Geef jij dan eens een beter voorbeeld waardoor dingen onbetaalbaar worden als chauffeurs meer gaan verdienen.quote:Op dinsdag 28 september 2021 17:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja kom op man, zo simplistisch als 20.000 potten in een vrachtwagen is transport echt zelden. Dus voor vakkennis krijg je geen duimpje omhoog, helaas.
Alle wegtransport wat niet uit een volle trailer met 20.000 potten doperwten van A naar B bestaat, wordt aanzienlijk duurder.quote:Op dinsdag 28 september 2021 17:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Geef jij dan eens een beter voorbeeld waardoor dingen onbetaalbaar worden als chauffeurs meer gaan verdienen.
Dus mijn berekening is onzin.quote:Op dinsdag 28 september 2021 17:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Alle wegtransport wat niet uit een volle trailer met 20.000 potten doperwten van A naar B bestaat, wordt aanzienlijk duurder.
Concreet voorbeeld: een pakketje van bijvoorbeeld Burton in de UK (Midlands) naar Polen. Chauffeur A haalt het op bij klant X (PUD). Hij dropt het bij een depot. Depot crossdockt het, chauffeur B gaat ermee naar een hub. De hub crosdockt het en chauffeur C gaat ermee naar een swap locatie. Chauffeur D haalt de trailer op en gaat ermee naar de volgende lokatie. Dan wordt het weer gecrossdockt en gaat het naar het depot met chauffeur E. Het depot sorteert het en chauffeur F gaat ermee naar de ontvanger Y. 6 Chauffeurs met een hoger uurloon (want ook hier in Europa stijgen de lonen hard wegens het tekort)..
Ja, het tikt allemaal best wel aan. Uiteindelijk betaalt klant Y dat trouwens. Wojchiech in Polen krabt voortaan wel 10 keer achter zijn oren om nog een pakketje uit de UK te laten komen voor minder dan 5 euro. En dan zal Wojchiech wel 10 keer nadenken voor hij weer wat in Engeland besteld. Wojchiech is niet gek, hij kijkt wel wat er in Duitsland te koop is. De Britten kunnen de pot op met hun dure Burton onderdeeltjes.
Dat is allemaal waar maar dat is dan een consequentie van de keuzes van de Britse kiezer, die moet dan ook niet zeiken dat zaken duurder worden en als de keuze is duurder of niet beschikbaar waarbij dat laatste ook voor essentieele goederen opgaat dan ben je snel klaar, duurder dan maar.quote:Op dinsdag 28 september 2021 17:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Alle wegtransport wat niet uit een volle trailer met 20.000 potten doperwten van A naar B bestaat, wordt aanzienlijk duurder.
Concreet voorbeeld: een pakketje van bijvoorbeeld Burton in de UK (Midlands) naar Polen. Chauffeur A haalt het op bij klant X (PUD). Hij dropt het bij een depot. Depot crossdockt het, chauffeur B gaat ermee naar een hub. De hub crosdockt het en chauffeur C gaat ermee naar een swap locatie. Chauffeur D haalt de trailer op en gaat ermee naar de volgende lokatie. Dan wordt het weer gecrossdockt en gaat het naar het depot met chauffeur E. Het depot sorteert het en chauffeur F gaat ermee naar de ontvanger Y. 6 Chauffeurs met een hoger uurloon (want ook hier in Europa stijgen de lonen hard wegens het tekort)..
Ja, het tikt allemaal best wel aan. Uiteindelijk betaalt klant Y dat trouwens. Wojchiech in Polen krabt voortaan wel 10 keer achter zijn oren om nog een pakketje uit de UK te laten komen voor minder dan 5 euro. En dan zal Wojchiech wel 10 keer nadenken voor hij weer wat in Engeland besteld. Wojchiech is niet gek, hij kijkt wel wat er in Duitsland te koop is. De Britten kunnen de pot op met hun dure Burton onderdeeltjes.
Klant Y uit Polen betaalt niet de x euro loonsverhoging in z’n eentje natuurlijk. Idee was volgens mij dat er per colli of wmb pot doperwten een paar cent opslag gevraagd wordt. Compleetvracht zal allicht slechter betaald worden, want kleine marges, maar in ‘consumententransport’ is denk ik best wat te halen. Ik begreep eens, of het klopt geen idee want niet gecontroleerd of nagevraagd, dat TNT op de meeste overnight routes kostendekkend kon rijden met of 1 of 2 gevulde rolcontainers.quote:Op dinsdag 28 september 2021 17:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Concreet voorbeeld: een pakketje van bijvoorbeeld Burton in de UK (Midlands) naar Polen. Chauffeur A haalt het op bij klant X (PUD). Hij dropt het bij een depot. Depot crossdockt het, chauffeur B gaat ermee naar een hub. De hub crosdockt het en chauffeur C gaat ermee naar een swap locatie. Chauffeur D haalt de trailer op en gaat ermee naar de volgende lokatie. Dan wordt het weer gecrossdockt en gaat het naar het depot met chauffeur E. Het depot sorteert het en chauffeur F gaat ermee naar de ontvanger Y. 6 Chauffeurs met een hoger uurloon (want ook hier in Europa stijgen de lonen hard wegens het tekort)..
Ja, het tikt allemaal best wel aan. Uiteindelijk betaalt klant Y dat trouwens. Wojchiech in Polen krabt voortaan wel 10 keer achter zijn oren om nog een pakketje uit de UK te laten komen voor minder dan 5 euro. En dan zal Wojchiech wel 10 keer nadenken voor hij weer wat in Engeland besteld. Wojchiech is niet gek, hij kijkt wel wat er in Duitsland te koop is. De Britten kunnen de pot op met hun dure Burton onderdeeltjes.
Ja doei, kom lekker zelf met cijfers. Als je, net als ik, het certificaat Vervoersmanager hebt, dan ben je perfect in staat om zelf een kostprijsberekening te maken.quote:Op dinsdag 28 september 2021 18:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus mijn berekening is onzin.
Dan vraag ik jouw om een berekening waar uit blijkt dat dingen onbetaalbaar worden en dan kom je met een heel verhaal(wat overigens wel klopt) maar alsnog geen berekening waarom het onbetaalbaar zou worden.
Kom dan eens met cijfers.
+ de daling van de steeds dalende pond, wat voor interantionaal verkeer alles nog duurder maakt. En als chauffeurs in euro's uitbetaald wilen worden, worden dit nog onoverzichtelijke kosten posten. blijft het inponden, dan stijgen kosten, dalen de winsten (want je koopt steeds duurder in, maar kan het niet direct duurder verkopen, sterker nog als je verkoopt in EU dan wordt je steeds duurder of krijgt feitelijk minder terug.....quote:Op dinsdag 28 september 2021 22:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja doei, kom lekker zelf met cijfers. Als je, net als ik, het certificaat Vervoersmanager hebt, dan ben je perfect in staat om zelf een kostprijsberekening te maken.
Wel even de BGV verhogingen meenemen in je calculatie, hè?
Dat klopt. In de UK is men er ook vanuit gegaan dat de gemiddelde prijsstijging rond 10% zou liggen. Klopt wel aardig, denk ik. Wel afhankelijk van de branche, maar in zijn algemeenheid vind ik 10% helemaal geen gek cijfer.quote:Op dinsdag 28 september 2021 18:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is allemaal waar maar dat is dan een consequentie van de keuzes van de Britse kiezer, die moet dan ook niet zeiken dat zaken duurder worden en als de keuze is duurder of niet beschikbaar waarbij dat laatste ook voor essentieele goederen opgaat dan ben je snel klaar, duurder dan maar.
OK, even kort rekensommetje voor de grap. Stel, je heet Hak. En je opereert vanuit de UK, je zit in de potgroenten industrie.quote:Op dinsdag 28 september 2021 22:18 schreef Joweh het volgende:
[..]
Klant Y uit Polen betaalt niet de x euro loonsverhoging in z’n eentje natuurlijk. Idee was volgens mij dat er per colli of wmb pot doperwten een paar cent opslag gevraagd wordt. Compleetvracht zal allicht slechter betaald worden, want kleine marges, maar in ‘consumententransport’ is denk ik best wat te halen. Ik begreep eens, of het klopt geen idee want niet gecontroleerd of nagevraagd, dat TNT op de meeste overnight routes kostendekkend kon rijden met of 1 of 2 gevulde rolcontainers.
Los daarvan: als het geld een probleem is voor transport binnen Engeland/GB dan gaat het wel degelijk om 2 cent per pot doperwten meer ten gunste van de chauffeur. Ik denk dat de gemiddelde persoon graag per product in de supermarkt een opslag van 2 cent betaalt als dat leveringszekerheid brengt.
Verder eens met dat chauffeur in GB een baan met laag aanzien is.
Nee de geest zal uit de fles zijn dus het blijft niet bij 1p per potje. Dat hadden ze eerder moeten doen… Jij noemt het overigens schade, en ik neem aan dat je bedoelt voor Hak, maar als je dat als Hak doorbelast (via welke constructie dan ook) aan de eindklant dan is die gedeelde smart ook nauwelijks de moeite van het benoemen waard.quote:Op dinsdag 28 september 2021 22:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK, even kort rekensommetje voor de grap. Stel, je heet Hak. En je opereert vanuit de UK, je zit in de potgroenten industrie.
Jij hebt elke dag 10 trailers vol met 20.000 potjes doperwtjes. Elk potje doperwten kost 1 cent (GBP) meer om te vervoeren. Dat is 200 pond per trailer, oftewel 2000 pond per dag. Keer 300 werkdagen per jaar. Totale schade: 600.000 GBP per jaar.
Stel nou dat de schade niet 1p is per potje. Maar 10p per potje. Of 50p per potje. Want die chauffeurs krijgen gewoon 3,5% meer in Nederland per juli. In januari komt er nog eens 3,25% bij. In Engeland kunnen chauffeurs rustig kijken welke werkgever het meeste biedt waardoor ze 2-2,5 keer modaal kunnen verdienen.
Daarnaast: er was geen brandstoftekort maar door de hysterie, is dat er nu wel. Tijdelijke situatie maar laten we hopen dat de prijsstijgingen die meestal hand in hand met schaarste gaan, ook tijdelijk zijn dan..
Dus nee, ik denk niet dat het bij 1p per potje blijft, heel eerlijk.
Britse premier Boris Johnson spreekt land toe over bevoorradingsproblemen: "Ga niet tanken als het niet nodig is"quote:De Britse premier gebruikte het woord 'Brexit' niet in zijn toespraak. Volgens hem zijn de problemen tijdelijk en ligt de boomende wereldeconomie er aan de basis van. Johnson trachtte zijn landgenoten ervan te overtuigen dat alles weer normaal wordt. Opmerkelijk, hij voegde er aan toe : "tot kerstmis of later". De schrik om kerstmis en nieuwjaar niet op een normale manier te kunnen vieren verspreidt zich in Groot-Brittannië als een virus.
Ik ben al met cijfers gekomenquote:Op dinsdag 28 september 2021 22:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja doei, kom lekker zelf met cijfers. Als je, net als ik, het certificaat Vervoersmanager hebt, dan ben je perfect in staat om zelf een kostprijsberekening te maken.
Wel even de BGV verhogingen meenemen in je calculatie, hè?
Ik irriteer me daar al jaren aan.quote:Op dinsdag 28 september 2021 23:18 schreef Seven. het volgende:
In z'n algemeenheid kun je wel stellen dat de wereldgemeenschap teveel waarde is gaan hechten aan status. Mensen worden slechter betaald en slechter behandeld als ze geen baan hebben met aanzien en geld. We zijn de verkeerde dingen gaan waarderen in de loop van de geschiedenis. We gaan uiteindelijk ten onder aan onze eigen hebzucht. Brexit is daar alleen maar een symptoom van.
Iedereen gaat dus eind november al de supermarkten leegkopen aan kerst boodschappen uit angst zonder eten te zitten eind decemberquote:Op woensdag 29 september 2021 06:03 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Britse premier Boris Johnson spreekt land toe over bevoorradingsproblemen: "Ga niet tanken als het niet nodig is"
https://www.vrt.be/vrtnws(...)s-het-niet-nodig-is/
We leven in cyclussen en op dit moment is het hyperkapitalisme met het dogmatische geschreeuw over marktwerking doorgeschoten.quote:Op dinsdag 28 september 2021 23:18 schreef Seven. het volgende:
In z'n algemeenheid kun je wel stellen dat de wereldgemeenschap teveel waarde is gaan hechten aan status. Mensen worden slechter betaald en slechter behandeld als ze geen baan hebben met aanzien en geld. We zijn de verkeerde dingen gaan waarderen in de loop van de geschiedenis. We gaan uiteindelijk ten onder aan onze eigen hebzucht. Brexit is daar alleen maar een symptoom van.
Helemaal mee eens, het lijkt nooit genoeg.quote:Op woensdag 29 september 2021 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We leven in cyclussen en op dit moment is het hyperkapitalisme met het dogmatische geschreeuw over marktwerking doorgeschoten.
Ik ben in ieder geval benieuwd in wat voor massapsychose de inwoners van de uk aan het schieten zijn.
Mijn schoonouders hebben besloten om Kerst in Nederland te vieren om de tekorten in het VK voor te zijnquote:Op woensdag 29 september 2021 09:25 schreef RipCity het volgende:
[..]
Iedereen gaat dus eind november al de supermarkten leegkopen aan kerst boodschappen uit angst zonder eten te zitten eind december
Hebben ze al een visum aangevraagd of gaan ze asiel aanvragenquote:Op woensdag 29 september 2021 11:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn schoonouders hebben besloten om Kerst in Nederland te vieren om de tekorten in het VK voor te zijn
Dat is nog niet nodig, gelukkig. Ik weet trouwens niet of je asiel kan krijgen als je voor Brexit gestemd hebtquote:Op woensdag 29 september 2021 11:08 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Hebben ze al een visum aangevraagd of gaan ze asiel aanvragen
Ah daarom lopen ze in Urk met nazi-uniformen. Om met rust gelaten te worden. Nu snap ik het pas. (voel me een beetje dom nu)quote:Op woensdag 29 september 2021 09:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het lijkt nooit genoeg.
En daarom denk ik dat veel mensen voor de brexit hebben gestemd.
Doe maar een stapje terug en leef vrij en blij.
De problemen die er nu zijn zullen van tijdelijke aard zijn(denk ik)
In Urk doen ze daar waarschijnlijk niet aan mee.
Die willen gewoon met rust gelaten worden.
O ging het daar om, dat wist ik niet.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah daarom lopen ze in Urk met nazi-uniformen. Om met rust gelaten te worden. Nu snap ik het pas. (voel me een beetje dom nu)
Urk! Het dorp wat gigantisch heeft geprofiteerd van de EU. Kijk voor de gein eens naar de nederlandse visgebieden. (en de meeste vis scholen zwemmen niet in ons gebied, als grootgenoeg zijn om te bevissen).quote:Op woensdag 29 september 2021 09:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het lijkt nooit genoeg.
En daarom denk ik dat veel mensen voor de brexit hebben gestemd.
Doe maar een stapje terug en leef vrij en blij.
De problemen die er nu zijn zullen van tijdelijke aard zijn(denk ik)
In Urk doen ze daar waarschijnlijk niet aan mee.
Die willen gewoon met rust gelaten worden.
Heel, heel veel. Of niet, natuurlijk, de stemming in het VK is nu wel aardig omgeslagen wat Brexit aan gaat maar het is nu te laat, terugdraaien kan niet.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:20 schreef Perrin het volgende:
Hoeveel cognitieve dissonantie kan een land aan?
https://nos.nl/artikel/23(...)-schappen-rond-kerstquote:De Britse regering neemt vandaag eindelijk maatregelen om de brandstofproblemen op te lossen. na dagenlang te hebben gehoopt dat die vanzelf over zouden gaan. Zo weigerde de regering eerder ook voorrang te geven bij tankstations aan mensen met vitale beroepen, zoals artsen en verpleegkundigen.
Oh, dat wordt lachen bij de pomp als ze bepaalde beroepen voorrang gaan geven...ik ben er volgende weekquote:Op woensdag 29 september 2021 18:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)-schappen-rond-kerst
'maatregelen"
Is dat echt zo? Waar kan ik cijfers vinden?quote:Op woensdag 29 september 2021 18:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heel, heel veel. Of niet, natuurlijk, de stemming in het VK is nu wel aardig omgeslagen wat Brexit aan gaat maar het is nu te laat, terugdraaien kan niet.
Wat is je beroep?quote:Op woensdag 29 september 2021 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, dat wordt lachen bij de pomp als ze bepaalde beroepen voorrang gaan geven...ik ben er volgende week
"Sorry,quote:Toch had het nog veel erger kunnen zijn. De Britse regering heeft niet voor niets beslist om de controles op producten uit de Europese Unie met nog eens 9 maanden te verlengen. Ook de eigen certificaten, een garantie op kwaliteitsvolle producten in de winkelrekken, zijn nog niet ingevoerd. Zo is erger vermeden, maar tegelijk verhult dat getalm de - mogelijk nog grotere - gevolgen van de Brexit.
Zolang labour niet kan kiezen tussen de koers van activistische hooligan of oppositie partij hoeft Johnson niet naar peilingen te kijken. Dat labour congres was redelijk hilarischquote:Op woensdag 29 september 2021 20:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Waar kan ik cijfers vinden?
En BoJo al aan het zakken in de peilingen? Ik denk nog steeds dat hij wel een jaar of tien blijft zitten
Het feit dat kerst iets is dat je moet "redden" geeft sowieso al aan dat de boel niet echt gesmeerd looptquote:Op vrijdag 1 oktober 2021 08:50 schreef Jaeger85 het volgende:
Boris probeert Kerstmis te redden. Vorig jaar leverde dat een hoop doden op. Benieuwd of het dit jaar beter gaat.
ach de Britten hebben de eerste slag om Engeland overleefd, dan moet een schrale kerst geen probleem zijn toch?quote:
Ik zie dat trouwens als belangrijke contributor van Brexit: gebrek aan leiderschap bij Labour. Ik vond Corbyn best OK maar hij kreeg zijn achterban niet mee.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 07:32 schreef Sabata het volgende:
[..]
Zolang labour niet kan kiezen tussen de koers van activistische hooligan of oppositie partij hoeft Johnson niet naar peilingen te kijken. Dat labour congres was redelijk hilarisch
Flexibele werktijden als vrachtwagenchauffeurquote:Op zondag 3 oktober 2021 15:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mooiste vond ik dat de regering aan jan en alleman brieven heeft gestuurd met de vraag of men niet als vrachtwagenrijder aan de slag wil, flexibele werktijden, goed salaris. Alle Duitsers die in de UK wonen kregen die brief.
Eentje reageerde met dat ie nog nooit een vrachtwagen gereden heeft, bedankte voor het aanbod van de goede baan maar bleef toch liever als investment banker aan het werk.
Corbyn als Kandidaat heeft ervoor gezorgd dat Labour de verkiezingen niet won.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zie dat trouwens als belangrijke contributor van Brexit: gebrek aan leiderschap bij Labour. Ik vond Corbyn best OK maar hij kreeg zijn achterban niet mee.
Ik weet het.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Flexibele werktijden als vrachtwagenchauffeur. Er is al sprake van een tekort, diegenen die nu nog als chauffeur werken krijgen geen parttime aanbieding, of zo. Waarschijnlijk hoef je dan op vrijdagavond niet meer weg, maar op zondagavond kun je gewoon weer aan de bak. Een internationaal chauffeur komt met gemak aan 60 uur per week. 70 uur is ook geen grote uitzondering.
Daarom zijn de prijzen zo laag in de supermarkt. Uitbuiting en exploitatie. De race naar de bodem.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Flexibele werktijden als vrachtwagenchauffeur. Er is al sprake van een tekort, diegenen die nu nog als chauffeur werken krijgen geen parttime aanbieding, of zo. Waarschijnlijk hoef je dan op vrijdagavond niet meer weg, maar op zondagavond kun je gewoon weer aan de bak. Een internationaal chauffeur komt met gemak aan 60 uur per week. 70 uur is ook geen grote uitzondering.
Werken we met zijn allen hard aan mee door altijd de goedkoopste producten te willen.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:56 schreef Confetti het volgende:
[..]
Daarom zijn de prijzen zo laag in de supermarkt. Uitbuiting en exploitatie. De race naar de bodem.
Heerlijk om die grote bedrijven nu schoorvoetend hogere salarissen te zien bieden. En als ze dat niet kunnen betalen of doorberekenen gaan ze maar failliet want slavernij mag geen businessmodel zijn.
Dit moet ook kwaad bloed zetten:quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Corbyn als Kandidaat heeft ervoor gezorgd dat Labour de verkiezingen niet won.
Het antisemitisme en het krans leggen op het graf van PLO terroristen (zij die de aanslag op de olympische spelen van München pleegden) werkte ook niet mee. Labour is een partij gegijzeld door activistische tientjesleden.
Zelf Boris Blunder kon daarvan winnen.
Tony Blair, Elton John en 1.217 Belgen: Pandora Papers leggen nieuwe affaire belastingontwijking blootquote:De Tijd noemt ook namen. Zo heeft de Britse oud-premier Tony Blair samen met zijn vrouw Cherie via de aandelen van een postbusvennootschap op de Britse Maagdeneilanden een Victoriaans gebouw in Londen gekocht. Daarbij zou zo'n 312.000 Britse pond aan belastingen zijn ontweken.
Neuh, De UK gaat juist een uitwas van het hyperkapitalisme worden. Het wordt namelijk een lage-lonenland slash belastingparadijs. Zo zullen ze proberen bedrijven te lokken. De ongelijkheid zal zwaar toenemen.quote:Op woensdag 29 september 2021 09:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het lijkt nooit genoeg.
En daarom denk ik dat veel mensen voor de brexit hebben gestemd.
Doe maar een stapje terug en leef vrij en blij.
De problemen die er nu zijn zullen van tijdelijke aard zijn(denk ik)
En cynisch genoeg lijkt dat Britse rijk in heel veel opzichten op het oude.quote:Op zondag 3 oktober 2021 22:36 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Neuh, De UK gaat juist een uitwas van het hyperkapitalisme worden. Het wordt namelijk een lage-lonenland slash belastingparadijs. Zo zullen ze proberen bedrijven te lokken. De ongelijkheid zal zwaar toenemen.
Er zal weinig vrij en blij leven zijn voor de gemiddelde Engelsman over een aantal jaartjes. Dat klinkt als doom&gloom, maar het is waar de huidige samenleving aldaar naar toe beweegt.
Trek jij de hypotheekrente van je inkomen af?quote:Op zondag 3 oktober 2021 20:38 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Dit moet ook kwaad bloed zetten:
[..]
Tony Blair, Elton John en 1.217 Belgen: Pandora Papers leggen nieuwe affaire belastingontwijking bloot
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ra-papers-leggen-in/
Over cynisme gesproken:quote:Op zondag 3 oktober 2021 22:41 schreef mcmlxiv het volgende:
de laagste Britse klassen hadden het niet veel beter.
Dan ga je uit van de aller armsten.quote:Op maandag 4 oktober 2021 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Over cynisme gesproken:
Wat je er dan ook bij moet vertellen is dat tijdens de industriele revolutie de levensverwachtig enorm steeg, ook onder de onderklasse. Voor de onderklasse was het werken in een fabriek en wonen in krotten en slums een enorme verbetering tov de honderden jaren daarvoor. In de tijd voor industriele revolutie konden ze bv tijdens de oogsttijd werken, en hadden ze te eten, maar in de winter als er niets te doen was vroren en hongerden ze dood.
Dit was de belangrijkste reden waarom de Britse marine en Handelsvloot voldoende mensen kon vinden ondank de slechte omstandigheden aan boord. Aan boord had men te eten en men verdiende nog wat.
Marx en Engels hadden het over de erbarmelijke omstandigheden van de arbeiders, maar wat ze er niet bij vertelde was dat het een grote verbetering was in hun levensomstandigheden.
Ja, dat is waar mcmlxiv het over had, waar men het altijd over heeft als men spreekt van de erbarmelijke omstandigheden van de industriele revolutie.quote:
Nou ja het is ook niet zo zwart wit als jij het schetst. Op het platte land werkten ze in de oogst seizoenen bij elkaar en zij die het troffen hadden genoeg over voor de winter. Anderen leenden dan hun diensten uit om de winter te overleven. Ze hadden de prijzen van het platteland en de regels daar. Met de industrialisatie kwam ook de verstedelijking. Voor veel mensen die naar de industrie vertrokken was dit een fuik. Gaven alles op en eenmaal in de stad konden ze geen kant op.quote:Op maandag 4 oktober 2021 09:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, dat is waar mcmlxiv het over had, waar men het altijd over heeft als men spreekt van de erbarmelijke omstandigheden van de industriele revolutie.
De toenemende welvaart en de sociale mobiliteit (groei van de middenklasse) wordt liever niet genoemd, want dat past niet in het plaatje van de Marx en Engels aanhangende mensen. Lekker simpel houden, boze kapitalisme en de onderdrukte arbeider.
Je hebt een erg romatisch beeld van het platte lands leven in die tijd. We hebben het niet alleen over landarbeiders, maar ook over pachters die uit hun huis werden gezet omdat de groot grond bezitters, de adel, besloot dat het meer opbracht schapen te laten grazen dan akkerbouw te laten bedrijven door pachters.quote:Op maandag 4 oktober 2021 09:12 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou ja het is ook niet zo zwart wit als jij het schetst. Op het platte land werkten ze in de oogst seizoenen bij elkaar en zij die het troffen hadden genoeg over voor de winter. Anderen leenden dan hun diensten uit om de winter te overleven. Ze hadden de prijzen van het platteland en de regels daar. Met de industrialisatie kwam ook de verstedelijking. Voor veel mensen die naar de industrie vertrokken was dit een fuik. Gaven alles op en eenmaal in de stad konden ze geen kant op.
Kan natuurlijk ook gebeuren omdat men na de Brexit beter in staat is economische migranten te ontmoedigen en terug te sturen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 09:05 schreef Chadi het volgende:
Zelfs economische vluchtelingen zullen hen links laten liggen.
quote:Penalties for employing illegal workers
You can be sent to jail for 5 years and pay an unlimited fine if you're found guilty of employing someone who you knew or had 'reasonable cause to believe' did not have the right to work in the UK.
This includes, for example, if you had any reason to believe that:
they did not have leave (permission) to enter or remain in the UK
their leave had expired
they were not allowed to do certain types of work
their papers were incorrect or false
Check your employees have the right to work in the UK and make sure their documents are valid!
Blair heeft gezorgd dat hij geen overdrachtsbelasting hoefde te betalen bij deze koop.quote:Op maandag 4 oktober 2021 08:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Trek jij de hypotheekrente van je inkomen af?
Het helpt ook niet mee dat in het VK vrijwel de gehele pers op hand van de Tories is.quote:Op maandag 4 oktober 2021 11:11 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Wel frappant dat zelfs nog in een crisis als deze Labour alsnog alleen maar met zichzelf bezig is, terwijl je zou denken dat ze onderhand wel genoeg ammunitie zouden hebben om een groots tegengeluid te laten horen. Het lijkt de PVDA wel.
Je kunt zeggen dat Corbyn met de betreffende kranslegging naïef was, maar dat ie een krans legde op een graf van terroristen is vrijwel zeker niet waar. Dat ie de situaties waarin ie dat soort beschuldigingen zou kunnen krijgen (en vervolgens ook beschuldigingen van antisemitisme) nooit uit de weg ging kan hem wel verweten worden.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Corbyn als Kandidaat heeft ervoor gezorgd dat Labour de verkiezingen niet won. Het antisemitisme en het krans leggen op het graf van PLO terroristen (zij die de aanslag op de olympische spelen van München pleegden) werkte ook niet mee.
Het zal dan ook meer op Qatar gaan lijken waar tijdelijke Pakistani voor een hongerloontje aan het werk mogen en dan weer naar eigen land geschopt worden.quote:Op maandag 4 oktober 2021 13:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook gebeuren omdat men na de Brexit beter in staat is economische migranten te ontmoedigen en terug te sturen.
[..]
Dat gebeurt niet alleen in Qatar maar vermoedelijk in alle golfstaten. In de UK zullen ze meer dan een hongerloontje kunnen ontvangen maar als je de hoge reiskosten en verblijfskosten meerekent zal er weinig van het loon overblijven.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:57 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het zal dan ook meer op Qatar gaan lijken waar tijdelijke Pakistani voor een hongerloontje aan het werk mogen en dan weer naar eigen land geschopt worden.
quote:You can be sent to jail for 5 years and pay an unlimited fine if you're found guilty of employing someone who you knew or had 'reasonable cause to believe' did not have the right to work in the UK.
https://nos.nl/artikel/24(...)-een-nieuwe-economiequote:Hoe bereidwillig zijn Europese arbeiders om het Britse kerstdiner te redden? Volgens de transportbranche is het niet aantrekkelijk genoeg voor Europese vrachtwagenchauffeurs om hun huidige baan op te geven voor een kortlopend contract in het Verenigd Koninkrijk.
De hulp van het leger bij de tankstations kan eventueel worden verlengd bij een gebrek aan aanmeldingen, maar dat geldt niet voor de openstaande vacatures in de voedselindustrie. Het is onwaarschijnlijk dat militairen ook worden ingezet om in slachthuizen of op kalkoenboerderijen bij te springen.
Aangezien het voor de EU geen noemenswaardig probleem is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:38 schreef Candymannetje het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de nieuwssites moord en brand schreeuwen over hoe slecht de Brexit wel niet is voor het VK.
Maar dat de Brexit ook een flink gat in de begroting van de EU heeft geslagen zeggen ze weinig over.
Het VK was een netto betaler dus er komt nu simpelweg minder geld binnen bij de EU.
Ja natuurlijk, voor het VK vliegen de droomscenario's je om de oren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aangezien het voor de EU geen noemenswaardig probleem is.
En hoeveel procent minder op het totaal budget van de EU? En hoeveel minder heeft VK nu totaal?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, voor het VK vliegen de droomscenario's je om de oren.
Maar voor de EU maakt het niet uit als de 2e grootste netto betaler weg valt.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-meerjarenbegroting/
Vergeet niet dat zonder netto betalers de hele EU uit elkaar valt.
Er zijn 9 netto betalers en 18 netto ontvangers.
Eigenlijk is Duitsland degene die de EU nog bij elkaar houdt.
Als je gaat kijken naar de inbreng per persoon zijn wij de grootste netto betaler.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:12 schreef Korenfok het volgende:
[..]
En hoeveel procent minder op het totaal budget van de EU? En hoeveel minder heeft VK nu totaal?
Want Netto betaler wegvalt zegt niks over de totale tekort van die 'netto' betaler. Een netto betaler is een onzin term. Maar goed de term is er ook neit om discussie opgang te brengen, de term is propaganda tegen de EU. Want Nederland is volgens de populisten in Polen, Italie en nog wat andere de grootste Netto ontvanger. Leg me dat eens uit?
De hele EU begroting is al behoorlijk klein op basis van het aantal inwoners. Die gemiste netto bijdrage van het VK stoppen ze daar in Brussel in hun holle kies.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, voor het VK vliegen de droomscenario's je om de oren.
Maar voor de EU maakt het niet uit als de 2e grootste netto betaler weg valt.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-meerjarenbegroting/
Vergeet niet dat zonder netto betalers de hele EU uit elkaar valt.
Er zijn 9 netto betalers en 18 netto ontvangers.
Eigenlijk is Duitsland degene die de EU nog bij elkaar houdt.
Onze hele economie draait op import, doorvoer en export met andere EU-landen en we zijn daarom voor het overgrote deel afhankelijk van de EU, Nederland lag overigens aan de wieg van wat nu de EU is, wij zijn zo'n beetje het eerste lid sinds 1951 en daar hebben we altijd welvaart van gehad.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je gaat kijken naar de inbreng per persoon zijn wij de grootste netto betaler.
Maar landen als Duitsland zijn vele malen groter dus als je gaat kijken naar de inbreng per land dan is Duitsland de grootste netto betaler.
Ik heb nog nooit gehoord dat Nederland de grootste netto ontvanger is.
Heb je daar een bron van?
ja hoor lees de comments maar eens door, tussen italiaanse redditors en nederlandse redditors waar ze elkaar als profiteurs uitmaken en beide vidnen dat ze veel inleggen en dat de ander er maximaal van profiteert.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je gaat kijken naar de inbreng per persoon zijn wij de grootste netto betaler.
Maar landen als Duitsland zijn vele malen groter dus als je gaat kijken naar de inbreng per land dan is Duitsland de grootste netto betaler.
Ik heb nog nooit gehoord dat Nederland de grootste netto ontvanger is.
Heb je daar een bron van?
Je moet niet naar de belastingen kijken, de belastingen zijn 9 miljard, en een aanzienlijk gedeelte daarvan krijgen we weer terug in landbouwsubsidies en onderzoeksgelden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je gaat kijken naar de inbreng per persoon zijn wij de grootste netto betaler.
Maar landen als Duitsland zijn vele malen groter dus als je gaat kijken naar de inbreng per land dan is Duitsland de grootste netto betaler.
Ik heb nog nooit gehoord dat Nederland de grootste netto ontvanger is.
Heb je daar een bron van?
Waarom moeten andere landen dan meer gaan afdragen om het verlies te compenseren?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De hele EU begroting is al behoorlijk klein op basis van het aantal inwoners. Die gemiste netto bijdrage van het VK stoppen ze daar in Brussel in hun holle kies.
Dus je kan wel gaan doen of het een groot probleem is maar niemand doet met je mee.
Dat ging met de EEG toch ook goed?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Onze hele economie draait op import, doorvoer en export met andere EU-landen en we zijn daarom voor het overgrote deel afhankelijk van de EU, Nederland lag overigens aan de wieg van wat nu de EU is, wij zijn zo'n beetje het eerste lid sinds 1951 en daar hebben we altijd welvaart van gehad.
Zouden we nu uit de EU gaan, dan moet je alle deals opnieuw uitonderhandelen, de EU stelt je graag als voorbeeld en zal daar niet heel happig op zijn, heeft de UK inmiddels ook gemerkt.
A gewoon wat users, ja ok.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ja hoor lees de comments maar eens door, tussen italiaanse redditors en nederlandse redditors waar ze elkaar als profiteurs uitmaken en beide vidnen dat ze veel inleggen en dat de ander er maximaal van profiteert.
Ten tweede nederland per capita opmerking is doelpalen verzetten. Want wij hebben een top 5 eu economie, en dus ook een van de hoogste bnp per capita ( dus logisch gezien de grote bnp dan de landen die boven ons liggen.
Wat maakt het relevant op mijn vraag?
En dan lenen of geven we via de achterdeur dat geld weer aan ze, zodat ze nog meer kunnen kopen.. koekoek!quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Je moet niet naar de belastingen kijken, de belastingen zijn 9 miljard, en een aanzienlijk gedeelte daarvan krijgen we weer terug in landbouwsubsidies en onderzoeksgelden.
Je moet naar de handelsbalans kijken, een overschot van 62 miljard met de rest van de EU in de eerste 8 maanden van 2020, die nog een stuk lager uitpakte dan het jaar daarvoor door de lockdown. Overschot betekent dat we de andere landen helemaal "leegzuigen". Zij kopen onze dure producten en wij gaan goedkoop in hun land ons door hun laten feteren.
Ja natuurlijk wordt Nederland als land er rijker door.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Je moet niet naar de belastingen kijken, de belastingen zijn 9 miljard, en een aanzienlijk gedeelte daarvan krijgen we weer terug in landbouwsubsidies en onderzoeksgelden.
Je moet naar de handelsbalans kijken, een overschot van 62 miljard met de rest van de EU in de eerste 8 maanden van 2020, die nog een stuk lager uitpakte dan het jaar daarvoor door de lockdown. Overschot betekent dat we de andere landen helemaal "leegzuigen". Zij kopen onze dure producten en wij gaan goedkoop in hun land ons door hun laten feteren.
net officieel als die netto geneuzel?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
A gewoon wat users, ja ok.
Ik dacht officiële berekeningen.
als een land rijker wordt, hoe kan het dan zijn dat burgers niet rijker worden. Andere kant als Nederland er uitgaat, wordt het land armer, multinationals iets armer.Wat gebeurd er met de koopkracht?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wordt Nederland als land er rijker door.
En de multinationals ook.
Wij als burgers hebben er weinig baat bij.
Als het op sites van de rijksoverheid staat ga ik er wel van uit dat het officieel isquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:09 schreef Korenfok het volgende:
[..]
net officieel als die netto geneuzel?
Omdat de lonen niet mee stijgen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:11 schreef Korenfok het volgende:
[..]
als een land rijker wordt, hoe kan het dan zijn dat burgers niet rijker worden. Andere kant als Nederland er uitgaat, wordt het land armer, multinationals iets armer.Wat gebeurd er met de koopkracht?
je geeft geen antwoord op mijn vragen. 1. dus waarom roepen populisten in italie dat nedereland meeste profiteert van de eu (dus verruit netto veel meer overhoudt)quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat de lonen niet mee stijgen.
Grond wordt erg duur dus huizen onbetaalbaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1. Weet ik veel waarom ze dat roepen, ik heb nog geen berekening gezien.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:24 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je geeft geen antwoord op mijn vragen. 1. dus waarom roepen populisten in italie dat nedereland meeste profiteert van de eu (dus verruit netto veel meer overhoudt)
2. wat doet het netto betaler op subsidies er toe in het grotere plaatje
3.Grond stijgt als we uit de eu gaan? Maar geef nu eens antwoord: als wij uit de eu gaan, watgebeurt er dan met bestedingsinkomen van de burgers als het land armer wordt?
Ps wij burgers zijn de enige die echt profeit hebben van de eu!
Het is overkomelijk dus men hoeft er niet dramatisch over te doen. Hoe wanhopig graag je dat ook wilt om de aandacht af te leiden van dee onverdedigbare waanzin die Brexit heet.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom moeten andere landen dan meer gaan afdragen om het verlies te compenseren?
De EEG bestaat niet meer dus je kan er ook niet lid van worden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat ging met de EEG toch ook goed?
quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 07:48 schreef Hexagon het volgende:
Nog een jaartje of tien dan is de tijd wel rijp om met hangende pootjes terug bij de EU aan te kloppen
quote:I want my money back!
Nee precies problemen in de EU zijn overkomelijk en hoeven we niet dramatisch over te doen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is overkomelijk dus men hoeft er niet dramatisch over te doen. Hoe wanhopig graag je dat ook wilt om de aandacht af te leiden van dee onverdedigbare waanzin die Brexit heet.
[..]
De EEG bestaat niet meer dus je kan er ook niet lid van worden.
Mijn salaris gaat jaarlijks gewoon omhoogquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat de lonen niet mee stijgen.
Grond wordt erg duur dus huizen onbetaalbaar.
Netto betalers houden de eu overeind? dus je punt is?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
1. Weet ik veel waarom ze dat roepen, ik heb nog geen berekening gezien.
2. Het gaat er om dat die netto betalers de EU overeind houden.
3. Ik kan daar geen antwoord op geven want ik weet niet welke afspraken er gemaakt gaan worden.
Die van mij ook maar de inflatie is hoger.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mijn salaris gaat jaarlijks gewoon omhoog
In ieder geval bestaat de economie van ons land nog door de Coronasteun die inflatie oplevertquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 15:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die van mij ook maar de inflatie is hoger.
Nou heb ik het helemaal niet slecht.
Maar genoeg mensen die het wel moeilijk hebben en ik denk dat de kloof tussen rijk en arm wel toe gaat nemen.
Mijn punt is dat netto betalers dus van belang zijn voor de EU.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Netto betalers houden de eu overeind? dus je punt is?
als alles precies 0-0 is, wat is dan het punt van de eu? Het is altijd een politieke unie gebaseerd op complete vrijheid en verlichtings idealen. Het integreren van de kolen en staal industie is puur politieke zet geweest (maakt je dus afhankelijk van elkaar!).
waarom zou Italie onze haven financieren dus uberhaubt handel via ons land laten verlopen? waarom zou duitsland het toelaten dat wij gratis over hun wegen transporteren naar andere Landen? Waarom zou dan open economie hebben?
maar goed je doet aan tekstboek trollen, dus een serieus antwoord komt er toch niet.
Okee. waarom is er dan een probleem? waar is dat probleem nu zichtbaar? dat is alleen als alle Netto betalers stoppen met betalen, dat is natuurlijk ook in Nederland zo. als politie ineens stopt met afdragen van de boetes aan de staat. of douane's ineens de importheffingen zelf gaan houden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 15:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat netto betalers dus van belang zijn voor de EU.
Als er een netto betaler weg valt is dat dus wel degelijk een probleem.
Dus jij denkt dat als de douane gaat stoppen met importheffingen te innen dat de Nederlandse staat het niet gaat missen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 15:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, dat is alleen als alle Netto betalers stoppen met betalen, dat is natuurlijk ook in Nederland zo. als politie ineens stopt met afdragen van de boetes aan de staat. of douane's ineens de importheffingen zelf gaan houden.
zeg ik dat?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 15:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat als de douane gaat stoppen met importheffingen te innen dat de Nederlandse staat het niet gaat missen?
Ja toch?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 15:44 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zeg ik dat?
Nogmaaals waar zijn die problemen zichtbaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |