abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 september 2021 @ 18:10:17 #126
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201472683
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 10:53 schreef sirdanilot het volgende:
Het probleem met dit soort dingen is: je wint als politicus geen stemmen door te brullen dat je extra geld naar onderhoud van infrastructuur gaat doen. Je wint geld door te brullen van 'we bouwen deze snelweg naar Schubbekutteveen zodat je sneller in Amsterdam bent'.

Als ik het voor het zeggen had zou ik alle wegenprojecten de komende 5 jaar uitstellen en groot onderhoud plegen aan alle infrastructuur in het land (Rijkswaterstaat doet naast de rijkswegen ook veel waterwerken en bijvoorbeeld ook deze vuurtorens etc.) . Alleen al in aanbouw zijnde projecten nog afmaken.
_O_ deze post! Waarheid als een ):O
pi_201472954
quote:
16s.gif Op woensdag 22 september 2021 09:10 schreef Starhopper het volgende:
Het archief heeft foto's uit 2014 online gezet. Tering wat ziet dat ding er slecht uit zeg :{ :{ :{ :{ Al die roest ook tussen die kieren -O- -O- -O-
[ afbeelding ]
Wat voor iets schokkends moeten we eigenlijk zien op die tweede foto?
pi_201473018
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 10:26 schreef Idisrom het volgende:
Wat is het lastige aan het repareren van gietijzer?
Het laat zich lastig lassen. Het kan met een aantal soorten wel maar je moet het voorverwarmen en gecontroleerd af laten koelen etc...
  woensdag 22 september 2021 @ 19:04:04 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_201473534
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 18:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat voor iets schokkends moeten we eigenlijk zien op die tweede foto?
Geen mensen, al sinds 1998 niet meer opengesteld! ;(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 22 september 2021 @ 19:06:03 #130
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_201473556
Het gaat helemaal fout jongens. ;(

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201473624
Kan dat ding niet bekleed worden met concrete canvas, zodat het er weer een paar jaar tegenaan kan?
Google is your friend, abuse your friends
pi_201474097
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 23:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Spreek voor jezelf.
Dat ding stamt uit 1877, een monument wat ik graag zou willen behouden.
Is zeker zo. Maar het is gietijzer zo heb ik begrepen. Dat kan een lastig verhaal worden. Het is de vraag of je een gietijzeren constructie kunt repareren. Mogelijk wel hier en daar versterken. Maar goed wordt het nooit.

Ah het gaat er hierboven ook al over. Lastig verhaal w.s.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201474172
Je zou ook kunnen zeggen dat een gietijzeren constructie van 60+ meter hoog niet geschikt is om de eeuwen te trotseren. Weet niet wat de insteek precies was toen ze hem bouwden. Het is best apart zeg maar zoiets.
  woensdag 22 september 2021 @ 20:00:51 #134
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201474551
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 19:43 schreef Bart2002 het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen dat een gietijzeren constructie van 60+ meter hoog niet geschikt is om de eeuwen te trotseren. Weet niet wat de insteek precies was toen ze hem bouwden. Het is best apart zeg maar zoiets.
Ze hadden vast wel door dat daar in 2021 op een forum op het internet over gesproken zou worden :Y
pi_201476406
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:00 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Ze hadden vast wel door dat daar in 2021 op een forum op het internet over gesproken zou worden :Y
Zeer zeker. :) Verder zullen er best prognoses zijn geweest voor hoelang de constructie gegarandeerd werd. Dat kan ik me zo voorstellen. Er bestaan niet echt veel gietijzeren constructies in deze vorm volgens mij. Was heel bijzonder in die tijd. Dus hoog tijd voor de journalistiek om in de archieven te duiken. ^O^
pi_201477100
quote:
Ze hadden even snel een vuurtorentje nodig.
  donderdag 23 september 2021 @ 00:35:12 #137
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201478281
quote:
Waarschijnlijk dachten ze "als die kapot gaat bouwen we wel weer een nieuwe" en kon men niet vermoeden dat mensen er zo gehecht aan zouden raken.
  dinsdag 28 september 2021 @ 07:14:21 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_201547935
quote:
Rijkswaterstaat geeft geen garanties over voortbestaan vuurtoren Lange Jaap

Er kunnen nog geen garanties worden gegeven over het voortbestaan van vuurtoren de Lange Jaap. Dat bleek tijdens de informatiebijeenkomst die de gemeente Den Helder samen Rijkswaterstaat vanavond organiseerde voor raadsleden en andere genodigden.

De woordvoerders van de overheidsorganisatie gaven aan eigenlijk nog geen idee te hebben welke kosten er gemaakt moeten worden, of welke renovaties moeten worden uitgevoerd. Zij durven daarom ook nog niet te beloven dat de iconische vuurtoren zal blijven staan.

Scheuren in de constructie
Henrik Hooijmeijer, directeur techniek binnen Rijkswaterstaat, vertelde dat de Lange Jaap in zijn constructie werkelijk uniek is in Nederland. Het bouwwerk is gemaakt van gietijzeren blokken die met verticale en horizontale bouten in elkaar zijn geschroefd. Volgens Hooijmeijer zijn er in het verleden al veel van deze bouten vervangen, maar tijdens de laatste inspectie bleek dat er zowel horizontaal als verticaal ruimte is ontstaan tussen de verschillende gietijzeren blokken. Dit leidt vervolgens tot scheuren. Volgens de technicus is het een beetje te vergelijken met een wc-rol: Wanneer je er op drukt kan het best veel aan, maar als er één scheurtje in de zijkant zit druk je hem zo plat.

Of het ook zo zal gaan met de lange jaap is niet zeker, maar toen de nieuwe scheuren werden ontdekt nam Rijkswaterstaat snel de beslissing om het gebied rondom de vuurtoren af te zetten. Dat deze plotselinge beslissing nodig was is volgens veel van de raadsleden toch te danken aan het eigen beleid van Rijkswaterstaat. ‘Hoe kan het dat er nu pas actie wordt ondernomen?’ Vroeg eigenlijk iedereen zich af.

Hoongelach
Rijkswaterstaat erkende dat zij al sinds 1998 op de hoogte zijn van het feit dat in de toekomst een groot onderhoud nodig zou zijn. De aard van de recent gevonden scheuren in de constructie maken echter dat alle eerdere bevindingen opnieuw moeten worden bekeken. Volgens Rijkswaterstaat is hen niet veel te verwijten, er is namelijk geen ramp gebeurd. Naar eigen zeggen waren ze er dus op tijd bij, al hadden ze begrip voor het hoongelach dat uit de zaal klonk toen zij dit standpunt hoorbaar maakten.

Aan het verder in kaart brengen van het noodzakelijke onderhoud zal de komende tijd aan gewerkt worden. Hiervoor zijn complexe berekeningen nodig. De hoop is dat er over een week meer duidelijkheid is, "maar dat kan ook langer duren", zo waarschuwde de algemeen directeur van het vastgoed van Rijkswaterstaat.

Uit de berekeningen moet daarnaast blijken hoeveel het geheel gaat kosten. Of er een scenario mogelijk is waarbij de kosten te hoog worden weet Rijkswaterstaat ook niet. “Het is altijd een kwestie van geld. Wij zijn gebonden aan budgetten, en als die overschreden worden moet de minister hier over oordelen. De eerste stap is om te kijken of we moeten gaan stutten voor de winter", volgens de directeur.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)vuurtoren-lange-jaap
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_201548426
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 00:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarschijnlijk dachten ze "als die kapot gaat bouwen we wel weer een nieuwe" en kon men niet vermoeden dat mensen er zo gehecht aan zouden raken.
Dit lijkt mij de meest logische conclusie en dit is ook een gezonde beredenatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 september 2021 @ 09:20:18 #140
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_201548832
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 10:26 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Wat is het lastige aan het repareren van gietijzer?
Gietijzer is bros, weinig ductiel (vervormbaar), breekt makkelijk. Om breuken te lassen moet je het hele stuk tot 200° a 300°C verhitten, anders veroorzaakt de las spanningen in het metaal die nieuwe breuken kunnen veroorzaken. Om de platen te herstellen zou je ze dus eerst moeten verwijderen. Misschien is vervangen door staalplaten een optie.
are we infinite or am I alone
pi_201549047
quote:
16s.gif Op dinsdag 28 september 2021 07:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]
de Lange Jaap in zijn constructie werkelijk uniek is in Nederland. Het bouwwerk is gemaakt van gietijzeren blokken die met verticale en horizontale bouten in elkaar zijn geschroefd.
Voor zover ik weet is dat niet uniek. Voor zover ik weet zijn er wel meer gietijzeren vuurtorens in NL. In ieder geval is die op Ameland ook van een dergelijke constructie.
  zaterdag 11 december 2021 @ 07:42:05 #142
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202563174
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202563214
Ik weet dat in deze tijden van Dissel een belangrijk persoon is, maar om er nu gelijk een hele vuurtoren naar te vernoemen.... :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_202567880
Ik zal het ding missen. Het is toch vaak wel een punt om op te navigeren als je er in de omgeving vaart. Aan de andere kant zijn vuurtorens feitelijk overbodig geworden. Je kan op een gps plotter sneller en nauwkeuriger zien waar je vaart.

Maar ik zal het ding zeker missen.
pi_202568321
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 15:08 schreef qajariaq het volgende:
Je kan op een gps plotter sneller en nauwkeuriger zien waar je vaart.
totdat er een storing is....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 11 december 2021 @ 15:42:30 #147
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_202568444
Erfgoed dat mogelijk gaat verdwijnen. -O-
pi_202568541
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 15:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
totdat er een storing is....
Je bedoeld dat het GPSnetwerk en die van Galileo, Glonass en Beidou alle vier gelijktijdig een grote storing hebben? Galileo heeft inderdaad wel eens storing gehad, de anderen nog niet zolang het draait.

Ook een beetje schip heeft diverse systemen aan boord staan.

Daarnaast kan je in de directe omgeving van Den Helder ook wel andere navigatie punten vinden zoals fort Kijkduin, de watertoren, Loods6 en diverse punten op Texel.

Die toren kan voor navigatie eventueel gemist worden, voor het gevoel van de stad niet.
pi_202568626
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 15:42 schreef detaris het volgende:
Erfgoed dat mogelijk gaat verdwijnen. -O-
Als dat nou het gevolg van overmacht of domme pech was. Maar dit is gewoon een gevolg van compleet gefaald assetmanagement bij RWS.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202568854
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 15:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je bedoeld dat het GPSnetwerk en die van Galileo, Glonass en Beidou alle vier gelijktijdig een grote storing hebben? Galileo heeft inderdaad wel eens storing gehad, de anderen nog niet zolang het draait.

Ook een beetje schip heeft diverse systemen aan boord staan.

Daarnaast kan je in de directe omgeving van Den Helder ook wel andere navigatie punten vinden zoals fort Kijkduin, de watertoren, Loods6 en diverse punten op Texel.

Die toren kan voor navigatie eventueel gemist worden, voor het gevoel van de stad niet.
Toch denkt rijkswaterstaat daar anders over. Wie zou er nou gelijk hebben.... :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')