tarief had.
Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij
Je contract loopt af op: 21-06-2022
en dan allemaal prijzen.....
kleine lettertjes:
Je betaalt variabele en vaste kosten. Variabele kosten zijn de kosten die je maakt als je energie verbruikt. Vaste kosten zijn de kosten die je betaalt ongeacht je verbruik. Heb je een vaste prijs afgesproken, dan zie je boven deze tabel tot wanneer deze prijs geldt. Het tarief dat je hier ziet voor stroom is het totaaltarief per kWh stroom inclusief btw en overheidsheffingen.
Heb ik nou een contract met afgesproken prijs tot 21-6-2022
of variabel met een aanpassing op 1-1-2022
Links gekkie gespot.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:21 schreef tstile het volgende:
[..]
Mooizo. Het slaat ook nergens op om hier tomaten met gas te kweken die in Spanje gratis in de zon kunnen groeien. Of wat te denken van al die sierteelt terwijl ondertussen zoveel mensen op de wereld honger lijden.
Ik vrees dat speculanten op een strenge winter mikken voor West Europa en dat dat prijs opdrijvens werkt.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 19:48 schreef noodgang het volgende:
Dat gaat nog voor grote problemen zorgen als t een koude winter wordt. Heb m'n tarieven gelukkig nog ruim een jaar vast staan.
Dat is speculatie denk jij?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:53 schreef Confetti het volgende:
Wel grappig dat een opmerking van Vladimir Poetin de prijs met 40% kan laten zakken. De hele markt zit vol met speculatie. Hopelijk is de onderliggende vraag en aanbod wel beter op orde dan de prijzen nu doen vermoeden.
Ik denk dat de gasmarkt veel te groot is om echt beïnvloed te worden door speculanten. Net als met olie, daarvoor moet je echt bij de grote spelers als OPEC of de VS zijn. Die kunnen dat welquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:26 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik vrees dat speculanten op een strenge winter mikken voor West Europa en dat dat prijs opdrijvens werkt.
Industrie verkast wel, consument niet.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:59 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat komt omdat je na 170.000 m3 gas in stuk lagere belastingschijven valt.
Boven de 10.000.000 wordt het pas echt lachen.
Het is de verkeerde stimulans. Want zo is het voor de industrie minder interessant om flink te investeren in iets minder gas verbruiken. De kosten van gas zit vooral als er relatief weinig gas verbruikt wordt, niet bij de enorme hoeveelheden.
En de consument die moet wel van het gas af en enorm investeren...![]()
Dat lijkt me toch vooruitgang? Dat ze daar kaas kunnen maken?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:00 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Deze uitspraak geeft iets verlichting en dat terwijl Rusland eigenlijk de EU bij de ballen heeft. Nu de Nordstream 2 zo snel als mogelijk open en stoppen met politieke spelletjes.
Altijd dat nare gestook en vijandsdenken van de EU tegenover Rusland. Ik heb al veel vaker geschreven dat de slechte verhouding met Rusland en die boycotten richting Rusland slecht is voor het Russische volk en slecht is voor de EU bevolking. Zo hebben de Russen nu geleerd door de boycot hun eigen goede kaas te maken, terwijl die voorheen door Nederland werd geleverd. Normaliseren die verhouding met Rusland.
Voor Rusland wel, maar voor de Nederlandse export is dit natuurlijk niet zo gunstig. Ik zag daar enige tijd een documentaire over en het kaasmaken ging ze nu prima af.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch vooruitgang? Dat ze daar kaas kunnen maken?
Game stockquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik denk dat de gasmarkt veel te groot is om echt beïnvloed te worden door speculanten. Net als met olie, daarvoor moet je echt bij de grote spelers als OPEC of de VS zijn. Die kunnen dat wel
Dat speculanten een markt 'corneren' gebeurt niet vaak en als het als eens geprobeerd wordt gaat het geregeld mis (voor hen) én is het in een significant kleinere markt (bepaalde metalen of mineralen bijvoorbeeld)
Niks is beter derde wereld helpen naar betere wereld dan zelfvoorzienend maken.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:39 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Voor Rusland wel, maar voor de Nederlandse export is dit natuurlijk niet zo gunstig. Ik zag daar enige tijd een documentaire over en het kaasmaken ging ze nu prima af.
Dat is qua grootte nog niet eens een fractie van de totale gasmarkt. Naast dat het met aandelen nog eens vele malen makkelijk is. En geen overheden die ook in die markt zittenquote:
Duidelijk verhaal.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik denk dat de gasmarkt veel te groot is om echt beïnvloed te worden door speculanten. Net als met olie, daarvoor moet je echt bij de grote spelers als OPEC of de VS zijn. Die kunnen dat wel
Dat speculanten een markt 'corneren' gebeurt niet vaak en als het als eens geprobeerd wordt gaat het geregeld mis (voor hen) én is het in een significant kleinere markt (bepaalde metalen of mineralen bijvoorbeeld)
Klopt die ja.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is qua grootte nog niet eens een fractie van de totale gasmarkt. Naast dat het met aandelen nog eens vele malen makkelijk is. En geen overheden die ook in die markt zitten
Neem aan dat je op Gamestop doelt?
Bij Vattenfall.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij welke regering zit jij?
Ik zit blijkbaar bij een andere
Dat was wel een mooie idd, kreeg je $40 oid toe per barrelquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:50 schreef ludovico het volgende:
Die oliemarkt was helemaal interesssant vorig jaar. Kregen de vaten niet opgeslagen. Of je het svp kwam afnemen bij ze. Kreeg je geld toe.
In dit geval zou ik het definiëren als een (of meerdere) partij(en) die ook daadwerkelijk in staat is de markt te bewegen in een bepaalde richting. Dus niet meeliften op bestaande bewegingen. Zo interpreteerde ik het bericht van Dr88 iig. Dat zal imho niet lukken met wat hedge funds, dan moet je echt denken aan iets als Gazprom of Qatar, (maar ook Nederland met de NAM). Met olie is OPEC een bekend voorbeeldquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klopt die ja.
Maar definieer speculatie maar. Op allerhande manieren kunnen mensen risico lopen op... Gebrek aan oplossen van de chaos en dat op voorhand zien aankomen geeft speculatie minimaal een aandeel (al is die misschien relatief klein) in de prijsstijgingen.
Beetje kort door de bocht dit.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 20:21 schreef tstile het volgende:
[..]
Truien uitdelen.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
Zelf heb ik nog een shirt aan thuis, dus kan eerst nog een trui aan voordat de kachel aan moet gaan... ben gelukkig geen koukleumquote:Op donderdag 7 oktober 2021 08:48 schreef Zwansen het volgende:
Gelukkig mooi weer de komende dagen. Beetje zon er ook nog bij. Nog geen noodzaak om de kachel aan te doen.
Waar?quote:
Volgens mij heeft hij alleen gezegd dat Rusland meer gas ging leveren.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 09:10 schreef ACT-F het volgende:
De prijzen zakken weer. Wat voor een deal was dat nou met Putin?
Wat een lieverd inderdaadquote:Op donderdag 7 oktober 2021 09:12 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij alleen gezegd dat Rusland meer gas ging leveren.
Nu ongeveer gehalveerd tenopzichte van de piek van gisteren (~80 tegen ~160)quote:Op donderdag 7 oktober 2021 09:10 schreef ACT-F het volgende:
De prijzen zakken weer. Wat voor een deal was dat nou met Putin?
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 09:12 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij alleen gezegd dat Rusland meer gas ging leveren.
Met “net” bedoelde hij denk ik afgelopen zondag. Dat was de laatste dag dat je je in kon schrijven bij het energiecollectief van de consumentenbond.quote:
Waar zie je dit?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 09:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nu ongeveer gehalveerd tenopzichte van de piek van gisteren (~80 tegen ~160)
Het verhogen is slechts een getal aanpassen. Maar de koper heeft keuze tussen een Nederlandse en Zuid-Europese tuinder.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 10:04 schreef Alpha0 het volgende:
Tuinders kunnen toch gewoon prima hun prijzen verhogen, zie het probleem daar niet van in.
Dat maakt het verdienmodel van Megapacks mss nog wel interessanterquote:Op donderdag 7 oktober 2021 10:20 schreef ACT-F het volgende:
De prijzen van elektriciteit daarentegen hebben een hoogte bereikt wat ik niet eerder heb gezien. 1,5 jaar geleden was de piek rond de ¤50 met dalen die op zondag zelfs negatief konden zijn op een zonnige dag. Voor vandaag staat er een piek van ¤450. Echt fantastisch!![]()
Gisteren:
[ afbeelding ]
Vandaag:
[ afbeelding ]
En gelijk vaarwel zeggen tegen de elektriciteitsaansluiting zodat je de vaste lasten ook niet hoeft te betalen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat maakt het verdienmodel van Megapacks mss nog wel interessanter
Consumenten zijn altijd de lul. Zoek maar eens op Opslag Duurzame Energie.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:59 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat komt omdat je na 170.000 m3 gas in stuk lagere belastingschijven valt.
Boven de 10.000.000 wordt het pas echt lachen.
Het is de verkeerde stimulans. Want zo is het voor de industrie minder interessant om flink te investeren in iets minder gas verbruiken. De kosten van gas zit vooral als er relatief weinig gas verbruikt wordt, niet bij de enorme hoeveelheden.
En de consument die moet wel van het gas af en enorm investeren...![]()
Welke 'regering die ons vertegenwoordigd' ?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
quote:Op donderdag 7 oktober 2021 10:37 schreef Red_85 het volgende:
En inderdaad. Na alle belasting op accijns op belasting op de rekening, moet de consument nog eens gemiddeld ¤40.000,- investeren om zijn huis van het gas af te krijgen.
Daar loopt het spaak in dit land, niet door de huidige energieprijzenbubbel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |