Met een normaal elektriek kacheltje verdubbelen je stook kosten juist. Als je aan het eind van het jaar stroom over hebt zou het net uit kunnen verwacht ik. (edit: ook al niet meer, zie: K&W / Zonnepanelen. Deel 39 - Waar het herfst is ! )quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 10:51 schreef hoechst het volgende:
is het een idee om je huis te verwarmen met 3 of 4 elektrische kachels (mits je zonnepanelen hebt)
om zo de extreme gasprijzen te overbruggen?
Hoera!quote:Op vrijdag 3 december 2021 10:18 schreef roos94 het volgende:
Ik ga over 2 weken verhuizen naar een normaal huis GENOT
quote:Op zondag 10 oktober 2021 10:44 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je door goed te luchten ook efficiėnter verwarmt, maar het fijne weet ik daar niet van.
[..]Puur technisch op huis verwarmen klopt dat want koelere lucht als je dat gaat opwarmen daalt de relatieve luchtvochtigheid waardoor het makkelijker gaat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dit verhaal rust op oudere huizen zonder goede ventilatie, huizen met een mechanische ventilatiesysteem maakt het niet uit want vaak is daar de lucht al veel te droog.
Voor de mens kan 22 graden al koud aanvoelen als het droge lucht is maar kan ook warm aanvoelen als het 18 graden is, maar bij een hogere temperatuur speelt isolatie weer een belangrijker rol.
Kortom minimaal de luchtvochtigheid tussen 40-60% houden, ondanks een iets hogere luchtvochtigheid iets moeilijker op te warmen is.
En de keerzijde is dat minder vochtige lucht voor de mens kouder aanvoelt, dus eigenlijk is het verhaal achterhaalt.quote:Op zondag 10 oktober 2021 16:56 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Klopt. Koelere lucht is minder vochtig volgens mij waardoor het sneller verwarmd
Ik kan je verzekeren dat werkelijk iets vochtiger lucht niet behaaglijk aanvoelt hoor. In het najaar, vlak voor het stookseizoen is het bij mij regelmatig in de 80+% regionen en dat is gewoon niet fijn. Meestal zet ik dan ook de kachel aan tegen het vocht en niet zozeer omdat ik het koud heb.quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:03 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
En de keerzijde is dat minder vochtige lucht voor de mens kouder aanvoelt, dus eigenlijk is het verhaal achterhaalt.
quote:Op zondag 5 december 2021 08:26 schreef Notorious_Roy het volgende:
Gister na gourmet 21,4. Normaal steady 20.
is je luchtvochtigheid niet erg laag?quote:Op vrijdag 3 december 2021 11:59 schreef CoolGuy het volgende:
Hier is het overal in huis tussen de 21.5 en 22.3 graden. Luchtvochtigheid is overal tussen de 31 en 35%.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |