Waarschijnlijk om dezelfde reden als basisscholen die altijd eerst de moeder bellen. Een vriend van mij heeft al 100 keer duidelijk proberen te maken dat als er iets is, ze hem moeten bellen omdat hij thuis werkt en zijn vrouw een flitsende carrière heeft. Toch wordt hij telkens gebeld nadat ze bij haar 5x de voicemail kregen.quote:Op donderdag 30 september 2021 17:29 schreef wieksel het volgende:
Waarom wordt trouwens al-tijd de man aangeschreven bij het regelen van alle financiën gerelateerde zaken....? Zelfs als je duidelijk maakt dat mails etc naar mij moeten krijgt hij ze alleen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande is ook in lijn met het CBS dat er eerder dit jaar al op wees dat het tekort aan woningen al twintig jaar vrijwel onveranderd is. Begin 2021 was het aantal huishoudens per woning, volgens het CBS zelfs iets lager dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
quote:Op donderdag 30 september 2021 18:08 schreef stavromulabeta het volgende:
Maar weer ontopic. Vandaag weer een interessant artikel in het FD waarin bepleit wordt dat huizen bijbouwen niets doet met de woningprijzen, tenzij er gelijktijdig de geldkraan dichtgedraaid wordt.
Een quote uit het FD (ik neem aan dat één los citaat uit een artikel, binnen de context van een eigen post mag op Fok?)Hmm ik weet niet. Ik heb de indruk dat er wel meer mensen een woning zoeken. Hetscheefhuren bv jaagt mensen ook de koopmarkt op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande is ook in lijn met het CBS dat er eerder dit jaar al op wees dat het tekort aan woningen al twintig jaar vrijwel onveranderd is. Begin 2021 was het aantal huishoudens per woning, volgens het CBS zelfs iets lager dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.
Brexit heeft mensen deze kan op gejaagd.
Je bent van de Randstad naar Groningen verhuist?quote:Op donderdag 30 september 2021 12:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies. Morgen zakkie geld, en de hypotheek op t nieuwe huis met een ruime ton naar beneden. Prrrrima![]()
Nope.quote:Op donderdag 30 september 2021 21:49 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Je bent van de Randstad naar Groningen verhuist?
Dat punt zijn wij wel voorbijquote:Op donderdag 30 september 2021 17:29 schreef wieksel het volgende:
Waarom wordt trouwens al-tijd de man aangeschreven bij het regelen van alle financiën gerelateerde zaken....? Zelfs als je duidelijk maakt dat mails etc naar mij moeten krijgt hij ze alleen...
Van den dure regio naar een dure regio?!quote:Op donderdag 30 september 2021 21:49 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Je bent van de Randstad naar Groningen verhuist?
Al een paar keer denk ik dat je zal zeggen: En nu weer on topic.quote:Op donderdag 30 september 2021 23:07 schreef Rene het volgende:
[..]
Van den dure regio naar een dure regio?!
De balans tussen vraag en aanbod (het tekort aan huizen) is dus hetzelfde gebleven, maar door oa lage rente en jubelton zijn de zakken van degenen die zoeken dieper geworden, en dus de prijzen omhoog gegaan.quote:Op donderdag 30 september 2021 18:20 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hmm ik weet niet. Ik heb de indruk dat er wel meer mensen een woning zoeken. Hetscheefhuren bv jaagt mensen ook de koopmarkt op.
Brexit heeft mensen deze kan op gejaagd.
quote:Op donderdag 30 september 2021 18:08 schreef stavromulabeta het volgende:
Maar weer ontopic. Vandaag weer een interessant artikel in het FD waarin bepleit wordt dat huizen bijbouwen niets doet met de woningprijzen, tenzij er gelijktijdig de geldkraan dichtgedraaid wordt.
Een quote uit het FD (ik neem aan dat één los citaat uit een artikel, binnen de context van een eigen post mag op Fok?)Het zal wel een beetje hand in hand gaan? Er is weinig aanbod en er is veel geld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande is ook in lijn met het CBS dat er eerder dit jaar al op wees dat het tekort aan woningen al twintig jaar vrijwel onveranderd is. Begin 2021 was het aantal huishoudens per woning, volgens het CBS zelfs iets lager dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
Waarom zou de rente gaan stijgen in een recessie?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:20 schreef Kirumba het volgende:
Mensen over een jaartje stoppen de maatregelen, bedragen (te veel ontvangen NOW, uitgestelde belastingen) moeten bedrijven terug betalen. Bedrijven gaan failliet, moeten reorganiseren. Onzekerheid in de EU. Mensen op straat, bedrijven onzeker. Rente stijgt naar normale percentages (in 50 jaar zijn altijd fluctuaties geweest) van 3-5% en de huizenprijzen gaan automatisch omlaag.
Vanwege onzekerheden in de economie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:23 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Waarom zou de rente gaan stijgen in een recessie?
Volgens mij werkt het normaal gesproken juist precies andersom. In een recessie verlaagt de Centrale Bank de rente, zodat geld makkelijker naar bedrijven toe vloeit. In hoogconjunctuur wordt de rente verhoogd om te voorkomen dat de economie oververhit raakt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:26 schreef Kirumba het volgende:
[..]
Vanwege onzekerheden in de economie.
Onzekerheden zijn over het algemeen een regel voor hogere rente (hogere risico opslag kapitaal)
Dat hangt er inderdaad vanaf.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Volgens mij werkt het normaal gesproken juist precies andersom. In een recessie verlaagt de Centrale Bank de rente, zodat geld makkelijker naar bedrijven toe vloeit. In hoogconjunctuur wordt de rente verhoogd om te voorkomen dat de economie oververhit raakt.
Hoe laag willen ze de rente nog maken?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Volgens mij werkt het normaal gesproken juist precies andersom. In een recessie verlaagt de Centrale Bank de rente, zodat geld makkelijker naar bedrijven toe vloeit. In hoogconjunctuur wordt de rente verhoogd om te voorkomen dat de economie oververhit raakt.
Groningen is goedkoop in vergeleken met de randstad, van een vrijstaand huis in Groningen is vergelijkbaar met een studentenkamer in de randstad.quote:Op donderdag 30 september 2021 23:07 schreef Rene het volgende:
[..]
Van den dure regio naar een dure regio?!
Warmtepomp en vloerverwarming nemen? Zonneboiler?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 19:39 schreef ToT het volgende:
Bij ons is de kogel door de kerk; we gaan toch geen nieuw huis kopen maar onze huidige woning stevig aanpassen naar onze wensen. (Uitbouw, andere keuken, badkamer en toilet, zonnepanelen en een airco die ook warme lucht naar binnen kan blazen.i.v.m. stijgende gasprijzen.)
Helaas; we hadden net een nieuwe tegelvloer laten leggen nadat we te horen kregen dat de huidige cv-ketel geen vloerverwarming aan kon, en vlak nadat de vloer was gelegd ging de cv-ketel stuk, en hebben we een gewone nieuwe terug genomen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 20:03 schreef Mishu het volgende:
[..]
Warmtepomp en vloerverwarming nemen? Zonneboiler?
Volgens mij is het terugbetalen al een poosje begonnen en zijn veel uitkeringen voor bedrijven al gestopt. Als alle maatregelen echt weg zijn dan verdienen bepaalde bedrijven die daar de dupe van waren juist toch nog meer? En is er nog meer werk?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:20 schreef Kirumba het volgende:
Mensen over een jaartje stoppen de maatregelen, bedragen (te veel ontvangen NOW, uitgestelde belastingen) moeten bedrijven terug betalen. Bedrijven gaan failliet, moeten reorganiseren. Onzekerheid in de EU. Mensen op straat, bedrijven onzeker. Rente stijgt naar normale percentages (in 50 jaar zijn altijd fluctuaties geweest) van 3-5% en de huizenprijzen gaan automatisch omlaag.
Ik verwacht nog wel klappen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 00:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Volgens mij is het terugbetalen al een poosje begonnen en zijn veel uitkeringen voor bedrijven al gestopt. Als alle maatregelen echt weg zijn dan verdienen bepaalde bedrijven die daar de dupe van waren juist toch nog meer? En is er nog meer werk?
Ik ook. De definitieve vaststelling van NOW 1.0 (maart-juni 2020) is pas per 31-10-2021! Bedrijven die te veel hebben aangevraagd (en geloof me, dat is de bulk. Het was echt graaien uit de pot) hoeven dan pas het eerst te veel ontvangen bedrag terug te betalen. Hierna komen nog 2 t/m 5 waar ook veel bedrijven te veel hebben aangevraagd.quote:
Plus, stijgende rentes veroorzaken dalende huizenprijzen maar ook hogere maandlasten en dus lagere financiering.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 00:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Volgens mij is het terugbetalen al een poosje begonnen en zijn veel uitkeringen voor bedrijven al gestopt. Als alle maatregelen echt weg zijn dan verdienen bepaalde bedrijven die daar de dupe van waren juist toch nog meer? En is er nog meer werk?
Alleen is je spaargeld dus weer wat waardquote:Op zaterdag 2 oktober 2021 11:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Plus, stijgende rentes veroorzaken dalende huizenprijzen maar ook hogere maandlasten en dus lagere financiering.
Schiet je niks mee op.
Ik verwacht geen daling. Eerder dat het minder hard stijgt of stabiel blijft.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 11:02 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
We zullen zien of dat de huizenmarkt dan daadwerkelijk gaat raken.
Als het goed is zijn die bedragen wel gereserveerd. Bedrijven monitoren (prognotiseren) wat ze moeten terug betalen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 10:00 schreef Kirumba het volgende:
[..]
Ik ook. De definitieve vaststelling van NOW 1.0 (maart-juni 2020) is pas per 31-10-2021! Bedrijven die te veel hebben aangevraagd (en geloof me, dat is de bulk. Het was echt graaien uit de pot) hoeven dan pas het eerst te veel ontvangen bedrag terug te betalen. Hierna komen nog 2 t/m 5 waar ook veel bedrijven te veel hebben aangevraagd.
Zeer benieuwd hoe veel bedrijven dit terug gaan betalen
Ik denk dat jij veel (vooral kleinere) bedrijven overschatquote:Op zaterdag 2 oktober 2021 11:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als het goed is zijn die bedragen wel gereserveerd. Bedrijven monitoren (prognotiseren) wat ze moeten terug betalen.
Maar kan je iets reserveren wat er niet is?quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 11:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als het goed is zijn die bedragen wel gereserveerd. Bedrijven monitoren (prognotiseren) wat ze moeten terug betalen.
Als het goed is wordt maandelijks een reservering gemaakt als de werkelijke omzet hoger is dan de mate van steun of wat dan ook. Zo bouw je een potje op.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 12:02 schreef Kirumba het volgende:
[..]
Maar kan je iets reserveren wat er niet is?
Kleinere bedrijven hebben een voorschot ontvangen en denken ja! Dit kunnen we houden.
Tot de eindafrekening komt en blijkt dat men er geen recht op heeft…
Hier gaat de overheid een grote kluif aan krijgen
Dit zou wel kinderlijk naïef zijn.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 11:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk dat jij veel (vooral kleinere) bedrijven overschat
Denken dat bedrijven hun shit op orde hebben? Zeker, kinderlijk naïef ;-)quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 12:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit zou wel kinderlijk naïef zijn.
Snel nog wat pandjes kopen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb eens nagevraagd bij de bank wat er mogelijk is qua hypotheekverhoging. Ik dacht dat we dit soort dingen na 2008 achter ons hadden gelaten.
Ik blijk dus zomaar bijna 200k op te kunnen nemen als consumptiefkrediet met het huis als onderpand. Het kan ook nog eens aflossingsvrij. Hypotheek gaat naar box 3, maar de rente is laag. Zolang het aflossingsvrije deel onder 50% van de fictieve woningwaarde blijft kan alles. Dat op een simpele tussenwoning.
Ik heb geen plannen om dit te doen, maar snap opeens wel hoe zoveel buren een dure auto, caravan en/of motor kopen op een leraren of verpleegkundige-salaris.
De bubbel gaat zeker weer een keer barsten. Geen idee wanneer en wat de trigger precies gaat zijn, maar stijgingen van 10 tot 20% per jaar gaan niet heel lang goed. De vorige keer kwam Nederland itt bijvoorbeeld Ierland net goed weg, maar het zou zomaar eens echt mis kunnen gaan.
😄😂quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb eens nagevraagd bij de bank wat er mogelijk is qua hypotheekverhoging. Ik dacht dat we dit soort dingen na 2008 achter ons hadden gelaten.
Ik blijk dus zomaar bijna 200k op te kunnen nemen als consumptiefkrediet met het huis als onderpand. Het kan ook nog eens aflossingsvrij. Hypotheek gaat naar box 3, maar de rente is laag. Zolang het aflossingsvrije deel onder 50% van de fictieve woningwaarde blijft kan alles. Dat op een simpele tussenwoning.
Ik heb geen plannen om dit te doen, maar snap opeens wel hoe zoveel buren een dure auto, caravan en/of motor kopen op een leraren of verpleegkundige-salaris.
De bubbel gaat zeker weer een keer barsten. Geen idee wanneer en wat de trigger precies gaat zijn, maar stijgingen van 10 tot 20% per jaar gaan niet heel lang goed. De vorige keer kwam Nederland itt bijvoorbeeld Ierland net goed weg, maar het zou zomaar eens echt mis kunnen gaan.
Zijn er cijfers te vinden over het aantal kredieten ?quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Zijn dit niet zo genoemde op-eet-hypotheken?quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Dat mensen geld lenen voor een auto is niets nieuws. Je huis als onderpand geven maakt de rente enkel lager. Ik zie het probleem niet zo.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 15:09 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
😄😂
En dan zijn er dus mensen die van dat geld dure auto’s en andere dure dingen gaan kopen die dus niks met een huis te maken hebben. Dat is toch best sneu?
Tsja, wat is het scenario als het dus idd helemaal misgaat? Ik hoop dat alles snel anders wordt iig
Mijn moeder zei altijd "waar doen die mensen het van?" en dan was mijn reactie "meer schulden, niet aflossen".quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Een consumptieve hypotheek, dus op-eet-hypotheek inderdaad. Ik dacht dat het alleen voor ouderen was, maar blijkbaar is het voor iedereen die leuke dingen op afbetaling wil doen. Bijna alle banken doen mee.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 15:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn dit niet zo genoemde op-eet-hypotheken?
Ik wel als het leenbedrag gebaseerd is op de woningwaarde die in een jaar of 6 - 7 verdubbeld is en er geen reden te bedenken is waarom we niet ooit weer een flinke daling zouden kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 15:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat mensen geld lenen voor een auto is niets nieuws. Je huis als onderpand geven maakt de rente enkel lager. Ik zie het probleem niet zo.
Het kan zijn dat ik het fout heb maar volgens mij was de kredietcrisis vooral overgewaaid en kregen we de complimenten van de Amerikanen er bij.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 16:10 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik wel als het leenbedrag gebaseerd is op de woningwaarde die in een jaar of 6 - 7 verdubbeld is en er geen reden te bedenken is waarom we niet ooit weer een flinke daling zouden kunnen krijgen.
De vorige kredietcrisis begon op een vergelijkbare wijze. Hoge, vaak meerdere hypotheken op een huis, vaak consumptief, veel aflopende rentevastperiodes in 2007 met stijgende wanbetalingen tot gevolg en de rest weten we.
Het is in de VS begonnen, maar hier hadden we hetzelfde probleem met de 125% tophypotheken om de nieuwe auto mee te financieren. Wij hadden het redelijk voor elkaar doordat er goede sociale zekerheid is en het aantal wanbetalers meeviel, gecombineerd met prijsdalingen die voor het grootste deel van de mensen nog net te verwerken was. Vooral dat tweede kan een volgende keer weleens een probleem worden.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 16:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ik het fout heb maar volgens mij was de kredietcrisis vooral overgewaaid en kregen we de complimenten van de Amerikanen er bij.
quote:Als de consumptieve kredieten een aflossing kennen, zie ik het probleem niet.
Zie ook de link waarin voorwaarden van verschillende banken staan. Het is bijna overal aflossingsvrij mogelijk op enkele uitzonderingen na.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:
Ik blijk dus zomaar bijna 200k op te kunnen nemen als consumptiefkrediet met het huis als onderpand. Het kan ook nog eens aflossingsvrij.
Probleem met een crisis is natuurlijk wel dat mensen hun baan verliezen en dan wellicht gedwongen moeten verkopen. Met een dalende huizenprijs in zo'n crisis in combinatie met nu extra consumptief lenen kom je al snel onder water te staan. Zeker met de huidige huizenprijzen zou dat weleens hard kunnen gaan wanneer er een crisis komt.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 20:01 schreef investeerdertje het volgende:
Ik reageer even op je eerste alinea: prijsdalingen zijn zelden een probleem als je er blijft wonen. Die 125% was volgens mij toen niet perse met een auto maar wel met kosten koper.
Quote me when I am wrong, maar die echte crisis geloof ik niet zo in. Immers rente is al nagenoeg nul, niemand kan iets doen om de economie vlot te trekken dus de overheid zal er eerder geld in pompen dan het laten vallen. Mja, kan het fout hebben.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:15 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Probleem met een crisis is natuurlijk wel dat mensen hun baan verliezen en dan wellicht gedwongen moeten verkopen. Met een dalende huizenprijs in zo'n crisis in combinatie met nu extra consumptief lenen kom je al snel onder water te staan. Zeker met de huidige huizenprijzen zou dat weleens hard kunnen gaan wanneer er een crisis komt.
Vroeg of laat: er komt altijd weer een nieuwe crisis. De vraag is niet of die komt, maar wanneer.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Quote me when I am wrong, maar die echte crisis geloof ik niet zo in. Immers rente is al nagenoeg nul, niemand kan iets doen om de economie vlot te trekken dus de overheid zal er eerder geld in pompen dan het laten vallen. Mja, kan het fout hebben.
Oh een crisis komt, ik betwijfel of hij hetzelfde gaat zijn.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:21 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Vroeg of laat: er komt altijd weer een nieuwe crisis. De vraag is niet of die komt, maar wanneer.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1633393495quote:AFSCHAFFEN JUBELTON MAAKT HUIZEN NIET GOEDKOPER'
De jubelton afschaffen maakt huizen niet betaalbaarder, zeggen hypotheek- en financieel-adviseurs tegen BNR. Politieke partijen willen een einde maken aan de belastingvrije schenking omdat die de huizenprijzen zou opdrijven. Nutteloos, vindt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Ouders die geld schenken aan hun kinderen blijven dit doen, ook als dat fiscaal wat minder aantrekkelijk is.'
Volgens Meijer is het één van de weinige manieren om hun kroost nog aan een huis te helpen. 'De extra belastingdruk nemen ze dan voor lief', vult Mark Hessel van De Hypotheker aan.
Ouders kunnen kinderen een ton belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis, de zogeheten jubelton. Maar om mensen meer gelijke kansen te geven op de woningmarkt wil een groot deel van de politiek hiervan af.
Een ingreep met weinig effect, vreest Martin Hagedoorn van de Hypotheekshop. 'Afschaffen maakt geen verschil omdat het inmiddels zo is ingeburgerd dat ouders hun kinderen helpen.' Mensen gaan gewoon méér schenken, denkt hij. 'Mensen die een ton hebben liggen, kunnen ook wel 110.000 euro missen.'
Dikkere portemonnee
Ouders zetten bovendien steeds vaker hun overwaarde in om kinderen te helpen bij de aankoop van hun huis, bevestigen verschillende adviseurs. Ook de hoogte van het bedrag neemt toe. 'Een paar jaar terug ging het om schenkingen van 20.000 euro, nu zijn schenkingen van 50.000 of 100.000 de normaalste zaak van de wereld', zegt Hagedoorn.
Om de druk op de woningmarkt te verminderen, ziet hij meer in het realiseren van extra tijdelijke woningen. Verder helpt het als kantoorruimtes sneller naar woningen worden getransformeerd, zegt Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Zo koop je tijd voor het befaamde bouwen, bouwen, bouwen.'
quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 05:51 schreef potjecreme het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1633393495
Dit is wel de meest gedegen onderbouwing die ik in tijden heb gezien.quote:Nutteloos, vindt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Ouders die geld schenken aan hun kinderen blijven dit doen, ook als dat fiscaal wat minder aantrekkelijk is.'
Volgens Meijer is het één van de weinige manieren om hun kroost nog aan een huis te helpen. 'De extra belastingdruk nemen ze dan voor lief', vult Mark Hessel van De Hypotheker aan.
Een ingreep met weinig effect, vreest Martin Hagedoorn van de Hypotheekshop. 'Afschaffen maakt geen verschil omdat het inmiddels zo is ingeburgerd dat ouders hun kinderen helpen.' Mensen gaan gewoon méér schenken, denkt hij. 'Mensen die een ton hebben liggen, kunnen ook wel 110.000 euro missen.'
Dat er steeds minder huizen te koop staan komt voor een groot deel door de kortere doorlooptijd.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 11:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Steeds minder huizen te koop, jawel!
Goochelen met statistek ja.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat er steeds minder huizen te koop staan komt voor een groot deel door de kortere doorlooptijd.
In het eerste kwartaal van dit jaar was er nog een forse toename van het aantal transacties ten opzichte van een jaar eerder. De laatste twee kwartalen is er wel sprake van een daling.
In 2020 werden meer woningen verkocht dan in 2018 en 2019 (235000 ten opzichte van elk 218000)
De eerste 2 kwartalen van dit jaar zijn 119000 woningen verkocht.
Tenzij de tweede helft wat betreft verkoopaantallen dramatisch verloopt, valt het nog wel mee met het het minder verkopen.
Maar ja, als 200000 huizen gemiddeld 6 maanden te koop staan dan is het aanbod op enig willekeurig meetmoment veel groter dan wanneer woningen maar een maand tekoop staan, maar het aantal jaarlijkse transacties gelijk is. Het jaarlijkse aantal transacties is een betere maat voor hoeveel woningen er zijn dan het aantal tekoop staande woningen op moment X.
Maar makelaarsclub NVM moet natuurlijk vooral laten denken dat zij het zelf ook zwaar heeft. "er staan weinig woningen tekoop, dus waar moet de makelaar van leven".
In een artikel van nu.nl staat inderdaad dat woningen (bestaande bouw) slechts 23 dagen te koop staat. Dus die korte doorlooptijd klopt wel inderdaad.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat er steeds minder huizen te koop staan komt voor een groot deel door de kortere doorlooptijd.
In het eerste kwartaal van dit jaar was er nog een forse toename van het aantal transacties ten opzichte van een jaar eerder. De laatste twee kwartalen is er wel sprake van een daling.
In 2020 werden meer woningen verkocht dan in 2018 en 2019 (235000 ten opzichte van elk 218000)
De eerste 2 kwartalen van dit jaar zijn 119000 woningen verkocht.
Tenzij de tweede helft wat betreft verkoopaantallen dramatisch verloopt, valt het nog wel mee met het het minder verkopen.
Maar ja, als 200000 huizen gemiddeld 6 maanden te koop staan dan is het aanbod op enig willekeurig meetmoment veel groter dan wanneer woningen maar een maand tekoop staan, maar het aantal jaarlijkse transacties gelijk is. Het jaarlijkse aantal transacties is een betere maat voor hoeveel woningen er zijn dan het aantal tekoop staande woningen op moment X.
Maar makelaarsclub NVM moet natuurlijk vooral laten denken dat zij het zelf ook zwaar heeft. "er staan weinig woningen tekoop, dus waar moet de makelaar van leven".
Gefeliciteerd man!quote:Op donderdag 7 oktober 2021 13:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Net gebeld door makelaar, blijkbaar hadden wat voorgangers afgehaakt en blijkbaar hebben we een huis gekocht vandaag?
Vanaf prijs was 287, uiteindelijk waren we met 305 aan de beurt. Taxatie verwacht ik eerlijk gezegd misschien zelfs wel hoger (hoekhuis, 108m2 in R'dam)
Blij natuurlijk, maar wtfbbq hoop regelen ineens. Komt nog bij dat we ons huurhuis tijdelijk uit moeten half november tot half januari ... kijken hoe we dat gaan regelen.
quote:Geen keuken nodig
Robert Steenbergen geeft als tip mee: ga gemeenschappelijk bouwen en wonen, of ga kleiner wonen. Dat scheelt ook in de kosten. "Die jonge mensen: ze ontbijten buiten de deur, ze lunchen buiten de deur. Dus een keuken heb je bijna niet meer nodig. Ze komen alleen thuis om te slapen. Het kan allemaal best kleiner. In Japan en Hong Kong doen ze niet anders. Daar wonen ze ook op een paar vierkante meter en dat gaat ook goed. Misschien is dat een idee."
Niet kopen
Arnaud du Pont, vastgoedmanager bij Codabel tipt om niet te kopen. "Ik zou af willen van die dwangneurose dat je moet kopen. Waarom moet je kopen? Vandaag de dag zijn leenscooter heel populair, júist omdat je 'm niet koopt. Ik denk dat we er weer aardigheid in moet hebben om gewoon te huren. Dat is helemaal niet gek om te doen."
Maar in beide landen kun je relatief veel goedkoper (en sneller) buiten de deur eten. Ik zou ook huren en buiten de deur eten, als ik voor 200 per maand kan huren, en voor 1-3euro een goede maaltijd heb (niet in de VS dus).quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:45 schreef Fe2O3 het volgende:
In Azie en Amerika heel gebruikelijk hoor. Al wel heel verschillend, in Azie eet ik gewoon gezond ontbijt en lunch op straat, in de VS is het toch vooral ' fast food ' buiten de deur.
Vooral in Azia is het relatief duur om woonruimte te hebben en idioot goedkoop om op straat te eten.
Aan de andere kant daar komt Oma ook weer thuis wonen ipv in een tehuis
Aardigheid om te huren?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:26 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]
Deze tips......Van die vastgoedmanager snap ik dat hij het zegt. Zou Robert Steenbergen het menen?
[..]
Spannendquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 20:51 schreef Themeparktommy het volgende:
Ik heb net een bod gedaan van zo'n 47K boven de vraagprijs... nu duimen of het genoeg is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:23 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hi. Misschien ben ik dom maar heb een biedingsformulier voor mij op dit moment en vragen ze hier nou wat ik max van de bank kan lenen?Nee ze vragen of je zelf geld gaat inbrengen en zo ja hoeveel je nog moet lenen naast dat bedrag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het idee van de leenscooter gaat ook gewoon niet op. Een leenscooter pak je omdat je hem kan laten staan en een ander vervoermiddel verder kan pakken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:26 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]
Deze tips......Van die vastgoedmanager snap ik dat hij het zegt. Zou Robert Steenbergen het menen?
[..]
quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:23 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hi. Misschien ben ik dom maar heb een biedingsformulier voor mij op dit moment en vragen ze hier nou wat ik max van de bank kan lenen?Iemand met meer 'eigen geld' krijgt gemakkelijker een lagere hypotheek voor een object dat meer waard is dan de hypotheek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze verkopen een huis van 400.000, - , met taxatie op 300.000 aan liever iemand die maar 200.000 hoeft te financieren dan aan iemand die 300.000 moet financieren. 'Ze' is dan vaker een zakelijke verkoper. Als particulier kant het volgens mij geen fuck schelen waar de poen vandaan komt en neem je gewoon het hoogste idiote overbieden bod aan, zeker in deze tijd. Krijgen ze het niet rond dan pak je de 1a hoogste. Enzovoorts.Dum de dum
Het ligt er aan hoeveel tijd je zelf hebt voor de verkoop. Anders heb je inderdaad gelijk.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:11 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Iemand met meer 'eigen geld' krijgt gemakkelijker een lagere hypotheek voor een object dat meer waard is dan de hypotheek.
Ze verkopen een huis van 400.000, - , met taxatie op 300.000 aan liever iemand die maar 200.000 hoeft te financieren dan aan iemand die 300.000 moet financieren. 'Ze' is dan vaker een zakelijke verkoper. Als particulier kant het volgens mij geen fuck schelen waar de poen vandaan komt en neem je gewoon het hoogste idiote overbieden bod aan, zeker in deze tijd. Krijgen ze het niet rond dan pak je de 1a hoogste. Enzovoorts.
Particulieren kunnen het zéker wel wat schelen. Als je taxatiewaarde 3 ton is, ga je geen bod aannemen van iemand die zegt dat ie 350 bied en alles moet financieren. Dan weet je bij voorbaat dat het misloopt. Verder: zekerheid is geld waard. De verkopers van het huis waar wij net ingetrokken zijn, hadden een bod 15k boven dat van ons maar vanwege de zekerheid hebben wij het huis kunnen kopen. Het is héél vervelend om te wachten tot kopers de financiering rond hebben en dan na zes weken het huis weer in de markt te moeten zetten ….quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:11 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Iemand met meer 'eigen geld' krijgt gemakkelijker een lagere hypotheek voor een object dat meer waard is dan de hypotheek.
Ze verkopen een huis van 400.000, - , met taxatie op 300.000 aan liever iemand die maar 200.000 hoeft te financieren dan aan iemand die 300.000 moet financieren. 'Ze' is dan vaker een zakelijke verkoper. Als particulier kant het volgens mij geen fuck schelen waar de poen vandaan komt en neem je gewoon het hoogste idiote overbieden bod aan, zeker in deze tijd. Krijgen ze het niet rond dan pak je de 1a hoogste. Enzovoorts.
Dan moet je er wel vanuit gaan dat mensen zo'n formulier eerlijk invullen. Zolang er voorbehoud van financiering wordt gemaakt heb je juridisch niets aan zo'n bedrag op een formuliertjequote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:11 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ze verkopen een huis van 400.000, - , met taxatie op 300.000 aan liever iemand die maar 200.000 hoeft te financieren dan aan iemand die 300.000 moet financieren. 'Ze' is dan vaker een zakelijke verkoper.
Tuurlijk wel. Ze moeten aantonen dat ze geen financiering krijgen voor het bedrag op het papiertje. Hoe lager dat bedrag hoe moeilijker dat is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 09:55 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dan moet je er wel vanuit gaan dat mensen zo'n formulier eerlijk invullen. Zolang er voorbehoud van financiering wordt gemaakt heb je juridisch niets aan zo'n bedrag op een formuliertje
Aah goed punt, op die manier had ik er niet naar gekeken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ze moeten aantonen dat ze geen financiering krijgen voor het bedrag op het papiertje. Hoe lager dat bedrag hoe moeilijker dat is.
Zie op rechtspraak.nl ook de legio voorbeelden van mensen die probeerden hiermee te frauderen en nu gewoon die 10% af mogen tikken zonder huis.
Ok maar zekerheid op welk vlak? Hoe wisten ze dat jullie wel zekerheid konden bieden?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 08:34 schreef Serinde het volgende:
[..]
Particulieren kunnen het zéker wel wat schelen. Als je taxatiewaarde 3 ton is, ga je geen bod aannemen van iemand die zegt dat ie 350 bied en alles moet financieren. Dan weet je bij voorbaat dat het misloopt. Verder: zekerheid is geld waard. De verkopers van het huis waar wij net ingetrokken zijn, hadden een bod 15k boven dat van ons maar vanwege de zekerheid hebben wij het huis kunnen kopen. Het is héél vervelend om te wachten tot kopers de financiering rond hebben en dan na zes weken het huis weer in de markt te moeten zetten ….
Maar ik weet niet wat ik daar moet invullen, want ik weet bij het uitbrengen van mijn bod niet wat de taxatiewaarde gaat zijn en dus ook niet wat ik zelf moet financieren. Of snap ik het nu nog steeds niet? 😂quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ze moeten aantonen dat ze geen financiering krijgen voor het bedrag op het papiertje. Hoe lager dat bedrag hoe moeilijker dat is.
Zie op rechtspraak.nl ook de legio voorbeelden van mensen die probeerden hiermee te frauderen en nu gewoon die 10% af mogen tikken zonder huis.
Je krijgt een hypotheek tot de max van de woningwaarde. Als de woning 300k waard is en iemand biedt 350k waarbij de 350k volledig gefinancieerd moet worden zal het dus mislukken omdat degene maar een hypotheek kan krijgen van 300k.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 17:02 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Maar ik weet niet wat ik daar moet invullen, want ik weet bij het uitbrengen van mijn bod niet wat de taxatiewaarde gaat zijn en dus ook niet wat ik zelf moet financieren. Of snap ik het nu nog steeds niet? 😂
Zou in dat geval gewoon de waarde van het bod invullen. Dan zit je in ieder geval aan de veilige kant.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 17:02 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Maar ik weet niet wat ik daar moet invullen, want ik weet bij het uitbrengen van mijn bod niet wat de taxatiewaarde gaat zijn en dus ook niet wat ik zelf moet financieren. Of snap ik het nu nog steeds niet? 😂
Wij hoefden 135k minder te financieren dan ons bod. Een bod onder voorbehoud van financiering van “bod minus 135” dus. De andere koper had een bod “volledig onder voorbehoud van financiering” gedaan. Daar gingen ze dus niet voor.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 17:00 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Ok maar zekerheid op welk vlak? Hoe wisten ze dat jullie wel zekerheid konden bieden?
Ja ik snap het. Zijn jullie doorstromers trouwens?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 23:12 schreef Serinde het volgende:
[..]
Wij hoefden 135k minder te financieren dan ons bod. Een bod onder voorbehoud van financiering van “bod minus 135” dus. De andere koper had een bod “volledig onder voorbehoud van financiering” gedaan. Daar gingen ze dus niet voor.
Volledig financieren had trouwens geen bank gedaan (taxatiewaarde zat zelfs onder ons bod)
Ik vermoed dat die kopers de implicatie van het volledige voorbehoud niet snapten. Want wie biedt nou zo hoog op een woning waarvan je wel weet (cq sterk kan vermoeden) dat de taxatiewaarde lager uit komt zonder eigen inbreng? Dat zou ik die mensen wel willen vragen maar ik weet natuurlijk niet wie het zijn
Ja. Zowel overwaarde als eigen geld. Dat laatste was ook makkelijk met overbruggingquote:Op zondag 10 oktober 2021 09:54 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Ja ik snap het. Zijn jullie doorstromers trouwens?
Snap ik, als ik een doorstromer tegenover mij heb dan houdt het voor mij op denk ik.quote:Op zondag 10 oktober 2021 10:47 schreef Serinde het volgende:
[..]
Ja. Zowel overwaarde als eigen geld. Dat laatste was ook makkelijk met overbrugging
Nou 8% overdrachtsbelasting. Maar vaak is uitgesloten dat je er als pandjesbaas een mag kopen. Dit kan je even uitzoeken bij de projectontwikkelaarquote:Op zondag 10 oktober 2021 12:52 schreef egelhond het volgende:
Een algemeen vraagje.
In een dorp ( waar niet eens een winkel is ) staat een nieuwbouwplan te koop. Gedeelte huur/ gedeelte koop.
De koopwoningen gaan niet hard. De huur zijn wel allemaal al besproken.
Er staan nog 6 woningen te koop.
Stel ik koop 1 van die woningen om te verhuren. Het is nieuwbouw dus vrij op naam. Wat zijn dan de regels voor beleggers? ( aangezien een 2e woning kopen tegenwoordig 8% overdrachtsbelasting is ipv 2% ) .
Ik ken mensen die interesse hebben om te huren namelijk. En aangezien ik zo'n woning zou kunnen kopen van eigen geld is het misschien interessant als belegging.
Waarom zou je geen ton in je hypotheek gooien? Beter dan op je rekening laten verpauperenquote:Op zondag 10 oktober 2021 11:02 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Snap ik, als ik een doorstromer tegenover mij heb dan houdt het voor mij op denk ik.Heb ook eigen geld, maar ga geen ton erin gooien.
Maar het is wel een ‘slechtere’ buurt en 110m2. Gaan doorstromers niet meteen voor wat groters en een fijnere buurt? Hoop en denk ik![]()
Zullen zien. Zie wel dat de verkopers er heel snel uit willen en met mijn huurwoning ben ik dan wel weer aantrekkelijker denk ik, aangezien ik flexibel ben.
- Omdat je wel degelijk prima 4-5% rendement kan halen (incl laag risico!).quote:Waarom zou je geen ton in je hypotheek gooien? Beter dan op je rekening laten verpauperen
Puur gebaseerd op de te verwachten opbrengst heb je gelijk, maar wij hebben toch flink extra afgelost op onze hypotheek. Nou hadden wij een rente van boven de 3%, dus dan is al wat aantrekkelijker, maar hierdoor hebben we nog maar 480 euro hypotheek per maand inclusief aflossing.quote:Op zondag 10 oktober 2021 19:40 schreef dawigga het volgende:
[..]
- Omdat je wel degelijk prima 4-5% rendement kan halen (incl laag risico!).
- Omdat die ton dan vast zit in stenen misschien?
Gefelici ! Vertel meer als je wil, heb je overboden of niet, welke regio, etc 😀😀quote:Op maandag 11 oktober 2021 14:23 schreef Themeparktommy het volgende:
Oh my god... mijn bod is geaccepteerd.
FML... krijg de lening waarschijnlijk niet rond...quote:Op maandag 11 oktober 2021 14:23 schreef Themeparktommy het volgende:
Oh my god... mijn bod is geaccepteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |