Ik had wel gedacht dat jij dat hele verwarmingsgebeuren twee maanden geleden al van de muur getrokken hadquote:
Een simpel plaatje, maar heeft er wel voor gezorgd dat we in huize livelink net een serieus gesprek hebben gehad om over te stappen naar vloerverwarmingquote:
Ik denk dat dat plaatje wel een beetje extreem is, want bij mij is dit zéker niet het geval. Ik woon in een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (eind 2017) en stook uitsluitend in de woonkamer en we (alleenstaande vader met 6 jarige) houden zoveel mogelijk de deur van de woonkamer dicht.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 08:57 schreef livelink het volgende:
[..]
Een simpel plaatje, maar heeft er wel voor gezorgd dat we in huize livelink net een serieus gesprek hebben gehad om over te stappen naar vloerverwarming
OT: 19 graden nu
Net even gekeken. bij mij gaat meestal de kachel aan omdat het vochtig wordt. De laatste tien jaar is dat een keer op 11 oktober geweest. Drie keer rond 20 oktober, een keer pas op 7 november. De andere keren rond 1 november.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 06:41 schreef deadly_kiss het volgende:
de verwarming wil ik altijd pas na 1nov aan.
Ik heb ook alle luchtroosters open en de ramen op een kier. Anders zou het zo weer oplopen richting 22/23 graden.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:50 schreef alpeko het volgende:
Hier ook al lange tijd 21 graden. Verwarming nog niet aan geweest.
Herkenbaar ja. Gaat er dan lastig uit. Maar de keerzijde van slechte isolatie is dan wel dat het veel warmer wordt binnen (maar ook sneller afkoelt). Toch heb ik liever dit. Zeker met de zomer dit jaar was het prima te doen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:57 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik heb ook alle luchtroosters open en de ramen op een kier. Anders zou het zo weer oplopen richting 22/23 graden.
Voor nu in de wintermaanden heb ik daar echt profijt van, maar in de zomer is het gewoon ronduit kut dat het zo zwaar geïsoleerd is
Eensquote:Op maandag 4 oktober 2021 22:03 schreef alpeko het volgende:
[..]
Herkenbaar ja. Gaat er dan lastig uit. Maar de keerzijde van slechte isolatie is dan wel dat het veel warmer wordt binnen (maar ook sneller afkoelt). Toch heb ik liever dit. Zeker met de zomer dit jaar was het prima te doen.
Overweeg een Honeywell Evohome systeem met automatische radiatorkranen. Ik heb dezelfde situatie maar kan mijn kantoor op zolder hiermee afzondelijk regelen. Werkt perfect.quote:Op maandag 4 oktober 2021 22:03 schreef alpeko het volgende:
[..]
Herkenbaar ja. Gaat er dan lastig uit. Maar de keerzijde van slechte isolatie is dan wel dat het veel warmer wordt binnen (maar ook sneller afkoelt). Toch heb ik liever dit. Zeker met de zomer dit jaar was het prima te doen.
Uitdaging hier is de zolder in de winter. Mijn werkkamer. Het plaatje uit de OP zeg maar. Vloerverwarming beneden. Dus boven niet warm te stoken tenzij je beneden in 25 graden wilt zitten. Mss toch maar eens een infrarood plaat kopen. Hebben we op kantoor en dat werkt prima. Vreemde is dat het in de badkamer wel warm te krijgen is met een radiator. Maar zolder is natuurlijk een etage hoger en buitenmuur en dak en heel groot Velux raam.
Als bijverwarming is het prima.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 00:41 schreef leolinedance het volgende:
Wij verwarmen de woonkamer al een paar dagen met de airco nu. Het ding is er niet voor aangeschaft maar het lijkt prima te werken tot nu toe. Het is maar een 3.5 kW unit beneden en het gaat wel over zo'n 150-200 m3 dus ik verwacht niet dat het genoeg gaat zijn. Maar dan schakelen we de CV wel bij. So far so good...
Je kan wel onbeperkt zonnepanelen plaatsen maar in de nacht doen ze niets. Dat kan je overbruggen met een flinke accu en een inverter. In de zomer hoeft die accu niet eens zo heel groot te zijn, een vijf tot tien kwh kom je de nacht wel door en een enkele treurige regendag lukt dan ook wel.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 17:20 schreef TechnoCat het volgende:
Ik begin zo langzamerhand wel de filosofie van de "offgridders" te begrijpen. Het zou natuurlijk heerlijk zijn als je helemaal energie onafhankelijk bent. De vraag is alleen, kan dat uit? Misschien in een blokhutje waar je een tv-tje met wat lampjes en een koelkastje staan hebt, maar niet die volledige Mediamarkten bij ons thuis. Hoeveel accu's ben je wel niet nodig om je huis warm te blijven houden, zeker in de winter. En zo'n warmtepomp is ook allemaal wel leuk en aardig, maar kost ook klauwen met geld. Hoe lang duurt dat voordat je dat terugverdiend hebt?
https://www.change.inc/en(...)uken-windmolen-35835quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 23:00 schreef TechnoCat het volgende:
In de winter zou je beter af zijn met kinetische energie. Iemand die al patent kan maken op een dakpan met een geïntegreerde mini windmolen die 1 a 2 watt opleveren, afhankelijk van de wind, en dan minstens 2.000 dakpannen op het dak en een stevige koude oostenwind in de winter die al die mini molentjes laat draaien, wel met technologie zodat het volledig geruisloos gaat en dan al die energie rechtstreeks naar straalkachels sturen.
Het is maar een gedachte, maar het zijn vaak de 'gekke gedachtes' of ideeën die tot de beste uitvinden leiden.
quote:Thuis windenergie opwekken
De ‘Vortex Nano’, zoals de ‘windmolen’ heet, is 2,75 meter hoog en produceert wel een stuk minder energie dan een traditionele windmolen, slechts 100 watt, terwijl het vermogen van een windmolen op zee vaak ligt tussen de 2 en de 5 megawatt. Volgens Yàñez is dit daarom vooral een oplossing voor consumenten, om thuis windenergie op te wekken, zoals we ook al met zonnepanelen op het dak doen. “Ze vullen elkaar goed aan, als de zon schijnt produceren de panelen energie, en in de nacht kan de windturbine het overnemen.”
De mini-windmolens werken niet. Nooit niet. Gewoon simpele natuurkunde.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 23:00 schreef TechnoCat het volgende:
In de winter zou je beter af zijn met kinetische energie. Iemand die al patent kan maken op een dakpan met een geïntegreerde mini windmolen die 1 a 2 watt opleveren, afhankelijk van de wind, en dan minstens 2.000 dakpannen op het dak en een stevige koude oostenwind in de winter die al die mini molentjes laat draaien, wel met technologie zodat het volledig geruisloos gaat en dan al die energie rechtstreeks naar straalkachels sturen.
Het is maar een gedachte, maar het zijn vaak de 'gekke gedachtes' of ideeën die tot de beste uitvinden leiden.
21? Hoe krijg je dat voor elkaar? Hier was het net 18.8 en dan heb ik een nieuwbouwhuis. Wel ventilatieroosters aan de voor- en achterkant openstaan. Misschien die eens dichtdoen in de nacht.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 21:12 schreef Papabear het volgende:
Nog steeds 21 graden in de woonkamer en bovenverdieping 19,5 zonder de verwarming aan te hebben gehad
In de ochtenden had ik de afgelopen dagen nog flink wat zonuren op de ramen op het zuiden. Gratis verwarming!![]()
De komende dagen krijgen we nachten met vrij lagen temperaturen. Ik ben benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de binnentemperatuur (Kop van N-Holland).
Zwansen woont in een nieuwbouwhuis van de woningvereniging met dauerluftenquote:Op zondag 10 oktober 2021 09:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
21? Hoe krijg je dat voor elkaar? Hier was het net 18.8 en dan heb ik een nieuwbouwhuis. Wel ventilatieroosters aan de voor- en achterkant openstaan. Misschien die eens dichtdoen in de nacht.
Dauerluften?quote:Op zondag 10 oktober 2021 09:42 schreef Sfancta het volgende:
[..]
Zwansen woont in een nieuwbouwhuis van de woningvereniging met dauerluften
Hier ook nieuwbouw (2017). Is gewoon ontzettend goed geïsoleerd. In de ochtenden heb ik altijd alle ramen open om lekker te luchten. Rond de middag gaan de ramen dicht en de roosters blijven open.quote:Op zondag 10 oktober 2021 09:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
21? Hoe krijg je dat voor elkaar? Hier was het net 18.8 en dan heb ik een nieuwbouwhuis. Wel ventilatieroosters aan de voor- en achterkant openstaan. Misschien die eens dichtdoen in de nacht.
Die heb ik inderdaad ook bij alle ramenquote:Op zondag 10 oktober 2021 09:49 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dauerluften?Die moest ik googelen, maar elk nieuwbouwhuis heeft dat volgens mij. Ons vorige huis had dat ook.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2021 10:57:08 ]
Indd de noordkant sluiten, je mechanische ventilatie trekt vanzelf wel frisse lucht naar binnen.quote:Op zondag 10 oktober 2021 09:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt. Koelere lucht is minder vochtig volgens mij waardoor het sneller verwarmdquote:Op zondag 10 oktober 2021 10:44 schreef Papabear het volgende:
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je door goed te luchten ook efficiënter verwarmt, maar het fijne weet ik daar niet van.
Oja, dat was het idd!quote:Op zondag 10 oktober 2021 16:56 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Klopt. Koelere lucht is minder vochtig volgens mij waardoor het sneller verwarmd
Ik heb indertijd het advies gekregen om hem niet lager dan 17 te zetten. Maar twijfel inmiddels of dat een goed advies is.quote:Op zondag 10 oktober 2021 18:58 schreef Evertjan het volgende:
is het zinvol als er niemand thuis is overdag de CV gewoon op 15 graden te houden
Als je een oude woning hebt met tocht en enkel glas, dan is dat geen goed advies.quote:Op zondag 10 oktober 2021 19:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb indertijd het advies gekregen om hem niet lager dan 17 te zetten. Maar twijfel inmiddels of dat een goed advies is.
Ja, bij mij staat de kachel op 15 of 14 en als ik thuis kom dan gaat ie pas hoger. Wel doe ik als ik langer van huis ben dagelijks even een uurtje op laten lopen tot 17, dan raak je een hoop vocht kwijt.quote:Op zondag 10 oktober 2021 18:58 schreef Evertjan het volgende:
is het zinvol als er niemand thuis is overdag de CV gewoon op 15 graden te houden
Dat ben ik totaal niet met je eens. Juist als het tocht ben je feitelijk voor de mussen aan het stoken. Doordat het een beetje doorwaait blijft het ook goed droog binnen.quote:Op zondag 10 oktober 2021 23:27 schreef Papabear het volgende:
Als je een oude woning hebt met tocht en enkel glas, dan is dat geen goed advies.
En hoe denk je dat de rest van je elektriciteit wordt opgewekt? Juist, in gascentrales.quote:
Je betaald voor het draadje naar je deur inderdaad. Zolang er overdag (door bedrijven) nog steeds veel meer wordt gebruikt dan in de avonduren is het toch niet zo onlogisch dat je overdag iets levert waar op dat moment veel vraag naar is en het in de avond weer terug krijgt?quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 20:27 schreef TechnoCat het volgende:
[..]
En hoe denk je dat de rest van je elektriciteit wordt opgewekt? Juist, in gascentrales.
Allemaal leuk en wel al die zonnepanelen, maar hoeveel betaal jij nu aan 'netwerkkosten'? Stel je panelen wekken 4.000Kwh op in een jaar, en datzelfde hoeveelheid verbruik je ook. Dus je saldo verbruik is 0. Maar berekend de energieleverancier je ook dubbele kosten voor netwerkkosten voor zowel het leveren als weer afnemen van stroom?
Allicht, maar als je zonnepanelen hebt wil je ook niet naar een situatie zoals we nu zien met brandstoffen, waarbij de prijs van brandstof zelf slechts een klein onderdeel is en de rest bestaat uit andere (onnodige) kosten die de spuigaten uitlopen. Als je benzine koopt voor (dd 12 oktober 2021) a 2 euro per liter (eens zien hoe we 5 jaar later hier op terug kijken), dan zit hier een godsgruwelijke hoeveelheid accijns in. En over dat accijns komt ook nog eens btw. En bij de energieleveranciers is dit niets anders. Ik zie op mijn factuur, "Energiebelasting", en dan daarna nog eens gevolgd door BTW over het totaal bedrag.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 20:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je betaald voor het draadje naar je deur inderdaad. Zolang er overdag (door bedrijven) nog steeds veel meer wordt gebruikt dan in de avonduren is het toch niet zo onlogisch dat je overdag iets levert waar op dat moment veel vraag naar is en het in de avond weer terug krijgt?
Ik vind dat salderen voor seizoenen eigenlijk al weer iets heel anders. In de zomer is er gewoon meer stroom beschikbaar en in de winter is er meer nodig. Ik zie vooralsnog geen manier om dat op te slaan, afgezien van bronwarmtepompen dan die je immers in de zomer weer opwarmt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 20:42 schreef TechnoCat het volgende:
Als er nu eens betaalbare batterijen waren die voldoende opslag hadden om het hele huis te voorzien, ook in de winter, dan konden we van dat netwerk af. Je betaalt je scheel.
Ik lever nog steeds meer terug dan ik betaal. Dus financieel is er niets over te huilen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 20:27 schreef TechnoCat het volgende:
[..]
En hoe denk je dat de rest van je elektriciteit wordt opgewekt? Juist, in gascentrales.
Allemaal leuk en wel al die zonnepanelen, maar hoeveel betaal jij nu aan 'netwerkkosten'? Stel je panelen wekken 4.000Kwh op in een jaar, en datzelfde hoeveelheid verbruik je ook. Dus je saldo verbruik is 0. Maar berekend de energieleverancier je ook dubbele kosten voor netwerkkosten voor zowel het leveren als weer afnemen van stroom?
Ik heb nog steeds de CV niet aan gehad, maar met 16 graden begint het nu wel killetjes te worden in de woonkamer. Alleen mijn hobbykamertje waar ik nu zit is iets warmer door de computer en het straalkacheltje dat ik zo nu en dan even aanzet. Tja, waar trek je de grens. Elke dag niet gestookt is toch weer een dag geen gas gebruikt. En douchen? 2 a 3x per week is voldoende en hoeft ook niet langer dan 10 minuten. En afwassen? Ik doe gewoon water in de waterkoker, mix het met wat koud water en afwasmiddel en voilà, afwaswater.
Met 60% zit je idd zo ongeveer aan de bovengrens. Bij mij boven zit het zo rond de 55% en in de woonkamer 50%quote:Op woensdag 13 oktober 2021 07:28 schreef deadly_kiss het volgende:
Beneden 21°
Boven 18,nogwat
Nog steeds zonder cv
Maar de luchtvochtigheid staat vaak op 60% dus ik moet toch bijna gaan kiezen, gaan stoken of de ramen open overdag waardoor ik de kou binnenhaal?
Ik heb hem gisteren een paar uurtjes aangedaan, niet omdat het koud was maar om de luchtvochtigheid wat omlaag te krijgen.quote:
Is het smorgens kouder dan 17 graden dan als je beneden komt? Zo nee, dan maakt het geen verschil.quote:Op zondag 10 oktober 2021 19:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb indertijd het advies gekregen om hem niet lager dan 17 te zetten. Maar twijfel inmiddels of dat een goed advies is.
Met een vast tarief veranderd het ook pas bij einde contract (misschien zijn de prijzen dan weer iets lager), en bij een variabel contract vanaf januari.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 21:19 schreef LPFAN het volgende:
21 graden nu. Ben niet lekker en heb het koud dus lekker de verwarming aan. (Al paar dagen)
Ik merk trouwens niks van de stijging van gasprijzen. Mijn kosten zijn het zelfde als anders.
18 graden hou ik aan. Als er visite komt en ik denk eraan dan wel iets hoger.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 09:59 schreef BertV het volgende:
Het kwam de afgelopen dagen hooguit in de ochtend even onder de 18.5 graden.
De CV al eerder uit de zomerstand gehaald en die sprong even aan.
Ik stook de afgelopen jaren al op 18.5.
Een prima binnentemperatuur wat mij betreft (als het niet tocht)
Dit is geil. @RamboDirkquote:Op woensdag 20 oktober 2021 13:04 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
19 graden, zit hier ook gewoon (weer) in een t-shirt.
Met een normaal elektriek kacheltje verdubbelen je stook kosten juist. Als je aan het eind van het jaar stroom over hebt zou het net uit kunnen verwacht ik. (edit: ook al niet meer, zie: K&W / Zonnepanelen. Deel 39 - Waar het herfst is ! )quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 10:51 schreef hoechst het volgende:
is het een idee om je huis te verwarmen met 3 of 4 elektrische kachels (mits je zonnepanelen hebt)
om zo de extreme gasprijzen te overbruggen?
Hoera!quote:Op vrijdag 3 december 2021 10:18 schreef roos94 het volgende:
Ik ga over 2 weken verhuizen naar een normaal huis GENOT
quote:Op zondag 10 oktober 2021 10:44 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je door goed te luchten ook efficiënter verwarmt, maar het fijne weet ik daar niet van.
[..]Puur technisch op huis verwarmen klopt dat want koelere lucht als je dat gaat opwarmen daalt de relatieve luchtvochtigheid waardoor het makkelijker gaat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dit verhaal rust op oudere huizen zonder goede ventilatie, huizen met een mechanische ventilatiesysteem maakt het niet uit want vaak is daar de lucht al veel te droog.
Voor de mens kan 22 graden al koud aanvoelen als het droge lucht is maar kan ook warm aanvoelen als het 18 graden is, maar bij een hogere temperatuur speelt isolatie weer een belangrijker rol.
Kortom minimaal de luchtvochtigheid tussen 40-60% houden, ondanks een iets hogere luchtvochtigheid iets moeilijker op te warmen is.
En de keerzijde is dat minder vochtige lucht voor de mens kouder aanvoelt, dus eigenlijk is het verhaal achterhaalt.quote:Op zondag 10 oktober 2021 16:56 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Klopt. Koelere lucht is minder vochtig volgens mij waardoor het sneller verwarmd
Ik kan je verzekeren dat werkelijk iets vochtiger lucht niet behaaglijk aanvoelt hoor. In het najaar, vlak voor het stookseizoen is het bij mij regelmatig in de 80+% regionen en dat is gewoon niet fijn. Meestal zet ik dan ook de kachel aan tegen het vocht en niet zozeer omdat ik het koud heb.quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:03 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
En de keerzijde is dat minder vochtige lucht voor de mens kouder aanvoelt, dus eigenlijk is het verhaal achterhaalt.
quote:Op zondag 5 december 2021 08:26 schreef Notorious_Roy het volgende:
Gister na gourmet 21,4. Normaal steady 20.
is je luchtvochtigheid niet erg laag?quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:59 schreef CoolGuy het volgende:
Hier is het overal in huis tussen de 21.5 en 22.3 graden. Luchtvochtigheid is overal tussen de 31 en 35%.
Kearlquote:Op woensdag 22 december 2021 11:53 schreef ACT-F het volgende:
18,6 graden bij een luchtvochtigheid van 37%. Ik heb de verwarming nog niet aan gehad.
Moinquote:Op woensdag 22 december 2021 12:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Kearl
OT: 17,5. Ik ga de verwarming zometeen op 19,5 zetten.
is het zoveel kouder in het noorden?quote:
Naah niet zoveel raam M2 waar de zon in kan schijnenquote:Op donderdag 17 maart 2022 16:47 schreef dud0r het volgende:
[..]
is het zoveel kouder in het noorden?
ah ja dat scheelt wel ja. de zon staat er hier ondertussen volop te branden en het is nu 24 graden hierquote:Op donderdag 17 maart 2022 16:48 schreef Geerd het volgende:
[..]
Naah niet zoveel raam M2 waar de zon in kan schijnen
Sja daar heb ik dan geen last van...keertje 28/30 houdt het wel op..quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:50 schreef dud0r het volgende:
[..]
ah ja dat scheelt wel ja. de zon staat er hier ondertussen volop te branden en het is nu 24 graden hier
Heb de verwarming vorige week heel even aangehad omdat ik ziek was maar denk dat in de afgelopen 2-3 maanden de verwarming een half uur in totaal heeft aangestaan.
De zomer gaat wel weer een ramp worden. dan is de kans groot dat het de 40 graden aantikt hier
alles zo z'n voor en nadelenquote:Op donderdag 17 maart 2022 16:52 schreef Geerd het volgende:
[..]
Sja daar heb ik dan geen last van...keertje 28/30 houdt het wel op..
Ja, of de naam van mijn dochter, dat kan ook natuurlijk.quote:
lucky youquote:Op dinsdag 22 maart 2022 15:47 schreef Ama het volgende:
Woonkamer: 18
Computerkamer: 19.7
Rest van het huis ergens hier tussen.
Welk systeem gebruik je hiervoor? Ik zoek ook zoietsquote:
Dit is Home Assistant.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 16:42 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Welk systeem gebruik je hiervoor? Ik zoek ook zoiets
Hoe heet is het bij jou? Je bent lang de dragende user van het topic geweest.quote:
Ook zonder te stoken?quote:
Ha! Ik winquote:
stook al 2 maanden niet ..16C nuquote:Op zondag 17 april 2022 18:00 schreef rosita1 het volgende:
Thermostaat op 12. Welke stand hebben jullie? Graden in huis op 21 momenteel
Is het slim een thermostaat op '0' zetten. Wanneer je gaat douchen bijvoorbeeld, het dan juist extra energie vergt?quote:
Uuh...als je gaat douchen heeft niks met verwarmen van je huis te makenquote:Op zondag 17 april 2022 20:02 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Is het slim een thermostaat op '0' zetten. Wanneer je gaat douchen bijvoorbeeld, het dan juist extra energie vergt?
beter gewoon pot pindakaas kopen en die wanden dicht kitten,.,,alvorens je die marmot er op los laat ..quote:Op zondag 17 april 2022 20:02 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Is het slim een thermostaat op '0' zetten. Wanneer je gaat douchen bijvoorbeeld, het dan juist extra energie vergt?
Het gaat hier over gasverbruik. Dat betreft alles in het huis. Vaak moet een boiler extra energie gebruiken wanneer je bijvoorbeeld van laag naar opeens hoog gaat, bijvoorbeeld bij het douchen.quote:Op zondag 17 april 2022 20:05 schreef Geerd het volgende:
[..]
Uuh...als je gaat douchen heeft niks met verwarmen van je huis te maken
Snap eigenlijk niet waarom we drinkwater gebruiken voor de wc....ff emmertje regenwater er door klaar...quote:Op zondag 17 april 2022 20:19 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Het gaat hier over gasverbruik. Dat betreft alles in het huis. Vaak moet een boiler extra energie gebruiken wanneer je bijvoorbeeld van laag naar opeens hoog gaat, bijvoorbeeld bij het douchen.
Dat heeft helemaal niets met het topic te maken (i.e. gasbesparing) maar ben het met je eens!quote:Op zondag 17 april 2022 20:25 schreef Geerd het volgende:
[..]
Snap eigenlijk niet waarom we drinkwater gebruiken voor de wc....ff emmertje regenwater er door klaar...
Is een boiler sws niet duurder....?Als ik afwas gebruik ik het eerste koude water al om af te spoelen..en tegen de tijd dat die echt heet is heb ik de afwas al klaar...zelfde geld voor de douche...is toch met 4 min gebeurt ..quote:Op zondag 17 april 2022 20:37 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets met het topic te maken (i.e. gasbesparing) maar ben het met je eens!
Net wat je gewend bent ....quote:Op zondag 17 april 2022 21:12 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Lekker hoor, in een koelkast leven.
Dat is waar. Bij mijn schoonouders is het meestal zo’n 18 graden en persoonlijk vind ik dat teringkoudquote:
Nee ben fokker hey...quote:Op zondag 17 april 2022 21:16 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Dat is waar. Bij mijn schoonouders is het meestal zo’n 18 graden en persoonlijk vind ik dat teringkoud
Krijg je nooit bezoek?
Geen idee, mijn combiketel heeft een spaarstand waarbij juist het boilerwater niet continu op temperatuur wordt gehouden.quote:Op zondag 17 april 2022 20:02 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Hier minstens een week staat de thermostaat op 15ºC. Met het mooie weer nu wordt mijn woonkamer vanzelf al warm, naar rond de 19ºC.quote:
Gewoon een extra tank koud water dus?quote:Op zondag 17 april 2022 21:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geen idee, mijn combiketel heeft een spaarstand waarbij juist het boilerwater niet continu op temperatuur wordt gehouden.
15, lager voegt toch niets toe.quote:Op zondag 17 april 2022 18:00 schreef rosita1 het volgende:
Thermostaat op 12. Welke stand hebben jullie? Graden in huis op 21 momenteel
Wist niet dat het zullike skere tijden waren in huize Geerd. Conducteur verdient toch best oke?quote:
maar dan is het al binnenquote:Op maandag 18 april 2022 17:48 schreef dud0r het volgende:
25![]()
En dan heb ik de helft van de gordijnen dicht om het nog een beetje tegen te houden
Merk wel verschil of de gordijnen open of dicht zitten. Maar aan de buitenkant zou beter zijn inderdaadquote:
Met pensioen hey...beetje zuinig doenquote:Op maandag 18 april 2022 17:47 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wist niet dat het zullike skere tijden waren in huize Geerd. Conducteur verdient toch best oke?
Zeker...hard gewerkt..lage maandlasten..alleen hey geen kinderen etc geen autoquote:
Serieus? Hoe oud ben je dan? En wat doe je nu hele dagen behalve op fok zitten, bbq biertjes klappen en op de witte tuinstoel kut roepen naar de buufquote:Op maandag 18 april 2022 18:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zeker...hard gewerkt..lage maandlasten..alleen hey geen kinderen etc geen auto![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Richting 40..al wel 20 jaar gewerkt..veel extra gewerkt etc nog inkomsten uit aandelen erbij..quote:Op maandag 18 april 2022 18:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Serieus? Hoe oud ben je dan? En wat doe je nu hele dagen behalve op fok zitten, bbq biertjes klappen en op de witte tuinstoel kut roepen naar de buuf
Super, ik wil dat ook. Maar denk als ik 50 ofzo ben. Eerst nog flink money maken want wil niet als een sloeber leven, geen auto is sowieso geen optie die zou ik dus echt niet willen missen. En de verwarming moet gewoon aan als ik dat wil.quote:Op maandag 18 april 2022 18:30 schreef Geerd het volgende:
[..]
Richting 40..al wel 20 jaar gewerkt..veel extra gewerkt etc nog inkomsten uit aandelen erbij..
Geluk gehad met hypotheek..van 800 ofzo naar 500 nu..
Nja..sochtends vaak sporten kom ik thuis...meteen even luchten dus laat ik achterdeur open..mja thuis nog beetje druk was je draaien ..voor je het wwet staat die de halve dag al open..wen je gewoon aan.quote:Op maandag 18 april 2022 18:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Super, ik wil dat ook. Maar denk als ik 50 ofzo ben. Eerst nog flink money maken want wil niet als een sloeber leven, geen auto is sowieso geen optie die zou ik dus echt niet willen missen. En de verwarming moet gewoon aan als ik dat wil.
Ik denk omdat als je gaat douchen bijvoorbeeld het extra kracht vereist om dan omhoog te gaan in temperatuur. Maar ik laat hem lekker op 12 staan.quote:Op dinsdag 19 april 2022 19:11 schreef GerryDV het volgende:
Meestal 18. Maar zal binnenkort wel 19 zijn want hoor dat de overheid adviseert om de thermostaat op 19 te zetten. Weet ook niet waarom, want mijn gasrekening zal dan wel ineens gaan stijgen.
Christus te paard, nu al 28 in huis?!quote:Op woensdag 18 mei 2022 13:43 schreef Cheeseburgert het volgende:
28 en heul rap stijgende
En het is smerig klam
Een schuin dak met isolatie uit de tijd van de dinosaurussenquote:Op woensdag 18 mei 2022 13:49 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Christus te paard, nu al 28 in huis?!
Elk jaar hetzelfde. Koop een airco of een ander huis.quote:
Heb een ander huis geen geld voor airco ZureGuyquote:Op woensdag 18 mei 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Elk jaar hetzelfde. Koop een airco of een ander huis.
-
21.4 hier.
Was geen vooruitgang dan.quote:Op woensdag 18 mei 2022 15:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Heb een ander huis geen geld voor airco ZureGuy
Je kunt dit jaar toch wel gewoon een andere temperatuur verzinnen?quote:Op woensdag 18 mei 2022 15:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Heb een ander huis geen geld voor airco ZureGuy
Ja dat scheelt waar je woontquote:Op woensdag 18 mei 2022 16:11 schreef Haags het volgende:
Zit nog stabiel op 20.5.
Airco op nog geen enkele etage nodig gehad tot nu toe @:elan
quote:Op woensdag 18 mei 2022 16:15 schreef Questular het volgende:
[..]
Je kunt dit jaar toch wel gewoon een andere temperatuur verzinnen?
In de auto krijg ik vooral last van mijn nek als ik hem aanzet tijdens een rit.quote:Op woensdag 18 mei 2022 16:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja dat scheelt waar je woontZit hier al op 23.5 maar ik vind het wel prima tot nu toe. Moet zeggen dat snel verkouden ben als ik dat ding een poos aan zet, ook in de auto
. Heb je daar geen last van dan?
Ja dat is ook irritant inderdaad. Vanavond gaat hij wel aan denk ik, het is klam kutweer.quote:Op woensdag 18 mei 2022 16:22 schreef Haags het volgende:
[..]
In de auto krijg ik vooral last van mijn nek als ik hem aanzet tijdens een rit.
Computerkamer jaquote:Op woensdag 18 mei 2022 16:39 schreef Ama het volgende:
Woonkamer: 21.5
Computerkamer: 24.8
Rest van het huis ergens tussen dit in.
quote:Op vrijdag 17 juni 2022 20:45 schreef Sfancta het volgende:
Flink opgelopen naar 21, was even weg en airco uit.
Inmiddels waait het lekkerquote:Op zaterdag 18 juni 2022 00:41 schreef roos94 het volgende:
26 op slaapkamer koelt niks af echt fijn en ramen open maar is windstil helemaal top dit
Je was toch verhuisd? Wordt jouw nieuwe plek dus ook zo warm of was je niet verhuisd?quote:Op zaterdag 18 juni 2022 00:41 schreef roos94 het volgende:
26 op slaapkamer koelt niks af echt fijn en ramen open maar is windstil helemaal top dit
Ik begrijp het wel, als je een goedgevulde bankrekening hebt, maar of je er het klimaat mee helpt is weer een ander verhaal.quote:
Als je zonnepanelen hebt, kan je een airco in de zomer bijna 100% op de panelen laten draaien, dus daar heeft het klimaat geen last van.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 07:45 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel, als je een goedgevulde bankrekening hebt, maar of je er het klimaat mee helpt is weer een ander verhaal.
Er worden mensen heel rijk met schaarste.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 08:48 schreef hoechst het volgende:
wat ik opmerkelijk vind..
vroeger tijdens de hongerwinter was het gewoon zo van. ja sorry brood is op.. probeer volgende week maar weer.
anno 2022 is het: ja brood is bijna op dus het is nu even 6 keer zo duur zodat de mensen iets bewuster zijn.
Wat me het meest verbaast, het zijn nagenoeg altijd de mensen die nog het meest klagen.quote:
Nou, stap 1 in de energietransitie is gewoon minder energie verbruiken. Dan helpt een airco op zonnepanelen ook niet echt. Beter dat je die zonnepanelen voor je reguliere energieverbruik gebruikt.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 09:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je zonnepanelen hebt, kan je een airco in de zomer bijna 100% op de panelen laten draaien, dus daar heeft het klimaat geen last van.
In de winter kan je er bovendien mee bijverwarmen, het energieverbruik is gunstiger dan dat van een CV-ketel.
Bonus: je energierekening zakt ook nog eens.
Een airco is overigens gewoon een warmtepomp.
Ik produceer meer dan ik verbruik. Als ik teruglever krijg ik maar 6,48 cent per kWh, dus voor rond 1 euro aan niet verkopen van stroom heb ik hier de hele dag in het hele huis de Airco aan.quote:Op zaterdag 18 juni 2022 11:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nou, stap 1 in de energietransitie is gewoon minder energie verbruiken. Dan helpt een airco op zonnepanelen ook niet echt. Beter dat je die zonnepanelen voor je reguliere energieverbruik gebruikt.
Idem. Maar nog steeds: met gordijnen dicht en ventilator aan goed te doen. Airco staat nog even uit. Luchtvochtigheid is 60%. Ik ga nu alleen niet meer alles overhoop halen om te koelen en de luchtvochtigheid te verlagen: morgen gooi ik lekker alles open.quote:
Loeiend fans hebben ook een leuke effect op de temperatuur in je kamer. In de winter kan je een kamer opwarmenquote:Op zaterdag 18 juni 2022 15:13 schreef Cheeseburgert het volgende:
34,3Mijn cpu begon net al te throttlen tijdens het gamen
![]()
Ik heb er sowieso niet zo heel veel last van, staat hier wel een ventilator aan, zit ook gewoon lekker in een warme hoodiequote:Op zaterdag 18 juni 2022 15:00 schreef ISVV het volgende:
[..]
Idem. Maar nog steeds: met gordijnen dicht en ventilator aan goed te doen. Airco staat nog even uit. Luchtvochtigheid is 60%. Ik ga nu alleen niet meer alles overhoop halen om te koelen en de luchtvochtigheid te verlagen: morgen gooi ik lekker alles open.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |